Ik heb een mediaconverter die gaat naar mijn Ubuntu box die de rest afhandelt. Zo dus;
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| Glas | Media Converter | +--- Ubuntu Server | +--- Switch --- Desktop 1 | Desktop 2 | NAS | Wifi AP ----- Laptop 1 | Laptop 2 | +--- Switch ----- TV Internet TV Set Top Box Wifi AP ----- Telefoons Google Nest Guests |
Zo heb ik het nu werkend bij T-Mobile. Maar daar wil ik weg. Geen snelheid boven 100/100 mogelijk, terwijl het glas hier via KPN 1000/1000 kan. De switches zijn smart, die routeren de juiste VLANs voor IPTV en normaal netwerk. Krijg je bij KPN gewoon een Media Converter die je daarna een router kan inprikken?
Code, justify, code - Pitr Dubovich
Ik denk dat dit nog moet kunnen:Zapp-it schreef op maandag 20 april 2020 @ 20:28:
[...]
LOL 😊, Ik denk het niet, maar als je me kan overtuigen graag!
[Afbeelding]
"Instructie indien het menu niet beschikbaar is:
Zet de tv-ontvanger uit met de schakelaar (aan de achterzijde) of ontkoppel de stroomadapter
Wacht 30 seconden
Zet de tv-ontvanger aan met de schakelaar of sluit de stroomadapter weer aan
Druk bij het zien van het eerste deel van het balkje kort op de standby-knop (bovenop de tv-ontvanger)
Door kort op de standby-knop te drukken navigeer je in het menu.
Om een menu-item te selecteren houd je de standby-knop 3 seconden ingedrukt
Ga naar [Software verwijderen]
Selecteer [Software verwijderen] door de standby-knop een aantal seconden ingedrukt te houden
De tv-ontvanger laadt de nieuwe software nu in.
Wacht dit proces rustig af. Dit kan 20 tot 30 minuten duren.
Zet de tv-ontvanger niet uit tijdens het opnieuw inladen van de software"
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Ja. Juiste instellingen zijn bij KPN sinds een paar weken te vinden.CrimsonRider schreef op maandag 20 april 2020 @ 21:02:
Volgens mij is het antwoord, "ja dat kan" maar voor ik mijn bestelling doe bij KPN wil ik hier aan mijn medetweakers vragen wat ik ook KPN heb gevraagd; die vrije modem-keuze, maakt dat dit scenario haalbaar?
Ik heb een mediaconverter die gaat naar mijn Ubuntu box die de rest afhandelt. Zo dus;
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 Glas | Media Converter | +--- Ubuntu Server | +--- Switch --- Desktop 1 | Desktop 2 | NAS | Wifi AP ----- Laptop 1 | Laptop 2 | +--- Switch ----- TV Internet TV Set Top Box Wifi AP ----- Telefoons Google Nest Guests
Zo heb ik het nu werkend bij T-Mobile. Maar daar wil ik weg. Geen snelheid boven 100/100 mogelijk, terwijl het glas hier via KPN 1000/1000 kan. De switches zijn smart, die routeren de juiste VLANs voor IPTV en normaal netwerk. Krijg je bij KPN gewoon een Media Converter die je daarna een router kan inprikken?
Meer uurtjes dan ik wil toegeven aan besteed omdat ik zonodig een Mikrotik router wil gebruiken
Geen idee, ik heb een Experia 10 iigMeNTaL_TO schreef op zondag 19 april 2020 @ 11:25:
[...]
Nog een aanvullend vraagje hierover, is het de KPN implementatie van IPv6 die het issue is, of is de Experiabox 10 hier het issue?
Oftewel, gaat het vervangen van de router dit ook oplossen?
Precies hierom heb ik laatst een Fritzbox besteld.trankilo schreef op maandag 20 april 2020 @ 21:27:
Wij kregen op een gegeven moment een tekst in beeld dat de experiabox vervangen moest worden. IP-TV is best een uitdaging met routed vlans en igmp proxy ed.
Meer uurtjes dan ik wil toegeven aan besteed omdat ik zonodig een Mikrotik router wil gebruiken
Geen experiabox meer, en toch probleemloos werkende ITV.

Maar wanneer je via een externe VPN partij (ExpressVPN, PIA etc.) wel de behaalde upload snelheid haalt?
een woord. JA. Via VPN haal ik uberhaubt de snelheden niet meer die ik direct behaal, maar om je een beeld te geven als je direct test tegen verschillende servers -appollonius333 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:53:
Ik weet niet of ik hier goed zit, maar hebben mensen hier ook ervaringen gehad met de uploadsnelheid richting een bepaalde server wat lager is dan je abbonementssnelheid?
Maar wanneer je via een externe VPN partij (ExpressVPN, PIA etc.) wel de behaalde upload snelheid haalt?
Ik heb 500/500 - maar draai een eigen router setup waardoor de uploadsnelheid veel verder door kan "knallen" voor een tijdje, totdat de limit op het profiel een beetje inkickt. Kan het niet anders verwoorden.
Ennn als je dan speedtest doet bij bijvoorbeeld OVH

Speedtest.net servers... en hier valt meteen op dat de KPN speedtest server in rotterdam ruk is

Je ziet meteen als de upload doorknalt die eerste paar seconden.

En via Fast.com...

Dus ja. Een goede speedtest is ondertussen op Speedtest.net Jonaz of RoutIT of via fast.com
De rest, daar slaat ie iig bij mij niet door, en dan weet je dat niet volledig (zou) kunnen testen.
i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2
Ik heb zelf een 200mbit glasvezel verbinding maar haal maar 6 -7 MB/s upload naar een server in Amsterdam terwijl naar Meppel of Duitsland haal ik hoger. Met ExpressVPN aan haal ik wel de snelheid 20/25MB/s upload naar de server in Amsterdam.. Heel gek dit.menonv schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:29:
[...]
een woord. JA. Via VPN haal ik uberhaubt de snelheden niet meer die ik direct behaal, maar om je een beeld te geven als je direct test tegen verschillende servers -
Ik heb 500/500 - maar draai een eigen router setup waardoor de uploadsnelheid veel verder door kan "knallen" voor een tijdje, totdat de limit op het profiel een beetje inkickt. Kan het niet anders verwoorden.
Ennn als je dan speedtest doet bij bijvoorbeeld OVH
[Afbeelding]
Speedtest.net servers... en hier valt meteen op dat de KPN speedtest server in rotterdam ruk is![]()
Je ziet meteen als de upload doorknalt die eerste paar seconden.
[Afbeelding]
En via Fast.com...
[Afbeelding]
Dus ja. Een goede speedtest is ondertussen op Speedtest.net Jonaz of RoutIT of via fast.com
De rest, daar slaat ie iig bij mij niet door, en dan weet je dat niet volledig (zou) kunnen testen.
Info: Wikipedia: Peering
Dan zal KPN een slechter path hebben dan je VPN boer naar die specifieke bestemming.
Grappig dat het juist via een VPN beter gaat.
En voor die speedtests wil ik opmerken dat er idd ge-burst kan worden. Hierbij is de snelheid even hoger voor een bepaalde tijd en/of een bepaalde hoeveelheid. Daarna val je terug op de ingestelde snelheid.
Het hangt er van af wat de reden is. Als je zelf nooit echt iets gaat zitten instellen in je router heeft het weinig zin. De Fritzbox kent wat meer instellingsmogelijkheden.EnigmaNL schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:28:
Na de zoveelste T-mobile Thuis storing wil ik overstappen naar KPN. Ik zie dat je bij KPN kunt kiezen voor een Fritzbox modem in plaats van de Experiabox. Is dat aan te raden?
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Hoe zit het met stabiliteit en performance? Ik heb door de jaren heen regelmatig klachten gelezen over de Experia boxen, zijn daar nog steeds veel problemen mee?TFHfony schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:00:
[...]
Het hangt er van af wat de reden is. Als je zelf nooit echt iets gaat zitten instellen in je router heeft het weinig zin. De Fritzbox kent wat meer instellingsmogelijkheden.
De laatste Experiabox (v10a) schijnt behoorlijk stabiel te zijn. Eigenlijk lees ik op het KPN forum alleen af en toe problemen i.c.m. IPv6, welke dus om die reden dan ook bij de meeste mensen uit staat. Met een Fritzbox lijk je wel een volledige IPv6 (Dual Stack) te krijgen.EnigmaNL schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:03:
[...]
Hoe zit het met stabiliteit en performance? Ik heb door de jaren heen regelmatig klachten gelezen over de Experia boxen, zijn daar nog steeds veel problemen mee?
Je kan ook eventueel beginnen met de Experiabox en als deze onvoldoende bevalt alsog een Fritz!Box halen, al dan niet van KPN. Bij KPN betaal je 7,50 euro per maand extra. Je hebt hem dus met een goede 2 jaar terugverdient als je hem zelf koopt.
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Als je hem zelf koopt moet je hem ook zelf configureren neem ik aan, telt hij dan niet als eigen modem? (oftewel geen ondersteuning van KPN)TFHfony schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:06:
[...]
De laatste Experiabox (v10a) schijnt behoorlijk stabiel te zijn. Eigenlijk lees ik op het KPN forum alleen af en toe problemen i.c.m. IPv6, welke dus om die reden dan ook bij de meeste mensen uit staat. Met een Fritzbox lijk je wel een volledige IPv6 (Dual Stack) te krijgen.
Je kan ook eventueel beginnen met de Experiabox en als deze onvoldoende bevalt alsog een Fritz!Box halen, al dan niet van KPN. Bij KPN betaal je 7,50 euro per maand extra. Je hebt hem dus met een goede 2 jaar terugverdient als je hem zelf koopt.
Klopt. Als je voor 7,50 per maand een FB bij KPN afneemt dan krijg je technische ondersteuning (soort tweedelijns). Soort koppelverkoop zeg maar...EnigmaNL schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:13:
[...]
Als je hem zelf koopt moet je hem ook zelf configureren neem ik aan, telt hij dan niet als eigen modem? (oftewel geen ondersteuning van KPN)
Eigen gekochte routers (ook al is het dezelfde FB) worden wel mogelijk gemaakt door het vrijgeven van alle instellingen inclusief SIP gegevens. Maar niet ondersteund bij problemen.
Instellen van elke FB is trouwens makkelijk want AVM heeft een KPN glasprofiel in de wizzard gezet.
[ Voor 4% gewijzigd door Barre73 op 24-04-2020 11:29 ]
Ik vind het ook grappig en heb ook meerdere malen met KPN contact gehad. Zei zeiden dat het wellicht ook een routing probleem kan zijn...trankilo schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 22:39:
Zal wel gewoon een peering dingetje zijn.
Info: Wikipedia: Peering
Dan zal KPN een slechter path hebben dan je VPN boer naar die specifieke bestemming.
Grappig dat het juist via een VPN beter gaat.
En voor die speedtests wil ik opmerken dat er idd ge-burst kan worden. Hierbij is de snelheid even hoger voor een bepaalde tijd en/of een bepaalde hoeveelheid. Daarna val je terug op de ingestelde snelheid.
Op kpn.com (website van de provider KPN) ga je daar ook niet zo heel veel over vinden tot het bestelbaar is.saharoen schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:34:
Gisteren liepen er in de wijk bij mij mensen rond die naar de meterkast wilde kijken. Klopt het dat KPN in Rotterdam west glasvezel gaat plaatsen dit jaar? ik kan op kpn.com niks concreets zien.
Je moet hiervoor zijn op de website van KPN NetwerkNL zijn.
Weet je zeker dat het mensen van KPN waren trouwens? L2Fiber legt ook in Rotterdam aan.
Je zal hem dan inderdaad zelf moeten configureren. Een werkje van ongeveer 1 minuut.EnigmaNL schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:13:
[...]
Als je hem zelf koopt moet je hem ook zelf configureren neem ik aan, telt hij dan niet als eigen modem? (oftewel geen ondersteuning van KPN)
Maar, als je daar tegenop ziet, dan raad ik je eigenlijk aan om sowieso voor de Experiabox te gaan.
L2fiber is dood. Reageren niet op mail.Op website gebeurt ook niet echt veel.Zijn die failliet misschien?Weet je zeker dat het mensen van KPN waren trouwens? L2Fiber legt ook in Rotterdam aan.
Dat is niet meer zo (of het moet zijn dat je dat met '1 minuut' bedoeld, dan zeg ik niets). Sinds firmware 7.13 staat de config van o.a. KPN gewoon in de keuzelijst. KPN aanklikken en klaar. Stelt dus helemaal niets voor. Op het KPN-forum is hierover genoeg te lezen, bijvoorbeeld:TFHfony schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:05:
[...]
Je zal hem dan inderdaad zelf moeten configureren. Een werkje van ongeveer 1 minuut.
Maar, als je daar tegenop ziet, dan raad ik je eigenlijk aan om sowieso voor de Experiabox te gaan.
https://forum.kpn.com/thu.../fritz-box-bij-kpn-490648 of
https://forum.kpn.com/int...pn-glas-verbinding-478455
[ Voor 5% gewijzigd door Edje040 op 24-04-2020 13:48 ]
Dat is precies de 1 minuut die ik bedoel. .Vanaf inloggen tot het opnieuw online zijn is maximaal een minuut. Stelt inderdaad niets voor. Alleen telefonie instellen is volgens mij nog net iets meer werk, maar je internet & IP TV werkt min of meer automatisch. Maar dat deed het hier voor ook al door gewoon het XS4ALL profiel te kiezen.Edje040 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 13:47:
[...]
Dat is niet meer zo (of het moet zijn dat je dat met '1 minuut' bedoeld, dan zeg ik niets). Sinds firmware 7.13 staat de config van o.a. KPN gewoon in de keuzelijst. KPN aanklikken en klaar. Stelt dus helemaal niets voor.
Zie hier (scrollen naar beneden voor een kaart, ook aankomende projecten staan hier op):saharoen schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:06:
[...]
L2fiber is dood. Reageren niet op mail.Op website gebeurt ook niet echt veel.Zijn die failliet misschien?
https://www.kpnnetwerk.nl/waar-ligt-glasvezel/
Kan je wat specifieker zijn dan Rotterdam West? Welke wijk?
[ Voor 4% gewijzigd door Barre73 op 24-04-2020 19:11 ]
Ff alleen de publieke banner van de test groep
/f/image/i3F7kjXSL3XstNIZYXR25Lgd.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 131% gewijzigd door Get!em op 24-04-2020 22:28 ]
Dat ziet er echt een stuk beter uit zeg.Get!em schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 21:07:
Nieuwe layout van de kpn tv komt eraan. Ik zit in de pilot. Hier een screenshot [Afbeelding]
Keurig. Al mag die linker kolom flink kleiner van me, zodat het gids gedeelte meer ruimte heeft.Get!em schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 21:07:
Nieuwe layout van de kpn tv komt eraan. Ik zit in de pilot. Hier een screenshot [Afbeelding]
Sometimes you need to plan for coincidence
Gezien de beslotenheid van de testgroep, ondersteund door een afgesloten gedeelte op het KPN-forum lijkt het me niet verstandig dat je dit hier post....Get!em schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 21:07:
Klinkt logisch, maar het is een semi publieke technische testpilot . Waar iedereen zich voor kon aanmelden.Edje040 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 21:48:
[...]
Gezien de beslotenheid van de testgroep, ondersteund door een afgesloten gedeelte op het KPN-forum lijkt het me niet verstandig dat je dit hier post....
Ik heb nog even terug gezocht, maar heb nergens getekend voor geheimhouding en het staat ook niet in de voorwaarden.
Voor de zekerheid vraag ik het nog wel ff na.
:fill(white):strip_exif()/f/image/PNKRBzY1vFLsxFHHVPBW11hN.png?f=user_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 24-04-2020 22:05 ]
Dan zal het allemaal wel meevallen. Een screenshot zegt op zich ook helemaal niets natuurlijk, zeker als KPN die zelf ook op de site heeft staan.Get!em schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 21:57:
[...]
Klinkt logisch, maar het is een semi publieke technische testpilot . Waar iedereen zich voor kon aanmelden.
Ik heb nog even terug gezocht, maar heb nergens getekend voor geheimhouding en het staat ook niet in de voorwaarden.
Voor de zekerheid vraag ik het nog wel ff na.
[Afbeelding]
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Ik kan niets vinden wat zou rechtvaardigen dat mensen van KPN Netwerk NL langs huizen in het Nieuwe Westen zouden gaan om in meterkasten te kijken. Met andere woorden: er lijkt geen project van KPN te zijn om daar momenteel glasvezel aan te gaan leggen.saharoen schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:34:
Gisteren liepen er in de wijk bij mij mensen rond die naar de meterkast wilde kijken. Klopt het dat KPN in Rotterdam west glasvezel gaat plaatsen dit jaar? ik kan op kpn.com niks concreets zien.
Jammer ik zou wel glasvezel willen. Dan blijf ik komende jaren maar bij Ziggo zakelijk.Ik kan niets vinden wat zou rechtvaardigen dat mensen van KPN Netwerk NL langs huizen in het Nieuwe Westen zouden gaan om in meterkasten te kijken. Met andere woorden: er lijkt geen project van KPN te zijn om daar momenteel glasvezel aan te gaan leggen.
Ik zie graag je berekening tegemoet. Ik betaal 40 per maand inclusief 1 gigabye internet en televisie. Bij kpn 39,50 de eerste zes maanden daarna 67. Internetsnelheid is bij kpn dan de helft lager en voor unlimited Sim only betaal je een tientje per maand meer. Oftewel 37 euro per maand duurder. Spotify heb ik voor 5 per maand en betaal jij dus gewoon zelf zit in de 37 prijsverschil. Voor ziggo sport betaal ik bij tmobile 7,50WhatsappHack schreef op zondag 16 februari 2020 @ 06:01:
Zo, weer een jaartje bijgetekend voor vast - overstap naar Hussel. Dealtje gesloten waarmee ik onder de streep goedkoper uit ben dan wat T-Mobile me (ongevraagd) aanbood en a) een hoger internetsnelheid heb, b.) meer zenders krijg en 4K (al is dat niet heel boeiend), c.) betere voorwaarden mobiel (vanwege reeds bestaand abo onder de oude propositie waar Spotify nog inbegrepen zit en meer data in de EU), d.) aansluitkosten ontwijk (maar als ik T-Mobile ff gebeld had waren die vast kwijt gescholden.), e.) geen zorgen hoeven maken over de overstap van alles, f.) na 6 maanden net iets goedkoper uit ben dan wat ik nu lap terwijl ik meer krijg en g.) F1 in het pakket zal hebben, wat nodig is omdat de Ziggo eindelijk besloten had om de kabel eens los te trekken.
(Ziggo was bij oplevering van de nieuwbouwwijk lui geweest en had alle kabels aangesloten
Snap ik ergens wel, anders moeten ze een paar keer een monteur sturen als blijkt dat x aantal mensen voor Ziggo kiezen in zo'n wijk. Meteen aansluiten zal wel goedkoper geweest zijn, hoeven ze enkel een modem te sturen en klaar. Maar 't heeft wel ff een paar jaar geduurd voordat ze 't ongedaan gemaakt hebben.)
Blij dat ik bij KPN kan blijven.Zat eerst hard te twijfelen omdat T-Mobile een wel heel erg goed aanbod had (al vraag ik me af of de kwaliteit even hoog is qua hardware en klantenservice), maar KPN is met deze deal duidelijk goedkoper én beter. Dan is de keuze heel snel gemaakt.
Extra blij omdat dat hele T-Mobile me voor geen hol aanstaat met dat anti-netneutraliteit beleid van ze, dus dat scheelt ook weer.
![]()
Ben heel erg benieuwd naar die 4K ontvanger...!
Heeft iemand enig idee wat het stroomverbruik is van dat ding? Kan het nergens vinden, wat me verbaasde omdat ik meende dat het verplicht is om die informatie te verstrekken. Heb nu een Arcadyan of Arrys staan, even vergeten welke van de twee, maar die zuipt geloof ik maar 8W ofzo in bedrijf.
Dan ligt er bij WhatsApphack waarschijnlijk geen eigen netwerk van T-Mobile en is T-Mobile dus al duurder.el flaco schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 12:09:
[...]
Ik zie graag je berekening tegemoet. Ik betaal 40 per maand inclusief 1 gigabye internet en televisie. Bij kpn 39,50 de eerste zes maanden daarna 67. Internetsnelheid is bij kpn dan de helft lager en voor unlimited Sim only betaal je een tientje per maand meer. Oftewel 37 euro per maand duurder. Spotify heb ik voor 5 per maand en betaal jij dus gewoon zelf zit in de 37 prijsverschil. Voor ziggo sport betaal ik bij tmobile 7,50ook daar vraagt kpn volgens haar site het dubbele voor. Leve het eigen netwerk van tmobile.
Sterker nog, T-Mobile biedt buiten ODF gebied tegenwoordig ook maar maximaal 100Mbit down, dus dan gaat de vergelijking al niet meer op.
Overigens klopt jouw berekening ook niet helemaal. Unlimited Sim only is voor 27,50 te krijgen als je ook al vaste diensten afneemt bij KPN. Dus hetzelfde truukje als T-Mobile doet. Bundelen is korting.
Spotify voor 5 euro? Welk pakket is dat?
Ziggo sport hebben wij niet bij KPN. F1 kijken we via de satelliet.
Ik heb dezelfde vergelijking wel eens bij T-Mobile gemaakt, en ik kwam dan rond hetzelfde bedrag als KPN uit. Met 50Mbit DSL en wat extra tv zenders. Opnemen schijnt bij T-Mobile nog niet echt mogelijk te zijn en dat is een van de redenen om toen bij KPN te blijven.
Net gekeken bij T-Mobile: maximaal pakket voor 25 euro (als ik T-Mobile mobiel abonnement zou hebben),krakendmodem schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 12:41:
[...]
Dan ligt er bij WhatsApphack waarschijnlijk geen eigen netwerk van T-Mobile en is T-Mobile dus al duurder.
Sterker nog, T-Mobile biedt buiten ODF gebied tegenwoordig ook maar maximaal 100Mbit down, dus dan gaat de vergelijking al niet meer op.
Overigens klopt jouw berekening ook niet helemaal. Unlimited Sim only is voor 27,50 te krijgen als je ook al vaste diensten afneemt bij KPN. Dus hetzelfde truukje als T-Mobile doet. Bundelen is korting.
Spotify voor 5 euro? Welk pakket is dat?
Ziggo sport hebben wij niet bij KPN. F1 kijken we via de satelliet.
Ik heb dezelfde vergelijking wel eens bij T-Mobile gemaakt, en ik kwam dan rond hetzelfde bedrag als KPN uit. Met 50Mbit DSL en wat extra tv zenders. Opnemen schijnt bij T-Mobile nog niet echt mogelijk te zijn en dat is een van de redenen om toen bij KPN te blijven.
Maximaal 100Mbit (is nu nog 50Mbit max vanwege DSL, glas ligt er al wel).
:strip_exif()/f/image/MTvIUh0EPiUre9Hi9aFRFLV2.jpg?f=fotoalbum_large)
Momenteel betaal ik bij KPN 57,50 voor hetzelfde pakket (max 50Mbit internet) met de TV zenders icm met KPN mobiel unlimited voor 27.00 (aanbieding). En zodra wij naar glasvezel gaan, krijgen we ook weer een paar maanden de hoogste snelheid voor gratis.
Het scheelt dus maar een paar euro per maand meer in mijn geval. En dan blijf ook ik liever bij KPN aangezien die hun hardware nu best goed op orde hebben.
100/30 van T-Mobile is ook DSL. Glas zou 100/100 laten zien.krakendmodem schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 12:55:
Net gekeken bij T-Mobile: maximaal pakket voor 25 euro (als ik T-Mobile mobiel abonnement zou hebben),
Maximaal 100Mbit (is nu nog 50Mbit max vanwege DSL, glas ligt er al wel)
Dat klopt. T-Mobile laat hier alleen DSL zien terwijl hier ook glasvezel (van KPN) in de meterkast aanwezig is. Maar voor de prijs maakt het niets uit. Het blijft even duur. Snelheid ligt natuurlijk iets hoger.NielsFL schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 13:06:
[...]
100/30 van T-Mobile is ook DSL. Glas zou 100/100 laten zien.
Waarschijnlijk kunnen we momenteel geen glas bestellen bij T-Mobile vanwege die ruzie met KPN. (En door corona komen er geen monteurs aan huis)
100/30 gaat hier never nooit binnenkomen op DSL. De lijn kan maximaal 55/10 aan (wat T-Mobile ook aangeeft trouwens).
[ Voor 3% gewijzigd door krakendmodem op 25-04-2020 14:57 ]
Zeker dat dat glasvezel van KPN NetwerkNL is?krakendmodem schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 14:56:
[...]
Dat klopt. T-Mobile laat hier alleen DSL zien terwijl hier ook glasvezel (van KPN) in de meterkast aanwezig is. Maar voor de prijs maakt het niets uit. Het blijft even duur. Snelheid ligt natuurlijk iets hoger.
Waarschijnlijk kunnen we momenteel geen glas bestellen bij T-Mobile vanwege die ruzie met KPN. (En door corona komen er geen monteurs aan huis)
100/30 gaat hier never nooit binnenkomen op DSL. De lijn kan maximaal 55/10 aan (wat T-Mobile ook aangeeft trouwens).
Daar is KPN-WBA de operator op en daar levert T-Mobile 100/100 over.
Als T-Mobile geen glas beschikbaar laat zien dan is het dus mogelijk geen glasvezel van KPN NetwerkNL?
ik mag hopen dat het voor die tijd gereed is. Ik werk momenteel thuis, alles via internet. Soort van spannend. Gelukkig hebben we de smartphone nog
Dat flinterdunne gele draadje is een glasvezelkabelFratema schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:48:
Ik heb KPN Hussel besteld en zou gisteren, vrijdag 24/4 worden aangesloten. Echter, maandag al een SMS-je gehad dat het feest niet doorgaat, ws voortkomend uit coronagedoe denk ik. Ik kijk nooit naar mijn SMS-jes dus ik belde gister maar eens even 08000402. Kreeg een of andere handige harrie die mijn verzekerde dat ik het zelf ook wel kon aansluiten. OK, gekeken en nu bleek dat mijn huidige provider mijn Genexis-kastje heeft veranderd. geen CAT-5 kabeltje tussen Genexis en de router, maar een flinterdun geel draadje. Weer gebeld met 08000402 en dit uitgelegd. Ik kan niet anders dan toch maar wachten op een monteur.... Mijn huidige provider loopt door tot uiterlijk 5 juni
ik mag hopen dat het voor die tijd gereed is. Ik werk momenteel thuis, alles via internet. Soort van spannend. Gelukkig hebben we de smartphone nog
Je huidige provider heeft de NT blijkbaar vervangen voor een zogenaamde patchcover.
Dan rest er inderdaad niets anders dan wachten, de monteur moet hoe dan ook een NT komen monteren (die sturen ze niet meer mee in het installatiepakket)
100% KPN Netwerk NL.Dennis-L schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:48:
[...]
Zeker dat dat glasvezel van KPN NetwerkNL is?
Daar is KPN-WBA de operator op en daar levert T-Mobile 100/100 over.
Als T-Mobile geen glas beschikbaar laat zien dan is het dus mogelijk geen glasvezel van KPN NetwerkNL?
KPN Fourstack geeft ook aan dat glasvezel hier mogelijk is. De website van KPN zelf geef ook aan dat glasvezel hier mogelijk is.
Ik moet zeggen dat de glasvezel ongeveer een maand geleden is aangelegd. Het kan dus zijn dat dit nog niet bij T-Mobile in de systemen staat. Bij meerdere providers kan ik alleen DSL bestellen en geen glas. En in verband met de corona uitbraak hebben wij van KPN ook bericht gehad dat de migratie naar glasvezel iets langer op zich laat wachten.
:strip_exif()/f/image/uCmCuiGjLaLo6rCMvvC7wY3O.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo ziet het er bij onze buren eruit. Het zwarte kastje moet bij ons nog geplaatst worden. Die hebben wij dus niet omdat onze kant van de straat net voor de corona-uitbraak is aangesloten.
[ Voor 6% gewijzigd door krakendmodem op 25-04-2020 17:16 ]
Aha!krakendmodem schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 17:15:
[...]
100% KPN Netwerk NL.
KPN Fourstack geeft ook aan dat glasvezel hier mogelijk is. De website van KPN zelf geef ook aan dat glasvezel hier mogelijk is.
Ik moet zeggen dat de glasvezel ongeveer een maand geleden is aangelegd. Het kan dus zijn dat dit nog niet bij T-Mobile in de systemen staat. Bij meerdere providers kan ik alleen DSL bestellen en geen glas. En in verband met de corona uitbraak hebben wij van KPN ook bericht gehad dat de migratie naar glasvezel iets langer op zich laat wachten.
[Afbeelding]
Zo ziet het er bij onze buren eruit. Het zwarte kastje moet bij ons nog geplaatst worden. Die hebben wij dus niet omdat onze kant van de straat net voor de corona-uitbraak is aangesloten.
GPON
Ja dan is T-Mobile niet leverbaar inderdaad
En waarom dan niet vraag ik mij af...Dennis-L schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 18:02:
[...]
Aha!
GPON![]()
Alleen KPN zelf verkoopt glasvezel op de website. Andere aanbieders zoals oxxio, budget (die volledig KPN resellen) bieden het ook al niet. Dus denk dat er nog iets "aan gevinkt" moet worden.
Heb wel eens de reden hierachte gelezen, maar kan ik niet terugvinden.
Nou dat heeft met GPON te maken.krakendmodem schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 18:09:
[...]
En waarom dan niet vraag ik mij af...
Alleen KPN zelf verkoopt glasvezel op de website. Andere aanbieders zoals oxxio, budget (die volledig KPN resellen) bieden het ook al niet. Dus denk dat er nog iets "aan gevinkt" moet worden.
Heb wel eens de reden hierachte gelezen, maar kan ik niet terugvinden.
Heel erg in het kort..
Bij EoF en GoF (P2P) kan je op de DSLAM (switch) per klant een poort configureren.
Bij GPON krjgen alle aansluitingen op dezelfde splitter ook allemaal exact hetzelfde signaal binnen.
De ONT (dat zwarte kastje in je huis) filtert daar het verkeer weer uit dat voor jou bestemd is.
Er hoeft dus niets aangevinkt te worden, het is nu technisch (nog) niet mogelijk.
CorrectHmmbob schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 19:10:
Maar als je het zo uitlegt, dan is fiber ineens een shared medium (zoals je Ziggo coax)?
Zoiets:
:strip_exif()/f/image/9rnlTUm9YdRPGGg7Y9UBJy62.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 48% gewijzigd door krakendmodem op 25-04-2020 19:18 ]
Maar dit geldt (in mindere mate) ook voor DSL. Voorheen werd je bij Tele2 gewoon op een Tele2 DSLAM ingeprikt. Met die vectoring kasten van tegenwoordig leveren alle providers gewoon vanuit de de KPN DSLAM in de straatkast en wordt het verkeer voor een andere ISP op een andere VLAN gedropt en naar de betreffende ISP gerouteerd. (Zoiets in ieder geval).Dennis-L schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 18:52:
[...]
Nou dat heeft met GPON te maken.
Heel erg in het kort..
Bij EoF en GoF (P2P) kan je op de DSLAM (switch) per klant een poort configureren.
Bij GPON krjgen alle aansluitingen op dezelfde splitter ook allemaal exact hetzelfde signaal binnen.
De ONT (dat zwarte kastje in je huis) filtert daar het verkeer weer uit dat voor jou bestemd is.
Er hoeft dus niets aangevinkt te worden, het is nu technisch (nog) niet mogelijk.
Lijkt mij dat dit bij GPON glasvezel ook kan, ook al is het geen AON/PtP meer.
Het enige wat niet kan is meerdere actieve operators met eigen apparatuur zoals bij de klassieke PtP netwerken.
Omdat er al een ONT op de aansluiting zit kan hun eigen mediaconverter niet meer gebruikt worden. Daar zit voor hen blijkbaar een probleempje.
Zo heb ik het in ieder geval begrepen.
Ah, dat klinkt een stuk logischer.Barre73 schreef op zondag 26 april 2020 @ 08:12:
T-Mobile kan momenteel nog niet leveren op een GPON aansluiting omdat ze dan zelf ook weer een aanpassing in de configuratie moeten doen.
Omdat er al een ONT op de aansluiting zit kan hun eigen mediaconverter niet meer gebruikt worden. Daar zit voor hen blijkbaar een probleempje.
Zo heb ik het in ieder geval begrepen.
We wachten wel af. Oxxio en NLE/budget zijn hier ook nog niet leverbaar. Komt vanzelf wel
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Hier nog wat informatie en uitleg over de verschillen tussen GPON en EPON
GPON
In de loop der jaren zijn er verschillende PON-standaarden ontwikkeld. Eind jaren negentig creëerde de International Telecommunications Union (ITU) de APON-standaard, die de Asynchronous Transfer Mode (ATM) gebruikte voor pakketoverdracht over lange afstanden. Omdat ATM niet langer wordt gebruikt, is er een nieuwere versie gemaakt, de breedband-PON of BPON. Aangewezen als ITU-T G.983, voorzag deze standaard in 622 Mbits / s stroomafwaarts en 155 Mbits / s stroomopwaarts.
Hoewel BPON nog steeds in sommige systemen kan worden gebruikt, gebruiken de meeste huidige netwerken GPON of Gigabit PON. De ITU-T-standaard is G.984. Het levert 2.488 Gbit / s stroomafwaarts en 1.244 Gbit / s stroomopwaarts.
GPON maakt gebruik van optische golflengteverdeling multiplexing (WDM), zodat een enkele vezel kan worden gebruikt voor zowel stroomafwaartse als stroomopwaartse gegevens. Een laser op een golflengte (λ) van 1490 nm verzendt stroomafwaartse gegevens. Stroomopwaartse gegevens worden verzonden op een golflengte van 1310 nm. Als tv wordt gedistribueerd, wordt een golflengte van 1550 nm gebruikt.
Terwijl elke ONU de volledige downstream-snelheid van 2.488 Gbit / s krijgt, gebruikt GPON een Time Division Multiple Access (TDMA) -indeling om aan elke gebruiker een specifiek tijdslot toe te wijzen. Dit verdeelt de bandbreedte zodat elke gebruiker een fractie krijgt zoals 100 Mbit / s, afhankelijk van hoe de serviceprovider deze toewijst.
De upstream-snelheid is lager dan het maximum omdat deze wordt gedeeld met andere ONU's in een TDMA-schema. De OLT bepaalt de afstand en tijdsvertraging van elke abonnee. Vervolgens biedt software een manier om tijdsloten toe te wijzen aan upstream-gegevens voor elke gebruiker.
De typische splitsing van een enkele vezel is 1:32 of 1:64. Dat betekent dat elke glasvezel plaats kan bieden aan 32 of 64 abonnees. In sommige systemen zijn splitsingsverhoudingen tot 1: 128 mogelijk.
Wat betreft het gegevensformaat, de GPON-pakketten kunnen ATM-pakketten rechtstreeks verwerken. Bedenk dat ATM alles verpakt in pakketten van 53 bytes met 48 voor gegevens en 5 voor overhead. GPON gebruikt ook een generieke inkapselingsmethode om andere protocollen te dragen. Het kan Ethernet, IP, TCP, UDP, T1 / E1, video, VoIP of andere protocollen inkapselen zoals vereist door de gegevensoverdracht. De minimale pakketgrootte is 53 bytes en het maximum is 1518. AES-codering wordt alleen downstream gebruikt.
De nieuwste versie van GPON is een 10-Gigabit-versie genaamd XGPON of 10G-PON. Naarmate de vraag naar video en over-the-top (OTT) tv-diensten is toegenomen, is er een toenemende behoefte om de lijnsnelheden te verhogen om de enorme gegevens van high-definition video te verwerken. XGPON dient hiervoor. De ITU-standaard is G.987.
De maximale snelheid van XGPON is 10 Gbit / s (9,95328) stroomafwaarts en 2,5 Gbit / s (2,48832) stroomopwaarts. Er worden verschillende WDM-golflengten gebruikt, 1577 nm stroomafwaarts en 1270 nm stroomopwaarts. Hierdoor kan 10-Gbit / s-service naast elkaar bestaan op dezelfde glasvezel met standaard GPON. Optische splitsing is 1: 128 en gegevensopmaak is hetzelfde als GPON. Het maximale bereik is nog steeds 20 km. XGPON is nog niet op grote schaal geïmplementeerd, maar biedt een uitstekend upgradepad voor serviceproviders en klanten.
Electronicdesign Com Sites Electronicdesign com Bestanden Uploads 2014 01 0114 Wtd Frenzel Fig
De meeste PON's zijn zo geconfigureerd. Het aantal splitters en splitniveaus varieert per leverancier en systeem. Split ratio's zijn meestal 1:32 of 1:64, maar kunnen hoger zijn.
EPON
Het Institute of Electrical and Electronic Engineers (IEEE) heeft nog een nieuwere PON-standaard ontwikkeld. Gebaseerd op de Ethernet-standaard 802.3, specificeert EPON 802.3ah een soortgelijk passief netwerk met een bereik tot 20 km. Het gebruikt WDM met dezelfde optische frequenties als GPON en TDMA. De ruwe lijn datasnelheid is 1,25 Gbit / s in zowel de stroomafwaartse als stroomopwaartse richtingen. Soms hoor je het netwerk dat Gigabit Ethernet PON of GEPON wordt genoemd.
EPON is volledig compatibel met andere Ethernet-standaarden, dus conversie of inkapseling is niet nodig bij het verbinden met Ethernet-gebaseerde netwerken aan beide kanten. Hetzelfde Ethernet-frame wordt gebruikt met een payload tot 1518 bytes. EPON gebruikt niet de CSMA / CD-toegangsmethode die in andere versies van Ethernet wordt gebruikt. Aangezien Ethernet de primaire netwerktechnologie is die wordt gebruikt in lokale netwerken (LAN's) en nu in stedelijke netwerken (MAN's), is er geen protocolconversie nodig.
Er is ook een 10-Gbit / s Ethernet-versie die 802.3av wordt genoemd. De werkelijke lijnsnelheid is 10,3125 Gbit / s. De primaire modus is 10 Gbit / s stroomopwaarts en stroomafwaarts. Een variatie gebruikt stroomopwaarts 10 Gbit / s en stroomopwaarts 1 Gbit / s. De 10-Gbit / s-versies gebruiken verschillende optische golflengten op de glasvezel, 1575 tot 1580 nm stroomafwaarts en 1260 tot 1280 nm stroomopwaarts, zodat het 10-Gbit / s-systeem kan worden gemultiplext op dezelfde vezel als een standaard 1-Gbit / s systeem.
Ik heb ook GPON en volgens t-mobile kunnen ze hier gewoon glasvezel leveren (sterker nog, iedere glasprovider kan hier leveren volgens vergelijking sites).Dennis-L schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 18:02:
[...]
Aha!
GPON![]()
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
De technische drager is verder niet van invloed voor de Wholesale overeenkomst.
Wat wel van invloed is de gerechtelijke uitspraak dat Telecom bedrijven niet verplicht kunnen worden om producten of diensten van concurrenten door te geven.
Door een rare situatie in het verleden was KPN het enigste bedrijf 'verplicht' om dit wel te doen. Die regeling is bedacht uit de tijd van voor het internet en had betrekking op vaste telefonie. In de telefooncentrales konden andere bedrijven ruimte huren en hun apparatuur plaatsen om in te haken op het telefoonnetwerk.
Daar is door breedband aanbieders vanzelfsprekend jaren lang misbruik van gemaakt door die regeling door te trekken naar andere (breedband) diensten en deze aan te bieden via dat netwerk. Er was zelfs een soort vanzelfsprekendheid ontstaan alsof het normaal is. Dat stopt door deze uitspraak.
Als onze roze Duitse vrienden serieus zijn om hier in Nederland vastnet diensen te willen blijven aanbieden dan zullen ze meer ambitie moeten tonen.
En dat geldt voor alle andere partijen die de laatste jaren op kosten van KPN hebben kunnen meeliften.
Dat is wel wat simpel. Elk serieus alternatief is opgekocht door KPN en daarmee heeft KPN de prijs tot intrede in deze markt zodanig verhoogd dat alleen de aller aller groitste bedrijven het nog zouden kunnen veroorloven, maar daarmee zo'n lage ROI hebben dat ze dat geld beter in het buitenland kunnen uitgeven.trankilo schreef op zondag 26 april 2020 @ 12:20:
[...]
En dat geldt voor alle andere partijen die de laatste jaren op kosten van KPN hebben kunnen meeliften.
De facto monopolie dus (of eigenlijk duopolie).
Dit is een reguliere 7x14 buiskabel. In elk van deze tubes kan en wordt een 96 vezelige kabel geblazen van de PoP naar een DP.Tommert38 schreef op zondag 26 april 2020 @ 12:15:
Tijdens een rondje in de wijk, waar dus glasvezel wordt aangelegd, zag ik onderstaande gekleurde kabels liggen. Iemand enige idee waarom deze gekleurd zijn? Heeft dit te maken met de splitsing, dus dat er per kleurtje 32 of 64 vezels vanuit een splitter komen?
[Afbeelding]
Of in een Gpon netwerk van straatkast naar een DP of van cityPoP naar straatkast.
Kleuren hebben niets te maken met vezels of splitters maar is gewoon ter onderscheiding. Alle glasvezel werkt met kleuren om een en ander te kunnen identificeren.
Wij hebben 1gb/s glas van KPN.
De laatste dagen zijn er her en der wat werkzaamheden gedaan in de tuin rondom mijn huis,
Nu merk ik sinds gisteren dat mijn internet snelheid fluctueerd van 200mb/s tot +- 800mb/s.
Stel de glas kabel die vanaf de stoep richting het huis loopt is geraakt oid, zou dit de oorzaak kunnen zijn?
Zo ver ik weet hebben wij niets geraakt maar indien dit zo is zou dit een fluctuerende snelheid kunnen veroorzaken of ligt het dan direct helemaal plat?
Is er een test om langdurig de snelheid te testen en eventueel packet lost?
Bedankt alvast.
Nee, als je een glasvezel raakt, en daarmee sloopt, dan komt het licht niet door en heb je geen verbinding.Scamid schreef op zondag 26 april 2020 @ 14:25:
Beste,
De laatste dagen zijn er her en der wat werkzaamheden gedaan in de tuin rondom mijn huis,
Nu merk ik sinds gisteren dat mijn internet snelheid fluctueerd van 200mb/s tot +- 800mb/s.
Stel de glas kabel die vanaf de stoep richting het huis loopt is geraakt oid, zou dit de oorzaak kunnen zijn?
Zo ver ik weet hebben wij niets geraakt maar indien dit zo is zou dit een fluctuerende snelheid kunnen veroorzaken of ligt het dan direct helemaal plat?
Bedankt alvast.
Het licht bounced niet altijd opdezelfde manier door de vezel toch, dus als je hem net tot op de grens hebt verbogen/geraakt kan het, lijkt me, zo zijn dat niet alle signalen overkomen en je met error checking wel verbinding hebt, maar niet op de volle snelheid. Kans lijkt me wel behoorlijk klein aangezien die vezels behoorlijk dun zijn en er toch nogeen in verhouding bestdikke mantel omheen zit.BartW schreef op maandag 27 april 2020 @ 08:50:
[...]
Nee, als je een glasvezel raakt, en daarmee sloopt, dan komt het licht niet door en heb je geen verbinding.
Theoretisch heb je gelijk maar een kabel in de grond raken en hem in een dusdanige bocht leggen dat het licht uittreedt en daarbij niet de vezel slopen is zo goed als uitgesloten. Verder is de vezel de dikte van een haar, deze raken waardoor het halfdoor is is dus helemaal niet mogelijk.Caelorum schreef op maandag 27 april 2020 @ 08:59:
[...]
Het licht bounced niet altijd opdezelfde manier door de vezel toch, dus als je hem net tot op de grens hebt verbogen/geraakt kan het, lijkt me, zo zijn dat niet alle signalen overkomen en je met error checking wel verbinding hebt, maar niet op de volle snelheid. Kans lijkt me wel behoorlijk klein aangezien die vezels behoorlijk dun zijn en er toch nogeen in verhouding bestdikke mantel omheen zit.
Ik zeg dat het de betrouwbaarheid van de speedtest die je gebruikt zou kunnen zijn. Probeer eens ovh.net.Scamid schreef op zondag 26 april 2020 @ 14:25:
Beste,
Bedankt alvast.
Ik blijf het raar vinden, volgens OVH.net haal ik maar 200/200 op diverse servers terwijl ik vlak erna speedtest.net doe en 800/500 haal, op speedtest.net lijkt het nu wel stabiel op diverse servers.
Het lijkt me dus ok (los van de laatste 100up), maar 100% zeker weet ik het nu niet

Vroeger nooit problemen met Speedtest...
[ Voor 6% gewijzigd door LearnDriver op 28-04-2020 13:29 ]
Stiekem blij dat ik nog op DSL zit
Op zich niet per se een nadeel van xPON.krakendmodem schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:30:
En zojuist ook één van de nadelen van GPON ondervonden. De hele buurt zit in één klap zonder internet. Alle internet lijnen liggen eruit, terwijl alle lampjes op het zwarte doosje wel netjes groen branden. (Power, PON en LAN. Alarm brandt dan weer niet).
Stiekem blij dat ik nog op DSL zit
Als een switch of DSLAM in de PoP stuk gaat zitten er in 1 klap ook veel mensen zonder internet
Nog eens goed gekeken en geteld langs de huizen, het lijkt er eigenlijk op dat dit huis gewoon vergeten is met de aanleg. De vezel helemaal links van de gevel is hoogstwaarschijnlijk voor de buren. Ons huis heeft een markering op de grond, net als de andere huizen, maar er is duidelijk niet naar onze markering toe gegraven en er komt geen vezel naar boven. Grachtenpanden (zonder tuin), dus een beetje verwarrende situatie met huisnummering en scheiding tussen huizen.DiedB schreef op zondag 12 april 2020 @ 20:31:
Straat is vorige week open gegaan voor glasvezel. Echter is de vezel bij het huis aan de verkeerde kant naar boven gebracht (aan de straat, er is geen voortuin). Er zit zo'n 6 meter aan stoep tussen de plek waar de vezel omhoog komt en de vezel uiteindelijk doorgevoerd zou moeten worden naar de meterkast (waar de stickers zitten). Wordt er genoeg kabel ingegraven om die afstand nog te overbruggen en gaat de monteur die langskomt even 6 meter stoep openmaken?
Wat gebeurt er in deze situatie?
Ik denk dat je dit beter aan KPN NetwerkNL kan vragen.DiedB schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:43:
[...]
Nog eens goed gekeken en geteld langs de huizen, het lijkt er eigenlijk op dat dit huis gewoon vergeten is met de aanleg. De vezel helemaal links van de gevel is hoogstwaarschijnlijk voor de buren. Ons huis heeft een markering op de grond, net als de andere huizen, maar er is duidelijk niet naar onze markering toe gegraven en er komt geen vezel naar boven. Grachtenpanden (zonder tuin), dus een beetje verwarrende situatie met huisnummering en scheiding tussen huizen.
Wat gebeurt er in deze situatie?
Je kan ze bellen op 088 006 37 44
Dat is ook waar.Dennis-L schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:39:
[...]
Op zich niet per se een nadeel van xPON.
Als een switch of DSLAM in de PoP stuk gaat zitten er in 1 klap ook veel mensen zonder internet
We horen het vanmiddag. Monteur komt al langs. Kan 'ie z'n bon meteen afsluiten dat de rest van de buurt ook storing heeft.
De servicedesk heeft wel een nieuw modem opgestuurd en 50GB data cadeau gedaan op alle mobiele abonnementen
In het oude huis twee jaar lang Tele2 gehad. Dat is nooit helemaal geweldig geweest, maar goed genoeg.
Nu we gaan verhuizen en er glasvezel ligt, maar meteen overgestapt. Zat al een paar weken te azen op een leuke welkomsactie en zag net dat je via Pricewise tot begin mei naast 50% korting op je internet abonnement (die actie loopt al even), nu ook 70 euro extra cashback krijgt als je voor 50Mbit kiest. (100Mbit levert een lagere cashback op vreemd genoeg.)
Een nette deal voor een jaar glasvezel + TV dacht ik.
:fill(white):strip_exif()/f/image/QHCornZJWRV9MBvwZchzmugE.png?f=user_large)
Met bovenstaande deal en zonder aansluitkosten is het net zoveel als de aanbieding die ik bij Telfort heb gekregen.. dan heb ik liever de 4K ontvanger met bluetooth afstandsbediening
Jep, ik. Ik kreeg een nieuwe Experiabox (v10a) en nieuwe STB's (non-4K). De apparatuur van Telfort heb ik hier nog steeds liggen na bijna 9 maanden (Experiabox V10 en 2 STB's). Binnenkort toch maar eens informeren of ze hun spullen niet terug hoeven te hebben.Skylevel schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:46:
Is er al iemand 'overgestapt' van Telfort naar KPN? Je betaalt dan geen aansluitkosten, dus behoud je je oude apparatuur?
Met bovenstaande deal en zonder aansluitkosten is het net zoveel als de aanbieding die ik bij Telfort heb gekregen.. dan heb ik liever de 4K ontvanger met bluetooth afstandsbediening
Maar ik heb dus gewoon nieuwe apparatuur gekregen vanuit KPN bij mijn overstap.
Heeft ie nog laten weten wat het is geweest?krakendmodem schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:54:
[...]
Dat is ook waar.
We horen het vanmiddag. Monteur komt al langs. Kan 'ie z'n bon meteen afsluiten dat de rest van de buurt ook storing heeft.
De servicedesk heeft wel een nieuw modem opgestuurd en 50GB data cadeau gedaan op alle mobiele abonnementen
Volgens de cryptische omschrijving van de buurvrouw was het een kaart die kapot was. De aanlegploeg was namelijk ook vrij snel bij de monteur. Dus was binnen enkele uren opgelost.Dennis-L schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 19:03:
[...]
Heeft ie nog laten weten wat het is geweest?
Wat vreemd dat je geen 4K ontvanger hebt ontvangen! Ik lees op de website dat iedereen die vanaf 1 oktober 2019 klant wordt die nieuwe ontvanger krijgt. Of ben je eerder overgestapt?Mint schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 18:48:
[...]
Jep, ik. Ik kreeg een nieuwe Experiabox (v10a) en nieuwe STB's (non-4K). De apparatuur van Telfort heb ik hier nog steeds liggen na bijna 9 maanden (Experiabox V10 en 2 STB's). Binnenkort toch maar eens informeren of ze hun spullen niet terug hoeven te hebben.
Maar ik heb dus gewoon nieuwe apparatuur gekregen vanuit KPN bij mijn overstap.
Dat schrijft hij al... Bijna 9 maanden geleden.Skylevel schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 22:52:
[...]
Wat vreemd dat je geen 4K ontvanger hebt ontvangen! Ik lees op de website dat iedereen die vanaf 1 oktober 2019 klant wordt die nieuwe ontvanger krijgt. Of ben je eerder overgestapt?
Even gegraven in mijn mailbox: ik heb op 14 september de overstap aangevraagd en ben 9 oktober aangesloten. Ik denk dat ik dus buiten de boot val met die 4K ontvanger, maar eerlijk gezegd hecht ik daar nog niet zoveel waarde aan. Ik heb wel een 4K TV maar volgens mij is er nog niet zoveel 4K content. Een bluetooth afstandsbediening is leuk, maar de infrarood afstandsbediening die bij de Arris STB zit werkt voor mij prima.Skylevel schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 22:52:
[...]
Wat vreemd dat je geen 4K ontvanger hebt ontvangen! Ik lees op de website dat iedereen die vanaf 1 oktober 2019 klant wordt die nieuwe ontvanger krijgt. Of ben je eerder overgestapt?
Welke switch kan ik hiervoor het beste aanschaffen? Moet deze aan specifieke eisen voldoen?
Huidige situatie is een Cat6-kabel vanuit mijn V10 modem direct naar de zolder. Hierop zou ik dan een switch willen aansluiten om zo de afzonderlijke apparaten te voorzien van een netwerkverbinding.
Ik hoor graag jullie mening.
https://apparatuurvoorthu...42/switch-netgear-gs105e/
Over het algemeen werkt elke switch wel. Ik heb hier een goedkope TP-link liggen die z'n werk goed doet, maar daar hangt geen ITV aan. Ik ben ook aan het rondkijken voor een andere switch en denk zelf voor die Netgear te gaan.
Aangezien je er ook een settop-box neer wil zetten moet de switch IGMP snooping ondersteunen.Skarloc schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:52:
Ik wil bij mij op zolder een switch plaatsen om zowel mijn computer, console en kpn settop-box te voorzien van een bekabelde verbinding.
Welke switch kan ik hiervoor het beste aanschaffen? Moet deze aan specifieke eisen voldoen?
Huidige situatie is een Cat6-kabel vanuit mijn V10 modem direct naar de zolder. Hierop zou ik dan een switch willen aansluiten om zo de afzonderlijke apparaten te voorzien van een netwerkverbinding.
Ik hoor graag jullie mening.
KPN zelf verkoopt hier een switchje voor.
Wat @krakendmodem dus ook zegt
De v10apennywiser schreef op woensdag 29 april 2020 @ 10:13:
Wat voor Experiabox wordt er rmomenteel uitgeleverd als je nu glasvezel van KPN neemt? Ik heb alleen wat gemapte nat poortjes nodig, kan dit hiermee? Kan je het wifi kanaal aanpassen?
Misschien dat incidenteel de v10 ook nog wordt uitgeleverd, maar dat weet ik niet zeker.
[ Voor 10% gewijzigd door Dennis-L op 29-04-2020 10:33 ]
Welke beperking loop je tegenaan met dit modem, als je net wat meer wilt dan gemiddeld?
Staat poort 25 open bij KPN trouwens?
Ligt helemaal aan je wensen. Maar sinds een paar weken heeft KPN alle info vrijgegeven om je eigen router aan te sluiten. Dus gewoon bestellen. Als die V10a niet kan wat jij wil, hang je je eigen router eraan.pennywiser schreef op woensdag 29 april 2020 @ 10:49:
Ok dank, dat is deze: nieuws: KPN toont nieuwe Experiabox V10a met vplus-ondersteuning - update 2
Welke beperking loop je tegenaan met dit modem, als je net wat meer wilt dan gemiddeld?
Staat poort 25 open bij KPN trouwens?
En goed aanwezig. Er waren dacht ik wat problemen met tp-link switches die het wel 'ondersteunen'.pekanoot schreef op woensdag 29 april 2020 @ 10:04:
[...] Maar in principe is elke Switch bruikbaar als er maar IGMP snooping aanwezig is.
Klopt. De TP-Link TL-SG105 en de 8 poorts variant hiervan ondersteunen op papier wel IGMP snooping, maar met KPN ITV gaat het toch mis.Caelorum schreef op woensdag 29 april 2020 @ 12:25:
[...]
En goed aanwezig. Er waren dacht ik wat problemen met tp-link switches die het wel 'ondersteunen'.
Hou het bij Netgear en dan de varianten met de 'E' erachter. Dus bijvoorbeeld GS105E, GS108E. GS116E. Die varianten heb ik allemaal in gebruik (of gehad). Nu ook een tweetal GS908E's (het oog wil ook wat). De TP-links geven regelmatig problemen ook al ondersteunen de IGMP. Met de Netgears nooit last met iTV (KPN/XS4ALL).Caelorum schreef op woensdag 29 april 2020 @ 12:25:
[...]
En goed aanwezig. Er waren dacht ik wat problemen met tp-link switches die het wel 'ondersteunen'.
de URL welke hier nog 1 week geleden werkte, is alweer voor publiek gesloten (redirect naar KPN local web).
KPN verhoogt prijs tv en internet voorlopig niet
KPN stapt voor het eerst sinds jaren af van een jaarlijkse prijsverhoging op 1 juni. Dit betekent dat de prijs voor tv en internet bij het telecombedrijf voorlopig gelijk blijft.
Wat de reden voor de veranderende strategie om de prijzen van abonnementen voor vaste dienst is, wil het telecombedrijf op dit moment nog kwijt. Wel gaf een woordvoerster van het telecombedrijf na vragen van Totaal TV toe dat inderdaad geconcludeerd kan worden dat de abonnementsprijzen niet op 1 juni verhoogd worden. Onduidelijk is of KPN op een later moment dit jaar alsnog een prijsverhoging doorvoert. De kans daarop is wel reëel. KPN investeert honderden miljoen euro’s in de aanleg van nieuwe glasvezelnetwerken. Tevens wordt de techniek op reeds operationele netwerken voortdurend vernieuwd en verbeterd. Mogelijk dat de huidige coronacrisis KPN ertoe gebracht de prijsverhoging enige tijd uit te stellen.
Inflatiecorrectie
Aanbieders van vaste diensten verhogen elk jaar de abonnementsprijzen in ieder geval met de vastgestelde prijsinflatiecorrectie. Zelfs T-Mobile die aan klanten heeft beloofd de komende jaren abonnementsprijzen van vaste diensten niet te verhogen, rekent de prijsinflatiecorrectie aan klanten door. Het is afwachten hoe concurrent Ziggo – bedrijfsonderdeel van VodafoneZiggo – reageert op het voorlopig uitblijven van een prijsverhoging bij KPN. Ziggo voert de jaarlijkse prijsverhoging normaal op 1 juli door.
Informeren klanten
Dienstenaanbieders moeten volgens wetgeving een prijsverhoging minimaal een maand van tevoren aan klanten melden. In deze periode moet de dienstenaanbieder klanten de mogelijkheid geven op direct – ook in de contractvaste periode – het abonnement kosteloos op te zeggen. KPN informeerde klanten op 2 april 2019 betreffende de prijsverhoging van dat jaar op 1 juni 2019.
https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl/diefightdie schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:26:
Is er weer een nieuwe KPN fourstack URL?
de URL welke hier nog 1 week geleden werkte, is alweer voor publiek gesloten (redirect naar KPN local web).
https://tele2-fpi-info.fourstack.nl/
En op zich wel maf, want op het KPN forum vragen de KPN medewerkers juist aan klanten met xDSL snelheidsissues om op fourstack de kijken wat er daar gezegd wordt. Ondertussen gooit een andere tak van KPN elke keer de site op slot.
[ Voor 25% gewijzigd door TFHfony op 30-04-2020 09:50 ]
diefightdie schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:26:
Is er weer een nieuwe KPN fourstack URL?
Heb hem ook weer even aan de topicwarning toegevoegd.TFHfony schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:48:
[...]
https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl/
https://tele2-fpi-info.fourstack.nl/
En op zich wel maf, want op het KPN forum vragen de KPN medewerkers juist aan klanten met xDSL snelheidsissues om op fourstack de kijken wat er daar gezegd wordt. Ondertussen gooit een andere tak van KPN elke keer de site op slot.
www.google.nl
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Klopt. In de stad Groningen (ten noord-oosten van de diepenring, link) wordt de komende maand glasvezel aangelegd. Toen eind februari er een voorlichting was in een zaal bij een restaurant, heb ik ook gevraagd of het netwerk gebruik maakte van PON. Toen werd aan mij geantwoord dat het nog point-to-pointverbindingen zouden zijn.HarmoniousVibe schreef op donderdag 30 april 2020 @ 10:04:
Interessant, ik was onder de veronderstelling dat alle nieuwe gebieden van een variant van PON zouden worden voorzien, maar ik heb even gemaild en netjes een reactie teruggehad. Blijkbaar is het netwerk wat ze nu nog de grond in aan het graven zijn nog gewoon point-to-point ipv passief.
Even bellen leverde niets op. De dame aan de lijn liet me best een tijdje wachten. Ze zat schijnbaar dus zelf ook even te kijken wat ze zoal leveren op ons adres en dat viel tegen of ze handelde ondertussen stiekem gewoon een ander belletje af en wist al lang dat ze niks zou gaan geven, wie weet.
Daarna even contact gehad via de chat en daar kwamen ze meteen met 6 maanden 20 euro korting aanzetten. Blijft altijd een beetje gek hoe het ieder jaar maar afwachten is hoeveel pogingen je nodig hebt om toch vaak weer ruim honderd euro aan kosten te kunnen besparen.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen