[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 62 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-09 21:02
Jeej! _/-\o_ *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fNhZPl-NM_BdNBkpnJqZwRTblho=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/FNCfSk3oN5B9N0hIsF1GS9np.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QgHUpZB56lAsnpX4dochbjbonuM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5NUcKWFSzWfMpEjTyCLhHsWM.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/epkNCxYXyqtWA6hewiJXLilizKQ=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/App4w2M7LZNe0nZffLodJ2UN.png?f=fotoalbum_medium

First tests completed! In de vakantie rustig aan alles aansluiten en optimalisaties uitvoeren.

* Yonix is happy! 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:28

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Yonix schreef op donderdag 2 december 2021 @ 18:17:
Jeej! _/-\o_ *O*

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

First tests completed! In de vakantie rustig aan alles aansluiten en optimalisaties uitvoeren.

* Yonix is happy! 8)
Nette snelheden :) Ik nog precies 2 weken wachten voor de overstap… Heb nu xs4all 200/200 en ga naar KPN 1000/1000. Vreemd genoeg sturen ze een monteur langs( zou zeggen dat dat niet nodig was.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-09 20:38
JB schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:08:
@Wildfire morgen komt monteur. Tot zover kudo's hoe de informatievoorziening is, zeker ook met corona. Hoe is het normaliter geregeld, komt deze eerst naar ons of gaat ie patchen en dan door? Anders kan ik wellicht al eea vtv regelen en opruimen mbt T-Mobile spullen.
Toen ik van T-Mobile naar KPN ging, werd ik gebeld door KPN monteur.
Omdat ik vanuit mijn appartement de POP kan zien, zag ik wanneer ze aankwamen.

Ze gaan eerst langs de POP nadat ze jou gebeld hebben, daarna wordt de NT aangesloten en de Box12 getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-09 17:25
coelho schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 19:15:
Ik heb gisteren met een redelijk aanbod mijn KPN kunnen verlengen. Nu krijg ik vandaag ineens de KPN Box 12 thuisgestuurd. Tot nu toe heb ik een Experia v9 die op zich alles doet wat ik wil. In huis heb ik 4 KPN Versterkers staan en daarmee is de verbinding dekkend. Heb voor een aantal apparaten een vast IP ingesteld in de verder beperkte ZTE software, maar zoals gezegd: alles werkt naar behoren.

Daarom hier de vraag of het de moeite is om op de Box 12 over te gaan zo lang die Experia werkt. Is die zoveel beter? En blijven mijn KPN WiFi Versterkers werken (het oude model, waar het op de zijkant geschreven staat)? Tot slot, als overstappen toch wel aan te raden is, is er een mogelijkheid om alle settings zo over te nemen of moet ik weer van nul af beginnen?
Iemand die me kan vertellen of er echt meerwaarde zit in de overstap van Experia v9 naar box 12? Ik moet mijn hele infrastructuur in huis, met 5 KPN WiFi Versterkers en tig apparaten met toegewezen IP overhoop halen...

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:19

JB

Cédric roelt!

Er is licht! Hopelijk weer een stabiele verbinding vanaf nu. :w T-Mobile!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wymTPn5G4Fq1qcJDnXUqm9BRxaQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vfb1vkx6jB4qV7Epa6GLhURt.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
JB schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 08:52:
Er is licht! Hopelijk weer een stabiele verbinding vanaf nu. :w T-Mobile!

[Afbeelding]
Gefeliciteerd! _/-\o_
Ze hebben de NT iets "ge-uplift" aan de buitenkant, grijs vlakje en ze plakken er nu ook een sticker op met het verzoek de NT te langen hangen, ook bij een verhuizing. Netjes.

Werkt het nu allemaal naar behoren en heb je nu ook de eigen router aan de NT hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Soundwork schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 12:57:
[...]

Gefeliciteerd! _/-\o_
Ze hebben de NT iets "ge-uplift" aan de buitenkant, grijs vlakje en ze plakken er nu ook een sticker op met het verzoek de NT te langen hangen, ook bij een verhuizing. Netjes.

Werkt het nu allemaal naar behoren en heb je nu ook de eigen router aan de NT hangen?
Jep we zijn online via de ERX. Vanochtend goed half uur de EB online gelaten na oplevering, daarna omgeprikt op de ERX. Alles kwam netjes up, maar ik kreeg intern geen sjoege... Was 1 dingetje vergeten :X Masquerade for WAN stond nog op VLAN300 ipv de PPPoE van KPN.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabes
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:47
Tom Paris schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:57:
Vorige week mijn bestaande KPN glasvezel abonnement verlengd. Aan mijn abonnement veranderd niets maar krijg net een mail 'Uw apparatuur is onderweg'. KPN helpdesk weet van niets, en zegt dat ik het maar moet beschouwen als "reserve apparatuur". Moet ik me zorgen maken dat er alsnog aansluitkosten geïncasseerd gaan worden?
Heb je ook TV van KPN en wat voor TV ontvangers heb je?
Ik kreeg vorig jaar toen ik de boel verlengde namelijk 2 4k ontvangers.
Had wellicht ook te maken dat ik toen over ging naar het Hussel aanbod vanuit het oude type propositie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:33
Mijn jaar korting van XS4ALL is vervallen, voordat ik weer ga bellen met XS4ALL, is er een reden om niet over te stappen naar Glasvezel van KPN?

Zit nu op 200Mb/s van XS4ALL en kan voor minder € naar 1Gbit/s (XS4ALL bied niet eens 1 Gb/s)
XS4ALL verbinding is stabiel etc., geen problemen mee. Hoe is dat bij KPN?

Wil met eigen router draaien (pfsense), heb al een SFP naar mijn TP Link switch om de boel verder in te richten.

Kan ook naar Tweak, maar die is wel een stuk duurder.
Zou wel graag 1Gb/s willen i.v.m. thuiswerken / servertjes / etc.

Dus.. waarom niet overstappen naar KPN? Prijs is nu wel heel redelijk.

Heb nu een TK01 FTU, heb een andere patchcover kit om naar de SFP te verbinden.
Er is geen risico dat ik opeens (verplicht ben) om een NTU te gebruiken toch? I.v.m. flexibiliteit wil ik de glasverbinding direct naar mijn switch, dan kan ik hem daar doorzetten naar de port die de routering doet (pfsense of Sophos XG Firewall of bv virtuele router etc / of tp-link / ubiquity) en scheelt vooral weer een afhankelijkheid / stroom(punt) voor de NTU.

Wat ik ook belangrijk vind, een vaste IP adres. Nu is dat bij KPN niet gegarandeerd maar in de praktijk wel het geval. Bij Tweak kan je dit aanvragen.

edit: enkel internet, geen telefoon of tv van KPN of andere provider.
edit2: vast IP

[ Voor 12% gewijzigd door RedHead op 03-12-2021 14:44 . Reden: geen iptv / vaste IP ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
RedHead schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:34:
Mijn jaar korting van XS4ALL is vervallen, voordat ik weer ga bellen met XS4ALL, is er een reden om niet over te stappen naar Glasvezel van KPN?

Zit nu op 200Mb/s van XS4ALL en kan voor minder € naar 1Gbit/s (XS4ALL bied niet eens 1 Gb/s)

Wil met eigen router draaien (pfsense), heb al een SFP naar mijn TP Link switch om de boel verder in te richten.

Er is geen risico dat ik opeens (verplicht ben) om een NTU te gebruiken toch? I.v.m. flexibiliteit wil ik de glasverbinding direct naar mijn switch, dan kan ik hem daar doorzetten naar de port die de routering doet (pfsense of Sophos XG Firewall of bv virtuele router etc / of tp-link / ubiquity) en scheelt vooral weer een afhankelijkheid / stroom(punt) voor de NTU.

Wat ik ook belangrijk vind, een vaste IP adres. Nu is dat bij KPN niet gegarandeerd maar in de praktijk wel het geval. Bij Tweak kan je dit aanvragen.

Of KPN een vast adres hanteert, weet ik niet zeker. Ik heb al wel hetzelfde adres sinds ik aangesloten ben.
De router via SFP kan je blijven gebruiken, zodra je gepatched blijft bij KPN Wholesale. Dus ik zou niet weten waarom je verplicht een NT moet gaan gebruiken. Ik heb zelf ook een SFP poort in gebruik met KPN. Echter kan dit alleen als je nu wel op AON/GoF zit en dat zit jij nu ook.

Ook het VLAN ID wijzigt niet. De PPPoE die XS4ALL gebruikt heeft login gegevens en van KPN vul je iets in (internet/internet of kpn/kpn).

Ik vind KPN heel stabiel, maar ik moet er wel bij vermelden dat ik niet het 1 Gbps abonnement heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

RedHead schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:34:

Ik ga precies deze overstap maken (200/200 xs4all—> 1000/1000 KPN) met name vanwege de kosten. Ik wilde eigenlijk naar Freedom maar die zijn nóg duurder dan xs4all….

Verschillen tussen KPN en xs4all die mij lang daar hebben gehouden:
  • Bij KPN heb je geen vast IP en kan je reverse DNS dus ook niet zetten zoals bij xs4all.
  • Newszilla
  • 1GB data SIM (gebruik ik in mijn auto)
  • Veranderingsangst (xs4all is super stabiel, in 4 jaar tijd 0 storingen)
Of je de FTU mag houden vraag ik me af. Zelf heb ik een NTU (die ook rechtstreeks mijn switch ingaat overigens ;) ) omdat mijn switch (en router) een stuk verderop staan en ik dus wat huiverig was voor de fragiele glasvezels. Desondanks komt KPN op de dag des veranderings langs… geen idee wat ze gaan doen? Lijkt me dat de huidige NTU gewoon ook werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Tomba schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 15:17:
[...]

Ik ga precies deze overstap maken (200/200 xs4all—> 1000/1000 KPN) met name vanwege de kosten. Ik wilde eigenlijk naar Freedom maar die zijn nóg duurder dan xs4all….

Verschillen tussen KPN en xs4all die mij lang daar hebben gehouden:
  • Bij KPN heb je geen vast IP en kan je reverse DNS dus ook niet zetten zoals bij xs4all.
  • Newszilla
  • 1GB data SIM (gebruik ik in mijn auto)
  • Veranderingsangst (xs4all is super stabiel, in 4 jaar tijd 0 storingen)
Of je de FTU mag houden vraag ik me af. Zelf heb ik een NTU (die ook rechtstreeks mijn switch ingaat overigens ;) ) omdat mijn switch (en router) een stuk verderop staan en ik dus wat huiverig was voor de fragiele glasvezels. Desondanks komt KPN op de dag des veranderings langs… geen idee wat ze gaan doen? Lijkt me dat de huidige NTU gewoon ook werkt.
Een FTU is het aansluitpunt/grondplaat en ligt vast in de woning, dus die hou je sowieso. ;)
De NT kan je gewoon hergebruiken, omdat KPN en XS4ALL beiden dezelfde operator gebruiken (KPN WBA). Je hoeft dus in POP ook niet omgepatched te worden. Alleen je port profile gaat naar KPN en daarbij ook de snelheid omhoog (mits je abonnement het toelaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Soundwork schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 15:37:
[...]

Een FTU is het aansluitpunt/grondplaat en ligt vast in de woning, dus die hou je sowieso. ;)
De NT kan je gewoon hergebruiken, omdat KPN en XS4ALL beiden dezelfde operator gebruiken (KPN WBA). Je hoeft dus in POP ook niet omgepatched te worden. Alleen je port profile gaat naar KPN en daarbij ook de snelheid omhoog (mits je abonnement het toelaat).
Ah op die fiets. Toen men bij mij kwam installeren kon ik kiezen uit 2 ‘opklik’ dingen, eentje met glas en eentje met rj45. Volgens mij moet ik dat ding met glas nog ergens hebben liggen zelfs :p
Ik hoop dat je gelijk hebt, dan heb ik namelijk geen downtime. PPPoE en Vlan zijn immers gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Ik zag opeens dat op mijn adres hussel 1 gbit beschikbaar was.
2 euro goedkoper om dan mijn huidige met 500/500. Ook maar mijn Sim only overgezet. Word ook 6 euro goedkoper.
Moet alleen wachten tot 6 december want dan krijg ik de experiabox 12. De 10 schijnt gbit niet aan te kunnen. Nu bijna 3 jaar bij kpn. Overstappen zou schelen maar ik heb echt zo’n stabiele verbinding dat ik liever voor een goede partij kies dan voor een stunter (wel afgeleerd door welkom energie ;))

Benieuwd of mijn netwerk ook lekker werkt met die snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Tomba schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 16:34:
[...]

Ah op die fiets. Toen men bij mij kwam installeren kon ik kiezen uit 2 ‘opklik’ dingen, eentje met glas en eentje met rj45. Volgens mij moet ik dat ding met glas nog ergens hebben liggen zelfs :p
Ik hoop dat je gelijk hebt, dan heb ik namelijk geen downtime. PPPoE en Vlan zijn immers gelijk.
Klopt, KPN heeft zijn eigen monteurs (XS4ALL had Guidion) en die willen uiteraard wel de Box12 "opleveren" dus zal die NT er wel even weer in moeten...

Je eerste zin snap ik niet... dat "opklik" ding is de NT. Je hebt hier niet een "glas" en "rj45" variant van.
Ik denk dat je dit niet goed gezien hebt. Op die NT branden 3 lampjes: Power, Glas en Ethernet maar het is maar 1 device....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Soundwork schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 16:43:
[...]

Klopt, KPN heeft zijn eigen monteurs (XS4ALL had Guidion) en die willen uiteraard wel de Box12 "opleveren" dus zal die NT er wel even weer in moeten...

Je eerste zin snap ik niet... dat "opklik" ding is de NT. Je hebt hier niet een "glas" en "rj45" variant van.
Ik denk dat je dit niet goed gezien hebt. Op die NT branden 3 lampjes: Power, Glas en Ethernet maar het is maar 1 device....
100% zeker van wel :) NB het gaat hier over glas dat er al sinds ~ 2007 ligt dus wellicht daarom anders. Toen ik xs4all nam leverden ze een FritzBox die ook een glas aansluiting heeft vandaar de keuze (I guess)

Dit is wat er nu opzit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ao_O9y9ixkvT-9NsMZ1oAaK8iU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bWd1ewZKzQ4rSZcSoZ843bqs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Tomba op 03-12-2021 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Tomba schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 17:14:
[...]

100% zeker van wel :) NB het gaat hier over glas dat er al sinds ~ 2007 ligt dus wellicht daarom anders. Toen ik xs4all nam leverden ze een FritzBox die ook een glas aansluiting heeft vandaar de keuze (I guess)

Dit is wat er nu opzit:
[Afbeelding]
Dat is de eerste versie NT die uit kwam voor de TK-01 FTU (de muurunit/grondplaat).
Ook deze kan gewoon bij KPN gebruikt blijven worden. Sterker nog, mijn zwager en een collega met een KPN abonnement hebben ook deze NT.

Edit+toevoeging: dat bedoel je dus met "glas" of "RJ45". De NT is de RJ45 en je kon een FritzBox nemen met een SFP / glasvezel poort. En je hebt het eerste gekozen.....

[ Voor 9% gewijzigd door Soundwork op 03-12-2021 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Soundwork schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 17:45:
[...]

Dat is de eerste versie NT die uit kwam voor de TK-01 FTU (de muurunit/grondplaat).
Ook deze kan gewoon bij KPN gebruikt blijven worden. Sterker nog, mijn zwager en een collega met een KPN abonnement hebben ook deze NT.

Edit+toevoeging: dat bedoel je dus met "glas" of "RJ45". De NT is de RJ45 en je kon een FritzBox nemen met een SFP / glasvezel poort. En je hebt het eerste gekozen.....
Dat is inderdaad wat ik bedoel ja, voor glas was er een andere kap die over de FTU heen gaat. Zit volgens mij niet meer in dan een simpele koppelbus. Lijkt een beetje op dit ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Tomba schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 18:14:
[...]

Dat is inderdaad wat ik bedoel ja, voor glas was er een andere kap die over de FTU heen gaat. Zit volgens mij niet meer in dan een simpele koppelbus. Lijkt een beetje op dit ding
Klopt dat is de patchcover waar een geel glasvezelkabeltje uit komt die met een SC connector aan de FTU dan aansluit. Aan de router zijde zit dan of een SC of LC connector. Ik heb deze constructie nu, met een los kabeltje van uit de kap en dan naar de router SFP module.

Edit: vind het vreemd dat jij in 2007 al een TK-01 FTU had.... Mijn appartement is in 2010 opgeleverd en daar zat toentertijd nog een antieke FTU in.

[ Voor 10% gewijzigd door Soundwork op 03-12-2021 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Haha KPN ging ten onder door hun eigen mailtje.

Wordt dit jouw kadootje?
Warm de choco maar op en laat de popcorn knetteren. Plof op je bank en maak van je woonkamer een thuisbioscoop. We geven deze maand Pathé Thuis filmvouchers kado. Log in en pak snel jouw kadootje. Want op = op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Vorkie schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 18:53:
Haha KPN ging ten onder door hun eigen mailtje.

Wordt dit jouw kadootje?

[...]
Heb je email van KPN gehad met deze mededeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Soundwork schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 18:52:
[...]
Edit: vind het vreemd dat jij in 2007 al een TK-01 FTU had.... Mijn appartement is in 2010 opgeleverd en daar zat toentertijd nog een antieke FTU in.
Deze is in 2017 geplaatst toen ik in dit huis trok. Glasvezel is echter al sinds 2007 in onze wijk beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Tomba schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 19:37:
[...]

Deze is in 2017 geplaatst toen ik in dit huis trok. Glasvezel is echter al sinds 2007 in onze wijk beschikbaar.
Aha, dat verklaart het... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LCD_viewer
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Zo vanmiddag is mijn glas verbinding weer hersteld door KPN. De overstap die door t-mobile verprutst was, is uiteraard geannulleerd. (vandaag precies 2 weken terug overstap aangevraagd. :X )

Ik had via KPN service desk een spoed heraansluiting gekregen én een 4g-mifirouter te leen, het was even behelpen met thuiswerken maar eigenlijk beviel het harstikke goed. Ook weer wat van geleerd.

Hulde voor KPN voor de service en "kosten-loze" tussen oplossing. Verbinding draait nu weer keurig en de experia box is al weer opgeborgen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
LCD_viewer schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 21:01:
Zo vanmiddag is mijn glas verbinding weer hersteld door KPN. De overstap die door t-mobile verprutst was, is uiteraard geannulleerd. (vandaag precies 2 weken terug overstap aangevraagd. :X )

Ik had via KPN service desk een spoed heraansluiting gekregen én een 4g-mifirouter te leen, het was even behelpen met thuiswerken maar eigenlijk beviel het harstikke goed. Ook weer wat van geleerd.

Hulde voor KPN voor de service en "kosten-loze" tussen oplossing. Verbinding draait nu weer keurig en de experia box is al weer opgeborgen. :)
Zou je overstappen naar T-Mobile dan?
Want als je naar T-Mobile was overgestapt en je had GPON gekregen dan is het maar goed dat je weer terug bent bij KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-09 12:35
Rofdof schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 16:41:
Moet alleen wachten tot 6 december want dan krijg ik de experiabox 12. De 10 schijnt gbit niet aan te kunnen.
De 10 kan toch prima gbit aan of krijg je bij upgraden naar 1000/1000 nu standaard de box 12?

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LCD_viewer
  • Niet online
Soundwork schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 10:33:
[...]

Zou je overstappen naar T-Mobile dan?
Ja ik zou overstappen naar T-Mobile premium maar de overstap zou pas 22 december plaatsvinden, 3 werkdagen na de aanvraag werd de lijn gekaapt en effectief het lopende kpn abbonnement de nek omgedraaid.
Daar sta je dan zonder internet en een thuiswerk situatie. Aangezien ze de fout niet erkenden, vingers naar ander wezen én geen oplossing boden heb ik de aanvraag geannulleerd.
Rondlezen in het t-mobile topic gaf ook niet echt een goed gevoel, veel klachten over connectiviteit issues etc.
Want als je naar T-Mobile was overgestapt en je had GPON gekregen dan is het maar goed dat je weer terug bent bij KPN.
Volgens mij gebruik ik nu al GPON, aangezien het netwerk hier eind 2019 is opgeleverd, had tot dusver altijd prima gewerkt en nu weer.

Ergo, ik moet nog afwachten wat ze doen maar ik heb nu door de mislukte overstap wel gebruik kunnen maken van de black-friday aanbieding van KPN hussel. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:18
LCD_viewer schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 11:17:
[...]

Volgens mij gebruik ik nu al GPON, aangezien het netwerk hier eind 2019 is opgeleverd, had tot dusver altijd prima gewerkt en nu weer.

Ergo, ik moet nog afwachten wat ze doen maar ik heb nu door de mislukte overstap wel gebruik kunnen maken van de black-friday aanbieding van KPN hussel. :X
Eind 2019 had KPN nog geen GPON. Dus tenzij je nu een losse zwarte Nokia mediaconverter hebt (met een glasdraadje naar de FTU) heb je nu geen GPON.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCD_viewer
  • Niet online
Barre73 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 11:19:
[...]

Eind 2019 had KPN nog geen GPON. Dus tenzij je nu een losse zwarte Nokia mediaconverter hebt (met een glasdraadje naar de FTU) heb je nu geen GPON.
Yep zit zo'n nokia ding op, dus GPON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
LCD_viewer schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 11:17:
[...]

Ja ik zou overstappen naar T-Mobile premium maar de overstap zou pas 22 december plaatsvinden, 3 werkdagen na de aanvraag werd de lijn gekaapt en effectief het lopende kpn abbonnement de nek omgedraaid.
Daar sta je dan zonder internet en een thuiswerk situatie. Aangezien ze de fout niet erkenden, vingers naar ander wezen én geen oplossing boden heb ik de aanvraag geannulleerd.
Rondlezen in het t-mobile topic gaf ook niet echt een goed gevoel, veel klachten over connectiviteit issues etc.

[...]

Had je gebruik gemaakt van de overstapservice? Zo ja, dan zou een lijnkaping niet mogen optreden.
De ISP communiceren dan onderling op welke (overstap)datum de klant wordt overgenomen.
Lijnkaping in de PoP treedt over het algemeen alleen op zodra je bij een nieuwe ISP een glasvezel abonnement aanvraagt en de huidige ISP geen opzegging heeft ontvangen of wanneer de opzegging nog niet verwerkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-09 22:08
Soundwork schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 11:53:
[...]

Had je gebruik gemaakt van de overstapservice? Zo ja, dan zou een lijnkaping niet mogen optreden.
De ISP communiceren dan onderling op welke (overstap)datum de klant wordt overgenomen.
Lijnkaping in de PoP treedt over het algemeen alleen op zodra je bij een nieuwe ISP een glasvezel abonnement aanvraagt en de huidige ISP geen opzegging heeft ontvangen of wanneer de opzegging nog niet verwerkt is.
Komt helaas veel voor de laatste tijd vooral in pon gebieden. ruim maand voor overgang datum al de lijn gekaapt is. dit lijkt vooral te spelen als kpn klanten richting t mobile gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
jopoh schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 11:58:
[...]

Komt helaas veel voor de laatste tijd vooral in pon gebieden. ruim maand voor overgang datum al de lijn gekaapt is. dit lijkt vooral te spelen als kpn klanten richting t mobile gaan.
Maar dat moet dan komen omdat TMNL en KPN niet met elkaar communiceren (administratief) wanneer de klant overgaat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
Soundwork schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 12:01:
[...]

Maar dat moet dan komen omdat TMNL en KPN niet met elkaar communiceren (administratief) wanneer de klant overgaat....
vraag mij niet waar mis gaat ;) is alleen een ding wat de laatste tijd opvalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
jopoh schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 12:06:
[...]

vraag mij niet waar mis gaat ;) is alleen een ding wat de laatste tijd opvalt
Bizar, dan houdt TMNL zich niet aan de migratie(datum)....en sturen ze die order dus al ruim voor de ovestapdatum in naar Netwerk NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCD_viewer
  • Niet online
Soundwork schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 11:53:
[...]

Ja, ja en ja. Zou allemaal "goed" moeten verlopen maar het is een zooitje daar, alleen bij T-Mobile. De kpn monteur die de lijn opleverde kon mij vertellen dat het de laatste tijd niet goed gaat daar.

Ben d'r ook helemaal klaar mee en mijn blocklist heeft er weer een bedrijf bij. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
LCD_viewer schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 12:17:
[...]

Ja, ja en ja. Zou allemaal "goed" moeten verlopen maar het is een zooitje daar, alleen bij T-Mobile. De kpn monteur die de lijn opleverde kon mij vertellen dat het de laatste tijd niet goed gaat daar.

Ben d'r ook helemaal klaar mee en mijn blocklist heeft er weer een bedrijf bij. >:)
Het is maar goed dat KPN monteurs zelf de migratie-orders en het terugdraaien hiervan uitvoeren in de PoP's, anders had je nog langer mogen wachten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
knorde schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 10:45:
[...]

De 10 kan toch prima gbit aan of krijg je bij upgraden naar 1000/1000 nu standaard de box 12?
Het hussel abbo word pas 6 december actief en dan zou ik ook het modem krijgen.
Ik wil op den duur toch mijn eigen modem erachter knopen, die experiaboxen zijn lomp groot en passen niet mooi in mijn serverkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
LCD_viewer schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 12:17:
[...]

Dat overstappen is altijd een dingetje. En ik zit nu bijna 3 jaar bij kpn en nooit storingen, maximale van mijn lijn en goede klantenservice.
Als je een paar dagen zonder inet zit baal je al weer van de overstap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casper956
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-03 16:38
knorde schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 10:45:
[...]

Tegenwoordig bij nieuwe klanten krijg je standaard al de v12 box geleverd door kpn tenzij je voor de fritzbox modem kiest bij kpn.

Stap zelf eind deze maand over van xs4all naar kpn, krijg dan tevens de Nokia mediaconverter in de meterkast erbij, mij benieuwen of het nu in 1x goed gaat, had mee gedaan met de pilot in Zeeland, bij een deel ging het goed, bij een ander deel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

casper956 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 13:41:
[...]

Tegenwoordig bij nieuwe klanten krijg je standaard al de v12 box geleverd door kpn tenzij je voor de fritzbox modem kiest bij kpn.

Stap zelf eind deze maand over van xs4all naar kpn, krijg dan tevens de Nokia mediaconverter in de meterkast erbij, mij benieuwen of het nu in 1x goed gaat, had mee gedaan met de pilot in Zeeland, bij een deel ging het goed, bij een ander deel niet.
Hoe weet je dat je die Nokia krijgt? Ik ga ook (met pijn in t hart) weg bij xs4all en hoopte eigenlijk dat alles gewoon direct zou werken (ook al is er een monteur ingepland…)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
dit is toch een gpon met nokia?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FIYx94rVWotj42ahm94FT-ZjElw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FOriqaEVsVtRHmhFOqJ9WL4u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
yes dit gpon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:55
Is er iets landelijk bekend over problemen met glasvezel? Glas is uit op de NTU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Dennisweb schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 22:36:
Is er iets landelijk bekend over problemen met glasvezel? Glas is uit op de NTU.
Sowieso niet helemaal landelijk want hier geen probleem (omgeving Arnhem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:55
Barre73 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 22:39:
[...]

Sowieso niet helemaal landelijk want hier geen probleem (omgeving Arnhem).
Ok. Er zal wel iets aan de hand zijn. De wachttijd op dit tijdstip is meer dan 15 minuten.

Edit: hij doet het weer. Heb wel de NTU van de stroom moeten trekken.

[ Voor 11% gewijzigd door Dennisweb op 04-12-2021 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiroz
  • Laatst online: 20-07 17:01
Even een lekenvraag, loopt een dsl-kabel van meterkast naar huiskamer bij mij om met de toenmalige verbinding het modem daar in te kunnen pluggen. De utp kabel uit het glasvezel kastje past hier uiteraard niet in, dus modem staat nu in de meterkast.

Zonet even de dsl kabel gestript, daar zitten nog meer aansluitingen in (zie foto). Zou ik deze kabel, als ik andere koppelstukken aansluit, kunnen gebruiken als verlenging van de glasvezel utp kabel? En zo ja, welke kleuren zou ik daarvoor moeten gebruiken?

Foto: https://photos.app.goo.gl/ktVJ3vJEfDsUSXSb8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:40
Tiroz schreef op zondag 5 december 2021 @ 10:00:
Even een lekenvraag, loopt een dsl-kabel van meterkast naar huiskamer bij mij om met de toenmalige verbinding het modem daar in te kunnen pluggen. De utp kabel uit het glasvezel kastje past hier uiteraard niet in, dus modem staat nu in de meterkast.

Zonet even de dsl kabel gestript, daar zitten nog meer aansluitingen in (zie foto). Zou ik deze kabel, als ik andere koppelstukken aansluit, kunnen gebruiken als verlenging van de glasvezel utp kabel? En zo ja, welke kleuren zou ik daarvoor moeten gebruiken?

Foto: https://photos.app.goo.gl/ktVJ3vJEfDsUSXSb8
Dit is een normale UTP kabel, en UTP is met UTP te verlengen. :9 Wel even goed aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiroz
  • Laatst online: 20-07 17:01
stormfly schreef op zondag 5 december 2021 @ 10:20:
[...]

Dit is een normale UTP kabel, en UTP is met UTP te verlengen. :9 Wel even goed aansluiten
Ah te gek, ik dacht een nieuwe kabel te moeten trekken maar toch puur de aansluitingen vervangen :*) dat scheelt weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tejoh
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-08 22:49
casper956 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 13:41:
[...]

Ik ga eind deze maand ook met pijn in mijn hart van XS4ALL naar KPN ivm de aanbiedingen. Het 'tegenbod' van XS4ALL deed me toch een beetje vermoeden dat KPN graag wil dat je naar KPN zelf komt ipv te blijven.

Wel een nieuwe tv op zolder, dat is wel lekker. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-09 12:35
Rofdof schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 13:20:
[...]

Het hussel abbo word pas 6 december actief en dan zou ik ook het modem krijgen.
Ik wil op den duur toch mijn eigen modem erachter knopen, die experiaboxen zijn lomp groot en passen niet mooi in mijn serverkast.
Ik doelde eigenlijk op als je als bestaande hussel klant een V10 hebt en je hebt bijvoorbeeld 200/200 en je upgrade dan naar 1000/1000.

Dan kan de v10 toch makkelijk deze snelheid aan of krijg je dan ook standaard de v12 opgestuurd (niet dat dat erg is hoor)?

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
knorde schreef op zondag 5 december 2021 @ 13:59:
[...]

Ik doelde eigenlijk op als je als bestaande hussel klant een V10 hebt en je hebt bijvoorbeeld 200/200 en je upgrade dan naar 1000/1000.

Dan kan de v10 toch makkelijk deze snelheid aan of krijg je dan ook standaard de v12 opgestuurd (niet dat dat erg is hoor)?
Ben niet op de hoogte van de EB specs, maar als ik zo Google en ik zie dat het gebakje naast 802.11bgn, ook de 802.11ac ondersteund, kan ik mij niet voorstellen dat deze dual band router geen 1 Gbps doorvoer heeft.

Dus ik zou deze gewoon laten zitten, de Box12 aansluiten kan je altijd nog doen. Denk dat KPN deze standaard meelevert zodra je een Hussel 1 Gbps besteld.

Edit:
zie de link: https://forum.kpn.com/kpn...terface-469061#post731899

1 Gbps dus.....

[ Voor 9% gewijzigd door Soundwork op 05-12-2021 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-09 12:12
Tejoh schreef op zondag 5 december 2021 @ 13:48:
[...]

Ik ga eind deze maand ook met pijn in mijn hart van XS4ALL naar KPN ivm de aanbiedingen. Het 'tegenbod' van XS4ALL deed me toch een beetje vermoeden dat KPN graag wil dat je naar KPN zelf komt ipv te blijven.

Wel een nieuwe tv op zolder, dat is wel lekker. :P
Ik beweeg juist de andere kant op :P om dezelfde reden. Alleen word ik volgend jaar waarschijnljik vanzelf weer KPN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• casper956
Tomba schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 15:19:
[...]

Hoe weet je dat je die Nokia krijgt? Ik ga ook (met pijn in t hart) weg bij xs4all en hoopte eigenlijk dat alles gewoon direct zou werken (ook al is er een monteur ingepland…)
Heb dit bevestigd gekregen van kpn dat ik de Nokia krijg (weet bij wie ik het moet vragen gezien ik ex kpn monteur ben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
casper956 schreef op zondag 5 december 2021 @ 18:08:
[...]

Heb dit bevestigd gekregen van kpn dat ik de Nokia krijg (weet bij wie ik het moet vragen gezien ik ex kpn monteur ben).
Heb je momenteel nog een NT op AON/GoF dan?
Zo ja, wat is dan de reden dat je alsnog naar GPON wordt gezet en niet naar XGSPON?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casper956
Theone098 schreef op zondag 5 december 2021 @ 14:47:
[...]

Ik beweeg juist de andere kant op :P om dezelfde reden. Alleen word ik volgend jaar waarschijnljik vanzelf weer KPN.
Het is nog niet zeker dat alle klanten wordt pvergezegt naar kpn vanuit xs4all aangezien kpn nog steeds niet alles voor elkaar heeft om dit te bewerkstelligen. Huis uit dat het nog 2 jaar duurt voordat iedereen vanuit XS naar kpn gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casper956
Soundwork schreef op zondag 5 december 2021 @ 14:45:
[...]

Ben niet op de hoogte van de EB specs, maar als ik zo Google en ik zie dat het gebakje naast 802.11bgn, ook de 802.11ac ondersteund, kan ik mij niet voorstellen dat deze dual band router geen 1 Gbps doorvoer heeft.

Dus ik zou deze gewoon laten zitten, de Box12 aansluiten kan je altijd nog doen. Denk dat KPN deze standaard meelevert zodra je een Hussel 1 Gbps besteld.

Edit:
zie de link: https://forum.kpn.com/kpn...terface-469061#post731899

1 Gbps dus.....
Alleen de v12 modem ondersteun naar de ac van de wifi ook de ax variant mits je apparatuur het ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-09 20:31
casper956 schreef op zondag 5 december 2021 @ 21:43:
[...]

Het is nog niet zeker dat alle klanten wordt pvergezegt naar kpn vanuit xs4all aangezien kpn nog steeds niet alles voor elkaar heeft om dit te bewerkstelligen. Huis uit dat het nog 2 jaar duurt voordat iedereen vanuit XS naar kpn gaat.
Ik wacht het allemaal rustig af. Afgelopen week verlengd tot 4-2023 met een prima voorstel. Weliswaar iets van 4 tientjes duurder maar dan heb ik wel een FritzBox, 1gb data en de key. Ik blijf dus lekker bij XS4ALL al heb ik wel even getwijfeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
casper956 schreef op zondag 5 december 2021 @ 21:44:
[...]

Alleen de v12 modem ondersteun naar de ac van de wifi ook de ax variant mits je apparatuur het ondersteund.
Dan klopt de info op het KPN forum dus niet??
V10 ondersteund ook volgens die site 802.11ac met 1 Gbps netwerk poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-09 20:31
Soundwork schreef op zondag 5 december 2021 @ 22:08:
[...]

Dan klopt de info op het KPN forum dus niet??
V10 ondersteund ook volgens die site 802.11ac met 1 Gbps netwerk poorten.
V10 ondersteund ook ac. De Box 12 daarnaast ook nog ax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Edje040 schreef op zondag 5 december 2021 @ 22:27:
[...]

V10 ondersteund ook ac. De Box 12 daarnaast ook nog ax.
Dan snap ik niet wat @casper956 precies bedoelt dat de EB V10 de 802.11ac niet zou ondersteunen.
Overigens was dit helemaal de vraag niet over de EB V10.... de vraag was of deze 1 Gbps ondersteund en dat kan deze box.... En waarschijnlijk wil KPN zijn Hussel 1 Gbps klanten maximaal bedienen met de 802.11ax WiFi en dat ze om die reden de Box12 leveren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
Mijn 1 gbit aansluiting is actief maar als ik test dan nog wel onregelmatig.
vanochtend haalde ik 700/530 en nu 775/875.

ik zie wel dat mijn pc netwerk naar 100% gaat en de resultaten op mij oude gamepc zijn beter dan op de zwakkere administratiepc.

Er zit ook 2 switchen en een router nog voor kpn modem.

zal als ik mijn nieuwe pc heb nog eens testen.
(en nadeel is dat de speedtest relatief kort duurt, ik zie de snelheid oplopen maar dan kapt die af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CpEEJKK77YDqt9EDUATLYreBRks=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uLlRodKNsLsj7XMd9IlMtZMK.png?f=user_large

lijkt net alsof ze voor de snelheid een "kraantje" open moeten zetten want het word steeds sneller :o :+

test 5 minuten later:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qzcw35szuBeT9H87y1YczmxaqbU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JS7SYO9a8lviTDZ9DNYeWM3r.png?f=user_large

als ik battlefield 2042 download dan gaat die naar 85 MB's dan houdt het op. dan zit mijn oude processor dus op 100% load.

[ Voor 6% gewijzigd door Rofdof op 06-12-2021 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:51
Op https://www.thinkbroadband.com/download kan je de snelheid testen door een groot test bestand te downloaden.
Wellicht geeft dat je een beter beeld van de snelheid van je aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kruijfbas
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 26-05-2022
Wat hebben jullie met de dns gedaan gebruiken jullie de standaard dns van kpn, of gebruiken jullie een alternatieve dns server?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 29-09 21:39

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Rofdof schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:31:
Mijn 1 gbit aansluiting is actief maar als ik test dan nog wel onregelmatig.
vanochtend haalde ik 700/530 en nu 775/875.

ik zie wel dat mijn pc netwerk naar 100% gaat en de resultaten op mij oude gamepc zijn beter dan op de zwakkere administratiepc.

Er zit ook 2 switchen en een router nog voor kpn modem.

zal als ik mijn nieuwe pc heb nog eens testen.
(en nadeel is dat de speedtest relatief kort duurt, ik zie de snelheid oplopen maar dan kapt die af.

[Afbeelding]

lijkt net alsof ze voor de snelheid een "kraantje" open moeten zetten want het word steeds sneller :o :+

test 5 minuten later:
[Afbeelding]

als ik battlefield 2042 download dan gaat die naar 85 MB's dan houdt het op. dan zit mijn oude processor dus op 100% load.
Herkenbaar, de snelheid bouwt langzaam op. De test is dan al klaar.

De KPN speedtest gaat soepeler hier :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casper956
Soundwork schreef op zondag 5 december 2021 @ 22:42:
[...]

Dan snap ik niet wat @casper956 precies bedoelt dat de EB V10 de 802.11ac niet zou ondersteunen.
Overigens was dit helemaal de vraag niet over de EB V10.... de vraag was of deze 1 Gbps ondersteund en dat kan deze box.... En waarschijnlijk wil KPN zijn Hussel 1 Gbps klanten maximaal bedienen met de 802.11ax WiFi en dat ze om die reden de Box12 leveren....
Mijn ervaring met de v10 en v12 modem, is dat de v12 wat beter doet met de ondersteuning voor 1 gb verbinding.
Echter zijn er soms nog een paar kleine foutjes met deze modem maar dat komt meer door de verkeerde firmware laatst wat bij x aantal klanten (niet allemaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
JB schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:24:
[...]
Herkenbaar, de snelheid bouwt langzaam op. De test is dan al klaar.

De KPN speedtest gaat soepeler hier :)
Het rare is dat mijn upload bij testen altijd hoger is dan download. Ik haal 950. En ook afhankelijk waarmee ik mij verbind.

Mijn nieuwe pc komt deze week dan heb ik hardware getackeld. Routers zijn allemaal netgear prosafe en cat6 kabels.

Maar goed als ik 900/900 haal hoor je mij ook niet klagen 😜
Wel lekker als je een nieuwe game van zeg 80 gig download. Maar eigenlijk is zo’n gbit verbinding ook wel een beetje overkill nu. Maar is volgensmij maar 1 of 2 euro duurder dan 500 mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbeusink
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-09 13:58
kruijfbas schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:26:
Wat hebben jullie met de dns gedaan gebruiken jullie de standaard dns van kpn, of gebruiken jullie een alternatieve dns server?
Ik zit zelf op [NextDNS] Ervaringen en Discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kruijfbas
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 26-05-2022
Ik was niet helemaal duidelijk sorry, maar ik bedoel een alternatieve dns server voor de stabiliteit. Of is die van kpn prima en stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:41
Hier komt 22 december een monteur voor de aansluiting naar de woning. Volgens KPN sales wordt het echter september 2022 voor ze klaar zijn :X .

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:07
kruijfbas schreef op maandag 6 december 2021 @ 20:02:
Ik was niet helemaal duidelijk sorry, maar ik bedoel een alternatieve dns server voor de stabiliteit. Of is die van kpn prima en stabiel.
Die van KPN is prima stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:46

Videopac

Rommelt wat aan.

sdk1985 schreef op maandag 6 december 2021 @ 20:04:
Hier komt 22 december een monteur voor de aansluiting naar de woning. Volgens KPN sales wordt het echter september 2022 voor ze klaar zijn :X .
Ik neem aan dat dat een administratieve fout is.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:46

Videopac

Rommelt wat aan.

Vandaag overdracht van ons nieuwe huis. Ik trof dit aan in de meterkast: kan ik problemen verwachten als straks mijn glasvezel aangesloten wordt?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tlRSS95k1rtoFt_PCK6n4rMpC9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RUnhOxEO4UNssauIl72uXLhL.jpg?f=fotoalbum_large

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-09 07:39
Videopac schreef op maandag 6 december 2021 @ 22:14:
Vandaag overdracht van ons nieuwe huis. Ik trof dit aan in de meterkast: kan ik problemen verwachten als straks mijn glasvezel aangesloten wordt?[Afbeelding]
Nee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:56
Videopac schreef op maandag 6 december 2021 @ 22:14:
Vandaag overdracht van ons nieuwe huis. Ik trof dit aan in de meterkast: kan ik problemen verwachten als straks mijn glasvezel aangesloten wordt?[Afbeelding]
Nee hoor, ik heb dat ook en bij mij hebben ze het afgelopen vrijdag geïnstalleerd.

Nu ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jB1-t4nJDk_FMaU99X0J173jqUM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/je5vZofHXK1l8gXv66O7tNYt.jpg?f=fotoalbum_large

Achter die tweede oranje box zit de B-glasvezel (zo vertelde de monteur mij). Die was ooit bedoelt om extra diensten aan te kunnen bieden. In mijn vorige woning, die recent glasvezel heeft gekregen, hadden ze maar 1 glasvezelkabel aangelegd. Ze leggen er dus geen 2 meer aan.

[ Voor 5% gewijzigd door xFeverr op 06-12-2021 22:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Barre73
xFeverr schreef op maandag 6 december 2021 @ 22:32:
[...]

Nee hoor, ik heb dat ook en bij mij hebben ze het afgelopen vrijdag geïnstalleerd.

Nu ziet het er zo uit:
[Afbeelding]

Achter die tweede oranje box zit de B-glasvezel (zo vertelde de monteur mij). Die was ooit bedoelt om extra diensten aan te kunnen bieden. In mijn vorige woning, die recent glasvezel heeft gekregen, hadden ze maar 1 glasvezelkabel aangelegd. Ze leggen er dus geen 2 meer aan.
De B vezel is ook werkelijk lange tijd in veel woningen gebruikt om COAX televisie op aan te bieden. Naast de IPTV, internet en telefonie op de A-vezel.
Gebeurt nog steeds bij enkele providers (Trined onder andere).

Verder krijgt iedere woning tot op de dag van vandaag nog steeds hetzelfde oranje kabeltje met 2 vezels, een groen gecoate en een blauw gecoate. Niet met 1 vezel.

Verwarring is waarschijnlijk ontstaan omdat die tweede vezel niet wordt afgewerkt. Niet in de woning (zit zonder connector opgerold in de FTU zelf) en niet in het ondergrondse verdeelpunt of in de PoP. Maar mocht deze ooit wel weer nodig zijn, dan is er geen extra graafwerk nodig want hij zit al in die oranje kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Barre73 schreef op maandag 6 december 2021 @ 23:15:
[...]

De B vezel is ook werkelijk lange tijd in veel woningen gebruikt om COAX televisie op aan te bieden. Naast de IPTV, internet en telefonie op de A-vezel.
Gebeurt nog steeds bij enkele providers (Trined onder andere).

Verder krijgt iedere woning tot op de dag van vandaag nog steeds hetzelfde oranje kabeltje met 2 vezels, een groen gecoate en een blauw gecoate. Niet met 1 vezel.

Verwarring is waarschijnlijk ontstaan omdat die tweede vezel niet wordt afgewerkt. Niet in de woning (zit zonder connector opgerold in de FTU zelf) en niet in het ondergrondse verdeelpunt of in de PoP. Maar mocht deze ooit wel weer nodig zijn, dan is er geen extra graafwerk nodig want hij zit al in die oranje kabel.
Hey dit is intressant. Betekent dit dan als ik extra zakelijk glasvezel aanvraag dat dan de tweede vezel daarvoor gebruikt kan worden??

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Tylen schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 07:25:
[...]

Hey dit is intressant. Betekent dit dan als ik extra zakelijk glasvezel aanvraag dat dan de tweede vezel daarvoor gebruikt kan worden??
Nee helaas. Het is altijd een vezelpaar dus 1 provider met 1 abonnement. Ook als er bijvoorbeeld coax signaal over die tweede vezel gaat is dat bij dezelfde provider in het zelfde abonnement.
Technisch kan dit wel uiteraard maar administratief niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casper956
Soundwork schreef op zondag 5 december 2021 @ 22:42:
[...]

Ik heb nooit gezegt dat de v10 NIET de ac zou ondersteunen.
Ik zei alleen de V10 heeft ac en de V12 de ax (opvolger van) en ondersteunt de 1 gbit verbinding beter in de praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Zoals @Gonadan al aangeeft, wil je hier in het vervolg een TR voor aanmaken :) ?

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 10:44
Ik ben in het diepe gesprongen en heb een USG gekocht ter vervanging van mijn huidige router.
Nu heb ik alleen internet van KPN, dus alle zaken die op de verschillende GH's staan mbt IPTV zijn bij mijn iet van toepassing.

Zo hebben we deze (met bijbehorden GitHub.
Zoals ik het lees, hoef ik de kpn.sh niet te gebruiken, maar wel het gedeelte van de gateway.config.json waar de VLAN6 stukken in zitten?

Wil zoveel mogelijk voorbereiden, zodat de downtime van het internet zo klein mogelijk is :)

Blog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:59
Ben.Hahlen schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:10:
Ik ben in het diepe gesprongen en heb een USG gekocht ter vervanging van mijn huidige router.
Nu heb ik alleen internet van KPN, dus alle zaken die op de verschillende GH's staan mbt IPTV zijn bij mijn iet van toepassing.

Zo hebben we deze (met bijbehorden GitHub.
Zoals ik het lees, hoef ik de kpn.sh niet te gebruiken, maar wel het gedeelte van de gateway.config.json waar de VLAN6 stukken in zitten?

Wil zoveel mogelijk voorbereiden, zodat de downtime van het internet zo klein mogelijk is :)
Ik heb een USG-3P ingesteld voor gebruik met KPN Glasvezel en heb hier alles ingesteld via de controller. De json is hiervoor dus niet nodig. Zie ook: https://www.kpn.com/servi...nstellen-en-gebruiken.htm

WAN-Netwerk instellingen (gebruikersnaam en wachtwoord heb ik zelf overgenomen uit de modem, daar stond nog wel een {MAC-adres}@internet als gebruikersnaam, maar KPN geeft zelf op de voorbeeldpagina 'internet'/'internet' als gebruikersnaam/wachtwoord aan, dus in feite maakt het niet uit wat je daar hebt staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
== IPv4 ==
Verbindingstype:          PPoE
Gebruikersnaam:           internet
wachtwoord:               ppp

== IPv6 ==
Verbindingstype:          DHCPv6 gebruiken
Prefix delegatie grootte: 48

== Algemeen ==
DNS Server:               [DNS1 IPv4] [DNS2 IPv4]
Gebruik VLAN id:          [✓] 6
QoS Tag:                  None
Smart queues:             [_]

Voor de firewall is het voldoende om de standaard regels te gebruiken + eventueel een regel voor:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
== RULE ==
Regels toegepast:    voor voorgedefineerde regels
Actie:               Accepteer
IPv6 protocol:       ICMPv6
IPv4 ICMP type naam: Elke [of een specifieke, kan ook]

== BRON ==
IPv6 adres groep:    Alles
Poort groep:         Alles

== BESTEMMING ==
IPv6 groep:          Alles

Maar in feite is dat niet nodig, hoewel er soms anders over wordt gedacht. Let op: De windows firewall blokkeert standaard ICMPv6 verkeer, dus zelfs als je dit open hebt staan op de USG, werkt het niet tot je het ook op je computer bijv. open hebt gezet.

Verder dan nog het LAN Netwerk:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
IPv6 Interface Type:             Prefix delegatie
IPv6 Prefix delegatie interface: WAN
IPv6 Prefix ID:                  [ De Prefix ID wordt toegevoegd om een /64 reeks te kunnen maken van de /48 reeks van de ISP, bijv fe80:0:0:1::1 bij een Prefix ID van 1]
IPv6 RA:                         [✓] Schakel IPv6 router advertisement in
IPv6 RA Prioriteit:              Hoog
IPv6 RA geldige levensduur:      86400 [standaardwaarde is goed, maar aantal seconden dat IPv6 adres geldig is voor gebruik]
IPv6 RA voorkeurs levensduur:    14400 [standaardwaarde is goed, maar aantal seconden dat IPv6 adres kan worden gebruikt, moet minder zijn dan geldige levensduur]
DHCPv6/RDNSS DNS Control:        Auto [mag je ook manual zetten, dan zul je in ieder geval IPv6 Nameservers op moeten geven.]

[ Voor 53% gewijzigd door mrdemc op 08-12-2021 10:28 . Reden: Configuratie voorbeeld toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
mrdemc schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:16:
[...]

Ik heb een USG-3P ingesteld voor gebruik met KPN Glasvezel en heb hier alles ingesteld via de controller. De json is hiervoor dus niet nodig. Zie ook: https://www.kpn.com/servi...nstellen-en-gebruiken.htm

WAN-Netwerk instellingen (gebruikersnaam en wachtwoord heb ik zelf overgenomen uit de modem, daar stond nog wel een {MAC-adres}@internet als gebruikersnaam, maar KPN geeft zelf op de voorbeeldpagina 'internet'/'internet' als gebruikersnaam/wachtwoord aan, dus in feite maakt het niet uit wat je daar hebt staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
== IPv4 ==

== IPv6 ==

== Algemeen ==

Voor de firewall is het voldoende om de standaard regels te gebruiken + eventueel een regel voor:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
== RULE ==

== BRON ==

== BESTEMMING ==

Maar in feite is dat niet nodig, hoewel er soms anders over wordt gedacht. Let op: De windows firewall blokkeert standaard ICMPv6 verkeer, dus zelfs als je dit open hebt staan op de USG, werkt het niet tot je het ook op je computer bijv. open hebt gezet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
IPv6 Prefix ID:                  [ De Prefix ID wordt toegevoegd om een /64 reeks te kunnen maken van de /48 reeks van de ISP, bijv fe80:0:0:1::1 bij een Prefix ID van 1]
IPv6 RA geldige levensduur:      86400 [standaardwaarde is goed, maar aantal seconden dat IPv6 adres geldig is voor gebruik]
IPv6 RA voorkeurs levensduur:    14400 [standaardwaarde is goed, maar aantal seconden dat IPv6 adres kan worden gebruikt, moet minder zijn dan geldige levensduur]
DHCPv6/RDNSS DNS Control:        Auto [mag je ook manual zetten, dan zul je in ieder geval IPv6 Nameservers op moeten geven.]
Dank je wel voor de uitgebreide reactie.
Moet nog even kijken naar wat andere firewall en DHCP regels die ik heb voor PiHole, maar dat zal wel loslopen :)

Dank!

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Begin Jan wordt KPN opgeleverd.

Nu ligt er in de meterkast een 8 poorts TP-link switch (4x PoE, wireless+ cameras) en bij de TV een 8 poorts voor apparaten (TV, console, media PC, receiver etc..)

Daar wil ik dan ook de KPN IPTV box op gaan aansluiten.

De Fritz!box 7490 is al ingesteld als lokale router en dat zal bij de switch van Ziggo naar KPN dus een profiel wijziging zijn.

1. Dan ga ik er vanuit dat de poorten op de 7490 zowel te gebruiken zijn voor internet als IPTV.
2. Dan wil ik de switch in de meterkast vervangen door een Netgear Gigabit Plus series switch, want die ondersteunen IGMP snooping. Dan 1 met meerdere PoE poorten (of ik houd de huidige switch voor de PoE functie, want al die poorten mogen in hetzelfde vlan)
3. Dan vervang ik de switch bij de TV voor eenzelfde Netgear.

Werkt dit out of box?
Dien ik handmatig vlans op poorten in te stellen?
Zo ja, moet ik dan tagged vlan 6 doen voor internet op alle poorten en untagged vlan 4 op alle poorten om het werkend te maken?
Of is zorgen dat IGMP snooping ingeschakeld genoeg voor plug en play?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Hann1BaL schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:31:
2. Dan wil ik de switch in de meterkast vervangen door een Netgear Gigabit Plus series switch, want die ondersteunen IGMP snooping. Dan 1 met meerdere PoE poorten (of ik houd de huidige switch voor de PoE functie, want al die poorten mogen in hetzelfde vlan)
Heeft de huidige switch echt geen IGMP snooping? Het is een vrij standaard feature in gigabit switches, zelfs redelijk wat "domme" switches hebben het.

Dat zou ik eerst uitzoeken want het zou je migratie een stukje makkelijker maken lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

ANdrode schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:38:
[...]

Heeft de huidige switch echt geen IGMP snooping? Het is een vrij standaard feature in gigabit switches, zelfs redelijk wat "domme" switches hebben het.

Dat zou ik eerst uitzoeken want het zou je migratie een stukje makkelijker maken lijkt mij.
Dat kan ik uitzoeken, maar die heeft geen vlan ondersteuning. Is het noodzakelijk zelf VLANs in te stellen?
Ik verwacht dat de switch bij de TV te dom is. :)

De PoE switch lijkt ok te zijn: TL-SG1008P heeft IGMP snooping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Hann1BaL schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:43:
[...]

Dat kan ik uitzoeken, maar die heeft geen vlan ondersteuning. Is het noodzakelijk zelf VLANs in te stellen?
Ik verwacht dat de switch bij de TV te dom is. :)

De PoE switch lijkt ok te zijn: TL-SG1008P heeft IGMP snooping.
Ik dacht dat bij de "moderne"/"routed IPTV" aanpak er geen VLAN's meer nodig waren aan de LAN kant. Maar dat kan iemand anders veel beter uitleggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

ANdrode schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:47:
[...]

Ik dacht dat bij de "moderne"/"routed IPTV" aanpak er geen VLAN's meer nodig waren aan de LAN kant. Maar dat kan iemand anders veel beter uitleggen :)
Een van de redenen dat ik het vraag, want ik vind de berichtgeving ook best even verwarrend. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-09 07:39
[...]

Dat klopt!
VLAN 4 en 6 "leven" enkel aan de WAN zijde.
@Hann1BaL kan de ethernetkabel die uit de (O)NT komt in de WAN (LAN 1?) poort van de Fritz!box 7490 steken.
Juiste profiel instellen en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 29-09 21:39
[...]

Ik dacht dat bij de "moderne"/"routed IPTV" aanpak er geen VLAN's meer nodig waren aan de LAN kant.
Correct. Maar wel aan de WAN kant.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Dennis-L schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:01:
[...]

Dat klopt!
VLAN 4 en 6 "leven" enkel aan de WAN zijde.
@Hann1BaL kan de ethernetkabel die uit de (O)NT komt in de WAN (LAN 1?) poort van de Fritz!box 7490 steken.
Juiste profiel instellen en klaar.
Ja, de 7490 staat klaar met LAN1 als WAN poort (nu ook al voor Ziggo en met wijzigen ISP profiel moet dat met de vlans dus klaar zijn.

Bevestiging dat de switch in de meterkast IGMP snooping doet, blijft 1 vraag over: heeft de switch bij de TV dat ook en anders moeten we die vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
Hann1BaL schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:05:
[...]

Ja, de 7490 staat klaar met LAN1 als WAN poort (nu ook al voor Ziggo en met wijzigen ISP profiel moet dat met de vlans dus klaar zijn.

Bevestiging dat de switch in de meterkast IGMP snooping doet, blijft 1 vraag over: heeft de switch bij de TV dat ook en anders moeten we die vervangen.
alle switchen in het zelfde netwerk moeten IGMP snooping hebben anders kan nog in de soep lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

jopoh schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:23:
[...]

alle switchen in het zelfde netwerk moeten IGMP snooping hebben anders kan nog in de soep lopen
Dit klopt toch niet?

Stel: Ik heb router -> Switch A met IGMP snooping.

Dan heb ik aan Switch A een Switch B hangen met IGMP snooping en de IPTV box.
En ik heb aan Switch A een Switch C hangen zonder IGMP snooping voor een paar computers.

De IPTV box gaat via switch B naar switch A naar de router naar KPN voor TV.

Switch C heeft dan toch geen IGMP snooping nodig, omdat de IGMP snooping van switch A al voorkomt dat het verkeer switch C bereikt. Of begrijp ik de functie van IGMP snooping verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:33
@Hann1BaL Volgens mij heb je helemaal gelijk en hoeven alleen switches die in het pad tussen router en IPTV boxen zitten IGMP snooping te ondersteunen.

En soms werken zelfs switches die het niet ondersteunen. Hangt er helemaal vanaf wat je er verder op hebt aangesloten.

Maar met alleen maar IGMP snooping switches heb je nooit problemen, ook niet als je een keer iets omprikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Muis666 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:22:
Maar met alleen maar IGMP snooping switches heb je nooit problemen, ook niet als je een keer iets omprikt...
Daarnaast is het [zolang je het niet over wlan hebt] in de praktijk ook geen probleem als dat multicast verkeer "gewoon" op alle poorten doorgegeven wordt.

Het is niet ideaal maar je merkt er niets van.
Bij WLAN moet je het multicast verkeer wél filteren. >10mbit aan multicast stream over je 2.4 radio is niet fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pboelhouwer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:20
Ja VLAN 4 (IPTV) en vlan 6 (internet) zit aan de WAN kant.

Omdat er maar 1 netwek kabel uit je ISP komt (WAN) moet je dus een fysieke interface (zeg eth1) opsplitsen in 2 virtuele interfaces (eth1.4 en eth1.6). Het zou fijn zijn als Ubi in zijn controller UI de mogelijkheid gaat geven meerdere "vif's op de WAN te geven. (deze feature request staat al heel lang uit bij Ubi). Nu configureert iedereen het er in de cli tegenaan en maakt het door middels van scripts overbrugbaar van een reboot.

MAAR, aan de LAN zijde wil je eigenlijk ook VLANS hebben zodat je de normale poorten op je switch van een profiel "gewone" LAN voorziet en die van je IPTV kastje het IPTV profiel geeft. Je up/downlink poorten zijn (verbinding tussen switches onderling, Routers, AP's) "trunk" poorten die alles doorgeven (profiel All).

Kan je op je "gewone" LAN IGMP uit hebben staan en op het IPTV LAN aan zetten.

Zo heb ik het nu bij de UDM-Pro-SE en werkt het super.
Toen ik de LAN en IPTV niet had gescheiden en alle poorten gezellig op ALL stond vond de TV het niet leuk.
Ik ben daar bij gebruik van de USG3p echter nooit tegenaan gelopen. Mogelijk omdat die hardware offloading heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
mrdemc schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:16:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
== IPv4 ==

== IPv6 ==

== Algemeen ==

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
== RULE ==

== BRON ==

== BESTEMMING ==

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Gelukt! Nogmaals dank!
IPV6 dingen heb ik (nog) niet gedaan, dat doe ik nog wel, denk ik.

Blog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:33
ANdrode schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:56:
[...]

Daarnaast is het [zolang je het niet over wlan hebt] in de praktijk ook geen probleem als dat multicast verkeer "gewoon" op alle poorten doorgegeven wordt.

Het is niet ideaal maar je merkt er niets van.
Bij WLAN moet je het multicast verkeer wél filteren. >10mbit aan multicast stream over je 2.4 radio is niet fijn.
Ik hoor het al. Jij hebt niet een oude 10 Mbit VOIP telefoon. Ik wel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:59
Ben.Hahlen schreef op woensdag 8 december 2021 @ 16:29:
[...]

Gelukt! Nogmaals dank!
IPV6 dingen heb ik (nog) niet gedaan, dat doe ik nog wel, denk ik.
Wat fijn dat het is gelukt, graag gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Muis666 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 17:02:
[...]

Ik hoor het al. Jij hebt niet een oude 10 Mbit VOIP telefoon. Ik wel...
Nee die moet dan wel even op een switch met IGMP support :+

Standaard is een WiFi bridge het probleemgeval - maar 10mbit devices natuurlijk ook. Dan geven de glas-HD zenders issues, bij de rest past er nog wel een VOIP-call naast (afhankelijk van hoe de firmware hiermee om gaat).
Pagina: 1 ... 62 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen