[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 100 ... 185 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:25
DedSec85 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:41:
[...]

Handige post die je noemt! Dan zal het inderdaad wel AON zijn. Deze woning is pas enkele maanden geleden opgeleverd trouwens.
Op een andere website vond ik dit overzichtje:

[Afbeelding]

Als het AON is, dan zou ik volgens die website de verbinding niet met de buren moeten delen toch?
Aardig overzichtje wat prima in de topicstart zou kunnen @chickpoint

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
Hmmbob schreef op woensdag 7 december 2022 @ 08:49:
[...]

Aardig overzichtje wat prima in de topicstart zou kunnen @chickpoint
Zal ik eens erbij zetten, mochten mensen nog meer router aanraders hebben voor bepaalde verbindingen dan houd ik mij aanbevolen. Dan kan ik die in het lijstje erbij zetten.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

chickpoint schreef op woensdag 7 december 2022 @ 08:51:
[...]

Zal ik eens erbij zetten, mochten mensen nog meer router aanraders hebben voor bepaalde verbindingen dan houd ik mij aanbevolen. Dan kan ik die in het lijstje erbij zetten.
Inmiddels is er ook een Fritzbox 5590!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000

Videopac

Rommelt wat aan.

Ik heb in de black-friday week gebeld voor mijn schoonmoeder om korting op het abonnement te regelen. Dat is gelukt, maar ze had nog een oud(?) abonnement en dat is nu omgezet naar een Hussel abonnement. Nu krijgt ze een brief en een nieuw modem dat geïnstalleerd moet worden op het nieuwe abonnement ingaat. Schoonmoeder in paniek want die kan dat niet en wil niet (tijdelijk) zonder vaste telefonie zitten.

Ik heb gebeld met KPN en volgens KPN moet het modem inderdaad uiterlijk op die dag vervangen worden, anders gaat het niet werken. NB: ze had 50Mbit glasvezel en ze houdt 50Mbit glasvezel. Is het echt nodig dat ik dat voor die tijd doe? Mijn schoonmoeder woont >200km verderop en ik had niet gepland om dit op korte termijn te gaan doen. Ze heeft nu een Experiabox 9 en in die doos zal wel een 12 zitten.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
Videopac schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:07:
...
Is het echt nodig dat ik dat voor die tijd doe?
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 22:35
Ik heb in de black-friday week gebeld voor mijn schoonmoeder om korting op het abonnement te regelen. Dat is gelukt, maar ze had nog een oud(?) abonnement en dat is nu omgezet naar een Hussel abonnement. Nu krijgt ze een brief en een nieuw modem dat geïnstalleerd moet worden op het nieuwe abonnement ingaat. Schoonmoeder in paniek want die kan dat niet en wil niet (tijdelijk) zonder vaste telefonie zitten.

Ik heb gebeld met KPN en volgens KPN moet het modem inderdaad uiterlijk op die dag vervangen worden, anders gaat het niet werken. NB: ze had 50Mbit glasvezel en ze houdt 50Mbit glasvezel. Is het echt nodig dat ik dat voor die tijd doe? Mijn schoonmoeder woont >200km verderop en ik had niet gepland om dit op korte termijn te gaan doen. Ze heeft nu een Experiabox 9 en in die doos zal wel een 12 zitten.
Naar mijn beste weten werkt een V9 ook prima. Hussel is geen techniek maar een abonnementsvorm en een V9 werkt prima met 50 mbit glasvezel. Bullshit verhaal van de klantenservice dus.

Maar het vervangen van het modem is eigenlijk iets dat iedereen zou moeten kunnen denk ik. Zet ze naast elkaar en haal het eerste kabeltje uit de V9 en stop die in e Box 12. Dan de volgende, en zo verder.
Tot slot de stekker van de V9 uit het stopcontact halen en die van de Box 12 erin. EN wachten tot alles is gestart.

Ik heb even gecheckt maar de kleuren van de poortjes komen exact overeen zoals je hieronder ziet. Dus als ze de kabel uit de rode poort haalt stopt ze die weer in de rode van de Box 12. En voor de rest uiteraard ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gBSzsJ63vbjY7ZbXPHkaM8OQtrE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Dt9MXNm3GnaF80b5xRY8m3wS.jpg?f=user_large

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-09 20:46
Mijn ouders kregen een ander modem (V9 naar V12). De V9 begon het te begeven. Als het goed is komt er een "ophaalbericht" via de post om het spul om te ruilen. Hij kon de nieuwe alleen meekrijgen als hij de oude bij een ophaalpunt meteen inleverde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knal127
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 11:43

Knal127

Een raar geval...

Barre73 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:50:
[...]

Naar mijn beste weten werkt een V9 ook prima. Hussel is geen techniek maar een abonnementsvorm en een V9 werkt prima met 50 mbit glasvezel. Bullshit verhaal van de klantenservice dus.

Maar het vervangen van het modem is eigenlijk iets dat iedereen zou moeten kunnen denk ik. Zet ze naast elkaar en haal het eerste kabeltje uit de V9 en stop die in e Box 12. Dan de volgende, en zo verder.
Tot slot de stekker van de V9 uit het stopcontact halen en die van de Box 12 erin. EN wachten tot alles is gestart.

Ik heb even gecheckt maar de kleuren van de poortjes komen exact overeen zoals je hieronder ziet. Dus als ze de kabel uit de rode poort haalt stopt ze die weer in de rode van de Box 12. En voor de rest uiteraard ook.

[Afbeelding]
Op hardware vlak kan ik je nog volgen, dit is met een beetje hulp op afstand voor niet technische mensen misschien nog te doen. Maar dan komt het wifi SSID en password gedeelte en daar wordt het vaak al te moeilijk (spreek uit eigen ervaring bij het helpen).

Wat bedoel je "t is tijd?" t is altijd tijd......¿-¿......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Knal127 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:37:
[...]
Maar dan komt het wifi SSID en password gedeelte en daar wordt het vaak al te moeilijk (spreek uit eigen ervaring bij het helpen).
Inderdaad want ze willen hetzelfde SSID en wachtwoord houden. Dat is de meest gestelde vraag aan mij: Blijft dan alles hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
[...]
Klopt hebben mijn ouders jaren gehad. Tot dat deze de geest gaf.
[...]
De laatste keren dat ik het meegemaakt was het: oude modem direct meenemen naar het afhaalpunt om te ruilen. Dus niet eerst rustig thuis "ombouwen". En het is ook het SSID en wachtwoord overzetten. Dat is eigenlijk het meeste werk :)

[ Voor 4% gewijzigd door RonnieKo op 08-12-2022 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-09 16:41
RonnieKo schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:50:
[...]

Inderdaad want ze willen hetzelfde SSID en wachtwoord houden. Dat is de meest gestelde vraag aan mij: Blijft dan alles hetzelfde?
Is het niet verstandiger/veiliger om af en toe het wachtwoord te wijzigen? Natuurlijk is dat lastig omdat je dan overal de Wifi weer opnieuw in moet stellen. Maar wachtwoorden van sites en dergelijke wordt ook aangeraden om regelmatig te wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:55
Dat zal best, maar als ze al in paniek raakt omdat er een modem moet worden omgewisseld kan ik mij goed voorstellen dat ze mogelijk niet eens weet hoe ze die wachtwoorden moet veranderen op alle apparaten.
Het is wel jammer dat KPN niet voorziet in een eenvoudige manier om de configuratie over te zetten van A naar B, als ze een verplichte wissel voorstellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Was het niet zo dat KPN de wifi gegevens centraal opslaat en deze automatisch worden overgenomen bij het wisselen van de Experiabox? (Staat mij vaag iets van bij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Phoolie schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:55:
[...]
Is het niet verstandiger/veiliger om af en toe het wachtwoord te wijzigen?
Doe je dat zelf ook? ;) Het zal mogelijk verstandiger zijn.
Phoolie schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:55:
[...]
Natuurlijk is dat lastig omdat je dan overal de Wifi weer opnieuw in moet stellen.
Dat is het vaak. Als ik zo hier in huis tel heb ik hier minimaal 4 telefoons, 1x auto, 3x tablets, 1x thermostaat, 1x P1-meter, 2x printer, 4x laptops en 1x radio aan de wifi hangen. Dus iets van 17 tot 20 apparaten. En ik heb het gevoel dat ik nog wat dingen vergeten ben. Ik heb niet voor niets een schema in de meterkast hangen met wat er allemaal op zit. De overige mensen in huis zullen het niet fijn vinden als ze iedere zoveel maanden het spul opnieuw moeten instellen. Ik ook niet want feitelijk betekent het dat ik alles mag regelen. Zelf willen ze het niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Dj-sannieboy schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:11:
Was het niet zo dat KPN de wifi gegevens centraal opslaat en deze automatisch worden overgenomen bij het wisselen van de Experiabox? (Staat mij vaag iets van bij)
Volgens mij niet. Tenmiste niet met de laatste wissel die ik uitgevoerd heb van een V9 naar een V12. Zelfs daar nog eerst een V10a tussen gehad om er voor te zorgen dat er internet was. Of ze dat nu doen bij de V12's weet ik niet. Ik heb daar nog geen ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phoolie
RonnieKo schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:13:
[...]

Doe je dat zelf ook? ;) Het zal mogelijk verstandiger zijn.

[...]

Dat is het vaak. Als ik zo hier in huis tel heb ik hier minimaal 4 telefoons, 1x auto, 3x tablets, 1x thermostaat, 1x P1-meter, 2x printer, 4x laptops en 1x radio aan de wifi hangen. Dus iets van 17 tot 20 apparaten. En ik heb het gevoel dat ik nog wat dingen vergeten ben. Ik heb niet voor niets een schema in de meterkast hangen met wat er allemaal op zit. De overige mensen in huis zullen het niet fijn vinden als ze iedere zoveel maanden het spul opnieuw moeten instellen. Ik ook niet want feitelijk betekent het dat ik alles mag regelen. Zelf willen ze het niet doen.
Ik heb een apart gasten Wifi, die wijzig ik nooit en daar hangen de apparaten aan die alleen maar internet nodig hebben. Maar van mijn standaard Wifi/SSID wijzig ik idd af en toe het wachtwoord :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
Phoolie schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:17:
[...]
Ik heb een apart gasten Wifi, die wijzig ik nooit en daar hangen de apparaten aan die alleen maar internet nodig hebben. Maar van mijn standaard Wifi/SSID wijzig ik idd af en toe het wachtwoord :)
Of dat dan verstandig is. Dan heb je in wezen dezelfde situatie ;) Het gasten netwerk zet ik alleen aan als het nodig is. Zoals bij het bezoek van de neefjes en nichtjes. Mogelijk heb je niet zoveel apparaten op de Standaard WiFi-zitten dan is het nog wel te doen. En mogelijk zit er ook nog een verschil als je in een drukke buurt zit of ergens rustig (achteraf) waar bijna niemand aankomt. Zoals bij ons. Dan is er mogelijk meer noodzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
RonnieKo schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:23:
[...]

Of dat dan verstandig is. Dan heb je in wezen dezelfde situatie ;)
[...]
Ben ik niet met je eens. Een gastennetwerk heeft alleen verbinding met het internet en kan verder niet bij mijn belangrijke devices. Dus mocht dat wachtwoord "gelekt" zijn, dan lijkt mij dat minder ernstig.

Overigens is het in het kader van de veiligheid ook raadzaam om gewoon af en toe je devicelist van de Wifi na te kijken of daar nog vreemde apparaten tussen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
Phoolie schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:49:
[...]
Overigens is het in het kader van de veiligheid ook raadzaam om gewoon af en toe je devicelist van de Wifi na te kijken of daar nog vreemde apparaten tussen staan.
Dat zeker. Als je ze zo niet herkent c.q. weet dat je ze toegevoegd hebt. Als dat het geval is weet je zeker dat je aan de gang mag.

[ Voor 8% gewijzigd door RonnieKo op 08-12-2022 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:57

Eboman

Ondertitel

Dj-sannieboy schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:11:
wat ik laatst van de servicedesk begreep alleen als je de app gebruikt hebt van KPN om alles in te stellen. Mogelijk bewaren ze dan je instellingen in je abo ?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-09 22:47

TFHfony

Professional Weirdo

Miki schreef op zondag 4 december 2022 @ 14:56:
[...]

Dat kan nog steeds hoor, zit alleen verstopt onder "Adressen in het thuisnetwerk (IP-adressen)" als je een specifiek apparaat bekijkt. Sterker nog je kunt nu ook eventueel IPv6 adres vastzetten :)
Ik zie de optie om het IP adres voor IPv4 vast te zetten daar wel staan, maar die voor IPv6 niet eerlijk gezegd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PT2cfNQLItIChhzz6Bakgxb7ViM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PzKZrvGESRqwdCzoG2cjEduo.png?f=user_large

Zie ik iets over het hoofd?

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:00
TFHfony schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:44:
[...]

Ik zie de optie om het IP adres voor IPv4 vast te zetten daar wel staan, maar die voor IPv6 niet eerlijk gezegd?

[Afbeelding]

Zie ik iets over het hoofd?
Yes, je hebt een global link adres en een local link adres. De eerste 4 groepen krijg je van KPN, beginnende bij 2a02 en eindigend bij 1, daarna volgt het lokale adres. Zie voor meer uitleg dit handige filmpje:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Miki schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:27:
[...]

Yes, je hebt een global link adres en een local link adres. De eerste 4 groepen krijg je van KPN, beginnende bij 2a02 en eindigend bij 1, daarna volgt het lokale adres. Zie voor meer uitleg dit handige filmpje:

[YouTube: IPv6 from scratch - the very basics of IPv6 explained]
Dat is mij op zich wel bekend. Maar vorige maand had mijn Server waar ik een website op draai toch ineens een ander Global IPv6 adres. Ineens, na ruim 2 jaar. KPN prefix was, natuurlijk, gewoon identiek gebleven.
De vraag is dus hoe je kan garanderen dat een machine altijd hetzelfde Global IPv6 adres toebedeeld krijgt.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:00
TFHfony schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:20:
[...]

Dat is mij op zich wel bekend. Maar vorige maand had mijn Server waar ik een website op draai toch ineens een ander Global IPv6 adres. Ineens, na ruim 2 jaar. KPN prefix was, natuurlijk, gewoon identiek gebleven.
De vraag is dus hoe je kan garanderen dat een machine altijd hetzelfde Global IPv6 adres toebedeeld krijgt.
Dan heb je waarschijnlijk het filmpje nog niet begrepen. Net zoals je IPv4 instellingen kun je je lokale netwerk adressen (fe80:) vast zetten maar je Global link wordt toegekend door je provider. Immers wordt deze via je PPPoE verbinding een DHCPv6-PD verzoek ingediend om een IPv6 adres op te halen bij KPN. Zie ook: https://www.kpn.com/w3/fi...ntid=50183&mode=incontext

Wellicht is er rondom onderhoudswerkzaamheden een nieuwe PPPoE verbinding aangevraagd en ben je je oude Global link adres kwijtgeraakt. Daar kun je dus weinig aan doen gezien de betreffende achterliggende inrichting door KPN.

[ Voor 8% gewijzigd door Miki op 08-12-2022 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:26

The Legend

*Plop*

Monteur is hier net vertrokken. Blijk een GOF aansluiting te hebben, dat is minder goed nieuws qua verbinding meen ik. Was ook even stoeien voordat de meetapparatuur op de Box 12 daadwerkelijk 920/920Mbit aangaf. Helaas valt er in mijn interne netwerk behoorlijk wat weg. Mijn vaste PC boven is vanaf de Box12 via een CAT6 kabel op de UniFi Gbit switch aangesloten, en van daar via CAT6 naar een CAT6 patchkast, CAT7 interne kabel naar boven, en dan via een TP-Link Gbit switch en CAT6 weer naar m’n PC. Daar haal ik ongeveer 650-685 down maar wel 935 up. Ook via WiFi is m’n upload hoger dan m’n download. Blijft merkwaardig. Maar zolang de monteur met z’n testapparatuur op de Box12 920/920 meet dan is het mijn probleem. Demping Rx/Tx was -6,3 en -6,0 meen ik gezien te hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door The Legend op 09-12-2022 11:00 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-09 14:47

mvds

Totally awesome!

300 Mbit kwijtraken op een intern bekabeld netwerk? Dat is best fors, net zoals de hoeveelheid overgangen die jij in je netwerk hebt trouwens...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
The Legend schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:59:
Monteur is hier net vertrokken. Blijk een GOF aansluiting te hebben, dat is minder goed nieuws qua verbinding meen ik. Was ook even stoeien voordat de meetapparatuur op de Box 12 daadwerkelijk 920/920Mbit aangaf. Helaas valt er in mijn interne netwerk behoorlijk wat weg. Mijn vaste PC boven is vanaf de Box12 via een CAT6 kabel op de UniFi Gbit switch aangesloten, en van daar via CAT6 naar een CAT6 patchkast, CAT7 interne kabel naar boven, en dan via een TP-Link Gbit switch en CAT6 weer naar m’n PC. Daar haal ik ongeveer 650-685 down maar wel 935 up. Ook via WiFi is m’n upload hoger dan m’n download. Blijft merkwaardig. Maar zolang de monteur met z’n testapparatuur op de Box12 920/920 meet dan is het mijn probleem. Demping Rx/Tx was -6,3 en -6,0 meen ik gezien te hebben.
Hier was het altijd 950/950 maar de laatste tijd fluctueert het erg per dag.

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/14037409773.png

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/14050606690.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

mvds schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:08:
300 Mbit kwijtraken op een intern bekabeld netwerk? Dat is best fors, net zoals de hoeveelheid overgangen die jij in je netwerk hebt trouwens...
Ja voor de zolder is het ruk. Bij de bouw geen rekening gehouden met een kantoor op zolder. De slaapkamer daar heeft dus wel een rechtstreekse CAT7 verbinding naar de meterkast, maar m’n kantoortje moest (achteraf) via de ene kabel die daar lag ten behoeven van de zonnepanelen via een switch aangesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:36
The Legend schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:12:
[...]

Ja voor de zolder is het ruk. Bij de bouw geen rekening gehouden met een kantoor op zolder. De slaapkamer daar heeft dus wel een rechtstreekse CAT7 verbinding naar de meterkast, maar m’n kantoortje moest (achteraf) via de ene kabel die daar lag ten behoeven van de zonnepanelen via een switch aangesloten worden.
Ah. Het zou kunnen zijn dat je inverter storing veroorzaakt. Dat zijn ondingen wat dat betreft. Probeer eens een zo afgeschermd mogelijke ethernet verbinding te leggen…

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
The Legend schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:12:
[...]

Toch altijd leuk als zo'n topic eens opduikt, gelijk even wat gaan testen en een andere PC haalt wel 950/950 op dezelfde kabel.
mmm, ik heb weer even wat uit te zoeken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Ernemmer schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:23:
[...]

Toch altijd leuk als zo'n topic eens opduikt, gelijk even wat gaan testen en een andere PC haalt wel 950/950 op dezelfde kabel.
Kijk eens even naar de antivirus die je hebt draaien. Of vond er wellicht een download plaats bij de vorige test. En test anders even met de CLI-versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Ernemmer schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:23:
[...]

Op de PC die te langzaam was de device driver voor de ethernet poort updaten? Dat hielp een keer bij mij in zo’n situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
TFHfony schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:27:
[...]

Kijk eens even naar de antivirus die je hebt draaien. Of vond er wellicht een download plaats bij de vorige test. En test anders even met de CLI-versie.
Virusscanner (Sophos) er af en heb nu de volle snelheid, thnx.

Toch apart, eerder nooit last van gehad.

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 09-12-2022 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Ernemmer schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:38:
[...]

Virusscanner (Sophos) er af en heb nu de volle snelheid, thnx.

Toch apart, eerder nooit last van gehad.
Ha, Sophos. Jaren bij de distributeur gewerkt. Mooi product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Ik geloof best wel dat er in interne netwerken veel verlies kan zitten, maar is het niet ook vreemd dat de download ver achterblijft terwijl de upload perfect is? Haal nu via KPN 567 down, en via Ookla maar 433, terwijl de upload bij beide strak op 925 zit :? Ik zou denken dat een netwerkprobleem voor vertraging op de down én upload zou zorgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
The Legend schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:59:
GoF is niet PON maar AON (eigen poort op de switch).
Over het algemeen wordt hier op Tweakers de mening aangehouden dat PON minder lekker werkt dan AON.
Dus met GoF ben je prima af lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

The Legend schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:03:
Ik geloof best wel dat er in interne netwerken veel verlies kan zitten, maar is het niet ook vreemd dat de download ver achterblijft terwijl de upload perfect is? Haal nu via KPN 567 down, en via Ookla maar 433, terwijl de upload bij beide strak op 925 zit :? Ik zou denken dat een netwerkprobleem voor vertraging op de down én upload zou zorgen?
Misschien zoals bovenstaand ook even naar je anti-virus kijken? En krijg je ook dat resultaat als je met de CLI versie test?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
The Legend schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:03:
Zoiets misschien? PerlinNoise in ""downloadsnelheid" problemen oplossen"

Alternatief Neostrada/Vimexx/Versio met Hetzner en MXroute

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

TFHfony schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:10:
[...]

Misschien zoals bovenstaand ook even naar je anti-virus kijken? En krijg je ook dat resultaat als je met de CLI versie test?
De CLI versie test inderdaad hoger. Heb net ook even OpenSpeedTest geïnstalleerd via Docker op m’n Synology die in de meterkast rechtstreeks op de switch is aangesloten (met link aggegration) en daar haal ik 915Mbps down en 994Mbps up. Aangezien ik m’n NAS als downloadstation gebruik is dat iig het belangrijkste :p Op m’n vaste pc op zolder doe ik niks anders dan werken, dus of ik daar nu 100, 500 of 1000Mbps haal is eigenlijk totaal irrelevant maar op de een of andere manier moet het toch 1000 zijn als je overstapt op gigabit glas :+ 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

The Legend schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:25:
[...]

De CLI versie test inderdaad hoger. Heb net ook even OpenSpeedTest geïnstalleerd via Docker op m’n Synology die in de meterkast rechtstreeks op de switch is aangesloten (met link aggegration) en daar haal ik 915Mbps down en 994Mbps up. Aangezien ik m’n NAS als downloadstation gebruik is dat iig het belangrijkste :p Op m’n vaste pc op zolder doe ik niks anders dan werken, dus of ik daar nu 100, 500 of 1000Mbps haal is eigenlijk totaal irrelevant maar op de een of andere manier moet het toch 1000 zijn als je overstapt op gigabit glas :+ 8)7
Klopt. Maar het geeft wel aan dat je het "probleem" binnenshuis zal moeten zoeken. Naast de anti-virus ben ik ook bij mensen wel eens zaken tegengekomen zoals uitgeschakelde hardware NAT, ook met Unifi vaak problemen met dat soort snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Kun je met een KPN inlogaccount de WiFi van CenterParcs gebruiken? Kom met geen mogelijkheid ingelogd op de portal namelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rrQ_G5NRUSUnSRRZT65vYYetCPE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kQNFvOKaDuuCI8eSq5yDSWoT.png?f=fotoalbum_large

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

JB schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:30:
Kun je met een KPN inlogaccount de WiFi van CenterParcs gebruiken? Kom met geen mogelijkheid ingelogd op de portal namelijk.

[Afbeelding]
Ooit wel gebruik van gemaakt middels een XS4ALL account, zou verwachten dat een KPN id ook moet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phoolie
JB schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:30:

[Afbeelding]
Wellicht heb je hier wat aan?
https://www.kpn.com/beleef/blog/gratis-hotspots-bij-kpn.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Dj-sannieboy schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:55:
[...]

Ooit wel gebruik van gemaakt middels een XS4ALL account, zou verwachten dat een KPN id ook moet werken.
Hmm lukt meerderen hier niet. Allemaal KPN thuis. Router ook al een keer van de stroom gehad.

[ Voor 7% gewijzigd door JB op 09-12-2022 18:06 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phoolie
JB schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:06:
[...]

Hmm lukt meerderen hier niet. Allemaal KPN thuis. Router ook al een keer van de stroom gehad.
Heb je al een KPN wifi account aangemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Dit zal het zijn. Nooit eerder gebruikt maar niet 123 een hit mbt dit account benodigd hebben :F

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
JB schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:58:
[...]

Dit zal het zijn. Nooit eerder gebruikt maar niet 123 een hit mbt dit account benodigd hebben :F
“ een hit mbt dit account benodigd hebben”.

Geen idee wat je hier bedoelt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

ernstoud schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:34:
[...]

“ een hit mbt dit account benodigd hebben”.

Geen idee wat je hier bedoelt…
Ik zocht via mijn mobiel op “account KPN hotspots” maar bovenstaande pagina kwam hierin niet terug. Linkt ook naar een blog url, terwijl je dit verwacht bij een FAQ achtige link;

https://www.kpn.com/internet/wifi-hotspots/premium.htm

Maar daar vond ik het niet terug.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand hoe ik achter de demping van mijn glasvezel aansluiting kan komen? Kan ik hier KPN voor bellen of hebben ze dan geen idee waar ik het over heb? Mijn snelheid/latency is prima maar heb bij hoge belasting soms last van packet loss.

Nu weet ik ook dat dit probleem regelmatig voor komt bij de unifi udm pro (se) maar ik wil zeker weten dat het probleem niet in de aansluiting zit voordat ik alles door ga lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:56:
Weet iemand hoe ik achter de demping van mijn glasvezel aansluiting kan komen? Kan ik hier KPN voor bellen of hebben ze dan geen idee waar ik het over heb? Mijn snelheid/latency is prima maar heb bij hoge belasting soms last van packet loss.

Nu weet ik ook dat dit probleem regelmatig voor komt bij de unifi udm pro (se) maar ik wil zeker weten dat het probleem niet in de aansluiting zit voordat ik alles door ga lopen.
Hoe zit de vezel aangesloten? In een SFP? De meeste SFP’s hebben diagnostische functies (DDM of DOM). Je router kan die wellicht uitlezen. Demping wordt niet aangegeven, wel optical input en output power. Ook de onder en boven limieten en daaruit kun je dan zien of de vezel optimaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ernstoud schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 17:36:
[...]

Hoe zit de vezel aangesloten? In een SFP? De meeste SFP’s hebben diagnostische functies (DDM of DOM). Je router kan die wellicht uitlezen. Demping wordt niet aangegeven, wel optical input en output power. Ook de onder en boven limieten en daaruit kun je dan zien of de vezel optimaal is.
Direct vanaf patchcover in sfp module inderdaad.

De module geeft een output power van 0.0955 dBm en een input power van 0.2505 dBm weer maar dit zegt me verder niet veel. Boven en onder limieten kom ik niet tegen. Ik zal morgen met ssh op de udm pro inloggen en kijken of ik die waardes dan wel naar boven kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 19:35:
[...]

Direct vanaf patchcover in sfp module inderdaad.

De module geeft een output power van 0.0955 dBm en een input power van 0.2505 dBm weer maar dit zegt me verder niet veel. Boven en onder limieten kom ik niet tegen. Ik zal morgen met ssh op de udm pro inloggen en kijken of ik die waardes dan wel naar boven kan krijgen.
Ik zie dit in mijn Genexis 7840 (het modem/router/AP device van Caiway):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MVS3Yz-ozVzkT0-x2N9zSi1QRAk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NkwpVKlaO3vOonafko3Jp35a.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk niet dat dit zo maar te vergelijken is maar de verschillen (de dBm waarden) zijn wel groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010

Zorian

What the fox?

<knip> even in het goede topic gezet. ;)

[ Voor 87% gewijzigd door Zorian op 10-12-2022 22:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-09 15:54
Zorian schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 22:39:
<knip> even in het goede topic gezet. ;)
Werkt gewoon, indien alleen internet kwestie van VLAN 300 naar 6 wijzigen en WAN op PPPoE.
Je kan ook een custom firmware flashen mocht je ook televee kastjes e.d. willen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010

Zorian

What the fox?

Lord_Dain schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 23:08:
[...]

Werkt gewoon, indien alleen internet kwestie van VLAN 300 naar 6 wijzigen en WAN op PPPoE.
Je kan ook een custom firmware flashen mocht je ook televee kastjes e.d. willen gebruiken.
TV was inderdaad wel het idee om erbij te nemen, neem aan dat er zaken aan moeten zoals IGMP Snooping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:01
Zorian schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 23:26:
[...]

TV was inderdaad wel het idee om erbij te nemen, neem aan dat er zaken aan moeten zoals IGMP Snooping?
Er zijn diverse topics en guides over KPN IPTV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ernstoud schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 19:44:
[...]

Ik denk niet dat dit zo maar te vergelijken is maar de verschillen (de dBm waarden) zijn wel groot.
Ik heb het probleem ontdekt. De unifi ui geeft niet de juiste waarden weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p5i-ruD_VI730t6OPnHNX_GGgLk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EyJAHwzjB2CbOUyEeHoaGTzA.jpg?f=user_large

De gerapporteerde waarden zijn in mw en niet in dbm en output en input zijn ook nog verwisselt. Waarschijnlijk een compatibiliteit issue tussen de sfp module en udm pro se.

De waarden die ik via ssh uitlees zijn:

Laser bias current: 26.562 mA
Laser output power : 0.2505 mW / -6.01 dBm
Receiver signal average optical power: 0.0955 mW / -10.20 dBm

Laser output power high warning threshold : 0.5012 mW / -3.00 dBm
Laser output power low warning threshold : 0.1259 mW / -9.00 dBm

Laser rx power high warning threshold : 0.5012 mW / -3.00 dBm
Laser rx power low warning threshold : 0.0040 mW / -23.98 dBm

De waarden lijken dus gewoon keurig binnen de normen te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Verwijderd schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:02:
[...]

Ik heb het probleem ontdekt. De unifi ui geeft niet de juiste waarden weer.

[Afbeelding]

De gerapporteerde waarden zijn in mw en niet in dbm en output en input zijn ook nog verwisselt. Waarschijnlijk een compatibiliteit issue tussen de sfp module en udm pro se.

De waarden die ik via ssh uitlees zijn:

Laser bias current: 26.562 mA
Laser output power : 0.2505 mW / -6.01 dBm
Receiver signal average optical power: 0.0955 mW / -10.20 dBm

Laser output power high warning threshold : 0.5012 mW / -3.00 dBm
Laser output power low warning threshold : 0.1259 mW / -9.00 dBm

Laser rx power high warning threshold : 0.5012 mW / -3.00 dBm
Laser rx power low warning threshold : 0.0040 mW / -23.98 dBm

De waarden lijken dus gewoon keurig binnen de normen te vallen.
Waar staan deze normen beschreven?

Volgens mijn Fritzbox 5530 zijn de waardes hier:

Zendvermogen: -3.7dBm
Ontvangstvermogen: -5.4dBm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Dj-sannieboy schreef op zondag 11 december 2022 @ 12:04:
[...]

Waar staan deze normen beschreven?

Volgens mijn Fritzbox 5530 zijn de waardes hier:

Zendvermogen: -3.7dBm
Ontvangstvermogen: -5.4dBm
Dat zijn die alarm, warning en threshold values. Die zijn enigszins afhankelijk van de kwaliteit van de SFP. Met hoe weinig licht kan de SFP nog werken… uiteraard alleen aan de cliënt kant. Van de minimale/maximale waardes aan de KPN kant weer je niets dus de waarde van deze gegevens is niet echt in te schatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Gisteren in ons nieuwe huis wezen kijken, daar zag het glasvezelpunt er zo uit.... (huidige bewoners zitten op Ziggo). Safe to bet op een monteur langs laten komen, denk ik? Doet KPN eigenlijk aan "overlap" tussen je oude adres en je nieuwe adres?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wV7EpqQiMbJl2T7SUaFLYp2c1ms=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5MnE6CtOAfhASOjtmU0qZJsP.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 12-12-2022 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 10:14
Hmmbob schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:08:
Gisteren in ons nieuwe huis wezen kijken, daar zag het glasvezelpunt er zo uit.... (huidige bewoners zitten op Ziggo). Safe to bet op een monteur langs laten komen, denk ik? Doet KPN eigenlijk aan "overlap" tussen je oude adres en je nieuwe adres?

[Afbeelding]
Bij T-Mobile op basis van glas was dit geen enkel probleem destijds.
Daar kreeg ik een nieuw installatiepakket toegestuurd voor de nieuwe woning en had een week of 2 overlap.
Neem aan dat dat bij KPN ook geen probleem moet zijn.

Op de nieuwe locatie is eigenlijk een nieuw abonnement en de oude locatie is per direct opzegbaar dan.
Betaalde wel die 2 weekjes dubbel als ik me niet vergis ( inmiddels een jaar of 4 geleden).

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:22

WCA

[Afbeelding]
Hier is alleen de onderste beschermkap eraf. Als je die nog ergens ziet liggen schuif je die er zo weer op.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
WCA schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:35:
[...]

Hier is alleen de onderste beschermkap eraf. Als je die nog ergens ziet liggen schuif je die er zo weer op.
Nee. Dit was een Genexis FXP-10 en die is met een ombouwsetje geschikt gemaakt voor de NT van een FXP-100 en die zit er nu ook op. Een Gigabit versie zelfs.

Met andere woorden: Er hoeft niks gedaan te worden en deze kan gewoon gebruikt worden.

En nee, KPN doet nog niet aan overlap tenzij je voor het nieuwe adres een nieuw abonnement aanvraagt (met een nieuw klantnummer) en zelf het oude opzegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doogster
  • Niet online
Toen ik zo'n 3 jaar gelden verhuisde en ik ruim van te voren XS4All informeerde, stelde de XS4All klantenservice zelf voor om alvast op het nieuwe adres de aansluiting te activeren en een modem te leveren. Ik was toen aangenaam verrast over de klantgerichtheid. Ik weet niet of KPN dit doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Laatst online: 13:11
Wie oh wie kan me helpen 🫣 we hebben sinds een jaar KPN glasvezel eerst via een GPON connectie, maar sinds vandaag via XGS Gpon ivm de gigabit verbinding die we hebben gekozen. Alleen is het nu zo dat de download netjes 1Gbit is, naar up komen we niet verder dan 200Mbit. Mijn vermoeden is dat het een instelling is geweest die we op de edgerouter hebben gezet ooit (traffic shaping of dergelijke) , maar ik kan het niet meer terug vinden 🫣🥴. Mijn vermoeden is dat dit het is omdat je ziet dat hij de upload aan het "opbouwen" is naar snel weer inzakt naar 200 of iets lager.
Kan alleen dus niet meer terug vinden waar dit staat in de ER4 , en dus al helemaal niet waar ik het aan moet passen. Wie oh wie

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:55
Barre73 schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:16:
[...]En nee, KPN doet nog niet aan overlap tenzij je voor het nieuwe adres een nieuw abonnement aanvraagt (met een nieuw klantnummer) en zelf het oude opzegt.
Als aanvulling hierop: overlap is er niet, maar ik had wel een week om de router op het nieuwe adres aan te sluiten. Pas toen ik dat had gedaan ging het internet uit op het oude adres. Je kan dus wel enigszins zelf plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Caelorum schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:21:
[...]

Als aanvulling hierop: overlap is er niet, maar ik had wel een week om de router op het nieuwe adres aan te sluiten. Pas toen ik dat had gedaan ging het internet uit op het oude adres. Je kan dus wel enigszins zelf plannen.
Dat klopt wel (volgens mij zelfs twee weken) maar tegelijk draaien kan dus niet. Tenzij je doet wat ik aangaf. Met als nadeel dat je je opnames kwijt bent (horen bij je oude abonnement) en wellicht ook je KPN mailadres (gebruikt een Tweaker dat?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Pimmetje651 schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:17:
...
Kan alleen dus niet meer terug vinden waar dit staat in de ER4 , en dus al helemaal niet waar ik het aan moet passen. Wie oh wie
Mogelijk hardware offloading niet correct.
Op het KPN forum staan de juiste settings voor de ER 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
Flitzer schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:59:
[...]

Mogelijk hardware offloading niet correct.
Op het KPN forum staan de juiste settings voor de ER 4.
De config zoals op dit KPN forum is de config die ik gebruik vanaf de 200Mbit verbinding, ik kan niet iets vinder waarin staat wat er aangepast moet worden eigenlijk.
Nu staat het op :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJjWM8b7PcebEtUEma2pExEZPOA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1EhhAZ2bO1kBYmMkOilGCldi.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
De IPv4 bonding setting staat niet aan in het voorbeeldscript, maar wel in voorbeelden van UBNT zelf.
Mogelijk dat er ook wat andere settings zijn die afwijken, maar ik weet niet precies wat de impact is.
De ER4 heeft met (bijna) 1 Gb/s download geen moeite, maar de maximale upload is zover ik weet wat lastiger te bereiken.
Een upload van 200 Mb/s duidt echter op een probleem.

Test ook op meerdere machines en met meerdere servers.
Ook virusscanners kunnen een hoop verzieken.
De Box12 (of EB10) is (helaas) wel een goede referentie als het om maximale bekabelde performance gaat.
Meestal kan WJB ook wel helpen en anders zoeken in de 312 pagina's waar upload problemen wel voorbij zijn gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
Flitzer schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:11:
De IPv4 bonding setting staat niet aan in het voorbeeldscript, maar wel in voorbeelden van UBNT zelf.
Mogelijk dat er ook wat andere settings zijn die afwijken, maar ik weet niet precies wat de impact is.
De ER4 heeft met (bijna) 1 Gb/s download geen moeite, maar de maximale upload is zover ik weet wat lastiger te bereiken.
Een upload van 200 Mb/s duidt echter op een probleem.

Test ook op meerdere machines en met meerdere servers.
Ook virusscanners kunnen een hoop verzieken.
De Box12 (of EB10) is (helaas) wel een goede referentie als het om maximale bekabelde performance gaat.
Meestal kan WJB ook wel helpen en anders zoeken in de 312 pagina's waar upload problemen wel voorbij zijn gekomen.
Exact wat je aangeeft... er is iets :) Heb op meerder PC's / laptops / telefoons enz getest en die 200Mbit is echt de max . Heb inmddels een post op het KPN forum geplaatst, ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Barre73 schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:42:
[...]

Dat klopt wel (volgens mij zelfs twee weken) maar tegelijk draaien kan dus niet. Tenzij je doet wat ik aangaf. Met als nadeel dat je je opnames kwijt bent (horen bij je oude abonnement) en wellicht ook je KPN mailadres (gebruikt een Tweaker dat?).
Deze tweakers niet in ieder geval.

Ik ga gewoon plannen op 1 verhuisdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Barre73 schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:16:
[...]

Nee. Dit was een Genexis FXP-10 en die is met een ombouwsetje geschikt gemaakt voor de NT van een FXP-100 en die zit er nu ook op. Een Gigabit versie zelfs.

Met andere woorden: Er hoeft niks gedaan te worden en deze kan gewoon gebruikt worden.

En nee, KPN doet nog niet aan overlap tenzij je voor het nieuwe adres een nieuw abonnement aanvraagt (met een nieuw klantnummer) en zelf het oude opzegt.
deze kan prima gebruikt worden, maar er mist wel een beschermkap. Da's een creme/grijs gekleurde kap die over het onderste gedeelte schuift.

Niet nodig voor de werking, wel netter, en minder kwetsbaar. En een nieuw FTU of reparatie kost een lieve duit, dus op zich niet heel gek om daar achteraan te gaan.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
WCA schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:02:
[...]

deze kan prima gebruikt worden, maar er mist wel een beschermkap. Da's een creme/grijs gekleurde kap die over het onderste gedeelte schuift.

Niet nodig voor de werking, wel netter, en minder kwetsbaar. En een nieuw FTU of reparatie kost een lieve duit, dus op zich niet heel gek om daar achteraan te gaan.
Zou het niet juist zo zijn dat die kap niet past door dat ombouwsetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Phoolie schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:25:
[...]

Nee hoor, die past prima :)

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik zal de volgende keer even kijken of hij ergens in de meterkast slingert ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:42
Phoolie schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:25:
[...]

Kap past wel, maar zonder ombouwset zal deze niet vast blijven zitten, onderin ontbreken links en rechts de plastic houdertjes. De nt zelf zit er ook niet helemaal rechtop. Lijkt bovenin met een schroef te zijn vastgezet. Beetje hobby bobby werk. Als een monteur van kpn langskomt even vragen of die dit alsnog in orde wil maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11:48
- Whoops, dit is het glasvezel topic. Sorry voor de spam! -

[ Voor 82% gewijzigd door jk-5 op 13-12-2022 21:03 ]

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06 12:44
Vandaag te horen gekregen dat ik eindelijk kan gaan verhuizen. Nu dit keer wel naar een adres waar glasvezel al actief is. eindelijk!, na jaren wachten...

Heb nu een verhuizingdoorgegeven, voor vrijdag de 23e, echter zit ik dan wel een weekje zonder internet, niet het einde van de wereld, maar super fijn ook niet, ivm thuis werk ed.

Enig idee of dit soms nog te vervroegen valt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Marsjee schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:55:
Vandaag te horen gekregen dat ik eindelijk kan gaan verhuizen. Nu dit keer wel naar een adres waar glasvezel al actief is. eindelijk!, na jaren wachten...

Heb nu een verhuizingdoorgegeven, voor vrijdag de 23e, echter zit ik dan wel een weekje zonder internet, niet het einde van de wereld, maar super fijn ook niet, ivm thuis werk ed.

0800-0402.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-09 11:01
Pimmetje651 schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:17:
https://help.ui.com/hc/en...-Upload-Download-and-VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Marsjee schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:55:

De meeste mensen vragen geen verhuizing aan binnen een termijn van een week. Het normale minimum bij KPN is twee weken. Als jij op 13 december doorgeeft dat je wil verhuizen en je kan op 23 december gebruik maken van de nieuwe verbinding, dan is dat sowieso al supersnel...
Als je belt met 0800-0402 (spreek in "verhuizing"), dan zou je nog kunnen overwegen om een nieuwe abonnement aan te vragen op het nieuwe adres. Ben je wel je TV opnames en je KPN mailadres kwijt maar een nieuwe levering kan soms sneller dan een verhuizing.
En uiteraard zelf je oude abonnement opzeggen, en je hebt dus een overlap en extra kosten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:26
Ervaren andere ook connectie drops? Ik heb het eens de zoveel dagen, althans zo vaak merk ik het als ik zelf bezig ben, het duurt 10-15 seconden en een ping naar 8.8.8.8 loopt daarna vanzelf weer door. Mijn Smokeping docker container ziet het dus ook niet. Anderen dit ook gemerkt? Ik kom van Xs4all nu Kpn glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
pennywiser schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:56:
Ervaren andere ook connectie drops? Ik heb het eens de zoveel dagen, althans zo vaak merk ik het als ik zelf bezig ben, het duurt 10-15 seconden en een ping naar 8.8.8.8 loopt daarna vanzelf weer door. Mijn Smokeping docker container ziet het dus ook niet. Anderen dit ook gemerkt? Ik kom van Xs4all nu Kpn glas.
Mijn eerste indruk is dat het dan mis gaat in je WiFi / WiFi adapter.

Smokeping zal bedraad aangesloten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:26
stormfly schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:17:
[...]

Mijn eerste indruk is dat het dan mis gaat in je WiFi / WiFi adapter.

Smokeping zal bedraad aangesloten zijn?
Zou het de Fritz zijn inderdaad? Is inderdaad bedraad de ping naar 8.8.8.8 ook vanaf bedrade desktop, vanwaar ik de hickups opmerk.

Smokeping pingt elke 300 seconden dus dit valt er steeds tussen.

[ Voor 8% gewijzigd door pennywiser op 19-12-2022 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09:48

allure

Titaan fase 2/3

pennywiser schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:56:
Ik heb dit ook, ik heb de experiabox vervangen door een Mikrotik, en ik zie op voor mij nog onverklaarbare reden regelmatig de PPPOE droppen.
De tijd tussen offline gaan en weer terugkomen is ongeveer 1 minuut elke keer, het TV-signaal/vlan blijft wel gewoon online. :?

pppoe-KPN: terminating... - peer is not responding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
allure schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:20:
[...]

Ik heb dit ook, ik heb de experiabox vervangen door een Mikrotik, en ik zie op voor mij nog onverklaarbare reden regelmatig de PPPOE droppen.
De tijd tussen offline gaan en weer terugkomen is ongeveer 1 minuut elke keer, het TV-signaal/vlan blijft wel gewoon online. :?

pppoe-KPN: terminating... - peer is not responding
KPN glas is vrij strikt op de MTU van de PPPoE sessie, is veel over geschreven in het Ubiquiti topic icm de UDR.

Samenvatting: moet 1500MTU zijn, het kan zijn dat je de oude standaard gebruikt dan is het 1492 oid.

[ Voor 8% gewijzigd door stormfly op 19-12-2022 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
stormfly schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:22:
[...]

KPN glas is vrij strikt op de MTU van de PPPoE sessie, is veel over geschreven in het Ubiquiti topic icm de UDR.

Samenvatting: moet 1500MTU zijn, het kan zijn dat je de oude standaard gebruikt dan is het 1492 oid.
Hmm, mijn ervaring is anders. Heb met OpenWRT maanden met een MTU van 1492 gedraaid en hiervan weinig gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Muis666 schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:30:
[...]

Hmm, mijn ervaring is anders. Heb met OpenWRT maanden met een MTU van 1492 gedraaid en hiervan weinig gemerkt.
Ja ik heb het zelf ook niet ervaren met pfSense, bij een droppende PPPoE sessie op KPN is het wel het eerste waar ik aan denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:48

Snuffel

Vroem!

Ik heb al een jaar glasvezel van KPN, en het werkte goed.
Tot ik de modem heb losgehaald wegens verbouwing. Drie weken lang geen internet, terug aangesloten: wifi lampje knippert.
Lampjes op glasvezel kast zijn beide groen (connectie en power).
KPN gebeld: modem defect, je krijgt een nieuwe.
Prima, modem is geleverd en wat denk je: zelfde probleem. Wifi lampje blijft knipperen en geen internet.

Kennelijk geen modem issue dus. Netwerkkabel.tussen modem en glasvezelkast ook al vervangen om er zeker van te zijn dat dat het probleem niet is.

Maar wat zou het wel kunnen zijn? Iemand idee/tip?

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:02
Snuffel schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 07:54:
Tot ik de modem heb losgehaald wegens verbouwing. Drie weken lang geen internet, terug aangesloten: wifi lampje knippert.
Prima, modem is geleverd en wat denk je: zelfde probleem. Wifi lampje blijft knipperen en geen internet.

Kennelijk geen modem issue dus. Netwerkkabel.tussen modem en glasvezelkast ook al vervangen om er zeker van te zijn dat dat het probleem niet is.

Heb je het bekabeld ook geprobeerd? En wat staat er dan in de webomgeving van de router?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Snuffel schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 07:54:

Netwerkpoort van de ONT (glasvezelkastje) werkt waarschijnlijk niet meer. Was een paar maanden geleden veel voorkomend issue nadat deze van de stroom was geweest. Dus daar heb je een nieuwe van nodig, niet een nieuwe Experiabox.
Heb je de losse Nokia ONT of de opklikbare Genesis versie?

[ Voor 3% gewijzigd door Barre73 op 20-12-2022 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Barre73 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:40:
[...]

Netwerkpoort van de ONT (glasvezelkastje) werkt waarschijnlijk niet meer. Was een paar maanden geleden veel voorkomend issue nadat deze van de stroom was geweest. Dus daar heb je een nieuwe van nodig, niet een nieuwe Experiabox.
Heb je de losse Nokia ONT of de opklikbare Genesis versie?
Moest even zoeken, maar ik heb de Genexis versie :)

Deze dus, als is dit niet de mijne, mijn lampjes staan beide op groen :)
Afbeeldingslocatie: https://uploads-eu-west-1.insided.com/kpn-nl/attachment/d76051db-461e-4b6e-a882-8da667ae591b.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Snuffel op 20-12-2022 09:13 ]

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Barre73 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:40:
[...]

Netwerkpoort van de ONT (glasvezelkastje) werkt waarschijnlijk niet meer. Was een paar maanden geleden veel voorkomend issue nadat deze van de stroom was geweest.
Is dat met firmware opgelost?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
stormfly schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:57:
[...]

Is dat met firmware opgelost?
Op zich wel, maar als deze drie weken lang zonder stroom heeft gezeten is de kans vrij groot dat die niet is doorgekomen...

@Snuffel Als je KPN belt, vraag dan of ze een nieuwe ONT willen sturen. Die is tegenwoordig DHZ om op te klikken. Deze versie dan :-)

[ Voor 19% gewijzigd door Barre73 op 20-12-2022 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Barre73 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:38:
[...]

Op zich wel, maar als deze drie weken lang zonder stroom heeft gezeten is de kans vrij groot dat die niet is doorgekomen...

@Snuffel Als je KPN belt, vraag dan of ze een nieuwe ONT willen sturen. Die is tegenwoordig DHZ om op te klikken. Deze versie dan :-)
Top, eens kijken of de KPN me wil helpen, dank voor de info :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Barre73 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:38:
[...]

Nee het is meer dat ik recent twee keer een korte outage hadden na een nette SMS van KPN. Ik was benieuwd of dat mogelijk nieuwe firmware in de ONT was, qua tijdsduur kwam dat gevoelsmatig overeen als je het plot op de outage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekenbakkertje
  • Laatst online: 11-03 20:36
Wat ik momenteel merk is ook wel dat het een tijdje duurt voordat de ONT data doorstuurt door het poortje. Vanmorgen bijna een nieuwe geactiveerd omdat het een minuut of 5 duurde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 21:46
stormfly schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:12:
[...]

Nee het is meer dat ik recent twee keer een korte outage hadden na een nette SMS van KPN. Ik was benieuwd of dat mogelijk nieuwe firmware in de ONT was, qua tijdsduur kwam dat gevoelsmatig overeen als je het plot op de outage.
foutje moest niet op dit bericht reageren :)

[ Voor 29% gewijzigd door jopoh op 20-12-2022 19:27 ]

Pagina: 1 ... 100 ... 185 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen