RobertMe schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:30:
[...]
Natuurlijk kan cheaten. De vraag is alleen of teams het marketing technisch ook zullen doen. Uiteindelijk komt het gewoon aan het licht. En als team heb je dan echt wel een probleem. Zie Renault met crashgate, McLaren met Spygate,
Volkswagen met dieselgate. En "creatieve boekhouding" zal uiteindelijk ook wel uitlekken. Mensen die daarmee bezig zijn zullen vroeg of laat wel eens hun boekje te buiten gaan en dingen vertellen.
Hetzelfde als dat dat nu ook al bij kleinere dingen gebeurd in F1. Renault die vorig jaar straf kreeg voor automatisch aanpassen van rembalans is gegaan op basis van een Renault medewerker die naar Racing Point was gegaan bv. Monteurs (& designers) zullen zo nu en dan eens naar een ander team gaan en daar al dan niet bewust dingen over hun oude werkgever vertellen die dingen aan het licht brengen.
Mijn moeder probeerde me als klein wel eens 'bij te sturen' als ze ergens achter was gekomen met de uitspraak 'ik kom toch overal achter'.
Op een gegeven moment was ik oud genoeg om bijdehand hierop te antwoorden: 'dat kun jij niet weten'.
Moraal van het verhaal: je weet niet of alles achteraf aan het licht komt, simpelweg omdat niemand alles weet.
Niemand weet wat de afzonderlijke teams onder de pet houden.
Probleem met de budget-cap is dat het veel lastiger te controleren is. Een auto kan je aan een technische inspectie onderwerpen om te controleren of hij aan de reglementen voldoet of niet, dat is bij het controleren van de budget-cap veel lastiger.
Als Mercedes een nieuw onderdeel ontwikkelt en verklaart dat de ontwikkeling €250.000 heeft gekost, hoe is het dan te achterhalen of er niet 750K aan ontwikkelingskosten ergens bij het moederbedrijf verstopt is?
Heb er een hard hoofd in dat dit enig resultaat gaat hebben.