Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diersestook
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 01-07 12:37
Ik wil gaan overstappen naar Freedom Internet en hierbij wil ik gebruik gaan maken van hun geleverde FRITZ!Box 5530. Mijn huidige FRITZ!Box is aangesloten op een NTU, maar deze wil ik er dan tussen uit hebben; de glasvezel dus rechtstreeks aansluiten op de 5530.

Nu is mijn vraag waarmee ik dan allemaal rekening moet houden, aangezien er nogal wat verschillende aansluitmogelijkheden zijn. Ik wil beslagen ten ijs zijn wanneer de monteur komt om alles aan te sluiten en wil niet het risico lopen dat het op de niet-rechtstreekse manier wordt opgeleverd, omdat één en ander niet past/werkt.

Tot zover begrijp ik dat in de plaats van mijn NTU er een patchcover geïnstalleerd moet worden op de FTU. Dit zal door de monteur moeten worden uitgevoerd, want als er wat mis gaat moet je zelf voor de kosten van een eventueel beschadigde glasvezel opdraaien. De patchcover zal ik voor de zekerheid zelf bestellen vóór de afspraak en zal deze Patchcover kit FTU TY01 worden. Nu is de vraag of de kabel die uit de patchcover komt wel op de FRITZ!Box past.

De 5530 wordt geleverd inclusief 2 SFP-modules, een "FRITZ!SFP AON" en "FRITZ!SFP GPON" + een 4m glasvezelkabel (LC/APC > LC/APC).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:17
Volgens mij moet het met die spullen gewoon werken. De Patchcover is niet heel uitgebreid beschreven, maar ik verwacht dat daar gewoon een adapter uitkomt waar je je glasvezel kabel weer in kan prikken.

De handleiding geeft inderdaad aan dat je er gewoon een glasvezel kabel in kan prikken. Dus dan is het de juiste SFP module in je router, glasvezelverbinding tussen patchcover en router en gaan.

[ Voor 32% gewijzigd door CurlyMo op 29-03-2021 16:40 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diersestook
Betreffende patchcover wordt geleverd met glasvezelkabel (plaatje op de KPN-site klopt niet):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tYapVzFW_kmDIjlAYfCLKTm7QMU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FdH9GfdCHYiM1Q1c6uziIhto.png?f=user_large

Op Internet meerdere personen gezien die aangeven dat de glasvezelkabel niet maar zo in de meegeleverde SFP-modules past of dat het niet werkt....

[ Voor 6% gewijzigd door diersestook op 29-03-2021 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dit zijn de spullen die ik heb gebruikt:
CurlyMo in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2"

Wel op een MikroTik switch, maar wellicht geeft het wat meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diersestook
Ik heb wel eens een FRITZ!Box 5490 gehad (die heeft een SC/PC-bus) en de glasvezelkabel uit bovenstaande patchcover kon daar rechtstreeks op worden aangesloten. Maar of die ook op de 5530 kan..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
De meerwaarde van het aansluiten van glas vs. via NTU is 0. Waarom de moeite doen als je ook gewoon zo aan de slag kan? Het is letterlijk een mediaconverter.

Voor je Fritz zou je dan een bidi SFP moeten kopen die daar mee werkt, dan kan het in principe wel. Maar of je daar nou beter van wordt... qua snelheid en 'beheer' maakt het in elk geval geen klap uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Als ik de documentatie goed begrepen heb, word je aansluiting opgeleverd met een SC/APC aansluiting en wordt de Fritzbox geleverd met een LC/SC kabel. En volgens de documentatie van Freedom moet dat gewoon werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
johnkeates schreef op maandag 29 maart 2021 @ 17:25:
De meerwaarde van het aansluiten van glas vs. via NTU is 0. Waarom de moeite doen als je ook gewoon zo aan de slag kan? Het is letterlijk een mediaconverter.

Voor je Fritz zou je dan een bidi SFP moeten kopen die daar mee werkt, dan kan het in principe wel. Maar of je daar nou beter van wordt... qua snelheid en 'beheer' maakt het in elk geval geen klap uit.
Ik ben ook van mening dat een NTU gewoon een zinloos apparaat is als je ook een router hebt met een SFP poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
CurlyMo schreef op maandag 29 maart 2021 @ 17:36:
[...]

Ik ben ook van mening dat een NTU gewoon een zinloos apparaat is als je ook een router hebt met een SFP poort.
Het werkt eigenlijk twee kanten op: wel of geen NTU maakt niet zo veel uit, tenzij je een CPE krijgt die dat rechtstreeks kan en dan bijv. een lagere latency heeft.

In dit geval lijkt het een beetje een geval van 'extra werk voor weinig voordeel', maar stel dat je de juiste fiber er bij krijgt is het weer een kleine moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBim
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 31-03 18:28
diersestook schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:36:
De patchcover zal ik voor de zekerheid zelf bestellen vóór de afspraak en zal deze Patchcover kit FTU TY01 worden. Nu is de vraag of de kabel die uit de patchcover komt wel op de FRITZ!Box past.
Ik ben erg nieuwschierig hoe dit verhaal afgelopen is. Is de Patchcover FTU TY01 de juiste?

Ik heb vandaag een Fritz!box 5530 gekocht waar alleen een FRITZ!SFP AON module bij zit. Deze aansluiting is echter niet hetzelfde als de aansluiting op mijn huidige Fritz!box 5490. Dat jeukt. Ben dus erg benieuwd welk patchcover ik moet bestellen.

Op het huidige patchcover staan geen kenmerken die aangeven welke het is, helaas.Ik kan alleen zien dat de NTU zijde een groene stekker heeft.

Ik hoor het graag!

MrBim

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diersestook
Freedom had mij na de bestelling een 5530 geleverd met daarin een AON-module.
Ook hadden ze meegeleverd een FTU-TY01 Patch Cover met een SC/PC-LC/APC patchkabel.
In de patchcover gaat de blauwe kant van de kabel, de groene gaat dus in de AON-module.

A: LC/APC (groen)
B: SC/PC (blauw)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LVnKBDGBGlGVH1K1Nm-ieJ_cpyc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qf4z3U4Zp4fXMWBteZytyXyA.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mwg4LvPyaY245n7lWer3rS5ZMgg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xEKu4BR28O8cObLhs80dT5Ra.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l_A2qbVmA6cvOG3wsVTKgOYFxfM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5DUVxYrvGr5Xj4XJ5V00yTlC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YIPJ1GFuWoOI1gU1sHVUIx7rMg8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aOO5j6Fzc4cYnSC99DBuaeOd.jpg?f=fotoalbum_large

Als je deze patchcover besteld dan krijg je trouwens onderstaande geleverd. Hier heb je dus niets aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oUqix0xs57RpixWGv63nUj2E1gM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v67Sh1LSyDaEFPkEAcLh3Uof.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SIqnrDH8mOWC99W0JiQv5yON_w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L2Y8F0xkxAzP2867T9BUz2Bf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door diersestook op 24-05-2021 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBim
Dank je voor de feedback!

Ik had ondertussen al deze FO patch kabel besteld op basis van de info op Freedom.nl (singlemode Fiber (9/125)), deze website voor de connector types en de site van AVM (LC/APC connector voor de SFP in de Fritz!box)

De Reggefiber aansluiting de meterkast is bij ons een groene SC/APC. In het patch cover zit een groen koppelstuk waar de FO patch kabel op aangesloten kan worden en dan verder naar de Fritz!box.

Had eerst de verkeerde FO patch kabel met een LC/UPC aan de Fritz!box zijde. Vreemd genoeg werkte dat wel. Kwam later pas de AVM site tegen die het over LC/APC connectoren had voor de SFP module.

MrBim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBim
Overigens redelijk ruk dat er net een nieuwe firmware update uit is voor de Fritz!box 5490.

Bij de 5490 kun je LAN4 toewijzen aan het gast netwerk. Dat heeft de 5530 niet.

https://tweakers.net/downloads/55952/avm-fritzbox-5490-1510727.html

MrBim

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:51
MrBim schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:43:
Dank je voor de feedback!

Ik had ondertussen al deze FO patch kabel besteld op basis van de info op Freedom.nl (singlemode Fiber (9/125)), deze website voor de connector types en de site van AVM (LC/APC connector voor de SFP in de Fritz!box)

De Reggefiber aansluiting de meterkast is bij ons een groene SC/APC. In het patch cover zit een groen koppelstuk waar de FO patch kabel op aangesloten kan worden en dan verder naar de Fritz!box.

Had eerst de verkeerde FO patch kabel met een LC/UPC aan de Fritz!box zijde. Vreemd genoeg werkte dat wel. Kwam later pas de AVM site tegen die het over LC/APC connectoren had voor de SFP module.
Je had die LC/UPC gewoon kunnen laten zitten :)
De SFP merkt er niks van of het nu UPC of APC is en zal het met beide gewoon doen.
Die 0.1dBm verlies (of zo) die je misschien hebt, daar ga je niks van merken.
En al helemaal niet als al je voorgaande connections UPC zijn, dan maakt die laatste connector ook niet meer uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Rensjuh op 27-05-2021 13:55 ]

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-07 15:31
Rensjuh schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:54:
[...]

Je had die LC/UPC gewoon kunnen laten zitten :)
De SFP merkt er niks van of het nu UPC of APC is en zal het met beide gewoon doen.
Die 0.1dBm verlies (of zo) die je misschien hebt, daar ga je niks van merken.
En al helemaal niet als al je voorgaande connections UPC zijn, dan maakt die laatste connector ook niet meer uit.
het verschil tussen een lc/upc of een lc/apc merkt een sfp dus wel. Als bij ons de verkeerde connectoren op een sfp worden aangesloten hebben we gelijk het CAP uit Roemenië aan de lijn hangen omdat er teveel demping op de lijn zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:51
vincedd schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 08:21:
[...]

het verschil tussen een lc/upc of een lc/apc merkt een sfp dus wel. Als bij ons de verkeerde connectoren op een sfp worden aangesloten hebben we gelijk het CAP uit Roemenië aan de lijn hangen omdat er teveel demping op de lijn zit.
Sorry, ik zal mijn opmerking aanpassen |:(

Voor thuis maakt het niks uit of je LC/UPC of LC/APC gebruikt.
Aangezien jij het over een CAP hebt die direct opbellen zul je in een iets andere omgeving zitten dan iemand die thuis een 1Gbit lijntje binnen krijgt... 8)7

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Newby200
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 16-10-2023
Ik heb afgelopen week hier een setje besteld super handig namelijk altijd prijs.. ondanks dat er bij mij ook een groene aansluiting zat, bleek ik de blauwe nodig te hebben.

https://fritzshop.nl/glas...kabel-met-koppelblok.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doornekamp33
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 02-07 12:49
Veel te duur, 39 euro voor een kabeltje en connector van nog geen 5 euro.😱😱

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gullit11
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15-12-2021
Hoi iedereen,

Het is een ouder Topic, maar jullie zijn denk ik de enige die mij hopelijk kunnen helpen.
Na vele mails naar bedrijven, blijkt niemand mij te kunnen vertellen hoe ik mijn nieuwe Fritz box 5530 kan aansluiten.
Ik heb nu nog de Fritz box 4590.
En ik dacht kabels eruit en erin, MAAR, de 5530 heeft een andere glasvezelaansluiting.
Ik had een blauwe SC en deze heeft denk ik een groene LC. Zie foto 1
Nu dacht ik...ok, ander kabeltje bestellen en klaar, maar nu dus de vraag:
HOE SLUIT IK DE ANDERE KANT VD GLASVEZELKABEL AAN OP DE FTU

Wij hebben een FTU(zo noem je dat toch??) van Delta fiber zie foto 2
Wij hebben destijds opening 1 moeten gebruiken.
Daarin moesten wij een witte module (gekregen vanuit de provider Online.nl) schuiven. In deze module zit een groene glasvezelkabel., zie foto 3.
Moet nu de nieuwe kabel in deze witte module geplaatst worden? Ik krijg deze module ook niet open, durf ook niet met gereedschap te trekken, bang dat hij kapot gaat.

Ik heb geen idee hoe ik dit moet fixen.
Help help...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s9TBq4_XT3E6thbg1oSAjy-1ztE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kvNUG8DQGVOLDeeWlmcrJrjW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eHGS9UAYjAj3drbnVkL9sud83rg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TK3rksgtXJFbhYt2WnY1SlPS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N5P3lyBELpctJuXWeRhPSAZ-LUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/40A8HiNA6KDxbx1BDzbulBBY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodZZila
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 05-07 13:53
diersestook schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:51:
Betreffende patchcover wordt geleverd met glasvezelkabel (plaatje op de KPN-site klopt niet):

[Afbeelding]

Op Internet meerdere personen gezien die aangeven dat de glasvezelkabel niet maar zo in de meegeleverde SFP-modules past of dat het niet werkt....
Hallo,

Ik ben ook op zoek naar deze cover. De URL werkt niet meer. Je komt dan bij de KPN website deze niet meer tegen.

Is dit bijna dezelfde?

https://www.kpnwebshop.co...patchcover-kit-ftu-tk01/2

Er staat bij de het plaatje niet klopt. Maar misschien dat iemand deze al een keer besteld heeft en weet of deze ook goed is ;)

Alvast bedankt.

GodZZila

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CP1977
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11:57
Beetje laat maar bedoelde je deze link misschien?
https://apparatuurvoorthu...tchcover-pakket-ftu-ty01/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-06 00:36
Newby200 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 21:03:
Ik heb afgelopen week hier een setje besteld super handig namelijk altijd prijs.. ondanks dat er bij mij ook een groene aansluiting zat, bleek ik de blauwe nodig te hebben.

https://fritzshop.nl/glas...kabel-met-koppelblok.html
Waaruit blijkt dat je de blauw of groene nodig hebt.

Het gedeelte van de SFP begrijp ik nog wel.

Maar alles rondom de FTU is voor mij niet echt heel duidelijk omdat dit pas mijn eerste ervaring ermee is.

Heb wel wat gelezen over de kabel type.. Dat je een bolle kern hebt en eentje op 8 graden schuinte..

Maar heb nog geen enkel idee wat ik nodig hebt wat te doen met de FTU van KPN / reggefiber XGSPON verbinding. Weet wel dat ik de Fritzbox box 5530 nodig heb met XGSPON SFP module erin.

Ook niet 100% wetende of dit dan single of Multimode is? Je zou maar de verkeerde kabel erin porren en dan het polijste uiteinden verzieken.. Heb je denk ik veel uit te leggen aan KPN. :+

Wil zelf ook een Fritzbox 5530 aansluiten omdat ik die single 2,5 Gbit poort nodig hebt.. En die komt zelden voor op die Fritz routers.

Wat ik ook graag wil weten wat precies de patch cover doet? En heb je daar niet het koppel blokje voor nodig? Of is het koppelblokje om een andere type kabel aan te sluiten aan de FTU ?

[ Voor 8% gewijzigd door Robin4 op 19-03-2023 13:14 ]

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritzbox5590
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 10-01 15:41
Zo ik het hier lees verzand het orginele onderwerp behoorlijk. Ik ben de tweede gebruiker in heel Nederland geweest die een FRITZ!Box 5530 fiber rechtstreeks op kpn XGS-PON glasvezel heeft aangesloten.

De FRITZ!Box 5530 fiber kun je op twee manieren aansluiten. Via de ONT en de WAN-poort. Kabels erin, provider kiezen, de verbinding door de FRITZ!Box 5530 fiber laten controleren en wanneer dat "accoord" is heb je verbinding.

Rechtstreeks aansluiten op glasvezel is wat moeilijker, maar niet onmogelijk. Bij AON en GPON kun je dit zelf doen zonder je bij de provider te moeten registreren, maar dat gaat nu nog niet met XGS-PON. Dat is niet aan te sluiten zonder dat de provider je verbinding registreerd.

- Je moet eerst nagaan op wat voor glasvezel netwerk je zit: AON, GPON of XGS-PON.
- De gebruikte connectoren van de glasvezel patch kabel zijn verschillend. Wat voor connectoren
de patch kabel je nodig hebt met een AON glasvezel netwerk weet ik maar deels. In de
SFP+ AON-module gaat in ieder geval een groene LC/APC connector. Welke connector er in de
FTU moet hangt af van de FTU.
- Ook wanneer je op een GPON glasvezel netwerk zit (de kpn gebruikt alleen GPON via een ONT)
moet de connector van de SFP+ GPON-module een groene LC/APC zijn.
- Met een XGS-PON heb je een groene SC/APC connector (in de FTU) naar SC/UPC connector
(in module) nodig. Een FTU patch cover heb je niet echt nodig maar die houdt wel veel vuil
tegen zoals stof en vocht.
- Wanneer je de glasvezel patch kabel hebt aangesloten (nergens met handen aankomen; dan
worden de connectoren niet smerig en hoeven niet schoongemaakt te worden) moet je je
provider zover krijgen dat zij het modem-id registreren en in de FRITZ!Box 5530 fiber moet
je dan een providersprofiel kiezen; de verbinding laten controleren en wanneer de
FRITZ!Box 5530 fiber de verbinding accepteerd heb je een rechtstreekse glasvezel verbinding.

Ik heb bij een vriend die Freedom heeft de FRITZ!Box 5530 fiber aangesloten (via de ONT en WAN-poort) en met geen geweld een verbinding te krijgen. Freedom helpt je dan ook niet echt en laat een gebruiker aan zijn of haar lot over. Een FRITZ!Box 7590 AX werkt via de ONT en WAN-poort wel goed bij Freedom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRITZ!webcare
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20-06 12:26
Beste @fritzbox5590

fijn om te lezen dat je al zo lang een FRITZ!Box 5530 Fiber op een XGS-PON aansluiting van KPN gebruikt.

Met freedom zou het ook gewoon werken.
Je kan even controleren of de firmware up to date is, en zo niet, dan handmatig bijwerken.

Rechtstreeks op de glasvezelaansluiting van freedom kan de FRITZ!Box ook ingezet worden. Het is belangrijk om de juiste SFP module te hebben. Hier een link naar de handleiding voor freedom.

Aangesloten op de ONT kan ook. Het moet dan wel rechtstreeks op de ONT zijn, dus zonder firewall / router ertussen. De handleiding: https://nl.avm.de/service...asvezelmodem-configureren

@fritzbox5590 Heb je het dan met een FRITZ!Box 7590 AX opgelost? / Kunnen we je nog ondersteunen?

Vriendelijke groet uit Berlijn,
Je FRITZ! Supportteam

AVM GmbH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DubbelDjoez
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18-06 12:18
Mijn fritzbox 5530 is jaren geleden door een monteur geinstalleerd. Nu is hij stuk, een nieuwe komt vandaag, maar er is een gebruiksaanwijzing hoe de stekkers aan te sluiten, maar hoe krijg ik de groene stekker uit mijn oude fritz? hij lijkt nogal apart aangesloten en vast te zitten, wil het niet kapot trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Soms moet je een nokje indrukken en dan trekken, soms moet je een plastic huls naar achteren trekken en dan trekt de rest er ook in dezelfde richting uit.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diersestook
DubbelDjoez schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:21:
Mijn fritzbox 5530 is jaren geleden door een monteur geinstalleerd. Nu is hij stuk, een nieuwe komt vandaag, maar er is een gebruiksaanwijzing hoe de stekkers aan te sluiten, maar hoe krijg ik de groene stekker uit mijn oude fritz? hij lijkt nogal apart aangesloten en vast te zitten, wil het niet kapot trekken.
Heb je een foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DubbelDjoez
Juup schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 11:19:
Soms moet je een nokje indrukken en dan trekken, soms moet je een plastic huls naar achteren trekken en dan trekt de rest er ook in dezelfde richting uit.
Bedankt moest groen lipje indrukken en dan trekken, dat is gelukt, nieuw modem is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DubbelDjoez
Ja maar het lukt me niet die hier te plaatsen. Maar probleem is opgelost.
Pagina: 1