Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 35 36 37 Laatste
Acties:

• mb1
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 00:20
Hmmbob schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 09:15:
[...]

Punt is meer dat je logs post in een format wat (zeker op mobiel) een half uur duurt om door te scrollen als je jou niet wil/kan helpen. Tip: je hebt het nu in [mo] tags staan, als je daar even [code] [/code] tags van maakt dan "klapt het automatisch in".

Dan, over je logs: ik zie daar 0 bijzonderheden in. Je Experiabox krijg netjes een hernieuwde lease van je IP (10.88.xxx) en deelt ook rustig allerlei IPs uit. In deze logs zie ik weinig bijzonders.

Heb je die reset nu al eens geprobeerd die zowel de helpdesk als een mede-tweaker gesuggereerd hebben?
Thanks voor je antwoord.
Ik zie ook niets geks idd.
Harde reset heb ik inmiddels al wel een keer of 20 gedaan al dan niet via de helpdesk, ik ken de instellingen voor de dhcp reserveringen voor de printers en nassen in m'n netwerk inmiddels uit m'n hoofd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 23:03
mb1 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:10:
[...]

Thanks voor je antwoord.
Harde reset heb ik inmiddels al wel een keer of 20 gedaan al dan niet via de helpdesk, ik ken de instellingen voor de dhcp reserveringen voor de printers en nassen in m'n netwerk inmiddels uit m'n hoofd.
Ik ben dus iemand die veel op GoT leest en schrijft maar altijd via mobiel. Dus inderdaad was het log dat je plaatste een flink eind scrollen. Vandaar mijn reactie. Was niet bedoeld om je niet te willen helpen. Als jouw vraag in mijn straatje lag, had ik ook zeker wel een inhoudelijk antwoord gegeven.

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 17-04 16:14
[...]

Thanks voor je antwoord.
Balen. Misschien toch maar eens de helpdesk stappen door en aandringen op een nieuw modem.

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 14-04 22:28
[...]

Thanks voor je antwoord.
Ook ik wil je zeker wel helpen, maar was wat verbaasd over de SIP phone log.... that's all ;)
Je geeft aan dat je Experiabox het laatste half jaar al meerdere keren is vervangen? Ik neem aan dat ze allemaal hetzelfde probleem geven? DHCP crashed en je kan de box opnieuw starten....
Is de NT ook al eens vervangen (en ook de netwerkkabel ertussen)? Dat grijze/witte kastje in de meterkast waar de glasvezel op binnenkomt.
Ook al is dit de WAN/Internet kant, er moet toch "iets" zijn waardoor die EB's over hun nek gaan na een x-tijd....
En dan nog iets wat je kan proberen: crashed de EB ook als je alleen WiFi apparaten verbindt en geen vaste netwerk poorten?

• Uberprutser
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22:40
Iemand hier uit Den Haag Segbroek die kan vertellen wat voor NTU hij heeft gekregen en of deze is te bypassen zodat je de vezel direct danwel met koppelvlak je switch in kan duwen?

KPN (netwerk) geeft geen info over de NTU behalve dat ik een vlak van 50 bij 30 moet vrijhouden + een tweetal stopcontacten. Lijkt mij wat overdreven. De ruimte en stopcontacten heb ik voldoende waar de vezel uit komt maar iets duidelijkere info had handig geweest. :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• G_Dragon
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 20:32

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Onze V10 is gisteravond overleden na 4 jaar trouwe dienst, volgens de medewerker krijgen we vandaag de V12.
Kan pas na 3 uur het pakket ophalen bij het ophaalpunt, mijn vraag is hoe zijn ervaringen met de V12 hier?

" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.”

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 17-04 16:14
Wat heb je zelf al gevonden?

Deze vraag is echt al vaak beantwoord....

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Dennis-L
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 23:55
Uberprutser schreef op woensdag 7 april 2021 @ 07:56:
Iemand hier uit Den Haag Segbroek die kan vertellen wat voor NTU hij heeft gekregen en of deze is te bypassen zodat je de vezel direct danwel met koppelvlak je switch in kan duwen?

KPN (netwerk) geeft geen info over de NTU behalve dat ik een vlak van 50 bij 30 moet vrijhouden + een tweetal stopcontacten. Lijkt mij wat overdreven. De ruimte en stopcontacten heb ik voldoende waar de vezel uit komt maar iets duidelijkere info had handig geweest. :)
Welke NTU je krijgt ligt aan de FTU die je hebt.
De TK-01

Of TY-01

En het ligt er dan ook nog eens aan of KPN-WBA er GPON of AON apparatuur in de PoP heeft hangen.
Bij AON krijg je een NTU die op één van bovenstaande FTU's past en kan je eventueel deze vezel in eigen apparatuur steken (hier is al zo onzettend veel over geschreven)
Bij GPON krijg je een patch cover met een losse ONT, in dat geval kan je de vezel niet in eigen apparatuur steken. Je moet dan de ONT gebruiken.

• Mel33
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 05:44
Dennis-L schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:40:
[...]

Welke NTU je krijgt ligt aan de FTU die je hebt.
De TK-01
[Afbeelding]

Of TY-01
[Afbeelding]

En het ligt er dan ook nog eens aan of KPN-WBA er GPON of AON apparatuur in de PoP heeft hangen.
Bij AON krijg je een NTU die op één van bovenstaande FTU's past en kan je eventueel deze vezel in eigen apparatuur steken (hier is al zo onzettend veel over geschreven)
Bij GPON krijg je een patch cover met een losse ONT, in dat geval kan je de vezel niet in eigen apparatuur steken. Je moet dan de ONT gebruiken.
Misschien kan dit in de start post worden gezet.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• Barre73
Uberprutser schreef op woensdag 7 april 2021 @ 07:56:

Ben benieuwd waar KPN netwerk die info vandaan heeft. Heeft de schouwer van de aannemer geen sticker achtergelaten op de plek waar de FTU gaat komen?
Die geeft namelijk precies aan wat er aan ruimte nodig is vanuit het Programma van Eisen.
Het goede antwoord is trouwens:
350mm x 140mm x 100mm (hoogte x breedte x diepte).
En 1 stopcontact voor de NT. Die tweede is dan voor een router maar dat kan altijd op een andere manier (met stekkerdoos of zo).

@Dennis-L Segbroek is in uitrol dus sowieso een TK-01. En er zijn steeds minder woningen die op bestaande AON apparatuur worden aangesloten. Bovenstaande ruimte eisen zijn dan altijd goed.

@Uberprutser Mocht jij bij die weinige woningen horen die nog op AON apparatuur komen, dan kan je zelf een vezel in je router steken. Maar (en die kans is veel groter) als je op GPON apparatuur wordt gezet krijg je een ONT thuis en die is onmisbaar. Dus daar moet dan de vezel in en dat doet de monteur voor je. Kan je ook niet zelf activeren. Kan vanuit de ONT een UTP naar je router toe.

[Voor 18% gewijzigd door Barre73 op 07-04-2021 16:28]

• juliank
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 21:42

• swhnld
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 20:16
Laten we hopen dat er geen overname komt door die private equity partijen. Enige wat die doen is een bedrijf financieel in de problemen helpen, snel korte termijn geld maken, en dan een lege huls weer verkopen.
Private Equity zijn jakhalzen en zouden verboden moeten worden.

• Caelorum
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 23:43
@swhnld EQT lijkt niet zo'n partij te zijn. Ze gaan er daadwerkelijk in voor de lange termijn winst en niet de kortzichtige: opkopen, opkrikken, opsplitsen en verkopen tactiek.

Nog steeds te hopen dat ze zelfstandig blijven, maar als er dan toch een partij moet zijn die ze gaat overnemen, dan is EQT iig niet de slechtste

Stonepeak ken ik verder niet, maar zo te zien is hun portefeuille ook voornamelijk infra-bedrijven. Die zitten dus ook voor de lange termijn in die bedrijven.

[Voor 19% gewijzigd door Caelorum op 08-04-2021 11:54]

• Rallye
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 19:10
EQT is ook eigenaar van Delta. Voor de concurrentie lijkt me zo’n overname niet heel handig - in Zeeland zou zo’n combinatie dan alleenheerser zijn.

• G_Dragon
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 20:32

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Inmiddels hebben we de V12 al werkend, wat een fijne nieuwe interface! _/-\o_

" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.”

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: augustus 2004
Ik kan verder geen storingen vinden, maar sinds een uur heb ik een download van ~0,5 Mbps (regio Apeldoorn). Nog meer mensen met problemen? Herstart modem geeft geen oplossing helaas.

PSN: Stensie

• Sneezzer
  • Laatst online: 11-04 18:13
Hier ook apeldoorn (Zuidbroek) 0,4 down 66,0 up met mijn voormalige telfort 50/50 glasvezel. Blij dat ik niet de enige ben.

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

• TimoDimo
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 16-04 11:37
Als ik goed het internet afgezocht heb is er bij mij deze oranje kabel aangelegd: https://www.tkf.nl/en/411-dac-sm-9125/75098. Een mooi Nederlands fabricaat, althans daar lijkt het op. Ik begrijp dat er dus twee vezels in zitten. Weet iemand of die ook allebei aangesloten zijn? En zo ja, alleen op de distributiebox in de grond of is hij helemaal naar de centrale afgemonteerd? (Geen GPON hier, alleen point-to-point.)

(Niet dat ik er twee nodig heb, maar ik vroeg me dat gewoon af.)

• Dennis-L
  • Laatst online: 23:55
TimoDimo schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 13:59:
Als ik goed het internet afgezocht heb is er bij mij deze oranje kabel aangelegd: https://www.tkf.nl/en/411-dac-sm-9125/75098. Een mooi Nederlands fabricaat, althans daar lijkt het op. Ik begrijp dat er dus twee vezels in zitten. Weet iemand of die ook allebei aangesloten zijn? En zo ja, alleen op de distributiebox in de grond of is hij helemaal naar de centrale afgemonteerd? (Geen GPON hier, alleen point-to-point.)

(Niet dat ik er twee nodig heb, maar ik vroeg me dat gewoon af.)
Dit is het topic van de provider KPN, die leggen geen glasvezel.
Dat doet KPN NetwerkNL wel, dus voor jouw vraag kan je beter hier: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud terecht :)

• TimoDimo
Dennis-L schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 14:14:
[...]

Dit is het topic van de provider KPN, die leggen geen glasvezel.
Dat doet KPN NetwerkNL wel, dus voor jouw vraag kan je beter hier: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud terecht :)
Oh, maar ik heb hier een aantal weken terug allemaal vragen gesteld en beantwoord gekregen (met dank aan o.a. @Barre73 ) over de aanleg van glasvezel. Is er iets veranderd intussen dat er een apart topic is voor de aanleg?

Ah, ik lees nu de startpost van dat topic. Duidelijk dus dat dit nieuw is. Dan stel ik daar mijn vraag opnieuw. Bedankt!

[Voor 9% gewijzigd door TimoDimo op 10-04-2021 14:18]

• The Druid
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 17-04 13:20
[...]

Thanks voor je antwoord.
Nog even een hersenpsinsel van mij maar is je power adapter wellicht aan het overlijden waardoor je modem soms niet het noodzakelijke wattage krijgt wat nodig is en je als gevolg hiervan een spontane reboot krijgt ?

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

• Skylevel
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 15-04 17:40
Weet iemand of de voeding van de Arris 2952 ook werkt op de 5202? Ik las hier dat het zou moeten werken. Kan iemand anders dat ook bevestigen? KPN webcare kan en mag dat helaas niet bevestigen. Scheelt weer een nieuwe kabel trekken in een onmogelijke PVC-leiding :)

• Mr. Freeze
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 20:36
Skylevel schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:54:
Weet iemand of de voeding van de Arris 2952 ook werkt op de 5202? Ik las hier dat het zou moeten werken. Kan iemand anders dat ook bevestigen? KPN webcare kan en mag dat helaas niet bevestigen. Scheelt weer een nieuwe kabel trekken in een onmogelijke PVC-leiding :)
Als die aansluiting past, kan je het gewoon proberen. Als het voltage verschilt zou er ook een ander maat plugje aan zitten.

• Skylevel
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 15-04 17:40
Afgaande op de adapter in de video van een medetweaker is de output gelijk: 12.0V, 1.0A. (op mijn huidige adapter staat niet aantal Watt op). Enige verschil bij input is 0.5A vs 0.3A.

Bepaalt het aantal output Ampere de dikte van de stekker? Zo ja, dan zou het moeten lukken toch?

• gjtm
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 01:19
Skylevel schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:54:
vip1853, 2592 en 5202 gebruiken inderdaad allemaal dezelfde adapter.

• TimoDimo
Onderaan deze post staat nog "Check via Fourstack welke maximaal haalbare snelheid KPN aangeeft op jouw adres."

Maar die link doet het niet. Is er een geüpdatete site waar je kunt opzoeken wat de status is van je aansluiting, of wat er allemaal mogelijk is op jouw adres?

• mb1
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 00:20
The Druid schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:30:
[...]

Nog even een hersenpsinsel van mij maar is je power adapter wellicht aan het overlijden waardoor je modem soms niet het noodzakelijke wattage krijgt wat nodig is en je als gevolg hiervan een spontane reboot krijgt ?
Die is al vervangen en tijdje terug samen met de experiabox NT en de lankabel tussenbeide

• Enforcer
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
TimoDimo schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 18:21:
Onderaan deze post staat nog "Check via Fourstack welke maximaal haalbare snelheid KPN aangeeft op jouw adres."

Maar die link doet het niet. Is er een geüpdatete site waar je kunt opzoeken wat de status is van je aansluiting, of wat er allemaal mogelijk is op jouw adres?
Tele2 https://tele2-fpi-info.fourstack.nl/

• TimoDimo
Bedankt. Ik vraag me eigenlijk af wie deze site beheert. Is het van KPN (WBA)? Fourstack.nl lijkt een hostingprovider te zijn. Het was zeker teveel moeite om dit even te koppelen aan een wat duidelijker domeinnaam. :?

[Voor 17% gewijzigd door TimoDimo op 10-04-2021 20:14]

• maniac2003
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 15-04 09:48
Dersan schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 18:21:
Ik kan verder geen storingen vinden, maar sinds een uur heb ik een download van ~0,5 Mbps (regio Apeldoorn). Nog meer mensen met problemen? Herstart modem geeft geen oplossing helaas.
Sneezzer schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 22:58:
Hier ook apeldoorn (Zuidbroek) 0,4 down 66,0 up met mijn voormalige telfort 50/50 glasvezel. Blij dat ik niet de enige ben.
Gisteravond ook zitten pielen totdat ik om iets na 21.30 een SMS met de storingsmelding ontving.
Hier ook een dramatische download maar wel normale upload snelheid. TV haperde ook.

• Caelorum
  • Registratie: april 2005
@TimoDimo het is een interne tool, dus dat domeinnaam is overbodige luxe.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Barre73
TimoDimo schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 20:11:
[...]

Bedankt. Ik vraag me eigenlijk af wie deze site beheert. Is het van KPN (WBA)? Fourstack.nl lijkt een hostingprovider te zijn. Het was zeker teveel moeite om dit even te koppelen aan een wat duidelijker domeinnaam. :?
Ja, de tool is beschikbaar gesteld door KPN WBA en geeft ook alleen aan wat WBA kan leveren..
Fourstack is inderdaad de hoster. Deze tool was in gebruik bij KPN, XS4all en Tele2. Altijd bedoeld voor intern gebruik en niet voor consumenten.

Daarnaast is die van Tele2 de enige die nog werkt. De andere zijn offline gehaald, vooral omdat consumenten er steeds op keken en de info verkeerd werd geïnterpreteerd. Plandatums upgrade, pairbonding wel of niet, etc..
Als je dan als Klantenservic steeds moet praten met klanten die iets gezien hebben op die tool, dan kan dat nogal eens tot onnodige discussies leiden.

• Mixpower
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22:37
Ik ben bezig UniFi Talk op te zetten i.c.m. met een vaste lijn van KPN maar ik krijg dit nog niet werkend.

Ik heb AON met 1 vaste lijn welke ik wil instellen maar ik krijg vanuit Freeswitch (waar UniFi Talk gebruik van maakt) iedere keer deze melding.
code:
1
[ERR] sofia_reg.c:2470 KPN Failed Registration with status Forbidden [403].

Dit zijn de instellingen die ik gebruik in Talk, ik kan meerdere custom fields maken maar ik weet niet precies welke ik nodig ben om dit volledig werkend te krijgen, voor zover heb ik dit eerst getest zonder resultaat.
Als iemand misschien een idee heeft hoor ik het graag! :)

It's All In The "Mix"

• wizzlewaxx
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 14-04 19:13
wizzlewaxx schreef op maandag 5 april 2021 @ 21:48:
[...]

Helaas... Te vroeg gejuicht. Het ging 3 dagen goed, en nu weer contine blauwe schermen met de stb-400 melding bij het wisselen van zender. Om moedeloos van te worden.

Wordt dus dieper graven...
Na een week heb ik het volgende ondernomen:

- Nieuwe kabels getrokken door hele huis
- Iedere (slaap) kamer voorzien van een switch (Netgear's met IGMP)
- Linksys Velop (in Bridge Modus) rechtstreeks met kabel aangesloten op ExperiaBox voor de Wifi
- 2x 4K iTV kastjes aangesloten op betreffende switch in de buurt
- Het lijkt nu goed te werken zonder problemen met STB-400 meldingen.

Het enige waar ik tegenaan loop is wanneer de PC op kantoor, zolder en/of laptop aanstaat het probleem weer optreed.

Zou dit met ipv4 / IPv6 te maken kunnen hebben?

Het liefst zet ik een apart netwerk op voor de pc's, maar dan zal ik ook een andere router moeten aanschaffen. Inmiddels al zoveel aangeschaft om een "klein maar irritant" probleem op te lossen...

• Enforcer
  • Niet online
wizzlewaxx schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 08:56:
[...]

Na een week heb ik het volgende ondernomen:

- Nieuwe kabels getrokken door hele huis
- Iedere (slaap) kamer voorzien van een switch (Netgear's met IGMP)
- Linksys Velop (in Bridge Modus) rechtstreeks met kabel aangesloten op ExperiaBox voor de Wifi
- 2x 4K iTV kastjes aangesloten op betreffende switch in de buurt
- Het lijkt nu goed te werken zonder problemen met STB-400 meldingen.

Het enige waar ik tegenaan loop is wanneer de PC op kantoor, zolder en/of laptop aanstaat het probleem weer optreed.

Zou dit met ipv4 / IPv6 te maken kunnen hebben?

Het liefst zet ik een apart netwerk op voor de pc's, maar dan zal ik ook een andere router moeten aanschaffen. Inmiddels al zoveel aangeschaft om een "klein maar irritant" probleem op te lossen...
Je kan beter een apart netwerk opzetten voor je STB's. Heb je heel toevallig een Unifi Controller draaien op de desbetreffende PC's/Laptops of een (HP) Printer met Bonjour service aan?

Het lijkt erop alsof de problemen ontstaan wanneer er apparaten in het LAN netwerk ook via het multicast protocol een broadcast doen. Ik kan er mijn vinger ook nog niet op leggen maar feit is wanneer ik op mijn HP Printer de Bonjour service aanzet ik de STB-NMC-400 foutmelding kan reproduceren. Zo lijkt het ook met mijn NVidia Shield te zijn, wanneer ik die aan heb staan dan kom ik ook regelmatig de STB-NMC-400 tegen op één of meerdere tv ontvangers (ik heb er 4).
Ik heb inmiddels een eigen Draytek router aangesloten en de STB's in een apart VLAN gezet, dit werkt nu voorlopig goed. Het probleem zit hem echt in de TV ontvangers maar KPN wil dit probleem (nog) niet erkennen. De TV ontvangers willen vermoedelijk bij een ander multicast apparaat zijn tv stream proberen op te halen (dus als mijn HP Printer aanstaat en die een multicast uitzend, dan reageert de TV ontvanger op de multicast van mijn HP Printer ipv de stream op te halen via de Experiabox hogerop het KPN netwerk op.

• wizzlewaxx
Enforcer schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:40:
[...]

Je kan beter een apart netwerk opzetten voor je STB's. Heb je heel toevallig een Unifi Controller draaien op de desbetreffende PC's/Laptops of een (HP) Printer met Bonjour service aan?

Het lijkt erop alsof de problemen ontstaan wanneer er apparaten in het LAN netwerk ook via het multicast protocol een broadcast doen. Ik kan er mijn vinger ook nog niet op leggen maar feit is wanneer ik op mijn HP Printer de Bonjour service aanzet ik de STB-NMC-400 foutmelding kan reproduceren. Zo lijkt het ook met mijn NVidia Shield te zijn, wanneer ik die aan heb staan dan kom ik ook regelmatig de STB-NMC-400 tegen op één of meerdere tv ontvangers (ik heb er 4).
Ik heb inmiddels een eigen Draytek router aangesloten en de STB's in een apart VLAN gezet, dit werkt nu voorlopig goed. Het probleem zit hem echt in de TV ontvangers maar KPN wil dit probleem (nog) niet erkennen. De TV ontvangers willen vermoedelijk bij een ander multicast apparaat zijn tv stream proberen op te halen (dus als mijn HP Printer aanstaat en die een multicast uitzend, dan reageert de TV ontvanger op de multicast van mijn HP Printer ipv de stream op te halen via de Experiabox hogerop het KPN netwerk op.
Ja ik heb nog een Unifi Controller draaien op de pc op zolder! Die ga ik eerst eens zijn nek om draaien ;-). Verder een Brother printer staan. Zal eens kijken of die ook van Bonjour gebruik maakt.

Ook heb ik een Nvidia Shield bij m'n TV. Ding staat eigenlijk altijd aan, gebruik ik voor Netflix, YouTube e.d. kan volgens mij niet eens uitgezet worden ?

Wellicht inderdaad toch maar een router er bij aanschaffen om vlan aan te maken mochten de problemen niet verholpen zijn. Vooralsnog kan ik ermee leven dat wanneer de Pc's uit staan het probleem niet optreed maar is geen lange termijn oplossing.

• Enforcer
  • Niet online
wizzlewaxx schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:07:
[...]

Ja ik heb nog een Unifi Controller draaien op de pc op zolder! Die ga ik eerst eens zijn nek om draaien ;-). Verder een Brother printer staan. Zal eens kijken of die ook van Bonjour gebruik maakt.

Ook heb ik een Nvidia Shield bij m'n TV. Ding staat eigenlijk altijd aan, gebruik ik voor Netflix, YouTube e.d. kan volgens mij niet eens uitgezet worden ?

Wellicht inderdaad toch maar een router er bij aanschaffen om vlan aan te maken mochten de problemen niet verholpen zijn. Vooralsnog kan ik ermee leven dat wanneer de Pc's uit staan het probleem niet optreed maar is geen lange termijn oplossing.
offtopic:
Mja, het probleem zit hem mijns inziens echt bij de KPN ontvangers, de vraag is of deze klachten ook terecht komen bij het ontwikkelteam van de TV ontvangers en of er daadwerkelijk mee getest wordt hoe de TV ontvangers met (vermoedelijk) ander multicast verkeer omgaat wat vanaf het LAN netwerk komt. Ik heb op het KPN Forum al meerdere klachten gezien (ook van mij) maar of die daadwerkelijk doorgezet worden naar de techneuten krijg ik niet beantwoord.

De lange termijn oplossing is dat het probleem erkend wordt en dat er naar een oplossing gekeken wordt vanuit KPN. Onze oplossing is puur alleen een lapmiddel om te zorgen dat wij thuis geen problemen hebben met iets simpels zoals TV kijken ...

Ik had al tickets bij de telefonische helpdesk van KPN lopen, maar die hebben na het vervangen van de Experiabox en het toesturen van een 5Port Switch van hun verdere ondersteuning gestopt en aangegeven dat ik dan maar de TechDesk van KPN (Xs4all) moest benaderen en daarvoor dus extra €7,50 moest betalen.

Ik probeer zelf zo helder mogelijk dingen uit te testen en op het KPN Forum te plempen in de hoop dat daar ergens door iemand gehoor aan wordt gegeven, aangezien de Experiabox zelf dichtgetimmerd is kan ik niet bepalen aan de hand van logs wat er nu aan de hand kan zijn. Het is ook verder niet aan ons als consument om te achterhalen waar het fout gaat maar wel leuk om te onderzoeken als er tijd voor is, daarom ben ik ook benieuwd naar mensen die een USG/Edgerouter hebben en alles op 1 LAN hebben zitten en dus ook de foutmelding krijgen naar de logging want over het algemeen zou je dan dus kunnen onderzoeken waar het mis gaat.

• borft
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 16-04 17:40
[...]

VLAN's zitten op laag 2, die stel je in op je switch, dus daar heb je geen router voor nodig.

• MDXTweaker
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 16-04 07:58
[...]

Welke tv-ontvangers heb je? Toevallig de Arris VIP2952? En gebruik je andere DNS-servers dan die van KPN? Dan zit daar je probleem. Die ontvangers kunnen niet omgaan met andere DNS-servers. Heeft iets te maken met wat ze wel of niet ondersteunen. Ik weet het niet exact meer. Ik heb daarom ook een apart VLAN voor mijn tv ontvangers. Die draaien op de DNS servers van KPN, de rest op Google/Cloudflare/Quad9. Hopelijk lost dit ook jouw probleem op!

[Voor 18% gewijzigd door MDXTweaker op 13-04-2021 15:25]

• wizzlewaxx
borft schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:52:
[...]

VLAN's zitten op laag 2, die stel je in op je switch, dus daar heb je geen router voor nodig.
Ow ik was in de veronderstelling dat dit via een router ingesteld moest worden en dat de switch het "doorgeefluik" zou zijn. Op de switches die ik nu heb, zit allemaal een vlan functie. Ik ga er is mee aan de slag!

• wizzlewaxx
MDXTweaker schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:01:
[...]

Welke tv-ontvangers heb je? Toevallig de Arris VIP2952? En gebruik je andere DNS-servers dan die van KPN? Dan zit daar je probleem. Die ontvangers kunnen niet omgaan met andere DNS-servers. Heeft iets te maken met wat ze wel of niet ondersteunen. Ik weet het niet exact meer. Ik heb daarom ook een apart VLAN voor mijn tv ontvangers. Die draaien op de DNS servers van KPN, de rest op Google/Cloudflare/Quad9. Hopelijk lost dit ook jouw probleem op!
Heb de Artis VIP2952 inderdaad, maar gebruik standaard DNS server van KPN. Ik ga toch met vlan aan de slag denk ik maar. Even in verdiepen

• Theone098
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 23:22
wizzlewaxx schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:29:
[...]

Ow ik was in de veronderstelling dat dit via een router ingesteld moest worden en dat de switch het "doorgeefluik" zou zijn. Op de switches die ik nu heb, zit allemaal een vlan functie. Ik ga er is mee aan de slag!
Allebei goed (of fout). VLAN's heb je zowel op layer 2 als layer 3.

Layer 2 gebruik je als je geen filtering (firewall) wilt toepassen en echt gescheiden VLAN's gebruikt (of juist helemaal geen scheiding). Dit is dus op switchpoort niveau. Een port is geen lid of wel lid van een vlan.

Layer3 (IP) gebruik je voor inter-vlan routering, waarbij je met een firewall kunt aangeven welk verkeer wel en niet is toegestaan van het ene vlan naar het andere vlan, zonder dat de poorten lid hoeven te zijn van hetzelfde vlan (inter-vlan routering dus).

[Voor 5% gewijzigd door Theone098 op 13-04-2021 15:47]

• Enforcer
  • Niet online
Theone098 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:45:
[...]

Layer 2 gebruik je als je geen filtering (firewall) wilt toepassen en echt gescheiden VLAN's gebruikt (of juist helemaal geen scheiding). Dit is dus op switchpoort niveau. Een port is geen lid of wel lid van een vlan.

Layer3 (IP) gebruik je voor inter-vlan routering, waarbij je met een firewall kunt aangeven welk verkeer wel en niet is toegestaan van het ene vlan naar het andere vlan, zonder dat de poorten lid hoeven te zijn van hetzelfde vlan (inter-vlan routering dus).
En hoe wil je 2 VLANS gaan bedienen met een Experiabox die maar 1 subnet heeft?

• borft
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 16-04 17:40
Theone098 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:45:
[...]

mwah, zeg het dan helemaal goed ;) VLAN's zitten op ethernet niveau. Een router kan op l3, dus IP niveau routeren, dus ook tussen subnets die al dan niet op verschillende VLAN's zitten, mits de router (op l2), in die VLAN's zit.

Sommige switches kunnen ook tussen vlan's routeren, dat gebeurt dan dus op l2.

That said, als je router niets snapt van VLAN's, kan je natuurlijk geen apart VLAN maken voor IPTV, dus dan is deze hele discussie een beetje zinloos ;) Het hele idee is natuurlijk dat je het multicast verkeer wilt beperken tot een eigen netwerk, zodat andere apparaten geen roet in het eten kunnen gooien.

Hier heb ik het inderdaad met een andere router (simpel linux doosje) opgelost, en aparte vlan's.

• Theone098
borft schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:24:
[...]

mwah, zeg het dan helemaal goed ;) VLAN's zitten op ethernet niveau. Een router kan op l3, dus IP niveau routeren, dus ook tussen subnets die al dan niet op verschillende VLAN's zitten, mits de router (op l2), in die VLAN's zit.

Sommige switches kunnen ook tussen vlan's routeren, dat gebeurt dan dus op l2.

That said, als je router niets snapt van VLAN's, kan je natuurlijk geen apart VLAN maken voor IPTV, dus dan is deze hele discussie een beetje zinloos ;) Het hele idee is natuurlijk dat je het multicast verkeer wilt beperken tot een eigen netwerk, zodat andere apparaten geen roet in het eten kunnen gooien.
Tja, de insteek is net iets anders van ons. Maar goed, het was niet als studiemateriaal bedoeld maar als versimpelde uitleg over vlans.
Hier heb ik het inderdaad met een andere router (simpel linux doosje) opgelost, en aparte vlan's.
Yep, hier ook.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Theone098
Enforcer schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:14:
[...]

En hoe wil je 2 VLANS gaan bedienen met een Experiabox die maar 1 subnet heeft?
Volgens mij kan die experiabox helemaal geen vlans aan, behalve aan de wan-zijde? Ik weet dat niet precies, heb het ding alleen gebruikt om te testen of de verbinding werkt en toen in de kast gezet O-) .

• Gregory76
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 16-04 19:12

Gregory76

Sony PlayStation freak

Ik had gisteravond een verkoper van KPN aan de deur die een aanbieding deed voor een abonnement op de vorige week bij ons aangelegde glasvezel. Logischerwijs ben ik niet zo van verkoop aan de deur, maar aangezien ik de dagen ervoor net zelf aan het zoeken was geweest heb ik toch zijn verhaal maar eens aangehoord. Ze deden dit rondje ook niet lukraak, maar n.a.v. de pas aangelegde lijntjes in onze buurt in Arnhem noord.

Dat wat hij kon aanbieden was wel degelijk behoorlijk gunstiger dan wanneer ik online (ook bij KPN zelf) wat zou afsluiten, dus heb ik mijzelf maar eens voor een jaar vastgelegd bij KPN. 21 mei komen ze alles aansluiten. Doei Ziggo, hoi KPN!

Ik heb nu een 300/30 Ziggo abo en ga naar 1000/500 :) Ik ben erg benieuwd naar hoe dit gaat bevallen, ook de TV.

PSN: psnprofiles.com/GregNL76 PS1, PS2, PS3, PS4, PS4 Pro, PS5 (Disk Edition), PSP, PS Vita, PSVR en meer consoles! :p

• PLAE
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 17-04 10:45
Gregory76 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:33:
Ik had gisteravond een verkoper van KPN aan de deur die een aanbieding deed voor een abonnement op de vorige week bij ons aangelegde glasvezel.
En wat was de aanbieding?

• MeNTaL_TO
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 01:01

MeNTaL_TO

The future is not set

Gregory76 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:33:
Ik had gisteravond een verkoper van KPN aan de deur die een aanbieding deed voor een abonnement op de vorige week bij ons aangelegde glasvezel. Logischerwijs ben ik niet zo van verkoop aan de deur, maar aangezien ik de dagen ervoor net zelf aan het zoeken was geweest heb ik toch zijn verhaal maar eens aangehoord. Ze deden dit rondje ook niet lukraak, maar n.a.v. de pas aangelegde lijntjes in onze buurt in Arnhem noord.

Dat wat hij kon aanbieden was wel degelijk behoorlijk gunstiger dan wanneer ik online (ook bij KPN zelf) wat zou afsluiten, dus heb ik mijzelf maar eens voor een jaar vastgelegd bij KPN. 21 mei komen ze alles aansluiten. Doei Ziggo, hoi KPN!

Ik heb nu een 300/30 Ziggo abo en ga naar 1000/500 :) Ik ben erg benieuwd naar hoe dit gaat bevallen, ook de TV.
Televisie gaat wel wennen worden (IMO), is een stukje trager met zappen en je switches moeten IMGP snooping aankunnen. Maar vind het wel makkelijk dat je de decoder gewoon overal in je netwerk kan aansluiten en TV kan kijken ipv door het hele huis COAX naast je netwerk te moeten leggen..

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The price of freedom is eternal vigilance

• Gregory76
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 16-04 19:12

Gregory76

Sony PlayStation freak

PLAE schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:36:
[...]

En wat was de aanbieding?
Internetsnelheid 1Gbit/s - € 65,00 /mnd
Jouw korting De eerste 6 maanden € 35 /mnd
KPN televisie 1 ontvanger - € 10,00 /mnd (op mijn andere toestellen kijk ik TV via de app/Chromecast)
Korting TV De eerste 6 maanden € 10 /mnd korting
Gekozen korting Ziggo Sport Totaal Pakket - € 14,99 /mnd Nu: de eerste 12 mnd € 0 /mnd

Interesse KPN Mobiel Nee
Extra entertainment Plus pakket - € 6,99 /mnd

Totaal
Eerste 6 maanden € 41,99 /mnd
Na 6 maanden € 81,99 /mnd
Na 12 maanden € 96,98 /mnd

Alleen na die 12 maanden gaat in elk geval Ziggo Sport er uit (want geen interesse) en bel ik voor een nieuwe aanbieding (= betere prijs, op aanraden van de gast die ik gisteren aan de deur had). ;)

PSN: psnprofiles.com/GregNL76 PS1, PS2, PS3, PS4, PS4 Pro, PS5 (Disk Edition), PSP, PS Vita, PSVR en meer consoles! :p

Pagina: 1 ... 35 36 37 Laatste

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True