[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 55 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lHybridl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-09 19:40
jopoh schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 23:20:
[...]

OWL voor wifi experia/superwifi. aangezien de v10a tegenwoordig de master is, gaat een v10a nog wellis even blauw knipperen om zijn config bij te werken, ook als je zelf inlogt op het modem begint die te knipperen
Ah oke. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:30
Is het mogelijk om bij een Alles-in-één abonnement uit 2017 een onderdeel weg te halen/op te zeggen of te upgraden zonder dat het abonnement omgezet wordt naar hussel en zonder een nieuw jaarabonnement aan te gaan?

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Soundwork schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:28:
[...]

Anders koop je toch een eigen accesspoint als je over WiFi een hogere snelheid wil hebben?
Zet je WiFi in KPN Box 12 uit.
sorry, ik ben een noob in dit. helpt dit echt? kan ik dan ongeveer het dubbele krijgen? dan zal ik me er in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:57
timmie1 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 00:26:
Is het mogelijk om bij een Alles-in-één abonnement uit 2017 een onderdeel weg te halen/op te zeggen of te upgraden zonder dat het abonnement omgezet wordt naar hussel en zonder een nieuw jaarabonnement aan te gaan?
Ja, maar alleen binnen de abonnement structuur van 2017. Log hiervoor in op Mijn KPN en kijk wat je kunt aanpassen met welk effect op de prijs.
Daarna vergelijk (browser in private mode) wat het zou zijn als je nieuw abonnement met hussel doet, en maak je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-10 16:20
Bij overstappen kun je gebruik maken van de overstap service, waarbij oude abo opgezegd wordt en bijvoorbeeld telefoonnummers (vast en/of mobiel) met nummerbehoud overgaan naar KPN. Kun je van een andere alles-in-een naar KPN ook voor een deel van je diensten overstappen maar niet alles? Bijvoorbeeld als je televisie of telefonie ook nog even aan wilt houden op je oude provider? Of bijvoorbeeld telefonie of mobiel enige tijd later met nummerbehoud overzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
de speedtest op kpn website is niet betrouwbaar. ik zit een speedtest te doen bekabeld. ik haal daar tussen 500-800mbps. maar op de xbox zit ik op 1,2gbit. qua wifi-snelheid zitten ze dan wel dicht bij elkaar.

ping zit op 4 en jitter op 1. is dit goed?

[ Voor 17% gewijzigd door Farabi op 17-10-2021 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-09 22:08
Farabi schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:22:
de speedtest op kpn website is niet betrouwbaar. ik zit een speedtest te doen bekabeld. ik haal daar tussen 500-800mbps. maar op de xbox zit ik op 1,2gbit. qua wifi-snelheid zitten ze dan wel dicht bij elkaar.

ping zit op 4 en jitter op 1. is dit goed?
helemaal goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
ik moet zeggen dat kpn een top klantenservice heeft. binnen een halve minuut heb je direct iemand aan de lijn. had dit niet verwacht van ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDSFREAK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-09 14:37
Net even getest van bekabelde verbinding KPN netwerk van uit winterswijk naar www.speedtest.net KPN Amsterdam

Ping : 2ms
Download : 940 Mbps
Upload : 723.53 Mbps
Het valt me op dat de upload de laatste tijd zeer onstabiel naar die server de KPN speedtest server. Dat varieert per speedtest.

https://www.speedtest.net/result/12196874651

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
weet iemand hoe ik mijn device weer van 2.4ghz naar 5ghz kan verplaatsen? ik had 5ghz uitgezet om een test te doen, maar het device staat nu daarom bij 2.4 ghz bij mijn modem instellingen.

update: heb mijn wifi-naam veranderd en nu is het in de 5ghz lijst te zien. ik merk dat andere apparaten zomaar op 2.4ghz komen, terwijl ze voorheen bij 5ghz stonden. na wat klooien, krijg ik ze weer op 5ghz. dit is een rotzooi zo te zien met het modem?

[ Voor 40% gewijzigd door Farabi op 17-10-2021 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dries_w
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-08 10:06
Farabi schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 20:17:
weet iemand hoe ik mijn device . . . . . z. dit is een rotzooi zo te zien met het modem?
Ik denk zomaar dat je de router bedoeld ipv modem. Misschien is het handig om te vertellen welke router je gebruikt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
dries_w schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 07:51:
[...]

Ik denk zomaar dat je de router bedoeld ipv modem. Misschien is het handig om te vertellen welke router je gebruikt ?
Kpn box 12. mijn lg c9 tv zat gisteren op de 5ghz lijst, maar springt nu op 2.4ghz. hoe kan dit?

[ Voor 14% gewijzigd door Farabi op 18-10-2021 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-09 09:18
Farabi schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 08:00:
[...]

Kpn box 12. mijn lg c9 tv zat gisteren op de 5ghz lijst, maar springt nu op 2.4ghz. hoe kan dit?
Kan je op je LG TV niet instellen dat hij op 5GHZ moet blijven zitten?
De Box 12 heeft wel een dualband netwerk maar die kan je niet zelf scheiden met een ander SSID. Dus een aangesloten apparaat kan evt heen en weer springen, afhankelijk van Wifiprestatie en/of andere zaken.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dries_w
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-08 10:06
Farabi schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 08:00:
[...]

Het is dus geen manco in de router maar een instelling in je LG TV. Als je 5GHz WiFi in je box12 uitzet moet je het niet vreemd vinden dat apparatuur dat draait op 5GHz WiFi terugvalt naar 4.2GHz. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
dries_w schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 10:24:
[...]

Het is dus geen manco in de router maar een instelling in je LG TV. Als je 5GHz WiFi in je box12 uitzet moet je het niet vreemd vinden dat apparatuur dat draait op 5GHz WiFi terugvalt naar 4.2GHz. O+
hij staat aan hoor. de tv stond gewoon in de 5ghz lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:06
Farabi schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 10:26:
[...]

hij staat aan hoor. de tv stond gewoon in de 5ghz lijst.
Dat is het nadeel van bandsteering en het niet kunnen scheiden van SSIDs op de Box12. Gooi 2,4GHz van je Box 12 lekker uit en sluit evt een goedkoop 2,4GHz AP aan voor die paar antieke apparaten/WIFI-lampjes etc.

De 5GHz performance van de Box12 is absoluut niks mee

Heb zelf een Box12 waar 2,4GHz van uit staat + een Fritzbox als AP met gescheiden SSID's(5GHz met dezelfde naam als die van de Box12). Roaming werkt ook prima tussen FB en Box 12

[ Voor 22% gewijzigd door mad-dog op 18-10-2021 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-09 01:20
Storing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:12

TFHfony

Professional Weirdo

Meer info??? Dit is het wel heel nietszeggend zonder meer informatie.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Laatst online: 26-09 01:20
TFHfony schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:21:
[...]

Meer info??? Dit is het wel heel nietszeggend zonder meer informatie.
Hier in Utrecht lag internet er ineens uit. Dacht vraag hier even or het landelijk is of lokaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

wimpie007 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:23:
[...]

Hier in Utrecht lag internet er ineens uit. Dacht vraag hier even or het landelijk is of lokaal
Dan is het handig als je er dat in ieder geval bij vermeld. Uit je bericht was niet duidelijk waar (regio) of wat voor soort storing (snelheid/geen verbinding/latency/etc...).
Hier in Breda geen storing in ieder geval.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:00
wimpie007 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:23:
[...]

Landelijk kun je zo terugzien op allestoringen. En mijn sporadische lokale storing kon ik al snel terugvinden op https://www.kpn.com/service/storingen.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21-09 12:01
Hallo,

Wij gaan binnenkort verhuizen, en a.s. vrijdag komt de kpn monteur langs op glasvezel te installeren. In het huis is er een gat door een betonnen vloer naar de kelder. De vorige bewoonster had een utpkabel die net door dat gat passte. In mijn kpn aansluitbox vond ik een kabel met een dikkere plug, maar ik weet niet precies waar die kabel voor bedoelt is. Dus drie vragen:

1. Is de plug die nodig is voor glasvezel dikker dan een utp kabel?
2. Wordt die kabel op het zelfde kastje aangesloten, of is er een apart kastje voor glasvezel dat de monteur installeert?
3. Moet ik zelf zorgen dat het gat groot genoeg is of helpt de monteur daarbij? (ik neem aan dat ik het zelf moet doen)

Ik woon in nogal in een raar huis, met een kelder die ik deel met 9 andere woningen, en die kelder heeft allemaal kleine gangen met een wirwar aan buizen en kabels. Zo ver ik weet ben ik de eerste die glasvezel heeft, dus als laatste vraag ben ik benieuwd hoe/waar zo'n verbinding normaliter binnenkomt, voor in het geval dat het 'glasvezelgebeuren' nog door moet worden getrokken de kelder of zoiets dergelijks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@Immanent Ike afhankelijk van de gebruikte techniek in jouw gebied kan de buis/kabel die naar binnen moet tussen de 6 en 16mm dik zijn. Er hoeft geen stekker door het gat, de kabel wordt afgemonteerd op de FTU.

Als je zelf een weg kunt vrijmaken naar de plek waar de FTU komt dan wordt dat ongetwijfeld op prijs gesteld maar in principe zorgen de Netwerk monteurs daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21-09 12:01
Bigs schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:45:
@Immanent Ike afhankelijk van de gebruikte techniek in jouw gebied kan de buis/kabel die naar binnen moet tussen de 6 en 16mm dik zijn. Er hoeft geen stekker door het gat, de kabel wordt afgemonteerd op de FTU.

Als je zelf een weg kunt vrijmaken naar de plek waar de FTU komt dan wordt dat ongetwijfeld op prijs gesteld maar in principe zorgen de Netwerk monteurs daarvoor.
Oke, dit stelt mij gerust. Heel erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:39

aex351

I am the one

Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Ik ben aan het kijken naar glasvezel van KPN. Momenteel heb ik Ziggo en het huis is ook ingericht op coax. Daarnaast is de coax aansluiting in de woonkamer, terwijl de glasvezel aansluiting in de meterkast zit.

Kunnen televisies op basis van 1 kabel aangesloten worden? dus gesplitst. Of moet ik hiervoor per TV 1 kabel doortrekken vanaf de basismodem?

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-09 20:31
aex351 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 23:14:
Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Ik ben aan het kijken naar glasvezel van KPN. Momenteel heb ik Ziggo en het huis is ook ingericht op coax. Daarnaast is de coax aansluiting in de woonkamer, terwijl de glasvezel aansluiting in de meterkast zit.

Kunnen televisies op basis van 1 kabel aangesloten worden? dus gesplitst. Of moet ik hiervoor per TV 1 kabel doortrekken vanaf de basismodem?
1 UTP is voldoende. Hang daar een switch aan en van daaruit kun je aansluiten wat je wilt. Zorg wel dat de switch IGMP-snooping ondersteund anders gaat ITV niet werken. Gebruik bijvoorbeeld de Netgear GS105E.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Edje040 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 23:54:
[...]

1 UTP is voldoende. Hang daar een switch aan en van daaruit kun je aansluiten wat je wilt. Zorg wel dat de switch IGMP-snooping ondersteund anders gaat ITV niet werken. Gebruik bijvoorbeeld de Netgear GS105E.
Is die ene UTP kabel ook voldoende voor internet en telefonie? Al zou ik even niet weten hoe telefonie erop moet passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
aex351 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 00:06:
[...]

Is die ene UTP kabel ook voldoende voor internet en telefonie? Al zou ik even niet weten hoe telefonie erop moet passen.
Telefonie heb ik niet dus hoe dat precies gaat weet ik niet. Volgens mij is dat een andere kabel (andere poort op het modem). Maar dat gaat bij Ziggo toch ook niet over coax maar een eigen kabel?

Als je een CAT6 of 6A neemt zit je altijd goed. Ik heb hier een UTP naar de woonkamer waar veel aan hangt: 3 switches, 2 itv-kastjes, accesspoint, Sonos, etc. Geen enkel.probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door Edje040 op 22-10-2021 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-10 14:05
aex351 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 00:06:
[...]

Als je bedoelt dat het huidig Ziggo modem in je woonkamer hebt staan en daarop dus ook je telefoon hebt aangesloten, zal bij het glasvezelabonnement de telefoon (of in ieder geval de basis set als je een draadloze set hebt) moet worden aangesloten in de meterkast omdat je modem daar ook wordt aangesloten.
Je kan natuurlijk ervoor kiezen om vanuit de meterkast een telefoonkabel te trekken naar je woonkamer bijvoorbeeld om de telefoon te verplaatsen.

http://specs.tweak.to/5253

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muis666
Sjowhan schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:36:
[...]

Als je bedoelt dat het huidig Ziggo modem in je woonkamer hebt staan en daarop dus ook je telefoon hebt aangesloten, zal bij het glasvezelabonnement de telefoon (of in ieder geval de basis set als je een draadloze set hebt) moet worden aangesloten in de meterkast omdat je modem daar ook wordt aangesloten.
Je kan natuurlijk ervoor kiezen om vanuit de meterkast een telefoonkabel te trekken naar je woonkamer bijvoorbeeld om de telefoon te verplaatsen.
Bij glasvezel hebben we geen modem.

De NT en de Experiabox hoeven niet bij elkaar te staan. Je kunt dus eventueel ook vanuit de meterkast een UTP kabel naar je woonkamer laten lopen en daar dan de Experiabox neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Muis666 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:57:
[...]

Bij glasvezel hebben we geen modem.

De NT en de Experiabox hoeven niet bij elkaar te staan. Je kunt dus eventueel ook vanuit de meterkast een UTP kabel naar je woonkamer laten lopen en daar dan de Experiabox neerzetten.
Wat bedoel je precies met NT?

De huidige glasvezel aansluiting is nog open. Puur een glasvezel kabel. Die kan ik niet zomaar doortrekken naar de woonkamer. Als ik kijk naar wat KPN levert dan is dat alleen een modem/router. Dus ik zie even niet hoe ik dat in de woonkamer krijg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
aex351 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:26:
[...]

Wat bedoel je precies met NT?

De huidige glasvezel aansluiting is nog open. Puur een glasvezel kabel. Die kan ik niet zomaar doortrekken naar de woonkamer. Als ik kijk naar wat KPN levert dan is dat alleen een modem/router. Dus ik zie even niet hoe ik dat in de woonkamer krijg.
De monteur van KPN plaatst nog een actief kastje op of naast die grondplaat die je nu hebt en sluit dat op elkaar aan. Vanaf dat kastje sluit je met UTP de router aan. Dat kastje heet een NT of ONT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Barre73 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:28:
[...]

De monteur van KPN plaatst nog een actief kastje op of naast die grondplaat die je nu hebt en sluit dat op elkaar aan. Vanaf dat kastje sluit je met UTP de router aan. Dat kastje heet een NT of ONT.
Is zo'n NT of ONT een KPN specifiek ding? Ik kan me niet herinneren dit te lezen bij andere glasvezel providers. Bij T-Mobile lijkt het meteen de modem/router te zijn.

Heb je voor zo'n NT of ONT ook een stopcontact nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
aex351 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:32:
[...]

Is zo'n NT of ONT een KPN specifiek ding? Ik kan me niet herinneren dit te lezen bij andere glasvezel providers. Bij T-Mobile lijkt het meteen de modem/router te zijn.
Alle grotere glasvezel providers hebben dit tegenwoordig. Vroeger waren er wel die glasvezel meteen in de router prikten maar daar zijn ze voor zover ik weet nu mee gestopt.
Ja

Lees ook eens https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2052244

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
aex351 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:32:
[...]

Nee dat is niet specifiek KPN. Er zijn enkele providers (waaronder Freedom) die de glaslijn rechtstreeks in de FritzBbox (modem en router ineen) prikken. De meeste providers zoals KPN, XS4ALL, T-Mobile, etc. werken met een NT of ONT. Die heeft inderdaad een stopcontact nodig. T-Mobile werkt met routers van Zyxel en daar kan de glasvezel niet rechtstreeks ingeprikt worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Edje040 op 22-10-2021 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Duidelijk verhaal. Heb het ook eens allemaal doorgenomen. Zo'n NT of NTU wordt tegenwoordig dus een mediaconverter genoemd en de router sluit je vervolgens daarop aan. Mijn vraag nu wel is.

Het klinkt alsof zo'n NT/NTU puur een signaal omzetter is. Is het dan zo dat de daadwerkelijke router hetgeen is waar je al je apparaten op aansluit. Dus internet/televisie en telefonie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-09 20:58
aex351 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:48:
Duidelijk verhaal. Heb het ook eens allemaal doorgenomen. Zo'n NT of NTU wordt tegenwoordig dus een mediaconverter genoemd en de router sluit je vervolgens daarop aan. Mijn vraag nu wel is.

Het klinkt alsof zo'n NT/NTU puur een signaal omzetter is. Is het dan zo dat de daadwerkelijke router hetgeen is waar je al je apparaten op aansluit. Dus internet/televisie en telefonie?
Ja!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Is dit tegenwoordig anders dan?

Want bij T-Mobile was de situatie volgens mij zo dat de NT / NTU mediaconverter het signaal opsplitst in zowel een televisie/internet en een telefonie signaal. Dus dan krijg je meerdere kabels vanuit de mediaconverter naar o.a. de router, mediabox (televisie) en telefoon.

Nu lees ik dus dat bij KPN enkel de router is verbonden met de NT / NTU mediaconverter en dat de mediabox (televisie) en telefonie dan aangesloten worden op de router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:06
aex351 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:50:
[...]

Want bij T-Mobile was de situatie volgens mij zo dat de NT / NTU mediaconverter het signaal opsplitst in zowel een televisie/internet en een telefonie signaal. Dus dan krijg je meerdere kabels vanuit de mediaconverter naar o.a. de router, mediabox (televisie) en telefoon.

Nu lees ik dus dat bij KPN enkel de router is verbonden met de NT / NTU mediaconverter en dat de mediabox (televisie) en telefonie dan aangesloten worden op de router.
Incorrect, bij T-mobile werkt het op dezelfde manier als bij KPN.
Alleen bij het Draytek modem van TM met rechtstreekse glasingang was er nog een specifieke poort op het modem voor TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-09 07:39
[...]

Nee dat is niet per se anders.
Er zijn inderdaad providers (geweest) die een NT leverde die ook meteen een router was.
Genexis heeft er daar wel een aantal van, Genexis Hybrid o.i.d.
Maar bij KPN en ook T-Mobile krijg je een (O)NT of een losse media converter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:19
[...]

Voor zover ik weet is het alleen bij Caiway (en Delta) nog zo dat ze een NT en router in 1 behuizing leveren. Vroeger had je Glashart die ook NT en router, DVB tuner in 1 kastje hadden. Maar dat is er allemaal niet meer. Zoals @Dennis-L al schrijft: bij KPN en T-Mobile zijn de mediaconverters (NT of ONT) en router 2 aparte kastjes met ieder een eigen voeding. Soms willen klanten de NT vervangen door een eigen koppelvlak op hun router, maar dat wordt steeds minder mogelijk omdat de providers en operators de overstap gaan maken naar GPON en XGSPON, daarbij kan de mediaconveter/ONT niet meer ertussenuit worden gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:02
Even wat van me afschrijven :P. Deze week zou mijn nieuwbouwwoning voorzien worden van KPN Glasvezel, maar dat is helaas niet gelukt. Dan blijkt KPN helaas toch wel groot en log te zijn.

Een monteur van KPN was ingepland voor de installatie van internet maar hij merkte een probleem met de glasvezellijn in de FTU op. Deze moet opnieuw gelast worden. Er zou een monteur van KPN Netwerk binnen 4 uur komen. Helaas niet gezien.

Nieuwe afspraak gepland. Weer een monteur van KPN. Zelfde conclusie, er zou een monteur van KPN Netwerk binnen 4 uur komen. Helaas weer niemand komen opdagen :|

Vervolgens natuurlijk met de helpdesk gebeld. Er was wat mis gegaan met ticket- en telefoonnummers. Een nieuwe afspraak zou ingepland moeten worden voor een KPN-monteur. Die zou opnieuw moeten zien dat er een monteur van KPN Netwerk nodig is die dan binnen 4 uur zou komen om de aansluiting in orde te maken 8)7

Ik woon er nog niet en zit dus steeds te wachten, ik denk dat ik het voorlopig maar bij Ziggo hou... ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
davasch schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 20:23:
Even wat van me afschrijven :P. Deze week zou mijn nieuwbouwwoning voorzien worden van KPN Glasvezel, maar dat is helaas niet gelukt. Dan blijkt KPN helaas toch wel groot en log te zijn.

Een monteur van KPN was ingepland voor de installatie van internet maar hij merkte een probleem met de glasvezellijn in de FTU op. Deze moet opnieuw gelast worden. Er zou een monteur van KPN Netwerk binnen 4 uur komen. Helaas niet gezien.

Nieuwe afspraak gepland. Weer een monteur van KPN. Zelfde conclusie, er zou een monteur van KPN Netwerk binnen 4 uur komen. Helaas weer niemand komen opdagen :|

Vervolgens natuurlijk met de helpdesk gebeld. Er was wat mis gegaan met ticket- en telefoonnummers. Een nieuwe afspraak zou ingepland moeten worden voor een KPN-monteur. Die zou opnieuw moeten zien dat er een monteur van KPN Netwerk nodig is die dan binnen 4 uur zou komen om de aansluiting in orde te maken 8)7

Ik woon er nog niet en zit dus steeds te wachten, ik denk dat ik het voorlopig maar bij Ziggo hou... ;w
Dit is ook idioot...maar blijkbaar kan de KPN helpdesk niet zien dat er bij de eerste keer al een ticket was ingeschoten bij KPN Netwerk?
Tip: bel met KPN Netwerk en vraag daar of er een storingsticket loopt dat ze nog moeten oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Oke, puur uit nieuwsgierigheid. Wat voor een aansluiting heb ik nu? Aon, gpon, ont enz? En wat houdt dit in? nadelen? voordelen? Zie de foto voor mijn setup.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FIYx94rVWotj42ahm94FT-ZjElw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FOriqaEVsVtRHmhFOqJ9WL4u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-09 22:08
Farabi schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 00:09:
Oke, puur uit nieuwsgierigheid. Wat voor een aansluiting heb ik nu? Aon, gpon, ont enz? En wat houdt dit in? nadelen? voordelen? Zie de foto voor mijn setup.

[Afbeelding]
Dit is een Gpon verbinding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
jopoh schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 00:13:
[...]

Dit is een Gpon verbinding :)
wat zijn precies de nadelen en voordelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Farabi schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 00:14:
[...]

wat zijn precies de nadelen en voordelen?
Je kan ook de OP van dit topic doornemen voor meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
Edje040 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 23:54:
[...]

Geldt dit voor alle switches die je verder nog in je thuis netwerk hebt? Bij mij zijn het er nu drie stuks - eentje is "centrale switch", dan nog twee in ruimtes waar meer dan 1 ethernet aansluiting nodig is.

En met een Fritz!box modem in de huiskamer ipv het kastje van KPN, doet die IGMP-snooping? Zoja, is het voldoende om daar dan ITV op aan te sluiten en mogen overige switches in het thuisnetwerk dan unmanaged gigabit switches blijven?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barre73
Antonius schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 11:54:
[...]

Geldt dit voor alle switches die je verder nog in je thuis netwerk hebt? Bij mij zijn het er nu drie stuks - eentje is "centrale switch", dan nog twee in ruimtes waar meer dan 1 ethernet aansluiting nodig is.

En met een Fritz!box modem in de huiskamer ipv het kastje van KPN, doet die IGMP-snooping? Zoja, is het voldoende om daar dan ITV op aan te sluiten en mogen overige switches in het thuisnetwerk dan unmanaged gigabit switches blijven?
Het verhaal klopt ook niet helemaal. Je kan wel een switch gebruiken die IGMP niet filtert maar dat betekent dat andere apparaten op die switch ook het TV multicast signaal ontvangen. En vooral wifi kan daar heel slecht mee overweg. Een AP en een ITV decoder op 1 switch zonder IGMP ondersteuning is een probleem.

Antwoord op je eigenlijke vraag: Ja, als je ergens in je netwerk een TV decoderhebt aangesloten, zouden alle switchen idealiter IGMP moeten ondersteunen. Dat is niet hetzelfde als een managed switch. Een SG105E is unmanaged maar ondersteunt/filtert IGMP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonius
Barre73 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 13:11:
[...]

Het verhaal klopt ook niet helemaal. Je kan wel een switch gebruiken die IGMP niet filtert maar dat betekent dat andere apparaten op die switch ook het TV multicast signaal ontvangen. En vooral wifi kan daar heel slecht mee overweg. Een AP en een ITV decoder op 1 switch zonder IGMP ondersteuning is een probleem.

Antwoord op je eigenlijke vraag: Ja, als je ergens in je netwerk een TV decoderhebt aangesloten, zouden alle switchen idealiter IGMP moeten ondersteunen. Dat is niet hetzelfde als een managed switch. Een SG105E is unmanaged maar ondersteunt/filtert IGMP.
Dank je wel. Ik denk dat ik dan twee stuks TL-SG108E ga bestellen. Nu heb ik nog twee goedkope en zuinige "domme" gbit switches, maar die hebben geen IGMP-snooping.

Als iemand het weet of een Fritz!box router IGMP-snooping ondersteunt dan hoor ik dat ook graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 23:44
Antonius schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 13:39:
[...]

Dank je wel. Ik denk dat ik dan twee stuks TL-SG108E ga bestellen. Nu heb ik nog twee goedkope en zuinige "domme" gbit switches, maar die hebben geen IGMP-snooping.

Als iemand het weet of een Fritz!box router IGMP-snooping ondersteunt dan hoor ik dat ook graag.
Je kan beter de Netgear variant ervan kopen, iets duurder maar daarvan is bekend dat die wel goed werken icm IGMP-snooping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
Miki schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 13:49:
[...]

Je kan beter de Netgear variant ervan kopen, iets duurder maar daarvan is bekend dat die wel goed werken icm IGMP-snooping.
Is dat een bekend zwak punt dan van de TP-Link versies? Volgens de specs zouden ze het wel moeten ondersteunen. Op het KPN forum zie ik berichten dat het zou moeten werken met die switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
Antonius schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 13:59:
[...]

Is dat een bekend zwak punt dan van de TP-Link versies? Volgens de specs zouden ze het wel moeten ondersteunen. Op het KPN forum zie ik berichten dat het zou moeten werken met die switches.
TP link werkt ook prima. Heb geen tv meer maar toen ik het wel had nooit problemen er mee gehad.

Heb zowel Netgear als TP-Link met igmp snooping.

[ Voor 4% gewijzigd door Nuevocasa op 23-10-2021 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:29
Staat IGMP snooping automatisch aan op de switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 23:44
[...]

Het vervelende van TP-link is dat van de switch er verschillende versies in omloop zijn. Het verschilt per versie of deze wel of niet goed werken. Aangezien KPN zelf Netgear switches vaak gratis weggeeft bij klanten die UTP aansluitingen te kort komen en deze ook in de shop verkoopt lijkt het me verstandiger dan de gok nemen bij TP-Link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
[...]

Ik heb deze in de woonkamer: https://www.bol.com/nl/nl...-switch/9200000027536802/
De SG108E Deze werkt gewoon goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
[...]

Ja, met een Fritzbox gaat dat goed. Of je moet een hele oude hebben?

[ Voor 3% gewijzigd door Barre73 op 23-10-2021 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
Het is een 7590. Die wordt nog nieuw verkocht dus dat zou dan goed genoeg moeten zijn.
Dank je wel voor de (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
Rallye schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 15:50:
Staat IGMP snooping automatisch aan op de switch?
Heb je daarbij een bepaald model switch in gedachten? Ik vermoed namelijk dat zoiets niet in het algemeen te stellen is, het kan misschien per merk/model switch verschillen. Ik heb er nog geen in huis met IGMP snooping, zal het laten weten als er een is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04:48
[...]

Die TP-Link switches hebben soms problemen met IGMP-snooping, maar dat hoeft niet.
Netgear switches zijn betrouwbaarder op dat punt.
KPN heeft ook best lang Netgear switches verkocht via hun website. Misschien nog steeds. ;)

https://apparatuurvoorthu...42/switch-netgear-gs105e/
Nog steeds dus. :Y

[ Voor 6% gewijzigd door Richub op 24-10-2021 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuevocasa
Richub schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 11:45:
[...]

Die TP-Link switches hebben soms problemen met IGMP-snooping, maar dat hoeft niet.
Netgear switches zijn betrouwbaarder op dat punt.
KPN heeft ook best lang Netgear switches verkocht via hun website. Misschien nog steeds. ;)

https://apparatuurvoorthu...42/switch-netgear-gs105e/
Nog steeds dus. :Y
Een paar berichten terug nog besproken ;)
Wat je zegt zal kloppen maar de TP-Link SG108E werkt in ieder geval gewoon prima!
Heb ze beiden de gs105e en de SG108E en werkten prima met TV ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satfreak
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-07 16:11
Sinds 20 mei overgezet van XS4ALL naar KPN.
De monteur zou eerst een belletje geven als hij onderweg was.
Dit had hij dus niet gedaan en stond onverwachts om 08:10 op de stoep.
Ik gaf aan dat hij niets hoefde te doen in de meterkast omdat ik een FritzBox 5490 gebruik direct op de glasvezelaansluiting. Het profiel in de FritzBox omgezet naar KPN en speedtest gerunt. Maar liefst 940/940.
Dat draait dus super,...echter heb ik het idee dat het overschakelen van TV zenders wat trager gaat. Maar goed is niet echt heel storend. Voor de rest zonder problemen overgezet...Compliment voor KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:57
@Satfreak als TV schakelen trager zou gaan moet er iets in de routing in het netwerk zitten, immers is het hetzelfde platform gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_jorg
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-08 09:46
Nou, ik zit in de Week van de Waarheid. Aanstaande woensdag komt een monteur m'n glasvezel afmonteren, vrijdag ga ik genieten van 1000/1000Mbit. Ik heb al een doos gekregen met het modem en twee TV-kastjes. Die kastjes zien er identiek uit, maar ik heb 1x 4K en 1x HD besteld. Klopt dat je uiterlijk geen verschil ziet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satfreak
don_jorg schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:39:
Nou, ik zit in de Week van de Waarheid. Aanstaande woensdag komt een monteur m'n glasvezel afmonteren, vrijdag ga ik genieten van 1000/1000Mbit. Ik heb al een doos gekregen met het modem en twee TV-kastjes. Die kastjes zien er identiek uit, maar ik heb 1x 4K en 1x HD besteld. Klopt dat je uiterlijk geen verschil ziet?
Heb je 2 x VIP5202 gekregen ? Dat zijn idd 4K HDR kastjes. Maar daar kan je toch gewoon HD op kijken. Deze hebben tenminste een goeie bluetooth afstandsbediening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_jorg
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-08 09:46
Satfreak schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:43:
[...]
Heb je 2 x VIP5202 gekregen ? Dat zijn idd 4K HDR kastjes. Maar daar kan je toch gewoon HD op kijken. Deze hebben tenminste een goeie bluetooth afstandsbediening
Ik heb ze nog niet uitgepakt, maar het lijken inderdaad die te zijn. Dan is het dus hetzelfde kastje voor 4K en HD. Apart dat ik dan maar 1x 4K kan bestellen en de ander HD moest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:42

JB

Cédric roelt!

Ik ben me inmiddels ook aan het oriënteren, zodat ik weer terug naar een stabiele WBA verbinding kan ipv op de ODF meuk (GPON) van T-Mobile te moeten blijven met veel en lange downtime tot gevolg.

Snelle rekensom maakt;

T-Mobile 1Gbit = 12 x 40 euro == 480 euro per jaar

KPN 1Gbit = 6 x 28,75 euro + 6 x 57.50 euro = 517,50 euro

Met dit prijsverschil wil eigenlijk (zonder issues hopelijk) gewoon terug naar KPN glasvezel. Kun je elk jaar deze kortingen regelen als je je abbo een jaar wil verlengen? Of wordt het dan 12 x 57.50 euro? Ik ben gewend vanuit Vodafone Thuis en daarna T-Mobile thuis dat ik jaarlijks korting kon bedingen zodra ik weer een heel jaar klant wilde blijven. Dat was altijd mogelijk totdat ze prijsdrops doorvoerden icm hogere snelheden via hun eigen ODF/GPON maar sinds de omzetting naar 1 Gbit heb ik te vaak ellende.

Verder al vaker op dit punt gestaan ivm DTAG & DNS ellende maar prijsverschil was altijd behoorlijk.

Kun je bij KPN ook je eigen Ubiquiti aansluiten op de NT ipv hun Experiabox? Ik heb namelijk alleen internet nodig. TV gaat via Ziggo en VoIP via VoIP provider.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
JB schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:15:

Kun je bij KPN ook je eigen Ubiquiti aansluiten op de NT ipv hun Experiabox? Ik heb namelijk alleen internet nodig. TV gaat via Ziggo en VoIP via VoIP provider.
Misschien even de OP lezen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satfreak
Dennis-L schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:26:
[...]

Misschien even de OP lezen ;)
Dat is ook mogelijk
Zelf heb ik de NT helemaal verwijderd en tweedehands een Fritzbox 5490 gekocht. Deze zit rechtstreeks op het glas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zi1ptwjx6grvAp-kFW1LpR2dDBk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FFLoDncvYJ7nocjvhCVZq2d5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Satfreak schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:49:
[...]

Dat is ook mogelijk
Zelf heb ik de NT helemaal verwijderd en tweedehands een Fritzbox 5490 gekocht. Deze zit rechtstreeks op het glas.

[Afbeelding]
Helder en zoals ik al dacht. Ik ga eens informeren.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Ik ben me inmiddels ook aan het oriënteren, zodat ik weer terug naar een stabiele WBA verbinding kan ipv op de ODF meuk (GPON) van T-Mobile te moeten blijven met veel en lange downtime tot gevolg.

Snelle rekensom maakt;

Met dit prijsverschil wil eigenlijk (zonder issues hopelijk) gewoon terug naar KPN glasvezel. Kun je elk jaar deze kortingen regelen als je je abbo een jaar wil verlengen? Of wordt het dan 12 x 57.50 euro? Ik ben gewend vanuit Vodafone Thuis en daarna T-Mobile thuis dat ik jaarlijks korting kon bedingen zodra ik weer een heel jaar klant wilde blijven. Dat was altijd mogelijk totdat ze prijsdrops doorvoerden icm hogere snelheden via hun eigen ODF/GPON maar sinds de omzetting naar 1 Gbit heb ik te vaak ellende.

Verder al vaker op dit punt gestaan ivm DTAG & DNS ellende maar prijsverschil was altijd behoorlijk.

De ervaringen om korting te krijgen bij "verlengen" bij KPN zijn wisselend. Officieel doen ze het niet, dit is ook het standpunt van de KPN medewerkers op het KPN forum.
Maar toen afgelopen jaar mijn abbo "verliep" heb ik gebeld met KPN en 6 maanden 27,50 korting gekregen. Ik heb er vriendelijk om gevraagd (niet gedreigd met opzeggen oid) en het was geen enkel probleem.
Hopelijk volgend jaar weer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

TFHfony schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:59:
[...]

De ervaringen om korting te krijgen bij "verlengen" bij KPN zijn wisselend. Officieel doen ze het niet, dit is ook het standpunt van de KPN medewerkers op het KPN forum.
Maar toen afgelopen jaar mijn abbo "verliep" heb ik gebeld met KPN en 6 maanden 27,50 korting gekregen. Ik heb er vriendelijk om gevraagd (niet gedreigd met opzeggen oid) en het was geen enkel probleem.
Hopelijk volgend jaar weer ;)
Zojuist gebeld met KPN zelf op 0800-0402. Zij komen met 35 euro voor de 1e 6 maanden wat de uiteindelijke prijs per jaar weer hoger laat uitvallen dan een Pricewise bijvoorbeeld doet;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L219nLCYfYQNhaAnQ-UiSZcJFUg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yYDYL4ehtBMg0HQwSedEJ8Kk.png?f=fotoalbum_large

Hij kon dat niet matchen. Ik moet nu nog even uitzoeken welke gekke dingen ik eventueel kan verwachten van een Pricewise als ik daar de deal sluit. Lijkt puur een broker?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

JB schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:03:
[...]

Zojuist gebeld met KPN zelf op 0800-0402. Zij komen met 35 euro voor de 1e 6 maanden wat de uiteindelijke prijs per jaar weer hoger laat uitvallen dan een Pricewise bijvoorbeeld doet;

[Afbeelding]

Hij kon dat niet matchen. Ik moet nu nog even uitzoeken welke gekke dingen ik eventueel kan verwachten van een Pricewise als ik daar de deal sluit. Lijkt puur een broker?
Ik vermoed van af en toe een paar mailtjes tot je jezelf afmeld dat het wel meevalt met waar pricewise je mee lastig gaat vallen.
Overigens ben ik zelf veel te blij met mijn KPN lijn. Zowel qua stabiliteit als de upload. Zeker als ik dan de geintjes zie van T-Mobile met hun routing afgelopen jaar en het slechte TV platform. Dan betaal ik liever wat meer voor kwaliteit. Ik ga ook niet elk jaar switchen, maar ik zal wel elk jaar proberen om een korting te krijgen. Eerste prioriteit voor mij is de kwaliteit van het product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01-10 15:39
TFHfony schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:09:
[...]

Ik vermoed van af en toe een paar mailtjes tot je jezelf afmeld dat het wel meevalt met waar pricewise je mee lastig gaat vallen.
Overigens ben ik zelf veel te blij met mijn KPN lijn. Zowel qua stabiliteit als de upload. Zeker als ik dan de geintjes zie van T-Mobile met hun routing afgelopen jaar en het slechte TV platform. Dan betaal ik liever wat meer voor kwaliteit. Ik ga ook niet elk jaar switchen, maar ik zal wel elk jaar proberen om een korting te krijgen. Eerste prioriteit voor mij is de kwaliteit van het product.
Ik ben ook wel blij met de situatie van KPN, anders dan dat we nog steeds met een oude Experiabox zittenn (v9) en ook de oude TV-kastjes, die met name met de apps nog wel eens issues hebben, waardoor we ze moeten resetten.
Nieuwere apparatuur krijg je als klant niet, tenzij je oude stuk gaat. (slopen ben ik geen fan van) dus je blijft zolang het blijft werken met oude apparatuur zitten. Had daar graag een verloop in zien zitten, dat ze ook wel de oude apparatuur langzaam vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

jbdeiman schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:11:
[...]

Ik ben ook wel blij met de situatie van KPN, anders dan dat we nog steeds met een oude Experiabox zittenn (v9) en ook de oude TV-kastjes, die met name met de apps nog wel eens issues hebben, waardoor we ze moeten resetten.
Nieuwere apparatuur krijg je als klant niet, tenzij je oude stuk gaat. (slopen ben ik geen fan van) dus je blijft zolang het blijft werken met oude apparatuur zitten. Had daar graag een verloop in zien zitten, dat ze ook wel de oude apparatuur langzaam vervangen.
Je pakket "upgraden" naar 4K en na een paar maanden terug naar HD zou in ieder geval moeten zorgen voor betere & snellere TV-kastjes (VIP5202... fijn ding).
Die experiabox... tja... die ligt hier sowieso nog in het cellofaan omdat ik een eigen Fritz!Box gebruik.
Overigens had ik een Experia v10 hier liggen en bij mijn upgrade naar 1gbps kreeg ik een KPN Box v12 opgestuurd. (welke dus nog in de kast ligt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

TFHfony schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:09:
[...]

Zojuist 1Gbit aangevraagd. Ben benieuwd. Erger dan nu kan toch niet.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01-10 15:39
TFHfony schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:16:
[...]

Je pakket "upgraden" naar 4K en na een paar maanden terug naar HD zou in ieder geval moeten zorgen voor betere & snellere TV-kastjes (VIP5202... fijn ding).
Die experiabox... tja... die ligt hier sowieso nog in het cellofaan omdat ik een eigen Fritz!Box gebruik.
Overigens had ik een Experia v10 hier liggen en bij mijn upgrade naar 1gbps kreeg ik een KPN Box v12 opgestuurd. (welke dus nog in de kast ligt).
Tjah ,maar dan moeten we naar het Hussel abonnement, daar zitten we niet op (is voor ons nog goedkoper zo en we hebben alles wat we willen. Ze zijn er gewoon niet erg flexibel in/ mee, dat is wat ik vooral bedoel ermee te zeggen.
We hebben gewoon nog wat gunstige (oude) voorwaarden zeg maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

jbdeiman schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:20:
[...]

Tjah ,maar dan moeten we naar het Hussel abonnement, daar zitten we niet op (is voor ons nog goedkoper zo en we hebben alles wat we willen. Ze zijn er gewoon niet erg flexibel in/ mee, dat is wat ik vooral bedoel ermee te zeggen.
We hebben gewoon nog wat gunstige (oude) voorwaarden zeg maar ;)
Tja... aan de andere kant kan je het KPN ook niet echt kwalijk nemen. Als ze iedereen elke paar jaar van nieuwe hardware gaan voorzien zal er e.e.a kostentechnisch doorgerekend moeten gaan worden. Ook vanuit milieu oogpunt snap ik de keuze van KPN wel want anders zou er een enorme afvalberg van op zich nog prima werkende modems & TV-kastjes ontstaan.
En verder geef je zelf al aan: je wil nog de lusten (lees: kosten) van het oude pakket... daar hoort dan ook desbetreffende hardware bij.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
zijn mensen van tmobile glasvezel naar kpn glasvezel overgestapt hier? zo ja, wat zijn de redenen>?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Farabi schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:26:
zijn mensen van tmobile glasvezel naar kpn glasvezel overgestapt hier? zo ja, wat zijn de redenen>?
Ik zojuist...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ak85EHYxkPDomtpmVVpeq0lS2KI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FIGKthpRvO2X5gr16AuOmH2y.png?f=user_large

Dit is mijn reden;

JB in "[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie"

[ Voor 40% gewijzigd door JB op 25-10-2021 15:28 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
en ze hebben het al die tijd niet kunnen oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Farabi schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:30:
[...]

en ze hebben het al die tijd niet kunnen oplossen?
Als jij in 3 min kan pinpointen wat er opgelost zou moeten worden, hoor ik het graag :P

GPON == drama

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
ben een noob in het glasvezelwereldje hoor. heb totaal geen problemen met gpon bij kpn. of kan dat per provider verschillen? ik wil zsm naar tmobile overstappen als de lijn beschikbaar komt vanwege de prijs. maar ik was benieuwd naar de ervaringen daar.

[ Voor 20% gewijzigd door Farabi op 25-10-2021 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Farabi schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:33:
[...]

ben een noob in het glasvezelwereldje hoor. heb totaal geen problemen met gpon bij kpn. of kan dat per provider verschillen?
KPN heeft geen GPON zover ik weet.

Ik lag er vandaag van 8:00 tot 14:00 uur weer uit door een T-Mobile WBA > ODF verhuizing een paar straten verderop. Ik heb contact met de monteur die hier in de wijk de verhuizingen zo goed als 99% voor zijn rekening neemt. Hij was ter plekke, belde me op nadat ie de NT spanningsloos had gemaakt en ik was weer online. Dit is nu de 5e keer in paar maanden dat ik bijna een gehele werkdag eruit lig.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
JB schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:35:
[...]

KPN heeft geen GPON zover ik weet.

Ik lag er vandaag van 8:00 tot 14:00 uur weer uit door een T-Mobile WBA > ODF verhuizing een paar straten verderop. Ik heb contact met de monteur die hier in de wijk de verhuizingen zo goed als 99% voor zijn rekening neemt. Hij was ter plekke, belde me op nadat ie de NT spanningsloos had gemaakt en ik was weer online. Dit is nu de 5e keer in paar maanden dat ik bijna een gehele werkdag eruit lig.
Dit is mijn kpn aansluiting. Is toch gpon?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FIYx94rVWotj42ahm94FT-ZjElw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FOriqaEVsVtRHmhFOqJ9WL4u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muis666
Farabi schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:45:
[...]

[Afbeelding]
Jawel. KPN heeft zowel AON, GPON en XGS PON (hogere mogelijke snelheid, andere golflengte licht).
Maar @JB kan gerust zijn. De T-Mobile problemen ben ik in dit topic nog niet tegengekomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Farabi schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:45:
[...]

[Afbeelding]
Ik wist niet dat KPN ook GPON heeft geïmplementeerd. Zit zelf in Reggefiber gebied en hoop weer op een AON achtige verbinding terug te komen ipv die GPON ellende zoals bij T-Mobile.

En mocht het zoals @Muis666 aangeeft toch GPON zijn, dan kan ik me niet voorstellen dat ik dezelfde ellende krijg zoals nu bij T-Mobile met de WBA NTs die de OLT over de zeik laten gaan in "GPON-land" na ompatchen WBA > ODF.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
Krijg net een mailtje:

We hebben goed nieuws! Je krijgt het Pluspakket binnenkort helemaal gratis van ons. Omdat je Internet, TV en Mobiel combineert, verrassen we je graag met nog meer voordeel. Dat wordt lekker genieten van extra zenders, meer films en nog meer series.

Wanneer zetten we het Pluspakket gratis aan?
Dit doen we in november of december. Het duurt dus even voordat je de verandering ziet. Voor deze aanpassing hoef je zelf helemaal niets te doen. Wanneer het zover is, krijg je een e-mail waarin staat 'Uw voordelen zijn veranderd'.

Je blijft hetzelfde betalen
Het Pluspakket zie je terug op je factuur met deze 2 regels:
'Pluspakket 6,99' en 'Korting Pluspakket 6,99'.

Wat is het Pluspakket?
Met dit pakket geniet je van meer dan 25 extra zenders, meer films en nog meer series. Het is leuk voor jong en oud. Wil je meer weten of heb je nog vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Ik lees nu net dat KPN geen bridge mode heeft. Net als T-Mobile. Voor mij was bridge mode de hoofdreden om KPN over T-Mobile te kiezen. Gaat dit geen problemen met zich meebrengen wanneer je een eigen router achter de KPN router hebt hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
aex351 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:58:
Ik lees nu net dat KPN geen bridge mode heeft. Net als T-Mobile. Voor mij was bridge mode de hoofdreden om KPN over T-Mobile te kiezen. Gaat dit geen problemen met zich meebrengen wanneer je een eigen router achter de KPN router hebt hangen?
Bridge gaat lastig worden. Tenzij je nog een Experiabox V8 hebt liggen.

Maar het geheel vervangen van de Experiabox door een eigen router is voldoende gedocumenteerd op de KPN website en in dit topic. Er zijn redelijk wat mensen die met een eigen router werken. Maar vergis je niet, dit kost mij best wel wat tijd (Ik draai OpenWRT). Maar ik geloof dat een Fritz!box redelijk out of the box werkt.

En anders kun je nog overwegen om een eigen router achter de experiabox te draaien. Met als nadeel dubbele NAT.

[ Voor 16% gewijzigd door Muis666 op 25-10-2021 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:59

Snelle rekensom maakt;

Als een centrale eenmaal gpon is zul je bij verhuizen gewoon op gpon blijven. Dus wat dat betreft zal er weinig veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
Farabi schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:26:
Na een jaartje T-Mobile (WBA) begin dit jaar weer terug op het KPN netwerk.

Had bij T-Mobile een veel hogere ping en instabieler internet. Kreeg van T-Mobile na een half jaar in eens een ander (voormalig Belgisch) IP adres welke niet goed was omgezet. Allerlei sites werkten niet en kreeg bijvoorbeeld Franstalige reclame. Heeft een paar maanden geduurd voordat ze het hadden opgelost. Hun vernieuwde tv platform was kwalitatief ook een drama, dat heeft me over de drempel geholpen om over te gaan naar alleen internet en NLZiet.

Sinds ik terug ben op het KPN netwerk is m'n ping bij speedtests gemiddeld 4.5 IPV 15-20. Sites laden sneller en het internet is gewoon veel stabieler. Geen gedoe met rare IP adressen of andere zaken.

Heb voor de overgang een eigen Fritzbox gekocht en alles ingesteld. Hoefde alleen het profiel aan te passen en m'n netwerk bleef verder gewoon gelijk. Ideaal. Wel ff een paar minuten de experiabox aangesloten om de lijn te activeren.

[ Voor 11% gewijzigd door Nuevocasa op 25-10-2021 17:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Jan-man schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 17:16:
[...]

Als een centrale eenmaal gpon is zul je bij verhuizen gewoon op gpon blijven. Dus wat dat betreft zal er weinig veranderen.
GPON = ODF = eigen apparatuur T-Mobile in dezelfde PoP. Staat los van KPN in deze zover ik weet.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:31

Wildfire

Joy to the world!

Als je mij je postcode/huisnummer in een DM stuurt kan ik even kijken op wat voor glasverbinding van KPN je zou zitten.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muis666
Jan-man schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 17:16:
[...]

@JB zit nu op T-Mobile ODF GPON. Als hij overstapt gaat hij naar KPN infra, dus dat hoeft dan geen GPON te blijven. En T-Mobile gebruikt voor GPON Huawei en KPN Nokia, dus er zal altijd een migratie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:59
aex351 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:58:
Gebruik je DMZ ? Werkt vrijwel hetzelfde.

En anders gewoon KPN modem weglaten. KPN modem heb je alleen nodig voor de lijn activatie.

Als je geen tv hebt is dat een fluitje van een cent. En heb je wel tv dan is het 2 fluitjes van een cent aan werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Muis666 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 17:20:
[...]

@JB zit nu op T-Mobile GPON. Als hij overstapt gaat hij naar KPN infra, dus dat hoeft dan geen GPON te blijven. En T-Mobile gebruikt voor GPON Huawei en KPN Nokia, dus er zal altijd een migratie zijn.
Ik ga weer terug. Zat ook jarenlang op diezelfde KPN infra zonder problemen ontsloten naar T-Mobile, eerst nog Vodafone (WBA).

Totdat ik 1Gbit aanvroeg…

[ Voor 6% gewijzigd door JB op 25-10-2021 17:23 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:31

Wildfire

Joy to the world!

Ik heb even gekeken voor @JB, zijn KPN verbinding wordt AON dus geen GPON.

Hou er wel rekening mee dat dat later wel gemigreerd zou kunnen worden naar GPON, jouw verbinding komt dan nog wel uit een "klassieke" PoP maar daar kan later aangepaste apparatuur en splitters in worden geplaatst. Maar ik kan daar verder niets over zeggen, ik heb daar geen inzage in.

[ Voor 69% gewijzigd door Wildfire op 25-10-2021 17:27 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Wildfire schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 17:24:
Ik heb even gekeken voor @JB, zijn KPN verbinding wordt AON dus geen GPON.

Hou er wel rekening mee dat dat later wel gemigreerd kan worden naar GPON, jouw verbinding komt dan nog wel uit een "klassieke" PoP maar daar kan later aangepaste apparatuur en splitters in worden geplaatst.
Dat is allemaal niet erg. Ik zat eerst ook op diezelfde AON ontsloten maar met max 100 Mbit via T-Mobile.

T-Mobile gaat me niet meer terug zetten nu ik op hun eigen ODF zit. Dus stap ik over. GPON van T-Mobile zit op dezelfde golflengte en gaat over de zeik bij omzettingen waarbij de traditionele NTs rechtstreeks op de OLT worden gepatched. Wat nu dus gebeurd omdat KPN die omzettingen doet waarna Guidion pas naar de klant rijd. In de tussentijd liggen “wij” plat totdat die NT van de stroom is.

Gaat niet goed komen (op korte termijn) dus ik beweeg nu naar KPN.

[ Voor 10% gewijzigd door JB op 25-10-2021 17:30 ]

Mijn boefje is liev!

Pagina: 1 ... 55 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen