[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 45 ... 185 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEasterEgg
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-09 17:57
HarmoniousVibe schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 16:08:
[...]

Ik denk inderdaad dat je niet de router (Experia V12) in bridge mode kunt zetten, maar je kunt hem wel domweg vervangen door een PPPoE en VLAN capable router. KPN noemt die dingen modems, maar imo zijn het geen modems. Maar goed, KPN noemt het wel zo, en in principe heb je inderdaad vrije "modem"keuze.

Zelf heb ik de V12 vervangen door een OPNSense box. Maar je zou ook een EdgeRouter, USG, WRT/Merlin of iets van dien aard in kunnen zetten.
Dank ik neem trouwens alleen internet ik weet niet of dit nog verschil maakt :) anders ga ik hier even in duiken voordat ik beslis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:18
MEasterEgg schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 16:03:
Ik heb een vraag met betrekking tot KPN Glasvezel, ik zit momenteel op COAX (lokale COAX boer), maar in September komt er glasvezel beschikbaar en ik zit te twijfelen om over te stappen naar KPN Glasvezel. Nu kom ik erachter dat de KPN modem niet in bridge modus gezet kan worden, klopt dit? Mijn huidige setup is Cisco Kabelmodem in Bridge -> Asus AX11000 (deze staat vervolgens weer in een AIMesh met een andere AX11000), dit wil ik graag zo behouden is dat mogelijk?
KPN levert geen modem, maar een router. Tussen de Glasvezel en de router zit een mediaconverter die het glasvezel omzet naar Ethernet (UTP).
De Asus AX11000 is ook een router, dus die zou ik dan rechtstreeks aan de mediaconverter prikken, en heb je de KPN eigen router niet meer nodig na oplevering.
Wel even dit onderwerp nalezen hoe je eigen router dan in te stellen, zie de openingspost van dit topic: [KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 10:33
MEasterEgg schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 16:12:
[...]

Dank ik neem trouwens alleen internet ik weet niet of dit nog verschil maakt :) anders ga ik hier even in duiken voordat ik beslis.
Dat maakt het alleen maar makkelijker.

Alleen internet is vrij makkelijk (gewoon PPPoE op VLAN 6 met random credentials)
TV is iets lastiger omdat je dan specifieke DHCP options mee moet geven (DHCP op VLAN 4)
Telefonie schijnt niet te kunnen omdat je dan SIP-gegevens nodig hebt ofzo, maar daar heb ik zelf 0 ervaring mee.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:48

Wildfire

Joy to the world!

HarmoniousVibe schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 17:06:
[...]

Dat maakt het alleen maar makkelijker.

Alleen internet is vrij makkelijk (gewoon PPPoE op VLAN 6 met random credentials)
TV is iets lastiger omdat je dan specifieke DHCP options mee moet geven (DHCP op VLAN 4)
Telefonie schijnt niet te kunnen omdat je dan SIP-gegevens nodig hebt ofzo, maar daar heb ik zelf 0 ervaring mee.
KPN Verstrekt de SIP-gegevens tegenwoordig gewoon ivm vrije modemkeus.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 15:01
Alles wat je nodig hebt (of althans, de technische specs) staat op https://www.kpn.com/servi...nstellen-en-gebruiken.htm

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:24

mb1

Tot voor kort kon je met een oude Telfort (TFT) contact maximaal je snelheid upgraden naar 200/200
Sinds de KPN 1000 upgrade is voor de huidige TFT contracten nu naar 500/500 te upgraden voor 12,95 p/m
Dat is meestal de eerste drie maanden nog gratis ook😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-09 21:01
Kpn heeft hier in de straat glasvezel aangelegd. Nu staat op de website van kpn ook dat er glas aanwezig is. Op websites van andere aanbieders alleen DSL. Heeft kpn dan het alleen recht op de lijn om een abonnement aan te bieden?

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:44
robbinonline schreef op zondag 11 juli 2021 @ 11:17:
Kpn heeft hier in de straat glasvezel aangelegd. Nu staat op de website van kpn ook dat er glas aanwezig is. Op websites van andere aanbieders alleen DSL. Heeft kpn dan het alleen recht op de lijn om een abonnement aan te bieden?
Dan zal er GPON aangelegd zijn.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Ik heb nu een kleine 2 weken KPN glasvezel komende van Xs4all en ondanks de horror verhalen rondom de Expedia box 12 ben ik reuze tevreden vooralsnog.

Ja de opties zijn aan de karige kant vergeleken met de Fritzbox die ik had maar de box is stabiel te noemen. Tot nu toe geen gedoe gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-09 13:58
robbinonline schreef op zondag 11 juli 2021 @ 11:17:
KPN is bij mijn weten de enige die het al laat zien voordat het in huis zit en is opgeleverd (XS4all waarschijnlijk ook).
Daarnaast zal het inderdaad GPON netwerk zijn. Daarop mogen overige providers ook leveren maar slechts enkelen doen het al. Online, Freedom en Tweak zouden zichtbaar moeten worden, een paar dagen na je huisaansluiting. T-Mobile, Budget en anderen zijn schijnbaar nog bezig met het inrichten van logistieke en andere processen.
Er is dus geen sprake van alleenrecht. Hooguit van te late inrichting van processen.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

https://www.totaaltv.nl/n...service-met-service-plus/

KPN heeft voor klanten die behoefte hebben aan een uitgebreidere en betere klantenservice een nieuw betaald abonnement op de markt gebracht. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:19

TFHfony

Professional Weirdo

Verwijderd schreef op zondag 11 juli 2021 @ 16:27:

KPN heeft voor klanten die behoefte hebben aan een uitgebreidere en betere klantenservice een nieuw betaald abonnement op de markt gebracht. ;)
Nou... ze hebben eigenlijk de techdesk gewoon een andere naam gegeven :)

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:15

MazeWing

The plot thickens...

Benieuwd wat de voorwaarden zijn om dit aan te zetten? Anders is het zeer aantrekkelijk dit aan te zetten als je een probleem hebt en weer uit te zetten als alles goed functioneert.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
MazeWing schreef op zondag 11 juli 2021 @ 17:16:
[...]

Benieuwd wat de voorwaarden zijn om dit aan te zetten? Anders is het zeer aantrekkelijk dit aan te zetten als je een probleem hebt en weer uit te zetten als alles goed functioneert.
Van de website:
Bij KPN Service Plus kun je 7 dagen per week telefonisch van 8 tot 22 uur terecht voor nog uitgebreidere service. Voor maar 5,-per maand en maandelijks opzegbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:20
Barre73 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 22:57:
[...]

Van de website:
Bij KPN Service Plus kun je 7 dagen per week telefonisch van 8 tot 22 uur terecht voor nog uitgebreidere service. Voor maar 5,-per maand en maandelijks opzegbaar
Ze adverteren er zelfs mee;

Maandelijks aanpasbaar
Je kunt KPN Service Plus maandelijks aan- of uitzetten. Zo heb je altijd wat je nodig hebt.

Dat is wel netjes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:29

MeNTaL_TO

The future is not set

Oftewel, onze klantenservice wordt nog slechter en indien je wel geholpen wil worden kost je dat 5 euro per maand extra. Of is dat te pessimistisch gedacht?

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kayl
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-08 13:16
TFHfony schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 21:19:
[...]

Succes er mee in ieder geval. Ik heb hier helaas nog "slechts" 1000/500 en moet nog even wachten op 1 Gigabit/s up. Ik gebruik hier overigens een Fritz!Box 7590 (tot grote tevredenheid)
Heb inmiddels mijn OPNsense router volledig opnieuw geconfigureerd en jouw tests gedraaid en kom nu op jouw scores uit. Soms 10mbit eronder en soms 10mbit erboven. Merk wel dat je vaak ook tegen overbelasting van de speedtest servers aanloopt, dus dan lijkt je lijn niet goed te zijn maar ligt het aan de andere kant.

Sowieso is PPPOE gelimiteerd tot 1 CPU, dus daar valt weinig aan te optimaliseren helaas. In ieder geval nogmaals bedankt voor je tests!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Kayl schreef op maandag 12 juli 2021 @ 09:03:
[...]

Heb inmiddels mijn OPNsense router volledig opnieuw geconfigureerd en jouw tests gedraaid en kom nu op jouw scores uit. Soms 10mbit eronder en soms 10mbit erboven. Merk wel dat je vaak ook tegen overbelasting van de speedtest servers aanloopt, dus dan lijkt je lijn niet goed te zijn maar ligt het aan de andere kant.

Sowieso is PPPOE gelimiteerd tot 1 CPU, dus daar valt weinig aan te optimaliseren helaas. In ieder geval nogmaals bedankt voor je tests!
geenwindows in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP"

helpt dit nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayl
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-08 13:16
Ook allemaal gedaan, maar zag geen veranderingen. Kwam dit topic tegen, dat eigenlijk alles leek weg te vagen:
https://forum.netgate.com...gig-cpu-usage-seems-odd/4

Daarnaast moet je weer oppassen het gebruiken van bepaalde hardware versnellingen, omdat OPNsense vaak weer niet de juiste drivers heeft en daardoor juist voor problemen zorgt. Dus bij mij kan het niets doen maar bij een ander weer wel.

Zal de instellingen toch nog eens proberen, kijken of het nu wel wat doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:35

Quakie

quakelen

menonv schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:21:
[...]

Merk je het.... ja... nee.
Je merkt het eigenlijk alleen maar als je echt n fanatiekeling bent. Het meeste voordeel zit hem er waarschijnlijk nog in, dat iemand anders in huis ook kan doen en laten wat ie wilt, dus spel downloaden, windows updates noem het maar op, zonder dat je er last van hebt qua responsetijd (dus dat de lijn volzit).
Nu was dat met 500mbit eigenlijk al vrijwel onmogelijk, met 1gbit is dat plafond nog wat hoger.

Daarbuiten... als je op een zondag samenkomt met vrienden en je bent aan het wisselen tussen volledige versies van spellen : dus Stable - Experimental releases en iedereen moet even 8gb gaan trekken, ben je iig klaar met z'n allen op 5 minuten.
Het is nu zoals door andere reeds gezegd optie om 500/500 te selecteren voor oud telfort klanten..

Vorige week dus gelijk aangezet, maar inderdaad ik merk het tot nu toe nog niet. Ook heb ik een ander probleem ontdekt (wat ik ergens ook wel wist), maar mijn wifi levert niet overal strak 500/500 :P .

Ik kijk het nog even aan, maar ik denk dat voor mij en mijn gezin 200/200 ruimvoldoende is.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Heeft iemand nog zowel DVB-C van Ziggo als IPTV via KPN? Zou iemand willen kijken of en hoeveel seconde KPN ongeveer achterloopt op live TV?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skylevel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-09 22:07
Heeft iemand ooit onderstaande mail ontvangen bij de aanvraag van een nieuw glasvezel abonnement?

We moeten extra onderzoek doen om de verbinding op uw adres klaar te maken voor gebruik. De e-mail met extra informatie over uw bestelling en definitieve startdatum van uw abonnement ontvangt u daarom iets later.
(Ontvangen op 4 juli)

We hebben momenteel glasvezel van XS4ALL en de gigabit NTU is in 2019 geplaatst. KPN stuurt mij naar NetwerkNL en vice versa. Laatste medewerker die ik sprak zei dat het wel goed moest komen.. ze wist niet wat er onderzocht moet worden. Komt vast goed, maar ben benieuwd of iemand anders dit ook meegemaakt heeft en wat nou exact de reden was. De bestelstatus pagina laat een error zien.

[ Voor 11% gewijzigd door Skylevel op 12-07-2021 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:46

Mr. Freeze

¡GO!

HarmoniousVibe schreef op maandag 12 juli 2021 @ 12:08:
Heeft iemand nog zowel DVB-C van Ziggo als IPTV via KPN? Zou iemand willen kijken of en hoeveel seconde KPN ongeveer achterloopt op live TV?
Hier bij mij scheelt het niet veel, een seconde of 2-3 afgaande van de teletekstpagina. Hier zit de ziggo coax rechtstreeks in de tv, dus interne dvb-c tuner van Sony ag9 en vergeleken met zowel kpn kanaal 1 als 661 via HDMI arris 4K ontvanger.

Kan je hier wat mee?

XBL gamertag StayingPow3r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 15:01

Je nieuwssubmit op de FP: nieuws: KPN vervangt betaald helpdeskabonnement Tech Desk door Service Plus

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
HarmoniousVibe schreef op maandag 12 juli 2021 @ 12:08:
2 seconden, heb ze beide in huis. Vergeleken met de voetbal secondenwijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiekert
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:31
Vanmorgen de monteur op bezoek gehad voor de aansluiting van de FTU op het ODF ontvangertje, en binnen 10 minuten was de monteur alweer vertrokken. helaas werkt mijn AX82U niet met de IPTV eisen die KPN stelt, baal er wel flink van. Maar de "box 12" biedt tot nu toe prima performance. morgen ga ik een aantal zenders aanzetten die ik nog niet heb afgesloten. Tevens hebben ze best wel een groot lek in de software gedicht van de VIP5202. in het verleden kon je namelijk met een ander tv nummer inloggen op een ander netwerk dan het thuisnetwerk. hoe en wat laat ik in het midden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fondacio
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Skylevel schreef op maandag 12 juli 2021 @ 12:26:
Heeft iemand ooit onderstaande mail ontvangen bij de aanvraag van een nieuw glasvezel abonnement?

We moeten extra onderzoek doen om de verbinding op uw adres klaar te maken voor gebruik. De e-mail met extra informatie over uw bestelling en definitieve startdatum van uw abonnement ontvangt u daarom iets later.
(Ontvangen op 4 juli)

We hebben momenteel glasvezel van XS4ALL en de gigabit NTU is in 2019 geplaatst. KPN stuurt mij naar NetwerkNL en vice versa. Laatste medewerker die ik sprak zei dat het wel goed moest komen.. ze wist niet wat er onderzocht moet worden. Komt vast goed, maar ben benieuwd of iemand anders dit ook meegemaakt heeft en wat nou exact de reden was. De bestelstatus pagina laat een error zien.
Niet zo extreem als bij jou, maar bij mijn overgang van Xs4all (pas sinds november) naar KPN moest er ook persé een monteur komen en ik heb er ook een aantal keren achteraan gebeld omdat dat helemaal niet nodig leek. Ik werd ook naar NetwerkNL gestuurd en kreeg pas daarna weer van een helpdeskmedewerker te horen dat er iets in de wijkkast moest worden omgezet. Of dat ook echt gebeurd is weet ik niet, want uiteindelijk is de ene aansluiting geruisloos in de andere overgegaan en heeft de KPN-monteur de NTU wel vervangen, maar was dat eigenlijk helemaal niet nodig. Voor verdere details kun je mijn posthistorie hier nalezen, maar dit is het wel zo’n beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glassertje
  • Registratie: September 2020
Fiekert schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:48:
Vanmorgen de monteur op bezoek gehad voor de aansluiting van de FTU op het ODF ontvangertje, en binnen 10 minuten was de monteur alweer vertrokken. helaas werkt mijn AX82U niet met de IPTV eisen die KPN stelt, baal er wel flink van. Maar de "box 12" biedt tot nu toe prima performance. morgen ga ik een aantal zenders aanzetten die ik nog niet heb afgesloten. Tevens hebben ze best wel een groot lek in de software gedicht van de VIP5202. in het verleden kon je namelijk met een ander tv nummer inloggen op een ander netwerk dan het thuisnetwerk. hoe en wat laat ik in het midden :)
In dit topic is terug te vinden hoe je een Asus AX router kunt configureren voor IPTV van KPN. Misschien heb je er wat aan. Aan het einde van het topic staat de link voor de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiekert
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:31
Glassertje schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 15:15:
[...]

In dit topic is terug te vinden hoe je een Asus AX router kunt configureren voor IPTV van KPN. Misschien heb je er wat aan. Aan het einde van het topic staat de link voor de handleiding.
Dit topic had ik al wel doorgelezen, maar de 82u heeft geen merlin ondersteuning voor zover ik kon zien. Daardoor mist het de nodige ondersteuning voor de scripts. Mocht dit niet het geval zijn laat maar weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno van Rijn
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-09 12:32
Momenteel heb ik achter de Experiabox V10 een eigen Linksysrouter E2500 hangen om een eigen IP range te hebben en vaste IP adressen uit te kunnen geven. IP TV gaat nu vanaf de V10 rechtstreeks naar de TV ontvangers. Nu wil ik e.e.a. anders inrichten. Een eigen router achter de V10 en dan naar de tv ontvangers en computers en telefoons. Andere optie is om de router rechtstreeks aan het glasvezelmodem te hangen.

Nu moet de router IGMP snooping ondersteunen en zoals de switches. Heb al even op Google gekeken maar kom er niet echter welke routers dit ondersteunen.

Weten jullie hoe ik hier achter kan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 02:06
Menno van Rijn schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 20:05:
Momenteel heb ik achter de Experiabox V10 een eigen Linksysrouter E2500 hangen om een eigen IP range te hebben en vaste IP adressen uit te kunnen geven. IP TV gaat nu vanaf de V10 rechtstreeks naar de TV ontvangers. Nu wil ik e.e.a. anders inrichten. Een eigen router achter de V10 en dan naar de tv ontvangers en computers en telefoons. Andere optie is om de router rechtstreeks aan het glasvezelmodem te hangen.

Nu moet de router IGMP snooping ondersteunen en zoals de switches. Heb al even op Google gekeken maar kom er niet echter welke routers dit ondersteunen.

Weten jullie hoe ik hier achter kan komen?
Je kan de ervaringen op dit forum lezen :) ik kan je uit eigen ervaring de Mikrotik RB3011 aanraden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glassertje
Fiekert schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 19:42:
[...]

Dit topic had ik al wel doorgelezen, maar de 82u heeft geen merlin ondersteuning voor zover ik kon zien. Daardoor mist het de nodige ondersteuning voor de scripts. Mocht dit niet het geval zijn laat maar weten.
Oeps, hier had ik niet naar gekeken. Mijn excuses 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:47
fondacio schreef op maandag 12 juli 2021 @ 20:34:
[...]

Niet zo extreem als bij jou, maar bij mijn overgang van Xs4all (pas sinds november) naar KPN moest er ook persé een monteur komen en ik heb er ook een aantal keren achteraan gebeld omdat dat helemaal niet nodig leek. Ik werd ook naar NetwerkNL gestuurd en kreeg pas daarna weer van een helpdeskmedewerker te horen dat er iets in de wijkkast moest worden omgezet. Of dat ook echt gebeurd is weet ik niet, want uiteindelijk is de ene aansluiting geruisloos in de andere overgegaan en heeft de KPN-monteur de NTU wel vervangen, maar was dat eigenlijk helemaal niet nodig. Voor verdere details kun je mijn posthistorie hier nalezen, maar dit is het wel zo’n beetje.
Dit blijft een raar verhaal...
Zowel KPN als XS4ALL zitten via KPN Wholesale geschakeld in de PoP (wijkcentrale).
Ze hoeven alleen de port profile aan te passen. Als je een 1 Gbps NTU hebt, hoeft deze niet vervangen te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blamauci
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-09 13:38
pasgeleden een glasvezel abo afgesloten bij KPN, ik denk 1,5 week geleden. abbo afgesloten via de KPN winkel.

Nu heb ik mischien een hele domme vraag, maar mijn appartement heeft nog alleen maar zo'n oldschool telefoonaansluiting, ik ga er van uit dat een glasvezelmodem aansluiten op dat ding niet mogelijk is.

Plus er staat in de email met bevestiging dat KPN NetwerkNL nog contact gaat opnemen voor het aansluiten van glasvezel. Hoe lang duurt dit gemiddeld. we zijn nu namelijk ongeveer 2,5 week tot de huidige planning van het ingaan van abbonement en ik heb nog niks vernomen. Wat is jullie ervaring daarin?

http://www.lolstatistics.com/signature/eu/20836683/309

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glassertje
Het lijkt erop dat de upload verhoogd is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jGvtaEHeQNuYT0xUfGUIJ1TJPTU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rUG0Ww6WAI1Drrgbv82G1SXG.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
blamauci schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 17:36:
pasgeleden een glasvezel abo afgesloten bij KPN, ik denk 1,5 week geleden. abbo afgesloten via de KPN winkel.

Nu heb ik mischien een hele domme vraag, maar mijn appartement heeft nog alleen maar zo'n oldschool telefoonaansluiting, ik ga er van uit dat een glasvezelmodem aansluiten op dat ding niet mogelijk is.

Plus er staat in de email met bevestiging dat KPN NetwerkNL nog contact gaat opnemen voor het aansluiten van glasvezel. Hoe lang duurt dit gemiddeld. we zijn nu namelijk ongeveer 2,5 week tot de huidige planning van het ingaan van abbonement en ik heb nog niks vernomen. Wat is jullie ervaring daarin?
Dat hangt een beetje af van de situatie. Met postcode en huisnummer kan ik je iets meer antwoord geven :). Mag in DM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Glassertje schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 17:39:
Het lijkt erop dat de upload verhoogd is.

[Afbeelding]
Yes, je hebt gelijk hier ook - strakke lijn - ziet er goed uit!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A1Mc5voLI30hWK_Px3vx3EpW9t0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RrwMKNOGqHtHAslvo9AWYWn1.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blamauci
mad-dog schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 20:04:
[...]

Dat hangt een beetje af van de situatie. Met postcode en huisnummer kan ik je iets meer antwoord geven :). Mag in DM
waarom heb jij mijn postcode/huisnummer nodig? werk je voor KPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-09 16:12
Ik haal momenteel 75/75 Mbps op een oud Telfort 50/50 Mbps abo.
Weet niet als KPN de snelheden verhoogd of als dit een bug is. Mijn IP adres is wel veranderd sinds onderhoud van vannacht.

Afbeeldingslocatie: https://share.pilovali.nl/6a12yT6b4.png

[ Voor 14% gewijzigd door Pilovali op 15-07-2021 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
blamauci schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 20:30:
[...]

waarom heb jij mijn postcode/huisnummer nodig? werk je voor KPN?
Dat ook, maar dat er niet toe, aangezien het hier gaat over KPNNetwerkNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blamauci
mad-dog schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 21:26:
[...]

Dat ook, maar dat er niet toe, aangezien het hier gaat over KPNNetwerkNL
Ok, heb je een DM gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-09 22:08
Pilovali schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 21:14:
Ik haal momenteel 75/75 Mbps op een oud Telfort 50/50 Mbps abo.
Weet niet als KPN de snelheden verhoogd of als dit een bug is. Mijn IP adres is wel veranderd sinds onderhoud van vannacht.

[Afbeelding]
Nee dit is geen BUG, je bent namelijk afgelopen nacht technisch omgezet van Telfort profiel na KPN profiel.
dat betekend ook ander ip en als experia box het ondersteund ook IPv6 gekregen.
en de 50/50 abbo kpn is kwa profiel 70/70 :) dus dat klopt helemaal je bent er dus op vooruitgegaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-09 16:12
jopoh schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 22:13:
[...]

Nee dit is geen BUG, je bent namelijk afgelopen nacht technisch omgezet van Telfort profiel na KPN profiel.
dat betekend ook ander ip en als experia box het ondersteund ook IPv6 gekregen.
en de 50/50 abbo kpn is kwa profiel 70/70 :) dus dat klopt helemaal je bent er dus op vooruitgegaan :)
Ahh zo. Ik heb een oudere v8. Zie geen IPv6 in de webinterface.
Ik was er niet van bewust dat 50/50 Mbps eigenlijk 70/70 was. Maar erg leuk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
blamauci schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 17:36:

In ieder geval klopt je conclusie dat een glasvezel NT of ONT (is overigens geen modem) niet op een ouderwetse telefoonaansluiting aangesloten kan worden, dat is namelijk een koper netwerk. Ze moeten dus echt een glasvezelkabel naar binnen brengen, hier wordt de grondplaat (de FTU) op afgewerkt als eindpunt van de glasvezelkabel. Op de FTU kan pas een NT of ONT worden aangesloten en daarachter zit dan de router van KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blamauci
ja dat verwachte ik al, hoewel de helpdeskmedewerker mij gisteren aan de telefoon probeerde wijs te maken dat dat wel kon... ik had echt zoiets van gooi jezelf weg dat kan nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleNL
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-05 19:35
Sinds een maand bezig om een fritzbox goed werkend te krijgen voor mijn ouders bij KPN.

Alles werkt, behalve de siptooling. Er lijkt een enorme storing in te zitten. Provisioning van sip gegevens voor vooral fritzboxen maar ook het uploaden van deze gegevens bij een “experiawissel” werkt dus niet. De experiaterug zetten dus ook niet.

Dit probeer ik al sinds 17 juni duidelijk te maken. Maar kpn is door ook het opdelen van de klantenservice in standaard en serviceplus (opvolger van de techdesk) een onneembare vestiging geworden.

Uiteindelijk hebben mijn ouders een abbo genomen op serviceplus om maar gehoord te worden. Dat lukte maar vervolgens is het doorgezet de 3e lijn ondersteuning. De tooling hapert veelvuldig en wat blijkt bij meerdere mensen en dit sinds 2e week juni.
Ook fritzboxen die bij een abonnement verstrekt worden lijken niet goed te gaan.

Vervolgens is de informatievoorziening ook nog eens slecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony
  • Laatst online: 15:19

TFHfony

Professional Weirdo

TripleNL schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 00:05:
Sinds een maand bezig om een fritzbox goed werkend te krijgen voor mijn ouders bij KPN.

Alles werkt, behalve de siptooling. Er lijkt een enorme storing in te zitten. Provisioning van sip gegevens voor vooral fritzboxen maar ook het uploaden van deze gegevens bij een “experiawissel” werkt dus niet. De experiaterug zetten dus ook niet.

Dit probeer ik al sinds 17 juni duidelijk te maken. Maar kpn is door ook het opdelen van de klantenservice in standaard en serviceplus (opvolger van de techdesk) een onneembare vestiging geworden.

Uiteindelijk hebben mijn ouders een abbo genomen op serviceplus om maar gehoord te worden. Dat lukte maar vervolgens is het doorgezet de 3e lijn ondersteuning. De tooling hapert veelvuldig en wat blijkt bij meerdere mensen en dit sinds 2e week juni.
Ook fritzboxen die bij een abonnement verstrekt worden lijken niet goed te gaan.

Vervolgens is de informatievoorziening ook nog eens slecht.
Nummer verhuizen naar Cheapconnect (of andere VOIP provider)? Heb ik hier ook gedaan: Werkt prima en nog goedkoper ook, (Heb ik toen gedaan omdat KPN toen de SIP gegevens niet vrijgaf)

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Laatst online: 15:06

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Gigabit up en down is hier nu actief, zal vast ergens vannacht omgezet zijn. Is in Nieuwegein.

Dus de soort van geconcludeerde datum (18-7?), in de berichten her en der, is gehaald door kpn.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Gisteren geupgrade van 500mbit naar 1000mbit en net de Experiabox v8 vervangen door een v12 en de verbinding is goed.

Leuke meevaller is de hoge upload :)

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/11736820057.png

[ Voor 9% gewijzigd door Ernemmer op 16-07-2021 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Ernemmer schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:35:
Gisteren geupgrade van 500mbit naar 1000mbit en net de Experiabox v8 vervangen door een v12 en de verbinding is goed.

[Afbeelding]
Zoals in het bericht boven je te lezen is, is die symmetrische snelheid per vandaag dus al aangezet in plaats van 18 juli. Dus je upload is normaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin
  • Laatst online: 17:38
Hi Tweakers!

Volgende maand krijg ik KPN glasvezel en ik ben alvast aan het inventariseren welke spullen ik eventueel nog moet aanschaffen om de boel werkend te krijgen. Ik heb een TP-Link systeem waar ik meer dan tevreden mee ben en wil deze gaan inzetten. Het liefst wil ik het KPN modem uberhaupt niet gaan gebruiken zodat mijn TP-Link setup alles afhandelt.

Mijn setup:
1x OC200 Omada Cloud Controller
1x TL-SG2008P switch
1x TL-R605 router
2x EAP620HD accesspoint
1x EAP660HD accesspoint

Ik ga in ieder geval nog 1x TP-Link MC220L aanschaffen en ik begreep dat ik 1x Draytek SC SFP BiDi (https://www.routershop.nl...km-100-1000mbps/pid=50943) nodig heb om de glasvezelkabel aan te kunnen sluiten op de MC220L / Media converter.

Ik heb heel veel pagina's teruggelezen en veel gegoogled maar hoop eigenlijk hier iemand te treffen die een (soort)gelijke setup werkend heeft en vanuit ervaring kan praten.

Als ik alle informatie samenvat die ik tot nu toe heb gevonden kom ik voor mijzelf uit op onderstaand schemaatje:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eKUz8Zq.png

Waarbij, zo heb ik begrepen, belangrijk is dat op de TL-R605 Router IGMPv2 wordt ingeschakeld (dit lijkt mij mogelijk: https://i.imgur.com/2olOF4G.png ), daarnaast kan ik op poortniveau ook IGMP Snooping inschakelen. Lees ik ook het een en ander over.

Verder dan dus op de TL-R605 aangeven dat poort 1 VLAN6 is (daar wordt mijn switch op aangesloten) zodat alles aangesloten op mijn switch automatisch in het internet-deel van KPN uitkomt?

En daarnaast dan een poort configureren als VLAN4 waar de decoder van de televisie op wordt aangesloten zodat deze weet (door VLAN4) dat het op het iptv-deel van KPN uitkomt.

Ik zie in mijn portal dat ik wel het eea. in de WAN configuratie kan doen mbt. PPPoE/VLAN enz (zie screenshot: https://i.imgur.com/fPCrbH0.png)

Zit ik op de goede weg? :*)

Goed om te weten misschien; ik heb KPN Hussel met 1 Gigabit internet en interactieve TV met zo'n 4K boxje. Mocht ik het TV gedeelte absoluut niet werkend krijgen dan is werken via de Smart TV app van KPN een alternatief, maar de decoder heeft de eerste voorkeur zoals ik er nu naar kijk.

Thanks voor het meedenken!

[ Voor 5% gewijzigd door Justin op 16-07-2021 16:16 . Reden: Toevoeging WAN config ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06:28
Voor IPTV heb je ergens een verkeerde afslag genomen...

De oplossing die je beschrijft waarin bepaalde poorten aan VLAN 4 zijn gekoppeld (bridged IPTV) wordt door KPN niet meer ondersteund.

In plaats daarvan verwachten de IPTV boxjes nu routed IPTV. Waarbij er dus een IGMP proxy op je router draait. Ook moet je dus 2 Wan interfaces definiëren. 1xPPPoE op VLAN 6 voor internet en 1xDHCP op VLAN 4 voor IPTV. Je moet aan dat DHCP verzoek nog wat extra opties meegeven, maar dat staat in het topic beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin
Muis666 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 16:37:
[...]

Voor IPTV heb je ergens een verkeerde afslag genomen...

De oplossing die je beschrijft waarin bepaalde poorten aan VLAN 4 zijn gekoppeld (bridged IPTV) wordt door KPN niet meer ondersteund.

In plaats daarvan verwachten de IPTV boxjes nu routed IPTV. Waarbij er dus een IGMP proxy op je router draait. Ook moet je dus 2 Wan interfaces definiëren. 1xPPPoE op VLAN 6 voor internet en 1xDHCP op VLAN 4 voor IPTV. Je moet aan dat DHCP verzoek nog wat extra opties meegeven, maar dat staat in het topic beschreven.
Ah, check. Als ik 'm goed begrijp is het in mijn geval dan:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bptElVo.png

WAN: Uplink kabel van de glasvezel/MC220L

WAN/LAN2 -> configureren met PPPoE VLAN6 voor internet -> utp kabel naar de switch.

WAN/LAN3 -> configureren met DHCP VLAN4 + IGMPv2 en IGMP snooping inschakelen -> utp kabel naar de decoder.

De aanvullende settings heb ik op de KPN hulppagina gevonden dus dat gaat wel lukken. Maar als ik het goed begrijp als alles is in te stellen dan zou het in de eerste instantie naar verwachting moeten werken O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Laatst online: 16:21
@Justin Waarom een eigen SFP+mediaconverter kopen? De NTU van KPN is ook een 'dom' kastje dat UTP maakt van glasvezel, en als je GPON krijgt gaat het sowieso niet werken...

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin
Tom Paris schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 18:55:
@Justin Waarom een eigen SFP+mediaconverter kopen? De NTU van KPN is ook een 'dom' kastje dat UTP maakt van glasvezel, en als je GPON krijgt gaat het sowieso niet werken...
Ik was in de veronderstelling dat KPN de boel oplevert in de vorm van glasvezelkabel. Ik heb daarin de aanname gemaakt dat het standaard modem een glasaansluiting had die mijn router niet heeft en ik om die reden de aansluiting zelf nog moest omvormen van glas naar UTP. Maar als ik jou goed begrijp is er waarschijnlijk al een soort van mediaconverter aanwezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Laatst online: 16:21
Justin schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 18:58:
Maar als ik jou goed begrijp is er waarschijnlijk al een soort van mediaconverter aanwezig?
Yup, zie: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin
@Tom Paris Check. Ik zal eens kijken wat er op dit moment opgeleverd is in de woning, huidige bewoner maakt ook gebruik van glasvezel begreep ik. Scheelt toch weer €90 euro als ik zelf geen mediaconverter nodig heb hah. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Justin schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 19:09:
@Tom Paris Check. Ik zal eens kijken wat er op dit moment opgeleverd is in de woning, huidige bewoner maakt ook gebruik van glasvezel begreep ik. Scheelt toch weer €90 euro als ik zelf geen mediaconverter nodig heb hah. Thanks!
Hier kan je zien welke NT of ONT (bij GPON) je kan verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
Justin schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 18:31:
[...]

Ah, check. Als ik 'm goed begrijp is het in mijn geval dan:

[
WAN: Uplink kabel van de glasvezel/MC220L

WAN/LAN2 -> configureren met PPPoE VLAN6 voor internet -> utp kabel naar de switch.

WAN/LAN3 -> configureren met DHCP VLAN4 + IGMPv2 en IGMP snooping inschakelen -> utp kabel naar de decoder.
De huidige IPTV boxen willen zowel verkeer over VLAN 4 (Live TV) als over VLAN 6 (o.a. Netflix) ontvangen. Als je ze dus beperkt tot VLAN 4, dan zal niet alles werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:55

ManiacsHouse

Scheisse!

Sinds gisteren aangesloten. Monteur was binnen half uur klaar. Maar nog niet helemaal de vlag uit op het moment.

Raar euvel nu. Browsen werkt zonder problemen via wifi op mijn telefoon. Maar als ik een andere app opstart welke verbinding nodig heeft (weer-app, Tinder, Anwb-app etc) die zeggen doodleuk geen internet-verbinding... Rara wat kan dat zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-09 13:50
ManiacsHouse schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 20:10:
Sinds gisteren aangesloten. Monteur was binnen half uur klaar. Maar nog niet helemaal de vlag uit op het moment.

Raar euvel nu. Browsen werkt zonder problemen via wifi op mijn telefoon. Maar als ik een andere app opstart welke verbinding nodig heeft (weer-app, Tinder, Anwb-app etc) die zeggen doodleuk geen internet-verbinding... Rara wat kan dat zijn?
Klinkt als DNS die niet ingesteld is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

spokje schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 21:01:
[...]

Of je doet even een restart van je telefoon 8)7
Dat lostte het probleem op... Beetje vaag wel :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:22
ManiacsHouse schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 21:30:
[...]

Of je doet even een restart van je telefoon 8)7
Dat lostte het probleem op... Beetje vaag wel :?
Waarschijnlijk nog de oude dns servers op je telefoon aanwezig geweest. En als ‘ie die dan niet kan vinden.

Gek is het wel. Meestal gaat het automatisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
krakendmodem schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 23:46:
[...]

Waarschijnlijk nog de oude dns servers op je telefoon aanwezig geweest. En als ‘ie die dan niet kan vinden.

Gek is het wel. Meestal gaat het automatisch
zo gek is het allemaal niet.
als ik na iphone die willen regelmatig niet eens verbindingen met de nieuwe wifi pas als je toestel laat herstarten en dan de wifi ingeeft werkt het wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

jopoh schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 23:56:
[...]

zo gek is het allemaal niet.
als ik na iphone die willen regelmatig niet eens verbindingen met de nieuwe wifi pas als je toestel laat herstarten en dan de wifi ingeeft werkt het wel
Android hier. Maar eigenlijk op geen enkele wifi waar ik op aanhaak nooit een issue. Behalve dus op mijn eigen Experiabox. Vond het een beetje apart. Speedtest zwabberde ook alle kanten op voor de restart. Wat het nog gekker maakt is dat het gisteren na installatie dus allemaal wel prima werkte. Afijn tis simpel opgelost. :)

[ Voor 14% gewijzigd door ManiacsHouse op 18-07-2021 00:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Laatst online: 15:02
spokje schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 21:01:
[...]

Of eventueel met DNS cache van programma's zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Ik kan nog altijd maximaal 500/500 krijgen via glasvezel, dient er iets in de PoP geüpgraded te worden voordat 1 gigabit snelheden hier ook beschikbaar komen?

Dan heb ik nog het 'geluk' dat ik op tijd m'n pakket heb besteld, aangezien toen 500Mbit nog als snelheid werd aangeboden door KPN.

Nu is dat 1 gigabit geworden maar dat halen we hier dus (nog) niet. Als je nu een nieuw pakket wilt bestellen kan je qua snelheid max. 200Mbit krijgen op mijn adres :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-09 13:50
Prolution schreef op zondag 18 juli 2021 @ 08:51:
Ik kan nog altijd maximaal 500/500 krijgen via glasvezel, dient er iets in de PoP geüpgraded te worden voordat 1 gigabit snelheden hier ook beschikbaar komen?

Dan heb ik nog het 'geluk' dat ik op tijd m'n pakket heb besteld, aangezien toen 500Mbit nog als snelheid werd aangeboden door KPN.

Nu is dat 1 gigabit geworden maar dat halen we hier dus (nog) niet. Als je nu een nieuw pakket wilt bestellen kan je qua snelheid max. 200Mbit krijgen op mijn adres :P
Ja wordt gefaseerd geïntroduceerd :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:15

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Ernemmer schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:35:

[Afbeelding]
Het is me vrijdag niet opgevallen maar gister wel:
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/11745271109.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Antwoord verwijderd, verkeerd gelezen

[ Voor 200% gewijzigd door Ernemmer op 18-07-2021 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Is er hier iemand die via KPN glas hun ipv6 werkend hebben gekregen op een Android? Blijkbaar ondersteunt deze enkel SLAAC en geen DHCPv6, maar ik krijg het niet voor elkaar om met SLAAC een prefix te krijgen. DHCPv6 met een /48 werkt wel gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Laatst online: 26-09 01:05
HarmoniousVibe schreef op maandag 19 juli 2021 @ 23:24:
Is er hier iemand die via KPN glas hun ipv6 werkend hebben gekregen op een Android? Blijkbaar ondersteunt deze enkel SLAAC en geen DHCPv6, maar ik krijg het niet voor elkaar om met SLAAC een prefix te krijgen. DHCPv6 met een /48 werkt wel gewoon.
Werkt prima. Heb je Linux? Dan kun je met radvdump kijken of je iets raars aan de route advertisement ziet.

En, wat voor router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Thralas schreef op maandag 19 juli 2021 @ 23:59:
[...]

Werkt prima. Heb je Linux? Dan kun je met radvdump kijken of je iets raars aan de route advertisement ziet.

En, wat voor router?
Nee OPNSense. Ik heb de guide gevolgd die al een aantal keer in dit topic voorbij is gekomen: https://blog.firewallonli...ll-pfsense-opnsense-ipv6/

De router is een x86 Qotom met 4 NICs

edit:

radvdump heeft helemaal geen output als ik SLAAC instel.

met DHCPv6 dan heb ik netjes een interface {...} struct voor elke (virtuele) interface.

[ Voor 14% gewijzigd door HarmoniousVibe op 20-07-2021 00:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:09
Hier ook gigabit up & down nu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5rvsIQGmulto6WXdc57BsIPBZ1k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/36eqbTFc99kXci1eyXsFVqag.jpg?f=user_large
d:)b

Voor de mensen met een Fritzbox 7590: Wel de snelheid van de verbinding aanpassen naar 1000/1000, anders capt de Fritzbox de snelheid af. (QOS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Mijn Android telefoon's werkt het automatisch.
Ik heb op alle android apparaten IPv6 actief.

Op mijn linux server gebruik ik "dhclient -6 -P <lan_interface>" om een prefix op te vragen bij KPN.
Ik krijg dan een /56 prefix toegewezen.
Tevens zet ik "sysctl net.ipv6.conf.<lan_interface>.accept_ra = 2", zo dat prefix geforward wordt naar mijn Wireguard VPN en Podman Containers op de host.
Tevens is dan de prefix range ook benaderbaar vanaf het lan network.

[ Voor 11% gewijzigd door vDorst op 20-07-2021 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
vDorst schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:13:
[...]

Mijn Android telefoon's werkt het automatisch.
Ik heb op alle android apparaten IPv6 actief.

Op mijn linux server gebruik ik "dhclient -6 -P <lan_interface>" om een prefix op te vragen bij KPN.
Ik krijg dan een /56 prefix toegewezen.
Tevens zet ik "sysctl net.ipv6.conf.<lan_interface>.accept_ra = 2", zo dat prefix geforward wordt naar mijn Wireguard VPN en Podman Containers op de host.
Tevens is dan de prefix range ook benaderbaar vanaf het lan network.
Ja mijn Linux-dozen, macOS en zelfs mijn Shield zie ik nu (toch ook Android) krijgen netjes 3 adressen. Echter mijn telefoon helemaal niks.

Als ik vervolgens echter de WAN_PPPoE interface op SLAAC zet, dan heeft heel het netwerk geen (publiek) ipv6 meer. Geen enkel apparaat. Verder niet heel belangrijk, maar ik vind het gewoon een beetje vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Richub schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 02:32:
Hier ook gigabit up & down nu:

[Afbeelding]
d:)b

Voor de mensen met een Fritzbox 7590: Wel de snelheid van de verbinding aanpassen naar 1000/1000, anders capt de Fritzbox de snelheid af. (QOS)
Ik heb ook gigabit, maar ik kom niet hoger dan ~650 download en ~600 upload :/

Toch maar eens gaan kijken wat daar mis is, want alle apparatuur binnen is ook gewoon gigabit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:57:
[...]

Ja mijn Linux-dozen, macOS en zelfs mijn Shield zie ik nu (toch ook Android) krijgen netjes 3 adressen. Echter mijn telefoon helemaal niks.

Als ik vervolgens echter de WAN_PPPoE interface op SLAAC zet, dan heeft heel het netwerk geen (publiek) ipv6 meer. Geen enkel apparaat. Verder niet heel belangrijk, maar ik vind het gewoon een beetje vreemd.
Weet niet welke hardware je gebruikt maar ik ben gewend om een vast IPv6 adres te zetten op de LAN interface en daar vervolgens SLAAC op te enablen. Waarom zou je een subnet willen laten uitdelen op je Pppoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 00:19:
[...]

Nee OPNSense. Ik heb de guide gevolgd die al een aantal keer in dit topic voorbij is gekomen: https://blog.firewallonli...ll-pfsense-opnsense-ipv6/

De router is een x86 Qotom met 4 NICs

edit:

met DHCPv6 dan heb ik netjes een interface {...} struct voor elke (virtuele) interface.
ik heb exact die guide gevolgd om IPv6 werkend te krijgen op m'n OPNsense bakkie, zelfs Android krijg 9 vd 10 keer gewoon een werkende IPv6 adres.
Wel merkte ik op dat m'n Android foon echt rete langzaam werd op ipv6, apps welke internet nodig hadden laden langzaam, browser pagina's langzaam, en notificatie kwamen later binnen.
uiteindelijk heb ik de Router Advertisements op 'managed' gezet (enkel DHCPv6 geen SLAAC) dit resulteert dat de Android foon geen IPv6 meer krijgt maar wel gewoon weer vlot werkt
om de Router Advertisements service zichtbaar te krijgen in de GUI bij de betreffende interface 'Allow manual adjustment of DHCPv6 and Router Advertisements' aanvinken

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:29

MeNTaL_TO

The future is not set

Juist andersom, geen SLAAC en wel DHCPv6, zie https://community.ziggo.n...6-Foutcode-303/td-p/10532 bij de concurrent.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
Oon schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 17:03:
[...]

Ik heb ook gigabit, maar ik kom niet hoger dan ~650 download en ~600 upload :/

Toch maar eens gaan kijken wat daar mis is, want alle apparatuur binnen is ook gewoon gigabit
Ik heb ook nog maar 500 upload. Maar in het nieuwsbericht stond dat het stapgewijs beschikbaar gemaakt wordt. Dus het kan gewoon een kwestie zijn van nog heel even geduld hebben.

https://www.kpn-wholesale...isch-bij-wbavula-ftth.htm

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Laatst online: 26-09 01:05
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 00:19:

Het is me niet helemaal duidelijk wat je hiermee precies bedoelt. Waar draai je radvdump op, en wat bedoel je met DHCPv6?

Zoals hierboven al gezegd: DHCPv6 doe je op je WAN interface, daarna adverteer je een een subset daarvan via SLAAC aan de LAN-kant.

radvdump draai je op een client, niet op de router zelf - dat moet output geven anders zou het ook op non-Android niet werken. Je moet natuurlijk wel even geduld hebben tot je output krijgt, afhankelijk van je RA interval.

Zie hier een voorbeeldje van mijn RA, die prima werkt met Android 11.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
#
# radvd configuration generated by radvdump 2.19
# based on Router Advertisement from fe80::
# received by interface eth0
#

interface eth0
{
    AdvSendAdvert on;
    # Note: {Min,Max}RtrAdvInterval cannot be obtained with radvdump
    AdvManagedFlag off;
    AdvOtherConfigFlag off;
    AdvReachableTime 0;
    AdvRetransTimer 0;
    AdvCurHopLimit 0;
    AdvDefaultLifetime 1800;
    AdvHomeAgentFlag off;
    AdvDefaultPreference medium;
    AdvSourceLLAddress on;

prefix 2a02:a400:1234::/64
    {
        AdvValidLifetime 2592000;
        AdvPreferredLifetime 604800;
        AdvOnLink on;
        AdvAutonomous on;
        AdvRouterAddr off;
    }; # End of prefix definition

}; # End of interface definition

Als dit nog lang doorgaat: overweeg een TR aan aan te maken om dit af te splitsen, hoe je SLAAC op je LAN configureert heeft helemaal niets met KPN te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 26-09 22:38
Thralas schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 22:21:
[...]

Het is me niet helemaal duidelijk wat je hiermee precies bedoelt. Waar draai je radvdump op, en wat bedoel je met DHCPv6?

Zoals hierboven al gezegd: DHCPv6 doe je op je WAN interface, daarna adverteer je een een subset daarvan via SLAAC aan de LAN-kant.

radvdump draai je op een client, niet op de router zelf - dat moet output geven anders zou het ook op non-Android niet werken. Je moet natuurlijk wel even geduld hebben tot je output krijgt, afhankelijk van je RA interval.

Zie hier een voorbeeldje van mijn RA, die prima werkt met Android 11.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
#
# radvd configuration generated by radvdump 2.19
# based on Router Advertisement from fe80::
# received by interface eth0
#

interface eth0
{
    AdvSendAdvert on;
    # Note: {Min,Max}RtrAdvInterval cannot be obtained with radvdump
    AdvManagedFlag off;
    AdvOtherConfigFlag off;
    AdvReachableTime 0;
    AdvRetransTimer 0;
    AdvCurHopLimit 0;
    AdvDefaultLifetime 1800;
    AdvHomeAgentFlag off;
    AdvDefaultPreference medium;
    AdvSourceLLAddress on;

prefix 2a02:a400:1234::/64
    {
        AdvValidLifetime 2592000;
        AdvPreferredLifetime 604800;
        AdvOnLink on;
        AdvAutonomous on;
        AdvRouterAddr off;
    }; # End of prefix definition

}; # End of interface definition

Als dit nog lang doorgaat: overweeg een TR aan aan te maken om dit af te splitsen, hoe je SLAAC op je LAN configureert heeft helemaal niets met KPN te maken
Hier hetzelfde. Mijn router is een Debian doosje, die met de wide-dhcp6-client een request doet, en dan met slaac (op dnsmasq) op het interne netwerk geconfigd is. Werkt op alle Android devices hier (een stuk of 4 ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annokill
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09-09 03:04
Vrijdag komt bij de monteur om de ONT te installeren en de verblinding door te meten (?). Officieel gaat de verbinding pas op 27e in, is er hoop dat dat al wel kan zodra de monteur is geweest, en ik dus niet hoef te wachten tot dinsdag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
annokill schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 19:23:
Vrijdag komt bij de monteur om de ONT te installeren en de verblinding door te meten (?). Officieel gaat de verbinding pas op 27e in, is er hoop dat dat al wel kan zodra de monteur is geweest, en ik dus niet hoef te wachten tot dinsdag?
als de monteur ONT plaatst en gelijk activeert dan staan de diensten er op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
jopoh schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 19:45:
[...]

als de monteur ONT plaatst en gelijk activeert dan staan de diensten er op.
Naar mijn weten toch pas als de Experiabox wordt aangesloten en zich zelf aanmeldt? Dat is toch het moment dat de diensten gaan werken en de facturatie begint?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
Barre73 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 20:03:
[...]

Naar mijn weten toch pas als de Experiabox wordt aangesloten en zich zelf aanmeldt? Dat is toch het moment dat de diensten gaan werken en de facturatie begint?
Klopt zodra je de Experiabox aansluit gaat je abbo lopen en de facturatie.

bedoelde meer in de zin van de dat config al klaar staat voordat de ONT actief is, zodra die actief is kan de klant zijn experiabox aansluiten en gaat de abbo lopen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superyupkent
Ik heb ook aansluitingen geactiveerd zonder ont en Experia box. Met verbinding rechtstreeks op FTU en router.

KPN ging dan wel bellen of we niet toch heeel even de EB wilden aansluiten 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annokill
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09-09 03:04
Thanks iedereen! Ben benieuwd aangezien KPN zelf zegt dat het niet eerder kan haha… we gaan het zien, ik zal het terugkoppelen hebben we sowieso weer wat geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
superyupkent schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 20:35:
Ik heb ook aansluitingen geactiveerd zonder ont en Experia box. Met verbinding rechtstreeks op FTU en router.

KPN ging dan wel bellen of we niet toch heeel even de EB wilden aansluiten 😃
Dat kan niet.... je hebt OF een NT OF je hebt een ONT. Als je op GPON zit dan je onmogelijk een eigen router met SFP op de FTU aansluiten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Soundwork schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 21:55:
[...]

Dat kan niet.... je hebt OF een NT OF je hebt een ONT. Als je op GPON zit dan je onmogelijk een eigen router met SFP op de FTU aansluiten....
Zonder NT (mediaconverter) en met eigen router met SFP module en direct met glas op de FTU...Dat kan zeker wel hoor
Of "kon" eigenlijk want bij GPON kan het idd niet meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Barre73 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 21:59:
[...]

Zonder NT (mediaconverter) en met eigen router met SFP module en direct met glas op de FTU...Dat kan zeker wel hoor
Of "kon" eigenlijk want bij GPON kan het idd niet meer)
Ik bedoel hiermee dat je als je GPON hebt, je dus NIET met een SFP en router op de FTU kan zitten.
Ook de NT zal dan niet werken, want je hebt een ONT nodig......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 18:23
Misschien dat een GPON ONT SFP van Nokia zelf wel werkt, kan zo alleen niet vinden waar je die kan kopen, wij kunnen zelf de serienummers registreren, ik ga eens kijken of we zo'n ding kunnen bemachtigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
moppentappers schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 22:11:
Misschien dat een GPON ONT SFP van Nokia zelf wel werkt, kan zo alleen niet vinden waar je die kan kopen, wij kunnen zelf de serienummers registreren, ik ga eens kijken of we zo'n ding kunnen bemachtigen.
ONT zit ook nog stukje software die een en ander regelt dus alleen aan GPON SFP heb je zo weinig
al zou je zelf kunnen activeren omdat je tool zou hebben, meen ik alleen bepaalde serienummer reeks toegestaan om in te voeren

[ Voor 13% gewijzigd door jopoh op 21-07-2021 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
Soundwork schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 21:55:
[...]

Toch is het zo, ik heb in mijn vorige woning dit gedaan met de sc/pc aansluiting. Nu met de TK01 FTU op SC/APC. Maar hier geen GPON idd.

[ Voor 3% gewijzigd door superyupkent op 21-07-2021 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
superyupkent schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 22:27:
[...]

Toch is het zo, ik heb in mijn vorige woning dit gedaan met de sc/pc aansluiting. Nu met de TK01 FTU op SC/APC. Maar hier geen GPON idd.
Kijk, dat bedoel ik dus. Ik denk dat je dan een typefoutje maakte in je eerste post.... "ont" moet "nt" zijn.
Alleen AON (KPN noemt dit "EoF/GoF") is mogelijk aan te sluiten met SFP of de NT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
superyupkent schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 22:27:
[...]

dan zat je op GoF netwerk en niet Gpon.
en Op GoF kan je eigen spul aanhangen zonder problemen, alleen als je niet eerst een experiabox aansluit dan worden je diensten en facturatie niet goed gestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martkrui
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:37
Ik krijg nu iedere keer SMSjes van KPN dat ze mijn Experia box niet hebben kunnen update. Dat kan kloppen want die ligt ergens in de doos te verstoffen.

Ik ben een oud Telfort klant. In mijn Synology router heb ik nu voor IPTV/Voip het Telfort profiel gekozen en werken TV en internet prima.
Als ik het KPN profiel kies dan heb ik geen verbinding.

Weet iemand wat er gaat gebeuren op de datum die in het bericht staat (20 augustus) ?
Moet ik actie ondernemen om te zorgen dat het blijft werken?

-- edit --

Net dit gevonden: (https://forum.kpn.com/thu...p-v-de-experia-box-458609

Edit (15 januari 2021): Het lijkt er op, als de technische migratie gestart wordt, dat ex Telfort abonnees hun Experia Box tijdelijk zullen moeten aansluiten om overgezet te kunnen worden van de Telfort architectuur naar de KPN architectuur. Daarna kan je direct de eigen router weer gebruiken mits de configuratie daarvan ook omgezet is van Telfort naar KPN.

EDIT 2:
User error. Handleiding niet goed gelezen |:(

[ Voor 42% gewijzigd door Martkrui op 09-08-2021 10:42 ]

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muis666
Martkrui schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:46:
Ik krijg nu iedere keer SMSjes van KPN dat ze mijn Experia box niet hebben kunnen update. Dat kan kloppen want die ligt ergens in de doos te verstoffen.

Ik ben een oud Telfort klant. In mijn Synology router heb ik nu voor IPTV/Voip het Telfort profiel gekozen en werken TV en internet prima.
Als ik het KPN profiel kies dan heb ik geen verbinding.

Weet iemand wat er gaat gebeuren op de datum die in het bericht staat (20 augustus) ?
Moet ik actie ondernemen om te zorgen dat het blijft werken?

-- edit --

Net dit gevonden: (https://forum.kpn.com/thu...p-v-de-experia-box-458609

Edit (15 januari 2021): Het lijkt er op, als de technische migratie gestart wordt, dat ex Telfort abonnees hun Experia Box tijdelijk zullen moeten aansluiten om overgezet te kunnen worden van de Telfort architectuur naar de KPN architectuur. Daarna kan je direct de eigen router weer gebruiken mits de configuratie daarvan ook omgezet is van Telfort naar KPN.
Na de update/migratie datum kun je als het goed is met zowel het Telfort profiel (VLAN34 DHCP) als het KPN profiel (VLAN6 - PPPoE) verbinden.
Het is niet noodzakelijk om de ExperiaBox aan te sluiten. Maar ik heb het wel even gedaan nadat ik mijn eigen router al had omgezet opdat ik de ExperiaBox als fallback kan blijven gebruiken.
Na de genoemde deadline datum kun je alleen nog maar met het KPN profiel verbinden. Dus als je niets doet met je eigen router heb je na die datum geen internet meer...

In jouw geval zou de Synology het op het KPN profiel wel moeten doen omdat je al na de migratiedatum zit. Je kunt voor de zekerheid toch even tijdelijk de Experiabox aansluiten en resetten om te kijken of deze dan met PPPoE verbindt. Zoja, dan moet je toch aan de slag om te kijken wat er mis is met je KPN profiel op de Synology...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-09 19:04

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Mailtje van KPN:

Vanaf nu upload je tot 1 Gbit/s

De maximale uploadsnelheid van jouw Glasvezel Internet is nu even snel als je downloadsnelheid, namelijk 1 Gbit/s. Je hoeft niets te doen, je contract blijft hetzelfde en je blijft hetzelfde betalen.

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/11766569834.png

edit: Had even iets verder omhoog moeten kijken...

[ Voor 7% gewijzigd door |sWORDs| op 22-07-2021 16:28 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Pagina: 1 ... 45 ... 185 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen