kazz1980 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:14:
Ik moet de ervaring gewoon ergens delen... Maar ben tegelijkertijd wel benieuwd hoe anderen hier over denken en welke ervaringen anderen hebben....
Het is als volgt (sorry: het is een heel eind proza - maar het dan ook over een periode van bijna anderhalf jaar + een aanloop van 5 jaar):
Een jaar of 5 geleden werd mijn wijk eindelijk op glasvezel aangesloten. Hard nodig, want het kopertnetwerk is hier echt verouderd (in de praktijk red mijn aansluiting ongeveer 20 down, 2 up. op papier is het max. 45 down en 4,5 up). Héél blij mee. Ik gebruik internet veel en upload geregeld grote bestanden, dus glasvezel is echt een uitkomst. Reggefiber zou het regelen. Maar helaas: mijn benedenbuurman had er geen zin in... dus na veel gezeur kwam uitsluitsel: ze konden mij niet aansluiten. Jammer. Weinig aan te doen!
Anderhalf jaar geleden landelijk in het nieuws: KPN zou het kopernetwerk willen afbouwen en had 6 pilotwijken aangewezen waaronder mijn wijk waar het kopernetwerk uitgezet zou worden. De laatste adressen moesten dus ook op glasvezel aangesloten. Groot project, veel bombarie. Infobussen in de wijk, grote borden bij de toeganswegenb van KPN Netwerk. Nieuwsbrieven met triomfantelijke meldingen dat ze al aan het graven waren en of ik het wel gezien had? (nee....). En brief in de bus met de uitleg. Ik moest KPN Netwerk even toestemming geven via de site om mijn glasvezel aan te sluiten en alles zou vanzelf geregeld worden: top!
Maandje later een monteur over de vloer die aan het inventariseren was wie er daadwerkelijk geen glasvezel had. Ik was de enige in het hele appartementencomplex zonder glasvezel volgens het systeem, dus er was twijfel of dat klopte. In de meterkast gekeken: nee - inderdaad geen glasvezel.... Dus uitgelegd dat dat kwam door de benedenburen... Monteur kijkt in het systeem en wat blijkt: de benedenburen hebben al lang een actieve glasvezel aansluiting... wtf?
Maar goed: het zou geregeld worden nu.
Twee maanden later. Niks gehoor, de nieuwsbrieven zijn verdwenen. Stilte. Dus maar eens het contactformulier ingevuld op de site van KPN netwerk met de vraag wat er aan de hand is: geen respons. Nog eens gevraagd: geen respons. Via de chat: ze hadden geen idee, ik zou later in de week terug gebeld worden. Niet gebeurd. Zelf gebeld: medewerker had geen idee en maakte een terugbel verzoek bij betreffende afdeling. Wederom nooit meer iets gehoord. Maandenlang heb ik iedere paar weken een bnerichtje gestuurd: geen antwoord of een terugbel belofte maar nóóit is er daadwerkelijk gebeld.
Uiteindelijk een niet zo net bnericht gestuurd. Wederom hadden ze geen idee... maar een week later briefje in de bus: er was een monteur geweest en ik was niet thuis, of ik even een 06 nummer wilde bellen binnen 3 dagen om een afspraak te maken. Gedurende die drie dagen minimaal 15 keer gebeld: werd niet opgenomen. De derde dag KPN maar weer gebeld, ze zouden monteur in kwestie opdracht geven mij te bellen. Niks gehoord.
Wederom gingen maanden voorbij waarbij ik voortdurend contact opgenomen heb en in hooguit 10% van de gevallen uberhaupt antwoord kreeg in de vorm van een belofte dat ze zouden terugbellen (nog steeds nóóit gebeurd).
Toen weer een brief in de bus van KPN Netwerk. Ditmaal wat dwingender van toon: 'het kopernmetwerk gaat binnenkort uit dus u moet écht even conmtact met ons opnemen om een afspraak te maken voor de glasvezel aansluiting!' Ja, hallo!? Wat denk je dat ik aan het doen ben?
Weer contact gezocht. Zelfde verhaal. Maar een week later brief in de bus met een datum waarop de monteur zou komen. Hè, hè! Eindelijk. Direct een dag vrij gevraagd op het werk. Die monteur ging ik niet missen!! Hele dag thuis gezeten: geen monteur.
KPN weer gebeld: hij had wel moeten komen. Ik zou snel terug gebeld worden. Je raad het al: nooit gebeurd!
Weer gingen maanden voorbij en inmiddels kwam de datum dat het kopernetwerk uitgeschakeld zou worden wel erg dichtbij: 1 april 2020. Dus nu bijna dagelijjks contact met KPN Netwerk. Ditmaal; via Facebook. Ook daar weten ze van niks, maar het blijkt dat zij wel regelmatig (maar zeker niet altijd) antwoorden. Weer beloftes dat ik snel wat zou horen van de aannemer. Niks. Nog eens belofte. Niks., etcetera.
Steeds ook gevraagd naar die datum dat het kopernetwerk uit zou gaan, maar ze hadden geen idee! Eind maart werd het toch wel erg spannend want ivm COVID19 moet ik thuiswerken. Dus maar gedreigd dat ik gemiste inkomsten a 750 euro per dag bij hen zou declareren als het netwerk op 1 april uit zou gaan. Standaard antwoord: ik zou niet afgesloten worden, daar gaat de provider over. 'Neee... ik word niet afgesloten: jullie hebben nog steeds op jullie eigen website staan dat het kopertnetwerk hier op 1 april uitgaat!'. Uiteindelijk enkele dagen voor 1 april het antwoord: 'gaat toch niet uit op 1 april, het is uitgesteld. De monteur neemt snel contact op.'
Inmiddels is het 7 april en het internet doet het gelukkig nog steeds, al is het nog steeds traag... Van een monteur nog altijd niks gehoord. Weer eens contact opgenomen met KPN Netwerk.
Antwoord:
'Het project is gesloten, sorry, we gaan geen glasvezel meer aanleggen. Zoek het maar uit met je provider Een fijne dag nog. '
Nog aangegeven dat dit wel heel ver beneden iedere vorm van fatsoen is, heb er letterlijk tientallen urenb in moeten steken alles bij elkaar. Nog als reactie dat het nu eenmaal is hoe het is, gaat niet veranderen, verder contact heeft geen zin ze zullen er verder niet meer op in gaan.
Ik zit momenteel met een heleboel héél lelijke woorden in mijn hoofd die ik naar KPN Netwerk wil slingeren, maar heb me ingehouden.
Maar ongelooflijk: wat een k*tbedrijf is dit! Ik snap oprecht niet dat iemand nog iets te maken wil hebben met KPN Netwerk (of KPN), maar ja: ze hebben nog steeds een redelijk monopolie samen met Ziggo en maken daar dus misbruik van. In- en intriest.
Zo. Dat wou ik even kwijt!