[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 63 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellbringer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 14:22

hellbringer

Weeeeeeee!

Ik krijg ook glasvezel, wohoo :D
Maar duurt nog tot eind volgend jaar (december 2022 - januari 2023) dat het zal gaan werken volgens de huidige planning :|

Nu krijg ik via https://www.kpn.com/snelle-beslisser.htm een "geweldige" aanbieding voor 2 "SuperWifi punten" en 6 maanden lagere abonnementskosten.
Maar ik heb al goed werkende wifi (Ubiquiti) hangen dus die heb ik niet nodig, zijn er mensen die ervaring hebben met het aanvragen van andere opties via een KPN servicenummer ofzo? (Nog lagere abonnementskosten/gratis TV ontvanger/ander kado/etc)

Daarnaast vroeg ik me af welke aanbieders ik zou kunnen kiezen, KPN stuurt wel een link naar een pagina waar ik een serviceprovider zou kunnen kiezen (https://www.kpnnetwerk.nl...ign=EDM_5A_BIS-HAS_LB_NKL) maar dat zijn voor zover ik kon zien alleen zakelijke providers die zo'n €500,- per maand rekenen voor 500Mbit en nog 10k eenmalig of particulier tele2/online.nl/XS4all die me op 20Mbit ADSL willen gaan zetten (dus die hebben via KPN nog geen bericht gehad dat er hier glasvezel komt).
Ik zie in dit lijstje ook "Tweak" staan, die spaken me juist door de lage prijs en nieuwsgroepen aan, maar ik begrijp dat die alleen maar in een bepaald aantal plaatsen internet aanbieden.

Het enige wat ik nu dus kan "kiezen" is KPN zelf met de "keuze" wel of geen korting op internet en TV en 2 wifipunten of niets. (ohja en ik moet voor 22 december beslissen ander is de keuze dus niets)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-09 16:30
hellbringer schreef op woensdag 8 december 2021 @ 20:42:
Ik krijg ook glasvezel, wohoo :D
Maar duurt nog tot eind volgend jaar (december 2022 - januari 2023) dat het zal gaan werken volgens de huidige planning :|

Nu krijg ik via https://www.kpn.com/snelle-beslisser.htm een "geweldige" aanbieding voor 2 "SuperWifi punten" en 6 maanden lagere abonnementskosten.
Maar ik heb al goed werkende wifi (Ubiquiti) hangen dus die heb ik niet nodig, zijn er mensen die ervaring hebben met het aanvragen van andere opties via een KPN servicenummer ofzo? (Nog lagere abonnementskosten/gratis TV ontvanger/ander kado/etc)

Daarnaast vroeg ik me af welke aanbieders ik zou kunnen kiezen, KPN stuurt wel een link naar een pagina waar ik een serviceprovider zou kunnen kiezen (https://www.kpnnetwerk.nl...ign=EDM_5A_BIS-HAS_LB_NKL) maar dat zijn voor zover ik kon zien alleen zakelijke providers die zo'n €500,- per maand rekenen voor 500Mbit en nog 10k eenmalig of particulier tele2/online.nl/XS4all die me op 20Mbit ADSL willen gaan zetten (dus die hebben via KPN nog geen bericht gehad dat er hier glasvezel komt).
Ik zie in dit lijstje ook "Tweak" staan, die spaken me juist door de lage prijs en nieuwsgroepen aan, maar ik begrijp dat die alleen maar in een bepaald aantal plaatsen internet aanbieden.

Het enige wat ik nu dus kan "kiezen" is KPN zelf met de "keuze" wel of geen korting op internet en TV en 2 wifipunten of niets. (ohja en ik moet voor 22 december beslissen ander is de keuze dus niets)
Gewoon helemaal niks doen. Als het nog een jaar duurt komen er echt nog wel andere gelijkwaardige aanbiedingen. Ik denk zomaar even aan Black Friday 2022....
Vrijwel alle providers komen beschikbaar maar zo ver vooruit laat niemand anders dat zien. Dus kan jij nu geen goeie keuze maken. Laat je niet onder druk zetten dus.

NB: Tweak biedt overal in NL aan maar in selecte bestaande gebieden bieden ze 1 Gbit voor 40 euro aan. Dat gaat voor jou zeker niet het geval zijn maar beschikbaar zal het wel zijn

[ Voor 4% gewijzigd door Barre73 op 08-12-2021 21:22 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:22
Weet iemand of deze werkt voor/met KPN glasvezel als vervanger voor de box waar KPN mee komt?

pricewatch: AVM FRITZ!Box 7530 AX (niet-Duits model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0elr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-08 14:26
Hallo allemaal,

ik wil binnenkort een glasvezelabonnement (1 Gigabit) afsluiten bij KPN. Ik krijg de optie om een Fritzbox te huren, maar het lijkt me op termijn goedkoper er een aan te schaffen. Hebben jullie daar ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
outlandos schreef op donderdag 9 december 2021 @ 20:31:
Weet iemand of deze werkt voor/met KPN glasvezel als vervanger voor de box waar KPN mee komt?

pricewatch: AVM FRITZ!Box 7530 AX (niet-Duits model)
Ja hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-09 15:16

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Installatie pakket is binnen en er zit alleen zon Experia 12 geval in, betekent dat dat ik geen GPON ga krijgen? (En de monteur dus sowieso voor de kat zijn viool langs gaat komen?)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-09 22:08
Tomba schreef op donderdag 9 december 2021 @ 20:57:
Installatie pakket is binnen en er zit alleen zon Experia 12 geval in, betekent dat dat ik geen GPON ga krijgen? (En de monteur dus sowieso voor de kat zijn viool langs gaat komen?)
in het installatie pakket zit nooit een NT/ONT deze wordt ten alle tijden geleverd door de monteur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellbringer

hellbringer

Weeeeeeee!

Barre73 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 21:19:
[...]

Gewoon helemaal niks doen. Als het nog een jaar duurt komen er echt nog wel andere gelijkwaardige aanbiedingen. Ik denk zomaar even aan Black Friday 2022....
Vrijwel alle providers komen beschikbaar maar zo ver vooruit laat niemand anders dat zien. Dus kan jij nu geen goeie keuze maken. Laat je niet onder druk zetten dus.

NB: Tweak biedt overal in NL aan maar in selecte bestaande gebieden bieden ze 1 Gbit voor 40 euro aan. Dat gaat voor jou zeker niet het geval zijn maar beschikbaar zal het wel zijn
Dank voor het antwoord, dat was ook al een beetje wat ik dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Ik kreeg zo'n verkoop ventje aan de deur, laten we hem voor het gemak Lex noemen.

Lex verzekerde mij een fantastische aanbieding te kunnen doen die nooit online komt. Het was en/en/en in plaats van of, volgens Lex. Nu gaan we in maart verhuizen en zit ik sowieso nog tot die tijd vast aan Ziggo, maar ik heb wel zijn nummer gekregen om hem tegen die tijd te bellen voor die unieke deal.

Iemand hier ervaring mee? Ik had misschien even moeten vragen wat de aanbieding precies was, maar het was nogal koud zo met de voordeur open :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-09 20:31
outlandos schreef op donderdag 9 december 2021 @ 21:36:
Ik kreeg zo'n verkoop ventje aan de deur, laten we hem voor het gemak Lex noemen.

Lex verzekerde mij een fantastische aanbieding te kunnen doen die nooit online komt. Het was en/en/en in plaats van of, volgens Lex. Nu gaan we in maart verhuizen en zit ik sowieso nog tot die tijd vast aan Ziggo, maar ik heb wel zijn nummer gekregen om hem tegen die tijd te bellen voor die unieke deal.

Iemand hier ervaring mee? Ik had misschien even moeten vragen wat de aanbieding precies was, maar het was nogal koud zo met de voordeur open :+
Dat wordt een aanbieding die jij niet kunt weigeren...maar KPN wel. Op het KPN forum staan legio voorbeelden van deur-aan-deur aanbiedingen die niet kloppen en dus ook niet nagekomen worden door KPN..ook al heb je het op papier. Gebruik de zoekfunctie maar eens..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yamahabest
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 07:25
Even een check. Recent is er ook een glasvezel verbinding bij mij opgeleverd.
Dit op een TK01 FTU.

Ik wil deze glasvezel rechtstreeks op mijn router (Ubiquiti ERPro-8) aansluiten door middel van een SPF.
Dit gaat dus met de patchcover. Maar er moet een langere glasvezel aan komen, ik moet namelijk 5 meter overbruggen.

Volgens mij moet ik deze SPF hebben: https://www.fs.com/de-en/...?attribute=2949&id=71961: "1310nm-TX/1550nm-RX 20km".

Maar dan als patch kabel. Aan de ene kant moet een SC/APC connector zitten, dat is duidelijk. Maar wat moet er aan de andere kant zitten, moet dat een LC/APC (https://www.fs.com/de-en/products/41665.html) of een LC/UPC (https://www.fs.com/de-en/products/42046.html) zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Edje040 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 21:43:
[...]

Dat wordt een aanbieding die jij niet kunt weigeren...maar KPN wel. Op het KPN forum staan legio voorbeelden van deur-aan-deur aanbiedingen die niet kloppen en dus ook niet nagekomen worden door KPN..ook al heb je het op papier. Gebruik de zoekfunctie maar eens..
Ik zal eens gaan zoeken, maar vanuit mn juridische achtergrond lijkt het me toch sterk dat KPN dit soort aanbiedingen kan terugdraaien. Je mag verwachten van iemand die voor KPN werkt, inclusief groene KPN outfit, dat de aanbieding die degene doet willens en wetens wordt gedaan. Zeker als dit een bekend probleem is dan kunnen ze toch niet blijven weigeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
yamahabest schreef op donderdag 9 december 2021 @ 21:46:
Even een check. Recent is er ook een glasvezel verbinding bij mij opgeleverd.
Dit op een TK01 FTU.

Ik wil deze glasvezel rechtstreeks op mijn router (Ubiquiti ERPro-8) aansluiten door middel van een SPF.
Dit gaat dus met de patchcover. Maar er moet een langere glasvezel aan komen, ik moet namelijk 5 meter overbruggen.

Volgens mij moet ik deze SPF hebben: https://www.fs.com/de-en/...?attribute=2949&id=71961: "1310nm-TX/1550nm-RX 20km".

Maar dan als patch kabel. Aan de ene kant moet een SC/APC connector zitten, dat is duidelijk. Maar wat moet er aan de andere kant zitten, moet dat een LC/APC (https://www.fs.com/de-en/products/41665.html) of een LC/UPC (https://www.fs.com/de-en/products/42046.html) zijn?
als net aangelegt gebied is, is de kans zeer groot je Pon krijgt met tot heden een verplichte ONT GPON/XGSPON. deze kan je niet vervangen voor een SFP. kom eerst te weten wat er geleverd wordt voordat je spullen gaat bestellen waar je niks mee kan :)

pb sturen mag altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-09 20:31
outlandos schreef op donderdag 9 december 2021 @ 21:47:
[...]

Ik zal eens gaan zoeken, maar vanuit mn juridische achtergrond lijkt het me toch sterk dat KPN dit soort aanbiedingen kan terugdraaien. Je mag verwachten van iemand die voor KPN werkt, inclusief groene KPN outfit, dat de aanbieding die degene doet willens en wetens wordt gedaan. Zeker als dit een bekend probleem is dan kunnen ze toch niet blijven weigeren?
De vraag is of die persoon wel voor KPN werkt. Vaak zijn het wederverkopers. Als het echt iemand van KPN is dan zal het lastig zijn om het terug te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yamahabest
jopoh schreef op donderdag 9 december 2021 @ 21:50:
[...]

als net aangelegt gebied is, is de kans zeer groot je Pon krijgt met tot heden een verplichte ONT GPON/XGSPON. deze kan je niet vervangen voor een SFP. kom eerst te weten wat er geleverd wordt voordat je spullen gaat bestellen waar je niks mee kan :)

pb sturen mag altijd
Volgens mij is de ZXHN F3100 NTU geen PON, toch? Vorig jaar zijn de fibers in Zwolle getrokken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2ndLNtl8YZiuc8HYbIX3c88VvI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ESZCvPwmCrMTQeIzFRT7J6z1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
yamahabest schreef op donderdag 9 december 2021 @ 21:56:
[...]

Volgens mij is de ZXHN F3100 NTU geen PON, toch? Vorig jaar zijn de fibers in Zwolle getrokken.

[Afbeelding]
Klopt dit is gewone NT, hierbij kan je nog met SFP werken.
weet alleen niet als heel zwolle met gewone NT is of latere deel pon is geworden

[ Voor 10% gewijzigd door jopoh op 09-12-2021 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yamahabest
jopoh schreef op donderdag 9 december 2021 @ 21:57:
[...]

Klopt dit is geen PON gebied :) dan kan je idd met een SFP werken :)
Mooi. Bedankt voor de bevestiging.
Weet jij of het een LC/APC of een LC/UPC connector aan de kant van de SPF moet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
yamahabest schreef op donderdag 9 december 2021 @ 21:59:
[...]

Mooi. Bedankt voor de bevestiging.
Weet jij of het een LC/APC of een LC/UPC connector aan de kant van de SPF moet zijn?
LC/UPC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

jopoh schreef op donderdag 9 december 2021 @ 21:04:
[...]

in het installatie pakket zit nooit een NT/ONT deze wordt ten alle tijden geleverd door de monteur
Ah ok, hoe groot is de kans dat ze mijn bestaande NTU vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pboelhouwer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 29-09 17:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AQ478Y95A566ErQPS1Hez3dWGQA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6eXNpTwMxSBDV3kKxMaplLbJ.jpg?f=fotoalbum_large

Dit lijkt dezelfde. Dus ook ZXHN F3100 NTU (AON ipv GPON?)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:45

TFHfony

Professional Weirdo

[...]

De vraag is ook hoeveel moeite je er voor wil doen. Op het forum van KPN zelfs een geval gezien van iemand die een telefonische toezegging had opgenomen ivm een monteur die gratis langs zou komen. Op het forum door een webcare medewerker nog bevestigd dat dit ook in het systeem stond, maar dat ze toch achteraf een rekening gingen sturen. Ondanks alle bewijzen bleef KPN halsstarrig weigeren.
De klant heeft er uiteindelijk de consumentenbond bij moeten halen om zijn geld terug te krijgen:

https://forum.kpn.com/int...ondanks-toezegging-493655

Zorg in ieder geval dat je alles goed vast legt. KPN is namelijk niet echt betrouwbaar als het op dit soort zaken aankomt.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yamahabest
jopoh schreef op donderdag 9 december 2021 @ 21:57:
[...]

Klopt dit is gewone NT, hierbij kan je nog met SFP werken.
weet alleen niet als heel zwolle met gewone NT is of latere deel pon is geworden
Het werkt met de aangegeven NTU. Het is WBA. Het was alleen maar nodig om een VLAN op te geven, en toen werkte het al.
Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:38
Tomba schreef op donderdag 9 december 2021 @ 22:12:
[...]

Ah ok, hoe groot is de kans dat ze mijn bestaande NTU vervangen?
Dat hangt ervan af, als je nu al een NT hebt hangen (Power, Glas, Ethernet) die op een vorig abonnement heeft gezeten, dan is er een redelijke kans dat je op AON blijft.

Kan je foto posten van de NT die je nu hebt hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Soundwork schreef op donderdag 9 december 2021 @ 22:46:
[...]

Dat hangt ervan af, als je nu al een NT hebt hangen (Power, Glas, Ethernet) die op een vorig abonnement heeft gezeten, dan is er een redelijke kans dat je op AON blijft.

Kan je foto posten van de NT die je nu hebt hangen?
Had hier al een foto geplaatst:

Tomba in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3"

Ik hoop dat dit zo blijft dan hoef ik verder niets aan mijn router / netwerk te doen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Tomba op 09-12-2021 22:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soundwork
pboelhouwer schreef op donderdag 9 december 2021 @ 22:15:
[Afbeelding]

Dit lijkt dezelfde. Dus ook ZXHN F3100 NTU (AON ipv GPON?)
Jup, AON.
Onthou: als de mediaconverter de lampjes "Power, Glas, Ehternet" hebben dan is het een NT en dus AON.
Heeft de mediaconverter "Power, Alarm, Connection" of "Power, PON, Alarm, LAN" dan is het GPON of XGSPON.

Edit: correctie LED benaming Nokia ONT.

[ Voor 3% gewijzigd door Soundwork op 09-12-2021 23:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soundwork
Tomba schreef op donderdag 9 december 2021 @ 22:47:
[...]

Had hier al een foto geplaatst:

Tomba in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3"

Ik hoop dat dit zo blijft dan hoef ik verder niets aan mijn router / netwerk te doen :)
Volgens mij was dit toch al besproken in dit topic.
Dit blijft zo, de DSLAM GoF poort wordt aangepast naar port profile van KPN.
De NT kan zeker weten blijven zitten. Theoretisch zou monteur niet eens nodig zijn, maar KPN stuurt de monteur wel aan......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shicomm
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-09 17:52

shicomm

<***>

Paniek bij m'n ouders want internet deed het niet meer..
Blijkt er geen lampje meer op de glas te branden . door de gebruikelijke stappen heen gelopen tot een nieuw modem aan toe ( lekker onzinnig als het de glasvezel is die niet wil maar goed.. )

Na wat gedoe blijkt de volgende dag dat er een kabelbreuk is ; ook beide buren zitten zonder...
Geen probleem ; morgen word de kabel gefixed... toch niet..
Zelf maar eens bellen met kpn.. reactie ; dat moet reggefiber doen.. wij zijn alleen maar provider.. :X

Als het niet zo sneu was zou ik het bijna grappig vinden.. :/

I live in darkness , i exist in the shadow

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
TFHfony schreef op donderdag 9 december 2021 @ 22:18:
[...]

De vraag is ook hoeveel moeite je er voor wil doen. Op het forum van KPN zelfs een geval gezien van iemand die een telefonische toezegging had opgenomen ivm een monteur die gratis langs zou komen. Op het forum door een webcare medewerker nog bevestigd dat dit ook in het systeem stond, maar dat ze toch achteraf een rekening gingen sturen. Ondanks alle bewijzen bleef KPN halsstarrig weigeren.
De klant heeft er uiteindelijk de consumentenbond bij moeten halen om zijn geld terug te krijgen:

https://forum.kpn.com/int...ondanks-toezegging-493655

Zorg in ieder geval dat je alles goed vast legt. KPN is namelijk niet echt betrouwbaar als het op dit soort zaken aankomt.
Providers zouden eens moeten stoppen met overal superwifi aanbieden en dan een paar accespoints erbij gooien.
Elk huis is anders en de een heeft genoeg met het standaard modem en een ander heeft 6 bedrade accespoints nodig.

Je leest zoveel klachten hierdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazlive
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 26-09 19:25
Heb een vouchercode nodig voor de blije buurt bonus actie. Een vriend zit al bij kpn, weet iemand hoe die aan de blije buurt bonus voucher code kan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

R0elr schreef op donderdag 9 december 2021 @ 20:34:
Hallo allemaal,

ik wil binnenkort een glasvezelabonnement (1 Gigabit) afsluiten bij KPN. Ik krijg de optie om een Fritzbox te huren, maar het lijkt me op termijn goedkoper er een aan te schaffen. Hebben jullie daar ervaring mee?
De huur van de Fritz!box 7590 heeft ook een extra helpdeskfunctie. Als je die niet nodig hebt, omdat je je problemen zelf oplost kan het al snel uit om zelf een Fritz!box te kopen.

Het voordeel van de Fritz!boxen is dat je gewoon in het menu een profiel aan kunt klikken (wel eerst dat ding aan je huidige netwerk hangen om te updaten) en dan is alles reeds goed ingesteld.

Dan heb je ook de optie om bijvoorbeeld te proberen er 2e hands een te kopen, wat ook wel weer scheelt.

Huur kost je 90 euro per jaar, inclusief de extra support (en de waarde daarvan bepaal je zelf.)

Ik heb voor minder dan 50 euro een Fritz!Box 7490 (ouder model) op de kop getikt, omdat ik het wifi gedeelte toch niet wil gebruiken, maar heb daarnaast wel alle functies.

Een 2e hands Fritz!box 7590 is ongeveer voor 120 euro wel te verkrijgen. Dan kun je dus zelf bepalen wat je handig vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:58
Nazlive schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 09:32:
Heb een vouchercode nodig voor de blije buurt bonus actie. Een vriend zit al bij kpn, weet iemand hoe die aan de blije buurt bonus voucher code kan komen?
Ik heb dat ding van de monteur gekregen toen hij vertrok. Dus... daarvandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
outlandos schreef op donderdag 9 december 2021 @ 21:36:

Toevallig een KVK inschrijving? Het als zakelijke kosten boeken is vaak hoe die aanbieding fantastisch kan zijn (en de voorwaarden ook - voor KPN).

Hier stonden laatste twee verkopers, in KPN jas, met KPN pas aan de deur. Poging om een zakelijk abbonnement te verkopen op een woonadres (want KVK). Ik ben dit soort aanbiedingen wel gewend maar níet van KPN - ik verwacht zulke tactieken bij een dubieuze reseller of energieverkoper.

Misschien doen ze dit nu dmv colportage omdat ongevraagde telefoontjes lastiger geworden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:36
ANdrode schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 10:51:
[...]

Toevallig een KVK inschrijving? Het als zakelijke kosten boeken is vaak hoe die aanbieding fantastisch kan zijn (en de voorwaarden ook - voor KPN).

Hier stonden laatste twee verkopers, in KPN jas, met KPN pas aan de deur. Poging om een zakelijk abbonnement te verkopen op een woonadres (want KVK). Ik ben dit soort aanbiedingen wel gewend maar níet van KPN - ik verwacht zulke tactieken bij een dubieuze reseller of energieverkoper.

Misschien doen ze dit nu dmv colportage omdat ongevraagde telefoontjes lastiger geworden zijn.
Dit is al jaren gemeengoed, wederverkopers die de boel besodemieteren en doen alsof ze KPN (of een andere provider zijn). Ze vallen overigens gelijk door de mand als je al klant bent bij KPN, ik ga altijd leuk doen en ze het hele verhaal laten afdraaien, en een hoop doorvragen, en dan eindig ik met de vraag of ze echt van KPN zijn, en herhaal dat nog een paar keer, en meld dan, maar ik ben al klant, dus waarom proberen jullie dit te verkopen hier, wie zijn jullie werkelijk? En dan komt er uiteindelijk een vage wederverkoper uit, en dan log ik een klacht naar KPN over die wederverkoper, en daarna valt die wederverkoper mij nooit meer lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-09 08:07
Je mag verwachten van iemand die voor KPN werkt, inclusief groene KPN outfit, dat de aanbieding die degene doet willens en wetens wordt gedaan.

Boven me ook al gezegd, maar nog ondubbelzinniger:

Mensen die je aan de deur iets komen verkopen (of dat nu KPN of een abonnement op Unicef is) doen altijd alsof ze in dienst zijn van het bedrijf in kwestie, maar zijn dat in 99% van de gevallen niet.

Het is gewoon een andere club die door KPN is ingehuurd om zieltjes te winnen. Bij dat soort partijen telt er maar één ding: zoveel mogelijk verkopen. Dat doen ze door vaker wel dan niet fatsoensnormen aan de kant te schuiven en te liegen ('beste aanbieding!') en manipuleren ('vind jij de kindertjes in Afrika ook zielig?').

Als er een hel bestaat dan is er een plekje gereserveerd voor deurverkopers en straatwervers. Ben bang dat er heel veel geklaagd moet worden om er iets aan te doen: netto levert het KPN gewoon geld op, anders werden ze niet ingehuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Thralas schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 13:01:
[...]

Boven me ook al gezegd, maar nog ondubbelzinniger:

Mensen die je aan de deur iets komen verkopen (of dat nu KPN of een abonnement op Unicef is) doen altijd alsof ze in dienst zijn van het bedrijf in kwestie, maar zijn dat in 99% van de gevallen niet.

Het is gewoon een andere club die door KPN is ingehuurd om zieltjes te winnen. Bij dat soort partijen telt er maar één ding: zoveel mogelijk verkopen. Dat doen ze door vaker wel dan niet fatsoensnormen aan de kant te schuiven en te liegen ('beste aanbieding!') en manipuleren ('vind jij de kindertjes in Afrika ook zielig?').
Het maakt voor mij niet uit of ze in dienst zijn bij KPN. Zodra je de jasjes en pas uitdeelt dan vertegenwoordigen ze jouw bedrijf.

Dat een derde partij liegt wanneer ze bellen snap ik. Ik ben de telefoonterreur gewend. Maar zodra je ook middelen uitdeelt (en die ook gebruikt worden om panden binnen te komen) ben je als inhurende partij vollledig verantwoordelijk voor het gedrag.

De standaard aanpak is om de netto kosten in privé van een zakelijk abbo voor te rekenen. Ja, dan wordt het goedkoop. Nee, dan heb je na tekenen niet dezelfde rechten die je prive bij colportage hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-09 23:53
hellbringer schreef op woensdag 8 december 2021 @ 20:42:
Het lukt mij niet om deze combinatie te krijgen. Bij welkomstcadeau kan ik max 1 optie selecteren. Krijg je dit nog voor elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:58
FastFox91 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 15:09:
[...]

Het lukt mij niet om deze combinatie te krijgen. Bij welkomstcadeau kan ik max 1 optie selecteren. Krijg je dit nog voor elkaar?
*Alleen voor geselecteerde adressen.

Dit is voor adressen die bijna zijn aangesloten op glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-09 23:53
xFeverr schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 16:43:
[...]

*Alleen voor geselecteerde adressen.

Dit is voor adressen die bijna zijn aangesloten op glasvezel.
Mijn adres is bijna aangesloten op glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazlive
xFeverr schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 09:40:
[...]

Ik heb dat ding van de monteur gekregen toen hij vertrok. Dus... daarvandaan?
Oh beter, ik helaas niet :( Had ook al even contact gehad met kpn medewerker maar die kon niks doen helaas. Schijnt een pilot te zijn. Helaas :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hellbringer

hellbringer

Weeeeeeee!

FastFox91 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 17:13:
[...]

Mijn adres is bijna aangesloten op glasvezel.
als ik mijn postcode invul krijg ik dat ipv de andere 3 aanbiedingen. maar dat is dus "bijna" aangesloten want eind 2022, begin 2023 zou het gerealiseerd moeten worden

edit: net geprobeerd: krijg nu ineens ook andere opties en snelheden?! en zie alleen nog maar koper. schijnbaar zijn ze bij KPN nu ook vergeten dat ze hier glas gaan aanleggen.

[ Voor 20% gewijzigd door hellbringer op 10-12-2021 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
hellbringer schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 23:28:
[...]

als ik mijn postcode invul krijg ik dat ipv de andere 3 aanbiedingen. maar dat is dus "bijna" aangesloten want eind 2022, begin 2023 zou het gerealiseerd moeten worden

edit: net geprobeerd: krijg nu ineens ook andere opties en snelheden?! en zie alleen nog maar koper. schijnbaar zijn ze bij KPN nu ook vergeten dat ze hier glas gaan aanleggen.
Meer waarschijnlijk: er stonden een paar data verkeerd waardoor jouw adres veel te vroeg naar KPN werd vrijgegeven (door KPN Netwerk) en dat is nu gecorrigeerd.
Normaal gaat dit in delen van het gehele gebied, waarbij de geplande aansluitdatum enkele maanden vooraf wordt vrijgegeven aan providers. Juist om dit soort dingen te voorkomen. Dat jij dit aanbod al kreeg maar je adres pas voor over een jaar gepland staat leek me al heel vreemd... Er kan zoveel gebeuren in een jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-09 16:29
ANdrode schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 10:51:
[...]

Ik zie ze vaker van Ziggo langs de deuren gaan dan van KPN in onze buurt ;). Maar dat was eigenlijk ook omdat vrijwel de hele straat op een enkeling na bij een DSL provider zat (max 50Mb, dat wel, maar afin). En die Ziggo verkoper wilde maar niet geloven dat dat mogelijk was dat er meer dan 10Mb geleverd kan worden op DSL. Als bewijs vroeg hij dus ook even een speedtest te laten zien. :D Heeft niks meer met verkopen te maken op dat moment maar meer wie er het verst kan pissen. :')

Jammer genoeg trof de verkoper dus de verkeerde en had ik hem haarfijn uitgelegd dat de staat van de coax in de straat al ruk was en dat DSL stabiel en snel zat was voor vrijwel alle (oudere/gepensioneerde) klanten. Prima als hij langs de deuren gaat, maar ga geen leugens ophangen dat alles wat niet Ziggo heet volkomen kut is

Inmiddels ligt er overal glas en Ziggo levert hier met giganet op dit moment max 600Mbps. En toen waren de rollen omgedraaid >:). Laatste tijd hebben we elke maand van Ziggo wel een aanbieding in de bus, voor de aanleg van glasvezel zag je ze nooit. Ze voelen nattigheid en hebben al een leger aan verkopers het dorp ingestuurd.

Ik geef mensen wel eerlijk het advies om op de kabel/DSL te blijven als ze geen zin hebben in gedoe en het allemaal prima is voor ze. Bel af en toe voor een aanbieding (toverwoord glasvezel) en je tekent een jaartje bij voor 39 euro. Prima toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
krakendmodem schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 13:01:
[...]
Inmiddels ligt er overal glas en Ziggo levert hier met giganet op dit moment max 600Mbps. En toen waren de rollen omgedraaid >:). Laatste tijd hebben we elke maand van Ziggo wel een aanbieding in de bus, voor de aanleg van glasvezel zag je ze nooit. Ze voelen nattigheid en hebben al een leger aan verkopers het dorp ingestuurd.
Het kan kennelijk uit, die deur tot deur marketing...

Ik zou zo tekenen bij een andere ISP waar ik een altijd eerlijke prijs krijg. Ik moet alleen de conclusie trekken dat een ISP meer omzet haalt door "plakkende" klanten en marketing dan met een altijd eerlijke propositie.
offtopic:
En zodra ik voor ~60 euro extra een jaar KPN mobiel+internet thuis kan nemen ipv T-Mobile overweeg ik ze ook, zelfs als dat zo'n "na het eerste jaar bellen of je wordt geschoren" situatie is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09 17:54
Na 10 jaar Ziggo (vooral voor F1 blijven hangen de laatste jaren, maar aangezien dat gaat verhuizen..) nu toch maar de knoop door gehakt en KPN glasvezel & TV besteld. Eerste half jaar korting scheelt alweer volgend jaar en daarna kwam ik 1 euro lager uit, maar dan komt er ook nog korting van de mobiel bovenop. Ben heel benieuwd hoe dit gaat bevallen.

[ Voor 13% gewijzigd door Southern Sun op 11-12-2021 17:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-09 06:59
Misschien een interessante video voor de mensen die voor het eerst met KPN glasvezel in aanraking komen :) .

[ Voor 35% gewijzigd door dutchnltweaker op 12-12-2021 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Southern Sun schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 17:31:
Na 10 jaar Ziggo (vooral voor F1 blijven hangen de laatste jaren, maar aangezien dat gaat verhuizen..) nu toch maar de knoop door gehakt en KPN glasvezel & TV besteld. Eerste half jaar korting scheelt alweer volgend jaar en daarna kwam ik 1 euro lager uit, maar dan komt er ook nog korting van de mobiel bovenop. Ben heel benieuwd hoe dit gaat bevallen.
Misschien beetje lastig en te vroeg voor jou en of te laat voor anderen maar huidige F1 wedstrijd is via KPN gratis op kanaal 233 vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
waar kan ik mijn softwareversie zien van mijn modem als in inlog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glassertje
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20:43
Farabi schreef op zondag 12 december 2021 @ 23:53:
Misschien handig als je erbij vermeld welk modem je hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Glassertje schreef op maandag 13 december 2021 @ 00:10:
[...]

Misschien handig als je erbij vermeld welk modem je hebt?
Sorry, kpn box 12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenosync
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-09 14:36
Misschien kan iemand mij hier helpen maar ik heb glasvezel van kpn in mijn woning alleen bied kpn geen glasvezel aan via hun kpn kabel? Als ik internet wil afsluiten bij kpn dan geeft hij aan dat mijn max 200mbit en 32mbit upload is via kopperkabel maar via xs4all heb ik 500/500 via het KPN glasvezel netwerk?

Is dit omdat kpn niet geupdate word en hij dus eigenlijk niet ziet dat ik glasvezel in mijn huis heb of mis ik hier iets?

Ik ga sowieso morgen even bellen naar kpn met de vraag wat hier fout gaat maar misschien heeft ondertussen iemand hier een idee.

[ Voor 14% gewijzigd door Xenosync op 13-12-2021 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-09 07:39
Xenosync schreef op maandag 13 december 2021 @ 00:32:
Misschien kan iemand mij hier helpen maar ik heb glasvezel van kpn in mijn woning alleen bied kpn geen glasvezel aan via hun kpn kabel? Als ik internet wil afsluiten bij kpn dan geeft hij aan dat mijn max 200mbit en 32mbit upload is via kopperkabel maar via xs4all heb ik 500/500 via het KPN glasvezel netwerk?

Is dit omdat kpn niet geupdate word en hij dus eigenlijk niet ziet dat ik glasvezel in mijn huis heb of mis ik hier iets?

Ik ga sowieso morgen even bellen naar kpn met de vraag wat hier fout gaat maar misschien heeft ondertussen iemand hier een idee.
Wat krijg je te zien als je postcode checkt op KPN Netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:02
Wat apart hoe die check werkt. In mijn straat ligt ook glasvezel, en ik ben aangesloten, maar mijn onderburen niet (je kon daar zelf voor kiezen destijds) en er liggen dus nog een aantal oranje sprietjes die hier uit de stoep steken voor mensen die misschien later aangesloten willen worden (zoals m'n onderburen)?

Alleen als je dus nu die postcodecheck doet op m'n onderburen, dan staat er dat er alleen koper beschikbaar is, terwijl op m'n eigen woning zegt ie netjes glasvezel. Dit is toch heel apart dat er dan niet wordt gezegd 'glasvezel mogelijk'? Dus stel; je wilt het huis kopen van m'n onderburen dan wordt er glashard gezegd dat er alleen koper ligt terwijl je daar dus prima glas kunt laten aansluiten :? lopen ze hier niet klanten door mis? Er hoeft alleen maar een gaatje geboord te worden en het vezeltje er doorheen en klaar..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Xenosync schreef op maandag 13 december 2021 @ 00:32:

Dan gaat er ergens iets mis in de KPN postcodechecker maar dat had je zelf ook al wel bedacht vermoed ik. Dat kunnen honderd dingen zijn. Als je alleen dit weekend hebt gecheckt zou het kunnen dat het een dagje niet goed heeft gewerkt door updates in het achterliggende systeem (en die waren er dit weekend).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
spokje schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:40:
Wat apart hoe die check werkt. In mijn straat ligt ook glasvezel, en ik ben aangesloten, maar mijn onderburen niet (je kon daar zelf voor kiezen destijds) en er liggen dus nog een aantal oranje sprietjes die hier uit de stoep steken voor mensen die misschien later aangesloten willen worden (zoals m'n onderburen)?

Alleen als je dus nu die postcodecheck doet op m'n onderburen, dan staat er dat er alleen koper beschikbaar is, terwijl op m'n eigen woning zegt ie netjes glasvezel. Dit is toch heel apart dat er dan niet wordt gezegd 'glasvezel mogelijk'? Dus stel; je wilt het huis kopen van m'n onderburen dan wordt er glashard gezegd dat er alleen koper ligt terwijl je daar dus prima glas kunt laten aansluiten :? lopen ze hier niet klanten door mis? Er hoeft alleen maar een gaatje geboord te worden en het vezeltje er doorheen en klaar..?
Normaliter is dat ook zo maar dan staat er in de achterliggende database nog een extra reden waarom de kabel niet naar binnen is gebracht. En die reden zorgt ervoor dat het op de postcodechecker niet (direct) beschikbaar is. Meestal een "geen toestemming VVE/WoCo", "technische obstructie" of "wordt geblokkeerd door andere bewoner".

Bij de meeste woningen waar de kabel wel buiten klaar ligt is de reden van niet aangesloten "geen toestemming bewoner" of "na aantal pogingen niet thuis". In die gevallen zie je wel gewoon glasvezel als bestelbaar en wordt deze na een bestelling alsnog binnen gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
Barre73 schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:51:
[...]

Normaliter is dat ook zo maar dan staat er in de achterliggende database nog een extra reden waarom de kabel niet naar binnen is gebracht. En die reden zorgt ervoor dat het op de postcodechecker niet (direct) beschikbaar is. Meestal een "geen toestemming VVE/WoCo", "technische obstructie" of "wordt geblokkeerd door andere bewoner".

Bij de meeste woningen waar de kabel wel buiten klaar ligt is de reden van niet aangesloten "geen toestemming bewoner" of "na aantal pogingen niet thuis". In die gevallen zie je wel gewoon glasvezel als bestelbaar en wordt deze na een bestelling alsnog binnen gebracht.
Ja precies, dat laatste zal hier ook het geval zijn, maar dan is het toch gek dat het niet bestelbaar is volgens de checker :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
spokje schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:01:
[...]

Ja precies, dat laatste zal hier ook het geval zijn, maar dan is het toch gek dat het niet bestelbaar is volgens de checker :)
Stuur me de postcode+huisnr eens in een DM? Dan kijk ik even. ben ook wel benieuwd nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekenbakkertje
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-03 20:36
Nazlive schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 09:32:
Als je die wil stuur me maar een berichtje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
spokje schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:01:
[...]

Ik heb even gekeken met de adresgegevens die je stuurde. Inmiddels is je onderbuurman wel gewoon bestelbaar hoor. Als ik op kpn.com kijk zie ik staan: "Je krijgt zonder extra kosten internet via het glasvezelnetwerk." Wellicht dezelfde hick-up in de checker als een stukje hierboven bij Xenosync?

Wel moet ik er even bij aangeven dat toevoeging A en B allebei nog niet als gereed zijn afgemeld. Dus er is nog steeds een plandatum voor aansluiting op deze adressen. Als deze plandatum tijdelijk wordt weg geparkeerd naar bijvoorbeeld 31 december 2022 (totdat er weer een goede planning kan worden gemaakt) zie je dat een paar dagen later terug in de postcodechecker van kpn.com als "alleen koper leverbaar"
Dat zou hier maar zo ook gebeurd kunnen zijn, dat kan ik niet zien.
Geeft wel meteen aan hoe belangrijk het is om een plandatum goed te houden en mee te laten schuiven als het toch niet lukt om wat voor reden dan ook. Wegparkeren is eigenlijk altijd een slecht idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
O ja apart inderdaad, want ik (appartement A) zit toch al een paar maand te internetten via KPN glas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-09 21:38

MeNTaL_TO

The future is not set

Farabi schreef op zondag 12 december 2021 @ 23:53:
Hoe kan je dat nu niet vinden?

Onder My Modem
Hardware Version 1.0
Software Version SGEJ10000312

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazlive
Koekenbakkertje schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:04:
[...]

Als je die wil stuur me maar een berichtje
Ik heb inmiddels via via het al een code ontvangen. Toch bedankt voor het aanbod! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
ik zit op softwareversie SGEJ10000448. is dit de versie die is teruggedraaid of nieuwer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Laatst online: 27-09 20:48
MeNTaL_TO schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:18:
[...]

Hoe kan je dat nu niet vinden?

Onder My Modem

[...]
Deze nieuwe software update is er ook SGEJ10000448 maar daar schijnt veel problemen mee te zijn wegens wegvallende verbindingen.
Nu wordt er een Rol back aangevraagd bij KPN op de forum voor terug zetting naar 312 maar nog problemen zijn.

Kan geen link vinden op tweakers rond dit probleem.

Heb pas geleden zelf de Box V12 ontvangen wegens wijziging abonnement, zit nog op de oude Experia V8.

Maar ga de nieuwe Box V12 niet aansluiten ondanks dat software 312 op zit, lees veel problemen rond de V12 blijf voorlopig op de oude modem zitten, alleen zal KPN de snelheid op de oude modem op 1Gbit voorlopig moeten omzetten, modem zelf is al omgezet op die snelheid in de specificaties als ik inlog in de modem.

Maar de snelheid verbinding is niet gewijzigd zit nog steeds op 100Mbit/s op de glasvezel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Laatst online: 27-09 20:48
Farabi schreef op maandag 13 december 2021 @ 18:32:
ik zit op softwareversie SGEJ10000448. is dit de versie die is teruggedraaid of nieuwer?
Dat is de nieuwer versie die wordt terug gedraad wegens wegvallende verbindingen je moet zelf een rol back naar 312 aan vragen op de KPN forum als je problemen ondervind, KPN doet dat niet vanzelf.

https://forum.kpn.com/int...ostid=1429242#post1429242

[ Voor 11% gewijzigd door J.E. Weinor op 13-12-2021 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:38

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Sinds vanmorgen ben ik weer terug op KPN glasvezel. Nu heb ik een eigen firewall welke ik wil gebruiken, maar ik heb een vaag probleem.
Ik krijg netjes een IPv4 adres via PPPoE (VLAN 6, MTU 1492) alleen kan ik de meeste sites niet benaderen. Ik kan alles pingen/tracerouten vanaf mijn laptop. Ping vanaf de firewall werkt wel, maar de traceroute verdwijnt ergens (time-out)
Alle Google sites (Google, YouTube etc.) werken. nu.nl doet het, maar traag. Bij de rest krijg ik gewoon time-outs.

edit: op de ExperiaBox werkt het natuurlijk wel allemaal

Ik kan mijn vinger er niet op leggen, iemand die dit bekend voorkomt?

[ Voor 5% gewijzigd door The GUI op 15-12-2021 13:58 ]

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
The GUI schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:49:
Sinds vanmorgen ben ik weer terug op KPN glasvezel. Nu heb ik een eigen firewall welke ik wil gebruiken, maar ik heb een vaag probleem.
Ik krijg netjes een IPv4 adres via PPPoE (VLAN 6, MTU 1492) alleen kan ik de meeste sites niet benaderen. Ik kan alles pingen/tracerouten vanaf mijn laptop. Ping vanaf de firewall werkt wel, maar de traceroute verdwijnt ergens (time-out)
Alle Google sites (Google, YouTube etc.) werken. nu.nl doet het, maar traag. Bij de rest krijg ik gewoon time-outs.

Het zou met de MTU size te maken kunnen hebben.

KPN ondersteunt overigens een MTU van 1500 op PPPoE (rfc4638).
In dat geval zou je je fysieke interface een MTU van 1512 moeten geven, VLAN 6 een MTU van 1508 en de PPPoE 1500.

Als je firewall/router dat niet ondersteunt, dan zou je kunnen kijken naar MSS clamping op je PPPoE interface.
Stel hier dan de waarde 1448 in.
1500 - 4 - 8 - 40 = 1448
(MTU - 802.1q - PPPoE - IPv4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-09 18:14
Dennis-L schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:25:
[...]

Het zou met de MTU size te maken kunnen hebben.

KPN ondersteunt overigens een MTU van 1500 op PPPoE (rfc4638).
In dat geval zou je je fysieke interface een MTU van 1512 moeten geven, VLAN 6 een MTU van 1508 en de PPPoE 1500.

Als je firewall/router dat niet ondersteunt, dan zou je kunnen kijken naar MSS clamping op je PPPoE interface.
Stel hier dan de waarde 1448 in.
1500 - 4 - 8 - 40 = 1448
(MTU - 802.1q - PPPoE - IPv4)
Ik heb ook een tijdje met een MTU van 1492 gedraaid, maar toen heb ik daar eigenlijk heel weinig van gemerkt.
Nu heeft mijn PPPoE sessie wel een MTU van 1500. Bij mijn router (OpenWRT) hebben dan zowel VLAN als fysieke interface een MTU van 1508.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
Muis666 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:50:
[...]

Ik heb ook een tijdje met een MTU van 1492 gedraaid, maar toen heb ik daar eigenlijk heel weinig van gemerkt.
Nu heeft mijn PPPoE sessie wel een MTU van 1500. Bij mijn router (OpenWRT) hebben dan zowel VLAN als fysieke interface een MTU van 1508.
Ha ja, ik denk ook niet per se dat het het probleem is.
Maar het zou iets kunnen zijn om naar te kijken om de MTU size uit te sluiten :)

En ja, een MTU van 1508 op zowel de fysieke interface als VLAN 6 is ook prima inderdaad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HouseQ
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:50
The GUI schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:49:

Ik had toevallig vandaag exact hetzelfde nadat mijn KPN fiber opgeleverd was. Ik gebruik een SophosXG home. Bij mij was het opgelost door VLAN config weg te gooien en direct PPPOE op een gewone interface te zetten waarbij ik in de dsl settings een VLANid kon meegeven. Nu IPTV nog werkend krijgen haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:38

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

HouseQ schreef op woensdag 15 december 2021 @ 18:33:
[...]

Ik had toevallig vandaag exact hetzelfde nadat mijn KPN fiber opgeleverd was. Ik gebruik een SophosXG home. Bij mij was het opgelost door VLAN config weg te gooien en direct PPPOE op een gewone interface te zetten waarbij ik in de dsl settings een VLANid kon meegeven. Nu IPTV nog werkend krijgen haha
Oh wauw volgens mij heb jij mijn oplossing gevonden *O*

Hier ook een Sophos XG, maar nog niet bedacht het via de dsl settings te doen. Zodra hier internet er even uit mag dan ga ik het omzetten. Thanks! _/-\o_

Oh ja, IPTV op een XG gaat niet lukken. Sophos ondersteunt geen DHCP options als client zijnde… net zoals ze DHCPv6-PD al 5 jaar niet supporten op de XG, maar wel op de SG series

Edit: omgezet en het werkt. Ping naar 1.1.1.1 is van 3-4 ms naar strak 3ms gegaan 8)

[ Voor 5% gewijzigd door The GUI op 16-12-2021 15:12 ]

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

• Tomba

Tomba

KPN was er vroeg bij vanochtend :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q53dGz_XqzT7tpLQOlwilCqsymk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JTyrzy315k21VaWbh3SYv5mD.jpg?f=fotoalbum_large
Om 8.00 stipt was de monteur hier en 8.05 stond ie alweer buiten. Experia geval hoefde niet eens uit de doos ;)
Helaas haal ik door dat &@&^%#%^#&^ PPPoE geen linespeed (FortiGates doen geen PPPoE offloading dus die client draait op een enkele CPUcore waardoor ik rond de 650Mbit blijft steken) maar goed het is nog altijd substantieel goedkoper én sneller dan xs4all.

CPU grafiekje (4 Cores vandaar ~25%) van download van een Linux ISOtje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/738lZUXIk0HHDUyiHBZUi1oseJE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OqVFic7iV8HWJenc4TqPghCv.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Kmagw-x6Ncgj6SnCDBpkd9C-J0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/20BAJNM15wolhg4PrRrico8T.png?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door Tomba op 16-12-2021 09:09 ]

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23:57
Tomba schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:01:
Helaas haal ik door dat &@&^%#%^#&^ PPPoE geen linespeed (FortiGates doen geen PPPoE offloading dus die client draait op een enkele CPUcore waardoor ik rond de 650Mbit blijft steken)
Kan je die iets verder uitleggen? Ik krijg hem ook niet hoger dan 650 bij een speedtest (op de bekabelde router) dus dit is misschien hetzelfde maar ik snap niet zo goed wat je bedoelt met bovenstaande quote.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Compuchip87 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:12:
[...]

Kan je die iets verder uitleggen? Ik krijg hem ook niet hoger dan 650 bij een speedtest (op de bekabelde router) dus dit is misschien hetzelfde maar ik snap niet zo goed wat je bedoelt met bovenstaande quote.
KPN gebruikt (om voor mij niet helemaal duidelijke redenen) PPPoE als encapsulatie protocol van het verkeer. Mijn Firewall spreekt dit protocol wel maar kan dit niet offloaden waardoor het op de processor moet draaien. Die is niet snel genoeg om 1 Gbit te halen helaas. Is overigens een bekend probleem, pfsense en dergelijke hebben hier ook last van helaas.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-09 14:15
Overstap service kwam nu met 12 januari maar wilde alleen een dagoverstap regelen. Ik heb liever wat meer marge. Dus gisteren de overstap service geschrapt. Vervolgens kon ik de datum naar voren halen naar 22 december. Vandaag krijg ik een mailtje dat de apparatuur is verzonden :).

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• sdk1985
Tomba schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:42:
[...]

KPN gebruikt (om voor mij niet helemaal duidelijke redenen) PPPoE als encapsulatie protocol van het verkeer. Mijn Firewall spreekt dit protocol wel maar kan dit niet offloaden waardoor het op de processor moet draaien. Die is niet snel genoeg om 1 Gbit te halen helaas. Is overigens een bekend probleem, pfsense en dergelijke hebben hier ook last van helaas.
Is dat niet een gevolg van de keuze van KPN om het PON (gedeelde verbindingen) aan te leggen?

• Tomba

Tomba

sdk1985 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:13:
[...]

Is dat niet een gevolg van de keuze van KPN om het PON (gedeelde verbindingen) aan te leggen?
Nee, sowieso heb ik geen (G)PON. Daarnaast had ik ook bij xs4all al PPPoE (maar toen 200/200 en dat trekt mijn Firewall dus nog wel ;) )

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:31
sdk1985 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:09:
Overstap service kwam nu met 12 januari maar wilde alleen een dagoverstap regelen. Ik heb liever wat meer marge. Dus gisteren de overstap service geschrapt. Vervolgens kon ik de datum naar voren halen naar 22 december. Vandaag krijg ik een mailtje dat de apparatuur is verzonden :).
Meer marge voor... ?
Bij je oude provider gaat de stekker er pas uit als KPN meld dat alles goed gaat. Zolang de glas verbinding 't niet doet, blijft je oude/huidige provider in de lucht.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

• sdk1985
Nnoitra schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:31:
[...]

Meer marge voor... ?
Bij je oude provider gaat de stekker er pas uit als KPN meld dat alles goed gaat. Zolang de glas verbinding 't niet doet, blijft je oude/huidige provider in de lucht.
Los van de functioneren van de verbinding an sich zal ik ook nog het één en ander in moeten stellen.

• Tomba

Tomba

sdk1985 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:50:
[...]

Los van de functioneren van de verbinding an sich zal ik ook nog het één en ander in moeten stellen.
Ligt eraan, ik ben vanochtend overgestapt van xs4all naar KPN en heb geen downtime gehad. (VLAN en dergelijke zijn namelijk identiek) Alleen adminstratieve aanpassing waarbij profiel van xs4all naar KPN gezet s.

[ Voor 9% gewijzigd door Tomba op 16-12-2021 14:59 ]

• Nnoitra
  • Laatst online: 22:31
sdk1985 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:50:
[...]

Tenzij je alles (hardware?) wat je in moet stellen dubbel hebt, heb je alsnog downtime zodra je het uit de werkende set-up haalt :?

Maar goed, tis jouw keuze.
Succes met nog het één en ander in te stellen (y)

Sarcasm is my superpower! What's yours?

• LCD_viewer
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ik heb sinds mijn "heraansluiting" op het KPN netwerk met een gpon verbinding een irritant probleem.

Er draait een pfsense machine die een ppoe verbinding opzet op een nic die vlan6 gebruikt. Instellingen indentiek gebleven er is alleen een nieuw gpon kastje (nokia) ingeregeld door de KPN monteur.
Nu wil het zo de verbinding is snel en wordt goed opgebouwd maar de uptime van de verbinding is niet constant.
De verbinding is tijdelijk even verbroken om daarna weer te gaan werken.
Dat is met wisselende tussentijden : soms 22uur , dan weer 4 uur of minder, dan 17uur etc. etc. volkomen random.

Hebben meer mensen hier wel eens wat van gemerkt ?

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001

Ankh

|true

Tomba schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:01:
KPN was er vroeg bij vanochtend :)
[Afbeelding]
Om 8.00 stipt was de monteur hier en 8.05 stond ie alweer buiten. Experia geval hoefde niet eens uit de doos ;)
Helaas haal ik door dat &@&^%#%^#&^ PPPoE geen linespeed (FortiGates doen geen PPPoE offloading dus die client draait op een enkele CPUcore waardoor ik rond de 650Mbit blijft steken) maar goed het is nog altijd substantieel goedkoper én sneller dan xs4all.

CPU grafiekje (4 Cores vandaar ~25%) van download van een Linux ISOtje:
[Afbeelding][Afbeelding]
Welke FG heb je? Want nieuwere generaties hebben wel offoading.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• Tomba

Tomba

Ankh schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:06:
[...]

Welke FG heb je? Want nieuwere generaties hebben wel offoading.
61F, oftewel laatste generatie. Welke zouden volgens jou PPPoE offload hebben? Is nieuws voor mij namelijk dat dat er nu (eindelijk) zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
Tomba schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:57:
[...]

Ligt eraan, ik ben vanochtend overgestapt van xs4all naar KPN en heb geen downtime gehad. (VLAN en dergelijke zijn namelijk identiek) Alleen adminstratieve aanpassing waarbij profiel van xs4all naar KPN gezet s.
Ik kom van Ziggo.
Nnoitra schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:36:
[...]

Tenzij je alles (hardware?) wat je in moet stellen dubbel hebt, heb je alsnog downtime zodra je het uit de werkende set-up haalt :?

Maar goed, tis jouw keuze.
Succes met nog het één en ander in te stellen (y)
Niks houd je tegen om twee modems met dezelfde switch te verbinden dus die aanname klopt niet. Het zijn je settings die bepalen via welke route de boel loopt (zowel uitgaand als binnen komend).

Maar het gaat mij helemaal niet om zero downtime. Je kan bij zo'n overstap altijd tegen onverwachte problemen aanlopen en dan is het prettig wanneer je gewoon de oude setup kan herstellen en daarna op je gemak op onderzoek kan gaan. Ik heb geen zin om dat persé op dag X op te moeten lossen. Verder loopt mijn contract uberhaupt tot 15 januari dus dan zou ik een week of 3 later pas kunnen genieten van de hogere upload :X .

• Dennis-L
sdk1985 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:13:
[...]

Zeker niet.
KPN-WBA gebruikt al jaren PPPoE, ook gewoon op AON verbindingen.

• Dennis-L
LCD_viewer schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:03:
Ik heb sinds mijn "heraansluiting" op het KPN netwerk met een gpon verbinding een irritant probleem.

Er draait een pfsense machine die een ppoe verbinding opzet op een nic die vlan6 gebruikt. Instellingen indentiek gebleven er is alleen een nieuw gpon kastje (nokia) ingeregeld door de KPN monteur.
Nu wil het zo de verbinding is snel en wordt goed opgebouwd maar de uptime van de verbinding is niet constant.
De verbinding is tijdelijk even verbroken om daarna weer te gaan werken.
Dat is met wisselende tussentijden : soms 22uur , dan weer 4 uur of minder, dan 17uur etc. etc. volkomen random.

Hebben meer mensen hier wel eens wat van gemerkt ?
Kan demping zijn.
GPON is gevoeliger voor demping geloof ik.

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-09 17:02
sdk1985 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:42:
[...]

Ik kom van Ziggo.

[...]

Niks houd je tegen om twee modems met dezelfde switch te verbinden dus die aanname klopt niet. Het zijn je settings die bepalen via welke route de boel loopt (zowel uitgaand als binnen komend).

Maar het gaat mij helemaal niet om zero downtime. Je kan bij zo'n overstap altijd tegen onverwachte problemen aanlopen en dan is het prettig wanneer je gewoon de oude setup kan herstellen en daarna op je gemak op onderzoek kan gaan. Ik heb geen zin om dat persé op dag X op te moeten lossen. Verder loopt mijn contract uberhaupt tot 15 januari dus dan zou ik een week of 3 later pas kunnen genieten van de hogere upload :X .
Ik ben ook overgestapt van Ziggo naar KPN. De Ziggo lijn werd pas afgeschakeld toen de KPN lijn beschikbaar was. En de Ziggo verbinding ging niet direct helemaal uit. De snelheid ging terug, maar er was nog wel verbinding. Dat heb ik nog even gebruikt toen ik mijn eigen router, iptv, telefonie en thuisnetwerkje aan het instellen was.

• sdk1985
Antonius schreef op donderdag 16 december 2021 @ 19:21:
[...]

Ik ben ook overgestapt van Ziggo naar KPN. De Ziggo lijn werd pas afgeschakeld toen de KPN lijn beschikbaar was. En de Ziggo verbinding ging niet direct helemaal uit. De snelheid ging terug, maar er was nog wel verbinding. Dat heb ik nog even gebruikt toen ik mijn eigen router, iptv, telefonie en thuisnetwerkje aan het instellen was.
Klinkt wel netjes. Ik wordt nu 10 januari door Ziggo gebeld om te vragen of de opzegging per 15 ingezet kan worden. Vond ik ook wel netjes.

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-09 17:02
Ja dat vond ik ook. Ik had het niet verwacht, wist het niet op voorhand en ik weet niet of het een officiële standaard procedure is. Maar bij mij was het Ziggo lijntje na oplevering van de KPN lijn dus wel trager maar niet direct afgesneden.

• Soundwork
Dennis-L schreef op donderdag 16 december 2021 @ 18:12:
[...]

Kan demping zijn.
GPON is gevoeliger voor demping geloof ik.
Klopt, demping speelt een grotere rol bij XGSPON of GPON dan bij AON.
Maar dat zou KPN toch moeten kunnen zien?

• Dennis-L
Soundwork schreef op donderdag 16 december 2021 @ 21:23:
[...]

Klopt, demping speelt een grotere rol bij XGSPON of GPON dan bij AON.
Maar dat zou KPN toch moeten kunnen zien?
Als ze dat op afstand uit kunnen lezen wel.
Volgens mij kan het zelf ook uitlezen door op de ONT in te loggen

• Soundwork
Dennis-L schreef op donderdag 16 december 2021 @ 21:38:
[...]

Ik weet niet in hoeverre ze kunnen meten met de tool bij GPON of XGSPON.
Bij mijn AON patch konden ze demping gewoon uitlezen (moest Box12 wel aangesloten zijn) en die was bij gelukkig goed. Maar zoals al gezegd... ik heb AON en daar speelt demping minder snel een rol van bij xPON.

• Ankh

Ankh

|true

Tomba schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:34:
[...]

61F, oftewel laatste generatie. Welke zouden volgens jou PPPoE offload hebben? Is nieuws voor mij namelijk dat dat er nu (eindelijk) zou zijn.
Vanaf de E serie zit de SoC offloading erin. Ik had een D serie en die kwam tot 190Mbps. Weet niet of je wat moet activeren…

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• Tomba

Tomba

Ankh schreef op donderdag 16 december 2021 @ 22:39:
[...]

Vanaf de E serie zit de SoC offloading erin. Ik had een D serie en die kwam tot 190Mbps. Weet niet of je wat moet activeren…
Ik vrees dat je dan verkeerd geïnformeerd bent want dat is dus niet zo, zie https://community.fortine...196337?externalID=FD45971
PPPoE Interface.

PPPoE is commonly used to connect to the provider edge.
It is handled by a PPP software process and connections are terminated in virtual interfaces where traffic is not able to be handled by hardware acceleration.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCD_viewer
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Dennis-L schreef op donderdag 16 december 2021 @ 21:38:
[...]

Mmhm demping, ja heb daar zelf weinig invloed op, bij de (her)aansluiting onlangs moest de monteur even in de wijkcentrale weer het "licht" aandoen. Exacte db meting heb ik niet gezien.

Klinkt aannemelijk. Zelf zit ik te denken aan mogelijk meer klanten en zit de lijn dus meer tegen de overboeking aan, kan dat uberhaüpt invloed hebben ?

En hoe zou ik op de ONT kunnen inloggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Laatst online: 27-09 13:28
Antonius schreef op donderdag 16 december 2021 @ 20:46:
Ja dat vond ik ook. Ik had het niet verwacht, wist het niet op voorhand en ik weet niet of het een officiële standaard procedure is. Maar bij mij was het Ziggo lijntje na oplevering van de KPN lijn dus wel trager maar niet direct afgesneden.
Ik werd niet gebeld, maar nadat alles door KPN werd verplaatst, zelf contact gehad met Ziggo. Die kwamen met zo mooie aanbieding dat ik besloten heb om nog een jaartje bij Ziggo te blijven ;-)

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
bing69 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 07:29:
[...]

Ik werd niet gebeld, maar nadat alles door KPN werd verplaatst, zelf contact gehad met Ziggo. Die kwamen met zo mooie aanbieding dat ik besloten heb om nog een jaartje bij Ziggo te blijven ;-)
offtopic:
Kom je nou echt speciaal posten in dit topic om te vertellen dat je bij Ziggo blijft :?

Hier nu een jaar glasvezel van KPN en niets meer dan lof, eerst had ik 200/200, want vond 1000/500 nogal raar, maar sinds een paar maanden nu ook 1000/1000 en rock-stable. Pas geleden nog een verlengingsvoorstel gehad en betaal nu nét iets minder dan Ziggo, maar heb wel 1Gbit/s upload en IPv4 en IPv6 zonder problemen.

Alles via mijn eigen PFSense doos en zelfs tevreden met het IPTV kastje, snel, simpel en doet het altijd (de 4K Arris)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
LCD_viewer schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 00:20:
[...]

Mmhm demping, ja heb daar zelf weinig invloed op, bij de (her)aansluiting onlangs moest de monteur even in de wijkcentrale weer het "licht" aandoen. Exacte db meting heb ik niet gezien.

Klinkt aannemelijk. Zelf zit ik te denken aan mogelijk meer klanten en zit de lijn dus meer tegen de overboeking aan, kan dat uberhaüpt invloed hebben ?

En hoe zou ik op de ONT kunnen inloggen?
Ik weet niet of het bij die van KPN kan, maar bij die van T-Mobile staat op de achterzijde een ip adres en wachtwoord.
JB in "[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
Als dat bij die van KPN ook op de achterzijde staat, dan even op een laptop een handmatig ip adres instellen en inloggen met het wachtwoord dat op de achterzijde staat.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennis-L op 17-12-2021 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh

Ankh

|true

Tomba schreef op donderdag 16 december 2021 @ 23:06:
[...]

Ik vrees dat je dan verkeerd geïnformeerd bent want dat is dus niet zo, zie https://community.fortine...196337?externalID=FD45971

[...]
En de oplossing staat er onder, maak gebruik van een fysieke poort in plaats van een virtuele..
Solution
Use physical or VLAN interfaces that bind to fixed ports in order for traffic offloading to NP (network processors).
Maar ik kan het anders wel eens navragen bij Fortinet. Er zijn namelijk diverse forum posts dat men met een 60E wel Gigabit snelheden haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Ankh schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 09:07:
[...]

En de oplossing staat er onder, maak gebruik van een fysieke poort in plaats van een virtuele..

[...]

Maar ik kan het anders wel eens navragen bij Fortinet. Er zijn namelijk diverse forum posts dat men met een 60E wel Gigabit snelheden haalt.
De enige manier om die ik kan bedenken om PPPoE fysiek te krijgen is er een apparaat tussen mikken die het PPPoE gedeelte doet, de FGT doet zelf expliciet geen PPPoE offloading. (Wat je ook ziet aan de enkel CPU Core die door t PPP proces gemaxt wordt op mijn 61F) Helaas lijken er geen ‘half bridge’ devices te zijn (heb als thuisgebruiker natuurlijk maar 1 IP adres) die t voor me zou kunnen oplossen…

Als je het na wil vragen graag, ben sowieso van plan een case te openen als ik daar tijd voor heb want de performance is toch wel teleurstellend voor zo’n beest ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Tomba op 17-12-2021 09:32 ]

Pagina: 1 ... 63 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen