[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 66 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:39
Bushalte schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 21:24:
[...]

Ik ben wel vaker tegen gekomen dat de TP-link switch toch problemen geeft, en de Netgear niet. Ondanks dat er dus IGMP ondersteuning is.
Duidelijk, dus het beste is om een netgear te nemen? Als ik bijvoorbeeld de arris box rechtstreeks op de box 12 aansluit geen probleem. Maar dat is niet wat ik eigenlijk wil.

Welke netgear voor 5 of 8 poorten kan dan het beste aangeraden worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Miki schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 21:34:
[...]

Dat is mijn ervaring ook en daarbij komt dat KPN zelf ook Netgear routers in de shop heeft of door een monteur laat aanbrengen.
Zie geen routers van netgear in de shop, alleen 1 netgeear switch voor 5 poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
tweakduke schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 22:11:
[...]

IPTV wordt ook gebroadcast over je lan deel dus dat is eigenlijk niet meer dan logisch dat de router dat zo moet hebben. Anders heb je kans dat de router het gaat broadcasten op alle poorten en dat je daar het probleem hebt.

Als je op de switch een vast ip instelt die in jouw lan range zit dan moet het goedkomen.
Hoe bedoelje? Ik kan op de tp link router voor de 4 lan poorten kiezen welke lan ik iptv functie wil geven of internet. Of bedoel je die vlan functie op de switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:59

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
dutchnltweaker schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 11:38:
[...]

Hoe bedoelje? Ik kan op de tp link router voor de 4 lan poorten kiezen welke lan ik iptv functie wil geven of internet. Of bedoel je die vlan functie op de switch?
De vlan functie heb je als goed is verder niet nodig, er zijn geen gescheiden vlans nodig voor deze IPTV opstelling.

Dus daarom vraag ik mij af wat de router bedoeld met internet of iptv, want in feite zijn het gewoon LAN poorten waar de router dus routert naar het internet en IGMP snooping toepast als er verkeer over komt.

Ik weet niet in hoeverre je verder zaken kan instellen met betrekking tot IPTV, de optie fast leave bijvoorbeeld moet wel ingesteld staan en minimaal versie 2 van IGMP snooping.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:56
dutchnltweaker schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 11:35:
[...]

Zie geen routers van netgear in de shop, alleen 1 netgeear switch voor 5 poorten.
Ik bedoelde switches :P

In de zakelijke shop worden ook nog uitgebreidere Netgear switches aangeboden.

Iedere willekeurige switch met IGMP snooping zou moeten werken maar de ervaring leert dat TP-Link niet altijd vlekkeloos werkt. Helaas komt dit maar al te vaak voor.

Btw. Chromecast apparaten kunnen trouwens ook voor een hoop ellende zorgen in je netwerk. Wellicht als je zo’n apparaat hebt die eens verwijderen of uitschakelen.

[ Voor 21% gewijzigd door Miki op 01-01-2022 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
tweakduke schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 11:41:
[...]

De vlan functie heb je als goed is verder niet nodig, er zijn geen gescheiden vlans nodig voor deze IPTV opstelling.

Dus daarom vraag ik mij af wat de router bedoeld met internet of iptv, want in feite zijn het gewoon LAN poorten waar de router dus routert naar het internet en IGMP snooping toepast als er verkeer over komt.

Ik weet niet in hoeverre je verder zaken kan instellen met betrekking tot IPTV, de optie fast leave bijvoorbeeld moet wel ingesteld staan en minimaal versie 2 van IGMP snooping.
Router:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FgCTQPcLZgBg-nosoSw1oNzAm4c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aO2pYie5VZi5BEK15MEI78eT.jpg?f=user_large

Als ik hem dus op IPTV zet waar de switch aan hangt dan kan ik niet meer via het ip adress de switch benaderen, zet ik hem weer op internet dan weer wel.

Switch instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rki7GJIU1D68MOT3ELPvJaTqq0k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yxKXxuiICsFwIuAkrRVE2kVT.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dxD_jLaWIoHSIGfR4zBaIpwGrYk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aKh6n7iLsMjAdEjpFR1DM78d.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Miki schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 11:55:
[...]
Btw. Chromecast apparaten kunnen trouwens ook voor een hoop ellende zorgen in je netwerk. Wellicht als je zo’n apparaat hebt die eens verwijderen of uitschakelen.
Ja? in mijn setup met ziggo was deze altijd actief zonder enige problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:59

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
dutchnltweaker schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 11:56:
[...]

Router:
[Afbeelding]

Als ik hem dus op IPTV zet waar de switch aan hangt dan kan ik niet meer via het ip adress de switch benaderen, zet ik hem weer op internet dan weer wel.

Switch instellingen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hmm dan ziet het er naar uit dat de TP-link router dus alleen op een toegewezen poort IGMP snooping toestaat.

Dat is wel jammer, want het zijn verder prima apparaten.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-09 20:31
[...]

Duidelijk, dus het beste is om een netgear te nemen? Als ik bijvoorbeeld de arris box rechtstreeks op de box 12 aansluit geen probleem. Maar dat is niet wat ik eigenlijk wil.

Ik heb er hier een paar in mijn netwerk zitten die allemaal perfect werken: GS105E, GS108E, 2 x GS908E en 2x GC110. Als je er eentje nodig hebt met 8 poorten en het niet mooi hoeft te zijn zou ik de GS108Ev3 nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-09 13:58
[...]

GS105e of 108e

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
dutchnltweaker schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 12:06:
[...]

Ja? in mijn setup met ziggo was deze altijd actief zonder enige problemen.
Dat is toch niet zo raar omdat Ziggo een geheel andere techniek hanteert dan KPN. Als je een losse chromecast hebt liggen, verwijder die eens en kijk dan nog eens of je het probleem tegenkomt.

Zie ook: nieuws: Google Cast-apparaten veroorzaken wifi-drop-outs bij verschillende ro...

[ Voor 27% gewijzigd door Miki op 01-01-2022 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Miki schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 12:16:
[...]

Dat is toch niet zo raar omdat Ziggo een geheel andere techniek hanteert dan KPN. Als je een losse chromecast hebt liggen, verwijder die eens en kijk dan nog eens of je het probleem tegenkomt.

Zie ook: nieuws: Google Cast-apparaten veroorzaken wifi-drop-outs bij verschillende ro...
Ik zie het artikel, maar dit is iets van 4 jaar geleden toch? De router die ik heb komt al uit 2020 en heb een chromecast google tv ipv de eerste versies. Ik heb zelf ook geen wifi problemen, maar zal het eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushalte
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:03
Die heb ik gevonden naar aanleiding van een post van jou hier, mooie tip Er is er nu 1 onderweg naar mij en deze ga ik mooi bij tv/audio meubel plaatsen. Ziet er veel beter uit dan de GS105E of 8E.
;)

 MacBook Air M2 2022 / MacBook Pro Retina 13" 2015 / iPhone 16 Pro Natural Titanium 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
dutchnltweaker schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 12:26:
[...]

Ik zie het artikel, maar dit is iets van 4 jaar geleden toch? De router die ik heb komt al uit 2020 en heb een chromecast google tv ipv de eerste versies. Ik heb zelf ook geen wifi problemen, maar zal het eens proberen.
Het is puur het uitsluiten van mogelijkheden, niks meer niets minder.

Stotterende tv, heeft veelal te maken met flooding. Je netwerk loopt letterlijk vol dus het is zoeken wat het zoal kan zijn naast een foutieve implementatie van TP-link. Chromecasts willen nog wel eens voor bijzondere storingen zorgen.

[ Voor 22% gewijzigd door Miki op 01-01-2022 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
Bushalte schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 12:27:
[...]

Die heb ik gevonden naar aanleiding van een post van jou hier, mooie tip Er is er nu 1 onderweg naar mij en deze ga ik mooi bij tv/audio meubel plaatsen. Ziet er veel beter uit dan de GS105E of 8E.
;)
Ze zijn zeker mooi om te zien. Hou er wel even rekening mee dat het kabelmanagement niet 100% is. De gleuven zijn eigenlijk net iets te klein. Sommigen vijlen de gleuven wat uit of je kunt iets dunner utp-kabels gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Miki schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 12:41:
[...]

Het is puur het uitsluiten van mogelijkheden, niks meer niets minder.

Stotterende tv, heeft veelal te maken met flooding. Je netwerk loopt letterlijk vol dus het is zoeken wat het zoal kan zijn naast een foutieve implementatie van TP-link. Chromecasts willen nog wel eens voor bijzondere storingen zorgen.
Getest, maakt geen verschil.

Nu even wat anders getest, als ik de arris box vanuit cold boot opstart beginnen er wat haperingen en daarna gaat dit geleidelijk weg. Staat hij op standbij en gaat hij gelijk aan dan geen enkel probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bushalte
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:03
Edje040 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:41:
[...]

Ze zijn zeker mooi om te zien. Hou er wel even rekening mee dat het kabelmanagement niet 100% is. De gleuven zijn eigenlijk net iets te klein. Sommigen vijlen de gleuven wat uit of je kunt iets dunner utp-kabels gebruiken.
Dat is goed om te weten, daar ga ik dan mooi mee prutsen voordat mijn KPN lijn actief wordt.

 MacBook Air M2 2022 / MacBook Pro Retina 13" 2015 / iPhone 16 Pro Natural Titanium 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Hoe kan het btw dat als ik Speedtest doe dat mijn upload steady 945 mbit is en mijn upload “slechts 750 a 800”.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Btw, voor diegene die gebruik maken van een tp-link router die rechtstreeks op de experia box aangesloten zit.

Controleer je QoS, dit staat standaard aan op de tp-link router. Of verwijder deze of pas het aan naar beide 1024(voor up en down).

Hier zat het probleem bij mij, betreffende het niet behalen van mijn 1gbit verbinding. Uiteindelijk zelf opgelost door de QoS aan te passen.

Ik heb het aangepast naar 2048 omdat mijn router een 2,5Gbit wan poort heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bLy63xfEYNgOegZS6qthKU3fkoA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lEMoKM3vr5SWpcWXKE9lLQMM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xwFmuupEUHM7HMGwly9fqeEOTgE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d5CsZperP9noGfWypUsWJzbG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door Xtr3me4me op 01-01-2022 21:18 ]

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:12

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

louzy82 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 19:44:
Ik heb vandaag even gebeld mijn reeds afgelopen contract maar eens te verlengen. Ik heb het weleens eerder geprobeerd maar toen waren ze niet heel happig om korting te geven. Deze keer begon ik met de boodschap dat ik een mooie aanbieding van Ziggo had ontvangen en nu kon ik dan toch wat korting krijgen (met nog een keer extra aandringen 6 maanden 17 euro korting).

Ik had tevens ook even aangegeven dat ik wat moeite had met mijn wifi netwerk verbeteren middels een accesspoint en dat ik nieuwsgierig was naar KPN Superwifi.

De behulpzame medewerker gaf me toen de volgende tip:
Als je de KPN Superwifi punten zo wilt kopen op de site dan kosten ze 199 euro voor 2 of 299 euro voor 3 maar als je de KPN Wifi manager volgt (via de KPN thuis app of op de website) en een paar vragen beantwoord komen ze vanzelf met het advies om de Superwifi punten aan te schaffen maar dan voor 59 euro voor 2 of 89 euro voor 3!
Is dit je gelukt? Mij helaas niet, vind ze alleen voor 99 euro per stuk.

Ik twijfel overigens of ik niet terug ga naar ziggo. Kreeg een paar dagen geleden een telefoontje met het voorstel voor 9 maanden voor 30 euro… scheelt nogal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-09 12:23
Bigg Balls schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 22:39:
[...]

Is dit je gelukt? Mij helaas niet, vind ze alleen voor 99 euro per stuk.

Ik twijfel overigens of ik niet terug ga naar ziggo. Kreeg een paar dagen geleden een telefoontje met het voorstel voor 9 maanden voor 30 euro… scheelt nogal
Heb je de vragen beantwoord in de WiFi manager?

https://www.kpn.com/internet/wifi/manager.htm

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:12

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Ja, en op verschillende plekken moeten testen en toen kreeg ik als antwoord om een betaalde monteur te laten komen of we WiFi helpdesk te bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakandel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-07 23:32
Ik krijg binnenkort glasvezel van KPN in mijn nieuwe woning. Nu kom ik van het ziggo netwerk dus heb weinig / geen ervaring met glasvezel en IP TV. Kan ik daarmee meerdere TV's eenvoudig (lees zonder extra settop boxen) aansluiten of blijft er altijd een extern ding nodig voor tv?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:01

Wildfire

Joy to the world!

freakandel schreef op zondag 2 januari 2022 @ 11:08:
Ik krijg binnenkort glasvezel van KPN in mijn nieuwe woning. Nu kom ik van het ziggo netwerk dus heb weinig / geen ervaring met glasvezel en IP TV. Kan ik daarmee meerdere TV's eenvoudig (lees zonder extra settop boxen) aansluiten of blijft er altijd een extern ding nodig voor tv?
Externe ontvanger is nodig of je moet een TV hebben waar de KPN TV app op geïnstalleerd kan worden.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
De standaard installatie is altijd met een set-top box via een UTP kabel. Maar net zoals bij Ziggo hebben ze tegenwoordig ook apps voor de smart TV. Dan heb je geen kastje meer nodig maar de kwaliteit is wel beduidend minder dan via een set-top box.

Over het algemeen worden 2 tv ontvangers met installatie aangeboden en kun je voor de overige apparaten en tv’s gebruik maken van de app.

[ Voor 9% gewijzigd door Miki op 02-01-2022 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakandel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-07 23:32
Miki schreef op zondag 2 januari 2022 @ 11:31:
[...]

De standaard installatie is altijd met een set-top box via een UTP kabel. Maar net zoals bij Ziggo hebben ze tegenwoordig ook apps voor de smart TV. Dan heb je geen kastje meer nodig maar de kwaliteit is wel beduidend minder dan via een set-top box.

Over het algemeen worden 2 tv ontvangers met installatie aangeboden en kun je voor de overige apparaten en tv’s gebruik maken van de app.
Top, dank je voor je reactie. Voor de use-case thuis is het installeren van een app prima. De TV beneden voorzie ik dan wel van de settop-box. Kan toch gemakkelijk worden weggewerkt en zo vaak kijk ik geen lineaire tv meer. Prima dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:07
Ben recent overgestapt op KPN glasvezel. Loopt prima, maar viel mij vandaag in mijn Smokeping statistieken op dat de Quad9 secondary DNS (149.112.112.112) erg klappert en veel packet loss heeft.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fbsGInl.png
Overgang van Ziggo naar KPN bij de rode pijl

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LoZz1KE.png
Beeld laatste 10 dagen. Lijn lijkt enorm te klapperen richting Quad9

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/h6t1LyI.png
Met pingplotter op een WindowsPC hetzelfde beeld. Lijkt vooral bij hop 7 mis te gaan.

De Quad9 primary (9.9.9.9) heeft dit probleem niet. Ook andere DNS IP's die ik volg (Level3, Cloudflare, Google, OpenDNS) zien er keurig uit. Ervaar verder ook een stabiele lijn. De stats van de primary Quad9 van de afgelopen 10 dagen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qnRQrqU.png
Quad9 primary (9.9.9.9)

Zou een Tweaker met KPN glas eens willen kijken of je hetzelfde beeld krijgt bij de Quad9 secondary? IP: 149.112.112.112 Mijn eerste hypothese is dat het na de overstap Ziggo>KPN is begonnen en ben benieuwd of andere KPN-klanten dit ook ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-09 21:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eR2a6DEcYU4oGKvwnr8r7ZBH0Dk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eEto9bD5MtinTfeFqkKjJCcy.jpg?f=fotoalbum_large

Hier mijn pingplot.. helaas heb ik in smoketest de sec. dns van Quad er (nog) niet instaan, dus daar niks te zien. Ben sinds kort over van xs4all naar kpn, dus was benieuwd of ik wat zag.

Ziet er niet veel beter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leroy98ecker
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:34
Het viel me laatst ook al op dat 149.112.112.112 veel packetloss heeft en staat te klapperen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Whp0wTg51UnXoJqkxc5MSc94fuM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V6JA150BOS8vFN01CFaGuErK.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-09 19:09
BounceCloud schreef op zondag 2 januari 2022 @ 23:57:
Ben recent overgestapt op KPN glasvezel. Loopt prima, maar viel mij vandaag in mijn Smokeping statistieken op dat de Quad9 secondary DNS (149.112.112.112) erg klappert en veel packet loss heeft.
Ik heb net een Ripe Atlas measurement aangemaakt voor zowel ping als dns query op dit targer, worldwide 10 nodes. Herinner me er vrijdag even aan voor de resultaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-09 16:28
Niet helemaal KPN wise natuurlijk, maar gezien ik ook KPN heb thuis en ook eens een smokeping in wil gaan richten, zijn er hier misschien mensen die hun config aan targets willen delen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:21
leroy98ecker schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:14:
Het viel me laatst ook al op dat 149.112.112.112 veel packetloss heeft en staat te klapperen.
[Afbeelding]
Jeps hier ook hetzelfde beeld...

Via IPv6 gaat het wel goed

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OTlCufrw8PXsa4D90yNSU1ZiKgQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vC5UQ8pyVnbIjDBsnHORXApx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheTeek
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-09 19:29

TheTeek

TheTeek

ik heb een chromecast met google TV en gebruik de KPN tv APP op die google TV eigenlijk standaard.
Scheelt weer een extra afstandsbediening en handelingen.
Beeld is vergelijkbaar en voor TV natuurlijk prima. Overigens heb ik (nog) geen uhd tv...
Met de mobiele KPN tv app kun je ook weer chromecasten naar een chromecast.
Flexibel genoeg dus...

No one knows what TheTeek is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-09 13:31
RedHead schreef op maandag 3 januari 2022 @ 01:23:
[Afbeelding]

Hier mijn pingplot.. helaas heb ik in smoketest de sec. dns van Quad er (nog) niet instaan, dus daar niks te zien. Ben sinds kort over van xs4all naar kpn, dus was benieuwd of ik wat zag.

Ziet er niet veel beter uit.
Ook hier hetzelfde beeld via de PingPlotter, niet best.... :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceCloud
Dank voor de reacties :-) Heb in het Ziggo topic even gevraagd of Ziggo dezelfde problemen kent. Wellicht is het een toevallige samenloop dat gelijktijdig met mijn overstap Ziggo > KPN deze problemen zijn ontstaan en dat dit niet enkel bij KPN ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Zijn er meer mensen die merken dat KPN sinds het nieuwe jaar de gids standaard opent op de Glas HD zenders?

Iedere keer als ik de gids open, ben ik standaard bij nummer 600 nog wat in plaats van gewoon zender #1.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Jeroenneman schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:57:
Zijn er meer mensen die merken dat KPN sinds het nieuwe jaar de gids standaard opent op de Glas HD zenders?

Iedere keer als ik de gids open, ben ik standaard bij nummer 600 nog wat in plaats van gewoon zender #1.
Hier niet hoor. Gids begint gewoon bij 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:39
Begint de gids niet gewoon bij de zender die de settopbox nu weergeeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
leroy98ecker schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:14:
[Afbeelding]
En weer gefixed sinds gisterenavond ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20:51

Ankh

|true

Even bij mijn smokeping gekeken:
Cloudflare DNS 1.1.1.1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Li14e2qgHaPhWwXBfW7e0u6-tLc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gxXvyHw2BzJq6xensY4alB9u.png?f=user_large
Quad9 DNS 9.9.9.9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZ_kvCG3OKu-YIEZ2ZQrOvxWuUc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/277QoQMQaMKGORDsUW1naZ1a.png?f=user_large

Hier zie ik dus meer packetloss op de Cloudflare DNS. Nu ben ik eind november / begin december overgestapt naar KPN glasvezel. Daarvoor had ik een KPN Wholesale glasvezel zakelijk partij. Mijn ping is dus van 3ms naar 5-6ms gegaan. Nog steeds acceptabel naar mijn idee, maar als ik de overige latency's bekijk dan is dat hoog.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkChylde
  • Laatst online: 16-09 13:10
hopelijk kan iemand deze vraag beantwoorden..

Ik ben net overgestapt op KPN internet only en wilde de itv app testen op mijn tv met het kpn account van een vriend. De app geeft de foutmelding dat ik met kpn verbonden moet zijn... Tv is rechstreeks in kpn router geplugd. Klopt het dat je de app zo niet kan gebruiken?

Wazige is dat hij via de telefoon gewoon werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceCloud
stormfly schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:39:
[...]

En weer gefixed sinds gisterenavond ;-)
Ja en nee. Heb gisteren uitgebreid mail contact met Quad9 gehad en zij hebben gesleuteld aan de verbinding. Rond 21u30 kreeg ik een mail dat ze iets hebben gevonden en dat er verbetering zou moeten zijn.
De lijn is sindsdien een stuk stabieler geworden, maar de package loss is niet verdwenen. Gisteravond zat ik nog op ~20 procent. Ze vroegen mij ook om een UDP traceroute te doen en ook daar lag nog ~20 procent PL. Ze gaan er vandaag mee verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
BounceCloud schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:14:
[...]

Ja en nee. Heb gisteren uitgebreid mail contact met Quad9 gehad en zij hebben gesleuteld aan de verbinding. Rond 21u30 kreeg ik een mail dat ze iets hebben gevonden en dat er verbetering zou moeten zijn.
De lijn is sindsdien een stuk stabieler geworden, maar de package loss is niet verdwenen. Gisteravond zat ik nog op ~20 procent. Ze vroegen mij ook om een UDP traceroute te doen en ook daar lag nog ~20 procent PL. Ze gaan er vandaag mee verder.
Dan ben jij, of ik een uitzondering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQs76o3dadqacM6fZVB_3u9Ac_g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KEy7YTt3NNoNKWfg6gEcQY5S.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CkD-vmFlFNuJKhG122z4-kS-AoI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cSrQ41dJlkD4ZhW9m1Ne7Vt0.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceCloud
stormfly schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:26:
[...]

Dan ben jij, of ik een uitzondering.
Mijn smokeping geeft hetzelfde beeld, maar een MTR-traceroute laat toch wel een aardige PL zien. Wellicht heeft het te maken met de hoeveelheid verzoeken. Zou jij eens met pingplotter of MTR kunnen kijken?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RtrGSXw.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
BounceCloud schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:33:
[...]

Mijn smokeping geeft hetzelfde beeld, maar een MTR-traceroute laat toch wel een aardige PL zien. Wellicht heeft het te maken met de hoeveelheid verzoeken. Zou jij eens met pingplotter of MTR kunnen kijken?

[Afbeelding]
Er is een verschil of je "door" of "naar" en router traced. Door de router is het helemaal packetloss vrij, en dat is het pad wat jouw DNS request doorloopt. Dat een voorliggende host loss heeft kan zomaar een rate limiter zijn in het OS.

HOST: jumpserver                         Loss%   Snt   Last   Avg  Best  Wrst StDev
  1.|-- _gateway                            0.0%    10    0.2   0.3   0.2   0.3   0.0
  2.|-- 195-190-228-34.fixed.kpn.net        0.0%    10    8.5  10.9   7.3  19.7   4.9
  3.|-- 139.156.98.101                     90.0%    10    8.8   8.8   8.8   8.8   0.0
  4.|-- ams.gslnetworks.com                 0.0%    10    9.7   9.5   8.7  10.1   0.5
  5.|-- ams.scrub.gslnetworks.com           0.0%    10   10.0   9.6   8.8  10.0   0.4
  6.|-- am5.access.gslnetworks.com          0.0%    10    9.8   9.5   8.8  10.1   0.4
  7.|-- 203.17.244.25                       0.0%    10    8.8   9.3   8.7   9.8   0.5
  8.|-- rpz-public-resolver1.rrdns.pch.net  0.0%    10   10.1   9.4   8.8  10.2   0.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20:51

Ankh

|true

Dit laat die van mij zien:

Host                                Loss%   Snt   Last   Avg  Best  Wrst StDev
 1. _gateway                          0.0%    43    0.6   0.6   0.4   0.8   0.1
 2. static.kpn.net                    0.0%    43    1.9   2.7   1.6  11.1   2.2
 3. (waiting for reply)
 4. ams.gslnetworks.com               0.0%    43    4.9   4.9   4.8   5.2   0.1
 5. ams.scrub.gslnetworks.com         0.0%    43    4.9   4.9   4.7   5.1   0.1
 6. am5.access.gslnetworks.com        0.0%    43    4.8   4.9   4.6   5.1   0.1
 7. 203.17.244.25                     0.0%    43    4.7   4.8   4.4   4.9   0.1
 8. rpz-public-resolver1.rrdns.pch.n  0.0%    43    4.8   4.9   4.6   5.2   0.1

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
DarkChylde schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:11:
hopelijk kan iemand deze vraag beantwoorden..

Ik ben net overgestapt op KPN internet only en wilde de itv app testen op mijn tv met het kpn account van een vriend. De app geeft de foutmelding dat ik met kpn verbonden moet zijn... Tv is rechstreeks in kpn router geplugd. Klopt het dat je de app zo niet kan gebruiken?

Wazige is dat hij via de telefoon gewoon werkt...
Het is ook niet dezelfde app. Voor de smart TV app op de tv moet je TV inderdaad verbonden zijn met je eigen KPN thuisnetwerk (wifi of bedraad).
Op je telefoon werkt ie op zich wel met alle internetverbindingen maar buiten je eigen huis ook niet met alle zenders en opties.

Van de website:
Kan ik de Smart TV app gebruiken als ik niet thuis ben?

Je kunt de KPN Smart TV app alleen gebruiken als je verbonden bent met je KPN thuisnetwerk. Dit kan zowel bedraad als via WiFi. Ben je niet verbonden met je thuisnetwerk? Dan werkt de app helaas niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Barre73 op 04-01-2022 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Barre73 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:31:
[...]

Het is ook niet dezelfde app. Voor de smart TV app op de tv moet je TV inderdaad verbonden zijn met je eigen KPN thuisnetwerk (wifi of bedraad).
Op je telefoon werkt ie op zich wel met alle internetverbindingen maar buiten je eigen huis ook niet met alle zenders en opties.

Van de website:
Kan ik de Smart TV app gebruiken als ik niet thuis ben?

Je kunt de KPN Smart TV app alleen gebruiken als je verbonden bent met je KPN thuisnetwerk. Dit kan zowel bedraad als via WiFi. Ben je niet verbonden met je thuisnetwerk? Dan werkt de app helaas niet.
Goed om te weten. Bij Ziggo moet je verbonden zijn met EEN Ziggo verbinding, en bij KPN dus met je specifieke eigen netwerk. Dat lossen we dan wel op met VPN naar eigen netwerk.
(Use case: vrouw wil BBC kijken, wat met Ziggo Go gewoon lukt. Deze week stappen we over naar KPN, maar voor de BBC kanalen moet je met je eigen netwerk verbonden zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-09 00:16
louzy82 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 19:44:
Ik heb vandaag even gebeld mijn reeds afgelopen contract maar eens te verlengen. Ik heb het weleens eerder geprobeerd maar toen waren ze niet heel happig om korting te geven. Deze keer begon ik met de boodschap dat ik een mooie aanbieding van Ziggo had ontvangen en nu kon ik dan toch wat korting krijgen (met nog een keer extra aandringen 6 maanden 17 euro korting).

Ik had tevens ook even aangegeven dat ik wat moeite had met mijn wifi netwerk verbeteren middels een accesspoint en dat ik nieuwsgierig was naar KPN Superwifi.

De behulpzame medewerker gaf me toen de volgende tip:
Als je de KPN Superwifi punten zo wilt kopen op de site dan kosten ze 199 euro voor 2 of 299 euro voor 3 maar als je de KPN Wifi manager volgt (via de KPN thuis app of op de website) en een paar vragen beantwoord komen ze vanzelf met het advies om de Superwifi punten aan te schaffen maar dan voor 59 euro voor 2 of 89 euro voor 3!
Dank voelde de tip!
Werkt inderdaad bij het gebruik van de WiFi manager via de site. Zelfs nog wat goedkoper per 3 stuks 🥸

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wtd1lshB34YCaJZJOsqAdj7Vhgk=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/BuoxLVKwFP6Wx9Jb8yrYVoow.png?f=fotoalbum_medium

Vraag me wel even af of in ze moet bestellen?
Ik heb 3 TP-Link Deco M5’s, probleem is alleen dat ik ze op de Experiabox v10a niet alle 3 bedraad in aansluiten in AP mode. Alleen 1, en dan de rest via Mesh… (kan er wel een Edgerouter tussen hangen of switch, en dan werkt het wel)

Heeft het snelheidswinst/nut om de Deco M5s om te ruilen voor de SuperWifi punten (die dan wel bedraad aangesloten worden)???

Het zou me helpen als ik apparatuur kan vastzetten op verschillende banden (2,4g/5ghz) of 2 netwerken kan creëren voor thuis en home-automation… TP link in AP mode is daar niet sterk in, te beperkt.

[ Voor 5% gewijzigd door Stinger_Ventura op 04-01-2022 21:09 ]

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
Stinger_Ventura schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:06:
[...]

Vraag me wel even af of in ze moet bestellen?
Ik heb 3 TP-Link Deco M5’s, probleem is alleen dat ik ze op de Experiabox v10a niet alle 3 bedraad in aansluiten in AP mode. Alleen 1, en dan de rest via Mesh… (kan er wel een Edgerouter tussen hangen of switch, en dan werkt het wel)

Heeft het snelheidswinst/nut om de Deco M5s om te ruilen voor de SuperWifi punten (die dan wel bedraad aangesloten worden)???

Het zou me helpen als ik apparatuur kan vastzetten op verschillende banden (2,4g/5ghz) of 2 netwerken kan creëren voor thuis en home-automation… TP link in AP mode is daar niet sterk in, te beperkt.
Neem even de moeite om het KPN forum door te spitten op problemen met Superwifi's en ook op het scheiden van banden. Met name als je domotica, Sonos, etc hebt blijf er dan ver van weg. Tis maar een tip. Sommige klanten hebben er geen problemen mee maar veel ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ixus74
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-09 10:33
Even een korte vraag, ik stap over van XS4ALL glasvezel (200 Mbit) naar KPN (1Gbit). Ik zit in een oud Reggefiber netwerk en heb nu dus een NT die op 1 van de twee glas poorten is geklikt. Nu krijg ik van KPN te horen dat ze een monteur gaan sturen omdat het zelf aansluiten niet zou kunnen. Volgens mij is het niet meer dan de ethernet kabel die nu mijn FritzBox in gaat in de WAN poort van de Box12 prikken.
Weet iemand wat die monteur nog meer gaat doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
Ixus74 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:31:
Even een korte vraag, ik stap over van XS4ALL glasvezel (200 Mbit) naar KPN (1Gbit). Ik zit in een oud Reggefiber netwerk en heb nu dus een NT die op 1 van de twee glas poorten is geklikt. Nu krijg ik van KPN te horen dat ze een monteur gaan sturen omdat het zelf aansluiten niet zou kunnen. Volgens mij is het niet meer dan de ethernet kabel die nu mijn FritzBox in gaat in de WAN poort van de Box12 prikken.
Helemaal niks. Probleem is dat providers niet zien dat er al een NT hangt en ook niet weten welke NT dan.
Er is zelfs geen patchmigratie nodig dus de monteur komt echt voor niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
Same here. Ik stap ook over van XS4ALL naar KPN (1000/1000) en zit ook op oud Reggefiber met een NT (Eindhoven). Ook voor mij staat er een monteur gepland.die binnen 5 minuten buiten staat. Ik ga overigens geen (en ook nooit) een Experiabox/Box 12 gebruiken maar een eigen FritzBox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ixus74
Edje040 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:15:
[...]

Same here. Ik stap ook over van XS4ALL naar KPN (1000/1000) en zit ook op oud Reggefiber met een NT (Eindhoven). Ook voor mij staat er een monteur gepland.die binnen 5 minuten buiten staat. Ik ga overigens geen (en ook nooit) een Experiabox/Box 12 gebruiken maar een eigen FritzBox.
Ik ben ook niet van plan om die Box12 echt lang te gaan gebruiken, maar ik ben er nog niet helemaal uit wat dan wel…ik gebruik UniFi accespoints maar een USG of UDM vind ik wat te omslachtig vooral icm met IPTV. Het liefst zet ik een pfSense / OPNSense box neer, maar ik heb (nog) geen hardware waar dat op moet gaan draaien. Ik heb nog tot begin Februari om dit uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Ixus74 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:23:
[...]

Ik ben ook niet van plan om die Box12 echt lang te gaan gebruiken, maar ik ben er nog niet helemaal uit wat dan wel…ik gebruik UniFi accespoints maar een USG of UDM vind ik wat te omslachtig vooral icm met IPTV. Het liefst zet ik een pfSense / OPNSense box neer, maar ik heb (nog) geen hardware waar dat op moet gaan draaien. Ik heb nog tot begin Februari om dit uit te zoeken.
Je kunt er altijd voor kiezen om 2e hands op MP een Fritz!box op de kop te tikken in de tussentijd. Mocht je nog niet alles op orde hebben en niet de EB12 wilt gebruiken. Daarna verkoop je die weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:50
Het KPN TV kastje (Arris) activeren ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
Edje040 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:15:
[...]

Als je een eigen modem router gebruikt, eerst de KPN Box aansluiten en het TV kastje activeren.
Daarna eigen modem terugzetten.

[ Voor 1% gewijzigd door Theone098 op 05-01-2022 15:38 . Reden: n.a.v. terechte opmerking Borft. Modem is router. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 22:38
Theone098 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:23:
[...]

Het KPN TV kastje (Arris) activeren ;) .
Hebben ze bij mij nooit gedaan (en het werkt prima). Kon ook niet, want kaal nieuwbouwhuis ;) Overigens ie de Experiabox geen modem, het is gewoon een router/switch/access point. Daar kan je dus prima je eigen hardware voor gebruiken, als je dat wilt (en weet hoe je het moet configureren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
Theone098 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:24:
[...]

Als je een eigen modem gebruikt, eerst de KPN Box aansluiten en het TV kastje activeren.
Daarna eigen modem terugzetten.
I know. Dat mag die monteur doen in de tijd dat hij binnen is. Zodra de lijn aangemeld en actief is plug ik alles weer in de FritzBox. Ik heb er nu al een eigen FritzBox aangehangen. Die van XS4ALL ligt sinds afgelopen weekend in de retourdoos.

[ Voor 12% gewijzigd door Edje040 op 05-01-2022 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
borft schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:33:
[...]

Hebben ze bij mij nooit gedaan (en het werkt prima). Kon ook niet, want kaal nieuwbouwhuis ;) Overigens ie de Experiabox geen modem, het is gewoon een router/switch/access point. Daar kan je dus prima je eigen hardware voor gebruiken, als je dat wilt (en weet hoe je het moet configureren).
Ik gebruik zelf eigen hardware met pfsense :+ . Het activeren met de Arris box lukte niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 22:38
Theone098 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:36:
[...]

Ik gebruik zelf eigen hardware met pfsense :+ . Het activeren met de Arris box lukte niet.
hmm, dat is balen, en nadat ie achter de XB gehangen had wel? Weet je zeker dat je alle routering/nat en dhcp opties goed hebt staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
borft schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:18:
[...]

hmm, dat is balen, en nadat ie achter de XB gehangen had wel? Weet je zeker dat je alle routering/nat en dhcp opties goed hebt staan?
FB in mijn geval. En ja, toen ging het goed. Was een heel gedoe omdat de eerste nieuwe arris met het kpn klantnummer is geactiveerd 😜. En dat werkte probleemloos 😁.

Als je terug zoekt in het topic kun je ergens een compliment aan KPN lezen van mij. De eerste waar de TV alles goed doet. Opnemen, pauzeren, terug kijken…. Gewoon alles.
In vergelijking met ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Theone098 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:36:
[...]

Heb je dit topic gevolgd:
PerlinNoise in "OPNsense & pfSense KPN/Telfort IPTV how-to"

Alternatief Neostrada/Vimexx/Versio met Hetzner en MXroute

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theone098
Ja, niet helemaal hetzelfde maar komt op hetzelfde neer.

Ah, ik weet het weer :z . De nieuwe Arris kreeg geen IP adres omdat ik maar 1 ip adres uitgeef in mijn iptv vlan, namelijk aan mijn arris box. En DHCP stond wel op het nieuwe MAC adres maar die was geactiveerd bij kpn (gokje van monteur omdat ik de brief van xs4all had weggemikt, maar dat bleek dus niet het xs4all klantnummer). Omdat de monteur niet wist hoe dit te resetten, heeft hij een nieuwe uit de bus gepakt. Maar die kreeg dus geen ip. Maar daar kwam ik pas later achter. Toen hebben we tijdelijk de FB gebruikt en toen werkte het.

Ik denk dus dat je ook met je eigen apparatuur en de juiste instellingen ook de arris kunt activeren. Maar toen dus ff niet O-) .

Edit: op deze dag had xs4all een telefoon storing en de monteur kreeg maar moeilijk contact met zijn collega’s, dus het was wat hectisch allemaal.

[ Voor 6% gewijzigd door Theone098 op 05-01-2022 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Theone098 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:00:
[...]

Ja, niet helemaal hetzelfde maar komt op hetzelfde neer.

Ah, ik weet het weer :z . De nieuwe Arris kreeg geen IP adres omdat ik maar 1 ip adres uitgeef in mijn iptv vlan, namelijk aan mijn arris box. En DHCP stond wel op het nieuwe MAC adres maar die was geactiveerd bij kpn (gokje van monteur omdat ik de brief van xs4all had weggemikt, maar dat bleek dus niet het xs4all klantnummer). Omdat de monteur niet wist hoe dit te resetten, heeft hij een nieuwe uit de bus gepakt. Maar die kreeg dus geen ip. Maar daar kwam ik pas later achter. Toen hebben we tijdelijk de FB gebruikt en toen werkte het.

Ik denk dus dat je ook met je eigen apparatuur en de juiste instellingen ook de arris kunt activeren. Maar toen dus ff niet O-) .
Ik heb de Arris geactiveerd op de pfsense box. Het kan dus wel. ;)

Alternatief Neostrada/Vimexx/Versio met Hetzner en MXroute

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Vandaag aangesloten op KPN glas. Ik had mij al voorbereid bij Ziggo met modem in bridge en Fritz!box.

De EB is nog in het folie. Was niet nodig voor activatie of wat dan ook. (Gelezen in het topic dat dat wel is beweerd.) En dat was een downtime van 1 minuut, omdat de Fritz!Box het KPN glasprofiel moest laden. :)

Alleen nu doe ik een speedtest en mn upload komt niet boven de ~175 uit, op mijn 200/200 abonnement.
Is dat een kwestie van: te verwachten, want eigenlijk altijd zo, of toch een indicatie dat er ergens een limitatie is?

https://kpn-itns.speedtes...0a-11ec-b3e5-1f117e5b26b1

Nog snel even gevraagd, maar ik heb wel ouderwetse glasvezel ;) AON.

[ Voor 5% gewijzigd door Hann1BaL op 06-01-2022 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
Hann1BaL schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:08:
Vandaag aangesloten op KPN glas. Ik had mij al voorbereid bij Ziggo met modem in bridge en Fritz!box.

De EB is nog in het folie. Was niet nodig voor activatie of wat dan ook. (Gelezen in het topic dat dat wel is beweerd.) En dat was een downtime van 1 minuut, omdat de Fritz!Box het KPN glasprofiel moest laden. :)

Alleen nu doe ik een speedtest en mn upload komt niet boven de ~175 uit, op mijn 200/200 abonnement.
Is dat een kwestie van: te verwachten, want eigenlijk altijd zo, of toch een indicatie dat er ergens een limitatie is?

Probeer eens wat andere servers, bij die van XS4ALL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Edje040 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:34:
[...]

Probeer eens wat andere servers, bij die van XS4ALL
Resultaat is hetzelfde helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Hann1BaL schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:08:

Hier KPN glas AON met een 100/10 abonnement (nog een ouder abonnement). Zojuist 118/213 (!!) gemeten met de Speedtest app.
Dus nee, 175 upload op een 200 abonnement is niet gebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Barre73 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:23:
[...]

Hier KPN glas AON met een 100/10 abonnement (nog een ouder abonnement). Zojuist 118/213 (!!) gemeten met de Speedtest app.
Dus nee, 175 upload op een 200 abonnement is niet gebruikelijk.
Om nu meteen al KPN te gaan bellen... ;)
Ze gaan toch niet helpen, want de lijn loopt via een Fritz!Box 7490.
(uiteraard bedraad getest, al zou wireless, via Unifi AC Pro's, ook de lijn eenvoudig moeten voltrekken (direct line of sight)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
Hann1BaL schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:39:
[...]

(uiteraard bedraad getest, al zou wireless, via Unifi AC Pro's, ook de lijn eenvoudig moeten voltrekken (direct line of sight)
Dan lijkt het niet helemaal jofel inderdaad. Je kunt er even de EB aanhangen om zo de FB uit te sluiten. Die zul je er toch ff aan moeten hangen om hulp te krijgen en de lijn uit te sluiten. Ik zit hier ook boven mijn abbo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Edje040 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:50:
[...]

Dan lijkt het niet helemaal jofel inderdaad. Je kunt er even de EB aanhangen om zo de FB uit te sluiten. Die zul je er toch ff aan moeten hangen om hulp te krijgen en de lijn uit te sluiten. Ik zit hier ook boven mijn abbo.
Met EB exact hetzelfde probleem. Het is technisch boven de minimale 75%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
Hann1BaL schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:59:
[...]

Met EB exact hetzelfde probleem. Het is technisch boven de minimale 75%
Je kunt ze bellen maar of ze er iets aan gaan doen is maar de vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-09 10:36
Hann1BaL schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:39:
[...]

Wat je nog kan proberen, als je dat nog niet hebt gedaan, is even je (O)NT van het stroom halen en daarna weer van stroom voorzien.
Als dat niet helpt, dan even de v12 aansluiten en KPN bellen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TAA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-09 15:37

TAA

Liever IRC

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EgJDAgVfmOgMUxXcjaHeGsgtWUA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zT3AltjQABUtGTE0fZbTXoMP.jpg?f=fotoalbum_large
KPNGlas vanmorgen opgeleverd; ik zeg niets meer aan doen :9

[ Voor 215% gewijzigd door TAA op 07-01-2022 11:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Edje040 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:05:
[...]

Je kunt ze bellen maar of ze er iets aan gaan doen is maar de vraag.
Dennis-L schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:10:
[...]

Wat je nog kan proberen, als je dat nog niet hebt gedaan, is even je (O)NT van het stroom halen en daarna weer van stroom voorzien.
Als dat niet helpt, dan even de v12 aansluiten en KPN bellen.
KPN gebeld.
NT herstart
EB er weer aan, download 204 en upload 530MBit/s (ja, dat is geen typo)
Dat bleef een tijdje draaien.

FritzBox er weer aan: download 50 Mbit/s
NT langere tijd herstart en nu eindresultaat is 230 Mbit/s upload

DIt is de samenvatting, maar er zijn al heel wat herstarts geweest van NT en modem.
Het vreemde is dat de download ALTIJD exact die 204 is (met fluctuatie achter de komma) maar de upload steeds een andere snelheid heeft.

Interessant feitje: KPN kan met de online tool mijn Fritz!Box 7490 remote rebooten.

Al met al: dus toch opgelost en gebeld met een superleuke medewerker van KPN. Eerste ervaring met klantenservice is een dikke plus!

Nu al bijna 24 online met KPN (alsof dat een prestatie is.) maar ik moet 1 ding zeggen:
Mocht je TV kijken en kwaliteit van TV belangrijk vinden en nu bij Ziggo een Next heben, dan is de KPN oplossing toch wel heel erg ondermaats. Ik heb het idee dat het beeld scherp gesteld moet worden; alsof iemand even aan de lens moet draaien. De kwaliteit is niet best.

Prima voor nieuws en actualiteit, want dat is waar wij TV het meest voor gebruiken. Films en series komen van andere diensten. Maar dat is echt een stap terug. Ook de zapsnelheid, of het gebrek aan snelheid is vervelend.

[ Voor 28% gewijzigd door Hann1BaL op 07-01-2022 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-09 09:34
Hann1BaL schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:28:
[...]
Nu al bijna 24 online met KPN (alsof dat een prestatie is.) maar ik moet 1 ding zeggen:
Mocht je TV kijken en kwaliteit van TV belangrijk vinden en nu bij Ziggo een Next heben, dan is de KPN oplossing toch wel heel erg ondermaats. Ik heb het idee dat het beeld scherp gesteld moet worden; alsof iemand even aan de lens moet draaien. De kwaliteit is niet best.
En dat is op de glasvezel HD kanalen? (661 t/m 670) Of heb je het over andere kanalen waar de bitrate wat lager is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
[...]

[...]

KPN gebeld.
NT herstart

DIt is de samenvatting, maar er zijn al heel wat herstarts geweest van NT en modem.
Het vreemde is dat de download ALTIJD exact die 204 is (met fluctuatie achter de komma) maar de upload steeds een andere snelheid heeft.

Interessant feitje: KPN kan met de online tool mijn Fritz!Box 7490 remote rebooten.

Al met al: dus toch opgelost en gebeld met een superleuke medewerker van KPN. Eerste ervaring met klantenservice is een dikke plus!

Prima voor nieuws en actualiteit, want dat is waar wij TV het meest voor gebruiken. Films en series komen van andere diensten. Maar dat is echt een stap terug. Ook de zapsnelheid, of het gebrek aan snelheid is vervelend.
En ik neem aan dat je in de instellingen van de decoder ook alles al optimaal hebt gezet?
(En op je TV zelf zo min mogelijk verbeteraars).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:58
Ixus74 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:23:
[...]

USG icm IPTV werkt prima hoor. Er is een stap-voor-stap handleiding die je eenmalig moet doorlopen en draait het als een zonnetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
[...]

[...]

KPN gebeld.
NT herstart

Dan zou ik toch maar eens daar de instellingen kijken want hier is het retescherp. Welke ontvanger heb je? Hoe staat de resolutie ingesteld? Staat hij wel op (U)HD? Staat HDR uit? Staan de beeldverbeteraars op je tv uit? etc. etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ixus74
La1974 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:42:
[...]

USG icm IPTV werkt prima hoor. Er is een stap-voor-stap handleiding die je eenmalig moet doorlopen en draait het als een zonnetje.
Op dit moment denk ik er aan om voor een EdgeRouter 6P te gaan, deze kan ik met een bracket in mijn 19” rack kwijt en tevens mijn AP’s van stroom voorzien ( scheelt weer wat power bricks).
Ook daar heb ik wel wat eenmalige CLI inrichting, maar daar kom ik bij nader inziens wel over heen. Deze heeft mij voor het gevoel wat meer controle dan de USG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Van de week geupgrade van 200Mbit naar 1Gbit.
De speedtest kwam nog niet heel veel verder dan 200Mbit, dus was bang dat het niet goed was gegaan.
Maar ik kan wel gewoon met bijna 1Gbit downloaden (usenet), dat is voor mij het belangrijkste ;)

Op het plaatje zie je ook eerst de speedtest en daarna de download.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XC7-PxpltalKVJo29cpJLFg4EqU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m3aF3ZPLv39MsLrbKptJblb5.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Muis666 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:22:
[...]

En dat is op de glasvezel HD kanalen? (661 t/m 670) Of heb je het over andere kanalen waar de bitrate wat lager is?
De interface zelf alleen al. Dit is geen tv instelling. De glaskanalen had ik nog niet gevonden. Die zijn inderdaad prima. Kun je die niet als standaard 1-10 instellen? Dit is toch niet gebruiksvriendelijk met zappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edje040
Hann1BaL schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:07:
[...]

De interface zelf alleen al. Dit is geen tv instelling. De glaskanalen had ik nog niet gevonden. Die zijn inderdaad prima. Kun je die niet als standaard 1-10 instellen? Dit is toch niet gebruiksvriendelijk met zappen.
Dat kan helaas niet. Het verzoek is al vaak gedaan maar nog niet ingewilligd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Edje040 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:22:
[...]

Dat kan helaas niet. Het verzoek is al vaak gedaan maar nog niet ingewilligd.
Gebruiksvriendelijkheid is ook overgewaardeerd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruzski
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:00

Bruzski

watte ??

Vanaf 6 Januari mocht ik de apparaten van mijn KPN Glas abbo aansluiten echter knippert het GPON lampje van het fiber kastje nog steeds.

De klantenservice stuurt nu een monteur maar kan niet zeggen hoelang zoiets duurt, ik vraag me af of zoiets niet op afstand opgelost kan worden.

Overigens hebben meerdere resets op de ONT niet geholpen! :-(

☁ Tech Junky | Smart Things | Motivator | rFactor 2 Sim GT3 Pro ☁ (ICQ 8297373)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:47

vliegnerd

Nintendo fan.

@Bruzski Het GPON lampje knippert omdat het kastje administratief nog niet is geactiveerd in het netwerk.

De monteur scant de streepjescode (op de achterkant) met zijn device en na 5 minuten werkt het. Er moest (bij mij) echt een monteur voor langskomen.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Druid
  • Laatst online: 28-09 09:06
Sinds een 6 maanden ligt er hier glas in de straat. Direct een kpn abbo 500/500 genomen. Afgelopen week, gezien de popcorn pricing, geüpgraded naar 1000/1000. Tot mijn verbazing kreeg ik daarna het bericht dat er een monteur moet langskomen. Heb ik dan een verouderde FTU / NT gekregen tijdens de eerste installatie of komen ze iets anders doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v4JVtUA8pZWLRiBD1UO7IE5ZSeE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FhDcD2eaY2vdu8UxeOCzQdKG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rxLdLJjcPsYnnUsneBzi6lsovos=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DyO1rwfP60oZYiycDMIiBRDf.jpg?f=fotoalbum_large

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-09 10:36
The Druid schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 18:42:
Sinds een 6 maanden ligt er hier glas in de straat. Direct een kpn abbo 500/500 genomen. Afgelopen week, gezien de popcorn pricing, geüpgraded naar 1000/1000. Tot mijn verbazing kreeg ik daarna het bericht dat er een monteur moet langskomen. Heb ik dan een verouderde FTU / NT gekregen tijdens de eerste installatie of komen ze iets anders doen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier is niets verouderd aan.
Maar mogelijk is er ook XGS-PON beschikbaar en word je daar naar overgezet.
Dat zou KPN-WBA helpen om hun G-PON splitters vrij te spelen en te vervangen door XGS-PON splitters.
Is dat een mogelijkheid @Barre73 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, vandaag ook overgezet naar kpn glasvezel. 100/100 besteld, maar de snelheid nu is 508/746. De monteur vond dit ook raar, maar zei; het werkt, niks zeggen. Lucky me of wordt dit later alsnog aangepast?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
Dennis-L schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 18:56:
[...]

Hier is niets verouderd aan.
Maar mogelijk is er ook XGS-PON beschikbaar en word je daar naar overgezet.
Dat zou KPN-WBA helpen om hun G-PON splitters vrij te spelen en te vervangen door XGS-PON splitters.
Is dat een mogelijkheid @Barre73 ?
Dat is niet de reden maar dat de Nokia weer wordt vervangen is wel waar. 1 Gbit gaat niet meer via GPON maar XGS-PON. Dus krijgt @The Druid een nieuwe XGS-PON ONT, namelijk deze (die wel direct over de FTU schuift en zonder apart kabeltje):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/68FDpW37frdOsN391IfDiOwXEVM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wfn0WVF9lQeWvYgmCBE2AktS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

vliegnerd schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:49:
@Bruzski Het GPON lampje knippert omdat het kastje administratief nog niet is geactiveerd in het netwerk.

De monteur scant de streepjescode (op de achterkant) met zijn device en na 5 minuten werkt het. Er moest (bij mij) echt een monteur voor langskomen.
Dat is niet eens nodig, als je het serienummer (ALCLFxxxxxx) doorgeeft aan de helpdesk zouden zij dat volgens mij ook op afstand moeten kunnen activeren. Wij als monteur tikken dat serienummer en postcode/huisnummer ook maar gewoon in een app in namelijk, daar is dus niet noodzakelijk een monteur voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:03
Barre73 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 19:59:
[...]

Dat is niet de reden maar dat de Nokia weer wordt vervangen is wel waar. 1 Gbit gaat niet meer via GPON maar XGS-PON. Dus krijgt @The Druid een nieuwe XGS-PON ONT, namelijk deze (die wel direct over de FTU schuift en zonder apart kabeltje):

[Afbeelding]
Is dit in alle gebieden het geval? Of alleen bepaalde gebieden waar XGS wordt uitgerold?

Die 1Gbps kan ook nog over de oude Nokia geleverd worden toch? Of is dat al dichtgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruzski
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:00

Bruzski

watte ??

Wildfire schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:02:
[...]

Dat is niet eens nodig, als je het serienummer (ALCLFxxxxxx) doorgeeft aan de helpdesk zouden zij dat volgens mij ook op afstand moeten kunnen activeren. Wij als monteur tikken dat serienummer en postcode/huisnummer ook maar gewoon in een app in namelijk, daar is dus niet noodzakelijk een monteur voor nodig.
De dame van klantenservice was hier niet bevoegd voor vertelde ze mij, ze zou de ticket escaleren naar de backoffice, die sturen dan vervolgens een monteur langs. :?

☁ Tech Junky | Smart Things | Motivator | rFactor 2 Sim GT3 Pro ☁ (ICQ 8297373)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Bruzski schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:17:
[...]

De dame van klantenservice was hier niet bevoegd voor vertelde ze mij, ze zou de ticket escaleren naar de backoffice, die sturen dan vervolgens een monteur langs. :?
@Barre73 weet jij iets meer over deze procedures? Activeren van een ONT is een doodsimpele procedure wat prima op afstand zou kunnen. Het zou echt ontzettend jammer zijn dat de klant moet wachten op een monteur voor een handeling die prima op afstand gedaan kan worden.

Nuevocasa schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:21:
[...]

Kan diegene het serienummer niet naar jou DMen? :+ :+
Zou wel kunnen maar ik ga me daar niet aan wagen, dat zijn handelingen buiten werktijd die ik niet mag doen.

[ Voor 20% gewijzigd door Wildfire op 07-01-2022 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:58
Wildfire schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:02:
[...]

Kan diegene het serienummer niet naar jou DMen? :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Wildfire schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:19:
[...]

@Barre73 weet jij iets meer over deze procedures? Activeren van een ONT is een doodsimpele procedure wat prima op afstand zou kunnen. Het zou echt ontzettend jammer zijn dat de klant moet wachten op een monteur voor een handeling die prima op afstand gedaan kan worden.
Ik weet net als jij wat er nodig is maar daar is de Infra app voor toch? Die hebben ze niet bij klantenservice. Ik zou zeggen dat zoiets doorgezet kan worden naar de telefonische monteur (die bestaat toch sinds afgelopen jaar?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
krakendmodem schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:16:
[...]

Is dit in alle gebieden het geval? Of alleen bepaalde gebieden waar XGS wordt uitgerold?

Die 1Gbps kan ook nog over de oude Nokia geleverd worden toch? Of is dat al dichtgezet?
Alleen in PON gebieden uiteraard. In die gebieden is KPN al sinds de landelijke introductie van XGS-PON daarop overgestapt voor alle Gbit abonnementen. En sinds vorige maand voor alle snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Bruzski schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:30:
Vanaf 6 Januari mocht ik de apparaten van mijn KPN Glas abbo aansluiten echter knippert het GPON lampje van het fiber kastje nog steeds.

De klantenservice stuurt nu een monteur maar kan niet zeggen hoelang zoiets duurt, ik vraag me af of zoiets niet op afstand opgelost kan worden.

Overigens hebben meerdere resets op de ONT niet geholpen! :-(
Wie heeft de ONT (het Fiber kastje) geplaatst en aangesloten dan? Dat moet toch ook een monteur zijn geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Barre73 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:54:
[...]

Wie heeft de ONT (het Fiber kastje) geplaatst en aangesloten dan? Dat moet toch ook een monteur zijn geweest?
Nope. Gebeurt steeds vaker dat de (onder)aannemer die glasvezel binnen brengt ook al meteen een ONT plaatst (mits het een KPN-klant betreft natuurlijk of in ieder geval geregistreerd staat dat er geleverd gaat worden).

[ Voor 13% gewijzigd door Wildfire op 07-01-2022 20:55 ]

Pagina: 1 ... 66 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen