[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 8 ... 179 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Zolang je maar een blokje ergens in die aangegeven range configureert werkt het gewoon, het hoeft niet de volledige range te zijn.

Dat zijn namelijk de poorten waaruit je VoIP client er voor elk gesprek één kiest om in de SDP mee te geven als de poort waarop hij de audio stream terug wil ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• starpc
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-03-2023
Is het nog verstandig om wat te voorwaarden ?
In de NAT ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Dat zou in principe niet nodig moeten zijn, KPN beschrijft dat niet dus dan ga ik er vanuit dat ze HNT doen. En dan is forwarden niet zinvol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 11:57

kazz1980

Goh... Ik hier?

Ik moet de ervaring gewoon ergens delen... Maar ben tegelijkertijd wel benieuwd hoe anderen hier over denken en welke ervaringen anderen hebben....

Het is als volgt (sorry: het is een heel eind proza - maar het dan ook over een periode van bijna anderhalf jaar + een aanloop van 5 jaar):

Een jaar of 5 geleden werd mijn wijk eindelijk op glasvezel aangesloten. Hard nodig, want het kopertnetwerk is hier echt verouderd (in de praktijk red mijn aansluiting ongeveer 20 down, 2 up. op papier is het max. 45 down en 4,5 up). Héél blij mee. Ik gebruik internet veel en upload geregeld grote bestanden, dus glasvezel is echt een uitkomst. Reggefiber zou het regelen. Maar helaas: mijn benedenbuurman had er geen zin in... dus na veel gezeur kwam uitsluitsel: ze konden mij niet aansluiten. Jammer. Weinig aan te doen!

Anderhalf jaar geleden landelijk in het nieuws: KPN zou het kopernetwerk willen afbouwen en had 6 pilotwijken aangewezen waaronder mijn wijk waar het kopernetwerk uitgezet zou worden. De laatste adressen moesten dus ook op glasvezel aangesloten. Groot project, veel bombarie. Infobussen in de wijk, grote borden bij de toeganswegenb van KPN Netwerk. Nieuwsbrieven met triomfantelijke meldingen dat ze al aan het graven waren en of ik het wel gezien had? (nee....). En brief in de bus met de uitleg. Ik moest KPN Netwerk even toestemming geven via de site om mijn glasvezel aan te sluiten en alles zou vanzelf geregeld worden: top!

Maandje later een monteur over de vloer die aan het inventariseren was wie er daadwerkelijk geen glasvezel had. Ik was de enige in het hele appartementencomplex zonder glasvezel volgens het systeem, dus er was twijfel of dat klopte. In de meterkast gekeken: nee - inderdaad geen glasvezel.... Dus uitgelegd dat dat kwam door de benedenburen... Monteur kijkt in het systeem en wat blijkt: de benedenburen hebben al lang een actieve glasvezel aansluiting... wtf?

Maar goed: het zou geregeld worden nu.

Twee maanden later. Niks gehoor, de nieuwsbrieven zijn verdwenen. Stilte. Dus maar eens het contactformulier ingevuld op de site van KPN netwerk met de vraag wat er aan de hand is: geen respons. Nog eens gevraagd: geen respons. Via de chat: ze hadden geen idee, ik zou later in de week terug gebeld worden. Niet gebeurd. Zelf gebeld: medewerker had geen idee en maakte een terugbel verzoek bij betreffende afdeling. Wederom nooit meer iets gehoord. Maandenlang heb ik iedere paar weken een bnerichtje gestuurd: geen antwoord of een terugbel belofte maar nóóit is er daadwerkelijk gebeld.

Uiteindelijk een niet zo net bnericht gestuurd. Wederom hadden ze geen idee... maar een week later briefje in de bus: er was een monteur geweest en ik was niet thuis, of ik even een 06 nummer wilde bellen binnen 3 dagen om een afspraak te maken. Gedurende die drie dagen minimaal 15 keer gebeld: werd niet opgenomen. De derde dag KPN maar weer gebeld, ze zouden monteur in kwestie opdracht geven mij te bellen. Niks gehoord.

Wederom gingen maanden voorbij waarbij ik voortdurend contact opgenomen heb en in hooguit 10% van de gevallen uberhaupt antwoord kreeg in de vorm van een belofte dat ze zouden terugbellen (nog steeds nóóit gebeurd).

Toen weer een brief in de bus van KPN Netwerk. Ditmaal wat dwingender van toon: 'het kopernmetwerk gaat binnenkort uit dus u moet écht even conmtact met ons opnemen om een afspraak te maken voor de glasvezel aansluiting!' Ja, hallo!? Wat denk je dat ik aan het doen ben?

Weer contact gezocht. Zelfde verhaal. Maar een week later brief in de bus met een datum waarop de monteur zou komen. Hè, hè! Eindelijk. Direct een dag vrij gevraagd op het werk. Die monteur ging ik niet missen!! Hele dag thuis gezeten: geen monteur.

KPN weer gebeld: hij had wel moeten komen. Ik zou snel terug gebeld worden. Je raad het al: nooit gebeurd!

Weer gingen maanden voorbij en inmiddels kwam de datum dat het kopernetwerk uitgeschakeld zou worden wel erg dichtbij: 1 april 2020. Dus nu bijna dagelijjks contact met KPN Netwerk. Ditmaal; via Facebook. Ook daar weten ze van niks, maar het blijkt dat zij wel regelmatig (maar zeker niet altijd) antwoorden. Weer beloftes dat ik snel wat zou horen van de aannemer. Niks. Nog eens belofte. Niks., etcetera.

Steeds ook gevraagd naar die datum dat het kopernetwerk uit zou gaan, maar ze hadden geen idee! Eind maart werd het toch wel erg spannend want ivm COVID19 moet ik thuiswerken. Dus maar gedreigd dat ik gemiste inkomsten a 750 euro per dag bij hen zou declareren als het netwerk op 1 april uit zou gaan. Standaard antwoord: ik zou niet afgesloten worden, daar gaat de provider over. 'Neee... ik word niet afgesloten: jullie hebben nog steeds op jullie eigen website staan dat het kopertnetwerk hier op 1 april uitgaat!'. Uiteindelijk enkele dagen voor 1 april het antwoord: 'gaat toch niet uit op 1 april, het is uitgesteld. De monteur neemt snel contact op.'

Inmiddels is het 7 april en het internet doet het gelukkig nog steeds, al is het nog steeds traag... Van een monteur nog altijd niks gehoord. Weer eens contact opgenomen met KPN Netwerk.

Antwoord:
'Het project is gesloten, sorry, we gaan geen glasvezel meer aanleggen. Zoek het maar uit met je provider Een fijne dag nog. '

Nog aangegeven dat dit wel heel ver beneden iedere vorm van fatsoen is, heb er letterlijk tientallen urenb in moeten steken alles bij elkaar. Nog als reactie dat het nu eenmaal is hoe het is, gaat niet veranderen, verder contact heeft geen zin ze zullen er verder niet meer op in gaan.

Ik zit momenteel met een heleboel héél lelijke woorden in mijn hoofd die ik naar KPN Netwerk wil slingeren, maar heb me ingehouden.

Maar ongelooflijk: wat een k*tbedrijf is dit! Ik snap oprecht niet dat iemand nog iets te maken wil hebben met KPN Netwerk (of KPN), maar ja: ze hebben nog steeds een redelijk monopolie samen met Ziggo en maken daar dus misbruik van. In- en intriest.

Zo. Dat wou ik even kwijt!

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Misschien dat @Barre73 wat voor je kan betekenen?

Hij kan misschien de status van je aansluiting checken?

Want dit klinkt als idd één grote bak met doffe netwerkellende verhaal. Waarschijnlijk doordat er iedere keer allerlei kleinigheidjes fout gegaan zijn en blijven fout gaan. En waarschijnlijk nu de status van je aansluiting gewoonweg de juiste (netwerk)weg kwijt is. :X

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:21
ehtweak schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:24:
Misschien dat @Barre73 wat voor je kan betekenen?

Hij kan misschien de status van je aansluiting checken?

Want dit klinkt als idd één grote bak met doffe netwerkellende verhaal. Waarschijnlijk doordat er iedere keer allerlei kleinigheidjes fout gegaan zijn en blijven fout gaan. En waarschijnlijk nu de status van je aansluiting gewoonweg de juiste (netwerk)weg kwijt is. :X
@kazz1980 Je mag je postcode en huisnummer wel in een DM sturen dan leg ik dit direct neer bij de projectleider voor de pilots koper-uitschakelen. Dit is echt een drama verhaal zo te horen...
En de klantenservice van KPN Netwerk NL weet ook niet overal van helaas...

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-05 17:52

flessuh

Set sail for fail!

Klinkt als dat er met de uitrol ergens al iets mis is gegaan (vorige bewoner?) en dat je nu met de daaruit voortvloeiende problemen zit.

De miscommunicaties verdienen in ieder geval absoluut geen schoonheidsprijs, vooral niet wanneer er dagen vrij vragen etc bij komen kijken.
Hopen dat de situatie snel opgelost kan worden

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

flessuh schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:29:
Klinkt als dat er met de uitrol ergens al iets mis is gegaan (vorige bewoner?) en dat je nu met de daaruit voortvloeiende problemen zit.

De miscommunicaties verdienen in ieder geval absoluut geen schoonheidsprijs, vooral niet wanneer er dagen vrij vragen etc bij komen kijken.
Hopen dat de situatie snel opgelost kan worden
Nou ja, de KPN klantenservice geeft niet thuis. Ze gaan er daadwerkelijk niet meer op in.... Gelukkig zijn er mede-tweakers met andere ingangen! :) (thanks @Barre73 ! heb een DM gestuurd)

Het is allemaal bij mij mis gegaan... Dus een eventuele verhuizing of verschillende bewoners (waarvan ik kan begrijpen dat het tot miscommunicatie leidt), daar is geen sprake van. En een optelsom van kleine fouten is het ook niet meer, hier gaat gewoon structureel iets mis en KPN Netwerk kan het kennelijk niets schelen! Alle hoop is nu gevestigd op de via via ingang... Duimen.

[ Voor 27% gewijzigd door kazz1980 op 07-04-2020 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi2
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
kazz1980 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:14:
Zoek het maar uit met je provider Een fijne dag nog.
Maar waar is die provider in dit verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

asmi2 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:48:
[...]

Maar waar is die provider in dit verhaal?
Nergens. Het ging om KPN Netwerk die het koper uit zou zetten en KPN Netwerk die mij dringend verzocht dat met KPN Netwerk zelf te regelen (en dus niet via de provider).... De provider heeft daar niks mee van doen. Tot nu dan... Maar ja: dan moet ik dus waarschijnlijk een nieuw jaar abo gaan afsluiten op glasvezel en hopen dat ze er geen rekening voor presenteren (wat hun goed recht is). Saillant detail: die provider is XS4ALL... Dus dan kom ik nu wéér bij KPN uit. Moge duidelijk zijn dat ik daar nul vertrouwen in heb (enige reden dat ik XS4ALL nog heb is dat ik nog even wil afwachten wat Freedom internet gaat doen... daarna ben ik er direct weg!).

[ Voor 20% gewijzigd door kazz1980 op 07-04-2020 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Laatst online: 06:15
kazz1980 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:14:
Ik moet de ervaring gewoon ergens delen... Maar ben tegelijkertijd wel benieuwd hoe anderen hier over denken en welke ervaringen anderen hebben....

Het is als volgt (sorry: het is een heel eind proza - maar het dan ook over een periode van bijna anderhalf jaar + een aanloop van 5 jaar):

Een jaar of 5 geleden werd mijn wijk eindelijk op glasvezel aangesloten. Hard nodig, want het kopertnetwerk is hier echt verouderd (in de praktijk red mijn aansluiting ongeveer 20 down, 2 up. op papier is het max. 45 down en 4,5 up). Héél blij mee. Ik gebruik internet veel en upload geregeld grote bestanden, dus glasvezel is echt een uitkomst. Reggefiber zou het regelen. Maar helaas: mijn benedenbuurman had er geen zin in... dus na veel gezeur kwam uitsluitsel: ze konden mij niet aansluiten. Jammer. Weinig aan te doen!

Anderhalf jaar geleden landelijk in het nieuws: KPN zou het kopernetwerk willen afbouwen en had 6 pilotwijken aangewezen waaronder mijn wijk waar het kopernetwerk uitgezet zou worden. De laatste adressen moesten dus ook op glasvezel aangesloten. Groot project, veel bombarie. Infobussen in de wijk, grote borden bij de toeganswegenb van KPN Netwerk. Nieuwsbrieven met triomfantelijke meldingen dat ze al aan het graven waren en of ik het wel gezien had? (nee....). En brief in de bus met de uitleg. Ik moest KPN Netwerk even toestemming geven via de site om mijn glasvezel aan te sluiten en alles zou vanzelf geregeld worden: top!

Maandje later een monteur over de vloer die aan het inventariseren was wie er daadwerkelijk geen glasvezel had. Ik was de enige in het hele appartementencomplex zonder glasvezel volgens het systeem, dus er was twijfel of dat klopte. In de meterkast gekeken: nee - inderdaad geen glasvezel.... Dus uitgelegd dat dat kwam door de benedenburen... Monteur kijkt in het systeem en wat blijkt: de benedenburen hebben al lang een actieve glasvezel aansluiting... wtf?

Maar goed: het zou geregeld worden nu.

Twee maanden later. Niks gehoor, de nieuwsbrieven zijn verdwenen. Stilte. Dus maar eens het contactformulier ingevuld op de site van KPN netwerk met de vraag wat er aan de hand is: geen respons. Nog eens gevraagd: geen respons. Via de chat: ze hadden geen idee, ik zou later in de week terug gebeld worden. Niet gebeurd. Zelf gebeld: medewerker had geen idee en maakte een terugbel verzoek bij betreffende afdeling. Wederom nooit meer iets gehoord. Maandenlang heb ik iedere paar weken een bnerichtje gestuurd: geen antwoord of een terugbel belofte maar nóóit is er daadwerkelijk gebeld.

Uiteindelijk een niet zo net bnericht gestuurd. Wederom hadden ze geen idee... maar een week later briefje in de bus: er was een monteur geweest en ik was niet thuis, of ik even een 06 nummer wilde bellen binnen 3 dagen om een afspraak te maken. Gedurende die drie dagen minimaal 15 keer gebeld: werd niet opgenomen. De derde dag KPN maar weer gebeld, ze zouden monteur in kwestie opdracht geven mij te bellen. Niks gehoord.

Wederom gingen maanden voorbij waarbij ik voortdurend contact opgenomen heb en in hooguit 10% van de gevallen uberhaupt antwoord kreeg in de vorm van een belofte dat ze zouden terugbellen (nog steeds nóóit gebeurd).

Toen weer een brief in de bus van KPN Netwerk. Ditmaal wat dwingender van toon: 'het kopernmetwerk gaat binnenkort uit dus u moet écht even conmtact met ons opnemen om een afspraak te maken voor de glasvezel aansluiting!' Ja, hallo!? Wat denk je dat ik aan het doen ben?

Weer contact gezocht. Zelfde verhaal. Maar een week later brief in de bus met een datum waarop de monteur zou komen. Hè, hè! Eindelijk. Direct een dag vrij gevraagd op het werk. Die monteur ging ik niet missen!! Hele dag thuis gezeten: geen monteur.

KPN weer gebeld: hij had wel moeten komen. Ik zou snel terug gebeld worden. Je raad het al: nooit gebeurd!

Weer gingen maanden voorbij en inmiddels kwam de datum dat het kopernetwerk uitgeschakeld zou worden wel erg dichtbij: 1 april 2020. Dus nu bijna dagelijjks contact met KPN Netwerk. Ditmaal; via Facebook. Ook daar weten ze van niks, maar het blijkt dat zij wel regelmatig (maar zeker niet altijd) antwoorden. Weer beloftes dat ik snel wat zou horen van de aannemer. Niks. Nog eens belofte. Niks., etcetera.

Steeds ook gevraagd naar die datum dat het kopernetwerk uit zou gaan, maar ze hadden geen idee! Eind maart werd het toch wel erg spannend want ivm COVID19 moet ik thuiswerken. Dus maar gedreigd dat ik gemiste inkomsten a 750 euro per dag bij hen zou declareren als het netwerk op 1 april uit zou gaan. Standaard antwoord: ik zou niet afgesloten worden, daar gaat de provider over. 'Neee... ik word niet afgesloten: jullie hebben nog steeds op jullie eigen website staan dat het kopertnetwerk hier op 1 april uitgaat!'. Uiteindelijk enkele dagen voor 1 april het antwoord: 'gaat toch niet uit op 1 april, het is uitgesteld. De monteur neemt snel contact op.'

Inmiddels is het 7 april en het internet doet het gelukkig nog steeds, al is het nog steeds traag... Van een monteur nog altijd niks gehoord. Weer eens contact opgenomen met KPN Netwerk.

Antwoord:
'Het project is gesloten, sorry, we gaan geen glasvezel meer aanleggen. Zoek het maar uit met je provider Een fijne dag nog. '

Nog aangegeven dat dit wel heel ver beneden iedere vorm van fatsoen is, heb er letterlijk tientallen urenb in moeten steken alles bij elkaar. Nog als reactie dat het nu eenmaal is hoe het is, gaat niet veranderen, verder contact heeft geen zin ze zullen er verder niet meer op in gaan.

Ik zit momenteel met een heleboel héél lelijke woorden in mijn hoofd die ik naar KPN Netwerk wil slingeren, maar heb me ingehouden.

Maar ongelooflijk: wat een k*tbedrijf is dit! Ik snap oprecht niet dat iemand nog iets te maken wil hebben met KPN Netwerk (of KPN), maar ja: ze hebben nog steeds een redelijk monopolie samen met Ziggo en maken daar dus misbruik van. In- en intriest.

Zo. Dat wou ik even kwijt!
Heel kort en krachtig:

Hier grootzakelijke klant bij KPN.

Het netwerk en de diensten zijn prima als het eenmaal werkt.
De organisatie eromheen is waardeloos.

Ik ben meerdere account managers, SDMmers, problem solvers (ja die heeft KPN echt) en sales directors die rechtstreeks aan de RvB van KPN rapporteren verder, en het wordt niet beter.

Sterker nog op sommige punten (facturatie) is er ACHTERUITGANG.

De lol is dat medewerkers van KPN zelf ook niet meer snappen hoe hun interne organisatie (die feitelijk bestaat uit tig bv'tjes/afdelingen die compleet autonoom handelen) werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

KnoxNL schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:54:
[...]

Heel kort en krachtig:

Hier grootzakelijke klant bij KPN.

Het netwerk en de diensten zijn prima als het eenmaal werkt.
De organisatie eromheen is waardeloos.
Klopt. ALS dingen werken is het prima voor mekaar. Maar buiten dat? En zo het lijkt weet iedereen het (ik ben verre van de enige met klachten... eigenlijk heb ik nog nooit iemand gehoord die tevreden is met KPN, tenzij alles gewoon in één keer goed werkte en is blijven werken)... Ik blijf me er over verbazen dan KPN en KPN Netwerk toch nog steeds zo groot zijn. Hoe kan een oprganisatie waarvan algemeen bekend is dat het één grote bende is toch zoveel klanten vasthouden? Ze zijn namelijk ook nog eens niet goedkoop...

Eén ding weet ik wel: ik zal NOOIT meer vrijwillig klant worden van KPN of één van de sub-bv'tjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
Ik zou graag TV willen kunnen kijken op zolder om bijvoorbeeld het nieuws of een persconferentie live te kunnen volgen maar ook eventueel een uitzending terug kijken.
Op zolder heb ik helaas geen netwerkkabel liggen maar de WiFi ontvangst is prima.

Aangezien ik maar 1 interactieve-TV ontvanger van KPN heb en ook niet zoveel waarde hecht aan een afstandsbediening op zolder zit ik er aan te denken om de TV aan te sluiten op (oude) computer hardware die in staat is om TV-streams van internet af te spelen.

KPN heeft een website waar je met het abbonee nummer en een pincode live TV kunt kijken, maar ook programma's kunt terugkijken: https://tv.kpn.com/welkom

Wat voor hardware heb ik minimaal nodig om dergelijke streams vloeiend te kunnen afspelen?
Ik heb een 10 jaar oude Intel Core Duo laptop geprobeerd met integrated graphics en die trok het niet.
Zou een Raspberry Pi met hardware decoding het misschien wel aankunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:42
NPO app voor live-kijken en uitzending gemist icm een Chromecast lijkt me een veel prettigere gebruikerservaring.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Chromecast inderdaad, via de KPN app kun je dan alles casten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:20
Tom Paris schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 17:49:
NPO app voor live-kijken en uitzending gemist icm een Chromecast lijkt me een veel prettigere gebruikerservaring.
Niet helemaal mee eens, want met een pc kan je 'alles' op je tv toveren wat je op de pc ook kan zien, via hdmi of een andere kabel, en casten mag soms niet ivm rechten, en de chromecast moet altijd op internet.
Laptop/pc bij de tv is toch wel het veelzijdigst.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• starpc
thx, ik ga van het wekend is kijken of dat werkt. telefoon

nu nog een andere vraag. ik zie dat we optie 55 toemoeten voegen aan de DHCP option's
hoe doe ik dat ik heb uitraard optie 60 en 28 open staan. uitraard op de Routerboard. ik wil deze vraag evt ook wel in dat draadje vragen.
55 (parameter-rquest-list), bevat minstens 1, 3, 28 en 121 staat er

[ Voor 11% gewijzigd door starpc op 07-04-2020 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

kazz1980 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 13:00:
[...]
[n=weinig gezeik, op naar verhouding n=heel veel klanten] ;)

Eén ding weet ik wel: ik zal NOOIT meer vrijwillig klant worden van KPN of één van de sub-bv'tjes.
Ja, en dan?
Alsof al die andere netwerktoko's, voor zover die al leveren op een bepaald adres, zoveel beter zijn... ;w O-)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
kazz1980 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 13:00:
[...]

Dan rest je maar 1 ding.. overstappen naar Ziggo (of weet ik veel welke kabel exploitant daar de boel uit melkt)

immers Freedom Internet zal ook over het netwerk van KPN gaan dus tja..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

SMSfreakie schreef op woensdag 8 april 2020 @ 00:00:
[...]

Dan rest je maar 1 ding.. overstappen naar Ziggo (of weet ik veel welke kabel exploitant daar de boel uit melkt)

immers Freedom Internet zal ook over het netwerk van KPN gaan dus tja..
Ziggo is een haast even grote ramp.... dus nee bedankt.
Vandaar ook de melding 'vrijwillig'. Want aangezien KPN (en Ziggo) nog steeds een monopolie positie hebben wat infra betreft ontkom je er niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:38

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

kazz1980 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 08:49:
[...]

Ziggo is een haast even grote ramp.... dus nee bedankt.
Vandaar ook de melding 'vrijwillig'. Want aangezien KPN (en Ziggo) nog steeds een monopolie positie hebben wat infra betreft ontkom je er niet aan.
Moet heel eerlijk zeggen dat mijn ervaringen met Ziggo een stuk beter zijn dan met KPN, dat hele KPN verhaal wat jij daar schrijft komt me bekend voor. Zelf had/heb ik ook antieke koper rommel, was 50/5mbit op papier 100/10 maar later in praktijk een klapperende 20/2 (effectief 18/2).

- Weken lang contact zoeken..
- Afspraken met monteurs..
- Terugbelverzoeken..
- Het helemaal af laten weten..

Natuurlijk zijn er ook drama verhalen bij Ziggo maar als ik kijk in mijn kennissen kring krijg ik meestal meer vragen over KPN drama's dan Ziggo.

Zelf nu al jarenlang blije Ziggo gebruiker, ik zou toch echt de stap maken richting Ziggo ipv doorploeteren met wat je nu hebt.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Zo hebben beide providers natuurlijk wel eens een klant waarbij het allemaal niet wilt werken.

Ik ben 2 jaar lang met Ziggo in de weer geweest voor een stabiele verbinding en toen maar overgestapt op KPN glas en sinds dat is aangelegd, binnen 2-3 weken, heb ik geen dag meer zonder internet of TV gezeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05:00

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

@kazz1980 Ik heb je topic na intern overleg samengevoegd met [KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3 .

Wij vinden het onnodig om een apart 'klaag' topic te hebben. Het staat je natuurlijk vrij om een blogpost ervan te maken als je dit wilt :).

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Barre73 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:28:
[...]

@kazz1980 Je mag je postcode en huisnummer wel in een DM sturen dan leg ik dit direct neer bij de projectleider voor de pilots koper-uitschakelen. Dit is echt een drama verhaal zo te horen...
En de klantenservice van KPN Netwerk NL weet ook niet overal van helaas...
Bizar, maar ik ben gisteren al gebeld door een monteur. Deze komt volgende week langs voor een schouw. Nu is dat een jaar geleden al gebeurd, maar mag de pret niet drukken. Er gebeurt in ieder geval iets. Vind het heel bezopen dat ik daar anderhalf jaar om heb moeten smeken en nu met één via-via contactje met de projectleider is het dezelfde dag nog geregeld. Maar goed, daar ga ik dan maar niet over klagen.
Ernemmer schreef op woensdag 8 april 2020 @ 09:10:
Zo hebben beide providers natuurlijk wel eens een klant waarbij het allemaal niet wilt werken.

Ik ben 2 jaar lang met Ziggo in de weer geweest voor een stabiele verbinding en toen maar overgestapt op KPN glas en sinds dat is aangelegd, binnen 2-3 weken, heb ik geen dag meer zonder internet of TV gezeten.
Klopt. Ik heb óók jaren met Ziggo in de clinche gelegen. EN daarmee heb ik nu dus een probleem. Ik wil eigenlijk absoluut niks meer met KPN te maken hebben en ook niks met Ziggo... Maar ja: in Nederland moet je toch echt tussen één van deze twee kiezen op de meeste plaatsen (en in ieder geval waar ik nu woon)... En dan wint het KPN kabeltje het aangezien ik dan in ieder geval nog de mogelijkheid heb om een provider te kiezen die zijn klanten en werk wél serieus neemt.

Overigens gaat het bij KPN niet om 'een klant'.... Ik ben er nu al heel lang mee bezig en dan kom je veel, héél veel mensen tegen waar het niet veel anders verloopt. Ik ben absoluut niet de enige die een jaar of langer bezig is om KPN netwerk te bewegen om enkel en alleen te doen wat hun enige business is: kabeltjes trekken. Hier gaan al heel lang heel structureel dingen mis. Zelfs circa 10 jaar geleden heb ik al eens veel gedoe met KPN gehad (toen nog met een gewoon koperkabeltje dat maandenlang maar niet wilde werken... totdat ik een abo bij KPN zelf afsloot: toen was het in twee dagen ineens miraculeus opgelost! (waarna ik uiteraard binnen de bedenktermijn dat abo bij KPN direct weer stopgezet heb en terug ben gegaan naar een fatsoenlijke provider)).

@MisteRMeesteR , helemaal prima dat het is samengevoegd! Het topic heeft zijn nut gehad en is nu inderdaad niet meer dan een zoveelste klacht op de stapel richting KPN netwerk

[ Voor 56% gewijzigd door kazz1980 op 09-04-2020 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

Tja... KPN & KPN NetwerkNL.
Inmiddels ben ik na 5 maanden heen en weer bellen, mailen, DM'en afgelopen eindelijk gecontacteerd om een tegel te laten vervangen welke ze kapot gemaakt hebben bij het aanleggen van glasvezel. Als het contact in dit tempo doorloopt moet ik ook nog zien dat het voor kerst daadwerkelijk gedaan is.
Ook opleveren van het glasvezel verhaal heeft erg lang op zich laten wachten. Het zou eigenlijk augustus worden en werd januari. KPN die aangeeft dat je KPN Netwerk NL moet bellen en KPN Netwerk NL die aangeeft dat je bij KPN moet zijn. Serieus...
Maar goed: De lijn ligt er nu en werkt prima. Verder zijn KPN & Ziggo gewoon om het even als het gaat om de klantenservice en ben je vooral afhankelijk van de medewerker die je er treft.

Mooi voorbeeld:
https://forum.kpn.com/int...ondanks-toezegging-493655

Er wordt een gratis monteur toegezegd. Indien klant toch een factuur zou krijgen zou deze gecrediteerd worden. Klant krijgt toch een factuur: KPN weigert te crediteren. KPN medewerker op het forum kan inderdaad de notitie in het systeem terug vinden dat ze zouden crediteren en geeft uit "coulance" de helft van de rekening terug. Klant blijft dus onterecht met 25 euro aan kosten zitten.
Je vraagt je af hoe een KPN medewerker zelf ook maar enigszins dit aan zichzelf uitgelegd krijgt. Op zouden helpdeskmedewerkers een soort van eigen logica kennen?

[ Voor 30% gewijzigd door TFHfony op 09-04-2020 09:31 ]

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

TFHfony schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:19:
Tja... KPN & KPN NetwerkNL.
Inmiddels ben ik na 5 maanden heen en weer bellen, mailen, DM'en afgelopen eindelijk gecontacteerd om een tegel te laten vervangen welke ze kapot gemaakt hebben bij het aanleggen van glasvezel. Als het contact in dit tempo doorloopt moet ik ook nog zien dat het voor kerst daadwerkelijk gedaan is.
Ook opleveren van het glasvezel verhaal heeft erg lang op zich laten wachten. Het zou eigenlijk augustus worden en werd januari. KPN die aangeeft dat je KPN Netwerk NL moet bellen en KPN Netwerk NL die aangeeft dat je bij KPN moet zijn. Serieus...
Maar goed: De lijn ligt er nu en werkt prima. Verder zijn KPN & Ziggo gewoon om het even als het gaat om de klantenservice en ben je vooral afhankelijk van de medewerker die je er treft.

Mooi voorbeeld:
https://forum.kpn.com/int...ondanks-toezegging-493655

Er wordt een gratis monteur toegezegd. Indien klant toch een factuur zou krijgen zou deze gecrediteerd worden. Klant krijgt toch een factuur: KPN weigert te crediteren. KPN medewerker op het forum kan inderdaad de notitie in het systeem terug vinden dat ze zouden crediteren en geeft uit "coulance" de helft van de rekening terug. Klant blijft dus onterecht met 25 euro aan kosten zitten.
Je vraagt je af hoe een KPN medewerker zelf ook maar enigszins dit aan zichzelf uitgelegd krijgt. Op zouden helpdeskmedewerkers een soort van eigen logica kennen?
Precies wat je zegt. Ziggo en KPN zijn beiden een ramp, maar voor mij persoonlijk steekt KPN (en met name dus KPN Netwerk er nog eens met ko en schouders bovenuit.
Alleen afhankelijk van welke medewerker je treft? Er zullen er vast goede tussen zitten hoor, maar bij zowel Ziggo als KPN heb ik letterlijk vele, vele tientallen medewerkers gesproken, gemaild en geDMed... Ik moet de eerste nog tegenkomen die aantoont enigszins te begrijpen wat klantvriendelijkheid inhoudt. Het varieert tussen niets willen doen en ronduit onbeschoft zijn waarbij de laatste medewerker die ik bij KPN netwerk sprak dus in de laatste categorie valt... Ik ben terecht pissig dat ik na anderhalf jaar gezeur doodleuk de mededeling krijg 'sorry, we gaan je niet meer helpen' en dan is de respons: "Het is spijtig dat je er tientallen uren in hebt moeten steken, maar dit zijn allemaal dingen die niet achteraf veranderd kunnen worden. Ik ga er verder ook niet meer op in, want dat gaat toch niet helpen.". Volgens mij zijn er minder horkerige opmerkingen waar medewerkers om ontslagen mogen worden. |:(

edit: en wat betreft betaalde monteurs... Bij ZIggo is dat één van de redenen dat ik daar destijds gillend vertrokken ben. Had op het laatst geen Wifi meer in huis en miste 7 TV zenders (die ik ook veel gebruikte, toen nog). Half jaar lang moeten zeuren of het opgelost kon worden. Enige antwoord dat ik kreeg: 'het ligt aan uw eigen kabel' (die al was vervangen door een splinternieuwe kabel, aangeleverd door Ziggo zelf, dat dan weer wel). En het aanbod dat er een monteur kon komen: op eigen rekening inclusief fors voorrijkosten. Tientallen keren gebeld, niet één medewerker die hier van afweek en eens serieus wilde kijken wat er nu aan de hand was... Niet één!

[ Voor 11% gewijzigd door kazz1980 op 09-04-2020 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

kazz1980 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:35:
[...]

Precies wat je zegt. Ziggo en KPN zijn beiden een ramp, maar voor mij persoonlijk steekt KPN (en met name dus KPN Netwerk er nog eens met ko en schouders bovenuit.
Alleen afhankelijk van welke medewerker je treft? Er zullen er vast goede tussen zitten hoor, maar bij zowel Ziggo als KPN heb ik letterlijk vele, vele tientallen medewerkers gesproken, gemaild en geDMed... Ik moet de eerste nog tegenkomen die aantoont enigszins te begrijpen wat klantvriendelijkheid inhoudt. Het varieert tussen niets willen doen en ronduit onbeschoft zijn waarbij de laatste medewerker die ik bij KPN netwerk sprak dus in de laatste categorie valt... Ik ben terecht pissig dat ik na anderhalf jaar gezeur doodleuk de mededeling krijg 'sorry, we gaan je niet meer helpen' en dan is de respons: "Het is spijtig dat je er tientallen uren in hebt moeten steken, maar dit zijn allemaal dingen die niet achteraf veranderd kunnen worden. Ik ga er verder ook niet meer op in, want dat gaat toch niet helpen.". Volgens mij zijn er minder horkerige opmerkingen waar medewerkers om ontslagen mogen worden. |:(
Dan heb ik gelukkig meer geluk gehad. Bij beide providers zowel goed als slecht geholpen. Bij KPN was mijn welkomstkorting niet verwerkt. Het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar uiteindelijk is het correct opgepakt: https://forum.kpn.com/int...weer-niet-verwerkt-491228
Maar ook dat na de nodige communicatie efforts van mijn kant.Ach... Gewoon maar hopen dat de lijn nu blijft werken en ik KPN verder niet al te veel nodig ga hebben.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itxs
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Ik probeer mijn VoIP /SIP settings van KPN op te halen maar dat kan niet via de service tool als je experia niet meer aan het glas hangt... Nu zou ik hem natuurlijk als optie terug kunnen hangen maar ik had verwacht dat kpn die gegevens toch ergens centraal zou hebben staan ipv de afhankelijkheid van de experia box. Bijvoorbeeld in je mijn kpn omgeving.

Iemand een andere manier om ze te krijgen..? Webcare kan ze niet verstrekken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 11:04
Serieus? Wist ik niet - wilde zeggen dat dat bij mij wel werkte, maar ik heb de experiabox nog wel aangesloten maar enkel voor telefonie (VLAN7).

Master, met je experiabox heel even aansluiten was je al klaar geweest....

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itxs
  • Niet online
Hmmbob, dat doe ik ook wel even maar vond het ff vreemd dat je deze dua niet centraal kan opvragen.

Maar idd experia ff terug is kleine moeite natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCrownNL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:59
itxs schreef op donderdag 9 april 2020 @ 19:55:
Ik probeer mijn VoIP /SIP settings van KPN op te halen maar dat kan niet via de service tool als je experia niet meer aan het glas hangt... Nu zou ik hem natuurlijk als optie terug kunnen hangen maar ik had verwacht dat kpn die gegevens toch ergens centraal zou hebben staan ipv de afhankelijkheid van de experia box. Bijvoorbeeld in je mijn kpn omgeving.

Iemand een andere manier om ze te krijgen..? Webcare kan ze niet verstrekken..
Ehm ik heb ze gewoon kunnen ophalen met mijn pfsense router aangesloten.
De experia hing toen alleen nog (zoals die maanden daarvoor ook het geval was) aan vlan 7 voor voip.
Sinds ik de gegevens heb bemachtigd is hij de la in gegaan en doet mijn Gigaset N300A dienst.

Ik heb overigens deze link gebruikt van https://kpn.com/eigenmodem

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itxs
  • Niet online
DutchCrownNL schreef op donderdag 9 april 2020 @ 21:02:
[...]

Ehm ik heb ze gewoon kunnen ophalen met mijn pfsense router aangesloten.
De experia hing toen alleen nog (zoals die maanden daarvoor ook het geval was) aan vlan 7 voor voip.
Sinds ik de gegevens heb bemachtigd is hij de la in gegaan en doet mijn Gigaset N300A dienst.

Ik heb overigens deze link gebruikt van https://kpn.com/eigenmodem
Dat heb ik dus ook alleen VLAN7 naar experia... En die link volg ik dus ook maar dan krijg ik dus er is een fout opgetreden...probeer het later opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCrownNL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:59
itxs schreef op donderdag 9 april 2020 @ 21:04:
[...]

Dat heb ik dus ook alleen VLAN7 naar experia... En die link volg ik dus ook maar dan krijg ik dus er is een fout opgetreden...probeer het later opnieuw.
Ah oke, dat is gewoon kwestie van drukte / servers moe, had ik ook. :+
Eenmaal er doorheen is het 2x klikken en je hebt een wachtwoord (volgens mij mag je hem zelf verzinnen)

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-05 13:25
Ik heb even de topicstart aangepast. Eigen router heeft nu een eigen kopje met een link naar de instel gegevens op de website van KPN. Daardoor is de vraag over eigen routers in de faq vervallen.

Misschien dat dit wat herhalende vragen kan voorkomen.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• starpc
mm nogsteeds geen geluid bij uit bellen. wel bij ontvangen, zucht.

RTP-poort:
16384 - 32774
staat nu hier op
verder ben ik goed ingelogd.
maar hier even de screenshots. gebruikers naam is uitraard mijn telefoon nummer. De sip helper staat uit in de Router

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RSOJjP7zHgWHVsrJ0xJ6tGUtHGg=/f/image/VN8rjKgFtQT9xNR4NOcdbHaV.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMHT_5aKnrOv3CMT3GUB_H0t5lA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UdYLlfkE9GqcDtXeQUfzxWgy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8PkEzj7T9h1hSsRZwPWy7Rip37k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oiduBRzRfPyAe0OE09CzttG7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FAE_oHrLazxWT_HwZKuMhfWaq28=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0umV3ctFSv1GI3qjVQ21h0bB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
@starpc Zet "Willekeurige poorten gebruiken" eens op "Nee" en kijk eens of het dan wel werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pekanoot
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-01-2022
Mijn uitgebreide VOIP instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HbeQqieojMbhJ-mSc4P2RhHEL7w=/f/image/OfcHQK2Fjb63pE8LqDuxAALa.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• starpc
@ik222 en @pekanoot

bedankt voor de input. maar nogteeds geen geluid. porten op 16384 - 32766 gezet,
en willekeurige poorten uit gezet.
ik verdenk toch de handsets die evt niet geschikt zijn voor dit basis station. wat wel vreemd is. want bellen ontvangen gaat goed.

is er iets in de Firewall, of NAT wat ik moet doen. behalve de SIP service port uit doen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
# apr/11/2020 20:14:33 by RouterOS 6.46.4
# software id = K595-2MJ4
#
# model = RB4011iGS+5HacQ2HnD
/ip firewall address-list
add address=1.2.3.4 list=VERTROUWD
add address=2.3.4.5 list=VERTROUWD
add address=192.168.77.0/24 list="Gast DHCP"
add address=ims.imscore.net disabled=yes list=sip
/ip firewall filter
add action=accept chain=input in-interface=pppoe protocol=icmp
add action=accept chain=forward disabled=yes dst-port=5060 in-interface=pppoe \
    protocol=udp
add action=accept chain=forward disabled=yes dst-port=5060 in-interface=pppoe \
    protocol=tcp
add action=accept chain=forward comment=16384-32766 disabled=yes dst-address=\
    192.168.10.251 dst-port=16384-32767 in-interface=pppoe protocol=udp
add action=accept chain=forward comment=16384-32766 disabled=yes dst-address=\
    192.168.10.251 dst-port=16384-32767 in-interface=pppoe protocol=tcp
add action=accept chain=input connection-state=related
add action=accept chain=input connection-state=established
add action=accept chain=forward disabled=yes in-interface=!vlan1.6 protocol=\
    udp
add action=reject chain=input in-interface=pppoe protocol=tcp reject-with=\
    icmp-port-unreachable
add action=reject chain=input in-interface=pppoe protocol=udp reject-with=\
    icmp-port-unreachable
add action=accept chain=input comment=\
    "defconf: accept established,related,untracked" connection-state=\
    established,related,untracked disabled=yes
add chain=input in-interface=vlan1.4 protocol=igmp
add chain=input in-interface=vlan1.4 protocol=udp
add chain=forward in-interface=vlan1.4 protocol=udp
add action=drop chain=input comment="defconf: drop invalid" connection-state=\
    invalid disabled=yes
add action=accept chain=input comment="defconf: accept ICMP" disabled=yes \
    protocol=icmp
add action=accept chain=input comment=\
    "defconf: accept to local loopback (for CAPsMAN)" disabled=yes \
    dst-address=127.0.0.1
add action=drop chain=input comment="defconf: drop all not coming from LAN" \
    disabled=yes in-interface-list=LAN
add action=accept chain=forward comment="defconf: accept in ipsec policy" \
    disabled=yes ipsec-policy=in,ipsec
add action=accept chain=forward comment="defconf: accept out ipsec policy" \
    disabled=yes ipsec-policy=out,ipsec
add action=fasttrack-connection chain=forward comment="defconf: fasttrack" \
    connection-state=established,related disabled=yes
add action=accept chain=forward comment=\
    "defconf: accept established,related, untracked" connection-state=\
    established,related,untracked disabled=yes
add action=drop chain=forward comment="defconf: drop invalid" \
    connection-state=invalid disabled=yes
add action=drop chain=forward comment=\
    "defconf: drop all from WAN not DSTNATed" connection-nat-state=!dstnat \
    connection-state=new disabled=yes in-interface-list=WAN
add action=drop chain=forward comment="Drop LAN -> Gastnetwerk" dst-address=\
    192.168.77.0/24 src-address=192.168.10.0/24
add action=drop chain=forward comment="Drop Gastnetwerk -> LAN" dst-address=\
    192.168.10.0/24 src-address=192.168.77.0/24
/ip firewall mangle
add action=mark-connection chain=forward disabled=yes dst-address=\
    192.168.10.251 dst-port=5060 new-connection-mark=sip-connection \
    passthrough=yes protocol=tcp
add action=mark-packet chain=forward connection-mark=sip-connection disabled=\
    yes new-packet-mark=SIP passthrough=yes
add action=mark-connection chain=forward disabled=yes dst-address=\
    192.168.10.251 log-prefix=RTP-Conn new-connection-mark=RTP-Connnection \
    passthrough=yes port=16384-32767 protocol=udp
add action=mark-connection chain=forward connection-mark=RTP-Connnection \
    disabled=yes new-connection-mark=RTP passthrough=yes
/ip firewall nat
add action=passthrough chain=unused-hs-chain comment=\
    "place hotspot rules here" disabled=yes
add action=masquerade chain=srcnat out-interface=pppoe src-address=\
    192.168.0.0/16 to-addresses=0.0.0.0
add action=dst-nat chain=dstnat comment="nas interface" dst-address=\
    <IP-WAN> dst-port=80 protocol=tcp to-addresses=192.168.10.200
add action=dst-nat chain=dstnat comment=Torrent dst-address=<IP-WAN> \
    dst-port=3799 protocol=tcp to-addresses=192.168.10.41 to-ports=3799
add action=dst-nat chain=dstnat comment=Sip dst-address=<IP-WAN> \
    dst-port=5060 protocol=udp to-addresses=192.168.10.251 to-ports=5060
add action=dst-nat chain=dstnat comment=sip dst-address=<IP-WAN> \
    dst-port=5060 protocol=tcp to-addresses=192.168.10.251 to-ports=5060
add action=dst-nat chain=dstnat comment=server dst-address=<IP-WAN> \
    dst-port=8080 protocol=tcp to-addresses=192.168.10.200 to-ports=8080
add action=masquerade chain=srcnat comment="ROUTED IPTV" dst-address=\
    213.75.112.0/21 out-interface=vlan1.4
add action=masquerade chain=srcnat comment="ROUTED IPTV" dst-address=\
    217.166.0.0/16 out-interface=vlan1.4
add action=dst-nat chain=dstnat dst-address=<IP-WAN> to-addresses=\
    192.168.10.63
add action=src-nat chain=src-nat src-address=192.168.10.63 to-addresses=\
    <IP-WAN>
add action=masquerade chain=srcnat out-interface=bridge-local
add action=masquerade chain=srcnat comment="defconf: masquerade" \
    ipsec-policy=out,none out-interface-list=WAN
add action=masquerade chain=srcnat comment="NAT voor gastnetwerk" \
    out-interface=pppoe src-address=192.168.77.0/24
/ip firewall service-port
set sip disabled=yes

ik ben een beetje radeloos. voor mijn gevoel alles wel uit gesloten. wat ik kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:08
Straat is vorige week open gegaan voor glasvezel. Echter is de vezel bij het huis aan de verkeerde kant naar boven gebracht (aan de straat, er is geen voortuin). Er zit zo'n 6 meter aan stoep tussen de plek waar de vezel omhoog komt en de vezel uiteindelijk doorgevoerd zou moeten worden naar de meterkast (waar de stickers zitten). Wordt er genoeg kabel ingegraven om die afstand nog te overbruggen en gaat de monteur die langskomt even 6 meter stoep openmaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
@starpc Enige mogelijkheid die ik nog zie om verder te troubleshooten is een packet capture maken en zo te kijken waar het mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommert38
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21-05 10:16
Hier (Breda-Oost) is de graafploeg vlakbij, het zal niet lang meer duren voordat hier gegraven wordt. Een pre-order is al bij KPN geplaatst. Ik weet nou alleen niet zeker of ik een patchcover kan aanschaffen, of dat de NTU noodzakelijk is. Ik meende dat ergens gelezen te hebben.. wie kan me dit met zekerheid vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@DiedB Niet zelf druk over maken! Dat regelt de aannemer/uitvoerder ter plekke. Alleen op letten dat de vezel uiteindelijk daar binnenkomt, waar 'ie moet binnenkomen.

@Tommert38 Je gaat toch niet zelf onderdelen aanschaffen die de ISP c.q. netwerkpartij voor je gaat regelen?
Gewoon niet doen; dat geeft alleen maar verwarring en kan mogelijk achteraf onnodige en eindeloze discussies gaan geven.
Laat ze eerst de boel maar werkend opleveren.
Daarna kun je altijd nog zaken eventueel wat netter/mooier maken, voor zo ver van toepassing is...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommert38
ehtweak schreef op zondag 12 april 2020 @ 23:53:
[...]

@Tommert38 Je gaat toch niet zelf onderdelen aanschaffen die de ISP c.q. netwerkpartij voor je gaat regelen?
Gewoon niet doen; dat geeft alleen maar verwarring en kan mogelijk achteraf onnodige en eindeloze discussies gaan geven.
Laat ze eerst de boel maar werkend opleveren.
Daarna kun je altijd nog zaken eventueel wat netter/mooier maken, voor zo ver van toepassing is...
De ISP levert deze patchcovers toch niet, die leveren toch alleen de NTU/mediaconverter met een stekker? Los daarvan, is het überhaupt mogelijk een patchcover te gebruiken bij PON (waarvan ik aanneem dat dat hier de gebruikte techniek wordt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-05 08:56

vr6-only

Blub Blub

ISP levert patchcover + ONT. Als je tijdig hebt besteld krijg je zelfs deze spullen nadat de huisaansluiting is gemaakt. Dat doet dan de aannemer. Anders doet de monteur van je ISP het.

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Tommert38 schreef op maandag 13 april 2020 @ 10:25:
[...]

De ISP levert deze patchcovers toch niet, die leveren toch alleen de NTU/mediaconverter met een stekker? Los daarvan, is het überhaupt mogelijk een patchcover te gebruiken bij PON (waarvan ik aanneem dat dat hier de gebruikte techniek wordt)?
Patchcover wordt door ISP geleverd indien nodig. Bij PON is deze altijd nodig in verband met niet-klikbare ONT.
Bij P2P zijn er een paar ISP's die deze nodig hebben in verband met hun keuzes (T-Mobile eigenlijk vooral).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommert38
Barre73 schreef op maandag 13 april 2020 @ 11:34:
[...]

Patchcover wordt door ISP geleverd indien nodig. Bij PON is deze altijd nodig in verband met niet-klikbare ONT.
Bij P2P zijn er een paar ISP's die deze nodig hebben in verband met hun keuzes (T-Mobile eigenlijk vooral).
Dus even voor mijn beeldvorming:

Bij zowel PON als P2P heb je een FTU/grondplaat. Hier wordt de glasvezel afgewerkt met een connector.

Bij P2P wordt op de NTU meestal een ONT/NTU/mediaconverter geklikt die het lichtsignaal actief omzet naar een elektrisch signaal. Hierin prik je dan een ethernetkabel die weer naar je daadwerkelijke modem gaat. Totaal dus 2 stroomverbruikers.
Ook kun je i.p.v. een ONT, een patchcover op de FTU klikken, zodat je de glasverbinding passief doorlust naar bijvoorbeeld een eigen modem met SFP-poort, zodat deze ook het glas omzet en je maar 1 stroomverbruiker hebt.

Bij PON, en verbeter me als ik je niet goed begrijp, zit er dus áltijd een patchcover op de NTU geklikt om het glas door te lussen naar een ONT. Daar sluit je dan weer een modem op aan via ethernet.
Zit deze ONT dan nog als extra unit naast/onder deze patchcover? Het zal er dus anders uit komen te zien dan hier? In dat geval neemt het geheel dus meer ruimte in beslag dan bij de meest recente P2P-aansluitingen en heb je dus altijd 2 stroomverbruikers: ONT en modem? Je kunt niet het glas bij PON rechtstreeks in een modem met bijvoorbeeld SFP prikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Tommert38 schreef op maandag 13 april 2020 @ 14:06:
[...]

Dus even voor mijn beeldvorming:

Bij zowel PON als P2P heb je een FTU/grondplaat. Hier wordt de glasvezel afgewerkt met een connector.

Bij P2P wordt op de NTU meestal een ONT/NTU/mediaconverter geklikt die het lichtsignaal actief omzet naar een elektrisch signaal. Hierin prik je dan een ethernetkabel die weer naar je daadwerkelijke modem gaat. Totaal dus 2 stroomverbruikers.
Ook kun je i.p.v. een ONT, een patchcover op de FTU klikken, zodat je de glasverbinding passief doorlust naar bijvoorbeeld een eigen modem met SFP-poort, zodat deze ook het glas omzet en je maar 1 stroomverbruiker hebt.

Bij PON, en verbeter me als ik je niet goed begrijp, zit er dus áltijd een patchcover op de NTU geklikt om het glas door te lussen naar een ONT. Daar sluit je dan weer een modem op aan via ethernet.
Zit deze ONT dan nog als extra unit naast/onder deze patchcover? Het zal er dus anders uit komen te zien dan hier? In dat geval neemt het geheel dus meer ruimte in beslag dan bij de meest recente P2P-aansluitingen en heb je dus altijd 2 stroomverbruikers: ONT en modem? Je kunt niet het glas bij PON rechtstreeks in een modem met bijvoorbeeld SFP prikken?
Ik kan hier niks aan toevoegen.. je hebt helemaal gelijk. Enige nuance is dat die losse ONT veroorzaakt wordt door het feit dat er nog geen fabrikant is die (op korte termijn) een klikbare ONT heeft ontwikkeld. Dat kan in de toekomst dus nog wijzigen en dan is er geen patchcover en kabeltje meer nodig.
Qua aantal stroomverbruikers verandert er dus niks eigenlijk behalve dat het dus niet meer mogelijk is om de ONT te passeren en direct een modem in te gaan. Die ONT hoort bij het adres en is ingesteld om te communiceren met de Dslam in de PoP. Die kan niet voor iets anders vervangen worden.

PS: in een P2P netwerk is het een NT. In een PON netwerk een ONT. Zelfde functie, andere naam. En de grondplaat heet een FTU, zoals je in het begin aangeeft. Daar wordt een NT(U) of een patchcover op geklikt. Op de NTU kan niks meer worden geklikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommert38
Dan heb ik het helemaal helder nu. Bedankt voor de verduidelijking en bevestiging, @Barre73.

En omdat plaatjes meer zeggen dan woorden:

P2P NT
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YfF7LBM-jT6hC7fAI2NNpESSq-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zkaccIcsJ5pfXSQhHtpVJCpa.jpg?f=fotoalbum_large

PON ONT
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S2VSYC7q98cQmlZ4ehby1fpBuNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dRGJlrSzP3lUYud51jISVCXL.jpg?f=fotoalbum_large

En nu inderdaad maar hopen dat er snel een klikbare ONT beschikbaar komt, want deze oplossing vind ik nogal rommelig, eerlijk gezegd..

Met dank aan st1001736227 en Sluisie81 voor de afbeeldingen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:43

Wildfire

Joy to the world!

Tommert38 schreef op maandag 13 april 2020 @ 22:06:

[..]

En nu inderdaad maar hopen dat er snel een klikbare ONT beschikbaar komt, want deze oplossing vind ik nogal rommelig, eerlijk gezegd.
Voor zover ik weet gaat dat niet gebeuren helaas, zeker niet op korte termijn.

Barre73 schreef op maandag 13 april 2020 @ 16:07:

[...]

Die ONT hoort bij het adres en is ingesteld om te communiceren met de Dslam in de PoP.
Die koppeling ONT aan adres wordt door de monteur gedaan bij installatie. Is niet vooraf ingeregeld.

[ Voor 32% gewijzigd door Wildfire op 14-04-2020 13:41 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Wildfire schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:39:
[...]

Voor zover ik weet gaat dat niet gebeuren helaas, zeker niet op korte termijn.

[...]

Die koppeling ONT aan adres wordt door de monteur gedaan bij installatie. Is niet vooraf ingeregeld.
Dat weet ik. Ik zei ook niet dat het vooraf gedaan werd. Ik zei alleen dat deze is ingesteld om met de Dslam te communiceren dus je kan er niet zomaar een andere voor in de plaats hangen. En al helemaal niet omdat je voor die activatie een app op je mobiel nodig hebt en die kan je weer niet gebruiken als je geen authorisatie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:43

Wildfire

Joy to the world!

Barre73 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 16:35:
[...]

Dat weet ik. Ik zei ook niet dat het vooraf gedaan werd.
Ik wilde het alleen verduidelijken voor anderen :)
Ik zei alleen dat deze is ingesteld om met de Dslam te communiceren dus je kan er niet zomaar een andere voor in de plaats hangen. En al helemaal niet omdat je voor die activatie een app op je mobiel nodig hebt en die kan je weer niet gebruiken als je geen authorisatie hebt.
Yup, de infra app. Maar in mijn regio is momenteel nog geen PON, ik moet nog tegen de eerste praktijksituatie aanlopen. :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• trankilo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-12-2024
Voor de leuk.
Ik kwam deze een tijdje geleden tegen in Amersfoort bij een consument. Dit was een medewerker van een bedrijf die werkzaamheden voor KPN verricht. Op de B vezel had hij PON draaien als testomgeving voor Nokia. En op de A vezel had hij zijn oude vertrouwde Genexis nog draaien met zij KPN consumenten abonnement.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zuYS-jbHd99ESiRYvKCr82eXodw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/akd8iKHQtNt8BvvRG2Q0ONIJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• starpc
ik222 schreef op zondag 12 april 2020 @ 21:15:
@starpc Enige mogelijkheid die ik nog zie om verder te troubleshooten is een packet capture maken en zo te kijken waar het mis gaat.
dank zo ver.
probleem zit m in de Mikrotik.
als ik de V10 aansluit op en daar achter de N510 zet. dan werkt het wel.
ik pak dit even op in het Mikrotik topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• starpc
en we gaan een capture doen. kan je mij zeggen hoe ik dit het beste kan delen ?
ik neem aan dat ik dit het beste kan doen via Wire-shark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:00
Ik denk dat ik het hier maar moet vragen: zijn er meer mensen die last hebben van gehaper en gestotter (zo nu en dan) bij SBS6 en NET5 deze week? Ik dacht eerst dat het aan mijn eigen netwerk lag, maar ik zie dezelfde blokjes en hoor hetzelfde gestotter via de KPN ITV-app. Lijkt me een probleem bij KPN of SBS (gezien NET5 ook onderdeel van SBS is?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• starpc
Dennisweb schreef op woensdag 15 april 2020 @ 20:54:
Ik denk dat ik het hier maar moet vragen: zijn er meer mensen die last hebben van gehaper en gestotter (zo nu en dan) bij SBS6 en NET5 deze week? Ik dacht eerst dat het aan mijn eigen netwerk lag, maar ik zie dezelfde blokjes en hoor hetzelfde gestotter via de KPN ITV-app. Lijkt me een probleem bij KPN of SBS (gezien NET5 ook onderdeel van SBS is?)
een soort grijs vlak
vult de onderste helft (kwart) van het beeld.
het doet mij denken aan wat ik wel is in VLC gezien heb op me computer met een MKV bestand.

de codec kon het niet hebben in VLC en soms liep dan het beeld vast. alleen dan wel met groenen blokken.
ik denk dat het te maken heeft met de codec aan de kant van de zender. of evt bij KPN.
het kan ook aan je netwerk liggen is het vaak ?

ik heb vanavond eerst hart van Nederland gezien + de corona pers conferentie, en daar na Lang leve de liefde.
en heb vanavond geen storing gezien. moet wel zeggen dat ik wat aanpassingen heb gedaan sinds dat er nu officeel wat meer bekend is in de DHCP regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-05 11:33
Ik heb de Fritzbox aangevraagd bij KPN en de 7590 gekregen :) Nu lees ik op meerdere plekken om deze eerst te updaten voor ik hem vervang met de Experiabox, kan ik deze gewoon achter de experiabox hangen tijdelijk om fw updates binnen te halen? Nog iets waar ik op moet letten om hem achter de experia een IP te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• starpc
jimmy87 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 22:35:
Ik heb de Fritzbox aangevraagd bij KPN en de 7590 gekregen :) Nu lees ik op meerdere plekken om deze eerst te updaten voor ik hem vervang met de Experiabox, kan ik deze gewoon achter de experiabox hangen tijdelijk om fw updates binnen te halen? Nog iets waar ik op moet letten om hem achter de experia een IP te geven?
ik heb geen ervaring met de Fritzz boxen.
maar lijkt me gewoon mogelijk om dat ding achter de KPN box the hangen. om een update binnen te halen.
evt kan je via de interface een bestand uploaden via de update pagina.

verder kan ik je geen advies geven over wat je moet doen. ik hoop dat als je m
via de KPN EX box LAN naar > de WAN van de fitzz box denk ik dat je wel een netwerk kan krijgen om een update te doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
FRITZ!Box 7590 zal zelf de firmware ophalen. Niet nodig om achter de Experiabox te hangen en wordt afgeraden door KPN zelf. Daarna de wizard doorlopen om te configureren voor KPN.

Voor vervangen modem heeft KPN zelfs een uitvoerige handleiding geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-05 11:33
Dacht ik inderdaad al, handleiding had ik ook gevonden en is vrij duidelijk snap alleen het stukje kies voor Annex A niet, dat is namelijk ADSL/VDSL. Glasvezel doet niks met Annex A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
jimmy87 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 22:56:
Dacht ik inderdaad al, handleiding had ik ook gevonden en is vrij duidelijk snap alleen het stukje kies voor Annex A niet, dat is namelijk ADSL/VDSL. Glasvezel doet niks met Annex A.
Er staan wel wat foutjes in die handleiding :P

WLAN brandt groen: Glasvezel is aangesloten. Terwijl ik de instructie voor DSL aan het bekijken was.

:+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BbmIZCAKt5PrcfKCtPzl9eTHNyU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MAm4FlkRnMd0pIE02dgwuZPE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door krakendmodem op 15-04-2020 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenmuzikant
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 02-07-2020
8)7 DSL of Glasvezel. Dat slaat sowieso nergens op.
WLAN is toch Wireless LAN van dat ding? 8)

En als je bij die uitleg van KPN moet kiezen tussen Glasvezel of DSL
verwijst ie beide keren naar Aansluiten Modem (koper).
Klopt dus ook al niet...

[ Voor 87% gewijzigd door jeroenmuzikant op 16-04-2020 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik zag in de release notes van de Mijn KPN app (Android) dat er iets aan het komen is voor VoIP in die app? Zou je dan je VoIP gegevens uit de app kunnen halen, of zouden ze je thuisnummer beschikbaar gaan maken via de app?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uBsdn3CWb5VhpVf9cSrcqOPu0wM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ymG4V23rPm0fMKO7aHTr6UTH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:35
Ik heb mijn Fritzbox 7590 eerst aan de switch gehangen, firmware update gedraaid, en 'm daarna aan het glasvezelkastje gehangen, de rest van de instellingen was daarna appeltje-eitje.
Wel kreeg ik eerst de melding dat de internetverbinding niet werkte. Even de Fritzbox 'n reboot gegeven, en alles werkte. :Y

Wat ideaal is nu: Je kan in de Fritzbox per PC (macadres) een vast IP toewijzen, zodat je niet meer in de PC zelf een vast IP hoeft toe te wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:39

MeNTaL_TO

The future is not set

Ik heb sinds ik overgestapt ben van Ziggo naar KPN een raar probleem met Wifi op mijn Samsung A7 telefoon.
Aantal apps laden niet goed, bijvoorbeeld Twitter laad wel de reacties maar geen plaatjes of filmpjes, ABN Amro app kan ik niet inloggen na fingerprint herkenning, google appstore download niets.
Ga ik naar 4G of gebruik ik een VPN werkt alles prima.
Ik heb al een andere DNS geprobeerd, maar dat helpt ook niet. Nu heb ik geen Wifi nodig, maar het irriteert me dat ik het niet kan vinden wat de oorzaak is. (enige wat ik nu nog kan bedenken is IPv6)
Heeft iemand dit toevallig ook meegemaakt?

Ik heb het op zowel mijn Ziggo AP (wifibooster, hangt aan KPN) en de Experiabox 10 rechtstreeks.
Op mijn Ziggo router heb ik nergens last van (die heeft ook alleen IPv4).

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ilfamo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-09-2024
MeNTaL_TO schreef op donderdag 16 april 2020 @ 16:22:
Ik heb sinds ik overgestapt ben van Ziggo naar KPN een raar probleem met Wifi op mijn Samsung A7 telefoon.
Aantal apps laden niet goed, bijvoorbeeld Twitter laad wel de reacties maar geen plaatjes of filmpjes, ABN Amro app kan ik niet inloggen na fingerprint herkenning, google appstore download niets.
Ga ik naar 4G of gebruik ik een VPN werkt alles prima.
Ik heb al een andere DNS geprobeerd, maar dat helpt ook niet. Nu heb ik geen Wifi nodig, maar het irriteert me dat ik het niet kan vinden wat de oorzaak is. (enige wat ik nu nog kan bedenken is IPv6)
Heeft iemand dit toevallig ook meegemaakt?

Ik heb het op zowel mijn Ziggo AP (wifibooster, hangt aan KPN) en de Experiabox 10 rechtstreeks.
Op mijn Ziggo router heb ik nergens last van (die heeft ook alleen IPv4).
Ik had hetzelfde met IPv6, heb dit dan ook uitgezet. Daarna geen problemen meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

IPv6 op KPN xb 10a is inderdaad niet goed.
Op je router kun je dit dus gewoon uitzetten nu (dat is ook het advies bij KPN, maar om een of andere reden is dan niet de default bij iedereen).
Sinds de update van de xb10a paar maanden terug, kan je het ook daar uitzetten. (en als je 10A nog niet geupdate is via OTA, dan kun je dat forceren door hem te resetten)

Edit: specifiek 10a

[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 16-04-2020 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Get!em schreef op donderdag 16 april 2020 @ 17:16:
IPv6 op KPN is inderdaad niet goed.
Op je router kun je dit dus gewoon uitzetten nu (dat is ook het advies bij KPN, maar om een of andere reden is dan niet de default bij iedereen).
Sinds de update van de xb10a paar maanden terug, kan je het ook daar uitzetten. (en als je 10A nog niet geupdate is via OTA, dan kun je dat forceren door hem te resetten)
Vraag mij af of dit dan aan de implementatie op de ExperiaBox ligt of aan de KPN kant. Met een USG werkt het namelijk al tijden prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

ilfamo schreef op donderdag 16 april 2020 @ 16:39:
[...]

Ik had hetzelfde met IPv6, heb dit dan ook uitgezet. Daarna geen problemen meer.
Dit was inderdaad de oplossing, maar is niet mijn oplossing, IPv6 staat weer aan, dan maar geen gebruik van wifi op mijn telefoon.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

Get!em schreef op donderdag 16 april 2020 @ 17:16:
IPv6 op KPN is inderdaad niet goed.
Hoezo dat? Hier op mijn 500/500 Hussel lijn i.c.m. mijn Fritz!Box 7590 geen enkel probleem met IPv6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:22
xh3adshotx schreef op donderdag 16 april 2020 @ 17:19:
[...]

Vraag mij af of dit dan aan de implementatie op de ExperiaBox ligt of aan de KPN kant. Met een USG werkt het namelijk al tijden prima.
Dat zal dan aan de 10a liggen, want hier met de v10 werkt het gewoon perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Het ligt inderdaad aan de implementatie van de Experiabox in combinatie met sommige mobiele toestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Klopt, met eigen apparatuur gaat het wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeBsZ
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-05 14:29
Beste allemaal. Ik krijg eind van de maand een nieuw abonnement van KPN met glasvezel en ITV. Ik vroeg me af wat jullie mening is over wat de betere tv ontvanger is op dit moment van KPN. Ik weet dat er nog weinig 4k content is, maar als het 4k abonnement voor een betere kijkervaring zorgt omdat het een betere ontvanger is dan betaal ik daar graag meer voor. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trankilo
Ik heb zeer goede ervaringen met de ontvanger VIP5202 en de bluetooth afstandsbediening die KPN nu uit heeft staan. Een enorme verbetering tov de HD ontvangers van voorheen.
Als je een 4K scherm hebt dan vind ik het beeld zelfs gewoon slecht als daar een HD ontvanger op aangesloten is. Maar dit treed niet op met die VIP5202. Heel strak beeld.

Wel viel bij iemand met een Philips 4K TV op dat de kleuren flets waren en dat kregen we niet goed. Als we die zelfde ontvanger icl zelfde HDMI kabel op een 4K LG scherm van hem aansloten dan trad dat probleem niet op. En wij hebben een Samsung waar dat probleem zich ook niet op voordoet, dus ik hou het even op een Philips probleem.

Maar waar ik het meest tevreden mee ben is de YouTube app en de Netflix app. Die draaien beide probleemloos en zeer soepel.
Meer kijk ik eigenlijk ook niet, TV abbo is voor iemand anders hier wel belangrijk. En die is er ook heel tevreden over de bediening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
SeBsZ schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 18:07:
Beste allemaal. Ik krijg eind van de maand een nieuw abonnement van KPN met glasvezel en ITV. Ik vroeg me af wat jullie mening is over wat de betere tv ontvanger is op dit moment van KPN. Ik weet dat er nog weinig 4k content is, maar als het 4k abonnement voor een betere kijkervaring zorgt omdat het een betere ontvanger is dan betaal ik daar graag meer voor. Bedankt.
Je hoeft niks te kiezen of meer te betalen. Je krijgt sowieso die 4K ontvanger, los van het abonnement. Dat is dus de Arris VIP5202.
Alle nieuwe klanten krijgen dezelfde nieuwe ontvanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeBsZ
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-05 14:29
Barre73 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 18:50:
[...]

Je hoeft niks te kiezen of meer te betalen. Je krijgt sowieso die 4K ontvanger, los van het abonnement. Dat is dus de Arris VIP5202.
Alle nieuwe klanten krijgen dezelfde nieuwe ontvanger.
Bedankt, top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
En als je als bestaande klant die 4k ontvanger wilt?
Dat kan zeker alleen bij een nieuw abonnement..?

* Richub heeft daar niet zoveel zin in... :|

Het gaat mij dan vooral om Netflix... De gewone 4k content van KPN is niet aan mij besteed.

[ Voor 22% gewijzigd door Richub op 17-04-2020 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trankilo
Richub schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 19:37:
En als je als bestaande klant die 4k ontvanger wilt?
Dat kan zeker alleen bij een nieuw abonnement..?

* Richub heeft daar niet zoveel zin in... :|

Het gaat mij dan vooral om Netflix... De gewone 4k content van KPN is niet aan mij besteed.
Echt, ik voel je!
Ik keek Netflix en Youtube via een Cromekast tot ik die nieuwe ontvangers had. Dat zegt wel genoeg denk ik.

Als je nog helemaal geen Netflix kan kijken ga dan naar deze link via je internetverbinding thuis. Dan kan je zelf alles laten omwisselen via de post.

Kan je wel Netflix kijken maar werkt het brak dan kan je 0800-0402 benaderen. Wellicht dat die een proces hebben om ze te swappen voor iets dat wel voor jou werkt. De KPN winkels zijn helaas gesloten ivm met het Corona virus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
trankilo schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 19:55:
[...]

Echt, ik voel je!
Ik keek Netflix en Youtube via een Cromekast tot ik die nieuwe ontvangers had. Dat zegt wel genoeg denk ik.

Als je nog helemaal geen Netflix kan kijken ga dan naar deze link via je internetverbinding thuis. Dan kan je zelf alles laten omwisselen via de post.

Kan je wel Netflix kijken maar werkt het brak dan kan je 0800-0402 benaderen. Wellicht dat die een proces hebben om ze te swappen voor iets dat wel voor jou werkt. De KPN winkels zijn helaas gesloten ivm met het Corona virus.
Die link voor wisselen van decoders kan je ook gewoon een Arcadyan of vorige Arris opleveren. Er zijn er genoeg die retour komen van ex-klanten.
Er zijn 16 KPN winkels wel open maar daar kun je überhaupt nooit terecht voor dit soort dingen. Ook niet voordat we corona hadden.

De enige manier die ik ken is inderdaad een 4K abonnement nemen... Sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trankilo
:/
Ik heb ook meer verstand van glasvezel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:00
@Barre73 Ik heb zo’n VIP5202. Toen ‘ie geleverd werd gaf de monteur al aan dat het bij het zappen altijd een paar seconden duurt tot het beeld gaat bewegen. Dat was met de ExperiaBox al zo. Maar wij zappen graag en snel en eens in de zoveel tijd loopt ‘ie vast en moet ‘ie van het stroom.

Vraag: lost de nieuwe firmware dat ook op? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Dennisweb schreef op zondag 19 april 2020 @ 00:39:
@Barre73 Ik heb zo’n VIP5202. Toen ‘ie geleverd werd gaf de monteur al aan dat het bij het zappen altijd een paar seconden duurt tot het beeld gaat bewegen. Dat was met de ExperiaBox al zo. Maar wij zappen graag en snel en eens in de zoveel tijd loopt ‘ie vast en moet ‘ie van het stroom.

Vraag: lost de nieuwe firmware dat ook op? :)
Ik heb ook meer verstand van glasvezel dan van dit... Stel je vraag op het KPN forum zou ik zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:08
Lees even dit draadje https://forum.kpn.com/int...teractieve-tv-2020-491176

Staat genoeg in over fletse kleuren op diverse tv's, hoe het komt en wat je kunt doen.

Als je als bestaande klant een VIP5202 wilt dan kun je 4K aanvragen en na een maand weer annuleren. Je blijft dan de VIP5202 houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:22
Edje040 schreef op zondag 19 april 2020 @ 09:27:
[...]
Als je als bestaande klant een VIP5202 wilt dan kun je 4K aanvragen en na een maand weer annuleren. Je blijft dan de VIP5202 houden.
Joe zou dat werken? Het is geen aparte optie die je per maand kan wijzigen, maar een compleet nieuw abonnement, toch? Zit je er dan niet weer een jaar aan vast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Caelorum schreef op zondag 19 april 2020 @ 10:03:
[...]

Joe zou dat werken? Het is geen aparte optie die je per maand kan wijzigen, maar een compleet nieuw abonnement, toch? Zit je er dan niet weer een jaar aan vast?
Je kan in mijnKPN een extra ontvanger aanvragen en bijvoorbeeld na een maand weer stopzetten. Dan stuur je een oudere ontvanger terug. Kost je dan eenmalig 5 euro huur voor die ontvanger.

Dat is de theorie :P.

[ Voor 5% gewijzigd door krakendmodem op 19-04-2020 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
Ik kon nog een gratis tweede TV ontvanger aanvragen bij Mijn KPN.
Hopelijk wordt dat een VIP5202. >:)

We gaan het zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
krakendmodem schreef op zondag 19 april 2020 @ 10:19:
[...]

Je kan in mijnKPN een extra ontvanger aanvragen en bijvoorbeeld na een maand weer stopzetten. Dan stuur je een oudere ontvanger terug. Kost je dan eenmalig 5 euro huur voor die ontvanger.

Dat is de theorie :P.
De theorie klopt. Maar de praktijk is dat er dus nog genoeg HD ontvangers zijn om te versturen in die gevallen. Maar wie het wil proberen... We horen graag wat het is geworden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

ilfamo schreef op donderdag 16 april 2020 @ 16:39:
[...]

Nog een aanvullend vraagje hierover, is het de KPN implementatie van IPv6 die het issue is, of is de Experiabox 10 hier het issue?
Oftewel, gaat het vervangen van de router dit ook oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
MeNTaL_TO schreef op zondag 19 april 2020 @ 11:25:
[...]

Nog een aanvullend vraagje hierover, is het de KPN implementatie van IPv6 die het issue is, of is de Experiabox 10 hier het issue?
Oftewel, gaat het vervangen van de router dit ook oplossen?
Het ligt echt aan de Experiabox, met een eigen router heb je nergens last van en werkt IPv6 vlekkeloos.

Volgens mij had het iets te maken met SLAAC en DHCPv6 wat niet helemaal goed geconfigureerd is op dat ding, althans met de configuratie van de Experiabox werken sommige mobiele apparaten niet goed.

Ik heb met mijn pfSense ook even moeten stoeien om dat goed in te stellen voor die mobiele apparaten maar dan kun je alles tenminste instellen en krijg je het wel helemaal goed. Op de Experiabox kun je niets instellen.

[ Voor 7% gewijzigd door ik222 op 19-04-2020 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

ik222 schreef op zondag 19 april 2020 @ 11:38:
[...]

Het ligt echt aan de Experiabox, met een eigen router heb je nergens last van en werkt IPv6 vlekkeloos.

Volgens mij had het iets te maken met SLAAC en DHCPv6 wat niet helemaal goed geconfigureerd is op dat ding, althans met de configuratie van de Experiabox werken sommige mobiele apparaten niet goed.

Ik heb met mijn pfSense ook even moeten stoeien om dat goed in te stellen voor die mobiele apparaten maar dan kun je alles tenminste instellen en krijg je het wel helemaal goed. Op de Experiabox kun je niets instellen.
Thanks voor de reactie, maar een topic aangemaakt op het KPN forum, kijken of ze dit gaan fixen, IPv6 is nu nog een nice to have, maar ik heb niet echt zin om een Fritzbox (a 175 euro) te kopen vanwege IPv6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
Richub schreef op zondag 19 april 2020 @ 10:28:
Ik kon nog een gratis tweede TV ontvanger aanvragen bij Mijn KPN.
Hopelijk wordt dat een VIP5202. >:)

We gaan het zien...
Pakketje is al binnen. Snel!

En het is een.... VIP2952. Die ik al had. :+

Nouja, heb ik er een in reserve. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Richub schreef op maandag 20 april 2020 @ 15:11:
[...]

Pakketje is al binnen. Snel!

En het is een.... VIP2952. Die ik al had. :+

Nouja, heb ik er een in reserve. :P
Ik dacht dat als een ontvanger xx weken niet op het netwerk gezien was, deze "geblokkeerd" wordt en dus niet meer snel aangesloten kan worden.

Kan ook een gerucht zijn wat niet klopt, maar misschien de moeite waard om in de gaten te houden als je toch eens je andere moet vervangen en deze niet lijkt te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Laatst online: 15:12
Hmmbob schreef op maandag 20 april 2020 @ 15:26:
[...]

Ik dacht dat als een ontvanger xx weken niet op het netwerk gezien was, deze "geblokkeerd" wordt en dus niet meer snel aangesloten kan worden.

Kan ook een gerucht zijn wat niet klopt, maar misschien de moeite waard om in de gaten te houden als je toch eens je andere moet vervangen en deze niet lijkt te werken.
Er wordt niks geblokkeerd. Als een STB een lange tijd niet wordt gedetecteerd(dan hebben we het over maanden) wordt deze administratief afgemeld, maar kan daarna weer gewoon aangemeld worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapp-it
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15:47
mad-dog schreef op maandag 20 april 2020 @ 17:40:
[...]

Er wordt niks geblokkeerd. Als een STB een lange tijd niet wordt gedetecteerd(dan hebben we het over maanden) wordt deze administratief afgemeld, maar kan daarna weer gewoon aangemeld worden
Nou, dat is niet helemaal correct in mijn beleving, de software van de STB maakt gebruik van Mutual Authentication en als het certificaat verlopen is van de firmware op de STB dan kan je zelfs geen firmware update laten uitvoeren (iets met het kip en ei verhaal).

En als ik toch aan het typen ben, kan jij eens even vragen of een paar verdiepingen boven je een CSS willen aanpassen voor radio zenders op een TV waarbij het display van de TV niet kan worden uitgeschakeld want dit ziet er niet uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VPyv9Y9mGuDs4-F7j27umBExtIU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8dPgAmktQRNWBoeUJWLQizT8.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Zapp-it schreef op maandag 20 april 2020 @ 19:12:
[...]

Nou, dat is niet helemaal correct in mijn beleving, de software van de STB maakt gebruik van Mutual Authentication en als het certificaat verlopen is van de firmware op de STB dan kan je zelfs geen firmware update laten uitvoeren (iets met het kip en ei verhaal).

En als ik toch aan het typen ben, kan jij eens even vragen of een paar verdiepingen boven je een CSS willen aanpassen voor radio zenders op een TV waarbij het display van de TV niet kan worden uitgeschakeld want dit ziet er niet uit:

[Afbeelding]
Wellicht anders op een nieuwe 4K decoder maar op mijn Arris zie ik bij radiozenders de eerste tijd een blauw beeld met de zender en na circa 1 minuut wordt het donker (net niet zwart) met de radiozender in witte letters.
Dat zou het toch moeten zijn? Of komt dit door jouw TV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Zapp-it schreef op maandag 20 april 2020 @ 19:12:
[...]

[Afbeelding]
Daarvoor heb je de optie om de software te verwijderen in het systeemmenu. Daarmee krijg je STBs met welke software dan ook weer aan de praat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapp-it
Barre73 schreef op maandag 20 april 2020 @ 19:49:
[...]

Wellicht anders op een nieuwe 4K decoder maar op mijn Arris zie ik bij radiozenders de eerste tijd een blauw beeld met de zender en na circa 1 minuut wordt het donker (net niet zwart) met de radiozender in witte letters.
Dat zou het toch moeten zijn? Of komt dit door jouw TV?
Even voor de duidelijkheid 😉, deze foto is na het blauwe beeld, deze foto is nadat het beeld wordt gedimd. Het klopt wat je zegt over de zwart tinten, maar als je de TV normaal instelt zie je gewoon zwarte balken i.p.v. dat die balken transparant zouden zijn. En met zonlicht gaan die zwarte balken opvallen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapp-it
mad-dog schreef op maandag 20 april 2020 @ 20:02:
[...]

Daarvoor heb je de optie om de software te verwijderen in het systeemmenu. Daarmee krijg je STBs met welke software dan ook weer aan de praat
Nou... mijn ervaring was dat ik gewoon een nieuwe STB kon aanvragen omdat mijn oude STB met geen mogelijkheid meer aan de praat was te krijgen, ik kon niet eens meer in het systeemmenu komen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Zapp-it schreef op maandag 20 april 2020 @ 20:15:
[...]

Nou... mijn ervaring was dat ik gewoon een nieuwe STB kon aanvragen omdat mijn oude STB met geen mogelijkheid meer aan de praat was te krijgen, ik kon niet eens meer in het systeemmenu komen….
Dan deed je iets verkeerd :)
Pagina: 1 ... 8 ... 179 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen