Er staan genoeg gegevens achterop maar geen ip adres en wachtwoord maar daar is misschien wel wat voor te vinden op google.Dennis-L schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 07:35:
[...]
Ik weet niet of het bij die van KPN kan, maar bij die van T-Mobile staat op de achterzijde een ip adres en wachtwoord.
JB in "[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
Als dat bij die van KPN ook op de achterzijde staat, dan even op een laptop een handmatig ip adres instellen en inloggen met het wachtwoord dat op de achterzijde staat.
Ik word binnenkort klant bij KPN met het glasvezel pakket en wil graag een eigen Fritz box kopen (in plaats van huren). Nu was ik van plan om te gaan voor de 7530AX, maar kwam ik per toeval tegen dat sinds deze week de 4060 te koop is. Nu heb ik er niet zoveel verstand van, maar het prijs verschil is klein. Welke zouden jullie aanraden?
pricewatch: AVM FRITZ!Box 7530 AX (niet-Duits model)
https://nl.hardware.info/...fritzbox-wlan-4060.611751
Specificatie-wise lijkt de 4060 het betere model te zijn:outlandos schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 15:02:
Ik word binnenkort klant bij KPN met het glasvezel pakket en wil graag een eigen Fritz box kopen (in plaats van huren). Nu was ik van plan om te gaan voor de 7530AX, maar kwam ik per toeval tegen dat sinds deze week de 4060 te koop is. Nu heb ik er niet zoveel verstand van, maar het prijs verschil is klein. Welke zouden jullie aanraden?
https://tweakers.net/pric...e/999367;1746544;1729982/
Heb zelfs geen fritzbox, maar zit er wel met een schuin oog naar te kijken als vervanging van de box12. Ik lees even met je de reacties op je vraag mee ;-)
Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]
Hier zijn net alle ziggo zenders eruitgeklapt, en een hele hoop andere verspreide zenders ook zie ik net.
[ Voor 27% gewijzigd door Fiekert op 17-12-2021 22:16 . Reden: update ]
Same here...net het interview met Max aan het kijken krijg je dit.
Ook via de web-player geen beeld op Ziggo Sport.
[ Voor 29% gewijzigd door Ixus74 op 17-12-2021 22:19 ]
Multicast werkt niet maar begin gemist en terugkijken wel. Dus terug naar begin en dan vooruit spoelen naar waar je was..Ixus74 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 22:18:
Same here...net het interview met Max aan het kijken krijg je dit.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Helaas alleen maar tot het moment dat ook de multicast uitviel…daarna is er ook begin gemist zwart.Barre73 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 23:16:
[...]
Multicast werkt niet maar begin gemist en terugkijken wel. Dus terug naar begin en dan vooruit spoelen naar waar je was..
Ik zat TLC te kijken. Al de hele avond stotterent beeld. Dacht dat het de IGMP proxy was. Totdat het beeld opeens ‘terugspoelde’. En toen zwart beeld. Daarna de melding dat de zender even niet beschikbaar is.
Spike, TLC, FOX, ComedyCentral zijn in ieder geval zenders die het niet doen.
Spike, TLC, FOX, ComedyCentral zijn in ieder geval zenders die het niet doen.
Gisteren ook een klein beetje last van stotterend beeld gehad. Niet echt erg. De laatste week is het wel vaker dat er iets van kleinere storingen zijn. Bij de F1-race van Max Verstappen vorige week liep Ziggo Sport compleet vast. Met een "zwart beeld" en de melding dat de zender niet beschikbaar was. Vier seconden later was het weer beschikbaar.
Kort vraagje over je PFsense doos. Wat voor hardware gebruik je hier voor?Vorkie schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 07:34:
[...]
offtopic:
Kom je nou echt speciaal posten in dit topic om te vertellen dat je bij Ziggo blijft
Hier nu een jaar glasvezel van KPN en niets meer dan lof, eerst had ik 200/200, want vond 1000/500 nogal raar, maar sinds een paar maanden nu ook 1000/1000 en rock-stable. Pas geleden nog een verlengingsvoorstel gehad en betaal nu nét iets minder dan Ziggo, maar heb wel 1Gbit/s upload en IPv4 en IPv6 zonder problemen.
Alles via mijn eigen PFSense doos en zelfs tevreden met het IPTV kastje, snel, simpel en doet het altijd (de 4K Arris)
Mijn doos “Zotac CI323” blijft op 600mb/s steken.
Heb nu (tijdelijk) een Ubiquiti USG Pro 4 die wel de volledige snelheid haalt, maar ik zou graag weer PFsense gebruiken..
Ik moest even zoeken, het staat hier ;Blommie01 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 08:25:
[...]
Kort vraagje over je PFsense doos. Wat voor hardware gebruik je hier voor?
Mijn doos “Zotac CI323” blijft op 600mb/s steken.
Heb nu (tijdelijk) een Ubiquiti USG Pro 4 die wel de volledige snelheid haalt, maar ik zou graag weer PFsense gebruiken..
Vorkie in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP"
Datzelfde had ik ook tijdens de race.RonnieKo schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 07:05:
Gisteren ook een klein beetje last van stotterend beeld gehad. Niet echt erg. De laatste week is het wel vaker dat er iets van kleinere storingen zijn. Bij de F1-race van Max Verstappen vorige week liep Ziggo Sport compleet vast. Met een "zwart beeld" en de melding dat de zender niet beschikbaar was. Vier seconden later was het weer beschikbaar.
Ergens wel blij dat het dus niet aan mij ligt.
Zojuist toch maar de overstap van XS4ALL naar KPN in gang gezet. Na 3 prima jaren bij XS4ALL weer terug naar KPN dus.
In eerste instantie maakte het allemaal niet zoveel uit maar 12 maanden internet en tv voor €35 is toch moeilijk te weerstaan. Daar kan de korting van XS4ALL niet aan tippen helaas. En ach...het schuift toch allemaal in elkaar.
In eerste instantie maakte het allemaal niet zoveel uit maar 12 maanden internet en tv voor €35 is toch moeilijk te weerstaan. Daar kan de korting van XS4ALL niet aan tippen helaas. En ach...het schuift toch allemaal in elkaar.
Het begint nog niet helemaal lekker bij KPNEdje040 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 22:58:
Zojuist toch maar de overstap van XS4ALL naar KPN in gang gezet. Na 3 prima jaren bij XS4ALL weer terug naar KPN dus.

2 bevestigingen ontvangen met verschillende bestelnummers. Beide bevestigingen hebben een verkeerde ingangsdatum en er wordt €25 aan aansluitkosten berekend (terwijl ik van XS4ALL kom).
Maandag maar ff bellen..
Ik heb nergens in het bestelproces een huurbedrag gezien?outlandos schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 15:02:
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
https://www.kpn.com/shop/internet-tv/internet-tv/sdk1985 schreef op zondag 19 december 2021 @ 17:07:
[...]
Ik heb nergens in het bestelproces een huurbedrag gezien?
Fritzbox €7,49 p/mnd
Ah Niet beschikbaar i.c.m. Actiekorting 2 KPN SuperWifi punten cadeau t.w.v. 199,00 euro. Neem aan dat de gewone experiabox gewoon portforwarding heeft...mrdemc schreef op zondag 19 december 2021 @ 17:28:
[...]
https://www.kpn.com/shop/internet-tv/internet-tv/
Fritzbox €7,49 p/mnd
Box 12 heeft gewoon portforwarding.sdk1985 schreef op zondag 19 december 2021 @ 17:44:
[...]
Ah Niet beschikbaar i.c.m. Actiekorting 2 KPN SuperWifi punten cadeau t.w.v. 199,00 euro. Neem aan dat de gewone experiabox gewoon portforwarding heeft...
Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]
Wat heb je allemaal aanstaan dan? Ik haal op een 60F gewoon 950Mbit met een Usenet download, dan heb ik ook IPS aanstaan maar geen deep SSL inspection.Tomba schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 09:30:
[...]
De enige manier om die ik kan bedenken om PPPoE fysiek te krijgen is er een apparaat tussen mikken die het PPPoE gedeelte doet, de FGT doet zelf expliciet geen PPPoE offloading. (Wat je ook ziet aan de enkel CPU Core die door t PPP proces gemaxt wordt op mijn 61F) Helaas lijken er geen ‘half bridge’ devices te zijn (heb als thuisgebruiker natuurlijk maar 1 IP adres) die t voor me zou kunnen oplossen…
Als je het na wil vragen graag, ben sowieso van plan een case te openen als ik daar tijd voor heb want de performance is toch wel teleurstellend voor zo’n beest
News.kpn.nlFarabi schreef op zondag 19 december 2021 @ 19:10:
heeft kpn zelf een usenet?
Retentie van een maand ofzo
Mmhm nou ben het in de gaten aan het houden en verdomd nu al inmiddels 3 dagen en 2 uur uptime zonder lijn-drops. Blijkbaar is de lijn zich nog aan het calibreren geweest of iets dergelijks.LCD_viewer schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 00:20:
[...]
Mmhm demping, ja heb daar zelf weinig invloed op, bij de (her)aansluiting onlangs moest de monteur even in de wijkcentrale weer het "licht" aandoen. Exacte db meting heb ik niet gezien.
Klinkt aannemelijk. Zelf zit ik te denken aan mogelijk meer klanten en zit de lijn dus meer tegen de overboeking aan, kan dat uberhaüpt invloed hebben ?
En hoe zou ik op de ONT kunnen inloggen?
Ik houdt het nog een poos in de gaten.
Hmm op basis van deze post ging ik er vanuit dat een mailserver draaien inderdaad geen issue is echter heeft KPN zijn eigen AS op een blocklist staankrakendmodem schreef op maandag 27 juli 2020 @ 09:18:
Poort 80 en 443 is gewoon mogelijk. Qua snelheid ben je dan begrenst aan de uploadsnelheid van je abonnement (bijvoorbeeld 100Mbit). Dus als iemand iets van je server wilt downloaden gaat dat met ongeveer 12MB/s.
Poort 25 wordt als het goed is niet geblokkeerd. Je moet alleen wel heel goed je mailserver inrichten, anders nemen providers zoals Gmail en Outlook (en ook KPN) soms je mail niet meer eens aan en worden die als SPAM gezien.

Outbound Email policy of KPN Internet / AS8737 for this IP range
It is the policy of KPN Internet that unauthenticated email sent from this IP address should be sent out only via the designated outbound mail server allocated to KPN Internet customers. To find the hostname of the correct mail server to use, customers should consult the original signup documentation or contact KPN Internet Technical Support.
Volgensmij is de "unauthenticated email sent from this IP address" wel een belangrijke nuance. Maar dan nog hebben veel spamfilters de IP lijsten van ISP's op de lijst, waardoor je alsnog vaak als spam aangemerkt zal worden.Tomba schreef op maandag 20 december 2021 @ 07:12:
[...]
Hmm op basis van deze post ging ik er vanuit dat een mailserver draaien inderdaad geen issue is echter heeft KPN zijn eigen AS op een blocklist staanMail verzenden is dus niet mogelijk:
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door Tom Paris op 20-12-2021 13:40 ]
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Vanmorgen overgegaan op glasvezel van KPN, was even spannend om de overstap te doen maar dit viel alles mee zeg!
Communicatie van de afspraak kun je niet om heen, mail, SMS en dat meerdere keren. Monteur was zowaar prima op tijd, uiteindelijk was er iets niet goed in de wijkcentrale dus daar moest hij naartoe begreep ik, was een beetje vaag verhaal. maargoed was echt zo gepiept allemaal.
Even de Experiabox 12 een beetje netjes opgehangen op de plaats van mijn oude router, settings aangepast en ging redelijk vlekkeloos.
Ben alleen bang dat mijn IP camera's niet meer gaan werken want die werken alleen op 2,4Ghz en met het gecombineerde signaal zal dat wel feest worden
Verder is de Pihole van slag dus die vanavond even opnieuw instellen maar verder ben ik tot nu tot erg positief over die Experiabox qua settings en bereik ed.
Communicatie van de afspraak kun je niet om heen, mail, SMS en dat meerdere keren. Monteur was zowaar prima op tijd, uiteindelijk was er iets niet goed in de wijkcentrale dus daar moest hij naartoe begreep ik, was een beetje vaag verhaal. maargoed was echt zo gepiept allemaal.
Even de Experiabox 12 een beetje netjes opgehangen op de plaats van mijn oude router, settings aangepast en ging redelijk vlekkeloos.
Ben alleen bang dat mijn IP camera's niet meer gaan werken want die werken alleen op 2,4Ghz en met het gecombineerde signaal zal dat wel feest worden
Verder is de Pihole van slag dus die vanavond even opnieuw instellen maar verder ben ik tot nu tot erg positief over die Experiabox qua settings en bereik ed.
Want?sapphire schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:32:
Sometimes you need to plan for coincidence
Omdat het rebranded cheapo Chineese IP-camera's zijn die extreem kieskeurig zijn qua wifi signaal
Meer een ding van die camera's dan van de Experiabox ga ik vanuit hoor.
Overigens iets heel anders wat ik stiekem best wel kan waarderen is de manier waarop ze de Experia box verzenden. Standaard bruine kartonnen doos met een kartonnen insert er in, geen poespas, amper plastic, geen geplastificeerd karton en volledig recyclebaar
Als ze alleen op 2.4ghz werken, gaan ze ook alleen 2.4ghz zien en heb je dus geen probleem
Sometimes you need to plan for coincidence
Dat zou je denken maar ik heb ook meerdere IP camera's bij mijn schoonouders gezien die van slag raakten met een gecombineerd SSID. Gelukkig had mijn schoonvader een EB V10 waarbij die SSID's kan splitsen en dat loste het probleem op.Hmmbob schreef op maandag 20 december 2021 @ 15:31:
Als ze alleen op 2.4ghz werken, gaan ze ook alleen 2.4ghz zien en heb je dus geen probleem
Voor Usenet niets:jimmy87 schreef op zondag 19 december 2021 @ 19:04:
[...]
Wat heb je allemaal aanstaan dan? Ik haal op een 60F gewoon 950Mbit met een Usenet download, dan heb ik ook IPS aanstaan maar geen deep SSL inspection.
/f/image/wK9EHdzKJByjWOVZWc19nxgB.png?f=fotoalbum_large)
Desondanks 1 CPU core maxed out (en vreemd genoeg zie ik dat niet terug via diagnose sys top)
/f/image/kq2xlWVxLPyiyQmHMDFoj0D7.png?f=fotoalbum_large)
en max speed ~750Mb/s wat alsnog een Linux ISO van 50GB in een minuut of 10 binnen hengelt
[ Voor 4% gewijzigd door Tomba op 20-12-2021 16:39 ]
Mensen in dit topic die sinds kort aangesloten zijn op het nieuwe KPN Glasvezel netwerk te Breda? Zo ja, wat zijn jullie ervaringen? Ik hoor verschillende meningen namelijk.
Volgens mij werkt dat gecombineerde SSID nergens echt perfect. Je kan het beste voor apparaten die niet veel nodig hebben zoals printers, cameras etc aan 2,4Ghz hangen en laptops, tv en alles waar je voor de rest meer iets aan snelheid hebt aan de 5Ghz hangen.Barre73 schreef op maandag 20 december 2021 @ 16:22:
[...]
Dat zou je denken maar ik heb ook meerdere IP camera's bij mijn schoonouders gezien die van slag raakten met een gecombineerd SSID. Gelukkig had mijn schoonvader een EB V10 waarbij die SSID's kan splitsen en dat loste het probleem op.
Wat voor verhalen hoor je dan?change1001 schreef op maandag 20 december 2021 @ 16:37:
Mensen in dit topic die sinds kort aangesloten zijn op het nieuwe KPN Glasvezel netwerk te Breda? Zo ja, wat zijn jullie ervaringen? Ik hoor verschillende meningen namelijk.
Je kunt onmogelijk authenticeren naar servers waar je geen account hebtTom Paris schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:37:
[...]
Volgensmij is de "unauthenticated email sent from this IP address" wel een belangrijke nuance. Maar dan nog hebben veel spamfilters de IP lijsten van ISP's op de lijst, waardoor je alsnog vaak als spam aangemerkt zal worden.
Nou het aanleggen duurt hier dus al eeuwen. Eind zomer beloofd, streefdatum is nu april voor onze wijk (na 100x zelf te hebben gebeld, niks gecommuniceerd naar ons). De ene medewerker zegt het ene, de andere medewerker zegt weer iets compleet anders. Ondertussen al zo'n 10 belletjes met ze gehad de afgelopen 2 weken. Geen idee wat nou de bedoeling is hier.dutchnltweaker schreef op maandag 20 december 2021 @ 16:37:
[...]
Volgens mij werkt dat gecombineerde SSID nergens echt perfect. Je kan het beste voor apparaten die niet veel nodig hebben zoals printers, cameras etc aan 2,4Ghz hangen en laptops, tv en alles waar je voor de rest meer iets aan snelheid hebt aan de 5Ghz hangen.
Ligt er natuurlijk aan in welke wijk, je moet zo rekenen dat bij aankondiging er ongeveer een jaar overheen gaat dat er daadwerkelijk gelegd wordt. Hier eind 2020 een bericht gekregen en sinds oktober is het mogelijk glasvezel af te sluiten.change1001 schreef op maandag 20 december 2021 @ 16:41:
[...]
Nou het aanleggen duurt hier dus al eeuwen. Eind zomer beloofd, streefdatum is nu april voor onze wijk (na 100x zelf te hebben gebeld, niks gecommuniceerd naar ons). De ene medewerker zegt het ene, de andere medewerker zegt weer iets compleet anders. Ondertussen al zo'n 10 belletjes met ze gehad de afgelopen 2 weken. Geen idee wat nou de bedoeling is hier.
Je weet trouwens dat KPN de provider hier niet verantwoordelijk voor is? dat is KPN Netwerk (vroeger reggefiber). Er is daar ook een speciale topic hiervoor
Inmiddels al bijna 2 jaar hier in Bavel (aan de zuidkant van Breda).change1001 schreef op maandag 20 december 2021 @ 16:37:
Zeer tevreden, zowel met de snelheden:
:fill(white):strip_exif()/f/image/uuKgnZ1rWRvDKmDgjHWbhxTR.png?f=user_large)
Als de stabiliteit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/TMwGoznEmTeafeTpp8qgS5bH.png?f=user_large)
De laatste disconnect was vanwege een upgrade van de firmware van mijn FritzBox.
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Yes weet ik! Ondertussen achter gekomen na de vele belletjes. Bel dan ook ondertussen al een tijdje met KPN Netwerk. Het ding is dat hier het glasvezel al helemaal klaar lijkt te liggen. Voor alle huizen ligt een mooie oranje aansluiting, echter is het voor KPN Netwerk niet echt helder te krijgen wat nu de status is. Ik hoor telkens een ander verhaal per medewerker die ik spreek.dutchnltweaker schreef op maandag 20 december 2021 @ 16:48:
[...]
Ligt er natuurlijk aan in welke wijk, je moet zo rekenen dat bij aankondiging er ongeveer een jaar overheen gaat dat er daadwerkelijk gelegd wordt. Hier eind 2020 een bericht gekregen en sinds oktober is het mogelijk glasvezel af te sluiten.
Je weet trouwens dat KPN de provider hier niet verantwoordelijk voor is? dat is KPN Netwerk (vroeger reggefiber). Er is daar ook een speciale topic hiervoor[KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud en anders kan @Barre73 je denk ik wel helpen, die weet er veel van
Mij Nest voordeur bel zit (logischerwijs) dicht bij de meterkast in de hal en pakt het signaal vanuit daar. Mijn achtertuin camera pakt het signaal van mijn KPN Wifi versterker (ja die oude). Gaat al 2 jaar goed op dezelfde SSID.Barre73 schreef op maandag 20 december 2021 @ 16:22:
[...]
Dat zou je denken maar ik heb ook meerdere IP camera's bij mijn schoonouders gezien die van slag raakten met een gecombineerd SSID. Gelukkig had mijn schoonvader een EB V10 waarbij die SSID's kan splitsen en dat loste het probleem op.
Ook wel logisch eigenlijk.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Ziet er goed uit! Ik zit in Ginneken, daar zouden ze nu bijna klaar moeten zijnTFHfony schreef op maandag 20 december 2021 @ 16:59:
[...]
Inmiddels al bijna 2 jaar hier in Bavel (aan de zuidkant van Breda).
[Afbeelding]
Als de stabiliteit:
[Afbeelding]
De laatste disconnect was vanwege een upgrade van de firmware van mijn FritzBox.
Mooi man!, als het goed is hebben we hier eind 2021 ook zulke snelheden als de monteur langskomtTFHfony schreef op maandag 20 december 2021 @ 16:59:
[...]
Inmiddels al bijna 2 jaar hier in Bavel (aan de zuidkant van Breda).
[Afbeelding]
Als de stabiliteit:
[Afbeelding]
Las van de week, dat er aan een update voor de Box12 gewerkt wordt, die een los 2,4Ghz toevoegd vanwege de vele problemen met bandstering.sapphire schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:32:
Vanmorgen overgegaan op glasvezel van KPN, was even spannend om de overstap te doen maar dit viel alles mee zeg!
Vergeet niet, dat je Pihole alleen op ipv4 werkt en niet op ipv6, want je kan de ipv6 dns niet veranderen.
@Barre73 Misschien dat jij hier in zou kunnen duiken?change1001 schreef op maandag 20 december 2021 @ 17:00:
[...]
Yes weet ik! Ondertussen achter gekomen na de vele belletjes. Bel dan ook ondertussen al een tijdje met KPN Netwerk. Het ding is dat hier het glasvezel al helemaal klaar lijkt te liggen. Voor alle huizen ligt een mooie oranje aansluiting, echter is het voor KPN Netwerk niet echt helder te krijgen wat nu de status is. Ik hoor telkens een ander verhaal per medewerker die ik spreek.
Ah Ginneken, bijna buren zegchange1001 schreef op maandag 20 december 2021 @ 17:01:
[...]
Ziet er goed uit! Ik zit in Ginneken, daar zouden ze nu bijna klaar moeten zijn!
[ Voor 29% gewijzigd door dutchnltweaker op 20-12-2021 17:07 ]
@change1001 DM je adres maar, dan kan ik kijken wat er werkelijk aan de hand is.dutchnltweaker schreef op maandag 20 december 2021 @ 17:04:
[...]
@Barre73 Misschien dat jij hier in zou kunnen duiken?
Beste mede Tweakers,
Vandaag heeft de KPN bij mijn dochter glasvezel geïnstalleerd. Dit werkt naar tevredenheid, waar het niet dat alles natuurlijk precies op een plek zit waar je het niet wilt hebben....en da's niet de schuld van de KPN.
Glasvezel komt binnen op een muur waar geen stopcontacten in de buurt zitten.
Laat de glasvezel die de KPN standaard installeert tussen dit punt op de muur en de converter fiber/RJ45 zo verrekte kort zijn dat alles nu als een kerstslinger voor de verwarming hangt....
Iemand een idee waar ik een langer stukje fiber kan vinden wat ik er tussen kan knopen zodat alles netjes geïnstalleerd kan worden?
Zie jullie reacties dan ook met belangstelling tegemoet.
Vandaag heeft de KPN bij mijn dochter glasvezel geïnstalleerd. Dit werkt naar tevredenheid, waar het niet dat alles natuurlijk precies op een plek zit waar je het niet wilt hebben....en da's niet de schuld van de KPN.
Laat de glasvezel die de KPN standaard installeert tussen dit punt op de muur en de converter fiber/RJ45 zo verrekte kort zijn dat alles nu als een kerstslinger voor de verwarming hangt....
Iemand een idee waar ik een langer stukje fiber kan vinden wat ik er tussen kan knopen zodat alles netjes geïnstalleerd kan worden?
[ Voor 26% gewijzigd door MrSparkels op 20-12-2021 21:40 ]
Bedoel je het stukje viber wat je wilt verlengen of de UTP kabel? Dat laatste is natuurlijk heel gemakkelijk te doen. Kun je niet een kabelgootje leggen met stroom die kant op?
Gaag wil ik een beroep doen op jullie kennis en ervaring met KPN.
Ik zit tot 6 april 2022 bij XS4ALL waar ik mij abonnement per die datum heb opgezegd. Mijn overstap naar KPN kan echter pas op zijn laatst 18 maart 2022 ingaan. Die paar weken overlap vind ik niet erg, sterker nog, dat is misschien wel beter.
Mij vraag echter is of ik XS4ALL moet verzoeken de lijn eerder vrij te geven. Of KPN vragen de lijn te kapen. Of nog wat anders? De monteur staat gepland voor 18 maart en het zou zonde zijn als die voor niets komt.
Het betreft glasvezel (FttH AON). Nu bij XS4ALL 500/500 en ga bij KPN naar 1000/1000.
Ik zit tot 6 april 2022 bij XS4ALL waar ik mij abonnement per die datum heb opgezegd. Mijn overstap naar KPN kan echter pas op zijn laatst 18 maart 2022 ingaan. Die paar weken overlap vind ik niet erg, sterker nog, dat is misschien wel beter.
Mij vraag echter is of ik XS4ALL moet verzoeken de lijn eerder vrij te geven. Of KPN vragen de lijn te kapen. Of nog wat anders? De monteur staat gepland voor 18 maart en het zou zonde zijn als die voor niets komt.
Het betreft glasvezel (FttH AON). Nu bij XS4ALL 500/500 en ga bij KPN naar 1000/1000.
Als ze de lijn gaan kapen of vrijgeven, wat heb je dan eigenlijk aan die overlap? Je betaald gewoon bijna een hele maand dubbel... voor niks? Ik zou kijken of je de afspraak bij KPN niet kan verzetten naar die datum.Edje040 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:17:
KPN en XS4ALL zijn allebei merken van KPN. Deze overstap zou voor KPN puur een administratieve handeling kunnen zijn, maar volgens mij wil KPN tegenwoordig iedereen met 1000/1000 overzetten op een Box 12. Omdat het één bedrijf is, zou ik me niet te veel zorgen maken.Edje040 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:17:
Je zoekt dus een langere versie van de patchkabel die nu tussen FTU en ONT (mediaconverter) zit?MrSparkels schreef op maandag 20 december 2021 @ 21:31:
Beste mede Tweakers,
Er vanuitgaande dat die mediaconverter de zwarte Nokia G-010G-Q is:
Dat is een singlemode 9/125 kabel met een SC/APC (groene dikke stekker) aan beide kanten.
Linkje (ook wel te vinden op nederlandse websites voor kabels en andere benodigdheden)
[ Voor 12% gewijzigd door Barre73 op 21-12-2021 10:50 ]
Daarvoor is juist de overstap service. Je kunt maar 1 abo hebben op glasvezel dus je moet eigenlijk KPN op laten zeggen bij xs4all. Heb vorige week exact dezelfde overstap gedaan en had 0 downtime. (Al had ik 200/200 bij xs4allEdje040 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:17:
Persoonlijk zou ik de opzegging terug draaien en het aan KPN overlaten om gedonder te voorkomen (KPN kan een bezette lijn niet overnemen)
[ Voor 6% gewijzigd door Tomba op 21-12-2021 10:49 ]
De overlap is noodzakelijk omdat ik mijn abonnement maximaal 3 maanden na besteldatum in kan laten gaan. Ik wilde gebruik maken van internet en tv voor €35 voor een duur van 12 maanden. Daarbij wilde ik niet het risico lopen dat dit een zeer tijdelijke acties is. Wellicht kan ik de komende weken de monteur-afspraak wat verder doorschuiven (zodat de ingangsdatum ook later wordt).xFeverr schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:54:
[...]
Als ze de lijn gaan kapen of vrijgeven, wat heb je dan eigenlijk aan die overlap? Je betaald gewoon bijna een hele maand dubbel... voor niks? Ik zou kijken of je de afspraak bij KPN niet kan verzetten naar die datum.
Dat wilde ik ook maar dat daardoor was het uiterlijk 18 maart (18 december + 3 maanden). Als ik de opzegservice dan gebruik wordt er per 18 maart opgezegd en krijg ik ook een boete (resterende termijn).Tomba schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:48:
[...]
Daarvoor is juist de overstap service. Je kunt maar 1 abo hebben op glasvezel dus je moet eigenlijk KPN op laten zeggen bij xs4all. Heb vorige week exact dezelfde overstap gedaan en had 0 downtime. (Al had ik 200/200 bij xs4all)
Persoonlijk zou ik de opzegging terug draaien en het aan KPN overlaten om gedonder te voorkomen (KPN kan een bezette lijn niet overnemen)
[ Voor 7% gewijzigd door Edje040 op 21-12-2021 11:22 ]
Roep wat over corona en ze verzetten je monteursafspraak in een oogwenkEdje040 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:19:
[...]
De overlap is noodzakelijk omdat ik mijn abonnement maximaal 3 maanden na besteldatum in kan laten gaan. Ik wilde gebruik maken van internet en tv voor €35 voor een duur van 12 maanden. Daarbij wilde ik niet het risico lopen dat dit een zeer tijdelijke acties is. Wellicht kan ik de komende weken de monteur-afspraak wat verder doorschuiven (zodat de ingangsdatum ook later wordt).
Heb zojuist al op de chat gezeten met KPN. Ingangsdatum (en dus ook de monteur) is verzet naar 6 april.xFeverr schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:37:
[...]
Roep wat over corona en ze verzetten je monteursafspraak in een oogwenk
Problem solved.
Vorige week kwam een monteur KPN glasvezel aasluiten bij mij thuis.
Hij sloot een laser aan op de vezel in mijn meterkast en vertrok gelijk weer richting wijkkast.
Na een uur of 1.5 kwam hij terug met de melding dat hij de vezel niet kon vinden..
En nu? Was mijn vraag. Er moet een andere afdeling komen die het kan nakijken, want je de straat ligt open misschien is de glasvezel wel kapot gegraven. Ik woon in een appartementencomplex met 100 bewonens, lijkt me sterk, maar ok.
Volgende dag werd ik gebeld dat het opgelost was, de vezel zat ergens anders op aangesloten blijkbaar.
Morgen weer een aansluit afspraak, ben benieuwd..
Hij sloot een laser aan op de vezel in mijn meterkast en vertrok gelijk weer richting wijkkast.
Na een uur of 1.5 kwam hij terug met de melding dat hij de vezel niet kon vinden..
En nu? Was mijn vraag. Er moet een andere afdeling komen die het kan nakijken, want je de straat ligt open misschien is de glasvezel wel kapot gegraven. Ik woon in een appartementencomplex met 100 bewonens, lijkt me sterk, maar ok.
Volgende dag werd ik gebeld dat het opgelost was, de vezel zat ergens anders op aangesloten blijkbaar.
Morgen weer een aansluit afspraak, ben benieuwd..
Ik heb sinds ongeveer 2009 FttH AON glasvezel. Via OnsNetEindhoven, KPN, XS4ALL nu weer terug naar KPN. Voor zover ik weet heb ik een gigabit aansluiting in mijn meterkast maar heb maximaal 500/500 afgenomen. Bij KPN krijg ik nu 1000/1000.
Blijft mijn aansluiting dan van hetzelfde type (AON)?
Bij mij wel, OnsNetEindhoven 100/100 —> xs4all 200/200 (nieuwe NTU) —> KPN 1000/1000Edje040 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:02:
Ik heb sinds ongeveer 2009 FttH AON glasvezel. Via OnsNetEindhoven, KPN, XS4ALL nu weer terug naar KPN. Voor zover ik weet heb ik een gigabit aansluiting in mijn meterkast maar heb maximaal 500/500 afgenomen. Bij KPN krijg ik nu 1000/1000.
Ik heb deze NTU hangen:
:strip_exif()/f/image/bWd1ewZKzQ4rSZcSoZ843bqs.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door Tomba op 21-12-2021 13:11 ]
Lijkt op die van mij. Ik heb 2 van die kastjes naast elkaar en de groene lampjes zitten bovenin (maar dat zijn details). Dan zal het waarschijnlijk wel blijven zoals het is. Even de FB wisselen en klaar. Thnx.Tomba schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:09:
[...]
Bij mij wel, OnsNetEindhoven 100/100 —> xs4all 200/200 (nieuwe NTU) —> KPN 1000/1000
Ik heb deze NTU hangen:
[Afbeelding]
Ja. KPN heeft nog geen GPON uitgerold in bestaande PoPs (glasvezelwijkcentrales). Alleen in nieuw gelegde netwerken.Edje040 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:02:
Ik doelde op STARTTLSTomba schreef op maandag 20 december 2021 @ 16:38:
[...]
Je kunt onmogelijk authenticeren naar servers waar je geen account hebtKPN wil gewoon dat je altijd via hun Relay mailt. Heb het opgelost via een relay via mijn VPS die wel gewoon outbound mag mailen.
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Das encryptie en heeft verder niets met Authenticatie te maken natuurlijk… (en uiteraard doet mijn mailserver STARTTLS
[ Voor 9% gewijzigd door Tomba op 21-12-2021 19:27 ]
@Barre73 bedankt voor je snelle reactie.Barre73 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:43:
[...]
Je zoekt dus een langere versie van de patchkabel die nu tussen FTU en ONT (mediaconverter) zit?
Er vanuitgaande dat die mediaconverter de zwarte Nokia G-010G-Q is:
Dat is een singlemode 9/125 kabel met een SC/APC (groene dikke stekker) aan beide kanten.
Linkje (ook wel te vinden op nederlandse websites voor kabels en andere benodigdheden)
Ik zal morgen ff checken of de mediaconverter en NOKIA is ... en ja de huidige kabel heeft groene stekkers, maar om ze als "dikke" stekker te kwalificeren... nou nee.
Maar dat kan ook aan mijn vonken achtergrond liggen. Fiber is voor mij maar klein spul. bij 800 mm² dan gaat mijn hart sneller kloppen...laat staan wat er gebeurt als je 1200mm² voorbij ziet komen
Het is wel prettig om te zien dat er andere kabels te verkrijgen zijn. Nu kunnen we alles netjes naar een plek brengen waar wel een stopcontact in de buurt is om de mediaconverter te voeden.
Waarom hebben ze die dingen niet POE gemaakt?
Hebben we tenminste 1 voeding minder nodig.
Als op dit kastje de lampjes "Power", "Glas" en "Ethernet" af te lezen zijn, dan heb je 100% zeker weten een AON mediaconverter (de NT dus) en blijf je op deze manier aangesloten op de DSLAM van KPN wholesale in de PoP (=wijkcentrale).Edje040 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:27:
[...]
Lijkt op die van mij. Ik heb 2 van die kastjes naast elkaar en de groene lampjes zitten bovenin (maar dat zijn details). Dan zal het waarschijnlijk wel blijven zoals het is. Even de FB wisselen en klaar. Thnx.
Zodra je naar een operator gaat die xPON techniek hanteert, dan veranderd pas de mediaconverter aan jouw zijde. Maar OnsNetEindhoven, KPN en XS4ALL zitten allen via operator KPN wholesale.
[ Voor 14% gewijzigd door Soundwork op 21-12-2021 21:15 ]
Tja... Ik zit dagelijks in de fiber. Er is ook de LC versie van deze stekkers en die is de helft dunner. Vandaar mijn opmerking "dikke stekker".MrSparkels schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 20:46:
[...]
@Barre73 bedankt voor je snelle reactie.
Ik zal morgen ff checken of de mediaconverter en NOKIA is ... en ja de huidige kabel heeft groene stekkers, maar om ze als "dikke" stekker te kwalificeren... nou nee.
Maar dat kan ook aan mijn vonken achtergrond liggen. Fiber is voor mij maar klein spul. bij 800 mm² dan gaat mijn hart sneller kloppen...laat staan wat er gebeurt als je 1200mm² voorbij ziet komen![]()
Het is wel prettig om te zien dat er andere kabels te verkrijgen zijn. Nu kunnen we alles netjes naar een plek brengen waar wel een stopcontact in de buurt is om de mediaconverter te voeden.
Waarom hebben ze die dingen niet POE gemaakt?![]()
Hebben we tenminste 1 voeding minder nodig.
Zijn er ook mensen hier die het gelukt is om naar de KPN over te stappen en daarbij een Fritzbox af te dingen, zonder mee te hoeven betalen aan de belachelijke telefonische servicedesk?
Ik denk niet dat die structuur bestaat in de back-end van KPN.BramViking schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:08:
Zijn er ook mensen hier die het gelukt is om naar de KPN over te stappen en daarbij een Fritzbox af te dingen, zonder mee te hoeven betalen aan de belachelijke telefonische servicedesk?
Mijn advies is gewoon proberen 6 maanden korting te bedingen a 30 euro, dat gaat namelijk prima. En dan vervolgens die Fritz!Box zelf kopen voor dat geld.
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Dat heeft volgens mij wel bestaan hoor. Vorig jaar kon je nog de Fritzbox erbij krijgen met een meerprijs van €2.50,- euro en daar zat die servicedesk niet bij in begrepen (terwijl het wel al bestond voor €5,- euro). Ze hebben er een koppelconstructie van gemaakt omdat anders bijna niemand bereidt is ervoor te betalen. Belachelijk.TFHfony schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:12:
[...]
Ik denk niet dat die structuur bestaat in de back-end van KPN.
Mijn advies is gewoon proberen 6 maanden korting te bedingen a 30 euro, dat gaat namelijk prima. En dan vervolgens die Fritz!Box zelf kopen voor dat geld.
[ Voor 8% gewijzigd door BramViking op 21-12-2021 22:21 ]
Dat heeft nooit bestaan, aangezien de gewone eerstelijns van KPN geen Fritzbox ondersteuntBramViking schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:16:
[...]
Dat heeft volgens mij wel bestaan hoor. Vorig jaar kon je nog de Fritzbox erbij krijgen met een meerprijs van €2.50,- euro en daar zat die servicedesk niet bij in begrepen (terwijl het wel al bestond voor €5,- euro). Ze hebben er een koppelconstructie van gemaakt omdat anders bijna niemand bereidt is ervoor te betalen. Belachelijk.
Nee hoor. Heeft volgens mij vanaf het begin 7,50 gekost. Was altijd een combinatie van de Fritzbox en de Tech helpdesk.BramViking schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:16:
[...]
Dat heeft volgens mij wel bestaan hoor. Vorig jaar kon je nog de Fritzbox erbij krijgen met een meerprijs van €2.50,- euro en daar zat die servicedesk niet bij in begrepen (terwijl het wel al bestond voor €5,- euro). Ze hebben er een koppelconstructie van gemaakt omdat anders bijna niemand bereidt is ervoor te betalen. Belachelijk.
Ik heb ruim anderhalf jaar geleden meteen toen de vrije modemkeuze kwam een Fritzbox 7590 gehuurd bij KPN, was 7.50 per maand extra met helpdesk. Na een klein jaar heb ik er zelf een gekocht, en de huur opgezegd.BramViking schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:08:
Beste @Barre73 ,Barre73 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 21:23:
[...]
Tja... Ik zit dagelijks in de fiber. Er is ook de LC versie van deze stekkers en die is de helft dunner. Vandaar mijn opmerking "dikke stekker".
Het betreft een Nokia media converter.
Nog een tip hoe je de glasvezel uit de FTU geschoven krijgt. Kap los schuiven of eerst connector los halen?
Door de kap kom je er niet echt makkelijk bij.
(Dat zal ook de reden wel zijn)
Hierbij de foto van de converter met zijn dikke connector
:strip_exif()/f/image/DxMrh28qIXDsuvkIPWAKe8yK.jpg?f=fotoalbum_large)
Zowaar werkte het vlekkeloos, zelfs op mijn vorige router met een aparte 2,4Ghz ging het minder soepelGlassertje schreef op maandag 20 december 2021 @ 17:04:
[...]
Las van de week, dat er aan een update voor de Box12 gewerkt wordt, die een los 2,4Ghz toevoegd vanwege de vele problemen met bandstering.
Vergeet niet, dat je Pihole alleen op ipv4 werkt en niet op ipv6, want je kan de ipv6 dns niet veranderen.
Pihole weet ik, sowieso vind de KPN box het niet prettig als je de DNS aanpast. redirect van IP naar mijnmodem kapt er dan mee (wist ik van ter voren) maar hij zet hem ook steeds terug naar de default DNS en stuurt áls hij het wel doet geen verkeer door naar de Pihole
Hoe dat precies zit ben ik nog niet achter door kennis en tijdgebrek
Welke firmware zit er in je Box12? In versie SGEJ10000448 is het automatisch resetten van de dns opgelost. Op het kpn forum is ook te lezen dat deze firmware versie bij wat mensen problemen veroorzaken dat ze vaak zonder internet zitten. Maar Maar bij het grote deel, werkt de firmware wel goed.sapphire schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:22:
[...]
Zowaar werkte het vlekkeloos, zelfs op mijn vorige router met een aparte 2,4Ghz ging het minder soepel
Pihole weet ik, sowieso vind de KPN box het niet prettig als je de DNS aanpast. redirect van IP naar mijnmodem kapt er dan mee (wist ik van ter voren) maar hij zet hem ook steeds terug naar de default DNS en stuurt áls hij het wel doet geen verkeer door naar de Pihole
Hoe dat precies zit ben ik nog niet achter door kennis en tijdgebrekNu maar op een aantal apparaten handmatig de DNS aangepast tot ik er uit kom waarom de KPNbox niets doorstuurt.
[ Voor 4% gewijzigd door Glassertje op 22-12-2021 11:30 . Reden: link toegevoegd ]
Probeer voorzichtig de kap naar beneden te schuiven door eerst dat lipje bovenop in te drukken en dan de kap te schuiven met kabeltje en al.MrSparkels schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:53:
[...]
Beste @Barre73 ,
Het betreft een Nokia media converter.
Nog een tip hoe je de glasvezel uit de FTU geschoven krijgt. Kap los schuiven of eerst connector los halen?
Door de kap kom je er niet echt makkelijk bij.
(Dat zal ook de reden wel zijn)
Hierbij de foto van de converter met zijn dikke connector
[Afbeelding]
Lukt dat niet, dan moet je de kabel zelf losklikken. Een fiber connector heeft daarvoor een lipje, vergelijkbaar met die van een utpkabel. Maar om daar van onderen bij te komen lijkt me lastig.
@Wildfire wil jij nog een nuttige tip toevoegen om de standaard patchkabel van FTU naar ONT te vervangen voor een langere? Kan mijn eerste advies inderdaad?
De kap kan er vanaf door het lipje wat in te duwen en dan de kap naar beneden te schuiven. De kabel in deze kap kan waarschijnlijk wel vervangen worden:Barre73 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:28:
[...]
Probeer voorzichtig de kap naar beneden te schuiven door eerst dat lipje bovenop in te drukken en dan de kap te schuiven met kabeltje en al.
Lukt dat niet, dan moet je de kabel zelf losklikken. Een fiber connector heeft daarvoor een lipje, vergelijkbaar met die van een utpkabel. Maar om daar van onderen bij te komen lijkt me lastig.
@Wildfire wil jij nog een nuttige tip toevoegen om de standaard patchkabel van FTU naar ONT te vervangen voor een langere? Kan mijn eerste advies inderdaad?

Ik kan nu even niet in mijn eigen voorraad duiken helaas, maar als ik me niet vergis zit in er in deze kap gewoon een verloopstukje:

Kortom dan hoef je enkel de kabel te vervangen ja.
[ Voor 13% gewijzigd door Wildfire op 22-12-2021 12:59 ]
Oké. Dus door het afschuiven van de patchcover heb je de kap en kabel bij elkaar in je handen. En dan kan je inderdaad de kabel eruit klikken.
Zo kpn glasvezel zojuist naar binnen gebracht. Modem had ik al een paar dagen klaar staan.
/f/image/RTrTWQRVR0FJzT3rQjbzgIRS.png?f=fotoalbum_large)
Volgens de monteur de eerste met een 'snelle aansluiting' in deze stad, blijkbaar een iets anders kastje. Staat inderdaad XGS-PON op.
/f/image/RTrTWQRVR0FJzT3rQjbzgIRS.png?f=fotoalbum_large)
Volgens de monteur de eerste met een 'snelle aansluiting' in deze stad, blijkbaar een iets anders kastje. Staat inderdaad XGS-PON op.
[ Voor 12% gewijzigd door sdk1985 op 22-12-2021 14:32 ]
dat haal ik niet.sdk1985 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:22:
Zo kpn glasvezel zojuist naar binnen gebracht. Modem had ik al een paar dagen klaar staan.
[Afbeelding]
ik kom upload vaak wel daarop maar download niet.
wellicht toch kpn eens een keer laten kijken naar de aansluiting. Offline heeft daar ook nog mee lopen kloten.
Als het goed is een heel ander kastje dan klanten met een langzamer abonnement krijgen. Die van jou schuift over de FTU heen. Die andere hangt er los naast met een apart kabeltje.sdk1985 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:22:
[Afbeelding]
Teste eerst op mijn oude 17 inch laptop die nog een ethernet poort heeft om de boel in te stellen en daar haalde ik maar 600 / 10 in eerste instantie. Dus je hebt ook wel de hardware nodig om die speedtest aan te kunnenRofdof schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:59:
[...]
dat haal ik niet.
ik kom upload vaak wel daarop maar download niet.
wellicht toch kpn eens een keer laten kijken naar de aansluiting. Offline heeft daar ook nog mee lopen kloten.

er zit 3 netgear switches tussen en een netgear r7000.sdk1985 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:24:
[...]
Teste eerst op mijn oude 17 inch laptop die nog een ethernet poort heeft om de boel in te stellen en daar haalde ik maar 600 / 10 in eerste instantie. Dus je hebt ook wel de hardware nodig om die speedtest aan te kunnen.
Maar dat kan niet de bottleneck zijn. Als ik tussen pc's of nasjes flinke pakketen verstuur dan is dat 110 MBs.
mijn pc is net een week oud dus daar zal de bottleneck ook niet zitten.
(als ik download via steam/dice/etc) dan haal ik 86 MB/s
mijn oude gamepc staat nu op kantoor. ook voorzien van recente SSD en gbit lanpoort.
Ik zal die eens met kerst direct aansluiten op de experiabox aangezien dat maar 10 meter afstand is.
[ Voor 12% gewijzigd door Rofdof op 22-12-2021 15:39 ]
Kan alsnog wel de wan-to-lan capaciteit van je router zijn.Rofdof schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:34:
[...]
er zit 3 netgear switches tussen en een netgear r7000.
Maar dat kan niet de bottleneck zijn. Als ik tussen pc's of nasjes flinke pakketen verstuur dan is dat 110 MBs.
mijn oude gamepc staat nu op kantoor. ook voorzien van recente SSD en gbit lanpoort.
Ik zal die eens met kerst direct aansluiten op de experiabox aangezien dat maar 10 meter afstand is.
Is inderdaad een zwarte kap die over de witte kap heen zit. Hij heeft ook (helaas) voeding nodig.Barre73 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:03:
[...]
Als het goed is een heel ander kastje dan klanten met een langzamer abonnement krijgen. Die van jou schuift over de FTU heen. Die andere hangt er los naast met een apart kabeltje.
Ben trouwens erg te spreken over de snelheid van de Box 12. Veel sneller dan de Ziggo Connectbox. Had de portforwarding er eigenlijk zo in staan. Was alleen even puzzelen met de dhcp reservering. Zie wel dat UPNP uit staat dus vrees dat ik dat wel ga merken op de volgende game avond
Urm bij mij is dit Modem>TP-Link Switch>Patchpanel>kabel>pc.Rofdof schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:34:
[...]
er zit 3 netgear switches tussen en een netgear r7000.
Steam doet bij mij net 106.5 MB/s. Maar heb wel Cat7 bekabeling liggen die met de Asus kaartjes ongeveer 6 Gbps doen.
[ Voor 62% gewijzigd door sdk1985 op 22-12-2021 16:11 ]
Bij ons is alles cat6, en helaas moest ik op 2 punten extra switches plaatsen omdat ik anders nog 1 km utp kabel extra nodig hadsdk1985 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:59:
[...]
Is inderdaad een zwarte kap die over de witte kap heen zit. Hij heeft ook (helaas) voeding nodig.
Ben trouwens erg te spreken over de snelheid van de Box 12. Veel sneller dan de Ziggo Connectbox. Had de portforwarding er eigenlijk zo in staan. Was alleen even puzzelen met de dhcp reservering. Zie wel dat UPNP uit staat dus vrees dat ik dat wel ga merken op de volgende game avond.
[...]
Urm bij mij is dit Modem>TP-Link Switch>Patchpanel>kabel>pc.
Steam doet bij mij net 106.5 MB/s. Maar heb wel Cat7 bekabeling liggen die met de Asus kaartjes ongeveer 6 Gbps doen.
(cat7 is nog wel heel prijzig als je een groot huis hebt en veel aansluitingen)
[ Voor 4% gewijzigd door Rofdof op 22-12-2021 16:34 ]
Ik dacht dat het beleid van KPN WBA dat nieuwe klanten in xPON gebied ongeacht de snelheid de XGS-PON mediaconverter krijgen? Dat is dus niet zo? Alle klanten met 50, 100 en 200 Mbps krijgen nog de Nokia GPON ONT?Barre73 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:03:
[...]
Als het goed is een heel ander kastje dan klanten met een langzamer abonnement krijgen. Die van jou schuift over de FTU heen. Die andere hangt er los naast met een apart kabeltje.
@Soundwork : volgens mij heb jij gelijk. Nieuwe aansluitingen = xpon. Ongeacht snelheid. Althans, dat haal ik uit het artikel.
https://www.overons.kpn/n...asnelle-xgs-pon-techniek/Daarom wordt XGS-PON de standaard voor bestaande GPON-netwerken en nieuw aan te leggen glasvezelnetwerken.
In prinipe is G-PON nog bestelbaar tot 1 maart 2022goodie2shoes schreef op woensdag 22 december 2021 @ 18:16:
@Soundwork : volgens mij heb jij gelijk. Nieuwe aansluitingen = xpon. Ongeacht snelheid. Althans, dat haal ik uit het artikel.
[...]
https://www.overons.kpn/n...asnelle-xgs-pon-techniek/
@Barre73 en @Wildfire bedankt voor jullie reactie, dit heeft enorm geholpen.Barre73 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:02:
Oké. Dus door het afschuiven van de patchcover heb je de kap en kabel bij elkaar in je handen. En dan kan je inderdaad de kabel eruit klikken.
Zodra de langere kabel binnen is en de muren geverfd, gaan we alles weer netjes ophangen fiber voorzichtig wegwerken en dan mag ik hopelijk voetbal of formule 1 bij mijn dochter komen kijken
Alle nieuwe orders die vanaf vandaag worden ingelegd gaan over XGSPON uitgeleverd worden. Alleen lopende orders kunnen nog over GPON komen.Dennis-L schreef op woensdag 22 december 2021 @ 18:24:
[...]
In prinipe is G-PON nog bestelbaar tot 1 maart 2022
[ Voor 8% gewijzigd door Wildfire op 22-12-2021 18:35 ]
Dus ongeacht de snelheid (die voorheen op AON met GoF werden aangesloten) worden nieuwe klanten nu standaard op XGS-PON aangesloten?Wildfire schreef op woensdag 22 december 2021 @ 18:32:
[...]
Alle nieuwe orders die vanaf vandaag worden ingelegd gaan over XGSPON uitgeleverd worden. Alleen lopende orders kunnen nog over GPON komen.
Dan meteen vraag 2: zijn er al XGS-PON ONT's in omloop voor andere FTU's dan de TK-01?
Nee. Is ook pas nodig als er PON in oudere gebieden wordt geïntroduceerd (gebieden met aanleg voor 2016/2017).Soundwork schreef op woensdag 22 december 2021 @ 18:43:
[...]
Dus ongeacht de snelheid (die voorheen op AON met GoF werden aangesloten) worden nieuwe klanten nu standaard op XGS-PON aangesloten?
Dan meteen vraag 2: zijn er al XGS-PON ONT's in omloop voor andere FTU's dan de TK-01?
En terugkomend op Wildfire: dat geldt volgens mij alleen voor KPN als provider.
Andere providers mogen via WBA tot 1 maart 2022 orders inleggen op GPON.
ja alle orders per 22-12-2021 wordt zo standaard op XGS-pon geleverd praat ik wel alleen over KPN serviceprovider , alle order die allang in de leverstraat staan worden nog gewoon met Gpon geleverd en Gpon blijft ook gewoon ondersteund worden enz,Soundwork schreef op woensdag 22 december 2021 @ 18:43:
[...]
Dus ongeacht de snelheid (die voorheen op AON met GoF werden aangesloten) worden nieuwe klanten nu standaard op XGS-PON aangesloten?
NEE er is geen ONT in omloop voor andere FTU modellen. Pon wordt alleen in nieuwe gebieden gebruikt bestaande gebieden komt geen PON voor
[ Voor 3% gewijzigd door jopoh op 22-12-2021 18:58 ]
Ok, ik vraag me dan ook af als KPN snellere abonnementen dan 1 Gbps gaat aanbieden, ze klanten om moeten gaan patchen op XGS-PON, en dan zal er dus wel een ONT nodig zijn voor XGS-PON, maar het zal voor TY-01 FTU's dan wel een los blokje gaan worden zoals ze nu met GPON doen....Barre73 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 18:54:
[...]
Nee. Is ook pas nodig als er PON in oudere gebieden wordt geïntroduceerd (gebieden met aanleg voor 2016/2017).
Yup, sorry had dat er bij moeten vermelden voor de duidelijkheid. Andere aanbieders zouden nog GPON kunnen doen.Barre73 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 18:54:
[...]
Nee. Is ook pas nodig als er PON in oudere gebieden wordt geïntroduceerd (gebieden met aanleg voor 2016/2017).
En terugkomend op Wildfire: dat geldt volgens mij alleen voor KPN als provider.
Andere providers mogen via WBA tot 1 maart 2022 orders inleggen op GPON.
Ik heb het eerder gezegd maar ik zie echt geen >1 Gbit abonnement komen in nabije toekomst. Daar is in die 2,5 miljoen aansluitingen op AON nog zoveel voor nodig...Soundwork schreef op woensdag 22 december 2021 @ 18:57:
[...]
Ok, ik vraag me dan ook af als KPN snellere abonnementen dan 1 Gbps gaat aanbieden, ze klanten om moeten gaan patchen op XGS-PON, en dan zal er dus wel een ONT nodig zijn voor XGS-PON, maar het zal voor TY-01 FTU's dan wel een los blokje gaan worden zoals ze nu met GPON doen....
Iemand die toevallig weet hoe je een Arris 5202 kastje kan resetten?
Na een hoop gezeik met mijn fiber verbinding die ze niet konden vinden in de wijkkast nu eindelijk internet via KPN glasvezel.
Alleen het tv kastje loopt vast op de pagina waarin je je abonnementsgegevens moet ingeven...
Na een hoop gezeik met mijn fiber verbinding die ze niet konden vinden in de wijkkast nu eindelijk internet via KPN glasvezel.
Alleen het tv kastje loopt vast op de pagina waarin je je abonnementsgegevens moet ingeven...
Ik dacht stroom er af, knopje indrukken en ingedrukt houden, stroom er op en 5 seconden ingedrukt houden?wokkelz schreef op woensdag 22 december 2021 @ 23:05:
ik vermoed niet dat je vast loopt, ik vermoed namelijk dat je 2cijfers kan intoetsen en daarna houd het op.wokkelz schreef op woensdag 22 december 2021 @ 23:05:
als dit het geval is komt vaker voor, dit heeft te maken dat de AB zich koppeld aan de stb. gewoon een cijfer blijven intoetsen tot dat die weer verder gaat.
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen