Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 35 36 37 Laatste
Acties:

• mr3000
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 21:51
Ik ben al jaren heel blij klant bij KPN Glasvezel. Nooit issues met internet, snelheid goed, tv nagenoeg nooit gezeur mee. en support is altijd goed als er eens wat is.

Nu ben ik voor ons nieuwe huis aan het inventariseren. Staat in dezelfde wijk dus dezelfde mogelijkheden.
Wil eigelijk wel bij KPN blijven.. Maar 1 groot nadeel zijn de setup boxen.

Zijn er al mogelijkheden om iptv direct over apple tv, tvos of andere opties te laten lopen ipv die lelijke setup boxen? Want als er iets niet fijn werkt is het altijd de setup box. Ben zelfs bereid een los abonnement te nemen elders en alleen internet bij kpn af te nemen.

• Mint
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 21:56
mr3000 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:01:
Ik ben al jaren heel blij klant bij KPN Glasvezel. Nooit issues met internet, snelheid goed, tv nagenoeg nooit gezeur mee. en support is altijd goed als er eens wat is.

Nu ben ik voor ons nieuwe huis aan het inventariseren. Staat in dezelfde wijk dus dezelfde mogelijkheden.

Zijn er al mogelijkheden om iptv direct over apple tv, tvos of andere opties te laten lopen ipv die lelijke setup boxen? Want als er iets niet fijn werkt is het altijd de setup box. Ben zelfs bereid een los abonnement te nemen elders en alleen internet bij kpn af te nemen.
Je kunt casten naar een Chromecast via de KPN iTV app, dat is in principe 1080p maar met een bult compressie dus die kwaliteit is minder dan via de STB's.

Je kunt eventueel (tijdelijk) een 4K abonnement aanvragen? de STB die daar bij hoort werkt met een bluetooth afstandsbediening, je kunt de STB dan dus gewoon wegwerken achter de TV of in een televisiemeubel.

• mr3000
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 21:51
Mint schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:11:
[...]

Je kunt casten naar een Chromecast via de KPN iTV app, dat is in principe 1080p maar met een bult compressie dus die kwaliteit is minder dan via de STB's.

Je kunt eventueel (tijdelijk) een 4K abonnement aanvragen? de STB die daar bij hoort werkt met een bluetooth afstandsbediening, je kunt de STB dan dus gewoon wegwerken achter de TV of in een televisiemeubel.
Dat is op zich een goede tip, dank daarvoor.
Casten is weer een stap extra en de itv app van KPN is zo'n beetje het meest onstabiele gebeuren wat ik ooit heb gebruikt. Met overal top wifi, 500mbit up en down. AC wifi netwerken en zelfs bekabeld loopt die geregeld vast

• Hageneis
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 16:39
Bij mij knalt drie kwartier gelden het hele signaal eruit. Volgens de tool op de storingspagina zit het in de wijkcentrale. Nog meer mensen storing in Den Haag, Bezuidenhout?
mr3000 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:01:

Ja: https://www.kpn.com/thuis/smart-tv-app.htm

• TFHfony
  • Registratie: januari 2002
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

En het wordt eens tijd dat dit ook uitkomt op AndroidTV. Helaas blijft het erg stil vanuit de hoek van KPN op dat vlak. Zou een erg mooie oplossing zijn.
Wat is eigenlijk de beeldkwaliteit via die app? FullHD of 1280x720? En wat voor bitrates?

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• Muis666
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 18:15
Tja ik ben altijd verbaasd als mensen de app als alternatief noemen. Ik vind het maar een draak met regelmatig bufferproblemen en ik heb ook wel eens het einde van een programma gemist omdat de app dacht dat de zender nu wel dicht was...Dus ik vind het wel handig om erbij te hebben maar moet er niet aan denken als vervanging van de settop box.

• Get!em
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 19:37

Get!em

Oh die ja!

TFHfony schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:53:
[...]

En het wordt eens tijd dat dit ook uitkomt op AndroidTV. Helaas blijft het erg stil vanuit de hoek van KPN op dat vlak. Zou een erg mooie oplossing zijn.
Wat is eigenlijk de beeldkwaliteit via die app? FullHD of 1280x720? En wat voor bitrates?
Heb je eigenlijk al eens geprobeerd de Android app van KPN te sideloaden op je tv?

• Mint
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 21:56
Muis666 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:04:
Tja ik ben altijd verbaasd als mensen de app als alternatief noemen. Ik vind het maar een draak met regelmatig bufferproblemen en ik heb ook wel eens het einde van een programma gemist omdat de app dacht dat de zender nu wel dicht was...Dus ik vind het wel handig om erbij te hebben maar moet er niet aan denken als vervanging van de settop box.
Dat laatste is idd vervelend, de iTV app doet dat ook (iig op iOS). Volgens mij is ieder programma zoals gedefinieerd in de gids qua start- en eindtijd een aparte stream ofzo. Dus als een programma een paar minuten uitloopt dan klopt de rest van de gids niet meer met de daadwerkelijke TV-uitzending.

• TFHfony
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

Get!em schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:06:
[...]

Heb je eigenlijk al eens geprobeerd de Android app van KPN te sideloaden op je tv?
Ja. Na het invoeren van mijn gegevens crashte de app, dus... geen succes.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• Caelorum
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 20:43
Wat ik zo jammer vind van de app is dat deze zich in het begin voordeed als extra input op de LG tvs. Dan startte de app dus automatisch bij het opstarten van de TV. Vlak voordat die officieel werd is dat eruit gesloopt om de een of andere reden.

• edsandje
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 20:29
Richub schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:03:
[...]

Ik heb al maanden een issue dat ik geen producten kan beheren via mijnKPN.
Uiteindelijk blijkt er een bug in hun systemen te zitten waardoor een klein aantal klanten hier last van heeft. Dit werd slechts schoorvoetend toegegeven, en op mijn vraag waarom er niet beter gecommuniceerd werd kreeg ik als antwoord: Er zijn maar weinig mensen met deze klachten, en dan is vermelden niet nodig. |:(
https://forum.kpn.com/kpn...r-doen-via-mijnkpn-530058
Aha dat heb ik dus ook, nu bijna 2 weken bezig met kpn om het weer werkend te krijgen.
Ik kon geen espn aanzetten maar wel een voetbalwedstrijd bestellen.
Ze weten dus dat er enkele gevallen bekend zijn waarom melden ze dat dan niet?

• marigo
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 11-04 19:40
appollonius333 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:08:
[...]

Dank voor je antwoord. Inmiddels heb ik dit werkende, alleen het probleem is zodra ik de WAN-IPTV op enable zet dan gaat het internet eraf. Zodra de wan-IPTV interface gedisabled is heb ik weer internet. Dit komt schijnbaar door de require/request options en ik weet niet hoe ik dit kan oplossen gezien ik de handleiding keurig heb gevolgd. Is er eventueel een oplossing hiervoor, weet je dat toevallig?

Daarbij heb ik op mijn LAN interface een switch hangen dus ik moet de WAN-IPTV en WAN-VOIP vlans door zetten naar de switch, ook hier loop ik nog tegen het 1 en ander aan...
Ik weet niet hoe je het eea hebt geconfigureerd. Het makkelijkste is om jouw (managed) switch met een trunk aan jouw ethernetpoort van de NTU te hangen. Op de switch kun je er dan weer voor kiezen om deze door te zetten naar jouw Opnsense machine.

Ik heb de site: https://netwerkje.com/eigen-router destijds gebruikt en nog wat resources hier op GoT.
Voor IPTV moet je op jouw Opnsense ook een eigen interface geven.

• plank
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 17-04 08:26
500mbit abonnement en haal slechts 250mbit over de wifi op een halve meter afstand. Slecht! (V12 modem).

Bij een vriend van mij haal ik gewoon de volle 500 mbit (heeft ook 500mbit connectie).

Morgen maar even de klantenservice bellen want ik krijg het maar niet goed.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 21:17
edsandje schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:25:
[...]

Aha dat heb ik dus ook, nu bijna 2 weken bezig met kpn om het weer werkend te krijgen.
Ik kon geen espn aanzetten maar wel een voetbalwedstrijd bestellen.
Ze weten dus dat er enkele gevallen bekend zijn waarom melden ze dat dan niet?
Dat vinden ze niet nodig, want: De producten werken. Mijn antwoord: Klopt niet, want ik kan de producten niet aanpassen via MijnKPN.
Waar dus weer een antwoord vol algemeenheden op gegeven werd wat totaal niet van toepassing is op mijn situatie... :( (zie link naar KPN forum in mijn vorige post)

Er is gezegd dat het probleem voor eind maart opgelost zou zijn, dus ik wacht nog maar 'n paar weken langer af.... :/

Everybody minds about their make-up, while they should be making their minds up.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MatsSkoe
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 21:54
Ik weet al wat de klantenservice gaat zeggen. Dat zulke snelheden enkel voor bedrade netwerken te garanderen zijn en dat bij WiFi dit net zo zeer aan het ontvangende apparaat kan liggen dan de router.

Heb je dezelfde laptop als je vriend gebruikt? Verder zou ik zelf veel liever lage latency hebben en snelle dns server dan hoge piek snelheid.
plank schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 00:26:
500mbit abonnement en haal slechts 250mbit over de wifi op een halve meter afstand. Slecht! (V12 modem).

Bij een vriend van mij haal ik gewoon de volle 500 mbit (heeft ook 500mbit connectie).

Morgen maar even de klantenservice bellen want ik krijg het maar niet goed.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: december 2007
WiFi snelheid is inderdaad van zoveel afhankelijk:
  • Op welke frequentie verbind je (2.4 of 5 Ghz)
  • hoe druk is dat kanaal
  • hoe breed is het access point opgezet (20,40,80Mhz)
Ik kan de app WiFI Analyzer (alleen Android) aanraden.

• Flix20
  • Registratie: oktober 2011
  • Nu online
MatsSkoe schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 07:16:
Ik weet al wat de klantenservice gaat zeggen. Dat zulke snelheden enkel voor bedrade netwerken te garanderen zijn en dat bij WiFi dit net zo zeer aan het ontvangende apparaat kan liggen dan de router.

[...]
Dat gaat geheid het antwoord worden. Die snelheid leveren ze tot aan de deur. De rest is van teveel dingen afhankelijk.
Ze zullen je online even sturen naar de KPN WiFi manager sturen, dan testen ze wat dingen (router reset etc).
En voor een gratis monteur moet je snelheid < 20mb/s zijn. Anders moet je ook voor de monteur betalen.

Heb hetzelfde verhaal onlangs meegemaakt maar wel mooi opgelost zoals bovenstaand aangegeven.

PSN: Flix20-NL

• plank
  • Laatst online: 17-04 08:26
MatsSkoe schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 07:16:

Heb je dezelfde laptop als je vriend gebruikt? Verder zou ik zelf veel liever lage latency hebben en snelle dns server dan hoge piek snelheid.

[...]
Sja heb inderdaad dit als antwoord gekregen. Wat een dikke onzin.
Ik heb bij een familielid (oom) een asus router in "bridge modus" gezet volgens deze tutorial en haal daar gewoon de volledige snelheid. Hij beschikt over een v10 modem maar die wordt enkel gebruikt voor telefonie.
Ik heb een asus router besteld en ga even kijken wat het gaat doen.
Flix20 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:53:
[...]

Dat gaat geheid het antwoord worden. Die snelheid leveren ze tot aan de deur. De rest is van teveel dingen afhankelijk.
Ze zullen je online even sturen naar de KPN WiFi manager sturen, dan testen ze wat dingen (router reset etc).
En voor een gratis monteur moet je snelheid < 20mb/s zijn. Anders moet je ook voor de monteur betalen.

Heb hetzelfde verhaal onlangs meegemaakt maar wel mooi opgelost zoals bovenstaand aangegeven.
Klopt helemaal.
Muis666 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:41:
WiFi snelheid is inderdaad van zoveel afhankelijk:
  • Op welke frequentie verbind je (2.4 of 5 Ghz)
  • hoe druk is dat kanaal
  • hoe breed is het access point opgezet (20,40,80Mhz)
Ik kan de app WiFI Analyzer (alleen Android) aanraden.
Ben ik van bewust en ook getest. Zit op de beste kanaal.
Heb zelfs support erbij gehad van netgear en die hebben alles zelfs nog geprobeerd te "fixen".

[Voor 41% gewijzigd door plank op 12-03-2021 15:33]

• appollonius333
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 09:41
marigo schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 21:09:
[...]

Ik weet niet hoe je het eea hebt geconfigureerd. Het makkelijkste is om jouw (managed) switch met een trunk aan jouw ethernetpoort van de NTU te hangen. Op de switch kun je er dan weer voor kiezen om deze door te zetten naar jouw Opnsense machine.

Ik heb de site: https://netwerkje.com/eigen-router destijds gebruikt en nog wat resources hier op GoT.
Voor IPTV moet je op jouw Opnsense ook een eigen interface geven.
Ik heb een herinstallatie van gedaan met PFsense en hier werkte IPTV en Internet direct op. Het enige wat ik nu nog probeer op te lossen is telefonie, alleen krijg dit maar niet aan de praat. Ik heb een bridge opgezet in PFsense van WAN_VOIP naar de LAN interface waarop een switch is aangesloten. Vervolgens heb ik Poort 1 en 13 getagd als VLAN 7. Poort 1 is de LAN interface van PFsense en Poort 13 is de interface waarop de ExperiaBox is verbonden voor telefonie.

Als ik vanaf mijn mobiel het thuisnummer bel dan krijg ik een soort 'opgehangen' deuntje, dus het zegt niet 'Dit nummer is niet bereikbaar'. Wat zou het eventuele probleem hier kunnen wezen denk je, wellicht een firewall rule?

• MeNTaL_TO
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 20:53

MeNTaL_TO

The future is not set

appollonius333 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 13:26:
[...]

Ik heb een herinstallatie van gedaan met PFsense en hier werkte IPTV en Internet direct op. Het enige wat ik nu nog probeer op te lossen is telefonie, alleen krijg dit maar niet aan de praat. Ik heb een bridge opgezet in PFsense van WAN_VOIP naar de LAN interface waarop een switch is aangesloten. Vervolgens heb ik Poort 1 en 13 getagd als VLAN 7. Poort 1 is de LAN interface van PFsense en Poort 13 is de interface waarop de ExperiaBox is verbonden voor telefonie.

Als ik vanaf mijn mobiel het thuisnummer bel dan krijg ik een soort 'opgehangen' deuntje, dus het zegt niet 'Dit nummer is niet bereikbaar'. Wat zou het eventuele probleem hier kunnen wezen denk je, wellicht een firewall rule?
Is SIP verkeer wel toegestaan (anders wiresharken wat er met je SIP verkeer gebeurt?)

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The price of freedom is eternal vigilance

• appollonius333
MeNTaL_TO schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 21:58:
[...]
Is SIP verkeer wel toegestaan (anders wiresharken wat er met je SIP verkeer gebeurt?)
Dit zou voor KPN niet zoveel moeten uitmaken, een bridge tussen WAN_VOIP (VLAN 7) en LAN zou al voldoende moeten wezen om telefonie aan de praat te krijgen.
Het werkt ook wel op een zekere zin, alleen er wordt direct opgehangen vandaar het 'ophang deuntje'.

• MeNTaL_TO
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 20:53

MeNTaL_TO

The future is not set

appollonius333 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 12:02:
[...]

Dit zou voor KPN niet zoveel moeten uitmaken, een bridge tussen WAN_VOIP (VLAN 7) en LAN zou al voldoende moeten wezen om telefonie aan de praat te krijgen.
Het werkt ook wel op een zekere zin, alleen er wordt direct opgehangen vandaar het 'ophang deuntje'.
Dan heb je of een SIT toon of zie je daadwerkelijk een BYE voorbij komen?

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The price of freedom is eternal vigilance

• appollonius333
MeNTaL_TO schreef op zondag 14 maart 2021 @ 13:04:
[...]

Dan heb je of een SIT toon of zie je daadwerkelijk een BYE voorbij komen?
Dit heb ik nog niet getest, maar ook nu heb ik de ExperiaBox V10 rechtstreeks op een fysieke poort op de PFsense server aangesloten en ik krijg nogsteeds het ophang deuntje. Maar ga ik bijv. terug naar mijn oude installatie (ER-X), dan werkt het meteen.

Het heeft met een instelling te maken in PFsense, ik heb al dingen geprobeerd via deze links maar niks wil werken.

https://forum.netgate.com...-blocking-my-voip-calls/4
https://docs.netgate.com/pfsense/en/latest/nat/outbound.html
https://docs.netgate.com/...ipes/nat-voip-phones.html

Het zou heel simpel moeten wezen. ExperiaBox aansluiten op een fysieke poort op de firewall en een bridge tussen WAN_VOIP en LAN_VOIP en klaar je moet kunnen bellen. Zo ging het ook op de ER-X maar schijnbaar is er nog een instelling binnen PFsense wat inkomend en uitgaande communicatie met de telefoon blokkeert...

Heeft niemand op Tweakers dit zelfde meegemaak?

EDIT: Inmiddels opgelost.

[Voor 44% gewijzigd door appollonius333 op 15-03-2021 18:18]

• Frid0
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 20-04 14:41
Hi,

Ik ben druk met het verbouwen van onze nieuwe woning en heb er tot nu voor gezorgd dat er op zolder (2), elke slaapkamer (3) en woonkamer (2) in totaal 7 CAT6 kabels lopen naar mijn meterkast. De KPN monteur kom begin April de glasvezel aansluiten, heb gekozen voor het 500 Mbit/s abbo. Mijn vraag is, welke netwerk apparatuur kan ik het beste gebruiken zodat ik overal zo goed mogelijk de snelheid kan gebruiken? Wat raden jullie aan en nog belangrijk, wat raden jullie af?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21:13
Dit is niet echt een KPN Glasvezel maar meer een "wat heb ik nodig voor mijn netwerk" vraag, toch?

Als je het over KPN specifieke dingen hebt, dan kan je hier aan denken:
  • Alles met gigabit aansluitingen (geen 100mbit switches ofzo)
  • Als je TV afneemt van KPN, dan moeten eventuele switches "IGMP v3 snooping" ondersteunen
  • Je standaard Experiabox is best ok, je hebt niet per se een eigen router nodig.
  • Echter, de Experiabox heb je vaak in de meterkast hangen, wat niet lekker is voor je WiFi. Je kan dit oplossen door losse standalone Access Points te kopen en bekabeld aan te sluiten. De WiFi in je Experiabox zet je dan uit. Alternatief is gebruik maken van KPN's "SuperWifi" oplossing.

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • +1Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: december 2005
  • Nu online
Frid0 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:09:
Hi,

Ik ben druk met het verbouwen van onze nieuwe woning en heb er tot nu voor gezorgd dat er op zolder (2), elke slaapkamer (3) en woonkamer (2) in totaal 7 CAT6 kabels lopen naar mijn meterkast. De KPN monteur kom begin April de glasvezel aansluiten, heb gekozen voor het 500 Mbit/s abbo. Mijn vraag is, welke netwerk apparatuur kan ik het beste gebruiken zodat ik overal zo goed mogelijk de snelheid kan gebruiken? Wat raden jullie aan en nog belangrijk, wat raden jullie af?
Zorg dat alles wat je koopt, waar het kan/nodig is, de hogere snelheden aankunnen.
Met de standaard Experiabox + 2 superwifi punten (een op elke verdieping), ben je draadloos waarschijnlijk gedekt.
Neem aan dat de bekabeling in de meterkast uitkomt, dus leg daar een 8 poorts switch naast de Experiabox. Gewoon een metalen TP-link gigabit switch van 2-3 tientjes kom je al een eind mee.

• Harry_Nak
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 21:22
Ik heb een vraag over een Telfort aansluiting

Ik heb een KPN 50/50 abonnement en haal 70/80 zo'n beetje.
Familie heeft Telfort (woont 5km verderop), met een Telfort 50 abonnement was dit ongeveer 40/35.
Begin februari een snelheidsverhoging naar 100 gedaan, dan kom ik bedraad niet verder dan rond de 90/90.

Het valt me op dat er zo'n verschil zit tussen KPN en Telfort, heeft het nog zin om Telfort even op 200 te zetten zodat je dan een andere poort krijgt (?), daarna weer terug naar het 100 abo.
Dacht dat ik zoiets een keer hier op het forum gelezen had, maar kan het nog niet terugvinden.

• swhnld
  • Nu online
Harry_Nak schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 09:26:

Familie heeft Telfort (woont 5km verderop), met een Telfort 50 abonnement was dit ongeveer 40/35.
Begin februari een snelheidsverhoging naar 100 gedaan, dan kom ik bedraad niet verder dan rond de 90/90.

Het valt me op dat er zo'n verschil zit tussen KPN en Telfort, heeft het nog zin om Telfort even op 200 te zetten zodat je dan een andere poort krijgt (?), daarna weer terug naar het 100 abo.
Dacht dat ik zoiets een keer hier op het forum gelezen had, maar kan het nog niet terugvinden.
Kan ook aan je apparatuur liggen. Of aan software als een virusscanner.
Beste log je een ticket en dan kan de helpdesk een meting doen.

• Dennis-L
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 21:45
Harry_Nak schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 09:26:

Als je in de PoP gepatcht bent op een EoF poort (100Mbit max) dan ga je ook niet veel meer halen dan maximal iets van 94/96 Mbit, je fysieke lijn is immers niet sneller.
Wat je inderdaad kan doen is een maand naar 200Mbit gaan, dan word je in de PoP op een GoF (1000Mbit) poort gepatcht en dan ga je daarna weer terug naar 100, dan blijf je op die GoF poort en haal je iets boven de 100 up en down.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Alpha89
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 14:17
De KPN Box 12 ontvangt sinds enkele dagen een firmware update welke o.a. Dual Stack IPv6 toevoegt.

Changelog:
Klopt! De upgrade is naar versie SGEJ10000310 en zal plaatsvinden tussen 10-3 en 12-3. Vóór deze datum worden er altijd al wat klanten omgezet om te kijken of er naar aanleiding daarvan contact wordt opgenomen. Voor zover ik weet gaat dit allemaal goed, en zal de uitrol gewoon doorgaan de komende dagen.

@wjb (en anderen)

Vernieuwingen

Disable voip function for customers ; Hiermee kunnen klanten Voice op het modem uitzetten om eventueel hun Voice credentials op een ander apparaat te gebruiken (onderdeel van vrije aparatuur keuze).
Ipv6 Dual Stack implementation : Ipv6 werkt hiermee op dit modem, eventuele Ipv6 pinholing kan worden gedaan via het menu “Access Control”.
Support voor een toekomstige dienst. Later meer daarover.
Fixes

PPP connection time bug fix: Dit lost een probleem op waarbij de PPP sessie verbreekt als de volledige upload wordt gebruikt en dit verkort de verbindingstijd van de V12 na bijv. een reset of reboot.
Diverse wifi bug updates (like Ableton Link not working over wifi) : Hiermee hopen we de klacht op te lossen van klanten met een Chromecast die niet gevonden werd.
Hostnames worden niet meer allemaal als 'sagemcom' weergegeven.
Bron: https://forum.kpn.com/int...ostid=1260485#post1260485

Heb mijn GUI topic aangevuld op t KPN forum voor de geïnteresseerde:
https://forum.kpn.com/int...ostid=1269352#post1269352

[Voor 70% gewijzigd door Alpha89 op 21-03-2021 14:31]

• TurboTon1973
  • Registratie: september 2010
  • Nu online
Alpha89 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 14:29:
De KPN Box 12 ontvangt sinds enkele dagen een firmware update welke o.a. Dual Stack IPv6 toevoegt.

Changelog:

[...]

Bron: https://forum.kpn.com/int...ostid=1260485#post1260485

Heb mijn GUI topic aangevuld op t KPN forum voor de geïnteresseerde:
https://forum.kpn.com/int...ostid=1269352#post1269352
Ik heb nog steeds software versie SGEJ1000020C heb even de link gelezenen zag dat ze het tijdelijk stil gelegd hebben.

[Voor 6% gewijzigd door TurboTon1973 op 21-03-2021 19:36]

• JensFC
  • Registratie: december 2013
Lijkt erop dat seamless roaming voor de v12 dus nog niet in deze firmware update zit, dat is wel jammer. Hoop dat het niet van uitstel tot afstel leidt. Iemand enig idee hoe snel de firmware updates zich opvolgen bij KPN?

• -LA-
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 21:57
Hebben hier meer mensen last van een trage upload/download naar voornamelijk Amazon (AWS S3 etc)? 8)7

Heb wel hier een soortgelijk probleem gevonden: https://forum.kpn.com/int...-connecting-to-aws-535918

Echt supervaag, speedtest geeft gewoon een prima resultaat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
   Speedtest by Ookla

Server: XS4ALL Internet BV - Amsterdam (id = 13218)
        ISP: KPN
    Latency:     3.91 ms   (0.52 ms jitter)
   Download:    48.65 Mbps (data used: 25.6 MB)                               
     Upload:    55.78 Mbps (data used: 104.6 MB)                               
Packet Loss:     0.0%

MTB Trail Traffic

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
-LA- schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 19:33:
Hebben hier meer mensen last van een trage upload/download naar voornamelijk Amazon (AWS S3 etc)? 8)7

Heb wel hier een soortgelijk probleem gevonden: https://forum.kpn.com/int...-connecting-to-aws-535918

Echt supervaag, speedtest geeft gewoon een prima resultaat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
   Speedtest by Ookla

Server: XS4ALL Internet BV - Amsterdam (id = 13218)
        ISP: KPN
    Latency:     3.91 ms   (0.52 ms jitter)
   Download:    48.65 Mbps (data used: 25.6 MB)                               
     Upload:    55.78 Mbps (data used: 104.6 MB)                               
Packet Loss:     0.0%
Zie jij dezelfde routes als in die thread en gaat het ook om AWS in Ierland?

Het is voor mij opvallend dat het verkeer via Aorta (liberty global) loopt en niet op een andere plek het AWS netwerk in gaat. Op zich zou je smokeping kunnen proberen als je echt wilt meten (en vertrouwd bent met unix tools).

@wopper weet jij toevallig iemand die smokeping richting AWS draait vanaf KPN?

• -LA-
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 21:57
ANdrode schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:37:
[...]

Het is voor mij opvallend dat het verkeer via Aorta (liberty global) loopt en niet op een andere plek het AWS netwerk in gaat. Op zich zou je smokeping kunnen proberen als je echt wilt meten (en vertrouwd bent met unix tools).

Gaat ook om AWS Ierland bij mij ja, veel van m'n werk draait daar en ik ben de enige die er last van heeft (enige met KPN ook). Ik zie ook via een trace dat het via Aorta gaat, smokeping is voor mij net een stap te ver :+

MTB Trail Traffic

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wopper
  • Registratie: juli 2001
  • Nu online
ANdrode schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:37:
[...]

Jazeker me and myself vanaf KPN xDSL

Ierland

Londen

Ziggo Ierland als ref kader.

[Voor 10% gewijzigd door wopper op 23-03-2021 22:23]

PVoutput 4020WP Z-ZW en Z-ZO Tesla Model3

• ANdrode
  • Niet online
wopper schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 22:22:
[...]
Lijkt op klassieke overbelasting, inclusief loss.

Wat ik recent zag was dat verkeer binnen AWS tussen regio's nu in het AWS netwerk blijft, eerder liep dat via transit.

De route vanuit Nederland naar Ierland is op zich iets om even met bijvoorbeeld RIPE atlas naar te kijken.

• ANdrode
  • Niet online
wopper schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 22:22:
[...]

Ierland

[Afbeelding]

Londen
[Afbeelding]

Ziggo Ierland als ref kader.

[Afbeelding]
https://atlas.ripe.net/measurements/29381023/

Wat ik heel gek vind:
  • Ziggo pakt ander pad dan KPN (en niet via Aorta)
  • KPN pakt pad via Aorta als transit, niet via peering
  • Xs4ALL lijkt te peeren met AWS
  • T-Mobile Thuis gaat (reverse) over AMS-IX, je ziet ook dat AWS het verkeer via hun eigen netwerk sleept.
Klinkt als een peering conflict?

ec2-user:~$ traceroute -A 143.178.218.2
traceroute to 143.178.218.2 (143.178.218.2), 30 hops max, 60 byte packets
 1  ec2-13-53-0-0.eu-north-1.compute.amazonaws.com (13.53.0.0) [AS16509]  56.030 ms ec2-13-53-0-2.eu-north-1.compute.amazonaws.com (13.53.0.2) [AS16509]  20.177 ms ec2-13-53-0-4.eu-north-1.compute.amazonaws.com (13.53.0.4) [AS16509]  17.135 ms
 2  100.66.0.218 (100.66.0.218) [*]  16.460 ms 100.66.0.238 (100.66.0.238) [*]  7.892 ms 100.66.0.198 (100.66.0.198) [*]  13.986 ms
 3  244.0.1.9 (244.0.1.9) [*]  0.173 ms 244.0.1.1 (244.0.1.1) [*]  0.164 ms 244.0.1.3 (244.0.1.3) [*]  0.170 ms
 4  240.0.12.28 (240.0.12.28) [*]  0.172 ms 240.0.12.23 (240.0.12.23) [*]  0.170 ms 240.0.12.26 (240.0.12.26) [*]  0.166 ms
 5  242.0.116.121 (242.0.116.121) [*]  0.613 ms 242.0.117.233 (242.0.117.233) [*]  1.115 ms 242.0.117.249 (242.0.117.249) [*]  0.603 ms
 6  52.93.142.117 (52.93.142.117) [AS16509]  4.352 ms 52.93.142.121 (52.93.142.121) [AS16509]  4.218 ms 52.93.142.115 (52.93.142.115) [AS16509]  4.306 ms
 7  52.93.145.108 (52.93.145.108) [AS16509]  2.636 ms 52.93.145.238 (52.93.145.238) [AS16509]  3.790 ms 52.93.145.80 (52.93.145.80) [AS16509]  3.413 ms
 8  52.93.143.45 (52.93.143.45) [AS16509]  2.278 ms 52.93.143.143 (52.93.143.143) [AS16509]  15.318 ms 52.93.144.115 (52.93.144.115) [AS16509]  4.011 ms
 9  100.91.179.236 (100.91.179.236) [*]  19.883 ms  19.228 ms 100.91.180.238 (100.91.180.238) [*]  24.540 ms
10  150.222.243.225 (150.222.243.225) [AS16509]  19.844 ms 150.222.243.229 (150.222.243.229) [AS16509]  20.045 ms 150.222.250.43 (150.222.250.43) [AS16509]  19.649 ms
11  100.92.99.26 (100.92.99.26) [*]  19.974 ms 100.92.99.24 (100.92.99.24) [*]  19.881 ms 100.92.99.80 (100.92.99.80) [*]  20.402 ms
12  100.92.99.63 (100.92.99.63) [*]  19.999 ms 100.92.99.85 (100.92.99.85) [*]  19.329 ms 100.92.99.63 (100.92.99.63) [*]  20.687 ms
13  100.92.98.38 (100.92.98.38) [*]  19.828 ms 100.92.98.62 (100.92.98.62) [*]  20.270 ms 100.92.98.132 (100.92.98.132) [*]  20.166 ms
14  100.92.98.31 (100.92.98.31) [*]  31.960 ms 100.92.98.11 (100.92.98.11) [*]  32.168 ms 100.92.98.31 (100.92.98.31) [*]  29.491 ms
15  150.222.243.236 (150.222.243.236) [AS16509]  28.056 ms 150.222.244.12 (150.222.244.12) [AS16509]  18.769 ms 150.222.244.52 (150.222.244.52) [AS16509]  20.050 ms
16  100.92.100.2 (100.92.100.2) [*]  20.079 ms 100.92.100.98 (100.92.100.98) [*]  19.750 ms  19.722 ms
17  100.92.100.13 (100.92.100.13) [*]  19.407 ms 100.92.100.37 (100.92.100.37) [*]  20.570 ms 100.92.100.13 (100.92.100.13) [*]  18.705 ms
18  100.91.196.132 (100.91.196.132) [*]  20.450 ms 100.91.196.108 (100.91.196.108) [*]  24.132 ms 100.91.196.38 (100.91.196.38) [*]  20.034 ms
19  100.91.196.31 (100.91.196.31) [*]  19.386 ms 100.91.196.101 (100.91.196.101) [*]  19.352 ms 100.91.196.3 (100.91.196.3) [*]  19.297 ms
20  100.91.49.3 (100.91.49.3) [*]  19.384 ms 100.91.49.35 (100.91.49.35) [*]  19.029 ms 100.91.49.41 (100.91.49.41) [*]  18.785 ms
21  52.93.0.46 (52.93.0.46) [AS16509]  20.221 ms 52.93.0.78 (52.93.0.78) [AS16509]  20.520 ms 52.93.0.58 (52.93.0.58) [AS16509]  19.619 ms
22  52.93.0.103 (52.93.0.103) [AS16509]  19.393 ms 52.93.0.135 (52.93.0.135) [AS16509]  18.915 ms 52.93.0.71 (52.93.0.71) [AS16509]  18.799 ms
23  80.249.211.184 (80.249.211.184) [AS1200]  20.863 ms ams-ix1.glasoperator.nl (80.249.211.171) [AS1200]  19.956 ms  19.682 ms
24  * * *
25  * * *

• St00mwals
  • Laatst online: 18:11
Heeft iemand ervaring met de gratis malware bescherming van KPN?

Ik krijg ineens een mail van ze
Ons malwarefilter is een gratis filter voor je modem dat al jouw verbonden apparaten beschermt tegen onbetrouwbare websites, phishingmails of andere online gevaren. Zet zelf het filter makkelijk aan met jouw KPN ID. Dit mogen wij helaas niet voor je doen.
Dit klinkt natuurlijk mooi, maar om het zomaar aan te zetten zonder te weten wat het precies doet, vind ik toch wat spannend...

Aanvulling:
Het blijkt een DNS-filter te zijn.
https://forum.kpn.com/kpn...warefilter-van-kpn-520396

[Voor 10% gewijzigd door St00mwals op 25-03-2021 21:48. Reden: Link naar KPN forum toegevoegd]

• Hmmbob
Op zich wel handig voor niet zo'n geavanceerde gebruikers. Het is in ieder geval een extra laagje in de beveiliging.

* Hmmbob zal dit binnenkort maar eens aanzetten bij de ouders

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• henk26
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 15:06
St00mwals schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 21:44:
Heeft iemand ervaring met de gratis malware bescherming van KPN?

Ik krijg ineens een mail van ze

[...]

Dit klinkt natuurlijk mooi, maar om het zomaar aan te zetten zonder te weten wat het precies doet, vind ik toch wat spannend...

Aanvulling:
Het blijkt een DNS-filter te zijn.
https://forum.kpn.com/kpn...warefilter-van-kpn-520396
Is een feature wat XS4ALL standaard in het pakket heeft staan. Het werkt erg goed, alleen kan het zijn dat sommige sites niet meer toegankelijk zijn zoals bepaalde NZB sites.........

• St00mwals
  • Laatst online: 18:11
Dan gaan we het maar eens proberen.
En uiteraard de familie ook even instrueren het aan te zetten.

• B-Bandit
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 21:21
Ongelooflijk ook KPN. 4 weken geleden nog praktisch moeten smeken om een nieuw modem, uiteindelijk na veel moeite een v10a gekregen. En nu krijg ik ongevraagd een v12 vanwege mijn overstap naar 4k. Heb zelfs 2x een v12 ontvangen. Zeer vreemd, wat moet iemand met 2 EB's.

Ga er 1 retourneren, die andere wil ik aan mijn vader uitlenen (zit nog op v9). Kan dat zomaar? Of zijn die dingen gekoppeld aan je adres oid.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• edsandje
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 20:29
Richub schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 01:08:
[...]

Dat vinden ze niet nodig, want: De producten werken. Mijn antwoord: Klopt niet, want ik kan de producten niet aanpassen via MijnKPN.
Waar dus weer een antwoord vol algemeenheden op gegeven werd wat totaal niet van toepassing is op mijn situatie... :( (zie link naar KPN forum in mijn vorige post)

Er is gezegd dat het probleem voor eind maart opgelost zou zijn, dus ik wacht nog maar 'n paar weken langer af.... :/
Bij mij werkt het weer, afgelopen week een mail dat de storing was verholpen.

• wizzlewaxx
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 21:29
Enkele weken geleden overgestapt van Ziggo naar KPN Glasvezel. Sindsdien een hoop ellende met het TV signaal. Heb de V12 modem van KPN met 2x 4K ontvangers.

In eerste instantie FTU -> KPN Modem -> Linksys Velop Mesh systeem welke zorgt voor routering, aangesloten.

4K iTV ontvanger(s) rechtstreeks met UTP aan KPN Modem aangesloten. Problemen met doorgaan van TV signaal. Hele avond TV kunnen kijken en na het wisselen van zender blijft het beeld zwart. Wel Menu en titelbalk zichtbaar, geen bewegend beeld.

Daarna Linksys Velop systeem even overgeslagen. FTU -> KPN Modem -> Switch in woonkamer om alle bekabelde apparaten aan te sluiten. 4K iTV kastje nog steeds bedraad rechtstreeks aan KPN Modem. Nog steeds dezelfde problemen.

Sluit ik alleen de iTV ontvanger rechtstreeks aan op KPN modem lijkt het goed (voor 1 avond), langer testen niet mogelijk doordat alarm systeem, verlichting, thermostaat e.d. aangesloten moeten worden op internet om bedienbaar te zijn.

Lijkt een conflict in IP? Of in routering van het signaal oid? Geeft de Switch in deze het probleem denken jullie? Kan dit überhaupt aangezien dit gewoon een doorgeef luik is? Ik heb toch een switch nodig voor alle bekabelde apparaten...

Andere optie zou zijn: FTU -> KPN Modem -> Linksys Velop (In bridge modus) --> Switch met de iTV ontvanger rechtstreeks in KPN modem?

Kost me helaas wel aardig wat tijd. KPN helpdesk ook meerdere keren gebeld, maar dan krijg je vragen of je HDMI kabel er wel goed in zit, je de originele UTP kabel gebruikt en of je de stekker uit de ontvanger wil halen.... Schiet je niks mee op dus.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KRGT
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

@wizzlewaxx igmp aan op de switches? Welke switches zijn het? Als het uitstaat, aanzetten of andersom.

Ik denk trouwens dat je beter een eigen topic kan maken met wat plaatjes erbij als dit bovenstaande niet helpt.

• Dennis-L
wizzlewaxx schreef op zondag 28 maart 2021 @ 10:56:
Enkele weken geleden overgestapt van Ziggo naar KPN Glasvezel. Sindsdien een hoop ellende met het TV signaal. Heb de V12 modem van KPN met 2x 4K ontvangers.

In eerste instantie FTU -> KPN Modem -> Linksys Velop Mesh systeem welke zorgt voor routering, aangesloten.

4K iTV ontvanger(s) rechtstreeks met UTP aan KPN Modem aangesloten. Problemen met doorgaan van TV signaal. Hele avond TV kunnen kijken en na het wisselen van zender blijft het beeld zwart. Wel Menu en titelbalk zichtbaar, geen bewegend beeld.

Daarna Linksys Velop systeem even overgeslagen. FTU -> KPN Modem -> Switch in woonkamer om alle bekabelde apparaten aan te sluiten. 4K iTV kastje nog steeds bedraad rechtstreeks aan KPN Modem. Nog steeds dezelfde problemen.

Sluit ik alleen de iTV ontvanger rechtstreeks aan op KPN modem lijkt het goed (voor 1 avond), langer testen niet mogelijk doordat alarm systeem, verlichting, thermostaat e.d. aangesloten moeten worden op internet om bedienbaar te zijn.

Lijkt een conflict in IP? Of in routering van het signaal oid? Geeft de Switch in deze het probleem denken jullie? Kan dit überhaupt aangezien dit gewoon een doorgeef luik is? Ik heb toch een switch nodig voor alle bekabelde apparaten...

Andere optie zou zijn: FTU -> KPN Modem -> Linksys Velop (In bridge modus) --> Switch met de iTV ontvanger rechtstreeks in KPN modem?

Kost me helaas wel aardig wat tijd. KPN helpdesk ook meerdere keren gebeld, maar dan krijg je vragen of je HDMI kabel er wel goed in zit, je de originele UTP kabel gebruikt en of je de stekker uit de ontvanger wil halen.... Schiet je niks mee op dus.
Ik lees op het forum van Linksys dat het Velop systeem geen IGMP snooping ondersteunt en dat is wel degelijk cruciaal voor multicast IPTV

Ook alle switches in je netwerk waarop ontvanger aangesloten zijn moeten IGMP snooping ondersteunen.

Als je bedoelt met "KPN Modem" de Experiabox V12, dat is een router :)
Je hebt in je eerste situatie dus een router achter router, ook niet per se ideaal.

• wizzlewaxx
KRGT schreef op zondag 28 maart 2021 @ 11:04:
@wizzlewaxx igmp aan op de switches? Welke switches zijn het? Als het uitstaat, aanzetten of andersom.

Ik denk trouwens dat je beter een eigen topic kan maken met wat plaatjes erbij als dit bovenstaande niet helpt.
Naar mijn idee kan ik dat niet instellen. Het is maar een simpel ding:

https://www.edimax.com/ed...rnet_desktop/es-5800g_v3/

• wizzlewaxx
Dennis-L schreef op zondag 28 maart 2021 @ 11:11:
[...]

Ik lees op het forum van Linksys dat het Velop systeem geen IGMP snooping ondersteunt en dat is wel degelijk cruciaal voor multicast IPTV

Ook alle switches in je netwerk waarop ontvanger aangesloten zijn moeten IGMP snooping ondersteunen.

Als je bedoelt met "KPN Modem" de Experiabox V12, dat is een router :)
Je hebt in je eerste situatie dus een router achter router, ook niet per se ideaal.
Dat heb ik ook gelezen ja, maar als ik de Velop buiten mijn netwerk laat, blijft het probleem bestaan. Tevens de Velop in Bridge modus achter de KPN Modem (Expedia V12 indd ; ;)) dus wat dat betreft is het toch geen router meer achter een router? Of begrijp ik dat verkeerd?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

wizzlewaxx schreef op zondag 28 maart 2021 @ 11:17:
[...]

Naar mijn idee kan ik dat niet instellen. Het is maar een simpel ding:

https://www.edimax.com/ed...rnet_desktop/es-5800g_v3/
Ik denk dat je daar al één van je problemen te pakken hebt.
Dat model ondersteunt geen IGMP snooping. Ik zie het tenminste nergens staan in de specs... :-(
https://www.edimax.com/ed...3_Datasheet_2013Oct02.pdf

FYI:
https://forum.kpn.com/kpn...-is-het-belangrijk-456968
https://netwerkje.com/routed-iptv
https://forum.kpn.com/int...oord-igmp-snooping-308301

[Voor 15% gewijzigd door ehtweak op 28-03-2021 11:47]

Mooie Plaatjes   

• wizzlewaxx
ehtweak schreef op zondag 28 maart 2021 @ 11:42:
[...]

Dat model ondersteunt geen IGMP snooping. Ik zie het tenminste nergens staan in de specs... :-(

FYI:
Maar is dit ook het probleem als de switch rechtstreeks op de eXperia box zit aangesloten? En de iTV ontvanger dus ook? Waarbij de iTV ontvanger dus niet aan de switch hangt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KRGT
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

wizzlewaxx schreef op zondag 28 maart 2021 @ 12:33:
[...]

Maar is dit ook het probleem als de switch rechtstreeks op de eXperia box zit aangesloten? En de iTV ontvanger dus ook? Waarbij de iTV ontvanger dus niet aan de switch hangt?
Ja dat kan, is maar 1 netwerk.

• wizzlewaxx
KRGT schreef op zondag 28 maart 2021 @ 12:46:
[...]

Ja dat kan, is maar 1 netwerk.
Oke, dank je. Ik ga een andere switch bestellen. Kijken of dat de oplossing is :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 16:48

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

wizzlewaxx schreef op zondag 28 maart 2021 @ 10:56:

Ik kreeg laatst bij mijn snelheidsverhoging (ongevraagd en onnodig) een nieuw modem, de V12. Toen veel problemen met TV (en wat kleinere met Wifi, vooral de Sonossen en Chromecast). Steeds blauwe melding in zwart beeld bij zender wisselen: NMC-STB-400. 10 tellen wachten en je had weer beeld. Meerdere UTP kabels geprobeerd, helpdesk op afstand diverse resets doorgevoerd, niets hielp.

Monteur langs geweest, nieuwe media box, etc niets hielp. Toen zei ik 'hang die Experia V10 modem maar weer terug'. Hopla, alles gefixt. Mijn ervaringen met dat V12 ding zijn dus niet positief, en ook op het KPN forum lees je er redelijk veel over.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

• wizzlewaxx
BeQuietAndDrive schreef op zondag 28 maart 2021 @ 16:04:
[...]

Ik kreeg laatst bij mijn snelheidsverhoging (ongevraagd en onnodig) een nieuw modem, de V12. Toen veel problemen met TV (en wat kleinere met Wifi, vooral de Sonossen en Chromecast). Steeds blauwe melding in zwart beeld bij zender wisselen: NMC-STB-400. 10 tellen wachten en je had weer beeld. Meerdere UTP kabels geprobeerd, helpdesk op afstand diverse resets doorgevoerd, niets hielp.

Monteur langs geweest, nieuwe media box, etc niets hielp. Toen zei ik 'hang die Experia V10 modem maar weer terug'. Hopla, alles gefixt. Mijn ervaringen met dat V12 ding zijn dus niet positief, en ook op het KPN forum lees je er redelijk veel over.
Oke! Bedankt voor je bericht. Exact dezelfde problemen zoals jij hier beschrijft!

Ik heb vandaag een andere switch met igmp besteld van Netgear. Dat eerst meer eens testen. Mocht dat niet de oplossing zijn, vraag ik de V10 modem aan via de helpdesk!

• GoldenBatt
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 12:35
Zelfde gezeur "hier". Vriend van me heeft nieuw huis gekocht, KPN Glasvezel gekozen, en direct nieuw netwerk spul. Het aparte is dat als alleen de TV box rechstreeks aan de V12 zit het vloeiend werkt, als ik de switch (Unifi US-16-150W) er tussen hang gaat dit fout (Ja, IGMP staat aan in de settings). Maar OOK als de setup box aan bijv poort 1 op de V12 hangt, en de switch op poort 2 bijv. Hij dit er dan niet eens tussen, maar nog traag zappen, NMC-STB-400 melding, vaak geen radio.

Ik kwam hier eigenlijk om eens te vragen of meer mensen hier ervaring mee hadden, en of er wellicht iets makkelijks is om dit te fixen. Wellicht zie ik een switch instelling over het hoofd. Maar nu ik de verhalen zo lees... Thuis nergens last van met KPN, maar goed, heb dan ook zelf pfSense draaien. De meegeleverde modem is 5 minuten gebruikt door de monteur om de verbinding te testen...

Specs!

• Enforcer
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
GoldenBatt schreef op maandag 29 maart 2021 @ 19:31:
Zelfde gezeur "hier". Vriend van me heeft nieuw huis gekocht, KPN Glasvezel gekozen, en direct nieuw netwerk spul. Het aparte is dat als alleen de TV box rechstreeks aan de V12 zit het vloeiend werkt, als ik de switch (Unifi US-16-150W) er tussen hang gaat dit fout (Ja, IGMP staat aan in de settings). Maar OOK als de setup box aan bijv poort 1 op de V12 hangt, en de switch op poort 2 bijv. Hij dit er dan niet eens tussen, maar nog traag zappen, NMC-STB-400 melding, vaak geen radio.

Ik kwam hier eigenlijk om eens te vragen of meer mensen hier ervaring mee hadden, en of er wellicht iets makkelijks is om dit te fixen. Wellicht zie ik een switch instelling over het hoofd. Maar nu ik de verhalen zo lees... Thuis nergens last van met KPN, maar goed, heb dan ook zelf pfSense draaien. De meegeleverde modem is 5 minuten gebruikt door de monteur om de verbinding te testen...
Zijn er andere apparaten die multicast verkeer uitzenden op het LAN netwerk?
Ik heb bijvoorbeeld zelf een HP Printer staan met Bonjour-service aan (dus hij kan gevonden worden op basis van multicast verkeer). Ik heb gemerkt en getest dat als ik die service uitzet het dan beter gaat en ik nog maar zeer sporadisch de stb-nmc-400 foutmelding krijg. Denk ook aan Chromecast devices of mediaspelers die mogelijk op basis van multicast verkeer gevonden moeten kunnen worden. Zodra ik de Bonjour-service weer aan zet krijg ik met enige regelmaat de stb-nmc-400 melding terug.

Het vermoeden rijst bij mij dat door de IGMPv2 configuratie ook ander soort multicast verkeer op het LAN netwerk van invloed kan zijn op de STB's en er daardoor dus een foutmelding komt (dus de STB luistert ook naar het multicast verkeer wat vanaf de hp printer af komt en kan er vervolgens niks mee, en genereert de stb-nmc-400 foutmelding).
Dit zou ook verklaren dat Tweakers met een eigen router deze melding ook krijgen en er veelal vanuit hier de oplossing gegeven wordt om de STB's in een apart VLAN te zetten waardoor er dus geen ander soort multicast verkeer het vlan op kan. Uiteraard is dit maar een 'symptoombestrijding', maar de oorzaak moet dus nog verder uitgezocht worden.

Aangezien ik ook alleen maar in het bezit ben van een dichtgetimmerde Experiabox kan ik geen enkele logging vinden waarmee ik bovenstaande argumenten daadkrachtig bij KPN kan hard maken.

[Voor 3% gewijzigd door Enforcer op 29-03-2021 20:34]

• Card Nox
  • Laatst online: 17:39
Ik zit al jaaaaren bij Ziggo en denk dat het tijd wordt om over te stappen. Opzich nooit problemen maar ze zijn relatief duur en wordt altijd een beetje 'genaaid' door bepaalde acties wat me tegen staat. Daarbij helpt de upload snelheid (50/5) niet met zoveel thuis werken en bestanden opslaan via VPN op een shared drive.

Is KPN Hussel daadwerkelijk zo 'goedkoop' of mis ik iets? Onze wensen zijn 50/50 Internet, 1 TV ontvanger met opnemen, pauze, live beginnen, etc verder geen pakketten (zal F1 TV Pro kopen vanwege F1) en geen telefonie.

Betaal momenteel €62.50 per Ziggo pm = €750 pj.
KPN Hussel met 1 ontvanger en opnemen (2 ontvangers is via pricewise niet goedkoper zoals bij KPN zelf) kom ik uit op net geen €585 voor het eerste jaar (incl. F1 TV Pro) en €750 voor het jaar erna. Zie echter dat KPN niet moeilijk doet om bestaande klanten ook te laten profiteren van bepaalde acties itt Ziggo.

Heb online.nl en Youfone bekeken maar relatief veel slechte recensies en T-Mobile wil ik liever niet aan beginnen.

• swhnld
  • Nu online
@Card Nox gewoon proberen, bevalt het toch niet ga je terug met een mooie welkomstaanbieding naar Ziggo.

• wizzlewaxx
ehtweak schreef op zondag 28 maart 2021 @ 11:42:
[...]

FYI:
Vanmiddag de Netgear ProSafe GS108e binnen gekregen en aangesloten.

Heb hem nu als volgt aangesloten:

KPN V12 Modem > UTP kabel rechtstreeks naar Netgear Switch > iTV Ontvanger aangesloten op Switch. Dat eerst getest zonder andere apparatuur en gaat goed (half uur getest).

Daarna stuk voor stuk m'n apparatuur aangesloten op de switch, waaronder het Linksys Velop (nog steeds in bridge modus) en 6 andere apparaten. Vooralsnog lijkt alles goed te gaan, en geen blauwe schermen met stb-400 meldingen en het zappen gaat goed zonder vast te lopen.

Rest mij alleen nog de ontvanger boven aan te sluiten en het netwerk op zolder (kantoor). Dit laat ik nog even, totdat het TV signaal een aantal dagen normaal door komt.

Oja, kon nu ook sinds tijden de iTV ontvanger updaten. Voorheen lukte het updaten niet doordat er elke keer een hickup in de verbinding was waardoor de ontvanger het update proces stopte en startte de tv ontvanger op om het tv signaal te tonen (soms dan :p).

[Voor 8% gewijzigd door wizzlewaxx op 29-03-2021 21:15]

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

wizzlewaxx schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:10:
[...]

Het voordeel is dat IGMP snooping standaard aan staat.
Zie:
https://www.netgear.com/m...tches-UM_tcm148-46105.pdf
blz. 16 en verder.

Dus je zou nog eventueel een gedeelte van je eigen LAN kunnen uitsluiten door wat zaken specifiek te configureren.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 11:35
Card Nox schreef op maandag 29 maart 2021 @ 20:49:
Ik zit al jaaaaren bij Ziggo en denk dat het tijd wordt om over te stappen. Opzich nooit problemen maar ze zijn relatief duur en wordt altijd een beetje 'genaaid' door bepaalde acties wat me tegen staat. Daarbij helpt de upload snelheid (50/5) niet met zoveel thuis werken en bestanden opslaan via VPN op een shared drive.

Is KPN Hussel daadwerkelijk zo 'goedkoop' of mis ik iets? Onze wensen zijn 50/50 Internet, 1 TV ontvanger met opnemen, pauze, live beginnen, etc verder geen pakketten (zal F1 TV Pro kopen vanwege F1) en geen telefonie.

Betaal momenteel €62.50 per Ziggo pm = €750 pj.
KPN Hussel met 1 ontvanger en opnemen (2 ontvangers is via pricewise niet goedkoper zoals bij KPN zelf) kom ik uit op net geen €585 voor het eerste jaar (incl. F1 TV Pro) en €750 voor het jaar erna. Zie echter dat KPN niet moeilijk doet om bestaande klanten ook te laten profiteren van bepaalde acties itt Ziggo.

Heb online.nl en Youfone bekeken maar relatief veel slechte recensies en T-Mobile wil ik liever niet aan beginnen.
Bij XS4ALL ben je nog goedkoper uit eerste jaar, namelijk 560 euro. Enige trucje is TV te bestellen nadat internet is opgeleverd(1e 6 maanden gratis).
Voordeel wel is de veel uitgebreidere Fritzbox ipv de zeer beperkte Box 12(waar je het lokale IP adres niet eens kan wijzigen)

• Card Nox
mad-dog schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:16:
[...]

Bij XS4ALL ben je nog goedkoper uit eerste jaar, namelijk 560 euro. Enige trucje is TV te bestellen nadat internet is opgeleverd(1e 6 maanden gratis).
Voordeel wel is de veel uitgebreidere Fritzbox ipv de zeer beperkte Box 12(waar je het lokale IP adres niet eens kan wijzigen)
Is dat snel geactiveerd (wil uiteraard niet te lang zonder tv)? Had XS4ALL ook bekeken en kwam daar op €660 (tov €585) via Pricewise uit voor jaar 1 en €805 (tov €755) voor jaar 2.

Ik doe verder weinig aan 'tweaking' tbh, zolang de TV maar werkt en opneemt is de vriendin happy, ik kijk eigenlijk geen TV op F1 na.

https://cdn.xs4all.nl/actievoorwaarden_bestaande_klanten.pdf
Actievoorwaarden Internet, Bellen & Televisie
Heeft u al Internet van XS4ALL en bestelt u extra diensten, zoals Bellen, Televisie en/of een extra
zenderpakket, dan kunt u van onderstaande aanbiedingen gebruik maken.
Onderstaande acties zijn ook met elkaar te combineren.
Bestelt u Televisie van XS4ALL, dan kijkt u de eerste 6 maanden gratis Televisie.
Daarna betaalt u bovenop uw internetabonnement € 15,- per maand voor Televisie met 1 tvontvangers. De 2e
tv-ontvanger kost € 2,50 per maand. Een 3e of 4e
tv-ontvanger kost € 5,-
per maand.
Indien gewenst, komt een monteur van XS4ALL uw Televisie-pakket kosteloos installeren.
o U gaat voor Internet en Televisie van XS4ALL een nieuw jaarcontract aan voor zowel
Televisie als Internet. Na dit jaar zijn de abonnementen beide maandelijks
opzegbaar. Uw internetabonnement kunt u tussentijds naar boven en naar beneden
aanpassen.
o U betaalt eenmalig € 10,- verzendkosten voor het toesturen van de TV-ontvanger(s).
o Deze actiekorting geldt ook wanneer u van DSL overstapt naar Glasvezel van
XS4ALL en daarbij Televisie bestelt.
XS4ALL Compact
4 maanden internet * €23,50
8 maanden internet * €47,00
6 maanden tv gratis
6 maanden tv * €15,00
verzendkosten tv €10
korting pricewise €20
F1 TV Pro €65
(4 * €23.5) + (8 * €47) + (6 * €0) + (6 * €15) + €10 - €20 + €65 = €615 tov €585 KPN

[Voor 51% gewijzigd door Card Nox op 29-03-2021 21:40]

• wizzlewaxx
ehtweak schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:14:
[...]

Het voordeel is dat IGMP snooping standaard aan staat.
Zie:
https://www.netgear.com/m...tches-UM_tcm148-46105.pdf
blz. 16 en verder.

Dus je zou nog eventueel een gedeelte van je eigen LAN kunnen uitsluiten door wat zaken specifiek te configureren.
THX!! Eerst zo maar eens proberen, morgen ga ik mij verder verdiepen... Bedankt voor je hulp. _/-\o_

• mad-dog
Card Nox schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:25:
[...]

Is dat snel geactiveerd (wil uiteraard niet te lang zonder tv)? Had XS4ALL ook bekeken en kwam daar op €660 (tov €585) via Pricewise uit voor jaar 1 en €805 (tov €755) voor jaar 2.

Ik doe verder weinig aan 'tweaking' tbh, zolang de TV maar werkt en opneemt is de vriendin happy, ik kijk eigenlijk geen TV op F1 na.

[...]

XS4ALL Compact
6 maanden tv gratis
6 maanden tv * €15,00
verzendkosten tv €10
F1 TV Pro
(4 * 23.5) + (8 * 47) + (6 * 0) + (6 * 15) + 10 = €630
Heel erg snel, aangezien de benodige VLAN voor TV al standaard aanwezig is bij oplevering Internet-only.
STB heb je normaliter de volgende dag al binnen. Abonummer en PIN kun je bij de helpdesk een paar uur na de order al verkrijgen, zodat je direct al via app en TV-website kan kijken
10tje verzendkosten was ik indd vergeten,,

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Nu online
Card Nox schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:25:
[...]

[...]

XS4ALL Compact
6 maanden tv gratis
6 maanden tv * €15,00
verzendkosten tv €10
korting pricewise €20
F1 TV Pro €65
(4 * €23.5) + (8 * €47) + (6 * €0) + (6 * €15) + €10 - €20 + €65 = €615 tov €585 KPN
Cashbackxl niet vergeten ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Card Nox
Ahh Cashback... zat bij Cashbacktotaal maar zie dat die zijn opgeheven.. maar dat is €80 snel verdiend. Kom dan op €555,- voor het eerste jaar en €809 voor de daarop volgende. Actie is van 2 tot 6 apr..wordt krap of ik het abo dan al heb, staat 'uiterlijk' 7 april en heb natuurlijk mijn opzeg termijn bij Ziggo....

EDIT: net even terug gekeken in mijn Ziggo mails, heb aug 2019 de Next gekocht (Mediabox XL was niet vooruit te branden) en in Oct 2020 abonnement verlaagd vanwege de zoveelste prijsverhoging en het feit dat ik het niet echt nodig heb maar zie nu dat ze dan vrolijk je contract met een jaar verlengen... 8)7 :(

[Voor 59% gewijzigd door Card Nox op 29-03-2021 22:23]

• mad-dog
Card Nox schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:56:
Ahh Cashback... zat bij Cashbacktotaal maar zie dat die zijn opgeheven.. maar dat is €80 snel verdiend. Kom dan op €555,- voor het eerste jaar en €809 voor de daarop volgende. Actie is van 2 tot 6 apr..wordt krap of ik het abo dan al heb, staat 'uiterlijk' 7 april en heb natuurlijk mijn opzeg termijn bij Ziggo....
Voor zover ik kan zien gaat dat om de datum van aanvraag. Zolang je binnen die periode aanvraagt ben je klaar. Tijdens aanvraag kun je gewoon overstap verzoek indienen, zodat XS4ALL Ziggo voor je opzegt

• mad-dog
Card Nox schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:56:

EDIT: net even terug gekeken in mijn Ziggo mails, heb aug 2019 de Next gekocht (Mediabox XL was niet vooruit te branden) en in Oct 2020 abonnement verlaagd vanwege de zoveelste prijsverhoging en het feit dat ik het niet echt nodig heb maar zie nu dat ze dan vrolijk je contract met een jaar verlengen... 8)7 :(
Sja, dan moet je nog ff wachten :)

Je had het over 62,50 euro per maand bij Ziggo, wat neem je dan af dat je maar 50Mbit hebt? 50Mbit + TV is 53,50 en 250/25 is 68 euro met een MediaBox XL(of Next als je goed hebt onderhandeld)

[Voor 11% gewijzigd door mad-dog op 29-03-2021 22:29]

• Card Nox
mad-dog schreef op maandag 29 maart 2021 @ 22:25:
[...]

Sja, dan moet je nog ff wachten :)

Je had het over 62,50 euro per maand bij Ziggo, wat neem je dan af dat je maar 50Mbit hebt? 50Mbit + TV is 53,50 en 250/25 is 68 euro met een MediaBox XL(of Next als je goed hebt onderhandeld)
Is dat bij KPN ook zo, vind het zo snel niet op hun website. Dit zijn dus echt dingen die me een beetje aankotsen... "je kunt maandelijks je internet kostenloos veranderen met een nieuw jaarabonnement"

EDIT: €62,50 was fout is €61,95. Heb Internet Start en TV Complete Next (zonder bellen)

EDIT: Ahh thanks, ja vind zoiets weer erg vaag van Ziggo, heb enkel internet naar onder gedraaid... daarmee hebben ze me al vaker **** in het verlegen, bleef enkel vanwege F1 en omdat ik verder nooit issues had. Korting voor bestaande klanten is not done na vele mails en telefoontjes... beetje luck of the draw en heb blijkbaar altijd pech gehad.

[Voor 50% gewijzigd door Card Nox op 29-03-2021 22:35]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mad-dog
Card Nox schreef op maandag 29 maart 2021 @ 22:29:
[...]

Is dat bij KPN ook zo, vind het zo snel niet op hun website. Dit zijn dus echt dingen die me een beetje aankotsen... "je kunt maadelijks je internet kostenloos veranderen met een nieuw jaarbonnement"
Aanpassen bij zowel KPN als XS4ALL is zonder nieuw contract, alleen als je korting wil zit je vast aan nieuw contract(ook logisch)
Het doet er verder niet toe of je dan overgaat naar bv een nieuwe propositie

[Voor 7% gewijzigd door mad-dog op 29-03-2021 22:31]

• GoldenBatt
  • Laatst online: 12:35
Enforcer schreef op maandag 29 maart 2021 @ 20:25:
[...]

Zijn er andere apparaten die multicast verkeer uitzenden op het LAN netwerk?
Ik heb bijvoorbeeld zelf een HP Printer staan met Bonjour-service aan (dus hij kan gevonden worden op basis van multicast verkeer). Ik heb gemerkt en getest dat als ik die service uitzet het dan beter gaat en ik nog maar zeer sporadisch de stb-nmc-400 foutmelding krijg. Denk ook aan Chromecast devices of mediaspelers die mogelijk op basis van multicast verkeer gevonden moeten kunnen worden. Zodra ik de Bonjour-service weer aan zet krijg ik met enige regelmaat de stb-nmc-400 melding terug.

Het vermoeden rijst bij mij dat door de IGMPv2 configuratie ook ander soort multicast verkeer op het LAN netwerk van invloed kan zijn op de STB's en er daardoor dus een foutmelding komt (dus de STB luistert ook naar het multicast verkeer wat vanaf de hp printer af komt en kan er vervolgens niks mee, en genereert de stb-nmc-400 foutmelding).
Dit zou ook verklaren dat Tweakers met een eigen router deze melding ook krijgen en er veelal vanuit hier de oplossing gegeven wordt om de STB's in een apart VLAN te zetten waardoor er dus geen ander soort multicast verkeer het vlan op kan. Uiteraard is dit maar een 'symptoombestrijding', maar de oorzaak moet dus nog verder uitgezocht worden.

Aangezien ik ook alleen maar in het bezit ben van een dichtgetimmerde Experiabox kan ik geen enkele logging vinden waarmee ik bovenstaande argumenten daadkrachtig bij KPN kan hard maken.
Dit vindt ik wel een interesante, hij heeft er ondertussen wel een hp netwerk printer staan. Daar moet ik eens naar kijken. Zie ook sugesties dat de V12 box het probleem wel eens kan zijn, heb zelf een V10 of V11 liggen, die ook eens proberen.

Snap ook de vlan suggestie, echter moet ik me hier nog eens in verdiepen. Hij heeft naar de "lomp" Unifi us-16-150W ook nog een 2 tal flex mini's liggen. Die dingen doen sowieso geen igmp en vlan is ook beperkt. Maar ik had al een snelle poging gedaan tussen door met idee om een 2de lijn vanaf de V12 de lompe switch in te gooien en die direct naar vlan te drukken en daar de tv op te gooien. Echter valt dan al het verkeer weg. Mooi spul die Unifi's, gebruik de ap's al tijden. Maar die switches en hoe ze te configureren m.b.t. vlans bijv. moet ik me echt eens even op in gaan lezen en me melden op het ubiquiti topic als dat de manier moet worden.

Vooralsnog ga ik eerst eens moet dingen als printer aan de slag en eens kijken wat deze doen aan multicast verkeer. En tevens de andere experiabox eens proberen :)

Specs!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• janbal
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 22:01
Heb de discussie over mulicast en printer niet helemaal gevolgd en ga hem nu ook niet helemaal teruglezen maar wellicht toch een tip die nuttig kan zijn:
Kreeg zelf problemen met multicast zodra tv verbonden via switch waarop HP printer. Soms.
Wat blijkt: Als HP printer standby gaat valt zijn netwerkkaart terug naar 10 mb/s. Multicast neemt snelheid van langzaamste verbonden client over, vandaar stotterende ontvangst.
Goede Netgear switch met IGMP snooping ertussen en opgelost.

Wijsneuzen genoeg op deze fora, dus ik hoef geen 'slimme' signature

• borft
  • Laatst online: 17:50
Ik heb de experiabox zsm terug in de doos gestopt en vervangen door een linux doosje, met daarachter een 16 ports netgear switch (jgs516pe). Ik heb een apart VLAN voor iptv (multicast), uiteraard met igmp snooping aan. Dat werkt hier eigenlijk altijd prima.

Het enige waar ie soms van in de war raakt, is als je te snel over te veel zenders zapt.

• cihuacoatl
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 20:13
Hallo KPN glasvezeltweakers.

Ik twijfel sinds het een paar maanden terug is aangelegd over glasvezel van KPN.

Ik heb nu Ziggo en het modem in bridge-mode staan aan een Edgerouter X Met daarachter twee Unifi AP's AC Lite en wat 1Gbit bekabeling 2 x 2poorten woonkamer, waarvan 1 POE AP en 2 naar boven waarvan 1 POE AP.

De huidige setup is gewoon met de Wizard van de Edgerouter gedaan:

Ik wil 200/200, GEEN telefoon en GEEN TV, kan ik het dan zo doen? (met de NT in Eth0 en de KPN box achterwege laten):

Het scheelt een paar tientjes in de maand, hogere upload ivm remote werken en ook behoorlijk wat 'rommel' en apparatuur omdat de kabelaansluiting in de woonkamer zit en er dus wat heen en weer naar de meterkast moet.

Als het zo simpel is als ik denk lijkt het me wel wat.

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 5 5600X | XFX Merc 319 RX 6900 XT Ultra Gaming | VR: Oculus Quest 2

• Tom Paris
  • Nu online
Yup d:)b

Overigens is ook voor TV en vaste telefoonlijn de KPN box niet noodzakelijk meer.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• Hmmbob
True, maar ik denk dat hij doelde op allerlei andere vlan en igmp proxy instellingen (die nu dus niet nodig zijn)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• borft
cihuacoatl schreef op donderdag 1 april 2021 @ 17:12:
Hallo KPN glasvezeltweakers.

Ik twijfel sinds het een paar maanden terug is aangelegd over glasvezel van KPN.

Ik heb nu Ziggo en het modem in bridge-mode staan aan een Edgerouter X Met daarachter twee Unifi AP's AC Lite en wat 1Gbit bekabeling 2 x 2poorten woonkamer, waarvan 1 POE AP en 2 naar boven waarvan 1 POE AP.

De huidige setup is gewoon met de Wizard van de Edgerouter gedaan:
[Afbeelding]

Ik wil 200/200, GEEN telefoon en GEEN TV, kan ik het dan zo doen? (met de NT in Eth0 en de KPN box achterwege laten):
[Afbeelding]

Het scheelt een paar tientjes in de maand, hogere upload ivm remote werken en ook behoorlijk wat 'rommel' en apparatuur omdat de kabelaansluiting in de woonkamer zit en er dus wat heen en weer naar de meterkast moet.

Als het zo simpel is als ik denk lijkt het me wel wat.
Je kunt ook de ipv6 prefix delegation aanzetten, dan is je netwerk gelijk native ipv6!

• Hmmbob
borft schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:49:
Je kunt ook de ipv6 prefix delegation aanzetten, dan is je netwerk gelijk native ipv6!
OK. dat triggert me want ik zit ook al langer te kijken naar ipv6. Ik heb echter best wat firewall regeltjes op mijn mikrotik - allemaal op ipv4 gebaseerd natuurlijk - en (bijna) al mijn clients hebben een fixed ipv4 adres (ivm adguard groepering met verschillende regels etc). Bij de firewall regels moet je denken aan afvangen van hardcoded DNS requests naar 8.8.8.8 en het blokkeren van internettoegang voor IoT devices.

Hoe ga ik ervoor zorgen dat andere clients (zoals laptop, pc) wél op ipv6 naar buiten kunnen, maar ondertussen niet meteen de hele firewall open staat?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• borft
Hmmbob schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:03:
[...]

OK. dat triggert me want ik zit ook al langer te kijken naar ipv6. Ik heb echter best wat firewall regeltjes op mijn mikrotik - allemaal op ipv4 gebaseerd natuurlijk - en (bijna) al mijn clients hebben een fixed ipv4 adres (ivm adguard groepering met verschillende regels etc). Bij de firewall regels moet je denken aan afvangen van hardcoded DNS requests naar 8.8.8.8 en het blokkeren van internettoegang voor IoT devices.

Hoe ga ik ervoor zorgen dat andere clients (zoals laptop, pc) wél op ipv6 naar buiten kunnen, maar ondertussen niet meteen de hele firewall open staat?
ik heb het vrij simpel opgelost:
- aparte ipv4-only vlans voor oa iot, guest, etc
- vlan voor laptops en telefoons en shit heeft wel ipv6
- blokkeer alle inkomende connecties op de route (default policy)
- sta uitgaande / related connecties toe
- verder draai ik nog wat services op een machine in mijn interne netwerk, daar sta ik connecties naar bv port 443 toe (in dit geval dus een forward, maar geen nat, yay!)

Kan je niet helpen met de specifics voor Microtik, ik heb een simpele linux doos, easy does it!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dennis-L
Hmmbob schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:03:
[...]

Er worden default IPv6 firewall regels aangemaakt, net als bij IPv4.
Verkeer is alleen uitgaand, inkomend wordt gedropt tenzij.....

• mb1
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 07:33
Gisteren was het weer zover.
Ik had ca. 10 dagen geleden nog contact gehad met de KPN helpdesk waar uiteindelijk het antwoord kwam laten we maar voor de zekerheid een nieuwe Eperiabox (wellicht een box12) opsturen, maar dat kan ik niet dat moet de afdeling MTM doen...
Je raad het al MTM heeft nog geen contact opgenomen.
Ik heb dus het laatste half jaar ongeveer het fenomeen dat alles een dag of 7 tot 10 prima werkt en dan ineens doet niets het meer en is herstarten van de experiabox het enigste wat (meestal) helpt.

Wat viel mij gisteren op, ineens om ca. 11:40 ik zat nog thuis te werken. Bij de vast aangesloten computer viel de VPN verbinding weg, m'n dochter klaagt ineens dat de tv het niet meer doet en alle internet verkeer ligt er dus uit.
Ik kijk toevallig op m'n telefoon en zie dat deze nog een wifi verbinding heeft met de experiawifi (heb 3 van die versterkers) maar het valt mij op dat er een vreemd ip-adres is toegekend aan m'n telefoon in de 169.254.233.xxx reeks
Dit terwijl ik in de experiabox heb ingesteld dat deze het adres 192.168.0.1 heeft en adressen mag uitdelen in de range 192.168.0.2 tot 192.168.0.250
Voor de rest zit er niks in m'n netwerk wat op adressen uitdeeld.
Wat gaat hier fout?
P.s ik heb inmiddels al 3x een nieuwe experiiabox 10 gehad het laatste half jaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dennis-L
mb1 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:00:
Ik had ca. 10 dagen geleden nog contact gehad met de KPN helpdesk waar uiteindelijk het antwoord kwam laten we maar voor de zekerheid een nieuwe Eperiabox (wellicht een box12) opsturen, maar dat kan ik niet dat moet de afdeling MTM doen...
Ik heb dus het laatste half jaar ongeveer het fenomeen dat alles een dag of 7 tot 10 prima werkt en dan ineens doet niets het meer en is herstarten van de experiabox het enigste wat (meestal) helpt.

Wat viel mij gisteren op, ineens om ca. 11:40 ik zat nog thuis te werken. Bij de vast aangesloten computer viel de VPN verbinding weg, m'n dochter klaagt ineens dat de tv het niet meer doet en alle internet verkeer ligt er dus uit.
Ik kijk toevallig op m'n telefoon en zie dat deze nog een wifi verbinding heeft met de experiawifi (heb 3 van die versterkers) maar het valt mij op dat er een vreemd ip-adres is toegekend aan m'n telefoon in de 169.254.233.xxx reeks
Dit terwijl ik in de experiabox heb ingesteld dat deze het adres 192.168.0.1 heeft en adressen mag uitdelen in de range 192.168.0.2 tot 192.168.0.250
Wat gaat hier fout?
P.s ik heb inmiddels al 3x een nieuwe experiiabox 10 gehad het laatste half jaar.
169.254.0.0/16 is de APIPA range (Automatic Private IP Addressing).
Dat krijg je zodra er geen DHCP server actief is, het lijkt er op dat de DHCP server van je Experiabox stopt of crasht o.i.d.
Dat zal bij een herstart van de EB inderdaad wel verholpen worden, maar is niet goed :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Druid
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 18:12

Wat gaat hier fout?
Een IP in de 169.254 range krijg je als er geen DHCP server beschikbaar is. Dit is een ingebouwde functie binnen een Windows en overige systemen dat zichzelf een IP adres geeft op het moment dat er geen DHCP server gevonden wordt. Dus als je telefoon plotseling een IP-adres heeft dat begint met 169.254, dan heb je geen verbinding met internet en ook niet met netwerkbronnen die je eerder had. Ik vermoed dat je Expedia box crashed.

Als je met CMD een nieuw IP aanvraagt middels, wat gebeurd er dan?
code:
1
2
ipconfig / release
ipconfig / renew

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

• mb1
Het duurt gemiddeld een dag of 7 tot10 voordat het probleem zich weer voordoet, maar ik zal het eens proberen.
Maar m'n telefoon is een iPhone en geen Windows device.

• swhnld
  • Nu online
mb1 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:20:
Het duurt gemiddeld een dag of 7 tot10 voordat het probleem zich weer voordoet, maar ik zal het eens proberen.
Maar m'n telefoon is een iPhone en geen Windows device.
Reset je Experiabox eens voor de gein, en laat die zelf zijn reeks kiezen en IP adressen uitdelen?
Kijken of dat helpt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TFHfony
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

Wat gaat hier fout?
Ooit in mijn Ziggo tijd een vergelijkbaar probleem gehad. Niet de correcte oplossing, maar een tijdschakelaar die om 3 uur in de nacht voor 1 minuut de stroom onderbrak naar mijn modem loste het probleem goed op.

• mb1
Daar ging mijn gedachten ook naar uit idd 2x in de week een minuutje de spanning er af ofzo.
Maar ik heb 10 jaar glasvezel en de laatste twee jaar is het kl... Dus laat de provider het eerst maar eens op lossen.
Zeker sinds we over zo'n van Telfort naar KPN is er niets veranderd zegt men, maar ik ervaar het tegendeel.
Ik zou zo'n box 12 wel eens willen proberen.

[Voor 7% gewijzigd door mb1 op 03-04-2021 14:14]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 21:17
mb1 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 14:12:
Daar ging mijn gedachten ook naar uit idd 2x in de week een minuutje de spanning er af ofzo.
Maar ik heb 10 jaar glasvezel en de laatste twee jaar is het kl... Dus laat de provider het eerst maar eens op lossen.
Zeker sinds we over zo'n van Telfort naar KPN is er niets veranderd zegt men, maar ik ervaar het tegendeel.
Ik zou zo'n box 12 wel eens willen proberen.
Of een Fritzbox 7590 proberen. (y)

Ik heb 500/500 glas liggen, en huur (nu nog) een Fritzbox 7590 via KPN, maar binnenkort koop ik er zelf een. Zo goed bevalt me die Fritzbox. Zowel hardware als software zijn superieur aan welke Experiabox dan ook.
De wifi is ook stukken beter, ik gebruik al maanden geen losse accesspoint meer.

Everybody minds about their make-up, while they should be making their minds up.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TFHfony
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

Richub schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 14:37:
[...]

Of een Fritzbox 7590 proberen. (y)

Ik heb 500/500 glas liggen, en huur (nu nog) een Fritzbox 7590 via KPN, maar binnenkort koop ik er zelf een. Zo goed bevalt me die Fritzbox. Zowel hardware als software zijn superieur aan welke Experiabox dan ook.
De wifi is ook stukken beter, ik gebruik al maanden geen losse accesspoint meer.
Dat kan ik sowieso onderschrijven. De KPN experiabox heeft indertijd maar 5 minuten aan de verbinding gehangen toen de monteur de boel aansloot.
Direct daarna de Fritzbox 7590 met 2 FritzRepeater 3000 er aan in mesh-setup. Gewoon 500/500 via de WiFi, overal in huis. Heerlijke setup.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gjtm
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 21:26
Als 3 verschillende V10's het probleem niet oplossen lijkt het me heel onwaarschijnlijk dat een V12 of een Fritzbox dat opeens wel doet. De v10 staat niet bekend om een regelmatig verbrekende verbinding, zou het probleem dus eerder bij de inkomende verbinding zoeken of bij je randapparatuur.
Je kunt het probleem op het kpn forum is neerzetten. Iemand van webcare zou de lijn kunnen laten controleren over de laatste 30 dagen bv. Als de hele glas verbinding steeds wegvalt moet dat terug te zien zijn, aan de hand van die informatie kunnen vervolgstappen genomen worden. Zoals vervangen van NT of zelfs een poortwissel.
Systemen van de klantenservice kijken geloof ik maar naar de laatste 5 of 7 dagen, daar zul je met dit probleem helaas niet veel verder komen dan een herstart/reset of weer een modem wissel.

Dus voordat je veel geld uit gaat geven voor iets wat je misschien niet nodig hebt, eerst de provider/netbeheerder is goed na de verbinding laten kijken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• swhnld
  • Nu online
@mb1 zoals aangegeven, als het probleem terugkerende is, en het lijkt dat je DHCP server overlijd, zou het iets in je randapparatuur kunnen zijn wat dit veroorzaakt. Een defecte netwerkkaart die de verbinding doet klapperen bijvoorbeeld. Maar dat apparaat vinden is veel logging doorspitten en hopen iets afwijkends te vinden. Zet in ieder geval debug logging aan waar mogelijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mb1
Volgens mij is het in onderstaande tijdvak fout gegaan.
Iemand die hier iets zinnigs uit kan halen?
P.s. ik heb telefoonnummer e.d. vervangen voor xxxxxx
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[Voor 0% gewijzigd door rens-br op 06-04-2021 09:33. Reden: Quote tags toegevoegd]

Acties:
  • +1Henk 'm!
mb1 schreef op zondag 4 april 2021 @ 13:02:

***members only***
Geen idee maar volgende keer graag op een andere manier delen. Dit is niet fijn om te scrollen en vervuilt het topic.

• scofield
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 21:46
Een mod kan dit toch even in code zetten.

• wizzlewaxx
wizzlewaxx schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:10:
[...]

Heb hem nu als volgt aangesloten:

KPN V12 Modem > UTP kabel rechtstreeks naar Netgear Switch > iTV Ontvanger aangesloten op Switch. Dat eerst getest zonder andere apparatuur en gaat goed (half uur getest).

Daarna stuk voor stuk m'n apparatuur aangesloten op de switch, waaronder het Linksys Velop (nog steeds in bridge modus) en 6 andere apparaten. Vooralsnog lijkt alles goed te gaan, en geen blauwe schermen met stb-400 meldingen en het zappen gaat goed zonder vast te lopen.

Rest mij alleen nog de ontvanger boven aan te sluiten en het netwerk op zolder (kantoor). Dit laat ik nog even, totdat het TV signaal een aantal dagen normaal door komt.

Oja, kon nu ook sinds tijden de iTV ontvanger updaten. Voorheen lukte het updaten niet doordat er elke keer een hickup in de verbinding was waardoor de ontvanger het update proces stopte en startte de tv ontvanger op om het tv signaal te tonen (soms dan :p).
Helaas... Te vroeg gejuicht. Het ging 3 dagen goed, en nu weer contine blauwe schermen met de stb-400 melding bij het wisselen van zender. Om moedeloos van te worden.

Wordt dus dieper graven...

• Soundwork
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 19-04 20:27
mb1 schreef op zondag 4 april 2021 @ 13:02:

***members only***
Ik snap sowieso niet dat je dit post, wat heeft een telefoongesprek over SIP te maken met de problemen die je beschrijft? Want je geeft aan dat je internet en ook TV wegvalt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mb1
Dit is de log file van een uurtje expediabox rondom het tijdstip dat het regelmatig terugkerende probleem zich voordoet.
Dat in dat uur ook toevallig iemand ons belt heeft er (waarschijnlijk) niks mee te maken, maar valt toevalligerwijs binnen dat tijdsbestek.
KPN helpdesk begint al gelijk in het automatische keuzemenu met de vraag mogen wij een harde reset uitvoeren van uw expediabox nog voor je iemand gesproken hebt, dus dat schiet niet erg op want dan ziet men daarna niets in de log, nog los van de vraag of men er verstand van heeft.
Hier zit die kennis wel (sterker nog er is een Tweaker die zegt log doorspitten) vandaar de dump van een stukje log file.
Maar klaarblijkelijk hebben een aantal mensen te weinig paaseieren gehad afgelopen dagen...
Ik zit met een probleem en vraag hier in het topic of mensen me kunnen helpen.
Ik post ook wel eens iets en zit dan weken lang vragen van mensen te beantwoorden, belangeloos.
Zo werkt dat toch op een forum?

Wat is er al meer gedaan:
Poortwissel in Pop ( door snelheidsverhoging over naar GBit rack).

Maar als het teveel gevraagd is laat maar dan.

[Voor 4% gewijzigd door mb1 op 06-04-2021 08:11]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hmmbob
mb1 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 08:07:
Dit is de log file van een uurtje expediabox rondom het tijdstip dat het regelmatig terugkerende probleem zich voordoet.
Dat in dat uur ook toevallig iemand ons belt heeft er (waarschijnlijk) niks mee te maken, maar valt toevalligerwijs binnen dat tijdsbestek.
KPN helpdesk begint al gelijk in het automatische keuzemenu met de vraag mogen wij een harde reset uitvoeren van uw expediabox nog voor je iemand gesproken hebt, dus dat schiet niet erg op want dan ziet men daarna niets in de log, nog los van de vraag of men er verstand van heeft.
Hier zit die kennis wel (sterker nog er is een Tweaker die zegt log doorspitten) vandaar de dump van een stukje log file.
Maar klaarblijkelijk hebben een aantal mensen te weinig paaseieren gehad afgelopen dagen...
Ik zit met een probleem en vraag hier in het topic of mensen me kunnen helpen.
Ik post ook wel eens iets en zit dan weken lang vragen van mensen te beantwoorden, belangeloos.
Zo werkt dat toch op een forum?

Wat is er al meer gedaan:
Poortwissel in Pop ( door snelheidsverhoging over naar GBit rack).

Maar als het teveel gevraagd is laat maar dan.
Punt is meer dat je logs post in een format wat (zeker op mobiel) een half uur duurt om door te scrollen als je jou niet wil/kan helpen. Tip: je hebt het nu in [mo] tags staan, als je daar even [quote] [/quote] tags van maakt dan "klapt het automatisch in".

Dan, over je logs: ik zie daar 0 bijzonderheden in. Je Experiabox krijg netjes een hernieuwde lease van je IP (10.88.xxx) en deelt ook rustig allerlei IPs uit. In deze logs zie ik weinig bijzonders.

Heb je die reset nu al eens geprobeerd die zowel de helpdesk als een mede-tweaker gesuggereerd hebben?

Pagina: 1 ... 35 36 37 Laatste

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True