mrbootster schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 07:31:
Is glasvezel internet (via KPN of andere) echt stabieler dan kabel internet van andere providers?
Mijn vriendin en ik hebben tijdens videobellen vaak (dagelijks) haperingen en we weten niet goed hoe dat komt. Ligt misschien aan de MS cloud, misschien aan interferentie door andere WiFi kanalen, of misschien aan haperingen in het Ziggo netwerk (huidige provider)
We gaan verhuizen en dat is een mooie gelegenheid om te kijken of we een beter abonnement kunnen krijgen. Valt me op dat providers vooral schermen met hoge snelheden maar dat er weinig wordt gezegd over stabiliteit of betrouwbaarheid. 50/100mbit up en down is al meer dan genoeg voor ons, terwijl ik betrouwbaarheid en een goede klantenservice veel belangrijker vind.
Het is moeilijk te bepalen. Maar over het algemeen is een netwerk waarbij de deel factor hoog is kwetsbaarder voor glitches.
Vergeet ook niet om te investeren in een goed WiFi netwerk. Bijvoorbeeld van UniFi, loopt een topic over. Dan kan de WiFi van de provider uit en heb je zelf top apparatuur en een deel uitgesloten.
In elk netwerk zit een deelfactor ander is een netwerk onbetaalbaar. Vaak vanaf de POP/centrale wijk kast ga je gebundeld naar het core netwerk. Een aantal 100Mbps klanten gaan via een 10G link naar de core.
Op lokaal niveau kan er ook nog een deelfactor aanwezig zijn. Zoals bij Ziggo waar alle coax modem “aan elkaar geknoopt” zijn. Dit zijn zo’n 300 modems in een wijk die allemaal om de beurt mogen zenden.
Bij nieuwe glasvezel technieken is deze deelfactor 32 modems of hoger. 48/96(?) alsnog fors lager dan bij een coax netwerk.
Ik ben zelf van Ziggo overgestapt naar de ouderwetse telefoon lijn 100/30. Die geeft voor voor mij minder haperingen door de lagere deelfactor dan bij Ziggo. Bij mij was het heel specifiek de upload van mijn wijk zit overdag vol bij Ziggo. Niemand haalt zijn 30 Mbps. En Ziggo sluit de cases af omdat ze er niets aan kunnen of willen doen.
Het Ziggo netwerk kan een knelpunt als er veel gevideobelt wordt. De upload in coax DOCSIS is heel beperkt voor een hele wijk. Dat is zo bepaald door de techniek standard. Voor de corona thuiswerk periode schaalde een DOCSIS netwerk prima. Een hele andere load karakteristiek geplot op tijd en verkeersrichting. Ziggo heeft nog wat troefkaarten met DOCSIS 3.1, wat meer upload kan bieden. En het verwijderen van analoge radio etc. Allemaal lang lopende projecten die nog geruime tijd kunnen duren.
Dus ik zou twee dingen doen. Zelf een goed dekkend WiFi netwerk aanleggen en een andere provider dan Ziggo proberen. KPN heeft maand abonnementen, prima om te testen.