[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 70 ... 185 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-09 10:49
Ik heb momenteel XS4ALL, denk erover na om over te stappen naar KPN. Als ik het alles invul bij KPN geven ze aan dat ik binnen 15 dagen over kan, maar er staat ook: "Op jouw adres is een technische verandering van het aansluitpunt nodig".
Bedoelen ze hiermee dat het witte NTU glasvezelkastje aangepast gaat worden? Of bedoelen ze een aanpassing in de wijkcentrale?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-09 13:58
Huub- schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:18:
Ik heb momenteel XS4ALL, denk erover na om over te stappen naar KPN. Als ik het alles invul bij KPN geven ze aan dat ik binnen 15 dagen over kan, maar er staat ook: "Op jouw adres is een technische verandering van het aansluitpunt nodig".
Bedoelen ze hiermee dat het witte NTU glasvezelkastje aangepast gaat worden? Of bedoelen ze een aanpassing in de wijkcentrale?
Dat je een nieuwe NT nodig hebt. Wat niet zo is denk ik... maar Computer Says ...

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janbrede
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-09 23:04
Barre73 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:19:
[...]
Dat je een nieuwe NT nodig hebt. Wat niet zo is denk ik... maar Computer Says ...
Zelfde verhaal hier, terwijl er sinds 2018 een Genexis gigabit NTU hangt.
Wellicht denkt KPN dat het nog een oude 100Mbit is omdat ik nu een 100Mbit abo heb...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-09 19:14

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Huub- schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:18:
Had ik ook, KPN monteur stond binnen 5 minuten weer buiten (alles was automatisch overgegaan) Is meer een just in case denk ik? Zelf van 200/200 xs4all nu naar 1000/1000 KPN

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:24
janbrede schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:07:
[...]

Zelfde verhaal hier, terwijl er sinds 2018 een Genexis gigabit NTU hangt.
Wellicht denkt KPN dat het nog een oude 100Mbit is omdat ik nu een 100Mbit abo heb...
Dat denk ik ook.... dat "administratief" de patch en NT nog op EoF staan, maar je bent technisch al op GoF aangesloten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:56
Barre73 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:09:
[...]

OK... dat is wel heel vreemd en daar heb ik nog nooit van gehoord. Enige manier waarop dat normaliter zou kunnen is als precies jouw gebouw op een andere PoP is aangesloten dan de rest van de straten die je hebt gecheckt.
Zou je je adres eens willen sturen in een DM? Dan kijk ik wat dieper..
Misschien gewoon een administratief probleem bij KPN?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
La1974 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 19:24:
[...]

Misschien gewoon een administratief probleem bij KPN?
Nee, achterlangs via DM al uitgevogeld. Pand van @Atiu is al jaren geleden aangesloten op glas (via woningbouwvereniging Portaal) en op een andere oude PoP. Die PoP is nog niet opgewaardeerd.
Andere woningen in de straat zijn pas afgelopen jaar aangesloten op een geheel nieuw netwerk met nieuwe PoPs die meteen al geschikt waren voor 1 Gbit (GPON en XGS-PON in dit geval).

Wet van de remmende voorsprong zou je kunnen zeggen. Al meer dan 13 of 14 jaar glasvezel maar nu even wat langzamer dan de rest eromheen. Maar met 500/500 kan je nog best een tijdje voort lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:36
Meer mensen storing bij KPN? hier storing, KPN site geeft ook aan dat er een storing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
dutchnltweaker schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:48:
Meer mensen storing bij KPN? hier storing, KPN site geeft ook aan dat er een storing is.
Nee, hier geen storing. KPN site geeft ook niet aan dat er een storing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiekert
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:58
werkt perfect hier, misschien de klantenservice even informeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
Maar als je wilt weten of er meer mensen last hebben (KPN geeft eigenlijk je antwoord al): https://allestoringen.nl/storing/kpn/

Ja dus, maar dat wist je al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Barre73 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:43:
[...]

Nee, achterlangs via DM al uitgevogeld. Pand van @Atiu is al jaren geleden aangesloten op glas (via woningbouwvereniging Portaal) en op een andere oude PoP. Die PoP is nog niet opgewaardeerd.
Andere woningen in de straat zijn pas afgelopen jaar aangesloten op een geheel nieuw netwerk met nieuwe PoPs die meteen al geschikt waren voor 1 Gbit (GPON en XGS-PON in dit geval).

Wet van de remmende voorsprong zou je kunnen zeggen. Al meer dan 13 of 14 jaar glasvezel maar nu even wat langzamer dan de rest eromheen. Maar met 500/500 kan je nog best een tijdje voort lijkt me...
Maar ik begrijp niet waar hier dan 500 Mbps de max is? Zit het dan in de backhaul?
De klant poorten op DSLAM zijn hier dus al wel GoF (1 Gbps max), dus verbaast mij dat hier max 500 Mbps geleverd blijft worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbrede
Soundwork schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:19:
[...]
Dat denk ik ook.... dat "administratief" de patch en NT nog op EoF staan, maar je bent technisch al op GoF aangesloten....
Ik had hiervoor een 100Mbit Reggefiber aansluiting met een PacketFront NTU (goeie ouwe XMS-tijd). Heb (in de tijd dat het nog kon) al eens op fourstack gekeken en het xml-bestand opgeslagen maar zo te zien staat er niet in wat voor type NTU je hebt. Wel dat er EoF en GoF leverbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Soundwork schreef op maandag 24 januari 2022 @ 23:30:
[...]

Maar ik begrijp niet waar hier dan 500 Mbps de max is? Zit het dan in de backhaul?
De klant poorten op DSLAM zijn hier dus al wel GoF (1 Gbps max), dus verbaast mij dat hier max 500 Mbps geleverd blijft worden?
Ja, aantal vezels in de backhaul moet worden vergroot (meer gelast eigenlijk) en de doorvoer moet worden vergroot naar 10 Gbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
janbrede schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 00:05:
[...]

Ik had hiervoor een 100Mbit Reggefiber aansluiting met een PacketFront NTU (goeie ouwe XMS-tijd). Heb (in de tijd dat het nog kon) al eens op fourstack gekeken en het xml-bestand opgeslagen maar zo te zien staat er niet in wat voor type NTU je hebt. Wel dat er EoF en GoF leverbaar is.
Als er GoF staat als "leverbaar" dan zou je dus een GoF aansluiting moeten hebben met een NT voor max 1 Gbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-09 08:44
https://nl.hardware.info/...-van-zaken--update-modems

In bovenstaand artikel wordt bij AVM Fritz glasvezel opties alleen de 5530 genoemd:

pricewatch: AVM FRITZ!Box 5530

Is er een reden waarom HWI de 7530 AX niet noemt als optie voor glasvezel modem? Die zou toch even goed moeten werken?

pricewatch: AVM FRITZ!Box 7530 AX (niet-Duits model)

[ Voor 4% gewijzigd door outlandos op 25-01-2022 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-09 20:31
outlandos schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:59:
https://nl.hardware.info/...-van-zaken--update-modems

In bovenstaand artikel wordt bij AVM Fritz glasvezel opties alleen de 5530 genoemd:

pricewatch: AVM FRITZ!Box 5530

Is er een reden waarom HWI de 7530 AX niet noemt als optie voor glasvezel modem? Die zou toch even goed moeten werken?

pricewatch: AVM FRITZ!Box 7530 AX (niet-Duits model)
Ze benoemen alleen de 5530 omdat die een ingebouwde glasvezel connectie heeft. Daardoor is de glasvezelkabel dus rechtstreeks op de 5530 aan te sluiten (zonder tussenkomst van een NTU). De 7530AX (en anderen) hebben dat niet en moeten dus gewoon via een UTP aan de NTU gekoppeld worden.

Maar heb je een NTU dan werken die andere natuurlijk ook op glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Soundwork schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:55:
[...]

Als er GoF staat als "leverbaar" dan zou je dus een GoF aansluiting moeten hebben met een NT voor max 1 Gbps.
Hoeft niet. Hij kan in 2018 best nog op een EOF poort zijn gezet maar wel een Gbit NT hebben gekregen (als er toen uberhaupt nog 100 Mbit NT's werden ingezet).Je weet het niet...

Hoe dan ook: we zien dit maar al te vaak. Er is gewoon niet goed bijgehouden wat voor NT iemand heeft en bij een overstap wordt voor de zekerheid altijd maar een monteur met een nieuwe NT ingepland. Vaak zonde van de tijd maar voor nu niet meteen te verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbrede
Barre73 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:37:
[...]
Hoeft niet. Hij kan in 2018 best nog op een EOF poort zijn gezet maar wel een Gbit NT hebben gekregen (als er toen uberhaupt nog 100 Mbit NT's werden ingezet).Je weet het niet...
Even de proef op de som genomen: STB op HD-Glas zender gezet en speedtest gedraaid: resultaat 104 Mbit down en 124(!) Mbit up. Dat kan nooit op een EOF poort (ik vraag me af of de GOF NTU dat uberhaupt wel slikt, op glasvezel bestaat er toch niet zoiets als auto-sensing?)
Hoe dan ook: we zien dit maar al te vaak. Er is gewoon niet goed bijgehouden wat voor NT iemand heeft en bij een overstap wordt voor de zekerheid altijd maar een monteur met een nieuwe NT ingepland. Vaak zonde van de tijd maar voor nu niet meteen te verhelpen.
Of het zou moeten zijn dat ze me van AON naar (XGS)PON migreren, maar dat lijkt me sterk. Dit is al een van de oudere glasvezelnetten (Hilversum).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
janbrede schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:51:
[...]

Even de proef op de som genomen: STB op HD-Glas zender gezet en speedtest gedraaid: resultaat 104 Mbit down en 124(!) Mbit up. Dat kan nooit op een EOF poort (ik vraag me af of de GOF NTU dat uberhaupt wel slikt, op glasvezel bestaat er toch niet zoiets als auto-sensing?)

[...]

Of het zou moeten zijn dat ze me van AON naar (XGS)PON migreren, maar dat lijkt me sterk. Dit is al een van de oudere glasvezelnetten (Hilversum).
Oké. Dus een GoF poort. Dan is het gewoon slechte of geen administratie. Standaard proces.

AON naar GPON kan niet. Doet KPN nog lang niet. Er is veel te veel geld en capaciteit nodig voor de nieuwe uitrol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Barre73 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 18:29:
[...]

Oké. Dus een GoF poort. Dan is het gewoon slechte of geen administratie. Standaard proces.

AON naar GPON kan niet. Doet KPN nog lang niet. Er is veel te veel geld en capaciteit nodig voor de nieuwe uitrol.
Als KPN Wholesale al AON zou gaan omzetten (wat inderdaad nog ver weg is) dan zal het naar XGS-PON gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-09 08:44
Nu een aanbieding erbij voor nieuwe klanten 3 maanden voor €35 en 9 maanden gratis viaplay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adrianus1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-04 13:23
Zit overstap te overwegen van ziggo naar kpn 3 in 1. Wat me tegenhoud is dat ik maar niet duidelijk krijg hoever je kan gaan met het aantal Gb downloads per dag. Ik heb geen zin in jaar contract, waarna ik na maand erachter kom dat dit niet werkt voor mij en er aan vast zit. Fair use policy geeft hierin ook geen duidelijkheid.
Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:17

AvK

Ready Set Go

adrianus1 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:08:
Zit overstap te overwegen van ziggo naar kpn 3 in 1. Wat me tegenhoud is dat ik maar niet duidelijk krijg hoever je kan gaan met het aantal Gb downloads per dag. Ik heb geen zin in jaar contract, waarna ik na maand erachter kom dat dit niet werkt voor mij en er aan vast zit. Fair use policy geeft hierin ook geen duidelijkheid.
Tegenwoordig ben ik 'groot gebruiker' met mijn slimme deurbel, tuincamera, Netflix en al die andere streaming diensten, kinderen die constant gamen, filmpjes delen, teams meetingen, You Tube gebruik, IPTV enz enz enz. KPN doet niet moeilijk tenzij je natuurlijk excessief boven de 'gemiddelden' uit steekt.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Wat zijn de regels van Ziggo, wat is je vertrekpunt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-09 22:59

TFHfony

Professional Weirdo

Afgelopen maand zo'n 6TByte gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ls9Ssx_HRpnl5ILMkSnIqPpWBLE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wrUceRuZFFuaFSAxOVOxCihU.png?f=user_large

Doet KPN niet moeilijk over. Ik weet niet welke orde van grootte jij aan denkt?

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-09 16:50
Ik zit over de 2TB per maand. Zit sinds begin oktober bij KPN met een Gbit abonnement. Heb geen enkel bericht gehad over mijn dataverbruik.

Misschien vraag je je af hoe ik aan zoveel verkeer kom? 2 full-time thuiswerkers, die alleen maar in de cloud werken, veel Netflix 4K verkeer en constante cloud back-ups.

Als ik naar mijn traffic van de maand december kijk, dan had Netflix alleen al 1.1TB aan verkeer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Ik game best wel wat, en met installeren en updaten van games is het niet gek als ik dagen heb van >150Gb download. Ook nog nooit iemand over gehoord...

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Tja, met dat thuiswerken... geen alarmbellen. 1000/1000.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yiK-YHWPNiXB9CG7VrF2ugvjSjI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v6oV616e1iSwRa5CEIjFOY2o.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-09 13:50
Soundwork schreef op maandag 17 januari 2022 @ 19:48:
[...]

Deze wordt het.... Wordt over het witte kastje geschoven waar nu dat kleine vierkante zwarte kastje zit.

[Afbeelding]
Dit kastje is een uurtje geleden hier ook geinstalleerd, en draait als een trein! Alleen trekt m'n Edgerouter X het maar amper. Met hardware offloading aan haalt ie ~860/~800. Nu is dat natuurlijk best prima, maar ik vind het ergens wel jammer dat ik niet tegen die 1gbps aan zit :P iemand ervaring met de edge routerlijk met hogere speeds toevallig? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
spokje schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:04:
[...]

Dit kastje is een uurtje geleden hier ook geinstalleerd, en draait als een trein! Alleen trekt m'n Edgerouter X het maar amper. Met hardware offloading aan haalt ie ~860/~800. Nu is dat natuurlijk best prima, maar ik vind het ergens wel jammer dat ik niet tegen die 1gbps aan zit :P iemand ervaring met de edge routerlijk met hogere speeds toevallig? :)
Met hardware offloading aan gaat het ook niet sneller helaas.
Wil je max halen, dan moet hardware offloading uitgezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-09 13:50
Soundwork schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:15:
[...]

Met hardware offloading aan gaat het ook niet sneller helaas.
Wil je max halen, dan moet hardware offloading uitgezet worden.
Klopt indd. Met hardware offloading uit haalde ik rond de 300mbps up en down. Voor een 50 euro routertje misschien ook niet teveel verwachten. Ik haal ongeveer 900 down / 800 up nu. Wellicht ooit in de toekomst maar een betere router halen, ik vind de Edgerouter lijn echt relaxt, maar vind de Edgerouter 4 te duur voor nu. Wellicht ooit 2e hands op de kop tikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephanus
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-08 22:26
spokje schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:23:
[...]

Klopt indd. Met hardware offloading uit haalde ik rond de 300mbps up en down. Voor een 50 euro routertje misschien ook niet teveel verwachten. Ik haal ongeveer 900 down / 800 up nu. Wellicht ooit in de toekomst maar een betere router halen, ik vind de Edgerouter lijn echt relaxt, maar vind de Edgerouter 4 te duur voor nu. Wellicht ooit 2e hands op de kop tikken.
Hierop voortbordurend: welke goedkope fixed router zonder WIFI is aan te raden voor 1Gbps glas en met KPN TV?

Ik lees vaak over Fritz!Box, maar deze hebben allemaal Wifi. In mijn geval heb ik dat al via TP-link Omada EAP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Stephanus schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:45:
[...]

Hierop voortbordurend: welke goedkope fixed router zonder WIFI is aan te raden voor 1Gbps glas en met KPN TV?

Ik lees vaak over Fritz!Box, maar deze hebben allemaal Wifi. In mijn geval heb ik dat al via TP-link Omada EAP's.
Volgens mij ben je sneller klaar door gewoon de beste router te kopen en daar de wifi van uit te zetten :-)

Maar check anders gewoon zelf de Pricewatch hier op Tweakers. Je kan zo veel filteren, inclusief wel of geen wifi.

[ Voor 11% gewijzigd door Barre73 op 26-01-2022 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:18
Het lijkt er op dat de lookups van v6 address space bij KPN (glas) beetje op z'n gat ligt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
$ host 2a02-1234-124-7-61a3-1234-e87c-bc4a.fixed6.kpn.net 8.8.8.8
Using domain server:
Name: 8.8.8.8
Address: 8.8.8.8#53
Aliases: 

Host 2a02-1234-1234-7-61a3-1234-e87c-bc4a.fixed6.kpn.net not found: 2(SERVFAIL)
Host 2a02-1234-1234-7-61a3-1234-e87c-bc4a.fixed6.kpn.net not found: 2(SERVFAIL)

Dit is wel erg slordig, ik heb liever dat er gewoon direct terugkomt, deze naam resolved niet. ssh sessies login loopt bv nu erg langzaam vanwege die lookup bij sshd...

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
spokje schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:23:
[...]

Excuus, ik bedoelde inderdaad hardware offloading aan haal je de hoogste snelheid.
Ik heb zelf de ER4 maar geen 1 Gbps abonnement (meer), maar toen ik dat nog wel had, haalde ik die 942 Mbps en dat is de max i.v.m. overhead.
There are many processes/features that can take advantage of the offloading engine. One of the most basic examples is IPv4 traffic forwarding. Without offloading enabled, IPv4 traffic will be routed via the CPU and will be limited to around 300Mbps on the EdgeRouter Lite (ERLite-3). With offloading enabled, the throughput will be about 950Mbps.
Bron: https://help.ui.com/hc/en...outer-Hardware-Offloading

[ Voor 24% gewijzigd door Soundwork op 26-01-2022 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Soundwork schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:56:
Excuus, ik bedoelde inderdaad hardware offloading aan haal je de hoogste snelheid.
Ik heb zelf de ER4 maar geen 1 Gbps abonnement (meer), maar toen ik dat nog wel had, haalde ik die 942 Mbps en dat is de max i.v.m. overhead.
Voor snelheid hoef je dus geen ER4 te halen... die getallen haal je met een Experiabox ook. Ik heb geen andere wensen, dus laat de EB lekker staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
CreativeS schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:33:
[...]

Voor snelheid hoef je dus geen ER4 te halen... die getallen haal je met een Experiabox ook. Ik heb geen andere wensen, dus laat de EB lekker staan.
Dat schrijf ik toch ook nergens, dat je een ER4 moet kopen voor de max snelheid?
In reactie op @spokje zijn forum post geef ik alleen aan dat bij de Ubiquiti routers je hardware offloading aan moeten hebben staan voor maximale (doorvoer)snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Soundwork schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:51:
[...]

Dat schrijf ik toch ook nergens, dat je een ER4 moet kopen voor de max snelheid?
*knip*

[ Voor 80% gewijzigd door rens-br op 26-01-2022 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Barre73 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:49:
[...]

Volgens mij ben je sneller klaar door gewoon de beste router te kopen en daar de wifi van uit te zetten :-)

Maar check anders gewoon zelf de Pricewatch hier op Tweakers. Je kan zo veel filteren, inclusief wel of geen wifi.
Dit is voor de meeste mensen het beste advies. Ook precies mijn gedachtegoed geweest.
Wifi via Unifi geregeld, dus kon prima toe met 2e hands Fritz!box 7490. Goedkope oplossing, maar heeft verdere alle opties van de duurdere broertjes en zusjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
*knip*. Op de man spelen is nergens voor nodig.

[ Voor 56% gewijzigd door rens-br op 26-01-2022 16:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soundwork
Is trouwens al bekend of KPN ook eigen (O)NT's gaat toestaan vanaf morgen, naast het gebruik van eigen routers?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• adrianus1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-04 13:23
Iedereen bedankt voor de reakties. Ben hiermee onzettend gerustgesteld. Komt nooit aan zoveel Gb/Tb als velen vermelden. Bijna zeker dat ik voor kpn ga kiezen. Thanks allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 27-09 18:33

thof

FP ProMod
Soundwork schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:52:
Is trouwens al bekend of KPN ook eigen (O)NT's gaat toestaan vanaf morgen, naast het gebruik van eigen routers?
Volgens de website helaas nog niet, maar wat niet is kan natuurlijk nog komen O-) .
(...)
Bij GPON en XGSPON (10) Gigabit Passive Optical Network techniek, die wij sinds 2019 gebruiken, is de ONT een onmisbaar onderdeel van de verbinding. Deze kun je dus niet verwijderen. Bij de techniek "Active Optical Network (AON)", is de NT een mediaconverter, hiervoor zijn de specificaties beschikbaar:
(...)
Bron: https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:45
Soundwork schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:52:
thof schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 22:24:

Volgens de website helaas nog niet, maar wat niet is kan natuurlijk nog komen O-) .

[...]

Bron: https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm
je kunt toch wel een eigen (O)NT installeren. Al lijken ze een controle te doen op basis van abonnement/type aansluiting dus mogelijk kan het niet bij iedereen.
https://servicetools.kpn.com/v2/
Op jouw glasvezelaansluitpunt (FTU) kun je een eigen NT aansluiten.

Om je eigen ONT te kunnen gebruiken, is het belangrijk om de volgende stappen te doorlopen.

1. Download in de volgende stap eerst de juiste ombouwinstructies van je glasvezelaansluitpunt (FTU). Geef ons daarna de gegevens van je eigen ONT door.

2. Wij bellen je om het activatiemoment van je ONT af te stemmen. Na activatie werkt alleen je eigen ONT en die van KPN niet meer.
Vermoedelijk zijn ze er nog wel mee bezig want de downloadknop geeft een 404.

[ Voor 18% gewijzigd door mrdemc op 26-01-2022 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12:02
Ze leken gisteravond kort een probleem te hebben met een van de authoritative name servers. De kans is groot dat je dat hier voelde

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
Er komt in de maand februari 2022 een UHD kanaal van Eurosport voor de Olympische winterspelen.
Gaat KPN dit ook doorgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 10:13
De monteur is letterlijk net de deur uit voor de vervanging van mijn ONT naar XGS-PON. Het zou 1 tot 2 uur kunnen duren volgens de mail en SMS, maar zoals sommige andere tweakers al hadden gezegd is het in principe zo gepiept. Hij is denk ik 10 minuten binnen geweest en dat is omdat we ook nog 5 minuten hebben staan ouwehoeren. Heb nu een klikbare ONT. Staat geen merknaam op maar alleen een onbestemd logo met 2 afgeronde vierkantjes schuin boven elkaar maar gedeeltelijk overlappend.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:45
HarmoniousVibe schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:58:
De monteur is letterlijk net de deur uit voor de vervanging van mijn ONT naar XGS-PON. Het zou 1 tot 2 uur kunnen duren volgens de mail en SMS, maar zoals sommige andere tweakers al hadden gezegd is het in principe zo gepiept. Hij is denk ik 10 minuten binnen geweest en dat is omdat we ook nog 5 minuten hebben staan ouwehoeren. Heb nu een klikbare ONT. Staat geen merknaam op maar alleen een onbestemd logo met 2 afgeronde vierkantjes schuin boven elkaar maar gedeeltelijk overlappend.
Dat is het logo van Genexis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFZ61
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:20
Vanmorgen overgegaan van Xs4all naar KPN. (van 500Mbit naar 1Gbit, postcode gebied 6546)
Kleinere NTU gekregen, had eerst zo'n grote oranje. Deze is de helft kleiner.

Genomen met een Fritzbox 7590. Tot nu toe prima in orde. Rare is wel dat ik in mijn KPN nog niet bij de virusscanners kan komen, daar geeft ie aan dat deze niet beschikbaar is. Volgens KPN komt het dat ze nog iets moeten overzetten van Xs4all. (geloof er geen snars van) Morgen maar verder controleren/kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
TFZ61 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:17:

Genomen met een Fritzbox 7590. Tot nu toe prima in orde. Rare is wel dat ik in mijn KPN nog niet bij de virusscanners kan komen, daar geeft ie aan dat deze niet beschikbaar is. Volgens KPN komt het dat ze nog iets moeten overzetten van Xs4all. (geloof er geen snars van) Morgen maar verder controleren/kijken.
Ik meen ergens eens gelezen te hebben dat dit een paar dagen kan duren voordat je die kunt installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 27-09 15:01
Oh, doe die moeite vooral niet en vertrouw gewoon op de ingebouwde Microsoft Defender. Die KPN scanner voegt 0 toe.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
dolopfriet schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:52:
Er komt in de maand februari 2022 een UHD kanaal van Eurosport voor de Olympische winterspelen.
Gaat KPN dit ook doorgeven?
Ik hoop dat KPN Ziggo gaat volgen:

https://www.totaaltv.nl/n...er-beeld-op-eurosport-4k/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFZ61
Hmmbob schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:35:
Oh, doe die moeite vooral niet en vertrouw gewoon op de ingebouwde Microsoft Defender. Die KPN scanner voegt 0 toe.
Beide zijn zeker goed. Volgens testen ontlopen ze elkaar niet veel meer. (goed van MS)

https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 27-09 15:01
TFZ61 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:47:
[...]

Beide zijn zeker goed. Volgens testen ontlopen ze elkaar niet veel meer. (goed van MS)

https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/
Daarom snap ik niet waarom iemand die KPN Veilig dingen wil gebruiken 🤷

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
TFZ61 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:17:
Vanmorgen overgegaan van Xs4all naar KPN. (van 500Mbit naar 1Gbit, postcode gebied 6546)
Kleinere NTU gekregen, had eerst zo'n grote oranje. Deze is de helft kleiner.

Ik denk dat je de FTU bedoelt, dat waren 2 grote units naast elkaar (vermoedelijk de TY-01) en daar is nu een kleinere vierkante voor in de plaats gekomen (TK-01)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:14
Hmmbob schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:48:
[...]

Daarom snap ik niet waarom iemand die KPN Veilig dingen wil gebruiken 🤷
toevallig vandaag gezien dat die voor bankieren helpt; hij waarschuwt je als er remote access tooling aan staat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-09 22:08
Voor de mensen die nieuwsgierig zijn na de info over SFP voor Xgs-pon
hierbij de link waar alle info te vinden:
ook over alle andere instellingen en info site is compleet bijgewerkt

https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm

[ Voor 18% gewijzigd door jopoh op 27-01-2022 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
jopoh schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:23:
Voor de mensen die nieuwsgierig zijn na de info over SFP voor Xgs-pon
hierbij de link waar alle info te vinden:
ook over alle andere instellingen en info site is compleet bijgewerkt

https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm
Whow, dat zijn nogal een specs om een eigen ONT te gebruiken.
Het mooie van KPN is dat ze hiervoor een servicetool gebruiken, ik las bij T-Mobile al dat ze moeten bellen en dat ze dan natuurlijk zeggen: "nee, wij ondersteunen dat niet". Iets met het jaar Kruik......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Bij de overstap van XS4ALL naar KPN 1Gbit werd tijdens het bestellen aangegeven dat er een monteur langs moet komen vanwege een technische wijziging die ik niet zelf zou kunnen doen.

Ik heb nu nog een Genexis NT, iemand die kan aangeven of deze zal worden vervangen? Indien ja, wat voor NT wordt er dan aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Dj-sannieboy schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:29:
Bij de overstap van XS4ALL naar KPN 1Gbit werd tijdens het bestellen aangegeven dat er een monteur langs moet komen vanwege een technische wijziging die ik niet zelf zou kunnen doen.

Ik heb nu nog een Genexis NT, iemand die kan aangeven of deze zal worden vervangen? Indien ja, wat voor NT wordt er dan aangesloten?
Het enige wat ik kan bedenken dat je nu op een EoF poort zit, want als je nu al GoF hebt is het niet nodig een monteur te laten komen.

Kan je eens een foto maken van de huidige NT?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Bij iedere overstap van KPN naar XS4ALL en vice versa wordt (werd) een monteur ingepland. Zegt dus niets over een eventuele noodzaak. In de nacht wordt je al administratief overgezet (o.a. nieuw IP adres). Apparatuur omwisselen en als alles 's ochtends gewoon werkt en je de toegezegde snelheid haalt kun je de monteur ook meteen doorsturen of afbellen.

EoF is zo te zien omdat de limiet bij een speedtest dan max. 100 Mb/s is, die dus net niet gehaald wordt. Bij een abonnement vanaf minimaal 100 Mb/s zal bij GoF vooral de upload ruim boven 100 Mb/s uitkomen.

Een NT van 100 Mb/s wordt er volgens mij al lang niet meer uitgegeven. Ik zou dan ook een link speed van 100 Mb/s verwachten i.p.v. 1Gb/s.

[ Voor 3% gewijzigd door Flitzer op 28-01-2022 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Soundwork schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:07:
[...]

Het enige wat ik kan bedenken dat je nu op een EoF poort zit, want als je nu al GoF hebt is het niet nodig een monteur te laten komen.

Kan je eens een foto maken van de huidige NT?
Als het goed is zit ik al op een GoF poort:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PRAMj3mOw8tNvmRgE6TtbvF2iNU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VQCVlaIbiwvcJDfmLGARhxRR.jpg?f=fotoalbum_large

Huidige verbinding is 100Mbit en de upload zit vaak nog iets hoger bij een speedtest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Dj-sannieboy schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:13:
[...]

[Afbeelding]

Huidige verbinding is 100Mbit en de upload zit vaak nog iets hoger bij een speedtest.
Dan citeer ik de persoon voor mij:
"Bij iedere overstap van KPN naar XS4ALL en vice versa wordt (werd) een monteur ingepland. Zegt dus niets over een eventuele noodzaak. In de nacht wordt je al administratief overgezet (o.a. nieuw IP adres). Apparatuur omwisselen en als alles 's ochtends gewoon werkt en je de toegezegde snelheid haalt kun je de monteur ook meteen doorsturen of afbellen."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
Dj-sannieboy schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:13:
[...]

[Afbeelding]

Zoals @Barre73 en @Flitzer al schreven, zou ik inderdaad de monteur niet laten komen mocht blijken dat je verbinding weer up is na de omzetting en je snelheid 1 Gbps. Je NT is in ieder geval geschikt voor 1 Gbps verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marigo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-09 15:57
Hebben jullie ook last van het geluid op RTL4? Daar zit een 'kraakje' in de spraak. Op de andere zenders geen last.

Heb een VIP2952

EDIT: Als ik stream, via de itv app, werkt het geluid prima.

[ Voor 19% gewijzigd door marigo op 28-01-2022 19:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Echnon
  • Laatst online: 25-09 07:49
Soundwork schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:25:
[...]

Zoals @Barre73 en @Flitzer al schreven, zou ik inderdaad de monteur niet laten komen mocht blijken dat je verbinding weer up is na de omzetting en je snelheid 1 Gbps. Je NT is in ieder geval geschikt voor 1 Gbps verbinding.
Waarom wordt de monteur dan altijd ingepland? Hield xs4all niks bij qua ONT ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:50
marigo schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 18:32:
Hebben jullie ook last van het geluid op RTL4? Daar zit een 'kraakje' in de spraak. Op de andere zenders geen last.

Heb een VIP2952

EDIT: Als ik stream, via de itv app, werkt het geluid prima.
Ja, hier ook, alleen bij RTL4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marigo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-09 15:57
MadDog11 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 20:49:
[...]

Ja, hier ook, alleen bij RTL4
Ah, ok. Thx
Zit het dus niet in mijn setup, maar gaat er ergens anders in de keten wat fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushalte
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:03
Sinds vandaag op KPN glasvezel aangesloten.
Ging de hele dag goed, maar nu valt de verbinding om de 2 minuten weg. Zowel TV als internet.

 MacBook Air M2 2022 / MacBook Pro Retina 13" 2015 / iPhone 16 Pro Natural Titanium 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:50
marigo schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 20:54:
[...]

Ah, ok. Thx
Zit het dus niet in mijn setup, maar gaat er ergens anders in de keten wat fout.
Denk omzetten bij RTL4, iemand die wat open heeft laten staan op mengtafel oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
Bushalte schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 20:56:
Sinds vandaag op KPN glasvezel aangesloten.
Ging de hele dag goed, maar nu valt de verbinding om de 2 minuten weg. Zowel TV als internet.
Zet het ook even op het forum van KPN. Daar kunnen ze je wellicht snel helpen.

Welk modem heb je? Branden de lichtjes op de NTU/FTU wel gewoon groen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushalte
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:03
Edje040 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 21:02:
[...]

Zet het ook even op het forum van KPN. Daar kunnen ze je wellicht snel helpen.

Welk modem heb je? Branden de lichtjes op de NTU/FTU wel gewoon groen?
Ik zie dat het Ethernet lampje steeds uit gaat.
Zal even op KPN forum zetten ook, dank je.

 MacBook Air M2 2022 / MacBook Pro Retina 13" 2015 / iPhone 16 Pro Natural Titanium 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Echnon schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 20:17:
[...]

Waarom wordt de monteur dan altijd ingepland? Hield xs4all niks bij qua ONT ofzo?
Blijkbaar niet.. of die informatie is niet gedeeld met KPN (onwaarschijnlijk als ik er over nadenk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
Barre73 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 21:14:
[...]

Blijkbaar niet.. of die informatie is niet gedeeld met KPN (onwaarschijnlijk als ik er over nadenk).
Voor mijn aanstaande overstap van XS4ALL naar KPN staat ook een monteur ingepland. Ik weet nu al dat het niet nodig zal zijn. Bij mijn overstap van OnsNetEIndhoven naar KPN (2013) is er wel een monteur geweest die de NTU heeft gewisseld. Van KPN naar XS4ALL in 2019 is er niemand geweest. Daarom denk ik dat het nu ook niet nodig is maar ach...laat maar komen. Dan weet ik zeker dat het goed gaat (ik gebruik overigens toch een eigen FritzBox).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Echnon
  • Laatst online: 25-09 07:49
Barre73 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 21:14:
[...]

Ik zit me even in te lezen in de nieuwe 1.1 versie van de PDF voor glasvezel die KPN op de site heeft gezet sinds vandaag 28 januari 2022 op https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm

https://kpn.com/w3/file?u...ntid=50183&mode=incontext

Daar staat dan toch wel het volgende in:
GPON / XGSPON (PON techniek)
Heb je een aansluiting op GPON techniek? Deze zetten we eerst kosteloos voor je om naar XGSPON*. Gebruik de servicetool op kpn.com/eigenapparatuur om dit aan te vragen.
Let op: apparatuur is niet uitwisselbaar tussen GPON en XGSPON.

Note:
* KPN kiest er voor om alleen vrije apparatuurkeuze te geven bij een XGSPON ONT. Op adressen waar al een GPON ONT actief is, moet een migratie naar XGSPON worden uitgevoerd. Hierna kan je pas naar een vrije XGSPON ONT keuze overgaan
Dus ik laat de monteur vooralsnog komen en hopen dat ie wel mijn GPON vervangt door een XGSPON.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Echnon schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 23:06:
[...]

Ik zit me even in te lezen in de nieuwe PDF voor glasvezel die KPN op de site heeft gezet sinds vandaag op https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm

https://kpn.com/w3/file?u...ntid=50183&mode=incontext

Daar staat dan toch wel het volgende in:

[...]

Dus ik laat de monteur vooralsnog komen en hopen dat ie wel mijn GPON vervangt door een XGSPON.
Maar hoe zit het met AON aansluitingen?

De servicedeskmedewerker kon mij niets vertellen: “ het aansluiten van het glasvezel met 1gbits kan en mag helaas niet door een klant gedaan worden. wat monteurs precies doen durf ik je niet te vertellen ik heb geen ervaring met wat monteurs precies doen”

Zijn er hier toevallig KPN insiders aanwezig?

[ Voor 20% gewijzigd door Dj-sannieboy op 29-01-2022 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Dj-sannieboy schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 08:25:
[...]

De servicedeskmedewerker kon mij niets vertellen: “ het aansluiten van het glasvezel met 1gbits kan en mag helaas niet door een klant gedaan worden. wat monteurs precies doen durf ik je niet te vertellen ik heb geen ervaring met wat monteurs precies doen”

Op pagina 4 van die PDF staat wat je nodig hebt en waar het aan moet voldoen. Vanuit KPN is er geen actie nodig en je hoeft niks te laten registreren.
Die PDF is geen stappenplan maar een overzicht van technische eisen. Als je dit wil moet je er zelf wel een en ander van weten.
En in dit topic staat er al veel over. Begin eens met de openingspost...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
Dj-sannieboy schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 08:25:
[...]

Laat gewoon lekker die NT hangen dan heb je het minste kans op.problemen. Die ene stekker in het stopcontact gaat het verschil niet maken. Hang er je eigen router achter, mocht je die van KPN niet willen en draaien maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

@Barre73 @Edje040 Ik doelde meer op het feit dat KPN blijkbaar GPON vervangt voor XGSPON, maar speelt er zoiets ook bij AON? Uit de PDF maak ik op van niet :)

[ Voor 11% gewijzigd door Dj-sannieboy op 29-01-2022 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
Dj-sannieboy schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:33:
@Barre73 @Edje040 Ik doelde meer op het feit dat KPN blijkbaar GPON vervangt voor XGSPON, maar speelt er zoiets ook bij AON?
Nee de komende jaren niet. Dat gaat nog wel ff duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Dj-sannieboy schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:33:
@Barre73 @Edje040 Ik doelde meer op het feit dat KPN blijkbaar GPON vervangt voor XGSPON, maar speelt er zoiets ook bij AON?
In de servicetool staat dat, als je nog een EOF aansluiting hebt, ze die kosteloos omzetten naar GoF. Maar dat is alleen omprikken in de PoP naar een andere kaart en blijft AON.

Als je nu AON hebt kan en wordt je niet omgezet naar PON. Er zijn helemaal geen PoPs die beide technieken bevatten (1 proefproject daar gelaten).

Trouwens wel jammer dat die KS medewerker je nog vertelt dat een klant niet zelf mag aansluiten. Die had de update niet helemaal meegekregen denk ik...

[ Voor 11% gewijzigd door Barre73 op 29-01-2022 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Barre73 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:36:
[...]

In de servicetool staat dat, als je nog een EOF aansluiting hebt, ze die kosteloos omzetten naar GoF. Maar dat is alleen omprikken in de PoP naar een andere kaart en blijft AON.

Als je nu AON hebt kan en wordt je niet omgezet naar PON. Er zijn helemaal geen PoPs die beide technieken bevatten (1 proefproject daar gelaten).

Trouwens wel jammer dat die KS medewerker je nog vertelt dat een klant niet zelf mag aansluiten. Die had de update niet helemaal meegekregen denk ik...
Die kan ik nog niet gebruiken, aangezien ik nog een XS4ALL verbinding heb. Uiteindelijk zou ik het liefst een router rechtstreeks aansluiten op glasvezel, scheelt toch weer een extra apparaat.

We gaan tegen de tijd wel zien wat de monteur precies komt doen.

Update: Volgens iemand op het KPN forumzal waarschijnlijk de Genexis NT vervangen worden voor een ZTE.

[ Voor 12% gewijzigd door Dj-sannieboy op 30-01-2022 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:32

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Barre73 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:36:
[...]

EoF = Ethernet over Fiber
GoF = Gigabit over Fiber

Is snap die raar gekozen termen niet hoor …. Maar zal wel weer aan mijn OCD liggen.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Tylen schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:52:
[...]

EoF = Ethernet over Fiber
GoF = Gigabit over Fiber

Is snap die raar gekozen termen niet hoor …. Maar zal wel weer aan mijn OCD liggen.
Nee hoor. Bij KPN zijn er wel meer van dit soort termen die met de kennis van vandaag wat vreemd over komen.
Verbaas u niet, verwonder u slechts...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-09 07:21
Voor het eerst sinds tijden weer eens een storing; oorzaak is een glasvezel die met werkzaamheden kapotgetrokken is, waardoor een groot deel van de omgeving (Maarssen) zonder zit. Duurt inmiddels al ruim 24u, KPN servicedesk houdt er rekening mee dat het maandag kan worden. Shit happens, natuurlijk, maar maar ergens had ik wel enige redundantie (automatisch of desnoods handmatig) verwacht voor distributiepunten van dat formaat.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
ijdod schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:34:
Voor het eerst sinds tijden weer eens een storing; oorzaak is een glasvezel die met werkzaamheden kapotgetrokken is, waardoor een groot deel van de omgeving (Maarssen) zonder zit. Duurt inmiddels al ruim 24u, KPN servicedesk houdt er rekening mee dat het maandag kan worden. Shit happens, natuurlijk, maar maar ergens had ik wel enige redundantie (automatisch of desnoods handmatig) verwacht voor distributiepunten van dat formaat.
Tussen PoP en woningen zit geen redundantie. Is nu lullig voor je maar dat had qua aanleg veel meer gekost en dus zouden de abonnementskosten dan ook weer hoger moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFZ61
Edje040 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:32:
[...]

Ik meen ergens eens gelezen te hebben dat dit een paar dagen kan duren voordat je die kunt installeren.
Klopt inderdaad.... donderdagochtend overgegaan, vannacht kon ik het installeren. (zo'n 40 uur na de aansluiting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
@Barre73 uiteraard, en zoals ik al zei, shit happens, maar vandaar dat ik de term distributie gebruikte; en er wel licht op de vezel lijkt te staan. Met de kanttekening dat ik niet erg thuis ben in FTTH infra; ik zou uitval van een wijk verwachten, niet het hele dorp van 40000 inwoners. Mijn aanname was dus dat dit op een punt zit waar ik dus wel dergelijke redundantie zou verwachten.

[ Voor 4% gewijzigd door ijdod op 29-01-2022 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-09 22:08
ijdod schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:39:
@Barre73 uiteraard, en zoals ik al zei, shit happens, maar vandaar dat ik de term distributie gebruikte; en er wel licht op de vezel lijkt te staan. Met de kanttekening dat ik niet erg thuis ben in FTTH infra; ik zou uitval van een wijk verwachten, niet het hele dorp van 40000 inwoners. Mijn aanname was dus dat dit op een punt zit waar ik dus wel dergelijke redundantie zou verwachten.
De verstoring lijkt zo te zien ook niet tussen jou en de pop te zitten, als je omschrijft wel licht te hebben maar geen diensten.. maar is wel een complexe verstoring op locatie
en daarbij liggen er geen 40.000 klanten er uit, aantal klanten wat nu geen diensten heeft is heel stuk lager :)

[ Voor 13% gewijzigd door jopoh op 29-01-2022 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
Barre73 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:05:
[...]

Tussen PoP en woningen zit geen redundantie. Is nu lullig voor je maar dat had qua aanleg veel meer gekost en dus zouden de abonnementskosten dan ook weer hoger moeten worden.
Is er vanaf de GPON splitterkast enige vorm van redundantie, of is dat ook één pad richting de POP? Mogelijk nog wat huizen linksom of rechtsom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
jopoh schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:09:
[...]

De verstoring lijkt zo te zien ook niet tussen jou en de pop te zitten, als je omschrijft wel licht te hebben maar geen diensten.. maar is wel een complexe verstoring op locatie
Alleen maar omdat het issue rond een brug ligt? Pffft. Gewoon zwembroek aan en gaan…

Crime scene: (en het wordt zeker maandag; er is niemand meer bezig. Constatering, geen verwijt)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sd8HcaxpOnWFdDuxMB-Py_7oOjE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EW9Fv4qlL7M6HPDihnKH4JUx.jpg?f=fotoalbum_large
en daarbij liggen er geen 40.000 klanten er uit, aantal klanten wat nu geen diensten heeft is heel stuk lager :)
Uiteraard, dat was ook meer ter verduidelijking dat het geen random gehucht is. Het raakt in elk geval glasvezelinternet in heel deze kant van het kanaal vziw ik dat kan zien. Maarssenbroek heb ik minder scherp. In het centrum hebben er best veel winkeliers last van (PIN automaten via internet) getuige de bordjes bij de ingang en kassa.

[ Voor 21% gewijzigd door ijdod op 29-01-2022 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
ijdod schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:39:
Dan klopt er iets niet. Tussen Pops onderling en ook de backbone is wel degelijk redundantie. Tweezijdig aangesloten. 40.000 tegelijk zou niet moeten kunnen.

Edit: dit is Maarssen dus het zou kunnen dat de cityPoP nog geen tweede poot voeding heeft voor de backhaul/backbone. Dat kan soms wel eens wat langer duren in een project. Als die eerste poot er dan uit vliegt, dan ligt alles achter die cityPoP eruit. Dat kunnen maximaal 12 PoPs van 3500 woningen zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Barre73 op 29-01-2022 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
stormfly schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:24:
[...]

Is er vanaf de GPON splitterkast enige vorm van redundantie, of is dat ook één pad richting de POP? Mogelijk nog wat huizen linksom of rechtsom?
Nee. Geen redundantie. OAP is eenzijdig gevoed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
@Barre73 het kan net een knelpunt in het net zijn waar meerdere links door omstandigheden (bv in afwachting aanleg ander pad ooit) door dezelfde buis lopen. Het is iets waar ik zakelijk op bedacht ben als we redudante paden specificeren.

Qua licht: volgens mijn ONT is alles ok; ik vind het net te ver gaan om op het werk de OPM te halen om het te meten.
Qua aantallen: dat het formaaat van het dorp, en de scope van de verstoring, niet het daadwerkelijke aantal fiber aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
ijdod schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:04:
@Barre73 het kan net een knelpunt in het net zijn waar meerdere links door omstandigheden (bv in afwachting aanleg ander pad ooit) door dezelfde buis lopen. Het is iets waar ik zakelijk op bedacht ben als we redudante paden specificeren.
Dit klinkt plausibel (en is iets waar je heel bedacht voor moet zijn).

Ik weet dat er storage netwerken zijn die vezels van gelijke lengte vereisen tussen de twee locaties waartussen gerepliceerd wordt. Maar bij puur een datanetwerk is dat extreem ongebruikelijk toch?
offtopic:
Ja daar gaat je redundantie omdat je bij dezelfde lengte, in een metro gebied, dan vaak ook hetzelfde pad hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
@ANdrode hangt er van af of er storage meuk overheen gaat die nooit geografisch gescheiden had moeten zijn ;). Vaak moet het binnen een bepaald verschil zitten, is tot nu toe in een MAN voor ons geen issue gweest. Wel dat men HA aan het bouwen was, met spuug, plakband en paperclips, voor spullen die daar helemaal niet geschik voor waren. HA en DR zijn twee heel verschillende zaken.

Het lijkt hier nu opgelost te zijn. Netjes, had ik niet meer verwacht.

[ Voor 42% gewijzigd door ijdod op 29-01-2022 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
ijdod schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:50:
@ANdrode hangt er van af of er storage meuk overheen gaat die nooit geografisch gescheiden had moeten zijn ;). Vaak moet het binnen een bepaald verschil zitten, is tot nu toe in een MAN voor ons geen issue gweest. Wel dat men HA aan het bouwen was, met spuug, plakband en paperclips, voor spullen die daar helemaal niet geschik voor waren. HA en DR zijn twee heel verschillende zaken.
offtopic:
Kan ook zijn dat "de fibers moeten ongeveer net zo lang zijn" puur hearsay is en geen technische vereiste. Ik snap vanuit de software kant (ipv infra) ook niet waarom voor een synchrone replicatie oplossing de fibers voor de redundante paden strict even lang moeten zijn. Een paar km extra fiber maakt op de lichtsnelheid niet genoeg uit om pakketten te herschikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
Barre73 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:54:
[...]

Nee. Geen redundantie. OAP is eenzijdig gevoed.
Begrijpelijk. En een VDSL straatkast ook eenzijdig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
stormfly schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 16:04:
[...]

Begrijpelijk. En een VDSL straatkast ook eenzijdig?
Ja en nee. Met de nuance dat deze op een ring van glasvezel zitten en soms loopt de ring door de kast heen. Dan heb je redundantie. En soms zit de kast aan een eenzijdige aftakking van die ring.

[ Voor 34% gewijzigd door Barre73 op 29-01-2022 18:40 ]

Pagina: 1 ... 70 ... 185 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen