[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 69 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-09 22:08
Mozart schreef op zondag 16 januari 2022 @ 18:33:
Op 15 februari ga ik van xs4all over naar KPN. Allebei over glas.
Nu heb ik in mijn huidige setup een glaskabeltje vanaf de muur rechtstreeks in mijn unify switch. Weet iemand of dat zo kan blijven of krijg ik een nieuwe setup waarbij ik een netwerkkabel in mijn switch moet doen ipv glas?
kan gewoon zo blijven :), alleen bij bepaalde klanten dient wel eerst de experia box aangesloten te zijn om je abbo ook helemaal te activeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:15
Mozart schreef op zondag 16 januari 2022 @ 18:33:
Op 15 februari ga ik van xs4all over naar KPN. Allebei over glas.
Nu heb ik in mijn huidige setup een glaskabeltje vanaf de muur rechtstreeks in mijn unify switch. Weet iemand of dat zo kan blijven of krijg ik een nieuwe setup waarbij ik een netwerkkabel in mijn switch moet doen ipv glas?
Moet daar geen router tussen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:18
La1974 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 19:42:
[...]

Moet daar geen router tussen dan?
Ik heb een pfsense welke een interface in het juiste vlan heeft en aan de andere kant in mijn lan hangt. Geen fysieke router maar een vm.

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-09 13:58
Soundwork schreef op zondag 16 januari 2022 @ 17:59:
[...]

Ben benieuwd of je nu al op een GoF poort zit, maar daar kom je snel genoeg achter. ;)
KPN als provider gebruikt al jaren geen EOF poorten meer als er GoF poorten waren. De EOF poorten werden alleen nog door Wholesale providers besteld. En bestaande klanten met oude abonnementen dan.
Maar als je sinds een half jaar bij KPN glasvezel zit, zit je gegarandeerd op een GoF poort.

Of het is natuurlijk PON en dan is dit helemaal geen issue meer.

[ Voor 6% gewijzigd door Barre73 op 17-01-2022 08:19 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:31
Barre73 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 22:55:
[...]

KPN als provider gebruikt al jaren geen EOF poorten meer als er GoF poorten waren. De EOF poorten werden alleen nog Wholesale providers besteld. En bestanden klanten met oude abonnementen dan.
Maar als je sinds een half jaar bij KPN glasvezel zit, zit je gegarandeerd op een GoF poort.
Aha, ok... dacht even dat ze op EoF poorten nog patchten ongeacht wanneer ze het abonnement afnemen.
Maar dat is dus niet meer zo. Ik realiseerde me trouwens ook niet direct dat dit mogelijk zelfs GPON kan zijn, via de P2MP structuur....(indien het netwerk kort geleden is aangelegd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:15
Heb de upgrade inmiddels aangevraagd, en blijkbaar moet er toch een KPN monteur langskomen, ondanks dat ik op GPON zit. Aansluiting moet blijkbaar vervangen worden voor 1gbps? Wel apart dat het niet direct tijdens het aansluiten gedaan werd een half jaar geleden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
Hmmmm, overstappen vanaf XS4all naar KPN is toch niet zo makkelijk is ik dacht :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KoM-MCZQWSReaUnkTPaIlzk2wFY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WV26rOafqrJHKae7U9GY4wds.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-09 20:31
Mozart schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:49:
Hmmmm, overstappen vanaf XS4all naar KPN is toch niet zo makkelijk is ik dacht :(

[Afbeelding]
Heb je inderdaad zelf al opgezegd bij XS4ALL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
Edje040 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:51:
[...]

Heb je inderdaad zelf al opgezegd bij XS4ALL?
Nee, gebruik gemaakt van de overstapservice van KPN...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbrede
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-09 23:04
Mozart schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:51:
[...]
Vreemd... ik kreeg toen ik me dit weekend aanmeldde bij KPN binnen 10 minuten een bevestiging van KPN en een opzegbevestiging van XS4ALL. Misschien zit jij al in het migratietraject?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
Mozart schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:51:
[...]

Dan vermoed ik dat er achter de schermen toch iets veranderd is. Ik had afgelopen weekend contact met de KS van KPN omdat ik mijn order die ik in december geplaatst heb wilde aanpassen. Dat kon volgens KPN wel maar dan werd de oude bestelling geannuleerd en moest er een nieuwe ingelegd worden. Dat is op zich niet erg, maar volgens KS zou ik bij de nieuwe bestelling niet meer gezien worden als nieuwe klant omdat ik van Xs4ALL kom. Met als gevolg geen welkomstkorting. Ook al zou ik die via de site krijgen zou mijn order toch weer door KPN geannuleerd worden.

Wat dus zou kunnen is dat jouw (misschien wel alle) abonnementen bij Xs4ALL opgezegd zijn om te migreren naar KPN en daardoor overstapservice niet meer mogelijk is. Het is maar een gedachtekronkel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
janbrede schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:56:
[...]

Vreemd... ik kreeg toen ik me dit weekend aanmeldde bij KPN binnen 10 minuten een bevestiging van KPN en een opzegbevestiging van XS4ALL. Misschien zit jij al in het migratietraject?
Bewaar de orderbevestiging (met de korting) goed, want volgens de KS kan dat dus vanaf 13-1 niet meer. Heb je het contract ook al ontvangen? Of alleen de prijsopgave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbrede
Edje040 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:00:
[...]
Bewaar de orderbevestiging (met de korting) goed, want volgens de KS kan dat dus vanaf 13-1 niet meer. Heb je het contract ook al ontvangen? Of alleen de prijsopgave
Ik heb contract en prijsopgave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
janbrede schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:01:
[...]

Dan zal het wel goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbrede
Edje040 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:02:
[...]
Dan zal het wel goed komen.
Nu ik erover nadenk: Zou het wellicht komen doordat @Mozart nog een lopend jaarcontract heeft? Ik ben bij XS4ALL contractvrij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mozart
Ik heb maar even gebeld met xs4all. Alles is goed doorgekomen bij xs4all. Het is echter geen overstap maar een overname van de lijn. Dat wordt dan door KPN niet goed verwerkt en daardoor krijg je een rare mail.
Alle details over het overstappen zijn dus bekend bij xs4all en als KPN actief wordt dan wordt automatisch mijn abonnement bij xs4all gestopt. Ook als het eerder of later zou zijn dan de geplande datum van 15-2.
Wel netjes dus.

Ze vroegen me nog waarom ik weg ga dus ik gaf aan dat ik nu 12 maanden gigabit krijg voor €35 p/m. Dat was wel een hele scherpe aanbieding gaf hij aan :)
Over een jaar kijk ik wel weer eens verder wat er dan mogelijk is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
janbrede schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:07:
[...]

Nu ik erover nadenk: Zou het wellicht komen doordat @Mozart nog een lopend jaarcontract heeft? Ik ben bij XS4ALL contractvrij.
Zou kunnen maar de melding is dat het al opgezegd is en niet dat het nu niet kan. Ik ben zelf per 6-4 pas contractvrij. Omdat ik op 18 december al aangevraagd heb (>3 maanden dus) kon ik overstapservice niet gebruiken. Ik heb dus zelf Xs opgezegd per 6-4 en KPN gaat per 6-4 in (monteur staat gepland voor die dag). De €25 kosten (die bij overstap vanaf Xs niet gelden) worden bij de eerstvolgende nota na ingang gecrediteerd. Althans...dat hebben ze in de chat beloofd. Maar KPN kennende zal ik daar nog wel war bericht/telefoontjes aan moeten besteden :O En anders overleven we dat ook wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
janbrede schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:01:
[...]

Dit was overigens wat de KS van KPN zei over overstappen van XS4ALL naar KPN (copy/paste chat):

xs4all is nu kpn en als je nu opnieuw een aansluiting gaat aanvragen met overstapservice word je geblokkeerd, omdat wij in het systeem zien dat je al een aansluiting bij ons hebt.

Ik hoop dat je mazzel hebt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
spokje schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:52:
Heb de upgrade inmiddels aangevraagd, en blijkbaar moet er toch een KPN monteur langskomen, ondanks dat ik op GPON zit. Aansluiting moet blijkbaar vervangen worden voor 1gbps? Wel apart dat het niet direct tijdens het aansluiten gedaan werd een half jaar geleden?
Gbit wordt niet via GPON maar XGS-PON geleverd. Daarvoor plaatst een monteur een andere ONT. Die nieuwe schuift over je FTU heen en kent dus geen los kabeltje en losse ONT meer.

Een half jaar geleden was XGS-PON nog nog in pilot fase. Sinds oktober landelijk beschikbaar. Dus dat kon bij jou niet meteen een half jaar geleden.
Inmiddels worden alle nieuwe abonnementen bij KPN direct op XGS-PON gezet indien beschikbaar.

[ Voor 18% gewijzigd door Barre73 op 17-01-2022 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
Barre73 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:34:
[...]

Gbit wordt niet via GPON maar XGS-PON geleverd. Daarvoor plaatst een monteur een andere ONT. Die nieuwe schuift over je FTU heen en kent dus geen los kabeltje en losse ONT meer.

Een half jaar geleden was XGS-PON nog nog in pilot fase. Sinds oktober landelijk beschikbaar. Dus dat kon bij jou niet meteen een half jaar geleden.
Inmiddels worden alle nieuwe abonnementen bij KPN direct op XGS-PON gezet indien beschikbaar.
Ah op die manier, thanks! Weet je toevallig ook of het kastje wat er komt te hangen groter of kleiner is dan het witte glasvezel aansluitpunt wat er nu zit? Als ie namelijk breder is heb ik nog wat breekwerk te doen :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wYWEdMnd3l82uCHInJRbFQJiUlo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c5RCcUTD8RIG2lBRzrwkycAu.jpg?f=fotoalbum_large

(let niet op het stof :P)

Aan de rechterkant zit ie namelijk nogal strak tegen m'n 'plaatje die ik ooit heb gemonteerd voor coax aansluiting omdat die halve muur nogal kapotgeboord was door aantal vorige bewoners'. Dus wellicht moet ik die even verwijderen (vastgelijmd :9 ).

Edit; wel fijn als dat losse kabeltje wordt verwijderd. Ik heb dus een kitten en die speelt daar heel graag mee, dus heb er nu een plank voor staan, zodat het beestje er niet bij kan (en daar voorlangs weer een gordijn), dus vandaar de stofhoop ;) zal het voor de monteur volgende week even netjes stofzuigen haha)

[ Voor 39% gewijzigd door spokje op 17-01-2022 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 20:14
Barre73 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:34:
[...]

En dan moet je in de wijkcentrale ook even omgeprikt worden, denk ik?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbrede
Edje040 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:28:
[...]
Dit was overigens wat de KS van KPN zei over overstappen van XS4ALL naar KPN (copy/paste chat):
xs4all is nu kpn en als je nu opnieuw een aansluiting gaat aanvragen met overstapservice word je geblokkeerd, omdat wij in het systeem zien dat je al een aansluiting bij ons hebt.

Ik hoop dat je mazzel hebt ;)
Tja, ik heb toch echt een contract op PDF dus daar ga ik ze aan houden :) . Trouwens ook al de afspraak voor de monteur (snap niet waarvoor, als ik een 7590 krijg is het gewoon oude eruit en nieuwe inprikken, NTU is al gigabit) en de code voor ITV (dus ik kan nu kennelijk TV kijken via XS4ALL én KPN). Ik heb me overigens gewoon online aangemeld, ik kreeg op mijn adres ook 12 maanden korting en geen overstapkosten omdat ik invulde dat ik van XS4ALL kwam. Kennelijk een discrepantie tussen wat de KS zegt en wat er in de systemen staat? Nouja, als ze erop terugkomen heb ik altijd nog een rechtsbijstandsverzekering :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-09 10:49
Mozart schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:12:

Ze vroegen me nog waarom ik weg ga dus ik gaf aan dat ik nu 12 maanden gigabit krijg voor €35 p/m. Dat was wel een hele scherpe aanbieding gaf hij aan :)
Over een jaar kijk ik wel weer eens verder wat er dan mogelijk is...
Zit nu ook nog bij XS4ALL, waar heb je die 12 maanden gigabit aanbieding gekregen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbrede
Huub- schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:09:
[...]
Zit nu ook nog bij XS4ALL, waar heb je die 12 maanden gigabit aanbieding gekregen ?
Gewoon aangemeld op kpn.com en je PC + huisnummer opgeven (en kiezen voor korting ipv superwifi access points)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
janbrede schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:02:
[...]

Tja, ik heb toch echt een contract op PDF dus daar ga ik ze aan houden :) . Trouwens ook al de afspraak voor de monteur (snap niet waarvoor, als ik een 7590 krijg is het gewoon oude eruit en nieuwe inprikken, NTU is al gigabit) en de code voor ITV (dus ik kan nu kennelijk TV kijken via XS4ALL én KPN). Ik heb me overigens gewoon online aangemeld, ik kreeg op mijn adres ook 12 maanden korting en geen overstapkosten omdat ik invulde dat ik van XS4ALL kwam. Kennelijk een discrepantie tussen wat de KS zegt en wat er in de systemen staat? Nouja, als ze erop terugkomen heb ik altijd nog een rechtsbijstandsverzekering :+
Zo is het. De KS loopt soms heel erg achter maar soms dus blijkbaar ook vooruit op zaken. Bij mij komt ook een monteur terwijl ik een 1 Gbit NTU heb hangen met daaraan een eigen FritzBox. Waarschijnlijk dus alleen even de lijn activeren en weer vertrekken. TV kun je inderdaad nu tijdelijk bij zowel KPN als XS4ALL kijken. Is ook een wassen neus want hoewel Xs4ALL geen app heeft voor bijv. Android TV werkt die van KPN ook gewoon (met abonneenummer van XS4ALL).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
[...]

Daar zit nogal wat onredelijkheid in. Sommigen krijgen 12 maanden (ik ook) en anderen maar 6 maanden. Waarom? Geen idee. Ik heb hier alle huisnummers van de straat ingevoerd en ik ben de enige die 12 maanden krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbrede
Edje040 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:13:
[...]
Daar zit nogal wat onredelijkheid in. Sommigen krijgen 12 maanden (ik ook) en anderen maar 6 maanden. Waarom? Geen idee. Ik heb hier alle huisnummers van de straat ingevoerd en ik ben de enige die 12 maanden krijgt.
Bij mij hetzelfde, als ik het nummer van de buurman invulde ook maar 6 maanden. Misschien een geheime actie om XS4ALL'ers over de streep te trekken om van zoveel mogelijk XS4ALL legacy af te zijn? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
janbrede schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:21:
[...]

Bij mij hetzelfde, als ik het nummer van de buurman invulde ook maar 6 maanden. Misschien een geheime actie om XS4ALL'ers over de streep te trekken om van zoveel mogelijk XS4ALL legacy af te zijn? ;)
Dat zou je denken maar ik heb eerder gelezen dat niet alle XS4ALL-klanten 12 maanden krijgen. Ook iemand verderop in de straat, waarvan ik weet dat het een Xs4ALL klant is, krijgt geen 12 maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mozart
[...]

Met de volgende stappen: Mozart in "[XS4all Glasvezel] Ervaringen en Discussie"

Ik heb hier eerder geen succes mee gehad maar afgelopen weekend ineens wel via bovenstaande stappen. Wie weet helpt het iemand anders ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbrede
Mozart schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:29:
[...]

Met de volgende stappen: Mozart in "[XS4all Glasvezel] Ervaringen en Discussie"

Ik heb hier eerder geen succes mee gehad maar afgelopen weekend ineens wel via bovenstaande stappen. Wie weet helpt het iemand anders ook.
Ik had het vrijdagavond ook al geprobeerd, kreeg 12 maanden. Na er nog een nachtje over geslapen te hebben weer aangemeld, weer 12 maanden. Wellicht omdat ik cookies wis na iedere browser sessie? :+

(bij de 2e keer nog even adres gewijzigd naar dat van de buurman, toen was het 6 maanden, na terug wijzigen weer 12. Er zit dus echt wel een adrescheck in...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
janbrede schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:26:
[...]

Ik had het vrijdagavond ook al geprobeerd, kreeg 12 maanden. Na er nog een nachtje over geslapen te hebben weer aangemeld, weer 12 maanden. Wellicht omdat ik cookies wis na iedere browser sessie? :+

(bij de 2e keer nog even adres gewijzigd naar dat van de buurman, toen was het 6 maanden, na terug wijzigen weer 12. Er zit dus echt wel een adrescheck in...)
Ik heb het net nog even met mijn eigen adres geprobeerd maar nu kom ik niet verder dan 6 maanden voor €35... gelukkig heb ik al een contract met 12 maanden voor €35.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
Mozart schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:46:
[...]

Ik heb het net nog even met mijn eigen adres geprobeerd maar nu kom ik niet verder dan 6 maanden voor €35... gelukkig heb ik al een contract met 12 maanden voor €35.
Inderdaad...vanochtend nog 12 en nu 6. dan zou ik nog eerder voor die Surface 3 kiezen om die vervolgens te verkopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12:02
Hmmbob schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:54:
[...]

En dan moet je in de wijkcentrale ook even omgeprikt worden, denk ik?
Nee, GPON en XGS-PON bestaan naast elkaar op dezelfde vezel. Beide technieken komen uit dezelfde interface

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
janbrede schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:12:
[...]

Gewoon aangemeld op kpn.com en je PC + huisnummer opgeven (en kiezen voor korting ipv superwifi access points)
Duidelijk, doe ik ook maar de korting is bij mij voor de eerste 6 maand en geen 12 maand..

Edit:
Lees nu de andere reacties, damn 12 maand wil ik ook wel, dan ga ik over…

[ Voor 11% gewijzigd door Huub- op 17-01-2022 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
Huub- schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:59:
[...]

Duidelijk, doe ik ook maar de korting is bij mij voor de eerste 6 maand en geen 12 maand..
6 maanden lijkt bij iedereen nu het geval te zijn. Zie mijn eerdere bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
Ja lees het nu, had nog niet alles gelezen :)
Wel stom dat je geen fatsoenlijke korting kunt krijgen. Kan dan inderdaad beter een Surface Go 3 bestellen ipv €195 korting… :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
spokje schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:39:
[...]

Ah op die manier, thanks! Weet je toevallig ook of het kastje wat er komt te hangen groter of kleiner is dan het witte glasvezel aansluitpunt wat er nu zit? Als ie namelijk breder is heb ik nog wat breekwerk te doen :P
Deze wordt het.... Wordt over het witte kastje geschoven waar nu dat kleine vierkante zwarte kastje zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nwpN8E6DsM2AvDZc7ag1dWHWwIc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KgCNjxLxl21iBVfbcn7tuDjO.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
Soundwork schreef op maandag 17 januari 2022 @ 19:48:
[...]

Deze wordt het.... Wordt over het witte kastje geschoven waar nu dat kleine vierkante zwarte kastje zit.

[Afbeelding]
Hmm dus eigenlijk ruilen ze dat witte kapje om voor een zwarte? :)

Heb je toevallig een rolmaat bij de hand? 😇 Indien ja; zou je de breedte van dat kastje eens willen opmeten? :) fingers crossed dat ie net zo breed als de huidige is namelijk 🤞🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
spokje schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:38:
[...]

Heb je toevallig een rolmaat bij de hand? 😇 Indien ja; zou je de breedte van dat kastje eens willen opmeten? :) fingers crossed dat ie net zo breed als de huidige is namelijk 🤞🏻
Ik heb het kastje zelf niet, want ik heb nog een AON/GoF aansluiting.
Afmeldingen in de screenshot hieronder, de technische specs van deze Genexis ONT.
Overigens, het kastje komt over het witte kastje heen. Dus rechts van dit kastje heb je iets bevesigd, het kan zijn dat je dit iets moet verkleinen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Usp8PuTkbUWPeGJnZGR2FdYfLBQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kFaE8P0w7jPgn5moS22TM8nI.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-09 17:02
Soundwork schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:48:
[...]

Afmeldingen in de screenshot hieronder, de technische specs van deze Genexis ONT.
Overigens, het kastje komt over het witte kastje heen. Dus rechts van dit kastje heb je iets bevesigd, het kan zijn dat je dit iets moet verkleinen.

[Afbeelding]
Yep, 112mm breed is juist. Net even met een meetlatje in de meterkast gecheckt (recente glasvezel aansluiting).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
spokje schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:38:
[...]

Ik kijk een tijdje niet en alle vragen worden vanzelf beantwoord:-).
Rest mij alleen vast te stellen dat die witte FTU daar nooit had mogen zitten.. te weinig voorgeschreven ruimte, onder, naast en voor de FTU (verwarmingsbuis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR2USA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-09 23:45
janbrede schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:12:
[...]

Nou dat wil ik ook wel, hier slechts 6 maanden à 35,-

[ Voor 10% gewijzigd door RR2USA op 18-01-2022 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
Soundwork schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:48:
[...]

[Afbeelding]
Antonius schreef op maandag 17 januari 2022 @ 21:01:
[...]

Yep, 112mm breed is juist. Net even met een meetlatje in de meterkast gecheckt (recente glasvezel aansluiting).
Super jongens. Ga ik ff meten en misschien stukje eraf halen. Thanks! 👍🏻👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbrede
RR2USA schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 01:12:
[...]
Nou dat wil ik ook wel, hier slechts 6 maanden à 35,-
Actie lijkt inmiddels voorbij. Maar je kunt nog kiezen voor een gratis Surface Go 3 of 2 Superwifi access points ;)
edit: 12 maanden schijnt toch nog te kunnen: Edje040 in "[XS4all Glasvezel] Ervaringen en Discussie"

[ Voor 31% gewijzigd door janbrede op 18-01-2022 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:05
m0ridin schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:18:
Nou, hier me zojuist ook aangemeld voor de overstap van ziggo naar KPN. Behalve gemak eigenlijk weining redenen om nog bij ziggo te blijven (ok, ik gebruik nog een CI+ module om tv te kijken maar ook dat is wel te overzien)...

Scheelt het eerste jaar gewoon ~55 euro per maand (en dan heb ik 1000/1000 ipv 300/30 oid bij ziggo) en daarna alsnog 20-25 euro per maand.

T-mobile was nog voordeliger maar gezien de negatieve ervaringen die ik daar toch veel meer over lees (en ivm mobiel abbo bij KPN al) toch voor KPN gegaan.

Nog een maandje geduld en hopelijk dan ook hier een soepele overgang ;)
Dit triggert mij en dacht laat ik ook is kijken.
Maar na 6 maand is kpn toch net zo duur. Betaal bij ziggo 63,95 voor alles in 1 met ci+ module

Kpn voor 200/200 en 2 televisies is na 6 maand 65,-

Dan rekening in niet met husselkorting. Ik zit bij t-mobile qua abbo. dus ook geen voordeel bij ziggo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Tito129 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:53:
[...]

Dit triggert mij en dacht laat ik ook is kijken.
Maar na 6 maand is kpn toch net zo duur. Betaal bij ziggo 63,95 voor alles in 1 met ci+ module

Kpn voor 200/200 en 2 televisies is na 6 maand 65,-

Dan rekening in niet met husselkorting. Ik zit bij t-mobile qua abbo. dus ook geen voordeel bij ziggo
Maar het is dus 6 maanden aanzienlijk goedkoper en dat is nog te combineren met cashbackkorting via een derde partij. Dat bespaart je op het jaar dus toch aanzienlijk geld.

Dan kun je een jaar later het omgekeerde weer doen als je daar behoefte aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gregory76
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:02

Gregory76

Sony PlayStation freak

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qEREfQUikoVWcS6Uq8PoVuRIKGo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jeta0RUmcQFgPyAWjrT5gF4Y.png?f=fotoalbum_large

Ik kreeg een mailtje van KPN. Momenteel maak ik gebruik van een 1000/1000 glasvezel abonnement, waar ik tevreden over ben. Is er hier iemand die mij kan vertellen wat er precies gaat gebeuren / welk kastje ik dan nu ga krijgen?

strava.app.link/jmaOuFSwnUb PSN: GregNL76 - Possessor of: PS1, PS2, PS3 phat, slim & superslim, PS4 (fw 5.05), PS4 Pro, PS4 Slim, PS5, PS Portal, PS Vita (HENkaku), PSP, PSVR, Nintendo Wii U, Switch (unpatched), DS, NES, GameBoy and more consoles!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:39

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Gregory76 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:16:
[Afbeelding]

Ik kreeg een mailtje van KPN. Momenteel maak ik gebruik van een 1000/1000 glasvezel abonnement, waar ik tevreden over ben. Is er hier iemand die mij kan vertellen wat er precies gaat gebeuren / welk kastje ik dan nu ga krijgen?
Deze krijg je.
Soundwork in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3"

Die komt over je bestaande 'witte kastje' te zitten, en je bent meteen die losse converter glas-kabel kwijt.

Stelt weinig voor, hij is in 10 minuten klaar en verder veranderd er helemaal niets. Enige voordeel dat je straks nog sneller kan, omdat ze XGS-PON gaan.

Net speedtest gedaan, 947/921 dus ook geen rare invloed op je huidige verbinding.

[ Voor 4% gewijzigd door SinergyX op 18-01-2022 13:42 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:16
SinergyX schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:41:
[...]

Deze krijg je.

Die komt over je bestaande 'witte kastje' te zitten, en je bent meteen die losse converter glas-kabel kwijt.

Stelt weinig voor, hij is in 10 minuten klaar en verder veranderd er helemaal niets. Enige voordeel dat je straks nog sneller kan, omdat ze XGS-PON gaan.

Net speedtest gedaan, 947/921 dus ook geen rare invloed op je huidige verbinding.
Wat is het merk van dat XGS-PON kastje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:05
stormfly schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:58:
[...]

Wat is het merk van dat XGS-PON kastje?
Genexis gaat het om volgens mij:
https://www.kpnwebshop.co...U5BPT04MGM%3D&date=3bf80c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
Wat is de trigger voor LNP omdat te vervangen? Ik heb ook nog gewoon een 'wit kastje'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Tnx, weet je ook het 1G model toevallig?

Power consumption: Idle 7,7W; max 8,3W -> nog niet super zuinig te noemen.

Compliant with IEEE 802.3 (100M/1G/2.5G/5G/10G BASE-T) -> wel een hele moderne UTP poort.

ter info @ANdrode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gregory76

Gregory76

Sony PlayStation freak

SinergyX schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:41:
[...]

Deze krijg je.

Dank voor deze informatie!

strava.app.link/jmaOuFSwnUb PSN: GregNL76 - Possessor of: PS1, PS2, PS3 phat, slim & superslim, PS4 (fw 5.05), PS4 Pro, PS4 Slim, PS5, PS Portal, PS Vita (HENkaku), PSP, PSVR, Nintendo Wii U, Switch (unpatched), DS, NES, GameBoy and more consoles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Correct, Genexis is de fabrikant.
Dus Nokia voor de GPON ONT's en Genexis voor de XGS-PON ONT's.

Genexis is geen onbekende op de glasvezelmarkt. Ze hebben al diverse NT's "van hun band laten rollen" voor AON aansluitingen (EoF/GoF). Datzelfde geldt ook voor sommige FTU's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiekert
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:53
Hoe gaat het in zijn werk bij KPN om klanten te selecteren waar hun glasvezel aansluiting zal worden vervangen? ben oprecht wel benieuwd of en hoe dit gaat. kan me voorstellen dat het per PoP of wijk zal worden gedaan, maar als iemand het exact weet, hoor ik het graag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Fiekert schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:07:
Hoe gaat het in zijn werk bij KPN om klanten te selecteren waar hun glasvezel aansluiting zal worden vervangen? ben oprecht wel benieuwd of en hoe dit gaat. kan me voorstellen dat het per PoP of wijk zal worden gedaan, maar als iemand het exact weet, hoor ik het graag. :)
Wat bedoel je precies met deze vraag?
De FTU vervangen n.a.v. een providerwissel of aanvraag nieuw abonnement waarop nog niet eerder een glasvezel abonnement op geleverd heeft gezeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiekert
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:53
FTU wissel vanuit KPN. Bij overstappen ken ik de procedure, gaat me meer om wanneer KPN vindt dat de FTU aan vervanging toe is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Fiekert schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:07:
Wat ik weet: een modern glaspad wordt door KPN passief aangelegd met splitters. Dit traject wordt met twee kleuren belicht. XGSPON is symmetrisch 10/10G (kleur 1) en GPON 2,5G down en 1G up (kleur 2). Deze bandbreedte wordt per kleur verdeeld over de splitsing factor van KPN.

KPN kan vrij kiezen welk PON kastje ze thuis bij klanten plaatsen omdat het pad dubbel belicht is. Sinds enkele maanden krijg je bij een 1000/1000 abonnement automatisch een XGSPON kastje in huis.

Dat laatste lijkt nog te kloppen omdat de mail poster ook een 1000/1000 abonnement heeft. De vraag is welk pad is rustiger. Als het gros op XGSPON zit in jouw wijk, is een GPON aansluiting rustiger en mogelijk minder latency met gamen. Volg je de menigte bij het instappen bij een trein of pak je twee deuren verder een rustige deur en loop je zo de trein in 8) hangt af van je karakter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barre73
Fiekert schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 00:35:
FTU wissel vanuit KPN. Bij overstappen ken ik de procedure, gaat me meer om wanneer KPN vindt dat de FTU aan vervanging toe is
De FTU wordt niet gewisseld. Dat is de witte grondplaat waar de vezel in zit.
Dus je bedoelt de ONT.
Mijn vermoeden is dat KPN nu pro-actief alle klanten met een Gbit abonnement die nog een Nokia kastje hebben, aanschrijft om deze te laten vervangen voor de Genexis. Althans, dat maak ik op uit de mail van @Gregory76
Of dat per woonplaats of door elkaar heen gaat lijkt me niet te achterhalen.

Reden lijkt me duidelijk. Meer ruimte creëren in dat segment op de switch. Klanten met een Gbit abonnement op GPON gebruiken max 1 Gbit van de beschikbare 2,5 Gbit voor 32 klanten.
Op XGS-PON is 10 Gbit beschikbaar voor 32 klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gregory76

Gregory76

Sony PlayStation freak

Barre73 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 08:31:
[...]

Dus je bedoelt de ONT.
Mijn vermoeden is dat KPN nu pro-actief alle klanten met een Gbit abonnement die nog een Nokia kastje hebben, aanschrijft om deze te laten vervangen voor de Genexis. Althans, dat maak ik op uit de mail van @Gregory76
Dat mailtje kwam inderdaad uit het niets bij mij. Ook onverwacht, omdat ik eigenlijk pas net (nog geen jaar) glasvezel heb en dat witte kastje er bij mij dus ook pas relatief kort hangt.
T.b.v. de statistieken ;) : ik woon in Arnhem noord.
Reden lijkt me duidelijk. Meer ruimte creëren in dat segment op de switch. Klanten met een Gbit abonnement op GPON gebruiken max 1 Gbit van de beschikbare 2,5 Gbit voor 32 klanten.
Ah, zo werkt dat. Duidelijk.

Wanneer er dus meerdere adressen op de switch naar 1000/1000 gaan zou er anders een "probleem" kunnen ontstaan, begrijp ik? Hoe werkt dat dan wanneer de nieuwe kastjes er hangen maar er gaan meer dan 10 adressen op 1 switch naar 1000/1000? = Die bandbreedte zal nooit tegelijk door die 10 gebruikt worden zeker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Gregory76 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:27:

Wanneer er dus meerdere adressen op de switch naar 1000/1000 gaan zou er anders een "probleem" kunnen ontstaan, begrijp ik? Hoe werkt dat dan wanneer de nieuwe kastjes er hangen maar er gaan meer dan 10 adressen op 1 switch naar 1000/1000? = Die bandbreedte zal nooit tegelijk door die 10 gebruikt worden zeker?
Ziggo gebruikt 300-500 modems in een segment met 1,6Gig maximaal down, bij D3.0. Door deze oversubscription verdiend een ISP geld.

[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 19-01-2022 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20:11
stormfly schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:14:
[...]

Tnx, weet je ook het 1G model toevallig?

Power consumption: Idle 7,7W; max 8,3W -> nog niet super zuinig te noemen.

Compliant with IEEE 802.3 (100M/1G/2.5G/5G/10G BASE-T) -> wel een hele moderne UTP poort.

ter info @ANdrode
Uiteindelijk wil je als je provider ook naar 1 concept. Mooi dat het energiezuiniger is, maar dat vast niet de hoofd doelstelling

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
Gregory76 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:27:
[...]

Dat mailtje kwam inderdaad uit het niets bij mij. Ook onverwacht, omdat ik eigenlijk pas net (nog geen jaar) glasvezel heb en dat witte kastje er bij mij dus ook pas relatief kort hangt.
T.b.v. de statistieken ;) : ik woon in Arnhem noord.

[...]

Goed geconcludeerd. Maar uiteraard zit er een flinke overboeking in. Het gebeurt ook gewoon nooit dat er 10 klanten tegelijk 1 Gbit gebruiken.
En technisch gezien is het niet lastig om na een tijd van monitoring, en zien dat er echt te veel wordt gebruikt, het segment te verkleinen naar bijvoorbeeld 16 klanten per poort van 10 Gbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Echnon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-09 07:49
[...]

Dus je bedoelt de ONT.

Mocht de FTU verkeerd zijn geplaatst door de glasvezel monteur ooit (dus te weinig ruimte voor de nieuwe ONT), mag/kan een normale KPN monteur die FTU dan losschroeven en verplaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Echnon schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:34:
[...]

Mocht de FTU verkeerd zijn geplaatst door de glasvezel monteur ooit (dus te weinig ruimte voor de nieuwe ONT), mag/kan een normale KPN monteur die FTU dan losschroeven en verplaatsen?
Nee. Die vragen dan (als het echt nodig is) een FTU verplaatsing aan middels een ticket naar KPN Netwerk.

Zeker met deze kleine FTU's moet je heel erg oppassen. Om de schroeven los te kunnen draaien moet de kap er af en de glasvezels die erin opgerold zitten springen er dan heel makkelijk uit. En om dat weer netjes opgerold te krijgen.... daar waagt een KPN monteur zich niet snel aan.

Toch? @Wildfire

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Barre73 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:23:
[...]

Nee. Die vragen dan (als het echt nodig is) een FTU verplaatsing aan middels een ticket naar KPN Netwerk.

Zeker met deze kleine FTU's moet je heel erg oppassen. Om de schroeven los te kunnen draaien moet de kap er af en de glasvezels die erin opgerold zitten springen er dan heel makkelijk uit. En om dat weer netjes opgerold te krijgen.... daar waagt een KPN monteur zich niet snel aan.

Toch? @Wildfire
Yup. Ooit, voordat ik daar voor was gewaarschuwd, wel gedaan. Heel voorzichtig. Maar toch glasvezel kapot. Dat wij dat niet mogen is dus echt met een reden.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snel101
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10-09 07:56
[Afbeelding]

Vandaag is de KPN monteur bij mij geweest voor het zelfde en heeft een nieuw XGSPON ONT aangesloten welke over een 10Gb/s poort beschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-09 22:08
[...]

Dus je bedoelt de ONT.

Klopt alle klanten die op Gpon 1000/1000 zaten worden benaderd voor een wissel na een XGS-ONT komende tijd. De ene klant zal eerder aan de beurt zijn dan de andere klant.
bij de Monteurs zijn ook de voorraden verhoogd op de bussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:34

Eraser127

Nijkerk

Hier een misschien bekend probleem wat ik had:

Sinds begin deze maand ben ik overgestapt van Ziggo naar KPN met internet en tv. Allemaal prima enzo, Unifi switch erachter, behalve bepaalde ip-adressen wijzigen in bepaalde devices :-( omdat de experiabox een vaste ip-range heeft :( . Ik had idee dat sinds ik KPN heb ik meer ads van Google zie ondanks pi-hole. Nu stond IPv4 én IPv6 aan in de Experiabox, Na IPv6 uitgezet te hebben (kan daar namelijk geen dns voor aanpassen voor pi-hole) en even gewacht te hebben omdat het leek alsof het modem opnieuw moest opstarten ofzo (login wel bereikbaar, maar geen verbinding met gateway) was het modem teruggezet naar de standaard IPv4 dns adressen. Na deze weer te hebben aangepast naar mijn pi-hole lijken de ads toch weer minder te zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Eraser127 op 19-01-2022 21:20 ]

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven5010
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:45
[Afbeelding]

Hier ook een 1000/1000 abonnement en hetzelfde mailtje ontvangen. Inmiddels sinds een weekje ook over van GPON naar XGS-PON. Voelde bij het ontvangen van de mail wel een beetje dubbel want de Nokia ONT heeft nog niet eens een jaar gedraaid. Vervangen was overigens in 10-15 minuten geregeld, stelde niks voor :).

Vraag me oprecht wel af waar KPN vandaan haalt dat het energiezuiniger zou zijn. De Nokia ONT zou +- 4 watt verbruiken volgens de datasheet, terwijl de Genexis op 7-8 watt zit zoals hierboven ook al even werd genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
jopoh schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 18:14:
Klopt alle klanten die op Gpon 1000/1000 zaten worden benaderd voor een wissel na een XGS-ONT komende tijd. De ene klant zal eerder aan de beurt zijn dan de andere klant.
bij de Monteurs zijn ook de voorraden verhoogd op de bussen.
Dus iedereen met een witte NTU (zonder extra kastjes) in GPON en 1000/1000 krijgt nog die mail of denk ik nu te simplistisch? We hebben hier FTTH sinds 2011 (toen alleen 35% maar interesse hoefde te tonen en het hele dorp kreeg al glasvezel) en er is nog nooit iets veranderd in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
CreativeS schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:48:
[...]

Dus iedereen met een witte NTU (zonder extra kastjes) in GPON en 1000/1000 krijgt nog die mail of denk ik nu te simplistisch? We hebben hier FTTH sinds 2011 (toen alleen 35% maar interesse hoefde te tonen en het hele dorp kreeg al glasvezel) en er is nog nooit iets veranderd in huis.
Dan heb je AON en geen GPON. Voorlopig verandert er bij jou helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Edje040 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:52:
Dan heb je AON en geen GPON. Voorlopig verandert er bij jou helemaal niets.
Klopt AON. My bad.

Fijn. Geen gezeik in huis, het werkt fabelhaft :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
CreativeS schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:57:
[...]

Klopt AON. My bad.

Fijn. Geen gezeik in huis, het werkt fabelhaft :*)
Same here. Lekker stabiel. Ik zeg voorlopig zo laten 👍🏼

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:31

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Sinds Vrijdag 14 Januari zitten wij weer op het Glasvezel netwerk bij KPN, had nooit verwacht dat de snelheden in Valthermond tot de 900Mbit\s zouden kunnen komen. Maar even Tom Clancy's Ghost Recon Breakpoint downloaden op de Xbox Series X ? 5 minuten en spelen maar.. Heerlijk, wat heb ik dit gemist toen we 2 jaar geleden van Glasvezel weer over moesten op koper door verhuizing.

Hier weer een tevreden klant :)

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baba420
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:57
Eraser127 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:18:
Hier een misschien bekend probleem wat ik had:

Sinds begin deze maand ben ik overgestapt van Ziggo naar KPN met internet en tv. Allemaal prima enzo, Unifi switch erachter, behalve bepaalde ip-adressen wijzigen in bepaalde devices :-( omdat de experiabox een vaste ip-range heeft :( . Ik had idee dat sinds ik KPN heb ik meer ads van Google zie ondanks pi-hole. Nu stond IPv4 én IPv6 aan in de Experiabox, Na IPv6 uitgezet te hebben (kan daar namelijk geen dns voor aanpassen voor pi-hole) en even gewacht te hebben omdat het leek alsof het modem opnieuw moest opstarten ofzo (login wel bereikbaar, maar geen verbinding met gateway) was het modem teruggezet naar de standaard IPv4 dns adressen. Na deze weer te hebben aangepast naar mijn pi-hole lijken de ads toch weer minder te zijn.
Zelfde probleem hier. Ik durf niet de DNS van de modem zelf aan te passen naar de DNS van Adguard Home. Nu pas ik het DNS per device maar aan.

Ik probeerde de Deco M4 als router in te zetten, maar dat was niet stabiel. Met de bijgeleverde Experiabox gaat het wel goed. Ik weet dat met de Fritzbox alles wel lukt, maar ik heb geen zin om weer een nieuwe router aan te schaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:34

Eraser127

Nijkerk

@baba420 Ik heb nu alleen nog in m'n pi-hole "conditional forwarding" aangezet omdat ik anders niet meer bij het modem kon komen🤷🏼‍♂️:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNZ5UC-VJZrLBryHxnIMilHvJc4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HITT2FCMhjOduisEMpHNVKF1.png?f=user_large

Verder staat IPv6 nu uit en hangt er een Unifi switch achter het kpn modem met internet en iptv

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurrowedLurker
  • Laatst online: 19-08 16:08
Ik heb sinds vandaag 1000Mb bij KPN, maar ik haal consistent in speedtests maximaal +- 930 Mb down en up (uiteraard over een kabel). Is dat normaal of gaat er dan toch ergens iets mis?

930 Mb is nog steeds heel hoog dus in principe geen probleem, maar het is toch een goede 7% lager dan de beloofde snelheid. Voor glasvezel lijkt me dat net wat aan de hoge kant?

Hoe is het voor andere die 1000 Mb halen, wat halen jullie in de praktijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titanicfanatic
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:42
BurrowedLurker schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 02:35:
Ik heb sinds vandaag 1000Mb bij KPN, maar ik haal consistent in speedtests maximaal +- 930 Mb down en up (uiteraard over een kabel). Is dat normaal of gaat er dan toch ergens iets mis?

930 Mb is nog steeds heel hoog dus in principe geen probleem, maar het is toch een goede 7% lager dan de beloofde snelheid. Voor glasvezel lijkt me dat net wat aan de hoge kant?

Exact hetzelfde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12:02
BurrowedLurker schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 02:35:

Dit heeft te maken met hoe de speedtest de snelheid meet. Vooral speedtest.net meet altijd de inhoud van de packets, maar daar komt nog een IP en Ethernet header bovenop. Die nemen ook een aantal bytes op, waardoor je op gigabit nooit harder kunt halen dan die magische grens van 930Mbps tot 940Mbps.
Bijvoorbeeld fast.com compenseert hiervoor. En ook de meeste routers laten de werkelijke bandbreedte zien. Wat je beschrijft is dus wel normaal.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Dat er niet exact 1000mbit gehaald word is omdat er in gbit ethernet wat overhead zit, als je frame headers, tcp/ip header mee rekent dan kom je wel tegen de 1000mbit aan.

Ik weet bij ziggo dat ze hun snelheid ietjes meer geven dan geadverteerd om bij die speedtest op of boven de geadverteerde bandbreedte in speedtests te komen. M'n gbit netwerk thuis gaat ook niet sneller dan 930 a 940mbit (aan data) tussen devices die naast elkaar staan met de kabel.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurrowedLurker
  • Laatst online: 19-08 16:08
jk-5 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 08:03:
[...]

Dit heeft te maken met hoe de speedtest de snelheid meet. Vooral speedtest.net meet altijd de inhoud van de packets, maar daar komt nog een IP en Ethernet header bovenop. Die nemen ook een aantal bytes op, waardoor je op gigabit nooit harder kunt halen dan die magische grens van 930Mbps tot 940Mbps.
Bijvoorbeeld fast.com compenseert hiervoor. En ook de meeste routers laten de werkelijke bandbreedte zien. Wat je beschrijft is dus wel normaal.
Duidelijk, bedankt! Grappig dat dit dan alleen speelt met 1gb blijkbaar. Vroeger toen ik 500 Mb had haalde ik dit wel gewoon precies. Die IP en ethernet header gaan dan pas meespelen op 1gb snelheden?

EDIT: Op Fast.com haal ik trouwens tussen de 1.2 en 1.3 Gbps. Toch wel bijzonder dat die overhead dan zo'n groot verschil maakt.

Is het nu zo dat Fast.com de 'werkelijke' snelheid is die ik kan halen stel ik zou bijvoorbeeld iets downloaden, of is het gecompenseerd in de zin dat ik eigenlijk de 930Mb uit de andere speedtests kan halen?

[ Voor 18% gewijzigd door BurrowedLurker op 21-01-2022 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:38
BurrowedLurker schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:33:
[...]
EDIT: Op Fast.com haal ik trouwens tussen de 1.2 en 1.3 Gbps. Toch wel bijzonder dat die overhead dan zo'n groot verschil maakt.

Is het nu zo dat Fast.com de 'werkelijke' snelheid is die ik kan halen stel ik zou bijvoorbeeld iets downloaden, of is het gecompenseerd in de zin dat ik eigenlijk de 930Mb uit de andere speedtests kan halen?
Fast.com doet wat slimme dingen om te proberen zo snel mogelijk en met zo min mogelijk dataverbruik te bepalen wat de snelheid is. Het is een inschatting die redelijk zal kloppen, maar hoe sneller je verbinding hoe meer ze er potentieel naast kunnen zitten (zie hier voor de methodiek: https://netflixtechblog.com/building-fast-com-4857fe0f8adb)

Als je accurater, realistischer resultaat wilt moet je een speedtest opzoeken bij een provider die gewoon een 1GB bestand download en dit in de console doen: http://speedtest.tele2.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:20
Duidelijk, bedankt! Grappig dat dit dan alleen speelt met 1gb blijkbaar. Vroeger toen ik 500 Mb had haalde ik dit wel gewoon precies. Die IP en ethernet header gaan dan pas meespelen op 1gb snelheden?
Waarschijnlijk haalde je de 500 wel omdat je eigenlijk een iets snellere verbinding kreeg (iets van 520 of 530 Mbit).
Met 1000 Mbit (1 Gbit) gaat dat helaas niet omdat je ook tegen de max van je ethernet poorten zit. Dus ook al zou de provider willen compenseren, dan kan dat niet (tenzij ze apparatuur met 2,5Gbit poorten of sneller gaan leveren én je thuis ook al je eigen apparatuur upgrade).

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:03
[...]

Ik zal proberen het een beetje duidelijk uit te leggen.

Op elke verbinding, of het nu 1,5, 20, 100 of 1000Mb is heb je overhead. Die is voor Ethernet ongeveer 6%

Bij een 1,5Mb verbinding van vroegah kreeg je dan ongeveer 1,3Mbit down. Bij 100Mbit kreeg je ongeveer 94Mbit down en bij die 1000Mbit dus 940Mbit. De overhead neemt dus ongeveer 6% van je verbinding in beslag. Afhankelijk van de gebruikte techniek (bijvoorbeeld ADSL) kan dit meer of minder zijn,.

Bij een 500Mb verbinding is de lijn vanuit de wijkcentrale naar je huis al 1Gbit. Als KPN je echt precies op 500Mb zou cappen, dan zou je, grof uitgerekend, rond de 460/470Mbit down komen. Dus geeft KPN je ietsje meer, waardoor je met die speedtest dus netjes rond de 500 zal uitkomen. Bijna alle ISP's, waaronder ook Ziggo, leveren je iets meer bandbreedte dan op papier staat; zodat je met een speedtest de 'beloofde' snelheid haalt.

Ziggo heeft het ook op zijn website staan:

Goed om te weten: de maximale snelheid van 1 Gbit/s is haalbaar met 2 apparaten tegelijk en wanneer de Connectbox Giga bedraad is aangesloten. Meet je met 1 apparaat, dan haal je 94% van de maximale snelheid.

Probleem met die 1000Mbit is dat de overhead nu wel mee gaat tellen, want vanaf je aansluiting naar je router kan er maar 1000Mbit doorgegeven worden. Trek de overhead er dan van af, en je zal dan weer rond de 940Mbit uitkomen.

https://kb.netapp.com/Adv...igabit_Ethernet_interface

Als ik een beetje rond Google zie ik dat Amerikaanse ISP's maximaal 940Mbit internet verkopen. Anders klagen die klanten de ISP weer aan dat ze geen 1000 halen. :P

[ Voor 13% gewijzigd door krakendmodem op 22-01-2022 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatman
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:15
*knip*

s.v.p. niet crossposten.

[ Voor 90% gewijzigd door MisteRMeesteR op 23-01-2022 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
  • Laatst online: 14:00
@Hatman
Dubbelposten in fora wordt niet op prijs gesteld

Topic Reports des te meer :> :>

[ Voor 27% gewijzigd door MisteRMeesteR op 23-01-2022 19:56 ]

Wijsneuzen genoeg op deze fora, dus ik hoef geen 'slimme' signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Hoe zijn de ervaringen met Draytek routers en IPTV hier? DrayTek ondersteunt het maar ik vind weinig praktijkervaringen online.

Mijn oude Fritz 7490 begint het te begeven en omdat ik de Wi-Fi niet gebruik vind ik de upgrade naar een 7590 een beetje zonde van het geld. De DrayTek 2135 lijkt een mooi alternatief als IPTV zonder tweaken goed werkt (want WAF :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
Bigs schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 17:26:
Hoe zijn de ervaringen met Draytek routers en IPTV hier? DrayTek ondersteunt het maar ik vind weinig praktijkervaringen online.

Mijn oude Fritz 7490 begint het te begeven en omdat ik de Wi-Fi niet gebruik vind ik de upgrade naar een 7590 een beetje zonde van het geld. De DrayTek 2135 lijkt een mooi alternatief als IPTV zonder tweaken goed werkt (want WAF :) ).
Liggen een 2135 en een 7590 niet in dezelfde price-range? Je zou ook voor een 7530 kunnen gaan. Weer wat goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:27

Speedmaster

Make my day...

janbal schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 16:52:
@Hatman
Dubbelposten in fora wordt niet op prijs gesteld
Een ingesteld klantnummer in de decoder is na een reset niet meer aan te passen, dus nee niet alvast gebruiken maar gewoon wachten tot je over bent

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Speedmaster schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:38:
[...]

Een ingesteld klantnummer in de decoder is na een reset niet meer aan te passen, dus nee niet alvast gebruiken maar gewoon wachten tot je over bent
Bij XS4ALL kun je een STB gewoon zelf afmelden, maar bij de overgang is meteen Mijn XS4ALL niet meer toegankelijk en dit moet dus voor die tijd worden gedaan. Bij KPN kan dit inderdaad niet. Zelf meerdere STBs aan en afgemeld bij XS4ALL, ook als die niet van XS4ALL waren. Maar het is een risico.

De KPN STBs met KPN abonneenummer bleken bij mij al anderhalve week voor overgang al te werken inclusief opnemen. Dit kan gewoon en is geen risico. Het exemplaar van XS4ALL meteen geretourneerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Bigs schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 17:26:

Geen antwoord op je vraag, maar heb je overwogen gewoon weer een 7490 op de kop te tikken. Marktplaats heeft er genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Hann1BaL schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 21:51:
[...]

Geen antwoord op je vraag, maar heb je overwogen gewoon weer een 7490 op de kop te tikken. Marktplaats heeft er genoeg.
Volgens mij is de 7490 hardware een beetje gedateerd aan het raken; veel kliks in de webinterface duren meerdere seconden voordat je resultaat krijgt. Vooral toen ik de mesh functie nog gebruikte was het heel extreem.
Edje040 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 17:53:
[...]

Liggen een 2135 en een 7590 niet in dezelfde price-range? Je zou ook voor een 7530 kunnen gaan. Weer wat goedkoper.
Klopt, het uitgaande 7590 niet-AX model is nu wel lekker voordelig. Maar met de 2135 krijg ik voor hetzelfde geld functies die ik bij de Fritz!Box mis, zoals meer controle over VLANs, zonder dat ik op IPTV gebied alles zelf bij elkaar moet hacken zoals met bijvoorbeeld een EgdeRouter het geval zou zijn. Vandaar mijn interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Bigs schreef op zondag 23 januari 2022 @ 14:09:
[...]

Volgens mij is de 7490 hardware een beetje gedateerd aan het raken; veel kliks in de webinterface duren meerdere seconden voordat je resultaat krijgt. Vooral toen ik de mesh functie nog gebruikte was het heel extreem.
Dat zal vast, maar ik gebruik de Wi-Fi compleet niet en als je ook de VPN features niet gebruikt is dat niet echt een probleem.
Alle routing features werken prima en kan gewoon hoge snelheden aan.
Dus dat hangt even van je gebruik af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atiu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 31-10-2024
Vraag: in mijn straat (Spijkerkwartier in Arnhem) wordt overal 1 gb aangeboden, alleen niet op mijn huisnummer (3 hoog, etagewoningen), wat zou de beperking kunnen zijn? En weet iemand of de upgrade door KPN van de glasvezelsnelheid van 500 mb naar 1 gb voor het hele netwerk geldt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:47

mvds

Totally awesome!

Atiu schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:09:
Vraag: in mijn straat (Spijkerkwartier in Arnhem) wordt overal 1 gb aangeboden, alleen niet op mijn huisnummer (3 hoog, etagewoningen), wat zou de beperking kunnen zijn? En weet iemand of de upgrade door KPN van de glasvezelsnelheid van 500 mb naar 1 gb voor het hele netwerk geldt?
Geen fiber to the home waarschijnlijk. Dus het pand zelf is misschien wel op glas aangesloten, maar de appartementen afzonderlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atiu
mvds schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:13:
[...]

Geen fiber to the home waarschijnlijk. Dus het pand zelf is misschien wel op glas aangesloten, maar de appartementen afzonderlijk niet.
Nee, ik heb volgens mij wel glas "binnen" in de woning in mijn meterkast. Ik heb een kastje van dit type: FK-01 en gezien dat er destijds een glasvezelkabel aan werd gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Atiu schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:10:
[...]

Nee, ik heb volgens mij wel glas "binnen" in de woning in mijn meterkast. Ik heb een kastje van dit type: FK-01 en gezien dat er destijds een glasvezelkabel aan werd gekoppeld.
Je zal TK-01 bedoelen maar dat is inderdaad wel de glasvezelaansluiting.
Is er überhaupt wel glasvezel beschikbaar dan bij een provider (100/100 bijvoorbeeld)? Of alleen de 1 Gbit niet?

[ Voor 5% gewijzigd door Barre73 op 24-01-2022 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atiu
Barre73 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:18:
[...]

Je zal TK-01 bedoelen maar dat is inderdaad wel de glasvezelaansluiting.
Is er überhaupt wel glasvezel beschikbaar dan bij een provider (100/100 bijvoorbeeld)? Of alleen de 1 Gbit niet?
: Ja, er wordt via KPN tot 500/500 geleverd. Maar bij alle andere huisnummers op mijn postcode: 1gb/1gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Atiu schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:31:
[...]
: Ja, er wordt via KPN tot 500/500 geleverd. Maar bij alle andere huisnummers op mijn postcode: 1gb/1gb.
OK... dat is wel heel vreemd en daar heb ik nog nooit van gehoord. Enige manier waarop dat normaliter zou kunnen is als precies jouw gebouw op een andere PoP is aangesloten dan de rest van de straten die je hebt gecheckt.
Zou je je adres eens willen sturen in een DM? Dan kijk ik wat dieper..

Pagina: 1 ... 69 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen