Even een tip probeer deze is zodra ONT beide lampjes groen geeft, niet de stroom er afhalen,maar alleen powerknop uit en aan zetten. 9/10keer komt daarna ethernetpoort weer tot leven, zo niet dan zal er nieuwe geplaatst moeten wordenSnuffel schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:47:
[...]
Top, eens kijken of de KPN me wil helpen, dank voor de info
Kan ik ook nog eens doen ja.jopoh schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:18:
[...]
Even een tip probeer deze is zodra ONT beide lampjes groen geeft, niet de stroom er afhalen,maar alleen powerknop uit en aan zetten. 9/10keer komt daarna ethernetpoort weer tot leven, zo niet dan zal er nieuwe geplaatst moeten worden
Ondertussen met KPN gebeld, ze zetten een monteur in om het op te lossen
You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...
Goeiedag, 28e zou mijn KPN glas abbo in moeten gaan, vandaag de doos ontvangen met modem en 4K Arris die ik beiden niet ga gebruiken en tot mijn verrassing/verbazing zit er in de doos helemaal geen NTU. Betekent dit dat de monteur deze de 28e komt monteren (en zelf meeneemt)?
Om met je laatste vraag te beginnen: ja. Voor de nieuwste types aansluitingen mogen klanten zelf de NTU installeren. Voor oudere aansluitingen nog niet.Lord_Dain schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:05:
Goeiedag, 28e zou mijn KPN glas abbo in moeten gaan, vandaag de doos ontvangen met modem en 4K Arris die ik beiden niet ga ontvangen en tot mijn verrassing/verbazing zit er in de doos helemaal geen NTU. Betekent dit dat de monteur deze de 28e komt monteren (en zelf meeneemt)?
Verder snap ik je andere tekst niet maar dat zal een schrijffout zijn:
"vandaag de doos ontvangen met modem en 4K Arris die ik beiden niet ga ontvangen "
Als je de Arris niet gaat gebruiken, dan wil je met de TV app kijken? Wou ik eerst ook maar aangezien je zelfklevend klittenband bij die decoder krijgt kan je die inderdaad prima aan de achterkant van je TV plakken. Dankzij Bluetooth werkt het perfect.
[ Voor 15% gewijzigd door Barre73 op 21-12-2022 21:22 ]
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Check. Ontvangen moest idd gebruiken zijn.Barre73 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:20:
[...]
Om met je laatste vraag te beginnen: ja. Voor de nieuwste types aansluitingen mogen klanten zelf de NTU installeren. Voor oudere aansluitingen nog niet.
Verder snap ik je andere tekst niet maar dat zal een schrijffout zijn:
"vandaag de doos ontvangen met modem en 4K Arris die ik beiden niet ga ontvangen "
Als je de Arris niet gaat gebruiken, dan wil je met de TV app kijken? Wou ik eerst ook maar aangezien je zelfklevend klittenband bij die decoder krijgt kan je die inderdaad prima aan de achterkant van je TV plakken. Dankzij Bluetooth werkt het perfect.
Is er een meerwaarde bij gebruik van de decoder als ik nog geen 4k tv in huis heb? Ik heb nu google tv Dongles in gebruik.
Mijn ASUS router kan standaard wel Vlan tagging maar als ik de decoders wil inzetten dan moet ik een andere firmware insralleren, heb de AX82U namelijk.
[ Voor 3% gewijzigd door Lord_Dain op 22-12-2022 04:59 ]
Bitrate van de streams via de TV ontvanger zijn hoger dan die via de iTV app. Verschil is duidelijk te zien, zeker in vergelijking met de HD glaszenders.Lord_Dain schreef op donderdag 22 december 2022 @ 04:58:
[...]
Check. Ontvangen moest idd gebruiken zijn.
Is er een meerwaarde bij gebruik van de decoder als ik nog geen 4k tv in huis heb? Ik heb nu google tv Dongles in gebruik.
Mijn ASUS router kan standaard wel Vlan tagging maar als ik de decoders wil inzetten dan moet ik een andere firmware insralleren, heb de AX82U namelijk.
Cijfers van de bitrates zijn wel ergens hier in het topic of op het KPN forum te vinden.
[ Voor 7% gewijzigd door Dj-sannieboy op 22-12-2022 16:23 ]
De KPN Smart TV app (is niet hetzelfde als de ITV app) is beschikbaar in de Playstore voor Google TV op Chromecast. Dus dat zal wel werken.Lord_Dain schreef op donderdag 22 december 2022 @ 04:58:
[...]
Check. Ontvangen moest idd gebruiken zijn.
Maar als je geen 4K TV hebt denk ik dat je niet veel verschil gaat zien in beeldkwaliteit, vergeleken met de Arris decoder.. Het verschil is er inderdaad wel zoals DJ_Sannieboy aangeeft maar niet iedereen ziet het...
Goed om te weten, ik zie het verschil volgens mij niet, maar het is altijd nog mogelijk om een keer te proberen, mocht ik er zin in hebben om met custom firmware aan de slag te gaan op mijn ASUS.Barre73 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:03:
[...]
De KPN Smart TV app (is niet hetzelfde als de ITV app) is beschikbaar in de Playstore voor Google TV op Chromecast. Dus dat zal wel werken.
Maar als je geen 4K TV hebt denk ik dat je niet veel verschil gaat zien in beeldkwaliteit, vergeleken met de Arris decoder.. Het verschil is er inderdaad wel zoals DJ_Sannieboy aangeeft maar niet iedereen ziet het...
Klopt, ik haat wachtenBarre73 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:11:
[...]
De meeste mensen vragen geen verhuizing aan binnen een termijn van een week. Het normale minimum bij KPN is twee weken. Als jij op 13 december doorgeeft dat je wil verhuizen en je kan op 23 december gebruik maken van de nieuwe verbinding, dan is dat sowieso al supersnel...
Als je belt met 0800-0402 (spreek in "verhuizing"), dan zou je nog kunnen overwegen om een nieuwe abonnement aan te vragen op het nieuwe adres. Ben je wel je TV opnames en je KPN mailadres kwijt maar een nieuwe levering kan soms sneller dan een verhuizing.
En uiteraard zelf je oude abonnement opzeggen, en je hebt dus een overlap en extra kosten.
Maar anyway, vanmiddag rond 13:00 aangesloten, direct de snelheid geupgrade naar 1GB en nu genieten maar
Morgenmiddag komt de monteur van KPN om (vermoedelijk) de ietwat verouderde FTU te vervangen en dan gaan we over van T-Mobile naar KPN. Benieuwd! Lees in ieder geval over het algemeen positievere zaken over de monteursafspraken van KPN dan die van T-Mobile.
Je zal de NT bedoelen hoop ik. Als de hele FTU vervangen moet worden dan is ie van 2007 of eerder en dan was dat al gedaan bij de aanvraag door T-Mobile.Lord_Dain schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:55:
Morgenmiddag komt de monteur van KPN om (vermoedelijk) de ietwat verouderde FTU te vervangen en dan gaan we over van T-Mobile naar KPN. Benieuwd! Lees in ieder geval over het algemeen positievere zaken over de monteursafspraken van KPN dan die van T-Mobile.
[ Voor 5% gewijzigd door Barre73 op 27-12-2022 12:36 ]
Ik heb indertijd (2014/2015??) deze FTU met de oranje kappen gekregen.Barre73 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:34:
[...]
Je zal de NT bedoelen hoop ik. Als de hele FTU vervangen moet worden dan is ie van 2007 of eerder en dan was dat al gedaan bij de aanvraag door T-Mobile.

Kan alsnog prima? Als er voorheen geen abonnement op actief was, of een provider erop leverde die gewoon passief op een eigen mediaconverter/modem met glas koppelde kan het prima dat er nog een oud FTU hangt dat vervangen moet wordenBarre73 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:34:
[...]
Je zal de NT bedoelen hoop ik. Als de hele FTU vervangen moet worden dan is ie van 2007 of eerder en dan was dat al gedaan bij de aanvraag door T-Mobile.
T-mobile hangt gewoon een koppelblokje aan de SC connector en gaat met een kabeltje het FTU uit in de mediaconverter.
Ik dacht dat ik in het t-mobile topic zat, excuus
[ Voor 14% gewijzigd door WCA op 27-12-2022 15:06 ]
Share and Enjoy!
Dat denk ik ook.... zo te zien de uFTU oftewel de TY-01.Barre73 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:34:
[...]
Daar wordt voor GoF/AON nog een NT voor geleverd/aangesloten door de KPN monteur lijkt mij.....
Tenzij je een t-mobile verbinding via KPN WBA hebt, gaat KPN niks doen met actieve apparatuur bij jou thuisSoundwork schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:29:
[...]
Dat denk ik ook.... zo te zien de uFTU oftewel de TY-01.
Daar wordt voor GoF/AON nog een NT voor geleverd/aangesloten door de KPN monteur lijkt mij.....
[ Voor 7% gewijzigd door WCA op 27-12-2022 15:06 ]
Share and Enjoy!
Klopt, want dan is er al een NT aanwezig.WCA schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:37:
[...]
Tenzij je een t-mobile verbinding via KPN WBA hebt, gaat KPN niks doen met actieve apparatuur bij jou thuis
Maar de monteur zou wel een test moeten doen op de Experiabox. Ik heb zelf ook de overstap gemaakt vanuit andere ISP's en ik had vanuit een oud abonnement van XS4ALL (via KPN WBA) ook nog een NT die aanwezig was bij mijn FTU. Ook toen hebben zij geen andere of nieuwe NT geplaatst. Dat hoeft ook niet, want deze werkt nog en was al een GoF exemplaar.
KPN komt niet langs in dat geval. KPN komt langs voor passieve zaken zoals het FTUSoundwork schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:44:
[...]
Klopt, want dan is er al een NT aanwezig.
Maar de monteur zou wel een test moeten doen op de Experiabox. Ik heb zelf ook de overstap gemaakt vanuit andere ISP's en ik had vanuit een oud abonnement van XS4ALL (via KPN WBA) ook nog een NT die aanwezig was bij mijn FTU. Ook toen hebben zij geen NT geplaatst. Dat hoeft ook niet, want deze werkt nog en was al een GoF exemplaar.
T-mobile installeert haar eigen media converter, ongeacht of er al een oud KPN NT aan de muur hangt.
Dus als bij een T-mobile verbinding, KPN langs moet komen, is dat in principe voor het FTU. Een experiabox werkt niet op het netwerk van t-mobile dus daar gaat de KPN monteur ook niets mee doen.
[ Voor 3% gewijzigd door WCA op 27-12-2022 15:05 ]
Share and Enjoy!
Als je een dienst afneemt van KPN (ongeacht van welke ISP je af komt) komt er een KPN monteur langs. En deze controleert wel degelijk of je Experiabox werkt ja of nee. KPN monteurs vervangen indien nodig de NT (mits de oude niet meer werkt). Alleen KPN monteurs doen dit soort werkzaamheden. Monteurs van Guidion die T-Mobile inhuurt, doen dit niet......WCA schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:46:
[...]
KPN komt niet langs in dat geval. KPN komt langs voor passieve zaken zoals het FTU
T-mobile installeert haar eigen media converter, ongeacht of er al een oud KPN NT aan de muur hangt.
Dus als bij een T-mobile verbinding, KPN langs moet komen, is dat in principe voor het FTU. Een experiabox werkt niet op het netwerk van t-mobile dus daar gaat de KPN monteur ook niets mee doen.
Ik werk voor een internetprovider, die WBA inkoopt bij KPN. Bij ons gebeurt dit enkel bij PON aansluitingen, en enkel het laag2 gedeelte wordt gecontroleerd door KPN. De werking van een experiabox is compleet irrelevant aan de dienst. Bij AON aansluitingen doen onze monteurs het gewoon zelf.Soundwork schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:49:
[...]
Als je een dienst afneemt van KPN (ongeacht van welke ISP je af komt) komt er een KPN monteur langs. En deze controleert wel degelijk of je Experiabox werkt ja of nee. KPN monteurs vervangen indien nodig de NT (mits de oude niet meer werkt). Alleen KPN monteurs doen dit soort werkzaamheden. Monteurs van Guidion die T-Mobile inhuurt, doen dit niet......
Ik vermoed dat in het geval van XS4all dit enkel zo is omdat xs4all gewoon KPN is met een ander naampje, maar bij t-mobile zie ik niet in waarom er op laag3 door een KPN monteur aan de slag gegaan moet op een AON netwerk.
Ook bij vrienden die deze dienst afnemen is het verhaal wat je vertelt gewoon niet kloppend, zeker niet als t-mobile eigen apparatuur in de pop heeft (dat hebben ze inmiddels bijna overal wel)
Share and Enjoy!
Volgens mij ga jij er vanuit dat er een overstap naar T-Mobile wordt gedaan, maar het gaat hier om een overstap vanuit T-Mobile naar KPN.WCA schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:52:
[...]
Ik werk voor een internetprovider, die WBA inkoopt bij KPN. Bij ons gebeurt dit enkel bij PON aansluitingen, en enkel het laag2 gedeelte wordt gecontroleerd door KPN. De werking van een experiabox is compleet irrelevant aan de dienst. Bij AON aansluitingen doen onze monteurs het gewoon zelf.
Ik vermoed dat in het geval van XS4all dit enkel zo is omdat xs4all gewoon KPN is met een ander naampje, maar bij t-mobile zie ik niet in waarom er op laag3 door een KPN monteur aan de slag gegaan moet op een AON netwerk.
Ook bij vrienden die deze dienst afnemen is het verhaal wat je vertelt gewoon niet kloppend, zeker niet als t-mobile eigen apparatuur in de pop heeft (dat hebben ze inmiddels bijna overal wel)
Oops, inderdaad. Ik dacht dat ik in een ander topic zat. Excuus, beschouw als niet verzonden.mrdemc schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:04:
[...]
Volgens mij ga jij er vanuit dat er een overstap naar T-Mobile wordt gedaan, maar het gaat hier om een overstap vanuit T-Mobile naar KPN.
Share and Enjoy!
Ik heb ook regelmatig een connectie drop. Soms om het kwartier of andere keer om het half uur, niet echt een patroon in te ontdekken. Dit is sinds een paar dagen. Ik heb glasvezel van XS4ALL (overgezet naar KPN).pennywiser schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:56:
Ervaren andere ook connectie drops? Ik heb het eens de zoveel dagen, althans zo vaak merk ik het als ik zelf bezig ben, het duurt 10-15 seconden en een ping naar 8.8.8.8 loopt daarna vanzelf weer door. Mijn Smokeping docker container ziet het dus ook niet. Anderen dit ook gemerkt? Ik kom van Xs4all nu Kpn glas.
Heel vervelend want internetradio valt dan even stil of als je TV kijkt is deze even uit de lucht en krijg ik een blauw scherm dat er geen verbinding is.
Als ik in de log van mijn Fritzbox kijk zie ik onderstaande meldingen regelmatig terugkomen.
Time out during PPP negotiation
PPPoE error: Timeout
Iemand al de helpdesk van KPN of XS4ALL gecontacteerd hierover?
Ik heb een Arris VIP5202 TV-ontvanger bij mijn nieuwe tv-abonnement gekregen. Televisiekijken gaat echt soepel en vloeiend echter merk ik dat de Netflix-app microstutters heeft en dus niet vloeiend afspeelt. TV-Zenders hebben dit probleem niet. Momenteel kijk ik Netflix via een AppleTV4K2017 en dat gaat echt soepel zonder microstutting. Ik probeer me langzaamaan los te weken van de AppleTV dus een goede Netflix-speler zonder gedoe zou wel een uitkomst zijn. Ik heb een weekje een Google Chromecast TV Stick geprobeerd maar helaas is het fast-forward en rewind daarin in alle apps waardeloos... Deze is inmiddels ook weer retour afzender.
Ik heb alle refresh-rates geprobeerd vanaf 1080P tot 4K HDR in 25, 50 & 60 Hz maar de mictostutters zijn nog steeds zichtbaar in alle Netflix content. Alle beeld en motion verbeteringstechnieken van mijn televisie uitgeschakeld maar het blijft nog steeds wat stutter zichtbaar. Niet iedereen in huis valt het direct op. Pas nadat ik ze er op wijs gaan ze het ineens wel zien en is het storend aanwezig.
Schakel ik terug naar de AppleTV4K welke ik eigenlijk altijd wel op 1080P @ 50Hz. heb staan is het beeld perfect en zonder mictostutters en heb ik geen klachten meer. HDMI-kabels heb ik ook verwisseld en geeft geen verschil.
Andere hardware zoals PS4Pro met Netflix speelt ook zonder microstuttering alles mooi af. Het is echt dat KPN iTV-kastje welke nu roet in het eten gooit.
P.S. Ik ben een ongeloofelijke zeikerd betreft refresh-rates en microstuttering en heb last van beroepsdeformatie maar ik wil gewoon 1 simpel apparaat dat het gewoon doet zonder al te veel geouwehoer.
Ik heb alle refresh-rates geprobeerd vanaf 1080P tot 4K HDR in 25, 50 & 60 Hz maar de mictostutters zijn nog steeds zichtbaar in alle Netflix content. Alle beeld en motion verbeteringstechnieken van mijn televisie uitgeschakeld maar het blijft nog steeds wat stutter zichtbaar. Niet iedereen in huis valt het direct op. Pas nadat ik ze er op wijs gaan ze het ineens wel zien en is het storend aanwezig.
Schakel ik terug naar de AppleTV4K welke ik eigenlijk altijd wel op 1080P @ 50Hz. heb staan is het beeld perfect en zonder mictostutters en heb ik geen klachten meer. HDMI-kabels heb ik ook verwisseld en geeft geen verschil.
Andere hardware zoals PS4Pro met Netflix speelt ook zonder microstuttering alles mooi af. Het is echt dat KPN iTV-kastje welke nu roet in het eten gooit.
P.S. Ik ben een ongeloofelijke zeikerd betreft refresh-rates en microstuttering en heb last van beroepsdeformatie maar ik wil gewoon 1 simpel apparaat dat het gewoon doet zonder al te veel geouwehoer.
Herkenbaar. Voor mij is de appleTV 4K de oplossing om vloeiend te kijken.vj_slof schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:07:
Ik heb een Arris VIP5202 TV-ontvanger bij mijn nieuwe tv-abonnement gekregen. Televisiekijken gaat echt soepel en vloeiend echter merk ik dat de Netflix-app microstutters heeft en dus niet vloeiend afspeelt. TV-Zenders hebben dit probleem niet. Momenteel kijk ik Netflix via een AppleTV4K2017 en dat gaat echt soepel zonder microstutting. Ik probeer me langzaamaan los te weken van de AppleTV dus een goede Netflix-speler zonder gedoe zou wel een uitkomst zijn. Ik heb een weekje een Google Chromecast TV Stick geprobeerd maar helaas is het fast-forward en rewind daarin in alle apps waardeloos... Deze is inmiddels ook weer retour afzender.
Wat zeiden ze toen jij het gemeld hebt?TVL schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:05:
[...]
Ik heb ook regelmatig een connectie drop. Soms om het kwartier of andere keer om het half uur, niet echt een patroon in te ontdekken. Dit is sinds een paar dagen. Ik heb glasvezel van XS4ALL (overgezet naar KPN).
Heel vervelend want internetradio valt dan even stil of als je TV kijkt is deze even uit de lucht en krijg ik een blauw scherm dat er geen verbinding is.
Als ik in de log van mijn Fritzbox kijk zie ik onderstaande meldingen regelmatig terugkomen.
Time out during PPP negotiation
PPPoE error: Timeout
Iemand al de helpdesk van KPN of XS4ALL gecontacteerd hierover?
PPPoE errors is vaak een indicatie dat er iets op de laatste kilometers mis gaat. Van jouw huis naar de centrale. Niet direct een indicatie voor regionale problemen. Dan zou je dat direct terug zien op allestoringen.nl.
Ik zou adviseren om het met het provider modem nogmaals te testen en anders een incident loggen bij KPN.
Ik had (voor T-Mobile) ook WBA/Xs4all, maar ik moest de NT terugsturen met de Fritzbox e.d.Soundwork schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:44:
[...]
Klopt, want dan is er al een NT aanwezig.
Maar de monteur zou wel een test moeten doen op de Experiabox. Ik heb zelf ook de overstap gemaakt vanuit andere ISP's en ik had vanuit een oud abonnement van XS4ALL (via KPN WBA) ook nog een NT die aanwezig was bij mijn FTU. Ook toen hebben zij geen andere of nieuwe NT geplaatst. Dat hoeft ook niet, want deze werkt nog en was al een GoF exemplaar.
Maakt ook niet uit. KPN monteur plaatst op de linkerkant gewoon een actieve NT (bewaar die oranje kap wel goed..), aansluiten op de Box12 en klaar..Lord_Dain schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:38:
[...]
Ik had (voor T-Mobile) ook WBA/Xs4all, maar ik moest de NT terugsturen met de Fritzbox e.d.
[
Ik heb die oranje kap weggemikt, waarom zou je die bewaren?Barre73 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:07:
[...]
Maakt ook niet uit. KPN monteur plaatst op de linkerkant gewoon een actieve NT (bewaar die oranje kap wel goed..), aansluiten op de Box12 en klaar..
[
Ik ben toch malle pietje niet!
Ten eerste omdat ie niet van jou is maar van KPN Netwerk.The Legend schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:30:
[...]
Ik heb die oranje kap weggemikt, waarom zou je die bewaren?
Ten tweede omdat ie wellicht van pas kan komen als patchcover.
En ten derde om terug te klikken als je ooit terug gaat naar de kabel. Het is ook gewoon een stofbescherming.
Wordt de NT weer verwijderd als je je abo opzegt?
Ik ben toch malle pietje niet!
Niet altijd.... althans bij mij niet.The Legend schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 18:42:
Er schijnen een paar providers te zijn die hem terug willen hebben ja. Maar de meeste niet dus dan kan je die ook laten zitten (zonder stroom) en dan is de connector alsnog mooi beschermd.The Legend schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 18:42:
Heb het nog niet gemeld, nog geen tijd voor gehad. Heb in de log bestanden gekeken maar geen foutmelding meer gehad sinds vanmiddag 13:20. Hou het in de gaten, anders ga ik vrijdag een melding maken.stormfly schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:16:
[...]
Wat zeiden ze toen jij het gemeld hebt?
PPPoE errors is vaak een indicatie dat er iets op de laatste kilometers mis gaat. Van jouw huis naar de centrale. Niet direct een indicatie voor regionale problemen. Dan zou je dat direct terug zien op allestoringen.nl.
Ik zou adviseren om het met het provider modem nogmaals te testen en anders een incident loggen bij KPN.
Maar als het een probleem zou zijn in de PoP, dan zouden @pennywiser en @TVL bij elkaar in de buurt moeten wonen, maar dat lijkt mij niet.....stormfly schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:16:
[...]
Wat zeiden ze toen jij het gemeld hebt?
Ik heb er geen last van in ieder geval. Moet erbij vermelden dat ik in 2020 bij KPN zelf klant ben geworden en niet vanuit XS4ALL ben omgezet.
Jeps dat is ook wat ik bedoel, dit zijn losstaande problemen en die dienen individueel gemeld te worden.Soundwork schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:20:
[...]
Maar als het een probleem zou zijn in de PoP, dan zouden @pennywiser en @TVL bij elkaar in de buurt moeten wonen, maar dat lijkt mij niet.....
Sinds vanmiddag 15u00 ook over op KPN glas, had e.e.a. voorbereid (profiel in ASUS router klaargezet) dus was een kwestie van profiel overzetten nadat ik de KPN monteur bij de PoP zag en mijn link down zag gaan.. Daarna wilde hij nog wel even de Experiabox testen, wat ik bijzonder vind; hij moest een aantal updates krijgen, had ik niet veel aan maar ik vond het verder prima. EB zit weer in de doos
Ik ben vorige week overgezet van VDSL naar glas. Heb KPN, maar wel binnen KPN een XS4All abonnement.
De Fritzbox die achter de telefoonlijn zat heb ik omgezet naar KPN-profiel en via de WAN-poort met de ONT verbonden. Dat werkte toen meteen. De monteur keek mee, die had het nog nooit iemand met een Fritzbox zien doen (volgens hem zou ik een Experiabox moeten (hebben) ontvangen). Stiekem had ik op wat bureaucratie gehoopt en een extra FB ontvangen (de AX versie is inmiddels ook verkrijgbaar), maar helaas was KPN/XS4All erg efficiënt te werk gegaan bij mij. Vraag me alleen wel af hoe het zou gaan wat minder technisch onderlegde mensen.
Nu zit ik dus op mijn XS4All/KPN abonnement en wilde ik Spotify (wat bij XS gratis is) upgraden naar Spotify Family, maar dat kan dus niet bij XS4All. Jammer. Ongetwijfeld kan ik wel overstappen naar een puur KPN abonnement, maar dan zal ik ongetwijfeld weer andere 'gratis' diensten van XS moeten missen. Iemand ervaringen met de overgang van XS naar KPN en vervolgens wijzigende wensen?
De Fritzbox die achter de telefoonlijn zat heb ik omgezet naar KPN-profiel en via de WAN-poort met de ONT verbonden. Dat werkte toen meteen. De monteur keek mee, die had het nog nooit iemand met een Fritzbox zien doen (volgens hem zou ik een Experiabox moeten (hebben) ontvangen). Stiekem had ik op wat bureaucratie gehoopt en een extra FB ontvangen (de AX versie is inmiddels ook verkrijgbaar), maar helaas was KPN/XS4All erg efficiënt te werk gegaan bij mij. Vraag me alleen wel af hoe het zou gaan wat minder technisch onderlegde mensen.
Nu zit ik dus op mijn XS4All/KPN abonnement en wilde ik Spotify (wat bij XS gratis is) upgraden naar Spotify Family, maar dat kan dus niet bij XS4All. Jammer. Ongetwijfeld kan ik wel overstappen naar een puur KPN abonnement, maar dan zal ik ongetwijfeld weer andere 'gratis' diensten van XS moeten missen. Iemand ervaringen met de overgang van XS naar KPN en vervolgens wijzigende wensen?
Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur
Blegh, ik heb last van de MTU setting volgens mij. Mijn ASUS router weigert (ook via cli met het ifconfig commando) om de vlan6 / eth4 op een MTU hoger dan 1500 te zetten. Deze staan dus by default op 1500.
Hierdoor wordt de PPPoE MTU standaard op 1492 gezet en vermoedelijk krijg ik nu daarom elk uur kort disconnect op de WAN interface (die de ASUS niet snapt).
Volgens mij zijn mijn opties dan, in volgorde van wenselijk naar minst wenselijk;
- oplossing bedenken die mogelijk is binnen de ASUS router (wellicht MTU lager zetten?)
- tijdelijk de EB er tussen zetten en de WAN van de ASUS router als DMZ aanwijzen en als ethernet met DHCP configureren..
- aan de slag gaan met custom firmware (waarbij het mogelijk wel kan, maar waarbij mijn MESH stuk gaat, omdat ik ook een ASUS router in de MESH heb die geen tomato of wrt kan draaien)
Mis ik nog opties?
Hierdoor wordt de PPPoE MTU standaard op 1492 gezet en vermoedelijk krijg ik nu daarom elk uur kort disconnect op de WAN interface (die de ASUS niet snapt).
Volgens mij zijn mijn opties dan, in volgorde van wenselijk naar minst wenselijk;
- oplossing bedenken die mogelijk is binnen de ASUS router (wellicht MTU lager zetten?)
- tijdelijk de EB er tussen zetten en de WAN van de ASUS router als DMZ aanwijzen en als ethernet met DHCP configureren..
- aan de slag gaan met custom firmware (waarbij het mogelijk wel kan, maar waarbij mijn MESH stuk gaat, omdat ik ook een ASUS router in de MESH heb die geen tomato of wrt kan draaien)
Mis ik nog opties?
Mijn ervaring bij geavanceerde router OS’en zoals OpenWRT, EdgeOS, PFSense, etc. is dat voordat je een PPPOoE verbinding opzet eerst de VLAN’s kunt definiëren en deze bijvoorbeeld een MTU grootte kunt meegeven van 1508. Dan kom je als je de aangemaakte VLAN 6 met MTU grootte 1508 koppelt aan een nieuwe PPPoE verbinding precies uit op 1500. Ik heb alleen geen idee wat je met je Asus router kunt doen en of dit tot de mogelijkheden hoort.Lord_Dain schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:20:
Blegh, ik heb last van de MTU setting volgens mij. Mijn ASUS router weigert (ook via cli met het ifconfig commando) om de vlan6 / eth4 op een MTU hoger dan 1500 te zetten. Deze staan dus by default op 1500.
Mis ik nog opties?
Er zijn wel wat zaken via de cli mogelijk, er draait een busybox op, helaas zijn de handleidingen die ik kan vinden verouderd en bestaan een aantal commando's niet (meer) op de firmware die de AX82U draait.Miki schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:34:
[...]
Mijn ervaring bij geavanceerde router OS’en zoals OpenWRT, EdgeOS, PFSense, etc. is dat voordat je een PPPOoE verbinding opzet eerst de VLAN’s kunt definiëren en deze bijvoorbeeld een MTU grootte kunt meegeven van 1508. Dan kom je als je de aangemaakte VLAN 6 met MTU grootte 1508 koppelt aan een nieuwe PPPoE verbinding precies uit op 1500. Ik heb alleen geen idee wat je met je Asus router kunt doen en of dit tot de mogelijkheden hoort.
Dus even back to the drawing board en mogelijk begin van het jaar eens gaan kijken naar een andere firewall.
Ben inmiddels al iets wijzer, asuswrt werkt ook op de AX82U én ik kan de AX55U in mijn netwerk op stock firmware laten draaien waarbij de MESH blijft werken! Dus wellicht toch maar voor optie 3 gaan.
[ Voor 10% gewijzigd door Lord_Dain op 28-12-2022 23:22 ]
Sinds gisteren terug bij KPN. 's Ochtend om 8u lag mijn glas van T-Mobile er al uit. Zelf de nieuwe ONT die KPN meelevert op de FTU geschoven, experiabox erachter en was eigenlijk gelijk weer online.
Daarna de rest van de ochtend geprutst om mijn Asus mesh router/ap setup (heb 2x een AX92U) werkend te houden, uiteindelijk wel een goede guide op het KPN forum gevonden. Al gelezen dat TV via de Asus niet zou werken dus nu TV rechtstreeks op de Xperiabox aangesloten, gelukkig heb ik overal dubbele kabels liggen. Asus router vast IP geven in de Xperiabox middels MAC binding en vervolgens in DMZ zetten.
Niet ideaal als je het mij vraagt maar het is blijkbaar niet anders , hoor graag als het wel anders kan
Daarna de rest van de ochtend geprutst om mijn Asus mesh router/ap setup (heb 2x een AX92U) werkend te houden, uiteindelijk wel een goede guide op het KPN forum gevonden. Al gelezen dat TV via de Asus niet zou werken dus nu TV rechtstreeks op de Xperiabox aangesloten, gelukkig heb ik overal dubbele kabels liggen. Asus router vast IP geven in de Xperiabox middels MAC binding en vervolgens in DMZ zetten.
Niet ideaal als je het mij vraagt maar het is blijkbaar niet anders , hoor graag als het wel anders kan
[ Voor 3% gewijzigd door MeltedForest op 29-12-2022 13:45 ]
Hier op het forum is ook een goede guide? [KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruikenMeltedForest schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:44:
Sinds gisteren terug bij KPN. 's Ochtend om 8u lag mijn glas van T-Mobile er al uit. Zelf de nieuwe ONT die KPN meelevert op de FTU geschoven, experiabox erachter en was eigenlijk gelijk weer online.
Daar staat de AX92U niet specifiek bij, maar wel bv de AX86U en de AX88U. Misschien heb je er wat aan?
Ook ik ga in de mangel voor glasvezel bij KPN ben ik bang (overgezet vanuit Koper), aankomende maandag zou ik over moeten kunnen (na gebeld te hebben vorige week, toen na maanden eindelijk glasvezelin huis gelegd is en enkel nog de NT ontbreekt (werd me verteld).)
Nu zou er een NT kastje opgestuurd worden, maar heb hier geen bevestiging op de mail over gehad.
Bij de vorige keer bellen bleek de verbinding actief en toen ik vandaag even belde voor de mail bevestiging op de NT werd me verteld ja KPN-Netwerk heeft hem nog niet afgemeld.
(Als ik op KPN-Netwerk kijk zie ik nog we gaan uw aansluiten, dus ben er bang voor dat het goed gaat.)
Tot zover heb ik het gevoel dat monteurs (en de helpdesk/ telefoondienst) er maar alles aan doen zodat je het gevoel hebt dat het goedkomt, terwijl dat niet het geval is.
(Dit ben ik niet gewend van KPN, maar zal wel naïef zijn)
Nu zou er een NT kastje opgestuurd worden, maar heb hier geen bevestiging op de mail over gehad.
Bij de vorige keer bellen bleek de verbinding actief en toen ik vandaag even belde voor de mail bevestiging op de NT werd me verteld ja KPN-Netwerk heeft hem nog niet afgemeld.
(Als ik op KPN-Netwerk kijk zie ik nog we gaan uw aansluiten, dus ben er bang voor dat het goed gaat.)
Tot zover heb ik het gevoel dat monteurs (en de helpdesk/ telefoondienst) er maar alles aan doen zodat je het gevoel hebt dat het goedkomt, terwijl dat niet het geval is.
(Dit ben ik niet gewend van KPN, maar zal wel naïef zijn)
Ben nu 1,5 dag verder, geen disconnects meer terwijl ik alleen maar de DNS instelling op de PPPoE WAN heb aangepast (vinkje bij gebruik DNS server van PPPoE provider) en een controle van de kabels en herstart van de NTU, dus geen reden op dit moment om nog zaken aan te passen of een andere firmware te gebruiken.
Meer mensen hier sms-jes gehad van KPN?
Ik kreeg om 13:10 een sms met de melding dat er eer storing was en er problemen konden zijn met Internetten, tv kijken en bellen.
Daarna om 13:11 een sms dat het opgelost zou zijn,
Om vervolgens om 13:57 weer een storingsmelding te krijgen gevolg door een herstel melding om 14:11.
Nog nooit eerder gehad.
Ik kreeg om 13:10 een sms met de melding dat er eer storing was en er problemen konden zijn met Internetten, tv kijken en bellen.
Om vervolgens om 13:57 weer een storingsmelding te krijgen gevolg door een herstel melding om 14:11.
Nog nooit eerder gehad.
"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."
Ik gebruik ook een ASUS router en heb geen last van wegvallende verbinding. Het is bekend dat de MTU niet hoger gaat, maar ASUS weigert dit aan te passen. 1492 werkt prima, genoeg mensen dit deze instelling zo gebruiken.Lord_Dain schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:20:
Mis ik nog opties?
Edit: Ik gebruik ASUS Merlin, waar je dit wel kunt aanpassen, echter blijft die op 1492 staan. In het [KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken lees ik ook geen klachten.
[ Voor 8% gewijzigd door Glassertje op 30-12-2022 17:50 ]
Ik heb geen smsjes gehad maar tegen 1200 was wel mijn internet ff weg. Na contact met de helpdesk computer werd dat automatisch hersteld. Dat doen ze tegenwoordig wel mooi, sturen per sms een link, doen automatisch een test en zien dan dat er een probleem is. 30 seconden later was het verholpen... Geen idee wat de oorzaak van de storing was overigens.Thasaidon schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:01:
Meer mensen hier sms-jes gehad van KPN?
Nog nooit eerder gehad.
Was niet gelijk van plan om andere firmware te flashen op zulke dure routers. Maar heb nu ook weinig te klagen over de huidige setup met de xperiabox ertussen, het draait gewoon stabiel.Lizard schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:53:
[...]
Hier op het forum is ook een goede guide? [KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken
Daar staat de AX92U niet specifiek bij, maar wel bv de AX86U en de AX88U. Misschien heb je er wat aan?
Wil je per sé die Arris ontvangers gebruiken? Zo ja dan moet je idd wat knutselen, anders kan het gewoon zonder de Experiabox.MeltedForest schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:22:
[...]
Was niet gelijk van plan om andere firmware te flashen op zulke dure routers. Maar heb nu ook weinig te klagen over de huidige setup met de xperiabox ertussen, het draait gewoon stabiel.
Welke up- en download snelheden mag ik praktisch verwachten bij 1Gbit glasvezel?
Sinds vandaag aan het meten.Set up is KPN glasvezel 3 meter cat6 kabel naar Fritzbox 7590. Vanaf Fritzbox 1meter/cat6 naar laptop. Als ik KPN speedtest doe kom ik gemiddeld op download 729 (hoogste 807) en upload 873 (hoogste 907).
Mijn verwachting is wel minimaal 900 of is dit niet realistisch?
Sinds vandaag aan het meten.Set up is KPN glasvezel 3 meter cat6 kabel naar Fritzbox 7590. Vanaf Fritzbox 1meter/cat6 naar laptop. Als ik KPN speedtest doe kom ik gemiddeld op download 729 (hoogste 807) en upload 873 (hoogste 907).
Kan ook aan je laptop liggen, voor die snelheden heb je wel aardige hdd nodig bijvoorbeeld. Ik haal zelf 930 down en 940 upLivio_Livius schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:33:
Welke up- en download snelheden mag ik praktisch verwachten bij 1Gbit glasvezel?
Hoe bedoel je HDD? Meting met een Asus UX305LA met i5-5200U CPU @ 2.20GHz 2.19 GHz en 8,00 GB RAM met 256GB SSD Sandisk.WeAreLegion schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:39:
[...]
Kan ook aan je laptop liggen, voor die snelheden heb je wel aardige hdd nodig bijvoorbeeld. Ik haal zelf 930 down en 940 up
Is er een andere manier om te weten welke snelheid eruit de glasvezel doosje komt?
Als je alles zoveel mogelijk wil uitsluiten dan moet je een ramdisk maken en dan een 1GB bestand daarheen downloaden via een kabel. Al is dat wat overkill IMO.Livio_Livius schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:51:
[...]
Hoe bedoel je HDD? Meting met een Asus UX305LA met i5-5200U CPU @ 2.20GHz 2.19 GHz en 8,00 GB RAM met 256GB SSD Sandisk.
Is er een andere manier om te weten welke snelheid eruit de glasvezel doosje komt?
Normaal gesproken zoiets:Livio_Livius schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:33:
:fill(white):strip_exif()/f/image/uuKgnZ1rWRvDKmDgjHWbhxTR.png?f=user_large)
Klinkt raar, maar zet je antivirus eens uit tijdens het testen.
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Ik haal ruim 800Mbps down en 900Mbps up naar server 26998 (KPN Rotterdam).Livio_Livius schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:33:
Consumer glas krijgt geen garantie op 1:1 bandbreedte, ik vind het netjes.
Server: KPN - Rotterdam (id = 26998)
ISP: KPN
Latency: 2.04 ms (0.76 ms jitter)
Download: 832.60 Mbps (data used: 1.1 GB )
Upload: 921.52 Mbps (data used: 531.9 MB )
Packet Loss: 0.0%
Dit is wel met 20+ devices connected en 2 TV streams, dus zal nog iets hoger zijn in praktijk.
[ Voor 20% gewijzigd door Lord_Dain op 30-12-2022 22:15 ]
Ga ik testen.TFHfony schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 22:12:
[...]
Normaal gesproken zoiets:
[Afbeelding]
Klinkt raar, maar zet je antivirus eens uit tijdens het testen.
Ik ga straks even tv en andere devices uit zetten en dan eens meten.Lord_Dain schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 22:12:
[...]
Ik haal ruim 800Mbps down en 900Mbps up naar server 26998 (KPN Rotterdam).
Consumer glas krijgt geen garantie op 1:1 bandbreedte, ik vind het netjes.Server: KPN - Rotterdam (id = 26998)
Dit is wel met 20+ devices connected en 2 TV streams, dus zal nog iets hoger zijn in praktijk.
ISP: KPN
Latency: 2.04 ms (0.76 ms jitter)
Download: 832.60 Mbps (data used: 1.1 GB )
Upload: 921.52 Mbps (data used: 531.9 MB )
Packet Loss: 0.0%
We zitten hier TV te kijken en er lopen wat .torrents en wat klein spul, maar dit is vanavond het resultaat:Livio_Livius schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 22:17:
[...]
Ik ga straks even tv en andere devices uit zetten en dan eens meten.
:fill(white):strip_exif()/f/image/qMjLEoxbbvkTyqcLvqcecOaA.png?f=user_large)
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Minimaal 900 zou ook mijn verwachting zijn.TFHfony schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 22:23:
[...]
We zitten hier TV te kijken en er lopen wat .torrents en wat klein spul, maar dit is vanavond het resultaat:
[Afbeelding]
Dat haal je denk ik ook wel maar niet met die harde schijf (vermoed ik). Je kan een ramdisk maken zoals gezegd.Livio_Livius schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 22:25:
[...]
Minimaal 900 zou ook mijn verwachting zijn.
Moet ik even uitzoeken hoe dat moet en werkt.WeAreLegion schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 22:29:
[...]
Dat haal je denk ik ook wel maar niet met die harde schijf (vermoed ik). Je kan een ramdisk maken zoals gezegd.
Gewoon de Ookla SpeedTest CLI versie gebruiken. Hier 940/930 bij Caiway.WeAreLegion schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 22:29:
[...]
Dat haal je denk ik ook wel maar niet met die harde schijf (vermoed ik). Je kan een ramdisk maken zoals gezegd.
Een schijf die geen 940Mbps (= plm. 115 MB/s) aan kan? In de tijd van SSD’s die 3Gbps. makkelijk halen? Sorry maar bij gigabit internet is de HDD of de SSD niet de limiterende factor.
Bij Ookla wordt helemaal niets naar de schijf geschreven, dus dat is sowieso niet de limiterende factor
Sometimes you need to plan for coincidence
Beste allen, ik heb vandaag mijn aansluitdoos van de KPN ontvangen maar daar hebben ze een GPON bij geleverd ipv een XGS-PON ONT. Ik dacht dat ze die oudere aansluitingen niet meer zouden leveren maar toch.
Ik heb een 1GB abonnement afgesloten en wil uiteraard de volle snelheid kunnen benutten. Kan ik zonder meer een andere ont aanvragen bij KPN en is de verbinding sowieso geschikt? (Glasvezel is in onze wijk pas afgelopen maand aangelegd en afgemonteerd in de woningen.
Ik heb een 1GB abonnement afgesloten en wil uiteraard de volle snelheid kunnen benutten. Kan ik zonder meer een andere ont aanvragen bij KPN en is de verbinding sowieso geschikt? (Glasvezel is in onze wijk pas afgelopen maand aangelegd en afgemonteerd in de woningen.
:strip_exif()/f/image/Xi787DcQ2MT3U5f7y1YhEbCX.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit kastje is niet voor een gpon of xgspon verbinding. Bij nieuwbouw waarbij je op een bestaande PoP of op een nieuwe street cabinet wordt aangesloten krijg je gewoon het oude AON netwerk.techtweaky schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:21:
Beste allen, ik heb vandaag mijn aansluitdoos van de KPN ontvangen maar daar hebben ze een GPON bij geleverd ipv een XGS-PON ONT. Ik dacht dat ze die oudere aansluitingen niet meer zouden leveren maar toch.
Ik heb een 1GB abonnement afgesloten en wil uiteraard de volle snelheid kunnen benutten. Kan ik zonder meer een andere ont aanvragen bij KPN en is de verbinding sowieso geschikt? (Glasvezel is in onze wijk pas afgelopen maand aangelegd en afgemonteerd in de woningen.[Afbeelding]
Ok, dank voor je reactie. dus betekent dat dan dat ik het met dit kastje moet doen? Is dat goed genoeg om de snelheid van 1 Gb te behalen op een stabiele manier? Ook als buren eenzelfde snelheid abonnement hebben afgesloten?
@techtweaky Waarom twijfel je wat je van KPN gekregen hebt? Als je een 1 Gbps abbo hebt afgesloten ontvang je daar ook de juiste spullen voor. Het is maar de vraag of de rest in je huis de 1 Gbps aan kan. Daar zal eerder de bottleneck zitten dan in het deel van KPN.
Ja, dit kastje kun je zelf op de FTU opschuiven en zodra de patch is gezet en bij jou glas lampje brandt heb je verbinding. Je haalt gewoon stabiel 940 down en up, om je buren hoef je je niet druk te maken.techtweaky schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:34:
Ok, dank voor je reactie. dus betekent dat dan dat ik het met dit kastje moet doen? Is dat goed genoeg om de snelheid van 1 Gb te behalen op een stabiele manier? Ook als buren eenzelfde snelheid abonnement hebben afgesloten?
Dat is gewoon een AON NT.techtweaky schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:21:
Ik heb een 1GB abonnement afgesloten en wil uiteraard de volle snelheid kunnen benutten. Kan ik zonder meer een andere ont aanvragen bij KPN en is de verbinding sowieso geschikt? (Glasvezel is in onze wijk pas afgelopen maand aangelegd en afgemonteerd in de woningen.[Afbeelding]
Jouw PoP heeft geen xPON apparatuur, dus krijg je ook geen xPON ONT.
Grappig dit hier terug te lezen. Paar weken terug even de stroom van de groep gehaald vanwege wat electriciteitswerk, stroom er weer terug op maar geen internet. Op de zondag van de WK finale geloof ik en dus ook geen TVBarre73 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:40:
[...]
Netwerkpoort van de ONT (glasvezelkastje) werkt waarschijnlijk niet meer. Was een paar maanden geleden veel voorkomend issue nadat deze van de stroom was geweest. Dus daar heb je een nieuwe van nodig, niet een nieuwe Experiabox.
Heb je de losse Nokia ONT of de opklikbare Genesis versie?
Kastje ging dus wel aan, maar de ethernet port kwam maar niet up.
Gelukkig kwam er dinsdagochtend al een mannetje om het kastje te vervangen en was alles weer OK.
Ik moest net stroom eraf halen ivm aanleg extra stopcontact. Schoot wel even door mijn hoofd of ik nog wel de top2000 af kon kijken. Maar gelukkig wel :-)
@Dennis-L Waar kun je eigenlijk opzoeken wat voor netwerk er ligt een AON of PON?
Dat kan je niet. Er zijn wel een paar handvaten:techtweaky schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:59:
@Dennis-L Waar kun je eigenlijk opzoeken wat voor netwerk er ligt een AON of PON?
Als het netwerk in de afgelopen twee jaar (vanaf 01-01-2021) is aangelegd EN er zijn tijdens die aanleg nieuwe PoPs of kleine straatkasten in de wijk geplaatst, dan is het PON. Hetzij met splitters in de PoPs alleen, hetzij full-PON (point to multipoint) met splitters in de straatkasten. Maar dat maakt voor jou als eindklant niet uit.
Het gaat dus niet perse om het moment van aanleg maar om het moment van plaatsen van de PoP. Een buurt die net is aangelegd maar is aangesloten op een oudere bestaande PoP (die nog volgebouwd kan worden) is dus AON want dat zat al in die oudere PoP.
Tot op heden heeft KPN nog geen PoPs voorzien van beide technieken. Dat gaat de komende jaren uiteraard wel gebeuren.
[ Voor 3% gewijzigd door Barre73 op 31-12-2022 12:17 ]
@Barre73 Ik woon in zo'n klein dorp, wat ik toen begrepen heb is er 1 kast die het hele dorp voorziet van glasveel. De glasvezel kabel is afgelopen jaar in de straat gelegd en de aansluiting in mijn woning is pas vorige maand gerealiseerd. Ik vermoed dan AON hier. En KPN zal dan inderdaad wel het juiste kastje hebben toegezonden.
KPN zit vrijwel nooit fout qua kastje (NT).techtweaky schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 12:13:
@Barre73 Ik woon in zo'n klein dorp, wat ik toen begrepen heb is er 1 kast die het hele dorp voorziet van glasveel. De glasvezel kabel is afgelopen jaar in de straat gelegd en de aansluiting in mijn woning is pas vorige maand gerealiseerd. Ik vermoed dan AON hier. En KPN zal dan inderdaad wel het juiste kastje hebben toegezonden.
Welk dorp hebben we het hier over?
Klopt, woon daar ook is Glasdraad. Heb inmiddels XGS-PON 1GB glasvezel van KPNDennis-L schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:06:
[...]
Dat is toch glasdraad die daar aanlegt?
Wat jij zegt klopt deels idd. Hier in het dorp hebben ze XGS-PON uitgerold wat je inderdaad deelt met andere mensen (maximaal 32 huisadressen). Je deelt een 10 Gigabit lijntjetechtweaky schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 12:13:
Bron: https://forum.kpn.com/int...ls-je-xgs-pon-hebt-571304
Eindelijk Glasvezel tot in de woning (gemeente Barendrecht) brand het lampje rood van de XPS-pon.
Alarm lampje brandt rood. Connection brandt niet en power on wel.
Op de werkbon van de kpn monteur staat: Oorzaak: 38. Technische issues OFTU, HAS niet uitvoerbaar.
Moet ik hier nu zelf actie in ondernemen of gewoon geduld hebben?
Op de werkbon van de kpn monteur staat: Oorzaak: 38. Technische issues OFTU, HAS niet uitvoerbaar.
[ Voor 6% gewijzigd door nike op 31-12-2022 15:02 ]
-edit-
OFTU= (Outside FTU) "een glasvezelaansluitpunt buiten de woning van de klant (naast de voordeur onder de grond bijvoorbeeld) van waaruit een klant eenvoudig en snel kan worden aangesloten."nike schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 15:00:
Eindelijk Glasvezel tot in de woning (gemeente Barendrecht) brand het lampje rood van de XPS-pon.
HAS= huisaansluiting.
Ik zou verwachten dat de actie bij KPN ligt, heb je de monteur niet gesproken?
[ Voor 18% gewijzigd door Lord_Dain op 31-12-2022 15:24 ]
Klopt. Ouderkerk a/d IJssel is Glasdraad (project Krimpenerwaard). Daar plaatst KPN apparatuur in de PoPs maar het netwerk is niet van henzelf.andriesb435 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:37:
[...]
Klopt, woon daar ook is Glasdraad. Heb inmiddels XGS-PON 1GB glasvezel van KPN
De PoP in Ouderkerk aan den IJssel is geen XGS-PON maar een AON PoP. Dus @techtweaky heeft de juiste NT ontvangen.
@andriesb435 als jij daar ook woont kan je geen XGS-PON hebben. Dat is onmogelijk.
Klopt, je hebt gelijk! Ik zat er naast. Het is inderdaad AON PoPBarre73 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 16:01:
[...]
Klopt. Ouderkerk a/d IJssel is Glasdraad (project Krimpenerwaard). Daar plaatst KPN apparatuur in de PoPs maar het netwerk is niet van henzelf.
De PoP in Ouderkerk aan den IJssel is geen XGS-PON maar een AON PoP. Dus @techtweaky heeft de juiste NT ontvangen.
@andriesb435 als jij daar ook woont kan je geen XGS-PON hebben. Dat is onmogelijk.
Sinds 30-12 overgestapt van Multifiber glasvezel naar KPN glasvezel 1000/1000.
Nu had ik problemen om in te loggen om het een en ander aan te passen.
Ik kreeg steeds een melding wachtwoord verkeerd, terwijl ik het met kopiëren en plakken vanuit de qr code deed.
Uiteindelijk ben ik erin gekomen op m'n windows pc met Edge. Chrome werkte niet, en op MacOS lukte het ook niet met Chrome en Safari.
Is dit vaker een probleem dat het alleen met Edge werkt?
Ik kreeg steeds een melding wachtwoord verkeerd, terwijl ik het met kopiëren en plakken vanuit de qr code deed.
Uiteindelijk ben ik erin gekomen op m'n windows pc met Edge. Chrome werkte niet, en op MacOS lukte het ook niet met Chrome en Safari.
Je bedoelt de inloggen op de KPN Box 12?Davidov_ schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:50:
Yes. En is ook inderdaad de KPN Box 12
Edge is ook gewoon een Chromium-browser. Denk dat daar weinig tot niets specifieks in zit waardoor het zou werken. Ik gebruik altijd Firefox en daar werkt het op. Heb je wel het juiste wachtwoord? De QR-code, is dat niet het standaard wifi-wachtwoord? Ik ben niet thuis, dus ik kan het niet checken.Davidov_ schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:50:
Ik heb dat verschrikkelijk lange standaard wachtwoord meteen veranderd trouwens.
Bij mij werk het niet in Firefox en Chrome, alleen in Edge. Krijg dan ook elke keer de melding dat de inloggegevens niet correct waren.xFeverr schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 07:39:
[...]
Edge is ook gewoon een Chromium-browser. Denk dat daar weinig tot niets specifieks in zit waardoor het zou werken. Ik gebruik altijd Firefox en daar werkt het op. Heb je wel het juiste wachtwoord? De QR-code, is dat niet het standaard wifi-wachtwoord? Ik ben niet thuis, dus ik kan het niet checken.
Ik heb dat verschrikkelijk lange standaard wachtwoord meteen veranderd trouwens.
Ik had het wachtwoord overgenomen wat op de achterkant staat. Dat werkte niet. Toen had ik op een forum gelezen dat je ook de qr code kan gebruiken. Daar kreeg ik 5 lijnen tekst uit, met onder andere WiFi ssid, WiFi wachtwoord, kpn box nummer en admin wachtwoord.xFeverr schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 07:39:
[...]
Edge is ook gewoon een Chromium-browser. Denk dat daar weinig tot niets specifieks in zit waardoor het zou werken. Ik gebruik altijd Firefox en daar werkt het op. Heb je wel het juiste wachtwoord? De QR-code, is dat niet het standaard wifi-wachtwoord? Ik ben niet thuis, dus ik kan het niet checken.
Dat laatste wachtwoord kwam overeen met de sticker, toch die gebruikt omdat er ook een * in zat.
Uiteindelijk werkte het pas toen ik naar Edge ging. Daarin kon ik ook gelijk het wachtwoord aanpassen, en zelfs die werkte niet in de andere browsers..
De KPN monteur die mij 29-12 aangesloten heeft op glas gaf aan dat dit een bekend probleem was.Sinds 30-12 overgestapt van Multifiber glasvezel naar KPN glasvezel 1000/1000.
Nog voordat ik zelf verbinding maakte.
In Oss werkt het perfectArjantje72 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:31:
[...]
Bij mij werk het niet in Firefox en Chrome, alleen in Ede. Krijg dan ook elke keer de melding dat de inloggegevens niet correct waren.
Bekend probleem met de Box 12, niet naar 192.168.2.254 gaan om in te loggen maar naar https://192.168.2.254 - dan werkt het wel (ben zelf KPN monteur en log zelf altijd in via Chrome met die https link, als je gewoon naar 192.168.2.254 surft gaat het fout).Davidov_ schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:50:
Dat is geen probleem. Maar juist goed.Wildfire schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:07:
[...]
Bekend probleem met de Box 12, niet naar 192.168.2.254 gaan om in te loggen maar naar https://192.168.2.254 - dan werkt het wel (ben zelf KPN monteur en log zelf altijd in via Chrome met die https link, als je gewoon naar 192.168.2.254 surft gaat het fout).
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Oh top! Ga dat eens proberenWildfire schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:07:
[...]
Bekend probleem met de Box 12, niet naar 192.168.2.254 gaan om in te loggen maar naar https://192.168.2.254 - dan werkt het wel (ben zelf KPN monteur en log zelf altijd in via Chrome met die https link, als je gewoon naar 192.168.2.254 surft gaat het fout).
Ander ding, klopt het dat iptv en de Unifi 8 port switch niet echt lekker samen gaan? Had iets over protocollen gelezen, maar ben er niet echt veel helderder van geworden.
Box 12 > unifi switch > tv, gaf veel problemen. Alle activiteit lampen gingen synchroon knipperen en snelheid dropte naar 0,5Mb.
Nu Box 12 > tv en probleem opgelost
Ben benieuwd of dit iets bekends is
IGMP snooping moet wel ingeschakeld zijn op je unifi switchDavidov_ schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:17:
[...]
Oh top! Ga dat eens proberen
Ander ding, klopt het dat iptv en de Unifi 8 port switch niet echt lekker samen gaan? Had iets over protocollen gelezen, maar ben er niet echt veel helderder van geworden.
Box 12 > unifi switch > tv, gaf veel problemen. Alle activiteit lampen gingen synchroon knipperen en snelheid dropte naar 0,5Mb.
Nu Box 12 > tv en probleem opgelost
Ben benieuwd of dit iets bekends is
Ja: IGMP Snooping
Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur
Idd IGMP Snooping, heb zelf een Box 12 via een 24P/POE UniFi Switch lopen met IGMP Snooping aan en dat werkt perfect. Bij instellingen in het zoekvenster de term invullen en dan aanvinken.
Niet echt, want als je gewoon naar 192.168.2.254 gaat krijg je een normale inlogpagina en alleen een foutmelding dat het wachtwoord fout is. Dat is niet bepaald verhelderend voor de meeste gebruikers.
Als er dan zou staan om naar https://192.168.2.254 te gaan, dan zou dat heel wat vragen voorkomen.
Wordt ongetwijfeld nog gefixed.
Ahh dat is wat anders ja. Ik haalde uit je tekst dat er helemaal geen listener actief was op poort 80Wildfire schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:38:
[...]
Niet echt, want als je gewoon naar 192.168.2.254 gaat krijg je een normale inlogpagina en alleen een foutmelding dat het wachtwoord fout is. Dat is niet bepaald verhelderend voor de meeste gebruikers.
Als er dan zou staan om naar https://192.168.2.254 te gaan, dan zou dat heel wat vragen voorkomen.
Wordt ongetwijfeld nog gefixed.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen