Vraag

• diersestook
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 16-09 18:22
Ik wil gaan overstappen naar Freedom Internet en hierbij wil ik gebruik gaan maken van hun geleverde FRITZ!Box 5530. Mijn huidige FRITZ!Box is aangesloten op een NTU, maar deze wil ik er dan tussen uit hebben; de glasvezel dus rechtstreeks aansluiten op de 5530.

Nu is mijn vraag waarmee ik dan allemaal rekening moet houden, aangezien er nogal wat verschillende aansluitmogelijkheden zijn. Ik wil beslagen ten ijs zijn wanneer de monteur komt om alles aan te sluiten en wil niet het risico lopen dat het op de niet-rechtstreekse manier wordt opgeleverd, omdat één en ander niet past/werkt.

Tot zover begrijp ik dat in de plaats van mijn NTU er een patchcover geïnstalleerd moet worden op de FTU. Dit zal door de monteur moeten worden uitgevoerd, want als er wat mis gaat moet je zelf voor de kosten van een eventueel beschadigde glasvezel opdraaien. De patchcover zal ik voor de zekerheid zelf bestellen vóór de afspraak en zal deze Patchcover kit FTU TY01 worden. Nu is de vraag of de kabel die uit de patchcover komt wel op de FRITZ!Box past.

De 5530 wordt geleverd inclusief 2 SFP-modules, een "FRITZ!SFP AON" en "FRITZ!SFP GPON" + een 4m glasvezelkabel (LC/APC > LC/APC).

Alle reacties

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 23:30

CurlyMo

www.pilight.org

Volgens mij moet het met die spullen gewoon werken. De Patchcover is niet heel uitgebreid beschreven, maar ik verwacht dat daar gewoon een adapter uitkomt waar je je glasvezel kabel weer in kan prikken.

De handleiding geeft inderdaad aan dat je er gewoon een glasvezel kabel in kan prikken. Dus dan is het de juiste SFP module in je router, glasvezelverbinding tussen patchcover en router en gaan.

[Voor 32% gewijzigd door CurlyMo op 29-03-2021 16:40]

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• diersestook
Betreffende patchcover wordt geleverd met glasvezelkabel (plaatje op de KPN-site klopt niet):

Op Internet meerdere personen gezien die aangeven dat de glasvezelkabel niet maar zo in de meegeleverde SFP-modules past of dat het niet werkt....

[Voor 6% gewijzigd door diersestook op 29-03-2021 16:53]

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Dit zijn de spullen die ik heb gebruikt:
CurlyMo in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2"

Wel op een MikroTik switch, maar wellicht geeft het wat meer info.

• diersestook
Ik heb wel eens een FRITZ!Box 5490 gehad (die heeft een SC/PC-bus) en de glasvezelkabel uit bovenstaande patchcover kon daar rechtstreeks op worden aangesloten. Maar of die ook op de 5530 kan..?

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 14-09 21:36
De meerwaarde van het aansluiten van glas vs. via NTU is 0. Waarom de moeite doen als je ook gewoon zo aan de slag kan? Het is letterlijk een mediaconverter.

Voor je Fritz zou je dan een bidi SFP moeten kopen die daar mee werkt, dan kan het in principe wel. Maar of je daar nou beter van wordt... qua snelheid en 'beheer' maakt het in elk geval geen klap uit.

• synoniem
  • Registratie: april 2009
  • Niet online
Als ik de documentatie goed begrepen heb, word je aansluiting opgeleverd met een SC/APC aansluiting en wordt de Fritzbox geleverd met een LC/SC kabel. En volgens de documentatie van Freedom moet dat gewoon werken.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

johnkeates schreef op maandag 29 maart 2021 @ 17:25:
De meerwaarde van het aansluiten van glas vs. via NTU is 0. Waarom de moeite doen als je ook gewoon zo aan de slag kan? Het is letterlijk een mediaconverter.

Voor je Fritz zou je dan een bidi SFP moeten kopen die daar mee werkt, dan kan het in principe wel. Maar of je daar nou beter van wordt... qua snelheid en 'beheer' maakt het in elk geval geen klap uit.
Ik ben ook van mening dat een NTU gewoon een zinloos apparaat is als je ook een router hebt met een SFP poort.

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 14-09 21:36
CurlyMo schreef op maandag 29 maart 2021 @ 17:36:
[...]

Ik ben ook van mening dat een NTU gewoon een zinloos apparaat is als je ook een router hebt met een SFP poort.
Het werkt eigenlijk twee kanten op: wel of geen NTU maakt niet zo veel uit, tenzij je een CPE krijgt die dat rechtstreeks kan en dan bijv. een lagere latency heeft.

In dit geval lijkt het een beetje een geval van 'extra werk voor weinig voordeel', maar stel dat je de juiste fiber er bij krijgt is het weer een kleine moeite.

• MrBim
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 01-06 10:36
diersestook schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:36:
De patchcover zal ik voor de zekerheid zelf bestellen vóór de afspraak en zal deze Patchcover kit FTU TY01 worden. Nu is de vraag of de kabel die uit de patchcover komt wel op de FRITZ!Box past.
Ik ben erg nieuwschierig hoe dit verhaal afgelopen is. Is de Patchcover FTU TY01 de juiste?

Ik heb vandaag een Fritz!box 5530 gekocht waar alleen een FRITZ!SFP AON module bij zit. Deze aansluiting is echter niet hetzelfde als de aansluiting op mijn huidige Fritz!box 5490. Dat jeukt. Ben dus erg benieuwd welk patchcover ik moet bestellen.

Op het huidige patchcover staan geen kenmerken die aangeven welke het is, helaas.Ik kan alleen zien dat de NTU zijde een groene stekker heeft.

Ik hoor het graag!

MrBim

Acties:
  • +1Henk 'm!

• diersestook
Freedom had mij na de bestelling een 5530 geleverd met daarin een AON-module.
Ook hadden ze meegeleverd een FTU-TY01 Patch Cover met een SC/PC-LC/APC patchkabel.
In de patchcover gaat de blauwe kant van de kabel, de groene gaat dus in de AON-module.

A: LC/APC (groen)
B: SC/PC (blauw)

Als je deze patchcover besteld dan krijg je trouwens onderstaande geleverd. Hier heb je dus niets aan.

[Voor 22% gewijzigd door diersestook op 24-05-2021 09:50]

• MrBim
Dank je voor de feedback!

Ik had ondertussen al deze FO patch kabel besteld op basis van de info op Freedom.nl (singlemode Fiber (9/125)), deze website voor de connector types en de site van AVM (LC/APC connector voor de SFP in de Fritz!box)

De Reggefiber aansluiting de meterkast is bij ons een groene SC/APC. In het patch cover zit een groen koppelstuk waar de FO patch kabel op aangesloten kan worden en dan verder naar de Fritz!box.

Had eerst de verkeerde FO patch kabel met een LC/UPC aan de Fritz!box zijde. Vreemd genoeg werkte dat wel. Kwam later pas de AVM site tegen die het over LC/APC connectoren had voor de SFP module.

MrBim

• MrBim
Overigens redelijk ruk dat er net een nieuwe firmware update uit is voor de Fritz!box 5490.

Bij de 5490 kun je LAN4 toewijzen aan het gast netwerk. Dat heeft de 5530 niet.

https://tweakers.net/downloads/55952/avm-fritzbox-5490-1510727.html

MrBim

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 18:16
MrBim schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:43:
Dank je voor de feedback!

Ik had ondertussen al deze FO patch kabel besteld op basis van de info op Freedom.nl (singlemode Fiber (9/125)), deze website voor de connector types en de site van AVM (LC/APC connector voor de SFP in de Fritz!box)

De Reggefiber aansluiting de meterkast is bij ons een groene SC/APC. In het patch cover zit een groen koppelstuk waar de FO patch kabel op aangesloten kan worden en dan verder naar de Fritz!box.

Had eerst de verkeerde FO patch kabel met een LC/UPC aan de Fritz!box zijde. Vreemd genoeg werkte dat wel. Kwam later pas de AVM site tegen die het over LC/APC connectoren had voor de SFP module.
Je had die LC/UPC gewoon kunnen laten zitten :)
De SFP merkt er niks van of het nu UPC of APC is en zal het met beide gewoon doen.
Die 0.1dBm verlies (of zo) die je misschien hebt, daar ga je niks van merken.
En al helemaal niet als al je voorgaande connections UPC zijn, dan maakt die laatste connector ook niet meer uit.

[Voor 4% gewijzigd door Rensjuh op 27-05-2021 13:55]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 18-09 23:36
Rensjuh schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:54:
[...]

Je had die LC/UPC gewoon kunnen laten zitten :)
De SFP merkt er niks van of het nu UPC of APC is en zal het met beide gewoon doen.
Die 0.1dBm verlies (of zo) die je misschien hebt, daar ga je niks van merken.
En al helemaal niet als al je voorgaande connections UPC zijn, dan maakt die laatste connector ook niet meer uit.
het verschil tussen een lc/upc of een lc/apc merkt een sfp dus wel. Als bij ons de verkeerde connectoren op een sfp worden aangesloten hebben we gelijk het CAP uit Roemenië aan de lijn hangen omdat er teveel demping op de lijn zit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 18:16
vincedd schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 08:21:
[...]

het verschil tussen een lc/upc of een lc/apc merkt een sfp dus wel. Als bij ons de verkeerde connectoren op een sfp worden aangesloten hebben we gelijk het CAP uit Roemenië aan de lijn hangen omdat er teveel demping op de lijn zit.
Sorry, ik zal mijn opmerking aanpassen |:(

Voor thuis maakt het niks uit of je LC/UPC of LC/APC gebruikt.
Aangezien jij het over een CAP hebt die direct opbellen zul je in een iets andere omgeving zitten dan iemand die thuis een 1Gbit lijntje binnen krijgt... 8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Newby200
  • Registratie: juli 2021
  • Laatst online: 14-09 10:05
Ik heb afgelopen week hier een setje besteld super handig namelijk altijd prijs.. ondanks dat er bij mij ook een groene aansluiting zat, bleek ik de blauwe nodig te hebben.

https://fritzshop.nl/glas...kabel-met-koppelblok.html

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Doornekamp33
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 19-09 09:10
Veel te duur, 39 euro voor een kabeltje en connector van nog geen 5 euro.😱😱
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee