[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 7 ... 187 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
@HyperH Dit zou inderdaad best eens door een connection tracking timeout kunnen komen zoals @Thralas beschrijft.

PfSense is standaard vrij agressief met het sluiten van connections, bij mij veroorzaakte dat ook problemen met VoIP waar het platform netjes HNT doet bijvoorbeeld. Gelukkig kun je dat eenvoudig aanpassen in pfSense, ga naar System->Advanced->Firewall & NAT en zet daar Firewall Optimization Options op "Conservative".

[ Voor 5% gewijzigd door ik222 op 29-03-2020 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayl
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-09 10:27
Kan ik ergens zien of KPN glasvezel down is geweest afgelopen nacht? Ik heb nu al meerdere nachten gehad dat ik 's ochtends wakker wordt met werkende wifi (lan) maar geen internet. Dit is met een pfsense box en unifi AP's en switches. Alleen een volledige reboot van de pfsense box lost dan het probleem op.

Is echt iets nieuws sinds de coronacrisis waarbij ik vermoed dat KPN 's nachts regelmatig downtime heeft voor onderhoud of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:51

TFHfony

Professional Weirdo

Kayl schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:11:
Kan ik ergens zien of KPN glasvezel down is geweest afgelopen nacht? Ik heb nu al meerdere nachten gehad dat ik 's ochtends wakker wordt met werkende wifi (lan) maar geen internet. Dit is met een pfsense box en unifi AP's en switches. Alleen een volledige reboot van de pfsense box lost dan het probleem op.

Is echt iets nieuws sinds de coronacrisis waarbij ik vermoed dat KPN 's nachts regelmatig downtime heeft voor onderhoud of iets dergelijks.
KP heeft juist aangegeven al het niet noodzakelijk onderhoud & werkzaamheden stil te leggen tijdens de corona crisis. En ik neem aan dat normaal gesproken jouw router ook de verbinding weer oppakt als deze hersteld is.
Heb je voor een restart van de pfsense box wel gekeken of daar alle noodzakelijke services/deamons nog draaien?

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayl
TFHfony schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:21:
[...]

KP heeft juist aangegeven al het niet noodzakelijk onderhoud & werkzaamheden stil te leggen tijdens de corona crisis. En ik neem aan dat normaal gesproken jouw router ook de verbinding weer oppakt als deze hersteld is.
Heb je voor een restart van de pfsense box wel gekeken of daar alle noodzakelijke services/deamons nog draaien?
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze geen downtime hebben. Heb al een keer gehad tegen/in de nacht dat pings erg hoog waren en snelheden naar 5 mbps waar dit normaal 500 is. Het is allemaal zo sporadisch dat ik niet snap waar het vandaan komt.

Heb in ieder geval de specificieke Unifi AP herstart, loste het niet op. Toen de unifi POE switch herstart, lukte niet. Toen binnen Pfsense afzonderlijke servers herstart (DHCP en WAN), ook geen succes. En toen maar de hele pfsense box herstart en dat lost het op.
Ik kan over mijn mobiele data ook gewoon inbellen op mijn Pfsense box met VPN en LAN werkt dan prima. Dus de Pfsense box lijkt wel gewoon WAN te hebben, maar wonderlijk genoeg werkt dit niet door naar de Unifi AP's. En het is altijd in de nacht, vandaar dat ik wilde checken of KPN iets aan het doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Kayl schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:27:
[...]

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze geen downtime hebben. Heb al een keer gehad tegen/in de nacht dat pings erg hoog waren en snelheden naar 5 mbps waar dit normaal 500 is. Het is allemaal zo sporadisch dat ik niet snap waar het vandaan komt.

Heb in ieder geval de specificieke Unifi AP herstart, loste het niet op. Toen de unifi POE switch herstart, lukte niet. Toen binnen Pfsense afzonderlijke servers herstart (DHCP en WAN), ook geen succes. En toen maar de hele pfsense box herstart en dat lost het op.
Ik kan over mijn mobiele data ook gewoon inbellen op mijn Pfsense box met VPN en LAN werkt dan prima. Dus de Pfsense box lijkt wel gewoon WAN te hebben, maar wonderlijk genoeg werkt dit niet door naar de Unifi AP's. En het is altijd in de nacht, vandaar dat ik wilde checken of KPN iets aan het doen is.
Natuurlijk kunnen er nog steeds onderbrekingen zijn vanuit KPN. Ik geef ook alleen maar aan dat ze deze momenteel juist tot een minimum beperken. Maar gezien het feit je PFSense box wel WAN heeft, heb je naast het feit dat de glaslijn er (misschien) af en toe uit licht ook een probleem op je eigen netwerk, gezien deze zich niet automatisch hersteld na een eventuele downtime aan de kant van KPN. Daar zou ik ook eens naar kijken. Elke verbinding kan er altijd even uit liggen, maar het is dan toch wel zo plezierig als deze ook weer automatisch up komt. En de vraag is dus of de lijn er wel daadwerkelijk uit ligt of dat er niet iets helemaal lekker loopt in je setup?
Misschien dat @Barre73 je evt. iets kan laten weten of er werkzaamheden zijn geweest in jouw regio als je hem in een PB je postcode doorgeeft? Ik weet alleen niet of hij toegang heeft tot dat soort gegevens. Anders zou je het KPN forum eens kunnen proberen om dat uit te sluiten.

[ Voor 8% gewijzigd door TFHfony op 30-03-2020 09:52 ]

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayl
TFHfony schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:51:
[...]

Natuurlijk kunnen er nog steeds onderbrekingen zijn vanuit KPN. Ik geef ook alleen maar aan dat ze deze momenteel juist tot een minimum beperken. Maar gezien het feit je PFSense box wel WAN heeft, heb je naast het feit dat de glaslijn er (misschien) af en toe uit licht ook een probleem op je eigen netwerk, gezien deze zich niet automatisch hersteld na een eventuele downtime aan de kant van KPN. Daar zou ik ook eens naar kijken. Elke verbinding kan er altijd even uit liggen, maar het is dan toch wel zo plezierig als deze ook weer automatisch up komt. En de vraag is dus of de lijn er wel daadwerkelijk uit ligt of dat er niet iets helemaal lekker loopt in je setup?
Misschien dat @Barre73 je evt. iets kan laten weten of er werkzaamheden zijn geweest in jouw regio als je hem in een PB je postcode doorgeeft? Ik weet alleen niet of hij toegang heeft tot dat soort gegevens. Anders zou je het KPN forum eens kunnen proberen om dat uit te sluiten.
Het schijnt een bekend probleem te zijn dat pfsense niet automatisch weer een WAN tot stand brengt, maar dit is vaak met DHCP en niet zo zeer met PPPoE interfaces. Als het dus geen downtime is aan KPN kant dan lijkt mijn pfsense router gewoon op een bepaalde manier overbelast te raken. Blijft in ieder geval lastig troubleshooten aangezien het gewoon 1,5 jaar probleemloos draait.

In ieder geval bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:38
TFHfony schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:51:
[...]

Ik heb daar geen toegang toe, anders dan de interne site voor storingen. En inderdaad, er is een paar weken geleden bij het ingaan van deze crisis een freeze afgekondigd. Alle vermijdbare onderhoudswerkzaamheden en Planned Works zijn stil gelegd

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayl
Barre73 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 10:19:
[...]

Ik heb daar geen toegang toe, anders dan de interne site voor storingen. En inderdaad, er is een paar weken geleden bij het ingaan van deze crisis een freeze afgekondigd. Alle vermijdbare onderhoudswerkzaamheden en Planned Works zijn stil gelegd
Dan vermoed ik dat het misschien met latency te maken heeft en dat mijn box dan problemen veroorzaakt. Heb nu een instelling aangepast, dus hopelijk lost dat het probleem op.

EDIT:
Net nog even in mijn graphs gekeken en ik zie inderdaad dat er 's nachts flinke packet loss optreed. Dus lijkt alsof er toch iets op het netwerk gebeurt qua belasting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZbqtFYQG_I9IiG21esWKFNa9fU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R0QzHbg0LK2aApsvxDVWXaXc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Kayl op 30-03-2020 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper
  • Laatst online: 19:55
Kasper schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 11:02:
[...]

Precies. En niet eens TOT de ontvangers kwamen. De eerste week ongeveer werkte het naar behoren!
Dus dat maakt het hele gebeuren nog het meest vreemde.

De algehele storing is zo goed als opgelost, al staat er op de kpn site nog steeds de zelfde melding.
Ik zal vanavond wel horen, of het probleem met de storing verdwenen is! Laten we het hopen.

[...]

Ze zijn van een oud kpn abo overgestapt naar hussel. Verder is er niets veranderd

De ftu en nt zitten er ook al sinds het begin van de glasvezelperiode, schat al zo tegen de 10j aan.
Of kpn wat in de pop heeft omgezet durf ik niet te zeggen.
Ik durf het nog niet helemaal uit te sluiten. En wil het ook niet jinxen... 8)7

Maar sinds de storing voorbij is, hebben mijn ouders de haperingen in het beeld nog niet weer terug gezien!
Hopen dat het zo blijft! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lHybridl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-10 07:54
Hoe heet die site ook alweer waar je ook je je wifi kan aanpassen en SSID kan aanpassen? Dus niet in de modem zelf maar op een site. Ik heb het een paar keer gebruikt maar kan het niet meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:02
lHybridl schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 09:03:
Hoe heet die site ook alweer waar je ook je je wifi kan aanpassen en SSID kan aanpassen? Dus niet in de modem zelf maar op een site. Ik heb het een paar keer gebruikt maar kan het niet meer vinden.
Deze kan je onder de service tools vinden, ik gok dat je deze bedoeld:
https://www.kpn.com/servi...m-wachtwoord-wijzigen.htm

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
  • Laatst online: 07-10 15:42
Is het hier iemand al gelukt om een softphone/sip/voip client op hun mobiele telefoon in te stellen met de SIP gegevens die sinds kort beschikbaar zijn? Met Mizudroid heb ik helaas geen succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lHybridl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-10 07:54
chickpoint schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 09:40:
[...]

Deze kan je onder de service tools vinden, ik gok dat je deze bedoeld:
https://www.kpn.com/servi...m-wachtwoord-wijzigen.htm
Dat was hem. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
Thralas schreef op zondag 29 maart 2020 @ 15:22:
[...]
Entry kun je makkelijker herkennen adhv. het poortnummer (remote): 10000
Hoewel ik tijdens het TV kijken veel UDP streams zie zit daar geen enkele op poort 10.000 bij. Kan het ook op andere poorten plaatsvinden? (ik zie overigens ook veel op 443, maar dat zal wel regulier https internet verkeer zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
ik222 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 16:10:
@HyperH Dit zou inderdaad best eens door een connection tracking timeout kunnen komen zoals @Thralas beschrijft.

PfSense is standaard vrij agressief met het sluiten van connections, bij mij veroorzaakte dat ook problemen met VoIP waar het platform netjes HNT doet bijvoorbeeld. Gelukkig kun je dat eenvoudig aanpassen in pfSense, ga naar System->Advanced->Firewall & NAT en zet daar Firewall Optimization Options op "Conservative".
Dit was de oplossing inderdaad. Pauzeren werkt weer normaal met de 'Conservative' instelling. Bedankt! :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvnzoest
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-10 00:54
Vanmorgen gooide ik mijn pc aan (zette de monitor aan omdat mijn pc altijd aan staat :)) en had een chrome pagina openstaan: 

Uw breedband IP connectie werkt niet.
Controleer alstublieft of uw Internet WAN connectie op correcte wijze is geconfigureerd.

(http://192.168.2.254/pppoe_disconnect_t.lp)

Na controle bleek wel gewoon mijn internet verbinding te werken maar vanacht rond 2 uur is mijn modem herstart geweest toont de log. 

Nu deed ik even een speedcheck (op pc, via kabel verbonden) en deze toont dat ik 500 download heb, echter blijft mijn upload hangen op (maar) ong 250 Mbit.. 
nu is dat op zicht natuurlijk wel gewoon genoeg.. maar ergens lijkt het erop alsof mijn upload geknepen is naar 50% van het orgineel. 
Als dit gedaan is om ervoor te zorgen dat internet in deze tijden goed voor iedereen blijft werken heb ik hier natuurlijk geen probleem mee.. echter had ik wel verwacht dat er dan communicatie door KPN uitgegaan was. 

Iemand anders met glasvezel 500/500 in de mogelijkheid om is een speedtest te doen en te kijken of deze hetzelfde hebben? 

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-rg
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-10 20:26
pvnzoest schreef op woensdag 1 april 2020 @ 08:11:

Na controle bleek wel gewoon mijn internet verbinding te werken maar vanacht rond 2 uur is mijn modem herstart geweest toont de log. 
Klopt, ik lag in bed wat te browsen rond 02:00 toen opeens mijn internet eruit lag.

Ik kreeg telkens de melding 'Authentication Failed', rond 02:20 werkte het gelukkig weer. Ik heb maar 200/200 en bij mij is de snelheid gewoon goed, maar ja je zoekt ook iemand met 500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
pvnzoest schreef op woensdag 1 april 2020 @ 08:11:
Iemand anders met glasvezel 500/500 in de mogelijkheid om is een speedtest te doen en te kijken of deze hetzelfde hebben? 
Dit kan ik bevestigen, geen restart maar wel 513/270 mbit via Ookla.

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/9218363877.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menonv
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-10 22:48

menonv

Beunhazerij?

GewoonWatSpulle schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:32:
[...]

Dit kan ik bevestigen, geen restart maar wel 513/270 mbit via Ookla.

[Afbeelding]
@pvnzoest @V-rg

Probeer eens even bij Speedtest (ookla) de server in Amersfoort van Jonaz? ff dubbelcheck, want die ging laatst bij mij wel harder dan de rest.

i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Hier geen probleem met mijn KPN 500/500:

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/9218407472.png

De lijn heeft er hier ook niet uit gelegen trouwens.

[ Voor 24% gewijzigd door TFHfony op 01-04-2020 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-rg
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-10 20:26
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/9218460867.png

Maar goed, als jij 250mbit haalt dan zal dit bij mij sowieso geen problemen opleveren aangezien ik maar 200 mbit heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:41
Bij mij (500/500 glas, Eindhoven) is de upload ook minder nu:

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/9218500668.png

Levert verder geen problemen op, als dit het netwerk ontlast in deze tijd: Dikke prima. :Y

Bij de server van Jonaz BV:

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/9218538845.png

Scheelt behoorlijk.

[ Voor 23% gewijzigd door Richub op 01-04-2020 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
menonv schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:37:
[...]

@pvnzoest @V-rg

Probeer eens even bij Speedtest (ookla) de server in Amersfoort van Jonaz? ff dubbelcheck, want die ging laatst bij mij wel harder dan de rest.
Niet bij stilgestaan, en inderdaad ruim sneller:

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/9218522268.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menonv

menonv

Beunhazerij?

GewoonWatSpulle schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:10:
[...]

Niet bij stilgestaan, en inderdaad ruim sneller:

[Afbeelding]
Kijk eens aan. Ik heb net even getest, zuiden des lands ook gewoon volle bak 510/510. Wel ff met een goede server testen. :P
Heb overigens vannacht niks gemerkt, had nog een oogje open rond 2 uur, maar niks... :z

i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pekanoot
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-01-2022
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nvzj68xDP-z4Z1_7dd5eMKLGyOI=/f/image/s2Nu0bWTML4VK9cPHIYHP5lq.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-10 20:54

MeNTaL_TO

The future is not set

Of pak de speedtest via KPN zelf (https://kpn-itns.speedtestcustom.com/)

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Ik krijg met mijn 100/100 verbinding ook heel veel verschillende resultaten. Kies je amsterdam dan zit ik op 105/43 mbit.. kies ik Ede dan kom ik op 117/130 en kies ik amersfoort dan zit ik op 120/148. En dat allemaal met een 100/100 lijntje

Signature van nature

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:25
@Sircuri dat kan op zich wel kloppen hoor, de snelheden zijn op glasvezel, tenzij je tegen de max van de lijn aanloopt, altijd al interessant geweest. De profielen of het hanteren ervan, lopen gewoon niet in sync met wat ze je hebben verkocht. Ik heb altijd al een hogere upload en soms hogere download gekregen.

Nu bijv ook. Via fast.com (van Netflix) checken ze meerdere servers en staan nu ook weer 120/120, via een 100/100 abbo op een 1gbit lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:05

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Zelfde ervaring hier. Upload stokt op ongeveer 200Mbit/s. Download is prima met 500 Mbit/s:

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/9219000430.png

De KPN Speedtest geeft 500/500.

https://kpn-itns.speedtes...08-11ea-b784-bf866be98039

Andere server op Speedtest (Breedband Arnhem):

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/9219015280.png

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvnzoest
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-10 00:54
idd.. de servers van KPN in amsterdam en rotterdam zijn gewoon traag lijkt het ;P
amersfoort wat hier eerder gemeld werd werkt wel gewoon goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
GewoonWatSpulle schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 19:48:
Is het hier iemand al gelukt om een softphone/sip/voip client op hun mobiele telefoon in te stellen met de SIP gegevens die sinds kort beschikbaar zijn? Met Mizudroid heb ik helaas geen succes.
Kleine repost, maar is hier iemand al mee bezig geweest sinds de vrije router keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:04
GewoonWatSpulle schreef op woensdag 1 april 2020 @ 14:14:
[...]

Kleine repost, maar is hier iemand al mee bezig geweest sinds de vrije router keuze?
[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
De zoekfunctionaliteit werkt goed, ik vind alleen niks, betekend niet dat mensen er niet al mee bezig zijn geweest, alleen dat er nog niet over gepost is! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
GewoonWatSpulle schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:06:
De zoekfunctionaliteit werkt goed, ik vind alleen niks, betekend niet dat mensen er niet al mee bezig zijn geweest, alleen dat er nog niet over gepost is! ;)
Letterlijk de eerste drie posts in die zoekresultaten gaan over wat jij wil.
Iemand stelde deze vraag al eerder, antwoord is dat SIP alleen werkt op de verbinding van KPN zelf, dus niet over mobiel netwerk of ergens anders dan je eigen huis. Vervolgens geeft iemand een oplossing om dan VPN te gebruiken.

Je moet dan dus eerst een VPN tunnel naar je eigen huis opzetten op je mobiel en dan kan je met de SIP gegevens een willekeurige app gebruiken (lijkt me).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-10 16:15
Bij de buren is de glasvezel onlangs ook afgemonteerd in de woonkamer (kon gek genoeg niet in de meterkast, en ik kreeg het idee dat men de tijd niet had om een gat door de muur te boren).

Helaas ligt de glasvezelkabel nu zichtbaar door de tuin heen en op andere plekken nog geen 5cm diep. Dat is vragen om problemen. En men was niet echt bereid om die kabel dieper te begraven.

Vanaf de straat ligt de kabel diep genoeg, maar dan komt deze bij de gevel omhoog (tegen de meterkast aan) en ligt deze met een boog door de tuin tot aan de woonkamer. Iets van 3 meter extra.

Is de partij die verantwoordelijk is voor de aanleg hier ook aansprakelijk voor? Anders gaan we op een warme zaterdag lekker in de tuin aan de slag en gaan we zelf wat graven.

Overigens ligt de gemeentelijke bestrating op sommige plekken er zo beroerd in dat er al pionnen zijn geplaatst. Daar hoor ik meerdere klachten over.

Het afmonteren in de woningen lijkt dus hier nog door te gaan; ben benieuwd of de migratie van DSL > glas ook snel gaat gebeuren of dat dit plaatsvindt na de coronacrisis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
@krakendmodem ik zou hem niet door steken. Dan kun je de kosten zelf betalen. Loopt er geen uitvoerder rond daar? Anders zou ik deze gewoon aanspreken. Of bedrijf bellen die hem aanlegt. 5 cm lijkt me niet echt de bedoeling. Ook vreemd dat het niet kon in de meterkast....

De KPN kabel moest in het verleden altijd 50 tot 60 cm diep. Echter zijn er nu afspraken om de glasvezel maar 30 of 40 te leggen om schade te voorkomen aan nuts leidingen. Dit is meestal in samen spraak met de gemeente.

Die glasvezel ligt altijd in de weg als er aan de koper kabel gewerkt moet worden. En meestal zon irritand oranje net erover heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Racer89 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 21:13:
@krakendmodem ik zou hem niet door steken. Dan kun je de kosten zelf betalen. Loopt er geen uitvoerder rond daar? Anders zou ik deze gewoon aanspreken. Of bedrijf bellen die hem aanlegt. 5 cm lijkt me niet echt de bedoeling. Ook vreemd dat het niet kon in de meterkast....

De KPN kabel moest in het verleden altijd 50 tot 60 cm diep. Echter zijn er nu afspraken om de glasvezel maar 30 of 40 te leggen om schade te voorkomen aan nuts leidingen. Dit is meestal in samen spraak met de gemeente.

Die glasvezel ligt altijd in de weg als er aan de koper kabel gewerkt moet worden. En meestal zon irritand oranje net erover heen.
Ik ga morgen maar eens bellen over de situatie. Kan het altijd vragen.

Ik kreeg het idee dat men zo snel mogelijk die kabel in huis wilde hebben en daarna direct weer vertrokken waren. In huis was van alles door die monteurs aan de kant geschoven (bankstel, kast) maar niet meer teruggeplaatst. M'n buurman is over de 80 en kan dit niet zelf meer. Ik begrijp dat men zich aan de planning moet houden, maar erg netjes vond ik het niet gaan.

Vond het ook raar dat het niet in de meterkast kon. Er gaan namelijk twee buizen vanuit de meterkast door de gevel naar buiten waar nu de gasleiding, elektra- en telefoonkabel doorheen gaan. Die kabel had daar, als men wat moeite nam, best in één van die twee buizen doorgetrokken kunnen worden. Die buis zit er al 60 jaar, dus heel vreemd is het niet als er wat modder in zit. Een trekveer was voldoende geweest.

Nadat het bij de buren niet kon, zijn wij zelf namelijk gaan kijken in onze meterkast en zelf een klein gat gaan graven in de tuin. Beetje wroeten met een trekveer door die buizen heen (zelfde als bij de buren, twee onder één kap woning) en de monteurs hoefden alleen nog maar de kabel naar binnen te trekken en af te monteren in de meterkast. Wij waren later aan de beurt namelijk.

Bij ons waren de monteurs heel vriendelijk, niet gek als je zelf al een gat graaf voor die mensen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@krakendmodem De aanleg is allemaal met tijd en geld verbonden. De meeste moeten zoveel aansluitingen per dag halen. Alleen maar targets.

In principe mag je de andere buizen niet gebruiken waar gas, water of elekticiteit in zit. De telecom buizen zijn ze wel soepeler in geworden zoals de blauw van kpn of groene van ziggo.

Het scheelt natuurlijk altijd als je al een gat graaft, maar de buurman van 80 kunnen ze dat natuurlijk niet van verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Maare, niet goed == opnieuw, toch? En zelf een gat graven is helemaal de wereld op zijn kop natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Hmmbob schreef op woensdag 1 april 2020 @ 23:52:
Maare, niet goed == opnieuw, toch? En zelf een gat graven is helemaal de wereld op zijn kop natuurlijk.
In principe gewoon niet accepteren bij de aanleg, voorkomt een hoop ellende achteraf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krakendmodem
Racer89 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 21:56:
@krakendmodem De aanleg is allemaal met tijd en geld verbonden. De meeste moeten zoveel aansluitingen per dag halen. Alleen maar targets.

In principe mag je de andere buizen niet gebruiken waar gas, water of elekticiteit in zit. De telecom buizen zijn ze wel soepeler in geworden zoals de blauw van kpn of groene van ziggo.

Het scheelt natuurlijk altijd als je al een gat graaft, maar de buurman van 80 kunnen ze dat natuurlijk niet van verwachten.
In dit geval zijn het buizen van meer dan 60 jaar oud. (Die oude asbest buisjes). Daar ligt de telefoonkabel en de stroom nu ook naast elkaar. De fiber is bij ons langs de gasleiding gegaan.

En ja, (helaas) quantiteit voor kwaliteit. Afwerking is niet altijd overal even netjes.
Hmmbob schreef op woensdag 1 april 2020 @ 23:52:
En wij wilden juist voorkomen dat ze bij ons ook door de nieuwe kozijnen (langs) gingen boren. Laat staan e tijd die het mij had gekost om alles om te bouwen omdat het modem nu vanuit de meterkast naar een ander onhandige plek moest. Dan liever een kleine 10 minuten in de tuin bezig :P

[ Voor 17% gewijzigd door krakendmodem op 02-04-2020 08:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
krakendmodem schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:20:
[...]

In dit geval zijn het buizen van meer dan 60 jaar oud. (Die oude asbest buisjes). Daar ligt de telefoonkabel en de stroom nu ook naast elkaar. De fiber is bij ons langs de gasleiding gegaan.

En ja, (helaas) quantiteit voor kwaliteit. Afwerking is niet altijd overal even netjes.

[...]

En wij wilden juist voorkomen dat ze bij ons ook door de nieuwe kozijnen (langs) gingen boren. Laat staan e tijd die het mij had gekost om alles om te bouwen omdat het modem nu vanuit de meterkast naar een ander onhandige plek moest. Dan liever een kleine 10 minuten in de tuin bezig :P
Het is absoluut ten strengste verboden om mantelbuizen te gebruiken van gas, water of electra. En eigenlijk ook die van CAI mag niet. Die mantelbuizen zijn geen eigendom van de huiseigenaar maar behoren bij tot de netwerkbeheerder (lang juridisch verhaal maar geloof me voor nu maar...).

Tweede oplossing zou dan zijn om via de kruipruimte te gaan en dan onder de meterkast omhoog te gaan met een nieuwe gat in de vloer.

En als dat allemaal niet kan, dan is de woonkamer een optie, maar dan niet in een kozijn uiteraard. Vanuit de woonkamer vlak bij de vloer een gaatje schuin naar beneden boren in de buitengevel. Dat gaatje behoort dan buiten onder maaiveld uit te komen en zo kan je dan de kabel binnen brengen.

En uiteraard is het niet toegestaan door KPN Netwerk NL om een kabel in de tuin zo ondiep te leggen. Die behoort op 50 cm dek te liggen volgens het PvE. Alleen waar deze bij de gevel naar binnen gaat moet ie uiteraard omhoog komen maar dat is een heel klein stukje. Wat ik hier las is absoluut niet volgens PvE en mag gewoon niet.
Ik zou inderdaad de uitvoerder zoeken als deze buiten loopt, en anders direct bellen met 088-006 37 44. (KPN Netwerk NL servicedesk). Je kan via dit nummer ook doorgeschakeld worden naar de servicedesk van de aannemer zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Barre73 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 12:28:
[...] En eigenlijk ook die van CAI mag niet. [...]
Toen ik nog in Veenendaal woonde in een flat hebben ze dat overigens wel gedaan. Dat was ook best wel een dingetje, want ze hadden een heel mooi gat gegraven om een eigen leiding te leggen in de kruipruimte. Dat was wat lastig en toen hebben ze echt iets van een uur staan wachten op iemand van KPN (denk ik?) om langs te komen en toestemming te geven. De andere buizen (water, riool, gas) wilden ze absoluut niet aankomen. Dat was wel duidelijk.

Kan me voorstellen dat een aannemer niet echt wil wachten, vooral als ze al onder druk staan om zoveel mogelijk aansluitingen te doen. Controleert KPN eigenlijk de kwaliteit met steekproeven oid? Neem aan dat als die zo slecht is aangelegd en er een keer een schop doorheen gaat dat de schade niet op de eigenaar van de woning wordt verhaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Barre73 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 12:28:
[...]

Het is absoluut ten strengste verboden om mantelbuizen te gebruiken van gas, water of electra. En eigenlijk ook die van CAI mag niet. Die mantelbuizen zijn geen eigendom van de huiseigenaar maar behoren bij tot de netwerkbeheerder (lang juridisch verhaal maar geloof me voor nu maar...).

Tweede oplossing zou dan zijn om via de kruipruimte te gaan en dan onder de meterkast omhoog te gaan met een nieuwe gat in de vloer.

En als dat allemaal niet kan, dan is de woonkamer een optie, maar dan niet in een kozijn uiteraard. Vanuit de woonkamer vlak bij de vloer een gaatje schuin naar beneden boren in de buitengevel. Dat gaatje behoort dan buiten onder maaiveld uit te komen en zo kan je dan de kabel binnen brengen.

En uiteraard is het niet toegestaan door KPN Netwerk NL om een kabel in de tuin zo ondiep te leggen. Die behoort op 50 cm dek te liggen volgens het PvE. Alleen waar deze bij de gevel naar binnen gaat moet ie uiteraard omhoog komen maar dat is een heel klein stukje. Wat ik hier las is absoluut niet volgens PvE en mag gewoon niet.
Ik zou inderdaad de uitvoerder zoeken als deze buiten loopt, en anders direct bellen met 088-006 37 44. (KPN Netwerk NL servicedesk). Je kan via dit nummer ook doorgeschakeld worden naar de servicedesk van de aannemer zelf.
Ik ben net even wezen Googlen en zie inderdaad wat documenten waarin dat eigendom besproken wordt. Waarschijnlijk waren de aanleggers niet van op de hoogte of interesseert het ze niet zo veel. Ik neig naar de 2e. Interessant is het wel.

Het rare is dat er bij ons dus door 1 mantelbuis zowel de telefoonlijn en electra lopen. Waarschijnlijk waren de regels in de jaren 60 toen nog niet zo streng als nu.

De kruipruimtes in beide woningen waren te smal om er fatsoenlijk onder te kunnen werken. Ik snap de keuze dat de monteurs toen voor de woonkamer kozen. En daar is dus snel de glasvezel door de tuin heen getrokken.

Tussen de meterkast en de gevel is namelijk beton gestort voor de wc. Voor de voordeur is weer een gemetselde stoep waar veel beton in de grond zit. Dan is de woonkamer de eerste optie waar je zo naar binnen kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_k2mP0hPuflXsWC_z0miQhn8KsA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uVAWPtwBVDM5GsuOWFP6LGVi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_15CfdFneVZvOzOdKVVKQrszKH0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7c6dwuVYubNdVZIoQonrUxTD.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 12% gewijzigd door krakendmodem op 02-04-2020 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menonv

menonv

Beunhazerij?

krakendmodem schreef op donderdag 2 april 2020 @ 19:57:
[...]

Ik ben net even wezen Googlen en zie inderdaad wat documenten waarin dat eigendom besproken wordt. Waarschijnlijk waren de aanleggers niet van op de hoogte of interesseert het ze niet zo veel. Ik neig naar de 2e. Interessant is het wel.

Het rare is dat er bij ons dus door 1 mantelbuis zowel de telefoonlijn en electra lopen. Waarschijnlijk waren de regels in de jaren 60 toen nog niet zo streng als nu.

De kruipruimtes in beide woningen waren te smal om er fatsoenlijk onder te kunnen werken. Ik snap de keuze dat de monteurs toen voor de woonkamer kozen. En daar is dus snel de glasvezel door de tuin heen getrokken.

Tussen de meterkast en de gevel is namelijk beton gestort voor de wc. Voor de voordeur is weer een gemetselde stoep waar veel beton in de grond zit. Dan is de woonkamer de eerste optie waar je zo naar binnen kan.

[Afbeelding][Afbeelding]
Sow... die kabel ligt wel heeel oppervlakkig. :'(
Bij mij ligt dat ding 30cm onder de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@Caelorum Als er toestemming is gegeven mag het zeker, Inmiddels is het wel zo dat je de KPN kabel in een Ziggo invoerbuis mag stoppen en andersom ook. Het liefste hebben ze wel de oranje vrij voor glasvezel omdat deze naderhand nog altijd kan komen.

Tevens is KPN er wel mee bezig om mensen op te leiden voor het controleren van deze werkzaamheden. Werken volgens richtlijnen en ook controle op straatwerk. En of er bij de aanleg wordt gewerkt volgens de veiligheidsregels. Zoals afzetting en pionnen e.d.

De KPN kabel bij een Elektriciteit kabel mag gewoon niet, en tevens is het ook niet goed voor je signaal. Vooral als deze parallel langs elkaar lopen over een afstand van 2,5 meter of misschien nog wel langer.

@krakendmodem Hier zou ik gewoon een uitvoerder bij halen, dit is gewoon echt niet volgens de regels. Misschien een andere vraag het gat wat ze gemaakt hebben in de gevel hebben ze dicht ook afgekit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Racer89 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 07:15:
@Caelorum

De KPN kabel bij een Elektriciteit kabel mag gewoon niet, en tevens is het ook niet goed voor je signaal. Vooral als deze parallel langs elkaar lopen over een afstand van 2,5 meter of misschien nog wel langer.
Uit oogpunt van (mantel)buis-hygiëne snap ik dat. Je wilt gewoon geen 'vreemde' soorten kabels bij een andere.
Maar hoezo niet goed voor het signaal? Een glasvezelkabel, naast een elektra kabel, beïnvloeden elkaar niet. :?

Alleen bij hoogspanningskabels zijn er bedenkingen:
http://www.tutorials.foms...ge-on-fiber-optic-cables/

En bij de huidige transmissiesnelheden zijn glasvezel kabels immuun voor EMI/RFI.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
ehtweak schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 08:23:
[...]

Uit oogpunt van (mantel)buis-hygiëne snap ik dat. Je wilt gewoon geen 'vreemde' soorten kabels bij een andere.
Maar hoezo niet goed voor het signaal? Een glasvezelkabel, naast een elektra kabel, beïnvloeden elkaar niet. :?

Alleen bij hoogspanningskabels zijn er bedenkingen:
http://www.tutorials.foms...ge-on-fiber-optic-cables/

En bij de huidige transmissiesnelheden zijn glasvezel kabels immuun voor EMI/RFI.
Ik bedoel met KPN kabel een koper kabel, geen glasvezel. Een glasvezel heeft hier idd geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:33

vr6-only

Blub Blub

@Caelorum Als er toestemming is gegeven mag het zeker, Inmiddels is het wel zo dat je de KPN kabel in een Ziggo invoerbuis mag stoppen en andersom ook. Het liefste hebben ze wel de oranje vrij voor glasvezel omdat deze naderhand nog altijd kan komen.
Sinds wanneer en waar staat dit? Want dit mag absoluut niet.

Nergens mag je de voorzieningen die getroffen zijn door derden, benutten voor eigen doeleinden. In de praktijk betekent dit: mantelbuizen in openbare grond, invoerbuizen bij gebouwen, RVS goten tegen gevels etc.

Waar voorheen Reggefiber niet eens de mantelbuis van KPN mocht gebruiken, mag dit nu wel. Maar voor de rest is niets bekend over hetgeen wat je schrijft.

[ Voor 29% gewijzigd door vr6-only op 03-04-2020 10:01 ]

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
vr6-only schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 09:58:
[...]

Sinds wanneer en waar staat dit? Want dit mag absoluut niet.

Nergens mag je de voorzieningen die getroffen zijn door derden, benutten voor eigen doeleinden. In de praktijk betekent dit: mantelbuizen in openbare grond, invoerbuizen bij gebouwen, RVS goten tegen gevels etc.

Waar voorheen Reggefiber niet eens de mantelbuis van KPN mocht gebruiken, mag dit nu wel. Maar voor de rest is niets bekend over hetgeen wat je schrijft.
Waar dit staat weet ik niet, bij ons in het bedrijf is al meermaals navraag gedaan en wordt er gezegd dat dit tegenwoordig geen probleem meer is. En dat gaat het alleen om invoer in huizen dus niet in de wegen. En alleen om een telecombuis, Je wilt niet weten in hoeveel RVS goten die ooit door KPN zijn geplaatst nu vol zitten met COAX kabel en glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Racer89 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:14:
[...]

Waar dit staat weet ik niet, bij ons in het bedrijf is al meermaals navraag gedaan en wordt er gezegd dat dit tegenwoordig geen probleem meer is. En dat gaat het alleen om invoer in huizen dus niet in de wegen. En alleen om een telecombuis, Je wilt niet weten in hoeveel RVS goten die ooit door KPN zijn geplaatst nu vol zitten met COAX kabel en glasvezel.
Tussen wat juridisch toegestaan is en wat in de praktijk wordt gedaan en toegestaan zit wel een marge 😉

Ziggo buis gebruiken mag officieel niet zonder toestemming te vragen aan Ziggo (die ze zonder technisch bezwaar niet mogen weigeren) maar het gebeurt in de praktijk wel.
Maar de bestaande telecombuis (KPN) is uiteraard wel toegestaan aangezien Reggefiber nu KPN eigendom is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:26
Ik hang net verbaasd de helpdesk van KPN op. Blijkbaar is het niet mogelijk om zowel een Ziggo (Coax) abo als een KPN (glasvezel) abo te hebben op een adres? Heeft iemand hier ervaring mee?

Woon sinds twee maanden in een nieuwbouwwoning. Hier heb ik Ziggo actief, echter de verbinding is dermate slecht waardoor ik naar een andere provider wil. Ben al een heel traject met ze doorlopen zonder resultaat.

Nu heeft Ziggo aangegeven bereid te willen zijn (coulance) me tegemoet te komen en het abo te willen beëindigen. Ik heb die knoop nog niet definitief doorgehakt. Sterker nog, vanwege alle Corona perikelen was mijn idee om de boel even parallel aan elkaar te laten draaien (met inachtneming van 14 dagen retourrecht KPN) of evt. tijdelijke dubbele kosten voor lief te nemen. We zijn met twee aan het thuiswerken dus een internetverbinding is essentieel.

Heb afgelopen maandag glasvezel bij KPN aangevraagd, echter bleef het na een orderbevestiging stil. Begrijp van de helpdeskmedewerker dat mijn order automatisch is geannuleerd vanwege het probleem van 2 abo's op 1 adres.

[ Voor 11% gewijzigd door Dix0r op 03-04-2020 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Wat een onzin. Gewoon via KPN.com je Abo afsluiten (weet ook niet zo goed waarom je de klantenservice nodig had / gevraagd hebt?) en je krijgt je verbinding. Die 2 bedrijven hebben 0 met elkaar te maken.

Edit: ok, je hebt je post ge-edit met meer info :+
Ik zeg: gewoon volhouden. Jij maakt zelf wel uit hoeveel abo's je hebt.

[ Voor 23% gewijzigd door Hmmbob op 03-04-2020 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioX
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01:15
Dix0r schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 12:36:
Ik hang net verbaasd de helpdesk van KPN op. Blijkbaar is het niet mogelijk om zowel een Ziggo (Coax) abo als een KPN (glasvezel) abo te hebben op een adres? Heeft iemand hier ervaring mee?

Woon sinds twee maanden in een nieuwbouwwoning. Hier heb ik Ziggo actief, echter de verbinding is dermate slecht waardoor ik naar een andere provider wil. Ben al een heel traject met ze doorlopen zonder resultaat.

Nu heeft Ziggo aangegeven bereid te willen zijn (coulance) me tegemoet te komen en het abo te willen beëindigen. Ik heb die knoop nog niet definitief doorgehakt. Sterker nog, vanwege alle Corona perikelen was mijn idee om de boel even parallel aan elkaar te laten draaien (met inachtneming van 14 dagen retourrecht KPN) of evt. tijdelijke dubbele kosten voor lief te nemen. We zijn met twee aan het thuiswerken dus een internetverbinding is essentieel.

Heb afgelopen maandag glasvezel bij KPN aangevraagd, echter bleef het na een orderbevestiging stil. Begrijp van de helpdeskmedewerker dat mijn order automatisch is geannuleerd vanwege het probleem van 2 abo's op 1 adres.
Tuurlijk gaat dit ;) staan gewoon los van elkaar. Vandaag is bij mij KPN glasvezel opgeleverd en mijn Ziggo abbonement loopt deze maand af, vanwege dezelfde reden, wilde uiteindelijk graag een ruime overgansperiode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
Hmmbob schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 12:38:
Wat een onzin. Gewoon via KPN.com je Abo afsluiten (weet ook niet zo goed waarom je de klantenservice nodig had / gevraagd hebt?) en je krijgt je verbinding. Die 2 bedrijven hebben 0 met elkaar te maken.
mijn post aangevuld;

Heb afgelopen maandag glasvezel bij KPN aangevraagd, echter bleef het na een orderbevestiging stil. Begrijp van de helpdeskmedewerker dat mijn order automatisch is geannuleerd vanwege het probleem van 2 abo's op 1 adres. 8)7

Ik kreeg in het aanvraagproces wel de mogelijkheid om mijn bestaand abo op te zeggen / over te sluiten. Maar dat wil ik dus uitdrukkelijk (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:15

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Dix0r schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 12:40:
[...]

Ik kreeg in het aanvraagproces wel de mogelijkheid om mijn bestaand abo op te zeggen / over te sluiten. Maar dat wil ik dus uitdrukkelijk (nog) niet.
Kennelijk heeft de SD niet begrepen dat Ziggo niet over de KPN infra levert op jouw adres, zodat zij er van uit zijn gegaan dat het een 'normale' provider overstap was.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
DeBolle schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 12:49:
[...]

Kennelijk heeft de SD niet begrepen dat Ziggo niet over de KPN infra levert op jouw adres, zodat zij er van uit zijn gegaan dat het een 'normale' provider overstap was.
Ik denk een SD-er met te weinig kennis. Heb hem nog expliciet gemeld dat het om glasvezel gaat en Ziggo op coax.

Desalniettemin vind ik het vreemd dat mijn aanvraag wel blijft hangen. Hij zag hem ook niet terug in het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
Ik heb indertijd (zomer 2015) mijn Ziggo abbo pas opgezegd nadat mijn Onsbrabantnet glasvezellijn* opgeleverd was. Daardoor had ik 5 weken 2 abonnementen op 1 adres, zonder problemen.

Ik zie niet waarom dit nu wel ineens een probleem moet zijn..?

*) in de zomer van 2018 ging dat ON abbo over naar KPN.

[ Voor 10% gewijzigd door Richub op 03-04-2020 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik denk ook dat het een servicedesk medewerker met te weinig kennis, verkeerd begrepen vraag of een slechte dag was.

Misschien kan Barre73 je helpen met je aanvraagstatus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Dix0r schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 12:52:
[...]

Ik denk een SD-er met te weinig kennis. Heb hem nog expliciet gemeld dat het om glasvezel gaat en Ziggo op coax.

Desalniettemin vind ik het vreemd dat mijn aanvraag wel blijft hangen. Hij zag hem ook niet terug in het systeem.
Wat een onzin inderdaad. Ik heb afgelopen januari ook de overstap Ziggo -> KPN Glas gemaakt. En ook alles een maandje naast elkaar gehad omdat ik geen risico wilde lopen. Gewoon bij KPN via de site een abbo aangevraagd en op de dag dat deze werkend is opgeleverd zelf Ziggo opgezegd.

/edit/
Ik realiseer mij net dat er gebieden zijn, meestal met relatief nieuwe huizen, waar alleen glas binnenkomt en er vervolgens een mediaconverter aanwezig is om het signaal om te zetten naar coax. Is dat bij jou het geval? Want dan klopt het verhaal van KPN wel.

[ Voor 17% gewijzigd door TFHfony op 03-04-2020 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayl
Dix0r schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 12:52:
[...]

De systemen bij KPN zijn een zooitje. Heb bij mijn aanvraag voor 2 mobiele nummers 4x moeten bellen met de helpdesk om het uiteindelijk geregeld te krijgen. Elke keer kreeg ik een medewerker te spreken die weer geïrriteerd was door zijn collega die ik daarvoor had gesproken. De order hebben ze 3x opnieuw moeten invoeren voor het geregeld was.

Dus als het niet lukt, gewoon nog een keer bestellen/bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Barre73 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 12:14:
[...]

Tussen wat juridisch toegestaan is en wat in de praktijk wordt gedaan en toegestaan zit wel een marge 😉

Ziggo buis gebruiken mag officieel niet zonder toestemming te vragen aan Ziggo (die ze zonder technisch bezwaar niet mogen weigeren) maar het gebeurt in de praktijk wel.
Maar de bestaande telecombuis (KPN) is uiteraard wel toegestaan aangezien Reggefiber nu KPN eigendom is.
Er is zeker een verschil tussen wat mag en wat er in de praktijk gebeurd.

Het kan natuurlijk ook zijn als we bellen naar kantoor voor de navraag of we de Ziggo buis mogen gebruiken dat ze dan contact opnemen met Ziggo voor toestemming te geven.

Weet iemand toevallig waar de regels staan omtrent de leidingen in de grond wat wel en niet mag?

@Dix0r Je kunt toch gewoon bellen en een nieuw KPN pakket afsluiten, en gewoon niks over Ziggo zeggen dat je daar nu ook klant bent. Maar in principe zouden zoals aangegeven hierboven gewoon de lijn moeten leveren.

[ Voor 11% gewijzigd door Racer89 op 03-04-2020 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafun
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-08 19:31
RadioX schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 11:30:
Jullie hebben me overtuigd. Ik heb de bestelling laten aanpassen en de monteur komt nu op 3 april langs. Ziggo ga ik zelf opzeggen. Bedankt ;)
En? Is het al aangesloten bij jou? Monteur deed alleen de Experia box aansluiten en niet de TV, maar dat vind ik prima.
Haal ook lekker de volledige snelheid (had niet anders verwacht).

[ Voor 34% gewijzigd door Cafun op 03-04-2020 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem

@krakendmodem Hier zou ik gewoon een uitvoerder bij halen, dit is gewoon echt niet volgens de regels. Misschien een andere vraag het gat wat ze gemaakt hebben in de gevel hebben ze dicht ook afgekit ?
Hier liggen de stroom en telefoonkabel dus al bijna dik 50 jaar bij elkaar denk ik. En de lijn is tot nu toe altijd zeer stabiel gebleven. Ik weet niet hoelang de telefoonlijn er al ligt, maar waarschijnlijk al tijdens de bouw in de jaren 60. Tot nu toe altijd al stabiel geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QbYHQRON036rqAixX_BAhWkJeE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DZArVlloL2hU8aBM1Ag4HMLI.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de binnenkant in de woonkamer is het gaatje in de plint waar de vezel omhoog komt wel netjes dicht gekit.

[ Voor 13% gewijzigd door krakendmodem op 03-04-2020 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-10 20:54

MeNTaL_TO

The future is not set

Dat kan wel, sterker nog, ik heb momenteel Ziggo en KPN op 1 adres, Ziggo ga ik 17 april opzeggen.
Ik zou ook niet kunnen bedenken waarom het niet zou kunnen tenzij die 2 een afspraak hebben gemaakt over het afpakken van klanten.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Is er iemand met gigabit van KPN die inmiddels al volledige gigabitsnelheden krijgt? Of is er al meer bekend over het plan van KPN?

Ik krijg vooralsnog rond de 850 maximaal binnen, dit is ook flink afgezakt tegenover de ~950 die ik de eerste paar dagen haalde, en mijn upload is flink wat lager geworden dan het eerst was (deze zat altijd netjes rond de 470-480 en is nu gezakt naar de ~150 maximaal). Ook blijf ik het probleem hebben dat als ik een keer flink de lijn belast mijn Experiabox dat niet lijkt te trekken.

Speedtest:

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/9231417566.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Oon schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 17:00:
Is er iemand met gigabit van KPN die inmiddels al volledige gigabitsnelheden krijgt? Of is er al meer bekend over het plan van KPN?

Ik krijg vooralsnog rond de 850 maximaal binnen, dit is ook flink afgezakt tegenover de ~950 die ik de eerste paar dagen haalde, en mijn upload is flink wat lager geworden dan het eerst was (deze zat altijd netjes rond de 470-480 en is nu gezakt naar de ~150 maximaal). Ook blijf ik het probleem hebben dat als ik een keer flink de lijn belast mijn Experiabox dat niet lijkt te trekken.

Speedtest:

[Afbeelding]
De upstream van die Rotterdam server is bij mij ook bagger. Pak eens een andere server zoals Arnhem of Ede:

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/9218407472.png

[ Voor 4% gewijzigd door TFHfony op 03-04-2020 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

TFHfony schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 17:02:
[...]

De upstream van die Rotterdam server is bij mij ook bagger. Pak eens een andere server zoals Arnhem of Ede:

[Afbeelding]
Hmm.. daar zit inderdaad wel wat verschil in

RoutIT Ede:

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/9231474775.png

SuitIT Eindhoven:

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/9231484051.png

De upload ligt dan dus gewoon aan de server, maar de download blijft erg teleurstellend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Oon schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 17:06:
[...]

RoutIT Ede:

[Afbeelding]

SuitIT Eindhoven:

[Afbeelding]

De upload ligt dan dus gewoon aan de server, maar de download blijft erg teleurstellend
Klopt. Je zou rond de 940MBit/s verwachten, maar KPN lijkt het niet voor elkaar te krijgen. Ze hebben op hun eigen forum eerst weer gedacht dat hun gebruikers Gekke Henkie zijn en doodleuk beweerd dat rond de 840MBit/s "normaal" is voor een 1GBit/s aansluiting of dat het aan de browser/speedtest lag. Nadat ik (en anderen) KPN voorzien hebben van een zwik screenshots van andere ISP's hebben laten zien kwam KPN met de melding "We hebben het in onderzoek" en sindsdien is het stil.
Ik heb nog geen KPN verbindingen gezien die richting de 940MBit/s gaan. Misschien moet je de nieuwsredactie van t.net maar eens tippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

TFHfony schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 17:12:
[...]

Klopt. Je zou rond de 940MBit/s verwachten, maar KPN lijkt het niet voor elkaar te krijgen. Ze hebben op hun eigen forum eerst weer gedacht dat hun gebruikers Gekke Henkie zijn en doodleuk beweerd dat rond de 840MBit/s "normaal" is voor een 1GBit/s aansluiting of dat het aan de browser/speedtest lag. Nadat ik (en anderen) KPN voorzien hebben van een zwik screenshots van andere ISP's hebben laten zien kwam KPN met de melding "We hebben het in onderzoek" en sindsdien is het stil.
Ik heb nog geen KPN verbindingen gezien die richting de 940MBit/s gaan. Misschien moet je de nieuwsredactie van t.net maar eens tippen.
Zucht.. Vooralsnog is KPN de enige überhaupt beweert meer dan 500Mbit te leveren, maar ik word er wel een beetje moe van.

Heb je toevallig (mits toegestaan) een link naar waar ik dit in het forum van KPN zelf kan vinden? Via Google krijg ik (natuurlijk) alleen maar hun eigen marketingpagina's te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Oon schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 17:20:
[...]

Zucht.. Vooralsnog is KPN de enige überhaupt beweert meer dan 500Mbit te leveren, maar ik word er wel een beetje moe van.

Heb je toevallig (mits toegestaan) een link naar waar ik dit in het forum van KPN zelf kan vinden? Via Google krijg ik (natuurlijk) alleen maar hun eigen marketingpagina's te zien
https://forum.kpn.com/int...svezel-487736/index9.html

T-Mobile levert het ook, Tweak en zo nog een paar. En daar halen ze netjes 940MBit/s. KPN doet 100MBit/s lager. Ik heb gelijk zelf ook maar eens een nieuwssubmit gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

TFHfony schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 17:21:
[...]

T-Mobile levert het ook, Tweak en zo nog een paar. En daar halen ze netjes 940MBit/s. KPN doet 100MBit/s lager. Ik heb gelijk zelf ook maar eens een nieuwssubmit gedaan.
Helaas niet bij mij:
Afbeeldingslocatie: https://ctrlv.one/fed1ce7ee3f139f78d0bfc56d2ab756f.png
Afbeeldingslocatie: https://ctrlv.one/24b83c037c2723542eb66fe24938416e.png

Maar goed, dat is iets voor een ander topic.

Ik zal nog maar even rustig blijven wachten tot er een andere provider gigabit gaat aanbieden in mijn regio of KPN hun zaken op orde krijgen. Ben inmiddels wel een beetje klaar met KPN, maar zowel Ziggo als T-Mobile hebben erg veen problemen in mijn regio en daar zit ik ook niet echt op te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioX
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01:15
Cafun schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 15:36:
[...]

En? Is het al aangesloten bij jou? Monteur deed alleen de Experia box aansluiten en niet de TV, maar dat vind ik prima.
Haal ook lekker de volledige snelheid (had niet anders verwacht).
Jup, hij was vanmorgen om half 9 hier. Laptop met Experia box ernaast stond klaar, het (NT kastje monteren) was zo gebeurd ;)

Speedtest: https://www.speedtest.net...aa-4fd6-b752-7228d3e519be

TV heb ik niet afgenomen.

[ Voor 7% gewijzigd door RadioX op 03-04-2020 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73

@Dix0r
Zoals al gezegd is het antwoord van de KPN-er totale onzin. Ik denk echter wel dat er iets anders speelt. Kan je je adres in een DM sturen zodat ik kan kijken hoe en of je adres in de KPN database staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
TFHfony schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 17:21:
[...]

En heeft iemand al bedacht dat de huidige tijd voor een flinke belasting van de netwerken, backbones en alles zorgt?
Ik vind het wat kortzichtig om zo verwend te doen in deze tijd.
Bij T-Mobile halen genoeg mensen ook de 900 niet. Staan genoeg klachten hier op GoT en op hun forum. Tweak heeft aanzienlijk minder klanten dus redt het blijkbaar beter.

NB: speedtest van Ookla en kiezen voor server Amersfoort-Jonaz. Kijk wat dat levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Barre73 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 19:41:
[...]
En heeft iemand al bedacht dat de huidige tijd voor een flinke belasting van de netwerken, backbones en alles zorgt?
Ik vind het wat kortzichtig om zo verwend te doen in deze tijd.
Bij T-Mobile halen genoeg mensen ook de 900 niet. Staan genoeg klachten hier op GoT en op hun forum. Tweak heeft aanzienlijk minder klanten dus redt het blijkbaar beter.

NB: speedtest van Ookla en kiezen voor server Amersfoort-Jonaz. Kijk wat dat levert.
Het feit dat we met zijn alle door het vele thuiswerken, streamen & etc momenteel niet kunnen verwachten altijd onze bandbreedte te halen vind ik niet meer dan normaal en ook absoluut geen probleem. Sowieso hebben we altijd te maken op een overboeking op dit soort lijnen. Maar het niet halen van de 940MBit/s lijkt hier een structureel probleem. Zelf als je via de CLI een speedtest doet op een server die het prima aan kan, om 02:00 in de nacht, dan lukt het nog niet.
Natuurlijk zijn er zat omstandigheden/redenen waardoor je het niet kan halen, maar ik heb nog geen enkele speedtest van een 1000/500MBit/s KPN abbo gezien die de 940MBit/s haalt. Er lijkt een cap rond de 840MBit/s te zitten. KPN heeft inmiddels een kleine 2 weken geleden zelf ook al aangegeven er zelf in te gaan duiken omdat ze door hun excuses heen waren.
Overigens speelt het niet voor mijzelf hoor. Ik heb "slechts" een 500/500MBit/s lijn en haal gewoon netjes 500/470MBit/s, dus ik zelf heb sowieso geen recht tot klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Oon schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 17:06:
[...]

RoutIT Ede:

[Afbeelding]

SuitIT Eindhoven:

[Afbeelding]

En de server van Amersfoort-Jonaz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Barre73 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 20:26:
[...]

En de server van Amersfoort-Jonaz?
Ook hier kom ik niet aan de 900Mbps, ik haal de 850Mbps niet eens:

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/9233422620.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Hmmbob schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 13:36:
Ik denk ook dat het een servicedesk medewerker met te weinig kennis, verkeerd begrepen vraag of een slechte dag was.

Misschien kan Barre73 je helpen met je aanvraagstatus.
Ik zie nu pas dat je mijn naam had genoemd :-)
Volgende keer even een @ ervoor zetten,dan wordt ik getagd en zie ik dat direct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
krakendmodem schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 16:24:
[...]

Hier liggen de stroom en telefoonkabel dus al bijna dik 50 jaar bij elkaar denk ik. En de lijn is tot nu toe altijd zeer stabiel gebleven. Ik weet niet hoelang de telefoonlijn er al ligt, maar waarschijnlijk al tijdens de bouw in de jaren 60. Tot nu toe altijd al stabiel geweest.

........
Dit is afhankelijk van het type kabel wat je hebt, jij hebt een GPLK kabel deze is met een loden mantel afgeschermd hier tegen en heeft er minder last van. Een PE kabel bv heeft hier wel veel last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-10 17:31

MrMarcie

CFMoto 650MT

ACM kritisch over rol KPN in glasvezel

Jammer dat KPN de kans krijgt het voor ons allemaal te verzieken. In Zeist (doen ze overal in Nederland) hebben ze E-fiber eruit gedrukt nadat die genoeg aanmelders had om een netwerk aan te leggen. Het wordt tijd dat dit vanuit de regering is aangepakt gaat worden. Een dergelijk vitaal netwerk zou je in eigen beheer oid moeten hebben en niet in handen van monopoiisten.

Als ik straks KPN of Ziggo zou nemen betaal ik het dubbele t.o.v. Tweak die via E-fiber aangeboden zou worden hier. Volgens mij is er dan iets echt goed fout.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Barre73 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 12:02:
[...]
Ik zie nu pas dat je mijn naam had genoemd :-)
Volgende keer even een @ ervoor zetten,dan wordt ik getagd en zie ik dat direct.
Dat had ik juist bewust gedaan - hij mag zelf contact opnemen als dat nodig is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafun
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-08 19:31
RadioX schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 17:59:
[...]

Jup, hij was vanmorgen om half 9 hier. Laptop met Experia box ernaast stond klaar, het (NT kastje monteren) was zo gebeurd ;)

Speedtest: https://www.speedtest.net...aa-4fd6-b752-7228d3e519be

TV heb ik niet afgenomen.
Ah dat was lekker vroeg. Ik moest tot 14:45 wachten :P.
TV heb ik wel afgenomen. Vandaag even moeten puzzelen om de Experia box er tussenuit te halen en mijn IPTV nog werkend te houden/krijgen. Uiteindelijk wel gelukt, dus ik ben blij (en fijn eigen firewall) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dax
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-10 13:52

Dax

TFHfony schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 19:55:
[...]

Het feit dat we met zijn alle door het vele thuiswerken, streamen & etc momenteel niet kunnen verwachten altijd onze bandbreedte te halen vind ik niet meer dan normaal en ook absoluut geen probleem. Sowieso hebben we altijd te maken op een overboeking op dit soort lijnen. Maar het niet halen van de 940MBit/s lijkt hier een structureel probleem. Zelf als je via de CLI een speedtest doet op een server die het prima aan kan, om 02:00 in de nacht, dan lukt het nog niet.
Natuurlijk zijn er zat omstandigheden/redenen waardoor je het niet kan halen, maar ik heb nog geen enkele speedtest van een 1000/500MBit/s KPN abbo gezien die de 940MBit/s haalt. Er lijkt een cap rond de 840MBit/s te zitten. KPN heeft inmiddels een kleine 2 weken geleden zelf ook al aangegeven er zelf in te gaan duiken omdat ze door hun excuses heen waren.
Overigens speelt het niet voor mijzelf hoor. Ik heb "slechts" een 500/500MBit/s lijn en haal gewoon netjes 500/470MBit/s, dus ik zelf heb sowieso geen recht tot klagen.
Structureel zou ik het niet noemen, ik heb sinds een aantal weken ook de 1gbps aanstaan en ben er prima tevreden mee. Hetzelfde wat jij meld heb ik ook via speedtest.net, hier lijkt de snelheid achter te blijven.
Doe ik echter een speedtest op bijvoorbeeld http://ovh.net/ kom ik al op een stabiele 920mbit in de browser uit (waarbij mijn taskmanager zelfs tussen de 920 en 960 aangeeft)
Het beste zijn de snelheden wanneer ik een bestand van usenet (Tweaknews) haal, hierbij haal ik makkelijk een strakke 980mbit in de taskmanager via SABnzbd.

Hier de speedtest van OVH:
Afbeeldingslocatie: https://pic.nperf.com/r/3248223647971833-2YPKrT4S.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik verhuis 21 april naar een nieuwbouw appartement in Utrecht waar door de verhuurder aan iedereen werd aangeraden om KPN te nemen voor internet/tv (glasvezel). Op zich geen probleem, ik heb nu ook KPN, maar is er een negatief effect wanneer een heel gebouw van 173 units met 1/2 mensen per unit op hetzelfde netwerk zitten? Er is sowieso in elk appartement een aansluiting van KPN aanwezig.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2020 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Verwijderd schreef op zondag 5 april 2020 @ 10:26:
maar is er een negatief effect wanneer een heel gebouw van 173 units met 1/2 mensen per unit op hetzelfde netwerk zitten?
Gaat jullie met z'n allen, het hele gebouw, dan slechts één aansluiting bestellen/delen?

Lijkt me niet, toch? :+

Wat dat betreft maak het niet uit of de huizen nou verticaal gestapeld zijn (flat), of horizontaal aaneengeregen (rijtjeshuizen). :)
Er gaan tig individuele glasvezels naar de wijkPoP. De capaciteit en overboeking worden door de ISP's geregeld. Daar heeft het wonen in een flat of villa in principe geen invloed op.

Tenzij je een privé dark fiber neemt met 1:1 overboeking en een rechtstreekse link naar de AMS-IX. Maar dat valt buiten je budget. :+

[ Voor 26% gewijzigd door ehtweak op 05-04-2020 10:39 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Dax schreef op zondag 5 april 2020 @ 02:38:
[...]

Structureel zou ik het niet noemen, ik heb sinds een aantal weken ook de 1gbps aanstaan en ben er prima tevreden mee. Hetzelfde wat jij meld heb ik ook via speedtest.net, hier lijkt de snelheid achter te blijven.
Doe ik echter een speedtest op bijvoorbeeld http://ovh.net/ kom ik al op een stabiele 920mbit in de browser uit (waarbij mijn taskmanager zelfs tussen de 920 en 960 aangeeft)
Het beste zijn de snelheden wanneer ik een bestand van usenet (Tweaknews) haal, hierbij haal ik makkelijk een strakke 980mbit in de taskmanager via SABnzbd.

[Afbeelding]
Ah nice, ik heb dezelfde server ook maar eens gebruikt voor mijn 200/200 lijntje - getest over WiFi. Best tevreden mee :+
Afbeeldingslocatie: https://pic.nperf.com/r/3248299921433700-6Ad8w5Az.png
Een tijdje terug had ik issues met blokkend TV beeld en speeds die niet lekker waren, maar sinds dat er iets magisch gewijzigd is gaat het weer helemaal prima.

[ Voor 7% gewijzigd door Hmmbob op 05-04-2020 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:34
Hmmbob schreef op zondag 5 april 2020 @ 12:53:
[...]

Ah nice, ik heb dezelfde server ook maar eens gebruikt voor mijn 200/200 lijntje. Best tevreden mee :+
[Afbeelding]
Mijn resultaten zijn praktisch hetzelfde:
Afbeeldingslocatie: https://pic.nperf.com/r/3248301847408814-CKp1uAsY.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ehtweak schreef op zondag 5 april 2020 @ 10:35:
[...]

Gaat jullie met z'n allen, het hele gebouw, dan slechts één aansluiting bestellen/delen?

Lijkt me niet, toch? :+

Wat dat betreft maak het niet uit of de huizen nou verticaal gestapeld zijn (flat), of horizontaal aaneengeregen (rijtjeshuizen). :)
Er gaan tig individuele glasvezels naar de wijkPoP. De capaciteit en overboeking worden door de ISP's geregeld. Daar heeft het wonen in een flat of villa in principe geen invloed op.

Tenzij je een privé dark fiber neemt met 1:1 overboeking en een rechtstreekse link naar de AMS-IX. Maar dat valt buiten je budget. :+
Dank voor je antwoord. Het ging me meer dat iedereen bij KPN zou zitten, fijn om te horen dat dat geen effect heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Dax schreef op zondag 5 april 2020 @ 02:38:
[...]

[Afbeelding]
@TFHfony : jij gaf aan dat je nog niemand had gezien die 940 haalde? Bij deze dan lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Hmmbob schreef op zondag 5 april 2020 @ 12:53:
[...]

Ah nice, ik heb dezelfde server ook maar eens gebruikt voor mijn 200/200 lijntje - getest over WiFi. Best tevreden mee :+
[Afbeelding]
Een tijdje terug had ik issues met blokkend TV beeld en speeds die niet lekker waren, maar sinds dat er iets magisch gewijzigd is gaat het weer helemaal prima.
Hier lijken de problemen met blokkend/stilstaand beeld nog wel af en toe te spelen. Ook op glas. DSL speelde dit probleem niet, maar de telefoonaansluiting kwam wel binnen in de meterkast en dus gingen de 3 ITV direct op het modem.

Nu verdenk ik alsnog de switch hiervan; al doet deze wel IGMP volgens TP Link. Er hangen nu 3 ITV ontvangers aan, misschien trekt deze het niet.

Eerst maar eens een andere switch bestellen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
Heb je deze switch?
pricewatch: TP-Link TL-SG105-10/100/1000 Mbps Desktop switch
Of de 8-poorts variant van deze?

Deze doen volgens de specs wel aan IGMP snooping, maar in de praktijk blijkt dat niet echt goed te gaan...

Ik heb nu de 8 poorts variant van deze switch:
pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E

Is wel 'n stuk duurder dan die TP-Link, maar IGMP snooping werkt hier wel correct op.
Deze raad ik je echt aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Richub schreef op zondag 5 april 2020 @ 16:35:
Heb je deze switch?
pricewatch: TP-Link TL-SG105-10/100/1000 Mbps Desktop switch
Of de 8-poorts variant van deze?

Deze doen volgens de specs wel aan IGMP snooping, maar in de praktijk blijkt dat niet echt goed te gaan...

Ik heb nu de 8 poorts variant van deze switch:
pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E

Is wel 'n stuk duurder dan die TP-Link, maar IGMP snooping werkt hier wel correct op.
Deze raad ik je echt aan.
De 8 poorts switch.
(Had de link niet goed geplakt zie ik nu, staat nog onder de CRTL V :P).

KPN verkoopt de Netgear zelf ook dacht ik; dus ik ga die maar eens pakken. Toevallig liggen die dingen ook op m'n werk, kan het dus mooi testen. :)

https://apparatuurvoorthu...42/switch-netgear-gs105e/

Maar....

kijken wij nu ook een opname/begin gemist terug, en hier lijkt het probleem ook te spelen. En wij hebben nog DSL (ivm corona nog niet overgezet naar glas) en hangt de ontvanger rechtstreeks aan de Experiabox.

Het gaat dus ergens bij KPN mis. Snelheid is wel goed. (50/10 DSL).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
Hoe dan ook, die Netgear switch is beter dan de TP-Link, ook op het KPN forum wordt dat gemeld.
Als je dus die Netgear switch aanhoudt, dan heb je iig je thuisnetwerk op orde, en mag KPN gaan kijken wat er bij hun misgaat.
(A)DSL is sowieso gevoeliger voor storingen, die infrastructuur is vaak veel ouder dan het glasnetwerk en heeft dus ook meer te lijden gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Richub schreef op zondag 5 april 2020 @ 19:34:
Hoe dan ook, die Netgear switch is beter dan de TP-Link, ook op het KPN forum wordt dat gemeld.
Als je dus die Netgear switch aanhoudt, dan heb je iig je thuisnetwerk op orde, en mag KPN gaan kijken wat er bij hun misgaat.
(A)DSL is sowieso gevoeliger voor storingen, die infrastructuur is vaak veel ouder dan het glasnetwerk en heeft dus ook meer te lijden gehad.
Dat DSL gevoeliger is voor storingen ben ik het mee eens, maar dit lijkt hier nu niet te spelen. Die uitspraak durf ik nu wel te doen, aangezien het probleem op glasvezel ook voorkomt. En bij ons thuis hangt alles rechtstreeks aan de EB. De boel resetten is niet de oplossing, het speelt nog steeds op exact hetzelfde moment in de aflevering. En ik moet eerlijk zijn dat onze DSL-lijn echt retestabiel is; ik zie eigenlijk geen lijnfouten optreden.

Ik heb dit getest door bij de buren met KPN glasvezel dezelfde uitzending terug te kijken. Op hetzelfde moment hapert de stream als bij ons. Dan weet ik vrij zeker dat het niet bij mij fout zit.

De test die ik nu deed: Nat Geo, kanaal 18. Car SOS van 17:59. Vanaf 16 minuten na het starten van het terugkijken hapert de boel af en toe. Soms binnen 2 minuten, soms wat langer uit elkaar. Op alle ontvangers dezelfde klachten. Waarschijnlijk wordt de uitzending bij KPN niet goed opgenomen; live beeld gaat zo te zien wel goed.

https://forum.kpn.com/int...and-haperend-beeld-495043

Ik heb bij KPN op het forum ook maar een berichtje achtergelaten. Misschien hebben die nog tips.

[ Voor 3% gewijzigd door krakendmodem op 05-04-2020 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• starpc
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-03-2023
Ik ben momenteel ook even bezig met KPN en het SIP verhaal. dit via een Gigaset N510 IP pro DECT.
aanmelden gaat prima, gebeld worden ook.
alleen bellen... geen geluid. ik probeer te door gronden wat er mis gaat.

ik heb een Routerboard als router icm de Gigaset N510 IP pro DECT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:20
starpc schreef op zondag 5 april 2020 @ 21:19:
Ik ben momenteel ook even bezig met KPN en het SIP verhaal. dit via een Gigaset N510 IP pro DECT.
aanmelden gaat prima, gebeld worden ook.
alleen bellen... geen geluid. ik probeer te door gronden wat er mis gaat.

ik heb een Routerboard als router icm de Gigaset N510 IP pro DECT.
je moet je RTP poorten aanpassen ;)

[ Voor 85% gewijzigd door supayoshi op 05-04-2020 21:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:20
SIP instellingen:

De volgende instellingen van je VoIP apparatuur zijn belangrijk, hiermee kan je telefonie op je eigen modem correct instellen. Wij raden je dan ook aan om de default settings van je eigen modem te controleren en waar nodig aan te passen.

Verplichte codec: ITU G711A /8000 altijd aanbieden
Ondersteunde Codecs: G711U /8000 & G722 (andere codecs kunnen ook gebruikt worden op eigen risico, maar kunnen leiden tot mogelijke interworking/audio problemen)
Sample rate: 8000 p/s
DTMF: RFC 2833 (andere methodes worden niet ondersteund)
Clip: Ja / actief (Nummerweergave)
Fax: T.28 (ITU recommendation voor fax over IP networks (FoIP)
Transport type: UDP
RTP Port Range: 16384 – 32767 (geadviseerde port nummers voor RTP)
Deze staan standaard verkeer in de Gigaset, ergens bij geavanceerde VOIP instellingen kan je deze range aanpassen, als je die aanpast heb je wel geluid ;) _/-\o_ 8)7
RTP Packet size: 20ms
SIP (her) registratie timer: 3600 sec
QOS packet markering: IEEE802.1p (priority) = 5 (Voice, low latency and jitter) en optioneel DSCP met de waarde“ EF” of dec=46 of Hex=0x2E

[ Voor 8% gewijzigd door supayoshi op 05-04-2020 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• starpc
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-03-2023
supayoshi schreef op zondag 5 april 2020 @ 21:56:
RTP Port Range: 16384 – 32767 (geadviseerde port nummers voor RTP)
Deze staan standaard verkeer in de Gigaset, ergens bij geavanceerde VOIP instellingen kan je deze range aanpassen, als je die aanpast heb je wel geluid ;) _/-\o_ 8)7
yes. idd bij waar u zegt.
maar heel gek
de range wil niet naar 32767 hij schiet terug naar 32766 als ik op opslaan druk.

8)7 , na een beetje proberen.. hij staat nu op 16384-32774.
waarom die terug schiet steeds.. idk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pekanoot
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-01-2022
Zit blijkbaar standaard in het basisstation van Gigaset maar met 32766 (7) werkt het gewoon.
Pagina: 1 ... 7 ... 187 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen