Blijft een vreemde manier van werken vind ik. Ze stimuleren op deze manier trouwe klanten niet echt. BIj mij werkte het pas toen ik ging opzeggen. Toen kreeg ik, conform verwachting, binnen een uur de afdeling opzeggingen aan de lijn en kon er ineens wel van alles waardoor blijven interessant was.
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 19:51
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Moet je dan over naar het nieuwe hustle abonnement of kan je oude abonnement ook verlengd wordenPaprika schreef op donderdag 30 april 2020 @ 10:51:
Nou, vandaag werd het wel weer eens tijd om iets met ons jaarcontract te doen. We nemen alleen internet 500mbit + 1 maal TV af, oftewel tegen het tarief van 65 euro per maand.
Even bellen leverde niets op. De dame aan de lijn liet me best een tijdje wachten. Ze zat schijnbaar dus zelf ook even te kijken wat ze zoal leveren op ons adres en dat viel tegen of ze handelde ondertussen stiekem gewoon een ander belletje af en wist al lang dat ze niks zou gaan geven, wie weet.
Daarna even contact gehad via de chat en daar kwamen ze meteen met 6 maanden 20 euro korting aanzetten. Blijft altijd een beetje gek hoe het ieder jaar maar afwachten is hoeveel pogingen je nodig hebt om toch vaak weer ruim honderd euro aan kosten te kunnen besparen.
Ik heb het vandaag via de telefoon en in de chat geprobeerd maar kreeg het dit keer niet voor elkaar.
Beide wilde niet meer dan 3 maanden 17,50 korting geven. Vorig jaar had ik zes maanden zo'n 25 euro korting.
De medewerker in de chat kon trouwens zien dat ik vlak daarvoor had gebeld en een aanbod had gekregen
Je bent verplicht om over te stappen naar Hussel. Dit zou in mijn geval betekenen dat ik het gratis pluspakket uit mijn Compleet voordeel kwijt ben.
Over een poosje nog maar eens proberen.
Beide wilde niet meer dan 3 maanden 17,50 korting geven. Vorig jaar had ik zes maanden zo'n 25 euro korting.
De medewerker in de chat kon trouwens zien dat ik vlak daarvoor had gebeld en een aanbod had gekregen

Je bent verplicht om over te stappen naar Hussel. Dit zou in mijn geval betekenen dat ik het gratis pluspakket uit mijn Compleet voordeel kwijt ben.
Ja, dit zal vast in een CRM/service portaal worden bijgehouden dus eigenlijk weten ze het ook wel lijkt me.Mandarijntje schreef op donderdag 30 april 2020 @ 17:13:
Ik heb het vandaag via de telefoon en in de chat geprobeerd maar kreeg het dit keer niet voor elkaar. Beide wilde niet meer dan 3 maanden 17,50 korting geven. Vorig jaar had ik zes maanden zo'n 25 euro korting.
De medewerker in de chat kon trouwens zien dat ik vlak daarvoor had gebeld en een aanbod had gekregen![]()
"ik ga overstappen naar Ziggo" & "nee, ik hoef geen Ziggo sport" (anders krijg je alleen dat pakket gratis) heeft bij mij een 100% succes garantie de afgelopen jaren.
Sometimes you need to plan for coincidence
Alles wat momenteel gelegd wordt is point tot point in de grond maar al wel heel veel GPON op actief niveau. Dus geen apparatuur in de PoPs behalve de splitters.rclahsen schreef op donderdag 30 april 2020 @ 10:25:
[...]
Klopt. In de stad Groningen (ten noord-oosten van de diepenring, link) wordt de komende maand glasvezel aangelegd. Toen eind februari er een voorlichting was in een zaal bij een restaurant, heb ik ook gevraagd of het netwerk gebruik maakte van PON. Toen werd aan mij geantwoord dat het nog point-to-pointverbindingen zouden zijn.
Volgende stap is ook in de grond en dan komen er ook splitterkasten buiten te staan.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Wat moet ik mij daar bij voorstellen? Dat in de toekomst mijn recent aangelegde P2P Glas verbinding later alsnog "opgesplitst" gaat worden oid?Barre73 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 19:17:
[...]
Alles wat momenteel gelegd wordt is point tot point in de grond maar al wel heel veel GPON op actief niveau. Dus geen apparatuur in de PoPs behalve de splitters.
Volgende stap is ook in de grond en dan komen er ook splitterkasten buiten te staan.
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Twee WhatsAppjes met KPN NetwerkNL was genoeg om direct contact te krijgen met de aannemer, die gaat op straat bekijken wat er aan de hand is. Ben nu wel benieuwd eigenlijk.DiedB schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:43:
[...]
Nog eens goed gekeken en geteld langs de huizen, het lijkt er eigenlijk op dat dit huis gewoon vergeten is met de aanleg. De vezel helemaal links van de gevel is hoogstwaarschijnlijk voor de buren. Ons huis heeft een markering op de grond, net als de andere huizen, maar er is duidelijk niet naar onze markering toe gegraven en er komt geen vezel naar boven. Grachtenpanden (zonder tuin), dus een beetje verwarrende situatie met huisnummering en scheiding tussen huizen.
Wat gebeurt er in deze situatie?
Snelle actie van KPN NetwerkNL!DiedB schreef op donderdag 30 april 2020 @ 21:36:
[...]
Twee WhatsAppjes met KPN NetwerkNL was genoeg om direct contact te krijgen met de aannemer, die gaat op straat bekijken wat er aan de hand is. Ben nu wel benieuwd eigenlijk.
Nee. Ik bedoel dat projecten straks direct in de grond worden gelegd met point tot multi point techniek. Dus met splitter kasten buiten.TFHfony schreef op donderdag 30 april 2020 @ 19:31:
[...]
Wat moet ik mij daar bij voorstellen? Dat in de toekomst mijn recent aangelegde P2P Glas verbinding later alsnog "opgesplitst" gaat worden oid?
Maar de actieve GPON apparatuur moet dan toch ook nog steeds in de PoPs hangen? Bijzonder dat het netwerk nog steeds daadwerkelijk point-to-point is, dat is precies waarmee de meeste kosten bespaard zouden moeten worden toch? En waarom worden de splitters in kasten geplaatst, is dat niet een beetje set-and-forget (dus ingraven)?Barre73 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 19:17:
[...]
Alles wat momenteel gelegd wordt is point tot point in de grond maar al wel heel veel GPON op actief niveau. Dus geen apparatuur in de PoPs behalve de splitters.
Bij xPON heb je, denk ik, ook gewoon patch orders, dat wordt een duur grapje als je elke keer de splitter op moet graven en weer moet ingravenDiedB schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 00:54:
[...]
Maar de actieve GPON apparatuur moet dan toch ook nog steeds in de PoPs hangen? Bijzonder dat het netwerk nog steeds daadwerkelijk point-to-point is, dat is precies waarmee de meeste kosten bespaard zouden moeten worden toch? En waarom worden de splitters in kasten geplaatst, is dat niet een beetje set-and-forget (dus ingraven)?
Zijn er meer mensen bij wie het ui.com forum heel slecht en langzaam wil laden.
Ook zie ik met kpn een slechtere routering dan Waneer ik via een vpn eerst naar bijv, Caribische gebied ga. Beide routeren via Denemarken (telia). De lantancy vanaf Bonaire over Denemarken is bijna gelijk. Zelfs inclusief de extra latency van de vpn naar Bonaire/Curaçao laad de pagina en het forum 100 keer sneller.
Kpn:
/f/image/BTIolyAZI9dBxXVzR0P4OEWX.png?f=fotoalbum_large)
Curaçao:
Ook zie ik met kpn een slechtere routering dan Waneer ik via een vpn eerst naar bijv, Caribische gebied ga. Beide routeren via Denemarken (telia). De lantancy vanaf Bonaire over Denemarken is bijna gelijk. Zelfs inclusief de extra latency van de vpn naar Bonaire/Curaçao laad de pagina en het forum 100 keer sneller.
Kpn:
/f/image/BTIolyAZI9dBxXVzR0P4OEWX.png?f=fotoalbum_large)
Curaçao:
/f/image/iWIx1cIC5CGSEyZA17BDMPiN.png?f=fotoalbum_large)
Lesdictische is mijn hash#
First of all: Telia is een global carrier, dus je verkeer gaat niet over Denemarken. Secondly: ik denk aan een glitch in hun netwerk, want tussen 2 telia nodes in Amsterdam komt er ineens 100ms bij.xbeam schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 12:01:
Zijn er meer mensen bij wie het ui.com forum heel slecht en langzaam wil laden.
Kpn:
[Afbeelding]
Curaçao:
[Afbeelding]
Je kan het pad zelf aardig volgen: hij gaat in Amsterdam vanaf Eurorings (KPN, ASD) naar Telia (ADM), dan krijg je gratis 100ms erbij in Amsterdam, voor de verbinding via Parijs (PRS) naar Washington DC (Reston, Rest) gaat om in Los Angeles (LAS) te eindigen. Kaartje erbij? http://teliacarriermap.com/
[ Voor 11% gewijzigd door Hmmbob op 01-05-2020 13:03 ]
Je hebt gelijkt ze komen pas op zelfde route vanaf LAS. Ik was er vanuit (Aannamen) dat BON (als NL gemeente) eerst naar ADM zou routeren.Hmmbob schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 12:58:
[...]
First of all: Telia is een global carrier, dus je verkeer gaat niet over Denemarken. Secondly: ik denk aan een glitch in hun netwerk, want tussen 2 telia nodes in Amsterdam komt er ineens 100ms bij.
Je kan het pad zelf aardig volgen: hij gaat in Amsterdam vanaf Eurorings (KPN, ASD) naar Telia (ADM), dan krijg je gratis 100ms erbij in Amsterdam, voor de verbinding via Parijs (PRS) naar Washington DC (Reston, Rest) gaat om in Los Angeles (LAS) te eindigen. Kaartje erbij? http://teliacarriermap.com/
Maar dan blijft apart dat de site niet of nauwelijks werkt vanaf kpn/nl ook dat richting NL er (ik geef kpn niet de schuld) ik constateer alleen dat er ergens iets niet goed gaat. Het is vreemd dat er vanaf Nederland na LAS geen respons terug komt en respons wel wel aankomen als je vanaf Curaçao Pingelt
[ Voor 20% gewijzigd door xbeam op 01-05-2020 14:55 ]
Ik heb een trined glasvezelverbinding opgeleverd gekregen (even doorlezen, deze vraag gaat weldegelijk over kpn glas). Deze verbinding is in feite een dubbele verbinding, één ip/internet fiber en één dvb-c fiber. Zo is via een provider die dit ondersteund (bijv trined) dvb-c over glas aan te vragen.
Nu vraag ik mij af: ik meen mij te herinneren dat dit in het verleden ook zo werkte was bij kpn / reggefiber verbindingen? Het staat me bij dat men vroeger bij kpn glasvezel ook gebruik kon maken van een dvb-c signaal, waarbij er dan bij de klant ook twee fibers binnenkwamen. Er staat me iets van bij dat ook hier een optical -> coax converter werd geleverd en de klant simpelweg standaard dvb-c apparatuur kon gebruiken op zijn kpn glasvezelverbinding?
Zijn er nog mensen die zich dit kunnen herinneren? Of dit in het verleden wellicht zo hebben gebruikt? Weet iemand wat hiervan over is gebleven? Ik kan er niets over vinden op de kpn website. Ik neem toch aan dat bij al die glasvezelaansluitingen nog steeds die 2e vezel aanwezig is, net als in de POP's. Wat is daarmee gebeurd , worden hier nog diensten op geleverd?
Nu vraag ik mij af: ik meen mij te herinneren dat dit in het verleden ook zo werkte was bij kpn / reggefiber verbindingen? Het staat me bij dat men vroeger bij kpn glasvezel ook gebruik kon maken van een dvb-c signaal, waarbij er dan bij de klant ook twee fibers binnenkwamen. Er staat me iets van bij dat ook hier een optical -> coax converter werd geleverd en de klant simpelweg standaard dvb-c apparatuur kon gebruiken op zijn kpn glasvezelverbinding?
Zijn er nog mensen die zich dit kunnen herinneren? Of dit in het verleden wellicht zo hebben gebruikt? Weet iemand wat hiervan over is gebleven? Ik kan er niets over vinden op de kpn website. Ik neem toch aan dat bij al die glasvezelaansluitingen nog steeds die 2e vezel aanwezig is, net als in de POP's. Wat is daarmee gebeurd , worden hier nog diensten op geleverd?
Telfort was de laatste die dit nog leverde. Bij mijn weten zijn al die klanten omgezet naar het nieuwe KPN WBA platform met 1 vezel (all-IP). Uiteraard zit die tweede vezel nog in de woning en is beschikbaar voor elke operator. De DVB-C apparatuur zit nog in de PoPs en de splitter velden ook.terradrone schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 22:23:
Ik heb een trined glasvezelverbinding opgeleverd gekregen (even doorlezen, deze vraag gaat weldegelijk over kpn glas). Deze verbinding is in feite een dubbele verbinding, één ip/internet fiber en één dvb-c fiber. Zo is via een provider die dit ondersteund (bijv trined) dvb-c over glas aan te vragen.
Is er iets bekend over hoe betrouwbaar deze techniek (dvb-c over glas) is? Ik kan geen ervaringen vinden uit het reggefiber / kpn tijdperk. Ik kan wel eea vinden over hetgeen bij mij wordt aangeboden, en dat is wbt reviews redelijk dramatisch. Mijn wens zou zijn kpn/telfort glas icm kpn/telfort dvb-c over glas. Technisch zou het mogelijk zijn, maar in de praktijk gaat dat never nooit gebeuren, zoveel is me wel duidelijk...Barre73 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 22:46:
[...]
Telfort was de laatste die dit nog leverde. Bij mijn weten zijn al die klanten omgezet naar het nieuwe KPN WBA platform met 1 vezel (all-IP). Uiteraard zit die tweede vezel nog in de woning en is beschikbaar voor elke operator. De DVB-C apparatuur zit nog in de PoPs en de splitter velden ook.
Die techniek op zich is heel betrouwbaar, wordt ook zeker nog geleverd op lokale glasvezelnetwerken en werkt daar prima.terradrone schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 22:56:
[...]
Is er iets bekend over hoe betrouwbaar deze techniek (dvb-c over glas) is? Ik kan geen ervaringen vinden uit het reggefiber / kpn tijdperk. Ik kan wel eea vinden over hetgeen bij mij wordt aangeboden, en dat is wbt reviews redelijk dramatisch. Mijn wens zou zijn kpn/telfort glas icm kpn/telfort dvb-c over glas. Technisch zou het mogelijk zijn, maar in de praktijk gaat dat never nooit gebeuren, zoveel is me wel duidelijk...
Alleen o.a. KPN heeft volledig ingezet op IPTV, dus die gaan het nooit meer leveren.
Dit werkte inderdaad goed, alleen de Genexis glasvezel modems gingen regelmatig
stuk. Ze werden ook niet meer nieuw geleverd de laatste paar jaar, dus als we er een moesten vervangen was het soms een kwestie van een stuk of 5 proberen tussen de ‘refurbished’ modems die de monteurs geleverd kregen. Vaak was ook enkel de adapter stuk, of enkel het analoge gedeelte(dus dan waren er nog wel ip diensten)
stuk. Ze werden ook niet meer nieuw geleverd de laatste paar jaar, dus als we er een moesten vervangen was het soms een kwestie van een stuk of 5 proberen tussen de ‘refurbished’ modems die de monteurs geleverd kregen. Vaak was ook enkel de adapter stuk, of enkel het analoge gedeelte(dus dan waren er nog wel ip diensten)
Trined rolt dit inderdaad de komende jaren nog uit op de lokale glasnetwerken. Is voor de traditionele kabel klanten daardoor ook een zachte overstap.
Trined heeft het ook een paar jaar geleden uitgerold op Reggefiber netwerken nadat OBN gestopt werd door KPN. Daarmee sprongen ze toen in een gat dat er blijkbaar was. Trined is ook in een aantal Reggefiber PoPs eigen operator en doet dus niks met KPN WBA. En kan daardoor ook zelf een DVB-C lijn opzetten.Get!em schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 09:51:
Trined rolt dit inderdaad de komende jaren nog uit op de lokale glasnetwerken. Is voor de traditionele kabel klanten daardoor ook een zachte overstap.
Maar kijk niet vreemd op als dat toch een keer weer gestopt wordt. Het is al duur in opzetten, inclusief headends bouwen op centrale locaties. Maar je betaalt twee keer de uitzendrechten aan de rechthebbenden (als je ook IPTV levert via de andere vezel)
Wat mij opvalt is dat overal waar ik Trined tegen kom is het gewoon white labeled Enreach /voiceworks is en niets eigen netwerk.Barre73 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 16:24:
[...]
Trined heeft het ook een paar jaar geleden uitgerold op Reggefiber netwerken nadat OBN gestopt werd door KPN. Daarmee sprongen ze toen in een gat dat er blijkbaar was. Trined is ook in een aantal Reggefiber PoPs eigen operator en doet dus niks met KPN WBA. En kan daardoor ook zelf een DVB-C lijn opzetten.
Maar kijk niet vreemd op als dat toch een keer weer gestopt wordt. Het is al duur in opzetten, inclusief headends bouwen op centrale locaties. Maar je betaalt twee keer de uitzendrechten aan de rechthebbenden (als je ook IPTV levert via de andere vezel)
Bijzondere ontwikkelingen: enerzijds is kpn gestopt met dvb-c, en hebben ze ook aangekondigd verder met GPON te willen. Ik neem aan dat bij gpon dvb-c over glas niet mogelijk is? Of dat er in ieder geval geen 2e fiber bij de abonnee binnen komt?Barre73 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 16:24:
[...]
Trined heeft het ook een paar jaar geleden uitgerold op Reggefiber netwerken nadat OBN gestopt werd door KPN. Daarmee sprongen ze toen in een gat dat er blijkbaar was. Trined is ook in een aantal Reggefiber PoPs eigen operator en doet dus niks met KPN WBA. En kan daardoor ook zelf een DVB-C lijn opzetten.
Tegelijkertijd heeft e-fiber een grote investeerder aan de haak geslagen:
https://glasvezelgids.nl/...glasvezelbedrijf-e-fiber/
Voor zover ik er zicht op heb bestaat het netwerk wat ze uitrollen geheel uit aansluitingen met twee fibers per aansluiting, en alles point to point, dus geen gpon. Dus waar kpn tabee zegt tegen dvb-c over glas wordt hier bewust in een compleet nieuw netwerk voor gekozen.
Ik vraag me ook meteen af of nieuwe niet-gpon kpn aansluitingen die nu opgeleverd worden nog steeds uit twee fibers bestaan, of sinds het afschaffen van dvb-c over glas nog maar één fiber?
Goeie tip! Enig idee of je het abonnement na het afsluiten kan wijzigen?bosaap22 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:40:
Ik heb eindelijk ook de knoop doorgehakt en ben vanaf half mei KPN glasvezel (+TV) klant.
In het oude huis twee jaar lang Tele2 gehad. Dat is nooit helemaal geweldig geweest, maar goed genoeg.
Nu we gaan verhuizen en er glasvezel ligt, maar meteen overgestapt. Zat al een paar weken te azen op een leuke welkomsactie en zag net dat je via Pricewise tot begin mei naast 50% korting op je internet abonnement (die actie loopt al even), nu ook 70 euro extra cashback krijgt als je voor 50Mbit kiest. (100Mbit levert een lagere cashback op vreemd genoeg.)
Een nette deal voor een jaar glasvezel + TV dacht ik.[Afbeelding]
Wil namelijk liever 100/100 en geen bellen.
Ik ben overigens wél al klant.. kan ik de korting via Pricewise dan krijgen?
Vandaag ook even gekeken voor een nieuw jaarcontract.Paprika schreef op donderdag 30 april 2020 @ 10:51:
Nou, vandaag werd het wel weer eens tijd om iets met ons jaarcontract te doen. We nemen alleen internet 500mbit + 1 maal TV af, oftewel tegen het tarief van 65 euro per maand.
Even bellen leverde niets op. De dame aan de lijn liet me best een tijdje wachten. Ze zat schijnbaar dus zelf ook even te kijken wat ze zoal leveren op ons adres en dat viel tegen of ze handelde ondertussen stiekem gewoon een ander belletje af en wist al lang dat ze niks zou gaan geven, wie weet.
Daarna even contact gehad via de chat en daar kwamen ze meteen met 6 maanden 20 euro korting aanzetten. Blijft altijd een beetje gek hoe het ieder jaar maar afwachten is hoeveel pogingen je nodig hebt om toch vaak weer ruim honderd euro aan kosten te kunnen besparen.
- De eerste medewerker kon me geen enkele korting aanbieden.
- De tweede medewerker kon me 6 maanden 12,50 korting aanbieden.
- De derde medewerker kon me 3 maanden 17,50 korting aanbieden.
Vrij merkwaardig dat daar zo'n verschil in zit. Mijn idee is om het abonnement op te zeggen en evt opnieuw aan te vragen op naam van mijn vriendin. Zou dat werken, zonder downtime?
Gewoon bellen en zeggen dat je je abonnement wilt opzeggen. Dan wordt je doorverbonden met de afdeling opzeggingen die de maximale korting kan geven.Arts schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 20:18:
[...]
Goeie tip! Enig idee of je het abonnement na het afsluiten kan wijzigen?
Wil namelijk liever 100/100 en geen bellen.
Ik ben overigens wél al klant.. kan ik de korting via Pricewise dan krijgen?
[...]
Vandaag ook even gekeken voor een nieuw jaarcontract.
- De eerste medewerker kon me geen enkele korting aanbieden.
- De tweede medewerker kon me 6 maanden 12,50 korting aanbieden.
- De derde medewerker kon me 3 maanden 17,50 korting aanbieden.
Vrij merkwaardig dat daar zo'n verschil in zit. Mijn idee is om het abonnement op te zeggen en evt opnieuw aan te vragen op naam van mijn vriendin. Zou dat werken, zonder downtime?
Je kunt GPON en DVB-C ook combineren over een enkele fiber middels multiplexing. Geen idee of TriNed dat doet maar het zou kunnen.terradrone schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 19:16:
[...]
Bijzondere ontwikkelingen: enerzijds is kpn gestopt met dvb-c, en hebben ze ook aangekondigd verder met GPON te willen. Ik neem aan dat bij gpon dvb-c over glas niet mogelijk is? Of dat er in ieder geval geen 2e fiber bij de abonnee binnen komt?
Tegelijkertijd heeft e-fiber een grote investeerder aan de haak geslagen:
https://glasvezelgids.nl/...glasvezelbedrijf-e-fiber/
Voor zover ik er zicht op heb bestaat het netwerk wat ze uitrollen geheel uit aansluitingen met twee fibers per aansluiting, en alles point to point, dus geen gpon. Dus waar kpn tabee zegt tegen dvb-c over glas wordt hier bewust in een compleet nieuw netwerk voor gekozen.
Ik vraag me ook meteen af of nieuwe niet-gpon kpn aansluitingen die nu opgeleverd worden nog steeds uit twee fibers bestaan, of sinds het afschaffen van dvb-c over glas nog maar één fiber?
Heeft iemand hier nog eens een speedtestje met het 1Gbit pakket?
Loont het zich al, of blijft het plakken rond de 800mbit zoals eerder was vermeld?
Loont het zich al, of blijft het plakken rond de 800mbit zoals eerder was vermeld?
i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2
Op dit moment heb ik 1 iemand gezien die nipt boven de 900mbit/s haalde, met een eigen router. Verder tot nog toe alleen maar rond de 840mbit/s. KPN heeft dit al enige tijd "in onderzoek". Maar het blijft verdacht stil. Ik heb het overwogen, maar om nu 15 euro* per maand meer te gaan betalen voor 300mbit/sec meer....menonv schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:23:
Heeft iemand hier nog eens een speedtestje met het 1Gbit pakket?
* Bij het overstappen naar 1gbit/s verlies ik mijn gratis opneem pakket van 4,95 euro... Normaal is de meerprijs maar 10 euro.
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Sowieso - wat is de echte use-case voor 1gbit vs 500mbit - anders dan "klinkt goed"? Voor 98% van de mensen toch weer een paar euro's / maand die je in iets anders kan stoppen
Geldt dat niet voor veel meer zaken? Soms doe je ook gewoon dingen omdat het kan. Als er voor die 10 Euro meer ook 1gbit/s upstream bij zat had ik het waarschijnlijk wel gedaan. Nodig? Nee... ik zal geen bit per maand extra aan data verstouwen.Hmmbob schreef op maandag 4 mei 2020 @ 12:08:
Sowieso - wat is de echte use-case voor 1gbit vs 500mbit - anders dan "klinkt goed"? Voor 98% van de mensen toch weer een paar euro's / maand die je in iets anders kan stoppen
Momenteel kom ik niet verder dan 850mbitTFHfony schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:50:
[...]
Op dit moment heb ik 1 iemand gezien die nipt boven de 900mbit/s haalde, met een eigen router. Verder tot nog toe alleen maar rond de 840mbit/s. KPN heeft dit al enige tijd "in onderzoek". Maar het blijft verdacht stil. Ik heb het overwogen, maar om nu 15 euro* per maand meer te gaan betalen voor 300mbit/sec meer....
* Bij het overstappen naar 1gbit/s verlies ik mijn gratis opneem pakket van 4,95 euro... Normaal is de meerprijs maar 10 euro.
Gedaan, wederom 3 maanden 17,50Nuevocasa schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 21:05:
[...]
Gewoon bellen en zeggen dat je je abonnement wilt opzeggen. Dan wordt je doorverbonden met de afdeling opzeggingen die de maximale korting kan geven.
mad-dog schreef op maandag 20 april 2020 @ 17:40:
Er wordt niks geblokkeerd. Als een STB een lange tijd niet wordt gedetecteerd(dan hebben we het over maanden) wordt deze administratief afgemeld, maar kan daarna weer gewoon aangemeld worden
Zapp-it schreef op maandag 20 april 2020 @ 19:12:
Nou, dat is niet helemaal correct in mijn beleving, de software van de STB maakt gebruik van Mutual Authentication en als het certificaat verlopen is van de firmware op de STB dan kan je zelfs geen firmware update laten uitvoeren (iets met het kip en ei verhaal).
mad-dog schreef op maandag 20 april 2020 @ 20:02:
Daarvoor heb je de optie om de software te verwijderen in het systeemmenu. Daarmee krijg je STBs met welke software dan ook weer aan de praat
Zapp-it schreef op maandag 20 april 2020 @ 20:15:
Nou... mijn ervaring was dat ik gewoon een nieuwe STB kon aanvragen omdat mijn oude STB met geen mogelijkheid meer aan de praat was te krijgen, ik kon niet eens meer in het systeemmenu komen….
Ik quote even bovenstaande thread inclusief mijn ervaring. Mijn 2e decoder (Arris 2952) was ruim twee jaar ongebruikt, maar in het verleden wel aangemeld. Bij inschakelen kreeg ik foutcode 561 met geen mogelijkheid naar het menu te komen. De instructie van @Barre73 werkte prima, na inschakelen direct op de standby-knop drukken, en vanuit dat menu een softwareupdate gedaan. Na de update vraagt de decoder om de abonnementsgegevens, en kan deze weer aangemeld wordenBarre73 schreef op maandag 20 april 2020 @ 21:04:
"Instructie indien het menu niet beschikbaar is:
Zet de tv-ontvanger uit met de schakelaar (aan de achterzijde) of ontkoppel de stroomadapter
Wacht 30 seconden
Zet de tv-ontvanger aan met de schakelaar of sluit de stroomadapter weer aan
Druk bij het zien van het eerste deel van het balkje kort op de standby-knop (bovenop de tv-ontvanger)
Door kort op de standby-knop te drukken navigeer je in het menu.
Om een menu-item te selecteren houd je de standby-knop 3 seconden ingedrukt
Ga naar [Software verwijderen]
Selecteer [Software verwijderen] door de standby-knop een aantal seconden ingedrukt te houden
De tv-ontvanger laadt de nieuwe software nu in.
Wacht dit proces rustig af. Dit kan 20 tot 30 minuten duren.
Zet de tv-ontvanger niet uit tijdens het opnieuw inladen van de software"
Grappig genoeg herinnerde ik mij deze posts terwijl ik de KPN helpdesk aan de lijn had. Die hadden geen flauw benul en hebben maar een nieuwe decoder opgestuurd

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Ik moest ook weer even zoeken en vond deze instructie op het KPN Forum.Tom Paris schreef op maandag 4 mei 2020 @ 19:15:
[...]
[...]
[...]
[...]
[...]
[...]
Ik quote even bovenstaande thread inclusief mijn ervaring. Mijn 2e decoder (Arris 2952) was ruim twee jaar ongebruikt, maar in het verleden wel aangemeld. Bij inschakelen kreeg ik foutcode 561 met geen mogelijkheid naar het menu te komen. De instructie van @Barre73 werkte prima, na inschakelen direct op de standby-knop drukken, en vanuit dat menu een softwareupdate gedaan. Na de update vraagt de decoder om de abonnementsgegevens, en kan deze weer aangemeld worden
Grappig genoeg herinnerde ik mij deze posts terwijl ik de KPN helpdesk aan de lijn had. Die hadden geen flauw benul en hebben maar een nieuwe decoder opgestuurd
Fijn dat het nog zo werkt!
Ik weet dat dit topic over KPN de ISP gaat en niet over KPN Netwerk NL, maar om daar nu een eigen topic over te openen.. ik krijg eind dit jaar dus glasvezel in huis en ben vast een beetje rond aan het kijken naar de mogelijkheden qua ISPs. Nu sta ik nog nergens in de postcodecheckers natuurlijk, dus gebruik ik het adres van een vriend van me die een aantal jaren geleden ook glas heeft gekregen (zelfde stad). Als ik zijn postcode bij diverse ISPs erin knal, krijg ik vreemd genoeg hele verschillende opties. Zo zegt KPN max 1000/500 te kunnen doen, biedt T-Mobile lekker 1000/1000 aan en komt Tweak niet verder dan 100/100. Online.nl heeft aan dat zijn maximumsnelheid 200/200 is. All over dus. Enig idee hoe dit kan? Het is immers hetzelfde netwerk toch? De modems die worden geleverd kunnen volgens mij ook allemaal Gbit beide richtingen op aan. Waar zit het verschil in?
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Het is hetzelfde netwerk inderdaad, maar dat zegt niet zoveelHarmoniousVibe schreef op maandag 4 mei 2020 @ 21:48:
Ik weet dat dit topic over KPN de ISP gaat en niet over KPN Netwerk NL, maar om daar nu een eigen topic over te openen.. ik krijg eind dit jaar dus glasvezel in huis en ben vast een beetje rond aan het kijken naar de mogelijkheden qua ISPs. Nu sta ik nog nergens in de postcodecheckers natuurlijk, dus gebruik ik het adres van een vriend van me die een aantal jaren geleden ook glas heeft gekregen (zelfde stad). Als ik zijn postcode bij diverse ISPs erin knal, krijg ik vreemd genoeg hele verschillende opties. Zo zegt KPN max 1000/500 te kunnen doen, biedt T-Mobile lekker 1000/1000 aan en komt Tweak niet verder dan 100/100. Online.nl heeft aan dat zijn maximumsnelheid 200/200 is. All over dus. Enig idee hoe dit kan? Het is immers hetzelfde netwerk toch? De modems die worden geleverd kunnen volgens mij ook allemaal Gbit beide richtingen op aan. Waar zit het verschil in?
Je hebt (meestal) 2 of 3 partijen nodig om uiteindelijk de diensten geleverd te krijgen.
- 1. De passieve operator:
- In dit geval KPN NetwerkNL. Zij beheren echt het netwerk, dus de PoPs, de vezels in de grond tot en met de FTU bij de eindgebruiker.
- 2. Een actieve operator:
- Dat zijn de partijen die hardware (switches/DSLAM) in de PoPs plaatsen Bijvoorbeeld KPN WBA, Cambrium (Tweak), of T-Mobile. Zij bepalen ook de snelheden die zij via hun apparatuur aanbieden. KPN WBA heeft bijvoorbeeld 50/50, 100/100, 200/200, 500/500 en 1000/500 als beschikbare profielen. T-Mobile heeft 100/100 en 1000/1000 als profielen.
- 3. Een provider.
- Zij kunnen bij de actieve operator diensten inkopen om deze te leveren aan de eindgebruiker.
Dit betekent dat de provider KPN via de operator maximaal KPN WBA 1000/500 aan kan bieden.
Omdat T-Mobile eigen apparatuur heeft in de PoPs op dat netwerk kan de provider T-Mobile via die apparatuur dus 100/100 en 1000/1000 leveren.
Online.nl biedt de diensten aan via KPN WBA maar de provider Online.nl kiest er zelf voor om alleen de 50/50, 100/100 en 200/200 opties aan te bieden aan hun klanten.
Dit komt omdat ze de prijs die zij moeten betalen aan KPN WBA voor 500/500 en 1000/500 te hoog vinden en dus voor Online.nl niet rendabel is.
Dit laatste geldt overigens ook voor T-Mobile en Tweak (als ze geen eigen apparatuur hebben en dus via kPN-WBA leeren), dan bieden ze maximaal 100/100 aan.
@HarmoniousVibe Dennis legt het prima uit maar let op: de mogelijkheden voor jouw vriend hoeven niet voor jou te gelden. Het kan zeker zo zijn dat jouw woning deel uitmaakt van een gebied met nieuwe PoPs (wijkcentrales) waar T-Mobile geen apparatuur in heeft staan.
Welke plaats/wijk betreft dit als ik vragen mag? Dan kan ik je wat op weg helpen.
Welke plaats/wijk betreft dit als ik vragen mag? Dan kan ik je wat op weg helpen.
Mijn vriend woont in De Reit, ik in Oud-Noord, Tilburg. FWIW, ze gaven aan dat ik PtP krijg. Maakt dat nog verschil?
In ieder geval bedankt voor het antwoord, beiden! Ik dacht altijd dat de apparatuur ook altijd van KPN (Netwerk) was.
In ieder geval bedankt voor het antwoord, beiden! Ik dacht altijd dat de apparatuur ook altijd van KPN (Netwerk) was.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Ik kijk woensdag even of daar nieuwe PoPs voor geplaatst worden maar ik neem aan van wel. T-Mobile plaatst geen apparatuur meer in PoPs (is voor het laatst een paar jaar geleden gedaan) dus ik vermoed maar zo dat je alleen de snelheden kan krijgen van KPN WBA. En dan vinden providers als T-Mobile en Online het al snel te duur en kan je daar niet meer dan 100 of 200 krijgen. 500 of 1000 dan alleen bij KPN en wellicht nog anderen. Nu moeilijk in te schatten.HarmoniousVibe schreef op maandag 4 mei 2020 @ 22:14:
Mijn vriend woont in De Reit, ik in Oud-Noord, Tilburg. FWIW, ze gaven aan dat ik PtP krijg. Maakt dat nog verschil?
Dat ligt er dus aan welke operators er actief zijn op het netwerkHarmoniousVibe schreef op maandag 4 mei 2020 @ 22:14:
Op een netwerk van KPN NetwerkNL is KPN WBA in ieder geval altijd een operator.
Maar omdat het een open netwerk is, kunnen in principe alle andere operators ook hun apparatuur plaatsen in de PoPs.
Alleen heeft ook dat weer vaak te maken met geld.
[ Voor 21% gewijzigd door Dennis-L op 04-05-2020 23:08 ]
De jaarlijkse (prijs)wijzigingen van KPN zijn bekend
[ Voor 17% gewijzigd door Dennis-L op 06-05-2020 10:58 ]
https://www.kpn.com/service/hussel2020.htm: "De abonnementstarieven van Hussel veranderen niet."Dennis-L schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 10:55:
De jaarlijkse (prijs)wijzigingen van KPN zijn bekend
Zoals aangekondigd overigens:
Er zijn wel zenderwijzigingen (vooral interessant als je het erotiekpakket gebruiktHmmbob schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:42:
KPN verhoogt prijs tv en internet voorlopig niet
KPN stapt voor het eerst sinds jaren af van een jaarlijkse prijsverhoging op 1 juni. Dit betekent dat de prijs voor tv en internet bij het telecombedrijf voorlopig gelijk blijft.
Wat de reden voor de veranderende strategie om de prijzen van abonnementen voor vaste dienst is, wil het telecombedrijf op dit moment nog kwijt. Wel gaf een woordvoerster van het telecombedrijf na vragen van Totaal TV toe dat inderdaad geconcludeerd kan worden dat de abonnementsprijzen niet op 1 juni verhoogd worden. Onduidelijk is of KPN op een later moment dit jaar alsnog een prijsverhoging doorvoert. De kans daarop is wel reëel. KPN investeert honderden miljoen euro’s in de aanleg van nieuwe glasvezelnetwerken. Tevens wordt de techniek op reeds operationele netwerken voortdurend vernieuwd en verbeterd. Mogelijk dat de huidige coronacrisis KPN ertoe gebracht de prijsverhoging enige tijd uit te stellen.
Inflatiecorrectie
Aanbieders van vaste diensten verhogen elk jaar de abonnementsprijzen in ieder geval met de vastgestelde prijsinflatiecorrectie. Zelfs T-Mobile die aan klanten heeft beloofd de komende jaren abonnementsprijzen van vaste diensten niet te verhogen, rekent de prijsinflatiecorrectie aan klanten door. Het is afwachten hoe concurrent Ziggo – bedrijfsonderdeel van VodafoneZiggo – reageert op het voorlopig uitblijven van een prijsverhoging bij KPN. Ziggo voert de jaarlijkse prijsverhoging normaal op 1 juli door.
Informeren klanten
Dienstenaanbieders moeten volgens wetgeving een prijsverhoging minimaal een maand van tevoren aan klanten melden. In deze periode moet de dienstenaanbieder klanten de mogelijkheid geven op direct – ook in de contractvaste periode – het abonnement kosteloos op te zeggen. KPN informeerde klanten op 2 april 2019 betreffende de prijsverhoging van dat jaar op 1 juni 2019.
Hahaha, wat een k*tbedrijf qua communicatie. Dus de nieuwe hussels veranderen niet, maar de oudere abo's wel. Op de wijzigingspagina maken ze dat lekker niet inzichtelijk, want:
Mijn abonnement staat hier niet tussen. Wat wijzigt er voor mij?
Je hebt hier persoonlijk bericht over gehad. Hier staan alleen de abonnementen die op dit moment verkocht worden.
En ook daar gaat iets niet goed dan. Ik heb een ouder abonnement maar geen bericht gehad over prijsverhogingen/indexeringen.Hmmbob schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:27:
Hahaha, wat een k*tbedrijf qua communicatie. Dus de nieuwe hussels veranderen niet, maar de oudere abo's wel. Op de wijzigingspagina maken ze dat lekker niet inzichtelijk, want:
[...]
Nou vind ik indexering geen probleem. Mijn loon stijgt ook keurig mee en ik weet uit persoonlijke ervaring dat de prijzen voor de netwerkaanleg ook hard stijgen dankzij de nieuwe CAO's voor aannemers.
Ik heb ook nog geen comms gezien, en wij zitten met zowel vast als mobiel op oude abo's.
`Barre73 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 22:18:
[...]
Ik kijk woensdag even of daar nieuwe PoPs voor geplaatst worden maar ik neem aan van wel. T-Mobile plaatst geen apparatuur meer in PoPs (is voor het laatst een paar jaar geleden gedaan) dus ik vermoed maar zo dat je alleen de snelheden kan krijgen van KPN WBA. En dan vinden providers als T-Mobile en Online het al snel te duur en kan je daar niet meer dan 100 of 200 krijgen. 500 of 1000 dan alleen bij KPN en wellicht nog anderen. Nu moeilijk in te schatten.
@HarmoniousVibe:
Voor Tilburg Oud Noord worden volledig nieuwe PoPs geplaatst.Hierin zal dus niet automatisch T-Mobile apparatuur zitten waardoor er 1000 Mbit beschikbaar is. Het staat T-Mobile vrij om dit er wel in te plaatsen aangezien het een open ODF netwerk is maar zoals ik al eerder aangaf:
Al die eigen T-Mobile apparatuur in PoP's Nederland is jaren geleden geplaatst en geactiveerd door Vodafone. T-Mobile heeft dat natuurlijk overgenomen tijdens de fusie van Ziggo met Vodafone. Maar T-Mobile heeft daarna zelf nooit meer iets bijgeplaatst in PoP's. Dus of ze dat nu wel gaan doen is voor mij maar zeer de vraag.
nieuws: T-Mobile kan 1,1 miljoen huishoudens op KPN-netwerk geen glasvezel aa...Barre73 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:40:
[...]
`
@HarmoniousVibe:
Voor Tilburg Noord worden volledig nieuwe PoPs geplaatst.Hierin zal dus niet automatisch T-Mobile apparatuur zitten waardoor er 1000 Mbit beschikbaar is. Het staat T-Mobile vrij om dit er wel in te plaatsen aangezien het een open ODF netwerk is maar zoals ik al eerder aangaf:
Al die eigen T-Mobile apparatuur in PoP's Nederland is jaren geleden geplaatst en geactiveerd door Vodafone. T-Mobile heeft dat natuurlijk overgenomen tijdens de fusie van Ziggo met Vodafone. Maar T-Mobile heeft daarna zelf nooit meer iets bijgeplaatst in PoP's. Dus of ze dat nu wel gaan doen is voor mij maar zeer de vraag.
Ik ken dit verhaal maar de achtergrond niet. De CEO van T-Mobile heeft het over een brief maar de inhoud is nergens bekend. De aantallen die genoemd worden zeggen mij niks. T-Mobile kan al sinds een paar jaar op ruim 1 miljoen huishoudens ODF leveren nadat ze (of eigenlijk Vodafone) daarvoor apparatuur in de PoPs plaatsten.
Mijn vermoeden is dat het gaat over GPON en dergelijke. Dat die 300.000 huishoudens waar het wel kan nog worden gebouwd op de oude manier. Dus Point to Point en met ODF toegang. Maar die andere genoemde 1,1 miljoen niet meer omdat dat GPON gaat worden. Of zoiets...
KPN WBA zonder de GPON netwerken dan heb je het over 1,1 miljoen adressen. T-Mobile heeft ODF nu op 300.000 adressen die jij al noemt.Barre73 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:56:
[...]
Ik ken dit verhaal maar de achtergrond niet. De CEO van T-Mobile heeft het over een brief maar de inhoud is nergens bekend. De aantallen die genoemd worden zeggen mij niks. T-Mobile kan al sinds een paar jaar op ruim 1 miljoen huishoudens ODF leveren nadat ze (of eigenlijk Vodafone) daarvoor apparatuur in de PoPs plaatsten.
Mijn vermoeden is dat het gaat over GPON en dergelijke. Dat die 300.000 huishoudens waar het wel kan nog worden gebouwd op de oude manier. Dus Point to Point en met ODF toegang. Maar die andere genoemde 1,1 miljoen niet meer omdat dat GPON gaat worden. Of zoiets...
Het artikel gaat erover dat KPN zich niet meer verplicht voelt (sinds de uitspraak van het College) om T-Mobile meer toegang te geven tot ODF mogelijkheden. Want 1 Gbit voor 25 euro zit ze niet zo heel lekker waarschijnlijk.
Dus ze zeggen nu: T-Mobile heeft al toegang en wij voldoen aan onze 'verplichtingen' en zijn al coulant omdat we nog steeds toegang geven (waarmee hij de dure KPN WBA verbindingen op Glas en DSL bedoelt, die qua inkoopprijs niet gunstig zijn voor concurrenten).
Eind 2015 had Reggefiber al circa 2 miljoen aansluitingen. Glasoperator (in opdracht van Vodafone) heeft tussen 2014 en 2016 in zoveel Reggefiber PoPs eigen apparatuur gebouwd dat ze ongeveer 1 miljoen woningen konden beleveren op ODF. Dat is dus al sinds die tijd.j_bos schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 14:36:
[...]
KPN WBA zonder de GPON netwerken dan heb je het over 1,1 miljoen adressen. T-Mobile heeft ODF nu op 300.000 adressen die jij al noemt.
Het artikel gaat erover dat KPN zich niet meer verplicht voelt (sinds de uitspraak van het College) om T-Mobile meer toegang te geven tot ODF mogelijkheden. Want 1 Gbit voor 25 euro zit ze niet zo heel lekker waarschijnlijk.
Dus ze zeggen nu: T-Mobile heeft al toegang en wij voldoen aan onze 'verplichtingen' en zijn al coulant omdat we nog steeds toegang geven (waarmee hij de dure KPN WBA verbindingen op Glas en DSL bedoelt, die qua inkoopprijs niet gunstig zijn voor concurrenten).
De Pops voor die andere 1 miljoen woningen hebben ze niet gedaan. Want backhauls te duur, te weinig verwachte opbrengsten etc...
Dat zijn de aantallen die ik bedoel. Ik heb geen idee wat de CEO van T-Mobile bedoelt met 1,1 miljoen en 300.000. Hij is superslim en weet heel goed wat hij wel en niet zegt. Dus dit blijft een vaag verhaal zolang er niemand duidelijkheid schept.
Er van uitgaande dat het niet gaat om de 1 miljoen aansluitingen die T-Mobile nu al kan bedienen, ga ik er vanuit dat het gaat over de toekomst. KPN gaat over op GPON, dat is duidelijk. ODF toegang op GPON kan niet zomaar en hoeft ook niet meer sinds die uitspraak. Toegang op WBA niveau kan wel en dat blijft KPN WBA ook aanbieden. Dus mijn professionele mening is dat het gaat over 300.00 woningen die nog op de oude manier worden aangesloten (P2P) en de volgende 1,1 miljoen op GPON waarbij er dus geen ODF meer mogelijk is.
Ah dan haal ik even wat aantallen door elkaar. Maar het gaat in ieder geval om het uitbreiden van ODF en dat daar een stokje voor gestoken wordt door KPN.Barre73 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 14:52:
[...]
Eind 2015 had Reggefiber al circa 2 miljoen aansluitingen. Glasoperator (in opdracht van Vodafone) heeft tussen 2014 en 2016 in zoveel Reggefiber PoPs eigen apparatuur gebouwd dat ze ongeveer 1 miljoen woningen konden beleveren op ODF. Dat is dus al sinds die tijd.
De Pops voor die andere 1 miljoen woningen hebben ze niet gedaan. Want backhauls te duur, te weinig verwachte opbrengsten etc...
Dat zijn de aantallen die ik bedoel. Ik heb geen idee wat de CEO van T-Mobile bedoelt met 1,1 miljoen en 300.000. Hij is superslim en weet heel goed wat hij wel en niet zegt. Dus dit blijft een vaag verhaal zolang er niemand duidelijkheid schept.
Er van uitgaande dat het niet gaat om de 1 miljoen aansluitingen die T-Mobile nu al kan bedienen, ga ik er vanuit dat het gaat over de toekomst. KPN gaat over op GPON, dat is duidelijk. ODF toegang op GPON kan niet zomaar en hoeft ook niet meer sinds die uitspraak. Toegang op WBA niveau kan wel en dat blijft KPN WBA ook aanbieden. Dus mijn professionele mening is dat het gaat over 300.00 woningen die nog op de oude manier worden aangesloten (P2P) en de volgende 1,1 miljoen op GPON waarbij er dus geen ODF meer mogelijk is.
@Barre73 bedankt voor het checken! Geldt dit ook voor Oud-Noord? Dit is een heel andere wijk dan Noord
. Heb je ook enig idee waarom er nog PtP ipv een GPON-variant de grond in wordt geduwd momenteel? Voor consumentenglasvezel bedoel ik dan. Zitten daar voor KPN niet alleen maar nadelen aan? Ik ging er bij de aankondiging eigenlijk al meteen vanuit dat het XGS-PON of NG-PON2 zou worden, maar dat is dus niet het geval.
En even voor mijn beeld: toegang op WBA-niveau is dus via de apparatuur van KPN en op ODF-niveau betekent gewoon dat ze eigen apparatuur in de PoP's kunnen monteren en gebruiken toch?
Is een een lijst van ISP's die via KPN WBA hun dienstel aanbieden? Het lijkt er nogal op dat alles over de 200 Mbit alleen nog maar door KPN (of XS4ALL, maar dat is helaas hetzelfde tegenwoordig) zelf wordt gedaan. Ik zou het fijn vinden om een reëel alternatief te hebben.
En even voor mijn beeld: toegang op WBA-niveau is dus via de apparatuur van KPN en op ODF-niveau betekent gewoon dat ze eigen apparatuur in de PoP's kunnen monteren en gebruiken toch?
Is een een lijst van ISP's die via KPN WBA hun dienstel aanbieden? Het lijkt er nogal op dat alles over de 200 Mbit alleen nog maar door KPN (of XS4ALL, maar dat is helaas hetzelfde tegenwoordig) zelf wordt gedaan. Ik zou het fijn vinden om een reëel alternatief te hebben.
Misschien kan je (en anderen) hier nog wat informatie uit putten.Barre73 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 14:52:
[...]
Eind 2015 had Reggefiber al circa 2 miljoen aansluitingen. Glasoperator (in opdracht van Vodafone) heeft tussen 2014 en 2016 in zoveel Reggefiber PoPs eigen apparatuur gebouwd dat ze ongeveer 1 miljoen woningen konden beleveren op ODF. Dat is dus al sinds die tijd.
"To be cancelled:" ...
:strip_exif()/f/image/AbTCvTQIDIsepIANNYWKRMlQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Die ken ik ook wel. Dat wat gecancelled wordt is iets heel anders. Als je niet je eigen backhaul naar een citypop wilde laten leggen dan kon je nog een stuk huren van KPN tot aan een telefooncentrale. En daar lopen alle grote darkfiber partijen wel langs. T-Mobile heeft Eurofiber als darkfiber leverancier en die hebben wel zelf de citypops aangesloten. Dus nooit gebruik gemaakt van dit aanbod.trankilo schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 21:48:
[...]
Misschien kan je (en anderen) hier nog wat informatie uit putten.
[Afbeelding]
Ik bedoelde ook Oud Noord. Ik heb het al aangepast in mijn eerdere post.HarmoniousVibe schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:01:
@Barre73 bedankt voor het checken! Geldt dit ook voor Oud-Noord? Dit is een heel andere wijk dan Noord. Heb je ook enig idee waarom er nog PtP ipv een GPON-variant de grond in wordt geduwd momenteel? Voor consumentenglasvezel bedoel ik dan. Zitten daar voor KPN niet alleen maar nadelen aan? Ik ging er bij de aankondiging eigenlijk al meteen vanuit dat het XGS-PON of NG-PON2 zou worden, maar dat is dus niet het geval.
Ja, ik weet precies waarom er daar nog PtP gelegd wordt maar dat kan en mag ik niet delen. Dat valt ongetwijfeld onder vertrouwelijke of gevoelige informatie.
Ja, je beeld van WBA en ODF klopt helemaal.
Een lijst van ISP's.... Die is er niet openbaar denk ik. Je zal echt moeten wachten tot de adressen in jouw gebied vrij worden gegeven zodat providers daar op kunnen acteren met postcodecheckers.
Je maakt me nu toch wel nieuwsgierig
.
Het enige wat ik me kan voorstellen is het volgende: de aanleg van glasvezel (het doel is alle huishoudens de komende 7 jaar aan te sluiten, mijn wijk is als eerste aan de beurt) gebeurt namelijk ten gevolge van een samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente en KPN. Ik kan me zo voorstellen dat de gemeente wel bepaalde voorwaarden op tafel heeft gelegd, waarvan het afdwingen van concurrentie/openstelling van PoPs er één van zou kunnen zijn. Maar misschien overschat ik de vooruitziende blik van de gemeente... maar goed.
Even iets anders: in de wijk waar een vriend van me woont hebben ze dus eerder glasvezel aangelegd. Hij woont in een appartementencomplex. Ze hebben daar letterlijk de glasvezelkabels tegen de voorgevel aan omhooggetrokken. Daar stond ik toch wel even van te kijken. Het ziet er niet uit
. Wellicht dat er wat bijdrage / medewerking van de VvE nodig was om het netjes binnen het gebouw af te werken die niet is gekomen.
Het enige wat ik me kan voorstellen is het volgende: de aanleg van glasvezel (het doel is alle huishoudens de komende 7 jaar aan te sluiten, mijn wijk is als eerste aan de beurt) gebeurt namelijk ten gevolge van een samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente en KPN. Ik kan me zo voorstellen dat de gemeente wel bepaalde voorwaarden op tafel heeft gelegd, waarvan het afdwingen van concurrentie/openstelling van PoPs er één van zou kunnen zijn. Maar misschien overschat ik de vooruitziende blik van de gemeente... maar goed.
Even iets anders: in de wijk waar een vriend van me woont hebben ze dus eerder glasvezel aangelegd. Hij woont in een appartementencomplex. Ze hebben daar letterlijk de glasvezelkabels tegen de voorgevel aan omhooggetrokken. Daar stond ik toch wel even van te kijken. Het ziet er niet uit

[ Voor 27% gewijzigd door HarmoniousVibe op 07-05-2020 08:20 ]
Het moet ook maar net kunnen bij zo'n gebouw. In mijn vorige woning, begane grond van een flat, hadden ze geluk dat ze het via een droge kruipruimte tot onder mijn appartement hebben kunnen brengen. Van daaruit is het omhoog getrokken naar de andere woningen erboven. En verder via de kruipruimte naar de anderen op de begane grond om daar hetzelfde te doen.HarmoniousVibe schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 08:16:
[...] Ze hebben daar letterlijk de glasvezelkabels tegen de voorgevel aan omhooggetrokken. Daar stond ik toch wel even van te kijken. Het ziet er niet uit. Wellicht dat er wat bijdrage / medewerking van de VvE nodig was om het netjes binnen het gebouw af te werken die niet is gekomen.
Er was wel 1 bewoner die weigerde toegang te verlenen om dit aan te sluiten. Daar is de verhuurder voor langs geweest om toegang te verschaffen.
Had dit koopwoningen betreft dan was die kabel dus ook buitenlangs gegaan of er hadden de bewoners van de woningen erboven pech gehad. Had de kruipruimte vol met water gestaan hadden ze het waarschijnlijk ook gewoon buitenlangs gedaan.
Een overheid kan nooit partij zijn in/met een commerciële partij om de simpele reden dat er dan spraken is van oneerlijke concurrentie. Immers, de overheid is de grootse partij in een staat/Europa en daar kan geen bedrijf tegen op concurreren.HarmoniousVibe schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 08:16:
[...]
Het enige wat ik me kan voorstellen is het volgende: de aanleg van glasvezel (het doel is alle huishoudens de komende 7 jaar aan te sluiten, mijn wijk is als eerste aan de beurt) gebeurt namelijk ten gevolge van een samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente en KPN. [...]
Als er spraken is van samenwerking dan zijn dat afspraken over meldingen in de openbare ruimte. Wie heeft het contract om de bestrating te herstellen bv. En de plaatsing van de technische ruimte zal altijd in overleg met de gemeente en/of grondeigenaren gaan. In dat licht moet je 'samenwerking' zien.
Verder is de overheid geen partij, full stop.
Tevens is het handig om te weten dat er een definitieve uitspraak is geweest door een rechtbank dat telecom bedrijven hun netwerk niet open hoeven te stellen voor concerten.
Dat dit in het verleden voor de vaste telefoondienst wel moest omdat de overheid dat voor de privatisering heeft aangeboden (zie hier boven over overheid en concurrentie) heeft een hele bizarre situatie veroorzaakt voor KPN. Die als enige telecom bedrijf concurrenten toegang moest verlenen. Daar is door die uitspraak nu eindelijk een einde aan gekomen. De rechtzaak was overigens aanhangig gemaakt door Vodafone (Ziggo) die zijn gelijk hier over haalde.
Hier staat precies wat ik bedoel en waar de brief over gaat.trankilo schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 21:48:
[...]
Misschien kan je (en anderen) hier nog wat informatie uit putten.
[Afbeelding]
ODF locaties waar providers aanwezig zijn blijven zoals ze zijn, verder kan de concurrentie naar KPN Wholsesale om kant en klare lijnen af te nemen die qua inkoop te duur zijn om er goede concurrerende prijzen op aan te bieden. Zoals het 25,- aanbod van T-Mobile. M.a.w. het ODF gebied van T-Mobile kan niet (maximaal) uitgebreid worden met het huidige beleid van KPN.
Nee dat laatste dat snap ik, maar ik zou me zo voor kunnen stellen dat de gemeente enkel hun medewerking wilde verlenen als ze KPN ook andere dienstverleners via ODF hun diensten aan mochten bieden. Dat een rechter een streep heeft gehaald door een zekere wettelijke verplichting betekent natuurlijk niet per definitie dat het in onderlinge afspraak niet alsnog vast kan worden gelegd.
Vraagje. Ik ben sinds gisteren over op 1Gbit Hussel. Lang verhaal kort zit ik nog bewust op een v8 ivm bridge modus voor mijn Google Wi-Fi’s.
Mijn vraag is of dit nog een toereikend modem is? In theorie doet ie gigabit, maar wellicht zijn er betere opties? Belangrijkste is vooral een bridge modus.
Mijn vraag is of dit nog een toereikend modem is? In theorie doet ie gigabit, maar wellicht zijn er betere opties? Belangrijkste is vooral een bridge modus.
De vraag is denk ik meer: Voldoet hij nog gewoon voor je? Als hij de snelheden haalt en verder stabiel blijft werken is het toch OK? Of heb je nu ineens extra functionaliteit nodig?diotav schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:20:
Vraagje. Ik ben sinds gisteren over op 1Gbit Hussel. Lang verhaal kort zit ik nog bewust op een v8 ivm bridge modus voor mijn Google Wi-Fi’s.
Ik was even benieuwd naar de status van het stotterend beeld. Ik heb hier zelf, sinds ik ben overgestapt begin dit jaar, ook last van. Heb ook al een nieuw modem gekregen, maar tot op heden geen blijvende oplossing.
Ik heb het zowel met terugkijken als soms ook met gewoon live tv, zappen naar een ander kanaal bied ook geen oplossing. En dan kan het ook ineens weer weg zijn.
Ik heb het zowel met terugkijken als soms ook met gewoon live tv, zappen naar een ander kanaal bied ook geen oplossing. En dan kan het ook ineens weer weg zijn.
Als je bijvoorbeeld je snelheid wilt verhogen, hoelang is de levertijd dan? Gaat dat snel en automatisch of moet een monteur nog fysiek naar de glasvezelcentrale?
Als je oude snelheid al meer dan 100mbit was, dan hoeft er niets in de centrale te gebeuren. Als je oude snelheid <= 100mbit was, dan kan het zijn dat er omgepatcht moet worden.
Dit probleem hebben wij (DSL) en de buren (glasvezel) ook. Het ligt dus ergens bij KPN zelf en niet aan onze verbinding.nosfertu schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:50:
Ik was even benieuwd naar de status van het stotterend beeld. Ik heb hier zelf, sinds ik ben overgestapt begin dit jaar, ook last van. Heb ook al een nieuw modem gekregen, maar tot op heden geen blijvende oplossing.
Al moet ik zeggen dat het de laatste tijd rustig is. Merk weinig problemen thuis. Nu kijken we ook vaak live en niet terug
[ Voor 9% gewijzigd door krakendmodem op 12-05-2020 17:22 ]
@Splinter Cell in het eerste geval dus een paar uur. In het tweede geval 1 tot 2 weken indien je nog op een oude poort zat en naar een nieuwe Gbit poort moet worden gepatcht.Hmmbob schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:24:
Als je oude snelheid al meer dan 100mbit was, dan hoeft er niets in de centrale te gebeuren. Als je oude snelheid <= 100mbit was, dan kan het zijn dat er omgepatcht moet worden.
Nee dat zit in je igmp instellingen op je router of switchkrakendmodem schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 17:21:
[...]
Dit probleem hebben wij (DSL) en de buren (glasvezel) ook. Het ligt dus ergens bij KPN zelf en niet aan onze verbinding.
Al moet ik zeggen dat het de laatste tijd rustig is. Merk weinig problemen thuis. Nu kijken we ook vaak live en niet terug
Als hij het met terugkijken ook heeft dan heeft het sowieso niets met IGMP te maken...xbeam schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 18:32:
[...]
Nee dat zit in je igmp instellingen op je router of switch
ik222 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 18:45:
[...]
Als hij het met terugkijken ook heeft dan heeft het sowieso niets met IGMP te maken...
Hier bevestigd hij toch echt zelf dat het een multicast probleem is. Gepauzeerd kijken, programma’s en opnamen terug kijken zijn singleCast, Doordat dat hij daar geen probleem ervaart. Bevestig hij dat het in de multicast routering bij hem thuis zit.Dit probleem hebben wij (DSL) en de buren (glasvezel) ook. Het ligt dus ergens bij KPN zelf en niet aan onze verbinding.
Multicast streaming is een broadcast techniek waardoor iedere switch in het netwerk de video pakketjes door stuurt naar alle apparaten op het netwerk en om dat in goeden banen te houden heb je speciale switches en routers nodig en goed sturen van de video is heel igmp versie gevoelig verkeerde Igmp headset of quick leave setting en je netwerk kan vol lopen gaan haperen.
De rede waarom ik zeker weet dat bij hem en de buren een lokaal probleem is. komt om dit het meest voorkomende igmp probleem is wat je in Nederland tegen komt en hele duidelijk Aanwijsbare oorzaak heeft. Namelijk de igmp versie en instellingen op de switch vaak gerelateerd aan de gebruikte cpu type in de switch. Namelijk een Cavium MIPS architectuur.
Daarnaast al er iets fout zou gaan met de multicast routing bij kpn dan gaat minimaal de wijk centrale of erger heel Nederland op zwart.
Dat heeft namelijk te maken met de aard van het multicast beestje.
[ Voor 4% gewijzigd door xbeam op 12-05-2020 20:01 ]
Daar zit op dit moment dan ook mijn twijfel. Ik had voorheen 500/500 en haalde die prima. Middels ethernet kom ik nu niet boven de 320 Mbit uit. Of dit een gevolg is van de wijziging gisteren en/of het een kwestie van wachten is weet ik niet.TFHfony schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:30:
[...]
De vraag is denk ik meer: Voldoet hij nog gewoon voor je? Als hij de snelheden haalt en verder stabiel blijft werken is het toch OK? Of heb je nu ineens extra functionaliteit nodig?
Nog even een kort vraagje, kom er met KPN op het forum niet helemaal uit.
Als ik op 2 telefoons (Nexus 5X en Samsung A50) met IPv6 op een Experiabox V10 problemen heb met apps (ABN Amro als makkelijkste test). Als ik IPv6 uitzet geen problemen heb en bij een Ziggo Connectbox met IPv6 aan, op de Samsung (die had ik bij me) geen problemen heb. Dan zit het toch gewoon of in de Experiabox of in de implementatie van KPN van IPv6?
Als ik op 2 telefoons (Nexus 5X en Samsung A50) met IPv6 op een Experiabox V10 problemen heb met apps (ABN Amro als makkelijkste test). Als ik IPv6 uitzet geen problemen heb en bij een Ziggo Connectbox met IPv6 aan, op de Samsung (die had ik bij me) geen problemen heb. Dan zit het toch gewoon of in de Experiabox of in de implementatie van KPN van IPv6?
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Euh, dit probleem speelde juist ook bij het terugkijken via Begin gemist of Opnames. Ik keek namelijk hetzelfde programma op meerdere momenten terug (zelfs een paar dagen na live uitzending) en elke keer kon ik op de seconde aanwijzen wanneer er een hapering in het beeld kwam. Alsof de opnames bij KPN niet goed werden opgeslagen.xbeam schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 19:50:
[...]
[...]
Hier bevestigd hij toch echt zelf dat het een multicast probleem is. Gepauzeerd kijken, programma’s en opnamen terug kijken zijn singleCast, Doordat dat hij daar geen probleem ervaart. Bevestig hij dat het in de multicast routering bij hem thuis zit.
Multicast streaming is een broadcast techniek waardoor iedere switch in het netwerk de video pakketjes door stuurt naar alle apparaten op het netwerk en om dat in goeden banen te houden heb je speciale switches en routers nodig en goed sturen van de video is heel igmp versie gevoelig verkeerde Igmp headset of quick leave setting en je netwerk kan vol lopen gaan haperen.
De rede waarom ik zeker weet dat bij hem en de buren een lokaal probleem is. komt om dit het meest voorkomende igmp probleem is wat je in Nederland tegen komt en hele duidelijk Aanwijsbare oorzaak heeft. Namelijk de igmp versie en instellingen op de switch vaak gerelateerd aan de gebruikte cpu type in de switch. Namelijk een Cavium MIPS architectuur.
Daarnaast al er iets fout zou gaan met de multicast routing bij kpn dan gaat minimaal de wijk centrale of erger heel Nederland op zwart.
Dat heeft namelijk te maken met de aard van het multicast beestje.
Om juist uit te sluiten dat het bij ons lag, ben ik naar de buren gestapt die glasvezel hebben. Vrijwel de hele buurt heeft KPN dus was het makkelijk testen. Bij iedereen stotterde de uitzending op exact hetzelfde moment. Zowel bij DSL als glasvezel. Dit was ongeveer een maand geleden. Nu merk ik bij Begin Gemist juist weer weinig/geen problemen en de buren ook niet.
Als laatste waren alle ITV ontvangers bij ons en de buren rechtstreeks aan de Experiabox aangesloten. Een switch was er in dit geval niet. Juist dat ik bij iedereen exact kon voorspellen wanneer de hapering optrad, kan ik met 100% zekerheid zeggen dat het dit keer niet aan onze kant zat.
Mijn buren hebben overigens meer problemen gehad met live TV kijken, maar dat is weer niet te voorspellen. Kan dagen goed gaan en later weer om het halfuur vastlopers zijn.
Het probleem wat je nu schetst is mij overigens wel bekend. Ik ben vorige week zaterdag ook een middagje aan het uitzoeken geweest waarom het hele netwerk bij een kennis over de zeik ging. Daar was het juist niet de switch maar een ander apparaat (access point) die het netwerk om zeep hielp. Hier lag wel een switch, maar uiteindelijk bleek die niet de boosdoener te zijn.
Sorry ik las verkeerd (namelijk dat je nu niet veel live tv keek)krakendmodem schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:20:
[...]
Euh, dit probleem speelde juist ook bij het terugkijken via Begin gemist of Opnames. Ik keek namelijk hetzelfde programma op meerdere momenten terug (zelfs een paar dagen na live uitzending) en elke keer kon ik op de seconde aanwijzen wanneer er een hapering in het beeld kwam. Alsof de opnames bij KPN niet goed werden opgeslagen.
Om juist uit te sluiten dat het bij ons lag, ben ik naar de buren gestapt die glasvezel hebben. Vrijwel de hele buurt heeft KPN dus was het makkelijk testen. Bij iedereen stotterde de uitzending op exact hetzelfde moment. Zowel bij DSL als glasvezel. Dit was ongeveer een maand geleden. Nu merk ik bij Begin Gemist juist weer weinig/geen problemen en de buren ook niet.
Als laatste waren alle ITV ontvangers bij ons en de buren rechtstreeks aan de Experiabox aangesloten. Een switch was er in dit geval niet. Juist dat ik bij iedereen exact kon voorspellen wanneer de hapering optrad, kan ik met 100% zekerheid zeggen dat het dit keer niet aan onze kant zat.
Mijn buren hebben overigens meer problemen gehad met live TV kijken, maar dat is weer niet te voorspellen. Kan dagen goed gaan en later weer om het halfuur vastlopers zijn.
Het probleem wat je nu schetst is mij overigens wel bekend. Ik ben vorige week zaterdag ook een middagje aan het uitzoeken geweest waarom het hele netwerk bij een kennis over de zeik ging. Daar was het juist niet de switch maar een ander apparaat (access point) die het netwerk om zeep hielp. Hier lag wel een switch, maar uiteindelijk bleek die niet de boosdoener te zijn.
Ik neem aan dat Je bedoelt dat bij je kennis de WiFi down (Over de zeik) gaat zodra je iptv aanzet?
Dat komt omdat multicast alle airtime van je WiFi opslokt. Het probleem van multicast is dat het zonder bestemming door een netwerkportje/device direct wordt doorgestuurd naar alle netwerk apparaten op het netwerk ook als het device niet met de multicast doet of te doen heeft. Het is de WiFi radio techniek die er dan ook nog zorgt dit extra versterkt word. Waardoor elke WiFi AP over de zeik gaat zonder Multicast filtering op switch voor het WiFi punt.
WiFi zijn zoals water en vuur.
Oorzaak-gevolg
Het probleem van het instorten (Multicast/broadcast storm) Manifesteert zich meestal als eerste een WiFi AP, deze Is slachtoffer nooit de dader. Dat is Multicast en de enige die hem daaf tegen beschermen is de switch waar hij op aangesloten zit.
While 393 kbps isn't a particularly large amount of data, when sent via broadcast it can consume 80% of airtime. This takes roughly the same amount of airtime as trying to send 639 Mbps (500 packets/second * 123 bytes * 8bytes/bit * 1300 unicast frames/multicast frame) through the AP at full PHY rate.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cq8klTYWfBVI71lWp8lFSkHO.jpg?f=user_large)
De oorzaak zit in de switch voor het WiFi acces point waar iets niet goed of helemaal geen igmp snooping plaats vindt en de multicast tegenhoudt om het WiFi netwerk op te gaan.
Als een switch geen igmp snooping heeft zul daar niets van merken, totdat het aantal apparaten Ingeplugd op je netwerk toe neemt tot dat het punt bereikt Is alle het igmp doorstuur verkeer meer wordt dan snelheid (1gbs) van me Je netwerk.
Broadcast traffic management /storm control is de grootste uitdaging bij grotere netwerk. Helemaal omdat het onderdeel is de DHCP request en je het daardoor niet volledig kan blokkeren
[ Voor 10% gewijzigd door xbeam op 13-05-2020 09:48 ]
De wifi werkte juist uitstekendxbeam schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 21:56:
[...]
Sorry ik las verkeerd (dat nu niet veel live tv keek)
Ik neem aan dat Je bedoelt dat bij je kennis de WiFi down (Over de zeik) gaat zodra je iptv aanzet?
Dat komt omdat multicast alle airtime van je WiFi opslokt. Door dat alle device op de WiFi AP de multicast naar elkaar doorsturen als een oude HUB. Multicast Iptv en WiFi zijn zoals vuur en water en moeten.
Het probleem van instorten de WiFi netwerk is inderdaad multicast iptv. De oorzaak zit alleen niet de WiFi accespoint. Geen enkele WiFi kan namelijk overweg met multicast.
[...]
[Afbeelding]
De oorzaak zit in de switch voor het WiFi acces point waar iets niet goed of helemaal geen igmp snooping plaats vindt en de multicast tegenhoudt om het WiFi netwerk op te gaan.
Als een switch geen igmp snooping heeft zul daar niets van merken, totdat het aantal apparaten Ingeplugd op je netwerk toe neemt tot dat het punt bereikt Is alle het igmp doorstuur verkeer meer wordt dan snelheid (1gbs) van me Je netwerk.
Broadcast traffic management /storm control is de grootste uitdaging bij grotere netwerk. Helemaal omdat het onderdeel is de DHCP request en je het daardoor niet volledig kan blokkeren
Situatie: Experiabox --lange utp kabel--- Netgear Switch: 2 ITV, 1 netwerkprinter, 1 access point. De Netgear deed IGMP snooping uit de doos en heeft ook altijd goed gewerkt. Maar ineens wilde het zappen niet meer goed en heb ik alles overhoop gehaald. Aangezien het een brakke ADSL lijn was met buitengebied oplossing, eerst gekeken of de bandbreedte nog voldoende was. Dit bleek wel zo te zijn. Rechtstreeks de itv ontvangers aan het modem ook geen probleem. Dus toen in huis alles van de switch losgetrokken en alleen tv erop. Werkte perfect. Toen de printer erop. Ook goed. En toen de AP erop. Mis. Meteen haperingen.
Je kreeg dan de melding "zap naar een andere zender en weer terug". Met 1 ontvanger ging het prima. Met 2 ontvangers ingeschakeld duurde het soms 10 seconden voordat er beeld was, of er kwam geen beeld. Maar zodra het access point aangesloten was, gingen de TV ontvangers haperen. Kabeltje van de AP los en alles werkte vlekkeloos.
Ik wil die AP binnenkort weer eens aansluiten en dan kijken of ik met Wireshark wat te zien krijgen. De hele switch ging tekeer op alle aangesloten poorten, dus daar is vast wel wat uit te halen.
Nu was die Access Point van TP Link helemaal geen verkeerd ding (opzich prima spul, dekking en snelheid op 2,4Ghz was uitstekend), maar blijkbaar kunnen die dingen soms niet alles goed aan. De IGMP implementatie bij TP Link schijnt ook wel eens niet helemaal volgens de standaard te gaan. Ik ga de TP links bij mij thuis ook maar eens preventief vervangen. Wil sowieso m'n netwerk wat beter onder controle houden
https://www.kpn.com/belee...et-het-nieuwe-tv-menu.htm
Vanaf donderdag volgen batches met updates naar meer klanten buiten de pilot groep.
Vanaf donderdag volgen batches met updates naar meer klanten buiten de pilot groep.
Ik hoop dat de update snel komt. Hopelijk kan ik dan ook fatsoenlijk snel zappen, zonder dat het kastje vastloopt. Nou moet ik zeggen dat alleen het kastje in de woonkamer geregeld vastloopt en hapert. De andere twee ontvangers boven lopen nooit vast. Ik zou bijna beginnen te denken dat de software op de ontvanger in de woonkamer toast is.Get!em schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 23:37:
https://www.kpn.com/belee...et-het-nieuwe-tv-menu.htm
Dan nog is het een fout in netgear igmp filtering als het terugkomende multicast verkeer van de Tp-link impact heeft de rest van het netwerk. De netgear igmp snooping zou moeten zien dat er niet gevraagd is om Terug moment verkeer vanaf tp-link en zou dat verkeer moeten stoppen.krakendmodem schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 22:51:
[...]
De wifi werkte juist uitstekend.
Situatie: Experiabox --lange utp kabel--- Netgear Switch: 2 ITV, 1 netwerkprinter, 1 access point. De Netgear deed IGMP snooping uit de doos en heeft ook altijd goed gewerkt. Maar ineens wilde het zappen niet meer goed en heb ik alles overhoop gehaald. Aangezien het een brakke ADSL lijn was met buitengebied oplossing, eerst gekeken of de bandbreedte nog voldoende was. Dit bleek wel zo te zijn. Rechtstreeks de itv ontvangers aan het modem ook geen probleem. Dus toen in huis alles van de switch losgetrokken en alleen tv erop. Werkte perfect. Toen de printer erop. Ook goed. En toen de AP erop. Mis. Meteen haperingen.
Je kreeg dan de melding "zap naar een andere zender en weer terug". Met 1 ontvanger ging het prima. Met 2 ontvangers ingeschakeld duurde het soms 10 seconden voordat er beeld was, of er kwam geen beeld. Maar zodra het access point aangesloten was, gingen de TV ontvangers haperen. Kabeltje van de AP los en alles werkte vlekkeloos.
Ik wil die AP binnenkort weer eens aansluiten en dan kijken of ik met Wireshark wat te zien krijgen. De hele switch ging tekeer op alle aangesloten poorten, dus daar is vast wel wat uit te halen.
Nu was die Access Point van TP Link helemaal geen verkeerd ding (opzich prima spul, dekking en snelheid op 2,4Ghz was uitstekend), maar blijkbaar kunnen die dingen soms niet alles goed aan. De IGMP implementatie bij TP Link schijnt ook wel eens niet helemaal volgens de standaard te gaan. Ik ga de TP links bij mij thuis ook maar eens preventief vervangen. Wil sowieso m'n netwerk wat beter onder controle houden
Het het verhaal klinkt echt dat er geen (goede) snooping plaats vind switch waardoor er om nodige forwarding plaats vind naar device’s die op de WiFi zitten waardoor er datacongestie op de netgear switch ontstaat wat zorgt voor onderbroken live TV/streams
Als 1gb/s hebt dan heb je glasvezel wat is dat de rede dat je V8 er nog tussen houd in bridge modus? Want is namelijk is wat je alleen doet om hem als DSL modem te gebruiken.diotav schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:20:
We zitten op glasvezel hier. Maar ook in bridgemodus haalt de V8 de VLAN tags er nog af (Wat veel standaard routers niet kunnen). En wellicht wordt de V8 ook nog gebruikt om er de tv boxes aan te hangen.xbeam schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 08:47:
[...]
Als 1gb/s hebt dan heb je glasvezel wat is dat de rede dat je V8 er nog tussen houd in bridge modus? Want is namelijk is wat je alleen doet om hem als DSL modem te gebruiken.
Wij stappen maandag over van Telfort naar KPN met nagenoeg dezelfde diensten (Internet, 2x iTV en vaste telefoon).
Daarbij hoef ik voorlopig alleen de experiabox v10 te switchen voor de v10a. En de iTV-boxjes van de arris naar de kleinere 4K boxjes. De Ubiquiti setup komt later.
We zitten in voormalig Reggefiber gebied en heb kpn gisteren maar eens gebeld hoe laat het signaal ongeveer overgezet wordt en hoe lang ik zonder zit. (Lees: de kids zijn maandag niet naar school) Maar ze hebben echt geen idee. Iemand die hier ervaring mee heeft met dusdanige overstap?
Daarbij hoef ik voorlopig alleen de experiabox v10 te switchen voor de v10a. En de iTV-boxjes van de arris naar de kleinere 4K boxjes. De Ubiquiti setup komt later.
We zitten in voormalig Reggefiber gebied en heb kpn gisteren maar eens gebeld hoe laat het signaal ongeveer overgezet wordt en hoe lang ik zonder zit. (Lees: de kids zijn maandag niet naar school) Maar ze hebben echt geen idee. Iemand die hier ervaring mee heeft met dusdanige overstap?
Staat er geen afspraak met een monteur bij? Die zou eigenlijk voor het bezoek in de pop langs moeten gaan om de kabels om te patchen. Plus eventueel reistijd zit je dan misschien 30 min zonder?Digimusic schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 09:10:
Wij stappen maandag over van Telfort naar KPN met nagenoeg dezelfde diensten (Internet, 2x iTV en vaste telefoon).
Als er geen monteur bijzit dan kun je ca 10 min nadat je verbinding wegvalt al het spul aansluiten.
V10 kun je in principe houden, en v10a naar Telfort terug sturen, v10 heeft alleen een reset nodig na de omzetting. Ontvangers moet je wel omwisselen.
Huh? Van Telfort naar KPN is toch (letterlijk) alleen maar het modem vervangen (en zelfs dat hoeft niet altijd, dacht ik). Werkt over dezelfde lijn/apparatuur, dus ompatchen in de POP hoeft alleen maar als je naar een hogere snelheid dan 100mbit gaat én nog op een 100mbit aansluiting zit.
Nee, geen monteur. Is ook echt niet nodig. De kabels liggen er al. Het is alleen een kwestie van wat stekkertjes en standaard configuratie.gjtm schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 09:33:
[...] Staat er geen afspraak met een monteur bij?
10 minuten. Dat overleven we wel! Dank je.
Nou..Hmmbob schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 09:42:
Huh? Van Telfort naar KPN is toch (letterlijk) alleen maar het modem vervangen (en zelfs dat hoeft niet altijd, dacht ik). Werkt over dezelfde lijn/apparatuur, dus ompatchen in de POP hoeft alleen maar als je naar een hogere snelheid dan 100mbit gaat én nog op een 100mbit aansluiting zit.
KPN == PPPoE
Telfort == IPoE
KPN == Internet VLAN 6
Telfort == Internet VLAN 34
www.google.nl
Ik kan geen VLAN taggen in de config van de Google Wi-Fi. Ik gebruik de v8 dan ook enkel als modem. Ik neem verder ook geen televisie en telefonie af overigens.xbeam schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 08:47:
[...]
Als 1gb/s hebt dan heb je glasvezel wat is dat de rede dat je V8 er nog tussen houd in bridge modus? Want is namelijk is wat je alleen doet om hem als DSL modem te gebruiken.
Dus modemswap is alles wat nodig is, toch?MisteRMeesteR schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 09:48:
[...]
Nou..
KPN == PPPoE
Telfort == IPoE
KPN == Internet VLAN 6
Telfort == Internet VLAN 34
Lijkt mij dat ook het profiel in de wijkcentrale moet worden aangepast.
www.google.nl
Zelfs dat niet. De firmwares van de Experiaboxes kunnen zowel de Telfort als KPN config aan. Dus alleen een reset is nodig. Er zijn al meerdere mensen die deze overstap hebben gemaakt. En binnenkort zal iedereen van Telfort je volgen...
In de backend ja, in de wijkcentrale niet volgens mij. Maar ik laat me graag corrigeren - ik ben niet 100% zeker.MisteRMeesteR schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:05:
[...]
Lijkt mij dat ook het profiel in de wijkcentrale moet worden aangepast.
@Barre73 zal hier wel uitsluitsel over kunnen geven, of de (Glas)-DSLAM interface ook aangepast moet worden bij een swap van KPN naar Telfort of v.v.Hmmbob schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:06:
[...]
In de backend ja, in de wijkcentrale niet volgens mij. Maar ik laat me graag corrigeren - ik ben niet 100% zeker.
Ik denk van wel maar zit niet aan de edge met mijn huidige opdracht
www.google.nl
Van Telfort (via WBA) naar KPN WBA is een poortloze migratie. Elke overstap van WBA provider naar WBA provider is poortloos. Dus geen ompatchen in de wijkcentrale nodig.Hmmbob schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:06:
[...]
In de backend ja, in de wijkcentrale niet volgens mij. Maar ik laat me graag corrigeren - ik ben niet 100% zeker.
Alle bestaande apparatuur kan worden hergebruikt dus ook het modem. En eerlijk gezegd zou ik liever de V10 houden en de V10A terug sturen :-)
Als je merkt dat de Telfort verbinding is weggevallen of niet meer werkt, dan kan je het KPN modem aansluiten op je bestaande mediaconverter en opstarten. Alles wordt dan ingeladen en je bent klaar.
Mocht je toch de V10 willen behouden dan kan je deze resetten en opnieuw aansluiten. Deze zou dan je KPN profiel moeten gaan ophalen en inladen.
@MisteRMeesteR Uiteraard is het profiel anders maar dat is allemaal software en gebeurt automatisch via de leverstraat. Zoals gezegd vindt er geen echte patchmigratie plaats TENZIJ de klant vanuit Telfort nog op een oude EoF (100Mbit) poort zat en bij KPN naar een GoF (1Gbit) poort moet.
[ Voor 18% gewijzigd door Barre73 op 13-05-2020 10:22 ]
maar dan heb dus de verkeerde router gekocht. want wat is dan nog de toegevoegde waarden van een andere router ten opzichte van een experiabox.Muis666 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 08:59:
[...]
We zitten op glasvezel hier. Maar ook in bridgemodus haalt de V8 de VLAN tags er nog af (Wat veel standaard routers niet kunnen). En wellicht wordt de V8 ook nog gebruikt om er de tv boxes aan te hangen.
je hebt namelijk alleen een andere router nodig als meer controle en mogelijkheden over je routeterings wil hebben. nu zorg je juist voor minder controle en meer kabels en gezeik door op verschillende devices het verkeer te laten tage en termineren.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Cb3iSQhg7LXc6eA9savVr1Pw.png?f=user_large)
Iemand enig idee wat dit inhoud? Had even een check gedaan in fourstack
Had het fijn gevonden als ik in 2015 al FTTH had
van welke plaats wil je het weten?Emrulez schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:28:
[Afbeelding]
Iemand enig idee wat dit inhoud? Had even een check gedaan in fourstack
Had het fijn gevonden als ik in 2015 al FTTH had
De V8 kan in bridge modus en dan termineert het verkeer dus op je andere router. (Dus geen dubbele NAT). Je hebt dan volledige controle over je firewall en routeringen dus ik zie de toegevoegde waarde wel.xbeam schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:22:
[...]
maar dan heb dus de verkeerde router gekocht. want wat is dan nog de toegevoegde waarden van een andere router ten opzichte van een experiabox.
je hebt namelijk alleen een andere router nodig als meer controle en mogelijkheden over je routeterings wil hebben. nu zorg je juist voor minder controle en meer kabels en gezeik door op verschillende devices het verkeer te laten tage en termineren.
Even uit nieuwsgierigheid: waarom?Barre73 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:19:
[...]
En eerlijk gezegd zou ik liever de V10 houden en de V10A terug sturen :-)
[...]
Door wat problemen met mijn V10A is die bij mij een paar dagen geleden omgeruild voor een V10.
Voor zover ik kan zien, is een nadeel van de V10 dat de ingebouwde Wifi uit gaat zodra je Superwifi-punten aansluit* (bij de V10A blijft de ingebouwde Wifi meedraaien met de Superwifi's), voordelen van de V10 zijn een extra ethernetpoort (4 ipv 3 bij de V10A) en je kunt hem ophangen.
*hoewel mijn Superwifi-punten defect lijken te zijn; maar dat is een ander verhaal
[ Voor 4% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 13-05-2020 11:31 ]
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen