Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 47 ... 188 Laatste
Acties:

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:43

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Volgende week stap ik gedwongen over van XS4ALL naar KPN. En moet ik dus de fritzbox inleveren. Nu wil ik een eigen fritzbox halen maar zoek er 1 waar de glaskabel direct in gestoken kan worden. Is er iemand hoer die weet welk model goed werkt waar dit mee kan?

Ik woon in een nieuwbouwwijk en de glasvezel ligt net een jaartje onder de grond. Aan de muur hangt de ZTE ZXHN F3100 welke over een TK01 is geschoven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2huwi7ZR7VtV-10Vd2XSNHral3k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J5YRziKU8Fi90r71GyA77UoF.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit dan GPON of AON?

[ Voor 63% gewijzigd door Tylen op 05-08-2021 19:35 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:10
Tylen schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 18:55:
Volgende week stap ik gedwongen over van XS4ALL naar KPN. En moet ik dus de fritzbox inleveren. Nu wil ik een eigen fritzbox halen maar zoek er 1 waar de glaskabel direct in gestoken kan worden. Is er iemand hoer die weet welk model goed werkt waar dit mee kan?

Ik woon in een nieuwbouwwijk en de glasvezel ligt net een jaartje onder de grond. Zou dan de 5530 AON Moeten werken??
Hoezo gedwongen? Door wie?

• Tylen

Tylen

Xs4all stopt met ipv4 subnet dus moet terug naar kpn en dan via een andere weg een extra ipv4 subnet aanvragen. Maar dat was de vraag niet ;)

• mad-dog
Tylen schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 19:19:
[...]

Xs4all stopt met ipv4 subnet dus moet terug naar kpn en dan via een andere weg een extra ipv4 subnet aanvragen. Maar dat was de vraag niet ;)
Om je vraag iig te beantwoorden: een 5530 kan prima gebruikt worden, maar ook een 5490 volstaat.
Beiden hebben het profiel van KPN erin staan.

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-11 12:43
Tylen schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 18:55:

Ik woon in een nieuwbouwwijk en de glasvezel ligt net een jaartje onder de grond. Aan de muur hangt de ZTE ZXHN F3100 welke over een TK01 is geschoven.

[Afbeelding]

Is dit dan GPON of AON?
Dit is AON. Als je hier je eigen vezel in wil steken moet deze ZTE eraf en vervangen worden voor de patchcover zodat je een glaskabel kan patchen op je Fritzbox.
Bedenk wel dat je ook nog een SFP module moet aanschaffen voor in die Fritzbox.

[ Voor 3% gewijzigd door Barre73 op 05-08-2021 20:46 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• Tylen

Tylen

Barre73 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 20:45:
[...]

Dit is AON. Als je hier je eigen vezel in wil steken moet deze ZTE eraf en vervangen worden voor de patchcover zodat je een glaskabel kan patchen op je Fritzbox.
Bedenk wel dat je ook nog een SFP module moet aanschaffen voor in die Fritzbox.
Duidelijk verhaal thanks. Weet je toevallig ook welke sfp? ;)

• Barre73
Tylen schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 21:30:
[...]

Duidelijk verhaal thanks. Weet je toevallig ook welke sfp? ;)
Ja, staat gewoon op hun website (Google op KPN eigen router).
Of wacht hier even op mensen die het ook hebben gedaan.

Bij de techniek "Active Optical Network (AON)", is de NT een mediaconverter, hiervoor zijn de specificaties beschikbaar:

IEEE 802.3 100Mbit (100-Base-BX-U) of 1Gbit (1000Base-BX-10-U) (bidirectional Full duplex transmission, no auto-negotiation, no pause frames)SFP Specs: TX 1310 nm / RX 1490/1550 nm14 km range>15 dB power budgetClass 1 laser productTransmit power -3 ... -9 dBmReceive power -3 ... -22 dBmType Fiber is singlemode Fiber (9/125) met SC/PC connector (blauw) of SC/APC connector (groen). De gebruikte connector in de FTU kan verschillen. Verbind deze via een koppelblokje van het goede type (kleur). Let op: verbind nooit verschillende kleuren!

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:32
Iemand vanavond internetstoringen? Viel echt tussen 21.00 en 22.00 om de haverklap weg. Rood licht op de Experiabox V10. Nu lijkt het weer goed.

Of kan het ermee te maken hebben dat ik eerder deze week de internetsnelheid verhoogd heb? Moest ook als de TV-ontvanger herstarten en we hadden tot een herstart van de Experiabox geen vaste telefoon. Ik heb hem sinds gisterenmiddag nu als een keer of acht moeten herstarten,,,,,,,

• mrbootster
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-11-2024
Is glasvezel internet (via KPN of andere) echt stabieler dan kabel internet van andere providers?

Mijn vriendin en ik hebben tijdens videobellen vaak (dagelijks) haperingen en we weten niet goed hoe dat komt. Ligt misschien aan de MS cloud, misschien aan interferentie door andere WiFi kanalen, of misschien aan haperingen in het Ziggo netwerk (huidige provider)

We gaan verhuizen en dat is een mooie gelegenheid om te kijken of we een beter abonnement kunnen krijgen. Valt me op dat providers vooral schermen met hoge snelheden maar dat er weinig wordt gezegd over stabiliteit of betrouwbaarheid. 50/100mbit up en down is al meer dan genoeg voor ons, terwijl ik betrouwbaarheid en een goede klantenservice veel belangrijker vind.

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-11 13:27
mrbootster schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 07:31:
Is glasvezel internet (via KPN of andere) echt stabieler dan kabel internet van andere providers?

Mijn vriendin en ik hebben tijdens videobellen vaak (dagelijks) haperingen en we weten niet goed hoe dat komt. Ligt misschien aan de MS cloud, misschien aan interferentie door andere WiFi kanalen, of misschien aan haperingen in het Ziggo netwerk (huidige provider)

We gaan verhuizen en dat is een mooie gelegenheid om te kijken of we een beter abonnement kunnen krijgen. Valt me op dat providers vooral schermen met hoge snelheden maar dat er weinig wordt gezegd over stabiliteit of betrouwbaarheid. 50/100mbit up en down is al meer dan genoeg voor ons, terwijl ik betrouwbaarheid en een goede klantenservice veel belangrijker vind.
Grote kans dat je de problemen die je ondervindt moet zoeken in de WiFi hoek en niet bij de stabiliteit van je provider :)

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:55

Het is moeilijk te bepalen. Maar over het algemeen is een netwerk waarbij de deel factor hoog is kwetsbaarder voor glitches.

Vergeet ook niet om te investeren in een goed WiFi netwerk. Bijvoorbeeld van UniFi, loopt een topic over. Dan kan de WiFi van de provider uit en heb je zelf top apparatuur en een deel uitgesloten.

In elk netwerk zit een deelfactor ander is een netwerk onbetaalbaar. Vaak vanaf de POP/centrale wijk kast ga je gebundeld naar het core netwerk. Een aantal 100Mbps klanten gaan via een 10G link naar de core.

Op lokaal niveau kan er ook nog een deelfactor aanwezig zijn. Zoals bij Ziggo waar alle coax modem “aan elkaar geknoopt” zijn. Dit zijn zo’n 300 modems in een wijk die allemaal om de beurt mogen zenden.

Bij nieuwe glasvezel technieken is deze deelfactor 32 modems of hoger. 48/96(?) alsnog fors lager dan bij een coax netwerk.

Ik ben zelf van Ziggo overgestapt naar de ouderwetse telefoon lijn 100/30. Die geeft voor voor mij minder haperingen door de lagere deelfactor dan bij Ziggo. Bij mij was het heel specifiek de upload van mijn wijk zit overdag vol bij Ziggo. Niemand haalt zijn 30 Mbps. En Ziggo sluit de cases af omdat ze er niets aan kunnen of willen doen.

Het Ziggo netwerk kan een knelpunt als er veel gevideobelt wordt. De upload in coax DOCSIS is heel beperkt voor een hele wijk. Dat is zo bepaald door de techniek standard. Voor de corona thuiswerk periode schaalde een DOCSIS netwerk prima. Een hele andere load karakteristiek geplot op tijd en verkeersrichting. Ziggo heeft nog wat troefkaarten met DOCSIS 3.1, wat meer upload kan bieden. En het verwijderen van analoge radio etc. Allemaal lang lopende projecten die nog geruime tijd kunnen duren.

Dus ik zou twee dingen doen. Zelf een goed dekkend WiFi netwerk aanleggen en een andere provider dan Ziggo proberen. KPN heeft maand abonnementen, prima om te testen.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:54
Nee.
WiFi is de allerbelangrijkste factor en is ook nog eens relatief gemakkelijk uit te sluiten. Prik er eens een kabeltje in en zie of dat helpt.

Helpt dat, dan kun je eens kritisch naar je WiFi-setup gaan kijken (tips staan al hierboven). Het kan al zo simpel zijn als het splitsen van je SSID in 5 GHz en 2.4 GHz. Volgens mij zijn er maar weinig providers die standaard een modem met gesplitst SSID leveren, terwijl dat het eerste is dat ik zelf doe om m'n WiFi een stuk betrouwbaarder te maken.

95% van de 'mijn internet werkt slecht'-problemen is te herleiden naar brak WiFi. Verschillen tussen providers zijn de moeite van het discussiëren niet waard, zeker bij een KPN vs. Ziggo - in 99% van de gevallen leveren ze beide een verbinding die bekabeld (!) uitstekend werkt.

• Tylen

Tylen

Barre73 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 22:56:
[...]

Ja, staat gewoon op hun website (Google op KPN eigen router).
Of wacht hier even op mensen die het ook hebben gedaan.

Bij de techniek "Active Optical Network (AON)", is de NT een mediaconverter, hiervoor zijn de specificaties beschikbaar:

IEEE 802.3 100Mbit (100-Base-BX-U) of 1Gbit (1000Base-BX-10-U) (bidirectional Full duplex transmission, no auto-negotiation, no pause frames)SFP Specs: TX 1310 nm / RX 1490/1550 nm14 km range>15 dB power budgetClass 1 laser productTransmit power -3 ... -9 dBmReceive power -3 ... -22 dBmType Fiber is singlemode Fiber (9/125) met SC/PC connector (blauw) of SC/APC connector (groen). De gebruikte connector in de FTU kan verschillen. Verbind deze via een koppelblokje van het goede type (kleur). Let op: verbind nooit verschillende kleuren!
Super bedankt. Dit gaat goed komen. 👍🏻

• Barre73
Tylen schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 09:21:
[...]

Super bedankt. Dit gaat goed komen. 👍🏻
Die bestaande ZTE NT is in principe al afgeboekt en zou dus niet terug hoeven (hoeft ook niet als je verhuist of helemaal weggaat bij glasvezel).

Als het je lukt met de KPN monteur kan je die ZTE proberen te houden en daar de SFP uit halen en in je FB schuiven. Weet je altijd zeker dat je de goede hebt.

• Tylen

Tylen

Barre73 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 09:44:
[...]

Die bestaande ZTE NT is in principe al afgeboekt en zou dus niet terug hoeven (hoeft ook niet als je verhuist of helemaal weggaat bij glasvezel).

Als het je lukt met de KPN monteur kan je die ZTE proberen te houden en daar de SFP uit halen en in je FB schuiven. Weet je altijd zeker dat je de goede hebt.
O ik heb alles al binnen. Dus als de signaal eraf gaat hang ik zelf de kpn box op. Als alles werkt stuur ik die monteur weer weg en bouw ik alles om. Die ZTE blijft hangen omdat ik alles nog origineel wil kunnen maken. Zo heb ik dat altijd gedaan.

• Barre73
Tylen schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 11:42:
[...]

O ik heb alles al binnen. Dus als de signaal eraf gaat hang ik zelf de kpn box op. Als alles werkt stuur ik die monteur weer weg en bouw ik alles om. Die ZTE blijft hangen omdat ik alles nog origineel wil kunnen maken. Zo heb ik dat altijd gedaan.
Je kan niet de ZTE laten hangen en tegelijkertijd direct op glas inprikken. Het is het een of het ander.

• Tylen

Tylen

Barre73 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 11:48:
[...]

Je kan niet de ZTE laten hangen en tegelijkertijd direct op glas inprikken. Het is het een of het ander.
Dat snap ik ;). De ZTE haal ik eraf en berg ik,samen met de kpn box, op. Op de ftu hang ik de tk01 cover en die kabel gaat in de 5490.

Maar dat doe ik pas als alles goed werkt met de originele hardware.

• Barre73
Tylen schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 11:51:
[...]

Dat snap ik ;). De ZTE haal ik eraf en berg ik,samen met de kpn box, op. Op de ftu hang ik de tk01 cover en die kabel gaat in de 5490.

Maar dat doe ik pas als alles goed werkt met de originele hardware.
Oké. Prima werkwijze :)

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14-11 10:37
Hebben er meer mensen problemen met de KPN Box 12 in combinatie met een Unifi Lite AP? KPN installateur had superwifi punten aangesloten en nu heb ik die vervangen door de Lites. De Lite krijgt gewoon een IP adres, maar hij blijft hangen in pre-adopt met een constant wit led licht. Ik kan de Lite zien in de unifi web UI, en ik kan er in SSHen. Echter lijkt 'set-inform' command niet lekker door te komen en krijg ik vervolgens in de web UI de melding dat het apparaat niet geadopteerd kan worden omdat ik niet de juiste rechten heb ("To adopt controllers, at least one of the following... etc" melding).
Waarschijnlijk een simpele fix ergens.. iemand ideeen?

• Tylen

Tylen

Beetje achtergrond info ;)

Ik wil het aantal stekkers minimaliseren in de meterkast. Vandaar de originele vraag welke fritzbox het kan. Vroeger draaide ik alles op unifi inclusief de usg. Maar iptv werkt niet stabiel genoeg en deed het natuurlijk niet als ik niet thuis was, met zeurende kinderen aan de telefoon haha. Nadat ik overgestapt was op XS4ALL was ik wel gecharmeerd van de Fritzbox. Nooit gezeur ermee gehad en werkte perfect. Het extra ipv4 subnet is hier makkelijk op af te configureren om dit direct af te laten leveren op mijn Unifi dreammachine pro. Hierdoor heb ik de fritzbox alleen in gebruik voor iptv en de rest van het internet en diensten, welke ik thuis host, gaan het internet op middels hun eigen public ip (nee dit is geen dubbel nat, maar gewoon goed gerouteerd). Dit wil ik straks ook weer realiseren via kpn met extraip.nl. En omdat ik dan toch een fritzbox wil halen zat ik er dus aan te denken om de vezel direct in de fritzbox te drukken.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:04
Kan je de SIP van je vaste lijn nog steeds alleen vanaf het vaste net van KPN benaderen? Dus instellen op je GSM en dan onderweg via 4G gaat niet?

Sometimes you need to plan for coincidence

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-10 20:54
Ik heb een 'gratis' plus pakket bij mijn KPN alles-in-1 instap abonnement met internet, tv en telefonie via de glasvezel. TV kijken gaat via het Arcadyan hmb2260 kastje.

Het valt me op dat navigeren door het menu tergend langzaam is. Een film verder 'scrollen' door de lijst met films uit het pluspakket duurt 3 seconden.

Begin dit jaar waren er problemen met slechte software waardoor het kastje traag was. Later met een update is het wel verbeterd maar nooit meer zo snel als voor die software update.

Zou het vlotter kunnen of is deze trage navigatie normaal voor dit type decoder?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

HyperH schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 13:28:

Begin dit jaar waren er problemen met slechte software waardoor het kastje traag was. Later met een update is het wel verbeterd maar nooit meer zo snel als voor die software update.

Zou het vlotter kunnen of is deze trage navigatie normaal voor dit type decoder?
Tip van KPN: via menu decoder naar factory defaults. Dan opstarten. Via menu firmware nogmaals installeren. Daarna nog eens factory defaults en tada.

Ik weet ff niet welke decoder het is (ik heb 2 verschillende thuis) maar degene in de slaapkamer is echt retesnel. 3 seconden navigatie herken ik "niet meer".

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• mad-dog
Hmmbob schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 13:36:
Kan je de SIP van je vaste lijn nog steeds alleen vanaf het vaste net van KPN benaderen? Dus instellen op je GSM en dan onderweg via 4G gaat niet?
Nope, is met name ook om misbruik te voorkomen. Je kunt natuurlijk wel zelf een kleine centrale maken en vanuit daar buitenshuis toegang mogelijk maken

• Hmmbob
Ah nice, dat kan ik wel eens doen ja.

• lHybridl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-11 18:03
Wat is eigenlijk de beste instelling qua resolutie voor 4k ontvanger?
Ik heb eigenlijk geen 4k kanalen die ik kijk. Vooral voetbal op ziggo eigenlijk. Heb natuurlijk wel een 4k tv

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-11 19:28
lHybridl schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 21:03:
Ik heb eigenlijk geen 4k kanalen die ik kijk. Vooral voetbal op ziggo eigenlijk. Heb natuurlijk wel een 4k tv
Hangt van de tv af. Zelf wat met de instellingen spelen werkt het beste. Op een FHD is voor mij 1080i of 1080p (@50hz) het beste. Op mijn UHD staat hij nu op UHD@50hz. Bij elk merk en type tv is het weer anders. Kwaliteit van opschaling bijvoorbeeld. KPn zendt meestal uit op 1080i.

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:42

TFHfony

Professional Weirdo

Edje040 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 22:37:
[...]. KPn zendt meestal uit op 1080i.
Kleine correctie: KPN zendt niets uit. Ze geven alleen maar door wat een omroep "uitzend". Daar bij de bron wordt dus in principe vaak al besloten dat iets 1080i/1080p/etc... is. KPN (of een andere provider) kan het evt. opnieuw (laten) encoden in een ander formaat.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:23

Mr. Freeze

¡GO!

lHybridl schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 21:03:
Zelf ik ik de ontvanger staan op 1080i/25, precies zoals npo de zenders uitgeeft. Mijn 4K tv heeft, naar ik verwacht, een betere upscaling en de-interlacing dan de tv ontvanger.

XBL gamertag StayingPow3r

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:32
Ik verwacht ook dat in de TV de betere upscaler zit, maar vertrouw op je ogen!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11 14:31

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Mr. Freeze schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:07:
[...]

Zelf ik ik de ontvanger staan op 1080i/25, precies zoals npo de zenders uitgeeft. Mijn 4K tv heeft, naar ik verwacht, een betere upscaling en de-interlacing dan de tv ontvanger.
De instelling heet 1080i en dat is 1080i 50Hz, 50 halve beelden per seconde.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb het vermoeden dat de wifi in mijn AC87U is overleden (Asus). Wat is tegenwoordig beetje okay modem/router om neer te zetten voor Glasvezel. Deze is al vrij oud en heb mij in de tussen tijd er niet in verdiept verder.

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-11 12:01
Uw modem krijgt nieuwe software
Op 10 augustus 2021 verbeteren we 's nachts tussen 00:00u en 06:00u de software van uw modem. Hierdoor is deze weer voorzien van een nieuw IP-adres, de nieuwste software en de laatste veiligheidsupdates

En bedankt voor de tijdige communicatie. Not! . :X |:(

Ik ben op vakantie en dus niet in de gelegenheid de experiabox aan te sluiten. Stopt mijn internetverbinding er nu morgennacht mee?

Niet echt handig...

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

• Mr. Freeze

Mr. Freeze

¡GO!

Blackouts schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:36:
Op 10 augustus 2021 verbeteren we 's nachts tussen 00:00u en 06:00u de software van uw modem. Hierdoor is deze weer voorzien van een nieuw IP-adres, de nieuwste software en de laatste veiligheidsupdates

Ik ben op vakantie en dus niet in de gelegenheid de experiabox aan te sluiten. Stopt mijn internetverbinding er nu morgennacht mee?

Niet echt handig...
Nee hoor, dat updaten gebeurt bij gelegenheid. Ik begrijp uit je post dat je de experiabox niet in gebruik hebt momenteel?

• Blackouts
Mr. Freeze schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:58:
[...]

Nee hoor, dat updaten gebeurt bij gelegenheid. Ik begrijp uit je post dat je de experiabox niet in gebruik hebt momenteel?
Klopt. Die ligt al anderhalf jaar ongebruikt in de kast. De netgear r7000 doet al die tijd stabiel zijn werk.

• Mr. Freeze

Mr. Freeze

¡GO!

Blackouts schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 17:13:
[...]

Klopt. Die ligt al anderhalf jaar ongebruikt in de kast. De netgear r7000 doet al die tijd stabiel zijn werk.
Dan ben je al diverse updates verder :-)

Liever gezegd, gemist.

[ Voor 4% gewijzigd door Mr. Freeze op 09-08-2021 17:19 ]

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:02
Blackouts schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:36:

Niet echt handig...
zo te horen oud telfort klant ? dan ga je namelijk van dhcp met vlan34 overgezet worden na kpn profiel met pppoe met vlan6

zodra je omgaat blijft beide vlan nog actief dus heb je eigen router met instellingen er aan hangen blijft nog 2/3weken werken daarna komt vlan34 te vervallen en kan je alleen nog maar gebruik maken van de config instellingen kpn pppoe met vlan6

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17-11 16:51
Blackouts schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 17:13:
[...]

Dat valt er toch niets te updaten |:( .

Dit gaat over de Experiabox die je niet in gebruik hebt. Of denk je dat de update van de Experiabox wordt uitgerold op de Netgear?

• stormfly
jopoh schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 19:29:
[...]

zo te horen oud telfort klant ? dan ga je namelijk van dhcp met vlan34 overgezet worden na kpn profiel met pppoe met vlan6

zodra je omgaat blijft beide vlan nog actief dus heb je eigen router met instellingen er aan hangen blijft nog 2/3weken werken daarna komt vlan34 te vervallen en kan je alleen nog maar gebruik maken van de config instellingen kpn pppoe met vlan6
Owh zijn ze dat nu echt aan het uitfaseren? Ook voor whitelabels zoals OXXIO of BudgetThuis? Wel mooi dat ze het nog 3 weken parallel laten draaien 6 + 34.

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:02
stormfly schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:43:
[...]

Owh zijn ze dat nu echt aan het uitfaseren? Ook voor whitelabels zoals OXXIO of BudgetThuis? Wel mooi dat ze het nog 3 weken parallel laten draaien 6 + 34.
dit geld op dit moment alleen puur voor alle oud telfort klanten. zoals OXXIO en Budget staan er los van die draaien daar nog gewoon op.

gaat puur om de complete integratie van telfort naar kpn toe. eerst is ieder administratief overgezet en nu volgt het technische omzetting

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-11 17:05
jopoh schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:57:
[...]

dit geld op dit moment alleen puur voor alle oud telfort klanten. zoals OXXIO en Budget staan er los van die draaien daar nog gewoon op.

gaat puur om de complete integratie van telfort naar kpn toe. eerst is ieder administratief overgezet en nu volgt het technische omzetting
OXXIO zal dan vast snel volgen. Aangezien dat ook allemaal over gaat naar KPN.

• stormfly
Nuevocasa schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 22:06:
[...]

OXXIO zal dan vast snel volgen. Aangezien dat ook allemaal over gaat naar KPN.
Ik zou als Budget klant ook wel willen, lekker met IPv6 stoeien :*)

• Blackouts
Theone098 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 19:30:
[...]

Dat valt er toch niets te updaten |:( .

Dit gaat over de Experiabox die je niet in gebruik hebt. Of denk je dat de update van de Experiabox wordt uitgerold op de Netgear?
Nee dat snap ik ook wel |:(

Het gaat er mij om dat de VLAN instellingen gaan wijzigen waardoor mijn netgear ineens niet meer werkt en dat ik die niet kan aanpassen omdat ik niet thuis ben.

Maar er is blijkbaar niks aan de hand. Bij thuiskomst even de experiabox aansluiten voor de update en daarna de settings aanpassen op de Netgear.

[ Voor 13% gewijzigd door Blackouts op 10-08-2021 08:32 ]

• Hmmbob
Blackouts schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 08:30:
Het gaat er mij om dat de VLAN instellingen gaan wijzigen waardoor mijn netgear ineens niet meer werkt en dat ik die niet kan aanpassen omdat ik niet thuis ben.
Dat beperkt de impact van het probleem ook meteen :+

• Blackouts
Hmmbob schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 08:51:
[...]

Dat beperkt de impact van het probleem ook meteen :+
Dat ik mijn alarm niet van afstand kan uitschakelen als de plantjes water gegeven moeten worden of mijn domotica systeem niet bereikbaar is zou ik wel vervelend vinden, niet onoverkomelijk, maar wel vervelend. Zeker als dat voorkomen had kunnen worden met tijdige communicatie.
Maar nogmaals, dat probleem is er nu dus niet.

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 03-11 10:05
Blackouts schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 08:59:
[...]

Dat ik mijn alarm niet van afstand kan uitschakelen als de plantjes water gegeven moeten worden of mijn domotica systeem niet bereikbaar is zou ik wel vervelend vinden, niet onoverkomelijk, maar wel vervelend. Zeker als dat voorkomen had kunnen worden met tijdige communicatie.
Maar nogmaals, dat probleem is er nu dus niet.
Hoezo ga je er vanuit dat de VLAN-instellingen wijzigen?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Blackouts
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:23:
[...]

Hoezo ga je er vanuit dat de VLAN-instellingen wijzigen?
Omdat ik oud telfort klant ben
Zie eerder reactie van @jopoh
jopoh schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 19:29:
[...]

• lHybridl
Rallye schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:29:
Ik verwacht ook dat in de TV de betere upscaler zit, maar vertrouw op je ogen!
Eigenlijk zie ik helemaal geen verschil haha tussen alles. Geen idee of mij lgcx een goede upscaler heeft

• MAX3400

MAX3400

lHybridl schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 20:05:
[...]

Eigenlijk zie ik helemaal geen verschil haha tussen alles. Geen idee of mij lgcx een goede upscaler heeft
+
lHybridl schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 21:45:
Vraagje ik heb KPN 4K ontvanger en een samsung tv. Afstandsbediening is gekoppeld.
Alleen kan ik niet de afstandsbediening gebruiken om in de instellingen van de samsung tv te gaan. Dan moet ik de samsung afstandsbediening gebruiken. Is het mogelijk om iets aan zetten dat ik ook daar de KPN afstandsbediening voor kan gebruiken?
Maar ja, neem toch aan dat je een TV koopt op basis van reviews & technische eisen; niet omdat de doos zo een mooie sticker heeft bij de MediaMarkt?

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:56

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

MAX3400 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 20:10:
[...]
Maar ja, neem toch aan dat je een TV koopt op basis van reviews & technische eisen; niet omdat de doos zo een mooie sticker heeft bij de MediaMarkt?
Dat is wel waar zijn vrouw/vriendin dat ding op heeft uitgezocht ;)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• lHybridl
MAX3400 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 20:10:
[...]

+

[...]

Haha het is een lgcx een van de beste tv's. Geloof me ik heb er genoeg tijd in gestoken voor ik 1000 euro drop

• MAX3400

MAX3400

lHybridl schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:15:
[...]

Haha het is een lgcx een van de beste tv's. Geloof me ik heb er genoeg tijd in gestoken voor ik 1000 euro drop
Misschien is het dan zinnig(er) om niet te posten dat je geen idee hebt of een CX een goede scaler heeft voor bepaalde resoluties? ;)

• lHybridl
MAX3400 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:16:
[...]

Misschien is het dan zinnig(er) om niet te posten dat je geen idee hebt of een CX een goede scaler heeft voor bepaalde resoluties? ;)
Nou ja gedeelte was wat raar. Meer in verschil in tussen ontvanger upscaler etc. Maar ja ik zie niet heel veel verschil tussen 1080i, p, of 4k/50

• Barre73
MAX3400 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:16:
[...]

Want dat vindt je ook terug bij de technische details .. 8)7
Je koopt de TV op basis van ervaringen, prijs en mogelijkheden. Resolutie telt uiteraard ook maar of de TV goed is in het upscalen van een signaal uit een decoder is niet iets wat veel getest wordt bij mijn weten...
En nu weer on topic naar de diensten van KPN. Voor televisies zijn andere topics.

• dries_w
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-08 10:06
Ik heb een 1Gbps Hussel abbo en haal gemiddeld zo'n 840 Mbps downspeed. Sinds 22/7 krijg ik i.p.v. 500 Mbps een 1Gbps uploadspeed zoals toen vermeld in een e-mal van KPN. De gehaalde upload komt nooit hoger uit dan 540 Mbps en download dus 830 Mbps.
Gemeten wordt hier met een HP Pavilion game (2 wk oud) en een UTP5e testkabel of UTP6 testkabel, rechtstreeks aangesloten op de EB10A. Met diverse speedtesten/servers/tijdstippen gemeten haal ik alleen bovenstaande 'snelheden'. Ik lig niet jankend onder mijn bureau met deze snelheden, want ik kan er goed mee uit de voeten, maar dit is niet wat mij beloofd is en waarvoor ik het abbo heb afgesloten.
Telefonisch contact met 'klantenservice' en @KPN_webcare komen niet verder dan de aloude riedel: hier bij KPN staat alles goed/haal alles van het stroom af/reset naar fabrieksinstelling/ maak een screenshot en dan stopt de communicatie.
Heeft iemand op dit forum nog suggesties (anders dan 'zoek een andere provider') ?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CI78ZzP0JaS1t1tMD8pk6qcINK0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bOSlS9mtrSw5hAIyRQ1VpAy8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door dries_w op 11-08-2021 15:54 . Reden: screenshot toegevoegd ]

• Tylen

Tylen

* Tylen is a happy person.

Vanmorgen overgegaan van XS4ALL naar KPN en gelijk mijn eigen Fritz!box aangesloten direct op glas. Dit scheelt mooi 1 stekker in de meterkast.

TK01 cover van kpn zodat de media converter niet meer nodig is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xyQcG6RQo3lkvGz8wOLLZHHSHhU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pP0bnuexqs6c2ZxzHFYmlbbU.jpg?f=fotoalbum_large

En glas direct in de Fritz.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DeiVE2deTNUigXg_WEQuzw4QWIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cFJoJzha1R0dUKWdER1n3TFw.jpg?f=fotoalbum_large

Internet performed ook goed:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tUFHGda0X-JiD1mSinQDm21xRvU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VzPadpzvwvMEODyqcmbvJzb2.jpg?f=fotoalbum_large

Thank nog @Barre73

• Farscape2
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Farscape2

I'm a banana!

dries_w schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:52:
Ik heb een 1Gbps Hussel abbo en haal gemiddeld zo'n 840 Mbps downspeed. Sinds 22/7 krijg ik i.p.v. 500 Mbps een 1Gbps uploadspeed zoals toen vermeld in een e-mal van KPN. De gehaalde upload komt nooit hoger uit dan 540 Mbps en download dus 830 Mbps.
[...]
Heeft iemand op dit forum nog suggesties (anders dan 'zoek een andere provider')?
Ik heb hetzelfde.

22 juli heb ik een email ontvangen met het bericht dat mijn upload naar 1 gbit zou worden omgezet. Tot op heden haal ik niet hoger dan 560mbit upload.

Gebruik een Edgerouter icm een Unifi netwerk, dus geen Experiabox. Een restart van de Edgerouter lost het niet op. Iemand die een eigen router gebruikt en wel 1000mbit upload heeft die iets weet? Er zijn geen wijzigingen aan de pppoe/vlan instellingen benodigd toch?

[ Voor 4% gewijzigd door Farscape2 op 11-08-2021 16:51 ]

AMD Ryzen 9 9800X3D | Sapphire Pure Radeon RX 9070 XT | LG OLED48CX6LB | Marantz NR1608 | Panasonic DP-UB824 | Nvidia Shield TV Pro

• Tylen

Tylen

Farscape2 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 16:48:
[...]

Ik heb hetzelfde.

22 juli heb ik een email ontvangen met het bericht dat mijn upload naar 1 gbit zou worden omgezet. Tot op heden haal ik niet hoger dan 560mbit upload.

Gebruik een Edgerouter icm een Unifi netwerk, dus geen Experiabox. Een restart van de Edgerouter lost het niet op. Iemand die een eigen router gebruikt en wel 1000mbit upload heeft die iets weet? Er zijn geen wijzigingen aan de pppoe/vlan instellingen benodigd toch?
Zie 1 post boven jou post ;). Ik heb geen rare dingen ingesteld. Het werkt gewoon.

• Mr. Freeze

Mr. Freeze

¡GO!

@Farscape2 heb je toevallig iets van vaste snelheden opgegeven in je router? Bij een Fritz vrij gebruikelijk maar bij de jouwe weet ik het niet. Dit ivm Qos.

• Farscape2
  • Niet online

Farscape2

I'm a banana!

Mr. Freeze schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 18:06:
@Farscape2 heb je toevallig iets van vaste snelheden opgegeven in je router? Bij een Fritz vrij gebruikelijk maar bij de jouwe weet ik het niet. Dit ivm Qos.
Nope. Was een kwestie van een pppoe verbinding aanmaken en die binden aan de VLAN die KPN hanteert.

AMD Ryzen 9 9800X3D | Sapphire Pure Radeon RX 9070 XT | LG OLED48CX6LB | Marantz NR1608 | Panasonic DP-UB824 | Nvidia Shield TV Pro

• BlijeGub
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-11 15:54
Mijn snelheid met eigen OPNsense router:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-gPn4cJahcXZ9BussIqzT_bLsoQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5JsXvzDxNTELKaQG8SN2EQba.png?f=user_large

Maar ik vind het ook al vreemd dat de upload meestal 100 lager is dan de download snelheid.

• stormfly
BlijeGub schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 08:47:
Mijn snelheid met eigen OPNsense router:

[Afbeelding]

Maar ik vind het ook al vreemd dat de upload meestal 100 lager is dan de download snelheid.
Welk glasvezel kastje heb je, een PON kastje van Nokia?

• BlijeGub
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-11 15:54
stormfly schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 10:07:
[...]

Welk glasvezel kastje heb je, een PON kastje van Nokia?
Momenteel glasvezel rechtstreeks in OPNsense router. Maar heb het ook geprobeerd met de NTU van kpn dit type: https://tweakers.net/i/hk...TyaAz9gqJpNPJxpMJ1CPk.jpg en de Experia Box 12 maar dan heb ik hetzelfde.

Edit:

Nu is het dit na meerdere keren testen dus er zit ook nog wel wat variatie in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sUWyUw4an6pP2VgCq5wtRpJ0GpI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EfwhqNPFSak3NRyjjhmyiCDI.png?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door BlijeGub op 12-08-2021 10:19 ]

• stormfly
BlijeGub schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 10:14:
[...]

Momenteel glasvezel rechtstreeks in OPNsense router. Maar heb het ook geprobeerd met de NTU van kpn dit type: https://tweakers.net/i/hk...TyaAz9gqJpNPJxpMJ1CPk.jpg en de Experia Box 12 maar dan heb ik hetzelfde.

Edit:

Nu is het dit na meerdere keren testen dus er zit ook nog wel wat variatie in:

[Afbeelding]
check, dan heb je een eigen fiber naar de POP, maximale capaciteit in je wijk tot aan de POP _/-\o_

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-10 20:54
MAX3400 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 13:39:
[...]
Tip van KPN: via menu decoder naar factory defaults. Dan opstarten. Via menu firmware nogmaals installeren. Daarna nog eens factory defaults en tada.
Het heeft wel iets geholpen. De decoder is weer vlotter dan eerst. Ik vind het navigeren in de film overzichten van het plus-pakket echter nog steeds erg langzaam.

• dries_w
AANVULLING op mijn voorgaande post: Voordat ik het Hussel 1 Gbps abbo afsloot had ik 500/500 abbo. De upload snelheid toen zijn hetzelfde als de upload snelheid nu. (540 Mbps) Simpel gedacht moet het dus een schakelfout zijn bij KPN ?

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:42

TFHfony

Professional Weirdo

dries_w schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 10:56:
AANVULLING op mijn voorgaande post: Voordat ik het Hussel 1 Gbps abbo afsloot had ik 500/500 abbo. De upload snelheid toen zijn hetzelfde als de upload snelheid nu. (540 Mbps) Simpel gedacht moet het dus een schakelfout zijn bij KPN ?
Is bij jou de 1000/1000 al uitgerold? Bij mijn weten weten zijn ze een kleine maand geleden begonnen met 1000/500 op te waarderen naar 1000/1000 maar ging dit in fases en kon dit tot het eind van het jaar duren?

https://www.kpn-wholesale...isch-bij-wbavula-ftth.htm

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• Farscape2
  • Niet online

Farscape2

I'm a banana!

TFHfony schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:04:
[...]

Is bij jou de 1000/1000 al uitgerold? Bij mijn weten weten zijn ze een kleine maand geleden begonnen met 1000/500 op te waarderen naar 1000/1000 maar ging dit in fases en kon dit tot het eind van het jaar duren?

Zoals @dries_w in zijn vorige post vermelde, is het door middel van een e-mail vanuit KPN gecommuniceerd dat 1000/1000 beschikbaar zou zijn.

Deze e-mail heb ik op 22 juli eveneens gehad. Hier wordt niet gesproken over een termijn of duur, enkel dat de synchrone snelheid beschikbaar zou zijn. Dit is bij sommige wel het geval, zoals bij dries_w en bij mij niet. Dus of de marketing afdeling was te snel/onduidelijk in hun communicatie dat het tot eind van dit jaar zou gaan duren voordat iedereen echt over is, of er is iets anders aan de hand waardoor wij niet hoger dan 500mbit krijgen.

Screenshot van de e-mail in kwestie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x8e0lY1eIchtlcd52ISs_WGcnSE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tCxWC5w56PBaH6j5Bbdogtia.png?f=user_large

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-11 21:06
Farscape2 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:38:
[...]

Zoals @dries_w in zijn vorige post vermelde, is het door middel van een e-mail vanuit KPN gecommuniceerd dat 1000/1000 beschikbaar zou zijn.

Deze e-mail heb ik op 22 juli eveneens gehad. Hier wordt niet gesproken over een termijn of duur, enkel dat de synchrone snelheid beschikbaar zou zijn. Dit is bij sommige wel het geval, zoals bij dries_w en bij mij niet. Dus of de marketing afdeling was te snel/onduidelijk in hun communicatie dat het tot eind van dit jaar zou gaan duren voordat iedereen echt over is, of er is iets anders aan de hand waardoor wij niet hoger dan 500mbit krijgen.

[Afbeelding]
heb je je modem al is een paar minuten van de spanning gehaald?

• dries_w
TFHfony schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:04:
[...]

Zoals ik al poste: volgens KPN geeft mijn profiel aan dat ik 1Gbps down/up zou moeten hebben en ja ik heb alles van het stroom af gehad en ja ik heb alles gereset en ja mijn netwerkkaart/drivers/UTP kabel kunnen 1Gbps aan.
Wie het weet mag het zeggen.

• stormfly
[...]

[Afbeelding]
Denk dat je toe bent aan klantenservice contact. Zorg wel dat je de originele router etc hebt aangesloten.

• dries_w
stormfly schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:58:
[...]

Denk dat je toe bent aan klantenservice contact. Zorg wel dat je de originele router etc hebt aangesloten.
Jammer dat je mijn post niet eerst hebt gelezen voordat je deze reply maakte. 'Klantenservice en @KPN_webcare' komen niet verder dan het vermelde riedeltje.

• stormfly
dries_w schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:07:
[...]

Jammer dat je mijn post niet eerst hebt gelezen voordat je deze reply maakte. 'Klantenservice en @KPN_webcare' komen niet verder dan het vermelde riedeltje.
Verwacht je dat we het hier wel op kunnen lossen? :*)

Klantenservice heeft meerdere ingangen. Bij Ziggo heeft de community website veel meer rechten in de systemen dan de telefonische klantenservice.

Heb je al een topic geopend op het KPN forum? Ik zou vragen om een monteur, dan kan je het aantonen.

En nee ik heb niet terug gelezen voor ik deze vraag stelde, ben te druk met zonnebrand smeren :+

[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 12-08-2021 14:14 ]

• dries_w
stormfly schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:11:
[...]

Verwacht je dat we het hier wel op kunnen lossen?

Heb je al een topic geopend op het KPN forum?
Ja, op dit forum zijn leden dieal langer meedraaien en mogelijk iets degelijks hebben meegemaakt/gelezen en zodoende mijook kunnen helpen.

En ja zoals gepost: KPN forum hetzelfde liedje.

• stormfly
[...]

Dit is bij sommige wel het geval, zoals bij dries_w en bij mij niet. Dus of de marketing afdeling was te snel/onduidelijk in hun communicatie dat het tot eind van dit jaar zou gaan duren voordat iedereen echt over is, of er is iets anders aan de hand waardoor wij niet hoger dan 500mbit krijgen.
Zijn jullie dorpsgenoten of alleen lotgenoten? Kan het zijn dat jullie op dezelfde POP uitkomen?

• stormfly
dries_w schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:14:
[...]

Ja, op dit forum zijn leden dieal langer meedraaien en mogelijk iets degelijks hebben meegemaakt/gelezen en zodoende mijook kunnen helpen.

En ja zoals gepost: KPN forum hetzelfde liedje.
Heb je een link naar het KPN forum met je post?

Wat helpt in het motiveren van andere tweakers is je oude postings mee linken.

Nu verwacht jij dat wij jouw hele verhaal gaan terug lezen en verwijt mij dat ik niet goed zoek. Zomaar een tip :)

[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 12-08-2021 14:23 ]

• dries_w
stormfly schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:20:
[...]

Heb je een link naar het KPN forum met je post?

Wat helpt in het motiveren van andere tweakers is je oude postings mee linken.

Nu verwacht jij dat wij jouw hele verhaal gaan terug lezen en verwijt mij dat ik niet goed zoek. Zomaar een tip :)
Ik verwijt niemand iets, maar het komt zo lullig over als je hetzelfde steeds weer moet antwoorden op een post van nog geen dag gelden.
De KPN forum link: https://forum.kpn.com/int...-niet-gerealiseerd-546501

• Farscape2
  • Niet online

Farscape2

I'm a banana!

stormfly schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:16:
[...]

Zijn jullie dorpsgenoten of alleen lotgenoten? Kan het zijn dat jullie op dezelfde POP uitkomen?
Als KPN ons op dezelfde POP heeft aangesloten dan zijn ze goed de weg kwijt. Volgens zijn Tweakers profiel, bevindt @dries_w zich zo'n 130 km bij mij vandaan.

Ik heb @dries_w 's post op het KPN forum ook gevonden. Volgens een klantenservice medewerker staan zijn gegevens in de systemen van KPN correct:
[..]Op basis van de gegevens in jouw profiel zie ik dat je inderdaad 1 Gbit/s down- én uploadsnelheid zou moeten hebben. Jouw profiel staat aan onze kant dus goed. Waarom je de 1 Gbit/s uploadsnelheid dan toch niet haalt, is mij niet helemaal duidelijk. [...] standaard stappenplan volgt hierna [...]
Met de respons die Dries gegeven heeft, heeft hij ook de vraag hier in dit topic gesteld. KPN lijkt in de 6 dagen sinds zijn reactie niets zinnigs te hebben laten weten via het KPN forum.

• stormfly
Farscape2 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:42:
[...]

Als KPN ons op dezelfde POP heeft aangesloten dan zijn ze goed de weg kwijt. Volgens zijn Tweakers profiel, bevindt @dries_w zich zo'n 130 km bij mij vandaan.

Ik heb @dries_w 's post op het KPN forum ook gevonden. Volgens een klantenservice medewerker staan zijn gegevens in de systemen van KPN correct:

[...]

Met de respons die Dries gegeven heeft, heeft hij ook de vraag hier in dit topic gesteld. KPN lijkt in de 6 dagen sinds zijn reactie niets zinnigs te hebben laten weten via het KPN forum.
En iets heel simpels als een echte paperclip reset is al uit gevoerd? Vaak haalt zo’n EB dan alle config en software opnieuw op.

Is het altijd 500 sharp of alleen op de piektijden en haal je ook wel eens 700 oid vroeg in de ochtend? Zou goed zijn om uit te sluiten of het een capaciteitsprobleem is of een profiel configuratie uitdaging.

Tnx ga die post even lezen.

• stormfly
Ik weet het ook niet, net als KPN. Misschien weet @Barre73 nog iets? Kan het een patch fout zijn dat de upload blijft hangen op 500Mbps?

Testen jullie altijd vanaf hetzelfde apparaat, kan je eens een kruistest doen met een ander apparaat? Misschien kan het zelfs met 5Ghz WiFi als je direct voor het modem gaat staan 600Mbps

• Farscape2
  • Niet online

Farscape2

I'm a banana!

stormfly schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:02:
[...]

En iets heel simpels als een echte paperclip reset is al uit gevoerd? Vaak haalt zo’n EB dan alle config en software opnieuw op.
Ik gebruik een Edgerouter. Enkel een pppoe verbinding die via VLAN 6 verbinding maakt. Geen QoS oid ingesteld, geen snelheden gedefinieerd of limits ingesteld. De Experiabox zit nog nieuw in zijn doos. Aangezien er ook mensen zijn die met hun Fritz!Box wel de nieuwe snelheid halen zonder iets te moeten instellen, lijkt het me sterk dat een Experiabox vereist is.
Is het altijd 500 sharp of alleen op de piektijden en haal je ook wel eens 700 oid vroeg in de ochtend? Zou goed zijn om uit te sluiten of het een capaciteitsprobleem is of een profiel configuratie uitdaging.
Download is al sinds het begin dat ik KPN heb tussen de 830 en 970 mbit. Upload varieert tussen 470 en 560 mbit, ten alle tijden van de dag, 's ochtends vroeg, tijdens piekmomenten en in het diepst van de nacht, maar nooit hoger dan 560 mbit.

---
stormfly schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:10:
Ik weet het ook niet, net als KPN. Misschien weet @Barre73 nog iets? Kan het een patch fout zijn dat de upload blijft hangen op 500Mbps?

Testen jullie altijd vanaf hetzelfde apparaat, kan je eens een kruistest doen met een ander apparaat? Misschien kan het zelfs met 5Ghz WiFi als je direct voor het modem gaat staan 600Mbps
Verschillende apparaten, allemaal bekabeld, via verschillende switches in mijn netwerk gemeten. Netwerk intern haalt consistent volle beschikbare bandbreedte, ook tussen die apparaten. Wat er via de WAN poort op de router binnenkomt uitgaat komt nooit boven de 560 mbit.

[ Voor 24% gewijzigd door Farscape2 op 12-08-2021 15:33 ]

• Barre73
stormfly schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:10:

Dit is niet iets fysieks in de PoP of kabel. Dan zou ook de download beïnvloed worden. En een patch kan niet. Die zit in een Gbit poort, meer niet.
Ik kan hier ook niks van maken helaas, anders dan dat er nog steeds een 1000/500 profiel actief is. Dat klinkt het meest logisch.

[ Voor 6% gewijzigd door Barre73 op 12-08-2021 15:47 ]

• stormfly
Farscape2 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:15:
[...]

Ik gebruik een Edgerouter. Enkel een pppoe verbinding die via VLAN 6 verbinding maakt. Geen QoS oid ingesteld, geen snelheden gedefinieerd of limits ingesteld. De Experiabox zit nog nieuw in zijn doos. Aangezien er ook mensen zijn die met hun Fritz!Box wel de nieuwe snelheid halen zonder iets te moeten instellen, lijkt het me sterk dat een Experiabox vereist is.

[...]

Download is al sinds het begin dat ik KPN heb tussen de 830 en 970 mbit. Upload varieert tussen 470 en 560 mbit, ten alle tijden van de dag, 's ochtends vroeg, tijdens piekmomenten en in het diepst van de nacht, maar nooit hoger dan 560 mbit.

---

[...]

Verschillende apparaten, allemaal bekabeld, via verschillende switches in mijn netwerk gemeten. Netwerk intern haalt consistent volle beschikbare bandbreedte, ook tussen die apparaten. Wat er via de WAN poort op de router binnenkomt uitgaat komt nooit boven de 560 mbit.
Tnx voor je uitgebreide verslag. Voordat je zo in de fase in komt van wel/geen monteur laten komen. En het bijbehorende kosten risico…

Zou ik zelf nog even die EB een paar nachtjes laten draaien zodat deze alle juiste configuratie en software opgehaald heeft. Zonder edge router in het pad.

Ben helemaal met je eens dat het waarschijnlijk niets gaat uithalen maar KPN gaat het toch van je verlangen voor als de monteur komt.

Als jullie profiel goed staat dan denk ik dat KPN dit zelf moet waar gaan nemen via een monteur. Op afstand lijkt het mij sterk dat je hier uit gaat komen.

• stormfly
Barre73 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:46:
[...]

Dit is niet iets fysieks in de PoP of kabel. Dan zou ook de download beïnvloed worden. En een patch kan niet. Die zit in een Gbit poort, meer niet.
Ik kan hier ook niks van maken helaas, anders dan dat er nog steeds een 1000/500 profiel actief is. Dat klinkt het meest logisch.
Is dit profiel in de NT geladen of op de switchpoort? Van die patch klinkt ook onlogisch maar werd op het KPN forum aangehaald.

[ Voor 7% gewijzigd door stormfly op 12-08-2021 15:54 ]

• Mr. Freeze

Mr. Freeze

¡GO!

@dries_w Misschien denk ik wel te simpel, maar je zou eens een maandje je abo kunnen verlagen naar bijvoorbeeld 200Mb en dan even later weer terug naar 1000?

Misschien dat het werkt.

• stormfly
Mr. Freeze schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 16:17:
@dries_w Misschien denk ik wel te simpel, maar je zou eens een maandje je abo kunnen verlagen naar bijvoorbeeld 200Mb en dan even later weer terug naar 1000?

Misschien dat het werkt.
Geniaal idee :)

• dries_w
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5j9hJQ5B5Rf-F5KfiqyMohUWEXg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Cc2hxiSAtNB67bzVhgaohUXP.jpg?f=user_large
Voor dit screenshot heb ik de NT en EB10A van het stroom afgehaald en alle andere UTP kabels uit de EBA gehaald. Na opstarten van de NT de EB10A weer opgestart om met een UTP5E kabel tussen EB10A en laptop diverse keren een speedtest uit te voeren. Dit maal piekte de download boven de 900 Mbps wat normaal is te noemen (maar ik zelden zie) de download ligt zoals de laatste maanden rond 540 bps i.p.v. de beloofde 1 Gbps

• Hmmbob
Ik zet mijn geld op "profiel nog niet juist".

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:01
Gewoon de Experia box er aan hangen en KPN vragen de speedtest uit te voeren? Dan zien ze zelf het resultaat.

• Barre73
stormfly schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:49:
[...]

Is dit profiel in de NT geladen of op de switchpoort? Van die patch klinkt ook onlogisch maar werd op het KPN forum aangehaald.
Softwarematig op de switch.

• Glassertje
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 00:25
Mr. Freeze schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 16:17:

Misschien dat het werkt.
Je kan gewoon downgraden en na de wijziging weer upgraden naar 1Gbit abonnement. Je hebt namelijk een bedenktijd. :9 dit kan ooit al 5 minuten later.

[ Voor 6% gewijzigd door Glassertje op 12-08-2021 17:45 ]

• stormfly
Check, dat kan je dan triggeren via een abonnementswijziging.

• stormfly
Hmmbob schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 16:40:
Ik zet mijn geld op "profiel nog niet juist".
Eens, kan bijna niet anders. Provisioning configuration error op twee plaatsen in het land, zou goed kunnen als beide locaties dezelfde switch in de POP hebben staan.

• TRaSH
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-11 15:15

TRaSH

koffie ?

barber schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 09:37:
[...]

Je moet ook niet echt opzeggen ;)
Volgende gebruik ik al succesvol een jaar of 6 a 7.
  1. Bellen met de afdeling opzeggingen
  2. Vragen wanneer je contract afgelopen is (Ik weet al dat mijn contract afgelopen is, maar dit is om het gesprek te starten)
  3. Dan aangeven dat je erg tevreden bent over KPN, maar dat provider X goedkoper is met zoveel euro per maand (Zorg wel dat je dit inderdaad uitzoekt en hoeveel precies het is, heb 1 keer gehad dat ze echt op detail gingen vragen)
  4. Dan aangeven dat je eigenlijk ook niet weg wil en ook eigenlijk niet ziet zitten om alles om te zetten, maar dat je het prijsverschil niet kan negeren
  5. En meestal schieten ze dan al in de modus dat ze je kunnen helpen met de prijs
  6. Zoniet dan kan je er gewoon om vragen of ze je niet kunnen helpen met de prijs om het aantrekkelijker te maken om te blijven als klant
  7. Je krijgt dan een nieuw aanbod. Dan kan je ook nog vragen of het nog beter kan ;) (Helaas kan dat niet altijd)
Van de week ook op deze manier gedaan,
Werkt perfect, 6 maanden korting gekregen inclusief upgrade.

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

• stormfly
TRaSH schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 09:45:
[...]

Van de week ook op deze manier gedaan,
Werkt perfect, 6 maanden korting gekregen inclusief upgrade.
Hoeveel korting op welk totaal bedrag :9

• Galukon
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:00
Sinds vandaag Gbit Hussel Internet. Ik merk echter op de KPN speedtest dat de downloadspeed 9/10 keer blijft hangen rond de 500 mbit terwijl de upload wel op 930 Mbit uit komt. Fast.com komt dan wel weer met 800-910 Mbit.

Iemand een idee wat ik hier aan kan doen?

• stormfly
Galukon schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:15:
Sinds vandaag Gbit Hussel Internet. Ik merk echter op de KPN speedtest dat de downloadspeed 9/10 keer blijft hangen rond de 500 mbit terwijl de upload wel op 930 Mbit uit komt. Fast.com komt dan wel weer met 800-910 Mbit.

Concluderen dat de KPN speedtest server erg druk is, maar jij prima in staat bent om de snelheden van je abonnement te behalen.

• dries_w
Galukon schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:15:

Zie mijn bovenstaande posts gisteren met link naar KPN forum. Ik ben erg druk met ditzelfde 'probleem'. Zodra ik een oplossing heb meld ik dat (ook) hier. Het lijkt op een niet goed doorgezet profiel voor 1 Gbps terrwijl de KPN medewerker dit wel op het scherm ziet. :|

• Barre73
dries_w schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:42:
[...]

Zie mijn bovenstaande posts gisteren met link naar KPN forum. Ik ben erg druk met ditzelfde 'probleem'. Zodra ik een oplossing heb meld ik dat (ook) hier. Het lijkt op een niet goed doorgezet profiel voor 1 Gbps terrwijl de KPN medewerker dit wel op het scherm ziet. :|
Nee, jouw probleem is de upload. Bij @Galukon is het de download. Zijn upload haalt het wel (soort van).
Dat zijn twee volkomen verschillende problemen.

• Galukon
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:00
Ik zal het over de komende dagen nog is proberen. Of een game downloaden via Steam o.i.d. Kijken wat daar de snelheid is.
Pagina: 1 ... 47 ... 188 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen