Zie dmBruzski schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:17:
[...]
De dame van klantenservice was hier niet bevoegd voor vertelde ze mij, ze zou de ticket escaleren naar de backoffice, die sturen dan vervolgens een monteur langs.
Ik zit in een oud Reggefiber gebied waar ik sinds een tijdje 1Gbit kon krijgen via T-Mobile. Maar sinds kort kan dat kennelijk nu ook via het KPN netwerk en bijbehorende providers. Betekent dit dat er XGS-PON geleverd wordt? Ik wil eigenlijk naar T-Mobile maar de problemen met niet afgekoppelde NT's die GPON verstoren heb ik niet zoveel trek in. Wat ik begrepen heb, heeft XSG-PON hier geen last van.
Dat weet ik uiteraard ook 😉Wildfire schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:54:
[...]
Nope. Gebeurt steeds vaker dat de (onder)aannemer die glasvezel binnen brengt ook al meteen een ONT plaatst (mits het een KPN-klant betreft natuurlijk of in ieder geval geregistreerd staat dat er geleverd gaat worden).
Maar dat noemen we ook een monteur. Die HAS Monteur heeft de ONT geplaatst en dient deze ook te activeren. Er wordt niet zomaar een ONT geplaatst als er niet een order voor was. En die order volgt vanuit Zsmart dus zit er al een migratie achter en er kan dus geactiveerd worden.
Vandaar mijn vraag. Blijkbaar heeft de HAS monteur hier een steek laten vallen. En niet voor het eerst als ik zo op Internet rond kijk. Echt jammer dat zo'n potentieel goed proces zo verknald kan worden door 1 persoon.
Maar zeker een idee om te proberen dit bij de klantenservice of desnoods tweedelijn ook te beleggen. Scheelt een boel monteurs bezoeken.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Als je al langer een aansluiting hebt is de kans extreem klein dat het PON is. In jouw geval volgens mij gewoon normale AON zoals dat al jaren bestaat. En daar heeft KPN al meer dan een jaar Gbit op beschikbaar. Er waren en zijn echter nog wel een paar plekken waar 500 de max was. Blijkbaar woon jij in zo'n gebied en is dat nu opgewaardeerd. Maar zeker niet met PON hoor.synoniem schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 21:08:
Ik zit in een oud Reggefiber gebied waar ik sinds een tijdje 1Gbit kon krijgen via T-Mobile. Maar sinds kort kan dat kennelijk nu ook via het KPN netwerk en bijbehorende providers. Betekent dit dat er XGS-PON geleverd wordt? Ik wil eigenlijk naar T-Mobile maar de problemen met niet afgekoppelde NT's die GPON verstoren heb ik niet zoveel trek in. Wat ik begrepen heb, heeft XSG-PON hier geen last van.
Ik zit ook in oude Reggefiber gebied (Eindhoven Noord). Dit is AON en dat blijft ook zo. Al een jaar of 13-14 probleemloos en sinds een jaartje is hier via KPN ook 1Gbit beschikbaar. Ook T-Mobile levert dat maar daar blijf ik ver van weg. Nu nog even XS4ALL 500/500 en over 3 maanden naar KPN 1Gbit.synoniem schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 21:08:
Oh, ik zie dat ik de vraag iets anders had moeten formuleren. Maar in alle PON gebieden dus al. Ergens zonde van die kastjes, het hangt er nog maar net.Barre73 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:50:
[...]
Alleen in PON gebieden uiteraard. In die gebieden is KPN al sinds de landelijke introductie van XGS-PON daarop overgestapt voor alle Gbit abonnementen. En sinds vorige maand voor alle snelheden.
Aan de andere kant. Ik zie her en der al wat bungelen dus een klikbare ONT is dan veel beter
Hey allemaal.
Heb die nieuwe experiabox 12 gekregen met mijn nieuwe abonnement.
Ik kan de wifi naam voor 5 ghz niet aanpassen. De ssid is voor beide 2.4 en 5 ghz. Beetje raar.
Ik kan de wifi naam voor 5 ghz niet aanpassen. De ssid is voor beide 2.4 en 5 ghz. Beetje raar.
Klopt. Dat is ook niet aan te passen. Misschien met de volgende update. Veel klanten vragen hierom vanwege problemen met IoT, Sonos etc. Maar dat kan nog wel even duren.WinterX schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 23:02:
Hey allemaal.
Say whaaaat? Echt????Edje040 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 23:13:
[...]
Klopt. Dat is ook niet aan te passen. Misschien met de volgende update. Veel klanten vragen hierom vanwege problemen met IoT, Sonos etc. Maar dat kan nog wel even duren.
Met 5 ghz heb ik slecht bereik in mijn woning. Als ik zet de 5 ghz uit krijg ik download op 40 mbps en upload op 100 mbps - heb 1 gpbs besteld.
Yep..hier heb je wat leesvoer wat er allemaal aan de hand is:WinterX schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 23:16:
[...]
Say whaaaat? Echt????
Met 5 ghz heb ik slecht bereik in mijn woning. Als ik zet de 5 ghz uit krijg ik download op 40 mbps en upload op 100 mbps - heb 1 gpbs besteld.
https://forum.kpn.com/mod...-mesh-sgej10000448-552046
Veel plezier 😅
Oh, en mocht je opnames maken van de 'Glas HD'-zenders... die vind je niet terug in de app
Kan je die teleurstelling ook gelijk beginnen te verwerken.
Het wordt al jaren gevraagd aan KPN (Glas HD naar 1), men doet er niets mee. Wat bij Ziggo de lage upload is en de mening van Ziggo hierover.... is 'Glas HD'-zenders naar 1 dat bij KPN
Maar voor de rest is het echt genieten bij KPN. Never ever weer terug naar Ziggo! Sinds 3 jaar compleet over, daarvoor alleen internet FTTH en Ziggo TV.
[ Voor 25% gewijzigd door CreativeS op 07-01-2022 23:36 ]
Firma Van Gelder Telecom BV heeft het fiber punt gemonteerd geloof ik, ook niet heel netjes vind ikBarre73 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:54:
[...]
Wie heeft de ONT (het Fiber kastje) geplaatst en aangesloten dan? Dat moet toch ook een monteur zijn geweest?
:strip_exif()/f/image/m5eHFyXHSranhZPUk5vallEc.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 36% gewijzigd door Bruzski op 08-01-2022 00:36 ]
☁ Tech Junky | Smart Things | Motivator | rFactor 2 Sim GT3 Pro ☁ (ICQ 8297373)
Nuevocasa schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:21:
[...]
Kan diegene het serienummer niet naar jou DMen?![]()

[ Voor 3% gewijzigd door Bruzski op 08-01-2022 00:55 ]
Dat hebben ze niet voor elkaar dan.CreativeS schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 23:34:
[...]
Oh, en mocht je opnames maken van de 'Glas HD'-zenders... die vind je niet terug in de app
Kan je die teleurstelling ook gelijk beginnen te verwerken.
Het wordt al jaren gevraagd aan KPN (Glas HD naar 1), men doet er niets mee. Wat bij Ziggo de lage upload is en de mening van Ziggo hierover.... is 'Glas HD'-zenders naar 1 dat bij KPN
Maar voor de rest is het echt genieten bij KPN. Never ever weer terug naar Ziggo! Sinds 3 jaar compleet over, daarvoor alleen internet FTTH en Ziggo TV.
Eergisteren iets opgenomen van de bbc wat al 10 minuten bezig was.
KPN kastje heeft de opname van het moment dat ik op record druk
De app heeft de hele aflevering opgeslagen inclusief de gemiste 10 min.
Hoe is dit logisch?

Dan maar casten naar de tv.
Dit soort inconsistenties zijn echt vervelend.
Dat ziet er inderdaad niet netjes uit. Ze hadden hem beter naast het witte kastje kunnen hangen (als dat past) of in ieder geval recht en de kabels wat netter.Bruzski schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 00:28:
[...]
Firma Van Gelder Telecom BV heeft het fiber punt gemonteerd geloof ik, ook niet heel netjes vind ik
Wellicht kun je het zelf verhangen (zonder dat er spanning op de glasvezel komt en zonder de glasvezel te demonteren).
Volgens mij gaan niet alle Nokia's vervangen worden.... Alleen klanten die een 1 Gbps abonnement afsluiten of via Mijn KPN aangeven naar die snelheid te willen verhogen. Alles onder de 1 Gbps zou gewoon via de Nokia ONT moeten blijven lopen.krakendmodem schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 22:02:
[...]
Oh, ik zie dat ik de vraag iets anders had moeten formuleren. Maar in alle PON gebieden dus al. Ergens zonde van die kastjes, het hangt er nog maar net.
Aan de andere kant. Ik zie her en der al wat bungelen dus een klikbare ONT is dan veel beter
Of heb ik dit mis @Barre73 ?
Als de OLT XGSPON ondersteund, dan bij de volgende de change, die je door voert via mijn kpn oid wordt automatisch een change order naar XGSPON. Ik zou niet weten waarom dat alleen bij 1gbps gebeurd, de nokia ont gaat hier ook gewoon goed mee overweg.Soundwork schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:41:
[...]
Volgens mij gaan niet alle Nokia's vervangen worden.... Alleen klanten die een 1 Gbps abonnement afsluiten of via Mijn KPN aangeven naar die snelheid te willen verhogen. Alles onder de 1 Gbps zou gewoon via de Nokia ONT moeten blijven lopen.
Of heb ik dit mis @Barre73 ?
Dus ook al zou men van 100 Mbps naar 200 Mbps gaan, komt er dan ook change order van GPON naar XGSPON qua ONT?Economics schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:45:
[...]
Als de OLT XGSPON ondersteund, dan bij de volgende de change, die je door voert via mijn kpn oid wordt automatisch een change order naar XGSPON. Ik zou niet weten waarom dat alleen bij 1gbps gebeurd, de nokia ont gaat hier ook gewoon goed mee overweg.
Dit gebeurd inderdaad al bij bepaalde gebieden. GPON moet wel zijn dicht gezet en XGS open. Uiteindelijk wil je naar 100% XGSPON. Het is niet gezegd als je een change doet je ook daadwerkelijk over gaat, maar dat kan dan binnenkort wel gaan gebeurenSoundwork schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:49:
[...]
Dus ook al zou men van 100 Mbps naar 200 Mbps gaan, komt er dan ook change order van GPON naar XGSPON qua ONT?
Als dat gebeurd dan komt inderdaad een monteur de ONT wijzigen en heractiveren
[ Voor 7% gewijzigd door Economics op 08-01-2022 11:54 ]
Maar GPON is nog nergens dichtgezet tot maart a.s.Economics schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:53:
[...]
Dit gebeurd inderdaad al bij bepaalde gebieden. GPON moet wel zijn dicht gezet en XGS open. Uiteindelijk wil je naar 100% XGSPON. Het is niet gezegd als je een change doet je ook daadwerkelijk over gaat, maar dat kan dan binnenkort wel gaan gebeuren
Als dat gebeurd dan komt inderdaad een monteur de ONT wijzigen en heractiveren
Alleen KPN als provider bestelt geen GPON meer. Wellicht dat ze dat daar intern hebben dichtgezet, ik ken hun systemen niet goed genoeg.
Dat klopt!.Barre73 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 12:16:
[...]
Maar GPON is nog nergens dichtgezet tot maart a.s.
Alleen KPN als provider bestelt geen GPON meer. Wellicht dat ze dat daar intern hebben dichtgezet, ik ken hun systemen niet goed genoeg.
Er zijn WBA speedprofielen op XGSPON vanaf 200 t/m 1gbps.
Het is mogelijk
Ik als noob: dit is toch alleen van toepassing als je nu GPON hebt? En dus niet AON?Economics schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 12:19:
[...]
Dat klopt!.
Er zijn WBA speedprofielen op XGSPON vanaf 200 t/m 1gbps.
Het is mogelijk
GPON ondersteund tot 500mb en XGS tot 1000.Edje040 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 12:22:
[...]
Ik als noob: dit is toch allen van toepassing als je nu GPON hebt? En dus niet AON?
Hij zal je altijd op dezelfde drager migreren als je een change doet aan je bandbreedte tot wat hij ondersteund. In feite moet je dus een change doen naar 1gbps omdat als je naar 200/200 gaat hij altijd in eerste instantie gpon zal pakken, tenzij gpon dichtgezet wordt. Als je eenmaal op 1gbps zit kun je weer downgraden naar 200/200 en blijf je op XGSPON.
Dit gaat wel anders worden binnenkort
Ik stap per april over van XS4ALL500/500 naar KPN 1000/1000. Ik heb hier AON en volgens mij hoeft er dan niets veranderd te worden toch?Economics schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 12:47:
[...]
GPON ondersteund tot 500mb en XGS tot 1000.
Hij zal je altijd op dezelfde drager migreren als je een change doet aan je bandbreedte tot wat hij ondersteund. In feite moet je dus een change doen naar 1gbps omdat als je naar 200/200 gaat hij altijd in eerste instantie gpon zal pakken, tenzij gpon dichtgezet wordt. Als je eenmaal op 1gbps zit kun je weer downgraden naar 200/200 en blijf je op XGSPON.
Dit gaat wel anders worden binnenkortdus je zou een upgrade voor een maand kunnen doen en daarna weer terug? *hint*
You're right yes!Edje040 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 13:16:
[...]
Ik stap per april over van XS4ALL500/500 naar KPN 1000/1000. Ik heb hier AON en volgens mij hoeft er dan niets veranderd te worden toch?
Er staat wel een monteur ingepland. Dat zal wel zijn om de lijn te controleren. Ik heb zelf een FritzBox die ook blijft hangen.
Tja... ook al doorgegeven... qua gebruiksvriendelijkheid was de Next een vooruitgang... jammer dat Ziggo dat apparaat (+infra) in beheer heeftHann1BaL schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 07:00:
Dat hebben ze niet voor elkaar dan.
Eergisteren iets opgenomen van de bbc wat al 10 minuten bezig was.
KPN kastje heeft de opname van het moment dat ik op record druk
De app heeft de hele aflevering opgeslagen inclusief de gemiste 10 min.
Hoe is dit logisch?![]()
Dan maar casten naar de tv.
Dit soort inconsistenties zijn echt vervelend.
[ Voor 4% gewijzigd door CreativeS op 08-01-2022 16:21 ]
Ja het is normaal dat de recording begint op het moment dat ik druk.CreativeS schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 16:20:
[...]
Tja... ook al doorgegeven... qua gebruiksvriendelijkheid was de Next een vooruitgang... jammer dat Ziggo dat apparaat (+infra) in beheer heeftAan de andere kant... men kan altijd wel wat vinden. Het is echter volstrekt normaal dat een opname pas begint op het moment dat jij op rec drukt. De afstandsbediening van de VIP5202 heeft een behoorlijke inhaalslag ondergaan. Receiver was een paar jaar geleden niet met een KPN ab te bedienen. Het is maar goed dat alles eromheen zoveel beter is dan bij Ziggo
Het werkt, zoals het hoort te werken.
Echter als in de app dan de hele aflevering inclusief het gemiste deel opgeslagen is, klopt dat natuurlijk niet. Die ervaring zou hetzelfde moeten zijn. Idealiter de hele aflevering als de boel toch bij KPN zelf opgeslagen wordt.
Dus ik vind het te makkelijk te zeggen dat het hoort zoals het hoort te werken, want het doet 2 verschillende dingen door 1 actie op de AB
Persoonlijk vind ik het wel handig als standaard de hele uitzending zou worden vastgehouden. Wellicht handig als hij begint op het moment dat je gedrukt hebt, maar dan een mogelijkheid hebben om terrug te spoelen….
Ja, dat is handig... was best wel een verademing toen we de Next gingen testen. Je wilde het wel van de daken schreeuwen, geweldige optie. Maar gelukkig wogen de frustraties bij Ziggo zwaarder en hebben we alsnog voor KPN gekozen. KPN doet helaas niets met het verzoek. Tja, gevalletje "Leren omgaan met teleurstelling" (en elke les ging door).
zijn er XGS-PON SFP+ transceivers beschikbaar?
https://www.fs.com/de-en/products/141199.html
~85 EUR met bezorging en BTW
[ Voor 27% gewijzigd door antst op 09-01-2022 02:05 ]
Deze moeten ook geregistreerd worden op de OLT, iets wat de providers nu nog niet ondersteunen. Wellicht worden ze straks wel gedwongen door de beleidsregel Handhaving Besluit Eindapparaten.antst schreef op zondag 9 januari 2022 @ 02:01:
https://www.fs.com/de-en/products/141199.html
Oh grappig, ik dacht altijd dat dit min of meer "plug and play" was (niet gehinderd door enige kennis op dit gebied).
Wat moet er geregistreerd worden? En waarom eigenlijk?
Sometimes you need to plan for coincidence
Omdat bij PON technologie alle aangesloten woningen (bijvoorbeeld 32 of 64) op een poort van de centrale switch (de OLT) alle signalen tegelijk gecodeerd ontvangen vanuit die poort op die switch. De ONT (mediaconverter) bij jou thuis moet dus weten welke signalen daaruit voor jou zijn. Daarvoor moet deze geactiveerd/geregistreerd worden als zijnde jouw adres.Hmmbob schreef op zondag 9 januari 2022 @ 08:30:
Oh grappig, ik dacht altijd dat dit min of meer "plug and play" was (niet gehinderd door enige kennis op dit gebied).
Voorheen had elke woning een eigen poortje op die switch en kreeg elke woning een eigen signaal. Dan vind de codering en decodering plaats in die switch en maakt het niet uit welke mediaconverter je er aan hangt.
Lijkt dus een beetje op kabelinternet?Barre73 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 09:03:
[...]
Omdat bij PON technologie alle aangesloten woningen (bijvoorbeeld 32 of 64) op een poort van de centrale switch (de OLT) alle signalen tegelijk gecodeerd ontvangen vanuit die poort op die switch. De ONT (mediaconverter) bij jou thuis moet dus weten welke signalen daaruit voor jou zijn. Daarvoor moet deze geactiveerd/geregistreerd worden als zijnde jouw adres.
Voorheen had elke woning een eigen poortje op die switch en kreeg elke woning een eigen signaal. Dan vind de codering en decodering plaats in die switch en maakt het niet uit welke mediaconverter je er aan hangt.
Kun je hier in theorie ook een sniffer tussen hangen en meelezen wat de buren doen?
Om dat te voorkomen wordt het downstream verkeer versleuteld.swhnld schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:17:
[...]
Lijkt dus een beetje op kabelinternet?
Kun je hier in theorie ook een sniffer tussen hangen en meelezen wat de buren doen?
Maar voor GPON is er geen registratie. Ik heb mijn SFP GPON in Netgate router. Gehad met 3 providers.Muis666 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 07:26:
[...]
Deze moeten ook geregistreerd worden op de OLT, iets wat de providers nu nog niet ondersteunen. Wellicht worden ze straks wel gedwongen door de beleidsregel Handhaving Besluit Eindapparaten.
En eindelijk hebben we Handhaving Besluit Eindapparaten, anders altijd hetzelfde verhaal: Monteur komt, installeren router van provider, spijtigheid mijn bezwaar... en dan ik verwijderen dat en configureren met mijn apparatuur, en betaal voor dienst die ik niet gebruik....
[ Voor 25% gewijzigd door antst op 09-01-2022 11:07 ]
Onmogelijk. En dat klinkt kort door de bocht maar GPON werkt nou eenmaal op die manier.antst schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:59:
[...]
Maar voor GPON is er geen registratie. Ik heb mijn SFP GPON in Netgate router. Gehad met 3 providers.
Welke providers waren dat?
Vodafone, KPN, T-Mobile, in in deze volgorde.Barre73 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:03:
[...]
Onmogelijk. En dat klinkt kort door de bocht maar GPON werkt nou eenmaal op die manier.
Welke providers waren dat?
(Sorry voor mijn Nederlands, it is on the level of "kleine beetje")
En nu vraag ik me af waarom het werkt.
Met tcpdump zie ik geen verkeer van de buren op het WAN.
Misschien automatische registratie?
Huawei heb auto-provisioning, bijvoorbeeld.
[ Voor 29% gewijzigd door antst op 09-01-2022 11:34 ]
Vodafone heeft denk ik nooit GPON gebruikt. Jouw SFP is waarschijnlijk voor AON, daar is geen registratie voor nodig.
Kan een monteur op locatie ook de xgspon sfp registreren of is hij daar niet bevoegd voorBarre73 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 09:03:
[...]
Omdat bij PON technologie alle aangesloten woningen (bijvoorbeeld 32 of 64) op een poort van de centrale switch (de OLT) alle signalen tegelijk gecodeerd ontvangen vanuit die poort op die switch. De ONT (mediaconverter) bij jou thuis moet dus weten welke signalen daaruit voor jou zijn. Daarvoor moet deze geactiveerd/geregistreerd worden als zijnde jouw adres.
Vodafone heeft geen GPON gekend?antst schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:09:
[...]
Vodafone, KPN, T-Mobile, in in deze volgorde.
(Sorry voor mijn Nederlands, it is on the level of "kleine beetje")
En nu vraag ik me af waarom het werkt.
Met tcpdump zie ik geen verkeer van de buren op het WAN.
Misschien automatische registratie?
Huawei heb auto-provisioning, bijvoorbeeld.
KPN en T-Mobile gebruiken het nog maar kort, net iets van een jaar of zo.
Je ziet bij GPON ook geen verkeer van de buren, de ONT filtert immers alles er uit dat alleen voor zichzelf bestemd is.
Het verkeer voor de "buren" zou je vóór de ONT wel kunnen zien, maar dat is totaal onleesbaar (encryptie) en technisch ook nog wel een uitdaging.
In principe wordt de SFP niet geregisteerd, maar de ONT.Bruzski schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:59:
[...]
Kan een monteur op locatie ook de xgspon sfp registreren of is hij daar niet bevoegd voor
Er worden (nog) geen andere ONT's geregistreerd als die door KPN worden geleverd.
Zoals ik me herinner, had ik mijn SFP niet bij Vodafone, ik gebruikte SFP die bij KPN werd geleverd, en dan blijf ik dezelfde SFP gebruiken met T-mobile. Dit kan verklaren waarom ik me niet hoefde te registreren.Muis666 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:52:
[...]
Vodafone heeft denk ik nooit GPON gebruikt. Jouw SFP is waarschijnlijk voor AON, daar is geen registratie voor nodig.
En ja, het is zeker een GPON-module.
T-mobile is voormalig Vodafone glasvezel business. Vodafone heeft het enkele jaren geleden verkocht aan T-mobile.Dennis-L schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:04:
[...]
Vodafone heeft geen GPON gekend?
KPN en T-Mobile gebruiken het nog maar kort, net iets van een jaar of zo.
Zou dit echt voordelen hebben?
https://fritzshop.nl/480-...ari-2022-jouw-eigen-modem

[ Voor 18% gewijzigd door Bruzski op 09-01-2022 12:31 ]
Maak eens een foto van je glasvezelkastje dan, dan kunnen we wel zien of het AON of PON is.antst schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:11:
[...]
Zoals ik me herinner, had ik mijn SFP niet bij Vodafone, ik gebruikte SFP die bij KPN werd geleverd, en dan blijf ik dezelfde SFP gebruiken met T-mobile. Dit kan verklaren waarom ik me niet hoefde te registreren.
En ja, het is zeker een GPON-module.
Voordeel is meer controle over je eigen netwerk. Maar KPN en T-Mobile doen al langer niet moeilijk over een eigen router. Alle benodigde informatie staat online.Bruzski schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:16:
Zou dit echt voordelen hebben?![]()
Ik wil. Maar nu ik verwarde mezelf...Dennis-L schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:26:
[...]
Maak eens een foto van je glasvezelkastje dan, dan kunnen we wel zien of het AON of PON is.
De enige reden dat ik het woord "GPON" ken, is omdat het zich op de SFP-module bevindt die zich in de KPN-router bevond.
Je zou altijd je eigen netwerk kunnen besturen, met alles provideren, maar voorheen moest je betalen voor iets dat je niet gebruikt.Muis666 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:39:
[...]
Voordeel is meer controle over je eigen netwerk. Maar KPN en T-Mobile doen al langer niet moeilijk over een eigen router. Alle benodigde informatie staat online.
Hier wordt een reclame gebruikt m.b.t. de vrijheid van kiezen vanaf 28 januari. De praktijk is natuurlijk dat dit al jaren kan bij vrijwel elke provider. Enige probleempje was telefonie. AVM maakt nu goede sier met iets dat al lang kon.Bruzski schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:16:
Dus als de vraag is: heeft een eigen router voordelen? Dan is het antwoord voor veel Tweakers "ja". Maar ook nu al. Daar is die nieuwe maatregel niet voor nodig.
Heb eerst de Experiabox 12 gebruikt maar toch een Fritz!box 7490 voor weinig gekocht.Bruzski schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:16:
Deze zijn erg goedkoop te kopen 2de hands en als je al zelf een wifi systeem hebt dan werkt dit perfect.
Hier zelfs een die gratis is op marktplaats:
https://www.marktplaats.n...749364-avm-fritz-box-7490
[ Voor 14% gewijzigd door Rico op 09-01-2022 14:13 ]
Hmm inderdaad ja, ik wist niet eens dat het nog niet officieel was ingevoerd, ik dacht dat dit al een tijdje het geval was.Barre73 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:54:
[...]
Hier wordt een reclame gebruikt m.b.t. de vrijheid van kiezen vanaf 28 januari. De praktijk is natuurlijk dat dit al jaren kan bij vrijwel elke provider. Enige probleempje was telefonie. AVM maakt nu goede sier met iets dat al lang kon.
Dus als de vraag is: heeft een eigen router voordelen? Dan is het antwoord voor veel Tweakers "ja". Maar ook nu al. Daar is die nieuwe maatregel niet voor nodig.
Maar stel ik sluit nu een abbo af bij KPN, dat wordt dus na de 28e januari geleverd. Heb ik dan al "officieel" recht of kan ik beter tot na de 28e wachten?
Die keuze heb je bij KPN al gewoon, dus daar hoef je niet op te wachten.Echnon schreef op zondag 9 januari 2022 @ 19:17:
[...]
Hmm inderdaad ja, ik wist niet eens dat het nog niet officieel was ingevoerd, ik dacht dat dit al een tijdje het geval was.
Maar stel ik sluit nu een abbo af bij KPN, dat wordt dus na de 28e januari geleverd. Heb ik dan al "officieel" recht of kan ik beter tot na de 28e wachten?
Merk op dat als je een beetje Googlet er genoeg te vinden is over ONTs waarbij je het serienummer kunt aanpassen zodat je het originele nummer kunt klonen. Maar niets over die modules van FS.com.Muis666 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 07:26:
Deze moeten ook geregistreerd worden op de OLT, iets wat de providers nu nog niet ondersteunen. Wellicht worden ze straks wel gedwongen door de beleidsregel Handhaving Besluit Eindapparaten.
Bovendien: GPON kan - als ik het goed begrijp - op twee manieren authenticeren: via een serienummer of via een PLOAM password (registration id): deze wordt juist in de ONT gezet.
De anekdotes over KPN doen vermoeden dat het eerste het geval is (voor GPON in ieder geval), maar dat zou je moeten uitzoeken vóórdat je iets koopt als je hiermee aan de slag wilt. Je kunt je ook afvragen wat de meerwaarde is,
Een snelle blik op de ITU-T standaarden wekt overigens de indruk dat de provisioningkeuzes voor XGS-PON iets gewijzigd zijn: de serienummeroptie vervalt en enkel via het registration id (volgens de specs dus in de ONT geconfigureerd) of nog uitgebreidere methodes.
Hoeft natuurlijk niet te betekenen dat het voor een KPN-monteur anders werkt, maar het zou wel van belang kunnen zijn als je zelf wilt knutselen.
tl;dr XGS-PON met eigen SFP lijkt mogelijk lastiger dan GPON
Ja. Maar rj-45 van mediaconverter naar router is een verspilling van energie, als je SFP+ op de router hebt. 10GBase-T kost veel energie.Thralas schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:00:
[...]
.
Delen van mijn 10Gbps thuisnetwerk zijn 10GBase-T met RJ-45 en switches zijn hot.
10GBase-T: 4-5W per port (ie 8-10W per kabel)
Glasvezel of DAC: <1W per port.
Dat is inderdaad een goede; vraag ik me wel af of het verbruik niet minder is zolang je nog een 1G link rate hebt..
Dus gewoon de KPN Box 12 en de 2 superwifi's in de doos laten en een 7490 op de kop tikken ?Rico schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:12:
[...]
Heb eerst de Experiabox 12 gebruikt maar toch een Fritz!box 7490 voor weinig gekocht.
Deze zijn erg goedkoop te kopen 2de hands en als je al zelf een wifi systeem hebt dan werkt dit perfect.
Hier zelfs een die gratis is op marktplaats:
https://www.marktplaats.n...749364-avm-fritz-box-7490
Gewoon even 19 dagen wachten tot KPN bekend maakt wat je nodig hebt om ook bij PON je eigen spullen te kunnen gebruiken. Hoef je hier niet van alles te verzinnen (dat wellicht ook in een grijs gebied valt...).Thralas schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:00:
[...]
Merk op dat als je een beetje Googlet er genoeg te vinden is over ONTs waarbij je het serienummer kunt aanpassen zodat je het originele nummer kunt klonen. Maar niets over die modules van FS.com.
Bovendien: GPON kan - als ik het goed begrijp - op twee manieren authenticeren: via een serienummer of via een PLOAM password (registration id): deze wordt juist in de ONT gezet.
De anekdotes over KPN doen vermoeden dat het eerste het geval is (voor GPON in ieder geval), maar dat zou je moeten uitzoeken vóórdat je iets koopt als je hiermee aan de slag wilt. Je kunt je ook afvragen wat de meerwaarde is,
Een snelle blik op de ITU-T standaarden wekt overigens de indruk dat de provisioningkeuzes voor XGS-PON iets gewijzigd zijn: de serienummeroptie vervalt en enkel via het registration id (volgens de specs dus in de ONT geconfigureerd) of nog uitgebreidere methodes.
Hoeft natuurlijk niet te betekenen dat het voor een KPN-monteur anders werkt, maar het zou wel van belang kunnen zijn als je zelf wilt knutselen.
Zou wel gaaf mooi zijn om mijn Dream Machine Pro direct te kunnen gebruiken met de juiste PON sfp, scheelt toch weer wat adapters.Barre73 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 21:05:
[...]
Gewoon even 19 dagen wachten tot KPN bekend maakt wat je nodig hebt om ook bij PON je eigen spullen te kunnen gebruiken. Hoef je hier niet van alles te verzinnen (dat wellicht ook in een grijs gebied valt...).

Dan heb je geen extra wifi punten. Neem aan dat je die superwifi's erbij hebt genomen omdat je nu geen goede wifi hebtBruzski schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:41:
[...]
Dus gewoon de KPN Box 12 en de 2 superwifi's in de doos laten en een 7490 op de kop tikken ?
Nee zaten in de 1000/1000Mbit 35euro actie pakket, ik maak gebruik van meerdere Unifi Nano AP's en die werken uitstekend.Rico schreef op zondag 9 januari 2022 @ 21:52:
[...]
Dan heb je geen extra wifi punten. Neem aan dat je die superwifi's erbij hebt genomen omdat je nu geen goede wifi hebt
Sinds een aantal dagen over van ziggo naar kpn. Internet uitstekend maar tv kleine (?) achteruitgang op apparatuur. De Next van Ziggo is echt wel stapje beter in UI en doorspoelen, pauzeren etc. Beeldkwaliteit prima.
Jammer genoeg kun je Next tv afnemen zonder internet combi bij Ziggo.
Zelfde gevoel had ik ook na dezelfde overstap, maar na paar weken ben je gewend en maakt het eigenlijk weinig verschil.TF schreef op zondag 9 januari 2022 @ 23:12:
Sinds een aantal dagen over van ziggo naar kpn. Internet uitstekend maar tv kleine (?) achteruitgang op apparatuur. De Next van Ziggo is echt wel stapje beter in UI en doorspoelen, pauzeren etc. Beeldkwaliteit prima.
XBL gamertag StayingPow3r
Wen jezelf in ieder geval aan om de "glas zenders" te kijken als je de 10 belangrijkste zenders kijkt (661, 662, 663...)
Sometimes you need to plan for coincidence
Dit is wat je wilt en met de Next ook had bij ZIggo.Rallye schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 19:31:
Persoonlijk vind ik het wel handig als standaard de hele uitzending zou worden vastgehouden. Wellicht handig als hij begint op het moment dat je gedrukt hebt, maar dan een mogelijkheid hebben om terrug te spoelen….
Nu heb je bij KPN 2 verschillende ervaringen. Apps vs Box. Dat is sowieso een slecht idee.
KPN mag best even werken aan de TV ervaring. De streams zelf zijn wel acceptabel
Het is anekdotisch en ik gok stiekem ook volledig placebo, maar zaken lijken allemaal net sneller te gaan sinds overstap van Ziggo naar KPN. Dan heb ik het dus vooral over latency. Het bufferen van een video op een website bijvoorbeeld. De maximale snelheid voor mij is lager (200 vs 300)
Maar pagina’s etc lijken net sneller te laden.
Voor de duidelijkheid: Mijn router en wifi APs zijn hetzelfde, dus intern is er niets gewijzigd.
Zeer blij met de Fritz!Box 7490 en Unifi APs.
Wel een andere interessante ervaring die interessant kan zijn voor de Fritz!Box gebruikers:
De maximale upload in mijn speedtests lijken af te hangen van de ingestelde snelheid in de FB.
(Internet - Account Information - Internet Connection - Connection Settings)
Als die op 200/200 staat haal ik met speedtests ongeveer 165-175 Mbit/s upload en de download is wel gewoon 200. Als ik hem op 250/250 instel, dan is de upload ruim 220 Mbit/s.
Ik laat deze dus maar op 250/250 staan. De FB gebruikt dit voor QoS, maar met deze snelheid verwacht ik weinig problemen. Anders kan ik het alsnog weer aanpassen.
De maximale upload in mijn speedtests lijken af te hangen van de ingestelde snelheid in de FB.
Als die op 200/200 staat haal ik met speedtests ongeveer 165-175 Mbit/s upload en de download is wel gewoon 200. Als ik hem op 250/250 instel, dan is de upload ruim 220 Mbit/s.
Ik laat deze dus maar op 250/250 staan. De FB gebruikt dit voor QoS, maar met deze snelheid verwacht ik weinig problemen. Anders kan ik het alsnog weer aanpassen.
Ik zou hem gewoon op 1000/1000 instellen. Dat is de max van de lijn. Met pieken kom ik soms wel hoger dan die 250 met een 100/100 abonnement.Hann1BaL schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:01:
Wel een andere interessante ervaring die interessant kan zijn voor de Fritz!Box gebruikers:
Het idee van QoS is niet absolute snelheid, maar het voorkomen van vertraging omdat de verbinding 'vol' zit. QoS (en varianten daarop, SQM, CoDeL, etc) 'knijpen' de lijn altijd een beetje zodat verbindingen niet overmatig vertraagd of zelfs gedropt worden. Als je QoS instelt op 200/200 zal je absolute snelheid daardoor altijd iets onder de 200 liggen. Als je op een 200/200 lijn QoS instelt op 250/250 (of hoger) zal je absolute snelheid hoger zijn, maar QoS werkt dan effectief niet meer. Omdat KPN nooit helemaal 200/200 is, vergt dit best wat getweak.Hann1BaL schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:01:
Plaatje zegt meer dan 1000 woorden:

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
@Tom Paris ik snap hoe QoS werkt, maar QoS hoort bij goede toepassing geen invloed te hebben op de maximale snelheid als er geen andere apparaten zijn die een hogere prioriteit verbinding vereisen zoals een voip call.
Dat lijkt bij de FB wel het geval te zijn wat natuurlijk zonde is van de snelheid.
Dat lijkt bij de FB wel het geval te zijn wat natuurlijk zonde is van de snelheid.
Mij gaat het met name om de latency, zou jij mij de 7490 aanraden tov de kpn 12 box of deze volledig weg te laten ivm met direct aansluiten op de UDMP en mijn Nano HD's, Ik ben nog zoekend naar de juiste mogelijkheden, het zit het bv met de zapsnelheden? Zijn die ongeveer gelijk met de Ziggo nEXt box ?Hann1BaL schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:10:
[...]
Zeer blij met de Fritz!Box 7490 en Unifi APs.
Zapsnelheid Next vs KPN: De Next wint het op alle punten qua TV ervaring helaas. Zeker zapsnelheid is minder met de KPN box. Opnemen en vertraagd kijken is bij beide mogelijk. Verder is het wel prima.Bruzski schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:59:
[...]
Mij gaat het met name om de latency, zou jij mij de 7490 aanraden tov de kpn 12 box of deze volledig weg te laten ivm met direct aansluiten op de UDMP en mijn Nano HD's, Ik ben nog zoekend naar de juiste mogelijkheden, het zit het bv met de zapsnelheden? Zijn die ongeveer gelijk met de Ziggo nEXt box ?
Indien je een UDMP wilt aansluiten zie ik niet echt wat de meerwaarde van eenFB 7490 zou zijn. De beste ervaring is toch wel proberen de UDMP direct aan te sluiten op je (O)NT, maar zoals je waarschijnlijk wel weet werkt dat niet standaard en zul je wat moeten scripten.
De EB is gewoon heel erg gelimiteerd in netwerkinstellingen. (port forwarding, DNS wijzigen, local network IP range(s) etc.. )
Met de FB 7490 de latency is zeer laag vs Ziggo. Ik denk niet dat dat je daar veel verschil gaat merken met welke oplossing je ook gaat kiezen.
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 00:59
Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
/u/42776/crop6501d346786db_cropped.png?f=community)
Bij de VIP5202 is de traagheid in zappen, zoeken, apps en andere zaken toch wel verdwenen wat bij vorige serie Arris 2952 decoder wel wat traag voelde.
plan: Review-recapvideo: Wat vindt het testpanel van de tv-ontvanger van KPN?
En wat ook mijn eigen ervaring is
plan: Review-recapvideo: Wat vindt het testpanel van de tv-ontvanger van KPN?
En wat ook mijn eigen ervaring is
[ Voor 5% gewijzigd door tweakduke op 10-01-2022 16:42 ]
??? Het 4K kastje van KPN zapt echt snel. Ik irriteer mij juist aan de traagheid van die next box van ziggo als ik bij mijn moeder ermee aan het zappen ben.Hann1BaL schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:15:
[...]
Zapsnelheid Next vs KPN: De Next wint het op alle punten qua TV ervaring helaas. Zeker zapsnelheid is minder met de KPN box. Opnemen en vertraagd kijken is bij beide mogelijk. Verder is het wel prima.
Indien je een UDMP wilt aansluiten zie ik niet echt wat de meerwaarde van eenFB 7490 zou zijn. De beste ervaring is toch wel proberen de UDMP direct aan te sluiten op je (O)NT, maar zoals je waarschijnlijk wel weet werkt dat niet standaard en zul je wat moeten scripten.
De EB is gewoon heel erg gelimiteerd in netwerkinstellingen. (port forwarding, DNS wijzigen, local network IP range(s) etc.. )
Met de FB 7490 de latency is zeer laag vs Ziggo. Ik denk niet dat dat je daar veel verschil gaat merken met welke oplossing je ook gaat kiezen.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Mijn Next stond nog aan toen de 4k KPN box werd geinstalleerd, dus heb het direct na elkaar gezien.Tylen schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:47:
[...]
??? Het 4K kastje van KPN zapt echt snel. Ik irriteer mij juist aan de traagheid van die next box van ziggo als ik bij mijn moeder ermee aan het zappen ben.
Het is echt langzamer. Ook heb je een fractie van een sec dat je al even een bevroren beeld ziet, voordat het spelen begint.
Ik vind het niet heel storend hoor, maar de Next had voor mij meer de ouderwetse zapervaring dan de 4k KPN box. Allemaal in de acceptabele grenzen.
Wat ik trouwens nog wel echt mis bij KPN:
De Ziggo Go app heeft een mooie gids met balkjes waarin je precies kan zien wat er nu bezig is en straks op TV is. De iTV app heeft dat niet en heeft een zeer onoverzichtelijke lange lijst waar je doorheen moet ploegen om eens te weten wat er op TV is. De KPN box heeft het dan weer wel, dus implementeren in de app zou ik zeggen.
Terzijde; geen reactie op de quote:
Ik wil niemand iets verwijten, maar ik heb toch het idee dat er veel bias is onder mensen die service/product X hebben in het topic over dat product. Vaak wordt de kritiek verloren op het product of de service die we zelf hebben.
Ik ben puur financieel blij dat ik overgestapt ben naar KPN en tot nu toe goede ervaringen met de communicatie en service. En als KPN mij geen aanbieding wil doen volgend jaar, stap ik zo weer over.
[ Voor 18% gewijzigd door Hann1BaL op 10-01-2022 16:57 ]
Hierarchische QoS kan zonder een verlies aan bandbreedte (behalve als je stricte klasses definieert).Hann1BaL schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:42:
@Tom Paris ik snap hoe QoS werkt, maar QoS hoort bij goede toepassing geen invloed te hebben op de maximale snelheid als er geen andere apparaten zijn die een hogere prioriteit verbinding vereisen zoals een voip call.
Moderne QoS (Cake/CoDel/...) tegen bufferbloat reserveert wat bandbreedte om te voorkomen dat er doordat je de volle bandbreedte gebruikt ergens op het pad vertraging ontstaat.
Vroege video over dit onderwerp:
Ik ben van plan over te gaan op KPN glasvezel (kan alleen KPN kiezen nieuwbouwhuis van een jaar oud ligt geen delta caiway enz).
Ik heb nu een volledige Unify setup (3x AP lite en een USG-3P).
Die laatste kan denk ik de snelheid van 1000/1000 niet volledig aan.
Ik wil de AP's houden en verder gewoon het KPN modem gebruiken, enige wat ik graag wil is de DNS kunnen wijzigen en zelf mijn DHCP range kunnen kiezen en uiteraard wat poorten kunnen forwarden.
Ik neem aan dat dat wel kan in het standaard modem?
(Ziggo connect box kon je maar weinig instellen vandaar dat ik die maar in bridge heb gezet).
En dan televisie, ik heb overal UTP liggen wat in de meterkast uitkomt kan dat dan gebruikt worden voor de televisie ontvanger en kan die UTP dan ook nog wel voor netwerk gebruikt worden?
Ik zie ook veel die het over de FRITZ!Box 7490 wat voor voordelen biedt die dan?
Ik wil de AP's houden en verder gewoon het KPN modem gebruiken, enige wat ik graag wil is de DNS kunnen wijzigen en zelf mijn DHCP range kunnen kiezen en uiteraard wat poorten kunnen forwarden.
(Ziggo connect box kon je maar weinig instellen vandaar dat ik die maar in bridge heb gezet).
En dan televisie, ik heb overal UTP liggen wat in de meterkast uitkomt kan dat dan gebruikt worden voor de televisie ontvanger en kan die UTP dan ook nog wel voor netwerk gebruikt worden?
Ik zie ook veel die het over de FRITZ!Box 7490 wat voor voordelen biedt die dan?
utp kan je zowel voor itv als gewoon netwerk gebruiken geen enkel probleemComTech schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:15:
Ik ben van plan over te gaan op KPN glasvezel (kan alleen KPN kiezen nieuwbouwhuis van een jaar oud ligt geen delta caiway enz).
box 12 kan je geen eigen dhcp range in zetten, poort forwarden wel.
wil je meer kunnen en in eigen beheer dan een eigen router zoals fritzz enz
En mocht je 1 UTP kabel/poort moeten gebruiken voor zowel ITV (decoder) als je eigen netwerk of een ander apparaat, dan daar even een switch plaatsen. Wel met IGMP snooping. Netgear GS105E /108E wordt veel gebruikt en ook door KPN zelf aangeraden.ComTech schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:15:
Hou het inderdaad bij Netgear @ComTech . TP-Link geeft bijvoorbeeld wel eens problemen, ondanks IGMP-snooping. Ik heb hier een Fritz!Box 7530AX vanwaar 1 UTP naar een Netgear GC110 loopt. Daaraan hangen in het netwerk nog eens een GS105E, GS108E en 2 x GS908E. Alles draait probleemloos: tv-ontvangers, AP's, PC's etc. etc.Barre73 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:26:
[...]
En mocht je 1 UTP kabel/poort moeten gebruiken voor zowel ITV (decoder) als je eigen netwerk of een ander apparaat, dan daar even een switch plaatsen. Wel met IGMP snooping. Netgear GS105E /108E wordt veel gebruikt en ook door KPN zelf aangeraden.
Hm toch jammer laat ik nou net 2 nieuwe TP-link switches in de meterkast hebben geplaatst.
Ach dan wissel ik er daar wel 1 voor een Netgear bij de televisie ligt een al een Netgear GS105E.
Het liefst zou ik gaan voor een PfSense maar dan is het televisie gedeelte aan de gang krijgen wel een stuk ingewikkelder. (beetje teveel voor mijn basis netwerk kennis).
Ga denk toch voor de fritzbox bij KPN kan ik daar ook voor kiezen kost alleen €7,50 per maand
Ach dan wissel ik er daar wel 1 voor een Netgear bij de televisie ligt een al een Netgear GS105E.
Het liefst zou ik gaan voor een PfSense maar dan is het televisie gedeelte aan de gang krijgen wel een stuk ingewikkelder. (beetje teveel voor mijn basis netwerk kennis).
Ga denk toch voor de fritzbox bij KPN kan ik daar ook voor kiezen kost alleen €7,50 per maand
Wat mijn grootste ergenis is tov Ziggo Next is de manier van pauzeren en vooruitspoelen etc. Dat was bij de Next gewoon een prima vlotte ervaring. Met het KPN kastje voelt het als een behoorlijke stap terug. En het kan voor de 1 een futiliteit zijn. Voor ons is het een grote bron van ergernis.
Met de next is een druk op de knop 'instant' 30 seconden (of meer) heen en terug. Dat kastje van KPN raakt compleet in de war af en toe en 30 sec zappen duurt soms wel 8 seconden. dramatisch
Andere grote ergernis is ondertiteling. Wij kijken geregeld iets met ondertiteling aan en dat is bij KPN nog op basis van teletekst aanbod. Bij ziggo is het gewoon een dienst vanuit Next kastje (optie)
De streams zijn inderdaad uitstekend en vooralsnog redelijk storingsvrij. Maar de "user experience" van het kastje loopt wat mij betreft sterk achter op die van Ziggo. Zoals ook eerder genoemd mag KPN hier nog wel wat aandacht aan besteden.
Met de next is een druk op de knop 'instant' 30 seconden (of meer) heen en terug. Dat kastje van KPN raakt compleet in de war af en toe en 30 sec zappen duurt soms wel 8 seconden. dramatisch
Andere grote ergernis is ondertiteling. Wij kijken geregeld iets met ondertiteling aan en dat is bij KPN nog op basis van teletekst aanbod. Bij ziggo is het gewoon een dienst vanuit Next kastje (optie)
De streams zijn inderdaad uitstekend en vooralsnog redelijk storingsvrij. Maar de "user experience" van het kastje loopt wat mij betreft sterk achter op die van Ziggo. Zoals ook eerder genoemd mag KPN hier nog wel wat aandacht aan besteden.
[ Voor 11% gewijzigd door TF op 11-01-2022 21:25 ]
Probeer het gewoon eerst met de TP-Link. Welke heb je?ComTech schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:10:
Hm toch jammer laat ik nou net 2 nieuwe TP-link switches in de meterkast hebben geplaatst.
Fritz!box via KPN huren kan maar je kunt er ook zelf eentje aanschaffen. Ze worden genoeg aangeboden op Marktplaats. Binnen maximaal een jaar heb je het er al uit. Ik stap binnenkort ook over naar KPN (nu XS4ALL) en heb er zelf ook eentje gekocht (die nu al draait).
In voorbereiding hierop (denk ik...), AVM gaat in Nederland een Fritzbox aanbieden waarbij GPON specifiek genoemd wordt.Barre73 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 21:05:
[...]
Gewoon even 19 dagen wachten tot KPN bekend maakt wat je nodig hebt om ook bij PON je eigen spullen te kunnen gebruiken. Hoef je hier niet van alles te verzinnen (dat wellicht ook in een grijs gebied valt...).
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Die wordt o.a. door Freedom Internet al geleverd.Tom Paris schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:29:
[...]
In voorbereiding hierop (denk ik...), AVM gaat in Nederland een Fritzbox aanbieden waarbij GPON specifiek genoemd wordt.
Eind maart stap ik over naar KPN.
Ik heb nu glasvezel van xs4all 500/500.
Ik ga bij KPN naar 1 Gbit.
In een mail van KPN staat dat de monteur wat moet vervangen in de meterkast.
Er staat niet in wat ze gaan doen, iemand hier bekend mee ?
Door thuiswerken kan ik niet zonder internet, dus gaat dit altijd goed ?
Zou je voortaan de search willen gebruiken?
Zou je voortaan de search willen gebruiken?
[ Voor 8% gewijzigd door rens-br op 12-01-2022 09:16 ]
standaard mail omdat de providers onderling niet kunnen zien welk NT er hangt. dus zodra je order inschiet komt er uit systeem automatisch dat er monteur langs komt om een NT te plaatsen/om te wisselen.Grandisimo schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:31:
wat in veel van de gevallen voor de xs4all na kpn klanten niet nodig is. dan staat de monteur binnen 5 mins weer buiten
Niet persoonlijk, maar deze vraag komt iedere week langs met iedere week hetzelfde antwoord.Grandisimo schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:31:
*knip*. Graag de volgende keer even een TR aanmaken.
[ Voor 28% gewijzigd door rens-br op 12-01-2022 09:14 ]
Ik heb hier thuis ook een USG-3P met KPN zonder experiabox. Het is in het begin even wat tweaken, maar het draait hier inmiddels al erg lang stabiel. Die 1000/1000 haal je gewoon met de USG zolang je IPS/DPI niet gebruikt en je hardware-offloading aan hebt staan.ComTech schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:15:
Wel weet ik niet wat voor switches je gebruikt, het is namelijk verstandig om de iTV STBs in een apart VLAN te zetten om het netwerk stabieler te krijgen. Hier heb je dan wel managed switches voor nodig. Maar ik zou zeggen probeer het eens met de bestaande hardware en als het niet bevalt kun je altijd nog een andere router aanschaffen.
Handleiding voor installatie op een USG van een mede-tweaker.
Of kijk eens op het [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie topic
Zo, gisteren is de monteur langs geweest en zijn we van Ziggo naar KPN over. Kwamen van 250mb/s af en nu 200mb/s glasvezel wat voor ons prima is blijkt nu.
Had me wel verkeken op de tv-aansluiting. Er komt nu alleen een coax kabel bij de tv uit de muur, dus die moet vervangen worden voor een UTP-kabel. Had blijkbaar niet goed gekeken want ging er vanuit dat dan wel geregeld zou worden. Maar of we even 30 euro wouden betalen, dan zou hij dat doen....eh nee dus
dan doe ik het zelf wel. Bestel ik wel meteen een UTP-wandcontactdoos om het netjes te maken.
Sowieso zijn ze niet vies van wat upselling. Toen de monteur klaar was kwam de vraag we ook al mobiel hadden bij KPN (hebben we al) en of we misschien ook een Ring deurbel willen? Want die had hij bij zich en zou meteen geïnstalleerd kunnen worden....hou ik niet echt van.
Maar goed alles werkt en tot mijn verbazing werkt de Asus ax82u router ook nog gewoon. Had verwacht dat dit mogelijk problemen zou opleveren. Het TV-kastje is wel een goede vooruitgang t.o.v. de 10 jaar oude Humax van Ziggo, werkt een stuk sneller. Enige probleem wat ik hier ervaar is dat de kleuren veel fletser zijn, zeker rood is niet echt rood en het geheel oogt wat grauw. Als we Netflix kijken via de smart tv zijn de kleuren beter, en lijkt ook het beeld soepeler te lopen dan via de tv ontvanger. Nog eens even uitzoeken waar dit in kan zitten, maar zag al dat daar wat over te vinden is.
Had me wel verkeken op de tv-aansluiting. Er komt nu alleen een coax kabel bij de tv uit de muur, dus die moet vervangen worden voor een UTP-kabel. Had blijkbaar niet goed gekeken want ging er vanuit dat dan wel geregeld zou worden. Maar of we even 30 euro wouden betalen, dan zou hij dat doen....eh nee dus

Sowieso zijn ze niet vies van wat upselling. Toen de monteur klaar was kwam de vraag we ook al mobiel hadden bij KPN (hebben we al) en of we misschien ook een Ring deurbel willen? Want die had hij bij zich en zou meteen geïnstalleerd kunnen worden....hou ik niet echt van.
Maar goed alles werkt en tot mijn verbazing werkt de Asus ax82u router ook nog gewoon. Had verwacht dat dit mogelijk problemen zou opleveren. Het TV-kastje is wel een goede vooruitgang t.o.v. de 10 jaar oude Humax van Ziggo, werkt een stuk sneller. Enige probleem wat ik hier ervaar is dat de kleuren veel fletser zijn, zeker rood is niet echt rood en het geheel oogt wat grauw. Als we Netflix kijken via de smart tv zijn de kleuren beter, en lijkt ook het beeld soepeler te lopen dan via de tv ontvanger. Nog eens even uitzoeken waar dit in kan zitten, maar zag al dat daar wat over te vinden is.
Raar. Ik had 2 TV-ontvangers besteld (want dat was net zo duur als het opnemen-pakket) en de monteur gaf aan dat 1 TV ontvanger plaatsen inbegrepen was en voor een kleine meerprijs de tweede ook. Nu had ik al kabels en wandcontactdozen aangeschaft want ik wist dat dat moest gebeuren, maar hij heeft het heel netjes in de woonkamer geplaatst en heeft ook een aansluiting op mijn werkkamer gerealiseerd voor die kleine meerprijs. De aansluiting in de woonkamer was een oude telefoonaansluiting die dus is vervangen door mijn eigen CAT6e kabel en op mijn werkkamer zat alleen een loze leiding.Southern Sun schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:51:
Zo, gisteren is de monteur langs geweest en zijn we van Ziggo naar KPN over. Kwamen van 250mb/s af en nu 200mb/s glasvezel wat voor ons prima is blijkt nu.
Had me wel verkeken op de tv-aansluiting. Er komt nu alleen een coax kabel bij de tv uit de muur, dus die moet vervangen worden voor een UTP-kabel. Had blijkbaar niet goed gekeken want ging er vanuit dat dan wel geregeld zou worden. Maar of we even 30 euro wouden betalen, dan zou hij dat doen....eh nee dusdan doe ik het zelf wel. Bestel ik wel meteen een UTP-wandcontactdoos om het netjes te maken.
Maar als ik dus de tweede had laten zitten was het gewoon gratis geweest. Ik ben daar wel erg blij mee, met die service.
Hai allemaal,
Ik had een korte vraag over jullie ervaringen met het KPN netwerk. Denken jullie dat er op dit moment meerwaarde is om bij XS4all te blijven voor €10 p/m meer en lagere snelheden.
Ik ben nu XS4all klant, maar ik las dat ik vanaf dit jaar over gezet ga worden op het KPN Netwerk. Ik heb nu een aanbod van XS4all om te verlengen met een kleine korting, maar ik kan ook zelf de keuze maken om naar KPN te gaan, voor een 1000/1000 lijn die nog eens tien euro per maand minder gaat kosten.
Mijn huidige situatie is als volgt:
500/500 lijntje glas, geen TV/telefonie
Directe routerverbinding via PPPoE naar een Edgerouter X
Vast IP, wat domeinnamen die naar mijn NAS wijzen, voor VPN.
Ik vroeg me af wat jullie zouden aanraden. Ik heb begrepen dat ik bij KPN ook PPPoE kan doen, zonder experiabox. Ik begreep ook dat je 1000/1000 misschien helemaal niet haalt. Ik weet ook niet zo goed wat de maximale throughput van mijn Edgerouter is.
Ik mis zometeen wel een Vast IP, maar ik begreep dat je bij KPN mogelijk je IP ook jaren houdt. Ik draai weinig kritische dingen, maar heb ook geen zin om elke week mijn DNS records aan te passen. Kan ik natuurlijk ook automatiseren via de API van mijn registrar, maar wel gedoe.
Tot slot nog de overweging om bij XS4all te blijven en te kijken of KPN me een beter aanbod doet als ze van XS4all af willen.
Ik had een korte vraag over jullie ervaringen met het KPN netwerk. Denken jullie dat er op dit moment meerwaarde is om bij XS4all te blijven voor €10 p/m meer en lagere snelheden.
Ik ben nu XS4all klant, maar ik las dat ik vanaf dit jaar over gezet ga worden op het KPN Netwerk. Ik heb nu een aanbod van XS4all om te verlengen met een kleine korting, maar ik kan ook zelf de keuze maken om naar KPN te gaan, voor een 1000/1000 lijn die nog eens tien euro per maand minder gaat kosten.
Ik vroeg me af wat jullie zouden aanraden. Ik heb begrepen dat ik bij KPN ook PPPoE kan doen, zonder experiabox. Ik begreep ook dat je 1000/1000 misschien helemaal niet haalt. Ik weet ook niet zo goed wat de maximale throughput van mijn Edgerouter is.
Ik mis zometeen wel een Vast IP, maar ik begreep dat je bij KPN mogelijk je IP ook jaren houdt. Ik draai weinig kritische dingen, maar heb ook geen zin om elke week mijn DNS records aan te passen. Kan ik natuurlijk ook automatiseren via de API van mijn registrar, maar wel gedoe.
Tot slot nog de overweging om bij XS4all te blijven en te kijken of KPN me een beter aanbod doet als ze van XS4all af willen.
Voor wat betreft het IP adres: Zowel de IPv4 als de IPv6 zijn hier al meer dan 2 jaar hetzelfde. Dus dat is denk ik niet iets waar je bang voor moet zijn.twjdeboer schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:51:
Hai allemaal,
De 1000/1000 komt effectief zo'n beetje neer op het volgende:
:fill(white):strip_exif()/f/image/uuKgnZ1rWRvDKmDgjHWbhxTR.png?f=user_large)
Het kan natuurlijk zijn dat je Edgerouter roet in het eten gooit op dat vlak. Maar daar kan je maar op één manier achter komen. Deze snelheid haal ik met mijn eigen gekochte Fritz!Box 7590.
Gezien wat je doet, zal je bij XS4ALL alleen meer betalen voor een lagere snelheid.
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Even HDR uitzetten (of op Auto) in je KPN kastje. Tot nog toe is dat voor de meeste HD non-HDR content geen goed idee.Southern Sun schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:51:
Had me wel verkeken op de tv-aansluiting. Er komt nu alleen een coax kabel bij de tv uit de muur, dus die moet vervangen worden voor een UTP-kabel. Had blijkbaar niet goed gekeken want ging er vanuit dat dan wel geregeld zou worden. Maar of we even 30 euro wouden betalen, dan zou hij dat doen....eh nee dusdan doe ik het zelf wel. Bestel ik wel meteen een UTP-wandcontactdoos om het netjes te maken.
HDR staat uit maar ik ben het wel met hem eens dat het beeld een lage saturatie lijkt te hebben.Get!em schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:59:
[...]
Even HDR uitzetten (of op Auto) in je KPN kastje. Tot nog toe is dat voor de meeste HD non-HDR content geen goed idee.
Vorig jaar heeft KPN glas aangesloten in de wijk, en ik wil nu overstappen (van Ziggo) naar een KPN 1000/1000 abonnement, wat leverbaar is. Ik wil het liefst een Fritzbox (b.v. de 5530 fiber) direct op het passieve glasvezelaansluitpunt aansluiten, zónder een NT kastje ertussen.
Ik kan echter zelf niet goed beoordelen wat voor glasaansluiting ik heb (G.PON, XGS.PON of AON?). Is er iemand die op basis van de foto's kan zeggen welke aansluiting ik heb? En zou dat dan met een Fritzbox 5530 gaan werken? (en zo ja, welke glasmodule/kabel is er dan nodig)
Alvast dank voor het meedenken.
:strip_exif()/f/image/2v3MWoeAR64Z7Ijln6d1sso0.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kan echter zelf niet goed beoordelen wat voor glasaansluiting ik heb (G.PON, XGS.PON of AON?). Is er iemand die op basis van de foto's kan zeggen welke aansluiting ik heb? En zou dat dan met een Fritzbox 5530 gaan werken? (en zo ja, welke glasmodule/kabel is er dan nodig)
:strip_exif()/f/image/2v3MWoeAR64Z7Ijln6d1sso0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BnupQlEvnLKtTfo5PaQs3mtu.jpg?f=fotoalbum_large)
Nee dat is basis van deze foto niet te zeggen.Jez821 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:47:
Vorig jaar heeft KPN glas aangesloten in de wijk, en ik wil nu overstappen (van Ziggo) naar een KPN 1000/1000 abonnement, wat leverbaar is. Ik wil het liefst een Fritzbox (b.v. de 5530 fiber) direct op het passieve glasvezelaansluitpunt aansluiten, zónder een NT kastje ertussen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is je FTU en dat zegt niets over AON of PON
Waarschijnlijk kan @Barre73 het wel zien a.d.h.v je postcode/huisnummer?
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen