[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 96 ... 185 Laatste
Acties:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:21
garp schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:14:
[...]

Los in de hand zal het vast lukken, maar dat glasvezel aansluitpunt is vastgeschroefd op een sub-optimale plek om het maar voorzichtig uit te drukken. Theorie en praktijk komen niet altijd 100% overeen. Maar goed, volgens mij is het gelukt.
Ach ja.. jij was die Tweaker met dat kastje dat de zonnepaneel-mannen zo lekker vlak onder die FTU hadden gemonteerd. Sub-optimaal... mooie omschrijving :-)

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:34
Sinds oktober over naar KPN. Last bij TV kijken van storingen op NPO 1,2,3. Lag aan KPN en wordt aangewerkt riep de monteur. Sinds 2 weken geen enkele zender meer. Gelijk STB-NMC-400 error. Vandaag monteur geweest. Verschillende modems getest en alleen de experiabox V10 geeft goed TV beeld zonder storingen. Die hangt nu hier dus als vervanger van de V12. Zijn er nog nadelen aan een V10 t.o.v. een V12? Gebruik mijn eigen wifi apparatuur dus voor wifi6 hoef ik geen V12.

[ Voor 3% gewijzigd door Bo0bz op 07-11-2022 13:41 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raindeer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-09 16:38
Bo0bz schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:40:
Sinds oktober over naar KPN. Last bij TV kijken van storingen op NPO 1,2,3. Lag aan KPN en wordt aangewerkt riep de monteur. Sinds 2 weken geen enkele zender meer. Gelijk STB-NMC-400 error. Vandaag monteur geweest. Verschillende modems getest en alleen de experiabox V10 geeft goed TV beeld zonder storingen. Die hangt nu hier dus als vervanger van de V12. Zijn er nog nadelen aan een V10 t.o.v. een V12? Gebruik mijn eigen wifi apparatuur dus voor wifi6 hoef ik geen V12.
Voor zover ik weet niet. Tot vanochtend was ik een tevreden gebruiker van de V10. Heb ook mijn eigen Wifi er achter.

Helaas kom ik nu juist in het topic, omdat de Experia V10 bij mij na 10 minuten de DNS instellingen kwijt raakt. Zelfs als ik met een laptop en UTP rechtstreeks op de V10 aangesloten ben stopt na 10 minuten de DNS lookup en kan ik niets meer. Gelukkig heb ik mijn wifi naar een alternatieve DNS over kunnen zetten, dus we zijn weer in business.

Begon vanochtend rond 0700. Heb alles gereboot, gereset, opnieuw kabeltjes nagelopen, kabeltjes vervangen, KPN helpdesk weet ook niet wat er aan de hand is en stuurt monteur. Vanochtend werkte de TV ook niet, maar die is nu weer operationeel. Maar waar TV blijft werken, stopt de DNS na 15 minuten en dan kom ik zelfs niet meer op www.kpn.com ... Geen idee wat voor rare bug ik heb.

Als Wifi heb ik Google wifi en dat doet het al 5 jaar zonder gedoe. Met de alternatieve DNS werkt het ook weer. Tot nu toe gebruikte altijd de KPN DNS, omdat KPN aan strenge privacy eisen moet voldoen en die data niet zomaar kan doorverkopen. Nu toch maar naar Google DNS en Quad 9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satfreak
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-07 16:11
Barre73 schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:37:
[...]

Het scheiden van de Vlans doe je niet op je switch maar dat doet de router (Fritzbox) meteen al voor je. Dus je eerste idee was al prima. 8 poort switch in de meterkast naast de FB5590. Alle poorten van die switch zijn dan direct zowel te gebruiken voor TV decoders als voor internet. En deze specifieke switch zorgt er dan nog voor dat de multicast TV signalen niet bij je internetapparaten terecht komen (accespoints, playstations, etc..)
Ik heb zelfs nog een Netgear Prosafe JGS524PE met POE staan. Echter zit hier een ventilator in. En mijn meterkast is uitpandig naast de voordeur.

Ik ga dus mijn FB 5590 direct aansluiten op de glasvezel. Dan vanaf LAN 1 naar de Netgear GS108E switch. En vanaf de switch naar de 3 ruimtes waar een WCD zit. Dan in elke ruimte een Netgear GS105E voor TV en Internet.

Zo zou het volgens mij vlekkeloos moeten werken.

Nog aanvullende tips ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Satfreak schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:11:
Waarom een GS116 kopen als ik een GS108E heb liggen ? Het is maar voor 3 ruimtes ! Dus is een 8 ports toch genoeg ?

En anders 3 ruimtes rechtstreeks op de FB.
Dan alleen een switch in 3 ruimtes om de VLans te scheiden voor tv en internet.

Wie heeft er een duidelijke tip of advies
Mijn idee is: zware internet gebruikers zoveel mogelijk rechtstreeks op de FB. Als je intern een NAS hebt staan die veel gebruikt wordt is het natuurlijk een ander verhaal :)

Die 108 heb je liggen, twee 105s niet? Dan gewoon je oorspronkelijke plan aanhouden: investeren om het investeren zal je ervaring niet beter van worden.
Per saldo denk ik dat het voor de meeste mensen niet gek veel uit zal maken of ze alles naar 1 switch laten lopen, of het verkeer per kamer scheiden. Maar het laatste maakt troubleshooting misschien wel weer iets makkelijker.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 09:01

jefjef

learning by doing

Inplaats van de experia box v10 heb ik een fritzbox 7590 geplaatst en vanuit LAN 1 een directe lijn naar de netgear switch 108E van daaruit een netwerkabel naar een sd versie van arris vip en vandaar naar de samsung QE55Q95T. Deze combi deed het goed tot ik overging van de sd naar de vip 5202 4K. Sinds die tijd bij het opstarten draaiende cirkels, fout meldingen dat de voeding van het vip kastje nagekeken moet worden tot aan hmdi fout meldingen. Wat heb ik gedaan dan behalve uren aan de telefoon met KPN en Samsung helpdesk gehangen? Meerdere keren vip kast en tv en met hulp van samsung hdmi poorten gereset. Fritzbox gereset, hdmi kabels (ja meerdere) gekocht en vervangen. Kabel van fb naar netgear van cat5 vervangen naar cat6 en nog steeds het zelfde euvel. Moedeloos. Iemand nog een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satfreak
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-07 16:11
Pietervs schreef op maandag 7 november 2022 @ 17:16:
[...]

Mijn idee is: zware internet gebruikers zoveel mogelijk rechtstreeks op de FB. Als je intern een NAS hebt staan die veel gebruikt wordt is het natuurlijk een ander verhaal :)

Die 108 heb je liggen, twee 105s niet? Dan gewoon je oorspronkelijke plan aanhouden: investeren om het investeren zal je ervaring niet beter van worden.
Per saldo denk ik dat het voor de meeste mensen niet gek veel uit zal maken of ze alles naar 1 switch laten lopen, of het verkeer per kamer scheiden. Maar het laatste maakt troubleshooting misschien wel weer iets makkelijker.
Dus alles gelijk op de fritzbox aansluiten ? En dan in de ruimtes zelf een GS108E Smart Managed switch voor diverse apparaten waaronder smart-TV / Versterker / Playstation

Woonkamer op de LAN1
Slaapkamer 1 op LAN2
Slaapkamer 2 op LAN3

Dan heb ik nog LAN4 over voor Eufy Security Basis-station.

Dan zou het zo moeten worden @Pietervs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:01

Eboman

Ondertitel

Aangezien ik tot nu toe niet veel verder kom met de helpdesk dan we kunnen een monteur sturen.

Ik heb sinds de oplevering een maand geleden, regelmatig dat het internet wegvalt voor 2 a 3 minuten.

In de log staan dan altijd de volgende meldingen (Experia 12) :
06.11.2022 17:54:47 Error PPPOE
Connection has been terminated: remote station is not answering to LCP Echo requests.
06.11.2022 17:54:43 Warning PPPOE
Connection to the Internet has been terminated.(Reboot,Reconfiguration,forced termination)
06.11.2022 17:54:43 Error PPPOE
Connection has been terminated: remote station is not answering to LCP Echo requests.
05.11.2022 12:44:48 Error PPPOE
05.11.2022 12:44:44 Warning PPPOE
Connection to the Internet has been terminated.(Reboot,Reconfiguration,forced termination)
05.11.2022 12:44:44 Error PPPOE
Nu had ik gisteren de fout situatie terwijl ik in de buurt van het modem was, alleen internet knipperde maar het tv lampje bleef groen (tv liep ook gewoon door). Geen fouten op het glasvezel kastje en de WAN link was 7 dagen op (toen moest ik van de helpdesk de kabel er even uithalen).

Iets zegt mij dat het modem een probleem heeft om de PPPOE verbinding online te houden, maar aangezien TV blijft werken, lijkt me dit dan iets aan de centrale kant ?

Iemand deze meldingen eerder gezien?

Ik ga nog wel een keer bellen met de helpdesk maar misschien zitten hier mensen die dit herkennen ?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
jefjef schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:25:
Inplaats van de experia box v10 heb ik een fritzbox 7590 geplaatst en vanuit LAN 1 een directe lijn naar de netgear switch 108E van daaruit een netwerkabel naar een sd versie van arris vip en vandaar naar de samsung QE55Q95T. Deze combi deed het goed tot ik overging van de sd naar de vip 5202 4K. Sinds die tijd bij het opstarten draaiende cirkels, fout meldingen dat de voeding van het vip kastje nagekeken moet worden tot aan hmdi fout meldingen. Wat heb ik gedaan dan behalve uren aan de telefoon met KPN en Samsung helpdesk gehangen? Meerdere keren vip kast en tv en met hulp van samsung hdmi poorten gereset. Fritzbox gereset, hdmi kabels (ja meerdere) gekocht en vervangen. Kabel van fb naar netgear van cat5 vervangen naar cat6 en nog steeds het zelfde euvel. Moedeloos. Iemand nog een tip?
Eerste wat in me opkomt... lange UTP kabel scoren/lenen en de Arris 5202 direct vanaf Fritzbox aansluiten?
Als dat nog niet werkt, de EBV10 tijdelijk terugplaatsen en nog een keer proberen met een directe kabel op de Arris.
Als dat wel werkt sluit je de Arris weer aan via de switch. Werkt dat wel, dan zit het probleem in je Fritz. Systematisch elimineren tot je kan uitsluiten dat het in jouw Fritz of je switch zit. Dan ligt het namelijk aan KPN...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-09 22:06
Eboman schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:52:
Aangezien ik tot nu toe niet veel verder kom met de helpdesk dan we kunnen een monteur sturen.

Ik heb sinds de oplevering een maand geleden, regelmatig dat het internet wegvalt voor 2 a 3 minuten.

In de log staan dan altijd de volgende meldingen (Experia 12) :

[...]

Nu had ik gisteren de fout situatie terwijl ik in de buurt van het modem was, alleen internet knipperde maar het tv lampje bleef groen (tv liep ook gewoon door). Geen fouten op het glasvezel kastje en de WAN link was 7 dagen op (toen moest ik van de helpdesk de kabel er even uithalen).

Iets zegt mij dat het modem een probleem heeft om de PPPOE verbinding online te houden, maar aangezien TV blijft werken, lijkt me dit dan iets aan de centrale kant ?

Iemand deze meldingen eerder gezien?

Ik ga nog wel een keer bellen met de helpdesk maar misschien zitten hier mensen die dit herkennen ?
ppp sessie verbreekt komt vaker voor met een box12 helaas, enige oplossing op dit moment is door een monteur een v10 te laten plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

jefjef schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:25:
Die melding gaf mijn Samsung TV op de slaapkamer ook. Andere HDMI kabel was bij mij de oplossing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:01

Eboman

Ondertitel

jopoh schreef op maandag 7 november 2022 @ 22:03:
[...]

ppp sessie verbreekt komt vaker voor met een box12 helaas, enige oplossing op dit moment is door een monteur een v10 te laten plaatsen
bedankt voor de hint, ik lees ook verschillende mensen die de schuld geven aan de XGSPON ONT die ik ook ontvangen heb, had hiervoor geen glasvezel dus ik kan niet vergelijken of het hieraan lag.

Wat ik begrijp wordt deze ppp sessie opgezet met de ONT ?

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:15
Eboman schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:36:
[...]

bedankt voor de hint, ik lees ook verschillende mensen die de schuld geven aan de XGSPON ONT die ik ook ontvangen heb, had hiervoor geen glasvezel dus ik kan niet vergelijken of het hieraan lag.

Wat ik begrijp wordt deze ppp sessie opgezet met de ONT ?
Nee, de PPP sessie is met een server bij KPN. Al het verkeer tussen jou en KPN loopt natuurlijk wel via de ONT. Dus een korte ONT storing kan een PPP onderbreking veroorzaken, maar niet elke PPP onderbreking hoeft veroorzaakt te worden door de ONT.

[ Voor 19% gewijzigd door Muis666 op 08-11-2022 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 20:50

lSltAlKeR

Time destroys everything!

Satfreak schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:40:
[...]

Dus alles gelijk op de fritzbox aansluiten ? En dan in de ruimtes zelf een GS108E Smart Managed switch voor diverse apparaten waaronder smart-TV / Versterker / Playstation

Woonkamer op de LAN1
Slaapkamer 1 op LAN2
Slaapkamer 2 op LAN3

De Fritz!Box doet niet standaard aan IGMP snooping dus is het een slecht idee om meerdere apparaten welke multicast stream niet kunnen onderscheiden zoals vermoedelijk het EuFy Security Basis station achter port 4 te plaatsen.....

Speedtouch freak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 13:25
Barre73 schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:18:
[...]

Ach ja.. jij was die Tweaker met dat kastje dat de zonnepaneel-mannen zo lekker vlak onder die FTU hadden gemonteerd. Sub-optimaal... mooie omschrijving :-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NM4nfWaSgsf3sSguqU3X2j4eBAA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0a2nlN8WbYYXxyY71wFasETB.jpg?f=fotoalbum_large

Als dit niet voldoet aan de definitie van sub-optimaal dan weet ik het ook niet meer. Het kan werken, maar ook volkomen &^*%# zijn. Vrijdag komt het real-life verdict....

[ Voor 11% gewijzigd door garp op 08-11-2022 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Satfreak schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:40:
[...]

Woonkamer op de LAN1
Slaapkamer 1 op LAN2
Slaapkamer 2 op LAN3

Dat klinkt inderdaad goed. :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
garp schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:45:
[...]

[Afbeelding]

Als dit niet voldoet aan de definitie van sub-optimaal dan weet ik het ook niet meer. Het kan werken, maar ook volkomen &^*%# zijn. Vrijdag komt het real-life verdict....
Jawehhhll, dit gaat werken. Past ook precies net, poeh

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
lSltAlKeR schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:48:
[...]

De Fritz!Box doet niet standaard aan IGMP snooping dus is het een slecht idee om meerdere apparaten welke multicast stream niet kunnen onderscheiden zoals vermoedelijk het EuFy Security Basis station achter port 4 te plaatsen.....
Huh? Een Fritzbox doet zeker wel aan IGMP snooping. Waarom denk je dat zoveel Tweakers hier (en andere KPN Glasvezel klanten) een Fritzbox gebruiken? En KPN zelf een Fritzbox in plaats van een Experia Box aanbiedt voor klanten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lSltAlKeR

lSltAlKeR

Barre73 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:31:
[...]

Huh? Een Fritzbox doet zeker wel aan IGMP snooping. Waarom denk je dat zoveel Tweakers hier (en andere KPN Glasvezel klanten) een Fritzbox gebruiken? En KPN zelf een Fritzbox in plaats van een Experia Box aanbiedt voor klanten?
Naar mijn weten kunnen ze omgaan met IGMPv3 verkeer, maar snoop doen ze niet van zichzelf.... dus als er een aparaat is aangekoppeld welke IGMPv3 verkeer niet herkend geeft de fritz het gewoon door waardoor het risico bestaat dat de fritz over z'n nek gaat, zodra je op de STB in het netwerk gekoppeld al dan niet via een switch allemaal maar streams blijft joinen en het andere apparaat ze niet weet af te melden ;)

[ Voor 11% gewijzigd door lSltAlKeR op 09-11-2022 10:49 ]

Speedtouch freak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR2USA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-09 23:45
Ik kan per 6 december verlengen. Net KPN gebeld en uitgelegd dat ik zoveel mooie aanbiedingen zie en gevraagd wat zij kunnen doen met verlengen. Ik heb Internet Only 1Gb. Mijn aanbod: 6 maanden voor 37,50, daarna 57,50. Oftewel 120,- korting. Zeer netjes van KPN!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-09 11:49
RR2USA schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:21:
Ik kan per 6 december verlengen. Net KPN gebeld en uitgelegd dat ik zoveel mooie aanbiedingen zie en gevraagd wat zij kunnen doen met verlengen. Ik heb Internet Only 1Gb. Mijn aanbod: 6 maanden voor 37,50, daarna 57,50. Oftewel 120,- korting. Zeer netjes van KPN!
Ik vind het een slechte korting. Onlangs had je nog de aanbieding 12 maanden voor 35€ voor internet + TV.
Dus ik denk dat er meer vanaf kan. Je kan wellicht beter wachten op Black Friday?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:07
Lord_Dain schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:27:
[...]

Ik vind het een slechte korting. Onlangs had je nog de aanbieding 12 maanden voor 35€ voor internet + TV.
Dus ik denk dat er meer vanaf kan. Je kan wellicht beter wachten op Black Friday?
Dit is al de Black Friday aanbieding. Nieuwe klanten krijgen 6 maanden voor 35 euro, dus die 37,50 voor bestaande klanten is (denk ik) het maximale wat je gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR2USA
  • Laatst online: 14-09 23:45
[b]

Dit is al de Black Friday aanbieding. Nieuwe klanten krijgen 6 maanden voor 35 euro, dus die 37,50 voor bestaande klanten is (denk ik) het maximale wat je gaat krijgen.
Dit dus, meer haal je er niet uit. En ik vind het een uitstekend aanbod voor een verlenging!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
RR2USA schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:55:
[...]

Dit dus, meer haal je er niet uit. En ik vind het een uitstekend aanbod voor een verlenging!
Zeker, al baal ik nu wel dat ik er de vorige keer niet op tijd bij was. Toen kregen mensen 9 maanden lang voor 35 euro per maand. Maar 6 maanden 37,50 kan ik ook wel mee leven. Als je niet belt, heb je helemaal niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zentbeer
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 12:45
Misschien dat iemand hier een goede oplossing weet. De helpdesk van KPN komt niet verder dan "de afstandsbediening werkt alleen op het kastje, dus wat u wilt kan niet" - wat natuurlijk niet klopt, maar ik had dus geen geluk met de persoon aan de andere kant van de lijn.

Ik wil de bluetooth afstandsbediening (natuurlijk via infrarood, maar dan weten jullie welke versie het is: de nieuwste) koppelen aan mijn (vrij oude) Philips TV (42pfl6805h). Zowel met de snelcode (4) als de losse codes in de PDF van KPN (005 208 270 326 440 566 691 772) krijg ik hem niet gekoppeld.

De handelingen zijn gewoon precies uitgevoerd zoals instructie en de afstandsbediening werkt qua lampjes tijdens het instellen ook zoals bedacht. Maar ja: ik kan de TV niet bedienen (volume en aan/uit).

Hebben jullie nog een tip? Een specifieke code die niet is genoemd maar die soms ook wel werkt op een Philips TV bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 12:03
Phoolie schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:04:
[...]

Zeker, al baal ik nu wel dat ik er de vorige keer niet op tijd bij was. Toen kregen mensen 9 maanden lang voor 35 euro per maand. Maar 6 maanden 37,50 kan ik ook wel mee leven. Als je niet belt, heb je helemaal niks
Bij alleen glas zou je ook via breedbandwinkel of pricewise oid een overstap naar Youfone of een andere partij kunnen overwegen. Technisch krijg je exact het zelfde als bij een KPN internet only abonnement.

Met tv verschilt het TV product nog wel eens wat ze aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garp
Hoe ver van tevoren kun je eigenlijk overstappen? Ergo: hoeveel tijd moet er zitten tussen het ingaan op een aanbieding en de daadwerkelijke aansluitdatum? Kun je al 7 maanden voor het verlopen van je jaarcontract een nieuwe deal pakken bij een andere provider bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lSltAlKeR

lSltAlKeR

garp schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:30:
Hoe ver van tevoren kun je eigenlijk overstappen? Ergo: hoeveel tijd moet er zitten tussen het ingaan op een aanbieding en de daadwerkelijke aansluitdatum? Kun je al 7 maanden voor het verlopen van je jaarcontract een nieuwe deal pakken bij een andere provider bijvoorbeeld?
Ja. De ingangsdatum kan je bepalen.

Gewoon afwachten op een blackfriday deal en deze na een half jaar in laten gaan is mogelijk.

Speedtouch freak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
Phoolie schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:50:
[...]

Wel slechte BF aanbieding dan zeg, wanneer deze slechter is dan de aanbieding van afgelopen voor jaar die ook na de zomer weer een tijdje actief was.

Wat ik ook niet snap is dat ze nu een Philips TV kado aanbieden t.w.v. 499€. Het verschil tussen 120-180€ korting of een TV die je wellicht voor aanzienlijk meer kan verpatsen, hadden ze beter een weer scherpe deal kunnen aanbieden zoals 12maanden voor 40€ of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Zentbeer schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:05:
Misschien dat iemand hier een goede oplossing weet. De helpdesk van KPN komt niet verder dan "de afstandsbediening werkt alleen op het kastje, dus wat u wilt kan niet" - wat natuurlijk niet klopt, maar ik had dus geen geluk met de persoon aan de andere kant van de lijn.

Ik wil de bluetooth afstandsbediening (natuurlijk via infrarood, maar dan weten jullie welke versie het is: de nieuwste) koppelen aan mijn (vrij oude) Philips TV (42pfl6805h). Zowel met de snelcode (4) als de losse codes in de PDF van KPN (005 208 270 326 440 566 691 772) krijg ik hem niet gekoppeld.

De handelingen zijn gewoon precies uitgevoerd zoals instructie en de afstandsbediening werkt qua lampjes tijdens het instellen ook zoals bedacht. Maar ja: ik kan de TV niet bedienen (volume en aan/uit).

Hebben jullie nog een tip? Een specifieke code die niet is genoemd maar die soms ook wel werkt op een Philips TV bijvoorbeeld?
AB resetten en nogmaals proberen?

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:47

RnB

Ik heb sinds gister KPN 1Gbit glasvezel internet die ik direct op mijn FortiGate 60F heb aangesloten.

Alles werkt naar behoren, behalve dat ik geen Gbit download haal. Deze blijft steken op 600Mbps. Ik lees her en der dat PPPoE in oudere modellen (60D en 60E) door de CPU moet worden afgehandeld, waardoor je aan de max zit rond de 500Mbps. Over de 60F kan ik helaas geen ervaringen vinden. Nu denk ik niet dat de CPU bij mij de bottleneck is, want als ik ga testen, komt deze niet boven de 17% usage uit.

Om er zeker van te zijn dat het niet aan de lijn ligt, heb ik de Experiabox even aangesloten tussen de FortiGate en de NTU en dan haal ik wel rond de 930Mbps. Grappig genoeg blijft mijn upload dan steken rond de 700Mbps, maar dat check ik later wel.

De MTU van de interfaces (fysiek en vlan interfaces) op default laten of overriden en configureren op 1514 (fysiek) en 1506 (vlan interfaces) maakt geen verschil.

Kunnen jullie met mij meedenken waar het aan kan liggen?

• Muis666
RnB schreef op donderdag 10 november 2022 @ 07:29:
Ik heb sinds gister KPN 1Gbit glasvezel internet die ik direct op mijn FortiGate 60F heb aangesloten.

Alles werkt naar behoren, behalve dat ik geen Gbit download haal. Deze blijft steken op 600Mbps. Ik lees her en der dat PPPoE in oudere modellen (60D en 60E) door de CPU moet worden afgehandeld, waardoor je aan de max zit rond de 500Mbps. Over de 60F kan ik helaas geen ervaringen vinden. Nu denk ik niet dat de CPU bij mij de bottleneck is, want als ik ga testen, komt deze niet boven de 17% usage uit.

...

Ik vermoed toch dat 1 van je 8 cpu's op 100% staat te draaien. Een PPP sessie kan niet door meerdere cpus worden verwerkt.

• RnB

RnB

@Muis666 Verrek, je hebt gelijk.

Ik had dat niet direct door met diag sys top, omdat ie dan het cpu verbruik over alle cores laat zien. Die zal met 1 core op 100% natuurlijk nooit 100% laten zien.
In de GUI zag ik dat 1 core op >90% usage zit.

Weet jij hoe het zit met download vs upload in een PPPoE sessie qua cpu gebruik? Want waar er maar 1 core wordt gebruikt tijdens download, worden er wel meerdere cores gebruikt tijdens upload, waarbij ik dan ook de 930Mbits snelheid haal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• garp
Hmmbob schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:06:
[...]

Jawehhhll, dit gaat werken. Past ook precies net, poeh
Glaslampje brandt, boel aangesloten en werkt prima. Woohoo!

Nu ben ik de boel rechtstreeks aan mijn Unifi netwerk aan het hangen. Is pretty straightforward maar ik heb nu geen IPv4 traffic meer. Alleen IPv6. Dus nog ff puzzelen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zentbeer
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 12:45
Dj-sannieboy schreef op woensdag 9 november 2022 @ 17:19:
[...]

AB resetten en nogmaals proberen?
Had ik inderdaad ook al geprobeerd. Inmiddels heb ik het euvel denk ik ontdekt. De AB is defect. Dus maar gebeld voor een nieuwe.

Ik heb de bluetoothkoppeling met de TV-ontvanger verwijderd, waarna de TV-ontvanger het ook niet meer deed. Dat versterkte mijn vermoeden dat de IR van de AB niet goed werkt. Dus maar even heel dichtbij geprobeerd en verrek: als je de AB op max 0,5cm van de ontvanger houdt dan doet hij het wel, ook bij de TV (met drie setjes batterijen geprobeerd, waaronder de meegeleverde nieuwe). Ik ga er voor nu maar vanuit dat deze beperkte afstand geen bedoelde feature is ;)

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
gisteren een usb wifi adapter gekocht van asus voor mijn laptop. dat ding trok gewoon 1gbit draadloos. misschien een tip voor de mensen die struggelen met slechte wifi.

modem staat in de woonkamer en ik zit er 5 meter van af. dus op dezelfde verdieping.

[ Voor 5% gewijzigd door Farabi op 10-11-2022 13:21 ]

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 15:47
Ik heb sinds gisteren de 1 GB verbinding van KPN.
In de praktijk haal ik de volgende snelheid bekabeld - 600/900.

Iemand een idee waar dit verschil vandaan komt ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
pitchdown schreef op donderdag 10 november 2022 @ 16:07:
Ik heb sinds gisteren de 1 GB verbinding van KPN.
In de praktijk haal ik de volgende snelheid bekabeld - 600/900.

Iemand een idee waar dit verschil vandaan komt ?
Router niet krachtig genoeg.
Features aanstaan op router die bandbreedte beperken.
Downloads van familieleden.
Switches in LAN die het niet trekken.
We need more info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik ben benieuwd of per 1-1-2023 de abo tarieven voor FttH nu omlaag gaan?

https://www.linkedin.com/...utm_medium=member_desktop

https://www.kpn-wholesale...en-per-1-januari-2023.htm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjBtZBTwKUSU4cEWB7_BMuVyYDY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lJDGvVrSPd3cHLlpbCUgv3oQ.png?f=user_large

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Ehmm, voor de eigen glas aansluitingen lijkt dit het geval te zijn als ik het goed lees, ODF wordt juist iets duurder.. Vraag is of ze de klant laten meeprofiteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Druid
  • Laatst online: 14-09 15:06
De utp poort van mijn XGS-PON ONT lijkt overleden. Kabels vervangen, modem gewisseld maar geen connectie.

XGS-PON ONT geef wel netjes power en connected lampje. Geen error lampje.

Als ik de XGS-PON ONT uit/aan doe en stroom
Er 60 sec afhaal dan krijg ik op mijn wan poort een paar keer knipperen (negotiating?) en daarna niks. Lampje op modem poort uit en in de interface poort not connected.

Kpn storing app geeft aan dat het euvel hier in huis moet zitten.

Iemand nog een slim idee alvorens ik een kpn monteur laat aanrukken?

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 13:18

TommyGun

Stik er maar in!

Bij mijn pa hangt wat, volgens mij, oud Tele2 of Telfort spul is. Met name de router is vrij ruk, het liefst zou ik daar zelf iets neer hangen of KPN om een nieuwere/betere vragen.

Zie sceenshots; de router is van het model H369A maar dat kan een ZTE Tele2 ZXHN H369A of KPN Experiabox V10 ZTE ZXHN H369A zijn? Geen idee, het spul hangt er in ieder geval al een jaar of 4 denk ik.

Is bijv een uitvoering: ASUS RT-AC86U Dual Band Wireless Router AC2900 mogelijk en kan deze NT wel blijven icm een andere router?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aLJk3nsY0FLBgfxWjvVkrix0rNo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/srxMAauBOOO0Wpu1SR7iTn5c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zX_tbJ1WQ0G2hEMtumHevBMyCDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nRr80DvZW0selEaZKvHGbs7n.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door TommyGun op 11-11-2022 23:04 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:31
The Druid schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 22:51:
De utp poort van mijn XGS-PON ONT lijkt overleden. Kabels vervangen, modem gewisseld maar geen connectie.

Er 60 sec afhaal dan krijg ik op mijn wan poort een paar keer knipperen (negotiating?) en daarna niks. Lampje op modem poort uit en in de interface poort not connected.

Is vaker gemeld. Er lijkt een serie te zijn waarvan de LAN poort overlijdt. Storing melden 0800-0402.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven5010
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 18:41
RnB schreef op donderdag 10 november 2022 @ 07:29:

Om er zeker van te zijn dat het niet aan de lijn ligt, heb ik de Experiabox even aangesloten tussen de FortiGate en de NTU en dan haal ik wel rond de 930Mbps. Grappig genoeg blijft mijn upload dan steken rond de 700Mbps, maar dat check ik later wel.

De MTU van de interfaces (fysiek en vlan interfaces) op default laten of overriden en configureren op 1514 (fysiek) en 1506 (vlan interfaces) maakt geen verschil.

Maak je toevallig gebruik van een hardware- of software/vlan-switch op je 60F? Heb hier zelf een 61F op 7.0.8 aan 1Gbit glas van KPN hangen en ondanks dat PPPoE inderdaad niet ge-offload kan worden doet ie 940 Mbps up/down met twee vingers in de neus.

Wel kan een hardware/software switch genoemde problemen veroorzaken, ben daar zelf ook tegenaan gelopen. Na verwijderen van de switch op de Forti waren alle problemen hier opgelost. Hier wel ook ervoor gezorgd dat de PPPoE-interface met een mtu van 1500 draait. Als je 'fnsysctl ifconfig' uitvoert zie je ook dat de PPPoE-interface met 1500 mtu up is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

Nee, ik maak geen gebruik van een hardware- of software switch.
Ook de mtu van de PPPoE interface staat op 1500.

Kan jij eens kijken naar de output van get hardware cpu? Heb jij ook een ARMv8 Processor rev 4 (v8l) op 1200MHz erin zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
TommyGun schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 22:59:
Bij mijn pa hangt wat, volgens mij, oud Tele2 of Telfort spul is. Met name de router is vrij ruk, het liefst zou ik daar zelf iets neer hangen of KPN om een nieuwere/betere vragen.

Zie sceenshots; de router is van het model H369A maar dat kan een ZTE Tele2 ZXHN H369A of KPN Experiabox V10 ZTE ZXHN H369A zijn? Geen idee, het spul hangt er in ieder geval al een jaar of 4 denk ik.

Is bijv een uitvoering: ASUS RT-AC86U Dual Band Wireless Router AC2900 mogelijk en kan deze NT wel blijven icm een andere router?
De Experiabox V10 is op zich een prima router. Kun je verduidelijken wat je er nu niet aan bevalt?

In de openingspost staat een stuk over een eigen router inzetten. Volgens mij voldoet de genoemde Asus aan de vereisten, maar zul je behoorlijk wat moeten configureren om hem werkend te maken. Een Fritzbox heeft standaard provider profielen (o.a. voor KPN) aan boord dus is veel sneller operationeel.

Maar ik betwijfel of het vervangen van de Experiabox in dit geval een goed idee is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
The Druid schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 22:51:

LAN poort werkt niet meer. Is een bekend probleem en vooral na een stroom onderbreking (dus ook als je dat zelf hebt gedaan).
Nieuwe ONT is de enige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als het van Telfort was en een Experiabox is staat het Vnummer er gewoon ergens op aan de buitenzijde

Als het de V10 is: dat is 1 van de beste routers die KPN had. Beter dan de V10a en soms ook beter dan de Box 12 van nu.
Die V10 is absoluut niet ruk. Dus dan zou inderdaad de vraag zijn: ligt het daar wel aan...?
De NT is prima en kan aan elke router gekoppeld worden mits die router ingesteld kan worden qua Vlans op de WAN kant.

De V10:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j774J0_IgkhjmcroYT-vsqRWiRY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uF9RBfSvLOGmgDLYKiXeyIg1.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Barre73 op 12-11-2022 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruffzz
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Met name de router is vrij ruk
de router is van het model H369A
Nog steeds het beste modem wat KPN heeft en prima werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 13:18

TommyGun

Stik er maar in!

Okay... mijn vader moet 'm anders regelmatig rebooten (spanning eraf) omdat er geen connectiviteit meer is (tv noch internet). Ook vind ik de GUI verschrikkelijk (port fw bijvoorbeeld is omslachtig) en eenmaal geconfigureerd werken die port fw profielen niet altijd. We hebben IP camera's hangen die dan ineens extern niet meer te bereiken zijn (of nog maar deels). Opnieuw configureren lost dat dan soms op, maar door de berpekte logging kan ik niet achterhalen waarom. Voorheen met een eigen router waren er 0 issues (bij mij thuis heb ik ook alles vervangen door eigen spullen).

[ Voor 28% gewijzigd door TommyGun op 12-11-2022 11:59 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceBlackz
  • Laatst online: 11:33
Zojuist ook even gebeld voor verlenging, in totaal een half uur bezig geweest.

Eerste aanbod was 3 maanden €20/mnd korting, aangegeven dat ik bij andere partijen een soortgelijke korting krijg maar dan voor 6 maanden. Toen moest ze 'even overleggen met haar collega' en kwam ze uiteindelijk ook met 6 maanden €20/mnd korting. Daar maar akkoord op gegeven :)

Gaat om een 1Gbit internet only abonnement, waar ik nu aan het einde van mijn eerste jaar zit. Was een heel mooi contract, €35/mnd voor gigabit en TV, een heel jaar lang. Maargoed, snap dat dat niet eeuwig zo kan blijven helaas :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:45

Arjan A

Cenosillicafoob

ff vraagje: KPN heeft nu een black friday aanbieding voor glas lopen. Mijn sprietje steekt nog uit de grond, en volgens de website kan ik al glasvezel bestellen.
Als ik nu die bestelling doe, gaat dat abonnement dan meteen lopen, ook al is de lijn nog niet naar binnen doorgetrokken (volgens kpnnetwerk word ik nov/dec aangesloten, maar geen van die data hebben ze ooit kunnen waarmaken)? Als ik wacht tot het spul in huis is, is de aanbieding natuurlijk alweer verlopen. Of strooien ze bij KPN de hele tijd met aanbiedingen en maakt het eigenlijk niet uit? En maakt het uberhaupt uit of ik bestel, wordt het dan eerder aangelegd?

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Arjan A schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 13:21:
ff vraagje: KPN heeft nu een black friday aanbieding voor glas lopen. Mijn sprietje steekt nog uit de grond, en volgens de website kan ik al glasvezel bestellen.
Als ik nu die bestelling doe, gaat dat abonnement dan meteen lopen, ook al is de lijn nog niet naar binnen doorgetrokken (volgens kpnnetwerk word ik nov/dec aangesloten, maar geen van die data hebben ze ooit kunnen waarmaken)? Als ik wacht tot het spul in huis is, is de aanbieding natuurlijk alweer verlopen. Of strooien ze bij KPN de hele tijd met aanbiedingen en maakt het eigenlijk niet uit? En maakt het uberhaupt uit of ik bestel, wordt het dan eerder aangelegd?
abbo gaat pas lopen op het moment dat je verbinding hebt..
Ik weet dit omdat ik ook tijdens de Black Friday een abbo heb aangevraagd terwijl Glas nog niet eens bij de gevel lag...
De EB v10a heeft een aantal maanden in de doos gelegen. na opleveren glas, ligt ie ook weer in de doos ;)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercop7373
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-09 19:24
Mijn jaarabonnement bij XS4ALL/KPN 100/100 smart loopt 24/12 af (was 9x€35 en 3x volle pond van €55). Wordt zo langzaam weer eens tijd om te gaan bellen voor een verlengings aanbod.

Iemand enige recente ervaring of dit nog haalbaar is? Anders toch maar een jaartje overstappen naar T-Mobile.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
supercop7373 schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:07:
Mijn jaarabonnement bij XS4ALL/KPN 100/100 smart loopt 24/12 af (was 9x€35 en 3x volle pond van €55). Wordt zo langzaam weer eens tijd om te gaan bellen voor een verlengings aanbod.

Iemand enige recente ervaring of dit nog haalbaar is? Anders toch maar een jaartje overstappen naar T-Mobile.
Het is bijna weer Black Friday & Cyber Monday, ik zou dat even afwachten mocht je willen overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Druid
  • Laatst online: 14-09 15:06
ernstoud schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 23:16:
[...]

Is vaker gemeld. Er lijkt een serie te zijn waarvan de LAN poort overlijdt. Storing melden 0800-0402.
Thanks voor de reactie en tips @ernstoud en @Barre73 het euvel was inderdaad een overleden LAN poort op de ONT. Na vervanging van de ONT werkte alles weer naar behoren.

Monteur maakte zich overigens wel zorgen want de laatste tijd zien hij en zijn collega's opvallend veel meldingen van overleden UTP poorten op ONT's.

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 07:20
The Druid schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:30:
[...]

Thanks voor de reactie en tips @ernstoud en @Barre73 het euvel was inderdaad een overleden LAN poort op de ONT. Na vervanging van de ONT werkte alles weer naar behoren.

Monteur maakte zich overigens wel zorgen want de laatste tijd zag hij en zijn collega's opvallend veel meldingen van overleden UTP poorten op ONT's.
Paar posts boven jou heb ik hetzelfde gehad, schijnt na de laatste update te zijn :X

mrdemc in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3"

[ Voor 7% gewijzigd door mrdemc op 14-11-2022 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:31
mrdemc schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:32:
[...]

Paar posts boven jou heb ik hetzelfde gehad, schijnt na de laatste update te zijn :X

mrdemc in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3"
Zal een kwestie zijn van oudere versie firmware er opnieuw opzetten en weer op voorraad leggen.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefjef

jefjef

learning by doing

Ik heb dus een 200 mb glasvezel abo, via wifi is mijn upload en download zeer goed gemiddeld 195/195 via de netwerk daarentegen zeer langzaam gemiddeld 40/45. Alles is via cat 6 en modem is een FB7590. Is dat ook de reden dat ik bij opstarten tv eerst zwart beeld met een draaiende circel krijg waarna ongeveer na 10sec tv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-09 21:37
jefjef schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 06:31:
Ik heb dus een 200 mb glasvezel abo, via wifi is mijn upload en download zeer goed gemiddeld 195/195 via de netwerk daarentegen zeer langzaam gemiddeld 40/45. Alles is via cat 6 en modem is een FB7590. Is dat ook de reden dat ik bij opstarten tv eerst zwart beeld met een draaiende circel krijg waarna ongeveer na 10sec tv?
Dat zou bij een 7590 geen enkel probleem moeten zijn (hier haalde ik gewoon 980/980) dus er zal wat anders spelen. Staat betreffend poort op power (en niet op green)? Toevallig aangesloten op poort 4 van de 7590 en is die poort ingericht voor gastnetwerk met beperking van snelheid? Zit de ontvanger echtsreeks op de 7590 of zit er ergens een switch tussen (en zo ja, wat voor eentje)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefjef

jefjef

learning by doing

Edje040 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:21:
[...]

Dat zou bij een 7590 geen enkel probleem moeten zijn (hier haalde ik gewoon 980/980) dus er zal wat anders spelen. Staat betreffend poort op power (en niet op green)? Toevallig aangesloten op poort 4 van de 7590 en is die poort ingericht voor gastnetwerk met beperking van snelheid? Zit de ontvanger echtsreeks op de 7590 of zit er ergens een switch tussen (en zo ja, wat voor eentje)?
Poort staat op 1 Gbits aansluiting, Ik had hem wel op 4 (deze was niet geselecteerd voor gastgebruik) toch maar op 1 gezet en de snelheid is wel enigzins gestegen naar 66/198 dus dat is beter dan eerder. Zit 1 switch tussen een netgear gs108e

[ Voor 8% gewijzigd door jefjef op 15-11-2022 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
jefjef schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 19:33:
[...]

Poort staat op 1 Gbits aansluiting, Ik had hem wel op 4 (deze was niet geselecteerd voor gastgebruik) toch maar op 1 gezet en de snelheid is wel enigzins gestegen naar 66/198 dus dat is beter dan eerder. Zit 1 switch tussen een netgear gs108e
Wat zijn je instelling op de GS108E? Loopdetection en IGMP-snooping aan staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Moest in de experiabox zijn, want mijn NAS had ineens niet meer z'n vaste IP dus denk even checken.
Is blijkbaar het certificaat van mijnmodem.kpn verlopen op 22 september, wtf? :P

In Firefox een exception erin geduwd dus kon er weer bij. Zo te lezen in een 1 jaar oud topic op 't KPN forum moet ik de experiabox resetten en dan eigen config er weer in zetten. Lekker geregeld, of mis ik iets?

[ Voor 5% gewijzigd door 2Dutch op 15-11-2022 21:01 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

jefjef schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 19:33:
[...]

FB al naar fabrieksinstellingen hersteld? Andere ethernetkabel getest en ook rechtstreeks op de FB?

Hier geen problemen met een FB en Netgear switches i.c.m. 1 Gigabit.

[ Voor 5% gewijzigd door Dj-sannieboy op 15-11-2022 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefjef

jefjef

learning by doing

Edje040 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 20:39:
[...]

Wat zijn je instelling op de GS108E? Loopdetection en IGMP-snooping aan staan?
Ik heb deze vanuit de doos aangeslotwn. Heb begrepen dat alle netgear ga xxx e series vanuit fabriek igmp enabeld staan. Maar ik ga het nakijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:46
stiekem heb ik even gekeken naar de black friday deals van kpn maar tegen mijn huidige abonnement wat nog tot september volgend jaar loopt kan geen aanbieding tegenop....

12 maanden 35 euro ( 1gbit en tv ) en door fouten die zijn gemaakt aan de kant van kpn ook contract vrij....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
joey82 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:00:
stiekem heb ik even gekeken naar de black friday deals van kpn maar tegen mijn huidige abonnement wat nog tot september volgend jaar loopt kan geen aanbieding tegenop....

12 maanden 35 euro ( 1gbit en tv ) en door fouten die zijn gemaakt aan de kant van kpn ook contract vrij....
Van die actie heb ik ook gebruik gemaakt. Aan die kwaliteit/prijs verhouding kan geen andere provider tippen. Volgend jaar kijken we wel weer verder.

• joey82
Edje040 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:33:
[...]

Van die actie heb ik ook gebruik gemaakt. Aan die kwaliteit/prijs verhouding kan geen andere provider tippen. Volgend jaar kijken we wel weer verder.
Ik had het dan wel gekregen als bestaande kpn klant....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
joey82 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:44:
[...]

Ik had het dan wel gekregen als bestaande kpn klant....
Dat biedt dan weer mogelijkheden voor april..we zien wel wat we er uit kunnen slepen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Nieuwe software op de STB vandaag. Vip 5202

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:19
Niks boeiends dit keer overigens: https://forum.kpn.com/kpn...tv-ontvangers-2022-555963

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
Edje040 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 08:51:
[...]

Dat biedt dan weer mogelijkheden voor april..we zien wel wat we er uit kunnen slepen ;-)
misschien een hele domme vraag maar wat is er in april?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-09 15:26
joey82 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:11:
[...]

Misschien loopt zijn contract dan af :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hier in iedergeval weer de korting voor 6 maanden en 3 maanden binnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
Get!em schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:28:
Hier in iedergeval weer de korting voor 6 maanden en 3 maanden binnen ;)
Welke korting kreeg je exact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
joey82 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:11:
[...]

Dan loopt mijn contract af..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Phoolie schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:30:
[...]

Welke korting kreeg je exact?
3x 17 internet, 6x 5 tv

Bovenop de standaard hussel/mobiel combi kortingen (gratis plus, €5 entertainment, korting op mobiel).

Chat werkt niet (werd meteen gestopt op dit onderwerp). Telefonisch heel vriendelijk te woord gestaan. Gevraagd naar verlenging. 2x in wacht gestaan, 10min + 20min.

[ Voor 45% gewijzigd door Get!em op 18-11-2022 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercop7373
Get!em schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:38:
[...]

3x 17 internet, 6x 5 tv

Bovenop de standaard hussel/mobiel combi kortingen (gratis plus, €5 entertainment, korting op mobiel).

Chat werkt niet (werd meteen gestopt op dit onderwerp). Telefonisch heel vriendelijk te woord gestaan. Gevraagd naar verlenging. 2x in wacht gestaan, 10min + 20min.
geen vetpot dus meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Gewoon eerste aanbod geaccepteerd. Heb wel eens jaren 3x gebeld/ gechat om het uiterste eruit te halen. Maar nu geen zin in.

Er waren wel jaren hier met een BF kpn topic. Vervuilde dit topic niet zo met alle mogelijke kortingen. Dit jaar weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Wildfire schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 13:06:
[...]

Er zijn problemen bekend met de ethernetpoort op sommige XGS-PON ONT's en is nog in onderzoek wat er aan de hand is.
Ik heb dit probleem ook, heel vervelend hoe krijg ik een monteur die dit oplost?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-09 22:06
supayoshi schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 16:14:
[...]

Ik heb dit probleem ook, heel vervelend hoe krijg ik een monteur die dit oplost?
klantenservice bellen :) die maken monteurs bon aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
jopoh schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 16:25:
[...]

klantenservice bellen :) die maken monteurs bon aan
Monteur komt maandag, ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Inmiddels staat kanaal 690 (NPO 1 UHD) open. Resolutie kan ik nu even niet controleren (zou 1080P moeten zijn) maar HLG is in ieder geval aanwezig wat niet het geval is bij de niet UHD zenders.

Qua helderheid vind ik de zender nog wat “flets” vergeleken met NPO 1 op 661.

Bitrate zit rond de 16Mbit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4NCbgvDFISjhurxekcYayNeGd08=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vd5ulOTIZB1nxMnEJ1YBhEIz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Dj-sannieboy op 20-11-2022 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-M4ster
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-04 18:51
Wildfire schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 13:06:
[...]

Er zijn problemen bekend met de ethernetpoort op sommige XGS-PON ONT's en is nog in onderzoek wat er aan de hand is.
Ook ik heb dit probleem, zaterdagochtend opeens geen prik meer op de LAN poort van de ONT. ONT heeft geen power reset gehad. Na een tijdje troubleshooten de helpdesk gebeld, maandag komt er een monteur. Helaas een heel weekend zonder internet dus. Opvallend dat het hier nu al een aantal keer gemeld wordt, zou het een slechte software update zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Laatst online: 07:09

Wildfire

Joy to the world!

Barre73 schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:11:
[...]

Nee, je kunt een aansluiting niet door een stuk plastic heen rammen. Maar de ribben en sleuven in zowel die FTU als in de NTU zijn zo gemaakt dat het blauwe kapje opengedrukt wordt tijdens de eerste helft van het opschuiven zodat tijdens de tweede helft de connector van de NTU in de connector van de FTU schuift. Ik heb het zelf vele keren geprobeerd terwijl ik beide onderdelen los in mijn hand had en het werkte elke keer weer.
Als monteur kan ik je vertellen, het gaat nogal eens met erg veel moeite. En nee, dat blauwe kapje wordt dus met enige regelmaat *niet* open gedrukt. Heb zelf al meerdere malen voorzichtig dat blauwe kapje verwijderd omdat het anders echt niet wilde lukken. (en nee dat moet je als gebruiker niet zelf doen, gaat het fout dan draai je zelf op voor herstel)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Dj-sannieboy schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:30:
Inmiddels staat kanaal 690 (NPO 1 UHD) open. Resolutie kan ik nu even niet controleren (zou 1080P moeten zijn) maar HLG is in ieder geval aanwezig wat niet het geval is bij de niet UHD zenders.

Qua helderheid vind ik de zender nog wat “flets” vergeleken met NPO 1 op 661.

Bitrate zit rond de 16Mbit:
[Afbeelding]
Ik heb heel veel haperingen op 690. Eerst paar minuten is het te kijken, maar daarna niet.
Is dit probleem herkenbaar?
Verder nooit issues met KPN of andere kanalen. (200mbit glasvezel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

geenstijl schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:01:
[...]
Ik heb heel veel haperingen op 690. Eerst paar minuten is het te kijken, maar daarna niet.
Vanmorgen geen problemen ervaren. (Gigabit glasvezel)

Update: Ook tijdens de wedstrijd geen problemen.

[ Voor 6% gewijzigd door Dj-sannieboy op 20-11-2022 19:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
geenstijl schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:01:
[...]
Niet herkenbaar. Hier draait 690 zonder haperingen of problemen (en prima beeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hellboy!
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 22:23
Heb sinds gisteren een raar probleem met de experiabox. Heb 2 extra ap's thuis op de andere verdiepingen.
2,4 ren 5ghz netwerk op andere kanalen enz, dit draait als enkele jaren.

Maar sinds gisteren kunnen geen devices meer aanmelden op de experiabox (beneden). Als ik eenmaal geconnect ben vanaf een andere verdieping gaat het goed, maar als ik wifi aan en uit zet beneden is het gedonder.

Heb de experiabox opnieuw opgestart, settings bekeken enz. Na een herstart kan ik weer verbinden met de experiabox, maar na een tijdje houd het op met nieuwe aanmeldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:30
Edje040 schreef op zondag 20 november 2022 @ 18:56:
[...]

Niet herkenbaar. Hier draait 690 zonder haperingen of problemen (en prima beeld).
Idem

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mach
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-09 22:38

Mach

[END]Avengers

Wellicht een onnozele vraag voor de kenners maar beter een keer teveel gevraagd dan te weinig :)

Deze week kan bij mijn vriendin thuis de Experiabox worden aangesloten.

het glasvezelpunt zit in haar meterkast, maar zij wil de Experiabox in de woonkamer hebben. Er loopt al een ethernetkabel van de meterkast naar de woonkamer. En nu de onnozele vraag :)

Zit er een lengtebeperking aan de kabel van het Glasvezelpunt naar de Experiabox ? Gevoelsmatig zeg ik van niet, maar misschien toch.

Alvast bedankt.

DUGG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryJerryJerry
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-09 23:19
Mach schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:02:
Zit er een lengtebeperking aan de kabel van het Glasvezelpunt naar de Experiabox ? Gevoelsmatig zeg ik van niet, maar misschien toch.
Zolang zij niet in een paleis woont waarbij de te overbruggen afstand 300 meter is of zo, hoef je geen probleem te verwachten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Mach schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:02:
Wellicht een onnozele vraag voor de kenners maar beter een keer teveel gevraagd dan te weinig :)

Deze week kan bij mijn vriendin thuis de Experiabox worden aangesloten.

het glasvezelpunt zit in haar meterkast, maar zij wil de Experiabox in de woonkamer hebben. Er loopt al een ethernetkabel van de meterkast naar de woonkamer. En nu de onnozele vraag :)

Alvast bedankt.
Dat ligt er aan wat voor type ethernetkabel (CAT5e, CAT6, ..) je gebruikt:
https://www.howtogeek.com...can-an-ethernet-cable-be/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mach
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-09 22:38

Mach

[END]Avengers

JerryJerryJerry schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:16:
[...]

Zolang zij niet in een paleis woont waarbij de te overbruggen afstand 300 meter is of zo, hoef je geen probleem te verwachten :+
I wish :D

Nee hoor, zal, met de nodige bochtjes, een meter of 10 zijn.

Thx voor de snelle reactie!!
Dj-sannieboy schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:17:
[...]

Dat ligt er aan wat voor type ethernetkabel (CAT5e, CAT6, ..) je gebruikt:
https://www.howtogeek.com...can-an-ethernet-cable-be/
Het is CAT5E (destijds zelf aangelegd), dus geen probleem.

Thx voor de snelle reactie!!

DUGG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostInNight
  • Laatst online: 15-09 23:22
Ik kan mijn weg goed vinden in de techniek, maar ik ben een leek betreft netwerken. Ik lees veel berichten van mensen die de 1000/1000 niet halen wanneer zijn de Experiabox vervangen voor hun eigen router. Vandaar dat ik mijn vraag hier nu stel.

Ik zit al een paar dagen te bladeren door dit topic en het KPN forum, maar vind het toch wel lastig om antwoorden te vinden op het onderstaande. Sommige berichten die ik vind zijn inmiddels verouderd omdat er nieuwere hardware beschikbaar is. Bij veel berichten ontbreekt vaak informatie hier en daar, daardoor blijft het mij onduidelijk wat wel of niet gelukt is na het vervangen van de Experiabox.

Situatieschets:
- Meterkast met uiteraard het glasvezelpunt.
- Ik heb alleen internet, 1000/1000. Ik heb geen TV/telefonie, dus dit hoeft ook niet ondersteund te gaan worden. Gaan namelijk ook niet komen in de toekomst.
- Er loopt vanaf de meterkast een CAT5E kabel naar boven.

Nu wil ik graag het volgende bereiken:
1. De Experiabox in de meterkast wil ik vervangen (kan dit met alleen een mesh of heb ik hiervoor een router/switch nodig?).
2. Mijn desktop boven wil ik op zijn minst voorzien van een bekabelde internet verbinding. Een bekabelde verbinding voor mijn werklaptop zou een plus zijn, maar is niet vereist. Ik werk op het moment via WiFi en heb daar nooit problemen mee.
3. Een goed WiFi signaal, zowel beneden als boven (hiervoor wilde ik een mesh systeem van bijv. TP-link aanschaffen, goede ervaringen mee gehad).
4. Port forwarding moet mogelijk zijn om bijv. de Plex server op mijn desktop extern te kunnen benaderen.
5. Natuurlijk de 1000/1000 waarvoor ik betaal.

Ik heb op het moment een budget van +/- 300,-. Ik wilde graag kijken hoe ver ik hiermee kan komen. Zijn er mensen hier die mij een duwtje in de juiste richting kunnen geven qua apparatuur dat ik moet aanschaffen? Is bijv. een switch/router en mesh systeem voldoende om het bovenstaande te bereiken?

Dank voor het lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:54
LostInNight schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:44:
Ik lees veel berichten van mensen die de 1000/1000 niet halen wanneer zijn de Experiabox vervangen voor hun eigen router. Vandaar dat ik mijn vraag hier nu stel.
In theorie moet KPN met zijn eigen apparatuur ook 1000/1000 mbit/s kunnen geven. Dit omdat ze het aanbieden. Het vervelende is dat ze adverteren "tot 1000/1000 mbit/s." En dit geven ze bij de info aan:
Wat is de maximale download- en uploadsnelheid?
Dit is de maximale internetsnelheid op basis van de technische mogelijkheden op jouw adres. Dit wordt eventueel beperkt door de snelheid opgenomen in het contract van de afgenomen dienst. Hoe je dit meet? 90% van de maximale snelheid moet tenminste in een van de tien uitgevoerde metingen gemeten worden.

Normaliter beschikbare download- en uploadsnelheid
Dit is 85% en hoger van de maximale download- en uploadsnelheid. Hoe je dit meet? De normaliter gemeten snelheid moet in acht van de tien metingen gehaald worden.

Minimale download- en uploadsnelheid
Dit is 75% en hoger van de maximale download- en uploadsnelheid. De minimale snelheid moet in alle metingen beschikbaar zijn.

Geadverteerde download- en uploadsnelheid
Dit is de maximale 'tot'-snelheid zoals gecommuniceerd op o.a. kpn.com bij het gekozen pakket. Hoe je dit meet? De geadverteerde snelheid is de snelheid die hoort bij je pakket, eventueel beperkt door de maximale snelheid op een adres. Je meet deze snelheid dus op dezelfde manier als de maximale snelheid.
Bron: KPN.com: info
LostInNight schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:44:
1. De Experiabox in de meterkast wil ik vervangen (kan dit met alleen een mesh of heb ik hiervoor een router/switch nodig?).
Waarom wil je die vervangen? Alleen omdat je dan denkt 1000/1000 mbit/s te hebben? Zie dan quote van KPN.

Goed, je kan eerst kijken of de KPN Experiabox met de kabel naar boven genoeg snelheid geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostInNight
  • Laatst online: 15-09 23:22
RonnieKo schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:14:
[...]

In theorie moet KPN met zijn eigen apparatuur ook 1000/1000 mbit/s kunnen geven. Dit omdat ze het aanbieden. Het vervelende is dat ze adverteren "tot 1000/1000 mbit/s." En dit geven ze bij de info aan:

[...]

Bron: KPN.com: info

[...]

Waarom wil je die vervangen? Alleen omdat je dan denkt 1000/1000 mbit/s te hebben? Zie dan quote van KPN.

Goed, je kan eerst kijken of de KPN Experiabox met de kabel naar boven genoeg snelheid geeft.
Ik wil de Xperiabox vervangen omdat ik het een erg vervelend apparaat vind waarbij alleen al het instellingen menu benaderen eeuwigheid duurt, zelf het laden van menu nadat je eenmaal bent ingelogd. Twee, ik vind het leuk om wat bij te gaan leren over netwerken met wat leuke hardware ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:08

JB

Cédric roelt!

Voor verlengen, lijkt er weinig mogelijk. Standaard 6 maanden korting voor alleen internet. HBO pakketje zit ik niet op te wachten...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercop7373
JB schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:26:
Voor verlengen, lijkt er weinig mogelijk. Standaard 6 maanden korting voor alleen internet. HBO pakketje zit ik niet op te wachten...
En welke korting krijg je aangeboden op internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:08

JB

Cédric roelt!

supercop7373 schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:27:
[...]

En welke korting krijg je aangeboden op internet?
37.50 euro voor de 1e 6 maanden. Daarna weer 57.50 euro. BF kortingen kennen ze niet zo lijkt.

Mijn boefje is liev!

Pagina: 1 ... 96 ... 185 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen