[F1] Seizoen 2020 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 99 ... 166 Laatste
Acties:
  • 1.185.147 views

Onderwerpen

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-12 18:18
Ankona schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:31:
Beetje vreemd, lijkt of Stroll en Perez geen punten in mindering krijgen terwijl ze die wel met een illegale wagen gehaald hebben.

En nu die wagen officieel illegaal is, komen ze dit weekend dan weer met een reprimande weg?
Jep, rest van het seizoen alleen reprimandes voor dit bepaalde onderdeel. Kan wel zijn dat Renault nu met ander protest komt maar meer straf gaan ze niet krijgen voor gebruik van dit onderdeel.

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Plenkske schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:32:
Ik heb zo het idee dat teams (Renault) protest zullen (blijven) indienen. Dat Racing Point hier gewoon mee door mag rijden is toch vreemd.
Zo kan elk team wel onderdelen illegaal verkrijgen, eenmalige straf krijgen en rest van het seizoen voordeel halen.
Zo zie ik dat ook, maar blijkbaar is dit weer een grijs gebied, waardoor het toch te verantwoorden is. Want ze rekenen Oostenrijk aan, maar de volgende races wordt al afgezwaaid met een reprimande. Dus om dat ook te kunnen doen (met illegale onderdelen), zul je zo'n grijs gebied moeten betreden als team en hopen dat het uitpakt zoals nu met RP. Al vraag ik mij af hoe het verder loopt, want ook Ferrari heeft zich gemeld.

...

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:58

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

YakuzA schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:31:
[...]

Voor deze ene overtreding.
Renault heeft vast nog wel meer kopieerpunten waarop ze elke resterende race een nieuw protest kunnen indienen.
Mjah, ik vraag het me af.... En sowieso kost dit Renault ook een bak time en effort zo.

Overigens is het een overtreding van de Sporting Regulations, niet van de technical Regulations. Dat maakt volgens mij verschil in de straffen.

• ruudonline
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12 13:13
Dit is natuurlijk pas het topje van de ijsberg. De brakeducts zijn natuurlijk zichtbaar. Ik ben erg benieuwd welke volgende protesten gaan volgen.

Wel interessant om te realiseren dat als RP de rear brake ducts wel in 2019 had gebruikt er (wat dit protest) niets aan de hand was geweest. Ik vraag me nog wel af hoe lang een onderdeel op de auto moet zitten om het tot het 'DNA' van de auto te laten behoren zoals de FIA het benoemt in de uitspraak.

Kan RP nog in beroep? Of is hiermee de case wat de brakeducts betreft closed?

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Maar stel de auto is illegaal, ze gaan toch racen, BOT & HAM knikkeren elkaar van de baan, HULK wint hierdoor de race ipv P3............ Is die alsnog zijn podium kwijt en blijft hij opnieuw steken op 0 podiums..........

:P

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

MikeyMan schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:37:
[...]

Mjah, ik vraag het me af.... En sowieso kost dit Renault ook een bak time en effort zo.

Overigens is het een overtreding van de Sporting Regulations, niet van de technical Regulations. Dat maakt volgens mij verschil in de straffen.
Idd, verder zijn de listed parts niet zo spannend:
LISTED PARTS
- Survival cell as defined in Article 1.14 of the F1 Technical Regulations (with the exception of a closing panel for the purpose of accessing the ES)
- Front impact structure as regulated by Article 15.5.6 of the F1 Technical Regulations
- Roll structures as regulated by Article 15.2 of the F1 Technical Regulations
- Bodywork as defined in Article 1.4 of the F1 Technical Regulations and regulated by Article 3 of the F1 Technical Regulations with the exception of airboxes, engine exhausts and any prescribed bodywork geometries
- Air ducts as regulated by Articles 11.4, 11.5 and 11.6 of the F1 Technical Regulations
Bodywork kunnen ze nog wel wat op schieten, ook de rear brake ducts uiteraard.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• RegularJohn
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Het verbaast mij toch wel dat hier wel gewoon een straf uitgedeeld wordt, maar dat Ferrari vrijuit gaat voor vorig seizoen...

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Hogader schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:23:
[...]

een korte TL:DR

- RP heeft CAD modellen ontvangen van Mercedes in 2018 en 2019
- Front ducts zijn gekopieerd van Mercedes, maar in 2019 ook al gebruikt toen het nog mocht. Daardoor is de 2020 versie een doorontwikkeling en dus toegestaan.
- Rear ducts zijn in 2019 niet gebruikt en enkel in 2020. Stewards oordelen dat het kopieren van RP geen desigen was en bestraft het gebruik van de rear ducts

Conclusie:
- RP krijgt 400k boete en -15 punten (enkel het team, niet de coureurs)
- RP mag de brake ducts gewoon blijven gebruiken.
Heeft RP ze (de CAD tekeningen) ontvangen van Mercedes, of op een spy / hack / illegale manier verkregen?
Als ze daadwerkelijk door Mercedes geleverd zijn, gaat Mercedes dan vrijuit? Lijkt mij dat ze dan medeplichtig zijn.

• Pompi
YakuzA schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:42:
[...]

Idd, verder zijn de listed parts niet zo spannend:

[...]

Bodywork kunnen ze nog wel wat op schieten, ook de rear brake ducts uiteraard.
Dit waren de rear brake ducts, want de front brake ducts hadden ze wel al in 2019 gebruikt dus legaal.

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
RegularJohn schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:43:
Het verbaast mij toch wel dat hier wel gewoon een straf uitgedeeld wordt, maar dat Ferrari vrijuit gaat voor vorig seizoen...
Daar dacht ik net aan, maar zij moesten de auto wel aanpassen, met als gevolg dat ze geen aansluiting meer hadden met Mercedes en Red Bull. Al vind ik het omzeilen van een sensor ook wel 100% fout. Die sensor zit er niet voor niets.

...

• RobertMe
  • Laatst online: 23:10
Paulus07 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:39:
Maar stel de auto is illegaal, ze gaan toch racen, BOT & HAM knikkeren elkaar van de baan, HULK wint hierdoor de race ipv P3............ Is die alsnog zijn podium kwijt en blijft hij opnieuw steken op 0 podiums..........

:P
Waar lees jij iets over punten kwijt? Alleen RP levert 15 punten in. Rijders leveren geen punten in en uitslagen blijven staan.

Ik vind het an zich een logisch verhaal. Ook dat de rijders buiten schot blijven. Die weten immers niet hoe de auto ontworpen is.

Maar ben benieuwd wat Renault dan nog allemaal heeft. Dan moeten ze al van onderdelen onder de motorkap weten dat het 100% kopieën zijn van vorig jaar en RP er toen niet mee gereden heeft. Dat lijkt mij toch vrij lastig te ontdekken.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Tommy The Cat schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:17:
Ok wie gaat het document lezen en voor mij samenvatten? :+
Ik ben net klaar met lezen. ;)

In ieder geval is dit zeer relevant. Ze hebben CAD tekeningen gekregen van Mercedes op meerdere momenten in 2018 en 2019. Verder hebben ze op 6 januari 2020 een set brake ducts ontvangen van Mercedes. Het probleem zit hem erin dat per 1 januari 2020, brake ducts op de listed parts lijst kwamen te staan. Zowel voor als achter is dus illegaal. Achter is extra illegaal omdat ze deze tekeningen al in 2019 hadden, maar pas in 2020 gebruikten. Weliswaar niet identiek, maar genoeg overgenomen om een Mercedes onderdeel te zijn en niet een Racing Point onderdeel.

Maar de echte klapper is rear brake ducts punt twee. De stewards erkennen dat Racing Point haar best heeft gedaan om heel wat meer listed parts te kopiëren. We zijn dus nog niet klaar, nee we beginnen nu pas. Er gaan nog wel meer protesten volgen en waarschijnlijk worden die sneller afgehandeld nu er presedent ligt. De stewards gaan niet voor niks uitgebreid in op wat eigen ontwerp is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SclnvQ8tDJJnkuCNnl4aeYagrcc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9Ibt0Yawb4ZVALIiID8SzkGe.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PXvqrJGi_o2WLwLFahnsv3Q7gqU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v5XXzNe8YvFpacXxKVOdGB0U.jpg?f=user_large

edit: Tweede is dat er nu een onderscheid gemaakt word tussen hoe je zaken kopieert. Het mag met foto's, maar dus niet met CAD tekeningen.

[ Voor 6% gewijzigd door DaniëlWW2 op 07-08-2020 11:48 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Pompi
kevlar01 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:44:
[...]

Heeft RP ze (de CAD tekeningen) ontvangen van Mercedes, of op een spy / hack / illegale manier verkregen?
Als ze daadwerkelijk door Mercedes geleverd zijn, gaat Mercedes dan vrijuit? Lijkt mij dat ze dan medeplichtig zijn.
Gewoon gekregen van Mercedes, maar dat was toen nog legaal. Alleen had RP besloten om ze toen niet te gebruiken en later wel.

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:12

Vuvuzela

My spire is forming

Melantrix schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:26:
[...]
Dus eigenlijk is er gewoon een boete gegeven voor het inkopen van een listed part. Voor een team zoals RP is het dus de afweging of het het risico waard is. 15 punten aftrek en vervolgens in de rest van het seizoen alsnog meer punten scoren dan de rest van de midfield zou niet eens onrealistisch zijn.

Dit heeft best wel wat effect voor kleinere teams op het hele listedparts gebeuren gok ik zo..
Het is wel zo dat ze nu alleen op de rear brake ducts gepakt zijn. Dus die straf is mild maar ook in verhouding.

I served in a company of heroes.

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Pompi schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:45:
[...]

Gewoon gekregen van Mercedes, maar dat was toen nog legaal. Alleen had RP besloten om ze toen niet te gebruiken en later wel.
Dank je, duidelijk :)

• ruudonline
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12 13:13
Begrijp ik het goed dat ze geen nieuwe RBD hoeven te ontwerpen. Ze mogen ze gewoon blijven gebruiken. De huidige sanctie is voldoende om te straffen voor het niet voldoen aan het ontwerpproces.

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:15
[...]

Gekocht/gekregen. Het gebruik ervan is niet toegestaan, maar het verkopen/afgeven ligt niet aan banden volgens mij.

• RobertMe
[...]

De brake ducts zijn pas sinds dit jaar listed parts. Oftewel: misschien heeft RP de tekeningen in 2018 & 2019 gekocht en de onderdelen zelf geprobeerd. Daar was toen niks illegaals aan dus kun je Mercedes ook niet voor bestraffen.

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:45:
[...]

Ik ben net klaar met lezen. ;)

In ieder geval is dit zeer relevant. Ze hebben CAD tekeningen gekregen van Mercedes op meerdere momenten in 2018 en 2019. Verder hebben ze op 6 januari 2020 een set brake ducts ontvangen van Mercedes. Het probleem zit hem erin dat per 1 januari 2020, brake ducts op de listed parts lijst kwamen te staan. Zowel voor als achter is dus illegaal. Achter is extra illegaal omdat ze deze tekeningen al in 2019 hadden, maar pas in 2020 gebruikten. Weliswaar niet identiek, maar genoeg overgenomen om een Mercedes onderdeel te zijn en niet een Racing Point onderdeel.

Maar de echte klapper is rear brake ducts punt twee. De stewards erkennen dat Racing Point haar best heeft gedaan om heel wat meer listed parts te kopiëren. We zijn dus nog niet klaar, nee we beginnen nu pas. Er gaan nog wel meer protesten volgen en waarschijnlijk worden die sneller afgehandeld nu er presedent ligt. De stewards gaan niet voor niks uitgebreid in op wat eigen ontwerp is.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
In een ideale wereld zonder corrupte FIA bobo's en allerlei obscure belangen zie ik het gebeuren dat RP een flinke duw krijgt voor dit gedrag. Helaas leven we niet in die ideale wereld en het zou me verbazen als dit een serieuze consequentie voor RP zou opleveren in de rest van het seizoen. Ik denk dat het bij "foei" blijft, misschien wel bij elke race, maar iets ingrijpenders zie ik niet gebeuren. (terwijl ze eigenlijk gewoon niet zouden mogen rijden, of aan het eind van het seizoen regelementair laatste zouden moeten zijn, krijgt Williams misschien ook wat meer centen die ze prima kunnen gebruiken)

• RobertMe
ruudonline schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:47:
Begrijp ik het goed dat ze geen nieuwe RBD hoeven te ontwerpen. Ze mogen ze gewoon blijven gebruiken. De huidige sanctie is voldoende om te straffen voor het niet voldoen aan het ontwerpproces.
Klopt: fout zit in het ontwerpproces, dat ze ze niet zelf ontworpen hebben. Verder zijn de onderdelen wel legaal (immers rijdt Mercedes er ook mee :+). Daarom dat ze er mee mogen blijven rijden.

• CoronelHimself
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-12 22:30

CoronelHimself

Division Brabant

Wel een beetje dubieus van Mercedes om deze brake ducts op 6 januari 2020 aan te leveren. Toen was al duidelijk dat RP ze niet mocht gebruiken in de race omdat het listed parts waren.

Steam - PTR83

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

dr.lowtune schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:48:
[...]

In een ideale wereld zonder corrupte FIA bobo's en allerlei obscure belangen zie ik het gebeuren dat RP een flinke duw krijgt voor dit gedrag. Helaas leven we niet in die ideale wereld en het zou me verbazen als dit een serieuze consequentie voor RP zou opleveren in de rest van het seizoen. Ik denk dat het bij "foei" blijft, misschien wel bij elke race, maar iets ingrijpenders zie ik niet gebeuren. (terwijl ze eigenlijk gewoon niet zouden mogen rijden, of aan het eind van het seizoen regelementair laatste zouden moeten zijn, krijgt Williams misschien ook wat meer centen die ze prima kunnen gebruiken)
Dat zou ik niet zeggen. Alles wat andere teams vinden binnen de auto wat op de listed parts lijst staat, kunnen ze nu gaan protesteren. Het probleem is denk ik eerder dat de FIA zo zwak is dat ze teams niet proactief kunnen controleren en zaken kunnen verbieden. Ze lijken echt de kennis en personeel te missen. :/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

CoronelHimself schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:49:
Wel een beetje dubieus van Mercedes om deze brake ducts op 6 januari 2020 aan te leveren. Toen was al duidelijk dat RP ze niet mocht gebruiken in de race omdat het listed parts waren.
En alleen al daarom zou Mercedes ook bestraft mogen worden. Maar dat zal uiteraard niet gebeuren gezien de complete willekeur bij de FIA. :/

Volvotips.com

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-12 14:36

DataGhost

iPL dev

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:45:
[...]

De stewards erkennen dat Racing Point haar best heeft gedaan om heel wat meer listed parts te kopiëren. We zijn dus nog niet klaar, nee we beginnen nu pas. Er gaan nog wel meer protesten volgen en waarschijnlijk worden die sneller afgehandeld nu er presedent ligt. De stewards gaan niet voor niks uitgebreid in op wat eigen ontwerp is.
Ze gaan daar uitgebreid op in inderdaad, en zeggen dat (relevant facts #2)
To the extent that Racing Point has achieved this by simply photographing components of the Mercedes W10 and reverse engineering them, this is consistent with standard prctice (albeit taken to the extreme) and no other team could reasonably object. Indeed, Renault has not protested any part of the RP20 other than the BDs.
Dus ik denk dat het wel meevalt. Dit is inderdaad een extreem geval maar sinds ik F1 kijk zie je de ene week team X met een nieuw onderdeel komen en een aantal weken later hebben team Y en Z ook zoiets gemaakt. Het gebeurt echt aan de lopende band, de kunst is om het werkend te krijgen. Daarom zie je bijv. bij de pre-season tests dat enkele teams (bijv. Red Bull) met een aparte livery rijden waarin de contouren van alle onderdelen veel moeilijker te onderscheiden zijn.

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:13

Harrie

NederVlaming

CoronelHimself schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:49:
Zijn met de niewusjaarsdrukte bij de post blijven liggen :+ Was vast bedoeld om nog voor 31 december aan te komen.

Verwijderd

400K is een lachertje en al helemaal om zonder wijzigingen te blijven rijden.
Komt haast over als een "bribe"...

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:42

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:50:
[...]

Dat zou ik niet zeggen. Alles wat andere teams vinden binnen de auto wat op de listed parts lijst staat, kunnen ze nu gaan protesteren. Het probleem is denk ik eerder dat de FIA zo zwak is dat ze teams niet proactief kunnen controleren en zaken kunnen verbieden. Ze lijken echt de kennis en personeel te missen. :/
Dat blijft een kwalijke zaak. Als teams geen protest aantekenen dan wordt de boel simpelweg niet onderzocht. Puur op brake ducts deze straf daar kan ik wel mee leven, maar wat is er nog meer gekopieerd dat wil je dan toch evengoed weten. Wordt vervolgd lijkt me.

Tweakers Discord

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Verwijderd schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:57:
400K is een lachertje en al helemaal om zonder wijzigingen te blijven rijden.
Komt haast over als een "bribe"...
Nou.. een Williams of Haas zie ik door dat bedrag wel uitelkaar vallen...

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• f1bythenumbers
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-07 16:05
The issue according to the document is quite simple if you ask me. Racing Point received the CAD files for the braking ducts (front and rear) back in 2018 and 2019. Since they were not listed parts back then, they were allowed to work with those files.

For the front brake ducts, they used the CAD files to create a similar design that they used in 2019. Since they just improved that part for 2020, this is technically legal.

For the rear ducts, they didn't use the CAD files for the 2019 design. They did it though for the 2020 design. Since those parts are not "grandfathered" then the design was technically done by Merc and not RP.

According to the document, apparently the rest of the car was copied from Mercedes by taking pictures and doing reverse engineering to the extreme. This is not illegal, and is completely allowed by the FIA.

If my interpretation is correct, then Racing Point should be fine against any other protests, as long as they did the reverse engineering process from the pictures.

F1pace

Verwijderd

Illegal_Alien schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:59:
[...]

Gaat het hier om Haas of Williams dan?
:|

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:09
Ik vind dat Mercedes ook een straf moet ontvangen, zijn toch gewoon medeplichtig?

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19:14
@TheBrut3 Het is niet Mercedes haar verantwoording om te voorkomen dat RP de voor 2019 geheel legaal aangekochte onderdeel tekeningen onaangepast op de 2020 toepast.

iRacing Profiel

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

De verdere redenering achter de boete en puntenaftrek, en het mogen blijven gebruiken is dat ze de ducts ook "gewoon" legaal hadden kunnen reverse engineeren van foto's, zoals ze met de rest van de auto gedaan hebben. Dan waren ze uiteindelijk op hetzelfde uitgekomen (dus ze mogen dit blijven gebruiken) maar had het ze langer gekost ($400k en 15 punten als het niet aan het begin van het seizoen al perfect had gewerkt). Elk team mag (ook nu nog) gewoon elke auto kopiëren zolang ze daar maar geen hulp bij krijgen van de originele ontwerpers.

[ Voor 12% gewijzigd door DataGhost op 07-08-2020 12:10 ]

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-12 21:35
Hoezo is Mercedes medeplichtig? Blijkbaar was het delen van de tekeningen vorig jaar legaal, als onderdeel van het leveren van de brake ducts zelf ofzo.

• tweakduke
  • Laatst online: 23:42

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
f1bythenumbers schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:59:
The issue according to the document is quite simple if you ask me. Racing Point received the CAD files for the braking ducts (front and rear) back in 2018 and 2019. Since they were not listed parts back then, they were allowed to work with those files.

For the front brake ducts, they used the CAD files to create a similar design they was used in 2019. Since they just improved that part for 2020, this is technically legal.

For the rear ducts, they didn't use the CAD files for the 2019 design. They did it though for the 2020 design. Since those parts are not "grandfathered" then the design was technically done by Merc and not RP.

According to the document, apparently the rest of the car was copied from Mercedes by taking pictures and doing reverse engineering to the extreme. This is not illegal, and is completely allowed by the FIA.

If my interpretation is correct, then Racing Point should be fine against any other protests, as long as they did the reverse engineering process from the pictures.
Dat laatste over reverse engineering process from the pictures is wel iets wat onderzocht moet worden lijkt mij of dat ook echt daadwerlijk is gebeurt bij alle onderdelen. Het is een knap staaltje kopieerwerk van foto's, eigenlijk bijna te ongeloofwaardig dat daar geen enkele cad tekening van het originele ontwerp bij is komen kijken.

Tweakers Discord

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-12 22:56

AzzKickah

06-CENSORED

f1bythenumbers schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:59:

For the front brake ducts, they used the CAD files to create a similar design they was used in 2019. Since they just improved that part for 2020, this is technically legal.

Ah OK, danke für diesen Beitrag.

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Interessant is nu wel hoe de board van Renault hier naar kijkt. Want het extreme reverse engineeren "vanaf foto's" is dus volledig toegestaan. Ik kan me goed voorstellen dat dat heel wat goedkoper is dan zelf een auto volledig maken. Volgend jaar bij de F1.5 dus allemaal Mercedes klonen? (met zelf ontwikkelde brake ducts :+ )

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-12 11:55

mark-k

AKA markkNL

Illegal_Alien schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:59:
[...]

Als je hierdoor n paar miljoen aan R&D uitspaart kan het zeker lucratief zijn. Een keertje de muur in is duurder.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

roltor schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:07:
Hoezo is Mercedes medeplichtig? Blijkbaar was het delen van de tekeningen vorig jaar legaal, als onderdeel van het leveren van de brake ducts zelf ofzo.
Omdat ze de cad tekeningen dus blijkbaar op 6 januari 2020 aanleverden, wat dus duidelijk in 2020 met 2020 regels is.

PSN

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

YakuzA schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:27:
[...]

Omdat ze de cad tekeningen dus blijkbaar op 6 januari 2020 aanleverden, wat dus duidelijk in 2020 met 2020 regels is.
Maar mogen ze die niet leveren? Of mag RP die gewoon niet gebruiken? Als iemand RP nou spijkermatten zouden leveren en ze gebruiken die om andere auto's uit te schakelen is die leverancier toch ook niet verantwoordelijk?

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

YakuzA schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:27:
[...]

Dan moet je het even lezen. Dat waren de fysieke brake ducts. De tekeningen hadden ze tussen Nov 2018 en Oct 2019 gekregen, toen het nog legaal was dus.

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Dus het tweekamp hier had beiden gelijk:
- Er zijn CAD tekeningen gebruikt (iig voor brake ducts)
- En er wordt wel (extreem) reversed engineered adhv foto’s.(voor waar geen CADs van zijn en zichtbaar zijn)

CAD tekeningen zijn legaal verkregen indd, maar stomme fout van RP voor het niet tijdig beseffen dat de Rear Brake Duct als 2020 part gezien kon worden.

Dat ze wel de Rear Brake Duct mogen blijven gebruiken snap ik, want het alternatief is “mag niet, ontwerp maar nieuwe”. Maar ze weten hoe ze de Rear Brake Ducts moeten ontwerpen nu, dus er komt een nieuwe uit die 99% hetzelfde zal zijn. Logisch is de reprimande wel, maar het voelt alsnog als unfair advantage.

[ Voor 5% gewijzigd door ND863 op 07-08-2020 12:36 ]

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:09
Razkin schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:04:
@TheBrut3 Het is niet Mercedes haar verantwoording om te voorkomen dat RP de voor 2019 geheel legaal aangekochte onderdeel tekeningen onaangepast op de 2020 toepast.
Omdat ze in 2020 hebben geleverd.

• mphilipp
  • Laatst online: 23:01

mphilipp

Romanes eunt domus

TheBrut3 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:02:
Ik vind dat Mercedes ook een straf moet ontvangen, zijn toch gewoon medeplichtig?
Het is geen strafproces, we hebben te maken met FIA regels en bepalingen, niet met het wetboek van strafrecht.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• mphilipp
  • Laatst online: 23:01

mphilipp

Romanes eunt domus

tweakduke schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:11:
[...]
Dat laatste over reverse engineering process from the pictures is wel iets wat onderzocht moet worden lijkt mij of dat ook echt daadwerlijk is gebeurt bij alle onderdelen. Het is een knap staaltje kopieerwerk van foto's, eigenlijk bijna te ongeloofwaardig dat daar geen enkele cad tekening van het originele ontwerp bij is komen kijken.
Inderdaad. Maar dat is heel moeilijk te bewijzen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

TheBrut3 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:44:
[...]

Omdat ze in 2020 hebben geleverd.
Mwoah, ja en nee. Bij normale bedrijven gaat het vooral om hoe je als ontvangende partij omgaat als je vertrouwelijke informatie krijgt toegestuurd.

Laten we ervan uit gaan dat teams niet andere teams proberen te naaien door vertrouwelijke informatie door de brievenbus te drukken :+ Probleem is dat het RP het ontvangen heeft, en het in hun voordeel heeft gebruikt door ermee te gaan racen.

Zou ook raar zijn als Mercedes het op 27 december verstuurde, en dat Mercedes bestraft wordt omdat TNT Post het pakketje 2 weken kwijt was :+
Denk dat Mercedes wel de sjaak is als kan worden aangetoond dat het onderdeel ook voor Mercedes het een 2020 part was.

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:50

basvn

Breezand - NHN

Netflix is zover ik kan zien, deze week bij Racing Point aan het filmen
(zag paar keer een post langskomen met Stroll voor de camera´s van Netflix)

Zullen die meer weten als ons, dat ze altijd op het goede moment bij het goede team zijn? :+

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En de FIA gaat het zo overtekenen van een auto verbieden.
https://www.racefans.net/...nt-style-copying-in-2021/

Iemand komt er ook achter dat ze 15 punten zijn verloren en niet 7,5. :P

https://streamable.com/m21w93

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12 17:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

mark-k schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:29:
[...]
die leverancier toch ook niet verantwoordelijk?
Precies; Mikhail Kalashnikov is geen serie-moordenaar! ;)

Alle gekheid op een stokje; stomme zet van RP om zo met onderdelen en tekeningen en regels om te gaan. De uitspraak is vrij duidelijk maar het blijft altijd interessant hoe een F1-seizoen wel 30 verschillende deadlines lijkt te kennen. Eentje voor part A, eentje voor moncoque B, eentje voor vleugel C, eentje voor je eerste presentatie, eentje voor de testdag. etc. etc. etc. Het wordt er voor sommige teams en kijkers dus niet makkelijker op.

Nou, op naar Silverstone dan maar; de lichten zijn net uit over 50 uur :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

MazeWing

The plot thickens...

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:00:

[Embed]
Haha hoezo denkt ie 7,5 punt in het totaal? Waarom zou er een half punt in het spel zijn? |:( 8)7

Maar ik vind dat ze er nog aardig mee weg komen. Waarschijnlijk hangt e.e.a. samen met dat ze buiten de kwalificaties het helemaal niet zo enorm goed doen...

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• MazeWing
  • Nu online

MazeWing

The plot thickens...

MAX3400 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:18:
[...]

Precies; Mikhail Kalashnikov is geen serie-moordenaar! ;)

Alle gekheid op een stokje; stomme zet van RP om zo met onderdelen en tekeningen en regels om te gaan. De uitspraak is vrij duidelijk maar het blijft altijd interessant hoe een F1-seizoen wel 30 verschillende deadlines lijkt te kennen. Eentje voor part A, eentje voor moncoque B, eentje voor vleugel C, eentje voor je eerste presentatie, eentje voor de testdag. etc. etc. etc. Het wordt er voor sommige teams en kijkers dus niet makkelijker op.

Nou, op naar Silverstone dan maar; de lichten zijn net uit over 50 uur :)
Als je veel geld hebt zoals meneer Stroll dan is een "goede" auto "kopen" het meest voor de hand liggend.

Maar benieuwd hoe ze dit in 2021 gaan aanpakken en wat dit voor een eventuele Vettel zou betekenen. Of mogen ze wel de 2020 auto blijven gebruiken in 2021?

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-12 22:56

AzzKickah

06-CENSORED

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:00:

[Embed]
Wat een gigantische druif :')

• Melantrix
  • Laatst online: 16-12 11:20
MazeWing schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:18:
[...]

Haha hoezo denkt ie 7,5 punt in het totaal? Waarom zou er een half punt in het spel zijn? |:( 8)7

Maar ik vind dat ze er nog aardig mee weg komen. Waarschijnlijk hangt e.e.a. samen met dat ze buiten de kwalificaties het helemaal niet zo enorm goed doen...
omdat er letterlijk in het document staat dat er per auto 7.5 punten afgetrokken worden :)

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"

• MazeWing
  • Nu online

MazeWing

The plot thickens...

Melantrix schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:24:
[...]

omdat er letterlijk in het document staat dat er per auto 7.5 punten afgetrokken worden :)
Ja en dus 15 (2x 7,5) in het totaal, waardoor ze een seizoen eindigen zonder een 0.5 achter de punten.
Daarom vind ik het vreemd dat hij dat niet wist, aangezien er enkel bij hele grote uitzonderingen halve punten worden gegeven.

• RobertMe
MAX3400 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:18:

Alle gekheid op een stokje; stomme zet van RP om zo met onderdelen en tekeningen en regels om te gaan.
Hoezo dat? FIA heeft voor 50% van de onderdelen gezegd dat er niks aan de hand is. Ze hebben dus gegokt, en ook nog eens 50% gewonnen. Pas als de uitkomst was dat ze iets hadden gedaan dat overduidelijk hartstikke illegaal was, zoals het manipuleren van een fuel flow sensor, zou het een domme zet zijn.

• MAX3400

MAX3400

RobertMe schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:59:
[...]

Hoezo dat? FIA heeft voor 50% van de onderdelen gezegd dat er niks aan de hand is. Ze hebben dus gegokt, en ook nog eens 50% gewonnen.
Omdat de jaarlijkse uitbetalingen ook gebaseerd zijn op de totale plek waar je als constructeur terecht bent gekomen. Dus dit kan in geld nog best "duurder" zijn wat ze gaan mislopen dan wat ze in de rest van het seizoen + 15 punten extra gaan scoren.
Pas als de uitkomst was dat ze iets hadden gedaan dat overduidelijk hartstikke illegaal was, zoals het manipuleren van een fuel flow sensor, zou het een domme zet zijn.
Welk team is schuldig bevonden aan het 100% illegaal manipuleren van de fuel flow sensor? Ben wat roestig op de warme vrijdagmiddag helaas.

[ Voor 3% gewijzigd door MAX3400 op 07-08-2020 14:05 ]

• RobertMe
MAX3400 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:05:
[...]

Omdat de jaarlijkse uitbetalingen ook gebaseerd zijn op de totale plek waar je als constructeur terecht bent gekomen. Dus dit kan in geld nog best "duurder" zijn wat ze gaan mislopen dan wat ze in de rest van het seizoen + 15 punten extra gaan scoren.
Ik denk dat Lawrence dat met plezier uit eigen zak bijlegt, als die 15 punten ze inderdaad aan het eind van de rit een of meerdere plekken kost in het WCC.
[...]

Welk team is schuldig bevonden aan het 100% illegaal manipuleren van de fuel flow sensor? Ben wat roestig op de warme vrijdagmiddag helaas.
Kijk waar Ferrari (& Haas, & Alfa Romeo) nu rijden. Dan kun je wel zeggen dat het vorig jaar een heel domme zet was ;)
Dat de FIA weigert er over te communiceren betekent niet dat het legaal was, en het moge duidelijk zijn dat het sinds COTA vorig jaar was aangepast, heel toevallig na de technical directive.

• MAX3400

MAX3400

RobertMe schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:13:
[...]
Kijk waar Ferrari (& Haas, & Alfa Romeo) nu rijden. Dan kun je wel zeggen dat het vorig jaar een heel domme zet was ;)
Dat de FIA weigert er over te communiceren betekent niet dat het legaal was, en het mogen duidelijk zijn dat het sinds Cota vorig jaar was aangepast, heel toevallig na de technical directive.
En dat is precies het verschil tussen insinuaties (en dus bepaalde winst) en regelgeving (en dus bepaald verlies) en daarmee wordt de discussie niet veel duidelijker, zeker als de boeken over 2019 gesloten zijn.

Maar ja, na vandaag en de besluiten, kunnen we dus ook stoppen met "hihi, Mercedes heeft 4 autos". Nee, Mercedes heeft zelf 2 auto's aan de start en er is een team wat nu met toestemming van de FIA een flink aantal ingekochte of "bijna dezelfde" onderdelen uit de stal van Mercedes mag gebruiken.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

MAX3400 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:18:
[...]

En dat is precies het verschil tussen insinuaties (en dus bepaalde winst) en regelgeving (en dus bepaald verlies) en daarmee wordt de discussie niet veel duidelijker, zeker als de boeken over 2019 gesloten zijn.

Maar ja, na vandaag en de besluiten, kunnen we dus ook stoppen met "hihi, Mercedes heeft 4 autos". Nee, Mercedes heeft zelf 2 auto's aan de start en er is een team wat nu met toestemming van de FIA een flink aantal ingekochte of "bijna dezelfde" onderdelen uit de stal van Mercedes mag gebruiken.
Die toestemming hebben ze nu dus voor exact 1 onderdeel (wat onder listed parts valt): Rear Brake Duct.

De rest zullen we zien bij toekomstige protesten.

PSN

• MAX3400

MAX3400

YakuzA schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:41:
[...]

Die toestemming hebben ze nu dus voor exact 1 onderdeel (wat onder listed parts valt): Rear Brake Duct.

De rest zullen we zien bij toekomstige protesten.
Dat snap ik echter dat was mijn opmerking / vraag niet...

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

MAX3400 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:44:
[...]

Dat snap ik echter dat was mijn opmerking / vraag niet...
Voor volgend jaar lijkt de copy/paste volledige auto actie van RP iig verboden te worden dmv nieuwe regels.

Dus het blijft gewoon een roze Mercedes B.

/edit: zal vanavond maar eens tijd maken om alles van vandaag rustig door te lezen. Al die regulations en rulings zijn wel wat veel om in 1x goed te snappen :)

[ Voor 19% gewijzigd door YakuzA op 07-08-2020 15:12 ]

PSN

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:15
YakuzA schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:58:
[...]

Voor volgend jaar lijkt de copy/paste volledige auto actie van RP iig verboden te worden dmv nieuwe regels.

Dus het blijft gewoon een roze Mercedes B.
De Mercedes B is altijd een betere basis voor 2021 dan de oude RP wagen.

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:44

Edd

In ander nieuws:

Mercedes/Toto zijn het niet eens met het nieuwe Concorde Agreement zoals dat er nu ligt..
Mercedes & Formula 1 cannot agree contract

[ Voor 28% gewijzigd door Edd op 07-08-2020 16:16 ]

-

• Catmandos
  • Laatst online: 18:39
Edd schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 16:09:
In ander nieuws:

Mercedes/Toto zijn het niet eens met het nieuwe Concorde Agreement zoals dat er nu ligt..
Mercedes & Formula 1 cannot agree contract

[Twitter]
[Twitter]
zucht alweer wordt Ferrari voor getrokken met een extra 40 mil... kom op Formule 1 dit moet gewoon stoppen, gewoon stoppen met alle extra miljoenen en deze gewoon aan het prijzengeld toevoegen.

Dus ik ben het volledig eens met MERC over het niet zetten van een handtekening.

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

De motor leveranciers kan ik nog wat mee, maar die 40 miljoen voor historische waarde; volgens mij is Williams en Mercedes er tegenwoordig ook eentje. :P.

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:07
Catmandos schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 16:20:
[...]

zucht alweer wordt Ferrari voor getrokken met een extra 40 mil... kom op Formule 1 dit moet gewoon stoppen, gewoon stoppen met alle extra miljoenen en deze gewoon aan het prijzengeld toevoegen.

Dus ik ben het volledig eens met MERC over het niet zetten van een handtekening.
Wolff zet om geheel andere redenen geen handtekening:

Mercedes F1 boss Toto Wolff said he believed they were "the biggest victim in terms of revenue loss" in the new financial arrangements proposed by F1.

Oftewel Wolff vindt dat Mercedes ook recht heeft op dezelfde behandeling:

However, Wolff said that while Ferrari's historic importance to the sport had been reflected in their new deal, he believed the same approach had not been applied to Mercedes.

Wolff is niet principieel, het gaat hem om de centen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Catmandos
  • Laatst online: 18:39
Illegal_Alien schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 16:24:
De motor leveranciers kan ik nog wat mee, maar die 40 miljoen voor historische waarde; volgens mij is Williams en Mercedes er tegenwoordig ook eentje. :P.
ja die 10 mil voor de motor leveranciers vind ik geen probleem, maar in het huidige 2020 contract krijgen merc red bull en williams ook extra en dat zit niet in het 2021 contract... daar krijgt alleen Ferrari 40 mil per jaar. dat betekent dat ze maar 105 miljoen per jaar aan sponsors te hoeven zoeken/ zelf te betalen, (met de cap).

en dat maakt het gewoon ongelofelijk oneerlijk voor alle andere teams...

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Tja, ik denk dat de sport het wel overleeft als we niet telkens meer een Mercedes 1-2 hebben. :z

Liberty Media is echt gek geworden als ze Mercedes hun bluff niet doorzien. Ze hebben geen enkele poot om op te staan. Mercedes mag van mij maar eens wat gaan slikken i.p.v. alles te manipuleren naar hun eigen voordeel.

Niet dat Ferrari die weer extra veel geld krijgt, niet belachelijk is, maar ook Mercedes kan die budgetcap echt wel rond krijgen.

Een team heeft volgens Toto met een 3D camera de Mercedes van vorig jaar ingescand, wie zou dat toch zijn. :z

[ Voor 33% gewijzigd door DaniëlWW2 op 07-08-2020 16:51 ]

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:22

Moofnor

King of my castle

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 16:47:
Tja, ik denk dat de sport het wel overleeft als we niet telkens meer een Mercedes 1-2 hebben. :z

Liberty Media is echt gek geworden als ze Mercedes hun bluff niet doorzien. Ze hebben geen enkele poot om op te staan. Mercedes mag van mij maar eens wat gaan slikken i.p.v. alles te manipuleren naar hun eigen voordeel.

Niet dat Ferrari die weer extra veel geld krijgt, niet belachelijk is, maar ook Mercedes kan die budgetcap echt wel rond krijgen.
Die 1-2 is wel te missen (totdat na 3 jaar RB 1-9 het riedeltje weer opnieuw begint), maar ik verwacht dat Liberty niet zit te wachten op 3 teams zonder moter. Ben wel benieuwd wat de insteek van Toto is, gelijk speelveld voor iedereen, dus Ferrari -40, of gelijk speelveld voor de grote twee, dus Merc +40.

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Moofnor schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 16:58:
[...]

Die 1-2 is wel te missen (totdat na 3 jaar RB 1-9 het riedeltje weer opnieuw begint), maar ik verwacht dat Liberty niet zit te wachten op 3 teams zonder moter. Ben wel benieuwd wat de insteek van Toto is, gelijk speelveld voor iedereen, dus Ferrari -40, of gelijk speelveld voor de grote twee, dus Merc +40.
Het is Toto, die wil waarschijnlijk ook $40 miljoen voor zijn eigen team...

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 16:47:

Een team heeft volgens Toto met een 3D camera de Mercedes van vorig jaar ingescand, wie zou dat toch zijn. :z
[Embed]
Oeh oeh.
Die bedoeld vast Alfa Romeo :+

PSN

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:18
Moofnor schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 16:58:
[...]

Honda en Renault hebben nog ruimte over.
Maar beter is meer motorleveranciers.

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:14
Zoals al eerder verwacht door meer mensen hier, Toto Wolff is tot in de kleinste details betrokken bij het hele RP project. Hij vindt dan ook dat er niks verkeerd is en de andere teams moeten stoppen met zeuren:

https://streamable.com/mq21jo

Hij lijkt nog net niet beledigd dat mensen überhaupt twijfelen

[ Voor 9% gewijzigd door BlackMonkey op 07-08-2020 19:57 ]

• BlackMonkey
Reacties van de teambazen over de beslissing:

klik want FOM

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Het gaat nu pas beginnen. Met name Zak Brown is niet blij en gelooft er niks meer van dat de auto niet gebouwd is met de hulp van Mercedes. Onderhand lijkt

BlackMonkey schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 19:56:
Zoals al eerder verwacht door meer mensen hier, Toto Wolff is tot in de kleinste details betrokken bij het hele RP project. Hij vindt dan ook dat er niks verkeerd is en de andere teams moeten stoppen met zeuren:

[Streamable]

Wel mooi dat Toto zich verspreekt op 3:07 en "Tracing Point" zegt. :Y) :P
Maar zo'n reactie doet mij vermoeden dat hij hier allang van wist en er nog wel meer is. Als de kopieeractie echt bewust is aangestuurd vanuit Mercedes, tja dan hebben we echt problemen.

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 20:41:
Het gaat nu pas beginnen. Met name Zak Brown is niet blij en gelooft er niks meer van dat de auto niet gebouwd is met de hulp van Mercedes. Onderhand lijkt

[Embed]

[YouTube: Rival Bosses On Racing Point Penalty: 70th Anniversary Grand Prix]

[...]

Maar zo'n reactie doet mij vermoeden dat hij hier allang van wist en er nog wel meer is. Als de kopieeractie echt bewust is aangestuurd vanuit Mercedes, tja dan hebben we echt problemen.
Dat is wel een leap, aangezien hij gewoon snel 'and racing point' zegt...

• BlackMonkey
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 20:41:
Ik mis inderdaad nog de gain voor Mercedes zelf, Toto heeft aandelen dus vanuit hem snap ik het maar dat kan ie natuurlijk nooit aan het board van Daimler verkopen. Hooguit kunnen de opbrengsten de kosten verder omlaag brengen (slimme recycling). Maar Toto ondertussen kennende kan ie ook zo twee W11's RP20-B's uit de kast trekken met de redenatie dat het een evolutie is van de RP20 zoals ze nu ongeveer deden met de remmen en er wat extra logo's op plakken.

• RobertMe

[Streamable]

Oftewel: Mercedes heeft hier volledig aan meegewerkt, waarbij ze hun eigen advocaten hebben ingezet om te kijken wat ze wel en niet mogen delen. Waarschijnlijk is dit dan dus ook wat Lawrence en Toto hebben bekokstoofd toen al die geruchten gingen over dat Toto naar Aston Martin zou gaan.

Maar an zich heeft Toto natuurlijk ook weer gelijk over Haas. Ook dat was toen een volledige kopie van de Ferrari, en dat mocht wel.

• RobertMe
Wat ik overigens ook niet snap is waarom ze nu pas open kaart spelen. Ze zijn nu heel fel tegen de FIA en het Ferrari/Haas verhaal, hebben ogenschijnlijk al bergen advocaten erna laten kijken en zijn zo zeker van hun zaak. Waarom dan niet meteen zeggen "Ja, we hebben ze alles binnen de regels gegeven. Net zoals Haas via Dallara met een Ferrari reed en dat ook mocht".

En DAS heeft Mercedes toen ook uitgebreid uitgezocht en laten valideren en vervolgens achterover gezeten terwijl het verhaal zich ontvoude.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RobertMe schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 20:59:
[...]
Maar an zich heeft Toto natuurlijk ook weer gelijk over Haas. Ook dat was toen een volledige kopie van de Ferrari, en dat mocht wel.
Aangezien Toto daar nooit tegen heeft geprotesteerd weten we idd niet of de Haas kopie legaal of illegaal was ;)

PSN

• Edd

Edd

En Ferrari gaat gezellig meedoen ;)

-

• RobertMe
Edd schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 21:19:

[Twitter]
Maar aan welke kant dan? :+ Dat ze vinden dat de straf te zwaar is, zodat ze het zelf ook kunnen doen met Haas en/of Alfa Romeo, of dat het illegaal moet zijn?

• Edd

Edd

RobertMe schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 21:24:
[...]

Maar aan welke kant dan? :+ Dat ze vinden dat de straf te zwaar is, zodat ze het zelf ook kunnen doen met Haas en/of Alfa Romeo, of dat het illegaal moet zijn?
U wordt op uw wenken bedient ;)

Dus eigenlijk vanwege het feit dat een auto met illegale onderdelen nog mee mag doen met het kampioenschap. Niets tegen de zwaarte van de straf oid.

-

• RobertMe
YakuzA schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 21:14:
[...]

Aangezien Toto daar nooit tegen heeft geprotesteerd weten we idd niet of de Haas kopie legaal of illegaal was ;)
Fair enough. Maar IIRC was de Haas toen een kopie van de Ferrari van hetzelfde jaar? Daar waar Racing Point kopie van vorig jaar heeft. Wat dat betreft dus raar dat juist nu dan de ophef groter is.

• RobertMe
Edd schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 21:25:
[...]

[Twitter]

Dus eigenlijk vanwege het feit dat een auto met illegale onderdelen nog mee mag doen met het kampioenschap. Niets tegen de zwaarte van de straf oid.
Maar het onderdeel is natuurlijk niet illegaal. Het voldoet gewoon aan alle technische reglementen. Waar het niet aan voldoet zijn de sporting regulations waar in staat dat ze het onderdeel zelf moeten ontwerpen.

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

[...]

[Twitter]

Ik vraag me af wat Ferrari ervan zou vinden als ze de boel belazerd hadden met bijvoorbeeld de fuel flow sensor, oh wait... :+

• Pompi
BlackMonkey schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 20:50:
[...]

Ik mis inderdaad nog de gain voor Mercedes zelf, Toto heeft aandelen dus vanuit hem snap ik het maar dat kan ie natuurlijk nooit aan het board van Daimler verkopen. Hooguit kunnen de opbrengsten de kosten verder omlaag brengen (slimme recycling). Maar Toto ondertussen kennende kan ie ook zo twee W11's RP20-B's uit de kast trekken met de redenatie dat het een evolutie is van de RP20 zoals ze nu ongeveer deden met de remmen en er wat extra logo's op plakken.
Blijkbaar heeft Mercedes ook aandelen in Aston Martin en dat zou hun houding wel kunnen verklaren. En Toto is blijkbaar ook goede vrienden met Pa Stroll. Dus cirkeltje is wel beetje rond, zeker ook als Toto zelf zegt dat een team hun auto heeft gescand.

• BlackMonkey
Pompi schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 21:36:
[...]

Blijkbaar heeft Mercedes ook aandelen in Aston Martin en dat zou hun houding wel kunnen verklaren. En Toto is blijkbaar ook goede vrienden met Pa Stroll. Dus cirkeltje is wel beetje rond, zeker ook als Toto zelf zegt dat een team hun auto heeft gescand.
Aah, dat Mercedes (eigenlijk Daimler volgens mijn korte zoektoch) ook aandelen heeft in Aston Martin wist ik niet. Dat maakt het een stuk logischer en verklaarbaarder. Plaatst de rol van Toto ook een stuk meer in perspectief.

• Edd

Edd

RobertMe schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 21:30:
[...]

Maar het onderdeel is natuurlijk niet illegaal. Het voldoet gewoon aan alle technische reglementen. Waar het niet aan voldoet zijn de sporting regulations waar in staat dat ze het onderdeel zelf moeten ontwerpen.
Het zal ze erom gaan dat ze het niet mogen gebruiken, omdat ze het zelf niet hebben ontworpen.
Maar we gaan het hopelijk horen als het beroep wordt aangetekend.

Ferrari and McLaren to appeal against stewards’ verdict in Racing Point case

[ Voor 19% gewijzigd door Edd op 07-08-2020 21:43 ]

-

• Pompi
BlackMonkey schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 21:41:
[...]

Aah, dat Mercedes (eigenlijk Daimler volgens mijn korte zoektoch) ook aandelen heeft in Aston Martin wist ik niet. Dat maakt het een stuk logischer en verklaarbaarder. Plaatst de rol van Toto ook een stuk meer in perspectief.
5% en de baas van Aston Martin is het voormalige hoofd van AMG
Bron

• BlackMonkey
Edd schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 21:19:

[Twitter]

[Twitter]
En Mclaren joined the party

• sinasappel
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07:28
De reden waarom mercedes in deze hele issue heeft meegewerkt, of misschien wel aangemoedigd heeft is omdat de concurrentie afgelopen jaar veel te dicht bij is gekomen (RBR/Ferrari). Op het moment dat er een 'roze' mercedes het RBR of Ferrari moeilijk kan maken, of dat zij met de roze mercedes moeten vechten voor positie kan de MER zelf gewoon wegrijden. Wellicht is het out-of-the-box gedachte maar ik kan met hier wel echt wat bij voorstellen. Maak het je tegenstander moeilijker zodat je het zelf makkelijker hebt. En MER weet ook wel dat met het budget van RP ze nooit in de buurt van hun zelf zullen komen... maar wel bij RBR/Ferrari.

• RobertMe
sinasappel schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 22:06:
De reden waarom mercedes in deze hele issue heeft meegewerkt, of misschien wel aangemoedigd heeft is omdat de concurrentie afgelopen jaar veel te dicht bij is gekomen (RBR/Ferrari). Op het moment dat er een 'roze' mercedes het RBR of Ferrari moeilijk kan maken, of dat zij met de roze mercedes moeten vechten voor positie kan de MER zelf gewoon wegrijden. Wellicht is het out-of-the-box gedachte maar ik kan met hier wel echt wat bij voorstellen. Maak het je tegenstander moeilijker zodat je het zelf makkelijker hebt.
Is niet de eerste keer. Spa 2015, Lotus kreeg tijdens de race te horen dat Grosjean even een of andere Konami code moest invullen. Vervolgens kwam Lotus tot de conclusie dat hun Mercedes motor blijkbaar nog wat harder kon draaien dan ze wisten. Was in dat geval ook dat Grosjean ik meen een Ferrari van het podium kon houden.
En MER weet ook wel dat met het budget van RP ze nooit in de buurt van hun zelf zullen komen... maar wel bij RBR/Ferrari.
Zal niet eens met budget te maken hebben. Mercedes kan er wel vanuit gaan dat hun doorontwikkelde auto sneller zal zijn dan de auto van vorig jaar.
Daarnaast zal RP hun auto ook niet maximaal begrijpen, waardoor ze moeilijker de juiste afstelling zullen vinden. Tenzij Mercedes ze de handleiding erbij heeft gedaan :+

• BlackMonkey
Het moddergooien is nu echt begonnen _O- : https://www.motorsport.co...es-trade-insults/4851764/

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

BlackMonkey schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 21:41:
[...]

Veel normale Aston Martin straat auto’s hebben ook Mercedes motoren erin liggen.

PSN

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:29
[...]

[Twitter]

Ja... Als je met illegale onderdelen mee mag blijven doen dan hebben zij ook nog wat onderdelen die ze er graag weer op schroeven

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• RobertMe
Snowhite0901 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 22:34:
[...]

Ja... Als je met illegale onderdelen mee mag blijven doen dan hebben zij ook nog wat onderdelen die ze er graag weer op schroeven
Die onderdelen van Ferrari voldoen dan weer niet aan de technical regulations ;) Daar waar Racing Point nu veroordeeld is op basis van de sporting regulations. Immers zijn de brake duct technisch gezien legaal, volgens de technical regulations.

• Edd

Edd

En, niet geheel verrassend, sluit Renault zich ook aan bij het beroep.

Ferrari to appeal against Racing Point fine in 'copying' row
Ferrari team principal Mattia Binotto, speaking before Ferrari made their intentions clear, said: "One thing that is important is that it has somehow been clarified that there has been a breach of regulation. That is the starting point.

"Obviously that is relative to the braking ducts, but there is an entire concept behind, which is about copying. Are we allowed to copy, or not, an entire concept?

"But the two things need to be split. On the braking duct there is a breach of regulation - that is a fact and it has been clarified. Is the penalty sufficient or not?"

-

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22:53

[Streamable]

Is er een transcript hiervan?

• BlackMonkey
Sir_Lion schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 22:52:
[...]

Is er een transcript hiervan?
Dit artikel bevat het meeste, maar mist nog wat details: https://www.racefans.net/...d-another-to-the-cameras/
Pagina: 1 ... 99 ... 166 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Alle weekend-topics van 2020: Topicreeks: ~[F1 2020] Racetopics #2

Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
GP in Nederland: [F1] Grand Prix van Nederland: Zandvoort
En voor interesse iRacing is er ook: iRacing 2016-2020
F1 E-sports: [F1 2020] Het grote niet Formule 1 E-sport racetopic.
Racepool: [F1] Racemanagers/pools 2020
Politiek en sport: Politieke standpunten uiten in de sport