[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 31 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:17

TFHfony

Professional Weirdo

Jarlaxz schreef op woensdag 23 december 2020 @ 15:10:
Ik wil ook overstappen van de huidige ziggo naar kpn glasvezel dat een paar maanden geleden is aangelegd.

Alleen vroeg ik me af omdat ik nu een deco m4 gebruik en ik de modem niet de ip adressen laat uitdelen maar de deco zelf. De ziggo modem kon in bridged mode gezet worden kan dit ook met de modem die word geleverd met de installatie?
Feitelijk is de Experiabox bij glasvezel helemaal geen modem maar alleen een router. Eigenlijk is de NTU die op je FTU geschoven wordt het modem. Daar komt al gewoon een LAN aansluiting uit en daar kan je prima je Deco op aansluiten.
Hoe je vervolgens iTV & Telefonie werkend maakt staat hier uitgelegd: https://www.kpn.com/servi...nstellen-en-gebruiken.htm

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarlaxz
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-12-2024
TFHfony schreef op woensdag 23 december 2020 @ 15:50:
[...]

Feitelijk is de Experiabox bij glasvezel helemaal geen modem maar alleen een router. Eigenlijk is de NTU die op je FTU geschoven wordt het modem. Daar komt al gewoon een LAN aansluiting uit en daar kan je prima je Deco op aansluiten.
Hoe je vervolgens iTV & Telefonie werkend maakt staat hier uitgelegd: https://www.kpn.com/servi...nstellen-en-gebruiken.htm
bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-09 10:33
TFHfony schreef op woensdag 23 december 2020 @ 15:50:
[...]

Ik zou het signaal wat uit de NTU komt geen gewone LAN aansluiting durven noemen:
  • Het signaal bevat 2 VLAN's. Daar zal een aangesloten router voor geconfigureerd moeten worden
  • Je moet een PPPoE verbinding opzetten anders heb je geen internet
Dus ook voor alleen internet moet je jouw link al gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarlaxz
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-12-2024
Muis666 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 16:54:
[...]

Ik zou het signaal wat uit de NTU komt geen gewone LAN aansluiting durven noemen:
  • Het signaal bevat 2 VLAN's. Daar zal een aangesloten router voor geconfigureerd moeten worden
  • Je moet een PPPoE verbinding opzetten anders heb je geen internet
Dus ook voor alleen internet moet je jouw link al gebruiken
wt zal dat betekenen voor mijn deco m4? want de instel mogelijkheden zijn echt beperkt.Ik denk dat dit nog een lastige zaak zal worden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-09 10:33
Als ik snel google dan lijkt je Deco M4 zowel VLAN's als PPPoE te ondersteunen. Maar vervangen van een ExperiaBox door een eigen router moet je goed voorbereiden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:50
Jasper8014 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 12:08:
[...]

Het maakt op zich niet uit welke server ik kies om te testen.
Ze schommelen allemaal rond de 900 mbps upload.

Bij begin test gaat download gelijk naar 200 mbps en blijft daar ook.
Bij upload gaat hij gelijk naar 900 tot 945 mbps en blijft daar ook zolang de test duurt.

Naast ookla ook deze website gestest.
https://ziggo.speedtestcustom.com/
https://fast.com/nl/#
Allemaal dezelfde resultaten.

Daarnaast ook meerdere lange video's geüpload naar YouTube.
Dan blijft hij hangen op 500 mbps. Gaat om bestanden van 2,5 Gb.
Of het dan de ssd is waar hij van moet lezen of de servers van YouTube weet ik niet.

Ik vind het ook niet erg om deze snelheden te halen.
Maar vind het wel bijzonder, want ik kan geen abonnement afsluiten met deze snelheden.
En als je de Speedtest desktop app download uit de Windows Store?
Haal je dan ook 900+ Mbps upload?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper8014
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 24-09 11:48
Soundwork schreef op woensdag 23 december 2020 @ 18:49:
[...]

En als je de Speedtest desktop app download uit de Windows Store?
Haal je dan ook 900+ Mbps upload?
Ik gebruik standaard de Ookla windows app.
Welke inderdaad ook 900+ haalt.

Tevens vanmiddag en vanavond een speedtest gedaan via StarTrinity voor zeker 5 minuten.
Deze komt in het begin wel boven de 900 mbps, maar fluctueert dan tussen 450 en 750 mbps.
Afhankelijk van de andere gebruikers.

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:06
geldersscheepje schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:58:
Ik kan gebruik maken van een gratis overstap naar glasvezel. Gratis is ie dus echt niet.

Huidige VDSL verbinding (oud Telftort) 53 down 13 up.

Glasvezel wordt 50 down en 5 up. Volgens medewerker wordt de upload actief beperkt.
Update: zojuist gemigreerd. 70 down en 45 up. Je ziet de upload starten met 150 up en wordt als snel geknepen. Maar lager dan 45 kom ik niet. Mij hoor je niet meer ...

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:45
geldersscheepje schreef op donderdag 24 december 2020 @ 08:34:
[...]

Je ziet de upload starten met 150 up en wordt als snel geknepen. Maar lager dan 45 kom ik niet.
De cap is gewoon statisch, dat de upload in het begin piekt is 'buffer bloat':

Afbeeldingslocatie: https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5565c85de4b0605469529225/1506025359137-UH32JW1K1LJ7XAZACFD7/ke17ZwdGBToddI8pDm48kDHPSfPanjkWqhH6pl6g5ph7gQa3H78H3Y0txjaiv_0fDoOvxcdMmMKkDsyUqMSsMWxHk725yiiHCCLfrh8O1z4YTzHvnKhyp6Da-NYroOW3ZGjoBKy3azqku80C789l0mwONMR1ELp49Lyc52iWr5dNb1QJw9casjKdtTg1_-y4jz4ptJBmI9gQmbjSQnNGng/Bufferbloat.jpg?format=2500w

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Zonet klapte internet eruit...had meteen 't vermoeden dat de upgrade er eerder doorheen ging en ff meterkast in: groen ipv oranje ledje. Experiabox extra schop moeten verkopen en voila, (ruime) 200/200.

Missus was not amused, middenin uitzoekklus voor werk :X Mgoed, it is done..over drie maanden eens zien of ik het zo laat of er weer naar kantoor gegaan kan worden (gok van niet) en husselpakket en 500/500 geregeld kan worden.

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• Soundwork
2Dutch schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:28:
Zonet klapte internet eruit...had meteen 't vermoeden dat de upgrade er eerder doorheen ging en ff meterkast in: groen ipv oranje ledje. Experiabox extra schop moeten verkopen en voila, (ruime) 200/200.

Missus was not amused, middenin uitzoekklus voor werk :X Mgoed, it is done..over drie maanden eens zien of ik het zo laat of er weer naar kantoor gegaan kan worden (gok van niet) en husselpakket en 500/500 geregeld kan worden.
Had je dan snelheidsverhoging aangeklikt in Mijn KPN?

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-09 07:39
Soundwork schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:51:
[...]

Ik denk het wel, klinkt als een EoF -> GoF omzetting i.v.m. > 100 Mbit

• Soundwork
Dennis-L schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:56:
[...]

Ik denk het wel, klinkt als een EoF -> GoF omzetting i.v.m. > 100 Mbit
Maar daar moet toch altijd een monteur voor ingezet worden i.v.m ompatchen in PoP en wisselen van de NT?

• Hmmbob
  • Laatst online: 29-09 21:39
Soundwork schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:59:
[...]

Maar daar moet toch altijd een monteur voor ingezet worden i.v.m ompatchen in PoP en wisselen van de NT?
Alleen pop toch? Dat lijkt te matchen met zijn bericht.

Sometimes you need to plan for coincidence

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Vraagje, 8 januari ga ik over van Oxxio glas (KPN) over naar KPN.

Momenteel heb ik m'n eigen apperatuur in gebruik (Uniquiti EdgeRouterX SFP), glas gaat hier direct in.

Nu kreeg ik net een KPN Box 12 thuisgestuurd. Even open gemaakt, alleen een modem. Geen glas/UTP converterkastje.

Nu las ik dat KPN wel eigen apparatuur toestaat maar het KPN modem wel 1x aangesloten moet geweest zijn vanwege activatie.

Omdat er geen een glas/UTP converterkastje in de doos zit, weet iemand of de monteur dit dan meebrengt en aansluit? (zodat ik het weer weg kan halen zodra hij de deur uit is)

[ Voor 5% gewijzigd door xabre16v op 24-12-2020 16:24 ]

• Soundwork
xabre16v schreef op donderdag 24 december 2020 @ 16:23:
Vraagje, 8 januari ga ik over van Oxxio glas (KPN) over naar KPN.

Momenteel heb ik m'n eigen apperatuur in gebruik (Uniquiti EdgeRouterX SFP), glas gaat hier direct in.

Nu kreeg ik net een KPN Box 12 thuisgestuurd. Even open gemaakt, alleen een modem. Geen glas/UTP converterkastje.

Nu las ik dat KPN wel eigen apparatuur toestaat maar het KPN modem wel 1x aangesloten moet geweest zijn vanwege activatie.

Omdat er geen een glas/UTP converterkastje in de doos zit, weet iemand of de monteur dit dan meebrengt en aansluit? (zodat ik het weer weg kan halen zodra hij de deur uit is)
De NT of ONT zit nooit in het pakket. Dat neemt de monteur mee.
Maar als je nu al NT hebt, dan is de kans groot dat hij deze laat zitten. Je moet wel 1-malig de EP 12 aangesloten hebben gehad, anders gaat de facturatie niet lopen...

• xabre16v
  • Niet online
Soundwork schreef op donderdag 24 december 2020 @ 16:30:
[...]

Maar als je nu al NT hebt, dan is de kans groot dat hij deze laat zitten. Je moet wel 1-malig de EP 12 aangesloten hebben gehad, anders gaat de facturatie niet lopen...
Ok helder. Ik heb geen NT want glas gaat direct in het modem.

• Soundwork
xabre16v schreef op donderdag 24 december 2020 @ 16:32:
[...]

Ok helder. Ik heb geen NT want glas gaat direct in het modem.
Dat lijkt me sterk, ook Oxxio heeft een NT of losse mediaconverter geleverd....
Als je op KPN Wholesale gepatcht bent, krijg je altijd een NT of mediaconverter.

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Soundwork schreef op donderdag 24 december 2020 @ 16:35:
[...]

Dat lijkt me sterk, ook Oxxio heeft een NT of losse mediaconverter geleverd....
Als je op KPN Wholesale gepatcht bent, krijg je altijd een NT of mediaconverter.
Kan bij KPN ook gewoon. NTU er weer aftrekken en de vezel bijvoorbeeld direct in je FritzBox 5490 steken. KPN heeft het liever niet, maar dat is wat anders...

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• xabre16v
  • Niet online
TFHfony schreef op donderdag 24 december 2020 @ 16:40:
[...]

Kan bij KPN ook gewoon. NTU er weer aftrekken en de vezel bijvoorbeeld direct in je FritzBox 5490 steken. KPN heeft het liever niet, maar dat is wat anders...
Thanks. In dit geval een EdgeRouterX SFP. Maar zo'n Fritzbox 5490 heb ik in mijn T-Mobile tijd ook gebruikt direct op het glas.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Soundwork schreef op donderdag 24 december 2020 @ 16:30:
[...]

Dat lijkt me heel sterk dat anders de facturatie niet gaat lopen of dat het anders niet werkt... Volgens mij is dat een hardnekkig broodje aap. Enige wat gebeurt is dat men kijkt dat de PoP poort up is, vanaf dan wordt de dienst als opgeleverd beschouwd. Maar of je dat doet met de NTU en Experiabox of met je eigen apparatuur maakt niets uit.

Ik heb hier bij XS4ALL de Fritzbox nooit aangesloten gehad maar alles werkt gewoon inclusief de maandelijkse incasso ;)

• Soundwork
ik222 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 16:57:
[...]

Dat lijkt me heel sterk dat anders de facturatie niet gaat lopen of dat het anders niet werkt... Volgens mij is dat een hardnekkig broodje aap. Enige wat gebeurt is dat men kijkt dat de PoP poort up is, vanaf dan wordt de dienst als opgeleverd beschouwd. Maar of je dat doet met de NTU en Experiabox of met je eigen apparatuur maakt niets uit.

Ik heb hier bij XS4ALL de Fritzbox nooit aangesloten gehad maar alles werkt gewoon inclusief de maandelijkse incasso ;)
XS4ALL werkt niet met dit mechanisme. KPN doet dit anders. En ze hebben een tool waarop ze "controle" doen of de EP is aangesloten (geweest).

@TFHfony en @xabre16v dat bedoelde ik niet. Ik weet ook wel dat je SFP rechtstreeks met KPN en T-Mobile kan gebruiken (mits je AON hebt). Immers ik heb zelf ook een EdgeRouter4 met SFP aangesloten waarbij de EP12 in de doos zit. Maar als je een abonnement neemt, levert de operator en de ISP altijd een NT of mediaconverter. Dit komt via de monteur mee. Deze dien je na vertrek ook zelf weer te verwijderen en de pigtail zelf te koppelen aan je router SFP.... Wat ik wilde zeggen is dat ik niet geloof dat Oxxio een aansluiting oplevert zonder monteur en zonder de door hun geleverde NT of mediaconverter.

• xabre16v
  • Niet online
Soundwork schreef op donderdag 24 december 2020 @ 17:10:
[...]

XS4ALL werkt niet met dit mechanisme. KPN doet dit anders. En ze hebben een tool waarop ze "controle" doen of de EP is aangesloten (geweest).

@TFHfony en @xabre16v dat bedoelde ik niet. Ik weet ook wel dat je SFP rechtstreeks met KPN en T-Mobile kan gebruiken (mits je AON hebt). Immers ik heb zelf ook een EdgeRouter4 met SFP aangesloten waarbij de EP12 in de doos zit. Maar als je een abonnement neemt, levert de operator en de ISP altijd een NT of mediaconverter. Dit komt via de monteur mee. Deze dien je na vertrek ook zelf weer te verwijderen en de pigtail zelf te koppelen aan je router SFP.... Wat ik wilde zeggen is dat ik niet geloof dat Oxxio een aansluiting oplevert zonder monteur en zonder de door hun geleverde NT of mediaconverter.
Ja Oxxio doet dit wel. Heb nu bijna een jaar Oxxio en de monteur is destijds niet langs geweest. Hij belde op dat hij in de buurt was maar heb gezegd dat hij wel naar huis kon omdat m'n verbinding al werkte met eigen appartuur. (Ging toen van T-Mobile naar Oxxio/KPN, hoefde enkel VLAN te wijzigen, Experiabox nooit gebruikt).
Wat wel opvallend was is dat bij het opzeggen dit niet na exact 1 jaar kom maar hier 8 dagen bij kwamen omdat het modem nooit geactiveerd was aldus de klantenservice van Oxxio maar na 8 dagen was de facturering alsnog gaan lopen. Abonnement zou oorspronkelijk op 31-12 in gaan.

• Soundwork
xabre16v schreef op donderdag 24 december 2020 @ 17:16:
[...]

Ja Oxxio doet dit wel. Heb nu bijna een jaar Oxxio en de monteur is destijds niet langs geweest. Hij belde op dat hij in de buurt was maar heb gezegd dat hij wel naar huis kon omdat m'n verbinding al werkte met eigen appartuur. (Ging toen van T-Mobile naar Oxxio/KPN, hoefde enkel VLAN te wijzigen, Experiabox nooit gebruikt).
Wat wel opvallend was is dat bij het opzeggen dit niet na exact 1 jaar kom maar hier 8 dagen bij kwamen omdat het modem nooit geactiveerd was aldus de klantenservice van Oxxio maar na 8 dagen was de facturering alsnog gaan lopen. Abonnement zou oorspronkelijk op 31-12 in gaan.
Heel bijzonder, maar als jij het zegt..... ;)
In ieder geval doet het KPN het anders, zij sturen altijd monteur naar de klant (ongeacht of je al op KPN WBA gepatched bent of niet)

• Dennis-L
Soundwork schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:59:
[...]

Als je al een gigabit NT hebt, die die blijkbaar heeft dan komt er geen monteur thuis

• xabre16v
  • Niet online
De monteur heeft in de POP de aansluiting opgepatached van T-Mobile naar KPN, daarna mij gebeld om langs te komen maar ik had in mijn eigen apparatuur enkel het VLAN hoeven omzetten en klaar. De monteur zei, oh prima als het werkt dan vink ik hier de boel af en dan is de aanduiding opgeleverd.

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Soundwork schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:51:
Tijdje geleden de snelheidsverhoging voor 3mnd gratuit aangeklikt ja, van tevoren nagevraagd hoe lang zoiets duurt en dat zou volgende dag zijn, bleek echter ingepland te moeten worden maar toen hadden ze een werkdag gepakt (vrouw zit o.a. aan de telefoon voor werk via VPN dus nee) en naar de 28e laten zetten via webcare.. Gingen ze dus alsnog vandaag aka op een werkdag de boel omgooien en is het niet van "einde dag zelf ff rebooten en all is well" maar flikkert je verbinding er dus uit en dan moet je wel rebooten want je Experiabox slaat direct op tilt :+

Rommelig, what can I say. Maar heb wel iets meer dan 200 Mbit/s, vooral up is hoger, terwijl ik bij 100/100 altijd maar 95/95 had ;)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
2Dutch schreef op donderdag 24 december 2020 @ 21:15:
[...]

Tijdje geleden de snelheidsverhoging voor 3mnd gratuit aangeklikt ja, van tevoren nagevraagd hoe lang zoiets duurt en dat zou volgende dag zijn, bleek echter ingepland te moeten worden maar toen hadden ze een werkdag gepakt (vrouw zit o.a. aan de telefoon voor werk via VPN dus nee) en naar de 28e laten zetten via webcare.. Gingen ze dus alsnog vandaag aka op een werkdag de boel omgooien en is het niet van "einde dag zelf ff rebooten en all is well" maar flikkert je verbinding er dus uit en dan moet je wel rebooten want je Experiabox slaat direct op tilt :+

Rommelig, what can I say. Maar heb wel iets meer dan 200 Mbit/s, vooral up is hoger, terwijl ik bij 100/100 altijd maar 95/95 had :)
95/95 is op EoF ook ongeveer het maximaal haalbare.
Je fysieke link was 100 Mbit, beetje overhead en je houdt ongeveer 95 over.
Nu ben je op een GoF poort (1000 Mbit) gepatcht 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Dennis-L schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 00:54:
95/95 is op EoF ook ongeveer het maximaal haalbare.
Je fysieke link was 100 Mbit, beetje overhead en je houdt ongeveer 95 over.
Nu ben je op een GoF poort (1000 Mbit) gepatcht 🙂
Snappik, maar tis toch leuk als je wat meer krijgt ipv net wat minder :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
2Dutch schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 11:51:
[...]

Snappik, maar tis toch leuk als je wat meer krijgt ipv net wat minder :P
Wat @Dennis-L bedoelt is dat het technisch gezien ook niet kan met een EoF poort. Als je een 1 Gbps poort hebt zonder dat je profiel gelimiteerd is haal je ook maar 945 Mbps max. En niet 1024 Mbps. Dus KPN had jouw EoF poort totaal niet gelimiteerd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Soundwork schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 12:27:
Wat @Dennis-L bedoelt is dat het technisch gezien ook niet kan met een EoF poort. Als je een 1 Gbps poort hebt zonder dat je profiel gelimiteerd is haal je ook maar 945 Mbps max. En niet 1024 Mbps. Dus KPN had jouw EoF poort totaal niet gelimiteerd....
Snap dat het aan de overhead ligt en de max 100 Mbit/s waar ik aan geknoopt zat. Ben allang blij niet meer te maken te hebben met je modem intrainen, afstanden tot centrales en VDSL :+ Of de meh upload van kabelinternet. Alhoewel de 1 Gbit/500 Mbit combo ook wel een beetje sneu is.

Vind het alleen jammer dat de informatie vanuit KPN niet klopt en ze rommelig doen. Daar had ik bij Telfort toch een stuk minder (grotendeels geen) last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
2Dutch schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 12:54:
[...]

Snap dat het aan de overhead ligt en de max 100 Mbit/s waar ik aan geknoopt zat. Ben allang blij niet meer te maken te hebben met je modem intrainen, afstanden tot centrales en VDSL :+ Of de meh upload van kabelinternet. Alhoewel de 1 Gbit/500 Mbit combo ook wel een beetje sneu is.

Vind het alleen jammer dat de informatie vanuit KPN niet klopt en ze rommelig doen. Daar had ik bij Telfort toch een stuk minder (grotendeels geen) last van.
Klopt, dat doet KPN niet helemaal goed. Ook het feit dat een groot aantal klanten de 1 Gbps ook helemaal niet haalde als download snelheid. Daar zijn heel wat monteurs ten onrechte naar de klant en PoP gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommert38
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-09 23:00
krakendmodem schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 07:51:
[...]

Dat zwarte kast (ONT) hangt bij de klant bij de aansluiting.

[...]

[Afbeelding]
Heb je eigenlijk die ONT zelf zo op die patchcover gemonteerd, of wordt dat zo opgeleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:40
Tommert38 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 21:14:
[...]

Heb je eigenlijk die ONT zelf zo op die patchcover gemonteerd, of wordt dat zo opgeleverd?
De monteur had deze met dubbelzijdig tape.op die patchcover geplakt :P. Ach, het hangt in de meterkast dus ik laat het maar zo.

Bij de overige buren is het twee schroefjes in de muur en daarop de ONT gemonteerd. Zoals het hoort. Dus niks op de patchcover geplakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYxXe3O1jXs_XwqM3IZKMBCHH78=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uCmCuiGjLaLo6rCMvvC7wY3O.jpg?f=fotoalbum_large

De monteur nam hier de ONT mee.

[ Voor 27% gewijzigd door krakendmodem op 25-12-2020 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 08:10
Tom Paris schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:23:
De cap is gewoon statisch, dat de upload in het begin piekt is 'buffer bloat':
Nee - iperf meet aan twee kanten, de ontvangende kant krijgt werkelijk de hogere rate binnen. Heel even. Zie m'n eerdere benchmark. Thralas in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3"

Enterprise QoS is net iets complexer dan simpelweg een statische limiet. Voorbeeldje van Cisco:
Testing of TCP traffic suggests that the chosen normal and extended burst values should be on the order of several seconds worth of traffic at the configured average rate. That is, if the average rate is 10 Mbps, then a normal burst size of 10 to 20 Mb and an Excess Burst size of 20 to 40 Mb would be appropriate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-09 09:18
krakendmodem schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 21:31:
[...]

De monteur had deze met dubbelzijdig tape.op die patchcover geplakt :P. Ach, het hangt in de meterkast dus ik laat het maar zo.

Bij de overige buren is het twee schroefjes in de muur en daarop de ONT gemonteerd. Zoals het hoort. Dus niks op de patchcover geplakt.
[Afbeelding]

De monteur nam hier de ONT mee.
Er bestaat geen "zoals het hoort". Beide manieren werken prima mijns inziens. Zolang je met die ONT op de patchcover maar niet dat lipje afdekt waarmee je de cover er weer af kan halen.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Barre73 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 22:35:
[...]

Er bestaat geen "zoals het hoort". Beide manieren werken prima mijns inziens. Zolang je met die ONT op de patchcover maar niet dat lipje afdekt waarmee je de cover er weer af kan halen.
Persoonlijk vond ik het netter om dat kastje op te hangen met twee schroefjes. Ik plak de Experiabox immers ook niet met dubbelzijdig tape aan de muur vast. ;).

Aan de andere kant: ik ga momenteel op verschillende locaties langs om KPN Epacity verbindingen om te prikken/patchen op een glas aansluiting. En daar hangen die Cisco modems soms letterlijk te bungelen in de patchkast, dus tsja... Het kan erger.

Het was hier door de monteur erop geplakt die ons van koper naar glas had gemigreerd. "Waarom moeilijk doen als ik het er op kan plakken" gaf de monteur nog aan :+

[ Voor 16% gewijzigd door krakendmodem op 25-12-2020 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Barre73 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 22:35:
[...]

Het was gewoonweg het mooist geweest om de Nokia ONT's ook in de form factor te laten maken die past op de TK-01 en heb je dat gedoe ook niet meer om het bij klanten verschillend op te hangen. De Genexis/Packetfront NT's voor AON hebben nu ook een form factor voor de TK-01 (naast de bestaande form factors voor de TY-01 FTU's). Maar ja, dat kost weer extra geld, dus is dat financiele voordeel direct weg..... Voor AON dus wel verschillende NT's maar voor GPON geen verschillende ONT's....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommert38
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-09 23:00
Ik vind het eerlijk gezegd juist mooier met de ONT erop geplakt, dan lijkt het minder ruimte in beslag te nemen :). Beste was inderdaad geweest een opklikbare ONT, maar ik mag toch aannemen dat men daar mee bezig is.

Is het overigens alleen mogelijk GPON werkend te krijgen met deze specifieke Nokia ONT, of zou een (willekeurige) andere ONT wellicht ook kunnen werken? En zo niet, weet iemand waar dat dan aan ligt? Apparatuur in de POP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
Tommert38 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 13:45:
Ik vind het eerlijk gezegd juist mooier met de ONT erop geplakt, dan lijkt het minder ruimte in beslag te nemen :). Beste was inderdaad geweest een opklikbare ONT, maar ik mag toch aannemen dat men daar mee bezig is.

Is het overigens alleen mogelijk GPON werkend te krijgen met deze specifieke Nokia ONT, of zou een (willekeurige) andere ONT wellicht ook kunnen werken? En zo niet, weet iemand waar dat dan aan ligt? Apparatuur in de POP?
Voorlopig alleen de door provider geleverde ONT.
Een ONT moet kunnen praten met de OLT om te bepalen welke data voor de betreffende ONT is en wanneer deze ONT data mag versturen (tijdslot).
De ONT moet ook worden aangemeld dat is ook iets dat voorlopig alleen door de monteur gedaan kan worden.
Zeker nu GPON nog redelijk nieuw is voor KPN WBA zullen die niet staan te springen als je nu al een wildgroei van ONT's op hun netwerk gaan krijgen, dat maakt eventueel troubleshooten lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Soundwork schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 12:17:
[...]

Het was gewoonweg het mooist geweest om de Nokia ONT's ook in de form factor te laten maken die past op de TK-01 en heb je dat gedoe ook niet meer om het bij klanten verschillend op te hangen. De Genexis/Packetfront NT's voor AON hebben nu ook een form factor voor de TK-01 (naast de bestaande form factors voor de TY-01 FTU's). Maar ja, dat kost weer extra geld, dus is dat financiele voordeel direct weg..... Voor AON dus wel verschillende NT's maar voor GPON geen verschillende ONT's....
Bedoeling is zeker om deze opklikbaar te maken. Maar Nokia is niet een bedrijf waar je dat even snel regelt. Dus de oplossing voor de eerste tijd is deze. Ook KPN heeft liever de klikbare versie. Is geen kwestie van geld of zo. Puur gebrek aan capaciteit bij de leverancier om dit snel te ontwikkelen (Nokia dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Barre73 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 17:22:
[...]

Bedoeling is zeker om deze opklikbaar te maken. Maar Nokia is niet een bedrijf waar je dat even snel regelt. Dus de oplossing voor de eerste tijd is deze. Ook KPN heeft liever de klikbare versie. Is geen kwestie van geld of zo. Puur gebrek aan capaciteit bij de leverancier om dit snel te ontwikkelen (Nokia dus).
Oke, het is nu Nokia geworden doordat Alcatel-Lucent erin is opgegaan.
Wat ik me afvraag, was dan het oude Alcatel-Lucent sneller met dat soort oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Soundwork schreef op zondag 27 december 2020 @ 14:11:
[...]

Oke, het is nu Nokia geworden doordat Alcatel-Lucent erin is opgegaan.
Wat ik me afvraag, was dan het oude Alcatel-Lucent sneller met dat soort oplossingen?
Dat KPN voorheen Alcatel had wil niet zeggen dat ze automatisch naar Nokia moesten voor de OLT en ONT. Maar goed, dat is wel zo.
En die vraag is niet te beantwoorden omdat het bedrijf niet meer bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fun
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-08 20:50

fun

Vraagje: ik heb achter EB een Netgear Orbi router hangen die ingericht is als access point. Een paar maanden geleden viel deze regelmatig uit en mede obv dit topic heb ik destijds de DNS weer teruggezet naar die van de ISP (KPN dus).

Dit is maanden goed gegaan tot gisteren, in de afgelopen 24 uur is de Orbi om de 2/3 uur uitgevallen. In de log van Orbi kan ik niets vinden en de enige verandering in het netwerk is dat ik de laatste tijd veel smart producten in huis heb gehaald. Met alle telefoons, laptop, lampen, smartplugs etc kom ik al snel aan >50 devices die verbinding maken.

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? KPN misschien een update gedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:07

TheVMaster

Moderator WOS
Sinds vandaag ook weer terug bij KPN en nu had ik eigenlijk verwacht dat er ook gelijk IPv6 beschikbaar zou zijn. Nu lees ik wel dat dit nog niet werkt i.c.m. de Experiabox 12 (die ik kreeg). Wel mooi trouwens, de monteur hoefde niets te doen :+ Toch fijn overstappen van de ene naar de andere glasaanbidder, alleen even van DHCP omzetten naar PPPoE en gaan met die banaan :+

Helaas wist de monteur niet eens wat IPv6 was....en bij de klantenservice moest ik het ook spellen. Vervolgens vraagt ze 'waarom heb ik het nodig?'.

Wat is de beste manier om erachter te komen of IPv6 op mijn adres beschikbaar is.

Ik gebruik (al jaren) mijn eigen Unifi apparatuur en nu krijg ik IPv6 niet direct werkend (heb een UDM waarbij het mogelijk niet of niet eenvoudig te configureren is) en ik wil eigenlijk bevestigd hebben dat het aan mij (of de UDM) ligt en dat ik dus wel IPv6 beschikbaar heb op mijn adres.
Helaas kan de Experiabox 12 daar ook niet bij helpen, aangezien die nog geen ondersteuning heeft voor IPv6 (wel raar trouwens, nieuwe devices die niet gelijk IPv6 ondersteunen... :-( )

[ Voor 11% gewijzigd door TheVMaster op 28-12-2020 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:28
@jackaubrey ipv6 is wel mogelijk bij KPN. Mogelijk niet met GPON, maar de "oude" netwerken zeker wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Caelorum schreef op Monday 28 December 2020 @ 12:55:
@jackaubrey ipv6 is wel mogelijk bij KPN. Mogelijk niet met GPON, maar de "oude" netwerken zeker wel.
Volgens de mevrouw van de klantenservice (die het heeft nagevraagd) zou het actief zijn op mijn verbinding. Maar haar collega zou afraden om het te gebruiken, wan het zou nog niet overal bij KPN werken en mogelijk zou het storingen kunnen geven en de lijn zou eruit kunnen klappen.

Ik las dat het mogelijk met een Unifi UDM (Pro) nog niet goed zou werken, maar dat moet ik dan nog even verder uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

JackSparrow schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:58:
[...]
Volgens de mevrouw van de klantenservice (die het heeft nagevraagd) zou het actief zijn op mijn verbinding. Maar haar collega zou afraden om het te gebruiken, wan het zou nog niet overal bij KPN werken en mogelijk zou het storingen kunnen geven en de lijn zou eruit kunnen klappen.
Bijzonder... Ik heb sinds afgelopen januari KPN glas en heb daar een Fritz!Box 7590 op aangesloten. IPv6 werkt hier prima. Zelfs de services die ik hier lokaal host zijn prima bereikbaar via IPv6. En de "lijn er uit klappen"? De boel werkt uitermate stabiel.
Die Fritz!Box 7590 en KPN glas is een fijn huwelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Hier merk ik er eigenlijk niets van met een Experia 10a. Zoals het hoort natuurlijk. Het moet gewoon werken en zijn ding doen. Als ik wel zou merken dat ik ipv6 had zou er iets niet goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
TFHfony schreef op Monday 28 December 2020 @ 13:02:
[...]

Bijzonder... Ik heb sinds afgelopen januari KPN glas en heb daar een Fritz!Box 7590 op aangesloten. IPv6 werkt hier prima. Zelfs de services die ik hier lokaal host zijn prima bereikbaar via IPv6. En de "lijn er uit klappen"? De boel werkt uitermate stabiel.
Die Fritz!Box 7590 en KPN glas is een fijn huwelijk.
Ja, ik vond het zelf ook wat onwaarschijnlijk klinken. Overigens zie ik dat mijn devices een IPv6 (in de range 2a02:A444 krijgen, wat de KPN range is). Vreemd, dat mijn UDM aan de buitenkant niets krijgt, volgens een IPv6 test site ben ik niet bereikbaar op IPv6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:19

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Ik had vroeger bij Ziggo 250/25, het downloaden van grote bestanden (<100GB) met FTP ging prima, volgas.

Ik heb nu 500/500 glas van KPN. FTP gaat nu steeds fout, ik zie RETR een paar keer en dan houdt het op.

Verschillende PC's direct op Experia 12 aangesloten, steeds zelfde probleem, getest met verschillende FTP servers, verschillende FPT clients. Mijn conclusie: Er is iets niet goed met het glas of met de Experia.

Nou zou ik als laatste test mijn PC direct op de NTU willen aansluiten. Kan dat en hoe moet dat dan qua instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDSFREAK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-09 14:37
beschuit schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:10:
Ik had vroeger bij Ziggo 250/25, het downloaden van grote bestanden (<100GB) met FTP ging prima, volgas.

Ik heb nu 500/500 glas van KPN. FTP gaat nu steeds fout, ik zie RETR een paar keer en dan houdt het op.

Verschillende PC's direct op Experia 12 aangesloten, steeds zelfde probleem, getest met verschillende FTP servers, verschillende FPT clients. Mijn conclusie: Er is iets niet goed met het glas of met de Experia.

Nou zou ik als laatste test mijn PC direct op de NTU willen aansluiten. Kan dat en hoe moet dat dan qua instellingen?
Heb zelf de 10a , heb je ook al gekeken in het modem in de settings ?
Misschien eens dit proberen aan en uit te zetten:
Standaard in de Experia 10a staat deze uit setting UPnP function uit:
Network > UPnP
The Universal Plug and Play architecture offers pervasive peer-to-peer network connectivity of PCs of all form factors, intelligent appliances, and wireless devices. UPnP enables seamless proximity network in addition to control and data transfer among networked devices in the home, office and everywhere in between.

Of je moet eens even testen met de NAT rules:
Network > NAT > Port Mapping
Network > NAT > Special Application

Heb nog even iets gevonden over de RETR errors wat je kunt proberen :
1. Added NAT Outbound Rule for port forwarding with range for passive ftp

[ Voor 5% gewijzigd door NDSFREAK op 29-12-2020 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-09 11:24
NDSFREAK schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:21:
[...]

Heb zelf de 10a , heb je ook al gekeken in het modem in de settings ?
Misschien eens dit proberen aan en uit te zetten:
Standaard in de Experia 10a staat deze uit setting UPnP function uit:
Network > UPnP
The Universal Plug and Play architecture offers pervasive peer-to-peer network connectivity of PCs of all form factors, intelligent appliances, and wireless devices. UPnP enables seamless proximity network in addition to control and data transfer among networked devices in the home, office and everywhere in between.

Of je moet eens even testen met de NAT rules:
Network > NAT > Port Mapping
Network > NAT > Special Application

Heb nog even iets gevonden over de RETR errors wat je kunt proberen :
1. Added NAT Outbound Rule for port forwarding with range for passive ftp
Gaat dat niet veel te ver om een bestand via ftp binnen te halen, Het moet toch gewoon werken op standaard settings van zo'n modem?

Ik heb iig UPnP uitstaan, ik wil niet dat een apparaat zelf een verbinding op kan zetten. Dat doe ik zelf wel als dat moet.. En eigenlijk lukt dat altijd wel zonder UPnP aan.
Maar @beschuit heb je bij de RETR error geen code vermeld?

Hieronder stukje info, wat misschien op weg helpt
Active FTP :
command : client >1023 -> server 21
data : client >1023 <- server 20

Passive FTP :
command : client >1023 -> server 21
data : client >1024 -> server >1023

[ Voor 11% gewijzigd door Mel33 op 29-12-2020 18:04 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73

Je kan de PC niet direct op de NT aansluiten tenzij je die PC ook meteen als router kan laten fungeren die ook de VLans aan de WAN kant kan splitsen. Er is altijd een apparaat nodig om dat te splitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L

Hoe gaan grote downloads via HTTP(S) verbindingen?
Als er iets mis zou zijn met "het glas" dan zou alles niet goed werken.
Glasvezel gaat niet uit zichzelf denken, "hé dit is FTP verkeer, nu ga ik stuk".

[ Voor 9% gewijzigd door Dennis-L op 29-12-2020 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Dennis-L schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:46:
[...]

Glasvezel gaat niet uit zichzelf denken, "hé dit is FTP verkeer, nu ga ik stuk".
Haha 8)7
Gebruik zelf ook het woord "stuk" vaak bij techniek.
Maar zonder gekheid, glasvezel is een medium dus waar het "stuk" gaat zal of de NT/mediaconverter of de router zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit

beschuit

Dennis-L schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:46:
[...]
Met Aspera en gewoon via http gaat het goed, maar die laten geen log zien en gaan gewoon door totdat het gelukt is. Ik kan dus niet zien of er wel of niet errors zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
beschuit schreef op woensdag 30 december 2020 @ 00:12:
[...]

Met Aspera en gewoon via http gaat het goed, maar die laten geen log zien en gaan gewoon door totdat het gelukt is. Ik kan dus niet zien of er wel of niet errors zijn.
En ook de speedtests van Ookla doen het goed? Ze laten nabij de 500 Mbps up- and down zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit

beschuit

Mel33 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:39:
[...]
Maar @beschuit heb je bij de RETR error geen code vermeld?
Dit is wat Core FTP LE bijvoorbeeld laat zien:

00 Switching to Binary mode.
PASV
227 Entering Passive Mode (90,130,70,73,115,40).
RETR 100GB.zip
Connect socket #1896 to 90.130.70.73, port 29480...
150 Opening BINARY mode data connection for 100GB.zip (107374182400 bytes).
426 Failure writing network stream.
100GB.zip - 14349084924 bytes transferred in 4 minutes, 40 seconds
TYPE I
200 Switching to Binary mode.
PASV
227 Entering Passive Mode (90,130,70,73,109,32).
REST 14349084924
350 Restart position accepted (14349084924).
RETR 100GB.zip
Connect socket #1968 to 90.130.70.73, port 27936...
100GB.zip - 0 bytes transferred in 1 seconds
TYPE I
PASV
227 Entering Passive Mode (90,130,70,73,82,137).
REST 14349084924
RETR 100GB.zip
Connect socket #1972 to 90.130.70.73, port 21129...

Etc.

Maar ook:

200 Transfer mode set to BINARY
PORT 192,168,2,159,65,181
200 Command PORT succeed
RETR Redemption_Day_MOV_ProRes_HQ_422_8CH_L-R-C-LFE-LS-RS-LtRt.mov
150 Downloading in BINARY file Redemption_Day_MOV_ProRes_HQ_422_8CH_L-R-C-LFE-LS-RS-LtRt.mov (127892571872)
426 Transfer cancelled
Redemption_Day_MOV_ProRes_HQ_422_8CH_L-R-C-LFE-LS-RS-LtRt.mov - 6377371494 bytes transferred in 1 minutes, 49 seconds
TYPE I
PORT 192,168,2,159,65,182
200 Command PORT succeed
REST 6377371494
350 Restart from 6377371494
150 Downloading in BINARY file Redemption_Day_MOV_ProRes_HQ_422_8CH_L-R-C-LFE-LS-RS-LtRt.mov (127892571872)
426 Transfer cancelled
Redemption_Day_MOV_ProRes_HQ_422_8CH_L-R-C-LFE-LS-RS-LtRt.mov - 0 bytes transferred in 0 seconds
TYPE I
PORT 192,168,2,159,65,183
200 Command PORT succeed
REST 6377371494
426 Transfer cancelled
Redemption_Day_MOV_ProRes_HQ_422_8CH_L-R-C-LFE-LS-RS-LtRt.mov - 46157454 bytes transferred in 1 seconds
TYPE I
PORT 192,168,2,159,65,184
200 Command PORT succeed
REST 6423528948
350 Restart from 6423528948
426 Transfer cancelled
Redemption_Day_MOV_ProRes_HQ_422_8CH_L-R-C-LFE-LS-RS-LtRt.mov - 0 bytes transferred in 1 seconds
TYPE I
PORT 192,168,2,159,65,185
200 Command PORT succeed
REST 6423528948
426 Transfer cancelled
Redemption_Day_MOV_ProRes_HQ_422_8CH_L-R-C-LFE-LS-RS-LtRt.mov - 14563304 bytes transferred in 0 seconds
Transfer time: 00:01:53
Mel33 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:39:
[...]
Hieronder stukje info, wat misschien op weg helpt
Mmm, daar snap ik niks van, wat kan ik daarmee doen? ALvst bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit

beschuit

Soundwork schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:23:
[...]
En ook de speedtests van Ookla doen het goed? Ze laten nabij de 500 Mbps up- and down zien?
Ja, die gaan prima. 500 down, vaak 600 up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
beschuit schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:46:
[...]

Ja, die gaan prima. 500 down, vaak 600 up.
Heb je ook het probleem dat websites traag opbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Internetbob
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-10-2022
FRITZBox 7590 vraag

Beste allemaal.

Begin 2021 zal er glasvezel bij mij thuis in Utrecht beschikbaar komen. Graafwerk is klaar.
Ik heb dan de keuze tussen de standaard Box 12, de FRITZBox 7590 of zelf een modem aanschaffen.

Ik wil alleen internet gaan afnemen via glasvezel.

De glasvezelaansluiting komt op andere plek, dan waar nu Ziggo zit. Bij de voordeur in de meterkast ipv volledig weggewerkt in de huiskamer.
De afstanden Wifi worden dus iets groter.
Ik hou er rekening mee dat ik met een of meer SuperWifi punten of Wifi Repeaters (Mesh) moet gaan werken om maximaal snelheid te behouden.

Voor mij is van belang dat het het doet, werkt en geen gedoe met instellingen en aanpassingen.
Ik wil mijn tijd er liever niet aan besteden.

Het forum zo lezende moet ik dus gaan kiezen tussen de Box 12 en de FRITZBox 7590.

Omdat ik geen behoefte voel om met instellingen, aanpassingen te ' klooien" de vraag of een FRITZBox 7590 dan wel voordelen heeft ten opzichte van de Box 12?

Heeft het een meerwaarde om voor de FRITZBox 7590 te kiezen vanwege de FRITZ! Repeater 2400 of de 3000 ?
Met name de FRITZ! Repeater 3000 is zeer krachtig lees ik.
Heeft dit meerwaarde ten opzichte van de SuperWifi punten van KPN ?

Volgende vraag gaat over het aan de muur bevestigen van de FRITZBox 7590.
Mijn meterkast is 20 cm diep. De FRITZBox 7590 is 18,5 cm diep.
Dat zal te krap zijn.
Ik lees dat de FRITZBox 7590 ook op te hangen is aan de muur. Iemand daar ervaring mee ?

Voor 26 euro is een GrabbeIT AVM Fritz!Box 7590 Wall Bracket via Amazon.de te koop. Idioot duur uiteraard, maar wanneer dit werkt, niet zeuren en kopen toch ?

Slot vraag: vanwege enorm veel drukte en verkeer in mijn buurt heeft Ziggo op afstand mijn Ziggo modem gesplitst is twee Wifi signalen 2,4 Ghz en 5 Ghz.
Met een "klik" kan ik zo makkelijk het 5 Ghz zo makkelijk dit Wifi signaal selecteren en vrij storingsvrij van internet gebruik maken.
2,4 Ghz is in mijn buurt zeer storingsgevoelig.

Is dit met de Box 12 of de FRITZBox 7590 ook mogelijk om zelf in te stellen?
Of loop ik minder risico op storingen op de 2,4 Ghz met een paar goede SuperWifi punten of Wifi Repeaters (Mesh) in huis ?
Over de FRITZ! Repeater 3000 lees ik hele goede recensies, misschien heb ik in een combi glasvezel met deze repeater minder storing dan nu via Ziggo.

Dank voor jullie advies !

Bob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
beschuit schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:41:
[...]

Dit is wat Core FTP LE bijvoorbeeld laat zien:

00 Switching to Binary mode.
PASV
227 Entering Passive Mode (90,130,70,73,115,40).
RETR 100GB.zip
Connect socket #1896 to 90.130.70.73, port 29480...
100GB.zip - 14349084924 bytes transferred in 4 minutes, 40 seconds
TYPE I
PASV
227 Entering Passive Mode (90,130,70,73,109,32).
REST 14349084924
RETR 100GB.zip
Connect socket #1968 to 90.130.70.73, port 27936...
100GB.zip - 0 bytes transferred in 1 seconds
TYPE I
PASV
227 Entering Passive Mode (90,130,70,73,82,137).
REST 14349084924
RETR 100GB.zip
Connect socket #1972 to 90.130.70.73, port 21129...

Etc.

Maar ook:

PORT 192,168,2,159,65,181
200 Command PORT succeed
426 Transfer cancelled
Redemption_Day_MOV_ProRes_HQ_422_8CH_L-R-C-LFE-LS-RS-LtRt.mov - 6377371494 bytes transferred in 1 minutes, 49 seconds
TYPE I
PORT 192,168,2,159,65,182
200 Command PORT succeed
REST 6377371494
426 Transfer cancelled
Redemption_Day_MOV_ProRes_HQ_422_8CH_L-R-C-LFE-LS-RS-LtRt.mov - 0 bytes transferred in 0 seconds
TYPE I
PORT 192,168,2,159,65,183
200 Command PORT succeed
REST 6377371494
426 Transfer cancelled
Redemption_Day_MOV_ProRes_HQ_422_8CH_L-R-C-LFE-LS-RS-LtRt.mov - 46157454 bytes transferred in 1 seconds
TYPE I
PORT 192,168,2,159,65,184
200 Command PORT succeed
REST 6423528948
426 Transfer cancelled
Redemption_Day_MOV_ProRes_HQ_422_8CH_L-R-C-LFE-LS-RS-LtRt.mov - 0 bytes transferred in 1 seconds
TYPE I
PORT 192,168,2,159,65,185
200 Command PORT succeed
REST 6423528948
426 Transfer cancelled
Redemption_Day_MOV_ProRes_HQ_422_8CH_L-R-C-LFE-LS-RS-LtRt.mov - 14563304 bytes transferred in 0 seconds
Transfer time: 00:01:53

[...]

Mmm, daar snap ik niks van, wat kan ik daarmee doen? ALvst bedankt!
"426 Failure writing network stream. "
Probeer eens je virusscanner en firewall tijdelijk uit te zetten. Als je zeker weet dat het geen virus is wat je probeert te downloaden

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatsSkoe
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-09 20:34
Internetbob schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:57:

Ik hou er rekening mee dat ik met een of meer SuperWifi punten of Wifi Repeaters (Mesh) moet gaan werken om maximaal snelheid te behouden.

Met een "klik" kan ik zo makkelijk het 5 Ghz zo makkelijk dit Wifi signaal selecteren en vrij storingsvrij van internet gebruik maken.

Die extra afstand tussen meterkast en woonkamer is verwaarloosbaar (ik haal maximale snelheid in de woonkamer met de Box 12 in de meterkast) . De meeste problemen met bereik ontstaan bij WiFi op een andere verdieping in nieuwere huizen. Oude huizen met houten vloeren gaan ook nog wel goed.

Box 12 heeft Channel Selection voor zowel 2.4 als 5 GHz, deze staat normaal op AUTO en zal hij om de zoveel tijd checken en eventueel aanpassen. Met het Wireless Environment menu kan je ook nog een grafische weergave van de netwerken in de buurt zien voor 2.4 en 5 GHz apart. Op basis daarvan kan je ook de kanalen heel makkelijk zelf kiezen.

Ik zou gewoon de Box 12 nemen en even aankijken. SuperWiFi ben ik zelf niet zo kapot van aangezien die vooralsnog niet ideaal samenwerken met de Box 12 maar enkel het WiFi kunnen overnemen en dan zit je dus met 1 punt in de meterkast bij de router en extra punten waar je beter bereik zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-09 20:08
Ik zou eerst eens met de standaard spullen van kpn kijken wat er haalbaar is. De andere handel kun je altijd nog geld aan uitgeven. Heb zelf hier een EB v10a in de meterkast en betonnen vloeren met het nodige staal erin maar zelfs op de 2e etage is er nog redelijk met een tablet te internetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Internetbob
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-10-2022
MatsSkoe schreef op woensdag 30 december 2020 @ 16:00:
[...]

Die extra afstand tussen meterkast en woonkamer is verwaarloosbaar (ik haal maximale snelheid in de woonkamer met de Box 12 in de meterkast) . De meeste problemen met bereik ontstaan bij WiFi op een andere verdieping in nieuwere huizen. Oude huizen met houten vloeren gaan ook nog wel goed.

Box 12 heeft Channel Selection voor zowel 2.4 als 5 GHz, deze staat normaal op AUTO en zal hij om de zoveel tijd checken en eventueel aanpassen. Met het Wireless Environment menu kan je ook nog een grafische weergave van de netwerken in de buurt zien voor 2.4 en 5 GHz apart. Op basis daarvan kan je ook de kanalen heel makkelijk zelf kiezen.

Ik zou gewoon de Box 12 nemen en even aankijken. SuperWiFi ben ik zelf niet zo kapot van aangezien die vooralsnog niet ideaal samenwerken met de Box 12 maar enkel het WiFi kunnen overnemen en dan zit je dus met 1 punt in de meterkast bij de router en extra punten waar je beter bereik zou willen.
Ik woon inderdaad in oud huis van begin 1900. Alles van hout. In mijn keuken (13 meter afstand van het Ziggo modem) en nog verder waar ook nodige WIFI verbonden apparaten heb, is de verbinding nu erg slecht. Soms geen bereik zelfs.
Op 1e verdieping vanwege drukte en slecht Ziggo signaal is het te doen, maar verre van snel.
De optie Fritzbox lijkt daarmee interessant in combi met Repeater 3000. Met deze 3000 verleng ik toch ook het 5 Ghz bereik?

Maar misschien goed om eerst de Box 12 te gaan proberen.

Kan je na afsluiten abbo en ontvangst van de BOX 12 bij KPN alsnog paar maanden later de Frtizbox gaan afnemen (huren) bij KPN?
Of is überhaupt zelf kopen veel wijzer omdat hij perfect samen gaat met glasvezel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-09 20:31
Internetbob schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:57:
FRITZBox 7590 vraag

Beste allemaal.

Begin 2021 zal er glasvezel bij mij thuis in Utrecht beschikbaar komen. Graafwerk is klaar.
Ik heb dan de keuze tussen de standaard Box 12, de FRITZBox 7590 of zelf een modem aanschaffen.

Ik wil alleen internet gaan afnemen via glasvezel.

De glasvezelaansluiting komt op andere plek, dan waar nu Ziggo zit. Bij de voordeur in de meterkast ipv volledig weggewerkt in de huiskamer.

Voor mij is van belang dat het het doet, werkt en geen gedoe met instellingen en aanpassingen.
Ik wil mijn tijd er liever niet aan besteden.

Het forum zo lezende moet ik dus gaan kiezen tussen de Box 12 en de FRITZBox 7590.

Omdat ik geen behoefte voel om met instellingen, aanpassingen te ' klooien" de vraag of een FRITZBox 7590 dan wel voordelen heeft ten opzichte van de Box 12?

Heeft het een meerwaarde om voor de FRITZBox 7590 te kiezen vanwege de FRITZ! Repeater 2400 of de 3000 ?
Met name de FRITZ! Repeater 3000 is zeer krachtig lees ik.
Heeft dit meerwaarde ten opzichte van de SuperWifi punten van KPN ?

Volgende vraag gaat over het aan de muur bevestigen van de FRITZBox 7590.
Mijn meterkast is 20 cm diep. De FRITZBox 7590 is 18,5 cm diep.
Dat zal te krap zijn.
Ik lees dat de FRITZBox 7590 ook op te hangen is aan de muur. Iemand daar ervaring mee ?

Voor 26 euro is een GrabbeIT AVM Fritz!Box 7590 Wall Bracket via Amazon.de te koop. Idioot duur uiteraard, maar wanneer dit werkt, niet zeuren en kopen toch ?

Slot vraag: vanwege enorm veel drukte en verkeer in mijn buurt heeft Ziggo op afstand mijn Ziggo modem gesplitst is twee Wifi signalen 2,4 Ghz en 5 Ghz.

Of loop ik minder risico op storingen op de 2,4 Ghz met een paar goede SuperWifi punten of Wifi Repeaters (Mesh) in huis ?
Over de FRITZ! Repeater 3000 lees ik hele goede recensies, misschien heb ik in een combi glasvezel met deze repeater minder storing dan nu via Ziggo.

Dank voor jullie advies !

Bob
Tja..."ik van WC-eend adviseer...."

Tijdens mijn periode bij KPN heb ik meerdere Experiaboxen mogen ervaren, gecombineerd met diverse soorten KPN wifi punten. Persoonlijk had ik nogal eens wat issues met die dingen.
De software wordt door KPN beheerd en dat betekent bijvoorbeeld dat het splitsen van banden NIET mogelijk is. Voor sommigen is dat een groot gemis (gedoe met Sonos, domotica, zonnepanelen, camera's etc.). Ik heb destijds bewust de stap naar XS4ALL gemaakt vanwege de gebruikte AVM-apparatuur. En ik heb hier werkelijk waar geen moment spijt van gehad. Bij mij is alles veel stabieler, groter bereik en veel meer instelmogelijkheden.
Er zijn klanten die 100% tevreden zijn met de KPN-apparatuur en dat is natuurlijk goed. Ik wil in ieder geval nooit meer terug naar de Experiaboxen met wifipunten van KPN. Overigens kan het zijn dat je een V12 krijgt maar dat zou ook gewoon een V10a kunnen zijn hoor. Geen garanties wat dat betreft.

PS de 7590 kan gewoon opgehangen worden zonder allerlei dure hulpmiddelen van grab-it. 2 schroefjes in de muur en klaar..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hkoster1
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:42
Bedenk ook dat de ExperiaBox 12 (nog) geen IPv6 functionaliteit heeft...

Ik kan de combi FB7590 + FR3000 van harte aanbevelen, waarbij ik de FR3000 uitsluitend
gebruik als draadloze brug voor mijn HD-TV kastje. Met de recente firmware 7.21 beslaat
deze "backhaul" verbinding acht 5GHz 100+ kanalen en heb ik geen enkele last meer van
blokkerig en stilstaand beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
hkoster1 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:33:
Bedenk ook dat de ExperiaBox 12 (nog) geen IPv6 functionaliteit heeft...

Ik kan de combi FB7590 + FR3000 van harte aanbevelen, waarbij ik de FR3000 uitsluitend
gebruik als draadloze brug voor mijn HD-TV kastje. Met de recente firmware 7.21 beslaat
deze "backhaul" verbinding acht 5GHz 100+ kanalen en heb ik geen enkele last meer van
blokkerig en stilstaand beeld.
Ik heb beide FR3000 bekabeld aangesloten. Daardoor is de tweede 5GHz verbinding ook beschikbaar voor wifi. Werkt perfect (maar de mogelijkheid tot kabels moet er wel zijn natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:07

rally

Deyterra Consultancy

Sinds gisteren ben ik ook over naar KPN en nog geen seconde spijt van gehad.
Ik kom van T-Mobile en de KPN verbinding is toch echt sneller en stabieler.
Bij T-Mobile schommelde de snelheid van de verbinding enorm (500/500 was in de praktijk tussen de 250-440). Bij KPN haal ik 905/825 op een 1000/1000 verbinding.
Packet loss is vrijwel verdwenen (had bij T-Mobile 1-2%(!) packet loss)

Ik gebruik de V12 niet maar een Unifi UXG Pro en ben daarmee dik tevreden.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Ook hier een fan van de Fritz!Box 7590 i.c.m. 2 stuks Frtiz!Repeater 3000. Nooit meer gedoe met je wireless spullen in huis. Heerlijk. Gewoon ook 500/500 op mijn laptops via WiFi5. Wel zelf gekocht overigens.... De EB ligt hier boven werkeloos in de kast.

[ Voor 17% gewijzigd door TFHfony op 30-12-2020 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drernie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-09 15:09
Ik word werkelijk niet goed van mijn huidige decoder, deze is alleen maar trager geworden sinds meerdere maanden. KPN beloofd binnenkort met een software update te komen waardoor het menu sneller zou worden. Ik heb hier totaal geen vertrouwen meer in en zou eigenlijk de 5202 willen ontvangen, maar dat kan alleen als je 4k neemt. Het is mij niet duidelijk als je de optie 4k activeert en na verloop van tijd weer uitzet of je de 4k decoder dan mag houden of dat deze dan weer wordt omgeruild.

Gigabyte x570 ultra, Ryzen 3900x, red devil 5700xt, 2x16 gb ripjaws 3600mhz, 2 x Seagate compute 8 tb , samsung evo 970 plus 1 tb, fractal design define r6 met front panel upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 29-09 21:39
Probeer hem eens van de stroom te halen. Ik moest de onze vandaag verplaatsen en hij is weer vanouds snel na een reboot.

Als dit de truc is druk ik hem wel iedere dag n keer uit en aan (of dat ga ik automatiseren) - beter dan 10sec wachten op reactie.

Maar goed, N=1, dus ben benieuwd of het ook bij jou helpt :)

(Zou wel een verklaring kunnen zijn van de traagheid: loopt t geheugen gewoon vol en dat is na een reboot weer leeg...)

[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 01-01-2021 22:19 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
drernie schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 21:45:
[...] Het is mij niet duidelijk als je de optie 4k activeert en na verloop van tijd weer uitzet of je de 4k decoder dan mag houden of dat deze dan weer wordt omgeruild.
Zover ik weet mag je em dan gewoon houden. Die decoder werkt namelijk ook op het niet-4k pakket, dus er is geen technische reden om het te vervangen. En providers laten dan vaak maar gewoon de hardware bij de klant staan zodat ze niet de administratieve rompslomp hebben.

(+ een aantal mensen hebben hier ook al gehint op dat die blijft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
drernie schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 21:45:
Ik word werkelijk niet goed van mijn huidige decoder, deze is alleen maar trager geworden sinds meerdere maanden. KPN beloofd binnenkort met een software update te komen waardoor het menu sneller zou worden. Ik heb hier totaal geen vertrouwen meer in en zou eigenlijk de 5202 willen ontvangen, maar dat kan alleen als je 4k neemt. Het is mij niet duidelijk als je de optie 4k activeert en na verloop van tijd weer uitzet of je de 4k decoder dan mag houden of dat deze dan weer wordt omgeruild.
Die mag je houden. Die optie wordt zelfs veel op het KPN-forum genoemd om aan een 5202 te komen. Ik heb er hier 2 staan en heb nergens last van. Je kunt even wachten op de update maar ik weet niet of dat alle problemen op zal lossen...of juist nieuwe problemen oproept (KPN kennende).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefjef
  • Laatst online: 18:48

jefjef

learning by doing

Ten eerste beste wensen. Ik heb een 7590 + 2400 en een KPN 200/20 aansluiting. Wifi op 2.4 is gemiddeld 46/88 Wifi op 5.0 is gemiddeld 90/80. Dus snelheid heb ik niet te klagen wat wel is dat afbeeldingen of pagina's met afbeeldingen langzaam of niet worden geladen. Komt dit bekend voor? Is dat normaal voor FB? Bij de Experia V10a kwam dit niet voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

jefjef schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 10:48:
Ten eerste beste wensen. Ik heb een 7590 + 2400 en een KPN 200/20 aansluiting. Wifi op 2.4 is gemiddeld 46/88 Wifi op 5.0 is gemiddeld 90/80. Dus snelheid heb ik niet te klagen wat wel is dat afbeeldingen of pagina's met afbeeldingen langzaam of niet worden geladen. Komt dit bekend voor? Is dat normaal voor FB? Bij de Experia V10a kwam dit niet voor
Nee, dit is zeker niet standaard. Ik heb hier een FB 7590 met 2 x Fritz!Repeater 3000. Ik haal overigens gewoon 500/500 op 5.0Ghz. En alles komt snel binnen, ook de plaatjes.
Het is wel zo dat je met je Fritz!Box in tegenstelling tot je Experiabox IPv6 krijgt en ik meen ergens ooit wel eens gelezen te hebben dat sommige mensen dus inderdaad problemen kregen met het laden van media. Geen idee meer hoe of wat, maar wellicht dat Google kan helpen.
Hier draait alles in ieder geval prima met Fritzbox/repeater en IPv6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefjef
  • Laatst online: 18:48

jefjef

learning by doing

@TFHfony Ik heb IPv6 maar uitgeschakeld, deze stond dus als standaard aan, snelheden zijn nu een stuk hoger en de afbeeldingen laden een stuk sneller. Vreemd dat ik wel problemen mee heb jij niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

jefjef schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:08:
@TFHfony Ik heb IPv6 maar uitgeschakeld, deze stond dus als standaard aan, snelheden zijn nu een stuk hoger en de afbeeldingen laden een stuk sneller. Vreemd dat ik wel problemen mee heb jij niet
Fijn dat de snelheden nu weer OK zijn. Wat de reden is, weet ik niet precies... maar ik herinnerde mij zoiets gelezen te hebben. Het moet in ieder geval wel goed kunnen werken. Maar daar voor zal je wellicht met Google aan de gang moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
Zal dat iets met ip filtering te maken hebben in je firewall, icmp eens naar kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Hier werkt IPv6 anders zonder al te veel moeite, draai wel eigen apparatuur.
enkel de MTU voor ipv6 krijg ik niet op 1500

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Laatst online: 19:54
Ik heb hier in december een EBv10 gekregen en sindsdien ook IPv6.
Ik merk hier totaal geen verschil met de oude EBv8 en heb ook geen last van traag ladende media.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit

beschuit

Mel33 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:15:
[...]

"426 Failure writing network stream. "
Probeer eens je virusscanner en firewall tijdelijk uit te zetten. Als je zeker weet dat het geen virus is wat je probeert te downloaden
Dat hielp niet, maar ik heb op een nieuw SSD even windows schoon geïnstalleerd, Core FTP re op en geen enkel probleem. Bitdefender erop: FTP krijgt errors en stopt (na x GB). Op mijn PC Bitdefender verwijderd en probleem is opgelost.
Hoe kan het dat Bitdefender FTP verkeer stoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
@beschuit gokje: Kan met de stealth functie te maken hebben van bitdefender.
Zet dat eens uit op de ftp port
Of misschien moet je stealth optie juist toevoegen aan de uitzondering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
beschuit schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 18:32:
[...]

Dat hielp niet, maar ik heb op een nieuw SSD even windows schoon geïnstalleerd, Core FTP re op en geen enkel probleem. Bitdefender erop: FTP krijgt errors en stopt (na x GB). Op mijn PC Bitdefender verwijderd en probleem is opgelost.
Hoe kan het dat Bitdefender FTP verkeer stoort?
Wel apart dat je dit voorheen bij Ziggo, met bitdefender (neem ik aan) niet had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:15
Raar. Zonet roept mijn moeder dat de televisie het niet doet. Ik krijg een melding op mijn telefoon dat internet van het Wifi-punt verdwenen is. Ik heb inderdaad geen internet.

Vervolgens kijk ik naar de NTU. Power brandt. Ethernet ook. Glas is uit. Dus start ik de NTU opnieuw op. Wel internet, geen beeld. Ten slotte maar even de EdgeRouter aan- en uit gedaan. En ja hoor, er is weer beeld.

Geen idee waarom het glasnetwerk er opeens uitlag. Was in omgeving Sappemeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scharkby
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20-09 10:18
We gaan 25 januari verhuizen naar onze nieuwbouw woning. Tot mijn grote verbazing heeft KPN, nadat ik de verhuisservice heb ingesteld op 25 januari (hier heb ik ook een bevestiging van gehad), mijn internet, telefoon en tv afgesloten. Dit zonder bericht.
Ik heb anderhalve week elke dag met de klantenservice gebeld. Hierbij heb ik meerdere malen aangegeven dat ik dacht dat ik was afgesloten. Er werd mij steeds verteld dat dit niet het geval was. Eerst zou er een monteur komen. Deze kwam niet op de aangegeven tijd. Wij hebben toen weer met KPN gebeld en de monteur bleek ziek te zijn. Jammer, dat we ook hier geen bericht over kregen.
Na lang aandringen kon er voor oudjaar nog een monteur langskomen. Deze monteur is twee uur bij ons geweest. Na inspectie van de POP-locatie bleek dat onze patch en de patch-kabel waren verwijderd en deze niet konden worden terug geplaatst voor 25 januari. Dit betekent voor ons dus 5 weken geen internet. Als leraar/onderzoeker die afhankelijk is van internet in deze tijd is dit een groot probleem. Ook mijn vriendin werkt full-time thuis en is afhankelijk van internet. Het noodpakket met hotspot werkt onvoldoende om goed mee te kunnen werken in online meetings. Wij wonen nu in een nieuwbouw appartement waar de 4g verbinding niet goed is.
KPN geeft aan geen oplossing te hebben. Er is een ticket aangemaakt voor de afdeling spoed, maar de kans is groot dat ik niet voor de 25e gebeld wordt gaf de monteur en de klantenservice aan. Ik baal hier enorm van en ga een formele klacht bij KPN en via de consumentbond indienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Scharkby schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:31:
We gaan 25 januari verhuizen naar onze nieuwbouw woning. Tot mijn grote verbazing heeft KPN, nadat ik de verhuisservice heb ingesteld op 25 januari (hier heb ik ook een bevestiging van gehad), mijn internet, telefoon en tv afgesloten. Dit zonder bericht.
Ik heb anderhalve week elke dag met de klantenservice gebeld. Hierbij heb ik meerdere malen aangegeven dat ik dacht dat ik was afgesloten. Er werd mij steeds verteld dat dit niet het geval was. Eerst zou er een monteur komen. Deze kwam niet op de aangegeven tijd. Wij hebben toen weer met KPN gebeld en de monteur bleek ziek te zijn. Jammer, dat we ook hier geen bericht over kregen.
Na lang aandringen kon er voor oudjaar nog een monteur langskomen. Deze monteur is twee uur bij ons geweest. Na inspectie van de POP-locatie bleek dat onze patch en de patch-kabel waren verwijderd en deze niet konden worden terug geplaatst voor 25 januari. Dit betekent voor ons dus 5 weken geen internet. Als leraar/onderzoeker die afhankelijk is van internet in deze tijd is dit een groot probleem. Ook mijn vriendin werkt full-time thuis en is afhankelijk van internet. Het noodpakket met hotspot werkt onvoldoende om goed mee te kunnen werken in online meetings. Wij wonen nu in een nieuwbouw appartement waar de 4g verbinding niet goed is.
KPN geeft aan geen oplossing te hebben. Er is een ticket aangemaakt voor de afdeling spoed, maar de kans is groot dat ik niet voor de 25e gebeld wordt gaf de monteur en de klantenservice aan. Ik baal hier enorm van en ga een formele klacht bij KPN en via de consumentbond indienen.
Wat een onzin. Met een spoed-en herstel kan de patch opdracht de volgende werkdag nog weer gedaan worden. Zeker omdat die monteur niet bij je thuis hoeft te zijn.
Ik vermoed dat die verhuizing u dwars zit en dat op je nieuwe adres de boel al is gepatcht..
Maar dan nog moet het qua systeem kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09 16:43
Momenteel is er wat schot in de zaak bij onze VvE. Het blijkt nu opeens toch mogelijk te zijn om in de meterkast aan te leggen, maar mogelijk zijn de kabels in de straat niet lang genoeg.

Dus nog een vraagje hierover:
Barre73 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 07:46:
@TimoDimo Dat doorgronden is goed gelukt. Je hebt een groot aantal dingen al precies begrepen.

[...]
Er wordt wel wat lengte overgehouden in die rolletjes maar vast geen 8 meter extra.
Kunnen ze de glasvezel in de straat ook verlengen (lassen heet dat geloof ik) als hij te kort blijkt te zijn? Dat gebeurt in principe toch ook bij die ondergrondse distributieboxen (dit betreft AON)? Of is dat heel slecht voor de verbinding? Of heel moeilijk en duur?

En wat moet ik zeggen als ze als argument gaan opvoeren dat de kabels onder de stoeptegels te kort zijn en dat ze daarom de aansluiting in de woonkamer moeten maken? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
TimoDimo schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:54:
Momenteel is er wat schot in de zaak bij onze VvE. Het blijkt nu opeens toch mogelijk te zijn om in de meterkast aan te leggen, maar mogelijk zijn de kabels in de straat niet lang genoeg.

[...]

Kunnen ze de glasvezel in de straat ook verlengen (lassen heet dat geloof ik) als hij te kort blijkt te zijn? Dat gebeurt in principe toch ook bij die ondergrondse distributieboxen (dit betreft AON)? Of is dat heel slecht voor de verbinding? Of heel moeilijk en duur?

En wat moet ik zeggen als ze als argument gaan opvoeren dat de kabels onder de stoeptegels te kort zijn en dat ze daarom de aansluiting in de woonkamer moeten maken? :o
ja, dat kan gewoon gelast worden.
toen ze bij mij de vezel naar de verkeerde plek hebben aangelegd hebben ze uiteindelijk uiteindelijk vanuit binnen een nieuw stuk naar je juiste plek getrokken en bij de de buurman in de tuin een las gemaakt.
wat dit allemaal kost weet ik niet, dit was een fout van de aannemer zelf...
verbinding is overigens helemaal in orde ;)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
TimoDimo schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:54:

[...]

Vanuit de eisen van KPN naar de aannemer mag er geen las zitten tussen het DP (die ondergrondse box) en de aansluiting in je huis. Uitzondering mag gemaakt worden voor enkele woningen (ik ga het exacte percentage hier niet noemen maar het is heel weinig). Als die van jullie er niet te veel zijn dan mogen ze dus in de grond worden verlengd met een reparatiemofje. En nee, dat is niet heel duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09 16:43
Barre73 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:14:
[...]

Vanuit de eisen van KPN naar de aannemer mag er geen las zitten tussen het DP (die ondergrondse box) en de aansluiting in je huis. Uitzondering mag gemaakt worden voor enkele woningen (ik ga het exacte percentage hier niet noemen maar het is heel weinig). Als die van jullie er niet te veel zijn dan mogen ze dus in de grond worden verlengd met een reparatiemofje. En nee, dat is niet heel duur.
Aha, dus het mag misschien geeneens. Met als reden dat het kwetsbaar is? Of is de kwaliteit van de verbinding bij het plaatsen van zo'n mofje ook minder?

We zijn met 22 adressen waar dit zou moeten. Of dat veel is weet ik niet. Lijkt me van niet.

Andere vraag: het zou wel handig zijn (vooral voor de aannemer) als de kabel in het gebouw zelf kan overgaan op een dunnere binnenkabel. Dan passen de kabels misschien zelfs in de bestaande kabelgoot van de intercom. Maar dat valt onder dezelfde regel zeker? En het zal dus niet zomaar toegestaan zijn om "na de voordeur" over te gaan op een dunnere kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Laatst online: 00:04
Ik heb nu T-Mobile glas, maar omdat T-Mobile niet meer 100Mbit wil bieden (paar jaar geleden nog wel) heb ik geen keuze en moet ik naar KPN.

k heb echter een eigen router met poort voor een SFP-module. T-Mobile levert glas met een SFP module en een router, die router gebruik ik dus niet (Draytek). De SFP module van T-Mobile prikt direct in mijn eigen router.

Vraag: levert KPN ook een SFP module, voor het geval T-Mobile die van hun terugwil?
Ik wil geen mediaconverter.

Juist omdat KPN nu toestaat eigen apparatuur te gebruiken, zou ik een SFP module verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:42
In maart legt KPN hier glasvezel aan, ik vraag me af of onderstaande netwerk configuratie gaat werken ? Het gaat dan ook zeker om de interactieve tv functionaliteit.
De wifi op de KPN box 12 uitzetten, op de KPN box een switch ,TP link tl-sg108 aansluiten.
Vanuit de switch het volgende aansluiten;
- Asus zenwifi ct8 (in ap modus router functie blijft bij de KPN box 12) deze zorgt voor het wifi signaal samen met nog een losse node.
- Een kabel naar een tl-sg105 switch . Hierop zitten de xbox,denon reciever en dan 4k tv kastje van KPN.
- Kabel naar boven waarop weer een tl-sg105 switch zit. Hierop zitten dan de pc, playstation 4 en het 2e 4k tv kastje van KPN.

Zal boven staande config werken of moet ik andere switches gaan aanschaffen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
edebee schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 08:02:
In maart legt KPN hier glasvezel aan, ik vraag me af of onderstaande netwerk configuratie gaat werken ? Het gaat dan ook zeker om de interactieve tv functionaliteit.
De wifi op de KPN box 12 uitzetten, op de KPN box een switch ,TP link tl-sg108 aansluiten.
Vanuit de switch het volgende aansluiten;
- Asus zenwifi ct8 (in ap modus router functie blijft bij de KPN box 12) deze zorgt voor het wifi signaal samen met nog een losse node.
- Een kabel naar een tl-sg105 switch . Hierop zitten de xbox,denon reciever en dan 4k tv kastje van KPN.
- Kabel naar boven waarop weer een tl-sg105 switch zit. Hierop zitten dan de pc, playstation 4 en het 2e 4k tv kastje van KPN.

Zal boven staande config werken of moet ik andere switches gaan aanschaffen ?
Als beide nodes puur als AP ingesteld worden (geen dubbele NAT) dan moet dat gewoon werken. De switches ondersteunen IGMP-snooping en zonder wil het mogelijk haperen. Ik heb wel eens begrepen dat de 8-poorts van de eerste versie wel eens problemen gaf maar als deze nieuw zijn werkt het. Ik gebruik hier zelf alleen switches van Netgear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:42
Edje040 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 08:24:
[...]

Als beide nodes puur als AP ingesteld worden (geen dubbele NAT) dan moet dat gewoon werken. De switches ondersteunen IGMP-snooping en zonder wil het mogelijk haperen. Ik heb wel eens begrepen dat de 8-poorts van de eerste versie wel eens problemen gaf maar als deze nieuw zijn werkt het. Ik gebruik hier zelf alleen switches van Netgear.
Bedankt, de 8 poort switch is een paar maanden oud de 5 poortswitches zijn een paar jaar oud. Nu dus afwachten totdat KPN de glasvezel in de woning installeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-09 21:35
Weet iemand hoe een overstap op de wisseldag in z'n werk gaat?
Heb nu xs4all, ga overstappen naar KPN. Beide glasvezel.
Monteur (die ik niet nodig heb) komt vrijdag aanstaande. In principe werkt de KPN Box 12 gewoon op mijn FTU via het xs4all netwerk. En waarschijnlijk de huidige Fritzbox 7590 ook op KPN.
Is er een moment waarop de FTU internettoegang verliest op het xs4all netwerk, en dan overschakelt op KPN?

Of kan de toegang nog even naast elkaar lopen, en hoe kiest men dan voor het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Jazco2nd schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 00:40:
Ik heb nu T-Mobile glas, maar omdat T-Mobile niet meer 100Mbit wil bieden (paar jaar geleden nog wel) heb ik geen keuze en moet ik naar KPN.

k heb echter een eigen router met poort voor een SFP-module. T-Mobile levert glas met een SFP module en een router, die router gebruik ik dus niet (Draytek). De SFP module van T-Mobile prikt direct in mijn eigen router.

Vraag: levert KPN ook een SFP module, voor het geval T-Mobile die van hun terugwil?
Ik wil geen mediaconverter.

Juist omdat KPN nu toestaat eigen apparatuur te gebruiken, zou ik een SFP module verwachten.
Nee, KPN levert standaard nog steeds een media-converter, aansluiten middels SFP kan natuurlijk wel gewoon maar deze dien je zelf aan te schaffen op bijv. www.fs.com.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
StanTheMan schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:13:
Weet iemand hoe een overstap op de wisseldag in z'n werk gaat?
Heb nu xs4all, ga overstappen naar KPN. Beide glasvezel.
Monteur (die ik niet nodig heb) komt vrijdag aanstaande. In principe werkt de KPN Box 12 gewoon op mijn FTU via het xs4all netwerk. En waarschijnlijk de huidige Fritzbox 7590 ook op KPN.
Is er een moment waarop de FTU internettoegang verliest op het xs4all netwerk, en dan overschakelt op KPN?

Of kan de toegang nog even naast elkaar lopen, en hoe kiest men dan voor het netwerk.
Nou je sluit de router aan op de NT, niet op de FTU 😉
Op een gegeven moment zal je via XS4All geen internet meer hebben en sluit je de EB12 van KPN aan 😀
Pagina: 1 ... 31 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen