[F1] Seizoen 2020 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 86 ... 166 Laatste
Acties:
  • 1.185.215 views

Onderwerpen

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Interesting vwb de future indd. Als de budgetcap er toch is en je wil F1 in leven houden, waarom dan niet F1.5 op de copy-cat manier.

Vwb local country regelgeving, hoe staat de Sporting regulation gegrond? Ik bedoel: Als UK > 70% de grens trekt voor IP recht, maar Italië 50% dan zou het inconsistent kunnen worden als daarmee de compliance aan de Sporting regulation zou worden getoetst.

[ Voor 3% gewijzigd door ND863 op 13-07-2020 14:51 ]

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Ik kan niet echt goede afbeeldingen vinden (als iemand anders die wel heeft: deel vooral), maar op basis van wat ik op google image search kan vinden zien de Mercedes ducts er wel wezenlijk anders uit dan die van andere teams. Hoe groot is de kans dan dat RP op vrijwel exact dezelfde oplossing komt?

Renault:
https://www.racefans.net/...dotnet-20190328-115704-1/

Ferrari:
https://www.autosport.com...ome-listed-part-from-2020

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:27

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Wikipedia: Arrows Grand Prix International
Dit is volgens mij het 1978 verhaal, Arrows met een Shadow ontwerp, maar zover ik begrijp gaat die casus om een rivaal die de auto heeft gekopieerd, en niet zozeer een directe 'samenwerking' zoals RP en Merc dit dus hadden.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik zat gisteren het blad Formule 1 te lezen van een tijdje terug, waarin aerodynamicus Rob van den Heijkant zich boog over de roze Mercedes.

Hij heeft gewerkt voor Toyota F1 en Force India. Hij zegt ook dat FI gewoon de voorvleugel van het topteam kopieerde (destijds Red Bull), erachter kwam dat het niet werkte op hun auto, en vervolgens aanpassingen deed tot het beter werkte dan de eigen vleugel. Zo kopieerde FI ook als eerste team het high rake concept van RBR. Kopieergedrag is voor Racing Point dus niet nieuw en dat brengt ze dus ook redelijk wat als je kijkt naar kostenefficient opereren. Hij oordeelde wel dat de RP in grote lijnen erg veel lijkt op de W10, maar op details genoeg verschilt om in te schatten dat er niet letterlijk designs onder de tafel zijn verhandeld.

Hoeveel waarde je er aan wil hechten laat ik aan jullie, maar ik kan zelf wel meegaan in het kopieerverhaal.

• powah33
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22-12 19:00
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EcwI_gUXoAA62AF?format=png&name=small

van buiten lijkt het toch wel erg op elkaar ... zelfs de schroef gaten zitten op dezelfde plek.
Belangrijk gaat zijn of het van binnen ook een 1 op 1 carbon copy is.
edit extra foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ezgcSiGTqoJa657Yp1XfQ5UmdBs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dVdzH9zgVkk6Ya6nZkn3p5gu.png?f=user_large

[ Voor 32% gewijzigd door powah33 op 13-07-2020 15:51 ]

https://f1manager.info/ranking/4605

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:15
dr.lowtune schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:11:
Ik kan niet echt goede afbeeldingen vinden (als iemand anders die wel heeft: deel vooral), maar op basis van wat ik op google image search kan vinden zien de Mercedes ducts er wel wezenlijk anders uit dan die van andere teams. Hoe groot is de kans dan dat RP op vrijwel exact dezelfde oplossing komt?

Renault:
https://www.racefans.net/...dotnet-20190328-115704-1/

Ferrari:
https://www.autosport.com...ome-listed-part-from-2020
RP beweert niet dat ze tot dezelfde oplossing gekomen zijn. Ze geven zelfs gewoon toe dat ze zaken gekopieerd hebben. Maar het gaat er om of dit gekopieerd is met de hulp van Mercedes (hulp als in plannen geven of gewoonweg onderdelen leveren) of aan de hand van foto's zoals RP zelf beweerd

2x Marstek Venus E 5.12 v155 - CT003 V122 - BMS 216

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:48
powah33 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:33:
[Afbeelding]

van buiten lijkt het toch wel erg op elkaar ... zelfs de schroef gaten zitten op dezelfde plek.
Belangrijk gaat zijn of het van binnen ook een carbon copy gaat zijn.
Carbon fiber copy ;)

Ik ben, net als zoveel anderen benieuwd wat hier uit gaat komen. Kan goed zijn dat als iets er hetzelfde uitziet maar op een minuscuul punt anders is dat het volgende de regels is...

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

• Elfjes
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Kenhas schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:35:
[...]

RP beweert niet dat ze tot dezelfde oplossing gekomen zijn. Ze geven zelfs gewoon toe dat ze zaken gekopieerd hebben. Maar het gaat er om of dit gekopieerd is met de hulp van Mercedes (hulp als in plannen geven of gewoonweg onderdelen leveren) of aan de hand van foto's zoals RP zelf beweerd
Ook dit niet eens. Zowel Mercedes als RP zouden ontzettend dom zijn als ze ontwerptekeningen hadden uitgewisseld. Dus dat is (waarschijnlijk) niet aan de orde.

Het gaat erom of dit gezien kan worden als eigen ontwerp (ook al is het "zwaar geïnspireerd op") of dat het kopiëren betekent dat het om intellectueel eigendom gaat van Mercedes, en daarmee ook het ontwerp van Mercedes is. Als dat namelijk zo is, dan is het illegaal volgens de sporting regulations. Daarin staat namelijk dat je een aantal onderdelen van de auto (waaronder dus de brake ducts) niet mag laten ontwerpen of fabriceren door concurrerende teams.

Het interessante aan dit protest is dat de basis een combinatie is van wetgeving (rondom intellectueel eigendom en de vraag "van wie is het ontwerp?" ) en regels uit het sporting regelement die, als je die vraag eenmaal beantwoord hebt, iets zeggen over de legaliteit van de RP.

[ Voor 5% gewijzigd door Elfjes op 13-07-2020 15:53 ]

Bla bla bla...

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-12 12:27
Zie nu pas aan de hand van het filmpje dat een F1 velg/wiel maar met drie gangen schroefdraad vast zit, of zie ik iets over het hoofd. 🤔

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Elfjes schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:52:
[...]

Ook dit niet eens. Zowel Mercedes als RP zouden ontzettend dom zijn als ze ontwerptekeningen hadden uitgewisseld. Dus dat is (waarschijnlijk) niet aan de orde.

Het gaat erom of dit gezien kan worden als eigen ontwerp (ook al is het "zwaar geïnspireerd op") of dat het kopiëren betekent dat het om intellectueel eigendom gaat van Mercedes, en daarmee ook het ontwerp van Mercedes is. Als dat namelijk zo is, dan is het illegaal volgens de sporting regulations. Daarin staat namelijk dat je een aantal onderdelen van de auto (waaronder dus de brake ducts) niet mag laten ontwerpen of fabriceren door concurrerende teams.

Het interessante aan dit protest is dat de basis een combinatie is van wetgeving (rondom intellectueel eigendom en de vraag "van wie is het ontwerp?" ) en regels uit het sporting regelement die, als je die vraag eenmaal beantwoord hebt, iets zeggen over de legaliteit van de RP.
Brake duct is wel makkelijk schieten, omdat die pas dit jaar verboden is om in te kopen :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:23

gwystyl

Beugeltje dan maar?

DoubleDutch schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:55:
Zie nu pas aan de hand van het filmpje dat een F1 velg/wiel maar met drie gangen schroefdraad vast zit, of zie ik iets over het hoofd. 🤔
Dat viel mij ook op inderdaad, maar ik vermoed dat die uitstekende halve bolletjes ook een soort lock zijn? Meestal gaat het wel goed, tenzij de wheelgun het niet goed doet.....

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

DoubleDutch schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:55:
Hoe minder gangen, hoe sneller de pitstop :)

PSN

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:52
gwystyl schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:57:
[...]

Dat viel mij ook op inderdaad, maar ik vermoed dat die uitstekende halve bolletjes ook een soort lock zijn? Meestal gaat het wel goed, tenzij de wheelgun het niet goed doet.....
Er zitten inderdaad pennen op die het wiel ook op zijn plek moeten houden. De wheel-gun drukt die pennen vervolgens in waardoor het wiel wel zo los gedraaid kan worden zonder dat het alsnog achter het "lock" blijft hangen.

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Het zal erom spannen hoe het aan de binnenkant is. Als dat ook identiek is, tja dan heeft Racing Point een probleem. Ze zullen dan moeten bewijzen dat ze foto's hebben en bewijzen dat Mercedes dit niet aan ze gegeven heeft. Immers wanneer heb je ooit een team de binnenkant van zaken zoals de rem koeling laten zien?

Maar als ik zo kijk, dan zie ik al wat verschillen. Mercedes lijkt betere materiaalproductietechnieken te hebben en kan zaken beter uitdunnen of juist versterken waardoor het lichter is. Het zou namelijk goed kunnen dat die Racing Point een aantal kilo's zwaarder is dan de oude Mercedes en ze dat gaan gebruiken als argument dat het een kopie is en niet het origineel zelf gemaakt met tekeningen van Mercedes.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Elfjes schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:52:
[...]

De loophole is heel simpel. Mercdes geeft toe dat ze vorig jaar met een kopie van een RacongPoint proto type hebben rond gereden. Uitslag van vorig jaar staat toch al vast dus niemand hoeft verlies te nemen.

alles kan off-topic

• powah33
Bij HAAS kunnen ze beter nu even opletten, en gauw wat foto's maken .... ipv te flirten met Vettel. not gonna happen !!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-12 11:07
Volgens mij zit er nog wel een loophole in die regels;

Zoals ik het begrijp mag je "listed parts" niet van een concurrent kopen, maar mag je ze wel inkopen van een andere "derde partij".

Wat nu als Mercedes deze brake ducts heeft "ingekocht" bij een derde partij (wat dus zou zijn toegestaan?), zou RP deze dan ook niet van dezelfde derde partij mogen inkopen? Want dat is niet een F1-concurrent....

• ND863

ND863

stefanass schreef op maandag 13 juli 2020 @ 16:27:

Zoals ik het begrijp mag je "listed parts" niet van een concurrent kopen, maar mag je ze wel inkopen van een andere "derde partij".

Wat nu als Mercedes deze brake ducts heeft "ingekocht" bij een derde partij (wat dus zou zijn toegestaan?), zou RP deze dan ook niet van dezelfde derde partij mogen inkopen? Want dat is niet een F1-concurrent....
Of deze: vorig jaar heeft Mercedes de brakeduct legaal ‘ingekocht’ van Force India. Dit jaar is Force India geen competitor.... (zou dit kunnen? Geen idee wat de definitie van ‘competitor’ in de sporting regulations is)

Edit: nee vorig jaar heette het ook al Racing Point bedacht ik me net...

[ Voor 4% gewijzigd door ND863 op 13-07-2020 16:34 ]

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-12 19:47
ND863 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 16:33:
[...]

Of deze: vorig jaar heeft Mercedes de brakeduct legaal ‘ingekocht’ van Force India. Dit jaar is Force India geen competitor.... (zou dit kunnen? Geen idee wat de definitie van ‘competitor’ in de sporting regulations is)

Edit: nee vorig jaar heette het ook al Racing Point bedacht ik me net...
Als ik op motorsport.com kijk, is er echt meer aan de hand, zelfs de wielophanging voor en achter ziet er hetzelfde uit. Exact zelfde wishbones.

Nu kun je bijvoorbeeld tekeningen "uitlenen" of even bij iemand thuis laten liggen, zodat je je ze kunt overtekenen in een CAD pakket. Of RP bestelt bij dezelfde leverancier de W10 onderdelen.

Motorsport.com met de plaatjes:

https://www.motorsport.co...dget&ic_campaign=widget-1

Zoek de verschillen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VpJ76AGwooB0TovG4b6LJHjy3uE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xQLxO8RC4iImbGlM8XzH5qIc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WgiuxsII0pzU8nnZqhyc77M9rDg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TIusK1h5Ix5ldGpwBurwrEds.jpg?f=fotoalbum_tile

Op basis van foto's ? Dan heeft er iemand met een mega zoom lens onopvallend foto's staan te maken. Ja doei ! Ik vind het ook opvallend dat de bouten voor de connectie van de wishbone op de zelfde positie zitten. Wel erg toevallig allemaal.

Hier kun je goed zien dat de flow door de duct toch wel erg hetzelfde is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tl5eI4G9DxiYA2RB50QcJ_PDEIU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1gR8VIfeGhxXbLKDwc94IUNL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/feApef38-CXjuqCuxiiFrcEwqLE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iiu3bzmAdF69hDUgA67EOnG6.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 24% gewijzigd door loekf2 op 13-07-2020 16:46 ]

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• RobertMe
loekf2 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 16:40:
Op basis van foto's ? Dan heeft er iemand met een mega zoom lens onopvallend foto's staan te maken. Ja doei ! Ik vind het ook opvallend dat de bouten voor de connectie van de wishbone op de zelfde positie zitten. Wel erg toevallig allemaal.
Want die foto's die nu alweer 24 uur lang op elke F1 gerelateerde website langs komen had Racing Point niet kunnen inzien voor vandaag? Er zijn alleen al voldoende journalisten die elke race weer met tientallen vergelijkingsfoto's komen aanzetten. Die kan Racing Point natuurlijk ook inzien. En daarnaast: ja, teams huren zelf ook fotografen in om foto's te maken bij de concurrentie. Waarom denk je anders dat teams altijd zo fanatiek met die schermen bezig zijn als ze ook maar een schroefje moesten losdraaien. Dat doen ze echt niet omdat anders @loekf2 van thuis op de bank hun auto gaat nabouwen ;)

Edit:
Kijk bv ook naar dat derde pedaal wat McLaren jaren terug had. McLaren kon een stuk harder door de bochten, en niemand wist waarom, buiten wat vermoedens. Totdat een van beide McLarens uit viel en een fotograaf dacht "zou ik eens een foto van de binnenkant maken?" En toen bleek er dus een extra pedaal te zitten.

[ Voor 14% gewijzigd door RobertMe op 13-07-2020 16:55 ]

• ND863

ND863

Dacht gelezen te hebben dat de ophanging Allowed Parts is? (De hele AT ophanging (achterkant) komt geloof ik van RBR vandaan)

Alles wat jullie nu zeggen over dat het aan de buitenkant precies op elkaar lijkt, is juist precies omdat je alles wat je ziet (dat ze hetzelfde zijn), dus ook hetzelfde kan laten maken. :P

Dit is geen 2010 meer. We zijn 10 jaar verder. Die W10 reed vorig jaar duizend keer voor iedereen z’n garagebox langs. Een Tesla scant duizend keer per seconden z’n omgeving af in 3D. AI is al lang van deze tijd. Er zal vast wel software zijn die een highres foto overlay in 3D kan omzetten met andere sensoren, invalshoeken, etc. Ik denk zelfs wel inclusief waar er weinig lichtval is. (Dus eerste begin van de brakeduct-flow/happers ook)

Na het Ferrari/McLaren schandaal (Alison was de naam dacht ik?) waarbij iemand Ferarri documenten bij de Copyshop stond te kopieëren is nu even een tekeningetje 1:1 doorschuiven echt superdom. Zowel van de verzender als de ontvanger. Like I said, niet onmogelijk, maar we schatten Toto en Stroll toch wel intelligenter in? Als het toch zo simpel blijkt te zijn geweest dan vreet ik mn schoen op! :P

Alhoewel, Ferrari vorig jaar met hun motor... :X Maar deze ‘trucage’ is wel andere niveau van cheaten dan documenten stelen/delen.

• powah33
ND863 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 17:01:
Dacht gelezen te hebben dat de ophanging Allowed Parts is? (De hele AT ophanging (achterkant) komt geloof ik van RBR vandaan)

Alles wat jullie nu zeggen over dat het aan de buitenkant precies op elkaar lijkt, is juist precies omdat je alles wat je ziet (dat ze hetzelfde zijn), dus ook hetzelfde kan laten maken. :P

Dit is geen 2010 meer. We zijn 10 jaar verder. Die W10 reed vorig jaar duizend keer voor iedereen z’n garagebox langs. Een Tesla scant duizend keer per seconden z’n omgeving af in 3D. AI is al lang van deze tijd. Er zal vast wel software zijn die een highres foto overlay in 3D kan omzetten met andere sensoren, invalshoeken, etc. Ik denk zelfs wel inclusief waar er weinig lichtval is. (Dus eerste begin van de brakeduct-flow/happers ook)

Na het Ferrari/McLaren schandaal (Alison was de naam dacht ik?) waarbij iemand Ferarri documenten bij de Copyshop stond te kopieëren is nu even een tekeningetje 1:1 doorschuiven echt superdom. Zowel van de verzender als de ontvanger. Like I said, niet onmogelijk, maar we schatten Toto en Stroll toch wel intelligenter in? Als het toch zo simpel blijkt te zijn geweest dan vreet ik mn schoen op! :P

Alhoewel, Ferrari vorig jaar met hun motor... :X Maar deze ‘trucage’ is wel andere niveau van cheaten dan documenten stelen/delen.
Behalve dus de brake ducts, die zijn dit jaar een listed part geworden. Die mogen dus geen 1 op 1 kopie zijn. De achteras werd geloof ik ook overgekocht bij mercedes .... maar dan nog moeten ze een eigen duct ontwerpen of laten maken bij een 3th party. Ik denk dat Renault hier wel eens een sluwe zet gemaakt heeft.

• loekf2
  • Laatst online: 24-12 19:47
powah33 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 17:17:
[...]

Behalve dus de brake ducts, die zijn dit jaar een listed part geworden. Die mogen dus geen 1 op 1 kopie zijn. De achteras werd geloof ik ook overgekocht bij mercedes .... maar dan nog moeten ze een eigen duct ontwerpen of laten maken bij een 3th party. Ik denk dat Renault hier wel eens een sluwe zet gemaakt heeft.
Gezien de banden van Aston Martin met Mercedes, Stroll die Aston Martin opkocht en het volgend jaar op de auto's plakt, hadden Toto en Stroll ook gewoon kunnen zeggen dat Racing Point (bijna) een Mercedes B-team is. Had ik alleen Russell in die auto dit seizoen gezet ipv Lance Stroll. Maar ja.. zoontje van.

Wel jammer voor Williams, maar die willen alles zelf uitvogelen.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• powah33
loekf2 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 17:33:
[...]

Gezien de banden van Aston Martin met Mercedes, Stroll die Aston Martin opkocht en het volgend jaar op de auto's plakt, hadden Toto en Stroll ook gewoon kunnen zeggen dat Racing Point (bijna) een Mercedes B-team is. Had ik alleen Russell in die auto dit seizoen gezet ipv Lance Stroll. Maar ja.. zoontje van.

Wel jammer voor Williams, maar die willen alles zelf uitvogelen.
Buiten de PU + achteras + versnellingsbak meen ik ook dat Racing Point de windtunnel van Mercedes gebruikt.
Er zijn indd banden genoeg tussen die 2. Had Toto niet aandelen gekocht in Racing Point?

Goeie link had je gepost Loekf2 ... kijk zelfs die bodemplaat flapjes en vormen .. alles is hetzelfde.

[ Voor 8% gewijzigd door Outerspace op 14-07-2020 09:01 ]

• Afke
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19-10 09:13
Jammer voor Russell.

Hoe zit met Hamilton? Heeft hij al verlengd?

Bensimpel

Positieve meneer

Afke schreef op maandag 13 juli 2020 @ 20:43:
[...]

Jammer voor Russell.

Hoe zit met Hamilton? Heeft hij al verlengd?
natuurlijk gaat Hamilton verlengen, die wint dit jaar weer een WDC, en gaat nog wel even door. Daar gaat Toto geen afscheid van willen nemen.

😆 - Denk ook eens om ;)

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Slipstream. Past niet echt in het racetopic dus maar hier. Alles van:
-Ferrari is een puinzooi.
-Norris is echt goed.
-Renault wordt weer verslagen door het klantenteam.
-Racing Point waar waarschijnlijk meer speelt dan foto's volgens Kees. Het moet ook om het begrijpen van de filosofie van Mercedes gaan.
-Max die het maximale uit de RB16 haalt en het gat met Albon wat strategisch wederom pijn doet.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:34

iichel

Gazoooo

stefanass schreef op maandag 13 juli 2020 @ 16:27:

Nee, als Team x iets outsourced bij fabrikant y (zoals bijvoorbeeld Dallara de monocoque van Haas maakt), dan mag fabrikant y alleen maar leveren aan Team x en niet aan Team a, b of c. Zie appendix 6 paragraaf 2:

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/smvq2ipcoga51.png?width=910&auto=webp&s=f206757c25a9cdc664ef098560a43b6bc681f0d7

[ Voor 4% gewijzigd door iichel op 13-07-2020 22:58 ]

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

• Razorbite
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-12 11:47
DaniëlWW2 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 21:04:

-Max die het maximale uit de RB16 haalt en het gat met Albon wat strategisch wederom pijn doet.
Ik krijg een beetje flashbacks naar vorig seizoen inmiddels. Albon harkt in ieder geval die 4e plaats binnen, maar vraag niet hoe.

• RobertMe
Razorbite schreef op maandag 13 juli 2020 @ 23:02:
[...]

Ik krijg een beetje flashbacks naar vorig seizoen inmiddels. Albon harkt in ieder geval die 4e plaats binnen, maar vraag niet hoe.
Exact. Red Bull heeft momenteel niks beters, of Verstappen is echt de enige die iets uit die auto weet te halen. Albon is ook niet perse snel, of veel sneller dan Gasly, maar hij heeft in ieder geval meer racecraft. Buitenom Vettel in Brazilië had ik Gasly nog willen zien doen, idem dito voor (hard) verdedigen tegen Hamilton (Oostenrijk, ronde 1, ronde 1 :+), of Hamilton buitenom inhalen (Oostenrijk, ronde 1, ronde 6x?).

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010

pinda powerrr

Slow down...

RobertMe schreef op maandag 13 juli 2020 @ 23:17:
[...]

Ik denk dat dat nog los staat van dat Leclerc nog jong en onervaren is en Vettel al lang niet meer. Ik denk dat überhaupt de hele relatie tussen Vettel, Ferrari, en Leclerc compleet naar de knoppen is. Dit zag je ook al in Monza, Singapore, Brazilië, .... En natuurlijk houdt Ferrari de "rising star" die net voor een aantal jaar heeft verlengd de hand boven het hoofd en zal Vettel, die aan het eind van het seizoen toch vertrekt, altijd het onderspit delven. Wat dat betreft ben ik ook benieuwd of Vettel het seizoen nog af maakt. Nu is zijn imago al aangetast door zijn, en het team hun, vele fouten, maar als die het seizoen af maakt zie ik dat zomaar nog een stuk erger worden. En iets van "glorie" lijkt er ook niet in te zitten. Kans op podiums lijkt klein, laat staan overwinningen. En als die kans zich al voor doet zal jet team er wel alles doen om dat aan Leclerc te "geven" denk ik zo.
Het zal vast al eens gebeurd zijn, maar ik kan geen voorbeelden bedenken.

Zijn er in het "recente" verleden coureurs geweest, die de middelvinger tegen het team hebben gehouden en midseason zijn gestopt?

Waiting on the world to change

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Nog iets meer dan acht uur. ;)
[F1 2020] Race 3 GP van Hongarije

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:23

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:57

Destruction

(ex-)Automonteur

Illegal_Alien schreef op maandag 13 juli 2020 @ 13:06:
[...]

Op zich een intressant idee, om bijvoorbeeld te zien wat Hamilton/Verstappen uit de andere wagens kan persen.
Eigenlijk zou de F1 zoiets een keer moeten organiseren, gewoon in Barcelona of een andere baan die elke coureur kent. Een soort Shuffle GP, waar iedereen een keer in een andere auto mag racen :P Niet voor het WK laten meetellen, anders krijg je dat Hamilton zonder de Shuffle GP wél voor de 22e keer WDC zou zijn geworden enzo... :+

Een soort van lootjes trekken om te bepalen in welke auto de coureur dat weekend gaat rijden, en dat-ie 'm dan weer terug moet mikken als-ie perongeluk z'n eigen auto heeft. Net als vroeger bij sinterklaas, je eigen lootje mocht je niet houden :P

[ Voor 17% gewijzigd door Destruction op 13-07-2020 23:59 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-12 00:10

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

DaniëlWW2 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 21:04:

-Renault wordt weer verslagen door het klantenteam.
Aan de ene kant niet gek gezien het aantal centen dat McLaren (en voormalig RBR) in de auto pompen.
Maar van de andere kant zouden de rose Mercedessen nog een klap sneller moeten zijn.
Laat ik het zo zeggen; waarom zijn er geen klantenteams van Ferrari of Mercedes die minimaal even snel zijn?
Het kan toch haast niet zijn dat dat toevallig allemaal prutsers zijn?
Het lijkt erop dat je bij Renault in ieder geval hetzelfde product koopt als waar het works team mee werkt. Ik kan dat niet zo stellig zeggen van Mercedes of Ferrari.

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010

pinda powerrr

Slow down...

@DaniëlWW2 kun je mijn laatste reactie uit het Oostenrijk topic hierheen verplaatsen? Wil er wel antwoord op :) en past ook beter in dit topic.

Je was net te vroeg met je slotje.

Waiting on the world to change

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Hippocampus schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 00:21:
[...]

Aan de ene kant niet gek gezien het aantal centen dat McLaren (en voormalig RBR) in de auto pompen.
Maar van de andere kant zouden de rose Mercedessen nog een klap sneller moeten zijn.
Laat ik het zo zeggen; waarom zijn er geen klantenteams van Ferrari of Mercedes die minimaal even snel zijn?
Het kan toch haast niet zijn dat dat toevallig allemaal prutsers zijn?
Het lijkt erop dat je bij Renault in ieder geval hetzelfde product koopt als waar het works team mee werkt. Ik kan dat niet zo stellig zeggen van Mercedes of Ferrari.
-McLaren is niet zoveel rijker dan Renault. Bij McLaren is het eerder competentie. Zowel Renault als McLaren hebben heel wat van de RB14 gekopieerd, maar McLaren heeft er duidelijk meer van geleerd.
-Racing Point heeft gewoon de W10 gekopieerd, maar de W11 is natuurlijk weer een stap beter. Verder denk ik dat Racing Point qua materieelwetenschap wel achter zal liggen en dus niet zo licht kan bouwen als Mercedes. Daar zal immers ook veel geld en tijd in gaan zitten. Dan kan je dichtbij komen, maar je gaat het niet halen. Verder zijn Haas en Alfa nu ook weer niet zoveel langzamer dan Ferrari. :P
-Oh dat is wel zo. De FIA heeft het verplicht gesteld nadat Lotus in 2015 opeens te horen kreeg dat ze wat settings moesten aanpassen op Grosjean's auto waarna Grosjean als een raket een podium pakte in Spa. Was mooi voor Lotus dat zowat failliet was, maar het stonk natuurlijk ook dat dit soort settings niet bekend waren. De PU fabrikanten zijn dan ook verplicht om alle modi etc beschikbaar te stellen. Het enige dat ze waarschijnlijk doen is de beste blokken voor zichzelf houden. Ze kunnen gewoon selecteren en reken er maar op dat de beste Mercedes uit een bouwserie in de auto van Hamilton zit en de beste Honda in die van Verstappen. Ferrari is wat dubieuzer omdat de minder legale aspecten van die PU niet beschikbaar waren voor Haas of Alfa. Maar als we nu kijken, dan lijkt het erop dat die vorig jaar ook niet met helemaal legale PU's hebben gereden. Ferrari maakte het zelf alleen wel erg bond met hun fuel flow sensor trucje.

• Jasphur
  • Laatst online: 25-12 10:10
Gaan we weer!

[F1 2020] Race 3 GP van Hongarije

[ Voor 30% gewijzigd door Jasphur op 14-07-2020 08:01 ]

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

• Jasphur
  • Laatst online: 25-12 10:10
Toch grappig om dit dan zo op je twitter feed te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l55JDsYcUT4yQqFKB8Sqoaj-jSI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YhFBIEkR8vq0X9dtisVijBHw.jpg?f=user_large

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

• Korras
  • Laatst online: 18-12 16:51
ArcticWolf schreef op maandag 13 juli 2020 @ 12:29:
Ik ben trouwens nog steeds erg benieuwd naar wat Ferrari nou deed met zijn motor, toch best knap dat ze een seconde per ronde sneller gingen door er iets mee te doen terwijl ze niet significant (naar mijn idee) meer brandstof verbruikte.
Ze zijn vorig jaar een keer betrapt op meer brandstof aan boord dan opgegeven. Wat er waarschijnlijk gebeurde, simpel samengevat:

1) Op momenten dat er minder brandstof verbruikt hoefde te worden, ging er iets meer dan nodig door de sensor, naar een klein tankje daarachter.
2) Op momenten dat er meer brandstof verbruikt moest worden, werd dat tankje leeg gepompt.

Omdat ze met meer brandstof reden dan opgegeven, werd het niet opgemerkt bij het wegen achteraf, want daar zat dan gewoon in wat er in zou zitten als ze niet vals zouden spelen.

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

• Kenhas
iichel schreef op maandag 13 juli 2020 @ 22:58:
[...]

Nee, als Team x iets outsourced bij fabrikant y (zoals bijvoorbeeld Dallara de monocoque van Haas maakt), dan mag fabrikant y alleen maar leveren aan Team x en niet aan Team a, b of c. Zie appendix 6 paragraaf 2:
Zijn de brake ducts die RP nu gebruikt dezelfde als Mercedes dit jaar? Als Mercedes dit jaar net iets anders gebruikt, dan kan het niet zijn dat een fabrikant levert aan twee teams want twee verschillende ontwerpen.
Mag Dallara de monocoque leveren aan Haas en een ander ontwerp monocoque aan een ander team? Gaat het m.a.w. over het ontwerp van een product of de categorie van dat product?
Als ik het zo lees, is het me niet helemaal duidelijk. Dallara mag monocoque's ontwerpen maar dan slechts leveren aan één team. Maar Dallara mag wel voor verschillende team fabriceren zolang het ontwerp maar van bij de teams zelf komt. Denk ik

Hoe zit dat eigenlijk met de remmen? Brembo en nog een andere fabrikant (kan niet op de naam komen) leveren toch ook aan verschillende teams? Kan me niet echt voorstellen dat die ontwerpen van een team komen

Ik heb al vergelijkende foto's gezien van de brake ducts maar het is me nooit duidelijk of die van Mercedes van de auto van dit jaar of van vorig jaar zijn. Of ik heb die vermeldingen net niet gezien.
Destruction schreef op maandag 13 juli 2020 @ 23:57:
[...]
Niet voor het WK laten meetellen, anders krijg je dat Hamilton zonder de Shuffle GP wél voor de 22e keer WDC zou zijn geworden enzo... :+
Inderdaad niet laten meetellen voor het WK. Als hij dan ook nog WDC wordt, moeten er hier veel te veel mensen hun woorden inslikken dat Hamilton enkel maar kampioen wordt omdat hij in de beste auto rijdt ;)
Korras schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:11:
[...]

Ze zijn vorig jaar een keer betrapt op meer brandstof aan boord dan opgegeven. Wat er waarschijnlijk gebeurde, simpel samengevat:

1) Op momenten dat er minder brandstof verbruikt hoefde te worden, ging er iets meer dan nodig door de sensor, naar een klein tankje daarachter.
2) Op momenten dat er meer brandstof verbruikt moest worden, werd dat tankje leeg gepompt.

Omdat ze met meer brandstof reden dan opgegeven, werd het niet opgemerkt bij het wegen achteraf, want daar zat dan gewoon in wat er in zou zitten als ze niet vals zouden spelen.
Dat zijn zo van die complot theorieën waar maar langs één kant wordt gekeken. Iets wat tegen jouw aannames ingaat: ze moeten nog altijd het extra gewicht meenemen. Aangezien er geen enkel team start met het maximum toegelaten gewicht aan brandstof, zal er daar wel een reden voor zijn. En dat is het extra gewicht.

Ik beweer niet dat jouw aanname verkeerd is maar mij lijkt het beetje simpel gedacht ;)

[ Voor 47% gewijzigd door Kenhas op 14-07-2020 09:48 ]

• iichel

iichel

Gazoooo

Kenhas schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:31:
[...]

Zijn de brake ducts die RP nu gebruikt dezelfde als Mercedes dit jaar? Als Mercedes dit jaar net iets anders gebruikt, dan kan het niet zijn dat een fabrikant levert aan twee teams want twee verschillende ontwerpen.
Mag Dallara de monocoque leveren aan Haas en een ander ontwerp monocoque aan een ander team? Gaat het m.a.w. over het ontwerp van een product of de categorie van dat product?
Als ik het zo lees, is het me niet helemaal duidelijk. Dallara mag monocoque's ontwerpen maar dan slechts leveren aan één team. Maar Dallara mag wel voor verschillende team fabriceren zolang het ontwerp maar van bij de teams zelf komt. Denk ik
Zoals ik het begrijp mag Dallara alleen voor Haas een monocoque maken (en zelfs ontwerpen) en verder voor niemand. Op deze manier wil de FIA uitsluiten dat er overdracht van IP uitlekt.
Zoals ik hem lees (nogmaals, interpretatie) is dat Dallara alleen zaken mag doen met Haas en dan mogen ze ook een ander onderdeel maken/ontwerpen bv een engine cover. Maar ze mogen niet voor McLaren een voorvleugel maken. Haas en Dallara zijn monogaam, zogezegd.
Hoe zit dat eigenlijk met de remmen? Brembo en nog een andere fabrikant (kan niet op de naam komen) leveren toch ook aan verschillende teams? Kan me niet echt voorstellen dat die ontwerpen van een team komen
De andere fabrikant is Carbon Insdustries.
Dat mag gewoon, want remklauwen en frictiemateriaal is geen Listed Part.
Listed Parts zijn de monocoque, voorophanging en aerodynamische oppervlakken.
Ik heb al vergelijkende foto's gezien van de brake ducts maar het is me nooit duidelijk of die van Mercedes van de auto van dit jaar of van vorig jaar zijn. Of ik heb die vermeldingen net niet gezien.
Het gaat om de brake ducts van de RP20 (2020) ende W10 (2019)

• Kenhas
iichel schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:55:
[...]

Zoals ik het begrijp mag Dallara alleen voor Haas een monocoque maken (en zelfs ontwerpen) en verder voor niemand. Op deze manier wil de FIA uitsluiten dat er overdracht van IP uitlekt.
Zoals ik hem lees (nogmaals, interpretatie) is dat Dallara alleen zaken mag doen met Haas en dan mogen ze ook een ander onderdeel maken/ontwerpen bv een engine cover. Maar ze mogen niet voor McLaren een voorvleugel maken. Haas en Dallara zijn monogaam, zogezegd.

De andere fabrikant is Carbon Insdustries.
Dat mag gewoon, want remklauwen en frictiemateriaal is geen Listed Part.
Listed Parts zijn de monocoque, voorophanging en aerodynamische oppervlakken.

Het gaat om de brake ducts van de RP20 (2020) ende W10 (2019)
Denk dat het stukje tekst dat je plaatste uit de reglementen nog iets teveel mogelijkheden tot interpretatie overlaat.
In the case of the outsourcing of design, such third party....
Je kan dat ook lezen als volgt : doe je het ontwerp zelf als team, mag je het wel laten produceren bij een fabrikant die al produceert (dus niet ontwerpt) voor een concurrent. Dallara mag een voorvleugel produceren voor McLaren en een een monocoque voor Haas, zolang het ontwerp teams zelf komt. Mijn interpretatie komt door "in case of outsourcing of design..."
it retains the exclusive right to use the listed part...
Hier kan je denken dat het een probleem is voor RP. Je kan denken dat Mercedes de exclusieve rechten heeft op een ontwerp, zelfs al wordt het ontworpen door een externe partij. Maar het is niet omdat Mercedes de rechten heeft op dat ontwerp, dat het verboden is voor andere teams om het na te maken. Mercedes kan het oogluikend toestaan. Wat dan wel betekent dat bijvoorbeeld Williams op dezelfde manier te werk gaat en zaken begint na te maken.

De F1 zou bekend moeten staan als innovatief maar de meeste teams zijn beter in het copy/pasten van andere teams en het beetje aanpassen zodat het niet echt opvalt.

We zullen wel zien wat het onderzoek brengt.

En van de remmen. Dom dat ik het "detail" dat het geen Listed Part is over het hoofd gezien heb 8)7

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Als RP hier mee weg komt, dan voorzie ik gouden tijden voor fotografen in de F1. Oh, en ik voorzie veel auto's die op de Mercedes van dit jaar lijken, misschien hier en daar aangevuld met de goede zaken die andere auto's hebben.

Je kan je dan ook afvragen of je dan maar niet gewoon een standaard wagen aan alle teams ter beschikking moet stellen zoals in andere raceklassen (maar dan is de F1 echt de F1 niet meer).

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-12 10:13

TrekDr0p

QR niet scannen

Nog even terug komend op GP Styria, hoe kwam het dat er een stuk of 8 mensen te laat waren voor de shot van de startlijn.

Je ziet VET/ALB/NOR langzaaam aanlopen terwijl er al 13 zijn(9knie,4staan) En dan als ze bijna klaar zijn met hun statement zie je GIO/STR/PER/SAI nog aankomen rennen terwijl LEW alweer opstaat.

Is dit geen verplicht moment op de grid?

https://www.skysports.com...her-drivers-at-styrian-gp
Filmpje op deze website, vanaf 1:30

[ Voor 17% gewijzigd door TrekDr0p op 14-07-2020 11:25 ]

• ND863

ND863

dr.lowtune schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:50:
Als RP hier mee weg komt, dan voorzie ik gouden tijden voor fotografen in de F1. Oh, en ik voorzie veel auto's die op de Mercedes van dit jaar lijken, misschien hier en daar aangevuld met de goede zaken die andere auto's hebben.

Je kan je dan ook afvragen of je dan maar niet gewoon een standaard wagen aan alle teams ter beschikking moet stellen zoals in andere raceklassen (maar dan is de F1 echt de F1 niet meer).
Dit copy/pasten van een winnende (fabrieks)team heeft alleen zin als je _niet_ dat winnende team wil verslaan. Daar moet je voor willen settlen.
Als je doel is om runner-up op Mercedes te worden, dan loont het wss om een W10 te kopieren en om die W10-kopie werkend te krijgen moet dat op basis van de W10/W11 Power Unit/Aandrijflijn/Koeling.

Een W10 kopie met Renault motor gaat niet werken/niet passen waarschijnlijk.

Wil je zonder Mercedes PU toch Mercedes verslaan, dan moet je iig innoveren en iets anders proberen, zoals RBR ander aero-concept. Of zoals Ferrari die strategisch via de achterhoede willen doen overkomen alsof ze vooraan meestrijden als ze gelapt worden na 60 rondjes :+

Volgens mij is F1 al járen dat 1 team een innovatief moment heeft en de andere teams innoverende ideeën hebben hoe ze dat ene idee ook kunnen implementeren :P Klinkt niet romantisch, I know.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:19

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

dr.lowtune schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:50:

Als RP hiermee weg komt is dat het failliet van de formule 1.

Hoe denk je dat de board van Renault of McLaren zich voelt als ze 100 miljoen extra uit geven op zelf dan RP om zelf onderdelen te ontwikkelen. En nog nieteens in de buurt komen van de kopie.

Dan wordt dat budget ineens toch echt wel een probleem. Kopieer dan ook maar wat.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

TrekDr0p schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:24:
Nog even terug komend op GP Styria, hoe kwam het dat er een stuk of 8 mensen te laat waren voor de shot van de startlijn.

Je ziet VET/ALB/NOR langzaaam aanlopen terwijl er al 13 zijn(9knie,4staan) En dan als ze bijna klaar zijn met hun statement zie je GIO/STR/PER/SAI nog aankomen rennen terwijl LEW alweer opstaat.

Is dit geen verplicht moment op de grid?

https://www.skysports.com...her-drivers-at-styrian-gp
Filmpje op deze website, vanaf 1:30
De procedure is sowieso vaag.
Eerst staan ze netjes op een rij op de startlijn, en staan er x aantal geknield.
Daarna gaan ze in een cirkel staan voor een ander liedje en dan knielt er niemand.

PSN

• RobertMe
YakuzA schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:03:
[...]

De procedure is sowieso vaag.
Eerst staan ze netjes op een rij op de startlijn, en staan er x aantal geknield.
Daarna gaan ze in een cirkel staan voor een ander liedje en dan knielt er niemand.
Is het niet iets van "statement tegen racisme" en "volkslied"? Want dat laatste moeten ze verplicht bij zijn en kunnen ze volgens mij ook een straf voor krijgen als dat niet zo is. Voor het racisme verhaal zal dat waarschijnlijk niet gelden en daardoor dat sommigen dan later komen?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RobertMe schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:05:
[...]

Is het niet iets van "statement tegen racisme" en "volkslied"? Want dat laatste moeten ze verplicht bij zijn en kunnen ze volgens mij ook een straf voor krijgen als dat niet zo is. Voor het racisme verhaal zal dat waarschijnlijk niet gelden en daardoor dat sommigen dan later komen?
Zou het niet exact weten, de pre-race show is bijna niet integraal te volgen :P

PSN

• Damian
  • Laatst online: 21:56

Damian

Insane Obtrusion

https://racer.com/2020/05...nt-afford-vettel-steiner/

Haas wil Vettel wel hebben, maar denkt niet dat ze hem kunnen betalen. Maargoed, Vettel heeft in ieder geval een optie dan :D

Hoop toch dat ze eindelijk die Grosjean flapdrol er eens uit trappen.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• iichel

iichel

Gazoooo

Grosjean samen met Maldonado in het WEC :9

• alexbl69
  • Laatst online: 25-12 14:14
iichel schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:18:
Grosjean samen met Maldonado in het WEC :9
Wel relaxed voor ze... Degene die niet begint weet zeker dat hij toch niet hoeft te rijden.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Ankona
Haas is toch wel een raar team. Toen ze begonnen leek het een opleidingsteam voor Ferrari, nu rijden ze al jaren met oude coureurs die nooit meer hoger zullen komen in rammelbakken waarvan je hoopt dat er niet teveel onderdelen afvallen tijdens een race. Wat doen die nog? Waarom vindt iemand het leuk daar nog geld in te stoppen?

alles kan off-topic

• Paulus07
  • Niet online

Verwijderd

Ankona schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:28:
Haas is toch wel een raar team. Toen ze begonnen leek het een opleidingsteam voor Ferrari, nu rijden ze al jaren met oude coureurs die nooit meer hoger zullen komen in rammelbakken waarvan je hoopt dat er niet teveel onderdelen afvallen tijdens een race. Wat doen die nog? Waarom vindt iemand het leuk daar nog geld in te stoppen?
Ik denk net als Williams: naamsbekendheid. Blijkbaar levert meedoen aan de F1, ondanks slechte resultaten, meer waarde op. Jij noemt Haas, ik noem Williams, gratis naamsbekendheid. En die creëer je niet alleen met positieve zaken.

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:53:
[...]

... gratis naamsbekendheid ...
:>

• Ankona
[...]

Ik denk net als Williams: naamsbekendheid. Blijkbaar levert meedoen aan de F1, ondanks slechte resultaten, meer waarde op. Jij noemt Haas, ik noem Williams, gratis naamsbekendheid. En die creëer je niet alleen met positieve zaken.
Williams doet al wat langer mee en was lange tijd de top. Laatste jaren is het drama.

Haas is echter pas een paar jaar geleden uit de grond gestampt. Zal toch wel iets van een idee achter zitten?

alles kan off-topic

Verwijderd

[...]

Haas heeft geen naamsbekendheid nodig lijkt me, ze zijn een van het grootste team in de Nascar. Met de huidige (en die van de afgelopen 2 jaar) resultaten zie ik Gene Haas binnenkort de stekker er nog wel eens uit trekken uit het F1 team.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Toch vreemd dat velen zo staan te kijken naar wat RP nu tevoorschijn heeft getoverd voor 2020/2021?

Er was toch al veel eerder aangegeven door Wolff dat de relatie met RP een andere zou zijn dan die van Haas met Ferrari? RP zou geen Mercedes B-team gaan worden door de bedachte constructie, en dat is volledig correct, het is een 2019 A-auto (je weet wel, de auto die Red Bull en de illegale Ferrari de baas was) :+

https://www.autosport.com...l-different-to-haas-model

Wolff en Stroll (zaken partners), hebben vrijwel zeker meer bekonkeld dan menigeen ooit te horen zal krijgen, en als het allemaal legaal is, dan is het slikken....

Testing, one, two ...

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Was dit artikel al gepost?
How one key Red Bull-Honda deficit blunted Verstappen’s challenge to Mercedes
https://www.formula1.com/...kwd8DaX6cQ3ppUy0dAn3.html

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:41

sjaool

Every life should have 9 cats

YakuzA schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:03:
[...]
Ik zou het ook niet gepast vinden als het knielen plaats zou vinden tijdens het volkslied van een land. Het protest val daar niet mee te rijmen.

"When you grow up your heart dies"

• Wulfric92
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 24-12 16:14
Is er al iets bekend over hoe de rijders en teams in F2 de nieuwe 18 inch wielen vinden?

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-12 14:52

basvn

Breezand - NHN

Wulfric92 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:35:
Is er al iets bekend over hoe de rijders en teams in F2 de nieuwe 18 inch wielen vinden?
Wat ik hoorde (op ziggo tijdens de F2 races)
is dat ze iets langer mee gaan, en iets meer grip hebben, omdat de wangen minder flexibel zijn.

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-12 14:30

MazeWing

The plot thickens...

Even een crosspost vanuit het race topic (vind het meer in het algemene 2020 topic thuis horen)
sjaool schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:04:
[...]

Die dominantie is helaas van alle tijden. Maar zoals je zelf al zegt, er zijn meer redenen om F1 te kijken. :)
Nog nooit was er ook maar 1 team dat jaar na jaar compleet dominant was. Het kwam wel eens voor dat dit een jaar of 2-3 was, echter waren de verschillen een stuk kleiner (misschien met uitzondering van een jaar).

Kijk naar de dominantie van Ferrari begin deze eeuw:
- 2000: 19 punten meer dan #2 Hakkinen (McLaren)
constructeurs: 18 punten meer (= 11,8% meer dan McLaren)
- 2001: 58 punten meer dan #2 Coulthard (McLaren)[/li]
constructeurs: 77 punten meer (= 75,4% meer dan McLaren)
- 2002: 83 punten meer dan #3 Montoya (Williams) (Barrichello was 2e)
constructeurs: 129 punten meer (= 140% meer dan Williams)
Aanpassing regels door FIA -> verschil Ferrari en overige teams meteen een stuk kleiner
- 2003: 2 punten meer dan #2 Raikkonen (McLaren)
constructeurs: 14 punten meer (= 10% meer dan McLaren)
- 2004: 63 punten meer dan #3 Button (BAR) (Barrichello was 2e)
constructeurs: 143 punten meer (= 120% meer dan BAR)
Na weer 2 jaar dominantie Ferrari complete regels op de schop. Gevolg is dat er tot 2014 (Mercedes tijd) geen enkel team meer zo dominant is geweest. Alhoewel er teams meerdere jaren achter elkaar hebben gewonnen zijn de verschillen stukken kleiner

Kijk naar de dominante 4 jaar van Red Bull (Vettel):
- 2010: 4 punten meer dan #2 Alonso (McLaren)
constructeurs: 44 punten meer (= 10% meer dan McLaren)
- 2011: 122 punten meer dan #2 Button (McLaren)
constructeurs: 153 punten meer (= 30,7% meer dan McLaren)
- 2012: 3 punten meer dan #2 Alonso (Ferrari)
constructeurs: 60 punten meer (= 15% meer dan Ferrari)
- 2013: 157 punten meer dan #2 Alonso (Ferrari)
constructeurs: 235 punten meer (= 65,5% meer dan Ferrari)
Aanpassing regels door FIA om de dominantie door Red Bull te doorbreken. Schijnbaar maximaal in het voordeel van Mercedes, die al jaren bezig waren met technieken (ERS, etc.) die vervolgens verplicht werden.

Mercedes dominantie:
- 2014: 146 punten meer dan #3 Ricciardo (Red Bull) (2e was Rosberg)
constructeurs: 296 punten meer (= 73% meer dan Red Bull)
- 2015: 103 punten meer dan #3 Vettel (Ferrari) (2e was Rosberg)
constructeurs: 275 punten meer (= 64,2% meer dan Ferrari)
- 2016: 129 punten meer dan #3 Ricciardo (Red Bull) (2e was Hamilton)
constructeurs: 297 punten meer (= 63,4% meer dan Red Bull)
- 2017: 46 punten meer dan #2 Vettel (Ferrari)
constructeurs: 146 punten meer (= 27,9% meer dan Ferrari)
- 2018: 88 punten meer dan #2 Vettel (Ferrari)
constructeurs: 84 punten meer (= 14,7% meer dan Ferrari)
Het verschil wordt al 2 jaar kleiner en wat doet de FIA: andere banden die de laatste zwakte van Mercedes wegnemen (bandenmanagement). Zie hieronder het resultaat...
- 2019: 135 punten meer dan #3 Verstappen (Red Bull) (2e was Bottas)
constructeurs: 235 punten meer (= 46,6% meer dan Ferrari)
- 2020: Mercedes heeft na 2 races op het gebied van constructeurs alweer 41 (= 105% meer) punten meer dan het 2e team: McLaren
- 2021: ?

Er is dus geen enkel team zo lang zo dominant geweest als Mercedes. Normaliter grijpt de FIA in na een paar jaar aan (flinke) dominantie. Bij Mercedes lijkt het haast omgekeerd. Daar heeft de FIA juist weer voor dominantie gezorgd door een regel in 2019 te veranderen die (zwaar) in het voordeel van Mercedes is.

bron: wikipedia en mijn rekenmachine :o

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
basvn schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:39:
[...]

Wat ik hoorde (op ziggo tijdens de F2 races)
is dat ze iets langer mee gaan, en iets meer grip hebben, omdat de wangen minder flexibel zijn.
Hadden ze dan ook meer last van de curbs in Oostenrijk dan F1? Is daar iets over gezegd?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@MazeWing heb je de aangepaste puntentelling ook meegenomen?

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

MikeyMan schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:44:
@MazeWing heb je de aangepaste puntentelling ook meegenomen?
Gewoon zoals het in de seizoensoverzichten staat op wikipedia.
Het belangrijkste zijn eigenlijk de constructeurspunten en dan voornamelijk de verschillen in %

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12 17:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

MazeWing schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:25:
[...]
...
bron: wikipedia en mijn rekenmachine :o
Mooi lijstje maar, en dat is volgens mij het hele spelletje; de FIA doet een aanpassing maar blijkbaar is Mercedes de afgelopen jaren de enige die en/of het snelst zich aanpast aan de aanpassing en dus er het minste onder lijdt en/of andere teams aanpassingen maken die minder effectief zijn dan die van Mercedes.

Echter, als je naar rondetijden kijkt, het gaat alleen maar sneller en sneller dus ik heb enige moeite om te zien / geloven dat regels van de FIA "de afgelopen jaren" ook maar enige impact hebben gehad. Ja, misschien rijdt men nog wel sneller als de regels niet geimplementeerd waren maar het is ook niet zo dat iedereen stilstaat en er 1 team profiteert

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@MAX3400 niet gek ook. Als je voor loopt op de rest kun je ook meer resources op het volgende jaar zetten.

Ik hoop echt van harte dat redbull er dit weekend beter bij zit. Beetje spanning op de baan.

[ Voor 30% gewijzigd door MikeyMan op 14-07-2020 15:54 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12 17:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

MikeyMan schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:54:
@MAX3400 niet gek ook. Als je voor loopt op de rest kun je ook meer resources op het volgende jaar zetten.
Is dat niet een beetje heel kort gedacht; hoe vaak hoor je wel niet, zeg eventjes zo rond Spa (na de zomervakantie) dat teams roepen: ja, verloren seizoen, we gaan werken aan de auto van volgend jaar.

Heb je dus grofweg 5 tot 7 maanden ontwikkeltijd. En nog komt er niet "noemenswaardig" een verschil uit de verf. Is dat resources? Is dat techniek (zoals een Newey)? Of is dat letterlijk 100 miljoen per jaar aan R&D kunnen uitgeven?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MAX3400 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:57:
[...]

Is dat niet een beetje heel kort gedacht; hoe vaak hoor je wel niet, zeg eventjes zo rond Spa (na de zomervakantie) dat teams roepen: ja, verloren seizoen, we gaan werken aan de auto van volgend jaar.

Heb je dus grofweg 5 tot 7 maanden ontwikkeltijd. En nog komt er niet "noemenswaardig" een verschil uit de verf. Is dat resources? Is dat techniek (zoals een Newey)? Of is dat letterlijk 100 miljoen per jaar aan R&D kunnen uitgeven?
Voor de teams met een verloren seizoen heb je gelijk. Maar ik doel vooral op Mercedes die al met voorsprong aan het seizoen begint, en de eerste helft van het jaar de afgelopen jaren al amper bij te halen was.

• ND863

ND863

War zou de drijfveer voor de FIA kunnen zijn? Is toch killing voor de sport om de dominantie in stand te houden lijkt me? (Al verbaast het mij niets als blijkt dat de F1 fanbase juist is toegenomen)

• Ankona
Die motor moet weer veel simpeler. Weg met die hybride zooi en meer concepten toestaan (wel/geen turbo, max volume, max brandstof verbruik - aantal cilinders vrije keuze) . Maakt de races ook aantrekkelijker om te volgen.

Het is zo niet leuk meer en te duur voor nieuwe partijen. Bovendien heeft het concept amper nog commerciële relevantie aangezien de techniek van straatauto's een andere kant opgaat (elektrisch)

alles kan off-topic

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

MAX3400 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:52:
[...]

Mooi lijstje maar, en dat is volgens mij het hele spelletje; de FIA doet een aanpassing maar blijkbaar is Mercedes de afgelopen jaren de enige die en/of het snelst zich aanpast aan de aanpassing en dus er het minste onder lijdt en/of andere teams aanpassingen maken die minder effectief zijn dan die van Mercedes.

Echter, als je naar rondetijden kijkt, het gaat alleen maar sneller en sneller dus ik heb enige moeite om te zien / geloven dat regels van de FIA "de afgelopen jaren" ook maar enige impact hebben gehad. Ja, misschien rijdt men nog wel sneller als de regels niet geimplementeerd waren maar het is ook niet zo dat iedereen stilstaat en er 1 team profiteert
De regels zijn een stuk minder rigoreus aangepakt dan voorgaande "dominante jaren". Er is feitelijk sinds 2014 nauwelijks echt drastisch veranderd. Meer een evolutie van het bestaande. Dat was een decennium ervoor wel anders...

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Paulus07 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:59:
En max naar de roze mercedes? Dan kan hij ook wel vooraan stampen? Of is de RBR dan nog steeds beter voor max en wat die eruit kan halen?
Ik ben benieuwd of de FIA bepaalde regels niet gaat aanpassen naar aanleiding van de kopie van RP. Je mag een boel onderdelen “kopen” echter moet het chassis een eigen ontwerp zijn. De vraag is echter hoeveel dit “eigen” moet zijn.

Ik kan me goed voorstellen als ze dit een harde eis maken en verplichten dat een x-percentage van onderdelen (uitzondering PU en versnellingsbak) eigen ontwerp moet zijn en ook het chassis voor 50% (om maar iets te noemen) eigen design moet zijn.

Anders krijg je dadelijk dat letterlijk het (middenveld) team met het meeste geld praktisch de beste is van het middenveld. Gewoon de winnende auto van het jaar daarvoor “kopen”....

• Krankenhausen
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Ankona schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:17:
Die motor moet weer veel simpeler. Weg met die hybride zooi en meer concepten toestaan (wel/geen turbo, max volume, max brandstof verbruik - aantal cilinders vrije keuze) . Maakt de races ook aantrekkelijker om te volgen.

Het is zo niet leuk meer en te duur voor nieuwe partijen. Bovendien heeft het concept amper nog commerciële relevantie aangezien de techniek van straatauto's een andere kant opgaat (elektrisch)
Volgens mij wordt het met meer mogelijkheden alleen maar duurder. Men moet meerdere concepten evaluaren en als men toch op het verkeerde concept lijkt te zitten kan al het werk het raam uit. Uiteindelijk zal ook één type motor het optimale blijken en rijdt het hele veld met dat type.

Edit: Miste een woord

• RobertMe
Krankenhausen schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 17:29:
[...]

Volgens mij wordt het met meer mogelijkheden alleen maar duurder. Men moet meerdere concepten evaluaren en als men toch op het verkeerde concept lijkt te zitten kan al het werk het raam uit. Uiteindelijk zal ook type motor het optimale blijken en rijdt het hele veld met dat type.
Exact. Als je alles vrij geeft zul je uiteindelijk ook zien dat iedereen dezelfde richting uit gaat. Als je ziet dat "iets" van een ander team werkt neem je het toch over. Of dat nu details zijn, of de motor, aero gebeuren, of wat dan ook.

Red Bull kwam als eerste met high rake(?) dat werkte, en nu zijn er meer teams die het toepassen.

Honda had eerst motor layout X (qua plaatsing turbo, hybride delen etc), en in 2017 hebben ze het omgegooid naar layout Y dat Mercedes gebruikt.

Toen in 2017 de T-wings daar waren bij sommige teams claimde Horner dat RBR het niet nodig had. Paar races later hadden ze er ook een voor vrijwel de rest van het seizoen.

Meer vrijheden betekent alleen maar dat voornamelijk de vermogende teams er bakken met geld tegenaan gooien om alle richtingen te verkennen. En na bv 5 jaar zie je dat iedereen toch weer op hetzelfde uit komt. Simpelweg omdat dat de beste oplossing wordt geacht.

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
Chainbear weer met een leuke video.
TLDR:
spoiler:
Er moet een ambulance of traumahelikopter binnen 20 min bij een ziekenhuis zijn. De vloer en banden kunnen aquaplanen. De full wet tyres zijn 10 mm groter, waardoor de rijhoogte 5 mm hoger wordt. Coureurs zien weinig.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Krankenhausen schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 17:29:
[...]

Volgens mij wordt het met meer mogelijkheden alleen maar duurder. Men moet meerdere concepten evaluaren en als men toch op het verkeerde concept lijkt te zitten kan al het werk het raam uit. Uiteindelijk zal ook type motor het optimale blijken en rijdt het hele veld met dat type.
Waarschijnlijk wel ja, tenzij je het regelementenboek 10x dikker maakt met allerlei extra regels qua motorinhoud, aantal cilinders, soort inspuiting, turbodruk, maximaal aantal liter brandstof, toegestaande en verboden technieken etc etc.

Dat, of je laat het iets losser, maar dan moet je gaan werken met een Balance of Performance, en dat zijn 3 hele vieze woorden in de F1.

Het WEC heeft wel laten zien dat je prima spannende races kan hebben met compleet verschillende motoren, qua inhoud, aantal cilinders en zelfs brandstof, maarja, BOP was aanwezig. En ik betwijfel oprecht of die motoren echt zoveel goedkoper waren dan F1 blokken.

En hybride mag van mij echt wel blijven, graag zelfs, zou zelfs grotere capaciteiten en meer vermogen willen zien. Misschien de manier van opwekking wat meer loslaten.

Maarja, mijn droom-F1 is eigenlijk een soort open-cockpit LMP1-H :+ AWD, 1000pk of meer dankzij hybride techniek en veel minder vieze lucht achter de auto's. LMP's konden ronden lang in elkaars slipstream rijden zonder de banden finaal naar de klote te helpen, dus met F1 moet dat ook kunnen, krijgen we ook weer de echt spannende gevechten.

People as things, that’s where it starts.

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

ArcticWolf schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:30:
Was dit artikel al gepost?
How one key Red Bull-Honda deficit blunted Verstappen’s challenge to Mercedes
https://www.formula1.com/...kwd8DaX6cQ3ppUy0dAn3.html
Volgens mij wel in het racetopic, maar ondergesneeuwd. Maar dat zou wel iets verklaren. Op zich is de acceleratie van de RB16+Honda zo slecht niet als je Q3 onboards ziet. Het eindpunt van een recht stuk is het probleem. Tweede is dat RBR wel erg goed leek te zijn in langzame bochten. Dat was ook een punt van aandacht voor de RB16 en daarom heeft de RB16 ook zo'n extreem hoog geplaatste voorwielophanging. Of RBR überhaupt zoiets als DAS in de RB16 kan stoppen is een raadsel, mede omdat ze zichzelf er niet echt de ruimte voor hebben gegeven. De focus lag immers op langzame bochten en terecht want in een langzame bocht kan je juist de meeste tijd winnen, omdat je er langzaam doorheen gaat. Een paar procent sneller op een bocht die je 0,4s duur, is natuurlijk meer dan een paar procent op een bocht die je 0,2s kost.

Maar het is ook een van de problemen met de RBR. Het is een verraderlijk veeleisend circuit als het om vermogen gaat en zeker geen RBR baan. Als de batterij dan sneller leeg is en de MGU-H kan het gat niet aanvullen, dan verlies je het beetje ultieme snelheid. Omdat de baan zo kort is en meerdere lange rechte stukken heeft, heb je minder tijd om op te laden. Dat doe je juist in de bochten. Verder is Hongarije een baan waar je sneller zal neigen naar maximale neerwaartse druk. Ongetwijfeld komen Mercedes en RBR er met ook een zwaarder aerodynamisch pakket aanzetten en dan zou de RB16 wel eens de betere kunnen blijken in de bochten.

Als ik eens terugkijk, dan zie je dat er een aantal bochten zijn waar je moet remmen en terugschakelen. Dat is al opladen. Verder heb je eigenlijk maar een echt batterij deploypunt aan het begin van de ronde. De rest zal je eerder op de MGU-H doen of een beetje batterij, niet de hele batterij.

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-12 20:46

World Citizen

FreeReef.nl

Ik zit een top10 te kijken en ineens valt enorm op dat Ferrari motoren heel anders klinken tijdens het schakelen dan Mercedes en de rest.

Luister puur naar het opschakel moment.

Bij Ferrari hoor je een soort rammel wat klinkt als BrRrr
Bij Mercedes is het een strakke overgang. Net alsof je stem een keer overslaat.
Renault klinkt ongeveer als Mercedes maar niet zo zuiver.
Bij Honda kan ik het nog niet inschatten, maar het klinkt beter dan Ferrari.

Ergens in het begin krijgt je Raikonen en daarna Latifi. Die Mercedes klinkt echt veel strakker, maar in dit geval heeft Latifi in de laatste 2 versnellingen nog een rammeltje.
Wat later hoor je Raikonen nog een keer, en dan lijkt net net alsof er een stotter na het schakelen komt. Je hoort dat eerste tikje net als bij Mercedes, maar dan komt er een soort rammeltje achteraan.

Daarna komt Perrez, en aan het einde van dat stukje trekt hij op en hoor je ook dat het schakelen heel abrupt klinkt. Heel zuiver en scherp.

Ergens daarna is Magnussen, en ook daar trilt het weer.

Bottas weer super strak klinkend. Bij de achterruitkijk shot van Max lijkt het bij Honda ook wel zuiver te klinken. Maar het is niet echt goed te horen.

Saiz en Norris klinken zuiver maar wat lomper dan Mercedes.

En aan het einde heb je dan de Ferrari, en hoor je het weer. Zelfs bij het terugschakelen hoor je dat rammelende geluid soms. Bij Lec hoor je wel 1 schakeling strak gaan. Het zal de 4e of 5e versnelling zijn geweest denk ik (ik weet niet waarmee ze de bocht uitkomen).

Al bij al klinkt het raar bij Ferrari. Het klinkt niet zuiver waar dat wel is bij Renault, en al helemaal bij Mercedes. Ik zal er eens meer op letten voortaan.

FreeReef.nl

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:44
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 19:18:
De focus lag immers op langzame bochten en terecht want in een langzame bocht kan je juist de meeste tijd winnen, omdat je er langzaam doorheen gaat. Een paar procent sneller op een bocht die je 0,4s duur, is natuurlijk meer dan een paar procent op een bocht die je 0,2s kost.
Dit is een veelgehoorde wijsheid die enorm logisch klinkt, maar stiekem niet klopt :P

Scott Mansell, die er een stuk meer vanaf weet dan ik, zegt:
Notice how the faster corners take priority. This is because the faster a car is travelling, the more difficult it is to accelerate and so any loss of speed at entry is harder to make up again.

For example, if you carry five mph less than optimum when exiting a slow corner against five mph less out of a fast corner, you’ll lose more time exiting the fast corner.

This is due to the higher wind resistance and longer gear ratios resulting in the car accelerating more slowly out of the faster corners.
Het kan natuurlijk best zijn dat RBR alsnog heel veel tijd verloor in de langzame bochten en daar veel tijd kon winnen, daar niet van. Maar ik lees 'langzame bochten duren langer, dus je kan er meer tijd winnen' vaak als algemeenheid genoemd worden, en op die manier klopt't niet.

Bron van de quote

Ticking away, the moments that make up a dull day

• basvn
  • Registratie: April 2013

basvn

Breezand - NHN

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Wormaap schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 19:53:
[...]

Dit is een veelgehoorde wijsheid die enorm logisch klinkt, maar stiekem niet klopt :P

Scott Mansell, die er een stuk meer vanaf weet dan ik, zegt:

[...]

Het kan natuurlijk best zijn dat RBR alsnog heel veel tijd verloor in de langzame bochten en daar veel tijd kon winnen, daar niet van. Maar ik lees 'langzame bochten duren langer, dus je kan er meer tijd winnen' vaak als algemeenheid genoemd worden, en op die manier klopt't niet.

Bron van de quote
Fair enough, maar RBR verloor het vorig jaar juist meer in de langzame bochten en niet de snelle.
MAX3400 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:57:
[...]

Van wat ik geobserveerd heb en wat je bij elkaar kan puzzelen, lijkt het erop dat RBR qua productiecapaciteit niet onder doet voor Mercedes of Ferrari. Het verschil lijkt te zitten dat Mercedes en Ferrari een veel grotere ontwerpafdeling hebben. Daarmee kunnen ze meerdere ontwerp paden uitzetten en kijken wat het beste werkt. RBR zal al eerder moeten gokken wat ze denken dat het beste werkt of zich richten op de basis. Daarom zie je waarschijnlijk ook Ferrari met de spiegels experimenteren of Mercedes nu met zoiets als DAS. RBR daarentegen richt zich meer op de basis waar meer uit te halen valt.

Tweede zijn salarissen. RBR is circa $320 miljoen en Ferrari en Mercedes eerder $430 miljoen. Ze betalen Vettel naar verluid alleen $40+ miljoen en Hamilton $50+ miljoen waar Max het met iets van de helft zou moeten stellen. Blijft er alsnog een aardig bedrag over voor de R&D afdeling om toptalent te betalen en werkelijk alles te kopen wat ze maar wensen. Computers, CFD software zelf verbeteren en ontwikkelen, windtunnel etc.

Dat gaat dus volgend jaar allemaal veranderen, eindelijk. RBR zal al in moeten krimpen, maar Ferrari en Mercedes die gaan heel wat R&D capaciteit inleveren. Ik denk dat de grote teams uiteindelijk onder de 700 man gaan zakken. RBR zit al een paar jaar rond de 780 man volgens Racefans. Die hebben de financiële wedloop eigenlijk al jaren geleden verloren. Ferrari en Mercedes bleven maar groeien en beiden zitten rond de 1000 man. Daar gaat een aanzienlijk deel van de R&D afdeling er het aan het einde van het jaar eruit. Dat is simpelweg onvermijdelijk.

Zie:
https://www.racefans.net/...s-spent-in-2018-part-two/
https://www.racefans.net/...what-the-top-teams-spent/

Helaas zijn de auto's voor 2021 dan al grotendeels voltooid.

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-12 00:10

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 00:38:
[...]

[knip]

De PU fabrikanten zijn dan ook verplicht om alle modi etc beschikbaar te stellen. Het enige dat ze waarschijnlijk doen is de beste blokken voor zichzelf houden.
Tja, is het tegenwoordig wel te controleren of alle motorstanden beschikbaar zijn?
Wat let Mercedes (of elke andere motorbouwer) om later zelf nog wat motorstanden erbij te verzinnen?
Ik zie wellicht dingen over het hoofd maar zoveel prestatie verschil tussen de 2019 en 2020 RP auto kan dat enkel uit de aero / body komen? (even afgezien dat de motor dit jaar wellicht ook iets beter is.)

De duivel in mij zegt dat in de deal met Stroll er toch wat 'cheatcodes' gegeven zijn. :P

Maar goed, ik heb hier verder geen enkel bewijs voor uiteraard dus het zal wachten zijn tot iemand ooit eens een paar openbaringen doet in een goed boek ofzo. ;)

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Hippocampus schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:05:
[...]

Tja, is het tegenwoordig wel te controleren of alle motorstanden beschikbaar zijn?
Wat let Mercedes (of elke andere motorbouwer) om later zelf nog wat motorstanden erbij te verzinnen?
Ik zie wellicht dingen over het hoofd maar zoveel prestatie verschil tussen de 2019 en 2020 RP auto kan dat enkel uit de aero / body komen? (even afgezien dat de motor dit jaar wellicht ook iets beter is.)

De duivel in mij zegt dat in de deal met Stroll er toch wat 'cheatcodes' gegeven zijn. :P

Maar goed, ik heb hier verder geen enkel bewijs voor uiteraard dus het zal wachten zijn tot iemand ooit eens een paar openbaringen doet in een goed boek ofzo. ;)
De klantenteams hebben Mercedes, Ferrari of Renault personeel die verantwoordelijk zijn voor juist zaken zoals PU mapping afstellen voor de auto. Maar het kan dat de fabrieksteams bepaalde zaken verborgen houden. Het gaat erom dat de FIA dat niet wil, maar die hebben natuurlijk al gedemonstreerd weinig grip te hebben op de PU's. Ik vermoed dat dit een van de redenen voor die deal was. Immers zou Ferrari, de FIA gaan helpen met toezicht houden. Daarvoor zal er wel wat kennis nodig zijn want der FIA lijkt geen idee te hebben gehad hoe Ferrari die magische 40kW extra had totdat het ze werd voorgesteld door RBR waarna een hele boel directives met verboden volgde. :P

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Silliest of seasons dan. :P

Vettel naar Racing Point/Aston Martin en Perez weg onder een clausule die zou bestaan waardoor het team van hem afkan.

• RobertMe
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:33:
Silliest of seasons dan. :P
[Embed]

Vettel naar Racing Point/Aston Martin en Perez weg onder een clausule die zou bestaan waardoor het team van hem afkan.
Dat er een clausule is waardoor RP van Perez af kan is een ding, maar wie gaat dat financiële gat vullen? Perez schijnt een hele grote zak geld mee te nemen. Zijn de zakken van Stroll / Racing Point consortium zo diep om zelf dat gat aan te vullen? Om het nog maar niet te hebben over dat Vettel ook niet op vrijwillige basis zal komen.

En persoonlijk, had ik liever gezien dat Stroll er dan uit ging, maar dat zal pappa zijn oogappeltje niet aan doen.

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:30

Wom

Wat klopt er eigenlijk van de berichten dat Mercedes veel winst haalt uit zijn ERS? Ze zouden deze langer kunnen deployen waardoor ze hogere snelheden halen. Is dat iets wat technisch wel kan, aangezien de hoeveelheid energie die opgeslagen kan/mag worden gelimiteerd is (toch?).

Werd in twee podcasts aangehaald, maar werd verder niet dieper op ingegaan.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

RobertMe schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:44:
[...]

Dat er een clausule is waardoor RP van Perez af kan is een ding, maar wie gaat dat financiële gat vullen? Perez schijnt een hele grote zak geld mee te nemen. Zijn de zakken van Stroll / Racing Point consortium zo diep om zelf dat gat aan te vullen? Om het nog maar niet te hebben over dat Vettel ook niet op vrijwillige basis zal komen.

En persoonlijk, had ik liever gezien dat Stroll er dan uit ging, maar dat zal pappa zijn oogappeltje niet aan doen.
Budgetcap. ;)
Perez zou iets van $20 miljoen brengen, maar dit team met weinig zaken buiten racen, tja waarschijnlijk kunnen ze zonder als de cap op $145 miljoen ligt.

Afbeeldingslocatie: https://www.racefans.net/wp-content/uploads/2019/12/racefans-budgets-racing-point.jpg

• RobertMe
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:50:
[...]

Budgetcap. ;)
Perez zou iets van $20 miljoen brengen, maar dit team met weinig zaken buiten racen, tja waarschijnlijk kunnen ze zonder als de cap op $145 miljoen ligt.

[Afbeelding]
Maar als jij teambaas van een F1 team bent, wat zou je dan zelf doen? 20 miljoen uit eigen zak betalen, of een sponsor op de auto plakken die die 20 miljoen betaald?

Schijnbaar zou jij dan de "als je van miljardair naar miljonair wilt gaan, moet je een F1 team oprichten" in stand houden ;) Ik denk dat uiteindelijk elk team ernaar streeft om zo veel mogelijk uit sponsorinkomsten te halen en zo min mogelijk zelf uit te geven.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Wom schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:49:
Wat klopt er eigenlijk van de berichten dat Mercedes veel winst haalt uit zijn ERS? Ze zouden deze langer kunnen deployen waardoor ze hogere snelheden halen. Is dat iets wat technisch wel kan, aangezien de hoeveelheid energie die opgeslagen kan/mag worden gelimiteerd is (toch?).

Werd in twee podcasts aangehaald, maar werd verder niet dieper op ingegaan.
Het klopt waarschijnlijk wel. ERS bestaat ook uit meerdere onderdelen. Je hebt de batterij die beperkt is tot 4MJ per ronde. Dat is ongeveer 30s lang,120kW via de MGU-K naar de wielen. De MGU-K neemt ook geen energie op zoals die doet als je remt. Daarbovenop komt de MGU-H die onbeperkt is naar de MGU-K. De MGU-H drijft primair de turbo aan, maar alle extra energie gaat naar de batterij of de MGU-K. Dit is al jaren het verhaal met Mercedes dat hun MGU-H gewoon beter is en dus meer energie over een ronde naar de MGU-K kan sturen. Als je dan een korte baan hebt met veel inzet en weinig opladen van energie, dan ben je sneller. Op een baan met veel minder inzet van de MGU-K, dus niet meer dan 30s, win je niks als je de batterij de rest van de ronde volledig kan opladen. :)
RobertMe schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:56:
[...]

Maar als jij teambaas van een F1 team bent, wat zou je dan zelf doen? 20 miljoen uit eigen zak betalen, of een sponsor op de auto plakken die die 20 miljoen betaald?

Schijnbaar zou jij dan de "als je van miljardair naar miljonair wilt gaan, moet je een F1 team oprichten" in stand houden ;) Ik denk dat uiteindelijk elk team ernaar streeft om zo veel mogelijk uit sponsorinkomsten te halen en zo min mogelijk zelf uit te geven.
Als ik teambaas was, tja dat wil je misschien niet. Steiner en Marko zouden misschien nog diplomatiek in vergelijking zijn. :P
Maar als ik moest kiezen tussen Perez of Vettel, tja dat lijkt me niet erg moeilijk. Een coureur van het kaliber Vettel krijg je waarschijnlijk nooit meer. Verder gaan er nog wel meer zaken verschuiven qua budget. Het idee is ook dat de FOM meer gaat uitkeren aan minder presterende teams. Ze gaan RBR, Ferrari en Mercedes echt niet meer uitkeren dan de budgetcap. Zefls als ze die teams elk $145 miljoen uitkeren, dan blijft er alsnog iets van $80 miljoen over die ze kunnen verdelen over de andere teams. Racing Point/Aston Martin gaat waarschijnlijk dan ook meer betaald krijgen. Geef Vettel dan een salaris van $10 miljoen en een totaalbudget van $160 miljoen waar $145 miljoen dan binnen de restricties valt. Dat kunnen ze betalen.

• SunriseBGN
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 24-12 16:16
Bart-Willem schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 23:08:
Dat wordt dus interessant:
- Albon moet dit weekend presteren om zijn stoeltje te behouden
- Ferrari moet dit weekend presteren wil Binotto zijn stoeltje aan de muur behouden.

Je weet nu al dat 1 en 1 3 gaat zijn. :+
+ Perez die volgend jaar mogelijk door Vettel wordt vervangen, ondanks een doorlopend contract

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

SunriseBGN schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 23:22:
[...]

+ Perez die volgend jaar mogelijk door Vettel wordt vervangen, ondanks een doorlopend contract
Als in: de prestatieclausule van RP richting Perez houdt in dat 'ie minstens X-keer het podium moet halen?

Volvotips.com

Verwijderd

- Ferrari moet dit weekend presteren wil Binotto zijn stoeltje aan de muur behouden.

What could possibly go wrong 8)7 >:)

• Krankenhausen
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 23:08:
[...]
Maar als ik moest kiezen tussen Perez of Vettel, tja dat lijkt me niet erg moeilijk. Een coureur van het kaliber Vettel krijg je waarschijnlijk nooit meer. Verder gaan er nog wel meer zaken verschuiven qua budget. Het idee is ook dat de FOM meer gaat uitkeren aan minder presterende teams. Ze gaan RBR, Ferrari en Mercedes echt niet meer uitkeren dan de budgetcap. Zefls als ze die teams elk $145 miljoen uitkeren, dan blijft er alsnog iets van $80 miljoen over die ze kunnen verdelen over de andere teams. Racing Point/Aston Martin gaat waarschijnlijk dan ook meer betaald krijgen. Geef Vettel dan een salaris van $10 miljoen en een totaalbudget van $160 miljoen waar $145 miljoen dan binnen de restricties valt. Dat kunnen ze betalen.
Als je naar het plaatje kijkt dan zit er al 25 millioen in van de shareholders, wat neem ik aan Stroll en co zijn. Ik neem aan dat zij dat niet jaar op jaar uit eigen zak willen bijleggen. En dan nog eventueel verminderde sponsorinkomsten ivm Corona de komende jaren. 30 million (20 million minder inkomsten en 10 millioen extra salaris) is een grote hap uit zo'n budget.

• Krankenhausen
  • Niet online

Vettel tikt Albon er een paar keer af a la HAM op het moment dat hij gelapt wordt en hij heeft een stoeltje voor volgend jaar?
Pagina: 1 ... 86 ... 166 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Alle weekend-topics van 2020: Topicreeks: ~[F1 2020] Racetopics #2

Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
GP in Nederland: [F1] Grand Prix van Nederland: Zandvoort
En voor interesse iRacing is er ook: iRacing 2016-2020
F1 E-sports: [F1 2020] Het grote niet Formule 1 E-sport racetopic.
Racepool: [F1] Racemanagers/pools 2020
Politiek en sport: Politieke standpunten uiten in de sport