Muis666 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 17:05:
Elke NT die 200 mbit aan kan, kan ook 1 gbit aan. Volgens mij is dit gewoon een standaard bericht dat KPN altijd verstuurt. Als je in het forum zoekt zie je meerdere mensen die dat ook hadden ontvangen en waar niets is gebeurd.
In theorie: ja, in de praktijk: nee. Toen ik via onsbrabantnet, via xs4all, weer bij een andere ISP terecht kwam kreeg mijn NT kuren. Nee, dat heeft niets met de ISP te maken, maar wel met het feit dat er inmiddels plekken in Nederland zijn waar al heeuwl lang FTTH ligt.
Ik had een of andere antieke NT van ZXE die kuren begon te geven toen ik van een 200Mbps naar een 500Mbps aansluiting ging. Dat heeft behoorlijk wat moeite gekost om te pinpointen (lees: dagenlang wiresharken), met meerdere modems, contact aan de kant waar ppoe geterminate werd, ISP erbij, zelfs nog een extra moden toegezonden gekregen etc. Uiteindelijk uitgeplozen en opgelost.
Uiteindelijk bleek de NT de boosdoener. Maarja, die was ook gewoon oud, mogelijk 10-15 jaar oud zelfs. Voor een ISP is het makkelijk om even een monteur langs te sturen om te schouwen en te testen. Zoiets dat ze bij een autogarage je auto ook even nakijken en zorgen dat je tussen de beurten geen problemen krijgt: preventief vervangen.
De oplossing uit mijn eerdere verhaal was het plaatsen van een patchcover en de mikrotik rechtstreeks op glas inprikken. Dat is prima (voor mij), maar KPN levert een experiabox 12. Van mij hoeft er geen NT geplaatst te worden, de patchcover zit daar prima. Hopelijk kan die experiabox dus lekker stofhappen in de berging op zolder
Volgende week weet ik meer