SpeedTest in een browser is notoir inaccuraat. Altijd de app buiten een browser gebruiken.jefjef schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 20:20:
Wat ik al eerder melde ik heb dus een 200/200 abo via de WiFi haal ik deze snelheden zeker maar wanneer ik via de browser op de tv speed test uitvoer dan kom ik op zulke lage snelheden 16/40 gemiddeld. Vanuit NT kast naar Fritzbox naar netgear gs 108e met cat6 naar stb. Bij het aan doen van de stb en tv eerst zwart scherm dan draaiende cirkel en dan ff wachten en dan beeld. Gek wordt je ervan
Waarschijnlijk is de browser van TV de beperkende factor. Doe hetzelfde eens met een bedraad aangesloten PC op dezelfde switch.jefjef schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 20:20:
Wat ik al eerder melde ik heb dus een 200/200 abo via de WiFi haal ik deze snelheden zeker maar wanneer ik via de browser op de tv speed test uitvoer dan kom ik op zulke lage snelheden 16/40 gemiddeld. Vanuit NT kast naar Fritzbox naar netgear gs 108e met cat6 naar stb.
Hoe lang duurt dat inschakelverschijnsel?Bij het aan doen van de stb en tv eerst zwart scherm dan draaiende cirkel en dan ff wachten en dan beeld. Gek wordt je ervan
Ga ik doen met mijn laptop en zal het laten weten. I schakelmoment ongeveer 15 secEricJH schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 21:05:
[...]
Waarschijnlijk is de browser van TV de beperkende factor. Doe hetzelfde eens met een bedraad aangesloten PC op dezelfde switch.
[...]
Hoe lang duurt dat inschakelverschijnsel?
Juist wel, bij 100/100 ga je er ook overheen. Alleen is dat relatief wat minder dan bij 50/50. Maar 20% is wel mogelijk, dus 120/120 is soms haalbaar, met 150 voor up als uitschieter.Sneezzer schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 17:21:
Ik ben benieuwd welke snelheden jullie halen met de verschillende glasvezel abbo's van KPN.
Met mijn 50/50 haal ik in werkelijkheid namelijk 70/93. Upgrade naar 100/100 bied mij dus eigenlijk weinig.
Ik heb mijn experiabox verwijderd. En de tp link deco x50 gekoppelt direct aan de glasvezel modem. Dit draait, alleen krijg ik geen iptv werkend die bekabeld zijn aangesloten op de deco x50 die in router mode staan. Iemand tips?
Je tp link router config goed zetten?sniperxnl schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 23:34:
Ik heb mijn experiabox verwijderd. En de tp link deco x50 gekoppelt direct aan de glasvezel modem. Dit draait, alleen krijg ik geen iptv werkend die bekabeld zijn aangesloten op de deco x50 die in router mode staan. Iemand tips?
Sarcasm is my superpower! What's yours?
@sniperxnl Ik ben vandaag met precies dezelfde combinatie bezig geweest en krijg het ook niet werkend (internet wel maar IPTV niet), maar krijg door onderstaande steeds meer het idee dat het op dit moment sowieso niet aan de praat te krijgen is helaas...sniperxnl schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 23:34:

kariem112 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:10:
[...]
Die 85 procent is een bekend probleem, daar hebben meer mensen last van. En nog geen oplossing volgens mij..... Is iets van de laatse week.
Tijd om afscheid te nemen van dit deel van het forum. Met de Black Friday-aanbieding overgestapt naar Ziggo, per 27 december.
Na 11 jaar glas. Begonnen op het onvolprezen Concepts, waarvan helaas de coax-route nooit de kans heeft gekregen volwassen te worden, daarna Telfort (in ieder geval goedkoop) en toen naar KPN. En het werd alleen maar duurder. Jarenlang onder de €50 naar nu meer dan €78. Zonder aanbieding is mede-oligopolist Ziggo overigens niet goedkoper.
De laatste paar jaar geplaagd door uitval van de internetverbinding. Soms weken niet, dan drie maal of vaker op een avond (zie eerdere posts). Kunnen we nu zien of het toch niet aan onze eigen installatie ligt, hoewel een complete vervanging van alle apparatuur daar niet geholpen heeft.
We zullen zien!
Na 11 jaar glas. Begonnen op het onvolprezen Concepts, waarvan helaas de coax-route nooit de kans heeft gekregen volwassen te worden, daarna Telfort (in ieder geval goedkoop) en toen naar KPN. En het werd alleen maar duurder. Jarenlang onder de €50 naar nu meer dan €78. Zonder aanbieding is mede-oligopolist Ziggo overigens niet goedkoper.
De laatste paar jaar geplaagd door uitval van de internetverbinding. Soms weken niet, dan drie maal of vaker op een avond (zie eerdere posts). Kunnen we nu zien of het toch niet aan onze eigen installatie ligt, hoewel een complete vervanging van alle apparatuur daar niet geholpen heeft.
We zullen zien!
Je kunt proberen eenmalig je xperiabox ertussen te zetten..... Daarna zou die het ook met een ander modem weer moeten doenlooppak schreef op zondag 27 november 2022 @ 01:13:
[...]
@sniperxnl Ik ben vandaag met precies dezelfde combinatie bezig geweest en krijg het ook niet werkend (internet wel maar IPTV niet), maar krijg door onderstaande steeds meer het idee dat het op dit moment sowieso niet aan de praat te krijgen is helaas...![]()
[...]
Voldoet je Deco X50 aan de eisen gesteld door KPN? Zie openingspost kopje eigen router. Je router moet dus een igmp proxy hebben en voor het IPTV DHCP verzoek option 60 kunnen mee versturen met de juiste waarde.sniperxnl schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 23:34:
Idd zat er ook aan te denken...maar bespaar nu €😁Get!em schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 22:38:
[...]
Juist wel, bij 100/100 ga je er ook overheen. Alleen is dat relatief wat minder dan bij 50/50. Maar 20% is wel mogelijk, dus 120/120 is soms haalbaar, met 150 voor up als uitschieter.
:strip_exif()/f/image/GYSomniUxqIOFnqkkX91cpjI.jpg?f=fotoalbum_large)
Powered by KPN | Experia Box V10 + TP-link switch LS1005G + 2 Superwifi
KPN geeft klanten 3 maanden HBO Max cadeau.
Dat is grappig :
Ik betaal 35 euro per maand voor alleen internet via gasvezel.
Nu met HBO Max ziet de portal dat het een Hussel korting kan geven dus :
3 maanden gratis HBO max, is 3 maanden 5 euro korting op de 35 euro.
Dus niet alleen HBO Max 3 maanden gratis, ook 3 maanden lang 5 euro korting.
Dat is grappig :
Dus niet alleen HBO Max 3 maanden gratis, ook 3 maanden lang 5 euro korting.
/f/image/OpraL9KpR3aVs9kqSLK7y0Mk.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 32% gewijzigd door kevertje1977 op 27-11-2022 12:38 ]
Die entertainmentkorting is niet per se omdat je HBO er bij neemt maar omdat je ook mobiel van KPN hebt. Maar die krijg je alleen als je ook iets neemt van Entertainment. Dus HBO, Netflix e.d.kevertje1977 schreef op zondag 27 november 2022 @ 12:33:
KPN geeft klanten 3 maanden HBO Max cadeau.
Dat is grappig :
Dus niet alleen HBO Max 3 maanden gratis, ook 3 maanden lang 5 euro korting.[Afbeelding]
Dus na die drie maanden is HBO niet meer gratis maar wel met 5 euro korting. Tenzij je het stopt natuurlijk..
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Ik snap hem. Maar voorheen had ik geen entertainment via KPN.Barre73 schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:42:
[...]
Die entertainmentkorting is niet per se omdat je HBO er bij neemt maar omdat je ook mobiel van KPN hebt. Maar die krijg je alleen als je ook iets neemt van Entertainment. Dus HBO, Netflix e.d.
Dus na die drie maanden is HBO niet meer gratis maar wel met 5 euro korting. Tenzij je het stopt natuurlijk..
Maar eigenlijk zeg je dus dat ik beter netflix via KPN kan doen over 3 maanden zodat ik 5 euro korting krijg.
Yep.. maar alleen als je mobiel bij KPN zit. Het is wel een lock-in constructie natuurlijk...kevertje1977 schreef op zondag 27 november 2022 @ 16:45:
[...]
Ik snap hem. Maar voorheen had ik geen entertainment via KPN.
Maar eigenlijk zeg je dus dat ik beter netflix via KPN kan doen over 3 maanden zodat ik 5 euro korting krijg.
Voor wie een direct opzegbaar abbonement heeft. Je kan nog tot en met maandag een leuke korting fixen. Niet zoveel als de black friday actie, maar genoeg om voor mij niet op te zeggen en het gedoe te hebben met andere provider, of aanvragen op naam van de vrouw.
Net even gebeld en gezegd dat ik ze te duur vind. Dan zeggen ze kan ik een aanbod doen ? En dan zeg je tenzij die in de buurt komt van nieuwe klanten heb ik geen intresse 😆.
Dus ga nu van 85 pm naar 3 x 35, 6 x 40, en 3 x 72,50. Dat is van 1020 naar 562.50 voor een jaar 😄. Daarvoor heb ik met plezier een uur in de wacht gestaan (niet dat ik veel beters te doen had met de regen).
* Hussel 1 Gbit (was 200 mbit) en was half uur later ook al actief
* 1 tv + opnemen (1 tv ingeleverd, kijk toch altijd Netflix boven)
* Vaste telefonie weg (ik wist nummer toch al geeneens)
* Gratis Spotify weg (wou toch al YouTube Premium).
Net even gebeld en gezegd dat ik ze te duur vind. Dan zeggen ze kan ik een aanbod doen ? En dan zeg je tenzij die in de buurt komt van nieuwe klanten heb ik geen intresse 😆.
Dus ga nu van 85 pm naar 3 x 35, 6 x 40, en 3 x 72,50. Dat is van 1020 naar 562.50 voor een jaar 😄. Daarvoor heb ik met plezier een uur in de wacht gestaan (niet dat ik veel beters te doen had met de regen).
* Hussel 1 Gbit (was 200 mbit) en was half uur later ook al actief
Dus als ik het goed begrijp kwam je van een Xs4all abo af?Jan-man schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:07:
Voor wie een direct opzegbaar abbonement heeft. Je kan nog tot en met maandag een leuke korting fixen. Niet zoveel als de black friday actie, maar genoeg om voor mij niet op te zeggen en het gedoe te hebben met andere provider, of aanvragen op naam van de vrouw.
* Hussel 1 Gbit (was 200 mbit) en was half uur later ook al actief![]()
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Nee zit al sinds dag 1 bij kpn.OMX2000 schreef op zondag 27 november 2022 @ 23:26:
[...]
Dus als ik het goed begrijp kwam je van een Xs4all abo af?
Dank voor de tip, geprobeerd maar ook dat heeft het euvel helaas niet verholpenkariem112 schreef op zondag 27 november 2022 @ 07:38:
[...]
Je kunt proberen eenmalig je xperiabox ertussen te zetten..... Daarna zou die het ook met een ander modem weer moeten doen
IGMP proxy is mogelijk en heb ik ook aangezet (middels het IGMP snooping knopje denk ik?), maar ik heb het idee dat option 60 los aanzetten niet mogelijk is op de deco's i.t.t. de meer geavanceerde broertjes van ubiquiti helaasMuis666 schreef op zondag 27 november 2022 @ 09:36:
[...]
Voldoet je Deco X50 aan de eisen gesteld door KPN? Zie openingspost kopje eigen router. Je router moet dus een igmp proxy hebben en voor het IPTV DHCP verzoek option 60 kunnen mee versturen met de juiste waarde.
Shit, wellicht dus net te laat.Jan-man schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:07:
Via welke ingang heb je dit gedaan? normale manier of via de opzeg route?
En ja, welk nummer bel je ervoor?
PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342
Ben bang dat je te laat bent maar je kan proberen. Gewoon 0800-0402 en bij bandje zeggen opzeggen abbonement.Roger Beurskens schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:41:
[...]
Shit, wellicht dus net te laat.
Via welke ingang heb je dit gedaan? normale manier of via de opzeg route?
En ja, welk nummer bel je ervoor?
ik heb gisteren ook kpn besteld na bijna een leven lang ziggo.
Alleen bedenk ik me nu dat ik niks over telefoon heb gezien, een belletje levert niks anders op dat ik maar in mn 'info over uw bestelling' mail moet kijken, maar daar staat niets in. Moet je dat niet extra bestellen, en opgeven dat je je nummer wil behouden?
Ik vind wel dat ze maar lastig bereikbaar zijn, dat vond ik bij ziggo een stuk beter.
Alleen bedenk ik me nu dat ik niks over telefoon heb gezien, een belletje levert niks anders op dat ik maar in mn 'info over uw bestelling' mail moet kijken, maar daar staat niets in. Moet je dat niet extra bestellen, en opgeven dat je je nummer wil behouden?
Ik vind wel dat ze maar lastig bereikbaar zijn, dat vond ik bij ziggo een stuk beter.
Vreemd dat je dat niet tegen gekomen bent in het bestelproces. Of je vaste telefonie wilt is de eerste optie bij de extra internetdiensten. Als je daar op 'extra informatie' klikt kom je meteen al op een popup waarin nummerbehoud aangeboden wordt.teapot schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:24:
ik heb gisteren ook kpn besteld na bijna een leven lang ziggo. Alleen bedenk ik me nu dat ik niks over telefoon heb gezien, een belletje levert niks anders op dat ik maar in mn 'info over uw bestelling' mail moet kijken, maar daar staat niets in.
Ik zou nog eens bellen, misschien dat je dan een ander krijgt die je wel wil helpen. Anders de hele bestelling annuleren en helemaal opnieuw beginnen, lijkt me.
Wat bedoel je met lastig bereikbaar?teapot schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:24:
ik heb gisteren ook kpn besteld na bijna een leven lang ziggo.
Ze zijn bereikbaar via 08000402
Ze zijn bereikbaar via de chat op de site
Ze zijn bereikbaar via het forum
Ze zijn bereikbaar via Twitter
En dan zijn er ook nog KPN winkels
Die is onbemand. Zit alleen nog een domme chatbot achter. Elke vraag die niet wordt begrepen wordt doorverwezen naar de telefoon.Dennis-L schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:49:
[...]
[...]
Bereikbaar is KPN wel, maar..Dennis-L schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:49:
[...]
Wat bedoel je met lastig bereikbaar?
Ze zijn bereikbaar via 08000402
Ze zijn bereikbaar via het forum
Ze zijn bereikbaar via Twitter
En dan zijn er ook nog KPN winkels
- Telefonisch is het vaak een drama wat betreft vriendelijjkheid, kennis en wordt verbinding vaak verbroken.
- Chat is tegenwoordig alleen nog een chatbot. Een medewerker via de chat spreken gaat sinds juli niet
meer
- Forum is de beste manier maar het kan een paar dagen duren voordat een moderator reageert. Andere klanten zijn zeer behulpzaam.
- Twitter wil wel een swerken maar die vragen je toch vaak te bellen (zie punt 1)
0 issues mee gehad. En heb ze toch regelmatig aan de lijn gehad.Edje040 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:14:
Bereikbaar is KPN wel, maar..
- Telefonisch is het vaak een drama wat betreft vriendelijjkheid, kennis en wordt verbinding vaak verbroken.
Sometimes you need to plan for coincidence
Bij Ziggo tref je een scholier zonder mandaat, bij KPN tref je aan de telefoon een medewerker die wel genoeg mandaat heeft om iets op te lossen. Los van de bereikbaarheid, is mijn ervaring dat KPN vaker scoort op "first time right"Edje040 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:14:
[...]
Bereikbaar is KPN wel, maar..
- Chat is tegenwoordig alleen nog een chatbot. Een medewerker via de chat spreken gaat sinds juli niet
meer
- Forum is de beste manier maar het kan een paar dagen duren voordat een moderator reageert. Andere klanten zijn zeer behulpzaam.
- Twitter wil wel een swerken maar die vragen je toch vaak te bellen (zie punt 1)
Black friday deal meegepakt. Glas ligt nog niet binnen, maar kon die deal niet echt laten schieten.
Vraagje voor diegene met een Fritzbox als hoofdrouter...
Ik ben in mei overgestapt van een kabelaanbieder naar KPN Glasvezel. Fritzbox 7590 is blijven hangen, en het KPN toegangspunt is rechtstreeks in de WAN van de Fritzbox gezet. KPN Glasvezel profiel geselecteerd, monteur heeft lijn getest en alles was OK.
Toch heb ik zeer vaak (8-10x per maand) wegvallende verbinding. Soms slaat het glasvezel kastje in alarm, dan is het duidelijk de lijn. Inmiddels is het toegangspunt van KPN al vervangen. Maar ik zie in de logs van de Fritzbox dan 'internet verbinding verbroken" en vlak daarna "PPPoE tijd overschreden".
Ik zag dat anderen dit ook hadden (op KPN forum), maar daar inmiddels opgelost zonder te vertellen hoe..
Heeft iemand anders dit probleem? Ik zou de Fritzbox kunnen herstellen naar fabrieksinstellingen en opnieuw alles instellen, maar met een netwerk van ruim 80 apparaten en vaste IP adressen is dat nogal een klus.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Alvast enorm bedankt!
Jelle
Ik ben in mei overgestapt van een kabelaanbieder naar KPN Glasvezel. Fritzbox 7590 is blijven hangen, en het KPN toegangspunt is rechtstreeks in de WAN van de Fritzbox gezet. KPN Glasvezel profiel geselecteerd, monteur heeft lijn getest en alles was OK.
Toch heb ik zeer vaak (8-10x per maand) wegvallende verbinding. Soms slaat het glasvezel kastje in alarm, dan is het duidelijk de lijn. Inmiddels is het toegangspunt van KPN al vervangen. Maar ik zie in de logs van de Fritzbox dan 'internet verbinding verbroken" en vlak daarna "PPPoE tijd overschreden".
Ik zag dat anderen dit ook hadden (op KPN forum), maar daar inmiddels opgelost zonder te vertellen hoe..
Heeft iemand anders dit probleem? Ik zou de Fritzbox kunnen herstellen naar fabrieksinstellingen en opnieuw alles instellen, maar met een netwerk van ruim 80 apparaten en vaste IP adressen is dat nogal een klus.
Alvast enorm bedankt!
Jelle
Hmmm, hier ook al sinds het begin een Fritz!Box 7590, maar nooit eigenlijk dergelijke klachten meegemaakt. Afgelopen week heeft KPN hier wel werkzaamheden uitgevoerd, vandaar de 4 disconnects in deze maand. Maar vorige maande de hele maand online zonder onderbreking. En dat is ook wat ik gewend ben met deze setup:jelleeelco schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:01:
Alvast enorm bedankt!
Jelle
:fill(white):strip_exif()/f/image/GuxoTjH4zRBk5KQRq6gvDv1a.png?f=user_large)
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Thanks voor de reactie. Ik vermoed ook dat het een instelling/probleem in de Fritzbox is. Maar voor ik de hele boel ga omgooien, had ik de hoop dat er mss een simpele setting in de instellingen iets kon verbeteren.TFHfony schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:12:
[...]
Hmmm, hier ook al sinds het begin een Fritz!Box 7590, maar nooit eigenlijk dergelijke klachten meegemaakt. Afgelopen week heeft KPN hier wel werkzaamheden uitgevoerd, vandaar de 4 disconnects in deze maand. Maar vorige maande de hele maand online zonder onderbreking. En dat is ook wat ik gewend ben met deze setup:
[Afbeelding]
Ik heb al wel de internet wizard opnieuw uitgevoerd, maar dat maakt helaas niets uit. Bij mij echt veel resets zie ik nu: vorige maand 16 en deze maand 21...
[ Voor 3% gewijzigd door jelleeelco op 30-11-2022 12:29 ]
Wellicht een overbodige vraag, maar wel de nieuwste firmware in je Fritz!Box zitten?jelleeelco schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:14:
[...]
Thanks voor de reactie. Ik vermoed ook dat het een instelling/probleem in de Fritzbox is. Maar voor ik de hele boel ga omgooien, had ik de hoop dat er mss een simpele setting in de instellingen iets kon verbeteren.
Ik heb al wel de internet wizard opnieuw uitgevoerd, maar dat maakt helaas niets uit. Bij mij echt veel resets zie ik nu: vorige maand 16 en deze maand 21...
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
JazekerTFHfony schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:03:
[...]
Wellicht een overbodige vraag, maar wel de nieuwste firmware in je Fritz!Box zitten?
XSG-PON aansluiting bij KPN? (aangezien je sprak over Alarm).jelleeelco schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:16:
[...]
Jazekerdie wordt netjes altijd bijgehouden
@dennis Ze zijn lastig bereikbaar, wat snap je daar niet aan?
het is opgelost, ik heb een medewerker gesproken.
Ik begrijp de reactie van @Dennis-L wel. Zelfs vrijdag met Black Friday had ik met een half uur een medewerker aan de lijn. Normaal contact ik ze trouwens via facebook messenger, gaat prima als je niet direct antwoord hoeft te hebben.teapot schreef op woensdag 30 november 2022 @ 14:55:
Een reset naar fabrieksinstellingen doet (waarschijnlijk) wonderen!jelleeelco schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:01:
Alvast enorm bedankt!
Jelle
Dat is jouw mening, geen feit.teapot schreef op woensdag 30 november 2022 @ 14:55:
Fijn dat het opgelost is.
Ik moet je bekennen dat ik niet weet hoe die aansluiting heet. Het is een kastje waar de glasvezel op binnenkomt, waar vervolgens een zwart kastje op is geklikt. Dat kastje heeft voeding en een UTP kabel naar de Fritzbox.Barre73 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 14:49:
[...]
XSG-PON aansluiting bij KPN? (aangezien je sprak over Alarm).
Ik ben bang dat je gelijk hebt. Ik zal dat dit weekend eens gaan doen...Dj-sannieboy schreef op woensdag 30 november 2022 @ 16:27:
[...]
Een reset naar fabrieksinstellingen doet (waarschijnlijk) wonderen!
Staan op dat zwarte kastje de woorden Alarm en Connection?jelleeelco schreef op woensdag 30 november 2022 @ 17:55:
[...]
Ik moet je bekennen dat ik niet weet hoe die aansluiting heet. Het is een kastje waar de glasvezel op binnenkomt, waar vervolgens een zwart kastje op is geklikt. Dat kastje heeft voeding en een UTP kabel naar de Fritzbox.
Dan is het XGS-PON.
En ik vraag dat omdat ik dat bij meer XGS-PON gebruikers lees en hoor. Korte onderbrekingen van de verbinding, meerdere keren per dag.
Goedenavond, nu Ziggo, maar kort geleden een brief van Glaspoort dat ze glasvezel komen aanleggen. Ben wel geïnteresseerd in KPN glasvezel internet only.
Heb nu een Ziggo modem in bridge en daarachter mijn eigen infrastructuur. Die infrastructuur wil ik graag behouden,die is goed, Netgear Orbi met 2 satellieten, dus een ethernetkabel met KPN internet in de WAN poort van mijn router steken zonder dat er een dubbel NAT situatie ontstaat.
Hoe gaat dit bij KPN? Moet er dan een media converter achter de ftu, en dan mijn router in? Geen ervaring met glas.
De reden dat ik mijn eigen infrastructuur wil blijven gebruiken is omdat het goed werkt, en omdat ik geen zin heb alle apparaten over te zetten op een nieuw (wifi) netwerk. Ook switchen van provider is dan makkelijker.
Heb nu een Ziggo modem in bridge en daarachter mijn eigen infrastructuur. Die infrastructuur wil ik graag behouden,die is goed, Netgear Orbi met 2 satellieten, dus een ethernetkabel met KPN internet in de WAN poort van mijn router steken zonder dat er een dubbel NAT situatie ontstaat.
Hoe gaat dit bij KPN? Moet er dan een media converter achter de ftu, en dan mijn router in? Geen ervaring met glas.
De reden dat ik mijn eigen infrastructuur wil blijven gebruiken is omdat het goed werkt, en omdat ik geen zin heb alle apparaten over te zetten op een nieuw (wifi) netwerk. Ook switchen van provider is dan makkelijker.
Zeker als je internet only hebt, zou dat prima moeten werken. Gewoon de WAN van je huidige router in mediaconverter proppen en PPPoE instellen op je Netgear orbi. Username & wachtwoord zijn vrij te kiezen.Stokertje schreef op woensdag 30 november 2022 @ 20:33:
Goedenavond, nu Ziggo, maar kort geleden een brief van Glaspoort dat ze glasvezel komen aanleggen. Ben wel geïnteresseerd in KPN glasvezel internet only.
Bij het activeren van de lijn even de KPN Box 12 die je geleverd krijgt aansluiten. Daarna deze gewoon lekker in de doos in de kast leggen.
[ Voor 5% gewijzigd door TFHfony op 30-11-2022 20:42 ]
@Stokertje ter toevoeging op bovenstaande: je KPN verbinding wordt afgeleverd met een NT/mediaconverter. Dat hoef je niet zelf te regelen.TFHfony schreef op woensdag 30 november 2022 @ 20:41:
[...]
Zeker als je internet only hebt, zou dat prima moeten werken. Gewoon de WAN van je huidige router in mediaconverter proppen en PPPoE instellen op je Netgear orbi. Username & wachtwoord zijn vrij te kiezen.
Bij het activeren van de lijn even de KPN Box 12 die je geleverd krijgt aansluiten. Daarna deze gewoon lekker in de doos in de kast leggen.
Okay, klinkt goed, dankjewel. En die media converter wordt ook door KPN geleverd/geïnstalleerd?TFHfony schreef op woensdag 30 november 2022 @ 20:41:
[...]
Zeker als je internet only hebt, zou dat prima moeten werken. Gewoon de WAN van je huidige router in mediaconverter proppen en PPPoE instellen op je Netgear orbi. Username & wachtwoord zijn vrij te kiezen.
YepStokertje schreef op woensdag 30 november 2022 @ 20:50:
[...]
Okay, klinkt goed, dankjewel. En die media converter wordt ook door KPN geleverd/geïnstalleerd?
Ah, stelde de vraag op hetzelfde moment als jij het antwoord neerzette! Thx!Barre73 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 20:49:
[...]
@Stokertje ter toevoeging op bovenstaande: je KPN verbinding wordt afgeleverd met een NT/mediaconverter. Dat hoef je niet zelf te regelen.
Je moet bij een eigen router ook specificeren dat de PPPoE sessie over Vlan 6 loopt. Anders krijg je echt geen verbinding.TFHfony schreef op woensdag 30 november 2022 @ 20:41:
[...]
Uiteindelijk is alles opgelost.GAIAjohan schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:37:
[...]
Ik heb vanochtend de stekkers eruit gehad. Alles startte daarna weer op zoals verwacht. Geen snelheidsaanpassing of zo. Zojuist Om 12:30 gingen ineens alle citrix sessies uit, handig, en het glas lampje op de NT brandt niet meer..
Herstarten NT heeft geen zin..
Ik ga ziggo maar weer aansluiten en hopen dat dat werkt.. en nope
KPN zou pas de 29e ingaan zeiden ze. Ik had nog geen werkende connectie mogen hebben.
Nou op de 29e weer een monteur in huis. Heeft alles opnieuw gedaan. heel andere gast ook.
Is ook nog naar de wijkkast gegaan om te kijken of daar alles goed ging.
Alleen is mijn download nu nog niet altijd stabiel. Dat zag hij ook. Upload is wel retestabiel. maar qua download zag hij ook verschil tussen zijn laptop (slecht), zijn aparte testkastje (goed).
Gamepc desktop haalt bedraad netjes

en draadloos lijkt me ook prima (op mesh wifi (Dlink, hardwired) van Action + Intel Wi-Fi6 AX200 kaartje)

Maar mn werkpc haalt qua upload wel 900mbit, maar download net aan 300, ook dezelfde kabel geprobeerd als game pc..
[ Voor 4% gewijzigd door GAIAjohan op 01-12-2022 13:40 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
niet toevallig op je werkpc iets van hyperv of andere virtualisatie software draaien? En wat gebeurd er als je direct na het opstarten de windows store app Speedtest gebruikt?GAIAjohan schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:38:
[...]
Uiteindelijk is alles opgelost.
KPN zou pas de 29e ingaan zeiden ze. Ik had nog geen werkende connectie mogen hebben.
Nou op de 29e weer een monteur in huis. Heeft alles opnieuw gedaan. heel andere gast ook.
Is ook nog naar de wijkkast gegaan om te kijken of daar alles goed ging.
Alleen is mijn download nu nog niet altijd stabiel. Dat zag hij ook. Upload is wel retestabiel. maar qua download zag hij ook verschil tussen zijn laptop (slecht), zijn aparte testkastje (goed).
Gamepc desktop haalt bedraad netjes
[Afbeelding]
en draadloos lijkt me ook prima (op mesh wifi (Dlink, hardwired) van Action + Intel Wi-Fi6 AX200 kaartje)
[Afbeelding]
Maar mn werkpc haalt qua upload wel 900mbit, maar download net aan 300, ook dezelfde kabel geprobeerd als game pc..
Voor een probleempje op te lossen krijgen we het advies om de Modem een keer te resetten.
Ik weet dat ik na een reset opnieuw de SSID aan moet passen, dat is zo gepiept.
Maar...
Moet ik na een reset mijn Superwifi helemaal opnieuw aansluiten of blijft dat wel werken?
Ik weet dat ik na een reset opnieuw de SSID aan moet passen, dat is zo gepiept.
Maar...
Moet ik na een reset mijn Superwifi helemaal opnieuw aansluiten of blijft dat wel werken?
Louzy#2475
Die app ga ik daar niet op installeren. Er draait verder geen virtualisatie software op. Gewoon een vrij standaard win10 installatie met wat devtools.mrdemc schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:56:
[...]
niet toevallig op je werkpc iets van hyperv of andere virtualisatie software draaien? En wat gebeurd er als je direct na het opstarten de windows store app Speedtest gebruikt?
Dergelijke terugvallen qua download maar niet qua upload zie ik overigens ook bij mijn privelaptop. En gezien de installateur het ook zag zal het toch iets in de kabel, modem of wijkkast zijn. Maargoed ik heb ook alleen maar 1gbit omdat het qua prijs niks uitmaakte
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Als de game-pc het niet heeft lijkt het me dat je de modem en wijkkast sowieso al kan uitsluiten.
De app geeft wel wat betere resultaten omdat je dan niet met de overhead van de browser zit. Qua devtools kan WSL en/of Docker bijv. ook invloed hebben (virt.), maar in feite kun je er vanuit gaan dat het ligt aan jouw device.GAIAjohan schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:31:
[...]
Die app ga ik daar niet op installeren. Er draait verder geen virtualisatie software op. Gewoon een vrij standaard win10 installatie met wat devtools.
Dergelijke terugvallen qua download maar niet qua upload zie ik overigens ook bij mijn privelaptop. En gezien de installateur het ook zag zal het toch iets in de kabel, modem of wijkkast zijn. Maargoed ik heb ook alleen maar 1gbit omdat het qua prijs niks uitmaakte
Niet helemaal plug en play dus.Muis666 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 22:12:
[...]
Je moet bij een eigen router ook specificeren dat de PPPoE sessie over Vlan 6 loopt. Anders krijg je echt geen verbinding.
Had vandaag gebeld, zoals ik elk jaar doe wanneer mijn abonnement afloopt. Ik kon maar 20 euro korting krijgen voor 3 maanden en een tv pakket gratis (espn, hbo). Erg karig als je het mij vraagt.Jan-man schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:07:
Beste man aan de lijn zei dat dit nog voor 1 week gold...
Maar we weten het allemaal wel, leuk al die lokkertjes, als ze je eenmaal binnen hebben, dan zuigen ze je helemaal leeg en zijn trouwe klanten niks waard.
En nu met het opheffen van hun dochter ondernemingen, heeft de klant weinig anders om uit te kiezen...
Ik ben maar overgestapt van Ziggo 55 euro abbo van TV + Internet Start, naar KPN TV+Internet (Black Friday) 35 euro en van 100mbps naar 1Gb glasvezel. Volgend jaar maar weer overstappen naar ziggo met 50% korting.
Heb geen zin in onderhandelingen met Ziggo telefoniste ivm korting.
Ben benieuwd of KPN goed is. Ben namelijk Ziggo Tv kijken gewend via mijn Sony Bravia TV uit 2021 (zonder Ziggo decoder kastje) en bij KPN kan dat blijkbaar niet, alleen met hun TV decoder en app.
Ben benieuwd of KPN goed is. Ben namelijk Ziggo Tv kijken gewend via mijn Sony Bravia TV uit 2021 (zonder Ziggo decoder kastje) en bij KPN kan dat blijkbaar niet, alleen met hun TV decoder en app.
[ Voor 4% gewijzigd door WinterMute2025 op 02-12-2022 17:09 ]
Het internet zou beter moeten zijn. Hier een veel lagere ping dan bij Ziggo. Voor TV zal het even wennen zijn. Je krijgt wel een kastje waar de afstandsbediening via bluetooth is gekoppeld, dus die kan gewoon achter je tv of in je tv kast. Wat dat betreft hoeft de ervaring niet heel anders te zijn.WinterMute2025 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 17:08:
Ik ben maar overgestapt van Ziggo 55 euro abbo van TV + Internet Start, naar KPN TV+Internet (Black Friday) 35 euro en van 100mbps naar 1Gb glasvezel. Volgend jaar maar weer overstappen naar ziggo met 50% korting.
Ik zou graag de bandbreedte voor bepaalde apparaten willen limiteren, het liefste na een bepaalde hoeveelheid data. Is dat mogelijk met een Experiabox ofmoet ik dan op zoek naar een ander modem?
AMD Ryzen 7 5800X3D • Gigabyte X570 Aorus Elite • Corsair Vengeance LPX 2x16 GB 3600 Mhz • ASRock Radeon RX 6800 • Samsung 980 1TB • Samsung 980 Pro 2TB • WD Blue 1TB • Corsair RM850 Gold • Fractal Define R6 Closed
Nee, de Experiabox kan dat niet. Hier een beschrijving van voorbeelden van routers die dit kunnen en hoe in Windows clients ook e.e.a. in te stellen is.Rezania schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 12:16:
Ik zou graag de bandbreedte voor bepaalde apparaten willen limiteren, het liefste na een bepaalde hoeveelheid data. Is dat mogelijk met een Experiabox ofmoet ik dan op zoek naar een ander modem?
https://www.thetechwire.c...it-bandwidth-on-a-router/
Ik heb net kunnen verlengen. Vraag me af of het wel klopt, maar prima, lekker in mijn voordeel.
Heb verlengd voor 6 maanden voor €35, dan daarna 3 maanden voor €40,-.
Het vreemde is dat ik ook ESPN Compleet een heel jaar gratis krijg (was dit jaar niet zo). En HBO stond nog actief (het cadeautje van 3 maanden gratis) en dat krijg ik nu ook een heel jaar gratis.
Heb verlengd voor 6 maanden voor €35, dan daarna 3 maanden voor €40,-.
Het vreemde is dat ik ook ESPN Compleet een heel jaar gratis krijg (was dit jaar niet zo). En HBO stond nog actief (het cadeautje van 3 maanden gratis) en dat krijg ik nu ook een heel jaar gratis.
MacBook Air M2 2022 / MacBook Pro Retina 13" 2015 / iPhone 16 Pro Natural Titanium
Ahhh Ik lees je berichtje nu pas. Ja, dan heb ik zo'n XGS-PON kastje. Ik heb net mijn volledige fritzbox gereset en ben bezig alles terug te zetten, in de hoop dat het daaraan zou liggen.Barre73 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 18:38:
[...]
Staan op dat zwarte kastje de woorden Alarm en Connection?
Dan is het XGS-PON.
En ik vraag dat omdat ik dat bij meer XGS-PON gebruikers lees en hoor. Korte onderbrekingen van de verbinding, meerdere keren per dag.
Maar als ik jou begrijp dan ligt het wss aan dat kastje? het is dus al een keer vervangen, maar zou dat dan helpen?
En verder.... OMG die fritzbox. Ik snap er niets meer van. Vroeger had ik een optie om geavanceerde instellingen aan te zetten; die optie is bij de laatste update weg?
HUMOR! Vandaag bij het opnieuw installeren kwam ik erachter dat de updates niet meer op automatisch stond, en ik nog steeds op 7.29 zat. Nu geupdate naar 7.50 (!).TFHfony schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:03:
[...]
Wellicht een overbodige vraag, maar wel de nieuwste firmware in je Fritz!Box zitten?
Maar nu kan ik geen fixed-IP meer aanzetten voor apparaten, die optie is weg. Ik dacht dat heeft vast te maken met de Geavanceerde Weergave, maar die is verdwenen...
Dat kan nog steeds hoor, zit alleen verstopt onder "Adressen in het thuisnetwerk (IP-adressen)" als je een specifiek apparaat bekijkt. Sterker nog je kunt nu ook eventueel IPv6 adres vastzettenjelleeelco schreef op zondag 4 december 2022 @ 14:32:
[...]
HUMOR! Vandaag bij het opnieuw installeren kwam ik erachter dat de updates niet meer op automatisch stond, en ik nog steeds op 7.29 zat. Nu geupdate naar 7.50 (!).
Maar nu kan ik geen fixed-IP meer aanzetten voor apparaten, die optie is weg. Ik dacht dat heeft vast te maken met de Geavanceerde Weergave, maar die is verdwenen...
Yeeeeaaaa Dank je wel! Heb me rotgezocht...Miki schreef op zondag 4 december 2022 @ 14:56:
[...]
Dat kan nog steeds hoor, zit alleen verstopt onder "Adressen in het thuisnetwerk (IP-adressen)" als je een specifiek apparaat bekijkt. Sterker nog je kunt nu ook eventueel IPv6 adres vastzetten
Zaterdag het installatiepakket ontvangen, monteur komt vrijdag. Heb zelf vast de modem opgehangen in de meterkast en de juiste DHCP-pool voor mijn netwerk ingesteld. Klopt het dat het glas-overnamepunt niet in het installatiepakket zit en dat de monteur dat meeneemt?
Ik ben toch malle pietje niet!
Yes de ene keer zit die wel in het pakket en de andere keer wordt die door monteur meegenomen en geplaatstThe Legend schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:51:
Zaterdag het installatiepakket ontvangen, monteur komt vrijdag. Heb zelf vast de modem opgehangen in de meterkast en de juiste DHCP-pool voor mijn netwerk ingesteld. Klopt het dat het glas-overnamepunt niet in het installatiepakket zit en dat de monteur dat meeneemt?
Ligt aan de FTU. Bij de nieuwere FTU (TK01) is het in principe doe het zelf tegenwoordig. Bij alle aansluitingen van voor 2016 moet de monteur het nog doen.jopoh schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:05:
[...]
Yes de ene keer zit die wel in het pakket en de andere keer wordt die door monteur meegenomen en geplaatst
Aansluiting is van 2015 en daarna nooit gebruikt dus dan klopt dat.Barre73 schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:29:
[...]
Ligt aan de FTU. Bij de nieuwere FTU (TK01) is het in principe doe het zelf tegenwoordig. Bij alle aansluitingen van voor 2016 moet de monteur het nog doen.
Ik ben toch malle pietje niet!
Hallo Tweakers,
Ik heb een vraagje. Ik heb sinds 1 december glasvezel van KPN met 1Gbps download/upload. In de praktijk heb ik deze snelheid echter nog niet gehaald. De snelheid die ik haal met mijn PC ligt tussen de 700/760 Mbps, en haalt sporadisch net boven de 800Mbps. De upload snelheid ligt tussen de 400/500Mbps.
Wifi is nog problematischer. Op de ochtend van aansluiten haalde ik rond de 850Mbps met mijn iPhone 11 Pro naast de modem, maar die snelheid ligt nu tussen de 400-500Mbps. Ik houd mijn iPhone dus direct naast de modem zonder obstakels ertussen.
Nu heb ik al het nodige gedaan waaronder:
PC (CAT6)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NJCY6BoIyOfUzPih8L3fqtaI.jpg?f=user_large)
iPhone (Wifi)
:strip_exif()/f/image/z7iDQip9l2tknfNgYrvbGF6l.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens KPN was er niets mis en was het allemaal "snel genoeg" maar daar heb ik mijn twijfels aan. Heeft het zin om bijvoorbeeld een monteur van KPN te laten komen? Risico is wel dat ik zelf voor de kosten op draai.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Ik heb een Ubiquiti Dream Router staan, maar wil eerst zeker weten dat de standaard setup goed werkt, zodoende dat ik die nog niet heb aangesloten.
Ik heb een vraagje. Ik heb sinds 1 december glasvezel van KPN met 1Gbps download/upload. In de praktijk heb ik deze snelheid echter nog niet gehaald. De snelheid die ik haal met mijn PC ligt tussen de 700/760 Mbps, en haalt sporadisch net boven de 800Mbps. De upload snelheid ligt tussen de 400/500Mbps.
Wifi is nog problematischer. Op de ochtend van aansluiten haalde ik rond de 850Mbps met mijn iPhone 11 Pro naast de modem, maar die snelheid ligt nu tussen de 400-500Mbps. Ik houd mijn iPhone dus direct naast de modem zonder obstakels ertussen.
Nu heb ik al het nodige gedaan waaronder:
- Glasvezelkastje en modem van stroom gehaald en opnieuw gestart
- De modem gereset
- Wifi uitgeschakeld en de PC direct met een CAT6 kabel aangesloten en een speedtest gedraaid[/i]
- Met KPN gebeld
PC (CAT6)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NJCY6BoIyOfUzPih8L3fqtaI.jpg?f=user_large)
iPhone (Wifi)
:strip_exif()/f/image/z7iDQip9l2tknfNgYrvbGF6l.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens KPN was er niets mis en was het allemaal "snel genoeg" maar daar heb ik mijn twijfels aan. Heeft het zin om bijvoorbeeld een monteur van KPN te laten komen? Risico is wel dat ik zelf voor de kosten op draai.
Ik heb een Ubiquiti Dream Router staan, maar wil eerst zeker weten dat de standaard setup goed werkt, zodoende dat ik die nog niet heb aangesloten.
Enige idee dat bij mij opkomt is dat het gedeelde medium bij XGS-PON de oorzaak is. Woon je in dichtbevolkt gebied? Meet je deze snelheden ook zeg om 03:00 uur?DedSec85 schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:21:
Hallo Tweakers,
Nu heb ik al het nodige gedaan waaronder:Bovenstaande heeft allemaal niet geholpen. Hieronder de screenshots:
- De modem gereset
- Wifi uitgeschakeld en de PC direct met een CAT6 kabel aangesloten en een speedtest gedraaid[/i]
- Met KPN gebeld
PC (CAT6)
[Afbeelding]
iPhone (Wifi)
[Afbeelding]
Hier heb ik Caiway op AON technologie in buitengebied. Behoorlijk strak 940/930 Mbps.
Andere servers van SpeedTest geprobeerd?
Volgens mij is dit een beetje de maximum snelheid van een UDR, want de processor daarvan is de bottleneck op hoge snelheden.DedSec85 schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:21:
Hallo Tweakers,
Nu heb ik al het nodige gedaan waaronder:Bovenstaande heeft allemaal niet geholpen. Hieronder de screenshots:
- De modem gereset
- Met KPN gebeld
PC (CAT6)
[Afbeelding]
iPhone (Wifi)
[Afbeelding]
Tsja, het is een nieuwbouwwijk, maar echt dichtbevolkt zou ik het niet willen noemen. Wel heeft Ziggo wat leveringsproblemen hier, dus een hoop mensen in de buurt zitten bij KPN voor wat ik begreep. Qua servers wissel ik tussen de KPN server in Amsterdam en Rotterdam. Dit zijn ook degene die speedtest zelf voorstelt.ernstoud schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:32:
[...]
Enige idee dat bij mij opkomt is dat het gedeelde medium bij XGS-PON de oorzaak is. Woon je in dichtbevolkt gebied? Meet je deze snelheden ook zeg om 03:00 uur?
Hier heb ik Caiway op AON technologie in buitengebied. Behoorlijk strak 940/930 Mbps.
Andere servers van SpeedTest geprobeerd?
Klopt, als je DPI aanzet. Ik heb nu echter de standaard KPN Box 12 aangesloten zodat ik eerst kan checken of die goed werkt.Polyphemus schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:36:
[...]
Volgens mij is dit een beetje de maximum snelheid van een UDR, want de processor daarvan is de bottleneck op hoge snelheden.
[ Voor 20% gewijzigd door DedSec85 op 05-12-2022 21:39 ]
Congestie zou kunnen. Maar dan zou je ‘s-nachts toch hoger uit moeten komen. Bij mij geeft SpeedTest op de KPN servers geen goede resultaten. Probeer eens Worldstream of I3DNet.DedSec85 schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:37:
Tsja, het is een nieuwbouwwijk, maar echt dichtbevolkt zou ik het niet willen noemen. Wel heeft Ziggo wat leveringsproblemen hier, dus een hoop mensen in de buurt zitten bij KPN voor wat ik begreep. Qua servers wissel ik tussen de KPN server in Amsterdam en Rotterdam. Dit zijn ook degene die speedtest zelf voorstelt.
Maar let op: ik heb dus Caiway. En VDSL/4G van KPN als back-up.
Meest betrouwbare metingen doe ik met iPerf3 naar Worldstream. Strak dus 940/930. SpeedTest wisselt veel meer, gemiddeld over veel metingen kom ik dan wel tot die waardes maar soms is het een aantal keren lager. Maar nooit zo laag als jij noemt.
Op het eigen KPN forum lees ik eigenlijk ook veel berichten over tegenvallende snelheden. De “garantie” die KPN noemt is ook slechter dan Delta/Caiway omdat KPN uitgaat van het technische maximum (dus 940 Mbps voor gigabit Ethernet) en dat tenminste 1 keer er 90% van 940 Mbps gehaald moet worden en minimaal altijd 75% van 940 Mbps. Dus in werkelijkheid tussen 705 en 846 Mbps.
Bij Delta/Caiway is dit maximaal 94% van 1000 Mbps (ze gaan uit van de geadverteerde snelheid en niet van het technische maximum) en minimaal 85% van 1000 Mbps. Dus tussen 850 en 940 Mbps.
Hoeveel je hebt aan die garanties weet ik ook niet maar als jij dus consequent geen snelheid tussen 705 en 846 Mbps meet dan heb je een reden om te klagen.
Overigens heeft XGS-PON 1Gbps enige ruimte naar boven als er een snellere dan 1Gbps ethernet poort zit op de PC. Op Delta/Caiway is bij dergelijke infra iets boven 1000 Mbps wel eens gemeten.
Kan je eens een foto van je glasvezelkastje delen? Of benoemen welke woorden er bij de ledjes staan, dan kunnen we onderscheiden of je GPON of XGS-PON hebt. De laatste heeft een factor 10 hogere backbone naar de POP voor wat betreft gedeelde bandbreedte.DedSec85 schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:21:
Hallo Tweakers,
- De modem gereset
- Met KPN gebeld
PC (CAT6)
[Afbeelding]
iPhone (Wifi)
[Afbeelding]
Dit is het KPN Box 12 modem, naar wat ik heb gelezen is dat geen topper, altijd moeilijk om daar feiten aan te verbinden. Wat je zou kunnen doen is vragen of er een monteur komt met een ander modem. En of deze monteur dan ook gelijk je glasvezel kan reinigen, poetsen.
Ik zou de Box 12 ook nog even met een paperclip (google) een aantal seconden ingedrukt houden en volledig wissen.
Zelf haal ik de snelheden niet over WiFi als ik niet 100% het juiste kanaal pak. Als ik in deze wijk kanaal 48 pak zakt het direct in tot 450Mbit. Op kanaal 52 (waar niemand anders op zit) tikt mijn MacBook Air met 2x2 WiFi AX en een eigen WiFi (Unifi) netwerk de 800Mbit aan.
Kan KPN de glasvezel ook op afstand meten via de ONT @Barre73 CRC/Errors uitlezen?
Zie hieronder:stormfly schreef op maandag 5 december 2022 @ 23:23:
[...]
Kan je eens een foto van je glasvezelkastje delen? Of benoemen welke woorden er bij de ledjes staan, dan kunnen we onderscheiden of je GPON of XGS-PON hebt. De laatste heeft een factor 10 hogere backbone naar de POP voor wat betreft gedeelde bandbreedte.
Dit is het KPN Box 12 modem, naar wat ik heb gelezen is dat geen topper, altijd moeilijk om daar feiten aan te verbinden. Wat je zou kunnen doen is vragen of er een monteur komt met een ander modem. En of deze monteur dan ook gelijk je glasvezel kan reinigen, poetsen.
Ik zou de Box 12 ook nog even met een paperclip (google) een aantal seconden ingedrukt houden en volledig wissen.
Zelf haal ik de snelheden niet over WiFi als ik niet 100% het juiste kanaal pak. Als ik in deze wijk kanaal 48 pak zakt het direct in tot 450Mbit. Op kanaal 52 (waar niemand anders op zit) tikt mijn MacBook Air met 2x2 WiFi AX en een eigen WiFi (Unifi) netwerk de 800Mbit aan.
Kan KPN de glasvezel ook op afstand meten via de ONT @Barre73 CRC/Errors uitlezen?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Yjbuhl2BV4KEooKNZbvIw8OQ.jpg?f=user_large)
Volgens mij dus XGS-PON. Het betreft een nieuwbouwwoning en kan dus inderdaad vragen of een monteur eens langs komt om e.e.a. te controleren. De KPN Box 12 heb ik al enkele keren met een paperclip gereset. Begreep dat hij dan het minst drukke kanaal pakt, maar dat maakt niet echt uit.
iPerf3 moet ik mij nog even in verdiepen. Snap hoe het werkt maar zelf nooit iets mee gedaan. Ik gebruik eigenlijk alleen die Ookla speedtest (die KPN ook op hun eigen website gebruikt), en heb op m'n iPhone nog WiFiman van Ubiquiti en Net Analyzer staan.ernstoud schreef op maandag 5 december 2022 @ 23:02:
[...]
Congestie zou kunnen. Maar dan zou je ‘s-nachts toch hoger uit moeten komen. Bij mij geeft SpeedTest op de KPN servers geen goede resultaten. Probeer eens Worldstream of I3DNet.
Maar let op: ik heb dus Caiway. En VDSL/4G van KPN als back-up.
Meest betrouwbare metingen doe ik met iPerf3 naar Worldstream. Strak dus 940/930. SpeedTest wisselt veel meer, gemiddeld over veel metingen kom ik dan wel tot die waardes maar soms is het een aantal keren lager. Maar nooit zo laag als jij noemt.
Op het eigen KPN forum lees ik eigenlijk ook veel berichten over tegenvallende snelheden. De “garantie” die KPN noemt is ook slechter dan Delta/Caiway omdat KPN uitgaat van het technische maximum (dus 940 Mbps voor gigabit Ethernet) en dat tenminste 1 keer er 90% van 940 Mbps gehaald moet worden en minimaal altijd 75% van 940 Mbps. Dus in werkelijkheid tussen 705 en 846 Mbps.
Bij Delta/Caiway is dit maximaal 94% van 1000 Mbps (ze gaan uit van de geadverteerde snelheid en niet van het technische maximum) en minimaal 85% van 1000 Mbps. Dus tussen 850 en 940 Mbps.
Hoeveel je hebt aan die garanties weet ik ook niet maar als jij dus consequent geen snelheid tussen 705 en 846 Mbps meet dan heb je een reden om te klagen.
Overigens heeft XGS-PON 1Gbps enige ruimte naar boven als er een snellere dan 1Gbps ethernet poort zit op de PC. Op Delta/Caiway is bij dergelijke infra iets boven 1000 Mbps wel eens gemeten.
Zojuist even gekeken en m'n telefoon zit nu onder de 40mbps....lijkt wel alsof de snelheid ook lager wordt naar gelang de spullenboel langer aan staat.
Opzich is het allemaal werkbaar hoor, maar ik heb gewoon ergens het gevoel dat er iets niet goed zit. Denk toch maar eens een KPN monteur laten langskomen, en idd wellicht een andere modem vragen. Ik kan deze week eens die Dream Router aansluiten om te kijken of dat verschil maakt.
Dat is geen XGS-PON. Dan staat er nl. bij dat middelste LEDje geen “Glas” maar “Connection”.DedSec85 schreef op maandag 5 december 2022 @ 23:35:
[...]
Zie hieronder:
[Afbeelding]
Volgens mij dus XGS-PON. Het betreft een nieuwbouwwoning en kan dus inderdaad vragen of een monteur eens langs komt om e.e.a. te controleren. De KPN Box 12 heb ik al enkele keren met een paperclip gereset. Begreep dat hij dan het minst drukke kanaal pakt, maar dat maakt niet echt uit.
[...]
iPerf3 moet ik mij nog even in verdiepen. Snap hoe het werkt maar zelf nooit iets mee gedaan. Ik gebruik eigenlijk alleen die Ookla speedtest (die KPN ook op hun eigen website gebruikt), en heb op m'n iPhone nog WiFiman van Ubiquiti en Net Analyzer staan.
Zojuist even gekeken en m'n telefoon zit nu onder de 40mbps....lijkt wel alsof de snelheid ook lager wordt naar gelang de spullenboel langer aan staat.
Opzich is het allemaal werkbaar hoor, maar ik heb gewoon ergens het gevoel dat er iets niet goed zit. Denk toch maar eens een KPN monteur laten langskomen, en idd wellicht een andere modem vragen. Ik kan deze week eens die Dream Router aansluiten om te kijken of dat verschil maakt.
Altijd bedraad meten. Je telefoon kan op een WiFi kanaal met storing zitten, dat vertroebelt het beeld.
Heb je nu met SpeedTest (niet in een browser maar met de normale app) WorldStream geprobeerd?
Dat is een GoF AON kastje met een eigen fiber naar de POP.DedSec85 schreef op maandag 5 december 2022 @ 23:35:
[...]
Zie hieronder:
[Afbeelding]
[...]
iPerf3 moet ik mij nog even in verdiepen. Snap hoe het werkt maar zelf nooit iets mee gedaan. Ik gebruik eigenlijk alleen die Ookla speedtest (die KPN ook op hun eigen website gebruikt), en heb op m'n iPhone nog WiFiman van Ubiquiti en Net Analyzer staan.
Dat is een GPON kastje. Maximaal 2,5 gigabit te verdelen over de aangesloten huizen. Vaak in setjes van 16 tot 64 huizen op een POP poort.
Niet direct schrikken. Ziggo deelt met DOCSIS 3.0 500 huizen op 1,6gigabit. En klanten met AON glas delen weer de uplink van de gezamenlijke switch samen.
We delen allemaal bandbreedte, anders zou het onbetaalbaar worden.
Ik denk dat je dan tevreden mag zijn met de behaalde resultaten. Als zoals je zegt “veel buren ook KPN hebben”.
Snelheid meten eigenlijk alleen bedraad uitvoeren. En heb je niet een te oude laptop om te meten?
[ Voor 7% gewijzigd door stormfly op 06-12-2022 20:14 ]
Nee, dit is geen PON maar GoF (AON). Maar dan nog moet 940 Mbit haalbaar zijn.stormfly schreef op maandag 5 december 2022 @ 23:56:
[...]
Dat is een GPON kastje. Maximaal 2,5 gigabit te verdelen over de aangesloten huizen. Vaak in setjes van 16 tot 64 huizen op een POP poort.
Niet direct schrikken. Ziggo deelt met DOCSIS 3.0 500 huizen op 1,6gigabit. En klanten met AON glas delen weer de uplink van de gezamenlijke switch samen.
Ik denk dat je dan tevreden mag zijn met de behaalde resultaten. Als zoals je zegt “veel buren ook KPN hebben”.
Snelheid meten eigenlijk alleen bedraad uitvoeren. En heb je niet een te oude laptop om te meten?
Volgens mij hebben alle Experiaboxen 1Gbps poorten. Dus alleen een snellere poort op de PC zal geen verschil maken, je zult dan ook de Experiabox moeten vervangen.ernstoud schreef op maandag 5 december 2022 @ 23:02:
[...]
Zojuist weer de modem gereset en vervolgens enkele minuten, tezamen met die PON-unit van het stroom afgehaald. Weer ingeschakeld en wat testjes gedaan met WorldStream. Gisteravond rond 24:00 waren de resultaten ongeveer hetzelfde. Kan welleens om 03:00 testen, maar dan in het weekendernstoud schreef op maandag 5 december 2022 @ 23:43:
[...]
Dat is geen XGS-PON. Dan staat er nl. bij dat middelste LEDje geen “Glas” maar “Connection”.
Altijd bedraad meten. Je telefoon kan op een WiFi kanaal met storing zitten, dat vertroebelt het beeld.
Heb je nu met SpeedTest (niet in een browser maar met de normale app) WorldStream geprobeerd?
:strip_exif()/f/image/YI9Rsm1vD1eEpZpv7xpyslii.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat zal ik inderdaad eens navragen. Volgens mij was dat in het ADSL-tijdperk ook zo. Met mijn Ziggo (via COAX) verbinding heb ik vrijwel altijd optimale snelheid gehaald, zelfs als er wat apparatuur aan stond, zodoende dat ik dit niet gewend bent, aangezien ik dacht dat glas sneller en stabieler zou zijn.stormfly schreef op maandag 5 december 2022 @ 23:56:
[...]
Ik moet mij nog inlezen in al die standaardenBarre73 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 07:17:
[...]
Nee, dit is geen PON maar GoF (AON). Maar dan nog moet 940 Mbit haalbaar zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door DedSec85 op 06-12-2022 07:35 ]
Waar zie jij dat aan? Wat maakt GoF anders dan GPON? GoF is een 1:1 glasvezel naar de POP waarbij er een ethernet converter bij de klant is geplaatst? (Welke er hetzelfde uit ziet als een GPON ONT 😝?)Barre73 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 07:17:
[...]
Nee, dit is geen PON maar GoF (AON). Maar dan nog moet 940 Mbit haalbaar zijn.
De fiber laten poetsen is dan misschien het beste idee. Anders zou ik het niet weten.
Op een ONT staan de woorden alarm en connection.stormfly schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 07:45:
[...]
Waar zie jij dat aan? Wat maakt GoF anders dan GPON? GoF is een 1:1 glasvezel naar de POP waarbij er een ethernet converter bij de klant is geplaatst? (Welke er hetzelfde uit ziet als een GPON ONT 😝?)
De fiber laten poetsen is dan misschien het beste idee. Anders zou ik het niet weten.
:fill(white):strip_exif()/f/image/3pGyHXVMrLDrVcVoBhorgOU1.png?f=user_large)
En links onder XGS-Pon op het apparaat.Dennis-L schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 07:48:
[...]
Op een ONT staan de woorden alarm en connection.[Afbeelding]
Tenzij de ontvanger of zender aan de POP zijde een beetje brak is. Dan helpt jou GoF kastje of in de POP een optic vervangen waarschijnlijk. Het is waarschijnlijk een singel vezel glasvezel.DedSec85 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 07:33:
Ik moet mij nog inlezen in al die standaardenMaar begrijp dus dat dit is echt de manier is hoe KPN levert? Dus dat glasvezelkastje zelf vervangen maakt niets uit?
In datacenters heb je nog wel eens dat één vezel van het vezelpaar vies is. Dan zie je wat jij hebt; 1 richting op goed andere richting impact en lagere waardes. Dubbele vezel SFPs worden volgens mij niet gebruikt bij huis aansluitingen.
Dat neemt de monteur wel met je door. Als mijn collega’s (geen ISP) voor hun klanten een fiber reinigen meten ze ook altijd het optische vermogen met een powermeter. Het mooiste is dan om ook door de fiber heen te meten.
Zijn die woorden op het kastje gelijk bij GPON of XGX-PON daar zat toch ook een afwijkend woord tussen die twee?Dennis-L schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 07:48:
[...]
Op een ONT staan de woorden alarm en connection.[Afbeelding]
Zie hier mijn overzichtje. Aan het einde van de post zie je de GPON ONT (van Nokia) en de XGS-PON ONT van Genexis.stormfly schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 07:56:
[...]
Zijn die woorden op het kastje gelijk bij GPON of XGX-PON daar zat toch ook een afwijkend woord tussen die twee?
En geloof me: De aansluiting van @DedSec85 is AON. De twee zwarte kastjes lijken (teveel) op elkaar maar het zijn die woorden op de voorkant waaraan je het ziet.
En AON is niet vreemd bij nieuwbouwwoningen hoor. Zeker omdat veel nieuwbouwwoningen deel uitmaken van bouwprojecten die wat langer duren. De PoP is daarbij als eerste geplaatst en tot twee jaar geleden had KPN nog geen PON vanuit de PoP. Dus staat daar nu nog AON/GoF apparatuur en die vervangen staat niet bepaald bovenaan de prioriteitenijst.
[ Voor 24% gewijzigd door Barre73 op 06-12-2022 11:35 ]
Ik geloof jou altijdBarre73 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:33:
[...]
Zie hier mijn overzichtje. Aan het einde van de post zie je de GPON ONT (van Nokia) en de XGS-PON ONT van Genexis.
En geloof me: De aansluiting van @DedSec85 is AON. De twee zwarte kastjes lijken (teveel) op elkaar maar het zijn die woorden op de voorkant waaraan je het ziet.
En AON is niet vreemd bij nieuwbouwwoningen hoor. Zeker omdat veel nieuwbouwwoningen deel uitmaken van bouwprojecten die wat langer duren. De PoP is daarbij als eerste geplaatst en tot twee jaar geleden had KPN nog geen PON vanuit de PoP. Dus staat daar nu nog AON/GoF apparatuur en die vervangen staat niet bepaald bovenaan de prioriteitenijst.
Het is een andere ONT. De GPON ONT lijkt heel soms heel erg op de AON ONT, maar de teksten van het middelste lampje verklaart welke het is. Staat daar Glas dan is het AON (Dus een mediaconverter), staat daar Connection dan is het GPON.stormfly schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:41:
[...]
Ik geloof jou altijdIs het dan zo dat de ONT van Genexis bij @DedSec85 slechts in de fiber to ethernet mode is ingesteld? Feitelijk converteert hij het signaal naar UTP. Dat kan je als leek (ik) niet zien aan de buitenkant?
Het is zelfs geen ONT. Een ONT behoort bij een PON netwerk. Een NT (of mediaconverter) behoort bij een AON netwerk.Muis666 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:09:
[...]
Het is een andere ONT. De GPON ONT lijkt heel soms heel erg op de AON ONT, maar de teksten van het middelste lampje verklaart welke het is. Staat daar Glas dan is het AON (Dus een mediaconverter), staat daar Connection dan is het GPON.
Helaas heeft Genexis er in haar wijsheid voor gekozen om de twee precies op elkaar te laten lijken, op de woorden op de voorkant na (en een paar ventilatiesleufjes bovenop).
@stormfly Het woord "Alarm" is de sleutel. Elke PON ONT, of het nou KPN, T-Mobile of Delta is heeft een Alarm lampje voorop zitten. Staat dat er niet, maar staat er bijvoorbeeld Glas, Ethernet, Power, dan heb je te maken met een AON aansluiting.
En nog een laatste opmerking: GPON wordt door KPN Wholesale niet meer geleverd. Dat is een jaartje gedaan als tussenstap en wat er nu nog op actief is, blijft ook zo, maar sinds vorig jaar worden er door KPN al geen GPON aansluitingen meer geactiveerd en sinds begin dit jaar kan geen enkele provider op het KPN WBA netwerk meer GPON bestellen. Dus altijd XGS-PON en dus altijd 10 Gbit te verdelen over de actieve poorten.
[ Voor 26% gewijzigd door Barre73 op 06-12-2022 12:51 ]
Ik ben sinds een paar uur over van Ziggo naar KPN glasvezel (1000/1000). Snelheid via wifi is gek genoeg trager dan voorheen, al is dat deel niet gewijzigd (eigen TP-Link Deco's). Wifi op modem is uitgeschakeld.
Eerste wat de monteur deed toen hij in de meterkast keek was een random stekker eruit trekken, want die zat in de weg. Hop, Ziggo-modem en wifi uit (vrouw boos, was online aan het werk), NAS uitgevallen wat ook niet best is.Zo'n man zit toch 80% van de tijd in meterkasten, dan weet hij toch dat je geen stekkers uitplugt zonder even te checken of dat OK is?
En, eigenlijk off topic, maar deze spulletjes herkende hij niet, en ik snap ook niet wat dat doet (of deed):
:strip_exif()/f/image/eOkoGe5NRRFhsIQtNjL8egpu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/p0Ou94QCsY48nVFCuTZ3VQ0P.jpg?f=fotoalbum_large)
Links is volgens mij gewoon een IS/RA-punt, maar wat is rechts dan? Monteur dacht dat dat groene kabeltje ook glasvezel was. Niet heel spannend, maar als het weg kan levert dat weer wat plek op.
Eerste wat de monteur deed toen hij in de meterkast keek was een random stekker eruit trekken, want die zat in de weg. Hop, Ziggo-modem en wifi uit (vrouw boos, was online aan het werk), NAS uitgevallen wat ook niet best is.Zo'n man zit toch 80% van de tijd in meterkasten, dan weet hij toch dat je geen stekkers uitplugt zonder even te checken of dat OK is?
En, eigenlijk off topic, maar deze spulletjes herkende hij niet, en ik snap ook niet wat dat doet (of deed):
:strip_exif()/f/image/eOkoGe5NRRFhsIQtNjL8egpu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/p0Ou94QCsY48nVFCuTZ3VQ0P.jpg?f=fotoalbum_large)
Links is volgens mij gewoon een IS/RA-punt, maar wat is rechts dan? Monteur dacht dat dat groene kabeltje ook glasvezel was. Niet heel spannend, maar als het weg kan levert dat weer wat plek op.
Voor de Experiabox heb je gelijk, op Delta/Caiway hebben de gelukkigen die er 1 konden vergaren met een Nokia mediaconverter met 10Gbps WAN poort iets meer dan 1000Mbps. gemeten.Muis666 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 07:23:
[...]
Volgens mij hebben alle Experiaboxen 1Gbps poorten. Dus alleen een snellere poort op de PC zal geen verschil maken, je zult dan ook de Experiabox moeten vervangen.
Dit is een Trilink woning. In de blauwe kabel die uit de grond komt zitten twee minitubes. Eentje met koper en eentje om (later) glas in te blazen. Je ziet ook een zwarte soort splitterbox aan het einde van de blauwe kabel. Een blauw buisje naar het ISRA punt en een groen buisje naar een glasvezel FTU. Dus bij jou is ooit wel glasvezel door KPN ingeblazen. Dat is echt maar weinig gebeurd en al lang geleden...Reinier schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:53:
Ik ben sinds een paar uur over van Ziggo naar KPN glasvezel (1000/1000). Snelheid via wifi is gek genoeg trager dan voorheen, al is dat deel niet gewijzigd (eigen TP-Link Deco's). Wifi op modem is uitgeschakeld.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar mijn vraag: Waar is dan jouw glasvezelaansluiting als dat niet die hele oude KPN FTU is die op je foto te zien is? Ik zie een oranje kabel die nog verder loopt dan de foto laat zien. Als daar een nieuwe FTU zit dan is die oude KPN FTU overbodig.
[ Voor 3% gewijzigd door Barre73 op 06-12-2022 15:09 ]
Tnx voor de uitleg! Interessant.
Ik had inderdaad niet vermeld dat die oranje kabel inderdaad de glasvezelaansluiting is die nu in gebruik is. Daar zat ook al een (oude) Genexis FTU gek genoeg. Die is nu vervangen voor een gigabit-variant. Tenminste, volgens mij is alleen de voorkant vervangen, de baseplate is behouden. Ik heb hier geen verstand van verder
Het kan alsnog wel zijn dat dat groene buisje leeg is, ik ga ervan uit dat die aansluiting nooit gebruikt is.
Ik had inderdaad niet vermeld dat die oranje kabel inderdaad de glasvezelaansluiting is die nu in gebruik is. Daar zat ook al een (oude) Genexis FTU gek genoeg. Die is nu vervangen voor een gigabit-variant. Tenminste, volgens mij is alleen de voorkant vervangen, de baseplate is behouden. Ik heb hier geen verstand van verder
Het kan alsnog wel zijn dat dat groene buisje leeg is, ik ga ervan uit dat die aansluiting nooit gebruikt is.
Die FTU die eraan zit werd pas geplaatst als de glasvezel ook werd ingeblazen. Dus er zit wel glasvezel in dat buisje als het goed is.Reinier schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:29:
Tnx voor de uitleg! Interessant.
Ik had inderdaad niet vermeld dat die oranje kabel inderdaad de glasvezelaansluiting is die nu in gebruik is. Daar zat ook al een (oude) Genexis FTU gek genoeg. Die is nu vervangen voor een gigabit-variant. Tenminste, volgens mij is alleen de voorkant vervangen, de baseplat is behouden. Ik heb hier geen verstand van verder
Maar goed: Blijkbaar is er ooit gewoon alsnog een glasvezelaansluiting door Reggefiber naast aangelegd dus dat grote wit/grijze ding met KPN erop mag je eraf halen en weg leggen. Scheelt inderdaad flink wat ruimte.
Handige post die je noemt! Dan zal het inderdaad wel AON zijn. Deze woning is pas enkele maanden geleden opgeleverd trouwens.Barre73 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:33:
[...]
Zie hier mijn overzichtje. Aan het einde van de post zie je de GPON ONT (van Nokia) en de XGS-PON ONT van Genexis.
Op een andere website vond ik dit overzichtje:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tJMu9ENpt7AZ00Sa5LUKblfH.jpg?f=user_large)
Als het AON is, dan zou ik volgens die website de verbinding niet met de buren moeten delen toch?
Ik heb net met de Windows 10 app van Ookla even wat testjes gedaan met die WorldStream server en die performed een stuk beter dan die KPN servers. Zie onderstaand screenshot:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TTL1GXMUPJeI16vOLNVmx1Ce.jpg?f=user_large)
Wifi snelheid is nog niet zo denderend. Als ik op m'n iPhone 11 een speedtest met WorldStream doe en de telefoon naast de modem houd haal ik zo'n 300 Mbps download en rond de 400 Mbps upload. PC via CAT6 lijkt dus prima nu, maar over Wifi twijfel ik. Morgen ofzo maar eens die Ubiquiti router aansluiten om te zien of die beter Wifi levert.
Bij AON deel je inderdaad de vezel tussen POP en thuis niet met anderen. Wel deel je natuurlijk met alle aansluitingen op de POP de capaciteit van de upstream link vanuit de POP naar de bovenliggende infra, ik meen veelal 25Gbps.DedSec85 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:41:
[...]
Handige post die je noemt! Dan zal het inderdaad wel AON zijn. Deze woning is pas enkele maanden geleden opgeleverd trouwens.
[Afbeelding]
Als het AON is, dan zou ik volgens die website de verbinding niet met de buren moeten delen toch?
Ik heb net met de Windows 10 app van Ookla even wat testjes gedaan met die WorldStream server en die performed een stuk beter dan die KPN servers. Zie onderstaand screenshot:
[Afbeelding]
Wifi snelheid is nog niet zo denderend. Als ik op m'n iPhone 11 een speedtest met WorldStream doe en de telefoon naast de modem houd haal ik zo'n 300 Mbps download en rond de 400 Mbps upload. PC via CAT6 lijkt dus prima nu, maar over Wifi twijfel ik. Morgen ofzo maar eens die Ubiquiti router aansluiten om te zien of die beter Wifi levert.
Met betrekking tot WiFi 6 op de iPhone 11 helpt deze test wellicht:
https://www.onemorething....1-wifi-6-hoeveel-sneller/
Op de hele korte afstand zou een iPhone hoger moeten uitkomen. Maar het blijft “Voodoo” hoor… soms is WiFi onbegrijpelijk qua reikwijdte en snelheid.
@DedSec85
Eens hieronder een screenshot WiFi AX met een MacBook Air M2 met slechts 2x2 op een UniFi U6-LR. Zet ik hem op het drukke kanaal 48 haal ik maximaal 450Mbit en op het rustige kanaal 52 deze snelheden.
Als je de goede combinatie hebt kan je hoge snelheden halen. Een iPhone 11 PRO haalt op dezelfde plek 666/663Mbit
Hopelijk brengt jouw UniFi router ook betere snelheden. Fijn dat het raadsel rondom je bedrade snelheden is met het selecteren van andere speedtest servers.
offtopic: ik zie nu in de tekst staan dat hij meerdere download servers heeft gebruikt voor deze test, kende deze feature nog niet
Eens hieronder een screenshot WiFi AX met een MacBook Air M2 met slechts 2x2 op een UniFi U6-LR. Zet ik hem op het drukke kanaal 48 haal ik maximaal 450Mbit en op het rustige kanaal 52 deze snelheden.
Als je de goede combinatie hebt kan je hoge snelheden halen. Een iPhone 11 PRO haalt op dezelfde plek 666/663Mbit
Hopelijk brengt jouw UniFi router ook betere snelheden. Fijn dat het raadsel rondom je bedrade snelheden is met het selecteren van andere speedtest servers.
offtopic: ik zie nu in de tekst staan dat hij meerdere download servers heeft gebruikt voor deze test, kende deze feature nog niet
/f/image/Oy03gLxwJZKF6OFVL4OFCobf.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 27% gewijzigd door stormfly op 07-12-2022 08:17 ]
KPN Server doet het hier prima. |Altijd strak deze snelheden. Ping van 2 is normaal 3DedSec85 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:41:
[...]
Handige post die je noemt! Dan zal het inderdaad wel AON zijn. Deze woning is pas enkele maanden geleden opgeleverd trouwens.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
/f/image/AtmR66glgXLuNEMlJdeNZZX4.png?f=fotoalbum_large)
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen