[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 68 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-09 13:58
Dennis-L schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:09:
[...]

Nee dat is basis van deze foto niet te zeggen.
Dit is je FTU en dat zegt niets over AON of PON :)
Waarschijnlijk kan @Barre73 het wel zien a.d.h.v je postcode/huisnummer?
Klopt. Dat kan ik zien.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jez821
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Dennis-L schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:09:
[...]

Nee dat is basis van deze foto niet te zeggen.
Dit is je FTU en dat zegt niets over AON of PON :)
Waarschijnlijk kan @Barre73 het wel zien a.d.h.v je postcode/huisnummer?
Dank voor het meedenken. Omdat KPN website zegt 1000/1000 te kunnen leveren op mijn adres, móet het volgens mij wel XGS.PON worden. Ik kan natuurlijk ook de monteur afwachten en zien wat voor NTU hij meeneemt ;-). De vraag is vooral of de KPN monteur het zonder NTU wil aansluiten.

Ik denk overigens ook dat het nog wel even kan duren voordat KPN third-party XGS.PON SFP modules gaat ondersteunen. Volgens mij moet dat vanaf 28 januari 2022 wettelijk mogelijk zijn, maar heb er zelf nog geen vertrouwen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:59
Jez821 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:29:
[...]

Dank voor het meedenken. Omdat KPN website zegt 1000/1000 te kunnen leveren op mijn adres, móet het volgens mij wel XGS.PON worden. Ik kan natuurlijk ook de monteur afwachten en zien wat voor NTU hij meeneemt ;-). De vraag is vooral of de KPN monteur het zonder NTU wil aansluiten.

Ik denk overigens ook dat het nog wel even kan duren voordat KPN third-party XGS.PON SFP modules gaat ondersteunen. Volgens mij moet dat vanaf 28 januari 2022 wettelijk mogelijk zijn, maar heb er zelf nog geen vertrouwen in.
KPN levert ook wel 1Gbps over GoF (ookwel bekend als AON), dus dat zegt nog niet heel erg veel. Dat ligt er echt aan hoe nieuw je gebied is. Pas de nieuwere gebieden zijn XGS-PON, GPON wordt nergens meer nieuw uitgerold. Maar soms zie je in een nieuw gebied nog gewoon GoF

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Druid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:06
Barre73 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 19:59:
[...]

Dat is niet de reden maar dat de Nokia weer wordt vervangen is wel waar. 1 Gbit gaat niet meer via GPON maar XGS-PON. Dus krijgt @The Druid een nieuwe XGS-PON ONT, namelijk deze (die wel direct over de FTU schuift en zonder apart kabeltje):

[Afbeelding]
Korte update, ik ben inderdaad over naar XGS-PON met bovenstaand ONT kastje.

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
[...]

Zoals gezegd: 1 Gbit levert KPN vrijwel overal dus ook op de 2,5 miljoen AON/GoF adressen.
En die 28 januari wordt wel gered hoor ;-)

En zoals aangegeven: DM je adres en ik geef je uitsluitel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Barre73 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:43:
[...]

Zoals gezegd: 1 Gbit levert KPN vrijwel overal dus ook op de 2,5 miljoen AON/GoF adressen.

Hier niet via AON, Utrecht. Geen idee wanneer dat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Hann1BaL schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:11:
[...]

Hier niet via AON, Utrecht. Geen idee wanneer dat is.
Dat is dan echt een uitzondering. Ik geloof dat ruim 90% van de PoPs geschikt is. Dan zit jij net op 1 van die 10 procent andere die nog niet klaar zijn voor 1 Gbit via AON.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
[...]

Met het adres in mijn DM kan ik het antwoord geven en dat doe ik hier omdat anderen dat wellicht ook willen lezen:
Het antwoord is XGS-PON. Met de toevoeging dat het in dit geval wel een P2P netwerk is met losse Pops en geen aparte kasten in de wijk. Dus de PON splitters zitten alleen in de PoP, niet nog eens in de wijk in een klein kastje. Voordeel daarvan is dat er nog andere operators in deze PoP hun apparatuur kunnen plaatsen. En dat is ook gebeurd want T-Mobile kan op dit adres ook Gbit leveren met eigen apparatuur. Maar goed... dat is ook PON dus wat dat betreft schiet je er niet mee op.
Je hebt vooralsnog (tot einde januari) een aparte ONT nodig met een UTP uitgang waarop je je Fritzbox aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jez821
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Barre73 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:18:
[...]

Met het adres in mijn DM kan ik het antwoord geven en dat doe ik hier omdat anderen dat wellicht ook willen lezen:
Het antwoord is XGS-PON. Met de toevoeging dat het in dit geval wel een P2P netwerk is met losse Pops en geen aparte kasten in de wijk. Dus de PON splitters zitten alleen in de PoP, niet nog eens in de wijk in een klein kastje. Voordeel daarvan is dat er nog andere operators in deze PoP hun apparatuur kunnen plaatsen. En dat is ook gebeurd want T-Mobile kan op dit adres ook Gbit leveren met eigen apparatuur. Maar goed... dat is ook PON dus wat dat betreft schiet je er niet mee op.
Je hebt vooralsnog (tot einde januari) een aparte ONT nodig met een UTP uitgang waarop je je Fritzbox aansluit.
Superbedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruzski
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:00

Bruzski

watte ??

Barre73 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 21:10:
[...]

Blijkbaar heeft de HAS monteur hier een steek laten vallen. En niet voor het eerst als ik zo op Internet rond kijk. Echt jammer dat zo'n potentieel goed proces zo verknald kan worden door 1 persoon.

Maar zeker een idee om te proberen dit bij de klantenservice of desnoods tweedelijn ook te beleggen. Scheelt een boel monteurs bezoeken.
Ik heb inmiddels via hier ook begrepen dat die mannen aan de deur een GPON hebben geplaatst, echter aangezien ik 1000/1000 heb besteld, had dit XGSPON moeten zijn, dit gaan ze nog herstellen.. waarom ik hier niet over wordt geïnformeerd via bv. mail is mij een raadsel. :/

[ Voor 18% gewijzigd door Bruzski op 12-01-2022 22:40 ]

☁ Tech Junky | Smart Things | Motivator | rFactor 2 Sim GT3 Pro ☁ (ICQ 8297373)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Barre73 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:18:
[...]

Levert KPN in zulke wijken dan alleen PON? Of is er een mix aanwezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
ANdrode schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:01:
[...]

Levert KPN in zulke wijken dan alleen PON? Of is er een mix aanwezig?
In dit soort wijken bepaalt de operator of het PON of AON is. En aangezien er meerdere operators in de PoP kunnen, kan je een mix hebben. KPN gebruikt sinds anderhalf jaar alleen nog PON. T-Mobile ook. Maar mocht bijvoorbeeld Cambrium (Tweak) daar nog apparatuur willen plaatsen, dan kan dat AON zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
Wij gaan binnenkort met ons bedrijf verhuizen, ik heb alleen geen isra of glasvezel punt kunnen vinden.
Is er iemand bekend met waar je het makkelijkste deze info op kunt vragen?

Er lijkt wel iets van glasvezel binnen te komen, alleen komt mij niet bekend voor als NTU.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/svWDb_OP_80h9ZW9GAjFBwm3tzI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ASTfnQBWI70aoRPeREcxpLQS.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Barre73 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:31:
[...]

In dit soort wijken bepaalt de operator of het PON of AON is. En aangezien er meerdere operators in de PoP kunnen, kan je een mix hebben. KPN gebruikt sinds anderhalf jaar alleen nog PON. T-Mobile ook. Maar mocht bijvoorbeeld Cambrium (Tweak) daar nog apparatuur willen plaatsen, dan kan dat AON zijn.
Hopelijk ontstaat er in zulke wijken geen mix van apparatuur. Of wordt er alleen XGSPON en AON gemixed. Die problemen bij patchen zijn verschrikkelijk.

Op de lange termijn gaan oudere wijken waarschijnlijk ook op GPON over (omdat je apparatuur toch moet vervangen) lijkt mij - dus misschien is de overgangssituatie niet te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:31
ANdrode schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:20:
[...]

Hopelijk ontstaat er in zulke wijken geen mix van apparatuur. Of wordt er alleen XGSPON en AON gemixed. Die problemen bij patchen zijn verschrikkelijk.

Op de lange termijn gaan oudere wijken waarschijnlijk ook op GPON over (omdat je apparatuur toch moet vervangen) lijkt mij - dus misschien is de overgangssituatie niet te voorkomen?
Mixen wordt nu al toegepast in area PoP's waar verschillende operators actief zijn (wat @Barre73 ook al schreef). Als je het over KPN Wholesale hebt als operator, zal men GPON niet meer invoeren als het er nu nog niet is, maar zal men naar XGS-PON gaan gebruiken, want GPON is niet meer de standaard. Gebieden waar nu AON/GoF wordt toegepast, blijft voorlopig ook zo. Als je straks situaties krijgt waarop men gemixte omgevingen zou hebben binnen 1 operator, is het een kwestie van juist beheer tussen de monteurs en aannemers. Ik verwacht overigens op korte termijn deze situatie nog niet binnen 1 operator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Toch helaas nog een ander nadeel gevonden van KPN TV:
Als je in de iTV app iets terug kijkt en dan halverwege stopt om later verder te gaan op:
KPN box
OF
App op een ander device

Dan onthoudt hij niet waar je bent en begint de aflevering opnieuw. Dat is op zich al vervelend, maar nog vervelender als het een commerciële zender is waarbij doorspoelen sowieso niet is toegestaan.

Hoewel het verschil meetbaar relatief klein, heb ik toch het idee dat de internetervaring beter is geworden, Kortere buffertijd etc.. Alles laadt net iets sneller. Dit met lagere bandbreedte, maar gewoon net de wat lagere latency bij KPN vs Ziggo. Ben ik wel verbaasd over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-09 20:31
Hann1BaL schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:49:
Toch helaas nog een ander nadeel gevonden van KPN TV:
Als je in de iTV app iets terug kijkt en dan halverwege stopt om later verder te gaan op:
KPN box
OF
App op een ander device

Dan onthoudt hij niet waar je bent en begint de aflevering opnieuw. Dat is op zich al vervelend, maar nog vervelender als het een commerciële zender is waarbij doorspoelen sowieso niet is toegestaan.
Plaats je ervaringen en verbetervoorstellen ook op het KPN forum. Daar kan het dan opgepikt worden door een moderator die het doorgeeft aan de achterliggende afdelingen.

https://forum.kpn.com/kpn-tv-en-streaming-121

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misteriks
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:15
Barre73 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:43:
[...]

Is de 1 Gbit upload upgrade ook al overal afgerond?
Ik blijf nog steken rond 500 Mbps

Is een oudere aansluiting (+/- 9 jaar) dus geen GPON

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fF2teFzwbcjUxkS8Jej6W_tWr6M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AgmuiKzqoseXs0Lzn2fDckSJ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/siZyI2wIWsFxEc77BHn3_31q2y0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/osFBN4JnxuFtygVuMnu1Smq1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door misteriks op 13-01-2022 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
misteriks schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:15:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
https://forum.kpn.com/int...ecapped-op-500mb-s-554620

Alsjeblieft. Ik heb in precies hetzelfde schuitje gezeten. Lijn is compleet gereset (niet het modem, maar de lijn) en het is opgelost.

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/nl/result/12497679763.png

[ Voor 17% gewijzigd door CreativeS op 13-01-2022 10:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-09 08:02
ComTech schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:10:
Ga denk toch voor de fritzbox bij KPN kan ik daar ook voor kiezen kost alleen €7,50 per maand :|
Ipv huren kan je er ook 2e hands één aanschaffen. Heb dat net, al dan niet toevallig, gisteren gedaan, tesamen met een Repeater 3000. Experiabox 12 losgekoppeld en Fritz aangesloten. Installatie verliep vlekkenloos.
Achter de Experia draai ik met een TP-Link Deco-mesh systeem. Deze intact gelaten, daar ook de hele HomeAssistant boel op aangesloten zit. Misschien tzt alles ombatterijen, maar vooralsnog werkt het nu. Heb wel het idee dat het bereik van de wifi van de Fritzbox beter is dan die van de Experiabox.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

DikkieDick schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:25:
[...]

Ipv huren kan je er ook 2e hands één aanschaffen. Heb dat net, al dan niet toevallig, gisteren gedaan, tesamen met een Repeater 3000. Experiabox 12 losgekoppeld en Fritz aangesloten. Installatie verliep vlekkenloos.
Achter de Experia draai ik met een TP-Link Deco-mesh systeem. Deze intact gelaten, daar ook de hele HomeAssistant boel op aangesloten zit. Misschien tzt alles ombatterijen, maar vooralsnog werkt het nu. Heb wel het idee dat het bereik van de wifi van de Fritzbox beter is dan die van de Experiabox.
Ik zou dit ook adviseren. EB laat je in de kast liggen zodat indien je problemen met je lijn hebt, de EB even kan aansluiten als je met de klantenservice belt.

Grappig feitje: De Fritz kan ook via de online troubleshooting tool herstart worden. Dit heb ik even getest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
[...]

Hoeveel TV kastjes mag je gebruiken bij KPN zonder dat je ze huurt en werkt opnemen dan ook?
Zit nu bij XS4ALL betaal voor 1 TV kastje incl opnemen en heb 3 andere in gebruik die ik via marktplaats heb gekocht dat werkt prima, ben benieuwd of dat ook zo kan bij KPN..

[ Voor 10% gewijzigd door Huub- op 13-01-2022 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DikkieDick
Huub- schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:02:
[...]

Hoeveel TV kastjes mag je gebruiken bij KPN zonder dat je ze huurt en werkt opnemen dan ook?
Ik heb geen idee. Ik heb/had er 1 achter de Experiabox en voor de slaapkamer gebruik(te) ik nog altijd een Digitenne, welke ik ooit kreeg bij Telfort. KPN-tvkastje gebruik ik al een tijd niet meer. Werd altijd erg warm. Via de KPN Itv-app op de smarttv gaat het ook prima.
Kan wel het tv-kastje er eens aan hangen. FF zoeken in de kabelspaghetti welke lan-kabel dat ook al weer was, want sinds de Experiabox 12 er was (sinds 4 weken over op glasvezel) had ik die kabel er niet meer in gedrukt. En was sinds de ophoging van standaard 50/50 naar 1000/1000 genoodzaakt de hoofd-Deco welke op de overloop stond, bekabeld door een buis, te verplaatsen naar de meterkast omdat de kabel welke door deze buis liep dusdanig oud was dat ie geen Gbit aan kon.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
misteriks schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:15:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat zou geen issue mogen zijn in relatie tot de upgrade naar 1 Gbit.
PoPs die nog niet zijn aangepast kennen überhaupt geen 1Gbit abonnementsmogelijkheid. Die heb jij wel dus is het een ander probleem (profiel blijven hangen op oude snelheden denk ik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• misteriks
Barre73 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:32:
[...]

PoPs die nog niet zijn aangepast kennen überhaupt geen 1Gbit abonnementsmogelijkheid. Die heb jij wel dus is het een ander probleem (profiel blijven hangen op oude snelheden denk ik).
Ik heb nav het bericht van @CreativeS een moderator aangesproken op het KPN forum die een zelfde issue eerder heeft opgelost mbv een lijn reset. Eens kijken of daar iets uit komt

https://forum.kpn.com/int...ecapped-op-500mb-s-554620

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
[...]

Zit nu bij XS4ALL betaal voor 1 TV kastje incl opnemen en heb 3 andere in gebruik die ik via marktplaats heb gekocht dat werkt prima, ben benieuwd of dat ook zo kan bij KPN..
Zowel bij XS4all als KPN mag je alleen de ITV-decoders gebruiken waarvoor je betaalt en die je dus huurt. In legale eigendom kan je niet hebben dus ook niet via Marktplaats.
Dat het nu nog werkt is op zich knap (en daar moest je wel een paar aparte dingen voor doen als het goed is) maar of het na een overgang naar KPN ook nog zo blijft werken is de grote vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huub-
  • Nu online
Barre73 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:54:
[...]

Zowel bij XS4all als KPN mag je alleen de ITV-decoders gebruiken waarvoor je betaalt en die je dus huurt. In legale eigendom kan je niet hebben dus ook niet via Marktplaats.
Dat het nu nog werkt is op zich knap (en daar moest je wel een paar aparte dingen voor doen als het goed is) maar of het na een overgang naar KPN ook nog zo blijft werken is de grote vraag.
Kwestie van abonnee nummer invoeren en gaan.. Ik heb niet iets speciaals gedaan. Je kan TV ook streamen naar TV via Chromecast, dus waarom zou je extra betalen voor extra TV ontvangers, die prijzen (extra ontvangers) zijn belachelijk duur..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Huub- schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:08:
[...]

Kwestie van abonnee nummer invoeren en gaan.. Ik heb niet iets speciaals gedaan. Je kan TV ook streamen naar TV via Chromecast, dus waarom zou je extra betalen voor extra TV ontvangers, die prijzen (extra ontvangers) zijn belachelijk duur..
Don't shoot the messenger... ik geef alleen maar aan wat er wel of niet mag. Niet of ik dat goed of fout vindt.

Ik heb het ook eens geprobeerd maar dat werkte niet zolang de eerste nog actief en aangesloten was. Wat wel werkte was die eerste uitzetten en de tweede aansluiten. Die kon ik dan activeren en boven op de slaapkamer zetten. Die eerste weer terug aansluiten in de woonkamer en voila..
Maar officieel zou dat dus regelmatig gecheckt worden. Of dat in de praktijk gebeurt?? Geen idee.

NB: KPN heeft inmiddels ook een oplossing middels de ITV App voor Android TV, Samsung en LG TV's. Vooral handig voor een tweede, derde etc. TV. En gratis.

PS: Het is op zich niet duur als je het zou vergelijken met het zelf aanschaffen van een decoder. Dan is 5 euro per maand wel redelijk denk ik.
Probleem is dat we met COAX TV decennia lang gewend waren om 1 bedrag te betalen en dan net zoveel TV's aan te sluiten als je wilde of kon. Met IP-TV is dat niet meer en dat steekt voor veel mensen. En dan lijkt het ineens duur.

[ Voor 15% gewijzigd door Barre73 op 13-01-2022 15:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Huub-
  • Nu online
Barre73 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:18:
[...]

PS: Het is op zich niet duur als je het zou vergelijken met het zelf aanschaffen van een decoder. Dan is 5 euro per maand wel redelijk denk ik.
Probleem is dat we met COAX TV decennia lang gewend waren om 1 bedrag te betalen en dan net zoveel TV's aan te sluiten als je wilde of kon. Met IP-TV is dat niet meer en dat steekt voor veel mensen. En dan lijkt het ineens duur.
KPN had er vroeger al een handje van om bijvoorbeeld geld te vragen voor een telefoon, je betaalde dan 2,50 Gulden per maand om een telefoon te gebruiken. Kwam een aantal jaren op de factuur van mijn ouders tegen dat ze nog steeds betaalden voor een telefoon die er niet meer was en die al tig keer was afbetaald 8)7 Op gebied van IPTV zijn er tal van alternatieven, als KPN gewoon een standaard prijs vraagt en daarbij zeg maximaal 4 apparaten te gebruiken zijn dan zou dat heel redelijk zijn.. Heel eerlijk dacht ik ook dat het zo werkte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
[...]

Don't shoot the messenger... ik geef alleen maar aan wat er wel of niet mag. Niet of ik dat goed of fout vindt.

Ik heb het ook eens geprobeerd maar dat werkte niet zolang de eerste nog actief en aangesloten was. Wat wel werkte was die eerste uitzetten en de tweede aansluiten. Die kon ik dan activeren en boven op de slaapkamer zetten. Die eerste weer terug aansluiten in de woonkamer en voila..
Maar officieel zou dat dus regelmatig gecheckt worden. Of dat in de praktijk gebeurt?? Geen idee.

NB: KPN heeft inmiddels ook een oplossing middels de ITV App voor Android TV, Samsung en LG TV's. Vooral handig voor een tweede, derde etc. TV. En gratis.

Die iTV-app voor Android TV werkt prima, zeker voor een niet primaire tv (zoals hier bijvoorbeeld onder de veranda).

En wat betreft de €5 per ontvanger...tja...vroeger betaalden we kijk en luistergeld (per tv en radio).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Edje040 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:33:
[...]

Die iTV-app voor Android TV werkt prima, zeker voor een niet primaire tv (zoals hier bijvoorbeeld onder de veranda).

En wat betreft de €5 per ontvanger...tja...vroeger betaalden we kijk en luistergeld (per tv en radio).
Dat is wel heeeeel vroeger. Vanaf 1969 was het al 1 bedrag per huishouden en niet meer per apparaat. En niet aan het bedrijf waar je de TV van afnam, maar aan de overheid. Heel ander verhaal lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:04
[...]

Welk type fritzbox moet ik dan hebben ? Er staan er genoeg op marktplaats.
En werkt televisie dan ook gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

ComTech schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:01:
[...]

Welk type fritzbox moet ik dan hebben ? Er staan er genoeg op marktplaats.
En werkt televisie dan ook gewoon?
Verschillende Fritzboxen die werken. Meest geziene FBs zijn de 7490 en de 7590.
Televisie werkt gewoon. Het makkelijk van de Fritzboxen is dat je een profiel kiest (KPN, dan glasvezel) en de FB herstart. Dan werkt het.
Simpeler kan het niet.

(De 7490 is ontworpen voor DSL, maar je gebruikt LAN 1 als WAN poort voor glasvezel en dan heb je dus 3 LAN poorten over. ) Ik gok dat bijna elk recent model geschikt is, omdat je dit bij veel meer modellen kan doen, maar ik heb alleen maar deze 2 modellen geverifieerd.

De 5530/7530 werkt volgens mij ook, maar je offert helaas wel je 2.5Gbit LAN poort op als WAN poort, omdat je de glasaansluiting in de meeste gevallen niet direct kan gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door Hann1BaL op 13-01-2022 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

[...]

Als je opnemen wilt, kun je bij KPN sowieso 2 kastjes kiezen, omdat opnemen dan gratis is. Dus dat maakt voor kosten niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
Hann1BaL schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:05:
[...]

Televisie werkt gewoon. Het makkelijk van de Fritzboxen is dat je een profiel kiest (KPN, dan glasvezel) en de FB herstart. Dan werkt het.
Simpeler kan het niet.

De 5530/7530 werkt volgens mij ook, maar je offert helaas wel je 2.5Gbit LAN poort op als WAN poort, omdat je de glasaansluiting in de meeste gevallen niet direct kan gebruiken.
Ik heb recent een 7530AX op de kop getikt. Werkt perfect. Ik mis de wan-poort niet omdat ik er een 8-poort switch aan heb hangen (dus naast de wan maar 1 poort nodig heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Edje040 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:26:
[...]

Ik heb recent een 7530AX op de kop getikt. Werkt perfect. Ik mis de wan-poort niet omdat ik er een 8-poort switch aan heb hangen (dus naast de wan maar 1 poort nodig heb).
Dat heb ik ook, met een 7490. Volgens mij kun je ongeveer elk redelijk recent model Fritzbox gebruiken, omdat ze lang ondersteund worden met de software en ze dus een LAN poort als WAN poort kunnen configureren.

Er is een OS versie vereiste, maar je kunt hem altijd even aan je huidige netwerk hangen om de software te updaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:49
Dat komt natuurlijk wel doordat KPN c.s. liever niet zouden voldoen aan het Besluit eindapparaten, waar de achterliggende gedachte juist van is dat het mogelijk zou moeten zijn om zélf te bepalen met welke apparaten je internet of TV kijkt. En dus ook of je €5 per maand voor een ontvanger betaalt (zoals 99%) of zelf iets regelt.

Er is geen enkele technische reden voor, anders dan dat ze (natuurlijk) graag €5 per maand per ontvanger vangen en het ze verder niets oplevert. Dat ze in het verleden pogingen van hobbyisten om zelf te bepalen hoe ze TV kijken dwarsboomden met onterechte juridische blafbrieven is nog kwalijker.

Overigens heeft KPN al geruime tijd geleden besloten dat ze NPO 1/2/3 ook wel unencrypted kunnen doorgeven. Ik weet niet wat ze daartoe heeft aangezet, maar dat is al iets. Heb ik hier nog niet eerder gepost zien worden, dus bij dezen: de IPTV streams voor NPO 1/2/3 kun je bekijken in je favoriete mediaspeler.

Wat gebeurt er 29 januari eigenlijk? Ik dacht dat ze de meeste informatie al gepubliceerd hadden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Thralas schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:47:
[...]

Dat komt natuurlijk wel doordat KPN c.s. liever niet zouden voldoen aan het Besluit eindapparaten, waar de achterliggende gedachte juist van is dat het mogelijk zou moeten zijn om zélf te bepalen met welke apparaten je internet of TV kijkt. En dus ook of je €5 per maand voor een ontvanger betaalt (zoals 99%) of zelf iets regelt.

Er is geen enkele technische reden voor, anders dan dat ze (natuurlijk) graag €5 per maand per ontvanger vangen en het ze verder niets oplevert. Dat ze in het verleden pogingen van hobbyisten om zelf te bepalen hoe ze TV kijken dwarsboomden met onterechte juridische blafbrieven is nog kwalijker.

Overigens heeft KPN al geruime tijd geleden besloten dat ze NPO 1/2/3 ook wel unencrypted kunnen doorgeven. Ik weet niet wat ze daartoe heeft aangezet, maar dat is al iets. Heb ik hier nog niet eerder gepost zien worden, dus bij dezen: de IPTV streams voor NPO 1/2/3 kun je bekijken in je favoriete mediaspeler.

Wat gebeurt er 29 januari eigenlijk? Ik dacht dat ze de meeste informatie al gepubliceerd hadden?
Wat KPN nog niet mogelijk heeft gemaakt is eigen apparatuur op een PON aansluiting. Dus ook de ONT of iets soortgelijks.
En het besluit eindapparaten geldt niet voor IPTV-decoders. Alleen voor decoders van kabel, satelliet en Digitenne.

[ Voor 4% gewijzigd door Barre73 op 13-01-2022 18:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thralas
Barre73 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 18:52:
En het besluit eindapparaten geldt niet voor IPTV-decoders. Alleen voor decoders van kabel, satelliet en Digitenne.
Nou, daar valt daar nog wel wat op af te dingen:

Consultatie Beleidregel vrije keuze modem en andere eindapparaten

Het enige is dat de ACM besloten heeft er niet op te handhaven voor wat betreft mediaboxen (laatste zin), maar het wordt niet voor niets besproken. Het relevante deel:
Bij andere door de aanbieders aangeboden TV diensten die niet over the top (OTT) worden aangeboden is vrije keuze van mediaboxen in de praktijk nauwelijks te realiseren. Bij IPTV diensten die niet OTT worden aangeboden is in zeer kleine mate sprake van gestandaardiseerde technologieën. Fabrikanten hebben daarom aangegeven geen interesse te hebben om voor deze diensten eindapparaten te ontwikkelen. Ook hebben de aanbieders aangegeven te willen migreren naar het aanbieden van IPTV diensten over the top. Daarmee is de kans groter dat er geen of slechts een beperkt aantal eindapparaten bestaan die geschikt zijn voor de door de dienstaanbieder aangeboden IPTV diensten die niet OTT worden aangeboden. De ACM ziet het in beginsel dan ook niet als een overtreding van de artikelen 2 en 3 van het Besluit eindapparaten indien de specificaties voor dergelijke apparaten niet worden gepubliceerd en het aansluiten van dergelijke apparaten worden geweigerd.
Ze hebben vooral mazzel dat de markt geen interesse heeft om daar wat voor te ontwikkelen. Daar zijn ze deels zelf schuldig aan, want wat is er gebeurd met DVB-IPTV? Vervolgens gebruiken ze zelf een argument dat wmb. een drogredenering is: IPTV zal over 10 jaar zo ook nog bestaan, dat ze daarnaast ook apps en een site aanbieden om via de PC te kijken doet daar niets aan af.

Verder interessant:
ACM zal de positie van mediaboxen voor IPTV diensten die niet OTT worden aangeboden opnieuw beoordelen tijdens de aangekondigde evaluatie
Klinkt alsof de ACM er zelf ook niet helemaal van overtuigd was. Het is jammer dat het uberhaupt aan het marktaanbod wordt gekoppeld en niet principiëler wordt geoordeeld dat een TV-aanbieder niet mag bepalen hoe jij de diensten afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:26
Hann1BaL schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:05:
[...]

Simpeler kan het niet.

(De 7490 is ontworpen voor DSL, maar je gebruikt LAN 1 als WAN poort voor glasvezel en dan heb je dus 3 LAN poorten over. ) Ik gok dat bijna elk recent model geschikt is, omdat je dit bij veel meer modellen kan doen, maar ik heb alleen maar deze 2 modellen geverifieerd.

Ik was van plan om de 7530 kopen, maar dat zou dus niet werken als standalone apparaat voor glasvezel en tv?

De 7590 is wel erg duur en vrijwel nergens te koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
outlandos schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 22:29:
[...]

Ik was van plan om de 7530 kopen, maar dat zou dus niet werken als standalone apparaat voor glasvezel en tv?

Jawel hoor, hier draait ook een 7530 AX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Thralas schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 22:13:
[...]

Nou, daar valt daar nog wel wat op af te dingen:

Consultatie Beleidregel vrije keuze modem en andere eindapparaten

Het enige is dat de ACM besloten heeft er niet op te handhaven voor wat betreft mediaboxen (laatste zin), maar het wordt niet voor niets besproken. Het relevante deel:

[...]

Ze hebben vooral mazzel dat de markt geen interesse heeft om daar wat voor te ontwikkelen. Daar zijn ze deels zelf schuldig aan, want wat is er gebeurd met DVB-IPTV? Vervolgens gebruiken ze zelf een argument dat wmb. een drogredenering is: IPTV zal over 10 jaar zo ook nog bestaan, dat ze daarnaast ook apps en een site aanbieden om via de PC te kijken doet daar niets aan af.

Verder interessant:

[...]

Klinkt alsof de ACM er zelf ook niet helemaal van overtuigd was. Het is jammer dat het uberhaupt aan het marktaanbod wordt gekoppeld en niet principiëler wordt geoordeeld dat een TV-aanbieder niet mag bepalen hoe jij de diensten afneemt.
Ik wil helemaal niet discussiëren. De ACM zegt gewoon op haar eigen website dat decoders te specialistisch zijn en niet voor de consument geproduceerd worden. En daarom niet onder dit besluit vallen. That's all..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Edje040 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 22:39:
[...]

Jawel hoor, hier draait ook een 7530 AX.
Heb je dan geen WAN port nodig voor je glasvezel input?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
outlandos schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 23:00:
[...]

Heb je dan geen WAN port nodig voor je glasvezel input?
Jawel, poort 1 kan dienst doen (en is als zodanig in te stellen) als WAN-poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Edje040 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 23:03:
[...]

Jawel, poort 1 kan dienst doen (en is als zodanig in te stellen) als WAN-poort.
Oké en dan verlies je dus verder niets, behalve dat je een poort minder over hebt?

En is dat makkelijk in te stellen voor een (goed ingelezen) leek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
outlandos schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 23:04:
[...]

Oké en dan verlies je dus verder niets, behalve dat je een poort minder over hebt?

En is dat makkelijk in te stellen voor een (goed ingelezen) leek?
Verder verlies je niets. I.v.m. overgang naar KPN per april heb ik alvast zelf een FB gekocht. Als test heb ik mijn 7590 van XS4ALL vervangen door de 7530. Ik merk geen enkel verschil. Installeren is niet moeilijk. Ook ik ben een ingelezen leek. Er is gewoon een wizard ingebouwd die je er stap voor stap doorheen loodst.
Ik heb verder toch maar 1 LAN-poort in gebruik die naar een switch loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
[...]

Heb er een paar dagen geleden een 7590 in Drenthe weten aan te schaffen. De verkoper had er mogelijk nog één, want had zijn zoon er één gegeven, die hem voor zover hij wist (nog) niet gebruikte. Wilde hem wel vragen of ie die ook wilde verkopen. Maar dat vond ik hier weer wat overkill. Had ook nog een 7581 staan zag ik. Weet natuurlijk niet waar je woont maar mocht dat in het noorden zijn dan is het te overwegen hem te contacteren.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Laatst online: 25-09 11:42
Ik lees net het overzicht van KPN wat er allemaal veranderen gaat :

https://www.xs4all.nl/overzicht/

- Helaas geen PTR record meer
- Wat gebeurd er met mijn gratis spotify abbo wat ik bij mijn oudere xs4all contract heb ?
- Krijg ik ook een ipv6 range bij kpn ?
- Kan ik kosteloos het contract ontbinden ?

Antwoord via twitter van xs4all (super snel !) :

Goedemorgen Hans, de PTR records komen helaas te vervallen. Je zal een nieuw IPv4 adres en IPv6 blok krijgen na de omzetting en het Spotify abonnement loopt gewoon door. Vanwege de omzetting ben je ook contractvrij. *FJ

---

dat laatste is interessant want ik had 8 maanden korting gehad die binnenkort afloopt.
dus afgelopen 8 maanden betaalde ik slechts 33,50 voor 100mbit up/down inclusief spotify

[ Voor 42% gewijzigd door kevertje1977 op 14-01-2022 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

[...]

je moet ook vooral bedenken waar je het voor gaat gebruiken.

Voor WiFi gebruik in Unifi Access Points, dus ik gaf niet zoveel om de wifi performance. In dat geval hoef je dus geen dure Fritz!Box te kopen want de rest van de functionaliteit is eigenlijk gewoon hetzelfde.

Mocht WiFi we belangrijk zijn, kan ik me voorstellen dat je een model kiest dat WiFi6 heeft. Alleen met AON aansluitingen kan de fiber direct worden aangesloten op de Fritzbox en is geen aparte (O)NT nodig, maar met PON-aansluitingen heb je sowieso een ONT van KPN en gebruik je dus LAN poort 1 als WAN.

Dat was voor mij de reden om goedkoop een DSL versie op de kop te tikken, de 7490, want die doet alles ook en WiFi gebruik ik toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:58
kevertje1977 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 08:20:
Ik lees net het overzicht van KPN wat er allemaal veranderen gaat :

https://www.xs4all.nl/overzicht/

- Helaas geen PTR record meer
- Wat gebeurd er met mijn gratis spotify abbo wat ik bij mijn oudere xs4all contract heb ?
- Krijg ik ook een ipv6 range bij kpn ?
- Kan ik kosteloos het contract ontbinden ?

Antwoord via twitter van xs4all (super snel !) :

Goedemorgen Hans, de PTR records komen helaas te vervallen. Je zal een nieuw IPv4 adres en IPv6 blok krijgen na de omzetting en het Spotify abonnement loopt gewoon door. Vanwege de omzetting ben je ook contractvrij. *FJ

---

dat laatste is interessant want ik had 8 maanden korting gehad die binnenkort afloopt.
dus afgelopen 8 maanden betaalde ik slechts 33,50 voor 100mbit up/down inclusief spotify
Maar als je overstapt ben je je gratis Spotify kwijt. Bij KPN kan je 5 euro entertainmentkorting krijgen als je mobiel in internet/tv combineert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
La1974 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:32:
[...]

Maar als je overstapt ben je je gratis Spotify kwijt. Bij KPN kan je 5 euro entertainmentkorting krijgen als je mobiel in internet/tv combineert.
Klopt. Iedereen moet voor zichzelf een rekensommetje maken. Voor de een is het gunstiger, voor de ander niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Laatst online: 25-09 11:42
Edje040 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:38:
[...]

Klopt. Iedereen moet voor zichzelf een rekensommetje maken. Voor de een is het gunstiger, voor de ander niet.
Sja..
KPN 100mbit met sim-only unlimited 5g en spotify : totaal 65,99 en na 6 maanden: 78,49 = 866,88 euro
t-mobile 1000mbit met sim-only unlimited 5g en spotify (los) : totaal 61 euro = 732 euro

dus helaas is tmobile wel goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
kevertje1977 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:46:
[...]

Sja..
KPN 100mbit met sim-only unlimited 5g en spotify : totaal 65,99 en na 6 maanden: 78,49 = 866,88 euro
t-mobile 1000mbit met sim-only unlimited 5g en spotify (los) : totaal 61 euro = 732 euro

Klopt, die hebben dat T-Mobile Uit en Thuis (of zoiets). Dat is bij een unlimited abonnement vaak wel gunstig. Ik lees alleen iets te veel negatieve ervaringen over T-Mobile glas en de nieuwe tv dienst. Voorlopig dus nog even niet ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:32
Nou, hier me zojuist ook aangemeld voor de overstap van ziggo naar KPN. Behalve gemak eigenlijk weining redenen om nog bij ziggo te blijven (ok, ik gebruik nog een CI+ module om tv te kijken maar ook dat is wel te overzien)...

Scheelt het eerste jaar gewoon ~55 euro per maand (en dan heb ik 1000/1000 ipv 300/30 oid bij ziggo) en daarna alsnog 20-25 euro per maand.

T-mobile was nog voordeliger maar gezien de negatieve ervaringen die ik daar toch veel meer over lees (en ivm mobiel abbo bij KPN al) toch voor KPN gegaan.

Nog een maandje geduld en hopelijk dan ook hier een soepele overgang ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:58
kevertje1977 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:46:
[...]

Sja..

Hier op het forum lees ik regelmatig dat dat niet voor niets is. Kwaliteit heeft zijn prijs zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
La1974 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:47:
[...]

Hier op het forum lees ik regelmatig dat dat niet voor niets is. Kwaliteit heeft zijn prijs zeg maar.
Yup..het T-Moble Glas-forum staat best vol met berichten over slechte verbindingen, hoge ping, routering via het buitenland, slechte tv etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misteriks
Barre73 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:32:
[...]

Ik heb zelf gisterenavond nog eea uitgetest. Ik gebruik niet de Experia box v12 maar een Edgerouter X.

Als test heb ik echter de Experia box aangesloten.

In eerste instantie bleef de upload ook hangen op 500 Mbit/s, maar na een modem reset (rode lampjes) haalde ik voor zowel de download en upload netjes snelheden dicht in de buurt van 1 Gbit/s.

Daarna heb ik mijn Edgerouter X weer aangesloten en was de upload snelheid weer terug op 500 Mbit/s.

Op reddit vond ik iemand met exact de zelfde config (kpn gigabit en ER-X) en hij had ook het upload issue met de Edgerouter X.

Mijn conclusie is dus dat de CPU van de Edgerouter X niet krachtig genoeg is om 1 Gbit/s upload te ondersteunen.
Maar als er mensen zijn die wel 1 Gbit/s upload halen met een Edgerouter X dan hoor ik dat graag.

Voor nu ga ik op zoek naar een nieuwe router die meer performance geeft.

[ Voor 4% gewijzigd door misteriks op 14-01-2022 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SampleUser
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:06
Raar, ik heb de edgerouter lite (zelfde SOC volgens mij), ik herinner mij dat ik daar met het torrenten van *kuchkuch* linuxdistro's en rechten vrije muziek toch echt ruim 100MB/s binnen harkte dus ik ging ruim over die 500Mb/s heen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SampleUser
Thralas schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:47:
[...]

Wbt NPO 1, 2 en 3: moet ik dan gaan hobbyen met view source in de KPN iTV site ofzo? Of tcpdump draaien en kijken op welk adres de multicast zit ofzo? Had even wat gegoogled maar kom alleen uit bij pagina's die over routen gaan en over igmp etc, niet over de stream zelf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bankie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-09 21:03
Edje040 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:53:
[...]

Yup..het T-Moble Glas-forum staat best vol met berichten over slechte verbindingen, hoge ping, routering via het buitenland, slechte tv etc..
Dat klopt helemaal. Ik stap zelf volgende maand over van T-Mobile thuis naar KPN door het slechte tv beeld kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
SampleUser schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:54:
[...]

Wbt NPO 1, 2 en 3: moet ik dan gaan hobbyen met view source in de KPN iTV site ofzo? Of tcpdump draaien en kijken op welk adres de multicast zit ofzo? Had even wat gegoogled maar kom alleen uit bij pagina's die over routen gaan en over igmp etc, niet over de stream zelf
Ik heb ze toevallig vandaag hier gepost: Thralas in "OPNsense & pfSense KPN/Telfort IPTV how-to"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SampleUser
Thanks!!!!! Bespaart me aanmodderen met DVB-T als ik een recording van TV nodig heb zonder encryptie of gezeik op een normale qualiteit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SampleUser
Hah, iets te vroeg gejuicht. Ik open die URL in VLC, zie traffic binnenkomen vanaf het multicast adres via wireshark maar helaas geen beeld. Log zegt ook '[00007f30b40062d0] main input debug: `rtp://@224.0.251.124:8248' successfully opened' maar verder blijft t helaas stil. Moet ik verder nog wat doen voor die stream te zien is toevallig? @Thralas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJFS
  • Laatst online: 21:30
Ik zie zojuist onderstaande optie er bij mij tussen staan als oud Telfort gebruiker, gratis upgrade van 50Mbit naar 100Mbit.
Meteen maar even gekozen en is al actief, doen ze goed. _/-\o_

Sneller Internet 100/100 - gratis zolang je abonnement loopt€ -4,99

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:39
Waar zag je die tussen staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
SampleUser schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 17:42:
Hah, iets te vroeg gejuicht. Ik open die URL in VLC, zie traffic binnenkomen vanaf het multicast adres via wireshark maar helaas geen beeld. Log zegt ook '[00007f30b40062d0] main input debug: `rtp://@224.0.251.124:8248' successfully opened' maar verder blijft t helaas stil. Moet ik verder nog wat doen voor die stream te zien is toevallig? @Thralas
Klinkt alsof je inderdaad de stream gewoon binnen ziet komen (een enorme hoeveelheid udp).

Dan is dat naar alle waarschijnlijkheid een firewall issue, connection tracking voor multicast streams is niet echt een ding geloof ik (onder Linux moet ik de multicast destination whitelisten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
SampleUser schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 17:42:
Maar er zit wel een vorm van DRM/Encryptie over die data heen, dus je zult hem niet in VLC kunnen openen. Het is helaas geen standaard unencrypted MPEG video stream.

Edit: Oke, ik had even wat verder moeten lezen. NPO 1/2/3 blijkbaar niet. Eens kijken of ik het aan de praat kan krijgen

[ Voor 9% gewijzigd door jk-5 op 14-01-2022 21:13 ]

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
jk-5 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 21:10:
Maar er zit wel een vorm van DRM/Encryptie over die data heen, dus je zult hem niet in VLC kunnen openen. Het is helaas geen standaard unencrypted MPEG video stream
Niet over NPO 1/2/3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SampleUser
Thralas schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 21:04:
[...]

Klinkt alsof je inderdaad de stream gewoon binnen ziet komen (een enorme hoeveelheid udp).

Dan is dat naar alle waarschijnlijkheid een firewall issue, connection tracking voor multicast streams is niet echt een ding geloof ik (onder Linux moet ik de multicast destination whitelisten).
Check. Had zo'n vermoeden al. Probeer het even op een andere bak. Heb jij het op fedora (firewalld) werkend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
Met VLC op mac werkt het wel. Vrij soepel zelfs. Dus ik verwacht wel een firewall dingetje. Ik heb zelf helaas alleen weinig ervaring met firewalld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZldtA2LbJQ3hWQbPhWMPyu5bz_U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/izqZescP0WTqhsTtuwH9HEi6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
SampleUser schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 21:13:
[...]

Check. Had zo'n vermoeden al. Probeer het even op een andere bak. Heb jij het op fedora (firewalld) werkend?
Ik heb geen inkomende chain op de machine waarop ik test, maar even uit de losse pols:

iptables -I INPUT -p udp -d 224.0.0.0/8 -j ACCEPT

Als dat helpt zul je even uit moeten zoeken hoe dat met firewalld werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SampleUser
Ja, firewall issue. Nogmaals bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misteriks
SampleUser schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:48:
Raar, ik heb de edgerouter lite (zelfde SOC volgens mij), ik herinner mij dat ik daar met het torrenten van *kuchkuch* linuxdistro's en rechten vrije muziek toch echt ruim 100MB/s binnen harkte dus ik ging ruim over die 500Mb/s heen
Download haal ik de 1 Gbit/s ook. Het is de upload die met de Edgerouter X bij mij blijft steken op 500 Mbit/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
  • Nu online
misteriks schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 00:31:
[...]

Download haal ik de 1 Gbit/s ook. Het is de upload die met de Edgerouter X bij mij blijft steken op 500 Mbit/s
Wellicht lijn reset? https://forum.kpn.com/int...00mb-s-554620/index2.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJFS
  • Laatst online: 21:30
Bij extra opties wijzigen of toevoegen wanneer je bent ingelogd in mijn KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogebrugster
  • Laatst online: 18-03 15:52
JJFS schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 18:57:
Ik zie zojuist onderstaande optie er bij mij tussen staan als oud Telfort gebruiker, gratis upgrade van 50Mbit naar 100Mbit.
Meteen maar even gekozen en is al actief, doen ze goed. _/-\o_

Sneller Internet 100/100 - gratis zolang je abonnement loopt€ -4,99
Vreemd, bij mij staat de update nog gewoon als + € 4,99 met de eerste drie maanden gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:53

mb1

Hogebrugster schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 13:34:
[...]

Vreemd, bij mij staat de update nog gewoon als + € 4,99 met de eerste drie maanden gratis.
Ik heb drie maanden 500/500 geprobeerd en na 3,5 maand weer uitgezet. Nu een paar weken later kan ik het alweer kiezen met de optie eerste drie maanden gratis..
Ik weet niet of KPN dit wederom kostenloos toestaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Hogebrugster schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 13:34:
[...]

Is een paar weken geleden ook langs gekomen geloof ik. Een X aantal klanten krijgt dit willekeurig aangeboden. Was niet een specifieke voorwaarde voor te vinden. De een krijgt het wel te zien als aanbieding, de ander niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
hoe kan een bekabelde verbinding iets slechtere verbinding hebben? komt dit door een slechte kabel ofzo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1daVN-X3O5tZfvr29-jXJNY3zQE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gUVK97a7Wd6JDytsAUdN04zt.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
Farabi schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 22:43:
hoe kan een bekabelde verbinding iets slechtere verbinding hebben? komt dit door een slechte kabel ofzo?

[Afbeelding]
Ik verwacht dat ze hem als iets minder goed aangeven omdat het 100Mbps is, maar ik weet het niet zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
jk-5 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 22:44:
[...]

Ik verwacht dat ze hem als iets minder goed aangeven omdat het 100Mbps is, maar ik weet het niet zeker
1 van de devices kan max 100mbps aan. misschien door dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SampleUser
Farabi schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 22:43:

[Afbeelding]
ITV kastjes doen slechts 100Mbit/s. Als het geen ITV kastje is maar gewoon een courant apparaat is het waarschijnlijk je kabel (mits je router en apparaat gewoon autonegotiation doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
SampleUser schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 22:55:
[...]

ITV kastjes doen slechts 100Mbit/s. Als het geen ITV kastje is maar gewoon een courant apparaat is het waarschijnlijk je kabel (mits je router en apparaat gewoon autonegotiation doen)
het is mijn tv die max 100mbps kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:15
Mijn 100mbit draait als een zonnetje. Maar merk soms wel dat 100mbit download te traag is (met die grote games tegenwoordig). Ik vind de prijsstelling zo apart van de abonnementen. Betaal nu 48,88 zo uit m'n hoofd. Dus zit eraan te denken om te switchen naar 200mbit. Waar je 50 voor betaald. Maar dan is de drempel naar 57,50 voor 1gbps ook vrij klein. Ik denk nu de hele tijd 'wat zal ik doen' :P

Het is zo krom, want als ik in de supermarkt sta doe ik totaal niet moeilijk over een tientje boodschappen meer, of een keer 20 euro extra. Maar zodra het om een abonnement gaat, wil ik het zo strak mogelijk. Terwijl we praten over nog geen 120 euro extra op jaarbasis voor waarschijnlijk een hele hoop extra gemak (1gbps).

Hoe gaan jullie om met deze struggle? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:21
spokje schreef op zondag 16 januari 2022 @ 09:09:
Mijn 100mbit draait als een zonnetje. Maar merk soms wel dat 100mbit download te traag is (met die grote games tegenwoordig). Ik vind de prijsstelling zo apart van de abonnementen. Betaal nu 48,88 zo uit m'n hoofd. Dus zit eraan te denken om te switchen naar 200mbit. Waar je 50 voor betaald. Maar dan is de drempel naar 57,50 voor 1gbps ook vrij klein. Ik denk nu de hele tijd 'wat zal ik doen' :P

Het is zo krom, want als ik in de supermarkt sta doe ik totaal niet moeilijk over een tientje boodschappen meer, of een keer 20 euro extra. Maar zodra het om een abonnement gaat, wil ik het zo strak mogelijk. Terwijl we praten over nog geen 120 euro extra op jaarbasis voor waarschijnlijk een hele hoop extra gemak (1gbps).

Heel herkenbaar 8) Dat komt omdat je in de supermarkt het niet in excel voor rekent. Maar op gevoel koopt, wat zegt je gevoel nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040

Heb je nu al wel KPN Hussel dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:16
@spokje je zit in de situatie dat je het geld hebt om je deze luxe te veroorloven, dus als je daar blij van wordt, waarom niet?
Andere mensen gebruiken het als vakantie budget, of lossen extra af op de hypotheek, of geven aan een goed doel, of sparen het, of... Het is jou geld waar je hard voor werkt, dus doe wat jou blij maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiekert
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:53
Zit nu 6 maanden in mijn contract met KPN, had het hele pret pakket aan staan voor de eerste 6 maanden, toch maar besloten om het terug te schroeven. voor mijn gebruik heb ik toch genoeg aan 200 mbit. vind het al met al nog al een kostbare investering met gbit, en een paar zenderpakketten erbij. zonder korting is het wel iets teveel van het goede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online

[...]

Het is een stukje comfort dat je koopt :).

Ik zou het op zijn minst proberen. Eigenlijk zijn 100/200/1000 alle drie snel genoeg om dingen te downloaden waar je niet op wacht. Maar die stap van 200->1000 merk je echt bij toepassingen waar je op een download aan het wachten bent.

offtopic:
Zegt degene die nu een maand 100 mbit heeft "om te kijken of hij het merkt" :+

spoiler:
Het antwoord is: Ja - zelfs bij OS updates.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:59

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Welke struggle? Gewoon voor 1Gbps gaan ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spokje
Edje040 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 09:56:
[...]

Heb je nu al wel KPN Hussel dan?
Er staat wel Hussel bij m'n internet abbo. En kan gewoon aanvinken welke snelheid ik wil. Dat betekent dan dat ik Hussel heb neem aan? Geen idee wat het doet verder.
stormfly schreef op zondag 16 januari 2022 @ 09:47:
[...]

Heel herkenbaar 8) Dat komt omdat je in de supermarkt het niet in excel voor rekent. Maar op gevoel koopt, wat zegt je gevoel nu?
Na jullie reacties dat ik maar naar 1 gbps over moet :+

[ Voor 32% gewijzigd door spokje op 16-01-2022 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
spokje schreef op zondag 16 januari 2022 @ 12:28:
[...]

Er staat wel Hussel bij m'n internet abbo. En kan gewoon aanvinken welke snelheid ik wil. Dat betekent dan dat ik Hussel heb neem aan? Geen idee wat het doet verder.
Alleen bij Hussel kun je die optie aanvinken maar dat heb je dus al. Mocht je dat namelijk nog niet hebben zou je eerst over moeten naar Hussel wat soms nadelig is qua prijs (en de verhoging daardoor relatief duur wordt). Maar dat is dus niet aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
Edje040 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 12:35:
[...]

Alleen bij Hussel kun je die optie aanvinken maar dat heb je dus al. Mocht je dat namelijk nog niet hebben zou je eerst overmorgen naar Hussel wat soms nadelig is qua prijs (en de verhoging daardoor relatief duur wordt). Maar dat is dus niet aan de orde.
Ah oké thanks, ja precies. Dat zal wel loslopen dan 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiekert
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:53
Tevens wat berekeningen gedaan aangaande mijn huidige situatie wbt tv/internet en evt mobiel. als ik een soortgelijk samengesteld pakket neem bij de paarse buren kom ik op hetzelfde bedrag uit dan ik nu al betaal. en voor dat geld laat ik liever mijn AON aansluiting hangen en loop niet het risico dat ik bij een evt overstap nieuwe problemen introduceer in mijn setup in de vorm van outages. Goed om te blijven kijken wat er op het gebied van ISP's gebeurt desondanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
Fiekert schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:38:
Tevens wat berekeningen gedaan aangaande mijn huidige situatie wbt tv/internet en evt mobiel. als ik een soortgelijk samengesteld pakket neem bij de paarse buren kom ik op hetzelfde bedrag uit dan ik nu al betaal. en voor dat geld laat ik liever mijn AON aansluiting hangen en loop niet het risico dat ik bij een evt overstap nieuwe problemen introduceer in mijn setup in de vorm van outages. Goed om te blijven kijken wat er op het gebied van ISP's gebeurt desondanks.
Overstappen naar die buren moet wel heel erg veel voordeel opleveren wil ik dat doen. Je levert nogal wat in op kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
spokje schreef op zondag 16 januari 2022 @ 12:28:
[...]

[...]

Na jullie reacties dat ik maar naar 1 gbps over moet :+
Weet niet hoe lang je al een glasvezel abonnement hebt bij KPN, maar het kan zijn dat je nu op een 100 Mbps aansluiting zit (EoF genaamd). Als je dan wil migreren naar 200 Mbps of 1 Gbps, dan zal je ook patch-technisch in de wijkcentrale (PoP) omgezet moeten worden. Hiervoor is de monteur noodzakelijk die ook bij jou langskomt om de NT/mediaconverter om te zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Soundwork op 16-01-2022 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
Soundwork schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:10:
[...]

Weet niet hoe lang je al een glasvezel abonnement hebt bij KPN, maar het kan zijn dat je nu op een 100 Mbps aansluiting zit (EoF genaamd). Als je dan wil migreren naar 200 Mbps of 1 Gbps, dan zal je ook patch-technisch in de wijkcentrale (PoP) omgezet moeten worden. Hiervoor is de monteur noodzakelijk die ook bij jou langskomt om de NT/mediaconverter om te zetten.
Sinds een half jaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Ben benieuwd of je nu al op een GoF poort zit, maar daar kom je snel genoeg achter. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:18
Op 15 februari ga ik van xs4all over naar KPN. Allebei over glas.
Nu heb ik in mijn huidige setup een glaskabeltje vanaf de muur rechtstreeks in mijn unify switch. Weet iemand of dat zo kan blijven of krijg ik een nieuwe setup waarbij ik een netwerkkabel in mijn switch moet doen ipv glas?

PSN: PcDCch

Pagina: 1 ... 68 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen