[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 95 ... 179 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-05 13:31
Nachtapotheker schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 20:39:
[...]

Ik ben afgelopen zomer overgestapt van Ziggo naar kpn. Het internet is superieur tov Ziggo. De next box vind ik echter wel veel beter dan de tv van KPN. Qua beeldkwaliteit is het verschil nihil, maar qua snelheid is er wel een significant verschil. Spoelen in opnames (om reclame door te spoelen bijv.) is heel traag. Dat is natuurlijk inherent aan de techniek, ik stoor me er niet zo aan. Goed internet vind ik belangrijker :)
Thx! En qua app verder ook prima? Ik kijk in bed nog wel een wat opgenomen zaken terug. Lijkt mij met kpn ook geen probleem maar toch even de vraag :)

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-05 22:36
hk12nl schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 21:41:
[...]

Thx! En qua app verder ook prima? Ik kijk in bed nog wel een wat opgenomen zaken terug. Lijkt mij met kpn ook geen probleem maar toch even de vraag :)
Qua app is het vergelijkbaar :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Not_Disclosed
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-04 10:14
hk12nl schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:26:
Zijn er nog mensen die onlangs van Ziggo zijn overgestapt naar KPN en dingen missen qua tv kijken en opnemen/terug kijken?

Zitten zelf bij Ziggo nu met de Next en krijg een goed voorstel van KPN om in zn geheel over te stappen. En wil graag eens glasvezel proberen.
Afgezien van de tragere interface valt ons vooral het trage doorspoelen op. Volgens mij kon je bij ziggo bijvoorbeeld 4x30 seconden in één keer vooruitspoelen. Bij kpn moet je eerst wachten na 1x30 seconden voor je weer kan drukken. En ook die 1x30 seconden gaat trager. De tip hier gegeven om de vooruitspoeltijd direct in te tikken maakt het iets beter.

Wij ergeren ons ook sterk aan de ondertitels. Bij ziggo is dat een gescheiden functie waarmee je ondertitels aan zet. Dit heeft verder geen invloed op acties als vooruitspoelen of pauzeren. Bij kpn werken ondertitels op de achterhaalde teletekst pagina 888 manier. Als je dan de ondertitels aan hebt staan, met zwarte balk op de achtergrond!, dan kun je niet meer spoelen of pauzeren. Als iemand hier nog een goede tip voor heeft?

A life lived in fear is a life half lived

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:17
Bij ziggo heb je bij het 1 gigabit abonnement de mogelijkheid om de linken te bundelen. Dan haal je ipv 930 over 1 UTP 1030 over twee UTPs.

KPN heeft op de XGSPON kastjes een 2,5Gigabit poort toch? Iemand daar al eens een 2,5Gigabit router aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

stormfly schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 13:36:
Bij ziggo heb je bij het 1 gigabit abonnement de mogelijkheid om de linken te bundelen. Dan haal je ipv 930 over 1 UTP 1030 over twee UTPs.

KPN heeft op de XGSPON kastjes een 2,5Gigabit poort toch? Iemand daar al eens een 2,5Gigabit router aangesloten?
Ik heb een Fritzbox 5530 die ook een 2,5Gbit poort heeft, alleen geen laptop met eenzelfde port. Kan dus helaas niet testen of je net wat hogere snelheden haalt dan met 1Gbit poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Dj-sannieboy schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 14:33:
[...]

Ik heb een Fritzbox 5530 die ook een 2,5Gbit poort heeft, alleen geen laptop met eenzelfde port. Kan dus helaas niet testen of je net wat hogere snelheden haalt dan met 1Gbit poorten.
Ja dat zou hier ook het knelpunt zijn. Lastig :) misschien zijn er Tweakers met 2,5 of 10 Gigbit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:24

Zou in principe zinloos moeten zijn omdat het profiel vanuit KPN WBA gecapt zou moeten zijn op 1 Gbit. Maar goed.. je kan het altijd proberen :-)

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Barre73 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:10:
[...]

Zou in principe zinloos moeten zijn omdat het profiel vanuit KPN WBA gecapt zou moeten zijn op 1 Gbit. Maar goed.. je kan het altijd proberen :-)
Eens: 1 Gbit = 1000 Mbit

Gemiddeld haalt men 930/940 bij KPN :9 ergens moet nog wat rek zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:31
stormfly schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:13:
[...]

Eens: 1 Gbit = 1000 Mbit

Gemiddeld haalt men 930/940 bij KPN :9 ergens moet nog wat rek zitten.
Vanwege de overhead is de max snelheid op 1 Gbps ethernet ongeveer 930/940 Mbps. Voor praktisch 1 Gbps moet je dus een (nog) snellere verbinding hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thecompany
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:14
hk12nl schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:26:
Zijn er nog mensen die onlangs van Ziggo zijn overgestapt naar KPN en dingen missen qua tv kijken en opnemen/terug kijken?

Zitten zelf bij Ziggo nu met de Next en krijg een goed voorstel van KPN om in zn geheel over te stappen. En wil graag eens glasvezel proberen.
Dingetjes waar ik me aan stoor sinds de overstap wat de Android TV app betreft (gebruik het kastje niet):

- Niet mogelijk om bewaarde opnames die op dat moment live zijn door te spoelen. Alleen als ik de tijd van mn shield wijzig lukt dat.
- Sommige opnames kan je alleen thuis kijken, niet in buitenland zoals expeditie Robinson. Onzin nooit gehad bij Ziggo.
- Licenties missen voor opnames dus niet te kijken op telefoon of Android TV. Bijvoorbeeld Studio Eredivisie met de samenvattingen.
- Doorspoelen laat geen frames zien dus elke keer weer even play om te checken waar je bent.
- Geen 'gezien' status per aflevering dus gokken waar je bent gebleven in een seizoen.
- Geen 'verder kijken' of het home scherm.

Al deze dingen had ik bij Ziggo wel dus ik acht de kans groot dat ik volgend jaar weer overstap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-05 14:48

WCA

T is 10Gb op de genexis ont. Ik heb daar een 2,5Gb Fritz achter hangen, en bij een gigabit abonnement haal ik ongeveer 1300 mbit wat na een paar sec terugvalt naar 1100 mbit

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
WCA schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 19:12:
[...]

T is 10Gb op de genexis ont. Ik heb daar een 2,5Gb Fritz achter hangen, en bij een gigabit abonnement haal ik ongeveer 1300 mbit wat na een paar sec terugvalt naar 1100 mbit
Even kijken of ik je reactie goed begrijp, je geeft aan dat de (T) koper poort op de Genexis 10Gb is en ook 2.5G aan kan. Je hebt een 2.5G Fritz en wat hangt daar weer achter?

Als je langdurig test blijft het dan ook 1100? Dat zit dan inderdaad dichter op de 1030 van Ziggo (met 2x 1G)

tnx voor je uitleg.

EDIT

Compliant with IEEE 802.3 (100M/1G/2.5G/5G/10G BASE-T) -> wel een hele moderne UTP poort.

[ Voor 38% gewijzigd door stormfly op 29-10-2022 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
nielsgeode schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 19:46:
Heb nergens het antwoord kunnen vinden op de vraag hóe de KPN glasvezelkabel straks de woning in gaat.

Hoe gaat die kabel precies lopen?
Optie 1: gaan ze onder de fundering door?
Optie 2: of wordt er door de fundering op kruipruimtelevel geboord en gaat de kabel dan de meterkast in?
Optie 3: of boren ze hoger (op straatniveau) zodat je altijd een oranje kabel blijft zien die rechtstreeks van buitenmuur zo de meterkast in gaat zonder ooit in de kruipruimte te komen?

Onze meterkast zit direct achter de buitenmuur aan de voorzijde van de woning direct naast de voordeur.

In geval van optie 1 of 2: gaat er ook iemand daadwerkelijk de kruipruimte in?

De oranje kabel steekt nu een kort stukje boven de grond uit. Zo ziet het er nu uit bij ons:
[Afbeelding]

Zoals te zien is die kabel nogal kort :D Of zit er onder de grond een lang stuk opgerold? Of wordt deze verlengd?
*knip*. Wannabe mod reactie.

[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 31-10-2022 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:41

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

JerryJerryJerry schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 20:59:
Onder de fundering schieten ze niet. Die ligt bij de meeste woningen op 80 cm onder peil. Ze boren eigenlijk boven de funderingssloof, door de spouwmuur, maar wel onder maaiveld. Ik denk dat daar de verwarring zit.

Gewoon optie 2 dus. Optie 3 is bij appartementen waarbij een kabelkoker via de gevel naar boven loopt en boven maaiveld dus naar binnen wordt geboord.
Mijn hele huis ligt onder peil ;) (oke als ik op het dak zit zou ik veilig moeten zijn;))

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel2552
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 26-02-2024
Marcel2552 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 00:53:
Even een vraagjes voor de ITers onder ons. Kan 1 apparaat in je netwerk er voor zorgen dat je hele lan netwerk platligt maar de wifi verbinding in stand houd?

Ik heb n probleem waarbij de experia box uitvalt op verschillende momenten, maar alleen de lan poorten. In de downtime doet wifi t wel maar alle lan poorten op de experiabox doen het niet.

Wordt mij namelijk doodleuk verteld bij de helpdesk dat ik even al mn apparaten moet nagaan. Wat me in theorie maanden gaat kosten omdat t eens in de 2 a 3 dagen optreed.

Heb hier nog nooit van gehoord, dan zou een serverpark platgelegd kunnen worden door 1 fauly ethernet poort.

Setup is nagenoeg hetzelfde gebleven als bij ziggo 5 weken geleden.
Even een update, Vorige week woensdag is de monteur langs geweest, zag op het netwerk blijkbaar een apparaat dat elk uur storing gaf, ook heel vroeg in de ochtend toen iedereen nog sliep en letterlijk alles uit stond kwa apparatuur. Sinds alles zo duur is staat niks meer in rust of sleep mode namelijk. Monteur heeft de V10 weer omgewisseld voor de V12, was de wens vanwege dat we mesh wifi wilde en dat kon niet op de v10, alleen op de 10a en 12.

Woensdagmiddag is dus de box omgewisseld en sinds dien is het internet dus niet meer uitgevallen, ook in de error log bij lan staat 0 packets lost en 0 errors sinds dat de v12 aan staat(kocks on wood). Dus blijkbaar was het apparaat wat stoorde op het netwerk de experiabox zelf.. :X .

Monteur kwam een paar dagen later langs om te laten zien dat er niks of nauwelijks meer wat te zien was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:46

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb een hele berg berichten verhuisd naar [KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-04 15:52
Ik heb onlangs een upgrade genomen naar een Hussel Internet 1 Gbit/s bij KPN. Hiervoor had ik een Hussel Internet 200Mbit/s abbo. Om mijn internet snelheid een beetje te monitoren heb ik al een tijdje een speedtest integratie draaien op een Rpi met Home Assistant. Deze Rpi prikt gelijk in de Fritzbox router en gaf voor de upgrade een redelijk consistente 200 Mbit/s, iets wat bij de abbo hoorde. Gek genoeg was de upload zelfs hoger dan 200Mbit/s.

Na de upgrade echter lijkt m'n download niet echt veel hoger te komen dan 800 en fluctueert het als een gek. De upload blijft ook ver achter en schommelen rond de 500/600mbit/s
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tf8fwfkaVKfGsSEb0Sd4oEQeVGs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NoTZC9j1vIMilHSUlWKRyb9H.png?f=user_large.
Kijk in mijn Fritzbox 7950 dan lijkt het dat deze wel de instelling heeft overgenomen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HAtah27W-q-ufPiYTAUSEEKA-ys=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cpSAgfKSUOwPEtXT5Whoog6u.png?f=fotoalbum_large

Mijn vraag aan jullie: is dit normaal (m.a.w moet ik mijn verwachting bijstellen) of moet ik hier KPN voor bellen? Of kan deze Fritzbox dit gewoon niet aan?

We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
@Spam kan de raspberry pi het verkeer aan? heb je ook andere servers geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
knip

[ Voor 99% gewijzigd door stormfly op 01-11-2022 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Spam schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:15:
Ik heb onlangs een upgrade genomen naar een Hussel Internet 1 Gbit/s bij KPN. Hiervoor had ik een Hussel Internet 200Mbit/s abbo. Om mijn internet snelheid een beetje te monitoren heb ik al een tijdje een speedtest integratie draaien op een Rpi met Home Assistant. Deze Rpi prikt gelijk in de Fritzbox router en gaf voor de upgrade een redelijk consistente 200 Mbit/s, iets wat bij de abbo hoorde. Gek genoeg was de upload zelfs hoger dan 200Mbit/s.

Na de upgrade echter lijkt m'n download niet echt veel hoger te komen dan 800 en fluctueert het als een gek. De upload blijft ook ver achter en schommelen rond de 500/600mbit/s
[Afbeelding].
Kijk in mijn Fritzbox 7950 dan lijkt het dat deze wel de instelling heeft overgenomen
[Afbeelding]

Mijn vraag aan jullie: is dit normaal (m.a.w moet ik mijn verwachting bijstellen) of moet ik hier KPN voor bellen? Of kan deze Fritzbox dit gewoon niet aan?
Hoogstwaarschijnlijk kan de Pi deze snelheid niet aan. Je kunt parallel eens wat handmatige testen uitvoeren vanaf een snelle laptop, wel opletten dat je niet exact hetzelfde tijdstip kiest.

Dit is mijn Pi4 die het redelijk druk heeft met diverse taken, wired tested:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
@pi:~$ speedtest-cli
Retrieving speedtest.net configuration...
Testing from KPN (86.80.171.118)...
Retrieving speedtest.net server list...
Selecting best server based on ping...
Hosted by Jonaz B.V. (Amersfoort) [46.26 km]: 6.346 ms
Testing download speed................................................................................
Download: 590.68 Mbit/s
Testing upload speed......................................................................................................
Upload: 583.27 Mbit/s
pi@flightrecorder:~$

Doe ik datzelfde op een ubuntu server op een intel nuc (low power) dan vliegt het al omhoog.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Testing from KPN (86.80.171.118)...
Retrieving speedtest.net server list...
Selecting best server based on ping...
Hosted by Jonaz B.V. (Amersfoort) [46.26 km]: 5.007 ms
Testing download speed................................................................................
Download: 816.73 Mbit/s
Testing upload speed......................................................................................................
Upload: 763.43 Mbit/s

[ Voor 11% gewijzigd door stormfly op 01-11-2022 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
hmm goed punt. Heb even dezelfde test op mijn M1 Mac Mini uitgevoerd en zie daar betere resultaten, maar nog steeds vrij ver van die 1000Mbit? https://www.speedtest.net/result/13880351726

De upload blijft echter nog best wel achter :?

Als dit gewoon te verwachten is ga ik ook akkoord hoor

[ Voor 10% gewijzigd door Spam op 01-11-2022 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-05 11:17
Spam schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:54:
hmm goed punt. Heb even dezelfde test op mijn M1 Mac Mini uitgevoerd en zie daar betere resultaten, maar nog steeds vrij ver van die 1000Mbit? https://www.speedtest.net/result/13880351726

Was je Mac Mini op dat moment niet toevallig met iets anders bezig op de achtergrond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

stormfly schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 15:43:
[...]

Ja dat zou hier ook het knelpunt zijn. Lastig :) misschien zijn er Tweakers met 2,5 of 10 Gigbit
Ik heb mijn router gekoppeld aan de 2,5gbit poort van KPN. Snelheid die ik max behaal op de Cat 6a kabel die er tussen zit is 1,2Gbit.
Downloadsnelheid zit wel rond de 111MB/s idem geld als ik upload.

Ik gebruik als router de TP-Link AX11000

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Spam schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:15:

[Afbeelding].
[Afbeelding]

Controleer of QoS aanstaat als default. Zo ja, dit even wijzigen naar bv 2048 up en down.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Spam schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:54:

Is dit bedraad, ik vermoed van wel?

930/940 is de max, soms helpt het om te zoeken naar een andere speedtest server die minder druk is.

Hieronder zie je de resultaten van speedtest tracker, sommige servers hebben gewoon een dipje zo nu en dan (oranje blauw). Het glas is hier recent aangelegd en bij relatief weinig huizen naar binnen gebracht, de congestie die ik meet komt vermoedelijk niet uit mijn wijk segment.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BgE0ZmKQk0eUAgdLaYX4Q7TbJ_A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r5z9BedDRtjA2H0gadoUg29J.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door stormfly op 01-11-2022 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
zijn er mensen die een usb wifi adapter gebruiken? hoe is de snelheid daarop met een kpn box 12?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
stormfly schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:53:
[...]

Is dit bedraad, ik vermoed van wel?

930/940 is de max, soms helpt het om te zoeken naar een andere speedtest server die minder druk is.

Hieronder zie je de resultaten van speedtest tracker, sommige servers hebben gewoon een dipje zo nu en dan (oranje blauw). Het glas is hier recent aangelegd en bij relatief weinig huizen naar binnen gebracht, de congestie die ik meet komt vermoedelijk niet uit mijn wijk segment.

[Afbeelding]
Yup die Mac Mini is bedraad, via een CAT5E kabel. Ik denk dat het wel ok is zo. Tenminste voor down. Voor up vind ik het nog steeds aan de lage kant. https://www.speedtest.net/result/13881428454
Xtr3me4me schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:26:
[...]

Controleer of QoS aanstaat als default. Zo ja, dit even wijzigen naar bv 2048 up en down.
Done, even de Mac Mini toegevoegd aan de Real-Time Applications QoS instellingen in de Fritzbox. Ik zie daarna een marginale verbetering in de up van 730->780 maar dat kan ook een moment opname zijn geweest Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gas0m93MyukrXzEmjkD9_arknQA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zsM8v9AINHlwAJR9DetsTSoz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:32

MrMarcie

CFMoto 650MT

Spam schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 17:07:
[...]

Yup die Mac Mini is bedraad, via een CAT5E kabel. Ik denk dat het wel ok is zo. Tenminste voor down. Voor up vind ik het nog steeds aan de lage kant. https://www.speedtest.net/result/13881428454

[...]

Done, even de Mac Mini toegevoegd aan de Real-Time Applications QoS instellingen in de Fritzbox. Ik zie daarna een marginale verbetering in de up van 730->780 maar dat kan ook een moment opname zijn geweest [Afbeelding]
Dit heb ik nu, soms is de upload wel 912. Denk dat het ook aan tijdstip ligt en wat jij allemaal op je netwerk doet. En hoe je diverse devices, vooral je router, hebt ingesteld.

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/13881471666.png

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:39
Kijk ook eens wat de snelheid is met de speedtest van KPN op voldoende snelle hardware: https://www.kpn.com/internet/speedtest.htm . Deze server staat naar ik aanneem op het KPN netwerk; dat zou moeten helpen een betrouwbare meting te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:11
Farabi schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:57:
zijn er mensen die een usb wifi adapter gebruiken? hoe is de snelheid daarop met een kpn box 12?
Er zijn nogal een hoop verschillende adapters op de markt beschikbaar. En inmiddels zijn er ook een hoop verschillende soorten USB-poorten. Dus de snelheid met de KPN box (of elk ander access point) kan alleen al op die punten enorm verschillen. Een goed antwoord daarop geven is dus niet echt mogelijk.

Wil je advies over een USB wifi adapter? Of heb je er zelf een en ben je daar ontevreden over? Of wil je iets anders weten?

[ Voor 4% gewijzigd door xFeverr op 02-11-2022 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Spam schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 17:07:
[...]

[...]

Done, even de Mac Mini toegevoegd aan de Real-Time Applications QoS instellingen in de Fritzbox. Ik zie daarna een marginale verbetering in de up van 730->780 maar dat kan ook een moment opname zijn geweest [Afbeelding]
Kijk ook eens naar onderstaande instelling. Heeft bij mij ooit eens roet in het eten gegooid!
Dj-sannieboy schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:04:
[...]

Het was deze instelling:
[Afbeelding]
Stond op 100%, maar werkt blijkbaar niet helemaal lekker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
Voor degenen onder ons die er belangstelling voor hebben, NPO Start (en Plus) is nu beschikbaar via de decoder.

https://www.kpn.com/beleef/blog/NPO-app.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:27

Arjan A

Cenosillicafoob

Ik zag in Mijn KPN dat glasvezel bij mij beschikbaar is (sprietje steekt hier nog uit de grond, dus ik betwijfel het).
Alleen, ik ben een overgezette XS4All-abonnee. Als ik naar de prijzen van glasvezel kijk, zijn die veel hoger dan wanneer ik uitlog, dan zie ik de KPN prijzen.
Ter vergelijking: Bij KPN kost het 1000/1000 abonnement €57,50, maar als ik ingelogd ben kan ik alleen voor XS4All glasvezel kiezen, het giga-abonnement kost dan €71,50.

Ik kan niet switchen van XS4All naar regulier KPN, ik meende dat dat in het verleden wel kon. De einddatum voor mijn contract was 02-2021, daar kan het niet aan liggen.

Is het niet meer mogelijk om van XS4All naar 'gewoon' KPN te switchen? Het enige voordeeltje dat ik nu nog heb ik Spotify, mijn XS4All e-mailadres gebruik ik sowieso al niet meer.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:38
Arjan A schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:25:
Ik zag in Mijn KPN dat glasvezel bij mij beschikbaar is (sprietje steekt hier nog uit de grond, dus ik betwijfel het).
Alleen, ik ben een overgezette XS4All-abonnee. Als ik naar de prijzen van glasvezel kijk, zijn die veel hoger dan wanneer ik uitlog, dan zie ik de KPN prijzen.
Ter vergelijking: Bij KPN kost het 1000/1000 abonnement €57,50, maar als ik ingelogd ben kan ik alleen voor XS4All glasvezel kiezen, het giga-abonnement kost dan €71,50.

Ik kan niet switchen van XS4All naar regulier KPN, ik meende dat dat in het verleden wel kon. De einddatum voor mijn contract was 02-2021, daar kan het niet aan liggen.

Is het niet meer mogelijk om van XS4All naar 'gewoon' KPN te switchen? Het enige voordeeltje dat ik nu nog heb ik Spotify, mijn XS4All e-mailadres gebruik ik sowieso al niet meer.
Hogere snelheden zijn inderdaad voordeliger via KPN. Omschakelen naar Hussel kon eerst mooi via MijnKPN maar dat is inderdaad verdwenen, er stond ook dat je 50 procent korting op de Fritzbox+helpdesk kreeg bij omschakeling. Je kunt contact opnemen met XS4ALL om het om te laten zetten naar KPN.https://www.kpn.com/service/xs4all.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:56

Mr. Freeze

¡GO!

Toch wel zonde, bij aangaan abo KPN glasvezel 200MB kreeg ik een EB12, na een upgrade naar 1000MB kreeg ik een nieuwe EB12 en moest oude retour. Nu na een maand of 6 toch maar weer naar 200MB en nu is er alweer een nieuwe (waarschijnlijk) EB 12 naar me onderweg en ongetwijfeld moet de vorige retour.

Dit terwijl ik de hele EB nooit gebruik want eigen Fritzbox hier. Nu weet ik wel dat KPN een heel groot bedrijf is en is het noodzakelijk dat regels strikt worden nageleefd, maar is een simpele tickbox geen optie met de opmerking "ik hoef geen nieuwe router"?

XBL gamertag StayingPow3r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
@Mr. Freeze Vind het toch apart. Want met een verhuizing (en bijbehorende stap van glasvezel naar ADSL) en met de overstap van ADSL naar glasvezel heb ik steeds dezelfde V10 gehouden. Ze waren echt niet van plan een nieuwe op te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:11

Quakie

quakelen

@Mr. Freeze apart, diverse keren via app snelheid gewijzigd. En gelukkig nog nooit nieuwe modem ontvangen. (50 ->100->200->500->200Mbit)

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:56

Mr. Freeze

¡GO!

Quakie schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:17:
@Mr. Freeze apart, diverse keren via app snelheid gewijzigd. En gelukkig nog nooit nieuwe modem ontvangen. (50 ->100->200->500->200Mbit)
Tsja, iets anders kan ik er ook niet van maken.

XBL gamertag StayingPow3r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Gisteren zou mijn overstap naar KPN gestart worden.

Netjes apparatuur ontvangen en aangesloten. Helaas geeft de genexis een alarm (rood licht) en brand er niets bij connectie..

Gesproken met KPN support, moet een monteur komen... Tot die tijd waarschijnlijk geen internet via kpn.

Betekent het alarm lampje dat er iets mis is met het signaal of kan alarm van alles zijn?

Wat ik begreep bij het naar binnen brengen van de glasvezel en het aansluiten daarvan dat er signaal gemeten is tussen de monteur hier ter plekke en iemand op afstand

Iemand die weet hoe dit zit?

Bla Bla Bla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t mac
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:30
De grootste kans is dat de patch nog niet is gezet/verkeerd zit.

[ Voor 17% gewijzigd door t mac op 02-11-2022 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-05 23:09
Mr. Freeze schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:08:
Toch wel zonde, bij aangaan abo KPN glasvezel 200MB kreeg ik een EB12, na een upgrade naar 1000MB kreeg ik een nieuwe EB12 en moest oude retour. Nu na een maand of 6 toch maar weer naar 200MB en nu is er alweer een nieuwe (waarschijnlijk) EB 12 naar me onderweg en ongetwijfeld moet de vorige retour.

Dit terwijl ik de hele EB nooit gebruik want eigen Fritzbox hier. Nu weet ik wel dat KPN een heel groot bedrijf is en is het noodzakelijk dat regels strikt worden nageleefd, maar is een simpele tickbox geen optie met de opmerking "ik hoef geen nieuwe router"?
dit is systeem zo ingericht kan je helaas niet om heen, en vooral als je eigen router gebruikt ziet kpn geen experia box dan wordt door systeem 1 afgestuurd die aan de eisen voldoet voor zo lijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
MarchelHoek schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:18:
Gisteren zou mijn overstap naar KPN gestart worden.

Netjes apparatuur ontvangen en aangesloten. Helaas geeft de genexis een alarm (rood licht) en brand er niets bij connectie..

Gesproken met KPN support, moet een monteur komen... Tot die tijd waarschijnlijk geen internet via kpn.

Betekent het alarm lampje dat er iets mis is met het signaal of kan alarm van alles zijn?

Wat ik begreep bij het naar binnen brengen van de glasvezel en het aansluiten daarvan dat er signaal gemeten is tussen de monteur hier ter plekke en iemand op afstand

Iemand die weet hoe dit zit?
bij het binnen brengen wordt de vezel gemeten klopt. Al heb ik aantal keer meegemaakt de vezel gemeten is en daarna toch niet werkt.

maar Alarm lampje betekend dat die geen signaal ontvangt, patch niet geplaatst is als nog gebied is met patch. kan kruizing zijn, kan zijn connector niet goed aangedrukt zit en kan zelf breuk zijn. dat is niet te zeggen op afstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 396929

Even een korte vraag. Ik heb deze week mijn kpn glasvezel direct verbonden met mijn udm se. Dus ftu -> patch cover -> sfp module. Alles werkt uitstekend maar ik vroeg mij af of iemand weet of deze rx/tx waardes binnen spec zijn. Ik kom hier niet helemaal uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vFfvcCrYxwJkZMxkfFLIBvyzm3Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7tGgHZ5KmNWt0aBUqjO6AlbS.jpg?f=user_large

Speedtest in ieder geval prima:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZvwMOXU2hKiPB05ThfNIA_E1Ahw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xKIAM3fl65BA4qkl3FPN1UVt.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

Anoniem: 396929 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:02:
Even een korte vraag. Ik heb deze week mijn kpn glasvezel direct verbonden met mijn udm se. Dus ftu -> patch cover -> sfp module. Alles werkt uitstekend maar ik vroeg mij af of iemand weet of deze rx/tx waardes binnen spec zijn. Ik kom hier niet helemaal uit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Yep... Hier vrijwel identiek, maar dan via een Fritz!Box:
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/13777090260.png

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:11
Anoniem: 396929 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:02:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Jahoor :) Deze snelheden haal ik met een TP link router die nog aangesloten is op een V12 box :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5JBF4-qDS0Dxoiz-NhhmRt9M8tA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wDToyISFbNZ28uKKfQQF7ONf.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 396929

Ik doelde eigenlijk meer op de dBm waardes. Weet iemand wat deze horen te zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wsoZT6twucUGyJunaS20n-3wUZU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JaShD6Drjqem6Ok2voTZIHBS.jpg?f=user_large

[ Voor 58% gewijzigd door Anoniem: 396929 op 03-11-2022 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:22
Anoniem: 396929 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:24:

[Afbeelding]
Is er nergens op de pagina,waar je deze waarden ziet, te zien wat de minimale, maximale en alarm waardes zijn? Die zie ik nl. wel in het device op mijn (Caiway) glasvezel.

De juiste waardes kan alleen KPN bepalen. Er is een bepaald budget voor de demping van POP tot abonnee. De lengte en het aantal koppelingen geven een (erg kleine) demping. Bij de abonnee en retour bij de POP moet het signaal binnen de aanvaardbare waardes vallen. En gezien het feit dat je de maximale snelheid behaald is de verbinding gewoon goed.

Bij oplevering is waarschijnlijk de verbinding getest en ook in orde bevonden.

Geen zorgen maken.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Anoniem: 396929 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:24:

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IcTodUvCixpjEMxQXYQGJWuTlxE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AdhxCLECJ3fIVfwxSOQEkdFx.jpg?f=fotoalbum_large
Dit zijn de waardes volgens mijn FritzBox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10:53
Er is gisteren een KPN verbinding opgeleverd bij een vriend, hij neemt een 50 Mb abonnement af, maar krijgt 75-80 Mb.

Klopt dit of hebben ze hem een verkeerd profiel gegeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Jeffrey87 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 08:44:
Er is gisteren een KPN verbinding opgeleverd bij een vriend, hij neemt een 50 Mb abonnement af, maar krijgt 75-80 Mb.

Indien glas: dit klopt, is nooit strak gecapped.
Zeker upload niet.

Variaties gezien bij 50 die liggen tussen 60-140 bij zowel up als down.
Bij 100 zelfs tot boven de 200

Bij tmobile glas zelfs op een 100 verbinding richting de 400 up gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:24
Jeffrey87 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 08:44:

Klopt. Hier ook het geval met zelfde abonnement

Op DSL is deze snelheid ook te halen met het 50Mb abonnement, mits de lijn het aankan :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Wel raar, hoe komt dat dat het bij glasvezel of dsl wel kan?aar bij coax ziggo had ik altijd de Max snelheid en nooit echt uitschieters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:24
dutchnltweaker schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:18:
Wel raar, hoe komt dat dat het bij glasvezel of dsl wel kan?aar bij coax ziggo had ik altijd de Max snelheid en nooit echt uitschieters.
Er wordt gebruik gemaakt van zogenoemde profielen. KPN WBA verkoopt deze profielen (bijvoorbeeld 75Mbit down voor 50Mb abonnement, 120Mbit down voor 100Mb abonnement, etc). Eigenlijk iets meer snelheid dan waar je voor betaald. Maakt verder niet uit welke techniek je gebruikt. Als je telefoonlijn bijvoorbeeld 100Mb kan leveren, dan tik je ook die 75Mbit aan. Glas zelfde verhaal.

Ziggo doet precies hetzelfde; geven je een iets hogere snelheid zodat je precies op de snelheid uitkomt waarvoor je betaald. KPN is er wat ruimer mee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Is het niet gewoon een historisch iets? Toen ik in 2010 glasvezel had was alles nog 100mbit converters in de meterkast. Als je dan dus 100/100 af nam en je zette de tv aan had je ineens nog maar 85/100 internet. Toen ze dat vervingen door nieuwere apparatuur hebben was dat probleem ineens weg. Niet toevallig zo dat ze stiekem 120/100 geven voor het geval er een tv aan staat? Scheelt denk ik een hoop klachten bij de service desk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
krakendmodem schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:33:
[...]

Er wordt gebruik gemaakt van zogenoemde profielen. KPN WBA verkoopt deze profielen (bijvoorbeeld 75Mbit down voor 50Mb abonnement, 120Mbit down voor 100Mb abonnement, etc). Eigenlijk iets meer snelheid dan waar je voor betaald. Maakt verder niet uit welke techniek je gebruikt. Als je telefoonlijn bijvoorbeeld 100Mb kan leveren, dan tik je ook die 75Mbit aan. Glas zelfde verhaal.

Ziggo doet precies hetzelfde; geven je een iets hogere snelheid zodat je precies op de snelheid uitkomt waarvoor je betaald. KPN is er wat ruimer mee :P
Dat valt voor ziggo mee, daar kreeg ik met 350mbps down max wel eens een keer 355mbps. Dat was het ook wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Caelorum schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:00:
Is het niet gewoon een historisch iets? Toen ik in 2010 glasvezel had was alles nog 100mbit converters in de meterkast. Als je dan dus 100/100 af nam en je zette de tv aan had je ineens nog maar 85/100 internet. Toen ze dat vervingen door nieuwere apparatuur hebben was dat probleem ineens weg. Niet toevallig zo dat ze stiekem 120/100 geven voor het geval er een tv aan staat? Scheelt denk ik een hoop klachten bij de service desk.
Nee, dat laatste hoeft niet meer. TV bandbreedte gaat dus van de restbandbreedte af. Bij een 100 Mbit abonnement is dat dus tegenwoordig 900 Mbit aan ruimte, aangezien zowel de Pop poort als je mediaconverter thuis Gbit is. Dan hoef je dat echt niet in het profiel nog eens aan reserve meer te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
ik zit nu op netwerkkanaal 52. zijn er tips om meer uit mijn wifi verbinding te halen qua netwerkanaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:45
Ik heb de afgelopen weken meerdere keren een kort wegvallende verbinding gehad. Daarom besloten, omdat ik las dat het voor anderen hielp, even m’n router + ONT opnieuw te starten door het uit te schakelen met de knop en toen weer in te schakelen.

Helaas… nu heb ik geen link meer tussen m’n router en de ONT. Kabels verwisseld, EB12 er weer tussen gezet, maar geen link. De ONT heeft zelf wel de twee groene lampjes van 'connection' en 'power' die branden. Maar de ethernet aansluiting heeft aan beide kanten geen signaal. Tussen de EB12 en m’n router heb ik trouwens wel gewoon een link.

Nu heb ik via de website een monteur willen inplannen na het hele troubleshoot riedeltje via de app, maar dan krijg ik een kalender te zien waarbij ik pas vanaf maandag 2 uur een monteur kan laten komen. Dit zou betekenen dat ik het hele weekend zonder internet zit. Zijn er überhaupt geen monteurs die in het weekend werken? Of moet ik dan gewoon even telefonisch contact opnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken-dj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-04 14:06

ken-dj

Life is short break the rules

mrdemc schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 19:51:
Ik heb de afgelopen weken meerdere keren een kort wegvallende verbinding gehad. Daarom besloten, omdat ik las dat het voor anderen hielp, even m’n router + ONT opnieuw te starten door het uit te schakelen met de knop en toen weer in te schakelen.

Helaas… nu heb ik geen link meer tussen m’n router en de ONT. Kabels verwisseld, EB12 er weer tussen gezet, maar geen link. De ONT heeft zelf wel de twee groene lampjes van 'connection' en 'power' die branden. Maar de ethernet aansluiting heeft aan beide kanten geen signaal. Tussen de EB12 en m’n router heb ik trouwens wel gewoon een link.

Nu heb ik via de website een monteur willen inplannen na het hele troubleshoot riedeltje via de app, maar dan krijg ik een kalender te zien waarbij ik pas vanaf maandag 2 uur een monteur kan laten komen. Dit zou betekenen dat ik het hele weekend zonder internet zit. Zijn er überhaupt geen monteurs die in het weekend werken? Of moet ik dan gewoon even telefonisch contact opnemen?
KPN Monteurs werken ook op zaterdag

Heb je het wel goed terug verbonden, welke poort heb je het op aangesloten de WANpoort?
Modem direct op je NT, je connection lampje brand immers

S23 > Tab S8 >  ATV 4K >  Airtags <  Macbook Pro M1 <  IPad  Iphone 12 PM< 14 PM <16 PM < Garmin Fenix Pro 6X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
ken-dj schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 20:07:
[...]

KPN Monteurs werken ook op zaterdag

Heb je het wel goed terug verbonden, welke poort heb je het op aangesloten de WANpoort?
Modem direct op je NT, je connection lampje brand immers
Ja, ik heb het goed terug verbonden :)
In eerste instantie heb ik ook alles gewoon nog aangesloten gehad. Maar voor de volledigheid:
In het geval van de USG3p op de EB12 is het USG3p WAN 1 > EB12 LAN, en EB12 WAN > ONT. Als de EB12 er niet tussen zit gaat het van USG3p WAN 1 > ONT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Farabi schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 18:55:
ik zit nu op netwerkkanaal 52. zijn er tips om meer uit mijn wifi verbinding te halen qua netwerkanaal?
Accesspoint uit de USA halen en kanaal vanaf 149 gebruiken. Veel hoger vermogen…

Mag niet, werkt wel. Op die hoge kanalen zit geen DFS dus stoor je mogelijkerwijs radar. En andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
ernstoud schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 20:30:
[...]

Accesspoint uit de USA halen en kanaal vanaf 149 gebruiken. Veel hoger vermogen…

Mag niet, werkt wel. Op die hoge kanalen zit geen DFS dus stoor je mogelijkerwijs radar. En andersom.
Is ook een reden voor, don't try this at home als je vlak bij een (militair) vliegveld woont ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
mrdemc schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 20:13:
[...]

Ja, ik heb het goed terug verbonden :)
In eerste instantie heb ik ook alles gewoon nog aangesloten gehad. Maar voor de volledigheid:
In het geval van de USG3p op de EB12 is het USG3p WAN 1 > EB12 LAN, en EB12 WAN > ONT. Als de EB12 er niet tussen zit gaat het van USG3p WAN 1 > ONT.
Na wat zoeken het telefoonnummer gevonden (0800-0402), vervolgens 5x opnieuw gebeld omdat de automatische stem 2x beweerde dat ik naar de website moest, 1x zei dat er geen medewerkers beschikbaar waren 1x kreeg ik stilte.
De laatste keer kreeg ik zelfs eerst nog te horen dat het heel druk was en dat ik ook naar de website kan. elke keer met een andere reden ingesproken en de reden "ik wil een afspraak maken voor een storingsmonteurs voor morgen" verbond me in 1x door :P ) kreeg ik binnen 5 sec. iemand aan de lijn die me super heeft geholpen. Extra data op m’n mobiel, en morgen een monteur die langskomt om het te fixen 8-)

Het wordt dus wel heeeeel erg ontmoedigd om te bellen, zelfs zeggen dat het druk is of dat er geen medewerkers zijn, terwijl je de eerste aan de beurt bent, maar als je dan wordt geholpen gebeurd het gelukkig wel goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craetive
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-05 01:17
Voor de nieuwe woningbezitters onder ons: blijkbaar heeft KPN een verstopt verhuisaanbod voor nieuwe klanten. Deze deal biedt dezelfde 12 maanden Internet & TV voor € 35,- per maand, zónder aansluitkosten. Het lijkt erop dat je adres in ieder geval op Funda gestaan moet hebben en je glasvezel in de straat moet hebben, anders krijg je de deal niet te zien. Aan de API-request te zien loopt de actie tot 5 februari 2023.

Kwam erachter door een vriend die deze aanbieding op zijn nieuwe adres kreeg. Heb hetzelfde geprobeerd voor elkaar te krijgen voor een ander adres via de klantenservice, maar tevergeefs :+ Actie is een stuk scherper dan de huidige actie van 6 maanden voor € 30 in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken-dj

ken-dj

mrdemc schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 22:05:
[...]

Na wat zoeken het telefoonnummer gevonden (0800-0402), vervolgens 5x opnieuw gebeld omdat de automatische stem 2x beweerde dat ik naar de website moest, 1x zei dat er geen medewerkers beschikbaar waren 1x kreeg ik stilte.
De laatste keer kreeg ik zelfs eerst nog te horen dat het heel druk was en dat ik ook naar de website kan. elke keer met een andere reden ingesproken en de reden "ik wil een afspraak maken voor een storingsmonteurs voor morgen" verbond me in 1x door :P ) kreeg ik binnen 5 sec. iemand aan de lijn die me super heeft geholpen. Extra data op m’n mobiel, en morgen een monteur die langskomt om het te fixen 8-)

Het wordt dus wel heeeeel erg ontmoedigd om te bellen, zelfs zeggen dat het druk is of dat er geen medewerkers zijn, terwijl je de eerste aan de beurt bent, maar als je dan wordt geholpen gebeurd het gelukkig wel goed :)
Vind best knap, dat je zo snel wordt geholpen. Er heeft waarschijnlijk een REPO plaatsgevonden op je lijn. XGSPON zal weer opnieuw geactiveerd moeten worden, doormiddel van het nummer op je NT, en de tablet kan de monteur het heractiveren.

S23 > Tab S8 >  ATV 4K >  Airtags <  Macbook Pro M1 <  IPad  Iphone 12 PM< 14 PM <16 PM < Garmin Fenix Pro 6X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
mrdemc schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 19:51:

Defect XGS ONT een bekend probleem helaas, monteur zal hem vervangen en daarna niet weer resetten anders kan die weer defect gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
jopoh schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 23:51:
[...]

Defect XGS ONT een bekend probleem helaas, monteur zal hem vervangen en daarna niet weer resetten kan op weer defect gaat
@jopoh Dat klinkt niet logisch als Power en Connection gewoon netjes branden en Alarm niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
Barre73 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 09:24:
[...]

@jopoh Dat klinkt niet logisch als Power en Connection gewoon netjes branden en Alarm niet.
@Barre73 snap dat niet logisch klinkt, maar toch is het zo helaas de ethernet poort is dan defect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
[...]

We gaan het zien, straks tussen 1 en 5 zal de monteur komen. Ondertussen is er nog steeds geen 'link' op de Ethernet-poort. Voor ik hier postte en had gebeld had ik ook deze post nog gevonden op het KPN forum trouwens:
https://forum.kpn.com/int...ink-op-xgs-pon-ntu-576775

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:45

Wildfire

Joy to the world!

[...]

Er zijn problemen bekend met de ethernetpoort op sommige XGS-PON ONT's en is nog in onderzoek wat er aan de hand is.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mrdemc
Wildfire schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 13:06:
[...]

Er zijn problemen bekend met de ethernetpoort op sommige XGS-PON ONT's en is nog in onderzoek wat er aan de hand is.
Klopt, dat vertelde de monteur mij net ook. Sinds een van de laatste updates schijnt het bij sommige mensen problemen te geven.
Ondertussen is de ONT ook vervangen door de monteur en werkt alles weer! Super snel en goed geholpen door KPN, erg blij mee wat dat betreft, aangezien ik gister relatief laat pas belde met ze. In feite heb ik, dankzij de goede ondersteuning, relatief weinig last gehad van de uitgevallen verbinding. Was eerst even bang dat ik een heel weekend zonder internet zou zitten :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ernstoud
mrdemc schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 15:19:
[...]

Klopt, dat vertelde de monteur mij net ook. Sinds een van de laatste updates schijnt het bij sommige mensen problemen te geven.
Ondertussen is de ONT ook vervangen door de monteur en werkt alles weer! Super snel en goed geholpen door KPN, erg blij mee wat dat betreft, aangezien ik gister relatief laat pas belde met ze. In feite heb ik, dankzij de goede ondersteuning, relatief weinig last gehad van de uitgevallen verbinding. Was eerst even bang dat ik een heel weekend zonder internet zou zitten :X
Dat is prima service. Zit zelf bij Caiway en daar is het vrijdag 17:00 einde oefening. Die kennen 24/7 service niet. Kudo’s voor KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
jopoh schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 23:51:
[...]

Defect XGS ONT een bekend probleem helaas, monteur zal hem vervangen en daarna niet weer resetten anders kan die weer defect gaat
Is het een software bug, als je hem reset heb je kans dat de ethernetport op disabled gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
stormfly schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 16:19:
[...]

Is het een software bug, als je hem reset heb je kans dat de ethernetport op disabled gaat?
Ik denk meer dat een reset de configuratie wist. En hij dus zich dus niet meer identificeert en vervolgens dus niet geauthenticeerd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

JerryJerryJerry schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:47:
[...]

Heb daarvoor een jaartje een Grandstream HT801 ATA gehad en die aan de telefoon en de switch gehangen, totdat ik met softphone apps ging werken ( externe voip hoster.) Het werkt op zich prima.
Een van mijn vrienden raadde die ook aan, dus die heb ik laten komen. Werkt inderdaad prima :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
ernstoud schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 16:37:
[...]

Ik denk meer dat een reset de configuratie wist. En hij dus zich dus niet meer identificeert en vervolgens dus niet geauthenticeerd wordt.
Nee denk ik niet, mijn DSL omzetting naar glas ging mis door een hangende order. Daardoor kwam de ONT niet online (niet geactiveerd). Wat er wel al die tijd werkte was de ethernetpoort 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
ernstoud schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 16:37:
[...]

In zo’n geval knippert volgens mij het connection lampje op de ONT. In dit geval was de glas up, maar de ethernet poort zelf uit.
ernstoud schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 16:16:
[...]

Dat is prima service. Zit zelf bij Caiway en daar is het vrijdag 17:00 einde oefening. Die kennen 24/7 service niet. Kudo’s voor KPN.
Dat is het zeker, viel me alles mee :) uitgezonderd van de hoeveelheid moeite die het me koste om überhaupt door de automatische stem te komen, was toen ik eenmaal iemand aan de lijn kreeg het verder helemaal prima.

[ Voor 37% gewijzigd door mrdemc op 05-11-2022 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Pietervs schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 16:40:
[...]

Een van mijn vrienden raadde die ook aan, dus die heb ik laten komen. Werkt inderdaad prima :)
HT812 is nog fijner. Twee analoge poorten en twee maal ethernet. Je verliest dus geen ethernet poort van je router. Tientje duurder maar dat zeker waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-05 04:30

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Ik heb een vraagje. KPN biedt nu ook een Fritzbox aan, alleen mag je hem huren. En daar heb ik dus geen trek in, want na 2 jaar is hij afbetaald en dan begint de kassa te rinkelen.

Dus mijn vraag, welke Fritz verhuurt KPN?

Hmm, en nu ik toch aan het typen ben komen er meerdere vragen in me op. is er ook een Fritzbox die ik direct op het glas kan aansluiten en dus het witte kastje van KPN kan vervangen? Even een foto voor de sfeer

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/J0J1xHBQ/IMG-0097.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken-dj

ken-dj

Yzord schreef op zondag 6 november 2022 @ 00:53:
Ik heb een vraagje. KPN biedt nu ook een Fritzbox aan, alleen mag je hem huren. En daar heb ik dus geen trek in, want na 2 jaar is hij afbetaald en dan begint de kassa te rinkelen.

Hmm, en nu ik toch aan het typen ben komen er meerdere vragen in me op. is er ook een Fritzbox die ik direct op het glas kan aansluiten en dus het witte kastje van KPN kan vervangen? Even een foto voor de sfeer

[Afbeelding]
KPN biedt de mogelijkheid om een FRITZBox (7590, 7583) te huren voor 7,49 euro p/mnd. Maar je kunt natuurlijk ook je eigen FRITZ!Box aanschaffen en die maandelijkse kosten in je zak houden!

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2062984

https://fritzshop.nl/469-fritzbox-en-glasvezel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:10
Je kunt met een beetje mazzel ook een tweedehands 7590 vinden op marktplaats voor 70 a 80 euro en bij CEX staan ze soms ook in de vitrine voor €70.

Mijn 7590 kwam van marktplaats en was praktisch nieuw in doos. Blauwe cellofaan zat er nog op :)

[ Voor 25% gewijzigd door Miki op 06-11-2022 07:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
@Yzord Je hebt dus een Fritzbox nodig met een SFP poort. Zie bovenstaande voor een paar voorbeelden.
Let wel even op dat je de AON versie neemt. Jij hebt namelijk een AON verbinding en geen GPON of XGS-PON.
Daarnaast heb je een SFP module nodig en een patchkap met glaskabeltje voor de FTU TK-01. De FTU is wat er onder die witte glasvezelkast zit.

[ Voor 25% gewijzigd door Barre73 op 06-11-2022 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Barre73 schreef op zondag 6 november 2022 @ 08:33:
@Yzord Je hebt dus een Fritzbox nodig met een SFP poort. Zie bovenstaande voor een paar voorbeelden.
Let wel even op dat je de AON versie neemt. Jij hebt namelijk een AON verbinding en geen GPON of XGS-PON.
Daarnaast heb je een SFP module nodig en een patchkap met glaskabeltje voor de FTU TK-01. De FTU is wat er onder die witte glasvezelkast zit.
Ja je hebt gelijkt maar ook niet helemaal. Ik heb een fritz 5490 (geloof ik) en die heeft een ingebouwde fiber poort. Dus ik heb de fiber uit de ftu tk-01 direct in de fritz zonder sfp module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
Tylen schreef op zondag 6 november 2022 @ 09:50:
[...]

Ja je hebt gelijkt maar ook niet helemaal. Ik heb een fritz 5490 (geloof ik) en die heeft een ingebouwde fiber poort. Dus ik heb de fiber uit de ftu tk-01 direct in de fritz zonder sfp module.
dus je hebt ingebouwde Sfp door fritz :) alleen nieuwe type 5530: https://nl.avm.de/product.../fritzbox-5530-fiber-aon/ die heeft standaard een losse sfp voor aon netwerk bijzich. wat later zou vervangen kunnen worden voor sfp voor pon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Tylen schreef op zondag 6 november 2022 @ 09:50:
[...]

Oke. Bij Fritzbox zit de module blijkbaar vaak al ingebouwd. Bij andere routers vaak niet dus vandaar mijn reactie. Dat scheelt dan weer een aankoop bij fs.com :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Yzord schreef op zondag 6 november 2022 @ 00:53:

[Afbeelding]
Ik heb zelf een FritzBox 5530, Patchcover kit FTU TK01 en LC/APC - SC/APC kabel gekocht, werkt perfect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u9pcCLx15lnREKEoB1cTPVMGQBk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3g8yb2qDI04VwfaINGOnlof4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DIFKoHyK0ewO_6vMqzvXbOxYSME=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lYAmroJa42NEZgsLXiUD0Xob.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Miki schreef op zondag 6 november 2022 @ 07:53:
Je kunt met een beetje mazzel ook een tweedehands 7590 vinden op marktplaats voor 70 a 80 euro en bij CEX staan ze soms ook in de vitrine voor €70.

Mijn 7590 kwam van marktplaats en was praktisch nieuw in doos. Blauwe cellofaan zat er nog op :)
Misschien mis ik hier wat maar de 7590 lijkt geen SFP poort te hebben. Dus ja, die kan je prima zelf inzetten als alternatief voor de versie die KPN levert. Maar niet voor de tweede vraag (zelf zonder NT aansluiten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:10
Barre73 schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:17:
[...]

Misschien mis ik hier wat maar de 7590 lijkt geen SFP poort te hebben. Dus ja, die kan je prima zelf inzetten als alternatief voor de versie die KPN levert. Maar niet voor de tweede vraag (zelf zonder NT aansluiten).
En aan dat laatste moet je helemaal niet willen. Het is immers knap lastig om de juiste module te vinden met daarbij behorende glasvezelkabel en daardoor dus sterk af te raden. Het is namelijk niet zomaar even een module bij kopen maar eentje die moet voldoen aan de specs die KPN opgeeft.

Zie ook deze inhoudelijke post: rpkoops in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3"

[ Voor 9% gewijzigd door Miki op 06-11-2022 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Miki schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:35:
[...]

En aan dat laatste moet je helemaal niet willen. Het is immers knap lastig om de juiste module te vinden met daarbij behorende glasvezelkabel en daardoor dus sterk af te raden. Het is namelijk niet zomaar even een module bij kopen maar eentje die moet voldoen aan de specs die KPN opgeeft.

Zie ook deze inhoudelijke post: rpkoops in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3"
Er zijn honderden Tweakers hier die dit al gedaan hebben. Op PON (waar jouw link over gaat) is het wel een uitdaging maar op AON niet echt. Dus laten we de discussie over wel of niet hier niet voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satfreak
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-03 18:11
Maandag ga ik mijn glasvezelapparatuur installeren in mijn nieuwbouw appartement.

Alleen twijfel ik even over de configuratie.
Ik heb een nieuwe Fritzbox 5590 gekocht in Duitsland die rechtstreeks middels sfp op mijn glasvezelaansluiting komt.

De FB heeft een 2,5 Gb wanpoort. Ik wil daarop een GS108E managed plaatsen in de meterkast. Dan van de GS108E naar de woonkamer en de 2 slaapkamers (alles is voorzien van CAT6).

Of is het slimmer om de woonkamer en 2 slaapkamers rechtstreeks op de FB te prikken. En dan in de verblijven een losse GS105E te plaatsen voor TV en Internet?

Ik heb al een GS108E en GS105E in mijn bezit. Dus kan alle kanten op.

Wat zouden jullie adviseren ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Miki schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:35:
[...]

Dat laatste moet je juist wel willen. Scheelt weer een extra apparaat met stekker in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

ernstoud schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 16:57:
[...]

HT812 is nog fijner. Twee analoge poorten en twee maal ethernet. Je verliest dus geen ethernet poort van je router. Tientje duurder maar dat zeker waard.
Had ik eerder moeten weten. Maar de HT801 hangt en doet het goed. :)

Dank voor de tip in ieder geval.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-04 22:35

lSltAlKeR

Time destroys everything!

Satfreak schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:03:
Maandag ga ik mijn glasvezelapparatuur installeren in mijn nieuwbouw appartement.

Alleen twijfel ik even over de configuratie.
Ik heb een nieuwe Fritzbox 5590 gekocht in Duitsland die rechtstreeks middels sfp op mijn glasvezelaansluiting komt.

De FB heeft een 2,5 Gb wanpoort. Ik wil daarop een GS108E managed plaatsen in de meterkast. Dan van de GS108E naar de woonkamer en de 2 slaapkamers (alles is voorzien van CAT6).

Of is het slimmer om de woonkamer en 2 slaapkamers rechtstreeks op de FB te prikken. En dan in de verblijven een losse GS105E te plaatsen voor TV en Internet?

Ik heb al een GS108E en GS105E in mijn bezit. Dus kan alle kanten op.

Wat zouden jullie adviseren ?
Minimaal GS116Ev2 aanschaffen ;) en enkel LAN port 1 doorkoppelen LAN 2 3 en 4 op FB vrij en alles uit de switch voeden door het hele huis

Speedtouch freak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satfreak
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-03 18:11
Waarom een GS116 kopen als ik een GS108E heb liggen ? Het is maar voor 3 ruimtes ! Dus is een 8 ports toch genoeg ?

En anders 3 ruimtes rechtstreeks op de FB.
Dan alleen een switch in 3 ruimtes om de VLans te scheiden voor tv en internet.

Wie heeft er een duidelijke tip of advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Satfreak schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:11:
Waarom een GS116 kopen als ik een GS108E heb liggen ? Het is maar voor 3 ruimtes ! Dus is een 8 ports toch genoeg ?

En anders 3 ruimtes rechtstreeks op de FB.
Dan alleen een switch in 3 ruimtes om de VLans te scheiden voor tv en internet.

Wie heeft er een duidelijke tip of advies
Het scheiden van de Vlans doe je niet op je switch maar dat doet de router (Fritzbox) meteen al voor je. Dus je eerste idee was al prima. 8 poort switch in de meterkast naast de FB5590. Alle poorten van die switch zijn dan direct zowel te gebruiken voor TV decoders als voor internet. En deze specifieke switch zorgt er dan nog voor dat de multicast TV signalen niet bij je internetapparaten terecht komen (accespoints, playstations, etc..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• garp
  • Laatst online: 09-04 18:32
Installatiepakket is binnen en het ik heb de NTU over het glasvezelkastje weten te schuiven. Hoe is me nog een raadsel - hoewel ik denk relatief handig te zijn - maar goed hij zit er op. Dat blauwe klepje was dicht en bleef dicht, hoe hard, zacht, gevoelig of gefrustreerd ik ook schoof. Op een moment was het blauwe klepje 'open' toen ik het NTU er af schoof en dat heb ik maar zo gelaten. Toen ging ie wel met wat pielen. Niet gek ook want je kunt nu eenmaal niet een aansluiting dwars door een stuk plastig heen rammen.

Nu brandt alleen het 'power' lampje, 'glas' brandt (nog) niet. Is normaal, gaat dat glas lampje pas branden ip de aansluitdag (vrijdag, 11/11) of hoort dat al te branden en moet ik KPN alvast bellen om vrijdag verzekerd te zijn van een werkende verbinding??

[ Voor 27% gewijzigd door garp op 07-11-2022 09:36 . Reden: probleempunt blauw klepje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

garp schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:14:
Installatiepakket is binnen en het ik heb de NTU over het glasvezelkastje weten te schuiven. Hoe is me nog een raadsel - hoewel ik denk relatief handig te zijn - maar goed hij zit er op.

Nu brandt alleen het 'power' lampje, 'glas' brandt (nog) niet. Is normaal, gaat dat glas lampje pas branden ip de aansluitdag (vrijdag, 11/11) of hoort dat al te branden en moet ik KPN alvast bellen om vrijdag verzekerd te zijn van een werkende verbinding??
Het is zoals je zegt, een kwestie van (van onder naar boven) er op schuiven. Hoef je niet handig voor te zijn. (Wel even opletten dat je het beschermkapje van de (groene) connector verwijderd. (zie ook https://www.heldenvan.nu/tk01-p2110/)

Het glas lampje gaat pas branden zodra er “licht op de lijn zit”, m.a.w. als de patch in de PoP geregeld is. Zal waarschijnlijk in de komende dagen (of op de dag van aansluiting zelf) gaan gebeuren.

[ Voor 6% gewijzigd door Dj-sannieboy op 07-11-2022 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Ik moest wel 1 plastic kapje aan de onderkant zelf verschuiven, omdat anders die er inderdaad niet op ging. Mogelijk hier ook het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
garp schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:14:
Installatiepakket is binnen en het ik heb de NTU over het glasvezelkastje weten te schuiven. Hoe is me nog een raadsel - hoewel ik denk relatief handig te zijn - maar goed hij zit er op. Dat blauwe klepje was dicht en bleef dicht, hoe hard, zacht, gevoelig of gefrustreerd ik ook schoof. Op een moment was het blauwe klepje 'open' toen ik het NTU er af schoof en dat heb ik maar zo gelaten. Toen ging ie wel met wat pielen. Niet gek ook want je kunt nu eenmaal niet een aansluiting dwars door een stuk plastig heen rammen.

Nee, je kunt een aansluiting niet door een stuk plastic heen rammen. Maar de ribben en sleuven in zowel die FTU als in de NTU zijn zo gemaakt dat het blauwe kapje opengedrukt wordt tijdens de eerste helft van het opschuiven zodat tijdens de tweede helft de connector van de NTU in de connector van de FTU schuift. Ik heb het zelf vele keren geprobeerd terwijl ik beide onderdelen los in mijn hand had en het werkte elke keer weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• garp
  • Laatst online: 09-04 18:32
Barre73 schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:11:
[...]

Nee, je kunt een aansluiting niet door een stuk plastic heen rammen. Maar de ribben en sleuven in zowel die FTU als in de NTU zijn zo gemaakt dat het blauwe kapje opengedrukt wordt tijdens de eerste helft van het opschuiven zodat tijdens de tweede helft de connector van de NTU in de connector van de FTU schuift. Ik heb het zelf vele keren geprobeerd terwijl ik beide onderdelen los in mijn hand had en het werkte elke keer weer.
Los in de hand zal het vast lukken, maar dat glasvezel aansluitpunt is vastgeschroefd op een sub-optimale plek om het maar voorzichtig uit te drukken. Theorie en praktijk komen niet altijd 100% overeen. Maar goed, volgens mij is het gelukt.
Pagina: 1 ... 95 ... 179 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen