[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 94 ... 180 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2552
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 26-02-2024
Even een vraagje, maakt het nog ook of je tussen de experia box en de arris tv box een managed of unmanaged switch hebt? Of maakt dat niks uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:19
De switch moet IGMP snooping ondersteunen anders ga je een instabiel netwerk krijgen. Bijv. De g105E, g108e of de tp-link variant ervan. Kpn verkoopt ze overigens ook voor een redelijke prijs https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/tv/interactieve-tv/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:13
Kasper schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 18:32:
[...]

Dit is precies de reden waarom ik as we speak dit topic bezoek.

Ikzelf heb al maanden een experiabox 12 en 2 super wifi punten. (200abo)
Super tevreden tot ongeveer een week geleden.

Ik heb ook last van mega drops.
Vaak zo rond 23u, viel mij op. Maar ook op andere momenten op de dag, zoals zojuist.

Speedtest geeft dan een ping van 350+ en down komt niet eens tot 1mbps

[Afbeelding]

Wifi verbinding is gewoon optimaal, al lijken sommige 2.4 apparaten hun verbinding kwijt te raken.

Daarnaast loopt het tv beeld gewoon naar behoren door.
Dit lijkt op wat ik al drie jaar heb, waarbij ik meestal niet wacht op het weer terugkomen van de verbinding, maar een reboot van de router doorvoer. Eerst met de V10a en de oude KPN wifiversterkers, toen met de V10a en de Deco x60, nu met de V12 en de Deco’s. ‘s Avonds om 23.00 is een bekende. Soms weken niet, dan op één dag vier maal. De ONT (?) is vervangen, router dus ook en in de wijkkast is de aansluiting omgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Rallye schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 09:27:
[...]

Dit lijkt op wat ik al drie jaar heb, waarbij ik meestal niet wacht op het weer terugkomen van de verbinding, maar een reboot van de router doorvoer. Eerst met de V10a en de oude KPN wifiversterkers, toen met de V10a en de Deco x60, nu met de V12 en de Deco’s. ‘s Avonds om 23.00 is een bekende. Soms weken niet, dan op één dag vier maal. De ONT (?) is vervangen, router dus ook en in de wijkkast is de aansluiting omgezet.
@Kasper beide is opmerkelijk. Met alle modems hebben jullie dit? Het voelt alsof de link naar de POP vol zit op piek tijden. Daar past het tijdstip en de 350ms ping goed bij.

Als je ping naar het internet 350ms is, hoe hoog is hij dan naar je router? En bedraad hetzelfde gedrag?

Om een indruk te geven wat de piektijden zijn van internet is deze grafiek een mooi referentiekader. In de avond is de load op alle apparatuur het zwaarst en komen bottlenecks in zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:31
stormfly schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 09:41:
[...]

@Kasper beide is opmerkelijk. Met alle modems hebben jullie dit? Het voelt alsof de link naar de POP vol zit op piek tijden. Daar past het tijdstip en de 350ms ping goed bij.

Als je ping naar het internet 350ms is, hoe hoog is hij dan naar je router? En bedraad hetzelfde gedrag?

Om een indruk te geven wat de piektijden zijn van internet is deze grafiek een mooi referentiekader. In de avond is de load op alle apparatuur het zwaarst en komen bottlenecks in zicht.
Denk eerder dat deze problemen OLT gerelateerd zijn, omdat de betreffende gebruikers allemaal melding maken van downtime met een ONT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-05 13:37
Rallye schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 09:27:
[...]

Als je dit al drie jaar hebt kan het geen PON verbinding zijn en dus geen ONT maar een mediaconverter. En dat zeg ik niet om betweterig te zijn maar omdat het een belangrijk onderscheid is. De verbindingsproblemen en drops die ik hier vaker lees zijn volgens mij altijd op PON. Niet op de AON verbindingen.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
Soundwork schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 09:53:
[...]

Denk eerder dat deze problemen OLT gerelateerd zijn, omdat de betreffende gebruikers allemaal melding maken van downtime met een ONT.
OLT is de POP toch 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Hoeft niet altijd, soms zit de OLT in de straatkast (OAP) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19:16
De OLT is het apparaat welke in een POP staat waar de GPON/XPGPON splitters op worden aangesloten. De POP is het fysieke 'huisje'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper
  • Laatst online: 17:48
stormfly schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 09:41:
[...]

Dit gedrag is wel wat anders dan het gedrag wat de v10a toentertijd had. (Toen had ik overigens de superwifis ook nog niet, maar dat staat er natuurlijk los van)

Ik had weer contact met kpn gelegd van de week, die kwamen met de standaard link naar "doet uw wifi het niet". Had ik uiteraard niets aan en was mijn vraagstelling ook helemaal niet.
Gekgenoeg heb ik sindsdien nog geen problemen weer gehad. Hoe toevallig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
JohDB schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 12:06:
[...]

De OLT is het apparaat welke in een POP staat waar de GPON/XPGPON splitters op worden aangesloten. De POP is het fysieke 'huisje'.
Het woordje “in” ontbrak. We delen dezelfde visie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Soundwork schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 12:04:
[...]

Hoeft niet altijd, soms zit de OLT in de straatkast (OAP) ;)
Nee. Nooit. In een OAP zit geen actieve apparatuur. Er zit zelfs geen stroomaansluiting in een OAP. Alleen maar kabels, lades en splitters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Barre73 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 13:52:
[...]

Nee. Nooit. In een OAP zit geen actieve apparatuur. Er zit zelfs geen stroomaansluiting in een OAP. Alleen maar kabels, lades en splitters.
Dus de OLT's zitten altijd in de area PoP en nooit daarbuiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
Soundwork schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 13:59:
[...]

Volgens mij de OLT alleen in de forsere POPs van een stad of dorp. Omdat hele pad erna tot aan huis passief is.

De AOP is de lokale “POP” in de wijk maar dan passief zonder stroom, alleen voor patching. En een borst hoge grijze kast. Staan foto’s in de betreffende topics.

Mooie ervan is dat als mijn huis over gaat naar de UPS noodstroom ik over het passieve pad uit kom in een grote telefooncentrale (met aggregaten?) in mijn woonplaats. Een paar kilometer verder.

Met AON heeft de switch in de kleine POP ook stroom nodig en daar past een aggregaat niet in, schat ik in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:02
[...]

Yes staat in pop of in bestaande ruimte van de bestaande telefooncentrale.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
[...]

Er is geen Area PoP meer in een PON netwerk. Het is altijd een CityPoP.
Verder wat Jopoh zegt. Bij voorkeur in een telefooncentrale. Als dat niet kan, dan in een los prefab huisje (zoals de Area PoP voorheen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
stormfly schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 14:16:
[...]

Volgens mij de OLT alleen in de forsere POPs van een stad of dorp. Omdat hele pad erna tot aan huis passief is.

De AOP is de lokale “POP” in de wijk maar dan passief zonder stroom, alleen voor patching. En een borst hoge grijze kast. Staan foto’s in de betreffende topics.

Mooie ervan is dat als mijn huis over gaat naar de UPS noodstroom ik over het passieve pad uit kom in een grote telefooncentrale (met aggregaten?) in mijn woonplaats. Een paar kilometer verder.

Met AON heeft de switch in de kleine POP ook stroom nodig en daar past een aggregaat niet in, schat ik in.
Nee, geen aggregaat maar wel accu's voor twee uur noodstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:38
KPN heeft me deels al toegang gegeven tot iTV. Dus vind het wel even interessant om qua ondertiteling toch even alles te checken.
Via de Google tv app mag ik nog niet kijken want dit moet via een KPN aansluiting gebeuren.

Via de app op de iPhone werkt ondertiteling wel. Echter als ik deze cast naar de tv werkt de ondertiteling weer niet (!).. Wel valt me op dat de stream naar mijn iPhone niet bepaald strak is vergeleken de Ziggo app.

Maar goed, we wachten sowieso maar even tot KPN hier volledig is

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:29
Hm, mijn switch is zijn magische rook net kwijtgeraakt. :+
En dat stinkt... :r
Electronica werkt op rook, zodra die rook wegvliegt is het apparaat stuk, zoals we op het werk altijd zeggen. :P

Anyway, nu heb ik nog een unmanaged switch hier liggen, en een nieuwe managed switch moet gekocht gaan worden.

Is het bij KPN glasvezel echt noodzakelijk om een managed switch te gebruiken?

Situatie: KPN gigabit glas (Internet-only), Fritzbox 7590, nog een 'oude' fiber-to-the-home aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glassertje
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19:07
Richub schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 18:20:
Hm, mijn switch is zijn magische rook net kwijtgeraakt. :+
En dat stinkt... :r
Electronica werkt op rook, zodra die rook wegvliegt is het apparaat stuk, zoals we op het werk altijd zeggen. :P

Anyway, nu heb ik nog een unmanaged switch hier liggen, en een nieuwe managed switch moet gekocht gaan worden.

Is het bij KPN glasvezel echt noodzakelijk om een managed switch te gebruiken?

Situatie: KPN gigabit glas (Internet-only), Fritzbox 7590, nog een 'oude' fiber-to-the-home aansluiting.
Nee, die heb je alleen nodig als je IPTV wilt kijken voor de IGMP snooping.

[ Voor 0% gewijzigd door Glassertje op 23-10-2022 18:23 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
Glassertje schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 18:22:
[...]

Nee, die heb je alleen nodig als je IPTV wilt kijken voor de IGMP snooping.
Okee.
Dat scheelt me een paar tientjes. Bedankt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glassertje
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19:07
Richub schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 18:24:
[...]

Okee.
Dat scheelt me een paar tientjes. Bedankt. :)
Zeker in deze tijd is dat mooi meegenomen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:49
Glassertje schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 18:25:
[...]

Zeker in deze tijd is dat mooi meegenomen. ;)
Afhankelijk van wat voor switch je nodig hebt natuurlijk, maar een 8 poorts unmanaged TP Link SG108 vs de managed SG108E is in de price watch bij de goedkoopste aanbieder ongeveer 2 EUR. Een koffie bij het tankstation is duurder dan dat en gaat geen jaren mee om dat verschil af te schrijven, en mocht je toch vlans of igmp nodig hebben in de toekomst ben je er in elk geval klaar voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:13
Barre73 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 09:57:
[...]

Als je dit al drie jaar hebt kan het geen PON verbinding zijn en dus geen ONT maar een mediaconverter. En dat zeg ik niet om betweterig te zijn maar omdat het een belangrijk onderscheid is. De verbindingsproblemen en drops die ik hier vaker lees zijn volgens mij altijd op PON. Niet op de AON verbindingen.
Ik zette er ook een vraagteken achter. Hoe heet dat ding bij mij dan wel (glasvezel aangelegd in 2011)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2552
Caelorum schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 04:50:
De switch moet IGMP snooping ondersteunen anders ga je een instabiel netwerk krijgen. Bijv. De g105E, g108e of de tp-link variant ervan. Kpn verkoopt ze overigens ook voor een redelijke prijs https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/tv/interactieve-tv/
Ah thanks, dat igmp snooping hoef je niet speciaal de switch voor te configureren toch? Netgear G105e is plug en play zeggen ze, dus neem aan dat ik m gewoon in mn netwerk kan hangen en kan fungeren als een non managed switch toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Marcel2552 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 01:55:
[...]

Ah thanks, dat igmp snooping hoef je niet speciaal de switch voor te configureren toch? Netgear G105e is plug en play zeggen ze, dus neem aan dat ik m gewoon in mn netwerk kan hangen en kan fungeren als een non managed switch toch?
Bij de GS105E moet je het in ieder geval wel zelf aanzetten in de webinterface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Dj-sannieboy schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 07:33:
[...]
Nooit hoeven doen hier hoor. Ook na een reset jaar fabrieksinstellingen niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Rallye schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 19:59:
[...]

Ik zette er ook een vraagteken achter. Hoe heet dat ding bij mij dan wel (glasvezel aangelegd in 2011)?
NT (zonder de O), of NTU, of mediaconverter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Caelorum schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 08:28:
[...]

Nooit hoeven doen hier hoor. Ook na een reset jaar fabrieksinstellingen niet.
IGMP snooping stond standaard aan? Ik moest wel degelijk een vinkje zetten in de webinterface.

Edit: Blijkbaar ben ik abuis en staat het standaard aan.

[ Voor 9% gewijzigd door Dj-sannieboy op 24-10-2022 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not_Disclosed
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-05 20:05
Van het weekend een nieuwe GS108Ev3 geïnstalleerd. Hier stond IGMP snooping standaard op 'aan'.

A life lived in fear is a life half lived

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel2552
Dj-sannieboy schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 07:33:
[...]

Oh das vreemd op de netgear site staat dit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTds60IU3-KGu4LNI32minJi78M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xXBnsmlC6bdZELY5LFDvadlk.jpg?f=fotoalbum_large

Staat dus blijkbaar wel on by default. Anders doen ze die "waarschuwing" niet op de site lijkt me.

[ Voor 7% gewijzigd door Marcel2552 op 24-10-2022 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:29
Ik heb een TP-Link SG105E en SG108E. IGMP snooping stond standaard aan. Noodzakelijk als je TV wilt kijken zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Marcel2552 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:37:
[...]

Oh das vreemd op de netgear site staat dit
[Afbeelding]

Staat dus blijkbaar wel on by default. Anders doen ze die "waarschuwing" niet op de site lijkt me.
Heb zelf jaren lang de netgear swithches gebruikt icm IPTV en IGMP snooping staat standaard aan, alleen wel in het default VLAN 1 (wat logisch is, out of the box worden die switches alleen met het native vlan 1 geleverd).

[ Voor 6% gewijzigd door Lord_Dain op 24-10-2022 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2552
Even een vraagjes voor de ITers onder ons. Kan 1 apparaat in je netwerk er voor zorgen dat je hele lan netwerk platligt maar de wifi verbinding in stand houd?

Ik heb n probleem waarbij de experia box uitvalt op verschillende momenten, maar alleen de lan poorten. In de downtime doet wifi t wel maar alle lan poorten op de experiabox doen het niet.

Wordt mij namelijk doodleuk verteld bij de helpdesk dat ik even al mn apparaten moet nagaan. Wat me in theorie maanden gaat kosten omdat t eens in de 2 a 3 dagen optreed.

Heb hier nog nooit van gehoord, dan zou een serverpark platgelegd kunnen worden door 1 fauly ethernet poort.

Setup is nagenoeg hetzelfde gebleven als bij ziggo 5 weken geleden.

[ Voor 5% gewijzigd door Marcel2552 op 25-10-2022 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Theoretisch ja. Ik had het hier na de switch van adsl naar glasvezel. Ik had twee switches na elkaar en door verkeerd inpluggen was 1 switch op zowel de router als een andere switch aangesloten, die ook op de router zat, waardoor na een paar minuten het hele netwerk plat lag op de wifi na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
Marcel2552 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 00:53:
Even een vraagjes voor de ITers onder ons. Kan 1 apparaat in je netwerk er voor zorgen dat je hele lan netwerk platligt maar de wifi verbinding in stand houd?

Ik heb n probleem waarbij de experia box uitvalt op verschillende momenten, maar alleen de lan poorten. In de downtime doet wifi t wel maar alle lan poorten op de experiabox doen het niet.
Als je in rust pingt over wifi, wat is dan je latency in ms naar Tweakers.net? Als je last hebt van een Broadcast storm waarbij er een loop in je netwerk ontstaan. Is elk apparaat zo druk dat je al snel op 350ms zit, als je kunt bepalen of bedraad of draadloos een hogere latency krijgt weet je al een richting.
Wordt mij namelijk doodleuk verteld bij de helpdesk dat ik even al mn apparaten moet nagaan. Wat me in theorie maanden gaat kosten omdat t eens in de 2 a 3 dagen optreed.

Heb hier nog nooit van gehoord, dan zou een serverpark platgelegd kunnen worden door 1 fauly ethernet poort.

Loops in het netwerk zijn cirkels in je patchkabels, ofwel zijde A en zijde B van de kabel zitten in een switch. Daar heb je geen weken voor nodig, elk apparaat en elk onderliggende switch moet maximaal 1 kabel hebben waarbij zijde A/B in een uniek apparaat moet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
@stormfly en dus zorgenrl dat je niet een situatie hebt zoals ik had waarbij een enkel apparaat via twee wegen verbonden is met de router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wat ook kan, is dat er nog een andere router of PC met DHCP functie aan staat en dat er dubbele IP adressen worden uitgedeeld.
Of dat je een apparaat hebt met een fixed IP (v4) ingesteld die ook in de range van de DHCP van de main router zit, waarbij een random apparaat datzelfde fixed IP adres uitgedeeld krijgt.

Zeker die laatste is nog wel eens een issue bij wisseling van Provider --> Main router.

[ Voor 14% gewijzigd door Get!em op 25-10-2022 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2552
stormfly schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:19:
[...]

Als je in rust pingt over wifi, wat is dan je latency in ms naar Tweakers.net? Als je last hebt van een Broadcast storm waarbij er een loop in je netwerk ontstaan. Is elk apparaat zo druk dat je al snel op 350ms zit, als je kunt bepalen of bedraad of draadloos een hogere latency krijgt weet je al een richting.

[...]

Loops in het netwerk zijn cirkels in je patchkabels, ofwel zijde A en zijde B van de kabel zitten in een switch. Daar heb je geen weken voor nodig, elk apparaat en elk onderliggende switch moet maximaal 1 kabel hebben waarbij zijde A/B in een uniek apparaat moet zitten.
Ping is nu 1 tot 3 ms op kabel en 6 tot 8 ms op wifi das dus buiten de downtime in rust zoals je vroeg. Met draad kan ik niet testen in downtime aangezien het hele netwerk blokkeert dankzij verm de experiabox. Heb een wereldbolletje onderin ipv monitor met kabel. Die je ook krijgt als je je ethernet kabel uit je pc haalt.

Switches worden gebruikt zoals je zegt. Kabel lopen van switch naar een individueel apparaat.

Maar wat ik al zei het enige wat in het netwerk veranderd is, is de experiabox en een gs105e switch van netgear ivm igmp snooping voor iptv

[ Voor 11% gewijzigd door Marcel2552 op 25-10-2022 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2552
Get!em schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:59:
Wat ook kan, is dat er nog een andere router of PC met DHCP functie aan staat en dat er dubbele IP adressen worden uitgedeeld.
Of dat je een apparaat hebt met een fixed IP (v4) ingesteld die ook in de range van de DHCP van de main router zit, waarbij een random apparaat datzelfde fixed IP adres uitgedeeld krijgt.

Zeker die laatste is nog wel eens een issue bij wisseling van Provider --> Main router.
Das onmogelijk in mijn situatie. Ik werk na het modem/router van kpn alleen met switches en op zolder is een accesspoint voor wifi thats it.

Geen van de andere apparaten delen ip adressen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Marcel2552 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:24:
[...]

Das onmogelijk in mijn situatie. Ik werk na het modem/router van kpn alleen met switches en op zolder is een accesspoint voor wifi thats it.

Geen van de andere apparaten delen ip adressen uit.
Naja onmogelijk.

Fixed IP adres instellen op bijv een Windows PC is dus de client.

En een AccessPoint wifi heeft meestal 2 modi: AP of Router, waarbij die 2e uiteraard een DHCP modus meekrijgt.

Maar ik begrijp dat je die al gecheckt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2552
Get!em schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:48:
[...]

Naja onmogelijk.

Fixed IP adres instellen op bijv een Windows PC is dus de client.

En een AccessPoint wifi heeft meestal 2 modi: AP of Router, waarbij die 2e uiteraard een DHCP modus meekrijgt.

Maar ik begrijp dat je die al gecheckt hebt.
Snap ik hor en goed dat je meedenkt. Maar als ik ff het KPN forum afstruin dan "lijkt" het alsof het een vaak voorkomend probleem is met de experiaboxen waar ze niks aan doen.

Denk ook niet dat het iedereen opvalt want het is maar een paar minuten, de arris box heeft blijkbaar een apart protocol en een buffer van een half uur als ik de klantenservice mag geloven. En niet iedereen werkt met bv openVPN om verbinding te maken met de server van de baas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
Marcel2552 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:11:
[...]

Snap ik hor en goed dat je meedenkt. Maar als ik ff het KPN forum afstruin dan "lijkt" het alsof het een vaak voorkomend probleem is met de experiaboxen waar ze niks aan doen.

Denk ook niet dat het iedereen opvalt want het is maar een paar minuten, de arris box heeft blijkbaar een apart protocol en een buffer van een half uur als ik de klantenservice mag geloven. En niet iedereen werkt met bv openVPN om verbinding te maken met de server van de baas.
Heb je geen eigen router liggen of bij vrienden die je tijdelijk kan inzetten? De Box 12 valt nog wel eens uit las ik vorige week op het KPN forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2552
stormfly schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:13:
[...]

Heb je geen eigen router liggen of bij vrienden die je tijdelijk kan inzetten? De Box 12 valt nog wel eens uit las ik vorige week op het KPN forum.
Monteur heeft 2 weken geleden de v12 omgewisseld voor de v10 en toen kreeg ik dezelfde problemen. De v10 was duidelijk een 2de hansje. Glanzende plastic zat vol met krassen dus who knows wat voor problemen de vorige gebruiker hiermee had.

Nu ga ik weer terug naar de v12 op aandringen maar daar moeten ze dus weer een monteur voor sturen omdat ze mn box hebben vervangen door de v10 en vanuit de klantenservice niet een v12 kunnen opsturen daardoor....

Ik heb al gezegd aan de telefoon ik wil best een fritzbox huren van jullie maar ik wil hem iig een paar weken als test zodat ik zeker weet dat het probleem is verholpen maar dat kan niet...

hier overigens een topic van kpn met precies hetzelfde probleem
https://forum.kpn.com/int...ten-experiabox-v10-488384

kortom de indruk die ik dan krijg is dat al die experiaboxen zo goedkoop mogelijk gemaakt worden als maar kan en als er 5 van de 10 het goed blijven doen dat kpn het wel best vind.

[ Voor 7% gewijzigd door Marcel2552 op 25-10-2022 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
Marcel2552 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:18:
[...]

Monteur heeft 2 weken geleden de v12 omgewisseld voor de v10 en toen kreeg ik dezelfde problemen. De v10 was duidelijk een 2de hansje. Glanzende plastic zat vol met krassen dus who knows wat voor problemen de vorige gebruiker hiermee had.
Dat is heel normaal in het kader van minder afval vanuit grote bedrijven.
Nu ga ik weer terug naar de v12 op aandringen maar daar moeten ze dus weer een monteur voor sturen omdat ze mn box hebben vervangen door de v10 en vanuit de klantenservice niet een v12 kunnen opsturen daardoor....
En op je glas kastje zie je geen alarmen? Als je al zoveel routers hebt getest dan kan het toch bijna geen router issue zijn. Heb je wel eens 14 dagen zonder UTP kabels gedraaid? Stel dat je met 1 lange UTP de router ergens midden in je woning zet, als wifi zender, blijft het dan wel functioneren?
Ik heb al gezegd aan de telefoon ik wil best een fritzbox huren van jullie maar ik wil hem iig een paar weken als test zodat ik zeker weet dat het probleem is verholpen maar dat kan niet...
Heb nog een FB in mijn vraag en aanbod staan.
hier overigens een topic van kpn met precies hetzelfde probleem
https://forum.kpn.com/int...ten-experiabox-v10-488384

kortom de indruk die ik dan krijg is dat al die experiaboxen zo goedkoop mogelijk gemaakt worden als maar kan en als er 5 van de 10 het goed blijven doen dat kpn het wel best vind.
Eigen router for the win, dat is mijn motto al jaren. Overigens is een wegvallende port vaak te wijten aan een matige kabel, de Box 12 lijkt gevoeliger voor matige kabels. Een wegvallende port heeft ook vaak een wegvallend ledje, hoe is dat bij jou?

[ Voor 5% gewijzigd door stormfly op 25-10-2022 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:20

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Sterker nog, ik had een game op de smartphone welke mijn hele netwerk ophing :(

Gewoon even alles eraf halen en testen bij welke het probleem optreed. Kan niet moeilijk zijn in een huis situatie.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Marcel2552 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:11:
[...]
Ik zit +- 9 uur per dag op een remote desktop te werken welke onderwater ook een VPN opzet. Ik heb zelf met de v10 (niet v10a) geen enkel probleem met wegvallen. Ja, na de switch van adsl naar glasvezel toen ze 3x een nieuw profiel inlaadden en de verbinding naar de straat wegviel voor een halve minuut. Maar ook daarvoor met DSL een jaar lang geen enkel issue gehad. De v10 kan dus prima werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2552
stormfly schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:30:

En op je glas kastje zie je geen alarmen? Als je al zoveel routers hebt getest dan kan het toch bijna geen router issue zijn. Heb je wel eens 14 dagen zonder UTP kabels gedraaid? Stel dat je met 1 lange UTP de router ergens midden in je woning zet, als wifi zender, blijft het dan wel functioneren?

Eigen router for the win, dat is mijn motto al jaren. Overigens is een wegvallende port vaak te wijten aan een matige kabel, de Box 12 lijkt gevoeliger voor matige kabels. Een wegvallende port heeft ook vaak een wegvallend ledje, hoe is dat bij jou?
Op glasvezelkastje is alles normaal. Monteur heeft vorige keer alle kabels getest zijn allemaal cat6a en draaiende sinds januari van dit jaar ter voorbereiding op zeg maar en was ook in orde.

Als ik in google dit invul dan gaat de beerput open lijkt het
"wisselend uitvallen lan poorten kpn"

probleem is dat wifi het wel gewoon blijft doen dus die 14 dagen test heeft geen zin. Ik heb 1 utp kabel in mn experiabox zitten die gaat naar een switch de gs105e van netgear en vervolgens gaat ie met 1 kabel naar boven en de rest van de apparaten beneden. Als het plat gaat dan doen ALLE ethernet poorten op de experiabox niks meer, alle 5 niet terwijl in er 1 a 2 gebruik. Wifi werkt dan nog wel.

[ Voor 17% gewijzigd door Marcel2552 op 25-10-2022 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2552
Caelorum schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:41:
[...]

Ik zit +- 9 uur per dag op een remote desktop te werken welke onderwater ook een VPN opzet. Ik heb zelf met de v10 (niet v10a) geen enkel probleem met wegvallen. Ja, na de switch van adsl naar glasvezel toen ze 3x een nieuw profiel inlaadden en de verbinding naar de straat wegviel voor een halve minuut. Maar ook daarvoor met DSL een jaar lang geen enkel issue gehad. De v10 kan dus prima werken.
Zeg ook absoluut niet dat alle experiaboxen bagger zijn. Maar als ik zo op google kijk dan gaat de beerput open als het gaat om de experiaboxen.

Maar dit half russisch roulette met modems en hopen dat je raakschiet is echt not done, helemaal niet voor een bedrijf als KPN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2552
Tylen schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:40:
[...]

Sterker nog, ik had een game op de smartphone welke mijn hele netwerk ophing :(

Gewoon even alles eraf halen en testen bij welke het probleem optreed. Kan niet moeilijk zijn in een huis situatie.
Probleem is alleen dat het dus ook wegvalt als ik savond in mn bed lig en tv aan het kijken ben via de kpn app. Voor de rest staan alle apparaten dan uit en mn mobiel ligt uit en aan de lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Nu online

Yup, kan. Ik heb in mijn managed netwerk 3 Netgear managed switches en het is me al 2 keer overkomen in een paar jaar tijd dat mij hele LAN er mee ophield.. terwijl Wifi gewoon doorwerkte.. het probleem zat hem in een memory leak in de firmware in de switches waardoor ze op een gegeven moment volledig vollopen en alle LAN verkeer uitvalt. Daarom reboot ik nu al mijn switches minimaal 1 keer per jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2552
Lord_Dain schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:04:
[...]

Yup, kan. Ik heb in mijn managed netwerk 3 Netgear managed switches en het is me al 2 keer overkomen in een paar jaar tijd dat mij hele LAN er mee ophield.. terwijl Wifi gewoon doorwerkte.. het probleem zat hem in een memory leak in de firmware in de switches waardoor ze op een gegeven moment volledig vollopen en alle LAN verkeer uitvalt. Daarom reboot ik nu al mijn switches minimaal 1 keer per jaar :)
Maar dan zou de rest van de lan poorten op de experiabox het gewoon moeten doen toch? heb de gs105e redelijk recent dus dat kan het niet zijn lijkt me dan.

Ik snap dat als het bv een switch is dat alle apparaten op de switch in dat geval er mee ophouden. maar dat telt toch niet voor de overige 3 poorten die niet gebruikt worden op de EB?

[ Voor 11% gewijzigd door Marcel2552 op 25-10-2022 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Nu online
Marcel2552 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:07:
[...]

Maar dan zou de rest van de lan poorten op de experiabox het gewoon moeten doen toch? heb de gs105e redelijk recent dus dat kan het niet zijn lijkt me dan.

Ik snap dat als het bv een switch is dat alle apparaten op de switch in dat geval er mee ophouden. maar dat telt toch niet voor de overige 3 poorten die niet gebruikt worden op de EB?
Ik heb de GS108Ev2, wel een oudere versie. De EB lijkt me hier geen last te van moeten hebben tenzij het verkeer zodanig is dat de porten worden geflood of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2552
Lord_Dain schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:20:
[...]

Ik heb de GS108Ev2, wel een oudere versie. De EB lijkt me hier geen last te van moeten hebben tenzij het verkeer zodanig is dat de porten worden geflood of iets dergelijks.
Dat dacht ik dus ook. Mn eerste ingeving was ook dat het wellicht een switch was. Maar heb toen mn laptop rechtstreeks aangesloten op de EB en ik had nog steeds geen verbinding en het wereldbolletje veranderde niet naar monitor met kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:29
Als je geen internet hebt, altijd even checken wat er dan precies misgaat:
  • Heb je een geldig (te verwachten) IP-adres?
  • Zo ja, kun je de router pingen?
  • Zo ja, kun je naar het internet pingen (bijv. Google via 8.8.8.8)?
  • Zo ja, functioneert DNS zoals verwacht ("nslookup nu.nl" doe ik altijd)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2552
MarcoC schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:44:
Als je geen internet hebt, altijd even checken wat er dan precies misgaat:
  • Heb je een geldig (te verwachten) IP-adres?
  • Zo ja, kun je de router pingen?
  • Zo ja, kun je naar het internet pingen (bijv. Google via 8.8.8.8)?
  • Zo ja, functioneert DNS zoals verwacht ("nslookup nu.nl" doe ik altijd)?
Ik krijg geen ip want mn laptop geeft hetzelfde symbool als ik de utp kabel uit mn computer haal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/68gYbQC00X1OrvLyBnvpI2ZzMA0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ba6vNW5qAzfcghdh5dIU19C9.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben met draad dan niet meer verbinden met internet dus pingen naar buiten is niet mogelijk en netwerk benaderen met draad ook niet

Google dns werkte ook niet

De isp met wifi doet t wel gewoon zoals eerder aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:20

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Marcel2552 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:03:
[...]

Ik krijg geen ip want mn laptop geeft hetzelfde symbool als ik de utp kabel uit mn computer haal.
[Afbeelding]

Ik ben met draad dan niet meer verbinden met internet dus pingen naar buiten is niet mogelijk en netwerk benaderen met draad ook niet

Google dns werkte ook niet

De isp met wifi doet t wel gewoon zoals eerder aangegeven.
Dat wil niet zeggen dat je geen ip hebt, maar dat je geen internet hebt.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2552
Tylen schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:06:
[...]

Dat wil niet zeggen dat je geen ip hebt, maar dat je geen internet hebt.
Hij had toen een rare subnetmask en ip, maar zelfs alles veranderen naar een vast ip werkt ook niet en de computer is niet meer te zien in t netwerk als ik op mn telwfoon op wifi kijk. Er is geen 2de apparaat dat ip's verstrekt in t netwerk en ook mn smart tv heeft bekabeld ook geen verbinding.

Heb nu een nieuwe laptop maar probleem blijft

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gv9sGoR74LdqyTb2H2kSk2FlIX8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DI9U6yKC5jUKeBUVV292o7E6.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was t een paar weken geleden op de ethernetport van de oude laptop.

Dus als het een dhcp probleem is kom ik weer bij het modem uit sinds ik na de modem alleen met switches werk. En een wifi repeater boven (die met draad werkt) die geen ip's kan afgeven.

[ Voor 63% gewijzigd door Marcel2552 op 25-10-2022 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Nu online
Marcel2552 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:51:
[...]

Hij had toen een rare subnetmask en ip, maar zelfs alles veranderen naar een vast ip werkt ook niet en de computer is niet meer te zien in t netwerk als ik op mn telwfoon op wifi kijk. Er is geen 2de apparaat dat ip's verstrekt in t netwerk en ook mn smart tv heeft bekabeld ook geen verbinding.

Heb nu een nieuwe laptop maar probleem blijft

[Afbeelding]

Dit was t een paar weken geleden op de ethernetport van de oude laptop.

Dus als het een dhcp probleem is kom ik weer bij het modem uit sinds ik na de modem alleen met switches werk. En een wifi repeater boven (die met draad werkt) die geen ip's kan afgeven.
Maar je hebt dus wel internet (via Wifi)?

169.254. range wordt door windows gebruikt als self-assigned dhcp ip address range als er geen antwoord komt van een DHCP server binnen laag 2 van het netwerk.

[ Voor 9% gewijzigd door Lord_Dain op 25-10-2022 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goddegoddeot
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
ik zie bij je ip 169.254 staan dat betekent dat je device een eigen ip georganiseerd heeft. Dus of geen DHCP ( niet waarschijnlijk want je Wifi is ook van DHCP afhankelijk). Ik zou het op poort, kabel of switch houden. kabeltje rechtstreeks op de experia box zou uitsluitsel moeten geven. Mijn stem gaat naar rukke kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2552
Lord_Dain schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:22:
[...]

Maar je hebt dus wel internet (via Wifi)?

169.254. range wordt door windows gebruikt als self-assigned dhcp ip address range als er geen antwoord komt van een DHCP server binnen laag 2 van het netwerk.
Wifi wel ethernet 0 verbinding voor een minuut of 10 dan hersteld het zich weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2552
goddegoddeot schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:24:
ik zie bij je ip 169.254 staan dat betekent dat je device een eigen ip georganiseerd heeft. Dus of geen DHCP ( niet waarschijnlijk want je Wifi is ook van DHCP afhankelijk). Ik zou het op poort, kabel of switch houden. kabeltje rechtstreeks op de experia box zou uitsluitsel moeten geven. Mijn stem gaat naar rukke kabel.
Heb bij de laatste uitval een nieuwe utp kabel gepakt hem rechtstreeks op de lan poorten van de EB geprikt en 0 signaal op alle lan poorten. Wifi doet het wel. Dit is al box 2 mwt exact hetzelfde probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Nu online
Marcel2552 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:38:
[...]

Heb bij de laatste uitval een nieuwe utp kabel gepakt hem rechtstreeks op de lan poorten van de EB geprikt en 0 signaal op alle lan poorten. Wifi doet het wel. Dit is al box 2 mwt exact hetzelfde probleem...
Kan je via wifi inloggen op de EB en kijken of de ethernet porten a) wel actief zijn en b) niet in een eco mode oid staan? Kan je in de EB op de ethernet porten zien of er dataverkeer over de porten gaat (in en out?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2552
Lord_Dain schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 18:37:
[...]

Kan je via wifi inloggen op de EB en kijken of de ethernet porten a) wel actief zijn en b) niet in een eco mode oid staan? Kan je in de EB op de ethernet porten zien of er dataverkeer over de porten gaat (in en out?).
Kan het nu niet testen want random, maar aangezien er signaal naar mn switch gaat lijkt me van wel. Ook is de eco lamp uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:39

The Legend

*Plop*

Ik stap begin december over van Ziggo naar KPN, en ben me nu een beetje aan het inlezen wat ik kan verwachten. Nu lees ik een en ander over storingen op de iTV ontvanger als gevolg van interne netwerkproblemen, bijvoorbeeld het gebruik van een netwerkprinter of een switch. Nu heb ik een Ziggo modem, met daarachter een 24 poorts TP-Link TL-SG1024D switch, vervolgens een viertal Ubiquity AP’s en op zolder nog een 8 poorts TP-LINK TL-SG108E. Ook hangt er nog een Goodwe omvormer aan de WiFi. Met Ziggo dus nu nul problemen, maar zal dat met KPN ook goed gaan?

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:12

TFHfony

Professional Weirdo

The Legend schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:18:
Ik stap begin december over van Ziggo naar KPN, en ben me nu een beetje aan het inlezen wat ik kan verwachten. Nu lees ik een en ander over storingen op de iTV ontvanger als gevolg van interne netwerkproblemen, bijvoorbeeld het gebruik van een netwerkprinter of een switch. Nu heb ik een Ziggo modem, met daarachter een 24 poorts TP-Link TL-SG1024D switch, vervolgens een viertal Ubiquity AP’s en op zolder nog een 8 poorts TP-LINK TL-SG108E. Ook hangt er nog een Goodwe omvormer aan de WiFi. Met Ziggo dus nu nul problemen, maar zal dat met KPN ook goed gaan?
Als ik hier in mijn netwerk kijk (Hier een overzicht: TFHfony in "Het grote hoeveel devices heb jij in je netwerk hangen topic") en dat levert hier in ieder geval totaal geen enkel probleem op. Beide IPTV ontvangers werken prima. Zolang je switches maat IGMP snooping ondersteunen.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

TFHfony schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:40:
[...]

Als ik hier in mijn netwerk kijk (Hier een overzicht: TFHfony in "Het grote hoeveel devices heb jij in je netwerk hangen topic") en dat levert hier in ieder geval totaal geen enkel probleem op. Beide IPTV ontvangers werken prima. Zolang je switches maat IGMP snooping ondersteunen.
De 8-poorts wel zie ik, maar de 24 poorts in de meterkast kennelijk niet :/ Hoe kan het dat De KPN apparatuur hier dan zo’n last van heeft en bij Ziggo niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

The Legend schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:43:
[...]

De 8-poorts wel zie ik, maar de 24 poorts in de meterkast kennelijk niet :/ Hoe kan het dat De KPN apparatuur hier dan zo’n last van heeft en bij Ziggo niet?
Omdat de Ziggo apparatuur het TV signaal niet over het netwerk verstuurd, afgezien van de Next Mini die (unicast ?) streams gebruikt?

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

TFHfony schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:50:
[...]

Omdat de Ziggo apparatuur het TV signaal niet over het netwerk verstuurd, afgezien van de Next Mini die (unicast ?) streams gebruikt?
Ohja, dat had ik zelf ook nog kunnen bedenken 8)7

Maar een switch zonder IMGP-snooping met KPN iTV is dus een recept voor problemen als ik je goed begrijp? Kan de kostenbesparing van het overstappen naar KPN dus rechtstreeks naar een nieuwe switch :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

The Legend schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:58:
[...]

Maar een switch zonder IMGP-snooping met KPN iTV is dus een recept voor problemen als ik je goed begrijp? Kan de kostenbesparing van het overstappen naar KPN dus rechtstreeks naar een nieuwe switch :+
Hier de complete uitleg:
https://forum.kpn.com/ken...-is-het-belangrijk-456968

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
The Legend schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:18:
De parameter die je vergeet te noemen is hoeveel TVs je hebt?

Ik ben van mening dat “problemen in de kwaliteit” alleen ontstaan als je twee ontvangers hebt. En dan vul ik zelf in dat dit komt omdat die ontvangers een heel trage CPU hebben. Ze booten van het WAN oid.

Elke switch is in staat om een TV stream van 8 - 12Mbit uit te zenden over alle porten. En twee streams van totaal 24Mbit ook. Daar heeft een switch weinig moeite mee.

Waar het volgens mij mis kan gaan is dat de light hardware iTV ontvangers van KPN niet in staat zijn om die twee streams op 1 poort te verwerken. Omdat door de afwezigheid van IGMP de port de tweede extra stream van de TV boven ook doorzet naar beneden. Onderscheiden van die streams lukt wel, elke stream heeft een eigen MC adres.

[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 25-10-2022 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

stormfly schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:27:
[...]

De parameter die je vergeet te noemen is hoeveel TVs je hebt?

Ik ben van mening dat “problemen in de kwaliteit” alleen ontstaan als je twee ontvangers hebt. En dan vul ik zelf in dat dit komt omdat die ontvangers een heel trage CPU hebben. Ze booten van het WAN oid.

Elke switch is in staat om een TV stream van 8 - 12Mbit uit te zenden over alle porten. En twee streams van totaal 24Mbit ook. Daar heeft een switch weinig moeite mee.

Waar het volgens mij mis kan gaan is dat de light hardware iTV ontvangers van KPN niet in staat zijn om die twee streams op 1 poort te verwerken. Onderscheiden van die streams lukt wel, elke stream heeft een eigen MC adres.
Ik heb 2 TV’s, maar gebruik nu maar 1 Ziggo Next tv ontvanger. De TV in de slaapkamer hangt aan een ShieldTV waar ik tv kijk via de Ziggo app. Ik neem aan dat dat ook kan met KPN. Dan zou het dus een optie zijn om te kijken of het problemen geeft of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2552
[...]

yep, ik kwam er pas ook redelijk laat achter. je kan de non IGMP snooping switches makkelijk herkennen, Dan blast de router het signaal naar alle poorten op alle switches in het hele huis als je de tv box aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
Ik heb uiteindelijk ook maar een nieuwe managed switch neergezet.
Nu heb ik internet-only, maar ik sluit de mogelijkheid niet uit dat ik ooit weer TV ga afnemen.

Op het werk stond nog een Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108E in de kast stof te happen, en die staat nu bij mij thuis. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Ik heb nu een 24 poorts switch met 17 poorten in gebruik. Ik zit dus aan een 24 poorts switch vast, maar ik heb ook 4 Ubiquiti AP’s die ik dan graag via PoE wil voeden vanuit de switch. Maar ja, dan wordt het al wel een duur geintje 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 14:54
The Legend schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:43:
[...]

Experia box en KPN tv kastje aansluiten op de 8-poorts switch een optie? Problem solved…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goddegoddeot
  • Niet online
The Legend schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:24:k 4 Ubiquiti AP’s die ik dan graag via PoE wil voeden vanuit de switch. Maar ja, dan wordt het al wel een duur geintje 8)7
Groot huis, bedrijf ?? met 3 LR Ubiquiti's ap's bestrijk twee verdiepingen en zo'n 1200 m2 oppervlakte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 14:19
goddegoddeot schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:54:
[...]

Groot huis, bedrijf ?? met 3 LR Ubiquiti's ap's bestrijk twee verdiepingen en zo'n 1200 m2 oppervlakte.
of een nieuwbouwhuis met veel gewapend beton -> 1 AP per verdieping en een voor in de tuin, zit je ook op 4 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefjef
  • Laatst online: 16:54

jefjef

learning by doing

Marcel2552 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:37:
[...]

yep, ik kwam er pas ook redelijk laat achter. je kan de non IGMP snooping switches makkelijk herkennen, Dan blast de router het signaal naar alle poorten op alle switches in het hele huis als je de tv box aanzet.
Ik heb vanuit de fritzbox 7590 een directe lijn naar de netgear switch 108E maar elders in het huis heb ik ook nog een switch waar geen Igmp op zit. Deze is ook verbonden via een ander kan poort met de FB. Kan dit ook een storing opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
jefjef schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:25:
[...]

Ik heb vanuit de fritzbox 7590 een directe lijn naar de netgear switch 108E maar elders in het huis heb ik ook nog een switch waar geen Igmp op zit. Deze is ook verbonden via een ander kan poort met de FB. Kan dit ook een storing opleveren?
Zit je TV in de 108E dan is het geen issue. De 108E mute alle porten met IGMP snooping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:05
[...]

Tenzij... Je de iTV stream in een VLAN gooit en dat VLAN in je switches alleen over de poorten waar een iTV box aan hangt laat gaan.
Maar ook dan heb je naar alle waarschijnlijkheid nieuwe switches en dergelijke nodig (en wat expertise). :+
The Legend schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:24:
Ik heb nu een 24 poorts switch met 17 poorten in gebruik. Ik zit dus aan een 24 poorts switch vast, maar ik heb ook 4 Ubiquiti AP’s die ik dan graag via PoE wil voeden vanuit de switch. Maar ja, dan wordt het al wel een duur geintje 8)7
Als het alleen om die 4 AP gaat, kun je kiezen om er een uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE tussen te zetten. Die is voor de normale prijs zo nu en dan te verkrijgen in de officiële EU store.

[ Voor 34% gewijzigd door Nnoitra op 27-10-2022 13:38 ]

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
  • Laatst online: 21:11
Er is een tijd geweest dat je van KPN kosteloos een switch toegestuurd kreeg als je het probleem besprak met de helpdesk. Ik weet niet of dat nog zo is, het proberen waard zou ik zeggen.

Wijsneuzen genoeg op deze fora, dus ik hoef geen 'slimme' signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

janbal schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:44:
Er is een tijd geweest dat je van KPN kosteloos een switch toegestuurd kreeg als je het probleem besprak met de helpdesk. Ik weet niet of dat nog zo is, het proberen waard zou ik zeggen.
Een GS108E is €35 in de webshop van KPN. Zelf heb ik ‘m bij Amazon gekocht, scheelt namelijk weer een paar euro.

[ Voor 9% gewijzigd door Dj-sannieboy op 27-10-2022 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

garp schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:51:
[...]

Experia box en KPN tv kastje aansluiten op de 8-poorts switch een optie? Problem solved…
Die staat op zolder omdat ik daar poorten te kort kwam. Netwerkkabel vanuit de woonkamer komt uit op het patchpaneel in de meterkast waar ook de 24 poorts switch staat.
goddegoddeot schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:54:
[...]

Zoals al opgemerkt: een nieuwbouwhuis met dikke muren is killing voor het bereik. WiFi gaat ook slecht door HR++ glas met folie. Dus 1 voor iedere verdieping en de tuin.
Nnoitra schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:34:
[...]

Tenzij... Je de iTV stream in een VLAN gooit en dat VLAN in je switches alleen over de poorten waar een iTV box aan hangt laat gaan.
Maar ook dan heb je naar alle waarschijnlijkheid nieuwe switches en dergelijke nodig (en wat expertise). :+

[...]

Als het alleen om die 4 AP gaat, kun je kiezen om er een uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE tussen te zetten. Die is voor de normale prijs zo nu en dan te verkrijgen in de officiële EU store.
Ja daar zat ik ook naar te kijken, maar dan heb ik nog een switch extra nodig, dat is ook niet de meest efficiënte oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garp
The Legend schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 17:24:
[...]

Die staat op zolder omdat ik daar poorten te kort kwam. Netwerkkabel vanuit de woonkamer komt uit op het patchpaneel in de meterkast waar ook de 24 poorts switch staat.

[...]

Zoals al opgemerkt: een nieuwbouwhuis met dikke muren is killing voor het bereik. WiFi gaat ook slecht door HR++ glas met folie. Dus 1 voor iedere verdieping en de tuin.

[...]

Ja daar zat ik ook naar te kijken, maar dan heb ik nog een switch extra nodig, dat is ook niet de meest efficiënte oplossing.
Ok, IPTV kastje rechtsreeks op Experiabox een optie? Dat zou ook moeten werken zonder je netwerk er verder mee lastig te vallen lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

garp schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 17:45:
[...]

Ok, IPTV kastje rechtsreeks op Experiabox een optie? Dat zou ook moeten werken zonder je netwerk er verder mee lastig te vallen lijkt me...
Dat kan goed idd. Ga dat eerst proberen voordat ik 400 euro uitgeef aan een PoE switch die ik eigenlijk niet nodig heb :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• garp
The Legend schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 17:52:
[...]

Dat kan goed idd. Ga dat eerst proberen voordat ik 400 euro uitgeef aan een PoE switch die ik eigenlijk niet nodig heb :p
Je bent tenslotte malle pietje niet _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-05 14:20
Sinds begin van de week ben ik over van internet only 100/100 van Youfone naar 1GB met TV van KPN.
Volgens mij ging bij mij ergens eind vorig jaar van Youfone de verbinding over van het White label (oud Telfort) netwerk naar exact hetzelfde netwerk als KPN (Green label?).

Voor het meten van mijn verbinding gebruik ik o.a. een tool op mijn NAS die iedere 10min de download/upload en ping meet. Bij deze wil ik even mijn resultaten delen.

Ik had afgelopen jaar dus een 100/100 Mbps internet only abonnement. Bij de white label lagen de snelheden nog iets lager en was de ping iets hoger..
Onderstaand een 24h gemiddelde van de 10min metingen, de resultaten waren erg stabiel en over een langere periode daarom ook gelijk!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QS957Uy08j9coL_E70bmBM_-9IM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9L9iT5RyOjuwNQJ2aeHqSRtn.jpg?f=user_large

Sinds begin deze week dus over naar een 1GB verbinding met ook TV. Heb gebruik gemaakt van de actie van 12mnd voor €35pm _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j7VORCQZvTRt1zJQ0oudtNwrk1w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WMuC9TNCnj4fQN3ibJCGZJCr.jpg?f=user_large

Hier zie je dat de gemiddelde Ping met 1ms omhoog is gegaan, laatst werd volgens mij hier de opmerking geplaatst dat internet met TV via een ander netwerk gaat. Klopt dat en kan dit daarvan de oorzaak zijn? Zoals meerderen ook hebben, blijft de download wat achter, maar voor mij helemaal prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fjX1Q9swqJyfgTMNKCWs7-V2AvA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FgYfcHoefHgyhmZNasB1QjlA.jpg?f=fotoalbum_large

Duidelijk de overgang te zien in bovenstaande grafieken. De download fluctueert nu een stuk meer en de Ping is duidelijk iets omhoog gegaan. De pieken naar beneden waren reboots van m'n router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:39
Zijn er nog mensen die onlangs van Ziggo zijn overgestapt naar KPN en dingen missen qua tv kijken en opnemen/terug kijken?

Zitten zelf bij Ziggo nu met de Next en krijg een goed voorstel van KPN om in zn geheel over te stappen. En wil graag eens glasvezel proberen.

[ Voor 37% gewijzigd door hk12nl op 28-10-2022 13:27 ]

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 14:19
Nuevocasa schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 12:27:
Sinds begin van de week ben ik over van internet only 100/100 van Youfone naar 1GB met TV van KPN.
Volgens mij ging bij mij ergens eind vorig jaar van Youfone de verbinding over van het White label (oud Telfort) netwerk naar exact hetzelfde netwerk als KPN (Green label?).

Voor het meten van mijn verbinding gebruik ik o.a. een tool op mijn NAS die iedere 10min de download/upload en ping meet. Bij deze wil ik even mijn resultaten delen.

Ik had afgelopen jaar dus een 100/100 Mbps internet only abonnement. Bij de white label lagen de snelheden nog iets lager en was de ping iets hoger..
Onderstaand een 24h gemiddelde van de 10min metingen, de resultaten waren erg stabiel en over een langere periode daarom ook gelijk!
[Afbeelding]

Sinds begin deze week dus over naar een 1GB verbinding met ook TV. Heb gebruik gemaakt van de actie van 12mnd voor €35pm _/-\o_

[Afbeelding]

Hier zie je dat de gemiddelde Ping met 1ms omhoog is gegaan, laatst werd volgens mij hier de opmerking geplaatst dat internet met TV via een ander netwerk gaat. Klopt dat en kan dit daarvan de oorzaak zijn? Zoals meerderen ook hebben, blijft de download wat achter, maar voor mij helemaal prima.

[Afbeelding]

Duidelijk de overgang te zien in bovenstaande grafieken. De download fluctueert nu een stuk meer en de Ping is duidelijk iets omhoog gegaan. De pieken naar beneden waren reboots van m'n router.
waarheen is die ping? kan natuurlijk ook zijn dat de peering van KPN naar dat netwerk trager is of meer hops heeft. Zegt niet per se dat je verbinding nu een hogere latency heeft.

Zie hier de ping naar bv Google, zit gemiddeld rond de 3.5ms, dat lijkt me prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jiViwGY_zh148MhcfL8vYglPP7w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AA5WhgrrZiaW07apRgazo2PU.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door borft op 28-10-2022 14:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:48
hk12nl schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:26:
Zijn er nog mensen die onlangs van Ziggo zijn overgestapt naar KPN en dingen missen qua tv kijken en opnemen/terug kijken?

Zitten zelf bij Ziggo nu met de Next en krijg een goed voorstel van KPN om in zn geheel over te stappen. En wil graag eens glasvezel proberen.
Ik ben van Ziggo overgestapt maar keek altijd via de CI+-module. Die Ziggo Mediabox kwam er bij mij niet in, traag geval. Van de Next weet ik verder niks, want die heb ik dus nooit gehad. De CI+-module werkte namelijk gewoon prima.

Nu met KPN natuurlijk met de TV-ontvanger van hun. Ik vind het prima. Ik kan TV kijken, ik kan terugkijken en ik kan opnemen. En dat gaat allemaal vrij vlot eigenlijk. Ik kijk zelfs Videoland en YouTube via de KPN box omdat dat gewoon sneller gaat en ik te lui ben om de afstandsbediening van de TV zelf te pakken :+

Wat denk je te gaan missen? Heb je specifieke eisen voor je TV-ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:39
xFeverr schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 15:08:
[...]

Ik ben van Ziggo overgestapt maar keek altijd via de CI+-module. Die Ziggo Mediabox kwam er bij mij niet in, traag geval. Van de Next weet ik verder niks, want die heb ik dus nooit gehad. De CI+-module werkte namelijk gewoon prima.

Nu met KPN natuurlijk met de TV-ontvanger van hun. Ik vind het prima. Ik kan TV kijken, ik kan terugkijken en ik kan opnemen. En dat gaat allemaal vrij vlot eigenlijk. Ik kijk zelfs Videoland en YouTube via de KPN box omdat dat gewoon sneller gaat en ik te lui ben om de afstandsbediening van de TV zelf te pakken :+

Wat denk je te gaan missen? Heb je specifieke eisen voor je TV-ervaring?
Ik denk niets te gaan missen maar dacht stel de vraag even voor het geval ik het over het hoofd zie. :)

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-05 14:20
borft schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:03:
[...]

waarheen is die ping? kan natuurlijk ook zijn dat de peering van KPN naar dat netwerk trager is of meer hops heeft. Zegt niet per se dat je verbinding nu een hogere latency heeft.

Zie hier de ping naar bv Google, zit gemiddeld rond de 3.5ms, dat lijkt me prima.

[Afbeelding]
Het is een server van speedtest.net. Heb smokeping ook wel draaien. Daar is de ping naar google.com ook iets gestegen.

Het ging me meer om dat ik technisch eigenlijk gewoon van KPN naar KPN ben gegaan. Heb de experiabox een paar minuten er aan gehangen voor activatie en daarna m'n Fritzbox weer aangesloten zonder iets aan te passen. Blijkbaar zit er dus inderdaad een verschil in het netwerk tussen een internet only abonnement en een internet met TV abonnement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Geweldige handleiding! _/-\o_

Ik ben er vandaag mee aan de slag gegaan, met een RT-AC5300.

Ben wel tegen een paar dingetjes aangelopen:
- de switches die ik heb ondersteunen blijkbaar geen IGMP snooping (TP-Link GS108, versie 1 :o plus een Netgear GS105, unmanaged). Desondanks heb ik wel TV. Maar ik heb toch maar een paar nieuwe switches besteld, want de snelheid blijft ook behoorlijk achter: 1 Gb up/down besteld, hoogste wat ik gezien heb is 750 Mb up. Down ben ik nooit hoger dan 720 Mb gekomen ;(
- in het bestand dnsmasq.come.add staat als broadcast adres 192.168.1.255. Geen idee in hoeverre het wat uitmaakt, maar aangezien ik het subnet 192.168.0.0/24 gebruik heb ik deze toch maar aangepast naar 192.168.0.255.
- de tips voor Pihole en IPv6 zijn een geweldige toevoeging!

(Bij mij werkt PPoE overigens met “internet” als gebruiker en wachtwoord.)

Ik zit nog met mijn analoge telefoon: ik begrijp dat ik daar toch de EB voor moet aansluiten, maar zie nog niet helemaal hoe (zie ook de omschrijving voor het begrip “Tweaker” in de handleiding ;) ). Dus daar ben ik nog ff naar aan het kijken.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:48
@Pietervs volgens mij hoef je niet persé de EB te gebruiken voor je vaste telefoonlijn. Maar wel een apparaat waarop je je telefoon kunt aansluiten en waarop je de VoIP SIP gegevens van KPN op kan instellen :p ja... ik ken alleen de Fritzbox! die dat kan, maar wellicht dat je met wat zoekwerk wel iets anders kan vinden. Misschien dat het zelfs wel met een Raspberry Pi oid zou kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

xFeverr schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:27:
@Pietervs volgens mij hoef je niet persé de EB te gebruiken voor je vaste telefoonlijn. Maar wel een apparaat waarop je je telefoon kunt aansluiten en waarop je de VoIP SIP gegevens van KPN op kan instellen :p ja... ik ken alleen de Fritzbox! die dat kan, maar wellicht dat je met wat zoekwerk wel iets anders kan vinden. Misschien dat het zelfs wel met een Raspberry Pi oid zou kunnen werken.
Ik denk dat dat toch meer VoIP-achtige oplossingen zijn. Maar ik zal eens op zoek gaan :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JerryJerryJerry
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:00
Pietervs schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:34:
[...]

Ik denk dat dat toch meer VoIP-achtige oplossingen zijn. Maar ik zal eens op zoek gaan :)
Heb daarvoor een jaartje een Grandstream HT801 ATA gehad en die aan de telefoon en de switch gehangen, totdat ik met softphone apps ging werken ( externe voip hoster.) Het werkt op zich prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:15
hk12nl schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:26:

Ik ben afgelopen zomer overgestapt van Ziggo naar kpn. Het internet is superieur tov Ziggo. De next box vind ik echter wel veel beter dan de tv van KPN. Qua beeldkwaliteit is het verschil nihil, maar qua snelheid is er wel een significant verschil. Spoelen in opnames (om reclame door te spoelen bijv.) is heel traag. Dat is natuurlijk inherent aan de techniek, ik stoor me er niet zo aan. Goed internet vind ik belangrijker :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Barre73
Nachtapotheker schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 20:39:
[...]

Ik ben afgelopen zomer overgestapt van Ziggo naar kpn. Het internet is superieur tov Ziggo. De next box vind ik echter wel veel beter dan de tv van KPN. Qua beeldkwaliteit is het verschil nihil, maar qua snelheid is er wel een significant verschil. Spoelen in opnames (om reclame door te spoelen bijv.) is heel traag. Dat is natuurlijk inherent aan de techniek, ik stoor me er niet zo aan. Goed internet vind ik belangrijker :)
Ben je bekend met de blauwe knop (in 1 keer 5 minuten vooruit) of met het intypen van het aantal minuten en seconden en dan op "spoel vooruit" drukken om in 1 keer door te springen?
Standaard reclametijd bij RTL lijkt 7 minuten te zijn. Dus je typt achter elkaar in: 7,0,0 en drukt op vooruit spoelen. En je bent 7 minuten verder. Om maar een voorbeeld te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:15
Barre73 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 20:50:
[...]

Ben je bekend met de blauwe knop (in 1 keer 5 minuten vooruit) of met het intypen van het aantal minuten en seconden en dan op "spoel vooruit" drukken om in 1 keer door te springen?
Standaard reclametijd bij RTL lijkt 7 minuten te zijn. Dus je typt achter elkaar in: 7,0,0 en drukt op vooruit spoelen. En je bent 7 minuten verder. Om maar een voorbeeld te noemen.
Ah kijk dat zijn goede tips! Dank daarvoor! De blauwe knop kende ik wel, daarna ga ik meestal met de pijltjes 30 sec verder meerdere keren en dat is erg traag. Zal die 7,0,0 eens gaan proberen :) _/-\o_
Pagina: 1 ... 94 ... 180 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen