[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 61 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:44

Videopac

Rommelt wat aan.

swhnld schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 23:00:
[...]

Je krijgt een track en trace code toch? Dat met de postcode is genoeg om bij een Postnl afleverpunt of ander adres te laten bezorgen.
Hier wordt dat uitgelegd:
https://www.postnl.nl/kla.../ander-moment-of-locatie/
PostNL geeft aan dat het pakket nog niet door PostNL ontvangen of verwerkt is. U kunt geen andere tijd of plaats kiezen voor deze zending.

Ik hou het wel in de gaten. Misschien dat ik het nog kan wijzigen nadat het pakket door PostNL ontvangen is.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:53

Wildfire

Joy to the world!

Yonix schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 22:59:

Aanstaande maandag wordt door KPN de glasvezelaansluiting in ons huis, dat nu verbouwd wordt, gerealiseerd en 01-12 gaat het abonnement live.
Je bent vergeten dat ik hier intern heb doorgegeven dat ze jou voorlopig toch maar niet moeten aansluiten? :+

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04:09
Wildfire schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 23:10:
[...]

Je bent vergeten dat ik hier intern heb doorgegeven dat ze jou voorlopig toch maar niet moeten aansluiten? :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WeWjSwg4JgouiWFguQEsLjBarAM=/234x176/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/4i5poOBGOo2v53F3eTkzSszf.gif?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:31
Zoals eerder gemeld stap ik over van kpn naar mijn oude liefde….. xs4all 😎. Wat schetst mijn verbazing? Er komt een monteur. Weet iemand wat deze komt doen?

[ Voor 5% gewijzigd door Theone098 op 27-11-2021 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouser
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-09 21:32
Ik ben voornemens om KPN glasvezel te nemen voor mijn nieuwe huis. Nu ben ik alleen zeer fan van Pfsense en wil ik mijn eigen router dus behouden. Draai hier namelijk meerdere dingen op alleen weet ik niet of dit nou een mogelijkheid is achter KPN glasvezel.

Ik ben niet voornemens om TV af te nemen maar alleen internet.

Zijn er mensen met ervaring van hun eigen Pfsense box achter de KPN box 12? Hun eigen klantenservice zegt namelijk dat het er gewoon achter kan zonder problemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-09 07:39
wouser schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:09:
Ik ben voornemens om KPN glasvezel te nemen voor mijn nieuwe huis. Nu ben ik alleen zeer fan van Pfsense en wil ik mijn eigen router dus behouden. Draai hier namelijk meerdere dingen op alleen weet ik niet of dit nou een mogelijkheid is achter KPN glasvezel.

Zijn er mensen met ervaring van hun eigen Pfsense box achter de KPN box 12? Hun eigen klantenservice zegt namelijk dat het er gewoon achter kan zonder problemen?
Je hebt de Box 12 helemaal niet meer nodig dan :)
Gewoon de UTP van het glasvezelkastje (O)(NT) rechstreeks in je pfsense.
PPPoE over VLAN 6 instellen en hoppa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-09 10:33

Het kan er inderdaad achter maar dan heb je dus wel een dubbele NAT oplossing.

Je kunt de KPN router ook helemaal vervangen door je pfSense box. Dan moet je alleen iets verzinnen voor WiFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitzer
  • Niet online
Daar heeft KPN zelf een topic voor: Gebruik een eigen router achter de Experia Box.
Beter is het om je eigen router te gebruiken, zoals hierboven ook al staat: Vrije modemkeuze bij KPN, Eigen modem instellen en gebruiken, Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box (EdgeRouter) en over Pfsense specifiek is ook zat te vinden waaronder in dit topic.
Wel krijg je op een eigen router geen support van de helpdesk. Neem je KPN Service Plus dan willen ze eventueel 'meedenken'.

edit:
Ook TV kan kan dus gewoon met Pfsense. Daar was een paar weken terug in dit topic nog een pagina-lange discussie over, maar het werkte uiteindelijk wel.
En zelfs telefoon via KPN kan met eigen apparatuur als je dat zou willen. Eigen VOIP provider is goedkoper.
Box 12 kan na oplevering dus gewoon in de doos en daar netjes blijven.

[ Voor 11% gewijzigd door Flitzer op 27-11-2021 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouser
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-09 21:32
@Dennisweb @Muis666 Dank voor je antwoord!

Dit is wel een beetje in tegenstelling tot wat de dame van de klantenservice suggereerde? haha

Maar met andere woorden: Het is dus volledig mogelijk om mijn Pfsense functionaltieten te benutten met een KPN glasvezel abonnement?

Stel dat ik later wel TV wil; dan heb ik wel de box12 nodig, verlies je veel functie door je Pfsense erachter te hangen?

Oplossingen voor WiFi zijn niet zo lastig; daar heb ik al een paar aces points voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
wouser schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:24:

Stel dat ik later wel TV wil; dan heb ik wel de box12 nodig, verlies je veel functie door je Pfsense erachter te hangen?
Ook IPTV is werkend te krijgen op je eigen router (als die een IGMP proxy kan draaien. En dat kan pfSense). Dat heeft KPN en dit topic volop gedocumenteerd.

[ Voor 7% gewijzigd door Muis666 op 27-11-2021 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis-L
wouser schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:24:

Nee hoor :)
VLAN 4 correct configureren, IGMP Proxy correct configureren en gaan.
Staan op internet talloze voorbeelden van hoe dat in te stellen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-09 17:02
Hier ook een eigen router rechtstreeks aan het NT kastje, in mijn geval een Fritzbox.

NB: bij het aansluiten heb je eenmalig even de originele Experiabox van KPN nodig om de lijn te activeren. Zodra dat werkt, kun je die weer los gooien en dan je eigen router direct aan de UTP poort van de NT hangen.

Pfsense is misschien ietsje meer werk om te configureren, met name voor televisie en eventuele telefonie. Er staat voldoende info over de juiste instellingen op de KPN site. Als je voorheen ook al je eigen pfsense instelde dan moet je daar wel uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02:53
Ilja Meijer schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:26:
[...]

Je moet ze eerst beide bedraad aansluiten.
Vervolgens log je in via het ip-adres, op 1 van de swp'en.
Dan kun je ze handmatig configureren.
Maak dan verbinding met de KPN thuis app en als het goed is kun je ze dan via de app verder bedienen.
Als alles ingesteld is, moet er 1 punt bedraad aangesloten blijven. Het 2e punt kun je dan ergens plaatsen om je wifi netwerk verder uit te bereiken.
Groen goed bereik
Oranje matig bereik, verplaats dichter naar primair punt
Rood buiten bereik.

Let wel op, je moet handmatig de firmware update. Inloggen via ip.
Klinkt allemaal eenvoudig maar voorlopig werkt het niet. ik heb werkelijk alle instellingen geprobeerd en van alles geprobeerd maar het werkt gewoon niet. 1 extender moet via een vast kabel verbonden blijven maar hij connect niet met mijn interne netwerk of Asus modem. De andere die los staat connect ook niet met de basis extender, wel staan de lampen te knipperen, dan weer groen dan weer blauw maar werken doet het niet.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Laatst online: 25-09 17:25
Ik heb gisteren met een redelijk aanbod mijn KPN kunnen verlengen. Nu krijg ik vandaag ineens de KPN Box 12 thuisgestuurd. Tot nu toe heb ik een Experia v9 die op zich alles doet wat ik wil. In huis heb ik 4 KPN Versterkers staan en daarmee is de verbinding dekkend. Heb voor een aantal apparaten een vast IP ingesteld in de verder beperkte ZTE software, maar zoals gezegd: alles werkt naar behoren.

Daarom hier de vraag of het de moeite is om op de Box 12 over te gaan zo lang die Experia werkt. Is die zoveel beter? En blijven mijn KPN WiFi Versterkers werken (het oude model, waar het op de zijkant geschreven staat)? Tot slot, als overstappen toch wel aan te raden is, is er een mogelijkheid om alle settings zo over te nemen of moet ik weer van nul af beginnen?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
corsat schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 18:59:
[...]

Klinkt allemaal eenvoudig maar voorlopig werkt het niet.
Volgens mij probeer je de KPN super WiFi units aan te sluiten op je eigen router. Voor zover ik weet werken die alleen samen met een KPN (Experia) Box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-09 09:18
@corsat De eerste zin van de installatie handleiding van Super Wifi:

Voordat je begint met installeren:

Het Super Wifipunt werkt altijd in combinatie met het modem van KPN

Maar wat ik nog altijd niet snap: jij krijgt twee gratis super wifi punten terwijl je alleen maar telefonie van KPN afneemt? Dat bestaat volgens hen helemaal niet. Dat gebeurt alleen bij het afnemen van een nieuw Internet abonnement ..

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Barre73 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 20:29:

Maar wat ik nog altijd niet snap: jij krijgt twee gratis super wifi punten terwijl je alleen maar telefonie van KPN afneemt? Dat bestaat volgens hen helemaal niet. Dat gebeurt alleen bij het afnemen van een nieuw Internet abonnement ..
Dat heb ik ook 3* tegen kpn gezegd dat ik alleen telefonie afneem maar ik kreeg een welkomstgeschenk en dat zou samenwerken met mijn asusmodem. Inmiddels ben ik er wel schter dat dit dus niet het geval is. Ze gaan op marktplaats.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-09 21:38

MeNTaL_TO

The future is not set

Barre73 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 20:29:

Volgens mij is dat samenwerken niet waar (iig niet in mijn situatie) er is totaal geen communicatie tussen mijn box12 en de superwifi punten.Sowieso kan je die superwifi punten handmatig instellen.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corsat
MeNTaL_TO schreef op zondag 28 november 2021 @ 09:26:
[...]

Volgens mij is dat samenwerken niet waar (iig niet in mijn situatie) er is totaal geen communicatie tussen mijn box12 en de superwifi punten.Sowieso kan je die superwifi punten handmatig instellen.
hoe stel je ze dan in met mijn netwerk of Asus modem ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
corsat schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 23:27:
[...]

Dat heb ik ook 3* tegen kpn gezegd dat ik alleen telefonie afneem maar ik kreeg een welkomstgeschenk en dat zou samenwerken met mijn asusmodem. Inmiddels ben ik er wel schter dat dit dus niet het geval is. Ze gaan op marktplaats.
Ik zou voordat je ze op marktplaats zet eerst nog even in mijn kpn naar je abonnementen kijken of ze je toch niet een internet abonnement hebben aangesmeerd. Zoals hierboven gezegd sturen ze niet zomaar die Super WiFi boxen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-09 21:38

MeNTaL_TO

The future is not set

corsat schreef op zondag 28 november 2021 @ 09:42:
[...]

hoe stel je ze dan in met mijn netwerk of Asus modem ?
Via de webpagina in de superwifi punten (dit staat gewoon in de handleiding eigenlijk)
Ik denk dat je daarom ook de DHCP range niet kan veranderen in de box12, de punten hebben automatisch ip adressen 192.168.2.151 en 166

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23:21
Muis666 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 19:21:
[...]

Volgens mij probeer je de KPN super WiFi units aan te sluiten op je eigen router. Voor zover ik weet werken die alleen samen met een KPN (Experia) Box.
Als je ze aansluit op een Experiabox is het idee dat ze een mesh vormen, dus een goed dekkend netwerk waar je naadloos overschakelt naar de beste.

Je kan ze ook zelf instellen en zonder Experiabox gebruiken maar dan zijn het gewoon twee (best dure) access points.

Ben er zelf ook ingetrapt hoor, had beter de korting kunnen pakken. Uiteindelijk gelukkig best aardig kunnen verkopen via Marktplaats en met de 'winst' een tweede switch/AP gekocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ilja Meijer
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-08 12:58
corsat schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 18:59:
[...]

Klinkt allemaal eenvoudig maar voorlopig werkt het niet. ik heb werkelijk alle instellingen geprobeerd en van alles geprobeerd maar het werkt gewoon niet. 1 extender moet via een vast kabel verbonden blijven maar hij connect niet met mijn interne netwerk of Asus modem. De andere die los staat connect ook niet met de basis extender, wel staan de lampen te knipperen, dan weer groen dan weer blauw maar werken doet het niet.
Ik heb even een test opstelling gemaakt.
Ik heb een Linksys modem en mijn isp is Caiway.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Le3Ei6_iXl8pkwty6FDHDVlu1v8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B5vhcVwxmI7981qvSRwK8KIM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RmSwHxDXKNupPiYzOAhcBqI4D-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pdw3Yg80BeJr2NPx9uLbqFcU.jpg?f=fotoalbum_large

Beide moet je tijdens de installatie, bedraad aangesloten houden. (Zet er in eerste instantie, maar 1 aan )
1. Achterhaal het ip-adres van het superwifipunt
2. Log in via het IP adres icm het wachtwoord op de achterzijde van het superwifipunt.
3. Verander de ssid en wachtwoord.
4. Download de KPN thuis app
5. Log in en doorloop de stappen
6. Voeg nu het 2e superwifipunt toe. (Deze kan je nu ook aanzetten)
7. Wacht min 15 min.
8. Koppel nu het superwifipunt los, dat niet primair is. Deze kun je nu ergens anders plaatsen.

Zoals de foto's al aangeven, is het daadwerkelijk mogelijk, om swp op een niet kpn netwerk icm eigen modem te gebruiken. Let wel op, dat de ssid van je router, niet hetzelfde, als je superwifipunt is. Het beste is, om deze gewoon, uit te schakelen.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:28
Als het goed is worden we eind volgende maand begin 2022 overgezet op kpn glas. In de huidige situatie hebben we een connectbox van ziggo, deze staat in bridge en daar achter hangt een router.

Nu is de vraag, kan dit ook zonder problemen bij Kpn? Er wordt straks tv gekeken via het kpn kastje, vaste telefonie wordt ook nog gebruikt en internet natuurlijk :). Of kan zelf de router van kpn er tussen uit? (denk het zelf niet wegens geen modem hebben voor telefonie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:52
dutchnltweaker schreef op zondag 28 november 2021 @ 12:09:
Als het goed is worden we eind volgende maand begin 2022 overgezet op kpn glas. In de huidige situatie hebben we een connectbox van ziggo, deze staat in bridge en daar achter hangt een router.

Nu is de vraag, kan dit ook zonder problemen bij Kpn? Er wordt straks tv gekeken via het kpn kastje, vaste telefonie wordt ook nog gebruikt en internet natuurlijk :). Of kan zelf de router van kpn er tussen uit? (denk het zelf niet wegens geen modem hebben voor telefonie).
Ligt een beetje aan welke router je hebt, maar ja dat kan.

Er is genoeg over op Tweakers te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Blommie01 schreef op zondag 28 november 2021 @ 12:36:
[...]

Ligt een beetje aan welke router je hebt, maar ja dat kan.

Er is genoeg over op Tweakers te vinden.
Betreft een pricewatch: TP-Link Archer AX73

Snap ik, maar elke User case is natuurlijk anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baba420
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:06
Wij stappen na 24 jaar bij Ziggo (Casema) klant te zijn over naar KPN glasvezel. Ik heb expres geen TV genomen in de hoop dat mijn Deco M4 gewoon als router kan blijven fungeren. Ik ben benieuwd.

Voor TV gaan we kiezen voor NLZiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:52
dutchnltweaker schreef op zondag 28 november 2021 @ 13:18:
[...]

Betreft een pricewatch: TP-Link Archer AX73

Snap ik, maar elke User case is natuurlijk anders.
Met behulp van een stukje basis kennis moet je als Tweaker een heel eind kunnen komen, al denk ik wel dat je een wat serieuzer apparaat nodig hebt…

[ Voor 18% gewijzigd door Blommie01 op 28-11-2021 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
ik wilde nu inloggen op mijn modem. maar de password is gereset. hebben andere dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
Farabi schreef op zondag 28 november 2021 @ 14:02:
ik wilde nu inloggen op mijn modem. maar de password is gereset. hebben andere dit ook?
Als je een V12 hebt dan klopt dat, dat is gebeurd na de laatste update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Dennis-L schreef op zondag 28 november 2021 @ 14:04:
[...]

Als je een V12 hebt dan klopt dat, dat is gebeurd na de laatste update.
ja, had die problemen al. gebeurt dit na elke update? hij is nog niet gefixed neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
Farabi schreef op zondag 28 november 2021 @ 14:05:
[...]

ja, had die problemen al. gebeurt dit na elke update? hij is nog niet gefixed neem ik aan?
Nee, alleen na deze update.
En dat hoeft niet gefixt te worden, het hoort gewoon bij deze update.

[ Voor 12% gewijzigd door Dennis-L op 28-11-2021 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Dennis-L schreef op zondag 28 november 2021 @ 14:07:
[...]

Nee, alleen na deze update.
En dat hoeft niet gefixt te worden, het hoort gewoon bij deze update.
oh sorry, ik bedoelde het nieuws wat op de hoofdpagina van tweakers stond. dat de verbinding soms wegvalt.

lost deze update het gedoe met 2.4ghz vs 5ghz op? (dat sommige devices van 5ghz naar 2.4ghz springen)

[ Voor 13% gewijzigd door Farabi op 28-11-2021 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Blommie01 schreef op zondag 28 november 2021 @ 14:00:
[...]

Met behulp van een stukje basis kennis moet je als Tweaker een heel eind kunnen komen, al denk ik wel dat je een wat serieuzer apparaat nodig hebt…
Het gaat er meer om dat er geen modem is voor telefonie, of moet ik dit los van elkaar zien? Zitten namelijk alleen lan poorten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-09 16:45
dutchnltweaker schreef op zondag 28 november 2021 @ 14:18:
[...]

Het gaat er meer om dat er geen modem is voor telefonie, of moet ik dit los van elkaar zien? Zitten namelijk alleen lan poorten op.
Je kunt bij KPN je SIP-gegevens opvragen en op die manier via een VOIP telefoon je vaste lijn gebruiken. Is niet afhankelijk van je modem/router, maar wel van je vaste telefoon. Kijk even onder "Stap 3b: Vast Bellen (VoIP) instellen" bij KPN.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:50
Theone098 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:01:
Zoals eerder gemeld stap ik over van kpn naar mijn oude liefde….. xs4all 😎. Wat schetst mijn verbazing? Er komt een monteur. Weet iemand wat deze komt doen?
XS4ALL is overigens nu al volledig KPN volgens mij.
De monteur komt voor zover ik weet de FritzBox voor je aansluiten. Aan de NT hoeft in principe niets meer te wijzigen (je blijft gepatched op dezelfde DSLAM poort in de PoP/wijkcentrale), dus je kan de Guidion monteur afzeggen als je zelf de router wil aansluiten en de kennis hebt om dit zelf te configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Tom Paris schreef op zondag 28 november 2021 @ 14:33:
[...]

Je kunt bij KPN je SIP-gegevens opvragen en op die manier via een VOIP telefoon je vaste lijn gebruiken. Is niet afhankelijk van je modem/router, maar wel van je vaste telefoon. Kijk even onder "Stap 3b: Vast Bellen (VoIP) instellen" bij KPN.
Maar dan dien je wel een voip telefoon te kopen neem ik aan?
We hebben nu zoiets: https://www.coolblue.nl/p.../panasonic-kx-tg6824.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flitzer
  • Niet online
dutchnltweaker schreef op zondag 28 november 2021 @ 15:00:
[...]

Maar dan dien je wel een voip telefoon te kopen neem ik aan?
We hebben nu zoiets: https://www.coolblue.nl/p.../panasonic-kx-tg6824.html
Denk aan een ander basisstation met VOIP zoals de N300A IP, waarop bestaande handsets aangemeld worden, een geschikt router met VOIP/DECT mogelijkheid zoals de Fritz!box 7590 of een VOIP adapter voor je bestaande basisstation zoals bijvoorbeeld de Cisco ATA 192.

De Box 12 kan eventueel zelfs achter een eigen router als VOIP adapter. Dus genoeg mogelijkheden om niet de Box 12 als router te gebruiken.

Je kunt ook naar een VOIP provider overstappen, eventueel met behoud van huidige telefoonnummer, die goedkoper is dan Ziggo of KPN. De gesprekkosten van KPN zijn namelijk erg hoog. Het is zelfs mogelijk om telefoongesprekken te ontvangen via het KPN abonnement en de hoge gesprekskosten te vermijden door een VOIP provider te gebruiken voor uitbellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis-L
Farabi schreef op zondag 28 november 2021 @ 14:11:
[...]

oh sorry, ik bedoelde het nieuws wat op de hoofdpagina van tweakers stond. dat de verbinding soms wegvalt.

lost deze update het gedoe met 2.4ghz vs 5ghz op? (dat sommige devices van 5ghz naar 2.4ghz springen)
Ik stuurde je de link naar het forum van KPN over deze update, lees dat eerst eens door :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Dennis-L schreef op zondag 28 november 2021 @ 15:22:
[...]

Ik stuurde je de link naar het forum van KPN over deze update, lees dat eerst eens door :)
Gedaan, maar ben een noob op dit gebied haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-09 15:07
Zojuist glasvezel aangevraagd (zonder TV), echter pas vanaf 9-12 is de aansluiting er.

Is het mogelijk om het versneld te krijgen?

De aansluiting etc is al in de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
dutchnltweaker schreef op zondag 28 november 2021 @ 12:09:

Ik kom uit dezelfde situatie. De router van KPN kun je niet in bridge zetten. Hij kan er wel tussenuit, als je in plaats daarvan een eigen router neerzet die SIP kan (fritzbox 7590 werd al genoemd meen ik, prima keus), of een apart doosje dat SIP telefonie kan doen achter je huidige router zet. Gigaset 300N, Cisco SPA112 zijn bekend. De Cisco is wat moeilijker configureren, heel veel opties instelbaar maar je moet maar net weten wat je precies nodig hebt. Gigaset 300N is wat eenvoudiger te doen.

De KPN Experia heb je wel heel even nodig voor het activeren van de lijn. Dat doet de monteur voor je als het goed is.

Aandachtspuntje voor je huidige router: ga even na of die goed overweg kan met de instellingen die je nodig hebt voor IPTV (VLANS, IGMP proxy).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
als mijn modem automatisch gereset is door kpn, dan neem ik aan dat de vorige update nu erop zit?

waar kan ik mijn softwareversie zien nadat ik ben ingelogd op mijn modem?

[ Voor 28% gewijzigd door Farabi op 28-11-2021 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Muis666 schreef op zondag 28 november 2021 @ 09:53:
[...]

Ik zou voordat je ze op marktplaats zet eerst nog even in mijn kpn naar je abonnementen kijken of ze je toch niet een internet abonnement hebben aangesmeerd. Zoals hierboven gezegd sturen ze niet zomaar die Super WiFi boxen...
Ik heb een internet abonnement want ik was verplicht omdat erbij te nemen, KPN levert geen losse telefoonabonnementen echter ik heb hier 2 koperen draadjes waar 4,5 tot max 15 mb snelheid uit komt en ik heb glasvezel waar 375 mb uitkomt, ra ra welke ik kies. Helaas heeft de gemeente beslist dat glasvezel alleen door Caiway mag worden aangeboden en Caiway is als telefoon provider flink door de mand gevallen met technische malleur waardoor wij voor de telefoon over moesten naar KPN. Ik heb 3x gebeld en aangegeven dat wij geen internet van KPN gaan gebruiken maar k kreeg toch de super wifi punten cadeau want dit kon ik ook aansluiten op mijn Caiway of Asus modem volgens KPN, mooi niet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Compuchip87 schreef op zondag 28 november 2021 @ 10:54:
[...]

Als je ze aansluit op een Experiabox is het idee dat ze een mesh vormen, dus een goed dekkend netwerk waar je naadloos overschakelt naar de beste.

Je kan ze ook zelf instellen en zonder Experiabox gebruiken maar dan zijn het gewoon twee (best dure) access points.

Ben er zelf ook ingetrapt hoor, had beter de korting kunnen pakken. Uiteindelijk gelukkig best aardig kunnen verkopen via Marktplaats en met de 'winst' een tweede switch/AP gekocht.
Ik krijg het ook als access point niet werkend, zie hem wel in mijn netwerk maar kan geen verbinding maken met de super wifi kpn schotel wat ik ook probeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
corsat schreef op zondag 28 november 2021 @ 20:04:
[...]

Ik heb een internet abonnement want ik was verplicht omdat erbij te nemen, KPN levert geen losse telefoonabonnementen echter ik heb hier 2 koperen draadjes waar 4,5 tot max 15 mb snelheid uit komt en ik heb glasvezel waar 375 mb uitkomt, ra ra welke ik kies. Helaas heeft de gemeente beslist dat glasvezel alleen door Caiway mag worden aangeboden en Caiway is als telefoon provider flink door de mand gevallen met technische malleur waardoor wij voor de telefoon over moesten naar KPN. Ik heb 3x gebeld en aangegeven dat wij geen internet van KPN gaan gebruiken maar k kreeg toch de super wifi punten cadeau want dit kon ik ook aansluiten op mijn Caiway of Asus modem volgens KPN, mooi niet dus.
Dus hoeveel ga je nu betalen voor de telefonie?

Het klinkt alsof je beter voor een cheapconnect/voipbuster oplossing had kunnen kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Antonius schreef op zondag 28 november 2021 @ 18:31:
[...]

Ik kom uit dezelfde situatie. De router van KPN kun je niet in bridge zetten. Hij kan er wel tussenuit, als je in plaats daarvan een eigen router neerzet die SIP kan (fritzbox 7590 werd al genoemd meen ik, prima keus), of een apart doosje dat SIP telefonie kan doen achter je huidige router zet. Gigaset 300N, Cisco SPA112 zijn bekend. De Cisco is wat moeilijker configureren, heel veel opties instelbaar maar je moet maar net weten wat je precies nodig hebt. Gigaset 300N is wat eenvoudiger te doen.

De KPN Experia heb je wel heel even nodig voor het activeren van de lijn. Dat doet de monteur voor je als het goed is.

Aandachtspuntje voor je huidige router: ga even na of die goed overweg kan met de instellingen die je nodig hebt voor IPTV (VLANS, IGMP proxy).
https://www.tp-link.com/n.../wifi-router/archer-ax73/
Onder specs en iptv staat dit wat ondersteunt wordt:
IPTV
IGMP Proxy
IGMP Snooping
Bridge
Tag VLAN
Over telefonie, ik ben niet van plan om een nieuwe telefoon set te kopen eerlijk gezegd. Situatie nu: op de connectbox is telefonie aangesloten en een lan kabel naar de Router vanuit de connectbox.

Dus als ik het goed begrijp kan ik mijn route inpluggen op de glasvezeldoos, daarop gelijk alles gebruiken zonder kpn modem behalve telefonie.
Dus als ik de router rechtstreeks aansluit en daarna de xperiabox voor het gebruiken van telefonie kan dat ook? Of is er een speciale adapter zodat ik dat kan aansluiten op de router om gewoon telefonie te gebruiken.

Bij ziggo is het zo makkelijk, modem in bridge en klaar is kees :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
Mooi dat je router inderdaad de dingen kan die je nodig hebt
dutchnltweaker schreef op zondag 28 november 2021 @ 20:22:
[...]

Dus als ik het goed begrijp kan ik mijn route inpluggen op de glasvezeldoos, daarop gelijk alles gebruiken zonder kpn modem behalve telefonie.
Yep, zo gaat het hier prima.
Dus als ik de router rechtstreeks aansluit en daarna de xperiabox voor het gebruiken van telefonie kan dat ook? Of is er een speciale adapter zodat ik dat kan aansluiten op de router om gewoon telefonie te gebruiken.
Ik vermoed van wel maar dat weet ik niet zeker. Is prima uit te proberen. Misschien moet je de Experia een vast adres geven via de DHCP instellingen op je router en een of twee port forwarding regels toevoegen om SIP verkeer door te sturen naar de Experia.

Een Gigaset 300N kost je de kop niet overigens. Met een beetje zoeken heb je die voor €25 hier uit de V&A of van marktplaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corsat
Muis666 schreef op zondag 28 november 2021 @ 20:14:
[...]

Dus hoeveel ga je nu betalen voor de telefonie?

Het klinkt alsof je beter voor een cheapconnect/voipbuster oplossing had kunnen kiezen.
Wij moeten een goed werkende vaste telefoon hebben ivm het werk van mijn vrouw en caiway was dat absoluut niet, problemen met mtbf signaal wat soms wel werkt en soms niet, gesprekken die na 30 minuten worden afgebroken omdat ze dat fair use noemen dus kpn abo is noodzaak om probleemloos te kunnen werken. Na 1 dag kpn bleek alle ellende van caiway opgelost te zijn, niet de goedkoopste oplossing maar wel de meest praktische.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:35

JB

Cédric roelt!

Baal ergens toch wel een beetje dat die NT niet meegeleverd is met EB. Nu zit ik in ongewis tot vrijdag welke dat gaat zijn. De ONT van T-Mobile heb ik zelf vtv opgehangen. Die monteur gaat hier niet boren in de meterkast, dat doe ik zelf. Hoop op de NT zoals alles hier opgeleverd op de TY-01 (early adapters) maar geen idee of deze überhaupt nog nieuw ingezet worden? Dan hoef ik namelijk helemaal niets te schroeven :)

Deze dus;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/65lYBkMpolSW8c0FNjv8B0SmwUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DV9BLMWp2R7RlyqEGeTJyhBu.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
JB schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:27:
Baal ergens toch wel een beetje dat die NT niet meegeleverd is met EB. Nu zit ik in ongewis tot vrijdag welke dat gaat zijn. De ONT van T-Mobile heb ik zelf vtv opgehangen. Die monteur gaat hier niet boren in de meterkast, dat doe ik zelf. Hoop op de NT zoals alles hier opgeleverd op de TY-01 (early adapters) maar geen idee of deze überhaupt nog nieuw ingezet worden? Dan hoef ik namelijk helemaal niets te schroeven :)

Deze dus;

[Afbeelding]
@Wildfire Zie deze vraag. Adres is geen PON maar standaard GoF. Dan plaatsen monteurs toch nog steeds deze NT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theUgly
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-05-2024
ik lees wel eens dat iemand een raspberry pi gebruikt als router. Kun je met een pc de ExperiaBox vervangen? Is het zo eenvoudig als middels DHCP een ip adres te krijgen via een netwerkkabel vanuit het aansluitpunt in de meterkast?

of moet de experiabox in bridge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
@Antonius
Yep, zo gaat het hier prima.
Maar dat kan dus ook andersom? dat ik de experiabox als doorgeefluik gebruik.
Ik vermoed van wel maar dat weet ik niet zeker. Is prima uit te proberen. Misschien moet je de Experia een vast adres geven via de DHCP instellingen op je router en een of twee port forwarding regels toevoegen om SIP verkeer door te sturen naar de Experia.
Dan ga ik dat tzt even testen :)

@Flitzer
De Box 12 kan eventueel zelfs achter een eigen router als VOIP adapter. Dus genoeg mogelijkheden om niet de Box 12 als router te gebruiken.
Maar de wifi blijft aanstaan van de experiabox als ik het goed begrijp?
Je kunt ook naar een VOIP provider overstappen, eventueel met behoud van huidige telefoonnummer, die goedkoper is dan Ziggo of KPN. De gesprekkosten van KPN zijn namelijk erg hoog. Het is zelfs mogelijk om telefoongesprekken te ontvangen via het KPN abonnement en de hoge gesprekskosten te vermijden door een VOIP provider te gebruiken voor uitbellen.
Interessant, maar de kosten om een speciale box aan te schaffen voor voip dekt te kosten niet voor de hoeveelheid die we bellen met de thuis aansluiting. Deze is nog alleen actief voor bepaalde gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

dutchnltweaker schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:47:
@Antonius

[...]

Interessant, maar de kosten om een speciale box aan te schaffen voor voip dekt te kosten niet voor de hoeveelheid die we bellen met de thuis aansluiting. Deze is nog alleen actief voor bepaalde gevallen.
Je zou voor de gein even moeten rekenen. Ik weet niet wat een vaste lijn bij KPN kost? Ik betaal bij CheapConnect 8.95 euro per jaar (met beetje prepaid tegoed mocht je uitgaand willen bellen). Heb een GoBox aangeschaft voor 39 euro om VoIP functionaliteit te bieden, gekoppeld aan mijn Gigaset trio.

Eerst jaar niet helemaal "terug verdiend" maar dat gaat snel genoeg + verder wel de vrijheid om makkelijk over te stappen etc, omdat je vaste nummer niet bij je provider zit.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09 15:12
Barre73 schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:34:
[...]

@Wildfire Zie deze vraag. Adres is geen PON maar standaard GoF. Dan plaatsen monteurs toch nog steeds deze NT?
Volgens mij is dit dezelfde NT die ik ook heb hangen voor de KPN aansluiting (geen PON).

http://specs.tweak.to/5253

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
theUgly schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:31:
ik lees wel eens dat iemand een raspberry pi gebruikt als router. Kun je met een pc de ExperiaBox vervangen? Is het zo eenvoudig als middels DHCP een ip adres te krijgen via een netwerkkabel vanuit het aansluitpunt in de meterkast?

of moet de experiabox in bridge?
Zie OP (kopje eigen router).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:40
JB schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:44:
[...]

Je zou voor de gein even moeten rekenen. Ik weet niet wat een vaste lijn bij KPN kost? Ik betaal bij CheapConnect 8.95 euro per jaar (met beetje prepaid tegoed mocht je uitgaand willen bellen). Heb een GoBox aangeschaft voor 39 euro om VoIP functionaliteit te bieden, gekoppeld aan mijn Gigaset trio.

Eerst jaar niet helemaal "terug verdiend" maar dat gaat snel genoeg + verder wel de vrijheid om makkelijk over te stappen etc, omdat je vaste nummer niet bij je provider zit.
Vaste lijn bij KPN is (afhankelijk van pakket) 2 euro per maand. Nieuwe pakketten sowieso extra kosten.
En dan 13 cent per minuut.

Ik denk overigens hetzelfde, maar stel het telkens uit. Ik moet ook nog onze KPN-nummer wegporteren naar een Cheapconnect. Zo vaak worden we niet meer gebeld, maar het nummer is nog steeds bij heel veel organisaties bekend en willen we er daarom nog niet van af ;). Scheelt uiteindelijk misschien 2 tientjes op jaarbasis.

Bellen doen we wel mobiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

krakendmodem schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:05:
[...]

Ik denk overigens hetzelfde, maar stel het telkens uit. Ik moet ook nog onze KPN-nummer wegporteren naar een Cheapconnect. Zo vaak worden we niet meer gebeld, maar het nummer is nog steeds bij heel veel organisaties bekend en willen we er daarom nog niet van af ;). Scheelt uiteindelijk misschien 2 tientjes op jaarbasis.

Bellen doen we wel mobiel
Hier idemdito met ander doel; oudjes die ons thuis bellen (scheelt één retorische vraag :+). Uitgaand bellen we ook zelden via de vaste lijn.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Laatst online: 30-09 16:31
replica17 schreef op zondag 28 november 2021 @ 18:20:
Zojuist glasvezel aangevraagd (zonder TV), echter pas vanaf 9-12 is de aansluiting er.

Is het mogelijk om het versneld te krijgen?

De aansluiting etc is al in de woning.
Ik heb ook dit weekend de aanvraag voor het gaan gebruiken van de hier al eerder aangelegde glasvezel aansluiting de deur uit gedaan.
09-12 is de eerst beschikbare datum om eea te realiseren waarbij ik gekozen heb voor DHZ want het aansluiten en instellen van een Fritzbox heb ik een paar jaar terug voor de ADSL aansluiting via XS4All ook al gedaan.

KPN geeft per mail aan:

We moeten extra onderzoek doen om de verbinding op uw adres klaar te maken voor gebruik. De e-mail met extra informatie over uw bestelling en definitieve startdatum van uw abonnement ontvangt u daarom iets later.

Geen idee wat ze daarmee bedoelen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Leader98 schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:35:
[...]

Ik heb ook dit weekend de aanvraag voor het gaan gebruiken van de hier al eerder aangelegde glasvezel aansluiting de deur uit gedaan.
09-12 is de eerst beschikbare datum om eea te realiseren waarbij ik gekozen heb voor DHZ want het aansluiten en instellen van een Fritzbox heb ik een paar jaar terug voor de ADSL aansluiting via XS4All ook al gedaan.

KPN geeft per mail aan:

We moeten extra onderzoek doen om de verbinding op uw adres klaar te maken voor gebruik. De e-mail met extra informatie over uw bestelling en definitieve startdatum van uw abonnement ontvangt u daarom iets later.

Geen idee wat ze daarmee bedoelen...
Er komt AFAIK ten alle tijden een monteur om de (O)NT aan te sluiten?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
JB schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:41:
[...]
Er komt AFAIK ten alle tijden een monteur om de (O)NT aan te sluiten?
Die klikt een UTP of een glasvezel kabel in het glasvezel aansluitpunt kastje (onder dat stickertje wellicht?) en in de nieuwe Fritzbox?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oQ3niivYapfSfiRKaVbfsXWOCPQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BM2DAov3eaWgdWnBNAv0VOoj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/At-bDoz3by61Q_D0iF43SJIxkH8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VNIjrCe3QF8EkbQrvH6pHaXm.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Leader98 schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:50:
[...]

Die klikt een UTP of een glasvezel kabel in het glasvezel aansluitpunt kastje (onder dat stickertje wellicht?) en in de nieuwe Fritzbox?

[Afbeelding][Afbeelding]
wat jij op de foto ziet is de FTU, daarop wordt de NTU op gezet (of een ONT als het *PON betreft) dit mag enkel de monteur doen...

meer info: [KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud

[ Voor 4% gewijzigd door geenwindows op 29-11-2021 16:14 ]

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Barre73 schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:34:
[...]

Ja als jij die aansluiting hebt krijg je die NT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Wildfire schreef op maandag 29 november 2021 @ 17:23:
[...]

Ja als jij die aansluiting hebt krijg je die NT.
Dat zou top want dat is plug and pray. Dus die dingen zijn nog gewoon recent en inzetbaar, ik had verwacht dat ze wellicht al EOL of niet meer gemaakt/geleverd werden.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

JB schreef op maandag 29 november 2021 @ 17:51:
[...]

Dat zou top want dat is plug and pray. Dus die dingen zijn nog gewoon recent en inzetbaar, ik had verwacht dat ze wellicht al EOL of niet meer gemaakt/geleverd werden.
Vandaag nog bij een nieuwe klant geplaatst. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-09 22:08
JB schreef op maandag 29 november 2021 @ 17:51:
[...]

zijn wel 3 versies van deze in omloop :) zte v1 v2 en v3. v1/v2 zijn kwa uiterlijk het zelfde. v3 heeft iets ander uiterlijk de leds zitten nu in grijs vlak. Maar kwa werking kunnen ze alle 3 tm 1000Mbit aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

jopoh schreef op maandag 29 november 2021 @ 18:59:
[...]

zijn wel 3 versies van deze in omloop :) zte v1 v2 en v3. v1/v2 zijn kwa uiterlijk het zelfde. v3 heeft iets ander uiterlijk de leds zitten nu in grijs vlak. Maar kwa werking kunnen ze alle 3 tm 1000Mbit aan
Zolang “ie” op de TY-01 past, ben ik happy *O*

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
Leader98 schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:50:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Nog een vraag:
Heeft dat extra kastje tussen aansluitpunt en de nieuwe Fritzbox ook nog een extra vrij stopcontact nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-09 22:08
Leader98 schreef op maandag 29 november 2021 @ 19:17:
[...]

Nog een vraag:
Heeft dat extra kastje tussen aansluitpunt en de nieuwe Fritzbox ook nog een extra vrij stopcontact nodig?
Ja de NT/ONT heeft stroom nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
JB schreef op maandag 29 november 2021 @ 19:04:
[...]
Zolang “ie” op de TY-01 past, ben ik happy *O*
Toen ik in augustus 2020 van T-Mobile AON naar KPN AON ging, heb ik gewoon de oude packetfront NT (van een oud XS4ALL abonnement) weer op de TY-01 gezet, de KPN monteurs vonden deze prima en leverden de boel gewoon op met deze NT.

Jouw NT is zelfs nieuwer dan mijn packetfront dus ik zou zeer verbaasd zijn als de KPN monteur(s) hier een andere NT voor gaan inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Soundwork schreef op maandag 29 november 2021 @ 19:41:
[...]

Toen ik in augustus 2020 van T-Mobile AON naar KPN AON ging, heb ik gewoon de oude packetfront NT (van een oud XS4ALL abonnement) weer op de TY-01 gezet, de KPN monteurs vonden deze prima en leverden de boel gewoon op met deze NT.

Jouw NT is zelfs nieuwer dan mijn packetfront dus ik zou zeer verbaasd zijn als de KPN monteur(s) hier een andere NT voor gaan inzetten.
De foto is niet van mij :P Heb nog nooit glas van KPN gehad. Vroegah begonnen met Vodafone Thuis. Was even als illustratie ivm de TY-01 welke ik wel heb :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eRUSrBQOe1R0rva20xL2WKU7mZk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B41D1AId72Jvsmy89PuG6CPH.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
JB schreef op maandag 29 november 2021 @ 21:33:
[...]
De foto is niet van mij :P Heb nog nooit glas van KPN gehad. Vroegah begonnen met Vodafone Thuis. Was even als illustratie ivm de TY-01 welke ik wel heb :)

[Afbeelding]
Aha, je krijgt sowieso een NT die past in de TY-01.
Alleen als je XGS-PON zou krijgen, dan is er geen ONT voor en zijn weer van die losse doosjes bij de TY-01 FTU's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Soundwork schreef op maandag 29 november 2021 @ 21:51:
[...]

Aha, je krijgt sowieso een NT die past in de TY-01.
Alleen als je XGS-PON zou krijgen, dan is er geen ONT voor en zijn weer van die losse doosjes bij de TY-01 FTU's.
Bij PON in het algemeen is er geen ONT voor deze FTU. Maar dat hoeft ook nog niet want dat kan nog niet.
Deze FTU is tot 2016 gebruikt en PON wordt door KPN pas sinds 2020 in nieuw gebouwde PoPs toegepast.
Pas als ook bestaande PoPs zouden worden verbouwd met PON apparatuur gaat dit spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Barre73 schreef op maandag 29 november 2021 @ 23:11:
[...]

Bij PON in het algemeen is er geen ONT voor deze FTU. Maar dat hoeft ook nog niet want dat kan nog niet.
Deze FTU is tot 2016 gebruikt en PON wordt door KPN pas sinds 2020 in nieuw gebouwde PoPs toegepast.
Pas als ook bestaande PoPs zouden worden verbouwd met PON apparatuur gaat dit spelen.
Dat is mij bekend, maar ik leg ook uit dat voor de TY-01 er waarschijnlijk nooit klikbare ONT's komen voor XGS-PON. Dan blijf je in de toekomst dus die losse blokjes houden zoals ze dat nu doen met GPON.

Dat momenteel het ook niet aan de orde is, dat klopt. Alleen nieuwe PoP's rusten ze uit met XGS-PON en daar zitten de aangesloten meterkasten middels een TK-01 FTU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• replica17
geenwindows schreef op maandag 29 november 2021 @ 16:08:
[...]

wat jij op de foto ziet is de FTU, daarop wordt de NTU op gezet (of een ONT als het *PON betreft) dit mag enkel de monteur doen...

meer info: [KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
Ik heb dit in mijn woning, heb DIY aangevraagd, maar duurt vrij lang. Moet hiervoor een monteur komen? heb 1000 mbit down/up aangevraagd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0u9HpHbAxDn_vDR5YeKzwGs7Jjw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9oaWiKLl2VbqFRidVvW7XKsH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 60% gewijzigd door replica17 op 30-11-2021 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

replica17 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 01:07:
[...]

Ik heb dit in mijn woning, heb DIY aangevraagd, maar duurt vrij lang. Moet hiervoor een monteur komen? heb 1000 mbit down/up aangevraagd.

[Afbeelding]
Ga je dan alleen de snelheid upgraden, want dat is al actief zo lijkt?

[ Voor 3% gewijzigd door JB op 30-11-2021 07:36 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
[...]

[Afbeelding]
Nee, monteur hoeft niet bij je thuis te zijn maar KPN weet officieel niet dat je deze hebt. Ik neem aan van een vorige bewoner of provider?
Dus komt er standaard toch een monteur. Die moet dan wel jouw aansluiting in de PoP (wijkcentrale) eerst verbinden voordat hij naar jou komt. Dus in zekere zin is hij wel nodig.

Ik zie nu ook ineens dat deze al actief is en verbonden in de wijkcentrale. Kwestie van Experiabox aansluiten (via de UTP ingang op de onderkant) en gaan....

[ Voor 10% gewijzigd door Barre73 op 30-11-2021 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• replica17
Barre73 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 07:58:
[...]

Nee, monteur hoeft niet bij je thuis te zijn maar KPN weet officieel niet dat je deze hebt. Ik neem aan van een vorige bewoner of provider?
Dus komt er standaard toch een monteur. Die moet dan wel jouw aansluiting in de PoP (wijkcentrale) eerst verbinden voordat hij naar jou komt. Dus in zekere zin is hij wel nodig.

Ik zie nu ook ineens dat deze al actief is en verbonden in de wijkcentrale. Kwestie van Experiabox aansluiten (via de UTP ingang op de onderkant) en gaan....
De box is van een vorige bewoner en idd nog actief (voor zo lang dat duurt).

Volgens de mail krijg ik een KPN Box 12.

Even bellen dan maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
dat is een NTU, daarop sluit je de ExperiaBox op aan en you're done ;)
replica17 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:03:
[...]

Even bellen dan maar...
KPN Box 12 is de Router (wat voorheen ExperiaBox werd genoemd)

[ Voor 23% gewijzigd door geenwindows op 30-11-2021 12:19 ]

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
replica17 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:03:
[...]

Even bellen dan maar...
Is die vorige bewoner nog maar net vertrokken en woon jij er nog maar heel kort dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Al met al gaat @replica17 dus gewoon een monteur krijgen lijkt me. Lijn wordt "weggeporteerd"/administratief omgezet (naam bewoner), om het administratief goed te krijgen. Dat soort processen bevatten ook een monteur om de nieuwe lijn (al dan niet administratief) op te leveren.

Enige gelukje is wellicht dat je al eerder licht hebt/houdt waardoor je zelf alvast alles aan kan sluiten. Monteur komt dan nog een keer voor bakkie koffie, handtekening en door!

[ Voor 32% gewijzigd door JB op 30-11-2021 13:31 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• replica17
JB schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:27:
Al met al gaat @replica17 dus gewoon een monteur krijgen lijkt me. Lijn wordt "weggeporteerd"/administratief omgezet (naam bewoner), om het administratief goed te krijgen. Dat soort processen bevatten ook een monteur om de nieuwe lijn (al dan niet administratief) op te leveren.

Enige gelukje is wellicht dat je al eerder licht hebt/houdt waardoor je zelf alvast alles aan kan sluiten. Monteur komt dan nog een keer voor bakkie koffie, handtekening en door!
Dank voor de info!

Edit: moet wachten tot de 9e helaas. En er komt geen monteur.

[ Voor 5% gewijzigd door replica17 op 30-11-2021 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Is er ergens te zien wanneer er een monteur eventueel langskomt om de glasvezel van buiten naar binnen te krijgen door de voorgevel?

Ik kan wel zien wanneer mijn aansluiting actief is, dat is per 28 dec dit jaar. Maar ken nergens achterhalen wanneer ze de kabel door me voorgevel gaan halen.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Xtr3me4me schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:15:
Is er ergens te zien wanneer er een monteur eventueel langskomt om de glasvezel van buiten naar binnen te krijgen door de voorgevel?

Ik kan wel zien wanneer mijn aansluiting actief is, dat is per 28 dec dit jaar. Maar ken nergens achterhalen wanneer ze de kabel door me voorgevel gaan halen.
Ik mag aannemen dat je bericht krijgt, wanneer iemand in je gevel gaat staan boren...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

JB schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:36:
[...]

Ik mag aannemen dat je bericht krijgt, wanneer iemand in je gevel gaat staan boren...
ja dat zal gerust ook wel zo zijn. Maar de vraag is meer "wanneer" hoor je iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Xtr3me4me schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:38:
[...]

ja dat zal gerust ook wel zo zijn. Maar de vraag is meer "wanneer" hoor je iets.
Ik moet even graven (mooie woordspeling hé) maar toentertijd kwam er een aantal weken vtv bericht dat men op ons adres de FTU wilde monteren en welke datum dat zou zijn. Deze kon je zelf aanpassen AFAIK indien het niet schikt.

Daarnaast heb ik er bij gestaan dat ze schuin naar boven door de gevel boorden ipv andersom omdat ze te lui zijn om te graven, zodat mijn kruipruimte niet onder water loopt bij regen icm FTU naar de meterkast ipv hoek woonkamer.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

JB schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:43:
[...]

Ik moet even graven (mooie woordspeling hé) maar toentertijd kwam er een aantal weken vtv bericht dat men op ons adres de FTU wilde monteren en welke datum dat zou zijn. Deze kon je zelf aanpassen AFAIK indien het niet schikt.

Daarnaast heb ik er bij gestaan dat ze schuin naar boven door de gevel boorden ipv andersom omdat ze te lui zijn om te graven, zodat mijn kruipruimte niet onder water loopt bij regen icm FTU naar de meterkast ipv hoek woonkamer.
Zoals ik zie, ligt de kabel precies aan de kant waar mijn ISRA ligt. En ben ik blij omdat mijn ISRA onder mijn radiator staat in mijn woonkamer, zou super k*t vinden als ze hem zouden plaatsen in de meterkast want dat weiger ik.

Heb kabels onder de vloerplinten liggen, en komen precies daarboven uit waar het ISRA punt zit.
Kruipruimte heb ik toch niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Xtr3me4me schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:51:
[...]

Zoals ik zie, ligt de kabel precies aan de kant waar mijn ISRA ligt. En ben ik blij omdat mijn ISRA onder mijn radiator staat in mijn woonkamer, zou super k*t vinden als ze hem zouden plaatsen in de meterkast want dat weiger ik.

Heb kabels onder de vloerplinten liggen, en komen precies daarboven uit waar het ISRA punt zit.
Kruipruimte heb ik toch niet.
Zij ook blij ;) Jagen 'm 't liefste meteen bij de eerste mogelijkheid naar binnen :P Hier was het graven, juist boren, binnen halen en door de kruipruimte naar de meterkast. Ik weiger spullen in de woonkamer.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:53
JB schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:20:
[...]

Zij ook blij ;) Jagen 'm 't liefste meteen bij de eerste mogelijkheid naar binnen :P Hier was het graven, juist boren, binnen halen en door de kruipruimte naar de meterkast. Ik weiger spullen in de woonkamer.
Saaie woonkamer dan B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cool_Mod_E
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-08 06:56

Cool_Mod_E

9200 Wp

Mijn eerdere melding over mijn glas performance lijkt in mijn eigen apparatuur te zitten (Monteur haalt achter het modem met zijn testkast wel gewoon (nagenoeg) 1Gb...

Conclusie is wel dat de speedtest van KPN zelf niet echt als benchmark gebruikt moet worden aangezien deze door de website-laag gehinderd lijkt te worden (KPN monteur praat met zijn testkast tegen dezelfde backend aan, maar dan wel zonder de webserver er tussen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-09 16:37
[...]

Dat zou je wel verwachten hé. Maar ik zat gewoon op zolder te werken en opeens hoor ik keihard geboor (zat te vergaderen). Ik naar beneden, zit de monteur in mijn gang. Ik had pogingen gedaan om een afspraak te maken maar dat was niet gelukt (was iets mis) en dus hadden ze de monteur maar op de bonnefooi op pad gestuurd 😄. Die monteur was ook geschrokken, dus maar snel koffie aangeboden en een praatje gemaakt, hij kon er ook niks aan doen. 😅. Toen nog aan mijn vrouw gevraagd, hoezo laat je iemand gewoon binnen, maar die dacht, die zal wel een afspraak met mij hebben. Gelukkig was het een echte monteur en geen boefje 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
[...]

Circa twee weken vooraf krijg je een afspraakbrief.

NB: hoort niet in dit topic maar in het KPN Netwerk topic. Zie het roze vlak onderaan.

[ Voor 14% gewijzigd door Barre73 op 30-11-2021 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Torgo schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 19:20:
[...]

Dat zou je wel verwachten hé. Maar ik zat gewoon op zolder te werken en opeens hoor ik keihard geboor (zat te vergaderen). Ik naar beneden, zit de monteur in mijn gang. Ik had pogingen gedaan om een afspraak te maken maar dat was niet gelukt (was iets mis) en dus hadden ze de monteur maar op de bonnefooi op pad gestuurd 😄. Die monteur was ook geschrokken, dus maar snel koffie aangeboden en een praatje gemaakt, hij kon er ook niks aan doen. 😅. Toen nog aan mijn vrouw gevraagd, hoezo laat je iemand gewoon binnen, maar die dacht, die zal wel een afspraak met mij hebben. Gelukkig was het een echte monteur en geen boefje 8)7
Damn, das helemaal brutaal om eerlijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Barre73 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 21:14:
[...]

Circa twee weken vooraf krijg je een afspraakbrief.

NB: hoort niet in dit topic maar in het KPN Netwerk topic. Zie het roze vlak onderaan.
Oh ok, dan wacht ik wel daarop en excuus. Dacht KPN glasvezel ervaringen, in de zin van misschien andere die dit al ervaart hebben onlangs hoe het bij hun was gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Xtr3me4me schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:41:
[...]

Oh ok, dan wacht ik wel daarop en excuus. Dacht KPN glasvezel ervaringen, in de zin van misschien andere die dit al ervaart hebben onlangs hoe het bij hun was gegaan.
Ik snap de denkwijze maar wat er met KPN Glasvezel wordt bedoeld is inderdaad de diensten via glasvezel, versus de diensten via xDSL (waar ook een ander topic voor is).

Daarnaast is het belangrijk om te blijven beseffen dat KPN niet de aanleg van glasvezel verzorgt. Dat is KPN Netwerk, hetgeen binnen het bedrijf KPN een volledig zelfstandig label is (en eigenlijk het voormalige Reggefiber is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

@Wildfire morgen komt monteur. Tot zover kudo's hoe de informatievoorziening is, zeker ook met corona. Hoe is het normaliter geregeld, komt deze eerst naar ons of gaat ie patchen en dan door? Anders kan ik wellicht al eea vtv regelen en opruimen mbt T-Mobile spullen.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik kan hier weinig over vinden, dus misschien dat iemand hier de ervaring heeft.

Ik krijg begin januari mijn KPN glas opgeleverd en nu zit ik nog bij Ziggo met oude Cisco modem/router.
Ik weet dat de V12 limitaties heeft waardoor ik toch wat anders moet.

Nu weet ik dat de Fritzbox 7490 prima dienst kan doen als router en de V12 kan vervangen. Die heb ik ook al gekocht en komt er aan. De 7590 is het huidige model, maar vooral beter met WiFi, wat bij mij toch verzorgd wordt door Unifi APs.

Nu is de gedachte:
Kan ik de 7490 alvast instellen met mijn huidige interne netwerkopties: DHCP range + custom DNS servers, port forwarding, DHCP reserveringen.
Dan mijn Ziggo modem in bridge zetten en de 7490 er tussen. Zodat mijn interne netwerk eigenlijk hetzelfde blijft.
Dan als KPN komt het profiel laden voor de WAN verbinding voor KPN en mijn interne netwerk + IPTV box aansluiten op de 7490 en klaar?

OF wordt de hele fritzbox weer gereset als je een ander ISP profiel kiest?

Het scenario er alvast tussen zetten heeft voor mij het voordeel dat het beter te doen is zonder al te veel impact en op dit moment is het modem/router van Ziggo al instabiel. Internet blijft wel werken maar de DHCP serveringen gaan stuk en de webinterface nokt er vaak mee. Alleen een powercycle lost het dan weer op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-09 20:58
Hann1BaL schreef op donderdag 2 december 2021 @ 12:02:
Ik kan hier weinig over vinden, dus misschien dat iemand hier de ervaring heeft.

Ik krijg begin januari mijn KPN glas opgeleverd en nu zit ik nog bij Ziggo met oude Cisco modem/router.
Ik weet dat de V12 limitaties heeft waardoor ik toch wat anders moet.

Nu weet ik dat de Fritzbox 7490 prima dienst kan doen als router en de V12 kan vervangen. Die heb ik ook al gekocht en komt er aan. De 7590 is het huidige model, maar vooral beter met WiFi, wat bij mij toch verzorgd wordt door Unifi APs.

Nu is de gedachte:
Kan ik de 7490 alvast instellen met mijn huidige interne netwerkopties: DHCP range + custom DNS servers, port forwarding, DHCP reserveringen.
Dan mijn Ziggo modem in bridge zetten en de 7490 er tussen. Zodat mijn interne netwerk eigenlijk hetzelfde blijft.
Dan als KPN komt het profiel laden voor de WAN verbinding voor KPN en mijn interne netwerk + IPTV box aansluiten op de 7490 en klaar?

OF wordt de hele fritzbox weer gereset als je een ander ISP profiel kiest?

Het scenario er alvast tussen zetten heeft voor mij het voordeel dat het beter te doen is zonder al te veel impact en op dit moment is het modem/router van Ziggo al instabiel. Internet blijft wel werken maar de DHCP serveringen gaan stuk en de webinterface nokt er vaak mee. Alleen een powercycle lost het dan weer op.
Dat kan heel goed. Let wel op dat je de optie dat je isp de firmware kan updaten uit zet. Deze stond bij mij standaard aan. Na de overgang naar KPN zette ik het profiel om, het werkte direct. Alleen pushte KPN een andere firmware waardoor de boel over de kling ging aangezien het een eigen router betreft. Nadat ik die optie had uitgezet werkte het als de brandweer.

Ik heb trouwens de 7590. Maar qua software volgens mij aardig gelijk.

Ik ben ondertussen 2x geswitcht. Wel eerst even de Experiabox aansluiten voor activatie van de lijn. Stroom erop en de utp van de mediaconverter in de wan poort van de experiabox, na 5 min de utp in wan van je Fritzbox, profiel omzetten en gaan met die banaan ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Nuevocasa op 02-12-2021 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-09 16:45
Vorige week mijn bestaande KPN glasvezel abonnement verlengd. Aan mijn abonnement veranderd niets maar krijg net een mail 'Uw apparatuur is onderweg'. KPN helpdesk weet van niets, en zegt dat ik het maar moet beschouwen als "reserve apparatuur". Moet ik me zorgen maken dat er alsnog aansluitkosten geïncasseerd gaan worden?

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Pagina: 1 ... 61 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen