[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 20 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-10 18:34
De enige KPN box die een verborgen bridge optie kende was de Experiabox V8 die niet meer wordt geleverd. Een Fritzbox kan je natuurlijk ook kopen. Genoeg mensen hier die al een eigen Fritzbox gebruikten voordat KPN hem aanbood.

Volgens mij zijn hier ook genoeg mensen met een Unify setup. Maar dan wel achter de router. Jouw originele wens om ook de router te vervangen door een Unify exemplaar gaat hem denk ik niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 16:03
maubaan schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:54:
[...]

ik ben nu zover dat dit inderdaad niet mogelijk is, echter zal dit voor mij geen issue zijn, voor de tv trek ik een UTP van lan poort 2 van de router naar een "domme switch" en sluit ik alle tv's aan.

Voor mijn internet wil ik wel verder gaan door de box in bridge mode te zetten, maar ik weet niet welke router ik hier voor moet gebruiken, en of het dan nog mogelijk is om IPTV te kijken

KPN bied 2 mogelijke opties een Fritz!box "huren" wat eigenlijk kapot duur is (7.50 P.M.) of de standaard kpn box 12 gebruiken weet iemand of je deze routers in bridged mode kan zetten en of dan eht IPTV gedeelte nog werkt?

wat zou een ander mogelijke oplossing zijn om een unifi netwerk te maken waarin in een gasten netwerk afgesloten kan opbouwen van de rest van het netwerk en al het management genot kan hebben bij KPN (of een andere leverancier)
Ik heb een eigen router achter de EB hangen.
Vanuit de EB gaan er twee UPT's rechtstreeks naar mijn tv's.
Vanuit de EB gaat er één UTP naar mijn router.
Achter mijn router heb ik mijn eigen netwerk.

Uiteraard wel wifi op de EB uitzetten en je zit wel met NAT achter NAT, eventueel port forwarding moet je dan zowel in de EB als in je eigen router doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-10 01:14
Soundwork schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:20:
Ik ben zojuist overgezet naar KPN, maar helaas doet mijn SFP het dus niet op de DSLAM van KPN. Ik heb de NT/mediaconverter er maar weer tussen gezet.

Geeft de GBIC van de DSLAM een ander licht dan de fiber switches van Glasoperator (T-Mobile)?

Als er mensen zijn met Ubiquity Edgerouters en SFP die wel een werkende poort hebben, welke SFP gebruiken jullie?
Geen idee hoe T-Mobile het glas aanlicht, maar KPN heeft de benodigde gegevens op de website staan.
Deze kan je hier vinden: https://www.kpn.com/servi...nstellen-en-gebruiken.htm
SFP Specs: TX 1310 nm / RX 1490/1550 nm

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-10 08:17
St00mwals schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:34:
[...]

Ik heb een eigen router achter de EB hangen.
Vanuit de EB gaan er twee UPT's rechtstreeks naar mijn tv's.
Vanuit de EB gaat er één UTP naar mijn router.
Achter mijn router heb ik mijn eigen netwerk.

Uiteraard wel wifi op de EB uitzetten en je zit wel met NAT achter NAT, eventueel port forwarding moet je dan zowel in de EB als in je eigen router doen.
Thnx, ik weet niet goed wat de nadelen zijn van NAT achter NAT.
Port forwarding moet geen probleem zijn.

Dat het zo verschikkelijk ruk moet zijn om gewoon je eigen hardware te gebruiken... om moe van te worden.

Heb jij verder nog settings staan op je EB?'

Ik denk dat dit gewoon een "doorgeefluik" is.

Waar ik aan zit te denken is om zelfs mijn DHCP op de dream machine pro te doen.
Reservering te maken voor de eerste 20 ip adressen in de reeks en de EB op 1 te zetten (standaard) en daarna de DMP op 2 en de rest van het netwerk verder huizen.

Port forwarding is voor mij niet een groot probleem omdat ik hier tot nu toe niks mee doe en wanneer de tijd zover is komt dat vast wel goed.

Ik vraag mij wel af of een KPN box 12 DDNS aan kan?

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-10 21:19
maubaan schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:12:
[...]

ik ben momenteel aan het kijken welke provider ik straks in mijn huis wil. nu wil ik graag een compleet unifi netwerk aanleggen en zo veel mogelijk standaard hardware er tussen uit halen.

Ik zou graag een Dream Machine Pro halen van ubiquity maar vraag mij af of dit in te stellen is.
Hoe heb jij jou setup gemaakt?

Ik weet wel dat je Wan SFP poort de bovenste is op de dream machine pro
Zelf gebruik geen Unifi serie van Ubiquiti, maar de EdgeMax (Edgerouter 4).
Inmiddels ben ik erachter dat de SFP nog prima werkt door deze in een TP Link Mediaconverter MC220L te stoppen die ik nog had liggen. Het moet dus iets zijn in de ER4. Zal wel contact leggen met UBNT hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Soundwork schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:26:
Zelf gebruik geen Unifi serie van Ubiquiti, maar de EdgeMax (Edgerouter 4).
Inmiddels ben ik erachter dat de SFP nog prima werkt door deze in een TP Link Mediaconverter MC220L te stoppen die ik nog had liggen. Het moet dus iets zijn in de ER4. Zal wel contact leggen met UBNT hiervoor.
Het is wel noodzakelijk om de snelheid duplex=full en speed=1000 onder interfaces / ethernet / eth3 (bij ER4 zit hier de SFP). Auto werkt in ieder geval niet, tenminste bij een Gb link (100Mb zal er wel niet veel meer zijn).
De MCL220 werkt inderdaad wel met de standaard instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Flitzer schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 17:53:
[...]

Het is wel noodzakelijk om de snelheid duplex=full en speed=1000 onder interfaces / ethernet / eth3 (bij ER4 zit hier de SFP). Auto werkt in ieder geval niet, tenminste bij een Gb link (100Mb zal er wel niet veel meer zijn).
De MCL220 werkt inderdaad wel met de standaard instellingen.
Ik had het al geprobeerd om in de config tree de ETH3 aan te passen (dat is gelukt: 1000 Mbps FULL) maar de ETH3 lamp bleef uit nadat ik de fiber in de SFP prikte....
Of moet de router gereboot worden om 1000 Mbps FULL "live" te zetten?

edit: de "auto" setting voor speed en duplex werkten wel op de fiber ports van Glasoperator (T-Mobile Thuis)
edit2: reboot router was de oplossing. De poort doet het nu :) _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door Soundwork op 19-08-2020 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St00mwals
  • Laatst online: 02-10 16:03
maubaan schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:25:
[...]

Thnx, ik weet niet goed wat de nadelen zijn van NAT achter NAT.
Port forwarding moet geen probleem zijn.
Administratief iets meer werk, verder volgens mij niet
Dat het zo verschikkelijk ruk moet zijn om gewoon je eigen hardware te gebruiken... om moe van te worden.
Ik heb nog een EB v8.... (op Telfort)
Heb jij verder nog settings staan op je EB?'

Ik denk dat dit gewoon een "doorgeefluik" is.
Jep, dat dus. Enige setting is een DHCP reservation voor mijn eigen router.
Waar ik aan zit te denken is om zelfs mijn DHCP op de dream machine pro te doen.
Reservering te maken voor de eerste 20 ip adressen in de reeks en de EB op 1 te zetten (standaard) en daarna de DMP op 2 en de rest van het netwerk verder huizen.

Port forwarding is voor mij niet een groot probleem omdat ik hier tot nu toe niks mee doe en wanneer de tijd zover is komt dat vast wel goed.

Ik vraag mij wel af of een KPN box 12 DDNS aan kan?

• Internetbob
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-10-2022
Beste lezers,

Van KPN de melding gekregen dat na lang wachten Utrecht snel aan de beurt is voor de aanleg van glasvezel. Mooi !
Na jarenlang problemen met Ziggo, het moment om nu over te stappen.

Internet via Ziggo was de laatste jaren instabiel en Ziggo kreeg dit maar niet opgelost. Uiteindelijk de mededeling gekregen dat ik er maar mee moest leren leven. De uitleg klonk bizar: in mijn wijk in Utrecht zitten er heel veel aansluitingen en Ziggo klanten, een fors deel van deze klanten zou “verkeerde data en rotzooi ” naar de wijkcentrale sturen waardoor het Ziggo wijkcentrale problemen kreeg. Resultaat was dagen geen internet. Monteurs die voor niets kwamen en snel weer vertrokken waren want probleem zat in de centrale. Incidenteel was het met een reset op te lossen, maar structureel geen oplossing mogelijk, aldus Ziggo.

Wanneer mijn hele wijk nu overstapt op glasvezel via KPN, kan ik dan door drukte en heel veel aansluitingen ook problemen verwachten ? Of speelt dit veel minder bij glasvezel ? Of is dit gelul van Ziggo ?

Ik lees in deze topic meerdere signalen over een niet optimale TV bij KPN. Kan niet anders zeggen dat de kwaliteit van digitale TV via Ziggo uitstekend is. Plus ik heb gratis het volledig sportpakket van Ziggo. Wil dus TV wel Ziggo blijven laten lopen. Alles kabels van Ziggo zijn ook recent volledig weggewerkt onder de vloer. En in de muur.
Ik neem aan dat ik mijn alles in 1 abonnement bij Ziggo (internet, vast bellen en TV) eenvoudig kan omzetten naar alleen TV. Ik heb geen contract-beperkingen want al jarenlang “ klant”, dus geen acties en kortingen die dwars zitten.

Iemand ervaring met wijzigen alles in 1 naar alleen TV ?? Kan je bestaand abonnement wijzigen of moet je eerst opzeggen en nieuw alleen TV abonnement afsluiten ?

Een maandje overlap is wel handig lees ik hier, dat doen we dus maar.

Dank voor jullie adviezen !

Bob

• Soundwork
Internetbob schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 18:43:
Beste lezers,

Van KPN de melding gekregen dat na lang wachten Utrecht snel aan de beurt is voor de aanleg van glasvezel. Mooi !
Na jarenlang problemen met Ziggo, het moment om nu over te stappen.

Internet via Ziggo was de laatste jaren instabiel en Ziggo kreeg dit maar niet opgelost. Uiteindelijk de mededeling gekregen dat ik er maar mee moest leren leven. De uitleg klonk bizar: in mijn wijk in Utrecht zitten er heel veel aansluitingen en Ziggo klanten, een fors deel van deze klanten zou “verkeerde data en rotzooi ” naar de wijkcentrale sturen waardoor het Ziggo wijkcentrale problemen kreeg. Resultaat was dagen geen internet. Monteurs die voor niets kwamen en snel weer vertrokken waren want probleem zat in de centrale. Incidenteel was het met een reset op te lossen, maar structureel geen oplossing mogelijk, aldus Ziggo.

Wanneer mijn hele wijk nu overstapt op glasvezel via KPN, kan ik dan door drukte en heel veel aansluitingen ook problemen verwachten ? Of speelt dit veel minder bij glasvezel ? Of is dit gelul van Ziggo ?

Ik lees in deze topic meerdere signalen over een niet optimale TV bij KPN. Kan niet anders zeggen dat de kwaliteit van digitale TV via Ziggo uitstekend is. Plus ik heb gratis het volledig sportpakket van Ziggo. Wil dus TV wel Ziggo blijven laten lopen. Alles kabels van Ziggo zijn ook recent volledig weggewerkt onder de vloer. En in de muur.
Ik neem aan dat ik mijn alles in 1 abonnement bij Ziggo (internet, vast bellen en TV) eenvoudig kan omzetten naar alleen TV. Ik heb geen contract-beperkingen want al jarenlang “ klant”, dus geen acties en kortingen die dwars zitten.

Iemand ervaring met wijzigen alles in 1 naar alleen TV ?? Kan je bestaand abonnement wijzigen of moet je eerst opzeggen en nieuw alleen TV abonnement afsluiten ?

Een maandje overlap is wel handig lees ik hier, dat doen we dus maar.

Dank voor jullie adviezen !

Bob
Ik weet niet meer hoe het tegenwoordig gaat maar ik kon aantal jaren terug wel bij Ziggo de TV dienst in mijn abonnement laten en de rest opzeggen. Omdat ik voor internet naar glasvezel ging.

Je vraag over de snelheid in de wijk: ja dat kan inzakken als iedereen download. KPN gebruikt tegenwoordig bij nieuwe glasvezelnetwerk de GPON techniek, waarbij je de snelheid deelt met meerdere huishoudens.
Op termijn gaan ze als "voeding" 10 Gbit gebruiken, waarbij de gemiddelde klant nog enige snelheid zal blijven ontvangen. Bij een AON (point-to-point) verbinding moet je je ook niet te snel rijk rekenen, want ook hier kan snelheid inzakken als jan en alleman zit te downloaden. Je blijft afhankelijk van de aanvoer. Alleen GPON heeft een grotere trechter dan AON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:58
Sinds ik wakker word geen glaslampje, een monteur kan pas maandag ingepland worden. Vrij waardeloos :{ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-10 16:11
Sinds deze week last van disconnects bij Warzone & een spel dat ik op mijn mobiel speel.

Na wat gelezen te hebben hier en daar schijnt het probleem bij KPN te liggen omdat andere providers het probleem niet te hebben.

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
MarcoC schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 09:18:
Sinds ik wakker word geen glaslampje, een monteur kan pas maandag ingepland worden. Vrij waardeloos :{ .
als eens gekeken of je toevallig nog een voeding thuis hebt liggen?
heb je alles al eens opnieuw opgestart?
voeding van de buren lenen?

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
louzy82 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:14:
Sinds deze week last van disconnects bij Warzone & een spel dat ik op mijn mobiel speel.

Na wat gelezen te hebben hier en daar schijnt het probleem bij KPN te liggen omdat andere providers het probleem niet te hebben.
warzone is op het moment wel een van de spellen met mega veel issues...

zet op je pc een ping op naar 8.8.8.8 tijdens het gamen, wordt je er uit getrapt kijk of je ping dood valt.
als je dit een beetje opslaat heb je iets om mee te slaan bij KPN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
maubaan schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:15:
[...]

als eens gekeken of je toevallig nog een voeding thuis hebt liggen?
heb je alles al eens opnieuw opgestart?
voeding van de buren lenen?
Niet nodig, de hele straat zit blijkbaar zonder glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackaubrey
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-10 16:29
MarcoC schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:24:
[...]

lekker op twitter klagen, dan wil het nog wel eens sneller verholpen worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diefightdie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-10 16:30
MarcoC schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:24:
[...]

Wat loont is om rond te vragen of er ZZP-ers tussen zitten die een zakelijk abbo afnemen.
Als zij namelijk bellen en direct aangeven zakelijk abbo te hebben en nu verlies te draaien door niet te kunnen werken, kan KPN (of moeten zelfs?) er binnen 1 dag staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
diefightdie schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:34:
[...]

Wat loont is om rond te vragen of er ZZP-ers tussen zitten die een zakelijk abbo afnemen.
Als zij namelijk bellen en direct aangeven zakelijk abbo te hebben en nu verlies te draaien door niet te kunnen werken, kan KPN (of moeten zelfs?) er binnen 1 dag staan.
Ze hebben al opgeschaald en zijn er mee bezig :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:51
diefightdie schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:34:
[...]

Ze gaan echt niet harder rennen voor een klein zakelijke klant met grootheidswaanzin, verlies kun je toch niet op ze verhalen en SLA beloftes worden er ook niet gedaan. Ze sturen met spoed misschien een noodpakket op maar veel maar dan dat is het ook niet. Prijs is immers zelfde als bij een consumenten abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Druid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-09 09:06
Heb een situatie met een Experia Box en een bedrade Arcadyan Wifi versterker. Binnenshuis is de wifi prima maar de ontvangst in de tuin is een drama. Het nieuwbouwhuis is dusdanig geisoleert dat zelfs het plaatsen van een bedrade wifi extender tegen de muur van de tuin onvoldoende ontvangst in de tuin brengt. Idee is nu een buitenantenne te plaatsen. Is er een buitenantenne die compatibel is met het KPN Mesh systeem te koop?

[ Voor 3% gewijzigd door The Druid op 21-08-2020 12:40 ]

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02-10 12:36
Is het al iemand gelukt op een KPN Box 12 de 2,4GHZ een andere SSID te geven met als doel dat alleen de mobiele telefoon hiermee verbindt en de laptop en Ipad gewoon via de SSID waar 5GHZ achterzit connect.

Of is er een andere makkelijke methode, om je laptop en Ipad te forceren om 5GHZ te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-10 14:02
PSP123 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 23:40:
Is het al iemand gelukt op een KPN Box 12 de 2,4GHZ een andere SSID te geven met als doel dat alleen de mobiele telefoon hiermee verbindt en de laptop en Ipad gewoon via de SSID waar 5GHZ achterzit connect.

Of is er een andere makkelijke methode, om je laptop en Ipad te forceren om 5GHZ te gebruiken?
SSID scheiden is in ieder geval niet mogelijk. Je zou het kanaal van 2,4GHz op 12 of 13 kunnen zetten, aangezien Apple dat niet ondersteund.
Persoonlijk zou ik gewoon een AP er achter hangen die wel fatsoenlijke management mogelijkheden heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fakeflamingo
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 30-09 22:19
Ik ben momenteel bezig met het instellen van een nieuw netwerk(KPN Glas) waar ik tegen een raar probleem loop. De namen van wireless clients worden allemaal "sagecom.ip" in unifi.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qnX0nQacSL-xGvuPQp-psteCYxQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/luuI5n8Tj349dTU28kMlTjCD.png?f=user_large

Het netwerk:
Experiabox v12 > UniFi Switch Lite 16 POE > 2 x UniFi AP-nanoHD
Er is dus geen USG of dream machine. De Unifi controller staat nog op een andere locatie waar ik dit probleem niet heb en waar ik eigenlijk dezelfde setup heb.

Iemand een idee hoe dit komt? Komt dit omdat de controller extern staat?

Toevoeging: In de experiabox zie ik de hostnames wel

[ Voor 3% gewijzigd door fakeflamingo op 22-08-2020 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-10 19:07

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Wat zijn de ervaringen van tweakers die de afgelopen periode overgestapt zijn van Ziggo naar KPN glasvezel?

Wij zitten nu bij Ziggo en Vodafone met onze abonnementen. Zowel ons Ziggo Max compleet als mobiel red abonnement is verlopen. Ik twijfel om te verlengen maar overweeg KPN als alternatief, de redenen zijn prijs (kan goedkoper) en glasvezel ivm de upload.

Zaken waar ik over twijfel zijn:

- de matige helpdesk van KPN (lees vaak reacties daarover, ook mijn ervaringen vanuit het verleden)

- niet in bridge modus kunnen zetten van experia box (is superwifi een goed werkende oplossing?)

- geen ziggo sport

- kwaliteit tv?

Ik kijk wel uit naar de upload als ik het doe. Heb nu al 20 jaar ziggo / upc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:37

MeNTaL_TO

The future is not set

Bigg Balls schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 12:57:
Wat zijn de ervaringen van tweakers die de afgelopen periode overgestapt zijn van Ziggo naar KPN glasvezel?

Wij zitten nu bij Ziggo en Vodafone met onze abonnementen. Zowel ons Ziggo Max compleet als mobiel red abonnement is verlopen. Ik twijfel om te verlengen maar overweeg KPN als alternatief, de redenen zijn prijs (kan goedkoper) en glasvezel ivm de upload.

Zaken waar ik over twijfel zijn:

- de matige helpdesk van KPN (lees vaak reacties daarover, ook mijn ervaringen vanuit het verleden)

- niet in bridge modus kunnen zetten van experia box (is superwifi een goed werkende oplossing?)

- geen ziggo sport

- kwaliteit tv?

Ik kijk wel uit naar de upload als ik het doe. Heb nu al 20 jaar ziggo / upc
Ik ben pas van Ziggo naar KPN gegaan (of eigenlijk heb ik ze nu nog beide)
Ziggo helpdesk is zeker niet beter dan die van KPN, al heeft KPN wel bijzonderheden (migreer een telefoonnummer van je pakket en ze zeggen heel je pakket op ipv alleen telefonie eraf zoals bij Ziggo)

-Bridgemode niet nodig, eigen router keuze

-Ziggo sport wel degelijk af te nemen (alleen geen gratis select)

-Kwaliteit tv is veel beter, zeker op de glasvezelkanalen, maar ook de normale kanalen zijn beter.

Wel is de Next decoder beter dan de 5202 decoder van KPN.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
Hier schrik ik toch wel van. Als de beeldkwaliteit van Ziggo slechter is op een Mediabox Next dan op een KPN 4K ontvanger, wordt het hoogtijd dat Ziggo de beeldkwaliteit van zijn zenders opschroeft. Je betaalt bij Ziggo de hoofdprijs, dus mag je er wel wat voor verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-10 19:07

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

MeNTaL_TO schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 13:08:
[...]

Ik ben pas van Ziggo naar KPN gegaan (of eigenlijk heb ik ze nu nog beide)
Ziggo helpdesk is zeker niet beter dan die van KPN, al heeft KPN wel bijzonderheden (migreer een telefoonnummer van je pakket en ze zeggen heel je pakket op ipv alleen telefonie eraf zoals bij Ziggo)

-Bridgemode niet nodig, eigen router keuze

-Ziggo sport wel degelijk af te nemen (alleen geen gratis select)

-Kwaliteit tv is veel beter, zeker op de glasvezelkanalen, maar ook de normale kanalen zijn beter.

Wel is de Next decoder beter dan de 5202 decoder van KPN.
Het meisje aan de telefoon zei dat je geen eigen router er achter kon doen... wel als ik de fritz box huurde (kon hem niet kopen en zelf installeren volgens haar).

Heb nu inderdaad de Next box. Deze bevalt prima, veel fijner dan de horizon box.

Ik merk dat we gewoon weinig tv kijken en met name internet gebruiken en streaming diensten. Zelf kijk ik af en toe sport (voetbal) en dat is het dan.

Wat je beschrijft met migreren van telefoonnummers komt mij bekend voer. Mijn ouders krijgen af en toe nog een oud nummer van hun zaak van destijds weer ergens... heel vreemd allemaal daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekanoot
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-01-2022
Onlangs noodgedwongen was ik aangewezen om te kijken naar ziggo tv. vraag mij toch af hoe sommigen toch steeds blijven beweren dat ziggo tv beter is dan iptv van kpn.

Wat de service betreft is deze bij kpn over het algemeen best wel goed, natuurlijk gaat het wel eens mis en laat dat dan juist het gene zijn waar men alleen maar over praat/schrijft.

KPN is niet beter dan ZIGGO is niet beter dan KPN. Ik ben tevreden met KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:07

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Bigg Balls schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 15:13:
[...]

Het meisje aan de telefoon zei dat je geen eigen router er achter kon doen... wel als ik de fritz box huurde (kon hem niet kopen en zelf installeren volgens haar).

Heb nu inderdaad de Next box. Deze bevalt prima, veel fijner dan de horizon box.

Ik merk dat we gewoon weinig tv kijken en met name internet gebruiken en streaming diensten. Zelf kijk ik af en toe sport (voetbal) en dat is het dan.

Wat je beschrijft met migreren van telefoonnummers komt mij bekend voer. Mijn ouders krijgen af en toe nog een oud nummer van hun zaak van destijds weer ergens... heel vreemd allemaal daar.
Router achter router (Experiabox) is vaak niet ideaal. Maar je kunt die Experiabox compleet weglaten en zelf een modem aanschaffen, zie nieuws: KPN biedt vrije modemkeuze en de pagina bij KPN.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kennyx
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 20:37
Hallo Allen,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen. Ik ben verhuist en van Ziggo overgestapt naar KPN en heb een probleem met mijn IPTV. Ik heb meerdere blogs gevolgd en kom aardig ver alleen loop ik tegen het probleem aan dat de tv zenders het 3 seconden doen, dan vastlopen het weer even doen en daarna krijg ik een melding dat de zenders niet geladen kunnen worden. Mijn opzet is als volgt:

Internet: NTU -> igb0 (WAN vlan6) -> PfSense met meerdere NICs -> igb1 (LAN) -> Switch (HP managed switch) -> AP's etc (Werkt goed!)
IPTV: NTU -> igb0 (WAN_IPTV vlan 4) -> PfSense met meerdere NICs -> igb2 (IPTV_Woonkamer) -> direct naar STB (niet via switch)

Ips worden uitgedeeld aan de WANs (WAN:86.x.x.x and WAN_IPTV: 10.x.x.x) en de DHCP server op de IPTV Woonkamer geeft een IP aan de STB (192.168.110.100)

Wat ik graag wil bereiken is dat er geen multicast naar de switch gaat, maar alleen rechtstreeks van de router naar de stb. Huidige configuratie is als volgt:

Bij deze screenshots voor meer informatie
VLANs: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fiABvdzv6n1Ne2yJOPYlaQSM-R4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4LlUD6wEmQrpxKI5ltRw0AKK.png?f=fotoalbum_large
Interfaces assignments: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dBN7bX70mgtAsFbV7X9Po5OrF3s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oQGlkw13aY2S8G1IqFZIoR4D.png?f=fotoalbum_large
IGMP Proxy: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8eFz9PDVKM_JBTP2mUDvq-EYY-o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fmo3Xvu6c4KsULmXWed8s2ys.png?f=fotoalbum_large
FW Rules WAN_IPTV: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zq-e5pVWAk7RwusngoLw4KwD6BU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3yFOLbB58QAbnG7BOWnMSJrr.png?f=fotoalbum_large
FW Rules IPTV_Woonkamer: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfdZT_AdxAduiQF6EbjIlD2Kwy4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ipJdLFv0k2fpgqgqc8VsYI2Y.png?f=fotoalbum_large
Outbound NAT (Automatic): Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFzzEh0D0cVsqgZY_YJmZY8d0Pg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rfj8K5oiQWfsbrBwIh1GFyRV.png?f=fotoalbum_large

DHCP Configuration: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PCKSF9HHC6nrJli57PBUBqWheaM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hepIQOclPunZw9C2X88n38Ge.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j3pB9XuWURmKMj4nj1bao7ZeM80=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PLKXoOll5h7z2LYCPBzqiOAk.png?f=fotoalbum_large

Ik ben nu al een aantal dagen bezig en kom er niet meer uit. Hopelijk zien jullie waar ik misga. Alvast bedankt! Mocht meer informatie nodig zijn, dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
kennyx schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:18:
Wat ik graag wil bereiken is dat er geen multicast naar de switch gaat, maar alleen rechtstreeks van de router naar de stb.
Wat bedoel je hier precies mee? Ook achter pfSense blijft het Multicast... Drie seconden klinkt als een IGMP probleem. Heb je IGMP snooping wel geconfigureerd in je switch?

[ Voor 5% gewijzigd door Tom Paris op 24-08-2020 12:52 ]

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-10 18:34
Volgens mij probeert @kennyx het multicast verkeer te sturen/beperken door firewall rules in plaats van het door IGMP snooping te laten doen. Ik heb daar nog geen succesverhalen van gezien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kennyx
Tom Paris schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 12:51:
[...]

Wat bedoel je hier precies mee? Ook achter pfSense blijft het Multicast... Drie seconden klinkt als een IGMP probleem. Heb je IGMP snooping wel geconfigureerd in je switch?
Ik hoop hiermee dat het IGMP alleen naar de aparte NIC zou gaan met hierop de STB aangesloten, maar dat is het minst belangrijke. Belangrijkste is dat die niet meer blijft hangen.

IGMP Snooping staat aan op de switch
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FYz_EwGR8zhzK6wdJ-HIXePmsP4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gpnrrHXJSqbh6CTG0nXXknMr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kennyx
Muis666 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:09:
Volgens mij probeert @kennyx het multicast verkeer te sturen/beperken door firewall rules in plaats van het door IGMP snooping te laten doen. Ik heb daar nog geen succesverhalen van gezien...
Zie mijn reactie hierboven, belangrijkste is dat we tv kunnen kijken, zonder het netwerk te "flooden". IGMP snooping staat en zou dit moeten voorkomen, maar vroeg me af of dit nodig is op d ewitch omdat IPTV eigenlijk gelijk via een aparte NIC naar de STB mag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
@kennyx Vervang in de laatste rule bij WAN_IPTV eens 'WAN_IPTV address' met Any.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kennyx
Tom Paris schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:11:
@kennyx Vervang in de laatste rule bij WAN_IPTV eens 'WAN_IPTV address' met Any.
Helaas, zelfde resultaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:04
Ligt terugkijken eruit? Ik kan de iTV app niet meer in. En ook de gids op mijn televisie ligt eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Dennisweb schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 22:09:
Ligt terugkijken eruit? Ik kan de iTV app niet meer in. En ook de gids op mijn televisie ligt eruit.
Hier ook, alleen nog de basiszenders op de STB werken. Ook alle interactieve diensten en de app liggen eruit. Is al de tweede keer in een paar weken, ze lijken stabiliteitsproblemen te hebben op het nieuwe platform.

/Edit: Storing is opgelost, het werkt hier weer.

[ Voor 5% gewijzigd door ik222 op 24-08-2020 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
kennyx schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 19:01:
[...]

Helaas, zelfde resultaat..
Dit zijn mijn instellingen, werken perfect.

Dhcp opties op iptv wan (vlan 4)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ySWqgHC1sfZ1RrIi4F-CLpEqO0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1tAdrup9OudlKS3pDs5ZOBau.jpg?f=fotoalbum_large

Ip groups
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jNGpBSdHbz2bd5W-rX5sXLE53P0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MmYfvx79sPeTOMdrUcrwMnw2.jpg?f=fotoalbum_large

Igmp instellingen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5U-0TXbM4KYGI3dhwIqC4RCA4Ko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BVNUOsuMtZb9hzhWR2ZXvCD9.jpg?f=fotoalbum_large

Firewall instellingen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CuUvr-aZNoEu_kCUwFkciGOplwg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/utfL70EHRZVXELOWLinQqvnV.jpg?f=fotoalbum_large

172.16.56.0/24 is dus het vlan met mn stb’s erin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
ik222 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 22:18:
[...]

Hier ook, alleen nog de basiszenders op de STB werken. Ook alle interactieve diensten en de app liggen eruit. Is al de tweede keer in een paar weken, ze lijken stabiliteitsproblemen te hebben op het nieuwe platform.

/Edit: Storing is opgelost, het werkt hier weer.
Jup hier (Gooi) ook, krijg foutcode AVS-500-5005, zal s kijken of alles nu weer werkt

Xcuus, verkeerde topic, hier op XS4all dsl waarbij dus ook de interactieve tv liep te bokken

[ Voor 90% gewijzigd door PalingDrone op 24-08-2020 22:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kennyx
g1n0 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 22:51:
[...]

Dit zijn mijn instellingen, werken perfect.

Dhcp opties op iptv wan (vlan 4)
[Afbeelding]

Ip groups
[Afbeelding]

Igmp instellingen
[Afbeelding]

Firewall instellingen
[Afbeelding]

172.16.56.0/24 is dus het vlan met mn stb’s erin
Yes!! Ik heb je settings overgenomen en nu werkt het. Ik weet niet waar het in zat, maargoed. Super bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
kennyx schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:34:
[...]

Yes!! Ik heb je settings overgenomen en nu werkt het. Ik weet niet waar het in zat, maargoed. Super bedankt!
Zo te zien was het probleem dat je oorspronkelijk 244.0.0.0/8 geconfigureerd had in je firewall regels. Dat moet dus 224.0.0.0/4 zijn zoals je daar nu waarschijnlijk ook hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Ik heb al sinds vrijdag geen glasvezel en KPN kan mij niet vertellen wat er aan de hand is, laat staan wanneer het opgelost wordt. De klantenservice weet gewoon niks. Is er iemand die hier ervaring mee heeft wat ik kan verwachten, of is er wellicht iemand die mij meer informatie kan verschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
MarcoC schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 18:56:
Ik heb al sinds vrijdag geen glasvezel en KPN kan mij niet vertellen wat er aan de hand is, laat staan wanneer het opgelost wordt. De klantenservice weet gewoon niks. Is er iemand die hier ervaring mee heeft wat ik kan verwachten, of is er wellicht iemand die mij meer informatie kan verschaffen?
Branden alle lampjes op de Experiabox en het glasvezelkastje (de NT)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Soundwork schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:04:
[...]

Branden alle lampjes op de Experiabox en het glasvezelkastje (de NT)?
Het glaslampje brandt niet. De hele wijk zit zonder glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
MarcoC schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:35:
[...]

Had hier ook al een topic over gezien op het KPN forum, zou in behandeling zijn maar oplostijd onbekend :|

Edit: was dit topic hier op Tweakers. Sterker nog, al eerder door jou gepost ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Soundwork op 25-08-2020 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
MarcoC schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:35:
[...]

Lekker dan dat een storing van de hele wijk zo lang duurt :X Ik zou toch zeggen dat men een collectieve storing binnen een aantal uren moet oplossen en dat dit niet dagen duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
ik222 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:46:
[...]

Lekker dan dat een storing van de hele wijk zo lang duurt :X Ik zou toch zeggen dat men een collectieve storing binnen een aantal uren moet oplossen en dat dit niet dagen duurt.
Dat lijkt mij ook, maar de communicatie tussen NetwerkNL en KPN is ronduit belabberd (althans voor de klant KPN dan). Je hoort inderdaad niets.

@MarcoC heb je al KPN forum geprobeerd?
https://forum.kpn.com/internet-9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-10 08:27
Soundwork schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:51:
[...]

Dat lijkt mij ook, maar de communicatie tussen NetwerkNL en KPN is ronduit belabberd (althans voor de klant KPN dan). Je hoort inderdaad niets.

@MarcoC heb je al KPN forum geprobeerd?
https://forum.kpn.com/internet-9
KPN netwerk NL communiceert ook niet met providers maar met de operators want dat zijn hun klanten.
KPN WBA dus in dit geval. Die behoren hun aangesloten providers direct te informeren.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Barre73 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:59:
[...]

KPN netwerk NL communiceert ook niet met providers maar met de operators want dat zijn hun klanten.
KPN WBA dus in dit geval. Die behoren hun aangesloten providers direct te informeren.
Dat is waar ook ja....
Nog meer hops dus in de schakel.... maar wordt er droevig van dat binnen KPN Wholesale, KPN Netwerk NL en KPN zelf zo slechte lijntjes zijn qua communicatie, het zit allemaal onder de hoge hoed van KPN vlag. Je zou verwachten dat het beter wordt, maar niets is minder waar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Soundwork schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 21:44:
[...]

Dat is waar ook ja....
Nog meer hops dus in de schakel.... maar wordt er droevig van dat binnen KPN Wholesale, KPN Netwerk NL en KPN zelf zo slechte lijntjes zijn qua communicatie, het zit allemaal onder de hoge hoed van KPN vlag. Je zou verwachten dat het beter wordt, maar niets is minder waar....
Ik snap dat je dat verwacht maar er is nog altijd een Chinese muur. De mensen van KPN Netwerk NL werken in delen van de gebouwen waar anderen met hun pas niet in kunnen en net zo voor Wholesale. Dus communicatie tussen deze drie bedrijfsonderdelen is ook zo opgezet.
En als ik nu op de storingspagina van het SQC (netwerkcenter zeg maar) zou kijken vermoed ik dat ik het daar gewoon op staat. Ik denk oprecht dat KPN als provider hier de fout in gaat met het niet ophalen of verwerken van deze storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Barre73 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 22:14:
[...]
En als ik nu op de storingspagina van het SQC (netwerkcenter zeg maar) zou kijken vermoed ik dat ik het daar gewoon op staat. Ik denk oprecht dat KPN als provider hier de fout in gaat met het niet ophalen of verwerken van deze storing.
En wat betekent dat precies, "niet verwerken"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
MarcoC schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 23:41:
[...]
En wat betekent dat precies, "niet verwerken"?
Niet op de storingspagina plaatsen en de klantenservice is niet op de hoogte.
Dat soort verwerken bedoel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Barre73 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 08:32:
[...]

Niet op de storingspagina plaatsen en de klantenservice is niet op de hoogte.
Dat soort verwerken bedoel ik.
KPN NetwerkNL zojuist gebeld en die zeggen dat er geen storingsmelding is. Ik begrijp er helemaal niks meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
MarcoC schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 08:44:
[...]

KPN NetwerkNL zojuist gebeld en die zeggen dat er geen storingsmelding is. Ik begrijp er helemaal niks meer van.
Als de hele wijk plat ligt, dan is dus een compleet area PoP buiten dienst (of een deel daarvan).. Weer zeer vreemd dat Netwerk NL niet op de hoogte is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Soundwork schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 08:50:
[...]

Als de hele wijk plat ligt, dan is dus een compleet area PoP buiten dienst (of een deel daarvan).. Weer zeer vreemd dat Netwerk NL niet op de hoogte is.....
Niet vreemd. Als het in het actieve deel zit (aanvoer signaal of dslams), dan weet KPN Netwerk dat niet. Scheiding van passief en actief...

@MarcoC je mag je adres wel in een DM sturen, dan kijk ik even mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Barre73 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:18:
[...]

Niet vreemd. Als het in het actieve deel zit (aanvoer signaal of dslams), dan weet KPN Netwerk dat niet. Scheiding van passief en actief...
Maar KPN als ISP zou dit toch wel moeten weten, ik neem ook aan dat ze monitoren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-09 21:04
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XUzgOdd.png

Hier is net glasvezel geïnstalleerd (binnengebracht in woning, nog geen abonnement). Is dit een nieuw type (GPON) modem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjtm
Nee dit is geen GPON. Bij GPON krijg je een patchcover + Nokia ONT kastje.

Het is een vervangende NT (van Genexis) voor de langwerpige ZTE variant Hij komt ook in't zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
gjtm schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 15:09:
Nee dit is geen GPON. Bij GPON krijg je een patchcover + Nokia ONT kastje.

Het is een vervangende NT (van Genexis) voor de langwerpige ZTE variant Hij komt ook in't zwart.
En is het normaal dat je 'm krijgt zonder dat je een abonnement hebt? Ik dacht dat ze die modems pas plaatsten als je een abonnement afnam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjtm
DiedB schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 15:11:
[...]

En is het normaal dat je 'm krijgt zonder dat je een abonnement hebt? Ik dacht dat ze die modems pas plaatsten als je een abonnement afnam.
Als er nergens een bestelling of preorder oid is gedaan dan is het wel bijzonder te noemen. Van wat ik had begrepen wordt het alleen in zulke situaties gedaan.

Kan natuurlijk ook zo zijn dat er nieuw beleid is of een test gebied waarin ze overal wel direct een NT hangen zodat naderhand bij levering de installatiemonteur niet meer verplicht is. Maar das giswerk vanuit mijn kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 29-09 21:39
DiedB schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 15:11:
[...]

Het is geen modem, maar een NTU. Hier sluit je je modem nog op aan, en die krijg je bij je abo.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
Hmmbob schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:14:
[...]

Het is geen modem, maar een NT. Hier sluit je je modem nog op aan, en die krijg je bij je abo.
Ik weet toch redelijk zeker dat daar een modem hangt en dat de modemfunctie van de Experiabox ongebruikt blijft in glasvezelmodus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
DiedB schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:23:
[...]

Ik weet toch redelijk zeker dat daar een modem hangt en dat de modemfunctie van de Experiabox ongebruikt blijft in glasvezelmodus ;)
Het is een NT / mediaconverter, de Experiabox die je pas bij een abonnement krijgt is bij glasvezel in feite een NAT router met WiFi en telefoon functie.

Een echt modem zoals voor DSL heb je niet nodig bij point to point glasvezel. Bij nieuwe GPON gebieden krijg je wel een ONT in plaats van een NT, zo'n ONT zou je met wat fantasie wel een 'modem' kunnen noemen.

[ Voor 13% gewijzigd door ik222 op 26-08-2020 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Bijzonder dat ze een NT hebben geplaatst. Normaal gesproken levert NetwerkNL alleen de grondplaat met cover op (de FTU)
DiedB schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:23:
[...]

Nee, dit is een NT/Mediaconverter. Hij heeft 3 lampjes zoals de NT dat behoort te hebben (Power, Glas, Ethernet). Alleen op de nieuwe Genexis NTU's staan i.p.v. woorden de icoontjes afgedrukt.
Hij is zelfs gepatched vanuit het Area PoP (wijkcentrale). Weet je zeker dat er geen dienst is aangevraagd? ;)

[ Voor 73% gewijzigd door Soundwork op 26-08-2020 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
Soundwork schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:11:
Weet je zeker dat er geen dienst is aangevraagd? ;)
Er is een bestaand KPN abonnement op koper, vermoedelijk wordt dan tegenwoordig automatisch de overgang van koper naar glas ingezet? Kan dit weekend even kijken of het abonnement ook via glas werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
DiedB schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:18:
[...]

Er is een bestaand KPN abonnement op koper, vermoedelijk wordt dan tegenwoordig automatisch de overgang van koper naar glas ingezet? Kan dit weekend even kijken of het abonnement ook via glas werkt.
Dat zal dan nog wel niet werken denk ik.
Welke Experiabox heb je nu op xDSL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
Soundwork schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:20:
[...]

Dat zal dan nog wel niet werken denk ik.
Welke Experiabox heb je nu op xDSL?
V10 (met bonding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Ok, vraag me trouwens af of KPN nu nog een monteur eist om de aansluiting te migreren nu de NT al is geplaatst. Proberen om de Experiabox om te prikken naar de WAN poort is het wel waard ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Soundwork schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:25:
[...]

Ok, vraag me trouwens af of KPN nu nog een monteur eist om de aansluiting te migreren nu de NT al is geplaatst. Proberen om de Experiabox om te prikken naar de WAN poort is het wel waard ;)
En aangezien de patch in de PoP ook gezet lijkt te zijn denk ik ook dat dit kan gaan werken

Overigens is plaatsing van een NT door NetwerkNL heel normaal hoor. Provider schiet al voor de echte aansluiting een order in zodat NetwerkNL dit kan doen. Scheelt een monteursbezoek voor veel mensen (die wel daarna zelf hun router en TV kunnen aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Barre73 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:28:
[...]

En aangezien de patch in de PoP ook gezet lijkt te zijn denk ik ook dat dit kan gaan werken

Overigens is plaatsing van een NT door NetwerkNL heel normaal hoor. Provider schiet al voor de echte aansluiting een order in zodat NetwerkNL dit kan doen. Scheelt een monteursbezoek voor veel mensen (die wel daarna zelf hun router en TV kunnen aansluiten.
Dan neem ik aan dat dit alleen gebeurd als een klant al internet dienst afneemt (in dit geval xDSL).
Het zal niet gelden zodra er een nieuwe aansluitorder in de bak ligt en de FTU aangepast moet worden om de NT te laten passen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Soundwork schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 18:14:
[...]

Dan neem ik aan dat dit alleen gebeurd als een klant al internet dienst afneemt (in dit geval xDSL).
Het zal niet gelden zodra er een nieuwe aansluitorder in de bak ligt en de FTU aangepast moet worden om de NT te laten passen....
Ik had het puur en alleen over alle nieuwe aansluitingen, niet over bestaande aansluitingen.

Maar als er iets moet gebeuren aan de FTU dat KPN Netwerk NL moet doen (kan eigenlijk alleen een complete FTU vervanging zijn), ook dan krijgt KPN Netwerk de patchorder en NT installatie order al mee om alles in 1 keer te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Barre73 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 20:19:
[...]

Ik had het puur en alleen over alle nieuwe aansluitingen, niet over bestaande aansluitingen.

Maar als er iets moet gebeuren aan de FTU dat KPN Netwerk NL moet doen (kan eigenlijk alleen een complete FTU vervanging zijn), ook dan krijgt KPN Netwerk de patchorder en NT installatie order al mee om alles in 1 keer te doen
Toen ik bij XS4ALL begon met glasvezelinternet had (toen nog Reggefiber) Netwerk NL een patchorder ontvangen (aansluitorder + vervangen FTU) toen gaf jij aan dat het plaatsen van de NT niet in hun opdracht zit.... Maar het kan inmidddels weer veranderd zijn in een x-aantal jaren tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Soundwork schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 20:42:
[...]

Toen ik bij XS4ALL begon met glasvezelinternet had (toen nog Reggefiber) Netwerk NL een patchorder ontvangen (aansluitorder + vervangen FTU) toen gaf jij aan dat het plaatsen van de NT niet in hun opdracht zit.... Maar het kan inmidddels weer veranderd zijn in een x-aantal jaren tijd.
Het verschilt per provider. De keuze is aan hen. Destijds was dit ook al wel veel voorkomend maar niet bij XS4All. Die wilden perse zelf alles bij de klant doen als "full-service" experience. Vandaar jouw ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Barre73 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 20:50:
[...]

Het verschilt per provider. De keuze is aan hen. Destijds was dit ook al wel veel voorkomend maar niet bij XS4All. Die wilden perse zelf alles bij de klant doen als "full-service" experience. Vandaar jouw ervaring.
Gelukkig was de onderaannemer van Reggefiber zo aardig om de NT toentertijd wel te plaatsen ;)

• PSP123
mad-dog schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 00:24:
[...]

SSID scheiden is in ieder geval niet mogelijk. Je zou het kanaal van 2,4GHz op 12 of 13 kunnen zetten, aangezien Apple dat niet ondersteund.
Persoonlijk zou ik gewoon een AP er achter hangen die wel fatsoenlijke management mogelijkheden heeft
Dank voor je tip, leek een tijdje te werken echter zit mijn Ipad toch gewoon weer op 2.4GHZ ondanks channel 13.

• PSP123
Hier is net glasvezel geïnstalleerd (binnengebracht in woning, nog geen abonnement). Is dit een nieuw type (GPON) modem?
[/quote]

Bij mij is deze al gemonteerd sinds bouw nieuwbouw woning. Afgelopen week is er een KPN Experiabox op aangesloten met afnemen glasvezel abbo.

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

Welke modems zijn aan te raden als je voor KPN glasvezel kiest? Ik wil overstappen zodra ons huis op glasvezel wordt aangesloten, maar ik wil wel mijn eigen router blijven gebruiken. Met ziggo kon dat in bridge modus, maar die xperiaboxen kunnen dat weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-09 20:31
ion schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 20:50:
Welke modems zijn aan te raden als je voor KPN glasvezel kiest? Ik wil overstappen zodra ons huis op glasvezel wordt aangesloten, maar ik wil wel mijn eigen router blijven gebruiken. Met ziggo kon dat in bridge modus, maar die xperiaboxen kunnen dat weer niet.
Kijk anders hier even: https://forum.kpn.com/thu...p-v-de-experia-box-458609

Daar is genoeg te vinden. De meeste kiezen voor een Edgerouter of een Fritz!box. Die laatste levert KPN zelf ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Hier op tweakers is ook een topic over het gebruik van een Asus router icm KPN glasvezel.

En ook nog topics over andere routers.
zoeken naar 'Eigen router kpn'

[ Voor 38% gewijzigd door Ernemmer op 27-08-2020 21:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-10 20:12

TFHfony

Professional Weirdo

ion schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 20:50:
Ik ben eg tevreden met mijn Fritz!Box 7590, welke ik trouwens ook bij Ziggo al had. Zeer stabiel, meer dan voldoende zelf in te stellen zonder dat het al te ingewikkeld wordt.
Ik zou hem wel zelf kopen en niet via KPN, gezien het bedrag wat je er per maand voor moet betalen.

[ Voor 8% gewijzigd door TFHfony op 27-08-2020 21:06 ]

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• ion
  • Niet online

ion

Ernemmer schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 20:59:
Hier op tweakers is ook een topic over het gebruik van een Asus router icm KPN glasvezel.

En ook nog topics over andere routers.
zoeken naar 'Eigen router kpn'
Ik heb toch ook een eigen modem nodig? Ik wil het liefst helemaal niets te maken hebben met de experiabox. Ik heb hem bij mijn broer eens moeten instellen om een router erachter te hangen en het was geen prettig apparaat.

• ion
  • Niet online

ion

TFHfony schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:05:
[...]

Ik ben eg tevreden met mijn Fritz!Box 7590, welke ik trouwens ook bij Ziggo al had. Zeer stabiel, meer dan voldoende zelf in te stellen zonder dat het al te ingewikkeld wordt.
Ik zou hem wel zelf kopen en niet via KPN, gezien het bedrag wat je er per maand voor moet betalen.
Is dat een fiber modem? Er staat bij de afbeeldingen alleen DSL. Op de fritzbox website is alleen de 5490 een glasvezel modem&router.

[ Voor 6% gewijzigd door ion op 27-08-2020 21:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
ion schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:10:
[...]

Ik heb toch ook een eigen modem nodig? Ik wil het liefst helemaal niets te maken hebben met de experiabox. Ik heb hem bij mijn broer eens moeten instellen om een router erachter te hangen en het was geen prettig apparaat.
Je NTU zit in je meterkast waar je glasvezel binnenkomt, daarachter plaats je jouw eigen router.

Op www.netwerkje.com staat het heel goed uitgelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
ion schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:11:
[...]

Is dat een fiber modem? Er staat bij de afbeeldingen alleen DSL. Op de fritzbox website is alleen de 5490 een glasvezel modem&router.
Ik heb ook een glasvezelverbinding en een 7590. Er staat bij DSL omdat de UTP-kabel vanaf de NT naar de WAN-poort van de 7590 gaat. Op een 5490 wordt glas er rechtstreeks ingeprikt, maar als je dus een NT hebt is een 7590 een superstabiele router zoals @TFHfony aangeeft. Ik heb er eentje in bruikleen van XS4ALL maar anders zou ik er zelf eentje kopen. Huren bij KPN kost €7,49 per maande (inclusief tech-helpdesk) en dat is nogal..

• ion
  • Niet online

ion

Ernemmer schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:14:
[...]

Je NTU zit in je meterkast waar je glasvezel binnenkomt, daarachter plaats je jouw eigen router.

Op www.netwerkje.com staat het heel goed uitgelegd.
Dan begrijp ik het niet helemaal. Waarom wordt in de start van dit topic de vrije modemkeuze aangehaald als dat blijkbaar niet relevant is voor een glasvezel verbinding.

Als die NTU fungeert als modem, dan kan je er toch iedere router achter hangen zonder gedoe? :?

PS
[KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken

In de handleiding hangen ze er nog een experiabox tussen, maar dat hoeft toch niet meer.

[ Voor 13% gewijzigd door ion op 27-08-2020 21:22 ]

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

ion schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:20:
[...]

Dan begrijp ik het niet helemaal. Waarom wordt in de start van dit topic de vrije modemkeuze aangehaald als dat blijkbaar niet relevant is voor een glasvezel verbinding.

Als die NTU fungeert als modem, dan kan je er toch iedere router achter hangen zonder gedoe? :?
Je constatering klopt helemaal. Ook van de Experiabox wordt bij glasvezel alleen maar de routerfunctie gebruikt.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• ion
  • Niet online

ion

Ik heb al een Asus AC87U met merlin erop dus dat zou al goed moeten zitten. :)

• Edje040
ion schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:26:
Ik heb al een Asus AC87U met merlin erop dus dat zou al goed moeten zitten. :)
Ga je ook tv en telefonie afnemen?

• ion
  • Niet online

ion

Edje040 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:30:
[...]

Ga je ook tv en telefonie afnemen?
Alleen TV en internet, dus VOIP hoef ik al niet in te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
ion schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:30:
[...]

Alleen TV en internet, dus VOIP hoef ik al niet in te stellen.
Oké. Als je al een Asus hebt zou je dat inderdaad kunnen proberen. Zou moeten werken.
Als je voor gemak kiest dan zou ik een Fritz!Box doen: kiezen voor KPN in het ISP-menu en klaar. Maar een echte tweaker houdt niet van gemak en wil liever zelf prutsen ;)

• ion
  • Niet online

ion

Edje040 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:34:
[...]

Oké. Als je al een Asus hebt zou je dat inderdaad kunnen proberen. Zou moeten werken.
Als je voor gemak kiest dan zou ik een Fritz!Box doen: kiezen voor KPN in het ISP-menu en klaar. Maar een echte tweaker houdt niet van gemak en wil liever zelf prutsen ;)
Dus de Fritz!Box 7590 is plug and play, zelfs als je hem loskoopt? En de Asus AC87U is een een dagje prutsen. Even kijken wat het makkelijkst is dan :P

Thanks voor de info iedereen :)

[ Voor 3% gewijzigd door ion op 27-08-2020 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
ion schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:37:
[...]

Dus de Fritz!Box 7590 is plug and play, zelfs als je hem loskoopt?
Yep. Updaten naar 7.20 en je ziet dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h2PCRbVcyiPljLxh7vOi3jtHCeI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q4urLtS4AmW2CcuHgOS0avcn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

ion schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:37:
[...]

Dus de Fritz!Box 7590 is plug and play, zelfs als je hem loskoopt?
Correct. Je kiest in de wizzard dat je KPN Glas hebt en klaar.

• Ernemmer
  • Niet online
Ah, dat lijkt inderdaad een stuk makkelijker, waarom zou ik de Experibox vervangen voor een eigen router?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Ernemmer schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:49:
Ah, dat lijkt inderdaad een stuk makkelijker, waarom zou ik de Experibox vervangen voor een eigen router?
Als je je die vraag nu al stelt, zou ik gewoon eens met de Experiabox beginnen. Voor hetzelfde geld ben je helemaal tevreden. Een Fritz!Box is alsnog zo gekocht.

• ion
  • Niet online

ion

Weten jullie welk ZTE model de KPN box 12 is?

[ Voor 7% gewijzigd door ion op 27-08-2020 21:59 ]

• Ernemmer
  • Niet online
TFHfony schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:53:
[...]

Als je je die vraag nu al stelt, zou ik gewoon eens met de Experiabox beginnen. Voor hetzelfde geld ben je helemaal tevreden. Een Fritz!Box is alsnog zo gekocht.
Ik zit al vijf jaar op mijn Experibox en bevalt goed, maar ben wel benieuwd wat zo'n Fritz!Box kan toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Ernemmer schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:55:
[...]

Ik zit al vijf jaar op mijn Experibox en bevalt goed, maar ben wel benieuwd wat zo'n Fritz!Box kan toevoegen.
Je kan wat meer zaken instellen. Of het nu gaat om beheren/forwarden van poorten, maar ik heb ook mijn VOIP via Cheapconnect via mijn Fritz!Box lopen. IPv6 support, welke er volgens mij via de Experia ook nog niet is. Een echt fatsoenlijk WiFi MESH systeem (ik haal gewoon ook draadloos 500/500mbit door heel mijn huis). Maar kijk anders eens op de site van AVM naar de handleiding van de Frtiz!Box 7590.

Pagina: 1 ... 20 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen