[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 37 ... 185 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:50

mb1

Hmmbob schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 09:15:
[...]

Punt is meer dat je logs post in een format wat (zeker op mobiel) een half uur duurt om door te scrollen als je jou niet wil/kan helpen. Tip: je hebt het nu in [mo] tags staan, als je daar even [code] [/code] tags van maakt dan "klapt het automatisch in".

Dan, over je logs: ik zie daar 0 bijzonderheden in. Je Experiabox krijg netjes een hernieuwde lease van je IP (10.88.xxx) en deelt ook rustig allerlei IPs uit. In deze logs zie ik weinig bijzonders.

Heb je die reset nu al eens geprobeerd die zowel de helpdesk als een mede-tweaker gesuggereerd hebben?
Thanks voor je antwoord.
Ik zie ook niets geks idd.
Harde reset heb ik inmiddels al wel een keer of 20 gedaan al dan niet via de helpdesk, ik ken de instellingen voor de dhcp reserveringen voor de printers en nassen in m'n netwerk inmiddels uit m'n hoofd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-09 13:58
mb1 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:10:
[...]

Thanks voor je antwoord.
Harde reset heb ik inmiddels al wel een keer of 20 gedaan al dan niet via de helpdesk, ik ken de instellingen voor de dhcp reserveringen voor de printers en nassen in m'n netwerk inmiddels uit m'n hoofd.
Ik ben dus iemand die veel op GoT leest en schrijft maar altijd via mobiel. Dus inderdaad was het log dat je plaatste een flink eind scrollen. Vandaar mijn reactie. Was niet bedoeld om je niet te willen helpen. Als jouw vraag in mijn straatje lag, had ik ook zeker wel een inhoudelijk antwoord gegeven.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:22
[...]

Thanks voor je antwoord.
Balen. Misschien toch maar eens de helpdesk stappen door en aandringen op een nieuw modem.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:47
[...]

Thanks voor je antwoord.
Ook ik wil je zeker wel helpen, maar was wat verbaasd over de SIP phone log.... that's all ;)
Je geeft aan dat je Experiabox het laatste half jaar al meerdere keren is vervangen? Ik neem aan dat ze allemaal hetzelfde probleem geven? DHCP crashed en je kan de box opnieuw starten....
Is de NT ook al eens vervangen (en ook de netwerkkabel ertussen)? Dat grijze/witte kastje in de meterkast waar de glasvezel op binnenkomt.
Ook al is dit de WAN/Internet kant, er moet toch "iets" zijn waardoor die EB's over hun nek gaan na een x-tijd....
En dan nog iets wat je kan proberen: crashed de EB ook als je alleen WiFi apparaten verbindt en geen vaste netwerk poorten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:14
Iemand hier uit Den Haag Segbroek die kan vertellen wat voor NTU hij heeft gekregen en of deze is te bypassen zodat je de vezel direct danwel met koppelvlak je switch in kan duwen?

KPN (netwerk) geeft geen info over de NTU behalve dat ik een vlak van 50 bij 30 moet vrijhouden + een tweetal stopcontacten. Lijkt mij wat overdreven. De ruimte en stopcontacten heb ik voldoende waar de vezel uit komt maar iets duidelijkere info had handig geweest. :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:41

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Onze V10 is gisteravond overleden na 4 jaar trouwe dienst, volgens de medewerker krijgen we vandaag de V12.
Kan pas na 3 uur het pakket ophalen bij het ophaalpunt, mijn vraag is hoe zijn ervaringen met de V12 hier?

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Wat heb je zelf al gevonden?

Deze vraag is echt al vaak beantwoord....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-09 10:36
Uberprutser schreef op woensdag 7 april 2021 @ 07:56:
Iemand hier uit Den Haag Segbroek die kan vertellen wat voor NTU hij heeft gekregen en of deze is te bypassen zodat je de vezel direct danwel met koppelvlak je switch in kan duwen?

KPN (netwerk) geeft geen info over de NTU behalve dat ik een vlak van 50 bij 30 moet vrijhouden + een tweetal stopcontacten. Lijkt mij wat overdreven. De ruimte en stopcontacten heb ik voldoende waar de vezel uit komt maar iets duidelijkere info had handig geweest. :)
Welke NTU je krijgt ligt aan de FTU die je hebt.
De TK-01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/invJh_EAnjpQ-3g94h6ukpuwvRE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rUcgysuWf5h96dQXDdbbj9OT.png?f=user_large

Of TY-01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jf3zwyftNqDEfjxP-y2N4hYlXUQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZLhRBHDqW6hG0cJOx9nndpE5.png?f=user_large

En het ligt er dan ook nog eens aan of KPN-WBA er GPON of AON apparatuur in de PoP heeft hangen.
Bij AON krijg je een NTU die op één van bovenstaande FTU's past en kan je eventueel deze vezel in eigen apparatuur steken (hier is al zo onzettend veel over geschreven)
Bij GPON krijg je een patch cover met een losse ONT, in dat geval kan je de vezel niet in eigen apparatuur steken. Je moet dan de ONT gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:05
Dennis-L schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:40:
[...]

Welke NTU je krijgt ligt aan de FTU die je hebt.
De TK-01
[Afbeelding]

Of TY-01
[Afbeelding]

En het ligt er dan ook nog eens aan of KPN-WBA er GPON of AON apparatuur in de PoP heeft hangen.
Bij AON krijg je een NTU die op één van bovenstaande FTU's past en kan je eventueel deze vezel in eigen apparatuur steken (hier is al zo onzettend veel over geschreven)
Bij GPON krijg je een patch cover met een losse ONT, in dat geval kan je de vezel niet in eigen apparatuur steken. Je moet dan de ONT gebruiken.
Misschien kan dit in de start post worden gezet.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Uberprutser schreef op woensdag 7 april 2021 @ 07:56:

Ben benieuwd waar KPN netwerk die info vandaan heeft. Heeft de schouwer van de aannemer geen sticker achtergelaten op de plek waar de FTU gaat komen?
Die geeft namelijk precies aan wat er aan ruimte nodig is vanuit het Programma van Eisen.
Het goede antwoord is trouwens:
350mm x 140mm x 100mm (hoogte x breedte x diepte).
En 1 stopcontact voor de NT. Die tweede is dan voor een router maar dat kan altijd op een andere manier (met stekkerdoos of zo).

@Dennis-L Segbroek is in uitrol dus sowieso een TK-01. En er zijn steeds minder woningen die op bestaande AON apparatuur worden aangesloten. Bovenstaande ruimte eisen zijn dan altijd goed.

@Uberprutser Mocht jij bij die weinige woningen horen die nog op AON apparatuur komen, dan kan je zelf een vezel in je router steken. Maar (en die kans is veel groter) als je op GPON apparatuur wordt gezet krijg je een ONT thuis en die is onmisbaar. Dus daar moet dan de vezel in en dat doet de monteur voor je. Kan je ook niet zelf activeren. Kan vanuit de ONT een UTP naar je router toe.

[ Voor 18% gewijzigd door Barre73 op 07-04-2021 16:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:38
Laten we hopen dat er geen overname komt door die private equity partijen. Enige wat die doen is een bedrijf financieel in de problemen helpen, snel korte termijn geld maken, en dan een lege huls weer verkopen.
Private Equity zijn jakhalzen en zouden verboden moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:09
@swhnld EQT lijkt niet zo'n partij te zijn. Ze gaan er daadwerkelijk in voor de lange termijn winst en niet de kortzichtige: opkopen, opkrikken, opsplitsen en verkopen tactiek.

Nog steeds te hopen dat ze zelfstandig blijven, maar als er dan toch een partij moet zijn die ze gaat overnemen, dan is EQT iig niet de slechtste

Stonepeak ken ik verder niet, maar zo te zien is hun portefeuille ook voornamelijk infra-bedrijven. Die zitten dus ook voor de lange termijn in die bedrijven.

[ Voor 19% gewijzigd door Caelorum op 08-04-2021 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-09 14:32
EQT is ook eigenaar van Delta. Voor de concurrentie lijkt me zo’n overname niet heel handig - in Zeeland zou zo’n combinatie dan alleenheerser zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:41

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Inmiddels hebben we de V12 al werkend, wat een fijne nieuwe interface! _/-\o_

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
Ik kan verder geen storingen vinden, maar sinds een uur heb ik een download van ~0,5 Mbps (regio Apeldoorn). Nog meer mensen met problemen? Herstart modem geeft geen oplossing helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
  • Laatst online: 19-09 08:13
Hier ook apeldoorn (Zuidbroek) 0,4 down 66,0 up met mijn voormalige telfort 50/50 glasvezel. Blij dat ik niet de enige ben.

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-09 21:40
Als ik goed het internet afgezocht heb is er bij mij deze oranje kabel aangelegd: https://www.tkf.nl/en/411-dac-sm-9125/75098. Een mooi Nederlands fabricaat, althans daar lijkt het op. Ik begrijp dat er dus twee vezels in zitten. Weet iemand of die ook allebei aangesloten zijn? En zo ja, alleen op de distributiebox in de grond of is hij helemaal naar de centrale afgemonteerd? (Geen GPON hier, alleen point-to-point.)

(Niet dat ik er twee nodig heb, maar ik vroeg me dat gewoon af.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
TimoDimo schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 13:59:
Als ik goed het internet afgezocht heb is er bij mij deze oranje kabel aangelegd: https://www.tkf.nl/en/411-dac-sm-9125/75098. Een mooi Nederlands fabricaat, althans daar lijkt het op. Ik begrijp dat er dus twee vezels in zitten. Weet iemand of die ook allebei aangesloten zijn? En zo ja, alleen op de distributiebox in de grond of is hij helemaal naar de centrale afgemonteerd? (Geen GPON hier, alleen point-to-point.)

(Niet dat ik er twee nodig heb, maar ik vroeg me dat gewoon af.)
Dit is het topic van de provider KPN, die leggen geen glasvezel.
Dat doet KPN NetwerkNL wel, dus voor jouw vraag kan je beter hier: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud terecht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Dennis-L schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 14:14:
[...]

Dit is het topic van de provider KPN, die leggen geen glasvezel.
Dat doet KPN NetwerkNL wel, dus voor jouw vraag kan je beter hier: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud terecht :)
Oh, maar ik heb hier een aantal weken terug allemaal vragen gesteld en beantwoord gekregen (met dank aan o.a. @Barre73 ) over de aanleg van glasvezel. Is er iets veranderd intussen dat er een apart topic is voor de aanleg?

Ah, ik lees nu de startpost van dat topic. Duidelijk dus dat dit nieuw is. Dan stel ik daar mijn vraag opnieuw. Bedankt!

[ Voor 9% gewijzigd door TimoDimo op 10-04-2021 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Druid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 15:06
[...]

Thanks voor je antwoord.
Nog even een hersenpsinsel van mij maar is je power adapter wellicht aan het overlijden waardoor je modem soms niet het noodzakelijke wattage krijgt wat nodig is en je als gevolg hiervan een spontane reboot krijgt ?

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skylevel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-09 22:07
Weet iemand of de voeding van de Arris 2952 ook werkt op de 5202? Ik las hier dat het zou moeten werken. Kan iemand anders dat ook bevestigen? KPN webcare kan en mag dat helaas niet bevestigen. Scheelt weer een nieuwe kabel trekken in een onmogelijke PVC-leiding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:46

Mr. Freeze

¡GO!

Skylevel schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:54:
Weet iemand of de voeding van de Arris 2952 ook werkt op de 5202? Ik las hier dat het zou moeten werken. Kan iemand anders dat ook bevestigen? KPN webcare kan en mag dat helaas niet bevestigen. Scheelt weer een nieuwe kabel trekken in een onmogelijke PVC-leiding :)
Als die aansluiting past, kan je het gewoon proberen. Als het voltage verschilt zou er ook een ander maat plugje aan zitten.

XBL gamertag StayingPow3r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skylevel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-09 22:07
Afgaande op de adapter in de video van een medetweaker is de output gelijk: 12.0V, 1.0A. (op mijn huidige adapter staat niet aantal Watt op). Enige verschil bij input is 0.5A vs 0.3A.

Bepaalt het aantal output Ampere de dikte van de stekker? Zo ja, dan zou het moeten lukken toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:40
Skylevel schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:54:
vip1853, 2592 en 5202 gebruiken inderdaad allemaal dezelfde adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Onderaan deze post staat nog "Check via Fourstack welke maximaal haalbare snelheid KPN aangeeft op jouw adres."

Maar die link doet het niet. Is er een geüpdatete site waar je kunt opzoeken wat de status is van je aansluiting, of wat er allemaal mogelijk is op jouw adres?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011

mb1

The Druid schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:30:
[...]

Nog even een hersenpsinsel van mij maar is je power adapter wellicht aan het overlijden waardoor je modem soms niet het noodzakelijke wattage krijgt wat nodig is en je als gevolg hiervan een spontane reboot krijgt ?
Die is al vervangen en tijdje terug samen met de experiabox NT en de lankabel tussenbeide

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
TimoDimo schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 18:21:
Onderaan deze post staat nog "Check via Fourstack welke maximaal haalbare snelheid KPN aangeeft op jouw adres."

Maar die link doet het niet. Is er een geüpdatete site waar je kunt opzoeken wat de status is van je aansluiting, of wat er allemaal mogelijk is op jouw adres?
Tele2 https://tele2-fpi-info.fourstack.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Bedankt. Ik vraag me eigenlijk af wie deze site beheert. Is het van KPN (WBA)? Fourstack.nl lijkt een hostingprovider te zijn. Het was zeker teveel moeite om dit even te koppelen aan een wat duidelijker domeinnaam. :?

[ Voor 17% gewijzigd door TimoDimo op 10-04-2021 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniac2003
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:58
Dersan schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 18:21:
Ik kan verder geen storingen vinden, maar sinds een uur heb ik een download van ~0,5 Mbps (regio Apeldoorn). Nog meer mensen met problemen? Herstart modem geeft geen oplossing helaas.
Sneezzer schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 22:58:
Hier ook apeldoorn (Zuidbroek) 0,4 down 66,0 up met mijn voormalige telfort 50/50 glasvezel. Blij dat ik niet de enige ben.
Gisteravond ook zitten pielen totdat ik om iets na 21.30 een SMS met de storingsmelding ontving.
Hier ook een dramatische download maar wel normale upload snelheid. TV haperde ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
@TimoDimo het is een interne tool, dus dat domeinnaam is overbodige luxe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
TimoDimo schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 20:11:
[...]

Bedankt. Ik vraag me eigenlijk af wie deze site beheert. Is het van KPN (WBA)? Fourstack.nl lijkt een hostingprovider te zijn. Het was zeker teveel moeite om dit even te koppelen aan een wat duidelijker domeinnaam. :?
Ja, de tool is beschikbaar gesteld door KPN WBA en geeft ook alleen aan wat WBA kan leveren..
Fourstack is inderdaad de hoster. Deze tool was in gebruik bij KPN, XS4all en Tele2. Altijd bedoeld voor intern gebruik en niet voor consumenten.

Daarnaast is die van Tele2 de enige die nog werkt. De andere zijn offline gehaald, vooral omdat consumenten er steeds op keken en de info verkeerd werd geïnterpreteerd. Plandatums upgrade, pairbonding wel of niet, etc..
Als je dan als Klantenservic steeds moet praten met klanten die iets gezien hebben op die tool, dan kan dat nogal eens tot onnodige discussies leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-09 23:02
Ik ben bezig UniFi Talk op te zetten i.c.m. met een vaste lijn van KPN maar ik krijg dit nog niet werkend.

Ik heb AON met 1 vaste lijn welke ik wil instellen maar ik krijg vanuit Freeswitch (waar UniFi Talk gebruik van maakt) iedere keer deze melding.
code:
1
[ERR] sofia_reg.c:2470 KPN Failed Registration with status Forbidden [403].

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EDpW2kugFcrjE1p0KlkdkZwKG_U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/45wolil2eYeTy41czjHqnAU7.png?f=fotoalbum_large
Dit zijn de instellingen die ik gebruik in Talk, ik kan meerdere custom fields maken maar ik weet niet precies welke ik nodig ben om dit volledig werkend te krijgen, voor zover heb ik dit eerst getest zonder resultaat.
Als iemand misschien een idee heeft hoor ik het graag! :)

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzlewaxx
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-02 11:31
wizzlewaxx schreef op maandag 5 april 2021 @ 21:48:
[...]

Helaas... Te vroeg gejuicht. Het ging 3 dagen goed, en nu weer contine blauwe schermen met de stb-400 melding bij het wisselen van zender. Om moedeloos van te worden.

Wordt dus dieper graven...
Na een week heb ik het volgende ondernomen:

- Nieuwe kabels getrokken door hele huis
- Iedere (slaap) kamer voorzien van een switch (Netgear's met IGMP)
- Linksys Velop (in Bridge Modus) rechtstreeks met kabel aangesloten op ExperiaBox voor de Wifi
- 2x 4K iTV kastjes aangesloten op betreffende switch in de buurt
- Het lijkt nu goed te werken zonder problemen met STB-400 meldingen.

Het enige waar ik tegenaan loop is wanneer de PC op kantoor, zolder en/of laptop aanstaat het probleem weer optreed.

Zou dit met ipv4 / IPv6 te maken kunnen hebben?

Het liefst zet ik een apart netwerk op voor de pc's, maar dan zal ik ook een andere router moeten aanschaffen. Inmiddels al zoveel aangeschaft om een "klein maar irritant" probleem op te lossen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
wizzlewaxx schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 08:56:
[...]

Na een week heb ik het volgende ondernomen:

- Nieuwe kabels getrokken door hele huis
- Iedere (slaap) kamer voorzien van een switch (Netgear's met IGMP)
- Linksys Velop (in Bridge Modus) rechtstreeks met kabel aangesloten op ExperiaBox voor de Wifi
- 2x 4K iTV kastjes aangesloten op betreffende switch in de buurt
- Het lijkt nu goed te werken zonder problemen met STB-400 meldingen.

Het enige waar ik tegenaan loop is wanneer de PC op kantoor, zolder en/of laptop aanstaat het probleem weer optreed.

Zou dit met ipv4 / IPv6 te maken kunnen hebben?

Het liefst zet ik een apart netwerk op voor de pc's, maar dan zal ik ook een andere router moeten aanschaffen. Inmiddels al zoveel aangeschaft om een "klein maar irritant" probleem op te lossen...
Je kan beter een apart netwerk opzetten voor je STB's. Heb je heel toevallig een Unifi Controller draaien op de desbetreffende PC's/Laptops of een (HP) Printer met Bonjour service aan?

Het lijkt erop alsof de problemen ontstaan wanneer er apparaten in het LAN netwerk ook via het multicast protocol een broadcast doen. Ik kan er mijn vinger ook nog niet op leggen maar feit is wanneer ik op mijn HP Printer de Bonjour service aanzet ik de STB-NMC-400 foutmelding kan reproduceren. Zo lijkt het ook met mijn NVidia Shield te zijn, wanneer ik die aan heb staan dan kom ik ook regelmatig de STB-NMC-400 tegen op één of meerdere tv ontvangers (ik heb er 4).
Ik heb inmiddels een eigen Draytek router aangesloten en de STB's in een apart VLAN gezet, dit werkt nu voorlopig goed. Het probleem zit hem echt in de TV ontvangers maar KPN wil dit probleem (nog) niet erkennen. De TV ontvangers willen vermoedelijk bij een ander multicast apparaat zijn tv stream proberen op te halen (dus als mijn HP Printer aanstaat en die een multicast uitzend, dan reageert de TV ontvanger op de multicast van mijn HP Printer ipv de stream op te halen via de Experiabox hogerop het KPN netwerk op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzlewaxx
Enforcer schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:40:
[...]

Je kan beter een apart netwerk opzetten voor je STB's. Heb je heel toevallig een Unifi Controller draaien op de desbetreffende PC's/Laptops of een (HP) Printer met Bonjour service aan?

Het lijkt erop alsof de problemen ontstaan wanneer er apparaten in het LAN netwerk ook via het multicast protocol een broadcast doen. Ik kan er mijn vinger ook nog niet op leggen maar feit is wanneer ik op mijn HP Printer de Bonjour service aanzet ik de STB-NMC-400 foutmelding kan reproduceren. Zo lijkt het ook met mijn NVidia Shield te zijn, wanneer ik die aan heb staan dan kom ik ook regelmatig de STB-NMC-400 tegen op één of meerdere tv ontvangers (ik heb er 4).
Ik heb inmiddels een eigen Draytek router aangesloten en de STB's in een apart VLAN gezet, dit werkt nu voorlopig goed. Het probleem zit hem echt in de TV ontvangers maar KPN wil dit probleem (nog) niet erkennen. De TV ontvangers willen vermoedelijk bij een ander multicast apparaat zijn tv stream proberen op te halen (dus als mijn HP Printer aanstaat en die een multicast uitzend, dan reageert de TV ontvanger op de multicast van mijn HP Printer ipv de stream op te halen via de Experiabox hogerop het KPN netwerk op.
Ja ik heb nog een Unifi Controller draaien op de pc op zolder! Die ga ik eerst eens zijn nek om draaien ;-). Verder een Brother printer staan. Zal eens kijken of die ook van Bonjour gebruik maakt.

Ook heb ik een Nvidia Shield bij m'n TV. Ding staat eigenlijk altijd aan, gebruik ik voor Netflix, YouTube e.d. kan volgens mij niet eens uitgezet worden ?

Wellicht inderdaad toch maar een router er bij aanschaffen om vlan aan te maken mochten de problemen niet verholpen zijn. Vooralsnog kan ik ermee leven dat wanneer de Pc's uit staan het probleem niet optreed maar is geen lange termijn oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
wizzlewaxx schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:07:
[...]

Ja ik heb nog een Unifi Controller draaien op de pc op zolder! Die ga ik eerst eens zijn nek om draaien ;-). Verder een Brother printer staan. Zal eens kijken of die ook van Bonjour gebruik maakt.

Ook heb ik een Nvidia Shield bij m'n TV. Ding staat eigenlijk altijd aan, gebruik ik voor Netflix, YouTube e.d. kan volgens mij niet eens uitgezet worden ?

Wellicht inderdaad toch maar een router er bij aanschaffen om vlan aan te maken mochten de problemen niet verholpen zijn. Vooralsnog kan ik ermee leven dat wanneer de Pc's uit staan het probleem niet optreed maar is geen lange termijn oplossing.
offtopic:
Mja, het probleem zit hem mijns inziens echt bij de KPN ontvangers, de vraag is of deze klachten ook terecht komen bij het ontwikkelteam van de TV ontvangers en of er daadwerkelijk mee getest wordt hoe de TV ontvangers met (vermoedelijk) ander multicast verkeer omgaat wat vanaf het LAN netwerk komt. Ik heb op het KPN Forum al meerdere klachten gezien (ook van mij) maar of die daadwerkelijk doorgezet worden naar de techneuten krijg ik niet beantwoord.

De lange termijn oplossing is dat het probleem erkend wordt en dat er naar een oplossing gekeken wordt vanuit KPN. Onze oplossing is puur alleen een lapmiddel om te zorgen dat wij thuis geen problemen hebben met iets simpels zoals TV kijken ...

Ik had al tickets bij de telefonische helpdesk van KPN lopen, maar die hebben na het vervangen van de Experiabox en het toesturen van een 5Port Switch van hun verdere ondersteuning gestopt en aangegeven dat ik dan maar de TechDesk van KPN (Xs4all) moest benaderen en daarvoor dus extra €7,50 moest betalen.

Ik probeer zelf zo helder mogelijk dingen uit te testen en op het KPN Forum te plempen in de hoop dat daar ergens door iemand gehoor aan wordt gegeven, aangezien de Experiabox zelf dichtgetimmerd is kan ik niet bepalen aan de hand van logs wat er nu aan de hand kan zijn. Het is ook verder niet aan ons als consument om te achterhalen waar het fout gaat maar wel leuk om te onderzoeken als er tijd voor is, daarom ben ik ook benieuwd naar mensen die een USG/Edgerouter hebben en alles op 1 LAN hebben zitten en dus ook de foutmelding krijgen naar de logging want over het algemeen zou je dan dus kunnen onderzoeken waar het mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 22:38
[...]

VLAN's zitten op laag 2, die stel je in op je switch, dus daar heb je geen router voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDXTweaker
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 13:51
[...]

Welke tv-ontvangers heb je? Toevallig de Arris VIP2952? En gebruik je andere DNS-servers dan die van KPN? Dan zit daar je probleem. Die ontvangers kunnen niet omgaan met andere DNS-servers. Heeft iets te maken met wat ze wel of niet ondersteunen. Ik weet het niet exact meer. Ik heb daarom ook een apart VLAN voor mijn tv ontvangers. Die draaien op de DNS servers van KPN, de rest op Google/Cloudflare/Quad9. Hopelijk lost dit ook jouw probleem op!

[ Voor 18% gewijzigd door MDXTweaker op 13-04-2021 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzlewaxx
borft schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:52:
[...]

VLAN's zitten op laag 2, die stel je in op je switch, dus daar heb je geen router voor nodig.
Ow ik was in de veronderstelling dat dit via een router ingesteld moest worden en dat de switch het "doorgeefluik" zou zijn. Op de switches die ik nu heb, zit allemaal een vlan functie. Ik ga er is mee aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzlewaxx
MDXTweaker schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:01:
[...]

Welke tv-ontvangers heb je? Toevallig de Arris VIP2952? En gebruik je andere DNS-servers dan die van KPN? Dan zit daar je probleem. Die ontvangers kunnen niet omgaan met andere DNS-servers. Heeft iets te maken met wat ze wel of niet ondersteunen. Ik weet het niet exact meer. Ik heb daarom ook een apart VLAN voor mijn tv ontvangers. Die draaien op de DNS servers van KPN, de rest op Google/Cloudflare/Quad9. Hopelijk lost dit ook jouw probleem op!
Heb de Artis VIP2952 inderdaad, maar gebruik standaard DNS server van KPN. Ik ga toch met vlan aan de slag denk ik maar. Even in verdiepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:53
wizzlewaxx schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:29:
[...]

Ow ik was in de veronderstelling dat dit via een router ingesteld moest worden en dat de switch het "doorgeefluik" zou zijn. Op de switches die ik nu heb, zit allemaal een vlan functie. Ik ga er is mee aan de slag!
Allebei goed (of fout). VLAN's heb je zowel op layer 2 als layer 3.

Layer 2 gebruik je als je geen filtering (firewall) wilt toepassen en echt gescheiden VLAN's gebruikt (of juist helemaal geen scheiding). Dit is dus op switchpoort niveau. Een port is geen lid of wel lid van een vlan.

Layer3 (IP) gebruik je voor inter-vlan routering, waarbij je met een firewall kunt aangeven welk verkeer wel en niet is toegestaan van het ene vlan naar het andere vlan, zonder dat de poorten lid hoeven te zijn van hetzelfde vlan (inter-vlan routering dus).

[ Voor 5% gewijzigd door Theone098 op 13-04-2021 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Theone098 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:45:
[...]

Layer 2 gebruik je als je geen filtering (firewall) wilt toepassen en echt gescheiden VLAN's gebruikt (of juist helemaal geen scheiding). Dit is dus op switchpoort niveau. Een port is geen lid of wel lid van een vlan.

Layer3 (IP) gebruik je voor inter-vlan routering, waarbij je met een firewall kunt aangeven welk verkeer wel en niet is toegestaan van het ene vlan naar het andere vlan, zonder dat de poorten lid hoeven te zijn van hetzelfde vlan (inter-vlan routering dus).
En hoe wil je 2 VLANS gaan bedienen met een Experiabox die maar 1 subnet heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
Theone098 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:45:
[...]

mwah, zeg het dan helemaal goed ;) VLAN's zitten op ethernet niveau. Een router kan op l3, dus IP niveau routeren, dus ook tussen subnets die al dan niet op verschillende VLAN's zitten, mits de router (op l2), in die VLAN's zit.

Sommige switches kunnen ook tussen vlan's routeren, dat gebeurt dan dus op l2.

That said, als je router niets snapt van VLAN's, kan je natuurlijk geen apart VLAN maken voor IPTV, dus dan is deze hele discussie een beetje zinloos ;) Het hele idee is natuurlijk dat je het multicast verkeer wilt beperken tot een eigen netwerk, zodat andere apparaten geen roet in het eten kunnen gooien.

Hier heb ik het inderdaad met een andere router (simpel linux doosje) opgelost, en aparte vlan's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
borft schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:24:
[...]

mwah, zeg het dan helemaal goed ;) VLAN's zitten op ethernet niveau. Een router kan op l3, dus IP niveau routeren, dus ook tussen subnets die al dan niet op verschillende VLAN's zitten, mits de router (op l2), in die VLAN's zit.

Sommige switches kunnen ook tussen vlan's routeren, dat gebeurt dan dus op l2.

That said, als je router niets snapt van VLAN's, kan je natuurlijk geen apart VLAN maken voor IPTV, dus dan is deze hele discussie een beetje zinloos ;) Het hele idee is natuurlijk dat je het multicast verkeer wilt beperken tot een eigen netwerk, zodat andere apparaten geen roet in het eten kunnen gooien.
Tja, de insteek is net iets anders van ons. Maar goed, het was niet als studiemateriaal bedoeld maar als versimpelde uitleg over vlans.
Hier heb ik het inderdaad met een andere router (simpel linux doosje) opgelost, en aparte vlan's.
Yep, hier ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theone098
Enforcer schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:14:
[...]

En hoe wil je 2 VLANS gaan bedienen met een Experiabox die maar 1 subnet heeft?
Volgens mij kan die experiabox helemaal geen vlans aan, behalve aan de wan-zijde? Ik weet dat niet precies, heb het ding alleen gebruikt om te testen of de verbinding werkt en toen in de kast gezet O-) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gregory76
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:26

Gregory76

Sony PlayStation freak

Ik had gisteravond een verkoper van KPN aan de deur die een aanbieding deed voor een abonnement op de vorige week bij ons aangelegde glasvezel. Logischerwijs ben ik niet zo van verkoop aan de deur, maar aangezien ik de dagen ervoor net zelf aan het zoeken was geweest heb ik toch zijn verhaal maar eens aangehoord. Ze deden dit rondje ook niet lukraak, maar n.a.v. de pas aangelegde lijntjes in onze buurt in Arnhem noord.

Dat wat hij kon aanbieden was wel degelijk behoorlijk gunstiger dan wanneer ik online (ook bij KPN zelf) wat zou afsluiten, dus heb ik mijzelf maar eens voor een jaar vastgelegd bij KPN. 21 mei komen ze alles aansluiten. Doei Ziggo, hoi KPN!

Ik heb nu een 300/30 Ziggo abo en ga naar 1000/500 :) Ik ben erg benieuwd naar hoe dit gaat bevallen, ook de TV.

strava.app.link/jmaOuFSwnUb PSN: GregNL76 - Possessor of: PS1, PS2, PS3 phat, slim & superslim, PS4 (fw 5.05), PS4 Pro, PS4 Slim, PS5, PS Portal, PS Vita (HENkaku), PSP, PSVR, Nintendo Wii U, Switch (unpatched), DS, NES, GameBoy and more consoles!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 18:15
Gregory76 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:33:
Ik had gisteravond een verkoper van KPN aan de deur die een aanbieding deed voor een abonnement op de vorige week bij ons aangelegde glasvezel.
En wat was de aanbieding?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-09 09:09

MeNTaL_TO

The future is not set

Gregory76 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:33:
Ik had gisteravond een verkoper van KPN aan de deur die een aanbieding deed voor een abonnement op de vorige week bij ons aangelegde glasvezel. Logischerwijs ben ik niet zo van verkoop aan de deur, maar aangezien ik de dagen ervoor net zelf aan het zoeken was geweest heb ik toch zijn verhaal maar eens aangehoord. Ze deden dit rondje ook niet lukraak, maar n.a.v. de pas aangelegde lijntjes in onze buurt in Arnhem noord.

Dat wat hij kon aanbieden was wel degelijk behoorlijk gunstiger dan wanneer ik online (ook bij KPN zelf) wat zou afsluiten, dus heb ik mijzelf maar eens voor een jaar vastgelegd bij KPN. 21 mei komen ze alles aansluiten. Doei Ziggo, hoi KPN!

Ik heb nu een 300/30 Ziggo abo en ga naar 1000/500 :) Ik ben erg benieuwd naar hoe dit gaat bevallen, ook de TV.
Televisie gaat wel wennen worden (IMO), is een stukje trager met zappen en je switches moeten IMGP snooping aankunnen. Maar vind het wel makkelijk dat je de decoder gewoon overal in je netwerk kan aansluiten en TV kan kijken ipv door het hele huis COAX naast je netwerk te moeten leggen..

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gregory76
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:26

Gregory76

Sony PlayStation freak

PLAE schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:36:
[...]

En wat was de aanbieding?
Internetsnelheid 1Gbit/s - € 65,00 /mnd
Jouw korting De eerste 6 maanden € 35 /mnd
KPN televisie 1 ontvanger - € 10,00 /mnd (op mijn andere toestellen kijk ik TV via de app/Chromecast)
Korting TV De eerste 6 maanden € 10 /mnd korting
Gekozen korting Ziggo Sport Totaal Pakket - € 14,99 /mnd Nu: de eerste 12 mnd € 0 /mnd

Interesse KPN Mobiel Nee
Extra entertainment Plus pakket - € 6,99 /mnd

Totaal
Eerste 6 maanden € 41,99 /mnd
Na 6 maanden € 81,99 /mnd
Na 12 maanden € 96,98 /mnd

Alleen na die 12 maanden gaat in elk geval Ziggo Sport er uit (want geen interesse) en bel ik voor een nieuwe aanbieding (= betere prijs, op aanraden van de gast die ik gisteren aan de deur had). ;)

strava.app.link/jmaOuFSwnUb PSN: GregNL76 - Possessor of: PS1, PS2, PS3 phat, slim & superslim, PS4 (fw 5.05), PS4 Pro, PS4 Slim, PS5, PS Portal, PS Vita (HENkaku), PSP, PSVR, Nintendo Wii U, Switch (unpatched), DS, NES, GameBoy and more consoles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik zit op de KPN-website te kijken om een abonnement af te sluiten.

Bij een jaarabonnement zijn de kosten voor de eerste 6 maanden standaard € 35, ongeacht de snelheid. Dus hetzelfde of je nou 50 Mbit/sec neemt, of 1 Gb/sec. Na de actieperiode zit er natuurlijk een flink prijsverschil in.

Er staat een regel onder met: "Bij elke contractduur mag je je internetsnelheden aanpassen wanneer je wilt. "

Nou klinkt dat alsof je dan gewoon 6 maanden 1 Gbit/sec kunt nemen, en dan zodra de actieperiode afgelopen is, de snelheid te verlagen, waardoor je geen extra kosten hebt. Met 100 of 200 Mbit/sec kunnen we ook echt prima vooruit, maar gratis meer bandbreedte is natuurlijk welkom.

Lijkt me bijna te mooi om waar te zijn, dus dacht even ter bevestiging hier vragen. Klopt het dat dat zo kan zonder extra te betalen? Lijkt me wel leuk. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:40
willemd schreef op zondag 18 april 2021 @ 11:59:
[...]

Er staat een regel onder met: "Bij elke contractduur mag je je internetsnelheden aanpassen wanneer je wilt. "

Nou klinkt dat alsof je dan gewoon 6 maanden 1 Gbit/sec kunt nemen, en dan zodra de actieperiode afgelopen is, de snelheid te verlagen, waardoor je geen extra kosten hebt. Met 100 of 200 Mbit/sec kunnen we ook echt prima vooruit, maar gratis meer bandbreedte is natuurlijk welkom.

Lijkt me bijna te mooi om waar te zijn, dus dacht even ter bevestiging hier vragen. Klopt het dat dat zo kan zonder extra te betalen? Lijkt me wel leuk. :)
Ja dat klopt. Abonnement is maandelijks aan te passen, ook omlaag.

[ Voor 20% gewijzigd door gjtm op 18-04-2021 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
gjtm schreef op zondag 18 april 2021 @ 12:14:
[...]

Ja dat klopt. Abonnement is maandelijks aan te passen, ook omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Enforcer schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:05:
[...]

offtopic:
Ik probeer zelf zo helder mogelijk dingen uit te testen en op het KPN Forum te plempen in de hoop dat daar ergens door iemand gehoor aan wordt gegeven, aangezien de Experiabox zelf dichtgetimmerd is kan ik niet bepalen aan de hand van logs wat er nu aan de hand kan zijn. Het is ook verder niet aan ons als consument om te achterhalen waar het fout gaat maar wel leuk om te onderzoeken als er tijd voor is, daarom ben ik ook benieuwd naar mensen die een USG/Edgerouter hebben en alles op 1 LAN hebben zitten en dus ook de foutmelding krijgen naar de logging want over het algemeen zou je dan dus kunnen onderzoeken waar het mis gaat.
Het lijkt iets met die multicast te zijn, maar goed, als een vlan het voor me oplost en ik gewoon stabiele tv heb is het ook wel klaar om er verder drukte om te hebben. Dat KPN durft te beweren dat het aan kabels en klantsituaties ligt en ze daar niets mee lijken te doen is aan hun. Echter, is de kans bijzonder groot dat er meer dan een settop op een netwerk zit en dat alle devices kunnen schreeuwen om aandacht op zo’n netwerk.... beetje jammer dus.
Heb het destijds onderzocht, zaken als multicast uit zetten in je netwerk helpt. Maar een vlan is zo opgezet, dus isoleren is mijn definitieve oplossing :). Draai met een USG, probleemloos verder :).

Las ook nog iets over dns: de settop kan wel met andere dns omgaan, maar niet met cloudflare vanwege een foutieve interpretatie van de spec. Vraag me wel af waarom je dat überhaupt per se anders zou moeten hebben, toch weer een hop buiten het kpn netwerk.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Laatst online: 26-09 16:41
Vanmorgen KPN gebeld, in Mijn KPN kan ik geen 4K TV aanvragen.
Na een half uur wachten kwam de beste man terug met de mededeling dat 4K op dit moment niet aangevraagd kan worden. Door de wereldwijde problemen met het leveren van chips is het leveren van 4K voor onbepaalde tijd opgeschort.

Voor mij houdt dit in dat ik hoop dat mijn 2 afstandsbedieningen het nog vol blijven houden, na een jaar of 8 zijn die wel een keer aan vervanging toe. Net als de arcadyan SB's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
@St00mwals https://apparatuurvoorthu...or-interactieve-tv/?pos=0 :) of heb je nog oudere?

[ Voor 9% gewijzigd door Caelorum op 20-04-2021 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
Die zou ik idd ook kunnen bestellen, maar heb er 2 nodig.

Een half jaar 4K kost ook € 30,- en dan heb ik ook direct nieuwe SB's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
St00mwals schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:43:
[...]

Die zou ik idd ook kunnen bestellen, maar heb er 2 nodig.

Een half jaar 4K kost ook € 30,- en dan heb ik ook direct nieuwe SB's ;)
Maar mocht het toch nodig zijn de AB te vervangen:
https://www.kpn.com/telev...dsbediening-aanvragen.htm?

Is gratis (voor zover ik kan zien) en kan je ook voor beide decoders doen (na inloggen via Mijn KPN)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
Barre73 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:45:
[...]

Maar mocht het toch nodig zijn de AB te vervangen:
https://www.kpn.com/telev...dsbediening-aanvragen.htm?

Is gratis (voor zover ik kan zien) en kan je ook voor beide decoders doen (na inloggen via Mijn KPN)
_/-\o_

Direct maar eentje besteld.

Had die beste man vanmorgen aan de telefoon ook wel ff mogen zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 26-09 22:52
Vandaag kreeg ik dit bericht:

Uw modem krijgt nieuwe software
Op 22 april 2021 verbeteren we 's nachts tussen 00:00u en 06:00u de software van uw modem. Hierdoor is deze weer voorzien van een nieuw IP-adres, de nieuwste software en de laatste veiligheidsupdates.

Wat merkt u van de update?
Tijdens deze update kunt u maximaal 5 minuten niet internetten of tv-kijken. Daarom ontvangt u deze update tijdens de nacht zodat u er geen last van heeft. U kunt na de update gewoon weer gebruikmaken van uw diensten.

Wat verandert er?
We zetten je modem om binnen het kpn netwerk.
Hierdoor krijgt je modem een ander WAN IP-adres. Dat is het openbare IP-adres.
Dit heeft geen invloed op je vaste telefoon of tv. En meestal ook niet op je internet, behalve als je hele geavanceerde functies van je internet gebruikt.

Ik heb een volledige Unifi opstelling, gebruik de standaard dingen niet. Ik kom van Telfort, VLAN tv en internet staat ingesteld op Telfort.

Iemand deze update ook ontvangen die van Telfort komt? Even benieuwd naar wat ik kan verwachten morgen -> Thuiswerken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
vanputten80 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 21:46:

Op 22 april 2021 verbeteren we 's nachts tussen 00:00u en 06:00u de software van uw modem. Hierdoor is deze weer voorzien van een nieuw IP-adres, de nieuwste software en de laatste veiligheidsupdates.

Tijdens deze update kunt u maximaal 5 minuten niet internetten of tv-kijken. Daarom ontvangt u deze update tijdens de nacht zodat u er geen last van heeft. U kunt na de update gewoon weer gebruikmaken van uw diensten.

Wat verandert er?
Dit heeft geen invloed op je vaste telefoon of tv. En meestal ook niet op je internet, behalve als je hele geavanceerde functies van je internet gebruikt.

Ik heb een volledige Unifi opstelling, gebruik de standaard dingen niet. Ik kom van Telfort, VLAN tv en internet staat ingesteld op Telfort.

Iemand deze update ook ontvangen die van Telfort komt? Even benieuwd naar wat ik kan verwachten morgen -> Thuiswerken
Ik niet maar ik gok dat je straks je instellingen kan gaan veranderen omdat er een ander VLan gebruikt gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
Barre73 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 22:07:
[...]

Ik niet maar ik gok dat je straks je instellingen kan gaan veranderen omdat er een ander VLan gebruikt gaat worden.
Vermoeden heb ik ook. Ben me al aan het voorbereiden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-09 22:08
vanputten80 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 21:46:

Wat verandert er?

klopt technische migratie loopt nu vlan34 komt te vervallen, daar komen kpn vlan voor in de plaats met PPPoE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
jopoh schreef op woensdag 21 april 2021 @ 22:20:
[...]

klopt technische migratie loopt nu vlan34 komt te vervallen, daar komen kpn vlan voor in de plaats met PPPoE
Ik heb de email nog niet gehad, maar ook ik gebruik andere spullen dan de KPN EB12.
Wat gaan ze precies veranderen? Gaat PPPoE eraf en wordt ook VLAN 6 voor internet only aangepast naar een ander VLAN ID? Geldt deze aanpassing alleen voor ex-Telfort klanten of ook voor klanten die oorspronkelijk bij KPN zelf een glasvezel abonnement hebben aangevraagd?

Edit: aanpassing en vraag toegevoegd.

[ Voor 18% gewijzigd door Soundwork op 21-04-2021 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-09 22:08
Soundwork schreef op woensdag 21 april 2021 @ 22:47:
[...]

Ik heb de email nog niet gehad, maar ook ik gebruik andere spullen dan de KPN EB12.
Wat gaan ze precies veranderen? Gaat PPPoE eraf en wordt ook VLAN 6 voor internet only aangepast naar een ander VLAN ID? Geldt deze aanpassing alleen voor ex-Telfort klanten of ook voor klanten die oorspronkelijk bij KPN zelf een glasvezel abonnement hebben aangevraagd?

Edit: aanpassing en vraag toegevoegd.
Geld alleen voor Telfort klanten die nu technisch worden omgezet na kpn profiel met daarbij behorende vlan's

Voor bestaande KPN klanten veranderd er niks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
jopoh schreef op woensdag 21 april 2021 @ 22:53:
[...]

Geld alleen voor Telfort klanten die nu technisch worden omgezet na kpn profiel met daarbij behorende vlan's

Voor bestaande KPN klanten veranderd er niks ;)
Dank voor je snelle reactie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:16
Gregory76 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:35:
[...]

Internetsnelheid 1Gbit/s - € 65,00 /mnd
Jouw korting De eerste 6 maanden € 35 /mnd
KPN televisie 1 ontvanger - € 10,00 /mnd (op mijn andere toestellen kijk ik TV via de app/Chromecast)
Korting TV De eerste 6 maanden € 10 /mnd korting
Gekozen korting Ziggo Sport Totaal Pakket - € 14,99 /mnd Nu: de eerste 12 mnd € 0 /mnd

Interesse KPN Mobiel Nee
Extra entertainment Plus pakket - € 6,99 /mnd

Totaal
Eerste 6 maanden € 41,99 /mnd
Na 6 maanden € 81,99 /mnd
Na 12 maanden € 96,98 /mnd

Alleen na die 12 maanden gaat in elk geval Ziggo Sport er uit (want geen interesse) en bel ik voor een nieuwe aanbieding (= betere prijs, op aanraden van de gast die ik gisteren aan de deur had). ;)
Lijkt me de reguliere aanbieding voor nieuwe klanten van KPN, met uitzondering van Ziggo Sport! Dat is wel heel netjes dat ze het er gratis 1 jaar bij leveren. Meer mensen die dat hebben kunnen onderhandelen?

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
jopoh schreef op woensdag 21 april 2021 @ 22:20:
[...]

Alles herstart in huis maar nog hetzelfde ip adres, internet doet het ook nog steeds.

Misschien een vertraging door het ontbreken van EB aan mijn kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
vanputten80 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 08:05:
[...]

Alles herstart in huis maar nog hetzelfde ip adres, internet doet het ook nog steeds.

Misschien een vertraging door het ontbreken van EB aan mijn kant.
Ze gaan VLAN 34 pas van de DSLAM poorten afhalen zodra iedereen is gemigreerd en alle EB's zijn aangepast. Voor zover ik weet kunnen "reguliere" netwerkswitches meerdere VLAN's tagged voeren, dus ik ga er eigenlijk vanuit dat DSLAM's dat ook kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustFogMaxi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-07 16:05

JustFogMaxi

zzzZzZZzZ

Hm, ik ben nu 3 maanden 500/500 en zie nu op eens dat ik maar 11MB/s haalde. Speedtest, ja hoor maar 100/100. Gebruik een eigen asus router, nooit problemen gehad. Iemand bekend met dit issue? Lijkt mij een issue bij KPN. Denk dat het bellen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

JustFogMaxi schreef op zondag 25 april 2021 @ 20:20:
Hm, ik ben nu 3 maanden 500/500 en zie nu op eens dat ik maar 11MB/s haalde. Speedtest, ja hoor maar 100/100. Gebruik een eigen asus router, nooit problemen gehad. Iemand bekend met dit issue? Lijkt mij een issue bij KPN. Denk dat het bellen wordt.
Kijk eens naar de kleurtjes van de LED's en of de verbindingen wel 1000/1000 zijn ipv 100/100.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:07
Is er een moment geweest dat je met deze netwerk setup de 500/500 wel behaald hebt? Is de ASUS Router in staat tot meer dan 100/100? Indien je direct via de modem verbinding tot het internet hebt, heb je dan wel gewoon de volledige snelheid?

Overigens, 500/500 is een vrij relatief begrip voor KPN heb ik het idee indien het toevallig de max is die je überhaupt kunt krijgen binnen de wijk. De 500/500 betekend bij mij in de praktijk circa 650/700.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
waar draai je de speedtest? op de router? Ik zou alle netwerkverbindingen es checken of ze daadwerkelijk op Gbit draaien. Brakke kabel/connector kan zomaar voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Freeze

Mr. Freeze

¡GO!

@JustFogMaxi En? Hebben de tips van mede-tweakers je verder geholpen of toch maar kpn gebeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-09 22:23
Ik had dit ook laatst, reboot van een switch gaf uitkomst ;) Misschien even eventuele switches tussen je PC en je router rebooten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:04
Mr. Freeze schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 13:29:
@JustFogMaxi En? Hebben de tips van mede-tweakers je verder geholpen of toch maar kpn gebeld?
Over het algemeen geldt dat als je al een paar dagen geen reactie krijgt, het een Layer 8 probleem was :+

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Freeze

Mr. Freeze

¡GO!

Nnoitra schreef op woensdag 28 april 2021 @ 08:56:
[...]

Over het algemeen geldt dat als je al een paar dagen geen reactie krijgt, het een Layer 8 probleem was :+
Ben gewoon benieuwd naar "beste antwoord". :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustFogMaxi

JustFogMaxi

zzzZzZZzZ

Mr. Freeze schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 13:29:
Nog wat zitten proberen. Volgende dag was het sneller (250mbit). Nu de firewall uitgezet in de modem (RT-AC68U) en haal gewoon direct 500Mbit+, ook via de wifi... Raar.

Misschien dat ik de eerste speedtest nog met de Experiabox heb gedaan en daarna nooit meer gedaan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Freeze

Mr. Freeze

¡GO!

JustFogMaxi schreef op donderdag 29 april 2021 @ 22:21:
[...]

Nog wat zitten proberen. Volgende dag was het sneller (250mbit). Nu de firewall uitgezet in de modem (RT-AC68U) en haal gewoon direct 500Mbit+, ook via de wifi... Raar.

Misschien dat ik de eerste speedtest nog met de Experiabox heb gedaan en daarna nooit meer gedaan :D
Ok, als ik het goed begrijp heb je nu de Asus rechtstreeks op de glasvezel zitten zonder firewall?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
JustFogMaxi schreef op donderdag 29 april 2021 @ 22:21:
[...]

De firewall uitgezet?
Condoom afgedaan?
Gordel los gemaakt?
Airbag uitgeschakeld?

Klinkt niet echt als een oplossing als je het aan mij vraagt ;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustFogMaxi

JustFogMaxi

zzzZzZZzZ

Mr. Freeze schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 08:07:
[...]

Ok, als ik het goed begrijp heb je nu de Asus rechtstreeks op de glasvezel zitten zonder firewall?
Ja klopt inderdaad, had ik idd moeten aangeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustFogMaxi

JustFogMaxi

zzzZzZZzZ

Vorkie schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 08:09:
[...]

De firewall uitgezet?
Condoom afgedaan?
Gordel los gemaakt?
Airbag uitgeschakeld?

Klinkt niet echt als een oplossing als je het aan mij vraagt ;
Ik heb nog een firmware update gedaan, ook niks. Toen gekke bui, zet firewall eens uit, en direct prijs. Ik heb 'm ook liever niet uitstaan dus ga ook nog verder zoeken (en anders terug naar Experiabox dan maar, die is niet zo erg als de TMobile meuk).

Misschiens eens een alternatieve firmware proberen.

Maar goed ligt dus niet aan de lijn, dus een ander topic :)

[ Voor 10% gewijzigd door JustFogMaxi op 30-04-2021 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Freeze

Mr. Freeze

¡GO!

JustFogMaxi schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:06:
[...]

Ik heb nog een firmware update gedaan, ook niks. Toen gekke bui, zet firewall eens uit, en direct prijs. Ik heb 'm ook liever niet uitstaan dus ga ook nog verder zoeken (en anders terug naar Experiabox dan maar, die is niet zo erg als de TMobile meuk).

Misschiens eens een alternatieve firmware proberen.

Maar goed ligt dus niet aan de lijn, dus een ander topic :)
Als je wilt kijken of je nu poorten open hebt staan, ga naar grc.com en vervolgens "shields up". Kan je zien aan welke bedreigingen je mogelijk bloot staat. Is al een oude website en misschien ken je hem al, maar is maar een tip.

Een andere tip is een Fritz!box aanschaffen, een 4040 voldoet al.

[ Voor 4% gewijzigd door Mr. Freeze op 30-04-2021 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustFogMaxi

JustFogMaxi

zzzZzZZzZ

Mr. Freeze schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 15:34:
[...]

Als je wilt kijken of je nu poorten open hebt staan, ga naar grc.com en vervolgens "shields up". Kan je zien aan welke bedreigingen je mogelijk bloot staat. Is al een oude website en misschien ken je hem al, maar is maar een tip.

Een andere tip is een Fritz!box aanschaffen, een 4040 voldoet al.
Goeie tip inderdaad, ik vraag mij af is geen firewall gelijk aan DMZ? In dat geval is het natuurlijk geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-09 19:52

bloody

0.000 KB!!

Sinds Augustus hebben we een oranje sprietje aan de buitenkant van de meterkast.

Ik was dus blij dat gisteren de boel eindelijk aangesloten zou gaan worden.
Helaas... de monteur 'durfde het niet aan'.

De meterkast staat zeg maar haaks op de buitenmuur, dus er is pakumbeet 40cm ruimte om de kabel naar binnen te geleiden.
Het probleem is dat ook Gas, Riool, Electriciteit, Coax door die 40 cm gaan, dus dat vond de monteur niet zo'n goed idee om daar ook nog een extra gat te gaan boren.
Helaas is er geen kruipruimte ook, dus het lijkt op een dode mus :'(
Geen idee wat er nu gaat/kan gebeuren om de boel toch aan te sluiten, maar ik moet alvast rekening houden met een "Nee" wellicht...

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
@bloody als de meterkast niet kan, kan de woonkamer misschien wel? Welke ruimtes grenzen er nog meer aan die buitenmuur?
Ligt er niet toevallig al een buis voor telefoon bijv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
bloody schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 11:53:
Sinds Augustus hebben we een oranje sprietje aan de buitenkant van de meterkast.

Ik was dus blij dat gisteren de boel eindelijk aangesloten zou gaan worden.
Helaas... de monteur 'durfde het niet aan'.

De meterkast staat zeg maar haaks op de buitenmuur, dus er is pakumbeet 40cm ruimte om de kabel naar binnen te geleiden.
Het probleem is dat ook Gas, Riool, Electriciteit, Coax door die 40 cm gaan, dus dat vond de monteur niet zo'n goed idee om daar ook nog een extra gat te gaan boren.
Helaas is er geen kruipruimte ook, dus het lijkt op een dode mus :'(
Geen idee wat er nu gaat/kan gebeuren om de boel toch aan te sluiten, maar ik moet alvast rekening houden met een "Nee" wellicht...
Dit kan beter hier: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
De provider KPN gaat namelijk niet over het aanleggen/monteren van de glasvezel in je woning ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-09 19:52

bloody

0.000 KB!!

Caelorum schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 11:58:
@bloody als de meterkast niet kan, kan de woonkamer misschien wel? Welke ruimtes grenzen er nog meer aan die buitenmuur?
Ligt er niet toevallig al een buis voor telefoon bijv?
Nee, alles komt in de meterkast uit.. dus in een andere kamer is niet handig, want dan moet ik daar weer een netwerkkabel trekken.

Ik bel er wel ff achteraan volgende week..
Dennis-L schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 12:40:
[...]

Dit kan beter hier: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
De provider KPN gaat namelijk niet over het aanleggen/monteren van de glasvezel in je woning ;)
o my bad :)

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Internetbob
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-10-2022
Glasvezel met bestaand mobiel abbo

Ik heb op dit moment een mobiel sim-only abbo bij KPN.
Recent is glasvezel bij mij thuis vanaf de straat naar binnen gemonteerd in Utrecht.
Volgens de monteur is alles nu actief.Ik kan bestellen en het vervolg kan via wederom een monteur in gang gezet worden.

Ik wil enkel mobiel bellen en glasvezel.
Mijn bestaande sim-only abbo wil ik upgraden/verlengen naar Unlimited Data.

Om online voor de hussel korting in aanmerking te komen van 7,50 euro moet ik eerst glasvezel aanschaffen. Ik vermoed eerst een week wachten tot alles verwerkt is en dan mijn bestaand mobiel sim-only abbo upgraden naar Unlimited Data. Dan kan pas de 7,50 hussel korting toegepast worden.
Blijkbaar kan dit niet gelijktijdig online.

Iemand enig idee of dit wel telefonisch geregeld kan worden?
Is het überhaupt raadzaam om het telefonisch te doen wat er moet nog een monteur aan de slag.
Kan dit meteen telefonisch afgesproken en ingepland worden?

Andere tips en adviezen zijn uiteraard welkom!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09 22:57

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Gewoon even bellen en dan weet je het toch? In de tijd dat je die post typte, had iemand bij KPN je al kunnen helpen waarschijnlijk ;)

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:38
@Internetbob bel ze en volg het proces. Je kunt proberen te verkorten of afsnijden, maar uiteindelijk zijn er de minste problemen door de juiste weg te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Internetbob
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-10-2022
swhnld schreef op zondag 2 mei 2021 @ 15:43:
@Internetbob bel ze en volg het proces. Je kunt proberen te verkorten of afsnijden, maar uiteindelijk zijn er de minste problemen door de juiste weg te volgen.
Dank je voor het advies! Ga morgen bellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KPN zou overnamebod van 18 miljard euro hebben afgewezen.
https://www.nu.nl/economi...uro-hebben-afgewezen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johandmc
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-09 09:39
Justevo,
Ik woon ook in een appartement, maar het hangt er ik denk vanaf waar je meterkast geplaatst is. Sowieso moet KPN eerst met de VVE overleggen.

En bij mij is de status nu onduidelijk. Ik woon in een appartement met 4 etages waarvan elke etage zeg 4 appartementen heeft. Nu woon ik net als jij op een hoek maar op het verste punt vanaf de meterkasten (die bij de bouw in 1999 heel dom in de centrale hal zijn geplaatst. Als ik dat toen geweten had, had ik als meerwerk gevraagd om de meterkast in het appartement te doen, maar ja toen we hadden alleen nog Post, ISDN en misschien wat ADSL)

Nu heeft KPN de glasvezel tot in mijn meterkast gelegd, maar misschien komen ze nog terug om het naar het appartement door te leggen (volgens de voorzitter van de VVE dan, ik geloof er niks van)

Nu las ik wel in dit topic dat je het ook via een site kan aanvragen om het verder te leggen.
Of dat is mijn eigen idee: ik moet vanuit de meterkast een telefoonlijn losmaken, daar een netwerkkabel aanknopen en dan vanuit mijn woonkamer door de buis trekken. Maar ja dan heb je wel een extra router in het appartement nodig.

En KPN heeft het zoals ik eerder in dit topic las dus niet langs de gevel gedaan. Was handiger geweest maar misschien vond de vz van de VVE dat wel niet goed.

[ Voor 6% gewijzigd door Johandmc op 03-05-2021 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:44
Mij best. Ik heb nu 500 Mbps voor 55 euro per maand. Dat wordt per juli 56,50 euro per maand. Maar het 1Gbps abonnement gaat van 65 euro per maand naar 57,50 euro per maand.

Tja, dan is de keuze snel gemaakt. Vanaf 1 juli lekker datacentersnelheden door de hut pompen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06:28
Dennisweb schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:43:
[...]

Vanaf 1 juli lekker datacentersnelheden door de hut pompen. ;)
Niet overdrijven he. Datacenters gaan wel iets harder dan 1 Gbit. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 26-09 10:33
Justevo schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:48:
Weet iemand hoe het in z'n werk gaat als je in een relatief groot flatgebouw woont? Ik neem aan dat er dan voor het gehele gebouw 1 punt is waar het vanaf de straat binnenkomt en het in het gebouw dan verder wordt verdeeld.

Trekt KPN dan ook de kabels voor jou door het hele gebouw naar jouw appartement? Ik woon ook nog eens helemaal bovenin op de hoek :) Dus er moet nogal wat kabel aan te pas komen.
Bij een vriend van me hebben ze de kabels via de gevels omhooggetrokken en van buiten naar binnen geboord. Een schoonheidsprijs verdient het niet, maar het werkt. Netter was als ze het gewoon via ieders meterkast bij de coax hadden gestopt maar dat zal wel niet gekund hebben.

Ik kan het mis hebben, maar ik betwijfel of KPN bij particulieren een FttB->EttH situatie gaan aanleggen. Daarvoor is er in het gebouw ruimte nodig voor actieve apparatuur. Wie gaat dat onderhouden? KPN? Wordt het "geschonken" aan de VvE? Wie moet het oplossen als er iets kapot is? En als er ook huurders in zitten?

Ik heb wel ooit in zo'n gebouw gewoond overigens, maar die flat was in eigendom van de woningbouwvereniging, alleen voor studenten en de ISP was Surfnet (van de universiteiten). Er was in de kelder gewoon een afgesloten hok waar alles werd geplaatst. Met 1 eigenaar moet dat nog wel te doen zijn.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 21:19
HarmoniousVibe schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:30:
[...]

Bij een vriend van me hebben ze de kabels via de gevels omhooggetrokken en van buiten naar binnen geboord. Een schoonheidsprijs verdient het niet, maar het werkt. Netter was als ze het gewoon via ieders meterkast bij de coax hadden gestopt maar dat zal wel niet gekund hebben.

Ik kan het mis hebben, maar ik betwijfel of KPN bij particulieren een FttB->EttH situatie gaan aanleggen. Daarvoor is er in het gebouw ruimte nodig voor actieve apparatuur. Wie gaat dat onderhouden? KPN? Wordt het "geschonken" aan de VvE? Wie moet het oplossen als er iets kapot is? En als er ook huurders in zitten?

Ik heb wel ooit in zo'n gebouw gewoond overigens, maar die flat was in eigendom van de woningbouwvereniging, alleen voor studenten en de ISP was Surfnet (van de universiteiten). Er was in de kelder gewoon een afgesloten hok waar alles werd geplaatst. Met 1 eigenaar moet dat nog wel te doen zijn.
Dit complex is ook van een woningbouw vereniging maar er zitten ook appartementen bij in de vrije sector, waar ik dus in zit. 10 hoog en op het uiterste puntje van het gebouw :+ Ik heb wel alle aansluitingen in de meterkast in m'n eigen appartement met pvc buizen waar alle aansluitingen uitkomen.

Ik vraag me alleen oprecht af hoe ze zo'n kabel misschien wel door 50 meter aan buis moeten knallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Door alle tussenliggende meterkasten te openen en daar de kabel te geleiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 26-09 10:33
Justevo schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:51:
[...]
Dit complex is ook van een woningbouw vereniging maar er zitten ook appartementen bij in de vrije sector, waar ik dus in zit. 10 hoog en op het uiterste puntje van het gebouw :+ Ik heb wel alle aansluitingen in de meterkast in m'n eigen appartement met pvc buizen waar alle aansluitingen uitkomen.

Ik vraag me alleen oprecht af hoe ze zo'n kabel misschien wel door 50 meter aan buis moeten knallen.
Ik ben geen expert, maar op dezelfde manier als waarop ze de coax en het koper bij jou naar binnen hebben geblazen of getrokken, neem ik aan. Anders moet het via de gevel, en als dat niet mag of met dat niet wil.. dan houdt het redelijk op.

Als ze bij jou een cat5e/6-kabel naar binnen getrokken krijgen, lukt een glasvezelkabel ook.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Pagina: 1 ... 37 ... 185 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen