Ahhhh, vandaar! Ik kreeg ook dezelfde melding dat het wachtwoord verkeerd zou zijn. Wist 100% zeker dat deze klopte. Dacht dat ik gek werd.Wildfire schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:07:
[...]
Bekend probleem met de Box 12, niet naar 192.168.2.254 gaan om in te loggen maar naar https://192.168.2.254 - dan werkt het wel (ben zelf KPN monteur en log zelf altijd in via Chrome met die https link, als je gewoon naar 192.168.2.254 surft gaat het fout).
Vreemd genoeg, hier (bestaande installatie) en bij een kennis (nieuwe installatie) hetzelfde. Via https://192.168.2.254 wel in te loggen maar via https://mijnmodem.kpn niet. Toch wel een beetje vreemd aangezien de domeinnaam gewoon gekoppeld is aan hetzelfde IP.Munki schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:53:
[...]
Ahhhh, vandaar! Ik kreeg ook dezelfde melding dat het wachtwoord verkeerd zou zijn. Wist 100% zeker dat deze klopte. Dacht dat ik gek werd.
Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]
Dat is alleen waar als je de Experiabox gebruikt. Dat adres is niet beschikbaar op bijvoorbeeld de DNS servers van Google (of KPN zelf).thof schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:17:
Toch wel een beetje vreemd aangezien de domeinnaam gewoon gekoppeld is aan hetzelfde IP.
Sometimes you need to plan for coincidence
Kan het kloppen dat ik overdag lagere snelheden bereik dan bijv laat in de avond?
Ik gebruik overigens geen experiabox.
Voorbeeld
gisteravond:
/f/image/RsSvP3SKMi3llj76WsSxc5BG.png?f=fotoalbum_large)
nu:
/f/image/zV4hv6NX4daE5h8JGwHqEyz5.png?f=fotoalbum_large)
2min later:
/f/image/zfIFxbN5dxBnoUImS2twBW4z.png?f=fotoalbum_large)
Akkoord, beide zijn momentopnames, maar ik vind het verschil toch wel extreem.
Voorbeeld
gisteravond:
/f/image/RsSvP3SKMi3llj76WsSxc5BG.png?f=fotoalbum_large)
nu:
/f/image/zV4hv6NX4daE5h8JGwHqEyz5.png?f=fotoalbum_large)
2min later:
/f/image/zfIFxbN5dxBnoUImS2twBW4z.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 05-01-2023 09:22 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Zat ook al te denken om dit te posten. Heb met de black friday deal geupgrade naar 1Gb maar zie inderdaad hetzelfde. Ook zonder zonder experiabox, maar met een Fritzbox 4040.paQ schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:20:
Kan het kloppen dat ik overdag lagere snelheden bereik dan bijv laat in de avond?
Alleen is het bij mij niet echt tijdsafhankelijk, komt op meer random momenten voor, dus ook wel in de avond lagere snelheden.
Naja misschien is het wat confirmation bias om er een tijdstip aan te hangen idd.
Komt gewoon door de overboeking op jullie lijn.paQ schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:20:
Voorbeeld
gisteravond:
[Afbeelding]
nu:
[Afbeelding]
2min later:
[Afbeelding]
De anderen die zijn aangesloten in jullie wijk zijn ook lekker bezig op het WWW dus wordt de bandbreedte verdeeld.
Ik verwacht dat er enkele honderden huizen zijn aangesloten op een 10 GB vezel vanaf de POP.
goed mogelijk. Dan is alleen de vervolgvraag: waarom verkoop je het met die (max) snelheid. D'r zal ergens toch een ondergrens moeten zijn neem ik aan?mb1 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:53:
[...]
Komt gewoon door de overboeking op jullie lijn.
De anderen die zijn aangesloten in jullie wijk zijn ook lekker bezig op het WWW dus wordt de bandbreedte verdeeld.
Ik verwacht dat er enkele honderden huizen zijn aangesloten op een 10 GB vezel vanaf de POP.
T-mobile biedt ook glasvezel aan hier, voor min of meer hetzelfde bedrag. Ik vraag me af of het daar dan anders gaat, of dat dat geen kont uit maakt en dan weer met hetzelfde zit.
Dit is al sinds jaar en dag een discussie. Het zou te bizar voor woorden zijn om de infra in te richten dat iedereen zijn snelheid gegarandeerd kan hebben. Je gebruikt je snelheid namelijk maar een klein deel van de tijd. Uiteraard is dit best locatie afhankelijk, maar dit gebeurt natuurlijk overal.paQ schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:06:
[...]
goed mogelijk. Dan is alleen de vervolgvraag: waarom verkoop je het met die (max) snelheid. D'r zal ergens toch een ondergrens moeten zijn neem ik aan?
T-mobile biedt ook glasvezel aan hier, voor min of meer hetzelfde bedrag. Ik vraag me af of het daar dan anders gaat, of dat dat geen kont uit maakt en dan weer met hetzelfde zit.
De bandbreedte die KPN in haar backend moet hebben als ze geen overboeking zouden doen zou echt gigantisch zijn.
Maar dit is met alles in het leven zo: de banken, winkels, openbaar vervoer. Als iedereen met een trajectkaart van Amsterdam naar Utrecht reist tegelijk besluit om met de trein te gaan past het ook niet. Dat vinden we heel normaal. Had de NS dan minder trajectkaarten moeten verkopen? Nee, maar we zeggen wel dat de NS zijn best moet doen om genoeg treinen te laten rijden, maar accepteren dat ze op de drukste momenten soms vol zijn.
Het is echter wel zo dat als je heel vaak ervaart dat je de afgesproken snelheid niet haalt, je dit wel aan kunt kaarten. Er zijn een soort van snelheids “garanties”. Minimaal 70% van de snelheid voor X% van de tijd of iets dergelijks. Ik weet de exacte getallen niet.
T-mobile heeft misschien nog wel een hogere overboeking. (Hoe hoger de snelheid die je verkoopt, hoe hoger de overboeking. Bij hetzelfde datagebruik, gebruik je je snelheid korter, want je download is bijvoorbeeld sneller klaar. Als ik een 100GB game download met mijn 1 GBit lijn is dat in praktijk 4x zo snel klaar dan met de 200 Mbit/s lijn die ik eerst had. En ik zeg bewust geen 5x
[ Voor 3% gewijzigd door Hann1BaL op 05-01-2023 10:36 ]
Na weken van wegvallende verbinding en een aantal keer het standaard riedeltje modem reset-modem factory reset-netwerk uitkleden tot 1 pc bekabeld-ander modem(v10a) een tijdje geen problemen meer nadat ik dns server in modem dhcp veranderd had.
Helaas deze week ineens toch weer uitval. Aangezien in het modem alleen ipv4 dns kan instellen, nu ipv6 maar eens uitgezet. Daar kan geen andere dns ingesteld worden. Wil ook niet alle apparaten langs. TV en dergelijk kan geen ipv6 dns invoeren.
Wel een stuk minder storingen, maar niet helemaal stabiel.
Vanmorgen al weer 3 x een dip van een paar minuten, hersteld wel vanzelf.
In de systeem log wel allerlei errors. Maar volgens "klantenservice" heeft dat geen waarde...
Als programmeur zijnde gebruik ik ook logfiles en de errors daarin wil ik maar wat graag weten...
Ze kunnen ook niet zien of dns servers wellicht hikken, of te zwaar belast worden...
Zijn er hier meer met uitval problemen die verminderen na wijzigen van dns server?
Nu natuurlijk ipv6 meldingen:
Maar de errors die ik wel vreemd vind:
Iemand die daar iets van kan zeggen?
Helaas deze week ineens toch weer uitval. Aangezien in het modem alleen ipv4 dns kan instellen, nu ipv6 maar eens uitgezet. Daar kan geen andere dns ingesteld worden. Wil ook niet alle apparaten langs. TV en dergelijk kan geen ipv6 dns invoeren.
In de systeem log wel allerlei errors. Maar volgens "klantenservice" heeft dat geen waarde...
Als programmeur zijnde gebruik ik ook logfiles en de errors daarin wil ik maar wat graag weten...
Ze kunnen ook niet zien of dns servers wellicht hikken, of te zwaar belast worden...
Zijn er hier meer met uitval problemen die verminderen na wijzigen van dns server?
code:
1
2
| KPNExperiaV10a daemon.err radvd[4771]: can\'t join ipv6-allrouters on br0 KPNExperiaV10a daemon.warn radvd[4771]: problem checking all-routers membership on br0 |
code:
1
2
| daemon.err wlan_monitor[4681]: start_monitor:[260] wl0 phy_ed_thresh = [-45 ] daemon.err wlan_monitor[4681]: start_monitor:[260] wl0 phy_ed_thresh = [-45 ] |
[ Voor 18% gewijzigd door jwbokx op 05-01-2023 11:38 ]
Heb jij dit opgelost gekregen?1993jjohan schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:39:
Ik heb nu een tp link deco x60 als router in gebruik direct op de ftu van kpn.
Dus de pppoe verbinding wordt door de x60 opgezet.
Nu heb ik een 1000/1000 verbinding maar lijkt de snelheid een beetje te blijven steken op 650/700.
Nu heb ik het gevoel dat de x60 de gewenste snelheid niet aan kan qua cpu. Kan iemand dit bevestigen?
Mijn netwerk is nu dus eigenlijk als volgt:
Kpn FTU > x60 > gigabit switch > andere apparatuur en nog 3 stuks x60
Ik twijfel om bijvoorbeeld de mikrotik rm4011 te kopen als router en de deco in AP modus te zetten. Maar gezien de kosten die dan gemaakt moeten worden wil ik wel weten of dit nuttig is. Of dat ik mijn verwachtingen moet bijstellen. (want laten we eerlijk wezen. Ook 700mb is voor de meeste huishoudens overkill.)
Als ik de Deco's direct verbind met de Experia Box dan haal ik wel snelheden boven de 900 mbit.
De snelheid ligt ook erg aan de gekozen Speedtest server valt me op, dus het kan ook daar zitten en niet alleen aan de overbooking.
het opbouwen en behouden van de PPPoE tunnel kost de main deco ook weer wat extra CPU het kan zijn dat daardoor minder power over is voor de WAN throughput. als je dit op vershillende speedtestservers meet zit je ws aan de limieten van het apparaat.LostInNight schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:45:
[...]
Heb jij dit opgelost gekregen?
Als ik de Deco's direct verbind met de Experia Box dan haal ik wel snelheden boven de 900 mbit.
GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET
ga vooral niet zoeken in je eigen netwerk.jwbokx schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:34:
Na weken van wegvallende verbinding en een aantal keer het standaard riedeltje modem reset-modem factory reset-netwerk uitkleden tot 1 pc bekabeld-ander modem(v10a) een tijdje geen problemen meer nadat ik dns server in modem dhcp veranderd had.
code:
1 2 KPNExperiaV10a daemon.err radvd[4771]: can\'t join ipv6-allrouters on br0 KPNExperiaV10a daemon.warn radvd[4771]: problem checking all-routers membership on br0
code:
1 2 daemon.err wlan_monitor[4681]: start_monitor:[260] wl0 phy_ed_thresh = [-45 ] daemon.err wlan_monitor[4681]: start_monitor:[260] wl0 phy_ed_thresh = [-45 ]
dit is kpn probleem, kpn is op de hoogte van een probleem met V10a spontane verbrekingen/reboots van de v10a
er wordt gewerkt aan een oplossing
voor nu is het even mee leven of modem wissel krijgen na een v10 of box12
Vandaag mijn pakketje met speelgoed binnen gekregen (wat een megadoos trouwens), geprobeerd te verbinden maar helaas. Lijkt erop dat er nog wat administratief omgezet moet worden want kreeg een access denied op de PPP sessie.
Toch maar wachten tot de oude provider de stekker eruit trekt dus. Viel te proberen.
Zodra het werkt gelijk de huidige installatie ombouwen zodat de Experiabox niet meer nodig is.
De TV kastjes werken zeker alleen vanaf een KPN IP adres?
Zodra het werkt gelijk de huidige installatie ombouwen zodat de Experiabox niet meer nodig is.
De patch omzetting moet sowieso eerst gedaan zijn, anders krijg je geen verbinding. Ook TV zal niet werken.Zorian schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:59:
Vandaag mijn pakketje met speelgoed binnen gekregen (wat een megadoos trouwens), geprobeerd te verbinden maar helaas. Lijkt erop dat er nog wat administratief omgezet moet worden want kreeg een access denied op de PPP sessie.Toch maar wachten tot de oude provider de stekker eruit trekt dus. Viel te proberen.
Maar wat voor type NT of ONT heb je nu in de meterkast op de FTU zitten?
Op het forum inderdaad meerdere klachten te zien.jopoh schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:48:
[...]
ga vooral niet zoeken in je eigen netwerk.
dit is kpn probleem, kpn is op de hoogte van een probleem met V10a spontane verbrekingen/reboots van de v10a
er wordt gewerkt aan een oplossing
voor nu is het even mee leven of modem wissel krijgen na een v10 of box12
"klantenservice" blijft vol houden dat het geen meer voorkomend probleem is....
Ik zit even met de handen in het haar.
Ik ben sinds kort verhuisd naar een nieuwbouw woning en heb toen gekozen voor KPN Glasvezel 1GBit/s. Deze verbinding is nu ongeveer 2 weken actief. Zij hebben de KPN box 12 geleverd en deze is op de juiste manier aangesloten.
Situatie:
Modem in de meterkast. Wifi staat aan. Verder geen poespas, geen devices gekoppeld via kabel o.i.d. Puur wifi, meer niet. Nu het probleem: De snelheid van wifi. Het is echt om te janken. De snelheid valt vaak weg, als ik via fast.com test meet ik op dat soort momenten in Kbps... Dus nog geen 1 MBit/s. Bij "normale" snelheid krijg ik max 40 Mbit/s binnen. Hoger niet. Het maakt niet uit wat ik probeer, al sta ik in de meterkast met mijn laptop tegen de modem gedrukt, hoger dan 40 Mbit/s haalt ie niet.
Nu heb ik de volgende dingen geprobeerd:
- Wifi analyzer om te checken of ik op een druk kanaal zit. Hier en daar channels geswitched. Nul resultaat. Goed om erbij te vermelden: Er zijn maar 2 andere wifi verbindingen in de omgeving.
- Gespeeld met wifi bandwidth.
- Modem paar keer opnieuw opstart.
- KPN Wifi manager proces gestart. Dit levert helemaal niets op, alleen dat ik een KPN Superwifi moet aanschaffen, wat echt de grootste onzin is. Wat ik aangeef; Al sta ik in de meterkast, de snelheid blijft super slecht.
- Wifi6 "uitgezet" (dus 802.11ax veranderd naar die van 2.4GHz en 5GHz)
- 5GHz uitgezet (met een omweg, want de box staat niet toe om 1 van de 2 uit te schakelen. Hoe heb ik dat wel gedaan? De main wifi een ander SSID gegeven en bij het tabje "Extra wifi" een "extra" wifi kanaal gestart, dan kan ik nl. wel alleen voor 2.4GHz kiezen. Omslachtig, maar werkt wel..)
- Een eigen router in de woonkamer geplaatst en daar wifi van aangezet. WIFI van de KPN box vervolgens uitgezet. Dan ontvang ik een hogere snelheid van 80 Mbit/s. Nog steeds slecht.
- Andere speedtest (speedtest.net) geprobeerd.
Nu moet ik er denk ik ook bij vermelden dat ik bekabeld ook geen 1Gbit/s of iets in de richting ontvang. Ik ontvang dan max. 650 MBit/s...
Ik zou graag nog het e.e.a. willen proberen alvorens ik contact opneem met KPN, ik heb nl. even geen zin/energie om weer dezelfde stappen te ondernemen zodra ik zeker weet dat het niet aan mij ligt.
Hebben jullie nog ideeën hoe ik dit probleem kan oplossen?
Ik word er moedeloos van.
Ik ben sinds kort verhuisd naar een nieuwbouw woning en heb toen gekozen voor KPN Glasvezel 1GBit/s. Deze verbinding is nu ongeveer 2 weken actief. Zij hebben de KPN box 12 geleverd en deze is op de juiste manier aangesloten.
Situatie:
Modem in de meterkast. Wifi staat aan. Verder geen poespas, geen devices gekoppeld via kabel o.i.d. Puur wifi, meer niet. Nu het probleem: De snelheid van wifi. Het is echt om te janken. De snelheid valt vaak weg, als ik via fast.com test meet ik op dat soort momenten in Kbps... Dus nog geen 1 MBit/s. Bij "normale" snelheid krijg ik max 40 Mbit/s binnen. Hoger niet. Het maakt niet uit wat ik probeer, al sta ik in de meterkast met mijn laptop tegen de modem gedrukt, hoger dan 40 Mbit/s haalt ie niet.
- Wifi analyzer om te checken of ik op een druk kanaal zit. Hier en daar channels geswitched. Nul resultaat. Goed om erbij te vermelden: Er zijn maar 2 andere wifi verbindingen in de omgeving.
- KPN Wifi manager proces gestart. Dit levert helemaal niets op, alleen dat ik een KPN Superwifi moet aanschaffen, wat echt de grootste onzin is. Wat ik aangeef; Al sta ik in de meterkast, de snelheid blijft super slecht.
- 5GHz uitgezet (met een omweg, want de box staat niet toe om 1 van de 2 uit te schakelen. Hoe heb ik dat wel gedaan? De main wifi een ander SSID gegeven en bij het tabje "Extra wifi" een "extra" wifi kanaal gestart, dan kan ik nl. wel alleen voor 2.4GHz kiezen. Omslachtig, maar werkt wel..)
- Een eigen router in de woonkamer geplaatst en daar wifi van aangezet. WIFI van de KPN box vervolgens uitgezet. Dan ontvang ik een hogere snelheid van 80 Mbit/s. Nog steeds slecht.
Nu moet ik er denk ik ook bij vermelden dat ik bekabeld ook geen 1Gbit/s of iets in de richting ontvang. Ik ontvang dan max. 650 MBit/s...
Ik zou graag nog het e.e.a. willen proberen alvorens ik contact opneem met KPN, ik heb nl. even geen zin/energie om weer dezelfde stappen te ondernemen zodra ik zeker weet dat het niet aan mij ligt.
Normaal gesproken test de monteur ook even bij het aansluiten van de boel. Welke snelheid kreeg hij toen?Munki schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:29:
Ik zit even met de handen in het haar.
Situatie:
650mbps bedraad is inderdaad ook niet wat het zijn moet, maar zaken zoals viruscheckers willen nogal eens roet in het eten gooien. Schakel die tijdens het testen eens uit. En test eens met de CLI versie van Speedtest. Die pakt een test-server van KPN normaal gesproken.
Draadloos: Heb je met diverse apparatuur getest, of slechts met één device? En wat voor WiFi kaartje zit er in die apparatuur?
Hoeveel vierkante meter probeer je normaal gesproken te coveren en wat voor muren heb je in je huis? Was het niet zo dat je bij slechte resultaten gratis SuperWiFi kon krijgen? Of is dat inmiddels aangepast?
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Er zit een omgekatte Genexis op waar een patch uit komt rollen welke ik in een fiber>UTP omvormer heb zitten van TP-Link. Doet in principe hetzelfde als de Genexis die er origineel op zat.Soundwork schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 23:41:
[...]
De patch omzetting moet sowieso eerst gedaan zijn, anders krijg je geen verbinding. Ook TV zal niet werken.
Maar wat voor type NT of ONT heb je nu in de meterkast op de FTU zitten?
Toch nog even wachten dus voordat het werkt.
Volgens mij zit je nu toch bij T-Mobile? Als je daar niet via WBA verbindt, dan zal je in de POP moeten worden omgeprikt van T-Mobile naar KPN apparatuur...Zorian schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:55:
[...]
Er zit een omgekatte Genexis op waar een patch uit komt rollen welke ik in een fiber>UTP omvormer heb zitten van TP-Link. Doet in principe hetzelfde als de Genexis die er origineel op zat.
Toch nog even wachten dus voordat het werkt.
Hi! Thanks voor je reactie,TFHfony schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:39:
[...]
Normaal gesproken test de monteur ook even bij het aansluiten van de boel. Welke snelheid kreeg hij toen?
650mbps bedraad is inderdaad ook niet wat het zijn moet, maar zaken zoals viruscheckers willen nogal eens roet in het eten gooien. Schakel die tijdens het testen eens uit. En test eens met de CLI versie van Speedtest. Die pakt een test-server van KPN normaal gesproken.
Draadloos: Heb je met diverse apparatuur getest, of slechts met één device? En wat voor WiFi kaartje zit er in die apparatuur?
Hoeveel vierkante meter probeer je normaal gesproken te coveren en wat voor muren heb je in je huis? Was het niet zo dat je bij slechte resultaten gratis SuperWiFi kon krijgen? Of is dat inmiddels aangepast?
Er is geen monteur langsgeweest, aangezien het om een simpele plug & play gaat. (Monteur komt sowieso niet zomaar standaard langs om te installeren, toch?)
Met viruscheckers bedoel je virusscanners? Zo ja; Geprobeerd maar helaas nul resultaat.
Ik heb met meerdere apparatuur getest. Met telefoons, werklaptop (mac), persoonlijke laptop en laptop van mijn vriendin (windows). Zelfde resultaten helaas.
Geen idee wat voor muren ik in huis heb. Het is nieuwbouw en allemaal zeer geïsoleerd, maar wat ik zeg; Al sta ik in de meterkast, waar de router hangt, ik krijg dezelfde snelheden.
Zeer frustrerend...
Laat WiFi even voor wat het is. Je bedrade tests zijn leidend. Wi-Fi heeft teveel variabelen. De EB die je standaard krijgt is nu niet bepaald een krachtpatser en aangezien die waarschijnlijk in de meterkast staat is het zonde van je 1Gbit/s lijn als je vooral WiFi via de EB gebruikt. Als je geen andere WiFi oplossing hebt, zou ik meteen downsizen naar 200 Mbit/s.Munki schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:55:
[...]
Hi! Thanks voor je reactie,
Er is geen monteur langsgeweest, aangezien het om een simpele plug & play gaat. (Monteur komt sowieso niet zomaar standaard langs om te installeren, toch?)
Met viruscheckers bedoel je virusscanners? Zo ja; Geprobeerd maar helaas nul resultaat.
Ik heb met meerdere apparatuur getest. Met telefoons, werklaptop (mac), persoonlijke laptop en laptop van mijn vriendin (windows). Zelfde resultaten helaas.
Geen idee wat voor muren ik in huis heb. Het is nieuwbouw en allemaal zeer geïsoleerd, maar wat ik zeg; Al sta ik in de meterkast, waar de router hangt, ik krijg dezelfde snelheden.
Zeer frustrerend...
Terug naar de snelheid. Contact opnemen met KPN en je laptop bekabeld aangesloten op de EB houden. Dan kunnen zij testen met jou. Dan zien wat ze zeggen. Je geef aan geen zin te hebben in contact opnemen, maar ik denk zelfs dat dat het snelste is. Gewoon bellen en mijn ervaring is dat ze best behulpzaam zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door Hann1BaL op 06-01-2023 11:01 ]
Zit nu bij Tweak (al is dat hedendaags ook al T-Mobile helaas...), lijkt erop dat ik omgeprikt moet worden inderdaad.Muis666 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:47:
[...]
Volgens mij zit je nu toch bij T-Mobile? Als je daar niet via WBA verbindt, dan zal je in de POP moeten worden omgeprikt van T-Mobile naar KPN apparatuur...
Het is nieuwbouw dus die aansluiting is door een monteur afgemonteerd. Die meet alles door.Munki schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:55:
[...]
Hi! Thanks voor je reactie,
Er is geen monteur langsgeweest, aangezien het om een simpele plug & play gaat. (Monteur komt sowieso niet zomaar standaard langs om te installeren, toch?)[... A]
De passieve aansluiting wel ja. Maar het opklikken van de NT wordt normaliter door een monteur gedaan. Op zich laat KPN dit deels ook wel door de klant zelf doen maar alleen bij koper naar glas migraties. Omdat daar al een werkende Experiabox zit en de klant dan verder niks meer hoeft te doen. Bij nieuwbouw kan dat per definitie niet (want geen koperlijn aanwezig).Caelorum schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:07:
[...]
Het is nieuwbouw dus die aansluiting is door een monteur afgemonteerd. Die meet alles door.
NB, wat wel kan is dat de aannemer van KPN Netwerk al een opdracht had om die NT te plaatsen. Dan is het inderdaad DHZ voor de klant en komt er geen monteur langs. En wordt de snelheid dus ook niet getest.
[ Voor 15% gewijzigd door Barre73 op 06-01-2023 14:30 ]
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Over een paar weken wordt hier een glasaansluiting opgeleverd, een XGS-PON aansluiting volgens Freedom (als ik bij hun mijn postcode invoer). Wel een vraagje: past KPN CGNAT toe? Mijn huidige Ziggo aansluiting heeft dit namelijk niet. Overigens, waar sluiten ze het waarschijnlijk aan? Ziggo en KPN koper zijn in dit appartement doorgetrokken naar de huiskamer. Als het tot de meterkast is dan kan ik er helemaal niets mee.
Nee KPN past geen CGNAT toemrtl schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:20:
Over een paar weken wordt hier een glasaansluiting opgeleverd, een XGS-PON aansluiting volgens Freedom (als ik bij hun mijn postcode invoer). Wel een vraagje: past KPN CGNAT toe? Mijn huidige Ziggo aansluiting heeft dit namelijk niet. Overigens, waar sluiten ze het waarschijnlijk aan? Ziggo en KPN koper zijn in dit appartement doorgetrokken naar de huiskamer. Als het tot de meterkast is dan kan ik er helemaal niets mee.
Waar heb je de glasvezel aansluiting gekregen? Als het goed is ben je daar zelf bij geweest. Of ze moeten niet verder dan een gezamenlijke ruimte / meterkast gekomen zijn.mrtl schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:20:
Overigens, waar sluiten ze het waarschijnlijk aan? Ziggo en KPN koper zijn in dit appartement doorgetrokken naar de huiskamer. Als het tot de meterkast is dan kan ik er helemaal niets mee.
Tegenwoordig wordt bij nieuwbouw ook gewoon een NT meegestuurd. Modem en ontvangers mag klant dan zelf eerst proberen aan te sluiten. Is niet afhankelijk van een cuf order.Barre73 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:28:
[...]
De passieve aansluiting wel ja. Maar het opklikken van de NT wordt normaliter door een monteur gedaan. Op zich laat KPN dit deels ook wel door de klant zelf doen maar alleen bij koper naar glas migraties. Omdat daar al een werkende Experiabox zit en de klant dan verder niks meer hoeft te doen. Bij nieuwbouw kan dat per definitie niet (want geen koperlijn aanwezig).
NB, wat wel kan is dat de aannemer van KPN Netwerk al een opdracht had om die NT te plaatsen. Dan is het inderdaad DHZ voor de klant en komt er geen monteur langs. En wordt de snelheid dus ook niet getest.
Ik neem aan dat je nog wel ruimte hebt een netwerkkabel naar het appartement te trekken? Want dan zou ik me er niet teveel waarde aan hechten waar die omvormer zit.mrtl schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:20:
[...] . Overigens, waar sluiten ze het waarschijnlijk aan? Ziggo en KPN koper zijn in dit appartement doorgetrokken naar de huiskamer. Als het tot de meterkast is dan kan ik er helemaal niets mee.
Dit zou met de pandeigenaar moeten zijn besproken. Dus check je VVE of andere verhuurder en vraag naar het installatie document dat de aannemer heeft aangeleverd.mrtl schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:20:
Dit dus. Oftewel. Het is me niet gelukt om hem sneller te krijgen. Na het doorlezen is inderdaad de conclusie dat de deco de rekenkracht niet heeft voor meer als een 500mb verbinding over pppoeJoSchaap schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:17:
[...]
het opbouwen en behouden van de PPPoE tunnel kost de main deco ook weer wat extra CPU het kan zijn dat daardoor minder power over is voor de WAN throughput. als je dit op vershillende speedtestservers meet zit je ws aan de limieten van het apparaat.
Daarom draai ik nu een MikroTik 4011 met de x60 in ap modes. Draait allemaal nu mooi stabiel met goede snelheden.
:strip_exif()/f/image/CHjDeR3lfhYcSrPTPxbrT88D.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door 1993jjohan op 07-01-2023 20:38 ]
Wij hebben een ex-premie A (rijtjes)woning uit de jaren '80 met dit ISRA punt in de woonkamer, met een leiding recht naar boven naar de 1e verdieping voor een tweede aansluiting. Over twee en halve week komen ze bij ons de ADSL verbinding vervangen door glasvezel, en ik zit er over te denken om van te voren het ADSL modem naar de meterkast te halen zodat ik zelf al twee CAT6a verbindingen kan aanleggen door de PTT sleuf in de muur. Ik lees alleen hier dat het ISRA punt eigendom KPN is en dat je er niet aan mag zitten. De PTT kabel vult de hele leiding, dus dat kan niet zonder de boel eerst volledig te demonteren/slopen.vliegnerd schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:13:
[...]
Ik heb uiteindelijk zelf een kabel door de kruipruimte van de meterkast naar oude ISRA punt getrokken. De KPN monteur heeft daar alleen de patchkabel ingeprikt.
Twee vragen:
- Moet ik echt wachten tot KPN zijn eigen spullen komt weghalen? Zo te zien in @vliegnerd zijn post wordt er niet moeilijk gedaan.
- Aangezien de stugge CAT6a kabel straks van onder de vloer de woonkamer in komt, lijkt het me een slecht plan om keystone connectors onder een hoek van 45 graden naar beneden te willen monteren in een inbouwdoos. Een 'gewone' CAT6a inbouwdoos voor verticale kabelinvoer lijkt me beter. Wie kan me vertellen dat dit wel kan?
ik kan op dit moment niet inloggen op mijn kpn box 12 via admin. ik heb al een harde reset uitgevoerd. het wachtwoord achter op het modem ingevoerd. maar tevergeefs. iemand anders problemen?
Via https://192.168.2.254 de admin-interface benaderen.Farabi schreef op zondag 8 januari 2023 @ 00:11:
ik kan op dit moment niet inloggen op mijn kpn box 12 via admin. ik heb al een harde reset uitgevoerd. het wachtwoord achter op het modem ingevoerd. maar tevergeefs. iemand anders problemen?
Is dat die onbeveiligde verbinding? Ik heb die net gevonden.Wildfire schreef op zondag 8 januari 2023 @ 00:15:
[...]
Via https://192.168.2.254 de admin-interface benaderen.
HTTPS is juist de beveiligde verbinding.Farabi schreef op zondag 8 januari 2023 @ 00:33:
[...]
Is dat die onbeveiligde verbinding? Ik heb die net gevonden.
Omdat er geen certificaat is voor een lokaal ip adres. De verbinding zelf is veilig, door middel van een certificaat krijg je dan de garantie dat de verbinding veilig is. Dat certificaat ontbreekt nu.Farabi schreef op zondag 8 januari 2023 @ 00:42:
[...]
ik krijg een melding boven in de balk 'niet beveiligd'?
Je kan dus rustig inloggen. Niks aan de hand
Zou dit een website van de ING, Belastingdienst of Tweakers zijn en je kreeg ook de melding dat de verbinding onveilig is, dan is het een ander verhaal
[ Voor 21% gewijzigd door krakendmodem op 08-01-2023 02:00 ]
Net na 6 jaar mijn KPN opgezegd ivm met verhuizing. Mijn vriendin heeft zelf al KPN.
Wat een kansloos bedrijf qua opzeggen. Ik dacht dat de meeste bedrijven tegenwoordig ook daar wel klantvriendelijk waren maar bij KPN proberen ze dat nog zo lastig mogelijk te maken. Waarom kan je dat niet gewoon via de app doen anno 2023.
Moest dus telefonisch en dan word je er eerst een keer uitgegooid en krijg je daarna ook nog eens een totaal ongeïnteresseerd persoon aan de lijn bij wie duidelijk en zakelijk communiceren niet de sterkste competenties zijn.
Weer allemaal zonde van mijn tijd en frustratie.
Zo dat ben ik kwijt
Wat een kansloos bedrijf qua opzeggen. Ik dacht dat de meeste bedrijven tegenwoordig ook daar wel klantvriendelijk waren maar bij KPN proberen ze dat nog zo lastig mogelijk te maken. Waarom kan je dat niet gewoon via de app doen anno 2023.
Moest dus telefonisch en dan word je er eerst een keer uitgegooid en krijg je daarna ook nog eens een totaal ongeïnteresseerd persoon aan de lijn bij wie duidelijk en zakelijk communiceren niet de sterkste competenties zijn.
Zo dat ben ik kwijt
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Binnen 3 weken wordt het aangelegd. Ik was enkel benieuwd naar waar de glasaansluiting eigenlijk zal binnenkomen in mijn appartement, want in de meterkast zit geen stroomaansluiting. Ik hoor het binnen een paar weken als de aannemer contact opneemt. Ik heb niet behoorlijk veel verstand van glasvezel, dus de boel aansluiten laat ik liever over aan een monteur.Caelorum schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:06:
[...]
Ik neem aan dat je nog wel ruimte hebt een netwerkkabel naar het appartement te trekken? Want dan zou ik me er niet teveel waarde aan hechten waar die omvormer zit.
Als het enkel een UTP-kabel doortrekken is naar de woonkamer voor televisie en een access point, dan kan dat in een goot die er al ligt voor Ziggo en KPN koper. Dat zal denk ik geen probleem zijn.
https://www.kpn.com/servi...n/opzegging-doorgeven.htmVidaR-9 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:00:
Net na 6 jaar mijn KPN opgezegd ivm met verhuizing. Mijn vriendin heeft zelf al KPN.
Zo dat ben ik kwijt
Ik krijg als het goed is deze maand kpn. Om de tv box audio op mn oude denon aan te sluiten heb ik dan een omvormer van toslink naar tulp nodig. Levert de arris genoeg vermogen om zo'n ding aan te sturen of moet daar een extra voeding bij?
zie hier: https://apparatuurvoorthu...vormer-naar-jack/?pos=730teapot schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:24:
Ik krijg als het goed is deze maand kpn. Om de tv box audio op mn oude denon aan te sluiten heb ik dan een omvormer van toslink naar tulp nodig. Levert de arris genoeg vermogen om zo'n ding aan te sturen of moet daar een extra voeding bij?
volgens beschrijving wel
Hier zijn alle appartementen gewoon gaatjes geboord bij iedereen in de meterkast. Dus daar zit mijn aansluiting en nee ik heb daar ook (nog) geen stroomaansluiting (dus voorlopig een verlengkabel vanuit het washok naar de meterkast).mrtl schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:16:
[...]
Binnen 3 weken wordt het aangelegd. Ik was enkel benieuwd naar waar de glasaansluiting eigenlijk zal binnenkomen in mijn appartement, want in de meterkast zit geen stroomaansluiting. Ik hoor het binnen een paar weken als de aannemer contact opneemt.
En de mannen die dit uitvoeren, lieten niets van zich weten en ook vanuit KPN alleen een brief dat het gaat gebeuren zonder datum of tijdstip. Wel een telefoonnummer die je kan bellen, maar die mevrouw wist eigenlijk ook niets. Uiteindelijk geluk gehad, dat ik op de juiste dag aanwezig was en ook mijn benedenbuurman al kende. Verderop op de galerij een buurman waar hij en iedereen onder zich nog geen aansluiting heeft omdat de meest onderste bewoner steeds niet thuis is/kan zijn als KPN wil komen.
[ Voor 11% gewijzigd door Snowmiss op 10-01-2023 21:02 ]
Thanks voor je advies.Hann1BaL schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:59:
[...]
Laat WiFi even voor wat het is. Je bedrade tests zijn leidend. Wi-Fi heeft teveel variabelen. De EB die je standaard krijgt is nu niet bepaald een krachtpatser en aangezien die waarschijnlijk in de meterkast staat is het zonde van je 1Gbit/s lijn als je vooral WiFi via de EB gebruikt. Als je geen andere WiFi oplossing hebt, zou ik meteen downsizen naar 200 Mbit/s.
Terug naar de snelheid. Contact opnemen met KPN en je laptop bekabeld aangesloten op de EB houden. Dan kunnen zij testen met jou. Dan zien wat ze zeggen. Je geef aan geen zin te hebben in contact opnemen, maar ik denk zelfs dat dat het snelste is. Gewoon bellen en mijn ervaring is dat ze best behulpzaam zijn.
Ik heb ze vandaag gebeld en kreeg precies waar ik al bang voor was: Helemaal niets.
Aangegeven dat ik max. 800 Mbit/s ontvang terwijl ik 1 GBit/s heb. Dat is een vermindering van 20%. En ik begrijp dat ze min. 90% moeten leveren. Daarvan gaf ze aan dat die 800 MBit/s toch binnen hun parameters valt? (Een KPN monteur bij een collega van me gaf hun parameters binnen de 90-92% ligt, maar goed).
Dan WiFi: Ik sta in de meterkast, geen devices aan, helemaal geen belemmeringen, behalve mijn laptop. Ik run een speedtest: 18 Mbit/s met continu verspringen naar 13 Mbit/s. Zelfde advies: Router restarten. Prima. Doe maar. Resultaat? Doet niets. Allerlei vragen: Heeft u dit heeft u dat? Nee mevrouw, wat ik zeg. Jullie router. Jullie kabel vanuit de glasvezelkast naar de modem. Wifi aan. Max snelheid: 18 Mbit/s. Vervolgens neemt ze contact op met een andere collega. Wat komt er voor advies uit: U moet een superwifi punt aanschaffen......... Werkelijk waar, zo'n simpel antwoord waar ik helemaal niets aan heb.
Heb toen aangegeven dat ik helemaal niets ga aanschaffen, omdat, nogmaals: Ik sta in de meterkast. Doet niets.
Toen gaven ze aan dat de enige andere oplossing is om "een betaalde monteur langs te sturen, maar die zal hetzelfde adviseren: een superwifi punt aanschaffen". Aangegeven dat ik helemaal nergens voor betaal, omdat ze niet leveren waar ik voor betaal (alleen al bedraad is het 20% minder snelheid dan waar ik voor betaal). Daarna ging ze nogmaals met een collega bespreken. Daaruit kwam het volgende: U wordt gebeld door een "speciaal team" om samen te kijken naar het optimaliseren van uw wifi. (Jippie.. Weer hetzelfde proces in). Komt daar niets uit, dan sturen we een (nogmaals benadrukt: betaalde) monteur langs. Mocht blijken dat het echt niet aan de klant ligt, dan betaal je niet voor de monteur. Anders wel.
Daar staan we nu... Werkelijk waar om moe van te worden.
**UPDATE: Zojuist gebeld door het "speciale team". Die gaf eigenlijk direct aan de modem te willen vervangen. Dus ik krijg een nieuwe. Laten we hopen dat dat het probleem oplost.
[ Voor 3% gewijzigd door Munki op 11-01-2023 13:12 ]
Sja, ik lees je relaas maar kan niet anders dan KPN SD hier gelijk geven. Ze kunnen alleen tot aan de modem en mogelijk router kijken, evt. de db waardes uitlezen en that's it! Voor de rest is het een lokale aangelegenheid en kan het echt overal in zitten. Gebruik je de EB? zo ja zou je de snelheid richting de 900Mbps verwachten maar ook ik haal hier niet altijd 900Mbps, ook wel eens 700-800Mps.. alleen zakelijke verbindingen kan je vragen om een 1:1 verbinding, lijkt me zelfs sterk dat KPN 900Mbps garandeert... zoek maar eens op overboeking, en check dan maar eens wat een zakelijke verbinding met garantie kost.Munki schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:33:
[...]
**UPDATE: Zojuist gebeld door het "speciale team". Die gaf eigenlijk direct aan de modem te willen vervangen. Dus ik krijg een nieuwe. Laten we hopen dat dat het probleem oplost.
En Wifi.. Zit er niet een of andere buurman met een wifi netwerk op dezelfde frequentie te harken of te storen? Met welk device test je dit en is de antenne wel goed, is de driver op het device in orde? etc etc.
Dat gezegd hebbende vermoed ik niet dat simpelweg modem/router wisselen je sores oplost...
Dit is wat ik bv. op dit moment haal, vind ik echt gewoon prima!

[ Voor 11% gewijzigd door Lord_Dain op 11-01-2023 15:39 ]
Wat is de maximale download- en uploadsnelheid?Munki schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:33:
[...]
Thanks voor je advies.
Ik heb ze vandaag gebeld en kreeg precies waar ik al bang voor was: Helemaal niets.
Aangegeven dat ik max. 800 Mbit/s ontvang terwijl ik 1 GBit/s heb. Dat is een vermindering van 20%. En ik begrijp dat ze min. 90% moeten leveren. Daarvan gaf ze aan dat die 800 MBit/s toch binnen hun parameters valt? (Een KPN monteur bij een collega van me gaf hun parameters binnen de 90-92% ligt, maar goed).
....
Dit is de maximale internetsnelheid op basis van de technische mogelijkheden op jouw adres. Dit wordt eventueel beperkt door de snelheid opgenomen in het contract van de afgenomen dienst. Hoe je dit meet? 90% van de maximale snelheid moet tenminste in een van de tien uitgevoerde metingen gemeten worden.
Normaliter beschikbare download- en uploadsnelheid
Dit is 85% en hoger van de maximale download- en uploadsnelheid. Hoe je dit meet? De normaliter gemeten snelheid moet in acht van de tien metingen gehaald worden.
Minimale download- en uploadsnelheid
Dit is 75% en hoger van de maximale download- en uploadsnelheid. De minimale snelheid moet in alle metingen beschikbaar zijn.
Dus in normaal nederlands moet je 10 keer meten.Dennis-L schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:21:
[...]
Wat is de maximale download- en uploadsnelheid?
Dit is de maximale internetsnelheid op basis van de technische mogelijkheden op jouw adres. Dit wordt eventueel beperkt door de snelheid opgenomen in het contract van de afgenomen dienst. Hoe je dit meet? 90% van de maximale snelheid moet tenminste in een van de tien uitgevoerde metingen gemeten worden.
Normaliter beschikbare download- en uploadsnelheid
Dit is 85% en hoger van de maximale download- en uploadsnelheid. Hoe je dit meet? De normaliter gemeten snelheid moet in acht van de tien metingen gehaald worden.
Minimale download- en uploadsnelheid
Dit is 75% en hoger van de maximale download- en uploadsnelheid. De minimale snelheid moet in alle metingen beschikbaar zijn.
Alle 10 keren moet je minimaal op 750/750 uitkomen.
In 8 van de 10 keer moet je zelfs op 850/850 uitkomen
en 1 van de 10 keer moet je op 900/900 uitkomen.
Dus zodra je drie keer uitkomt op 750/750 heb je al recht van klagen.
@biomassbiomass schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:00:
[...]
Wij hebben een ex-premie A (rijtjes)woning uit de jaren '80 met dit ISRA punt in de woonkamer, met een leiding recht naar boven naar de 1e verdieping voor een tweede aansluiting. Over twee en halve week komen ze bij ons de ADSL verbinding vervangen door glasvezel, en ik zit er over te denken om van te voren het ADSL modem naar de meterkast te halen zodat ik zelf al twee CAT6a verbindingen kan aanleggen door de PTT sleuf in de muur. Ik lees alleen hier dat het ISRA punt eigendom KPN is en dat je er niet aan mag zitten. De PTT kabel vult de hele leiding, dus dat kan niet zonder de boel eerst volledig te demonteren/slopen.
Twee vragen:
- Moet ik echt wachten tot KPN zijn eigen spullen komt weghalen? Zo te zien in @vliegnerd zijn post wordt er niet moeilijk gedaan.
- Aangezien de stugge CAT6a kabel straks van onder de vloer de woonkamer in komt, lijkt het me een slecht plan om keystone connectors onder een hoek van 45 graden naar beneden te willen monteren in een inbouwdoos. Een 'gewone' CAT6a inbouwdoos voor verticale kabelinvoer lijkt me beter. Wie kan me vertellen dat dit wel kan?
Je hebt een ISRA in de woonkamer maar die wil je zelf naar de meterkast verplaatsen? Hoe dan? Loopt die blauwe kabel soms ononderbroken door je meterkast?
De grondkabel komt vanaf de straat naar binnen en gaat dan omhoog de woonkamer in. Ik kan me van de laatste keer dat ik in de kruipruimte was herinneren dat er voldoende lengte kabel lag. Als ik me vergis, zijn dat de coaxkabels van (nu) Ziggo. Maar in principe kan die ex-PTT kabel uit de muur teruggelegd worden tot onder de meterkast.Barre73 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:27:
[...]
@biomass
Je hebt een ISRA in de woonkamer maar die wil je zelf naar de meterkast verplaatsen? Hoe dan? Loopt die blauwe kabel soms ononderbroken door je meterkast?
Als je hier je adres checkt, is dan deze al bekend voor koper uit? Dus een melding dat over X maanden/dagen je koperverbinding uitgaat?biomass schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 17:01:
[...]
De grondkabel komt vanaf de straat naar binnen en gaat dan omhoog de woonkamer in. Ik kan me van de laatste keer dat ik in de kruipruimte was herinneren dat er voldoende lengte kabel lag. Als ik me vergis, zijn dat de coaxkabels van (nu) Ziggo. Maar in principe kan die ex-PTT kabel uit de muur teruggelegd worden tot onder de meterkast.
Ah.. in dat geval had ik de verkeerde indruk. Ik meende dat je al glas in huis had en binnenkort gemigreerd zou worden van de koperlijn. Duidelijk.biomass schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 17:40:
Die status gaat niet verder dan glasvezel aan. De uitvoerende partij heeft gebeld voor de aanlegwerkzaamheden van glasvezel in de meterkast.
[Afbeelding]
In dat geval is het zo dat het een jaar duurt na oplevering van je glasaansluiting voordat de koperlijn geblokkeerd wordt voor nieuwe diensten. Strikt gezien zou je dus pas na die tijd iets met de koperkabel mogen doen (aangezien deze vanaf dan nooit meer gebruikt zal worden).
Doe je het nu toch, dan op eigen risico. Mocht het fout lopen en je komt zonder diensten, dan wordt het wachten tot je glasverbinding werkt. Of betalen voor een KPN monteur/aannemer om de koperlijn te herstellen.
kan iemand mij vertellen waarom je 2 lan poorten hebt op de kpn superwifi? wat kan je met de 2e lan poort doen?
trekt dit ding tegen de 1gbit over wifi als je er paar meter vanaf zit?
trekt dit ding tegen de 1gbit over wifi als je er paar meter vanaf zit?
[ Voor 26% gewijzigd door Farabi op 12-01-2023 08:31 ]
Hetzelfde als de eerste.Farabi schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 08:30:
kan iemand mij vertellen waarom je 2 lan poorten hebt op de kpn superwifi? wat kan je met de 2e lan poort doen?
de 1e poort lan-poort gaat naar je modem, dan is het toch klaar? in wat voor situatie is een 2e lan nuttig? ik vraag het uit nieuwsgierigheid.
ik denk dan dat het dient voor bekabelde verbinding voor een pctje of laptopje boven op de zolder, zodat je en een goede wifi en een keuze uit een vaste verbinding hebt. nu valt het kwartje denk ik
[ Voor 25% gewijzigd door Farabi op 12-01-2023 08:59 ]
Precies je kunt gewoon elk willekeurig apparaat aansluiten.
1 kabel vanaf het modem naar het superwifi punt, en dan een kabeltje naar de itv ontvanger bijvoorbeeld.Farabi schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 08:54:
[...]
de 1e poort lan-poort gaat naar je modem, dan is het toch klaar? in wat voor situatie is een 2e lan nuttig? ik vraag het uit nieuwsgierigheid.
ik denk dan dat het dient voor bekabelde verbinding voor een pctje of laptopje boven op de zolder, zodat je en een goede wifi en een keuze uit een vaste verbinding hebt. nu valt het kwartje denk ik
Ik zie dat bij mij de verbinding over 40 dagen uit gaat. Mag je dan daarna die kabel weghalen?Barre73 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 17:32:
[...]
Als je hier je adres checkt, is dan deze al bekend voor koper uit? Dus een melding dat over X maanden/dagen je koperverbinding uitgaat?
Kan je de 2e port niet gebruiken voor een backhaul ethernet connectie naar een 2e repeater/extender?bjusterbaarlik schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:02:
Precies je kunt gewoon elk willekeurig apparaat aansluiten.
Officieel is de koperaansluiting eigendom van KPN, ik zou het niet weghalen, tenzij je dit hebt gevraagd.Phoolie schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:24:
[...]
Ik zie dat bij mij de verbinding over 40 dagen uit gaat. Mag je dan daarna die kabel weghalen?
Zeker, die valt ook onder het noemertje elk willekeurig apparaat.Lord_Dain schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:18:
[...]
Kan je de 2e port niet gebruiken voor een backhaul ethernet connectie naar een 2e repeater/extender?
Het is mijn huis en KPN stopt permanent met dienstverlening op deze kabel. Natuurlijk haal je hem weg, uit je meterkast. Terug trekken de kruipruimte in en daar ligt hij prima.Lord_Dain schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:19:
[...]
Officieel is de koperaansluiting eigendom van KPN, ik zou het niet weghalen, tenzij je dit hebt gevraagd.
@Phoolie en @stormfly
De theorie:
Jouw huis maar de kabel blijft eigendom van KPN. De kabel tot en met het ISRA punt dan wel te verstaan.
Dat heet horizontale natrekking en dat is vastgelegd in het Burgerlijk Wetboek. Hetzelfde geldt voor de waterleiding, stroomkabel, Ziggo kabel en gasleiding. Alles tot de het overnamepunt (meter, AOP, ISRA, FTU) blijft eigendom van de netbeheerder. Zie citaat hieronder.
De praktijk (voor KPN koper): Na die 40 dagen (22 februari) in het geval van Phoolie is er niemand die er iets van zal zeggen als je die kabel weg zou halen.
Citaat:
Wie is de eigenaar van kabels of leidingen in de grond?
Art. 5:20 lid 2 BW voorziet in een zogenoemde 'doorknip' van de natrekking van netwerken. De eigendom van de kabels of leidingen blijft bij de eigenaar van het net. De eigenaar van het net is de bevoegde aanlegger of diens rechtsopvolger. Het heeft tevens tot gevolg dat kabels en leidingen die tot een net behoren en die in of aan gebouwen of werken van anderen zijn of worden aangelegd, eigendom blijven of worden van de eigenaar van het net en dus geen bestanddeel van de gebouwen of werken van anderen. Uitgangspunt is dat een netwerk onroerend is, ook al behoort het niet toe aan de eigenaar van de grond of het gebouw waarmee het duurzaam is verbonden.
De theorie:
Jouw huis maar de kabel blijft eigendom van KPN. De kabel tot en met het ISRA punt dan wel te verstaan.
Dat heet horizontale natrekking en dat is vastgelegd in het Burgerlijk Wetboek. Hetzelfde geldt voor de waterleiding, stroomkabel, Ziggo kabel en gasleiding. Alles tot de het overnamepunt (meter, AOP, ISRA, FTU) blijft eigendom van de netbeheerder. Zie citaat hieronder.
De praktijk (voor KPN koper): Na die 40 dagen (22 februari) in het geval van Phoolie is er niemand die er iets van zal zeggen als je die kabel weg zou halen.
Citaat:
Wie is de eigenaar van kabels of leidingen in de grond?
Art. 5:20 lid 2 BW voorziet in een zogenoemde 'doorknip' van de natrekking van netwerken. De eigendom van de kabels of leidingen blijft bij de eigenaar van het net. De eigenaar van het net is de bevoegde aanlegger of diens rechtsopvolger. Het heeft tevens tot gevolg dat kabels en leidingen die tot een net behoren en die in of aan gebouwen of werken van anderen zijn of worden aangelegd, eigendom blijven of worden van de eigenaar van het net en dus geen bestanddeel van de gebouwen of werken van anderen. Uitgangspunt is dat een netwerk onroerend is, ook al behoort het niet toe aan de eigenaar van de grond of het gebouw waarmee het duurzaam is verbonden.
Sinds in mijn woning woon heb ik het ISRA punt nooit gebruikt, zelfde geldt voor de coax aansluiting. Ik laat ze lekker zitten, heb er geen last van in de meterkast.
Huidige bewoners in ons nieuwe huis hebben een aardige KPN en Ziggo koper wirwar in de meterkast, die ga ik er ook maar eens uittrekken zodra we de sleutel hebben - vanaf het ISRA / AOP punt natuurlijk.
kan mijn smarthome spul er tenminste in
kan mijn smarthome spul er tenminste in
[ Voor 8% gewijzigd door Hmmbob op 12-01-2023 14:06 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Gisteren ook een mail gekregen van kpn om mijn experiabox v9 (die het nog goed doet en tevreden over zijn),om te ruilen.
Voor de v12,maar als ik een beetje Google op de v12 lees ik vooral horrorverhalen van een tijdje terug nu zijn mijn vragen,
Is de experiabox echt (tot nu toe) zo slecht.(dus niet omruilen).
Is de experiabox 12 verbeterd (middels updates bv).(omruilen).
P.s wij hebben glasvezel maar ik niet zeker of mijn vragen in dit forum thuis horen mijn excuses hiervoor als dat niet zo is Mvg toon.
Voor de v12,maar als ik een beetje Google op de v12 lees ik vooral horrorverhalen van een tijdje terug nu zijn mijn vragen,
P.s wij hebben glasvezel maar ik niet zeker of mijn vragen in dit forum thuis horen mijn excuses hiervoor als dat niet zo is Mvg toon.
[ Voor 15% gewijzigd door Toontje kenobi op 13-01-2023 09:11 ]
De problemen die daar beschreven worden zijn grotedeels opgelost.Toontje kenobi schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:09:
Gisteren ook een mail gekregen van kpn om mijn experiabox v9 (die het nog goed doet en tevreden over zijn),om te ruilen.
En er zijn meerdere updates geweest ja voor box12.
en ja zoieso omwisselen anders komt uit eindelijk de ondersteuning ook te vervallen aan deze modems.
kpn is namelijk bezig met omwissel actie alles onder de v10 gaat er uit
[ Voor 5% gewijzigd door jopoh op 13-01-2023 20:39 ]
Weet je hier meer over? Diensten zullen blijven werken tenzij KPN iets aan hun VLAN / PPPoE settings gaat wijzigen. Ik heb nog een Experiabox V8 in de kast liggen als backup omdat ik al jaren een eigen router gebruik...jopoh schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 19:06:
[...]
en ja zoieso omwisselen anders heb je uiteindelijk geen diensten meer aangezien alles onder de v10 er uit gaat
vlan/pppoe zal werken ga ik vanuit, alles onder de v10 krijgt uiteindelijk geen updates meer dus risco op bepaalde dingen enz.Muis666 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:37:
[...]
Weet je hier meer over? Diensten zullen blijven werken tenzij KPN iets aan hun VLAN / PPPoE settings gaat wijzigen. Ik heb nog een Experiabox V8 in de kast liggen als backup omdat ik al jaren een eigen router gebruik...
Ik ben bezig met verhuizen en heb een plug&play glasvezel kastje gekregen van KPN. Het is een zwarte Genexis TK01. In het nieuwe huis hangt al een ZTE ZXHN F3100 met build date van 2022. Zit hier nog verschil in en welke is nieuwer? Het abonnement wat ik heb is 1000Mbit/s.
[ Voor 9% gewijzigd door WhySoSerious? op 14-01-2023 11:08 ]
beide maken elkaar niet uit zijn beide de juiste als op AON netwerk is, alleen 2 verschillende leveranciersWhySoSerious? schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:04:
Ik ben bezig met verhuizen en heb een plug&play glasvezel kastje gekregen van KPN. Het is een zwarte Genexis TK01. In het nieuwe huis hangt al een ZTE ZXHN F3100 met build date van 2022. Zit hier nog verschil in en welke is nieuwer? Het abonnement wat ik heb is 1000Mbit/s.
Van de TK01 mediaconverters van Genexis heb je wel 2 varianten. De NT (AON) en de ONT (XGS-PON). Ben je verhuisd binnen dezelfde woonplaats?WhySoSerious? schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:04:
En welke termen staan bij de lampjes van je de nieuwe TK-01 mediaconverter?
[ Voor 6% gewijzigd door Soundwork op 14-01-2023 12:25 ]
In de nieuwe woning hangt al een ZTE ZXHN F3100. Dus het nieuwe huis blijft AON.Soundwork schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:25:
[...]
Van de TK01 mediaconverters van Genexis heb je wel 2 varianten. De NT (AON) en de ONT (XGS-PON). Ben je verhuisd binnen dezelfde woonplaats?
O ja, inderdaad. Had dat stukje even niet goed gelezen.Muis666 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:41:
[...]
In de nieuwe woning hangt al een ZTE ZXHN F3100. Dus het nieuwe huis blijft AON.
Hier afgelopen vrijdag een afspraak om de glasvezel aan te sluiten, dus afgelopen woensdag tijd gemaakt om ons interne netwerk van een upgrade te voorzien die compatible is met tv van kpn. Ik heb nu een Fritz!box 7590ax als mesh master en daaraan via cat6a 2x een 7530ax in de woonkamer en op zolder. Beetje frummelen, maar nu werkt alles. De 7590ax moet ik nog ophangen, die komt op de plek van het oude Cisco modem.
Groot voordeel vind ik dat ik de routers aan de muur kan hangen, dat ruimt lekker op ten opzichte van de vorige routers die moesten staan. Én de laptop op zolder heeft nu een 1.1gbit/s verbinding via wifi 6
Alleen : natuurlijk niemand langs geweest vrijdag, geen bericht of iets. Wel de dag ervoor nog even een sms met herinnering dat ik toch echt thuis moest blijven....
Groot voordeel vind ik dat ik de routers aan de muur kan hangen, dat ruimt lekker op ten opzichte van de vorige routers die moesten staan. Én de laptop op zolder heeft nu een 1.1gbit/s verbinding via wifi 6

Alleen : natuurlijk niemand langs geweest vrijdag, geen bericht of iets. Wel de dag ervoor nog even een sms met herinnering dat ik toch echt thuis moest blijven....

[ Voor 9% gewijzigd door WVL_KsZeN op 14-01-2023 15:22 ]
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Inmiddels 2 dagen over op KPN, so far dikke prima. 
Heb een eigen Asus router erop zitten en superstabiel, goeie snelheid en lage ping.
Ik ben tevreden so far.

De monteur die verplicht langs kwam heeft letterlijk niks gedaan behalve de bon afmelden, had alles al geregeld en werkend.
Heb een eigen Asus router erop zitten en superstabiel, goeie snelheid en lage ping.
Ik ben tevreden so far.

De monteur die verplicht langs kwam heeft letterlijk niks gedaan behalve de bon afmelden, had alles al geregeld en werkend.
[ Voor 21% gewijzigd door Zorian op 14-01-2023 15:57 ]
En dan mag je zelf bellen, nieuwe afspraak maken, weer wachten en hopen dat ze de volgende keer wel komenWVL_KsZeN schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:13:
[..]

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur
Misschien, maar ik zou niet weten welk nummer..Arjan A schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:59:
[...]
En dan mag je zelf bellen, nieuwe afspraak maken, weer wachten en hopen dat ze de volgende keer wel komen
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
0800 0402WVL_KsZeN schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:19:
[...]
Misschien, maar ik zou niet weten welk nummer..
Welke ASUS router heb jij eraan hangen? De mijne (AX82U) trekt het denk ik net niet, ik blijf down op 850Mbps hangenZorian schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:57:
Inmiddels 2 dagen over op KPN, so far dikke prima.
Ik ben tevreden so far.
[Afbeelding]
Ik heb dezeffde, een AX-82U. Welke firmware versie heb je erop staan?Lord_Dain schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:14:
[...]
Welke ASUS router heb jij eraan hangen? De mijne (AX82U) trekt het denk ik net niet, ik blijf down op 850Mbps hangen
Ik zit op 386.07_2-gnuton1 aangezien de 388 beta bugged is met inderdaad lage snelheden.
Ik zit op 3.0.0.4.388_22158-gba695f1, weet niet of downgraden eenvoudig is met deze routers..Zorian schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:33:
[...]
Ik heb dezeffde, een AX-82U. Welke firmware versie heb je erop staan?
Ik zit op 386.07_2-gnuton1 aangezien de 388 beta bugged is met inderdaad lage snelheden.
Huh, hoe krijg jij het werkend zonder de custom firmware en scripts dan? Want die optie heb je niet op stock.Lord_Dain schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:08:
[...]
Ik zit op 3.0.0.4.388_22158-gba695f1, weet niet of downgraden eenvoudig is met deze routers..
[ Voor 8% gewijzigd door Zorian op 14-01-2023 20:13 ]
Ik draai idd stock omdat ik geen gebruik maak van routed TV, ik kijk TV via de app op Google TV devices.Zorian schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:13:
[...]
Huh, hoe krijg jij het werkend zonder de custom firmware en scripts dan? Want die optie heb je niet op stock.
Wel is het zo dat ik de MTU niet hoger kan zetten dan 1500 wat effectief 1492 is ivm PPPoE.
Wellicht dat het hem hier in zit (of dat er ook in stock een issue is).
Op de TK-01 staat:Soundwork schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:25:
[...]
Van de TK01 mediaconverters van Genexis heb je wel 2 varianten. De NT (AON) en de ONT (XGS-PON). Ben je verhuisd binnen dezelfde woonplaats?
En welke termen staan bij de lampjes van je de nieuwe TK-01 mediaconverter?
Power
Glas
Ethernet
Het was inmiddels al duidelijk dat je AON hebt. Dus je hebt nu 2 NT'sWhySoSerious? schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:57:
[...]
Op de TK-01 staat:
Power
Glas
Ethernet
Ah top, dus verder geen verschil tussen de Genexis en ZTE?Soundwork schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:05:
[...]
Het was inmiddels al duidelijk dat je AON hebt. Dus je hebt nu 2 NT's
Klopt dat gaf @jopoh al aan. Alleen merk / vorm / kleur verschillen wat maar zijn beiden NT's voor het AON/GoF netwerk.WhySoSerious? schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:06:
[...]
Ah top, dus verder geen verschil tussen de Genexis en ZTE?
Je hebt een reserve NT, zo moet je het zien....
In functionaliteit niet echt. De ZTE is ook gewoon Gbit. Je kan op zich prima die ZTE laten hangen maar als je de Genexis liever gebruikt (of zwart staat beter aan de muur :-)) dan kan je ze uitwisselen. Als het goed is zat er ook een stappenplan van drie stappen bij voor het opklikken.WhySoSerious? schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:06:
[...]
Ah top, dus verder geen verschil tussen de Genexis en ZTE?
Eraf halen van de ZTE is nog simpeler. Witte lipje bovenin indrukken en dan kan je de ZTE daaroverheen naar beneden schuiven. En klaar voor de Genexis.
Hai!
Ik lees al een tijdje mee & misschien daarom voor nu, een “ domme “ vraag.
Hoe kun je het verschil zien tussen AON / & GPON?
AON zou mijn Fritzbox 5530 wel leuk vinden vandaar.
Aan je (O)NT (glasvezelkastje)Pindakaas_ schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:37:
Hai!
Aan de FTU die je nu nog hebt zonder mediaconverter, kan je niet zien op welke techniek je aangesloten zal worden.Pindakaas_ schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:44:
[...]
Dankje ! Daar kan ik eigenlijk weinig aan zien voor nu
Ik moet het installatie pakket nog ontvangen.
Maar het kastje in de meterkast is wit.
( Voorbeeld ) Mijn kabel is overigens oranje.
[Afbeelding]
Dankjewel.Soundwork schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:13:
[...]
Aan de FTU die je nu nog hebt zonder mediaconverter, kan je niet zien op welke techniek je aangesloten zal worden.
Is TK01 Dan PON, of wat zijn de verschillen.
KPN medewerker kon het niet echt vertellen.
Nee, de FTU is inderdaad de TK-01 maar dat zegt niet of je AON of xPON (XGS-PON / GPON) hebt.Pindakaas_ schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:15:
[...]
Dankjewel.
Is TK01 Dan PON, of wat zijn de verschillen.
KPN medewerker kon het niet echt vertellen.
Pas zodra de mediaconverter is aangesloten, kan je zien op welke techniek je bent aangesloten. Meestal is het zo, dat als het glasvezelnetwerk lang geleden is aangelegd (tot 2019) je nog op AON wordt aangesloten.
Zit deze mediaconverter dan ook in het installatie pakket? Bij de bestelling stond er “ Glasvezel kastje “ Glasvezel is hier 2021 / 2022 de grond in gegaan.Soundwork schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:17:
[...]
Nee, de FTU is inderdaad de TK-01 maar dat zegt niet of je AON of xPON (XGS-PON / GPON) hebt.
Pas zodra de mediaconverter is aangesloten, kan je zien op welke techniek je bent aangesloten. Meestal is het zo, dat als het glasvezelnetwerk lang geleden is aangelegd (tot 2019) je nog op AON wordt aangesloten.
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen