idd Hellbull89, ik kan het niet beter omschrijven. Toch een snufje verdieping voor geïntresseerden aangaande de eerste alinea: de reden voor de BMS calibratie (waarvoor 100% SOC nodig is) is dat een LFPcel op een lagere spanning draait dan NMC/NCA: 3.2V versus 3.7V per stuk. Voor de eerste generatie sw en BMS (voor LFPwagens dus) was het lastiger om te meten hoe ver een LFP 'leeg' is. Het verschil tussen vol en leeg is kleiner in voltage omdat de cel op 3.2V draait. Bij NMC (3.7V) is dat verschil tussen vol en leeg veel groter. De laad/onlaadcurve van een LFPcel is dus vrij vlak terwijl die van NMC/NCA een duidelijk verloop kent.
Als een LFP cel (onderling ook) een tijd niet gecalibreerd is kan het zijn dat een bestuurder op zijn scherm 30% SOC ziet op de snelweg, om er 5 min. later achter te komen dat er nog 8% SOC staat. Dat is dan een correctie in de BMS berekening en vervelend voor de verraste bestuurder. Fabrikanten willen gezeur van consumenten (mijn accu is stuk!) die dat niet vatten voorkomen en vandaar de mythe 'volladen tot 100%' Dat is dus om te zorgen dat de boel gecalibreerd blijft.
Andersom werkt het ook. Mijn LFP thuisaccu met maar 6 afzonderlijke cellen gaf vorige week 92% aan en een minuut later ineens 100%. Niets aan de hand.
Zelf let ik er niet zo op (LFP MG5) De auto geeft een waarschuwing als de boel uit balans raakt, en dan volstaat laden naar 100%. Nog nooit gezien trouwens, die waarschuwing, terwijl mijn wagen soms 2 of 3 weken niet op 100% komt.
Bovenstaande zijn dus nuances. Ik zou mijn LFP nooit lang op 100% laten. Een nachtlang zo nu en dan kan prima, maar als je dat dus altijd doet slijt ie evengoed wat harder. Wel kan LFP er beter tegen dan NMC/NCA.
Maar niet van wakker liggen hoor, gewoon doen waar je die batterij voor gekocht hebt

en alleen langdurige extremen vermijden. Een accu is net als het menselijk lijf, denk er maar eens over na: -20 celsius, volledig lege maag/zeer laag vochtgehalte? (SOC <10) Niet fijn. Een week lang +50 graden bloedheet met volledig volgevreten pens?(100% SOC) Ook niet fijn.
[
Voor 5% gewijzigd door
buutvrij op 24-07-2026 14:52
]