[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 65 ... 186 Laatste
Acties:

• Mastermind--
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:16
Dolbij met mijn nieuwe 1000/1000 aansluiting XGS-PON!

Heb nog een gloednieuwe en machtige Asus RT-AX88U over uit mijn Ziggo tijdperk.

Vroeg me af hoe deze zich verhoudt tegenover de KPN Box 12? Hoor er toch wat goeie verhalen over. Zal ook wel wat knutselen zijn met IPTV op de Asus..

Suggesties voor routerkeuze? :)

There is no real life, there is just AFK.

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:01
Mastermind-- schreef op donderdag 23 december 2021 @ 01:03:

Vroeg me af hoe deze zich verhoudt tegenover de KPN Box 12? Hoor er toch wat goeie verhalen over. Zal ook wel wat knutselen zijn met IPTV op de Asus..

Ik was ook van plan om een eigen netwerkapparatuur te gaan gebruiken. Ik had tot een maand geleden nog Ziggo met die @#!&* Connect Box, daar moest ik wel altijd een eigen router mee gebruiken. Hij stond naast de bank en zelfs op de bank (50cm) was het ellende. Opstarten alleen al na wijzigingen van wat settings kon gemakkelijk 5 minuten duren.

Had ook een dikke Asus router maar die is kapot gegaan een maand voor de overstap, dus heb de laatste weken bij Ziggo met hun modem gewerkt. Vreselijk. ik wou wachten tot ik KPN had zodat ik daarna kon kijken wat ik voor netwerkapparatuur zou willen hebben.

Maar die box 12 werkt eigenlijk best wel goed. Dat had ik totaal niet zien aankomen. Ik heb voorlopig dus nog geen nieuw spul nodig. Heb mijn port forwarding ingesteld en vond het wel mooi zo.

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:15
jopoh schreef op woensdag 22 december 2021 @ 23:26:
[...]

ik vermoed niet dat je vast loopt, ik vermoed namelijk dat je 2cijfers kan intoetsen en daarna houd het op.
als dit het geval is komt vaker voor, dit heeft te maken dat de AB zich koppeld aan de stb. gewoon een cijfer blijven intoetsen tot dat die weer verder gaat.
Nee helaas kan ik helemaal niets intoetsen, ook niet switchen tussen de in te vullen velden..

• tukker053
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-09 11:41
Ik ben nu al 2 weken bezig met KPN nadat ik mijn lijn heb laten upgraden naar 1Gbs. Bekabelt haal ik rond de 900 maar via 5Ghz wifi maar 300/400.Toen ik nog 200/200 had haalde ik wel via wifi wel altijd de snelheid. Ik heb een V10 experiabox en ze wouden hem niet vervangen voor een V12 omdat de V10 nog goed is volgens hun. Iemand een idee waar het aan kan liggen? Ik zit 2 mtr van de Experiabox af en KPN zegt anders downgrade maar weer.

• PerlinNoise
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
tukker053 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:12:
Ik ben nu al 2 weken bezig met KPN nadat ik mijn lijn heb laten upgraden naar 1Gbs. Bekabelt haal ik rond de 900 maar via 5Ghz wifi maar 300/400.Toen ik nog 200/200 had haalde ik wel via wifi wel altijd de snelheid. Ik heb een V10 experiabox en ze wouden hem niet vervangen voor een V12 omdat de V10 nog goed is volgens hun. Iemand een idee waar het aan kan liggen? Ik zit 2 mtr van de Experiabox af en KPN zegt anders downgrade maar weer.
Waarschijnlijk limiet van je clients. Daar kan KPN niks aan doen. Overigens is 300/400 toch snel zat voor mobiele devices? ;)

Alternatief Neostrada/Vimexx/Versio met Hetzner en MXroute

• xFeverr
@tukker053 welke snelheid had je verwacht te halen dan?

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-09 18:03
tukker053 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:12:
Het apparaat zelf kan de snelheid hebben:

Dual-Band concurrent WiFi up to 1.75Gbps. (1.3Gbps op 5 GHz en 450Mbps op 2.4GHz)

MAAR: wat voor WIFI devices gebruik je momenteel? En op wat voor snelheid is je laptop/ telefoon verbonden? Als dit een Windows laptop is zou je dit kunnen zien bij de WIFI instellingen.

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:47

Quakie

quakelen

Tja ik begrijp KPN wel en ik heb dit ook precies gedaan. Ik ben van 500Mbit terug naar 200Mbit.

Alles wat ik doe in huis, waar ik dus direct iets van merkt is draadloos. Ik durf wel te stellen dat ik een bovengemiddeld wifi netwerk/bereik heb. Niks te klagen op zich, maar 500Mbit vol trekken lukte niet op de plekken waar ik standaard zit. Ik haalde vaak 45MB en kwam tot de conclusie dat extra prijs het mij niet waard was. Ben dus terug naar 200 en geen spijt. Dan wacht ik maar wat langer bij een update. Grootste updates komen via de PS5 en die doet dat op de achtergrond.
Nu heb ik sindskort weer een laptop die 3 antennes heeft dus die zou waarschijnlijk net een paar extra MBs geven.

V10 box heeft max 1.3Gbps op 5Ghz is dus max 80MB ofzo. Dat is dus waarschijnlijk bij 1 client met een 3 antenne setup en op zeer korte afstand. Dus waarschijnlijk in het beste geval ga je 50 a 60 MB halen. Als je dus voornamelijk draadloos werkt, is opmerking van KPN misschien kort door de bocht , wel correcte advies.

Ik teken nergens meer voor

• tukker053
  • Laatst online: 27-09 11:41
krakendmodem schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:44:
[...]

Het apparaat zelf kan de snelheid hebben:

Dual-Band concurrent WiFi up to 1.75Gbps. (1.3Gbps op 5 GHz en 450Mbps op 2.4GHz)

MAAR: wat voor WIFI devices gebruik je momenteel? En op wat voor snelheid is je laptop/ telefoon verbonden? Als dit een Windows laptop is zou je dit kunnen zien bij de WIFI instellingen.
Ik zie dat mijn laptop 585 aan zou kunnen maar als ik een speedtest doe op KPN dan haal ik rond de 200/300 met mijn laptop op het 5Ghz netwerk. Als ik een 1Gbs verbinding afneem dan verwacht ik op wifi geen 70% verlies. Dan kan ik net zo goed weer downgraden. Ook met de iPhone haal ik meestal maar rond de 200.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:53
En dat 'verlies' ligt in 99% van de gevallen aan heel veel variabelen waar KPN geen controle over heeft.

Denk aan je thuisnetwerk, de bouw van je huis, je clients, de drukte in de ether (andere netwerken) etc etc etc.

#verwachtingsmanagement
Je lijn tussen KPN en je router/Experiabox doet 1gbps, en als je bekabeld aansluit zal je zien dat dat ook zeer dicht benaderd wordt. Wifi is simpelweg van heel veel meer factoren afhankelijk.

[ Voor 58% gewijzigd door Hmmbob op 23-12-2021 11:33 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-09 18:03
tukker053 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:07:
[...]

Ik zie dat mijn laptop 585 aan zou kunnen maar als ik een speedtest doe op KPN dan haal ik rond de 200/300 met mijn laptop op het 5Ghz netwerk. Als ik een 1Gbs verbinding afneem dan verwacht ik op wifi geen 70% verlies. Dan kan ik net zo goed weer downgraden. Ook met de iPhone haal ik meestal maar rond de 200.
Als je laptop maar 588 aankan, dan kan het wel kloppen dat je rond je 300 haalt (wifi is half duplex dus je kan het grofweg wel door de helft doen).

In dit geval is KPN dus niet de schuldige maar je gebruikte devices kunnen gewoon niet sneller. En daarbij kan een internetprovider gewoon niet de snelheid over WiFi garanderen en zullen ze je altijd aanraden om een kabeltje te gebruiken.

Het modem van KPN kan maximaal 1200Mbit WIFI aan, maar als je device er vervolgens niet meer overweg kan, tsja, dan heeft KPN daar geen schuld aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:01

Wildfire

Joy to the world!

Mastermind-- schreef op donderdag 23 december 2021 @ 01:03:

Gewoon je RT-AX88U gebruiken! Ga ik ook doen zodra hier glasvezel is.

[KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Glassertje
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 28-09 17:17
Wildfire schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:31:
[...]

Gewoon je RT-AX88U gebruiken! Ga ik ook doen zodra hier glasvezel is.

[KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken
Goeie keus. Doet het prima op wifi. :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WiUgqxNJpYwhztKMBOdycQ9XotM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9dYu9M2wctpgd9g7u1VdP7kg.png?f=user_large

• Speculaes
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-09 18:41
Vandaag is KPN Glasvezel geïnstalleerd! Eerder had ik Ziggo en daarop mijn eigen TP-Link Deco's aangesloten, zodat ik een prima mesh-netwerk had in huis. Daarvoor moest ik de wifi uitzetten op het Ziggo-modem en deze instellen als bridge.

Bij de KPN Box 12 gaat dat niet geloof ik? Ik heb nu wel de wifi uitgezet en de hoofd-Deco aangesloten op een ethernetpoort, dus in principe lijkt het te werken, maar heb geen idee of dit nu optimaal gaat.

• marigo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-09 15:57
Meer mensen met een oud Telfort abonnement die een 'gratis' snelheids verhoging krijgen?

Zag net in de mail bij mijn schoonouders dat zij een mail hebben gekregen van KPN om dit aan te zetten. Van 50 naar 100Mbps als je maar voor eind januari hebt gereageerd/bevestigt.

Ik heb hetzelfde abonnement, maar geen 'gratis' snelheidsverhoging; apart.... :(

EDIT: Ik ben er achter gekomen dat dit random wordt geselecteerd. Dus wie weet komt het nog eens.... :)

[ Voor 13% gewijzigd door marigo op 23-12-2021 13:26 . Reden: Random selectie ]

• Quakie

Quakie

quakelen

@marigo apart, hoe zou dat werken als je hoger abo afneemt als extra dienst? Is toch 5euro voordeel.
Ik zou het een rare manier van werken vinden als dus mensen betalen voor een extra dienst die andere weer gratis krijgen door te reageren. Alleen omdat diegene nooit iets gewijzigd hebben..

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-09 13:57
Heel veel zou die snelheidsverhoging van 50 naar 100 Mbps hier niet opleveren, want sinds de overgang naar de kpn propositie haal ik hier over wifi 85 Mbps down en 95 Mbps up met mijn 50 Mbit lijn.

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:58
Blackouts schreef op donderdag 23 december 2021 @ 18:18:
Heel veel zou die snelheidsverhoging van 50 naar 100 Mbps hier niet opleveren, want sinds de overgang naar de kpn propositie haal ik hier over wifi 85 Mbps down en 95 Mbps up met mijn 50 Mbit lijn.
Haal hier ongeveer 110 down 130 up bij een 100 Mbps abonnement.

• marigo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-09 15:57
Quakie schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:51:
@marigo apart, hoe zou dat werken als je hoger abo afneemt als extra dienst? Is toch 5euro voordeel.
Ik zou het een rare manier van werken vinden als dus mensen betalen voor een extra dienst die andere weer gratis krijgen door te reageren. Alleen omdat diegene nooit iets gewijzigd hebben..
Tsja, blijkbaar werkt het zo.

Ik heb vandaag ook meedere forumpost gevonden (op het kpn forum) waarbij iemand al 100/100 had afgenomen en toch geselecteerd werd voor een 'gratis' upgrade naar 100.

Aan de ene kant leuk voor diegene die wordt geselecteerd, maar iedereen wil dit wel.
Ik snap niet hoe dit wordt uitgevoerd...

Zelf heb ik ook een 50/50 verbinding die ook wat hoger uitvalt zoals het hierboven ook is opgevallen.
Dus veel zal het idd niet schelen.

• Quakie

Quakie

quakelen

Jeetje wat slecht. Ben meer van iedereen of niemand principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-09 21:23
RedHead schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:34:
Mijn jaar korting van XS4ALL is vervallen, voordat ik weer ga bellen met XS4ALL, is er een reden om niet over te stappen naar Glasvezel van KPN?

Zit nu op 200Mb/s van XS4ALL en kan voor minder € naar 1Gbit/s (XS4ALL bied niet eens 1 Gb/s)
XS4ALL verbinding is stabiel etc., geen problemen mee. Hoe is dat bij KPN?

Wil met eigen router draaien (pfsense), heb al een SFP naar mijn TP Link switch om de boel verder in te richten.

Kan ook naar Tweak, maar die is wel een stuk duurder.
Zou wel graag 1Gb/s willen i.v.m. thuiswerken / servertjes / etc.

Dus.. waarom niet overstappen naar KPN? Prijs is nu wel heel redelijk.

Heb nu een TK01 FTU, heb een andere patchcover kit om naar de SFP te verbinden.
Er is geen risico dat ik opeens (verplicht ben) om een NTU te gebruiken toch? I.v.m. flexibiliteit wil ik de glasverbinding direct naar mijn switch, dan kan ik hem daar doorzetten naar de port die de routering doet (pfsense of Sophos XG Firewall of bv virtuele router etc / of tp-link / ubiquity) en scheelt vooral weer een afhankelijkheid / stroom(punt) voor de NTU.

Wat ik ook belangrijk vind, een vaste IP adres. Nu is dat bij KPN niet gegarandeerd maar in de praktijk wel het geval. Bij Tweak kan je dit aanvragen.

edit: enkel internet, geen telefoon of tv van KPN of andere provider.
edit2: vast IP
Zo, vandaag is de glasvezel van XS4ALL naar KPN overgezet.
In eerste instantie ging het niet goed, vond ik het ook al raar dat de monteur de Genexis kastje moest gaan activeren wat niet goed ging, Genexis kastje bleef op alarm staan.
Die goede man bellen, kwam die er achter dat ik GPON heb, dus moest ie ander Genexis kastje hebben.
Nou, dat ging daarna natuurlijk prima. Hij met zijn netwerk meter test gedaan, kwam op 931(down)/921(up) uit. Kon niet sneller omdat zijn meter niet snel genoeg is.
Nadat ie weg was, weer het TK01 kapje van mijn Fritzbox 5490 weer aan de NTU aangesloten, ingesteld van XS4All naar KPN (select provider) en nu netjes met speedtest op 940/924 en geen KPN box 12 met vaste DHCP range etc. gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxIv0hQlYe9ZxZO7Ev44BmyRxjs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eMXVSxlDzTglWUQKafua2yc2.png?f=fotoalbum_large
Speedtest naar xs4all server net wat sneller dan een KPN server.

Later aan de gang met pfSense/ OPNsense

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:03
RedHead schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:52:
en geen KPN box 12 met vaste DHCP range etc. gebruiken.

[Afbeelding]
Speedtest naar xs4all server net wat sneller dan een KPN server.

Later aan de gang met pfSense/ OPNsense
Was mij eigenlijk nog niet opgevallen omdat met dubbele NAT wel handig is om niet twee keer op dezelfde DHCP te gaan uitdelen :P . Maar zie nu inderdaad dat bij een andere waarde dan .2 er invalid IP komt te staan.

Verder wel een fijne modem tot nu toe, die box 12.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gratje
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zo. Laatste week mijn 500Mbit glas geupgrade naar 1Gbit voor 90 cent extra per maand.
KPN had ook maar meteen een V12 opgestuurd.
Voorheen had ik een V9 en deze haalde mijn upload niet. Leek wel gecapped op 500.
Ook na een volledige reset.
De V12 haalt wel de maximale up en download.
Maar nu mijn vraag.
Ik heb achter de V12 een asus ax82u staan in DMZ. Werkt allemaal prima.
Maar als ik nu op de experiabox wil inloggen gaat dit niet. Dus via de browser naar 192.168.2.254.
Met mijn V9 kon dit gewoon. Is er een mogelijkheid dat dit wel kan? Of moet ik dan iedere keer van WiFi wisselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glassertje
Gratje schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 09:32:
Zo. Laatste week mijn 500Mbit glas geupgrade naar 1Gbit voor 90 cent extra per maand.
KPN had ook maar meteen een V12 opgestuurd.
Voorheen had ik een V9 en deze haalde mijn upload niet. Leek wel gecapped op 500.
Ook na een volledige reset.
De V12 haalt wel de maximale up en download.
Maar nu mijn vraag.
Ik heb achter de V12 een asus ax82u staan in DMZ. Werkt allemaal prima.
Maar als ik nu op de experiabox wil inloggen gaat dit niet. Dus via de browser naar 192.168.2.254.
Met mijn V9 kon dit gewoon. Is er een mogelijkheid dat dit wel kan? Of moet ik dan iedere keer van WiFi wisselen?
Werkt wel als je de volgende regel in je hostfile zet:

code:
1
192.168.2.254   mijnmodem.kpn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gratje
  • Niet online
@Glassertje top tip! Ga ik meteen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:10

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Glassertje schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 09:48:
[...]

Werkt wel als je de volgende regel in je hostfile zet:

code:
1
192.168.2.254   mijnmodem.kpn
Dat maakt natuurlijk niets uit.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glassertje
Tylen schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:01:
[...]

Dat maakt natuurlijk niets uit.
Als je niet de DNS van KPN gebruikt, maakt dit wel uit. De box12 heeft een https verbinding.

Net nog getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Glassertje schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:04:
[...]

Als je niet de DNS van KPN gebruikt, maakt dit wel uit. De box12 heeft een https verbinding.

Net nog getest.
Dan had hij alsnog een melding in z’n browser moeten krijgen. Als hij er via ip naartoe gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Tylen op 25-12-2021 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glassertje
Tylen schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:05:
[...]

Dan had hij alsnog een melding in z’n browser moeten krijgen. Als hij er via ip naartoe gaat. Maar dat weten we niet want hij gaf halve info ;)
Nee, want die melding van geen beveiligde verbinding krijg je als je https://192.168.2.254 invoert. Als je alleen 192.168.2.254 intypt dan verbind die via http en dat gaat niet. Dit gebeurd alleen als je niet de KPN DNS gebruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door Glassertje op 25-12-2021 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Glassertje schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:08:
[...]

Nee, want die melding van geen beveiligde verbinding krijg je als je https://192.168.2.254 invoert. Als je alleen 192.168.2.254 intypt dan verbind die via http en dat gaat niet. Dit gebeurd alleen als je niet de KPN DNS gebruikt.
Jij doet een aanname dat hij dat intikte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Tylen schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:35:
[...]

Jij doet een aanname dat hij dat intikte.
Is dit een wedstrijdje ver pissen qua helderziendheid hier in het topic? :+
Of moet ik dan iedere keer van WiFi wisselen?
Niet opgevallen? Ik vraag me dan ook even af hoe @Gratje e.e.a. aangesloten heeft en (allicht voor de beeldvorming) een Asus router in de DMZ heeft?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

MAX3400 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:39:
[...]

Is dit een wedstrijdje ver pissen qua helderziendheid hier in het topic? :+

[...]

Niet opgevallen? Ik vraag me dan ook even af hoe @Gratje e.e.a. aangesloten heeft en (allicht voor de beeldvorming) een Asus router in de DMZ heeft?
Hahaha. Maar zo zie je maar weer. Aan halve info hebben we niets ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gratje
  • Niet online
aan alle, Ik heb een firefox extension die altijd HTTPS moet doorvoeren.
Maar op een of andere manier deed ie dit niet als ik alleen 192.168.2.254 intypte in de browser. als ik het volledig uit type: https://192........ dan kom ik er wel in. heel raar.

ps. als ik de hosts file aanpas dan werkt het ook gewoon. Dan werkt het ook als ik alleen 192.168..... in de browser type.

Ik heb mijn asus router rechtstreeks in een poort van de experiabox geprikt. De eerste keer met mijn laptop op het wifi netwerk van de V12 ingelogd en bij de ethernet settings mijn Asus router n de DMZ gezet.
Daarna gewoon weer op mijn asus wifi ingelogd.

Dus conclusie voor de ver pis wedstrijd.
- hosts file aanpassen werkt
- https://192.168.2.254 invullen in de browser werkt ook
- alleen 192.168.2.254 invullen in de browser werkt niet. (geen veiligheidsmelding gekregen)

bedankt voor alle hulp.

edit: Het word eigenlijk nog leuker en meer waziger.
als ik in firefox de eerste keer aleen 192.168.2.254 intype word ik doorverwezen naar https://mijnmodem.kpn/2.0/gui/ krijg ik deze melding in firefox:
Hmm. We kunnen die website niet vinden.

We kunnen geen verbinding maken met de server op mijnmodem.kpn.

Als het adres juist is, kunt u drie andere dingen proberen:

Probeer het later opnieuw.
Controleer uw netwerkverbinding.
Als u verbinding hebt maar zich achter een firewall bevindt, controleer dan of Firefox toegang heeft tot het web.
ga ik dan weer naar de browserbalk en druk ik nogmaals op enter (in de balk staat dan dus https://mijnmodem.kpn/2.0/gui/ ) dan gaat ie wel naar de inlog pagina.

[ Voor 29% gewijzigd door Gratje op 25-12-2021 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

De eerste keer met mijn laptop op het wifi netwerk van de V12 ingelogd en bij de ethernet settings mijn Asus router n de DMZ gezet.
Waarom?

Er zal vast een reden zijn dat mijn EB in de berging ligt en alleen een Asus al het verkeer afhandelt (en ja, ik heb geen vaste telefonie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gratje
  • Niet online
MAX3400 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:23:
[...]

Waarom?

Er zal vast een reden zijn dat mijn EB in de berging ligt en alleen een Asus al het verkeer afhandelt (en ja, ik heb geen vaste telefonie).
Waarom ik mijn Asus in DMZ zet? zodat mijn Asus al het internetverkeer regelt ipv de EB.
Ik heb alleen internet en TV. en geen zin om te liggen kloten met de iTV settings (Vlan etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Gratje schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:20:
Maar op een of andere manier deed ie dit niet als ik alleen 192.168.2.254 intypte in de browser. als ik het volledig uit type: https://192........ dan kom ik er wel in. heel raar.

ps. als ik de hosts file aanpas dan werkt het ook gewoon. Dan werkt het ook als ik alleen 192.168..... in de browser type.

Ik heb mijn asus router rechtstreeks in een poort van de experiabox geprikt. De eerste keer met mijn laptop op het wifi netwerk van de V12 ingelogd en bij de ethernet settings mijn Asus router n de DMZ gezet.

Dus conclusie voor de ver pis wedstrijd.
- hosts file aanpassen werkt
- https://192.168.2.254 invullen in de browser werkt ook
- alleen 192.168.2.254 invullen in de browser werkt niet. (geen veiligheidsmelding gekregen)

bedankt voor alle hulp.

edit: Het word eigenlijk nog leuker en meer waziger.
als ik in firefox de eerste keer aleen 192.168.2.254 intype word ik doorverwezen naar https://mijnmodem.kpn/2.0/gui/ krijg ik deze melding in firefox:

[...]

ga ik dan weer naar de browserbalk en druk ik nogmaals op enter (in de balk staat dan dus https://mijnmodem.kpn/2.0/gui/ ) dan gaat ie wel naar de inlog pagina.
Precies wat ik dacht. Je host file aanpassen maakt niets uit. Het issue zat tussen keyboard en stoel ;).

Heb je een reden om dubbel nat te doen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gratje
  • Niet online
Tylen schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:39:
[...]

Precies wat ik dacht. Je host file aanpassen maakt niets uit. Het issue zat tussen keyboard en stoel ;).

Heb je een reden om dubbel nat te doen??
Eerlijk gezegd geen idee wat een dubbel NAT is, (ben geen IT engineer ;) )
Heb het altijd zo gedaan al 10 jaar de Asus router in DMZ gehad icm de EB.
en het iTV kastje rechtstreeks op de EB.
Als iemand mij de voor/nadelen kan vertellen hoor ik het graag.

[ Voor 4% gewijzigd door Gratje op 25-12-2021 12:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:05
Gratje schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:20:
offtopic:
Die extension heb je niet nodig :)

Firefox doet al standaard HTTPS wanneer dat beschikbaar is:
https://blog.mozilla.org/...ault-in-private-browsing/
Daarnaast heb je ook een HTTPS-only modus beschikbaar:
https://support.mozilla.org/en-US/kb/https-only-prefs

Scheelt weer een extensie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gratje
  • Niet online
mrdemc schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:11:
[...]

offtopic:
Die extension heb je niet nodig :)

Firefox doet al standaard HTTPS wanneer dat beschikbaar is:
https://blog.mozilla.org/...ault-in-private-browsing/
Daarnaast heb je ook een HTTPS-only modus beschikbaar:
https://support.mozilla.org/en-US/kb/https-only-prefs

Scheelt weer een extensie ;)
weer wat geleerd, en meteen geupdate. extensie stond er al een jaar op en werkte prima. En lees nooit de changelogs :P

iemand nog een antwoord wat de voor/nadelen van een dubbele NAT is?
Want heb het gevoel als ik mijn EB weglaat en via de glasvezel modem rechtstreeks naar mijn Asus AX82U ga dat mijn iTV niet lekker gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Gratje schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:17:
[...]

Want heb het gevoel als ik mijn EB weglaat en via de glasvezel modem rechtstreeks naar mijn Asus AX82U ga dat mijn iTV niet lekker gaat werken.
[KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken ;)

Overigens, dubbel NAT is dat je 2x een "intern IP" naar je externe IP vertaalt. Zaken als online games en videoconferencing vinden dat niet altijd even tof.

/edit: ah, een 82U, die is niet supported in het gelinkte topic :(

[ Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 25-12-2021 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gratje
  • Niet online
MAX3400 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:35:
[...]

[KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken ;)

Overigens, dubbel NAT is dat je 2x een "intern IP" naar je externe IP vertaalt. Zaken als online games en videoconferencing vinden dat niet altijd even tof.

/edit: ah, een 82U, die is niet supported in het gelinkte topic :(
Duidelijjk!. De laatste 10 jaar geen issues gehad met online gaming en videoconferencing. Werkt allemaal prima met de Asus Router in DMZ mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-09 16:11
https://www.dropbox.com/s...hzcx/plattegrond.JPG?dl=0 Ga ik bij een woning als dit de Superwifi punten van kpn nodig hebben om dekking in de gehele woning te hebben? Is een nieuwbouwproject, waar er ongetwijfelt veel vervuiling in het spectrum al aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:03

TFHfony

Professional Weirdo

torretje2012 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 16:09:
https://www.dropbox.com/s...hzcx/plattegrond.JPG?dl=0 Ga ik bij een woning als dit de Superwifi punten van kpn nodig hebben om dekking in de gehele woning te hebben? Is een nieuwbouwproject, waar er ongetwijfelt veel vervuiling in het spectrum al aanwezig is.
De box 12 heeft in principe best een aardige WiFi. Kijkende naar de afmetingen dan denk ik dat je prima zonder WiFi punten zou kunnen.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 28-09 07:52
torretje2012 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 16:09:
Ga ik bij een woning als dit de Superwifi punten van kpn nodig hebben om dekking in de gehele woning te hebben? Is een nieuwbouwproject, waar er ongetwijfelt veel vervuiling in het spectrum al aanwezig is.
Waar komt je aansluiting voor de glasvezel te zitten? Als je de mogelijkheid hebt om het ding in de berging/installatiehok te plaatsen dan zit je midden in de woning. Dat is altijd beter dan vooraan bij de meterkast. De NTU kan daar gewoon zitten. Met een goede netwerkkabel naar de berging / installatiehok.

Trouwens: Tel-aansluitingen in de kamers. Kan je dat nog aanpassen naar netwerkaansluitingen? Dus geen telefoonaansluitingen of Netwerkaansluitingen erbij? Met interactieve TV heb je daar meer aan dan aan een "ouderwetse" telefoonaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:39
En in slaapkamer 2 helemaal niets? Ik zou toch zeker een loze leiding laten leggen. Dat geldt voor meer hoeken van het huis……

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-09 13:58
RonnieKo schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 20:40:
[...]

Waar komt je aansluiting voor de glasvezel te zitten? Als je de mogelijkheid hebt om het ding in de berging/installatiehok te plaatsen dan zit je midden in de woning. Dat is altijd beter dan vooraan bij de meterkast. De NTU kan daar gewoon zitten. Met een goede netwerkkabel naar de berging / installatiehok.

Trouwens: Tel-aansluitingen in de kamers. Kan je dat nog aanpassen naar netwerkaansluitingen? Dus geen telefoonaansluitingen of Netwerkaansluitingen erbij? Met interactieve TV heb je daar meer aan dan aan een "ouderwetse" telefoonaansluiting.
De aansluiting komt altijd in de meterkast bij nieuwbouw. Daar is geen overleg over mogelijk.
Maar als je zorgt dat er een buis of kabel naar de ideale plek voor de router loopt, dan is jouw idee het beste denk ik.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
Als je zonder meerkosten een netwerkaansluiting kan plaatsen, dan kun je dat zeker doen. Als het wel geld gaat kosten, lekker die telefoonaansluiting laten zitten. Vervolgens van het juiste schakelmateriaal een netwerkaansluiting kopen en de KPN-monteur komt het verder gratis voor je vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
Het is een huurwoning in een nieuwbouwproject, dus dingen als loze buizen zijn mooi... maar helaas niet te realiseren :) (een wcd in de berging was al te veel gevraagt).

Of die naast de CAI/TEL of meterkast komt te hangen weet ik niet, dit konden ze niet vertellen bij de kijkdag. Indien ik hem met een kabel het installatiehok in gooi, ga ik dan geen last krijgen met de muren en warmtewisselaar/verdeler vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
torretje2012 schreef op zondag 26 december 2021 @ 14:10:
Of die naast de CAI/TEL of meterkast komt te hangen weet ik niet, dit konden ze niet vertellen bij de kijkdag. Indien ik hem met een kabel het installatiehok in gooi, ga ik dan geen last krijgen met de muren en warmtewisselaar/verdeler vloerverwarming?
Nee, daar ga je denk ik geen last van krijgen. Maar je moet eens kijken wat het juiste bereik geeft. Mogelijk geeft het spul in de meterkast al genoeg bereik. Hier heb ik nog volledig bereik in de schuur. Dan moet het door 2 binnenmuren en een buitenmuur. Dat is wel een meter of 10. Standaard Experiabox v10(a?). Ook op zolder (2 verdiepingen) nog voldoende bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
torretje2012 schreef op zondag 26 december 2021 @ 14:10:
Het is een huurwoning in een nieuwbouwproject, dus dingen als loze buizen zijn mooi... maar helaas niet te realiseren :) (een wcd in de berging was al te veel gevraagt).

Geloof me: ik weet veel van nieuwbouw en glasvezel. In nieuwbouw komen alle nutsaansluitingen in de meterkast. Dus de stroommeter, watermeter, CAI hoofdaansluiting en de glasvezelaansluiting.
Wat je dus wil is 1 UTP kabel naar dat installatiehok en daar de Box12 van KPN. En vanaf dat hok een kabel naar de plek van je TV indien je van plan bent TV te nemen bij KPN.
En dan eventueel kabels naar andere plekken waar je TV zou willen (slaapkamers?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
@Barre73 Inderdaad dat zou een hele goede oplossing zijn. Of het ook met een huurwoning gaat gebeuren. is vraag twee. Je kan het altijd vragen. Het gekke is dat er nog netjes twee "telefoonaansluitingen" komen. Ik zou daar eens navraag naar doen. Of dat geen gewone "netwerkaansluitingen" zijn. In deze tijd met interactieve TV is het bijna schandelijk om daar geen netwerkaansluiting vanuit de meterkast te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
Barre73 schreef op zondag 26 december 2021 @ 21:57:
[...]

Geloof me: ik weet veel van nieuwbouw en glasvezel. In nieuwbouw komen alle nutsaansluitingen in de meterkast. Dus de stroommeter, watermeter, CAI hoofdaansluiting en de glasvezelaansluiting.
Wat je dus wil is 1 UTP kabel naar dat installatiehok en daar de Box12 van KPN. En vanaf dat hok een kabel naar de plek van je TV indien je van plan bent TV te nemen bij KPN.
En dan eventueel kabels naar andere plekken waar je TV zou willen (slaapkamers?).
geloof mij, dat dit helaas niet klopt ;) stroom hangt hier in de meterkast, water in de installatiekast, aop&tel in de woonkamer. (deze waren bij de kijkdag al aanwezig) UTP ga ik zelf trekken, dat is het probleem niet... de vraag ging over de draadloze dekking.
RonnieKo schreef op maandag 27 december 2021 @ 09:01:
@Barre73 Inderdaad dat zou een hele goede oplossing zijn. Of het ook met een huurwoning gaat gebeuren. is vraag twee. Je kan het altijd vragen. Het gekke is dat er nog netjes twee "telefoonaansluitingen" komen. Ik zou daar eens navraag naar doen. Of dat geen gewone "netwerkaansluitingen" zijn. In deze tijd met interactieve TV is het bijna schandelijk om daar geen netwerkaansluiting vanuit de meterkast te maken.
Is RJ11, wat er mee zou gebeuren zodra kpn het netwerk uitzet konden ze niet vertellen. Zowieso is de kijkdag rommelig met corona... als je dan €3,50 per centimeter aanrechtblad extra (excl kastjes er onder) hoort, dan denk je al heel snel ik doe het zelf wel :) Een wcd in de berging (waar iederreen verplicht z'n fiets moet stallen) was zelfs onmogelijk. Dus dat gaat elke keer je accu uit een ebike trekken worden.

[ Voor 36% gewijzigd door torretje2012 op 27-12-2021 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Nou monteur is eindelijk geweest. Kastje aangesloten en groen lampje. Internet en TV doet het.

Nu zit ik met mijn KPN modem en eigen router (AX-11000) met een Cat5e kabel van 3m er tussen. Helaas haal ik snelheden van 830Mbit down en 630Mbit up. Dit komt weinig in de buurt van de 1Gbit die ik besteld heb.

Kan het liggen aan de Cat 5e kabel? Heb een Cat 6a kabel al besteld. Mijn router kan 2,5Gbit op de wan poort aan, dus daar ligt het niet aan.
Is mijn glasvezel slecht of enige tips? Heb de router al herstart ook.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Xtr3me4me geen idee hoe je test? Of "waar"? Speedtest is inherent stom en te variabel.

Andersom, je router; staat firewall, QoS en andere bagger "even uit"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

MAX3400 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:46:
@Xtr3me4me geen idee hoe je test? Of "waar"? Speedtest is inherent stom en te variabel.

Andersom, je router; staat firewall, QoS en andere bagger "even uit"?
Ik test binnen in de router zelf. Staat geen QoS aan en firewall idd even uitgezet in de router.

De TP-Link AX11000 heeft eigen speedtest functionaliteit. Helaas na 6 keer getest te hebben blijft het steken op de huidige snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Xtr3me4me schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:47:
[...]

Ik test binnen in de router zelf. Staat geen QoS aan en firewall idd even uitgezet in de router.
Mijn AX58U router komt ook niet boven de 570 uit "intern getest". Maar met multi-thread ftp, haal ik strak 953Mbps over het netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-09 10:36
Xtr3me4me schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:47:
[...]

De TP-Link AX11000 heeft eigen speedtest functionaliteit. Helaas na 6 keer getest te hebben blijft het steken op de huidige snelheid.
En bedraad getest met een laptop, via de speedtest app?
En bedraad getest op de Box 12 van KPN?
Er zijn nog zoveel zaken om uit te sluiten en te proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Dennis-L schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:51:
[...]

En bedraad getest met een laptop, via de speedtest app?
En bedraad getest op de Box 12 van KPN?
Er zijn nog zoveel zaken om uit te sluiten en te proberen.
Bedraad getest met mijn gaming rig direct op de modem van KPN, idem snelheid. Via speedtest.net
Bedraad via de normale manier via de router, ook zelfde snelheid. Ik kom gewoon niet in de buurt van de 1gbit.

Heb geen laptop btw. vanuit de glasvezel kast naar de modem gebruikten ze een Cat 6 kabel. Kan zijn de cat 5e kabel misschien wat belemmering geeft maar denk niet dat daarin het probleem zit.

Edit: Ahh zie het al. KPN heeft de connectie nog niet vol open gezet. Staat dus op 1Gbit/500Mbit nog.
Benieuwd wanneer ze de upload open zetten naar 1Gbit dan

[ Voor 24% gewijzigd door Xtr3me4me op 29-12-2021 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Xtr3me4me schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:53:
[...]

Edit: Ahh zie het al. KPN heeft de connectie nog niet vol open gezet. Staat dus op 1Gbit/500Mbit nog.
Benieuwd wanneer ze de upload open zetten naar 1Gbit dan
En check ook even MAX3400 in "Nieuwe router achter modem inconsistente snelheid" daarna ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Ja maar dat is puur het download testen, KPN is nu vanuit buitenaf de lijn aan het testen. Want de upload blijft op rond de 500-600Mbit steken.

Damn moet wachten tot morgen, sta nog niet in hun systeem. Sta nog op status: Nog te leveren.

[ Voor 11% gewijzigd door Xtr3me4me op 29-12-2021 12:26 ]

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:43

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Helaas, zelfs met Cat 6a kabel, direct op de modem zonder andere apparaten er tussen (ook modem gereset en NTU kastje) blijft de snelheid niet stabiel. Blijf schommelen tussen 5-700Mbit upload en 7-900mbit download.

Ze vonden het bij KPN ook aan de lage kant. Dus zal denk wel een monteur worden gestuurd.

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:39
Misschien een rare vraag, maar is 940 up en down normaal voor 1gbit glasvezel pakket?

• dutchnltweaker
TFHfony schreef op maandag 20 december 2021 @ 16:59:
[...]

Inmiddels al bijna 2 jaar hier in Bavel (aan de zuidkant van Breda).
Zeer tevreden, zowel met de snelheden:
[Afbeelding]
Als de stabiliteit:
[Afbeelding]
De laatste disconnect was vanwege een upgrade van de firmware van mijn FritzBox.
Als ik het goed begrijp zijn dit normale snelheden via speedtest?

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
dutchnltweaker schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:15:
Misschien een rare vraag, maar is 940 up en down normaal voor 1gbit glasvezel pakket?
Is top :)

Ziggo geeft je iets meer, omdat daar de overhead niet mee telt. Dus daar is het bijvoorbeeld wel 500/50
Of soms zelfs iets meer. KPN doet dat dus niet. 940 is goed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

dutchnltweaker schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:16:
[...]

Yep. Altijd dit soort snelheden.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-09 09:34
ppeterr schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:17:
[...]

Is top :)

Ziggo geeft je iets meer, omdat daar de overhead niet mee telt. Dus daar is het bijvoorbeeld wel 500/50
KPN kan niet meer leveren doordat 1Gbit de max is van de NT. Op de lagere abonnementen leveren ze wel iets extra.

• ppeterr
  • Nu online
Muis666 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:51:
[...]

KPN kan niet meer leveren doordat 1Gbit de max is van de NT. Op de lagere abonnementen leveren ze wel iets extra.
Ah, dat wist ik niet. Heb je het dan over de NTU in de woning zelf ? Want ik neem
aan dat het netwerk voor de deur, wel een stukje sneller kan.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:52
ppeterr schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:58:
[...]

Ah, dat wist ik niet. Heb je het dan over de NTU in de woning zelf ? Want ik neem
Een NTU is alleen in de woning

• CreativeS
  • Niet online
ppeterr schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:17:
1Gb/s bij Ziggo stopt volgens speedtests op diverse fora ook gewoon rond de 940 à 950 Mb/s.

• mad-dog
CreativeS schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:08:
[...]

1Gb/s bij Ziggo stopt volgens speedtests op diverse fora ook gewoon rond de 940 à 950 Mb/s.
Omdat de LAN-poort op het modem ook gewoon 1Gbit is, dat minus de overhead etc...
Bij 500 heb je daar geen last van, omdat je toch al op een Gigabit link zit

• ppeterr
  • Nu online
Dus als er ooit een snelheids verhoging komt boven de 1Gbit. Dan moet de NTU vervangen worden.

Test KPN eigenlijk al met hogere snelheden ?

• mad-dog
ppeterr schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:15:
Dus als er ooit een snelheids verhoging komt boven de 1Gbit. Dan moet de NTU vervangen worden.

Ongetwijfeld wat field-tests, aangezien ze GPON gebieden allemaal opwaarderen naar XGS-PON met 10Gbit

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:58
ppeterr schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:15:

Niet alleen der NTU, ook alle Gbit-netwerkkaarten in je huis anders heb je er nog niets aan.

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-09 09:34
ppeterr schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:58:
[...]

Volgens mij zit in bijna alle NT's (AON) een Gbit poort. Volgens mij in de GPON Nokia ONT's ook. Voor XGSPON ONT's zou het me niet verbazen als ze daar wel een snellere poort hebben ingebouwd. Maar ook de huidige Experia boxen hebben maximaal Gbit poorten.

• ppeterr
  • Nu online
mad-dog schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:16:
[...]

Ongetwijfeld wat field-tests, aangezien ze GPON gebieden allemaal opwaarderen naar XGS-PON met 10Gbit
Oke, interresant. Niet dat ik daar klaar voor ben. Heb net alles op de rit in huis voor huidige snelheid.

@Muis666 Daar ben ik dan wel klaar voor, althans. Draai zonder die experia een unifi netwerk.
Overigens ook 1Gbit. Maar goed, over paar jaar dan maar weer eens vervangen :)

[ Voor 21% gewijzigd door ppeterr op 30-12-2021 18:20 ]

• mad-dog
Muis666 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:17:
[...]

Volgens mij zit in bijna alle NT's (AON) een Gbit poort. Volgens mij in de GPON Nokia ONT's ook. Voor XSGPON ONT's zou het me niet verbazen als ze daar wel een snellere poort hebben ingebouwd. Maar ook de huidige Experia boxen hebben maximaal Gbit poorten.
De Genexis ONT voor XGS heef al een 10Gbit poort. Nu alleen de rest van het netwerk nog :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
mad-dog schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:11:
Omdat de LAN-poort op het modem ook gewoon 1Gbit is, dat minus de overhead etc...
Bij 500 heb je daar geen last van, omdat je toch al op een Gigabit link zit
Joh echt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilte
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-08 22:01
AVM FRITZ!Box 4060 en glasvezel

Is het mogelijk om dit modem te gebruiken achter glas vezel aansluiting met g-pon (Nokia G-010G- Q) ONT?
Of welke andere WIFI 6 modem is er wel te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushalte
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:03
Ik heb de knoop doorgehakt en KPN besteld. Over ongeveer een maandje aansluiting. :)

Nu heb ik gekozen voor glasvezel 200mbit up en down. In het contract staat echter een verwachtte upload van 20mbit. :? Hier ga ik nog even over navragen bij ze.

 MacBook Air M2 2022 / MacBook Pro Retina 13" 2015 / iPhone 16 Pro Natural Titanium 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
Bushalte schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:47:
Ik heb de knoop doorgehakt en KPN besteld. Over ongeveer een maandje aansluiting. :)

Nu heb ik gekozen voor glasvezel 200mbit up en down. In het contract staat echter een verwachtte upload van 20mbit. :? Hier ga ik nog even over navragen bij ze.
In je contract staat als het goed is ook iets van "glasvezel upgrade" o.i.d.
Daarmee wordt je upload 200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Wilte schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:11:
AVM FRITZ!Box 4060 en glasvezel

Is het mogelijk om dit modem te gebruiken achter glas vezel aansluiting met g-pon (Nokia G-010G- Q) ONT?
Of welke andere WIFI 6 modem is er wel te gebruiken?
Elke Fritzbox is te gebruiken achter de Nokia ONT. Er zit altijd een wizard in om de goede VLAN instellingen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushalte
Dennis-L schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:22:
[...]

In je contract staat als het goed is ook iets van "glasvezel upgrade" o.i.d.
Daarmee wordt je upload 200
Dat staat er inderdaad, maar niet dat als gevolg daarvan de snelheid naar 200mbit gaat.
In elk geval net contact gehad met KPN en ze gaven aan dat de contracten niet up-to-date zijn. Ik ga wel gewoon 200mbit krijgen.

 MacBook Air M2 2022 / MacBook Pro Retina 13" 2015 / iPhone 16 Pro Natural Titanium 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
Bushalte schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:44:
[...]

Dat staat er inderdaad, maar niet dat als gevolg daarvan de snelheid naar 200mbit gaat.
In elk geval net contact gehad met KPN en ze gaven aan dat de contracten niet up-to-date zijn. Ik ga wel gewoon 200mbit krijgen.
Ja, als gevolg daarvan krijg je 200/200.
Dat heeft niets met niet up-to-date te maken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

dutchnltweaker schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:16:
[...]

Trouwen niet alles via speedtest, maar ook gewoon bij downloaden e.d.:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-AqC1cq6opGNuF6jVsZwdi2rMJo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V3McesDcTwwcHMxpMjeod750.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Vraagje, gisteren aangesloten op het KPN netwerk. Voor alsnog werkt alles goed! :)
Nu zit ik met het volgende, als ik de arris vip5202 op mijn pricewatch: TP-Link TL-SG108E-Gigabit (8-poorts) aansluit begin ik stotterend beeld te krijgen.

Volgens de website van tp-link: https://www.tp-link.com/n...port-switch/tl-sg108e/v5/ zou deze versie gewoon IGMP snooping ondersteunen.

De setup is als volgt:
KPN Box 12 (met wifi uit), daar op is een router aangesloten die ook IGMP snooping ondersteunt: pricewatch: TP-Link Archer AX73 en daarop is de switch pricewatch: TP-Link TL-SG108E-Gigabit (8-poorts) aangesloten.

Als ik de kabel rechtstreeks aansluit op de Box 12 dan heb ik het probleem niet meer, alleen als ik van zender zapp (soort van inladen)?

Ik heb juist van aanschaf van de apparatuur vorig jaar rekening gehouden met het feit of het IGMP snooping ondersteunt. Toch heb ik vreemd genoeg dit probleem.

Edit: Net iets getest.
Als ik alles uitzet (IGMP snooping) dan krijg ik inderdaad erge blokvorming.
Als ik op de switch IGMP snooping aanzet dan wordt het al wat beter. In het begin als ik het kastje aanzet dan heb ik wel dat hij wat hapert maar na een tijdje is het weg. Als ik dan op de TP-Link router de LAN poort op IPTV zet waar de switch op aangesloten is ipv Internet dan werkt het gelijk alles vlekkeloos.

Het probleem is dan wel dat ik die switch niet meer via het IP adres kan benaderen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

dutchnltweaker schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 14:05:
Vraagje, gisteren aangesloten op het KPN netwerk. Voor alsnog werkt alles goed! :)
Nu zit ik met het volgende, als ik de arris vip5202 op mijn pricewatch: TP-Link TL-SG108E-Gigabit (8-poorts) aansluit begin ik stotterend beeld te krijgen.

Volgens de website van tp-link: https://www.tp-link.com/n...port-switch/tl-sg108e/v5/ zou deze versie gewoon IGMP snooping ondersteunen.

De setup is als volgt:
KPN Box 12 (met wifi uit), daar op is een router aangesloten die ook IGMP snooping ondersteunt: pricewatch: TP-Link Archer AX73 en daarop is de switch pricewatch: TP-Link TL-SG108E-Gigabit (8-poorts) aangesloten.

Als ik de kabel rechtstreeks aansluit op de Box 12 dan heb ik het probleem niet meer, alleen als ik van zender zapp (soort van inladen)?

Ik heb juist van aanschaf van de apparatuur vorig jaar rekening gehouden met het feit of het IGMP snooping ondersteunt. Toch heb ik vreemd genoeg dit probleem.

Als ik op de switch IGMP snooping aanzet dan wordt het al wat beter. In het begin als ik het kastje aanzet dan heb ik wel dat hij wat hapert maar na een tijdje is het weg. Als ik dan op de TP-Link router de LAN poort op IPTV zet waar de switch op aangesloten is ipv Internet dan werkt het gelijk alles vlekkeloos.

Het probleem is dan wel dat ik die switch niet meer via het IP adres kan benaderen. :?
Kan je eigen router niet rechtstreeks op je glasverbinding / mediaconverter worden aangesloten? Ik heb hier de Box 12 ook gewoon in de kast liggen. Of is er een speciale reden dat je die er tussen wenst te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
TFHfony schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 14:09:
[...]

Kan je eigen router niet rechtstreeks op je glasverbinding / mediaconverter worden aangesloten? Ik heb hier de Box 12 ook gewoon in de kast liggen. Of is er een speciale reden dat je die er tussen wenst te houden?
Jep, nog vaste telefonie. Dus Box 12 is daarom aangesloten, of zeg je dat het slimmer is om de TP-Link rechtstreeks aan te sluiten en daar op de Box 12 als doorgeefluik voor vaste Telefonie? Of vanuit glasvezelpunt gelijk op de switch en de switch koppelen met de router en de modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

dutchnltweaker schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 14:19:
[...]

Jep, nog vaste telefonie. Dus Box 12 is daarom aangesloten, of zeg je dat het slimmer is om de TP-Link rechtstreeks aan te sluiten en daar op de Box 12 als doorgeefluik voor vaste Telefonie? Of vanuit glasvezelpunt gelijk op de switch en de switch koppelen met de router en de modem.
Ah, vaste telefonie. Dat heb ik via VoIP geregeld, dus ik heb die hele box 12 niet nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
TFHfony schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 14:45:
[...]

Ah, vaste telefonie. Dat heb ik via VoIP geregeld, dus ik heb die hele box 12 niet nodig
Duidelijk, maar weet jij of iemand wat dan een betere configuratie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
dutchnltweaker schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 15:28:
[...]

Duidelijk, maar weet jij of iemand wat dan een betere configuratie is?
VOIP werkt gewoon via VLAN-6. Via kpn.com/sip kun je VOIP-credentials achterhalen. Daarna kun je deze op elk willekeurig VOIP-device instellen. Experiabox/Box12 is dan niet meer nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
mad-dog schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 15:31:
[...]

VOIP werkt gewoon via VLAN-6. Via kpn.com/sip kun je VOIP-credentials achterhalen. Daarna kun je deze op elk willekeurig VOIP-device instellen. Experiabox/Box12 is dan niet meer nodig
Heb alleen geen voip toestel :) . Heb een dect toestel die je rechtstreeks op de modem kan aansluiten.

[ Voor 6% gewijzigd door dutchnltweaker op 31-12-2021 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
dutchnltweaker schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:01:
[...]

Heb alleen geen voip toestel :) . Heb een dect toestel die je rechtstreeks op de modem kan aansluiten.
Dan zul je een ATA moeten aanschaffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
mad-dog schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:06:
[...]

Dan zul je een ATA moeten aanschaffen
Ja dat zag ik, maar daarvoor zou ik ook de Box 12 ook kunnen gebruiken als ATA (converter)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
dutchnltweaker schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:08:
[...]

Ja dat zag ik, maar daarvoor zou ik ook de Box 12 ook kunnen gebruiken als ATA (converter)?
Nope. Een box12 is alleen als router te gebruiken op basis van een PPPOE sessie. Dat wordt em dus niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:45
mad-dog schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:15:
[...]

Nope. Een box12 is alleen als router te gebruiken op basis van een PPPOE sessie. Dat wordt em dus niet
Het was voorheen mogelijk om alleen VLAN 7 door te zetten naar de Experiabox voor telefonie, zie bijvoorbeeld hier. Is dat (recent) veranderd?

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Tom Paris schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 20:14:
[...]

Het was voorheen mogelijk om alleen VLAN 7 door te zetten naar de Experiabox voor telefonie, zie bijvoorbeeld hier. Is dat (recent) veranderd?
Sinds KPN eigen modem ondersteun icm SIP-credentials loopt dit via VLAN-6.
Eerlijk gezegd weet ik niet of VLAN-7 nog werkt, lijkt me sterk eerlijk gezegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bushalte

De setup is als volgt:

Ik ben wel vaker tegen gekomen dat de TP-link switch toch problemen geeft, en de Netgear niet. Ondanks dat er dus IGMP ondersteuning is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:56
Bushalte schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 21:24:
[...]

Ik ben wel vaker tegen gekomen dat de TP-link switch toch problemen geeft, en de Netgear niet. Ondanks dat er dus IGMP ondersteuning is.
Dat is mijn ervaring ook en daarbij komt dat KPN zelf ook Netgear routers in de shop heeft of door een monteur laat aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Laatst online: 00:59

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

De setup is als volgt:

IPTV wordt ook gebroadcast over je lan deel dus dat is eigenlijk niet meer dan logisch dat de router dat zo moet hebben. Anders heb je kans dat de router het gaat broadcasten op alle poorten en dat je daar het probleem hebt.

Als je op de switch een vast ip instelt die in jouw lan range zit dan moet het goedkomen.

Tweakers Discord

Pagina: 1 ... 65 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen