Ik kan mijn weg goed vinden in de techniek, maar ik ben een leek betreft netwerken. Ik lees veel berichten van mensen die de 1000/1000 niet halen wanneer zijn de Experiabox vervangen voor hun eigen router. Vandaar dat ik mijn vraag hier nu stel.
Ik zit al een paar dagen te bladeren door dit topic en het KPN forum, maar vind het toch wel lastig om antwoorden te vinden op het onderstaande. Sommige berichten die ik vind zijn inmiddels verouderd omdat er nieuwere hardware beschikbaar is. Bij veel berichten ontbreekt vaak informatie hier en daar, daardoor blijft het mij onduidelijk wat wel of niet gelukt is na het vervangen van de Experiabox.
Situatieschets:
- Meterkast met uiteraard het glasvezelpunt.
- Ik heb
alleen internet, 1000/1000. Ik heb geen TV/telefonie, dus dit hoeft ook niet ondersteund te gaan worden. Gaan namelijk ook niet komen in de toekomst.
- Er loopt vanaf de meterkast een CAT5E kabel naar boven.
Nu wil ik graag het volgende bereiken:
1. De Experiabox in de meterkast wil ik vervangen (kan dit met alleen een mesh of heb ik hiervoor een router/switch nodig?).
2. Mijn desktop boven wil ik op zijn minst voorzien van een bekabelde internet verbinding. Een bekabelde verbinding voor mijn werklaptop zou een plus zijn, maar is niet vereist. Ik werk op het moment via WiFi en heb daar nooit problemen mee.
3. Een goed WiFi signaal, zowel beneden als boven (hiervoor wilde ik een mesh systeem van bijv. TP-link aanschaffen, goede ervaringen mee gehad).
4. Port forwarding moet mogelijk zijn om bijv. de Plex server op mijn desktop extern te kunnen benaderen.
5. Natuurlijk de 1000/1000 waarvoor ik betaal.
Ik heb op het moment een budget van +/- 300,-. Ik wilde graag kijken hoe ver ik hiermee kan komen. Zijn er mensen hier die mij een duwtje in de juiste richting kunnen geven qua apparatuur dat ik moet aanschaffen? Is bijv. een switch/router en mesh systeem voldoende om het bovenstaande te bereiken?
Dank voor het lezen