[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 11 ... 185 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digimusic
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-08 20:09
Barre73 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:19:
[...]
Zoals gezegd vindt er geen echte patchmigratie plaats TENZIJ de klant vanuit Telfort nog op een oude EoF (100Mbit) poort zat en bij KPN naar een GoF (1Gbit) poort moet.
Klopt. Toen ik bij Telfort switchte van netwerk (amino en coax eruit) is hier het glasvezelkastje vervangen voor een gigabit variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Muis666 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:01:
[...]

De V8 kan in bridge modus en dan termineert het verkeer dus op je andere router. (Dus geen dubbele NAT). Je hebt dan volledige controle over je firewall en routeringen dus ik zie de toegevoegde waarde wel.
Nee dat heb je niet, omdat hij alleen maar vlan 6 bridge blijven vlan 4 en 7 via de experia box lopen. waarom zou je dan eigen router naast de v8 plaatsen. terwijl je die v8 niet nodig hebt op glasvezel ( alleen bij dsl functioneert hij als modem) bij glas heb je geen modem nodig en kan je eigen router direct aansluiten. zodat net als de experia box alle het verkeer inclusief iptv en voip routeren over je netwerk.

Als je router dat niet kan heb je de verkeerde router gekocht in plaats van die omruilen of vervangen ga je dat oplossen door alsnog de experia box te gebruiken (die wil juist niet gebruiken want daarvoor koop je eigen router) en netwerk ingewikkelder te maken en beperkingen toevoegen om een ongeschikte router te kunnen gebruiken wat alleen maar voor beperkingen zorgt in plaats van dat het je meer controle en mogelijkheden geeft 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door xbeam op 13-05-2020 12:14 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:45
xbeam schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:09:
[...]

Nee dat heb je niet, omdat hij alleen maar vlan 6 bridge blijven vlan 4 en 7 via de experia box lopen. waarom zou je dan eigen router naast de v8 plaatsen. terwijl je die v8 niet nodig hebt op glasvezel ( alleen bij dsl functioneert hij als modem) bij glas heb je geen modem nodig en kan je eigen router direct aansluiten. zodat net als de experia box alle het verkeer inclusief iptv en voip routeren over je netwerk.

Als je router dat niet kan heb je de verkeerde router gekocht in plaats van die omruilen of vervangen ga je dat oplossen door alsnog de experia box te gebruiken (die wil juist niet gebruiken want daarvoor koop je eigen router) en netwerk ingewikkelder te maken en beperkingen toevoegen om een ongeschikte router te kunnen gebruiken wat alleen maar voor beperkingen zorgt in plaats van dat het je meer controle en mogelijkheden geeft 8)7
De originele poster heeft een google wifi router waar hij nu volledige controle over heeft. Ik en hij zien daar wel de toegevoegde waarde van. Jij blijkbaar niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Muis666 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:25:
[...]

De originele poster heeft een google wifi router waar hij nu volledige controle over heeft. Ik en hij zien daar wel de toegevoegde waarde van. Jij blijkbaar niet
Dat is niet het punt. Mijn punt is dat hij verkeert is aangesloten |:( Of dat het verkeerde type router is voor je provider. alle providers gebruiken verschillende infra structuren en daarmee moet je router wel compatibel zijn als je hem uit zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:45
xbeam schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:56:
[...]

Dat is niet het punt. Mijn punt is dat hij verkeert is aangesloten |:( Of dat het verkeerde type router is voor je provider. alle providers gebruiken verschillende infra structuren en daarmee moet je router wel compatibel zijn als je hem uit zoekt.
Jij vindt dus elke niet all-in-one oplossing verkeerd.
Hij hoeft met zijn huidige setup niet te investeren in een nieuwe router. Hij heeft alleen extra stroomkosten van de Experiabox maar voordat je daarmee de kosten van een nieuwe router overstijgt ben je een paar jaar verder. Dus ik vind zijn huidige oplossing helemaal niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:32
Emrulez schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:28:
[Afbeelding]

Iemand enig idee wat dit inhoud? Had even een check gedaan in fourstack
Had het fijn gevonden als ik in 2015 al FTTH had :P
Deze adressen zijn jaren geleden in de Reggefiber database gezet als deel van een project dat nooit is doorgegaan. Ze staan er nog steeds in met een status die aangeeft dat ze niet doorgingen. Maar de oude plandatum staat er ook nog in en die zie je nu in Fourstack
Dat is vreemd want dat hoort niet.

Maar dat geeft maar weer aan waarom Fourstack niet openbaar zou moeten zijn. Als leek kan je allerlei conclusies trekken die voorbarig of niet correct zijn.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emrulez
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-06-2024
Barre73 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 15:16:
[...]

Deze adressen zijn jaren geleden in de Reggefiber database gezet als deel van een project dat nooit is doorgegaan. Ze staan er nog steeds in met een status die aangeeft dat ze niet doorgingen. Maar de oude plandatum staat er ook nog in en die zie je nu in Fourstack
Dat is vreemd want dat hoort niet.

Maar dat geeft maar weer aan waarom Fourstack niet openbaar zou moeten zijn. Als leek kan je allerlei conclusies trekken die voorbarig of niet correct zijn.
Dat verklaart een hoop. KPN was net iets te snel met de overname. Bedankt voor de opheldering. Ik zag het op fourstack voorheen niet vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Emrulez schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 15:26:
[...]

Dat verklaart een hoop. KPN was net iets te snel met de overname. Bedankt voor de opheldering. Ik zag het op fourstack voorheen niet vandaar.
Het niet doorgaan had in dit geval niks te maken met de overname door KPN maar ik snap je redenering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Emrulez schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:28:
[Afbeelding]

Iemand enig idee wat dit inhoud? Had even een check gedaan in fourstack
Had het fijn gevonden als ik in 2015 al FTTH had :P
Channel Redirection
Public access to this channel has been deprecated. You are being redirected to https://l3-cm-pega.web.kpnnl.local/prweb/PRWebLDAP1/ in 10 seconds.

This redirection might be blocked by KPN firewalls. In that case please retry from internal KPN VPN.

Version v2.8.0-1-g810d352

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:22

TFHfony

Professional Weirdo

xbeam schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 15:45:
[...]
Channel Redirection
Public access to this channel has been deprecated. You are being redirected to https://l3-cm-pega.web.kpnnl.local/prweb/PRWebLDAP1/ in 10 seconds.

This redirection might be blocked by KPN firewalls. In that case please retry from internal KPN VPN.

Version v2.8.0-1-g810d352
Dan gebruik je: https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl/

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-08 11:02
Ik heb mijn XS4ALL abonnement omgezet naar een KPN abonnement. Lang getwijfeld, want ik wilde eigenlijk Tweak, maar ik wil liever naast stabiel internet ook een stabiel tv signaal dus, maar ingeleverd op snelheid vergeleken met Tweak.

Al met al van 100 mbps naar 200 mbps en alsnog 6 euro minder per maand. Met twee wifi punten dus ik ben benieuwd.

Momenteel staat mijn router in woonkamer wat een redelijk goede dekking geeft, maar in de uiterste hoekjes (slaapkamer ene kant, schuur andere kant) niet. Hopelijk is dat hiermee ook opgelost.

Ik ben benieuwd of ik wat ga merken in kwaliteit tussen XS4ALL en KPN. Verder geen klachten over XS4ALL (de prijs alleen).

Zij willen een monteur langs sturen, maar ik wil het liever zelf aansluiten. Ik heb de vorige keer een monteur laten komen en was niet erg onder de indruk. De converter hing er al dus die van XS4ALL heeft hij niet aangesloten en kan ik dus zo retour sturen. Een router wisselen lukt ook nog en eventueel wat "basic" instellingen toepassen ook.

Ik ben van plan de meegeleverde router te gebruiken.

Onderschat of mis ik hierin iets? Ik vraag het toch maar even voor ik hen afbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trankilo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 16:15
Mit-46 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:59:
Ik heb mijn XS4ALL abonnement omgezet naar een KPN abonnement. Lang getwijfeld, want ik wilde eigenlijk Tweak, maar ik wil liever naast stabiel internet ook een stabiel tv signaal dus, maar ingeleverd op snelheid vergeleken met Tweak.

Al met al van 100 mbps naar 200 mbps en alsnog 6 euro minder per maand. Met twee wifi punten dus ik ben benieuwd.

Momenteel staat mijn router in woonkamer wat een redelijk goede dekking geeft, maar in de uiterste hoekjes (slaapkamer ene kant, schuur andere kant) niet. Hopelijk is dat hiermee ook opgelost.

Ik ben benieuwd of ik wat ga merken in kwaliteit tussen XS4ALL en KPN. Verder geen klachten over XS4ALL (de prijs alleen).

Zij willen een monteur langs sturen, maar ik wil het liever zelf aansluiten. Ik heb de vorige keer een monteur laten komen en was niet erg onder de indruk. De converter hing er al dus die van XS4ALL heeft hij niet aangesloten en kan ik dus zo retour sturen. Een router wisselen lukt ook nog en eventueel wat "basic" instellingen toepassen ook.

Ik ben van plan de meegeleverde router te gebruiken.

Onderschat of mis ik hierin iets? Ik vraag het toch maar even voor ik hen afbel.
Monteur zal vermoedelijk eerst in de POP het e.e.a. doen en daarna de verbinding bij jou thuis in dienst stellen, en e.v.t. verouderde apparatuur vervangen. Mannetje (M/V/x) van KPN is altijd wel handig omdat ze spullen op de auto hebben. Van wandcontactdozen tot extra wifi puntjes. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:26
trankilo schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 17:18:
[...]

Monteur zal vermoedelijk eerst in de POP het e.e.a. doen en daarna de verbinding bij jou thuis in dienst stellen, en e.v.t. verouderde apparatuur vervangen. Mannetje (M/V/x) van KPN is altijd wel handig omdat ze spullen op de auto hebben. Van wandcontactdozen tot extra wifi puntjes. :9
Er hoeft in de PoP alleen iets gedaan te worden als @Mit-46 nu op een 100Mbit (EoF) poort is gepatcht.
Als hij nu al op een 1000Mbit (GoF) poort is gepatcht hoeft een monteur dus helemaal niets in de PoP te doen ;)

Althans, ik neem aan dat hij XS4All via glasvezel heeft..

[ Voor 4% gewijzigd door Dennis-L op 13-05-2020 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trankilo
Dennis-L schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 17:30:
[...]

Er hoeft in de PoP alleen iets gedaan te worden als @Mit-46 nu op een 100Mbit (EoF) poort is gepatcht.
Als hij nu al op een 1000Mbit (GoF) poort is gepatcht hoeft een monteur dus helemaal niets in de PoP te doen ;)

Althans, ik neem aan dat hij XS4All via glasvezel heeft..
Kan, kan ook niet. Vandaar het woord "vermoedelijk". Het kan dat de klant verzet moet worden op een ander dslam (hangt van type POP af) of verzet moet worden naar een andere technologie (E/G-OF naar XGS-PON) en de FTU aangepast moet worden. Of een change + repro op bestaande port zoals jij voorstelt.
Koffiedik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
trankilo schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 17:43:
[...]

Kan, kan ook niet. Vandaar het woord "vermoedelijk". Het kan dat de klant verzet moet worden op een ander dslam (hangt van type POP af) of verzet moet worden naar een andere technologie (E/G-OF naar XGS-PON) en de FTU aangepast moet worden. Of een change + repro op bestaande port zoals jij voorstelt.
Koffiedik ;)
FTU aanpassing kan niet. Als hij nu XS4all heeft is er al een bruikbare FTU. PoPs met P2P en GPON bestaan niet. Het is 1 van beiden. En GPON alleen in nieuwe PoPs in nieuwe uitrol gebieden.
Verder zie hier: Barre73 in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3"
(Lees XS4All waar Telfort staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:01:
[...]

Even uit nieuwsgierigheid: waarom?

Door wat problemen met mijn V10A is die bij mij een paar dagen geleden omgeruild voor een V10.

Voor zover ik kan zien, is een nadeel van de V10 dat de ingebouwde Wifi uit gaat zodra je Superwifi-punten aansluit* (bij de V10A blijft de ingebouwde Wifi meedraaien met de Superwifi's), voordelen van de V10 zijn een extra ethernetpoort (4 ipv 3 bij de V10A) en je kunt hem ophangen.

*hoewel mijn Superwifi-punten defect lijken te zijn; maar dat is een ander verhaal
WiFi prestaties van de router zelf zijn veel beter, mede door de zes antennes. Firmware en mogelijkheden zijn beter geregeld. En ja, de combinatie met de wifi punten is nu nog niet zo handig. Maar naar mijn weten is dat met de V10a ook nog zo. Dat zou toch pas in de loop van de aankomende maanden zo worden? Dat de wifi van de V10a niet meer uitgeschakeld wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
trankilo schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 17:43:
[...]

Koffiedik ;)
Zoals @Barre73 ook aangeeft, er zijn geen PoPs met EoF/GoF én xPON :)
Het is of of.
Dus alleen als hij van EoF naar GoF gepatcht moet worden komt er een monteur naar de PoP, anders is geen enkele reden voor de monteur om naar de PoP te gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trankilo
Barre73 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 17:58:
[...]

FTU aanpassing kan niet. Als hij nu XS4all heeft is er al een bruikbare FTU. PoPs met P2P en GPON bestaan niet. Het is 1 van beiden. En GPON alleen in nieuwe PoPs in nieuwe uitrol gebieden.
Verder zie hier: Barre73 in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3"
(Lees XS4All waar Telfort staat).
FTU vervangen komt in de praktijk anders geregeld voor, ook al is er op papier een "bruikbare" FTU. Een oude Packetfront onderkant waar boven een SC-AP connector uit steekt + koppelbusje + patchsnoertje + NT aan een schroefje want de monteur moet wat.... Om maar een voorbeeld te noemen. Eindeloze discussies over gehad met mensen op een kantoorstoel. Gelukkig zijn er steeds meer KPN monteurs die de skills en materiaal hebben om hierin zelf te handelen en de FTU te vervangen.

Rollout van PON gaat gewoon door. Ook in bestaande gebieden is PON geplaatst waarvan ik eigenhandig samen met Nokia een plaatsing heb bijgewoond ergens in Amersfoort Noord, dus die bestaan wel degelijk. Een KPN-er heeft daar zelfs nu een EOF op de A-vezel en PON op de B-vezel, omdat het kan 8) . En is er een plan de campange gemaakt voor de verdere rollout dat intern nog door de molen moet bij KPN, maar daar ga ik verder niet over en ken ik de details niet van. Er bleken namelijk nog wat risico's en hobbels voor met name de oudere POPs (zoals in Amersfoort) naar voren te komen, dus dat zal nu wel op een laag pitje liggen nu. Want wat dat betreft gaat KPN wel secuur te werk.

[edit: pics 4 fun toegevoegd]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zuYS-jbHd99ESiRYvKCr82eXodw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/akd8iKHQtNt8BvvRG2Q0ONIJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ttyrczdo7WmsV6Jdj87B92__pwY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VDxs6NWo8LsiWpitP7oHfcIH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door trankilo op 13-05-2020 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
trankilo schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 19:02:
[...]

FTU vervangen komt in de praktijk anders geregeld voor, ook al is er op papier een "bruikbare" FTU. Een oude Packetfront onderkant waar boven een SC-AP connector uit steekt + koppelbusje + patchsnoertje + NT aan een schroefje want de monteur moet wat.... Om maar een voorbeeld te noemen. Eindeloze discussies over gehad met mensen op een kantoorstoel. Gelukkig zijn er steeds meer KPN monteurs die de skills en materiaal hebben om hierin zelf te handelen en de FTU te vervangen.

Rollout van PON gaat gewoon door. Ook in bestaande gebieden is PON geplaatst waarvan ik eigenhandig samen met Nokia een plaatsing heb bijgewoond ergens in Amersfoort Noord, dus die bestaan wel degelijk. Een KPN-er heeft daar zelfs nu een EOF op de A-vezel en PON op de B-vezel, omdat het kan 8) . En is er een plan de campange gemaakt voor de verdere rollout dat intern nog door de molen moet bij KPN, maar daar ga ik verder niet over en ken ik de details niet van. Er bleken namelijk nog wat risico's en hobbels voor met name de oudere POPs (zoals in Amersfoort) naar voren te komen, dus dat zal nu wel op een laag pitje liggen nu. Want wat dat betreft gaat KPN wel secuur te werk.
FTU vervangen hoeft ook alleen bij Packet Fronts. Alles vanaf de GN-01 is goed genoeg tenzij er iets anders speelt (sloop of verplaatsing). Dan komt er meteen een TK-01 op. En als er al XS4all als provider op draait kan het sowieso geen PF FTU zijn.
Ik betwijfel niet dat er al een proef draait met 2 domeinen in 1 PoP maar in de uitrol is het nu nog steeds een NoGo helaas. Dus vandaar dat ik het nog niet wist :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mit-46
Bedankt voor de reacties!

Ik laat de monteur wel gewoon langskomen. Ik dacht het is een kwestie van nieuwe apparaten aansluiten en instellen, maar schijnbaar is het niet (altijd) zo simpel.

Ik heb nu glas van XS4ALL 100\100 en dat wordt vanaf volgende maand 200\200 van KPN zelf.

Ik heb ook zo'n Genexis hangen, maar weet niet exact welk type.

[ Voor 23% gewijzigd door Mit-46 op 13-05-2020 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:26
Ik moet zeggen dat ik dit topic toch een van de meest interessante van dit forum vind. Een hoop kennis over alle gebieden die er enigszins mee te maken hebben. Dank jullie allemaal voor de tijd :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trankilo
Barre73 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 19:22:
[...]

FTU vervangen hoeft ook alleen bij Packet Fronts. Alles vanaf de GN-01 is goed genoeg tenzij er iets anders speelt (sloop of verplaatsing). Dan komt er meteen een TK-01 op. En als er al XS4all als provider op draait kan het sowieso geen PF FTU zijn.
Ik betwijfel niet dat er al een proef draait met 2 domeinen in 1 PoP maar in de uitrol is het nu nog steeds een NoGo helaas. Dus vandaar dat ik het nog niet wist :-)
We gaan even terug naar juli 2018 BC (Before Corona)

Klant (kapperszaak) klaagt over slechte verbinding en schiet een ticket in.
TK-je komt bij een KPN Monteur terecht en treft op locatie dit aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/meiqfrafsLP-pCDO5IZO6gy_D4o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JOFvIAIpsEYjTEaV6xe9xmQb.jpg?f=user_large
De installateur heeft een kunstwerk afgeleverd.
SC-APC op SC-PC, the works...
In het systeem van RF staat dat er een FTU is dus bij de infra desk kan men RF niet aansturen voor herstel. De verbinding moet onderuit om de FTU defect te kunnen melden want processen enzoow...
De eigenares van de zaak vond daar natuurlijk wat van, klanten die niet kunnen pinnen...
Monteur liet zich niet afschrikken door een vastgelopen proces en stuurt mij de foto. 10 minuten later zat ik bij de kapper.
Trankilo zou wel eens even bellen en dit regelen.
En na een stripje bloeddruk pilletjes zonder ook maar enige beweging in de zaak te krijgen heb ik een KPN monteur van Allinq gebeld. Die had toen gelukkig al de juiste skills, materialen en was in de buurt om er snel weer wat moois van te maken.

Gelukkig zal dit steeds minder voorkomen. Inmiddels doe ik andere dingen maar wilde deze nog even delen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
trankilo schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 20:18:
[...]

We gaan even terug naar juli 2018 BC (Before Corona)

Klant (kapperszaak) klaagt over slechte verbinding en schiet een ticket in.
TK-je komt bij een KPN Monteur terecht en treft op locatie dit aan.
[Afbeelding]
De installateur heeft een kunstwerk afgeleverd.
SC-APC op SC-PC, the works...
In het systeem van RF staat dat er een FTU is dus bij de infra desk kan men RF niet aansturen voor herstel. De verbinding moet onderuit om de FTU defect te kunnen melden want processen enzoow...
De eigenares van de zaak vond daar natuurlijk wat van, klanten die niet kunnen pinnen...
Monteur liet zich niet afschrikken door een vastgelopen proces en stuurt mij de foto. 10 minuten later zat ik bij de kapper.
Trankilo zou wel eens even bellen en dit regelen.
En na een stripje bloeddruk pilletjes zonder ook maar enige beweging in de zaak te krijgen heb ik een KPN monteur van Allinq gebeld. Die had toen gelukkig al de juiste skills, materialen en was in de buurt om er snel weer wat moois van te maken.

Gelukkig zal dit steeds minder voorkomen. Inmiddels doe ik andere dingen maar wilde deze nog even delen ;)
Wat een zooitje..... Maar dan zal er ook een fout in de beschikbaarheidschecker hebben gezeten. Als er een PF FTU zit volgens de BC dan komt er bij een nieuwe order automatisch een FTU ombouw order naar de Reggefiber aannemer (nu ook via KPN monteurs geloof ik). Dat is hier duidelijk niet gebeurd... Ben eigenlijk wel benieuwd wat voor FTU er volgens de BC nu hangt 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Mit-46 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 19:22:
Bedankt voor de reacties!

Ik laat de monteur wel gewoon langskomen. Ik dacht het is een kwestie van nieuwe apparaten aansluiten en instellen, maar schijnbaar is het niet (altijd) zo simpel.

Ik heb nu glas van XS4ALL 100\100 en dat wordt vanaf volgende maand 200\200 van KPN zelf.

Ik heb ook zo'n Genexis hangen, maar weet niet exact welk type.
Meestal wel simpel. Soms niet.

Zie hier voor je type FTU:
Barre73 in "[XS4all Glasvezel] Ervaringen en Discussie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:24
* White_Collar heeft stiekem nog zijn oude packetfront modem uit het wgdo tijdperk met XMS nog O+ O-)

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:24
[...]

c():fill(white):strip_exif()/f/image/VDxs6NWo8LsiWpitP7oHfcIH.jpg?f=user_large",,"1"][Afbeelding][/URL]
Fun fact: In Amersfoort-noord zit er ook nog een pilot gebied voor glasvezel van Ziggo/Casema voor consument.
Sommige mensen hadden toen al 3 glasvezel lijntjes naar hun huis liggen en was het even zoeken welke fiber je moest hebben als je WGDO aansloot :+

Helaas hebben ze het nooit commercieel uitgerold ;(

[ Voor 4% gewijzigd door White_Collar op 13-05-2020 22:07 ]

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• trankilo
White_Collar schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 22:04:
[...]

Fun fact: In Amersfoort-noord zit er ook nog een pilot gebied voor glasvezel van Ziggo/Casema voor consument.
Sommige mensen hadden toen al 3 glasvezel lijntjes naar hun huis liggen en was het even zoeken welke fiber je moest hebben als je WGDO aansloot :+

Helaas hebben ze het nooit commercieel uitgerold ;(
:)
Nice one.
Dat is Vathorst, in de begindagen een speeltuin voor FttH.
Trilink(trinet), Glashart en Casema hadden daar een netwerk.
Casema (nu Vodafone-Ziggo) had daar idd fiber waarover ze hun docsis, catv en DVBC transporteerde. Bij de klant hing een up/down converter en werd er gewoon weer een RF signaal van gemaakt om het in de woning weer op de oude vertrouwde coaxkabel te zetten. What's the point...
Dat dacht Ziggo blijkbaar ook na de overname van Casema en trok de stekker er uit. Echter, er zat geen koper in die woningen dus al die klanten kwamen zonder diensten te zitten. In sommige straten zat enkel een vezel van Casema of van Trinet. En Trilink was nou niet echt een premium provider zeg maar ;) dus die mensen waren ook niet gelukkig meer.

En in andere straten ligt idd glas van alle drie in de woningen. Trinet verbindingen zijn later ingelast op het ODF platform van Reggefiber (nu KPNnetwerkNL). Die Casema vezel is compleet dood. In een aantal straten van die wijk is nadien nooit meer coax aangelegd en kunnen de bewoners enkel terecht bij wat KPNnetwerkNL daar doorgeeft.

Ik ben daar ook een keer geweest voor de situatie die je schetst. Monteur en ik overtuigd tot in de puntjes van onze haren dat de vezel die uit een KPN IS/RA kwam die van Reggefiber moest zijn. Not, verbinding naar de POP zat op de oude vezel van Trinet.

Een hele bijzondere wijk is dat :)

(Jemig wat voel ik mij oud :/ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:16
Even een vraag, vanmiddag wordt hier glasvezel naar binnen aangelegd, nadat de monteur weg is, is mijn verbinding automatisch beschikbaar via glasvezel of moet dit later nog van Vdsl opgestoken worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menonv
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-09 14:39

menonv

Beunhazerij?

@MadDog11 duurt nog wel even. De monteur / groep mannen die de kabel binnen komt leggen is niet KPN. Ook al hebben ze eventueel die jasjes uit de kast getrokken...ergens.
Die verbinding van je moet nog worden "geactiveerd" met mediaomvormer (Genexis). En dan pas komt er een echte monteur van KPN om de verbinding in gebruik te stellen. Kan een paar weken tussen zitten.

i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

menonv schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:44:
@MadDog11 duurt nog wel even. De monteur / groep mannen die de kabel binnen komt leggen is niet KPN. Ook al hebben ze eventueel die jasjes uit de kast getrokken...ergens.
Die verbinding van je moet nog worden "geactiveerd" met mediaomvormer (Genexis). En dan pas komt er een echte monteur van KPN om de verbinding in gebruik te stellen. Kan een paar weken tussen zitten.
Of een paar maanden. Hier heeft er zo'n 2 1/2 maand gezeten tussen het moment dat de glasvezelkabel naar binnen is aangelegd tot het moment dat de POP klaar was.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Bij ons maandag ochtend binnen gebracht en direct die middag al signaal :) Was ook volledig nieuwe aanleg in de hele wijk maar wij waren 1 van de laatste straten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:16
menonv schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:44:
En nu al via glas op KPN, de monteur was nog weg of mailtje en sms dat ik over kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Laatst online: 15-09 14:02
Ik heb AdGuard Home in mijn netwerk echter kan ik in de Experia Box alleen bij IPv4 een eigen DNS server opgeven. Bij IPv6 heb ik die mogelijkheid niet. Ik zie dus geen IPv6 queries van mijn clients.

Is dit wel mogelijk met de FRITZ!Box?

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roko14
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-08 20:59
Eiríkr schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 18:03:
Ik heb AdGuard Home in mijn netwerk echter kan ik in de Experia Box alleen bij IPv4 een eigen DNS server opgeven. Bij IPv6 heb ik die mogelijkheid niet. Ik zie dus geen IPv6 queries van mijn clients.

Is dit wel mogelijk met de FRITZ!Box?
Bij de 7590 is dit mogelijk ja.
Andere types weet ik niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

roko14 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 18:22:
[...]

Bij de 7590 is dit mogelijk ja.
Andere types weet ik niet
Bij de 7490 is het ook mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mit-46
Ik ben vandaag gebeld door XS4ALL met als uitkomst dat zij mij 9 maanden lang €15,- korting bieden voor hetzelfde 100mbps abonnement. Op jaarbasis is dat €33,- minder dan hetzelfde pakket bij KPN.

Ik zit een beetje te twijfelen, want uiteindelijk is dat ook maar 2,75 per maand als je het naast het KPN abonnement legt.
Het scheelt wel weer wat gedoe en alle beetjes helpen natuurlijk, maar ik had mij nu al ingesteld op 200mbps internet 8)7

Voor XS4ALL begrippen is het volgens mij wel een fixe korting.

Goed, ik mag nog even nadenken.

[ Voor 14% gewijzigd door Mit-46 op 14-05-2020 18:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Digimusic
Vandaag alvast de nieuwe VIP5202 boxjes aangesloten en weggewerkt achter de tv. Dat terwijl mijn contract bij KPN pas maandag ingaat.

En wat schetst mijn verbazing... ze werken al gewoon (met KPN logo en op KPN abonnementsnummer) op de Telfort verbinding. 😁

Ik wist dat het platform hetzelfde was, maar had eigenlijk wel verwacht dat dit meer gescheiden was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-09 21:37
Mit-46 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 18:36:
Ik ben vandaag gebeld door XS4ALL met als uitkomst dat zij mij 9 maanden lang €15,- korting bieden voor hetzelfde 100mbps abonnement. Op jaarbasis is dat €33,- minder dan hetzelfde pakket bij KPN.

Ik zit een beetje te twijfelen, want uiteindelijk is dat ook maar 2,75 per maand als je het naast het KPN abonnement legt.
Het scheelt wel weer wat gedoe en alle beetjes helpen natuurlijk, maar ik had mij nu al ingesteld op 200mbps internet 8)7

Voor XS4ALL begrippen is het volgens mij wel een fixe korting.

Goed, ik mag nog even nadenken.
Als je nu bij XS4ALL zit (en dat lijkt er op) dan moet er meer uit te halen zijn. Ik heb een jaar lang €10 korting en Ziggo Sport Totaal gratis. De meeste klanten krijgen dat.

Overigens zou ik bij XS4ALL gewoon 100/100 doen. Vervolgens pas je dat na een week of zo via de site aan naar 200/200. Dan krijg je de eerste 5 maanden die snelheid voor de prijs van 100/100. Als je tegen het einde van de 5 maanden loopt zet je hem even terug naar 100/100. Vervolgens een paar weken later weer naar 200/200 er voila ...weer 5 maanden gratis verhoging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galukon
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13:55
Digimusic schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 22:45:
Vandaag alvast de nieuwe VIP5202 boxjes aangesloten en weggewerkt achter de tv. Dat terwijl mijn contract bij KPN pas maandag ingaat.

En wat schetst mijn verbazing... ze werken al gewoon (met KPN logo en op KPN abonnementsnummer) op de Telfort verbinding. 😁

Ik wist dat het platform hetzelfde was, maar had eigenlijk wel verwacht dat dit meer gescheiden was.
Oh apart, dat ging bij mij niet goed. Sinds vandaag is de aansluiting omgezet alleen nog niet kunnen kijken naar de nieuwe TV-kastjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk26
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:38
Edje040 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 22:47:
[...]

Als je nu bij XS4ALL zit (en dat lijkt er op) dan moet er meer uit te halen zijn. Ik heb een jaar lang €10 korting en Ziggo Sport Totaal gratis. De meeste klanten krijgen dat.

Overigens zou ik bij XS4ALL gewoon 100/100 doen. Vervolgens pas je dat na een week of zo via de site aan naar 200/200. Dan krijg je de eerste 5 maanden die snelheid voor de prijs van 100/100. Als je tegen het einde van de 5 maanden loopt zet je hem even terug naar 100/100. Vervolgens een paar weken later weer naar 200/200 er voila ...weer 5 maanden gratis verhoging.
Ik heb daar ook al eens naar gekeken, maar durfde dat niet te doen omdat ik bang was dat er iedere keer een nieuw jaarcontract in zou gaan. Dat is dus niet zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
henk26 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:17:
[...]

Ik heb daar ook al eens naar gekeken, maar durfde dat niet te doen omdat ik bang was dat er iedere keer een nieuw jaarcontract in zou gaan. Dat is dus niet zo?
Nee. Ik heb het meerdere keren gedaan. Het is net als bij KPN een soort extra dienst die je maandelijks aan en uit kunt zetten. Voordeel bij XS4ALL is dan dat je voor 5 maanden tegen dezelfde prijs de hogere snelheid krijgt. Het is natuurlijk geen garantie richting de toekomst nu KPN steeds meer gaat bepalen wat er bij het merk XS4ALL wel en niet mag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:13

Mr. Freeze

¡GO!

Dj-sannieboy schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 18:29:
[...]

Bij de 7490 is het ook mogelijk.
..en zo ook bij de 4040, is gewoon standaard bij Fritz OS 7.xx

XBL gamertag StayingPow3r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nautaonline
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:59
Digimusic schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 22:45:

Ik heb al eens een tijd een tv ontvanger van mij (Telfort Glas) bij mijn schoonouders op de KPN DSL lijn gehad.. werkte ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:13

Mr. Freeze

¡GO!

nautaonline schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:58:
[...]

Ik heb al eens een tijd een tv ontvanger van mij (Telfort Glas) bij mijn schoonouders op de KPN DSL lijn gehad.. werkte ook prima.
Maar de interactieve dingen doen het dan ook? Kijk maar eens of hij in routed of bridged mode werkt.

XBL gamertag StayingPow3r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nautaonline
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:59
Mr. Freeze schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:18:
[...]

Maar de interactieve dingen doen het dan ook? Kijk maar eens of hij in routed of bridged mode werkt.
Geen idee of het nu nog werkt, maar inmiddels zijn ze over naar Ziggo dus kan het niet meer testen. Denk dat het in bridged mode gewerkt heeft, want is al een jaar geleden op zn minst met een Experiabox v8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digimusic
Mr. Freeze schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:18:
[...]

KPN IPTV op Telfort glasvezel: Interactieve dingen werken gewoon. Alleen het menu voor het selecteren van eventuele extra zenderpakketen laden nog niet , omdat het abonnement pas maandag ingaat. De box geeft Routed mode aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mit-46
Edje040 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 22:47:
[...]

Ha
Dat wist ik niet! Daar zal ik eens naar kijken. Dank! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:34
[...]

Maar begrijp ik dan toch goed dat KPN Netwerk NL dus bestaande P2P AreaPoP's gaat "ombouwen" naar PON? Want eigenlijk wordt PON al toegepast door een provider zoals Jonaz, gaat KPN in de toekomst alle P2P's op PON patchen waardoor je dus achter de bestaande FTU's een ONT krijgt? En je dus geen eigen media-converter meer kan gebruiken, omdat er geen GoF meer toegepast wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Mandarijntje schreef op donderdag 30 april 2020 @ 17:13:
Ik heb het vandaag via de telefoon en in de chat geprobeerd maar kreeg het dit keer niet voor elkaar.
Beide wilde niet meer dan 3 maanden 17,50 korting geven. Vorig jaar had ik zes maanden zo'n 25 euro korting.
De medewerker in de chat kon trouwens zien dat ik vlak daarvoor had gebeld en een aanbod had gekregen :F

Je bent verplicht om over te stappen naar Hussel. Dit zou in mijn geval betekenen dat ik het gratis pluspakket uit mijn Compleet voordeel kwijt ben.
Over een poosje nog maar eens proberen.
Best wel bijzonder hoe dit soms gaat, qua verschillen.
Ik heb ook gebeld dat ik wilde opzeggen en heb nu het volgende als aanbod gekregen:
200/200, 2x tv, vast bellen, Spotify premium.
Eerste 6 maanden € 57 (€ 20 korting), daarna € 77.
Tevens nog eerste zes maanden pluspakket gratis.
Ook mobiel aangepast (2 jaar contract) en betaal daar € 15 per maand voor 5GB/onbeperkt bel/SMS.
Ik ben erg tevreden, heb iets vergelijkbaars eigenlijk nergens anders goedkoper gezien, ook niet bij de "budgetaanbieders".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:00
Hmmbob schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:39:
Ik heb ook nog geen comms gezien, en wij zitten met zowel vast als mobiel op oude abo's.
Gisteren dan toch eindelijk bericht ontvangen over de prijsverhoging:

Internet & TV gaat van 62,50 naar 64,12 per maand, en als bonus wordt de vast bellen aansluiting 2x zo duur: van 1 naar 2 euro per maand. Daarmee komt de business case voor een SIP provider zoals Cheapconnect trouwens snel uit (KPN vastrecht: 12x2=24 euro per jaar, cheapconnect = 8,95/jaar - zelfs met nummerportatie (+5 euro) nog goedkoper op jaarbasis). Cheapconnect is maar een voorbeeld, er zijn vast andere providers die hetzelfde doen.

Kan natuurlijk ook afscheid nemen van de vaste lijn, maar dat heeft een lage WAF omdat de kinderen ons makkelijk moeten kunnen bellen als ze alleen thuis zijn.... Dus die blijft voorlopig nog even.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedarkside
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-12-2024
En wanneer heb jij gebeld? Ik heb afgelopen zondag gebeld en kreeg ook maar 3 maanden aangeboden!
geenstijl schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:27:
[...]
Best wel bijzonder hoe dit soms gaat, qua verschillen.
Ik heb ook gebeld dat ik wilde opzeggen en heb nu het volgende als aanbod gekregen:
200/200, 2x tv, vast bellen, Spotify premium.
Eerste 6 maanden € 57 (€ 20 korting), daarna € 77.
Tevens nog eerste zes maanden pluspakket gratis.
Ook mobiel aangepast (2 jaar contract) en betaal daar € 15 per maand voor 5GB/onbeperkt bel/SMS.
Ik ben erg tevreden, heb iets vergelijkbaars eigenlijk nergens anders goedkoper gezien, ook niet bij de "budgetaanbieders".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Thedarkside schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:43:
En wanneer heb jij gebeld? Ik heb afgelopen zondag gebeld en kreeg ook maar 3 maanden aangeboden!

[...]
Afgelopen vrijdag. Ik weet niet of het uitmaakt dat ik al bijna tien jaar klant ben (overigens bel ik elk jaar voor korting) of heb ik het gewoon getroffen, moet zeggen dat er ook een aardige meid aan de andere kant van de lijn zat en het een erg leuk gesprek was :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diotav
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:47
TFHfony schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:30:
[...]

De vraag is denk ik meer: Voldoet hij nog gewoon voor je? Als hij de snelheden haalt en verder stabiel blijft werken is het toch OK? Of heb je nu ineens extra functionaliteit nodig?
Antwoord was uiteindelijk nee. Ik heb de V10A ertussen gezet en voila.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BdNd6ZRNE0wdekkQDwGYlZVUNFg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AIAL7WY9Y1RNolX8BM8Dtko2.png?f=fotoalbum_large

dion.dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Nu online
Mijn jaarlijkse belmomentje om "op te zeggen" komt er ook weer aan. Maar nu zie ik dat je alleen nog maar een Hussel pakket kunt nemen? Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
diotav schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:33:
[...]
Antwoord was uiteindelijk nee. Ik heb de V10A ertussen gezet en voila.

[Afbeelding]
Hmm ik blijf steken op 850mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

xbeam schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:06:
[...]

Hmm ik blijf steken op 850mbit.
fast.com is ook niet echt heel betrouwbaar. Ik haal hier met fast.com ook regelmatig hogere snelheden dan mijn lijn toestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Probeer eens op http://ovh.net ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
TFHfony schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:07:
[...]

fast.com is ook niet echt heel betrouwbaar. Ik haal hier met fast.com ook regelmatig hogere snelheden dan mijn lijn toestaat.
Het grappige is dat wanneer ik direct van mijn router test er heel vreemde waarde uitkomen ;-)

Met meer dan 1gb/s aan upload dat zou inhouden dan kpn de fiber naar de woning een upgrade naar 2.5 of 10gb/s heeft gegeven.

Ik zal van de week als ik op locatie ben eens naar de sfp config kijken van die router. Want ook die zou als hij op 1gb/s staat niet sneller dan 940Mb/s moeten kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7smuKPYoH2YEQJnYVdYVdJ-jFXo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fae9jlR1XMsEfe3LkqrfkPsI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door xbeam op 19-05-2020 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menonv
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-09 14:39

menonv

Beunhazerij?

@xbeam
Ja, je pakt nu ook echt twee snelheidstesten die met Kleine bestandjes testen, die vervolgens moeizaam te meten zijn - of zeeeer gunstig uitkomen voor 2 - 3 seconden. Draai eens een goede test ;-)
loop eens alle ovh servers af zoals dit bv ;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/dCTMWzG8TdrwWP522SFrIcXk.png

En laat ons eens zien wat daar uit komt... eens kijken welke server bij OVH de meeste uploadspeed toelaat. Zoals je al ziet gaan sommigen nog niet verder dan 300 mbit :p
overigens... via speedtest.net altijd proberen met Jonaz, Trined of RoutIT.

i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
menonv schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 14:46:
@xbeam
Ja, je pakt nu ook echt twee snelheidstesten die met Kleine bestandjes testen, die vervolgens moeizaam te meten zijn - of zeeeer gunstig uitkomen voor 2 - 3 seconden. Draai eens een goede test ;-)
loop eens alle ovh servers af zoals dit bv ;

[Afbeelding]
En laat ons eens zien wat daar uit komt... eens kijken welke server bij OVH de meeste uploadspeed toelaat. Zoals je al ziet gaan sommigen nog niet verder dan 300 mbit :p
overigens... via speedtest.net altijd proberen met Jonaz, Trined of RoutIT.
Nee met speedtest.net moet altijd de kpn server gebruiken. Volgens mij maakt kpn ook gebruikt van de speedtest.net services om hun netwerk te monitoren. Daarom laat kpn Hun klanten altijd via speedtest.net testen.

Verder heb ik geen idee hoe die test werkt die ik post. Dat is de ingebouwde speedtest van mijn gateway.

[ Voor 5% gewijzigd door xbeam op 20-05-2020 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
xbeam schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 18:02:
[...]

Nee met speedtest.net moet altijd de kpn server gebruiken. Volgens mij kpn ook gebruikt van de speedtest.net services om hun netwerk te monitoren. Daarom laat kpn klanten altijd via speedtest.net testen.
Direct linkje: https://kpn-itns.speedtestcustom.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trankilo
De speedtest pagina's van KPN is idd Ookla maar dan zonder reclame :D

Dag test https://kpn-itns.speedtestcustom.com/
Nacht test https://kpn.speedtestcustom.com/

Er zijn ook speedtest die niet met TCP maar met UDP testen, waardoor je imo een vertekend beeld krijgt.

[Edit]
KPN neemt glasvezel netwerk over in Zuid Holland
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ME67dmz8fZe3CN1MV2QckjqGfaM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gjwz6ePPgeZ7Gje0PBVGNEaX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door trankilo op 20-05-2020 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
trankilo schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:20:
De speedtest pagina's van KPN is idd Ookla maar dan zonder reclame :D
En met de KPN server gepind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blem
  • Laatst online: 07-08 13:15
geenstijl schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:48:
[...]
Afgelopen vrijdag. Ik weet niet of het uitmaakt dat ik al bijna tien jaar klant ben (overigens bel ik elk jaar voor korting) of heb ik het gewoon getroffen, moet zeggen dat er ook een aardige meid aan de andere kant van de lijn zat en het een erg leuk gesprek was :+
Ze nemen de korting van nieuwe abonnement als leidraad. Vorige week was deze nog voor 6 maanden en deze week voor 3 maanden. Zodoende het verschil denk ik. Heb vorige week ook zitten kijken bij bijv. T-Mobile en deze periode is ook over het weekend van 6 maanden naar 3 maanden gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-09 11:47
Dag allemaal,

Het is de bedoeling dat we binnenkort overstappen naar glasvezel, KPN.
Ik zit nu bij ziggo en draai mijn pfsense bak die het verkeer regelt.
Is het mogelijk bij KPN, dat mijn pfsense bakje achter de experiabox komt en zodoende mijn verkeer regelt?
Weet iemand dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trankilo
Hmmbob schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:42:
[...]

En met de KPN server gepind.
Speedtestcustom is van Ookla en de code op die twee sites die KPN heeft geïntegreerd in een aantal apps is gewoon de standaard code die ook op speedtest.net staat.
Eerst is er een geo check, dan pingt het wat lokale servers die online zijn in een lijst die geo heeft gegenereerd, en de gene met de laagste ping wordt gekozen voor de test. Dat kan een server die bij KPN draait zijn. Maar in de praktijk heb ik de laatste jaren van alles voorbij zien komen op KPN verbindingen.

Fun fact: Een paar jaar geleden had KPN de factuur niet betaald aan Ookla en dat heeft geloof ik wel twee maanden in beeld gestaan op de ITNS test :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digimusic
Blem schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:57:
[...]

Ze nemen de korting van nieuwe abonnement als leidraad. .
Het is ook niet ondenkbaar dat de marketing-afdeling een specifiek aanbod klaarzet per klant. Ik ken verschillende andere organisaties die dit doen, ik weet niet of dat KPN ook zo is. Dit is een persoonlijk aanbod dat rekening houdt met de marge, historisch betaalgedrag (individu of per postcode) en up- and cross sell mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-08 12:52
Boomster schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:20:
Dag allemaal,

Is het mogelijk bij KPN, dat mijn pfsense bakje achter de experiabox komt en zodoende mijn verkeer regelt?
Weet iemand dat?
KPN staat het sowieso toe dat je eigen apparatuur (router) gebruikt.
Ik weet zo even niet of de Experiabox in bridge modus kan worden gezet. niet dus
Neem je ook andere diensten zoals TV of telefonie af? dan wordt het geheel iets ingewikkelder omdat je dan ook met de VLAN's rekening moet houden

https://www.kpn.com/servi...nstellen-en-gebruiken.htm

[ Voor 7% gewijzigd door kid1988 op 20-05-2020 10:33 ]

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
Boomster schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:20:
Dag allemaal,

Weet iemand dat?
De experiabox kan in ieder geval niet in bridge-mode draaien zoals dat bij Ziggo wel kan. Lees dit draadje even en/of stel daar je vraag. Je krijgt meestal redelijk snel een antwoord:

https://forum.kpn.com/thu...ter-de-experia-box-164983

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Digimusic
Toch grappig om te zien dat er zo’n gewichtje is toegevoegd aan de KPN Bluetooth afstandsbediening voor de beleving. :)

Zie ik daar bovenin nou een microfoontje zitten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pzBTpvT5fTrxuPpM2JBIXFqE35o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SUlR8E5nVHqJbRwM0LNi7ged.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dai5o4wZfxUfvF6yKQine8Z6HPs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1AJHkzt0cM8avRYaKKybAeza.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Digimusic op 20-05-2020 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• starpc
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-03-2023
wie heeft er een werkende KPN config met een asterisk dan wel SIP client ?
ik ben all een tijd je er mee zoet. en heb nu wel een werkende config, ben geholpen door iemand op tweakers.
en heb nu wel audio, maar ik kan nu hellemaal geen port meer open zetten

ik gebruik de config van netwerkje.com, alleen werken daar dus de RTP porten niet lekker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Digimusic schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 12:27:
Toch grappig om te zien dat er zo’n gewichtje is toegevoegd aan de KPN Bluetooth afstandsbediening voor de beleving. :)

Zie ik daar bovenin nou een microfoontje zitten?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Microfoontje? Of klein luidsprekertje? Lijkt mij het laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-08 12:52
Digimusic schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 12:27:

*knip*
Het verbaast bij altijd hoeveel een juist geplaatst zwaartepunt doet voor de ergonomie van handheld apparaten. Vooral apparaten welke bedoelt zijn voor bediening met 1 hand.

Ik dacht vroeger ook dat het was om het apparaat wat "duurder" te laten voelen, maar let maar eens op hoe bijvoorbeeld het gewicht van batterijen (bijvoorbeeld NiCD vs zinc) de ergonomie van je afstandbediening beinvloeden

Het zou me niets verbazen dat het zwaartepunt hier verder omhoog is gebracht zodat de (lange) afstanbediening ook in de hand blijft liggen wanneer de bovenste helft bedient wordt.
Andersom geld overgens ook hetzelfde. Ik heb ooit een afstanbediening gebruikt die wanneer je het onderste deel van de knoppen wou bedienen "voorover" viel. Ga je weer verkrampt van vasthouden wat je fijnmotoriek negatief beinvloed

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Barre73 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 12:45:
[...]

Microfoontje? Of klein luidsprekertje? Lijkt mij het laatste.
Functietechnisch vrijwel uitwisselbaar. Een luid(zacht)sprekertje kun je ook als microfoon gebruiken. :+

Rijst dan natuurlijk wel de vraag; met wat voor een doel c.q. toepassing?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
Er staat Mic op de silk van de printplaat, dus ik zou haast wel verwachten dat het een microfoontje is.
Misschien dat het een of ander ingekocht afstandbedieningsmodel is, met bijvoorbeeld ondersteuning voor een spraak assistent zoals sommige TVs hebben.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
  • Laatst online: 04-08 20:57
bosaap22 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:40:
Ik heb eindelijk ook de knoop doorgehakt en ben vanaf half mei KPN glasvezel (+TV) klant.
In het oude huis twee jaar lang Tele2 gehad. Dat is nooit helemaal geweldig geweest, maar goed genoeg.

Nu we gaan verhuizen en er glasvezel ligt, maar meteen overgestapt. Zat al een paar weken te azen op een leuke welkomsactie en zag net dat je via Pricewise tot begin mei naast 50% korting op je internet abonnement (die actie loopt al even), nu ook 70 euro extra cashback krijgt als je voor 50Mbit kiest. (100Mbit levert een lagere cashback op vreemd genoeg.)
Een nette deal voor een jaar glasvezel + TV dacht ik. :) [Afbeelding]
Was ook opzoek en zie nu dat de cashback is gewijzigd naar €35. Via cashbackXL kan je ook €20 cashback krijgen, weet niet of het gaat werken omdat je via pricewise ook al casback krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosaap22
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-08 14:17

bosaap22

Doing things I'm good at.

moca007 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 16:29:
[...]

Was ook opzoek en zie nu dat de cashback is gewijzigd naar €35. Via cashbackXL kan je ook €20 cashback krijgen, weet niet of het gaat werken omdat je via pricewise ook al casback krijgt.
Daarnaast is de actie van KPN die nu loopt ook minder gunstig. Je krijgt nu maar 3 maanden korting en betaal je 35 euro per maand ipv 6 maanden 31,50.
Al krijg je aan de andere kant dus wel die twee super wifi punten erbij. Voor mij niet echt interessant, ga zelf mijn accesspoints regelen met UniFi spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
bosaap22 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 17:32:
[...]

Daarnaast is de actie van KPN die nu loopt ook minder gunstig. Je krijgt nu maar 3 maanden korting en betaal je 35 euro per maand ipv 6 maanden 31,50.
Al krijg je aan de andere kant dus wel die twee super wifi punten erbij. Voor mij niet echt interessant, ga zelf mijn accesspoints regelen met UniFi spul.
Aan de andere kant? Het is of/of. Of de korting of de wifi punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 12:29
Wat is dat SuperWifi voor een apparaat/set? Heeft iemand er specs van? Hij heeft vast nog geen 802.11ax aan boord? Is de backhaul wired of kan dit ook wireless zijn? Hoeveel keer MU-MIMO kan hij?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
  • Laatst online: 17:26
Is marketingpraat.

Wijsneuzen genoeg op deze fora, dus ik hoef geen 'slimme' signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 18:37:
Wat is dat SuperWifi voor een apparaat/set? Heeft iemand er specs van? Hij heeft vast nog geen 802.11ax aan boord? Is de backhaul wired of kan dit ook wireless zijn? Hoeveel keer MU-MIMO kan hij?
Je zit hier toch al een beste tijd op GoT dus je weet toch wel dat je eerst even zelf moet zoeken? Had alleen al binnen dit topic gezocht voor de antwoorden:

Maarren in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barneveld1991
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-06 13:55
moca007 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 16:29:
[...]

Er is nog wel een mooie deal bij breedbandwinkel.nl

Wel de 6 maanden voor €31,25 en €35 cashback :)
(en een Pathé thuis film ;) )

Via cashbackxl nog eens €27,50!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y1bykVW1WtC29gFUnGvYGvwhz7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0oonEMWLZsK1itN4mrJYK8Va.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Barneveld1991 op 22-05-2020 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
Barneveld1991 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 22:34:
[...]

Er is nog wel een mooie deal bij breedbandwinkel.nl

Wel de 6 maanden voor €31,25 en €35 cashback :)
(en een Pathé thuis film ;) )

Via cashbackxl nog eens €27,50!

[Afbeelding]
Deze is zeker interessant en goedkoper dan verlengen bij Budget internet, sterker nog goedkoper dan als nieuwe klant bij Budget internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
moca007 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 10:04:
[...]

Deze is zeker interessant en goedkoper dan verlengen bij Budget internet, sterker nog goedkoper dan als nieuwe klant bij Budget internet.
Ik ben benieuwd... Klinkt voor mij eerder alsof Breedbandwinkel de oude aanbieding nog heeft staan. Ik kan me niet voorstellen dat je daar 6 maanden korting krijgt en bij KPN direct maar drie maanden.
Zou me niet verbazen als je bij uiteindelijke bestelling te horen krijgt dat het toch maar drie maanden korting is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:28
Ik ben benieuwd... Klinkt voor mij eerder alsof Breedbandwinkel de oude aanbieding nog heeft staan. Ik kan me niet voorstellen dat je daar 6 maanden korting krijgt en bij KPN direct maar drie maanden.
Zou me niet verbazen als je bij uiteindelijke bestelling te horen krijgt dat het toch maar drie maanden korting is.
zakelijk wel 6 maanden korting https://www.kpn.com/zakelijk.htm

En bij breedbandwinkel staat Geldig t/m 31 mei 2020 https://www.breedbandwink...kpn-hussel-internet-50-mb
Geen oude aanbieding :)

[ Voor 15% gewijzigd door saharoen op 23-05-2020 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
saharoen schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 11:45:
[...]
zakelijk wel 6 maanden korting https://www.kpn.com/zakelijk.htm

En bij breedbandwinkel staat Geldig t/m 31 mei 2020 https://www.breedbandwink...kpn-hussel-internet-50-mb
Geen oude aanbieding :)
Dat is de VDSL aanbieding. ;)
Deze is voor glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:28
Dat is de VDSL aanbieding.
Dat is maximale bij mij ;)
Maar ik heb op adres hier in Roterdam (funda)Sint-Jobskade 228 in ROTTERDAM

Op jouw adres is glasvezel beschikbaar. Je krijgt automatisch en zonder extra kosten jouw internet via het glasvezelnetwerk.

Internet
Actie 6 mnd 42,00 21,00
Extra's (1)
0,00
Totaal eerste 6 maanden
21,00
Daarna per maand
42,00
Eenmalig
20,66

[ Voor 69% gewijzigd door saharoen op 23-05-2020 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
saharoen schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 12:45:
[...]

Dat is maximale bij mij ;)
Maar ik heb op adres hier in Roterdam (funda)Sint-Jobskade 228 in ROTTERDAM

Op jouw adres is glasvezel beschikbaar. Je krijgt automatisch en zonder extra kosten jouw internet via het glasvezelnetwerk.

Internet
Actie 6 mnd 42,00 21,00
Extra's (1)
0,00
Totaal eerste 6 maanden
21,00
Daarna per maand
42,00
Eenmalig
20,66
Klopt ik heb ook glasvezel en krijg de zelfde aanbieding, en via pricewise is de zelfde aanbieding. Voordeel van breedbandwinkel is dat de cashback via cashbackXL hoger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje: ik wil helemaal modern gaan. Dus zonder TV-kastje maar met de KPN Smart App die in de TV zelf zit. Dat kan als je een Samsung of LG hebt uit 2017 en nieuwer. Mijn vraag is: werkt die Smart App goed vinden jullie? Krijg je dan ook de 4k zenders als je de 2,50 per maand aftikt (of moet je daarvoor perse het kastje)? En hoe zit het met vertraging (apps op smartphone lopen bij Ziggo waar ik vandaan kom ongeveer 15 seconden achter op COAX, maar misschien speelt dit bij KPN sowieso ook bij kastje vanwege IPTV basis zowel kastje als apps).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Op de site van KPN vind je de zenderlijst, daarin staan ook de verschillen tussen ITV en de tv via de arris.
Kort: via ITV kun je een stuk minder. Oa zenders en ook terugkijken.

[ Voor 24% gewijzigd door Get!em op 24-05-2020 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 24 mei 2020 @ 20:56:
Vraagje: ik wil helemaal modern gaan. Dus zonder TV-kastje maar met de KPN Smart App die in de TV zelf zit. Dat kan als je een Samsung of LG hebt uit 2017 en nieuwer. Mijn vraag is: werkt die Smart App goed vinden jullie? Krijg je dan ook de 4k zenders als je de 2,50 per maand aftikt (of moet je daarvoor perse het kastje)? En hoe zit het met vertraging (apps op smartphone lopen bij Ziggo waar ik vandaan kom ongeveer 15 seconden achter op COAX, maar misschien speelt dit bij KPN sowieso ook bij kastje vanwege IPTV basis zowel kastje als apps).
Als cable cutter is NL-ziet beter dan KPN.
https://www.nlziet.nl/nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 24 mei 2020 @ 20:56:
Kwaliteit is sowieso ook veel minder dan via de settopbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thx voor jullie reacties. Ik ga mij er verder in verdiepen. Jammer dat providers, al dan niet bewust, de moderne oplossingen (als in geen stroomvretend boxje) zo tegenwerken met minder zenders, functionaliteit en kwaliteit. Ook vanuit klimaatopzicht aangezien ik mij meen te herinneren dat die tv boxjes een van de ergste stroomvreters zijn in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Verwijderd Stroomvreters? Die STB's? Dacht 't niet... :N

De nieuwste 5202 (KPN/Xs4all) verbruikt amper 4W als 'ie in gebruik is.
En 0,35W in energiespaarstand.

M.a.w. da's eigenlijk verwaarloosbaar t.o.v. van al het andere in je huis.
Zelfs al zou zo'n boxje het hele jaar door continu aan staan:

365 * 24 * 4,3W = 37kWh. Bij een tarief van ca. 20 cent/kWh is dat 7,50 euro/jaar.
Ik denk eerder dat de box hooguit een kwart van die tijd aanstaat, m.a.w. dan praat je over 1-2 euro/jaar aan stroomkosten.

bron specs:
https://www.xs4all.nl/ser...ecificaties-tv-ontvanger/

[ Voor 8% gewijzigd door ehtweak op 24-05-2020 23:44 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ehtweak schreef op zondag 24 mei 2020 @ 23:43:

365 * 24 * 4,3W = 37kWh. Bij een tarief van ca. 20 cent/kWh is dat 7,50 euro/jaar.
Ik denk eerder dat de box hooguit een kwart van die tijd aanstaat, m.a.w. dan praat je over 1-2 euro/jaar aan stroomkosten.
Ik kan hem even niet terughalen maar was ooit eens hele tijd terug bij Last Week Tonight segment over gedrag Amerikaanse providers daar en toen kwam ook het stroomvretende kastje naar voren. Misschien gebruiken ze daar heel andere kastjes.

Ik vond die energiebesparingsstand altijd zo’n wassen neus bij die Ziggo kastjes aangezien je dan een tijd kon wachten tot hij een keer reageerde,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Verwijderd Woon jij in de USofA dan? Ik niet. :+

BTW: die Amerikanen vinden toch dat alles bigger, better is? Brandstof zuipende vehikels, en I-dont-care mentaliteit; tja, dan krijg je dat... ;)
Ik heb zelfs meegemaakt dat een Amerikaanse collega, in z'n huis in Florida (tropisch gebied), de airco op flink koelen zet (vreet stroom!) omdat 'ie zo graag de open haard aandeed. Terwijl buiten de mussen dood van de daken vallen... 8)7

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ehtweak schreef op zondag 24 mei 2020 @ 23:51:
@Verwijderd Woon jij in de USofA dan? Ik niet. :+

BTW: die Amerikanen vinden toch dat alles bigger, better is? Brandstof zuipende vehikels, en I-dont-care mentaliteit; tja, dan krijg je dat... ;)
Ik heb zelfs meegemaakt dat een Amerikaanse collega, in z'n huis in Florida (tropisch gebied), de airco op flink koelen zet (vreet stroom!) omdat 'ie zo graag de open haard aandeed. Terwijl buiten de mussen dood van de daken vallen... 8)7
Deel van de tijd.

En ja ze zijn redelijk gestoord. :+

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2020 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Verwijderd schreef op zondag 24 mei 2020 @ 23:27:
Thx voor jullie reacties. Ik ga mij er verder in verdiepen. Jammer dat providers, al dan niet bewust, de moderne oplossingen (als in geen stroomvretend boxje) zo tegenwerken met minder zenders, functionaliteit en kwaliteit. Ook vanuit klimaatopzicht aangezien ik mij meen te herinneren dat die tv boxjes een van de ergste stroomvreters zijn in huis.
De huidige kastjes van KPN vallen wel mee. Die doen rond de 4W. De oude Ziggo horizon boxen rustig 30W / 40W.
ehtweak schreef op zondag 24 mei 2020 @ 23:43:

bron specs:
https://www.xs4all.nl/ser...ecificaties-tv-ontvanger/
Die energiebespaarstand gebruikt volgens mij niemand, want dan duurt het >1 minuut voor het ding opgestart is. In StandBy, wat vrijwel iedereen gebruikt, blijft het ding 4,3W gebruiken want het standbyscherm welke hij weergeeft is feitelijk gewoon een DVB-Stream.
En hierbij moet je niet zo zozeer naar 1 huishouden kijken denk ik. Er staan wellicht wel 10 miljoen van die boxjes alleen in Nederland. Dus dan praat je over 40MW aan continu vermogen, ook als ze niet gebruikt worden. En dat is wel jammer. Een iets duurder kastje wat sneller op kon starten was een stuk beter geweest voor het milieu en uiteindelijk ook voor de portemonnee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

TFHfony schreef op maandag 25 mei 2020 @ 08:40:
[...]

De huidige kastjes van KPN vallen wel mee. Die doen rond de 4W. De oude Ziggo horizon boxen rustig 30W / 40W.

[...]

Die energiebespaarstand gebruikt volgens mij niemand,
Dan ben ik blijkbaar niemand. :)
Hier 2 stuks 5202's; en ja, we hebben ff geduld voordat 'ie weer bruikbaar is. Hoe vaak schakel je 'm nou uit/aan? Hier hooguit 2x, max 3x keer per dag. (de spaarstandvertraging is trouwens 15 minuten)
Ben juist blij dat die STB's nu wel die mogelijkheid hebben; de 2952, 2260, 1853 en 1963 hadden die mogelijkheid in de praktijk niet.
En hierbij moet je niet zo zozeer naar 1 huishouden kijken denk ik. Er staan wellicht wel 10 miljoen van die boxjes alleen in Nederland. Dus dan praat je over 40MW aan continu vermogen, ook als ze niet gebruikt worden. En dat is wel jammer. Een iets duurder kastje wat sneller op kon starten was een stuk beter geweest voor het milieu en uiteindelijk ook voor de portemonnee.
Zo lust ik er nog een... :+ Hoeveel andere devices staan er in miljoenen huishoudens die veel meer (nutteloos) stroom vreten? Ik bedoel maar. :X
Nog afgezien van de router die wel dag en nacht aan staat. Of stroomverbruikende NT(U)'s, wat eigenlijk ook niet nodig is! Daarom heb ik doelbewust de glasvezel aansluiting rechtstreeks in de FRITZ!Box 5490 zitten, zonder tussenkomst van een apart gevoede NT.
Maar idd, bij de kabelaars is de situatie veel beroerder; daar is het niet-in-gebruik verbruik nog veel hoger. Laat staan, het wel-in-gebruik verbruik. :-(

En, zou ooit iemand uitgerekend hebben welke infrastructuur nou het meest energie efficiënts is? DSL, met al z'n active DSLAM apparatuur en modems aan het eindpunt? FttH (al dan niet GPON) met alle wijkPOPs, de al dan niet rechtstreeks aangesloten (glasvezel)modems en de route(ring) tot aan de AMS-IX? Of de coax infrastructuur met alle wijkcentrales en wijkkasten en stroomvretende horizon(achtige) boxen?

BTW: er zijn helemaal geen 10 miljoen huishoudens in Nederland, laat staan dat er zoveel STB's zijn... ;)
De 5202 verbruikt 4,3W als 'ie aan staat.
3,3W in standby en
0,35W in energiebespaarstand.

En ter vergelijking, een FRITZ!Box 5490 verbruikt maximaal 27W en bij gemiddeld gebruikt, zelfs met WLAN ingeschakeld, zo'n 7,2W.
Een Mediabox XL (Ziggo) slurpt maximaal 59W! En het Stand-by (midden) verbruik is alsnog 37W!
En kabelmodems zijn ook nou niet bepaald zuinig:
Energieverbruik van een kabelmodem die 24/7 aan staat

[ Voor 11% gewijzigd door ehtweak op 25-05-2020 09:03 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

ehtweak schreef op maandag 25 mei 2020 @ 08:52:
[...]

Dan ben ik blijkbaar niemand. :)
Hier 2 stuks 5202's; en ja, we hebben ff geduld voordat 'ie weer bruikbaar is. Hoe vaak schakel je 'm nou uit/aan? Hier hooguit 2x, max 3x keer per dag. (de spaarstandvertraging is trouwens 15 minuten)
Ben juist blij dat die STB's nu wel die mogelijkheid hebben; de 2952, 2260, 1853 en 1963 hadden die mogelijkheid in de praktijk niet.

[...]

Zo lust ik er nog een... :+ Hoeveel andere devices staan er in miljoenen huishoudens die veel meer (nutteloos) stroom vreten? Ik bedoel maar. :X
Nog afgezien van de router die wel dag en nacht aan staat. Of stroomverbruikende NT(U)'s, wat eigenlijk ook niet nodig is! Daarom heb ik doelbewust de glasvezel aansluiting rechtstreeks in de FRITZ!Box 5490 zitten, zonder tussenkomst van een apart gevoede NT.
Maar idd, bij de kabelaars is de situatie veel beroerder; daar is het niet-in-gebruik verbruik nog veel hoger. Laat staan, het wel-in-gebruik verbruik. :-(

En, zou ooit iemand uitgerekend hebben welke infrastructuur nou het meest energie efficiënts is? DSL, met al z'n active DSLAM apparatuur en modems aan het eindpunt? FttH (al dan niet GPON) met alle wijkPOPs, de al dan niet rechtstreeks aangesloten (glasvezel)modems en de route(ring) tot aan de AMS-IX? Of de coax infrastructuur met alle wijkcentrales en wijkkasten en stroomvretende horizon(achtige) boxen?

BTW: er zijn helemaal geen 10 miljoen huishoudens in Nederland, laat staan dat er zoveel STB's zijn... ;)
De 5202 verbruikt 4,3W als 'ie aan staat.
3,3W in standby en
0,35W in energiebespaarstand.
Inderdaad. Geen 10 miljoen huishoudens. Maar jij hebt er al 2 en zo zijn er wel meer. Dus vandaar dat ik STB's tel en niet huishoudens. En waarschijnlijk ligt de totale stroomopname van STB's hoger vanwege het feit dat er ook best nog wat onzuinigere modellen zijn dan die van KPN (Zie Horizonbox).
Zet in elke STB gewoon een klein stukje SLC geheugen waar je gewoon het actieve geheugen naar kopieert bij het uitzetten en uit terug leest bij het aanzetten. Als je ziet hoe snel een PC/Laptop vanuit hibernate kan booten met een veel groter systeem valt er op die manier echt nog wel wat winst te behalen en kan elke STB naar <0,5W in standby.
Als het aan KPN had geleden had ik hier ook nog een router achter mijn Experiabox gehad, maar ook ik heb een Fritzbox genomen zodat ik niet met NOG een stroomvreter in de meterkast kwam te zitten.

Pagina: 1 ... 11 ... 185 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen