Toon posts:

[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 49 50 51 Laatste
Acties:

• kokkie20
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 21-09 12:54
Bedankt voor je reactie!
Inderdaad onduidelijke situatie op de website. Even kijken of ik binnenkort langs een kpn winkel kan gaan...
Wil wel graag max snelheid ipv halve ;)
Weet dat ik kan bellen maar praat liever face 2 face :)

• outlandos
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23:25
In maart volgend jaar krijgen we de sleutel van ons ''nieuwe'' huis (bouwjaar 1999). Coax kabel is nooit verder gekomen dan de meterkast. Wel loopt er een netwerk kabel naar de plaats waar de tv komt en is er glasvezel aanwezig.

Kan daarmee tegenwoordig ook met nette kwaliteit tv worden gekeken via KPN glasvezel? Of blijft een coax nodig?

[Voor 3% gewijzigd door outlandos op 06-09-2021 22:57]

• tweakduke
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 21:39

tweakduke

Moderator General Chat

Duke rules the world...

outlandos schreef op maandag 6 september 2021 @ 22:42:
In maart volgend jaar krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis (bouwjaar 1999). Coax kabel is nooit verder gekomen dan de meterkast. Wel loopt er een netwerk kabel naar de plaats waar de tv komt en is er glasvezel aanwezig.

Kan daarmee tegenwoordig ook met nette kwaliteit tv worden gekeken via KPN glasvezel? Of blijft een coax nodig?
IPTV gaat met KPN via je netwerk en als er al een netwerkkabel ligt is dat alleen maar mooi.

Die coax kabel kun je missen als kiespijn ;)

Tweakers Discord

• outlandos
tweakduke schreef op maandag 6 september 2021 @ 22:52:
[...]

IPTV gaat met KPN via je netwerk en als er al een netwerkkabel ligt is dat alleen maar mooi.

Die coax kabel kun je missen als kiespijn ;)
Misschien een domme vraag (en ik heb gegoogled), maar als ik bij KPN een glasvezel abonnement neem met daarbij 4k TV (dus met ARRIS VIP5202 ontvanger) moet er dan nog een coax kabel in de TV zitten of werkt het volledig zonder coax?

• ernie2
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 23:55
De coax kabel heb je niet meer nodig. De ontvanger verbind je met een netwerkkabel met de modem, en tussen ontvanger en tv gaat het signaal via hdmi.

• outlandos
ernie2 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 00:56:
De coax kabel heb je niet meer nodig. De ontvanger verbind je met een netwerkkabel met de modem, en tussen ontvanger en tv gaat het signaal via hdmi.
Voor iemand die z'n hele leven bij Ziggo heeft gezeten is dit ongelofelijk, maar goed nieuws :D

• Barre73
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 23:21
outlandos schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:46:
[...]

Voor iemand die z'n hele leven bij Ziggo heeft gezeten is dit ongelofelijk, maar goed nieuws :D
Juich niet te hard.. van het "glasvezelkastje" naar de KPN Experiabox moet een UTP kabel. Vanaf de Experiabox naar de TV decoder (apart kastje bij je TV) moet een UTP kabel. En dan nog een (meegeleverde) HDMI van decoder naar TV.
Dat hoeft allemaal geen probleem te zijn tenzij het ene apparaat in de ene ruimte staat en het andere in de andere ruimte en er geen mogelijkheid is voor het trekken of leggen van een UTP kabel.

Dat hoeft bij jou allemaal geen probleem te zijn (we kennen je woning niet) maar ik geef het even mee ter overweging.

• thof1
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 21-09 16:06

thof1

FP ProMod
Barre73 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:02:
[...]

Juich niet te hard.. van het "glasvezelkastje" naar de KPN Experiabox moet een UTP kabel. Vanaf de Experiabox naar de TV decoder (apart kastje bij je TV) moet een UTP kabel. En dan nog een (meegeleverde) HDMI van decoder naar TV.
Dat hoeft allemaal geen probleem te zijn tenzij het ene apparaat in de ene ruimte staat en het andere in de andere ruimte en er geen mogelijkheid is voor het trekken of leggen van een UTP kabel.

Dat hoeft bij jou allemaal geen probleem te zijn (we kennen je woning niet) maar ik geef het even mee ter overweging.
Dat met de UTP was hier ook lang een probleem. Niet zo zeer in de woonkamer, want dat kon via de kruipruimte, maar vooral naar de bovengelegen verdiepingen. Erg blij met de 'Chromecast met Google TV' in combinatie met de KPN app. Daardoor krijg je effectief een soort van wireless settop box.

Tijd voor glasvezel in Apeldoorn? Praat en denk mee in een speciaal topic.

• EAI
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 17-09 14:20
Begin volgende maand stap ik over van XS4ALL (glasvezel 200 mbit) naar KPN (glasvezel 1Gbit). Nu hebben ze een afspraak gemaakt met reden "Onze monteur moet het aansluitpunt op uw adres aanpassen".

Zou het NT aangepast moeten worden? Ik dacht eigenlijk dat dat een heel simpel ding was, en als het werkt, dan werkt het.
Of zou dat ding ge-upgrade moeten worden om 1 Gbit/s te kunnen halen?

Andere vraag, ik heb op dit moment bij XS4ALL mijn Mikrotik router (RB4011iGS+5HacQ2HnD) rechtstreeks op het NT aangesloten. Zou ik nog iets moeten aanpassen voor KPN? Mijn beeld is dat de instellingen van XS4ALL en KPN hetzelfde zijn, ook die voor TV (vlan, igmp)

• EnigmA-X
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 20-09 23:18
EAI schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:54:
Begin volgende maand stap ik over van XS4ALL (glasvezel 200 mbit) naar KPN (glasvezel 1Gbit). Nu hebben ze een afspraak gemaakt met reden "Onze monteur moet het aansluitpunt op uw adres aanpassen".

Zou het NT aangepast moeten worden? Ik dacht eigenlijk dat dat een heel simpel ding was, en als het werkt, dan werkt het.
Of zou dat ding ge-upgrade moeten worden om 1 Gbit/s te kunnen halen?
Ja, de 1Gbit/s snelheid kan zeker een reden zijn. In de NT zit een SFP en een klein stukje (simpel) electronica dat mogelijk niet compatible, of onvoldoende "future-proof" is.
EAI schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:54:
Andere vraag, ik heb op dit moment bij XS4ALL mijn Mikrotik router (RB4011iGS+5HacQ2HnD) rechtstreeks op het NT aangesloten. Zou ik nog iets moeten aanpassen voor KPN? Mijn beeld is dat de instellingen van XS4ALL en KPN hetzelfde zijn, ook die voor TV (vlan, igmp)
In principe moet je PPOE interface gewoon opkomen, is inderdaad hetzelfde vlan en de authenticatie zijn dummy-waardes (maakt niet uit wat je daar zet, als er maar iets staat).

Mogelijk moet je nog een DNS-, of NTP-setting aanpassen (als je die static hebt ingesteld op xs4all).

Ik ga over precies een week over (is de planning) en heb nu een Mikrotik CCR die rechtstreeks op glas hangt via een patchcover. Ik denk niet dat ze die willen laten zitten, want dan kan het experia kastje niet meer aangesloten worden. Misschien bouw ik het zelf wel weer terug, moet ik nog even bekijken, anders maar weer gewoon via een sftp -kabeltje via de NT weer terug naar glas.

Als ik er aan denk, laat ik nog wel wat plaatjes zien ;)

• Muis666
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 21:49
Elke NT die 200 mbit aan kan, kan ook 1 gbit aan. Volgens mij is dit gewoon een standaard bericht dat KPN altijd verstuurt. Als je in het forum zoekt zie je meerdere mensen die dat ook hadden ontvangen en waar niets is gebeurd.

• EAI
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 17-09 14:20
Ok dank, ik koppel het zeker nog even terug wanneer ik de monteur heb gesproken.

• La1974
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 22:10
EAI schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 17:08:
Ok dank, ik koppel het zeker nog even terug wanneer ik de monteur heb gesproken.
Bij mij is de monteur wel gekomen. Voor de vorm even de lijn gemeten en weer weggegaan.

• EnigmA-X
Muis666 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 17:05:
Elke NT die 200 mbit aan kan, kan ook 1 gbit aan. Volgens mij is dit gewoon een standaard bericht dat KPN altijd verstuurt. Als je in het forum zoekt zie je meerdere mensen die dat ook hadden ontvangen en waar niets is gebeurd.
In theorie: ja, in de praktijk: nee. Toen ik via onsbrabantnet, via xs4all, weer bij een andere ISP terecht kwam kreeg mijn NT kuren. Nee, dat heeft niets met de ISP te maken, maar wel met het feit dat er inmiddels plekken in Nederland zijn waar al heeuwl lang FTTH ligt.

Ik had een of andere antieke NT van ZXE die kuren begon te geven toen ik van een 200Mbps naar een 500Mbps aansluiting ging. Dat heeft behoorlijk wat moeite gekost om te pinpointen (lees: dagenlang wiresharken), met meerdere modems, contact aan de kant waar ppoe geterminate werd, ISP erbij, zelfs nog een extra moden toegezonden gekregen etc. Uiteindelijk uitgeplozen en opgelost.

Uiteindelijk bleek de NT de boosdoener. Maarja, die was ook gewoon oud, mogelijk 10-15 jaar oud zelfs. Voor een ISP is het makkelijk om even een monteur langs te sturen om te schouwen en te testen. Zoiets dat ze bij een autogarage je auto ook even nakijken en zorgen dat je tussen de beurten geen problemen krijgt: preventief vervangen.

De oplossing uit mijn eerdere verhaal was het plaatsen van een patchcover en de mikrotik rechtstreeks op glas inprikken. Dat is prima (voor mij), maar KPN levert een experiabox 12. Van mij hoeft er geen NT geplaatst te worden, de patchcover zit daar prima. Hopelijk kan die experiabox dus lekker stofhappen in de berging op zolder :)

Volgende week weet ik meer ;)

• Sjowhan
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 21-09 15:42
Afgelopen dinsdag de glasvezel aansluiting aangevraagd inclusief een tv abonnement zonder opname/4k.
In de woonkamer blijven we de Ziggo gebruiken, maar wil bekijken of de IPTV zou werken in de slaapkamer met een DVS set. Natuurlijk had ik eerst hier moeten checken of het wel gaat werken, maar niet aan gedacht om dat te doen.
A.s. vrijdag is al de monteur ingepland, dus binnen 5 werkdagen straks een werkende glasvezel verbinding inclusief TV.

http://specs.tweak.to/5253

• La1974
Sjowhan schreef op woensdag 8 september 2021 @ 14:26:
Afgelopen dinsdag de glasvezel aansluiting aangevraagd inclusief een tv abonnement zonder opname/4k.
In de woonkamer blijven we de Ziggo gebruiken, maar wil bekijken of de IPTV zou werken in de slaapkamer met een DVS set. Natuurlijk had ik eerst hier moeten checken of het wel gaat werken, maar niet aan gedacht om dat te doen.
A.s. vrijdag is al de monteur ingepland, dus binnen 5 werkdagen straks een werkende glasvezel verbinding inclusief TV.
Ga je dan zowel Ziggo als KPN betalen voor dezelfde dienst?

Waarom?

• Sjowhan
La1974 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:07:
[...]

Ga je dan zowel Ziggo als KPN betalen voor dezelfde dienst?

Waarom?
Goed punt, goede vraag; ik kijk graag naar de Formule 1 (dit jaar nog bij Z), heb geen zin om bij te betalen voor opnemen of een huurkastje te moeten plaatsen (mijn huidige ziggo abonnement heeft nog die good-old smart card en een in eigen beheer decoder met harde schijf), en ik zie mijzelf dus ook geen kabels aanleggen (wat dan weer langs de plinten zou moeten lopen, dat zie ik dus niet zitten).
Daarnaast is het tv abonnement de eerste 6 maanden gratis, waardoor ik de gok wel eens wilde namen. Is het echt niets en is het idee wat ik had totaal niet werkend te krijgen, dan zeg ik 't op zodat ik na een jaar 60 euro "verspilt" heb tbv het tv abonnement.

• La1974
Sjowhan schreef op woensdag 8 september 2021 @ 17:05:
[...]

Goed punt, goede vraag; ik kijk graag naar de Formule 1 (dit jaar nog bij Z), heb geen zin om bij te betalen voor opnemen of een huurkastje te moeten plaatsen (mijn huidige ziggo abonnement heeft nog die good-old smart card en een in eigen beheer decoder met harde schijf), en ik zie mijzelf dus ook geen kabels aanleggen (wat dan weer langs de plinten zou moeten lopen, dat zie ik dus niet zitten).
Daarnaast is het tv abonnement de eerste 6 maanden gratis, waardoor ik de gok wel eens wilde namen. Is het echt niets en is het idee wat ik had totaal niet werkend te krijgen, dan zeg ik 't op zodat ik na een jaar 60 euro "verspilt" heb tbv het tv abonnement.
Als je geen kabels wilt trekken is een Google TV of Apple TV een prima alternatief. Ziggo Go heeft voor beiden een app dus je bent alleen de investering van het ‘kastje’ kwijt.

• Miki
  • Laatst online: 22:55
La1974 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 18:41:
[...]

Als je geen kabels wilt trekken is een Google TV of Apple TV een prima alternatief. Ziggo Go heeft voor beiden een app dus je bent alleen de investering van het ‘kastje’ kwijt.
NLZIET is ook nog een interessant alternatief als je genoeg hebt aan het Nederlandse aanbod van zenders :)

Samsung QE55Q9F 2018 | APsystems 14x315Wp - ZW |  MacBook Pro 13" 2017 |  MacBook Air 13" 2017 I  iPad 2018 |  iPhone 12 |  TV 4K |  AirPods

• thof1
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 21-09 16:06

thof1

FP ProMod
La1974 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 18:41:
[...]

Let op, de Ziggo Go app op de 'Chromecast with Android TV' werkt alleen op een Ziggo internet verbinding. Hier werkt hij namelijk niet, waardoor ik alsnog de Ziggo Go app op mijn telefoon moet openen om hem te laten casten naar de Chromecast ;(

Tijd voor glasvezel in Apeldoorn? Praat en denk mee in een speciaal topic.

• La1974
Miki schreef op woensdag 8 september 2021 @ 18:42:
[...]

NLZIET is ook nog een interessant alternatief als je genoeg hebt aan het Nederlandse aanbod van zenders :)
Ik lees dat @Sjowhan al Ziggo heeft. Dan voegt NL Ziet niet zoveel toe.

• La1974
thof1 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 18:44:
[...]

Let op, de Ziggo Go app op de 'Chromecast with Android TV' werkt alleen op een Ziggo internet verbinding. Hier werkt hij namelijk niet, waardoor ik alsnog de Ziggo Go app op mijn telefoon moet openen om hem te laten casten naar de Chromecast ;(
Ik lees dat hij Ziggo heeft. Dat moet dus werken.

• Soundwork
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 23:33
thof1 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:10:
[...]

Dat met de UTP was hier ook lang een probleem. Niet zo zeer in de woonkamer, want dat kon via de kruipruimte, maar vooral naar de bovengelegen verdiepingen. Erg blij met de 'Chromecast met Google TV' in combinatie met de KPN app. Daardoor krijg je effectief een soort van wireless settop box.
Klopt, ik had de Google TV ook even aangeslingerd op het KPN account omdat mijn Arris VIP5202 4K vertraagd was bij PostNL, maar de beeldkwaliteit haalt het bij lange na niet met de Arris uiteraard. Maar voor een extra TV is het zeker een alternatief (moet het geen groot scherm zijn anders ziet het er alsnog niet uit).

• Soundwork
thof1 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 18:44:
[...]

Klopt, maar dat is met hun IPTV box ook zo (NextBox).
Voor KPN iTV moet je ook een eigen KPN verbinding hebben, anders doen ook maar weinig zenders het....

• MeNTaL_TO
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:59

MeNTaL_TO

The future is not set

Sjowhan schreef op woensdag 8 september 2021 @ 14:26:
Ja werkt in principe wel, maar ligt een beetje aan de switches of je netwerk het blijft doen als je je decoder uitzet (IGMP snooping). Of je doet als ik, de kabel uit de decoder trekken (weet dat ik switches moet gaan vervangen).
1 Ding over het hoofd gezien, KPN factureerd vooraf, Ziggo achteraf. Nu moet ik nog geld terug krijgen van Ziggo en geen idee of ze daar snel mee zijn.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The price of freedom is eternal vigilance

• outlandos
Raden jullie de FRITZ!Box 7590 aan? Is het voor een goed ingelezen leek te doen? En is het WiFi signaal veel sterker dan de standaard modem die KPN levert? Voor 7,50 per maand of 180 euro in eens moet het wel goed werken.

[Voor 11% gewijzigd door outlandos op 08-09-2021 23:30]

• Mr. Freeze
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 03:48
outlandos schreef op woensdag 8 september 2021 @ 23:29:
Raden jullie de FRITZ!Box 7590 aan? Is het voor een goed ingelezen leek te doen? En is het WiFi signaal veel sterker dan de standaard modem die KPN levert? Voor 7,50 per maand of 180 euro in eens moet het wel goed werken.
Ligt er ook een beetje aan hoe belangrijk een telefooncentrale e.d. voor je is, anders zou ik zeggen koop lekker een 4040, is bijna net zo goed maar veel goedkoper. 4040 is WiFi ac800 en de 7590 is ac1700 (zo ongeveer) maar die 4040 volstaat in alles. Zelf heb ik de 7530 in gebruik, ook prima, maar ook weer ingebouwde telefonie e.d.

WiFi signaal is op allemaal wel goed, koop er eventueel een Mesh repeater bij om de afstand/verdiepingen wat te overbruggen, mocht dat een issue zijn. Kijk eens met een programma als inssider hoe het met de kanalen in je omgeving is gesteld

Oja, en een Fritz is prima te doen, kpn zit al kant en klaar voor geconfigureerd. Rest wijst zich bijna vanzelf al is het soms even zoeken in al die tabbladen die het Fritz O.S met zich meebrengt.

[Voor 23% gewijzigd door Mr. Freeze op 09-09-2021 00:02]

Forzarthon?

• outlandos
Mr. Freeze schreef op woensdag 8 september 2021 @ 23:51:
[...]

Ligt er ook een beetje aan hoe belangrijk een telefooncentrale e.d. voor je is, anders zou ik zeggen koop lekker een 4040, is bijna net zo goed maar veel goedkoper. 4040 is WiFi ac800 en de 7590 is ac1700 (zo ongeveer) maar die 4040 volstaat in alles. Zelf heb ik de 7530 in gebruik, ook prima, maar ook weer ingebouwde telefonie e.d.

WiFi signaal is op allemaal wel goed, koop er eventueel een Mesh repeater bij om de afstand/verdiepingen wat te overbruggen, mocht dat een issue zijn. Kijk eens met een programma als inssider hoe het met de kanalen in je omgeving is gesteld

Oja, en een Fritz is prima te doen, kpn zit al kant en klaar voor geconfigureerd. Rest wijst zich bijna vanzelf al is het soms even zoeken in al die tabbladen die het Fritz O.S met zich meebrengt.
Bedankt voor je heldere uitleg.

Ik zal de telefooncentrale opties in zijn geheel niet gebruiken. Dan kan ik dus net zo goed voor de 4040 gaan, is die qua wifi signaal niet minder dan de 7590?

• Mr. Freeze
outlandos schreef op donderdag 9 september 2021 @ 00:26:
[...]

Bedankt voor je heldere uitleg.

Ik zal de telefooncentrale opties in zijn geheel niet gebruiken. Dan kan ik dus net zo goed voor de 4040 gaan, is die qua wifi signaal niet minder dan de 7590?
De signaalsterkte zal niet schelen, maar de maximale doorvoersnelheid is op 7590 natuurlijk sneller. Maar dat is puur in theorie, want er zijn vele andere factoren. Maar ga gerust voor de 4040.
Mocht je deze nieuw kopen en hij is nog op Fritz os 6.xx dan moet je deze wel even achter de experiabox hangen om te updaten naar de laatste versie 7.29 meen ik, dan is deze gereed om direct in je glasvezel aansluiting te prikken en selecteer je kpn glasvezel als provider.

Maar wel even een disclaimer. Ik ken je persoonlijke omgeving niet en welke apparaten je gebruikt. Ik spreek puur uit eigen ervaring.

Mocht je vragen hebben dan kan je hier altijd terecht

[Voor 10% gewijzigd door Mr. Freeze op 09-09-2021 00:42]

Forzarthon?

• SledgehammerNL
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 22:54
Ik heb zelf in het verleden bij KPN diverse experiaboxen gehad. Toen ik de overstap maakte naar XS4ALL was dat o.a. vanwege de Fritz!Box. In mijn geval een 7590 (op NTU). Wat een verademing! Veel instelmogelijkheden die voor een leek ook te begrijpen zijn, snel, en vooral geen ISP die zich met de firmware bemoeit. En dat laatste is bij KPN wel een dingetje. Ik wil zelf bepalen of ik mesh gebruik, hoe ik een gastnetwerk inricht, de banden splits etc..etc. KPN is een meester in het verklooien van dat soort dingen. Kijk maar even op het KPN-forum en zoek maar even op Sonos, mesh, Nest, Nefit e.d. Een grote puinhoop.
Bereik is hier perfect maar ik gebruik 3 x FritzRepeater 3000 vanwege de bouwaard.

XS4ALL FttH | Fritz!Box 7590 | 3 x Fritz!Repeater 3000

• Sjowhan
Dank allen voor de toevoegingen/jullie opmerkingen. Chromecast inderdaad niet aan gedacht, wellicht in de toekomst...
MeNTaL_TO schreef op woensdag 8 september 2021 @ 22:24:
[...]

Ja werkt in principe wel, maar ligt een beetje aan de switches of je netwerk het blijft doen als je je decoder uitzet (IGMP snooping). Of je doet als ik, de kabel uit de decoder trekken (weet dat ik switches moet gaan vervangen).
1 Ding over het hoofd gezien, KPN factureerd vooraf, Ziggo achteraf. Nu moet ik nog geld terug krijgen van Ziggo en geen idee of ze daar snel mee zijn.
Ook dank!
Ik weet niet precies welke decoder je bedoelt; de huidige Ziggo decoder (cisco met harde schijf) heeft natuurlijk een coax aansluiting; als je het KPN kastje bedoeld (die ik inmiddels heb ontvangen) zal ik checken hoe het zich in mijn (simpele) netwerk houd.

• TheJVH
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 23:54
Ik heb gisteren het vinkje "500/500 extra snelheid" aangezet in Mijn KPN, ik kom van een oude Telfort 200/200 glasvezel (geen GPON) waarbij ik al een jaar of 3 een eigen modem gebruik.

Sinds vandaag is de snelheid gekelderd naar 60mbit, maar ik lees ook dat ik misschien andere instellingen moet gaan gebruiken in m'n router (zoals hier staat: https://www.kpn.com/servi...nstellen-en-gebruiken.htm)? Andere tweakers met dezelfde config en ervaringen?

• Ozza
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 17-09 15:05
Vandaag een brief van KPN gekregen
ik kan van 500mbit naar 1mbit overstappen, bij betaling van 90 cent per maand extra.
indien ik hier voor kies en het wil terugstappen kan ik alleen nog naar 200mbit en niet meer naar 500mbit

500mbit is al ruim voldoende, maar voor 90 cent is dit een nobrainer?

https://www.kpn.com/sneller-internet/500-naar-1gb.htm

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 20:06

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Ozza schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:57:
[...]
ik kan van 500mbit naar 1mbit overstappen, bij betaling van 90 cent per maand extra.
Typo :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• La1974
indien ik hier voor kies en het wil terugstappen kan ik alleen nog naar 200mbit en niet meer naar 500mbit

Vraag je nu serieus of dit een no brainer is?

Ik vind het wel veel geld. 10,80 euro per jaar meer voor dubbele snelheid.

Ik zou het niet doen _O-

• Mr. Freeze
Als 500 ruim voldoende voor je is, kan je jezelf ook de vraag stellen of 200 of 100 niet iets voor je is? Maar goed, ik kan niet in je portemonnee kijken.

Forzarthon?

• TFHfony
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:57

TFHfony

Professional Weirdo

outlandos schreef op woensdag 8 september 2021 @ 23:29:
Hier ook een groot fan van de 7590. Er komt ook nog een nieuwe versie aan met WiFi 6. Dan ben je helemaal klaar voor de toekomst.
Ik zou overigens niet voor het huur model gaan. Ik heb de mijne gewoon zelf gekocht en de Experibox ligt hier gewoon nog in de doos, in de kast :)

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• outlandos
TFHfony schreef op donderdag 9 september 2021 @ 20:21:
[...]

Hier ook een groot fan van de 7590. Er komt ook nog een nieuwe versie aan met WiFi 6. Dan ben je helemaal klaar voor de toekomst.
Ik zou overigens niet voor het huur model gaan. Ik heb de mijne gewoon zelf gekocht en de Experibox ligt hier gewoon nog in de doos, in de kast :)
Weet je toevallig ook wanneer die uitkomt en welk typenummer die zal krijgen? Ik zie dat ze 7590 inmiddels ook alweer 4 jaar oud is.

• SledgehammerNL
outlandos schreef op donderdag 9 september 2021 @ 20:37:
[...]

Weet je toevallig ook wanneer die uitkomt en welk typenummer die zal krijgen? Ik zie dat ze 7590 inmiddels ook alweer 4 jaar oud is.
7590AX en hij is al uit.

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

outlandos schreef op donderdag 9 september 2021 @ 20:37:
[...]

pricewatch: AVM FRITZ!Box 7590 AX

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• outlandos
Beetje duur nog en ik heb ook nog geen enkel wifi 6 apparaat in huis. Denk dus dat ik eerst voor de 4040 ga en dan in een later stadium switch naar de 7590AX.

• Tweaker7334
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 22:06
Is het normaal dat je het volume van Dolby Surround Sound alleen kan veranderen met de afstandbediening van je TV? Het lijkt erop dat de Interactieve TV box het volume gewoon 100% doorgeeft, wat ik ook doe.

• mad-dog
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 22:46
Tweaker7334 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 23:55:
Is het normaal dat je het volume van Dolby Surround Sound alleen kan veranderen met de afstandbediening van je TV? Het lijkt erop dat de Interactieve TV box het volume gewoon 100% doorgeeft, wat ik ook doe.
De afstandsbediening stuurt ook alleen je TV aan met volume, niet de STB

• mad-dog
-

[Voor 98% gewijzigd door mad-dog op 10-09-2021 00:21]

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

outlandos schreef op donderdag 9 september 2021 @ 22:11:
[...]

Beetje duur nog en ik heb ook nog geen enkel wifi 6 apparaat in huis. Denk dus dat ik eerst voor de 4040 ga en dan in een later stadium switch naar de 7590AX.
Ik weet natuurlijk niet wat voor snelheid je kiest straks bij KPN, maar ik ben wel blijf met de ruim 700mbps die ik draadloos haal in mijn hele huis dankzij de 7590 (niet de AX) icm de Fritz!Repeater30000. Met de 4040 ga je dat niet halen. En ik denk dat je lang kan wachten tot de 7590AX zo goedkoop is, dat je de 4040 hebt terug verdiend.

• MeNTaL_TO
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:59

MeNTaL_TO

The future is not set

TFHfony schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 07:55:
[...]

Ik weet natuurlijk niet wat voor snelheid je kiest straks bij KPN, maar ik ben wel blijf met de ruim 700mbps die ik draadloos haal in mijn hele huis dankzij de 7590 (niet de AX) icm de Fritz!Repeater30000. Met de 4040 ga je dat niet halen. En ik denk dat je lang kan wachten tot de 7590AX zo goedkoop is, dat je de 4040 hebt terug verdiend.
Welke snelheden haalt de 4040 dan wel?
Want Wifi boeit me niet echt, dat regelen de Wifi supergevallen wel af (dus sowieso geen AX).
Ik mis alleen wel heel erg dat de Wifi superpunten geen bandsteering lijken te doen, devices blijven soms na switchen wel hangen op het 2.4 netwerk, na reconnecten wel weer 5 Ghz.

Maar then again, voor telefoons en tablets vind ik dat niet het grootste probleem.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The price of freedom is eternal vigilance

• outlandos
TFHfony schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 07:55:
[...]

De 4040 is maar 70 euro hè. En de 7590AX 300 bij Amazon.nl en 260 bij amazon.de :?

Sowieso is de 7590AX bijna nergens verkrijgbaar en reviews zijn er ook amper/niet.

• Mr. Freeze
MeNTaL_TO schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 09:20:
[...]

Want Wifi boeit me niet echt, dat regelen de Wifi supergevallen wel af (dus sowieso geen AX).
Ik mis alleen wel heel erg dat de Wifi superpunten geen bandsteering lijken te doen, devices blijven soms na switchen wel hangen op het 2.4 netwerk, na reconnecten wel weer 5 Ghz.

Maar then again, voor telefoons en tablets vind ik dat niet het grootste probleem.
Toen ik nog de 4040 gebruikte en ik deed een groot bestand verplaatsen naar mijn nas ging dat meestal zo rond de 40 MB/s. Maar die WiFi kaart in de laptop is nu niet echt de beste die er te koop is, gewoon een Intel die standaard in een HP elitebook zit.

Superpunten heb ik nooit gebruikt, die zijn van kpn? Maar ik ik wel 2 Mesh repeaters van Fritz, een 1200 en een 3000. Als ik met de Fritz WLAN app op de iPad door tuin en huis loop zie je mooi dat de iPad van het ene naar het andere punt “hopt”. Of bedoel je dat niet?

@outlandos …en soms komt ie op marktplaats ook nog wel eens voorbij voor 25€-60€, geweldige router voor die prijs. En mocht je in de toekomst nog een duurder model kopen van Fritz, dan kan de 4040 worden gebruikt als Mesh repeater als soort van tweede leven.

Bij een tweedehands Fritz, zoals ook een 7490 rekening houden met drie dingen. Heeft ie gigabit poorten, heeft hij AC WiFi en ondersteunt deze Mesh.

(En let op dat je geen Duits model koopt maar internationaal, maar dat telt ook voor een nieuwe)

[Voor 24% gewijzigd door Mr. Freeze op 10-09-2021 11:10]

Forzarthon?

• Tweaker7334
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 22:06
mad-dog schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 00:20:
[...]

De afstandsbediening stuurt ook alleen je TV aan met volume, niet de STB
Dat snap ik, maar met de afstandbediening van de Interactieve TV box kan ik het volume van de Dolby Surround stream niet veranderen. De Interactieve TV box laat het helemaal over aan mijn TV, is dat normaal?

• Barre73
Tweaker7334 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 11:02:
[...]

Dat snap ik, maar met de afstandsbediening van de Interactieve TV box kan ik het volume van de Dolby Surround stream niet veranderen. De Interactieve TV box laat het helemaal over aan mijn TV, is dat normaal?
ja, dat is normaal. De STB /TV box heeft geen eigen volume regeling.
Ik heb het geluid vanuit de decoder zowel via HDMI lopen naar de TV als via een optic kabeltje naar mijn soundbar. Het volume van de soundbar kan alleen bediend worden met zijn eigen afstandsbediening. Als ik de KPN AB gebruik bedien ik het volume van de TV en dan krijg je een dubbel geluid (niet handig).

Wat ik dan weer niet weet is of de AB van KPN te programmeren is om alleen je Dolby Surround systeem te bedienen. Maar ja, dan moet je die van de TV weer apart bedienen als je je Dolby systeem niet aan wilt hebben.

[Voor 39% gewijzigd door Barre73 op 10-09-2021 11:05]

• Sabes
  • Laatst online: 21-09 14:26
Barre73 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 11:03:
[...]

ja, dat is normaal. De STB /TV box heeft geen eigen volume regeling.
Ik heb het geluid vanuit de decoder zowel via HDMI lopen naar de TV als via een optic kabeltje naar mijn soundbar. Het volume van de soundbar kan alleen bediend worden met zijn eigen afstandsbediening. Als ik de KPN AB gebruik bedien ik het volume van de TV en dan krijg je een dubbel geluid (niet handig).

Wat ik dan weer niet weet is of de AB van KPN te programmeren is om alleen je Dolby Surround systeem te bedienen. Maar ja, dan moet je die van de TV weer apart bedienen als je je Dolby systeem niet aan wilt hebben.
Heb je de 5202 ontvanger en de bluetooth afstandsbediening (zwarte achterkant) dan kan je met de KPN afstandsbediening van bepaalde merken het volume van de soundbar/surroundset bedienen.

Ik heb dit zelf met een Philips soundbar die ik via optisch heb verbonden met mijn TV (geluid TV gebruik ik nooit)

Je kan dit vinden in het menu van de ontvanger bij het instellen van de afstandsbediening.

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

MeNTaL_TO schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 09:20:
[...]

Die Wifi Superpunten van KPN werken alleen maar lekker in combinatie met je Experiabox12. Als je gewoon goede seamless roaming & bandsteering wil hebben zou ik gewoon de investering in een compleet mesh systeem van AVM doen. Anders blijf je maar hannesen. Tenzij WiFi inderdaad niet zo belangrijk is.
De snelheid die de 4040 haalt weet ik niet, maar volgens reviews op pricewatch: AVM FRITZ!Box 4040 haalt hij de 300mbps niet. Met mijn 7590 ga ik ruim over de 700mbps met een simpel Intel kaartje icm mijn Acer laptop in de woonkamer, terwijl de 7590 in de meterkast staat.
outlandos schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 10:25:
[...]

De 4040 is maar 70 euro hè. En de 7590AX 300 bij Amazon.nl en 260 bij amazon.de :?

Sowieso is de 7590AX bijna nergens verkrijgbaar en reviews zijn er ook amper/niet.
Tja, dan zal je moeten wachten tot de 7590AX onder de 190 euro gezakt is om het rendabel te maken. Moet je denk ik nog even een paar jaar wachten. Of anders wellicht gewoon voor de normale 7590 gaan. Eer al je apparatuur WiFi 6 is zijn we toch wel weer een stukje verder. Maar de dubbele WiFi snelheid vind ik toch wel wat waard.

• outlandos
TFHfony schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 13:48:
[...]

Die Wifi Superpunten van KPN werken alleen maar lekker in combinatie met je Experiabox12. Als je gewoon goede seamless roaming & bandsteering wil hebben zou ik gewoon de investering in een compleet mesh systeem van AVM doen. Anders blijf je maar hannesen. Tenzij WiFi inderdaad niet zo belangrijk is.
De snelheid die de 4040 haalt weet ik niet, maar volgens reviews op pricewatch: AVM FRITZ!Box 4040 haalt hij de 300mbps niet. Met mijn 7590 ga ik ruim over de 700mbps met een simpel Intel kaartje icm mijn Acer laptop in de woonkamer, terwijl de 7590 in de meterkast staat.

[...]

Tja, dan zal je moeten wachten tot de 7590AX onder de 190 euro gezakt is om het rendabel te maken. Moet je denk ik nog even een paar jaar wachten. Of anders wellicht gewoon voor de normale 7590 gaan. Eer al je apparatuur WiFi 6 is zijn we toch wel weer een stukje verder. Maar de dubbele WiFi snelheid vind ik toch wel wat waard.
Je hebt wel een punt. Ik heb hem ook pas in februari nodig, dus ik hou gewoon de prijs van de 7590AX in de gaten en zodra hij op/onder de 260€ komt haal ik hem. Dan maar in één keer goed doen.

• Kasper
  • Laatst online: 17:49
Tijdje terug heb ik de beruchte update terug laten draaien, omdat meerdere apparaten niet meer functioneerden.

Kan het zijn dat kpn nu de update alsnog weer heeft uitgerold? Want ik kan vandaag plots precies al die zelfde apparaten niet meer benaderen.
Ook kom ik niet meer in de webinterface om de versie te bekijken. Mijn wachtwoord werkt niet meer..

EDIT: ik zit er weer in na meerdere reboots, versie is inderdaad weer geupdate naar; v5.00.52 build493-owl

EDIT2: na weer een reboot kan ik alle apparaten weer benaderen.
Ik ben bang dat mijn experia10a langzaamaan aan het overlijden is

[Voor 25% gewijzigd door Kasper op 11-09-2021 11:31]

• vandermark
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 21-09 14:56
Maandag is mijn glasvezel binnen aangesloten door KNPNetwerk. Woensdag kwam iemand van Solcon het binnen afmaken: Nokia kastje waarvandaan een LAN kabel naar mijn Fritzbox gaat. Solcon heeft me bericht dat de lijn vandaag is opgeleverd en klaar is.

Ik krijg de glasvezel echter niet werkend: Op het Nokia kastje blijft de lamp 'Alarm' rood branden. En lampje 'PON' blijft uit. Al stroom eraf, ook van de Fritzbox maar niks helpt. Morgen ga ik bellen met Solcon maar hebben jullie enig idee wat dit kan zijn.

Ik heb nu nog VDSL. In de Fritzbox 7560 heb ik Solcon (DSL) --> Solcon(glasvezel) omgezet bij de poging om glasvezel aan te krijgen, conform de handleiding van Solcon. Maar niets helpt/werkt.

Dit kastje heb ik gekregen van Solcon installatie medewerker. Daarna is de lijn pas opgeleverd:

[Voor 5% gewijzigd door vandermark op 10-09-2021 22:08]

STRAVA | Mijn trouwfotografie site | Panasonic 5kW J Monoblock

• Wildfire
  • Registratie: augustus 2000

Wildfire

Joy to the world!

vandermark schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 22:04:

[..]

Ik krijg de glasvezel echter niet werkend: Op het Nokia kastje blijft de lamp 'Alarm' rood branden. En lampje 'PON' blijft uit. Al stroom eraf, ook van de Fritzbox maar niks helpt. Morgen ga ik bellen met Solcon maar hebben jullie enig idee wat dit kan zijn.
Dan ben je niet (of compleet fout) gepatched in de PoP: je hebt letterlijk geen licht.

Systeemspecs | Mijn Marktplaats spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• glnk
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 02:16

Zojuist gedaan. Het is leuk maar eigenlijk overbodig. Bij dergelijke snelheid ben je heel vaak beperkt tot de source. Zelfs als je verschillende speedtests gebruikt schommelt het nogal in het resultaat van de download snelheid. De uploadsnelheid haal je wel bij elke speedtest strak ~940mbit. Overigens kan ik (nu nog) gewoon terug naar 500mbit.

Specs - iRacing Profiel - Pure Driving School - 4KUHD Checklist

• vandermark
Wildfire schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 22:16:
[...]

Dan ben je niet (of compleet fout) gepatched in de PoP: je hebt letterlijk geen licht.
Net met Solcon gebeld: Er komt nieuwe medewerkers via Guidion en die moet met KPN nog een activering uitvoeren schijnt het? Ik ben benieuwd...

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

vandermark schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 09:45:
[...]

Net met Solcon gebeld: Er komt nieuwe medewerkers via Guidion en die moet met KPN nog een activering uitvoeren schijnt het? Ik ben benieuwd...
Ja, dat kastje moet wel geactiveerd worden maar zonder licht gaat dat niet werken. Rood lampje betekent bijna altijd dat er gewoon geen signaal binnen komt, dan kunnen ze activeren wat ze willen maar dat gaat niet werken. Er moet dan toch echt iemand naar de PoP om alsnog jouw patch te zetten.

Grote kans dat jij dit weekend nog steeds geen werkende glasverbinding hebt helaas...

[Voor 13% gewijzigd door Wildfire op 11-09-2021 09:51]

• vandermark
Wildfire schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 09:47:
[...]

Ja, dat kastje moet wel geactiveerd worden maar zonder licht gaat dat niet werken. Rood lampje betekent bijna altijd dat er gewoon geen signaal binnen komt, dan kunnen ze activeren wat ze willen maar dat gaat niet werken.
Ja, daar ben ik ook bang voor... Maar blijkbaar willen ze eerst e.e.a. proberen. Maandag ging het ook beetje raar met de KPNnetwerk monteur die de kabel aansloot:
(1) Sloot kabel aan op kastje, ging bellen met collega om controlemeting te doen en baalde omdat het niet werkte, schold een beetje.
(2) Ik vragen wat er was --> las 'gebroken' moest kabel opnieuw 'lassen'?
(3) Daarna was hij klaar zonder dat hij opnieuw had gebeld voor controle. Had zelf meting gedaan en nu was het nagenoeg '0' en goed. Toen het fout was werd er 2 dB gemeten of zoiets.

Achteraf bekruipt me gevoel dat hier wellicht al niet iets goed is gegaan...

Edit: In de solcon omgeving zie ik al wel dat ik een Ipv4 en Ipv6 IP adres toegewezen heb gekregen voor de glasvezelverbinding. Raar hoor...

[Voor 6% gewijzigd door vandermark op 11-09-2021 10:31]

• Sjowhan
Vrijdagochtend de glasvezel en TV opgeleverd gekregen. Afspraak om 10uur voor de monteur werd niet gehaald, rond kwart voor 12 kwam hij binnen.
Bleek een grote interne storing aan de systemen bij KPN te zijn waardoor alle monteurs die ingepland waren, geen opleveringen konden uitvoeren.
Uiteindelijk is de monteur 30-45 minuten bezig geweest; ik had de avond ervoor alvast de KPNBox (neem aan dat dit de Experia is) en de Arris 5212 uit de doos gehaald en zo goed als aangesloten, waardoor de monteur in 1 stuk door kan.
De mail van KPN gaf aan dat hij wel 1-2 uur bezig was, maar zelfs de monteur gaf aan dat dit wel erg ruim was.
Snelheid is prima, ik had zelfs ook wel de 500 variant willen hebben (snel genoeg) maar het was of 200 of 1000, achja.
Nu kijken welke mogelijkheden de Box heeft, TV is prima maar zie/merk wel (klein) verschil met Ziggo; wat mij opviel is dat in de settings van de Arris ook UHD mogelijk was terwijl ik dit niet opgegeven had tijdens mijn bestelling; ik denk/vermoed dat dit per abonnement gekoppeld wordt? (sowieso geen UHD TV in huis, mijn Samsung UE40ES6530 doet het nog prima).

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Sjowhan schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 11:44:
Vrijdagochtend de glasvezel en TV opgeleverd gekregen. Afspraak om 10uur voor de monteur werd niet gehaald, rond kwart voor 12 kwam hij binnen.
Bleek een grote interne storing aan de systemen bij KPN te zijn waardoor alle monteurs die ingepland waren, geen opleveringen konden uitvoeren.
Dat was het probleem niet, de planning lag eruit dus niemand wist wie waar naar toe moest... :P
De mail van KPN gaf aan dat hij wel 1-2 uur bezig was, maar zelfs de monteur gaf aan dat dit wel erg ruim was.
De hoeveelheid benodigde tijd hangt van veel dingen af. Als iemand bijvoorbeeld 3x TV heeft gaat er meer tijd zitten in het trekken van kabels, als iemand de wifi versterkers wil gaat daar ook weer meer tijd in zitten om deze te installeren. Soms zijn er ook andere zaken waardoor je echt de tijd nodig hebt, zo ben ik gisteren een half uur zoet geweest met een klant om de invoerkabel (was nog koper daar) te vinden. :P
Wat mij opviel is dat in de settings van de Arris ook UHD mogelijk was terwijl ik dit niet opgegeven had tijdens mijn bestelling; ik denk/vermoed dat dit per abonnement gekoppeld wordt?
Dat staat los van het wel of niet hebben van het 4K zenderpakket. De 4K ontvanger kan gewoon 4K aan dus die optie voor output is er altijd. Je hebt enkel geen 4K zenders in je pakket zitten.

[Voor 5% gewijzigd door Wildfire op 11-09-2021 12:08]

• Barre73
Wildfire schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 12:04:

Dat staat los van het wel of niet hebben van het 4K zenderpakket. De 4K ontvanger kan gewoon 4K aan dus die optie voor output is er altijd. Je hebt enkel geen 4K zenders in je pakket zitten.
4K output voor Netflix kan daardoor ook en bij het afgelopen EK bijvoorbeeld mocht iedereen met deze decoder dat in 4K kijken.
Dus je hebt niet (altijd) 4K zenders nodig in je abonnement.

• La1974
Sjowhan schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 11:44:
Uiteindelijk is de monteur 30-45 minuten bezig geweest; ik had de avond ervoor alvast de KPNBox (neem aan dat dit de Experia is) en de Arris 5212 uit de doos gehaald en zo goed als aangesloten, waardoor de monteur in 1 stuk door kan.
Snelheid is prima, ik had zelfs ook wel de 500 variant willen hebben (snel genoeg) maar het was of 200 of 1000, achja.
Nu kijken welke mogelijkheden de Box heeft, TV is prima maar zie/merk wel (klein) verschil met Ziggo; wat mij opviel is dat in de settings van de Arris ook UHD mogelijk was terwijl ik dit niet opgegeven had tijdens mijn bestelling; ik denk/vermoed dat dit per abonnement gekoppeld wordt? (sowieso geen UHD TV in huis, mijn Samsung UE40ES6530 doet het nog prima).
Vanaf kanaal 661 heb je alle standaard HD kanalen maar dan in de 'glas-variant'. Deze hebben een hogere bitrate dan de kanalen vanaf 1. Dat zou dan een betere kwaliteit moeten geven dan Ziggo.

• NY_Giant
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 01:50
Het blijft alleen wel belachelijk dat KPN die 'HD Glas'-zenders bij glasvezelklanten niet gewoon vooraan in de zenderlijst weet te plaatsen. Het is inmiddels 2021 en nog stééds moet je naar kanaal 661 schakelen. Níemand kijkt liever naar mindere beeldkwaliteit als er ook een beter alternatief beschikbaar is. Maar dan moeten die zenders wel gewoon op 1 te staan. Een favorietenlijst lost dit helaas ook niet goed op.

Canal Digitaal heeft jarenlang met verschillende zenderlijsten gewerkt voor klanten met een ouderwetse SD-ontvanger of een nieuwere HD-ontvanger. Dat was een prima oplossing. KPN is ook vast in staat te regelen dat HD Glas bij glasvezelklanten vooraan komt te staan. Voor een provider van dit kaliber is het lachwekkend dat dit nog steeds een issue is.

• Soundwork
NY_Giant schreef op zondag 12 september 2021 @ 12:29:
Het blijft alleen wel belachelijk dat KPN die 'HD Glas'-zenders bij glasvezelklanten niet gewoon vooraan in de zenderlijst weet te plaatsen. Het is inmiddels 2021 en nog stééds moet je naar kanaal 661 schakelen. Níemand kijkt liever naar mindere beeldkwaliteit als er ook een beter alternatief beschikbaar is. Maar dan moeten die zenders wel gewoon op 1 te staan. Een favorietenlijst lost dit helaas ook niet goed op.
Klopt, dat is ook belachelijk. Ook het feit dat men niet meer zenders in "HD glas kwaliteit" wil gaan doorgeven is een doorn in het oog. Het KPN forum staat er ook vol mee, KPN geeft gewoon stellig de reactie "we zijn het binnenkort niet van plan het aan te gaan passen of uit te breiden".

Omdat KPN iTV via mijn EdgeRouter 4 is aangesloten kan ik dus mooi zien wat de bandbreedte is per kanaal.
De "HD glas" zenders worden in 12,1 Mbps doorgeven, de reguliere HD kanalen in 7,1 Mbps. Ik heb ook nog Ziggo aangesloten, en ik kan het verschil tussen Eurosport 1 HD echt goed zien. Bij KPN is deze echt minder. Nu moet ik wel zeggen dat Ziggo voor de meeste HD kanalen variabele bitrate gebruikt en KPN gebruikt vaste bitrates.

• NY_Giant
@Soundwork Helemaal mee eens, het blijft voor mij onbegrijpelijk. Leuk dat je klanten probeert binnen te halen met een goede ontvanger, een aardige app en uitgebreide terugkijkmogelijkheden, maar de basis is (op tv-gebied) gewoon niet in orde.

Wat is er logischer dan de HD Glas-zenders bij glasvezelklanten gewoon vooraan te zetten? En het aantal HD Glas-zenders mag inderdaad ook absoluut nog omhoog.

Er zijn op de alternatieve glasvezelnetwerken kleine providers actief die dit gewoon beter voor elkaar hebben dan KPN. Die bieden wellicht niet de perfect gelikte ontvanger en oneindige terugkijkmogelijkheden van KPN, maar wél een beeldkwaliteit die passend is voor glasvezel (15 Mbps voor de belangrijkste zenders). En bovendien vooraan in de zenderlijst. Die hebben de basis eigenlijk gewoon beter op orde dan KPN.

• Miki
  • Laatst online: 22:55
Ik ben inhoudelijk niet ingevoerd dus als iemand meer kennis heeft corrigeer me aub maar ik vermoed dat vanwege de multicast opzet voor alle tv aansluitingen hetzelfde signaal gebruiken. Dus de adsl, vdsl en glas klanten krijgen hetzelfde signaal en op basis van zenderpakketten worden eventueel de glas zenders toegevoegd.
Als ze meerdere multicast signalen gaan gebruiken wordt het een financieel plaatje omdat ze meer capaciteit moeten neerzetten en eveneens complexer maken.

Met unicast signaal, zoals NLZIET gebruikt, kun je binnen de stream opschalen in kwaliteit maar dat vergt nog meer capaciteit van het netwerk, met name voor het live kijken. In plaats van 1 signaal de wijk in sturen wordt er namelijk voor iedere kijker een aparte verbinding opgezet.

Samsung QE55Q9F 2018 | APsystems 14x315Wp - ZW |  MacBook Pro 13" 2017 |  MacBook Air 13" 2017 I  iPad 2018 |  iPhone 12 |  TV 4K |  AirPods

• Mr. Freeze
NY_Giant schreef op zondag 12 september 2021 @ 13:09:
@Soundwork Helemaal mee eens, het blijft voor mij onbegrijpelijk. Leuk dat je klanten probeert binnen te halen met een goede ontvanger, een aardige app en uitgebreide terugkijkmogelijkheden, maar de basis is (op tv-gebied) gewoon niet in orde.

Wat is er logischer dan de HD Glas-zenders bij glasvezelklanten gewoon vooraan te zetten? En het aantal HD Glas-zenders mag inderdaad ook absoluut nog omhoog.

Er zijn op de alternatieve glasvezelnetwerken kleine providers actief die dit gewoon beter voor elkaar hebben dan KPN. Die bieden wellicht niet de perfect gelikte ontvanger en oneindige terugkijkmogelijkheden van KPN, maar wél een beeldkwaliteit die passend is voor glasvezel (15 Mbps voor de belangrijkste zenders). En bovendien vooraan in de zenderlijst. Die hebben de basis eigenlijk gewoon beter op orde dan KPN.
De volgorde veranderen zou ook gevolgen hebben voor de adsl aansluitingen, voor hen zijn de glaszenders niet te bekijken.

Forzarthon?

• NY_Giant
Mr. Freeze schreef op zondag 12 september 2021 @ 13:41:
[...]

De volgorde veranderen zou ook gevolgen hebben voor de adsl aansluitingen, voor hen zijn de glaszenders niet te bekijken.
Daar moet diep in de 21e eeuw toch ongetwijfeld een oplossing voor mogelijk zijn?

De reguliere HD-zenders kwamen ook niet bij iedereen tegelijkertijd 'op 1' te staan. Dus kennelijk zijn verschillen wél mogelijk. Bovendien zijn er nu nog steeds KPN-klanten die hun zenders louter in SD (en dus niet in HD) ontvangen: hier en hier. Blijkbaar zijn afwijkingen in de zenderlijst of in SD vs HD dus niet per definitie onmogelijk.

Dan is er voor de glasvezelklanten vast ook wel iets te regelen. Hoogste tijd dus voor KPN om die steeds groter wordende groep netjes te voorzien van HD Glas op 1.

[Voor 12% gewijzigd door NY_Giant op 12-09-2021 14:13]

• Mr. Freeze
NY_Giant schreef op zondag 12 september 2021 @ 14:09:
[...]

Daar moet diep in de 21e eeuw toch ongetwijfeld een oplossing voor mogelijk zijn?

De reguliere HD-zenders kwamen ook niet bij iedereen tegelijkertijd 'op 1' te staan. Dus kennelijk zijn verschillen wél mogelijk. Bovendien zijn er nu nog steeds KPN-klanten die hun zenders louter in SD (en dus niet in HD) ontvangen: cybermaus in "[KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie". Blijkbaar zijn afwijkingen in de zenderlijst of in SD vs HD dus niet per definitie onmogelijk.

Dan is er voor de glasvezelklanten vast ook wel iets te regelen. Hoogste tijd dus voor KPN om die steeds groter wordende groep netjes te voorzien van HD Glas op 1.
Begrijp me niet verkeerd hoor, ben helemaal voor eigen ingedeelde voorkeurzenders.

Forzarthon?

• SledgehammerNL
@Soundwork

Welke dan?

• Bigs
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online

Dat HD Glas is een dingetje maar eerlijk gezegd zie ik het verschil nauwelijks en ik ben nogal iemand die er op let. Dus vind het persoonlijk niet zo boeiend.

Verder loopt het TV platform van KPN mijlenver voor op alles wat de concurrentie aanbiedt (en ik heb veel concurrenten gezien) en is het de enige partij die een waardig alternatief is voor Ziggo is. Simpele dingen als: snel zappen, Netflix op 200, en goede integratie met TV/versterker (via ab of CRC): er is er geen een die alle drie biedt.

• NY_Giant
@SledgehammerNL Breedband Helmond bijvoorbeeld. Of Multifiber. Die zijn qua mogelijkheden overigens zeker niet perfect, maar qua bitrate gaan ze wel richting de 15 Mbit. En dat is terug te zien in de beeldkwaliteit. Zo zijn er waarschijnlijk nog wel een aantal kleinere providers.

@Bigs Absoluut waar. Maar als je dan toch HD Glas-zenders aanbiedt, zet ze dan ook gewoon vooraan bij glasvezelklanten. De 7 Mbit van de reguliere HD-kanalen is voor glasvezel echt aan de zeer magere kant. Als je die een-op-een vergelijkt met de belangrijkste HD-kanalen van Ziggo is het kwaliteitsverschil duidelijk aanwezig.

• SledgehammerNL
[quote]NY_Giant schreef op zondag 12 september 2021 @ 20:34:
@SledgehammerNL Breedband Helmond bijvoorbeeld. Of Multifiber. Die zijn qua mogelijkheden overigens zeker niet perfect, maar qua bitrate gaan ze wel richting de 15 Mbit. En dat is terug te zien in de beeldkwaliteit. Zo zijn er waarschijnlijk nog wel een aantal kleinere providers.[quote]

Beiden niet leverbaar in 040 maar toch bedankt voor je reactie.

• Sjowhan
La1974 schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 19:08:
[...]

Vanaf kanaal 661 heb je alle standaard HD kanalen maar dan in de 'glas-variant'. Deze hebben een hogere bitrate dan de kanalen vanaf 1. Dat zou dan een betere kwaliteit moeten geven dan Ziggo.
Dat wist ik niet, onlogisch wat mij betreft maar ik ga dit zeker een keer testen; het viel mij wel op dat de EPG geen "HD" achter het kanaal had staan, wat dus ook wel te verklaren is/was.
Ik neem aan dat het terugkijken via de 661+ kanalen ook gewoon kan (dit is veel gebruiksvriendelijker dan dat ik nu doe op mijn hd recorder, haha).

• Muis666
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 21:49
Sjowhan schreef op maandag 13 september 2021 @ 13:47:
[...]

Dat wist ik niet, onlogisch wat mij betreft maar ik ga dit zeker een keer testen; het viel mij wel op dat de EPG geen "HD" achter het kanaal had staan, wat dus ook wel te verklaren is/was.
Ik neem aan dat het terugkijken via de 661+ kanalen ook gewoon kan (dit is veel gebruiksvriendelijker dan dat ik nu doe op mijn hd recorder, haha).
Terugkijken heeft zijn beperkingen. Niet alle programma's zijn terug te kijken en op de commerciele zenders heb je geen mogelijkheid om stukken te skippen. Een opgenomen programma heeft deze beperking niet.

• La1974
Sjowhan schreef op maandag 13 september 2021 @ 13:47:
[...]

Ze zijn beiden HD (bijv. 1 en 661) alleen de bitrate vaan 661 (glas) is hoger.

Voor wat betreft het terugkijken, zie de reactie hierboven.

Voor de publieke zenders werkt het perfect (tot 7 dagen terug). Voor de commerciële zenders een ramp (niet spoelen).

• Barre73
La1974 schreef op maandag 13 september 2021 @ 14:44:
[...]

Voor de publieke zenders werkt het perfect (tot 7 dagen terug). Voor de commerciële zenders een ramp (niet spoelen).
Nou, nou.. Overdrijven is ook een kunst. Nee, je mag de reclames niet doorspoelen op de commerciële zenders. maar het is bedoeld om programma's terug te kijken die je hebt gemist. Als je ze niet had gemist had je ook gewoon de reclames moeten kijken. En daarbij zorgen die reclames ervoor dat je überhaupt die programma's kan zien.

Functioneel gezien werkt het prima. Er is ontzettend veel terug te kijken, ook op de niet nederlandse zenders. Maar er zijn inderdaad wel een paar programma's die vanuit rechtenkwesties niet terug gekeken mogen worden.

• Quakie
  • Laatst online: 23:36

Quakie

quakelen

Ik kijk niet zoveel televisie en als ik het kijk dan is vaak via kijk terug.
Ik zal een van de weinige zijn die iTV app van kpn gebruik ipv kastje. Mijn zoontje gebruikt kastje en als je dan erna gelijk tv op huiskamer gaat kijken zie je dat kwaliteit stuk minder is. Na wat minuten valt het ons niet meer op. Goed als ik elke avond televisie zou kijken was dit geen oplossing. Al diverse keren nlziet aangewezen maar mijn vrouw wilt discovery en tlc zien (als ze drie x per maand kijkt is het veel 🙈).
Ik ben dus blij met de app behalve bug dat ik continue kinderslot eraf moet halen terwijl het uit staat.

Ik teken nergens meer voor

• NY_Giant
La1974 schreef op maandag 13 september 2021 @ 14:44:
[...]

Bij Ziggo is het bij de zenders van RTL en SBS/Talpa inmiddels wel mogelijk om tussen de reclames door vooruit te spoelen. Alleen de reclameblokken zelf zijn niet vooruit te spoelen. Dat is in ieder geval al een flinke vooruitgang. Wellicht komt KPN daar ook nog een keer mee.

De meeste andere commerciële zenders die niet onder RTL of Talpa vallen, kan ik bij Ziggo zonder beperking vooruitspoelen.

• Soundwork
SledgehammerNL schreef op zondag 12 september 2021 @ 21:15:
[quote]NY_Giant schreef op zondag 12 september 2021 @ 20:34:
@SledgehammerNL Breedband Helmond bijvoorbeeld. Of Multifiber. Die zijn qua mogelijkheden overigens zeker niet perfect, maar qua bitrate gaan ze wel richting de 15 Mbit. En dat is terug te zien in de beeldkwaliteit. Zo zijn er waarschijnlijk nog wel een aantal kleinere providers.[quote]

Beiden niet leverbaar in 040 maar toch bedankt voor je reactie.
Hier in 033 ook niet ;)
Ach ja, er zullen vast wel kleinere concurrenten zijn waarbij de IPTV streams beter zijn, maar zoals al gezegd: KPN doet het vergeleken met de andere landelijk verkrijgbare providers zeker niet heel slecht.

• Barre73
Quakie schreef op maandag 13 september 2021 @ 16:07:
Ik zal een van de weinige zijn die iTV app van kpn gebruik ipv kastje. Mijn zoontje gebruikt kastje en als je dan erna gelijk tv op huiskamer gaat kijken zie je dat kwaliteit stuk minder is. Na wat minuten valt het ons niet meer op. Goed als ik elke avond televisie zou kijken was dit geen oplossing. Al diverse keren nlziet aangewezen maar mijn vrouw wilt discovery en tlc zien (als ze drie x per maand kijkt is het veel 🙈).
Ik ben dus blij met de app behalve bug dat ik continue kinderslot eraf moet halen terwijl het uit staat.
Zeg je nu dat ITV via de decoder slechter is dan op de app? Of lees ik het nou verkeerd?

• mad-dog
Quakie schreef op maandag 13 september 2021 @ 16:07:
2 mogelijkheden als oplossing:

1. Bezoek een opticien
2. Koop een nieuwe TV

• Rallye
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 21-09 14:41
Nog een vreemde KPN-kronkel: in HD-Glas opgenomen programma’s kun je niet terugkijken via de app. Ook niet programmeren…..

• La1974
Barre73 schreef op maandag 13 september 2021 @ 15:39:
[...]

Nou, nou.. Overdrijven is ook een kunst. Nee, je mag de reclames niet doorspoelen op de commerciële zenders. maar het is bedoeld om programma's terug te kijken die je hebt gemist. Als je ze niet had gemist had je ook gewoon de reclames moeten kijken. En daarbij zorgen die reclames ervoor dat je überhaupt die programma's kan zien.

Functioneel gezien werkt het prima. Er is ontzettend veel terug te kijken, ook op de niet nederlandse zenders. Maar er zijn inderdaad wel een paar programma's die vanuit rechtenkwesties niet terug gekeken mogen worden.
Moet je eens een voetbalwedstrijd willen terugkijken. Zit je verplicht vast aan een uur voorbeschouwing.

Nu kijk ik gelukkig zelden tot nooit iets van de commerciëlen (mede door die restricties). Maar ik vind het heel irritant dat je niet kan spoelen ook niet in de delen tussen de reclames. Lees net dat dat bij Ziggo wel kan. Is dus een KPN dingetje blijkbaar.

Jij kan het overdrijven vinden, ik vind het een ramp. Ieder zijn ding.

[Voor 3% gewijzigd door La1974 op 13-09-2021 18:15]

• krakendmodem
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 19:55
mad-dog schreef op maandag 13 september 2021 @ 17:58:
[...]

2 mogelijkheden als oplossing:

1. Bezoek een opticien
2. Koop een nieuwe TV
3. Stel de HD ontvanger in op Automatisch of 1080p50 :P

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
La1974 schreef op maandag 13 september 2021 @ 18:13:
[...]
Nu kijk ik gelukkig zelden tot nooit iets van de commerciëlen (mede door die restricties). Maar ik vind het heel irritant dat je niet kan spoelen ook niet in de delen tussen de reclames. Lees net dat dat bij Ziggo wel kan. Is dus een KPN dingetje blijkbaar.
Dit is alleen voor terugkijken zonder opname toch?

Als je moet betalen voor opnames en daarna [impliciet, omdat het hele platform een walled garden is] via DRM wordt afgedwongen dat je niet kan doorspoelen zou dat bij mij een heel vieze smaak geven.

• Rallye
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 21-09 14:41
Bij opnames kun je ook reclames doorspoelen.

• Quakie
  • Laatst online: 23:36

Quakie

quakelen

Barre73 schreef op maandag 13 september 2021 @ 17:56:
[...]

Zeg je nu dat ITV via de decoder slechter is dan op de app? Of lees ik het nou verkeerd?
Andersom, kastje staat bij mijn zoon en super strak beeld. Via app kijk ik televisie in de huiskamer omdat ik kastjes zat ben en omdat app niet beschikbaar is op oudere televisie bij mijn zoon.
Het verschil is groot, maar als ik dan weer even in de woonkamer televisie kijk valt het me niet meer zo op. Ik zit op 4,5 meter afstand ofzo. Alleen voetbal wedstrijden vind ik het enorm opvallen. Zoals gezegd kijk ik niet zoveel televisie.. als je dagelijks uren kijkt kan ik me wel voorstellen dat je glas kanalen wilt zien. Geen idee wat de internet streams qua kwaliteit zijn vs hd glas.

[Voor 9% gewijzigd door Quakie op 14-09-2021 08:55]

Ik teken nergens meer voor

• EnigmA-X
EnigmA-X schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 16:42:
[...]

Ik ga over precies een week over (is de planning) en heb nu een Mikrotik CCR die rechtstreeks op glas hangt via een patchcover. Ik denk niet dat ze die willen laten zitten, want dan kan het experia kastje niet meer aangesloten worden. Misschien bouw ik het zelf wel weer terug, moet ik nog even bekijken, anders maar weer gewoon via een sftp -kabeltje via de NT weer terug naar glas.

Als ik er aan denk, laat ik nog wel wat plaatjes zien ;)
@EAI vandaag was dan de dag, ik zou nog even laten weten hoe het gegaan is.

Mijn overstap naar KPN (vanuit een KPN WBA netwerk) in a nutshell:
  • vannacht om 3:05,15 werd de pppoe gedisconnect
  • binnen een minuut kwam de pppoe weer up, nu verbonden aan KPN
  • rond 9:00 belde de monteur aan
  • de patchcover kon gewoon blijven zitten, dus mijn mikrotik blijft gewoon direct op glas aangesloten
  • rond 9:01 stond de monteur weer buiten, nadat ik bevestigd had dat alles goed werkte (900+/900+) speedtests

• Soundwork
EnigmA-X schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 16:01:
[...]

@EAI vandaag was dan de dag, ik zou nog even laten weten hoe het gegaan is.

Mijn overstap naar KPN (vanuit een KPN WBA netwerk) in a nutshell:
  • vannacht om 3:05,15 werd de pppoe gedisconnect
  • binnen een minuut kwam de pppoe weer up, nu verbonden aan KPN
  • rond 9:00 belde de monteur aan
  • de patchcover kon gewoon blijven zitten, dus mijn mikrotik blijft gewoon direct op glas aangesloten
  • rond 9:01 stond de monteur weer buiten, nadat ik bevestigd had dat alles goed werkte (900+/900+) speedtests
Ben je gemigreerd qua poort op de DSLAM? Van 100 Mbps (EoF) naar 1 Gbps (GoF)?

• EnigmA-X
Soundwork schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 17:30:
[...]

Ben je gemigreerd qua poort op de DSLAM? Van 100 Mbps (EoF) naar 1 Gbps (GoF)?
Nee, niet eens :)

• Soundwork
Wat is er dan gemigreerd? Telfort naar KPN?

• EnigmA-X
Soundwork schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 17:32:
[...]

Wat is er dan gemigreerd? Telfort naar KPN?
Gevoeliger, van "de opvolger van XS4ALL" terug naar KPN :)

• Soundwork
EnigmA-X schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 17:33:
[...]

Aha, dus de monteur deed niet moeilijk over het feit dat hun NT niet op de FTU zat?

• EnigmA-X
Soundwork schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 17:34:
[...]

Aha, dus de monteur deed niet moeilijk over het feit dat hun NT niet op de FTU zat?
Nee, superaardige kerel. In zijn rapportje heeft hij opgeschreven dat ik alles zelf al had aangesloten, dat ik ook zelf wifi had en dat hij dat dus niet kon testen en hij heeft mijn speedtest snelheden vermeldt. Dat was het dan weer. Hij stond letterlijk met een paar minuten weer buiten. :)

• Soundwork
EnigmA-X schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 17:43:
[...]

Nee, superaardige kerel. In zijn rapportje heeft hij opgeschreven dat ik alles zelf al had aangesloten, dat ik ook zelf wifi had en dat hij dat dus niet kon testen en hij heeft mijn speedtest snelheden vermeldt. Dat was het dan weer. Hij stond letterlijk met een paar minuten weer buiten. :)
Mooi :) .
Dat is niet de "standaard situatie"......

• SledgehammerNL
EnigmA-X schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 17:33:
[...]

En waarom weer weg bij Vrijheid?

• Barre73
Quakie schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 08:53:
[...]

Andersom, kastje staat bij mijn zoon en super strak beeld. Via app kijk ik televisie in de huiskamer omdat ik kastjes zat ben en omdat app niet beschikbaar is op oudere televisie bij mijn zoon.
Het verschil is groot, maar als ik dan weer even in de woonkamer televisie kijk valt het me niet meer zo op. Ik zit op 4,5 meter afstand ofzo. Alleen voetbal wedstrijden vind ik het enorm opvallen. Zoals gezegd kijk ik niet zoveel televisie.. als je dagelijks uren kijkt kan ik me wel voorstellen dat je glas kanalen wilt zien. Geen idee wat de internet streams qua kwaliteit zijn vs hd glas.
Aha. Dan snap ik het. Zo hoor ik het eigenlijk altijd.
Pagina: 1 ... 49 50 51 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee