[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 187 188 Laatste
Acties:

• SAICRJMPM
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:52
Ik weet niet of ik hier goed zit.

Ik heb 1Gbps glasvezel van KPN, maar ik wil mijn thuisnetwerk op 2.5 Gbps hebben zodat ik sneller files naar de NAS kan kopieren vanaf de pc (NAS en pc zijn beiden via ethernet netwerkkabel op de KPN box 12 aangesloten). De KPN Box 12 heeft echter maar LAN poorten van 1 Gbps, dus de pc kan nooit met de NAS praten met 2.5 Gbps

Nu wil ik tijdelijk upgraden naar 4 Gbps. Puur om dat modem te krijgen met snellere LAN poorten. Als ik daarna weer terugga naar het 1 Gbps abonnement moet ik dat nieuwe modem dan teruggeven?

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
SAICRJMPM schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:19:
Ik weet niet of ik hier goed zit.

Ik heb 1Gbps glasvezel van KPN, maar ik wil mijn thuisnetwerk op 2.5 Gbps hebben zodat ik sneller files naar de NAS kan kopieren vanaf de pc (NAS en pc zijn beiden via ethernet netwerkkabel op de KPN box 12 aangesloten). De KPN Box 12 heeft echter maar LAN poorten van 1 Gbps, dus de pc kan nooit met de NAS praten met 2.5 Gbps

Nu wil ik tijdelijk upgraden naar 4 Gbps. Puur om dat modem te krijgen met snellere LAN poorten. Als ik daarna weer terugga naar het 1 Gbps abonnement moet ik dat nieuwe modem dan teruggeven?
Je hebt voor 50 euro een 2.5gb switch met 5 poorten, 1 in je Experiabox en de rest lekker naar je NAS en PC.

Tp-Link TL-SG105-M2 5× 2.5 Gigabit

• SAICRJMPM
  • Laatst online: 09:52
Vorkie schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:24:
[...]

Je hebt voor 50 euro een 2.5gb switch met 5 poorten, 1 in je Experiabox en de rest lekker naar je NAS en PC.

Tp-Link TL-SG105-M2 5× 2.5 Gigabit
Niet eens aan gedacht. Je bedoelt dus switch aan de KPN modem hangen aan een 1 Gbps LAN poort en vanaf de switch een kabel naar de pc en een kabel naar de NAS. Dan als pc en NAS met elkaar praten zit die 1 Gbps LAN poort op de modem niet in de weg. Goed idee!

• Vorkie
  • Niet online
SAICRJMPM schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:31:
[...]

Niet eens aan gedacht. Je bedoelt dus switch aan de KPN modem hangen aan een 1 Gbps LAN poort en vanaf de switch een kabel naar de pc en een kabel naar de NAS. Dan als pc en NAS met elkaar praten zit die 1 Gbps LAN poort op de modem niet in de weg. Goed idee!
Klopt

Internet en alles aan het KPN modem blijft op 1Gbit/s babbelen met elkaar.

Alles op de 2.5Gbit/s switch zal dus 2
5 praten behalve de uplink naar KPN :-)

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hoe weerbestendig zijn de oranje glasvezelkabels? Onlangs sleutels gekregen van een appartement, de glasvezelkabel gaat buitenom via een kabelgoot naar binnen, alleen is ie op het balkon een cm of 10 onafgeschermd (tussen kabelgoot en gat in de muur) en verkleurd door de zon.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:16
Raven schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 17:53:
Hoe weerbestendig zijn de oranje glasvezelkabels? Onlangs sleutels gekregen van een appartement, de glasvezelkabel gaat buitenom via een kabelgoot naar binnen, alleen is ie op het balkon een cm of 10 onafgeschermd (tussen kabelgoot en gat in de muur) en verkleurd door de zon.
Dat laatste is een probleem. Ze zijn gemaakt om minstens 30 jaar in de grond te zitten. Vocht en dergelijke is geen probleem maar UV licht zeker wel.
Het klinkt raar maar wellicht kan je zelf een stukje buis isolatie er omheen doen (die je normaal voor CV buizen gebruikt). Makkelijk toe te passen en het zal in ieder geval beschermen tegen het UV licht.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-10 12:05
Mensen hier met ervaringen in overstap van 1G AON naar 4G XGS-PON? Hoelang duurde dit, zat je zonder internet? Bleef je IP hetzelfde, is het nog steeds pppoe etc?

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:40

Wildfire

Joy to the world!

jimmy87 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:40:
Mensen hier met ervaringen in overstap van 1G AON naar 4G XGS-PON? Hoelang duurde dit, zat je zonder internet? Bleef je IP hetzelfde, is het nog steeds pppoe etc?
Zelf al een paar keer bij klanten uitgevoerd. Downtime hooguit een paar minuten (kwestie van glasvezelkastje vervangen).

En ja, het blijft PPPoE. IP Adres nooit naar gekeken dus daar durf ik niets over te zeggen.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
jimmy87 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:40:
Gebruik je de door KPN geleverde apparatuur? Want als je nu een eigen router op glas hebt dan zijn er wel gevolgen.

RIPE Atlas probe: 1005104

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Barre73 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 22:36:
[...]

Dat laatste is een probleem. Ze zijn gemaakt om minstens 30 jaar in de grond te zitten. Vocht en dergelijke is geen probleem maar UV licht zeker wel.
Het klinkt raar maar wellicht kan je zelf een stukje buis isolatie er omheen doen (die je normaal voor CV buizen gebruikt). Makkelijk toe te passen en het zal in ieder geval beschermen tegen het UV licht.
Na "even" weg te zijn geweest:: Zal zodra ik er weer aan de slag ga wel even iets zoeken dat als bescherming kan dienen en bij aanvragen abo meld ik dit sowieso, al via Twitter aan KPN gemeld dus daar weten ze er (bij de klantenservice) i.i.g. van af.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• jimmy87
ernstoud schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 17:22:
[...]

Gebruik je de door KPN geleverde apparatuur? Want als je nu een eigen router op glas hebt dan zijn er wel gevolgen.
Ik heb nu de media convertor van KPN en de fritzbox van KPN, daar hangt mijn router achter (ja ik weet het, ja ik weet dat die fritzbox ertussenuit zou kunnen, is met reden gedaan.)

De fritzbox gaat nu weg en komt de box 14 voor in de plaats, de genexis gaat weg en komt een Nokia voor in de plaats.

[ Voor 5% gewijzigd door jimmy87 op 12-10-2025 15:35 ]

• ernstoud
  • Nu online
jimmy87 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 15:34:
[...]

Ik heb nu de media convertor van KPN en de fritzbox van KPN, daar hangt mijn router achter (ja ik weet het, ja ik weet dat die fritzbox ertussenuit zou kunnen, is met reden gedaan.)

De fritzbox gaat nu weg en komt de box 14 voor in de plaats, de genexis gaat weg en komt een Nokia voor in de plaats.
Ik neem aan dat je de KPN Nokia ONT bedoelt. Dan zal het een kwestie zijn van aansluiten en klaar.

• jimmy87
ernstoud schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 15:47:
[...]

Ik neem aan dat je de KPN Nokia ONT bedoelt. Dan zal het een kwestie zijn van aansluiten en klaar.
Inderdaad de KPN Nokia ONT, komt 23 oktober een monteur om ze om te wisselen.

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:49
Ik ben nog aan het orienteren om mijn 4gbit nieuwe aansluiten goed te laten aansluiten. Ik ga vrijwel niks gebruiken wbt VLAN etc. Ik wil op 2 machines 10 gbit hebben, dus ga 2 10gbit switches kopen. Verder wil ik portforwarden en Wireguard gebruiken. Meer wss niet

Dan is de basis modem toch prima? Wireguard heeft die modem niet las ik, maar dan moet die maar op mijn server gaan draaien. Of mis ik zaken die bv een ubiquiti router hebben? Ik las voornamelijk hoop instel gedoe met die routers.

Ik wil max performance en basis network zaken inregelen, dan is de KPN 4gbit modem/router toch prima? Wifi gaat wie mijn huidige wifi 6 setup

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:18
TweakerVincent schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 18:57:
Ik ben nog aan het orienteren om mijn 4gbit nieuwe aansluiten goed te laten aansluiten. Ik ga vrijwel niks gebruiken wbt VLAN etc. Ik wil op 2 machines 10 gbit hebben, dus ga 2 10gbit switches kopen. Verder wil ik portforwarden en Wireguard gebruiken. Meer wss niet

Dan is de basis modem toch prima? Wireguard heeft die modem niet las ik, maar dan moet die maar op mijn server gaan draaien. Of mis ik zaken die bv een ubiquiti router hebben? Ik las voornamelijk hoop instel gedoe met die routers.

Ik wil max performance en basis network zaken inregelen, dan is de KPN 4gbit modem/router toch prima? Wifi gaat wie mijn huidige wifi 6 setup
Wat wil je nou eigenlijk, want je bent nu al 3 weken bezig dezelfde vragen te stellen :?

• TweakerVincent
mad-dog schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 21:02:
[...]

Wat wil je nou eigenlijk, want je bent nu al 3 weken bezig dezelfde vragen te stellen :?
Ben nog aan het twijfelen tusssn stock modem/router of een andere. Rest ben ik uit :-)

• mad-dog
TweakerVincent schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 21:22:
[...]

Ben nog aan het twijfelen tusssn stock modem/router of een andere. Rest ben ik uit :-)
Met de Box14 ben je overgeleverd aan de nukken die updates heten(die je niet kan negeren). Mijn advies: pak een Unifi met fatsoenlijk bijbehorend AP. Instellen van het internet en evt TV is in een paar minuten gedaan, waarna je er verder geen omkijken naar hebt. Box14 heeft hardwarematig leuke specs, maar de software blijft achter

• TweakerVincent
mad-dog schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 21:38:
[...]

Met de Box14 ben je overgeleverd aan de nukken die updates heten(die je niet kan negeren). Mijn advies: pak een Unifi met fatsoenlijk bijbehorend AP. Instellen van het internet en evt TV is in een paar minuten gedaan, waarna je er verder geen omkijken naar hebt. Box14 heeft hardwarematig leuke specs, maar de software blijft achter
Ik zat het unify topic te lezen, maar schrok daar juist van de updates die opeens internet sloopte. Geen zin om continu eea te fixen. Of heb ik dat mss mis?

En ik denk zelf dat ik niks ga missen op software gebied? Doe niks met netwerk verder behalve wat porten forwarden

[ Voor 8% gewijzigd door TweakerVincent op 13-10-2025 21:53 ]

• mad-dog
TweakerVincent schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 21:47:
[...]

Ik zat het unify topic te lezen, maar schrok daar juist van de updates die opeens internet sloopte. Geen zin om continu eea te fixen. Of heb ik dat mss mis?

En ik denk zelf dat ik niks ga missen op software gebied? Doe niks met netwerk verder behalve wat porten forwarden
Enige wat bij mij de boel sloopt aan updates bij Unifi is TV, maar dat is geen bug. Alleen een kwestie van het script opnieuw draaien en dat is het. Je kunt prima de Box14 in gebruik gaan nemen, maar na elke major update kun je de portforwardings weer gaan instellen. Ook een backup-functie ontbreekt bij Box14 en andere KPN-apparatuur.
Wireguard op een server kan, maar dit is ook iets wat je weer continu aan moet hebben staan. Ik zou het wel weten, maar ik kan niet in je portemonnee kijken

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:29
TweakerVincent schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 21:47:
[...]

Dan begin je toch met de standaard, gratis, meegeleverde router. Kun je altijd nog zelf iets kopen mocht het nodig zijn.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
mad-dog schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 21:38:
[...]

Hoe zit het met dubbele VLAN op de WAN is dat inmiddels mogelijk zonder scripts? Of gebruik je dan unicast om tv te kunnen kijken?

• mad-dog
Miki schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 21:59:
[...]

Hoe zit het met dubbele VLAN op de WAN is dat inmiddels mogelijk zonder scripts? Of gebruik je dan unicast om tv te kunnen kijken?
Nee, script is noodzakelijk voor multicast. Maar dat script heb je in 2 minuten draaiend. Alleen even zorgen dat je dat script klaar hebt staan als je een update gaat uitvoeren. Ik draai alles in huis op multicast(2x TV+ en 1x TV+ Soundbox) op een UCG Ultra met 2x U7 Pro

Voor unicast is het script uiteraard niet nodig, daar loopt alles via VLAN6

[ Voor 7% gewijzigd door mad-dog op 13-10-2025 22:02 ]

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
mad-dog schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 22:02:
[...]

Nee, script is noodzakelijk voor multicast. Maar dat script heb je in 2 minuten draaiend. Alleen even zorgen dat je dat script klaar hebt staan als je een update gaat uitvoeren. Ik draai alles in huis op multicast(2x TV+ en 1x TV+ Soundbox) op een UCG Ultra met 2x U7 Pro

Voor unicast is het script uiteraard niet nodig, daar loopt alles via VLAN6
Ik ben zelf geen fan van scripts draaien. Als Ubiquity morgen besluit om de boel dicht te zetten heb je pech. Yes I know, ze staan het het al een “eeuw” toe maar toch. Btw volgens mij staat me ook bij dat zonder het script MTU grootte op de WAN zijde ook niet hoger komt dan 1492. Dat is ook niet ideaal met KPN verbindingen.

Ik zou eerder kiezen voor MikroTik router (wel steile leercurve) of OpenWRT. PFSense of OpnSense doosje zou ook kunnen al heb je relatief zware hardware nodig omdat hardware offloading voor PPPoE verbindingen maar over één core plaats vinden.

• Tom Paris
  • Nu online
Miki schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 22:20:
[...]
PFSense of OpnSense doosje zou ook kunnen al heb je relatief zware hardware nodig omdat hardware offloading voor PPPoE verbindingen maar over één core plaats vinden.
pfSense kan sinds een half jaar PPPoE multi-threaded verwerken, zie o.a. de discussie is het zelfbouw router topic hierover. Verder compleet eens met je post :)

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Miki schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 22:20:
[...]
PFSense of OpnSense doosje zou ook kunnen al heb je relatief zware hardware nodig omdat hardware offloading voor PPPoE verbindingen maar over één core plaats vinden.
Voor pfSense is dat grotendeels verholpen door de nieuwe if_pppoe driver weliswaar nu nog beta maar draait bij mij goed. Maar ik heb de hardware die met 1 Gbps ook op 1 core goed presteert maar ik kan wel zien dat het schaalt over de vier cores.

• TweakerVincent
jongetje schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 21:58:
[...]

Dan begin je toch met de standaard, gratis, meegeleverde router. Kun je altijd nog zelf iets kopen mocht het nodig zijn.
Ga dit idd doen, kijken waar ik tegenaan loop. Geen zin om scripten te moeten draaien

• TweakErwin
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 29-10 22:55
TweakErwin schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:30:
Deze week overgestapt naar KPN glas. Na jaren Ziggo zat van het 2 jaarlijks weer zeuren om korting en ivm een iets betere dekking van KPN de knoop doorgehakt.

Deze week zou op 8 oktober de aansluiting worden gemaakt. Ik had voor de zekerheid een monteur geboekt, omdat de glasvezel aansluiting nog nooit actief was geweest op mijn adres. Bij de ontvangst van het installatiepakket een paar dagen eerder heb ik de glasvezel modem er al opgezet vanuit nieuwsgierigheid of hij al connectie kon maken. Logischerwijs nog niet.

Maandagavond een SMS dat mijn monteursafspraak was afgezegd: "We zien dat je je modem hebt aangesloten, daarom annuleren we je monteursafspraak". Gingen nog geen alarmbellen rinkelen omdat het verder installeren geen probleem is.

Woensdagochtend 8 oktober bericht van Ziggo dat ik ben afgesloten, maar geen bericht van KPN dat ik mag starten met aansluiten. En daar wacht ik nu al vanaf woensdagochtend op. Eindeloos met klantenservice aan de lijn gehangen. Er wordt beloof tickets te maken.. Ik heb een tijdelijke wifi modem met sim gekregen (voldoet niet aan ons thuiswerkpaleis) en een monteur kan pas op 20(!) oktober komen.

Een storingsmonteur boeken kan ook, dat gaat sneller. En ja, afspraak op zaterdagochtend is al mogelijk... Maar helaas, de afspraak maken lukt niet online, en bij iedere poging de foutmelding dat het niet is gelukt... Inmiddels is zaterdag geen optie meer en geeft maandag dezelfde foutmeldingen.. Ik wordt gek! |:(

Volgens mij is het een simpele kwestie van de lijn activeren (want heb nog steeds geen mail gehad dat ik mijn aansluiting mag starten..) maar door een intern conflict tussen de KPN systemen zit ik in een soort bizarre twilight zone.

Hopelijk is er een KPN held aanwezig op dit forum, maar vooralsnog is de overstap naar KPN bizar slecht! Volgende stap is rechtsbijstand om de boel terug te draaien of iets dergelijks.

Andere tips zijn welkom!
Nou. We zijn bijna een week verder, maar het is opgelost. Dubbel zelfs... 8)7

Allereerst kudos aan @Economics , die heeft vanochtend alles in gang gezet en snel ontdekt wat er aan de hand was. Een monteur in de buurt heeft de lijn correct gepatcht (kennelijk was dat fout gegaan). Inmiddels draait alles zoals het hoort en kan ik lekker verder gaan prutsen met een eigen router aansluiten ipv de KPN Experia, maar dat in ieder geval mijn probleem 8)

Grappig om te vermelden dat Ziggo/Vodafone zich middels PB bij mij meldde en aanbood ons weer aan te sluiten. Op mijn wedervraag over hoe dat zat en wat het kostte werd gereageerd dat het was gelukt en dat ik binnen 24u weer online zou zijn :) Aardig, maar nog iets te snel. Inderdaad, Ziggo werkte vandaag weer, maar ook KPN, dus nu Ziggo weer achtervolgen dat ik geen 70 euro voor 2 uur internet ga betalen...

Anyway, gaat goedkomen, maar in ieder geval wel zo fair om hier te melden dat KPN werkt, wel met grote dank aan de aanwezigheid van Tweaker Economics, die mij persoonlijk belde om het te fixen. KPN frontoffice was eigenlijk kansloos in dit specifieke geval. Daar valt wat te halen voor KPN ;)

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 17:40
Ik heb een vraagje.
Ooit van fype naar online gegaan en toen is er iets veranderd en de kap aan de rechterkant verdwenen (jaren geleden).
Ik zit nu bij KPN, Is die dan daarvoor verantwoordelijk voor de aansluiting?

Ik gebruik nu mijn eigen router (ucg ultra) die direct op de ont zit. Maar als ik switch naar budget of zeg odido dan kan dit probleem loos?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XEOPqxNNGTQ72iY_fDjzVUjxZSo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uQQjh9DW0AoI1vj80JAlrRHY.jpg?f=user_large

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:01
nafofella schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:47:
Ik heb een vraagje.
Ooit van fype naar online gegaan en toen is er iets veranderd en de kap aan de rechterkant verdwenen (jaren geleden).
Ik zit nu bij KPN, Is die dan daarvoor verantwoordelijk voor de aansluiting?

Ik gebruik nu mijn eigen router (ucg ultra) die direct op de ont zit. Maar als ik switch naar budget of zeg odido dan kan dit probleem loos?

[Afbeelding]
die kappen zijn voor ons als monteurs van kpn provider zijde ook niet te bestellen. B kant wordt ook niet meer gebruikt dus geen enkel probleem en er gebeurd ook niks. alle partijen leveren normaal gezien op de A vezel kant

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 16:25
TweakErwin schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:57:
[...]

Nou. We zijn bijna een week verder, maar het is opgelost. Dubbel zelfs... 8)7

Allereerst kudos aan @Economics , die heeft vanochtend alles in gang gezet en snel ontdekt wat er aan de hand was. Een monteur in de buurt heeft de lijn correct gepatcht (kennelijk was dat fout gegaan). Inmiddels draait alles zoals het hoort en kan ik lekker verder gaan prutsen met een eigen router aansluiten ipv de KPN Experia, maar dat in ieder geval mijn probleem 8)

Grappig om te vermelden dat Ziggo/Vodafone zich middels PB bij mij meldde en aanbood ons weer aan te sluiten. Op mijn wedervraag over hoe dat zat en wat het kostte werd gereageerd dat het was gelukt en dat ik binnen 24u weer online zou zijn :) Aardig, maar nog iets te snel. Inderdaad, Ziggo werkte vandaag weer, maar ook KPN, dus nu Ziggo weer achtervolgen dat ik geen 70 euro voor 2 uur internet ga betalen...

Anyway, gaat goedkomen, maar in ieder geval wel zo fair om hier te melden dat KPN werkt, wel met grote dank aan de aanwezigheid van Tweaker Economics, die mij persoonlijk belde om het te fixen. KPN frontoffice was eigenlijk kansloos in dit specifieke geval. Daar valt wat te halen voor KPN ;)
Geen probleem! Blijf het bizar vinden wat voor customer journey bepaalde klanten moeten meemaken. Ben blij dat ik het voor je heb kunnen oplossen!

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 17:40
jopoh schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:50:
[...]

die kappen zijn voor ons als monteurs van kpn provider zijde ook niet te bestellen. B kant wordt ook niet meer gebruikt dus geen enkel probleem en er gebeurd ook niks. alle partijen leveren normaal gezien op de A vezel kant
Ah duidelijk. Ik vind het er alleen rommelig uitzien.

Als je switched tussen provider dan zou mijn ucg ultra gewoon kunnen blijven zitten zonder zeg modem van odido of budget te moeten gebruiken?

• robert.v.w.
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 29-10 16:19
Economics schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:02:
[...]
Geen probleem! Blijf het bizar vinden wat voor customer journey bepaalde klanten moeten meemaken. Ben blij dat ik het voor je heb kunnen oplossen!
Dat ben ik dus 100% met je eens. Ik heb bij alle providers, zonder uitzondering (dus ook KPN) zulke enorme dwalingen meegemaakt bij de servicedesk: de medewerkers lopen een standaard script door, ze mogen/kunnen geen échte problemen oplossen, ze snappen de materie niet en ga zo maar door. Waardoor je als klant in de kou blijft staan. Laat duidelijk zijn dat ik het super vind wat jij en andere KPN-medewerkers hier doen, maar eigenlijk is het van de zotte dat het nodig is...

[ Voor 3% gewijzigd door robert.v.w. op 15-10-2025 08:33 ]

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:04
robert.v.w. schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 08:32:
[...]

Dat ben ik dus 100% met je eens. Ik heb bij alle providers, zonder uitzondering (dus ook KPN) zulke enorme dwalingen meegemaakt bij de servicedesk: de medewerkers lopen een standaard script door, ze mogen/kunnen geen échte problemen oplossen, ze snappen de materie niet en ga zo maar door. Waardoor je als klant in de kou blijft staan. Laat duidelijk zijn dat ik het super vind wat jij en andere KPN-medewerkers hier doen, maar eigenlijk is het van de zotte dat het nodig is...
Ik herken het wel hoor.
Ik heb meerdere keren moeten bellen nadat er een melding was aangemaakt met een verstoring aan een DSL lijn, je later ná het aanmaken van een melding alsnog een afmelding krijgt "je verbinding doet het gewoon" (ja, de verbinding kwam met moeite online, maar was ook zo weer verbroken)

Pa na 4 of 5 keer bellen ging er bij iemand een belletje rinkelen. Wellicht omdat ik meerdere keren had aangegeven dat de aansluiting al niet fris was en de Experiabox moeite had om die verbinding online te houden. Uiteindelijk uren verder, maar ik bleef geduldig.

Zelf ook op een servicedesk gewerkt, dus ik begrijp heel goed waar die medewerkers bij de helpdesk mee moeten dealen en dat je bijna niet van de processen kan afwijken.

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:16
nafofella schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 08:21:
[...]

Ah duidelijk. Ik vind het er alleen rommelig uitzien.

Als je switched tussen provider dan zou mijn ucg ultra gewoon kunnen blijven zitten zonder zeg modem van odido of budget te moeten gebruiken?
Wat je eerste punt betreft: Je zou via MP of via een kringloopwinkel of zoiets een oude NT op de kop kunnen tikken en die op de rechterkant schuiven. Uiteraard niet aansluiten op stroom en zo maar dan is die rommelige kant afgedekt. Die dingen worden nooit terug gevraagd en blijven massaal hangen bij verhuizingen en overstappende klanten naar Ziggo en zo.

Deze soorten bedoel ik dan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6DQ6JVtvSXXL011ZE2w4TbsSno=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uX7GILUNU7hFsU906s9aKGdI.jpg?f=user_large

Overigens is die beschermkap officieel niet meer te vinden maar eigenlijk nog wel. Alleen heet het dan de "TY-01 patchcover". Is ook gewoon een lege beschermkap met een kabeltje erdoorheen en een verbindingsstukje erin voor 15 euro:
https://fritzshop.nl/glas...-pc-ty01-patch-cover.html
Je kan dat kabeltje en verbindingsstukje er zelfs nog uithalen en dan heb je alsnog een lege beschermkap.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:57
Ik denk om een paar maanden KPN glas aan te laten sluiten om te kijken hoe het bevalt. Daarna eventueel tijdje Odido glas. Momenteel veel periodes met minimale snelheid Odido K&K (upload onder 10 Mb).
In de meterkast zit dit kastje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8aIKy8tRMf9_vT_DhSfOPNYjVA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GVNvERRouwwmDYCTPNyYjlUD.png?f=fotoalbum_large

Als dat dan in gebruik komt kan ik het KPN modem neerzetten in de meterkast. Nadeel is dat er alleen CAT 5 in die ruimte is en ik de main router twee verdiepingen hoger heb staan.
Dus ik kan CAT 7 gebruiken om naar boven te gaan, of glas.
Als ik glas naar boven leg gaat die daar het KPN modem in, en vanaf daar via cat 7 naar de Fritzbox die ik heb (5690 Pro, kan geen KPN glas (XGS-PON?) aan als ik het goed heb).
Vraag is alleen, welke type glas kabel moet ik dan gebruiken? Ik zie enkele vezels, meedere vezels, diverse types/stekkers. In dit topic ook gezocht naar langere glas kabels en op de KPN site, maar nergens vind ik wat voor kabel, wat voor stekkers, etc, gebruikt kan worden tussen de, nog te plaatsen wandcontactdoos waar het glas voor binnen uitkomt, en het KPN modem.
Weet iemand welk type/stekkers glaskabel ik hiervoor moet kopen? Die leg ik het liefst aan voordat de monteur er is.

En tenslotte, UTP kabel is wel toekomstvast, als ik CAT 8 zou nemen nog verder, dus dat blijft wel werken verwacht ik. Is dat met de glasvezel kabel ook zo, of kan het zo zijn dat er door upgrades (aan de wandcontactdoos) ook mijn eigen glas binnenkabel vervangen moet worden (lees veel over de overgang tussen AON, PON, XGS-PON, etc.).
Is ook nog een onderdeel van de keuze tussen UTP of glas....

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

MartinPTweak schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:17:
Ik denk om een paar maanden KPN glas aan te laten sluiten om te kijken hoe het bevalt. Daarna eventueel tijdje Odido glas. Momenteel veel periodes met minimale snelheid Odido K&K (upload onder 10 Mb).
In de meterkast zit dit kastje.
[Afbeelding]

Als dat dan in gebruik komt kan ik het KPN modem neerzetten in de meterkast. Nadeel is dat er alleen CAT 5 in die ruimte is en ik de main router twee verdiepingen hoger heb staan.
Dus ik kan CAT 7 gebruiken om naar boven te gaan, of glas.
Als ik glas naar boven leg gaat die daar het KPN modem in, en vanaf daar via cat 7 naar de Fritzbox die ik heb (5690 Pro, kan geen KPN glas (XGS-PON?) aan als ik het goed heb).
Vraag is alleen, welke type glas kabel moet ik dan gebruiken? Ik zie enkele vezels, meedere vezels, diverse types/stekkers. In dit topic ook gezocht naar langere glas kabels en op de KPN site, maar nergens vind ik wat voor kabel, wat voor stekkers, etc, gebruikt kan worden tussen de, nog te plaatsen wandcontactdoos waar het glas voor binnen uitkomt, en het KPN modem.
Weet iemand welk type/stekkers glaskabel ik hiervoor moet kopen? Die leg ik het liefst aan voordat de monteur er is.

En tenslotte, UTP kabel is wel toekomstvast, als ik CAT 8 zou nemen nog verder, dus dat blijft wel werken verwacht ik. Is dat met de glasvezel kabel ook zo, of kan het zo zijn dat er door upgrades (aan de wandcontactdoos) ook mijn eigen glas binnenkabel vervangen moet worden (lees veel over de overgang tussen AON, PON, XGS-PON, etc.).
Is ook nog een onderdeel van de keuze tussen UTP of glas....
99% kans dat die CAT5 kabel prima werkt om van de NT naar je eigen router/KPN modem te gaan twee verdiepingen hoger.

Op dat witte kastje schuift de NT, van daar ga je met UTP verder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fULr-oy2aSd-I0NgFcq4NOwuq4Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qguqE5eb8sntV9Y8Y31hMj06.jpg?f=user_large
En je hebt echt niet perse vergulde Cat99 kabels nodig om een paar meter af te leggen.

[ Voor 7% gewijzigd door fsfikke op 15-10-2025 15:30 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
MartinPTweak schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:17:
Als het CAT5 kabel van fatsoenlijke kwaliteit dus denk aan massieve kern 24AWG koper én goed is afgemonteerd. Dan is de kans zeer groot dat de kabel geschikt is voor 10Gbps over zo'n korte afstand.

• MartinPTweak
fsfikke schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:25:
[...]99% kans dat die CAT5 kabel prima werkt om van de NT naar je eigen router/KPN modem te gaan twee verdiepingen hoger.
Die kans is er zeker! Ik zou het natuurlijk even kunnen proberen of de error rate 0 of laag is. De lengte is ongeveer 25 meter dus dat is niet echt lang.
Ik denk dat ik die kabel al iets van 25 of 30 jaar geleden gelegd heb.
Goede tip!
fsfikke schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:25:
[...]
Op dat witte kastje schuift de NT, van daar ga je met UTP verder:
Dus er gaat geen glas in het KPN modem? Maar UTP? Dus ik moet sowieso met UTP naar boven?
Ik had het idee dat er nog een stukje glas tussen de FTU en het KPN modem zou zitten (omdat je daarop ook je eigen routen kan aansluiten), maar dat is niet standaard?

[ Voor 0% gewijzigd door MartinPTweak op 15-10-2025 15:44 . Reden: typo ]

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

MartinPTweak schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:43:
[...]

Die kans is er zeker! Ik zou het natuurlijk even kunnen proberen of de error rate 0 of laag is. De lengte is ongeveer 25 meter dus dat is niet echt lang.
Ik denk dat ik die kabel al iets van 25 of 30 jaar geleden gelegd heb.
Goede tip!

[...]

Dus er gaat geen glas in het KPN modem? Maar UTP? Dus ik moet sowieso met UTP naar boven?
Ik had het idee dat er nog een stukje glas tussen de FTU en het KPN modem zou zitten (omdat je daarop ook je eigen routen kan aansluiten), maar dat is niet standaard?
De NT(U) schuif je op de FTU, deze zet (simpel gezegd) vervolgens glasvezel om naar ethernet. Vanaf de NT(U) naar de Experiabox (of eigen router) werk je dus met UTP.

Je kunt ook de NT(U) vervangen door een eigen SFP-module zodat glasvezel rechtstreeks je eigen router in gaat (bijvoorbeeld een Fritzbox 5590). Dan gebruik je bijvoorbeeld een patchcover om over de FTU te schuiven.

• Sende115
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 13:32
Dj-sannieboy schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:55:
[...]

De NT(U) schuif je op de FTU, deze zet (simpel gezegd) vervolgens glasvezel om naar ethernet. Vanaf de NT(U) naar de Experiabox (of eigen router) werk je dus met UTP.

Je kunt ook de NT(U) vervangen door een eigen SFP-module zodat glasvezel rechtstreeks je eigen router in gaat (bijvoorbeeld een Fritzbox 5590). Dan gebruik je bijvoorbeeld een patchcover om over de FTU te schuiven.
In het laatste geval zou (als ik het goed heb) OS1 of OS2 kabel met SC/APC connector aan de FTU kant gebruikt kunnen worden om met glas naar boven te gaan (simplex kabel = enkele vezel (in principe voldoende), duplex kabel = 2 vezels, een als "reserve")', gezien @MartinPTweak aangeeft de "main router" op een andere verdieping te hebben staan.

• MartinPTweak
Iedereen bedankt voor het meedenken! Inmiddels CAT 5 kabel getest (bleek halverwege te eindigen, oh ja, daar stond in 2000 een switch...), maar switch er weer tussen en verbinding boven is actief en doet het goed op 1Gb.
Bestelling gedaan bij KPN, zit nu even in de twilight zone, aanvraag KPN ID lukt niet, maar kennelijk wel.
Zal in de loop van de dag wel goed komen.
Bij aanmaken:
code:
1
2
3
Een KPN ID-account aanmaken gaat vlot. In 2 minuten heb je ‘m.
Fout
Er gaat iets mis. Log opnieuw in.

Bij inloggen:
code:
1
2
Fout
Deze gebruikersnaam en/of dit wachtwoord herkennen we niet. Na 5 verkeerde pogingen blokkeren we je account 15 minuten voor de veiligheid.

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-10 18:57
Vorige week heeft KPN onderhoud gedaan waar ik netjes een SMS van heb gehad.
9 oktober tussen 1.00 en 7.00 uur.

Sindsdien klapt de internet lijn er regelmatig uit. Ik heb mijn "modem" al gereset. Verder is er natuurlijk niets veranderd.
Ik gebruik een UDM PRO SE. Als ik de helpdesk ga bellen weet ik zeker dat ik de Experia uit de nog nooit opengemaakte doos kan opstarten.

Kan ik toch ergens iets melden hierover ? Dikke kans dat het door het onderhoud komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A51-AW0DnRXvIG8C_AvqMylRDkQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Df7Sxx0iLZbFDqMycvRqBWXC.png?f=fotoalbum_large

• mad-dog
kevertje1977 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 08:54:
Vorige week heeft KPN onderhoud gedaan waar ik netjes een SMS van heb gehad.
9 oktober tussen 1.00 en 7.00 uur.

Sindsdien klapt de internet lijn er regelmatig uit. Ik heb mijn "modem" al gereset. Verder is er natuurlijk niets veranderd.
Ik gebruik een UDM PRO SE. Als ik de helpdesk ga bellen weet ik zeker dat ik de Experia uit de nog nooit opengemaakte doos kan opstarten.

Kan ik toch ergens iets melden hierover ? Dikke kans dat het door het onderhoud komt.

[Afbeelding]
Zou je even een PM willen sturen met je gegevens inclusief klantnr, dan kijk ik even voor je

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:31
Hier is na het onderhoud verder niks veranderd, super stabiel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UsyJ5TlLF0jds5HZCygNCX_2QYI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WXFO8xrbvUB2oJWssWwBwpws.png?f=user_large

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.207.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:24

Arjan A

Cenosillicafoob

snah001 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:58:
Hier is na het onderhoud verder niks veranderd, super stabiel:

[Afbeelding]
Hoe kom jij aan die hoge waardes? Ik neem aan dat je een 1GB verbinding hebt. Heb je een snellere router eraan hangen met een 2,5/5/10Gbit NIC?
Bij mij schommelt het rond de 930/940

[ Voor 3% gewijzigd door Arjan A op 16-10-2025 15:13 ]

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• snah001
Ik heb er via PPPoE direct een GLi.net Flint 3 router achter hangen die twee 2,5 G wan poorten heeft en 3 2,5G lan poorten.
De upload is gedurende de test zelfs kort boven de 2Gbps en zakt dan terug naar de waarde die je in de afbeelding ziet.
Maakt niet uit wanneer ik dat test maar dit haal ik altijd.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.207.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

• ernstoud
  • Nu online
Arjan A schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:13:
[...]

Hoe kom jij aan die hoge waardes? Ik neem aan dat je een 1GB verbinding hebt. Heb je een snellere router eraan hangen met een 2,5/5/10Gbit NIC?
Bij mij schommelt het rond de 930/940
AON versus XGS-PON.

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-10 13:56
Zit er op XSG-PON dan meer bandbreedte op het 1Gbps profiel of wordt er iets met burst gedaan?

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:24

Arjan A

Cenosillicafoob

Yohost! schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:43:
Zit er op XSG-PON dan meer bandbreedte op het 1Gbps profiel of wordt er iets met burst gedaan?
Ik heb XGS-PON en bij mij hangt het rond die genoemde 930/940. Maar ik heb er een router met een 1GB aansluiting aan hangen. Wellicht dat ik met een snellere interface ook een ietsje hogere snelheid haal, geen idee eigenlijk. Het is meer statistiek dan dat ik het zou merken denk ik.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• mad-dog
Yohost! schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:43:
Poortprofiel is bij AON en XGSPON hetzelfde, maar indien apparatuur op locatie meer dan 1Gbit ondersteunen(WAN/LAN) zul je iets hogere snelheid halen bij XGSPON

• ernstoud
  • Nu online
Arjan A schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:47:
[...]

Ik heb XGS-PON en bij mij hangt het rond die genoemde 930/940. Maar ik heb er een router met een 1GB aansluiting aan hangen. Wellicht dat ik met een snellere interface ook een ietsje hogere snelheid haal, geen idee eigenlijk. Het is meer statistiek dan dat ik het zou merken denk ik.
De meeste posts die ik zie van Tweakers op een 1 Gbps. abonnement met XGS-PON en ethernet poort > 1 Gbps. tonen iets van 1020 Mbps.

Ik heb een 2 Gbps. abonnement en snelheid fluctueert tussen 2040 en 2090 Mbps. op een 2.5 Gbps ethernet poort.

Dus ja, met een snellere ethernet poort zul jij ook iets van richting de 10% meer snelheid kunnen hebben.

• snah001
En de verbinding is hier nog nooit uitgevallen behalve dat bij mijn vorige router (Flint-2) een foutje in een firmware update zat waardoor onbedoeld poort 53 open stond.
Hierdoor werd mijn connectie door KPN geblokkeerd en hoorde ik daarna pas waarom.
In het GL-inet forum gepost en binnen 1 dag opgelost met een nieuwe update van de firmware.
De service en helpdesk van GL-iNet: daar kan menig leverancier een voorbeeld aan nemen.

• nospam_Z
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09:30
Vandaag in het nieuws dat Experian een boete van 2.7M heeft gekregen, stopt met verkopen van onze gegevens en zal de aanwezige data wissen voor einde jaar.
Ik ben zeer benieuwd of KPN, die onze gegevens jarenlang aan Experian zonder nette controle op wat er gebeurde heeft doorgespeeld, ons nu alsnog excuus gaat maken…

• mad-dog
nospam_Z schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 16:38:
Vandaag in het nieuws dat Experian een boete van 2.7M heeft gekregen, stopt met verkopen van onze gegevens en zal de aanwezige data wissen voor einde jaar.
Ik ben zeer benieuwd of KPN, die onze gegevens jarenlang aan Experian zonder nette controle op wat er gebeurde heeft doorgespeeld, ons nu alsnog excuus gaat maken…
Wat een onzin, de fout ligt bij Experian en die zijn hier voor gestraft

• MartinPTweak
Inmiddels KPN pakket binnen, wat weer een paar vragen met zich meebrengt.

1. Er staat in de email dat de verbinding a.s. maandag actief is en ik de boel kan installeren en gebruiken.
Maar ik heb alles al binnen :-(. Wordt zo een activatie op maandagochtend gedaan, of vrijdag einde dag zodat het maandag bij het begin van de dag actief is?
Heb van het weekend wel tijd om er alvast mee te spelen, kan ik alles al aansluiten en dan zelf checken of het al actief is?
2. Ik kan met de kabel naar boven en die dan in een switch stoppen met alleen de Experia box en mijn eigen Fritzbox modem. Alleen die laatste is dan mijn eigen netwerk, de Experia box meer ter verificatie dat alles ook goed werkt daarop. Gaat dat werken?

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Nu online

vr6-only

Blub Blub

MartinPTweak schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 22:58:

1. Er staat in de email dat de verbinding a.s. maandag actief is en ik de boel kan installeren en gebruiken.
Maar ik heb alles al binnen :-(. Wordt zo een activatie op maandagochtend gedaan, of vrijdag einde dag zodat het maandag bij het begin van de dag actief is?
Heb van het weekend wel tijd om er alvast mee te spelen, kan ik alles al aansluiten en dan zelf checken of het al actief is?
2. Ik kan met de kabel naar boven en die dan in een switch stoppen met alleen de Experia box en mijn eigen Fritzbox modem. Alleen die laatste is dan mijn eigen netwerk, de Experia box meer ter verificatie dat alles ook goed werkt daarop. Gaat dat werken?
Je kunt het altijd proberen of het werkt. Het kan in ieder geval geen kwaad om het alvast aan te sluiten.

En wat betreft je tweede vraag. Sluit de experiabox aan en als alles werkt? Dan kan de experiabox ertussenuit en sluit je de Fritzbox aan. Dat gaat gewoon werken, mits je de fritzbox wel juist hebt ingesteld op KPN glasvezel.

It ain't stupid if it works!

• mad-dog
vr6-only schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 23:03:
[...]

Je kunt het altijd proberen of het werkt. Het kan in ieder geval geen kwaad om het alvast aan te sluiten.

En wat betreft je tweede vraag. Sluit de experiabox aan en als alles werkt? Dan kan de experiabox ertussenuit en sluit je de Fritzbox aan. Dat gaat gewoon werken, mits je de fritzbox wel juist hebt ingesteld op KPN glasvezel.
De Fritzbox zit ook geïntegreerd in het beheersysteem, een experiabox aansluiten is niet nodig

• mad-dog
MartinPTweak schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 22:58:

Zie m'n andere reactie, de Fritzbox instellen op KPN Glasvezel is voldoende. De Box12 kan in de doos blijven

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:39
mad-dog schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 23:06:
[...]

De Fritzbox zit ook geïntegreerd in het beheersysteem, een experiabox aansluiten is niet nodig
Wat bedoel je hier precies mee? Dat als het beheerssysteem een Fritzbox ziet dit "bewijs van activatie" is? Maakt het nog uit of de Fritzbox bij KPN gehuurd wordt of door de gebruiker zelf is aangeschaft?

Wat doet het beheerssysteem nog meer?

• MartinPTweak
mad-dog schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 23:07:
[...]

Zie m'n andere reactie, de Fritzbox instellen op KPN Glasvezel is voldoende. De Box12 kan in de doos blijven
Prima, dan ga ik dat doen!
vr6-only, ook bedankt!

• nospam_Z
mad-dog schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:42:
[...]

Wat een onzin, de fout ligt bij Experian en die zijn hier voor gestraft
Daar zijn de meningen over verdeeld. KPN heeft jarenlang onze gegevens doorgespeeld en zijn pas na onderzoek door journalisten in actie gekomen om doorverkoop te stoppen.
Ze hadden uiteraard al veel eerder kunnen ingrijpen, want in de voorwaarden van Experian stond dat ze dit konden en mochten doen. Daarnaast is uit opvraging van mijn gegevens bij Experian gebleken dan KPN meer data dan nodig doorgaf aan Experian. Ook mocht Exprerian de data 6+3 jaar bewaren.
Misschien dus niet de hoofdschuldige, maar zeker aanspreekbaar en verwijtbaar.

https://community.kpn.com...rkopen-achtergrond-606585

In augustus 2023 was het al duidelijk dat KPN handelde in strijd met AVG.
https://ellentimmer.com/2023/08/20/avg-105/

[ Voor 15% gewijzigd door nospam_Z op 18-10-2025 08:50 ]

• mad-dog
EricJH schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 01:55:
[...]
Wat bedoel je hier precies mee? Dat als het beheerssysteem een Fritzbox ziet dit "bewijs van activatie" is? Maakt het nog uit of de Fritzbox bij KPN gehuurd wordt of door de gebruiker zelf is aangeschaft?

Wat doet het beheerssysteem nog meer?
Maakt niet uit of het bij KPN vandaan komt. Het beheersysteem is verder verantwoordelijk voor het pushen van bijvoorbeeld het vaste telefoonnr(Indien dit Wordt afgenomen).

Daarnaast worden WiFi gegevens opgeslagen en biedt het de mogelijkheid voor medewerkers om de verbonden apparaten in te zien(met toestemming klant). Deze laatste 2 dingen zijn overigens alleen functioneel met een Experiabox

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik heb sinds vorige week dan eindelijk ook glasvezel van KPN. (Dank ook aan @Barre73 voor de hulp) Nadat de FTU geplaatst was en ter plekke afgemeld werd, was twee dagen later de verbinding actief in de postcodecheck.
Toen gebeld en ik kreeg meteen een upgrade pakket toegestuurd. Ondanks de aansluitdatum van enkele dagen later werkte het meteen.

Wat ik me van te voren al afvroeg maar vergeten was te vragen, is dat ik een Hussel Supersnel abonnement had, dat was VDSL gelimiteerd op 200Mbps. Bij glasvezel noemen ze ‘Supersnel’ 500Mbps, dus eigenlijk zou ik dat ook wel willen hebben :p

Toen kreeg ik afgelopen week een standaard mailtje van KPN over dat ik nu glasvezel had en een gratis upgradekit kon bestellen, plus daarbij een ‘gratis upgrade’ naar 500Mbps *O*

Nog even gebeld of ik dat dan moest bestellen of dat ik dan dingen dubbel zou krijgen, maar ik moest het gewoon bestellen en alles zou goed komen. Het systeem was inderdaad slim genoeg om me niet nog een NTU op te sturen, en op de genoemde aansluitdag gisteren kreeg ik een mailtje dat de bestelling klaar was en een link naar de snelheidstest van KPN. Maar je raad het al, mijn verbinding zit nog steeds stuck op 200Mbps. Er hangt een Unifi CGM aan, maar ik heb ook de Experiabox er aan gehangen en de NTU een paar keer gereboot, maar dat helpt allemaal niks. Enig idee of ik daar nog iets aan moet doen behalve wachten?

De koperlijn doet het overigens ook nog steeds dus die heb ik als backup op de WAN2 voor zolang dat duurt.

[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 18-10-2025 10:41 ]

• Arjantje72
  • Laatst online: 00:15
nospam_Z schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 08:31:
[...]

Daar zijn de meningen over verdeeld. KPN heeft jarenlang onze gegevens doorgespeeld en zijn pas na onderzoek door journalisten in actie gekomen om doorverkoop te stoppen.
Ze hadden uiteraard al veel eerder kunnen ingrijpen, want in de voorwaarden van Experian stond dat ze dit konden en mochten doen. Daarnaast is uit opvraging van mijn gegevens bij Experian gebleken dan KPN meer data dan nodig doorgaf aan Experian. Ook mocht Exprerian de data 6+3 jaar bewaren.
Misschien dus niet de hoofdschuldige, maar zeker aanspreekbaar en verwijtbaar.

https://community.kpn.com...rkopen-achtergrond-606585

In augustus 2023 was het al duidelijk dat KPN handelde in strijd met AVG.
https://ellentimmer.com/2023/08/20/avg-105/
Dan zou ik weggaan bij KPN als ik jou was.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Arjantje72 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 13:31:
[...]

Probleem leeft wat breder. Maar wel jammer dat alleen dit bedrijf een boete heeft gehad en niet de andere grote spelers die dit mogelijk maakten.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• nospam_Z
[...]

Internet is gestopt in juli, mobiel stopt november. ;)

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:55

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Vanochtend belde een kennis dat zijn wifi niet meer werkte. Even via anydesk meegekeken en ingelogd op zijn modem (zijn pc is bekabeld aangesloten). In plaats van de naam van zijn wifi staat er de naam van de wifi van de bovenburen 7(8)7. Probleem is begonnen na "werkzaamheden" maar hij wist niet meer precies wat die werkzaamheden waren (update van het modem of echte werkzaamheden). Aangezien hij ook al met KPN gebeld had en er maandagmiddag een monteur komt heb ik het zo maar even laten staan.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

• mark1111
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 30-10 20:31
mad-dog schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 23:06:
[...]

2 maanden geleden werd bij mij KPN Glasvezel opgeleverd. Op dat moment had ik mijn AsusRouter eraan hangen. Internet werkte gewoon. Toch kreeg ik email en sms van KPN dat mijn internet nog niet ge-activeerd was. Dus toen ook maar even de Experiabox eraan gehangen. Maar ik vraag mij af hoe het beheerssysteem kan zien welk merk router eraan hangt. Of kijkt het beheerssysteem naar iets anders unieks van de router?

• Economics
mark1111 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:46:
[...]

2 maanden geleden werd bij mij KPN Glasvezel opgeleverd. Op dat moment had ik mijn AsusRouter eraan hangen. Internet werkte gewoon. Toch kreeg ik email en sms van KPN dat mijn internet nog niet ge-activeerd was. Dus toen ook maar even de Experiabox eraan gehangen. Maar ik vraag mij af hoe het beheerssysteem kan zien welk merk router eraan hangt. Of kijkt het beheerssysteem naar iets anders unieks van de router?
wat dacht je van mac adres

• mark1111
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 30-10 20:31
Economics schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:53:
[...]
wat dacht je van mac adres
Ja, dat is een goede. Ik had voor de PPP login in de AsusRouter wel het MAC adres van de Experiabox gebruikt (precies zoals dat in de login van de Experiabox zelf staat), maar dat was blijkbaar niet genoeg. Waarschijnlijk kijkt hij naar het echte MAC adres dan. Alhoewel dat niet zou verklaren denk ik waarom het met een willekeurige Fritzbox wel zou werken.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

[...]

Had ik ook bij overstap van budget naar KPN. Alles bleef werken geloof 10 seconden offline geweest en daarna nieuw extern IP adres. Dus geen enkele noodzaak om de experiabox er aan te hangen.

Dat gaf later nog een voordeeltje omdat het abo 14 dagen later inging omdat KPN dacht dat ik nog niet geactiveerd was. Aardig natuurlijk.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Economics
mark1111 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:56:
[...]

Ja, dat is een goede. Ik had voor de PPP login in de AsusRouter wel het MAC adres van de Experiabox gebruikt (precies zoals dat in de login van de Experiabox zelf staat), maar dat was blijkbaar niet genoeg. Waarschijnlijk kijkt hij naar het echte MAC adres dan. Alhoewel dat niet zou verklaren denk ik waarom het met een willekeurige Fritzbox wel zou werken.
Niet alleen mac adres maar zodra het ip adres online komt dan kunnen we het modem bereiken via een interface. TR-069 via ACS of https. Voor andere modems zit daar niks voor ingebakken.

Ook is het zo als jij je managed modem aansluit dan zal het modem een verzoek doen voor de eerste modem upgrade. (Alleen de experiabox, sagacom en niet fritzbox) By default staat het modem in een autohunt software. Doordat het modem zich probeert aan te melden op ons management software weten we dus welk modem het is en wie het is.

• mad-dog
[...]

In de Fritzbox zit in het KPN profiel een verwijzing naar het beheersysteem, net als in de EB. Andere routers hebben dat niet

• Darses
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
[...]

Een makkelijk antwoord, dat compleet voorbij gaat aan het feit dat de meeste KPN klanten helemaal niet wisten dat hier sprake was van illegale datahandel.

Toen ik mij bewust werd van deze datahandel heb ik mijn abonnement ook opgezegd. Echter, nu er een uitspraak ligt dat er sprake van was een onrechtmatige verwerking van persoonsgegevens door Experian, lijkt het mij niet meer dan logisch dat KPN alle klanten waarvan zij persoonsgegevens heeft doorgegeven hierover informeert. Van Experian verwacht ik niet dat zij slachtoffers alsnog gaan informeren, maar van KPN als databron lijkt het mij redelijk dat zij dit alsnog doen.

• ernstoud
  • Nu online
Darses schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 17:12:
[...]

Een makkelijk antwoord, dat compleet voorbij gaat aan het feit dat de meeste KPN klanten helemaal niet wisten dat hier sprake was van illegale datahandel.

Toen ik mij bewust werd van deze datahandel heb ik mijn abonnement ook opgezegd. Echter, nu er een uitspraak ligt dat er sprake van was een onrechtmatige verwerking van persoonsgegevens door Experian, lijkt het mij niet meer dan logisch dat KPN alle klanten waarvan zij persoonsgegevens heeft doorgegeven hierover informeert. Van Experian verwacht ik niet dat zij slachtoffers alsnog gaan informeren, maar van KPN als databron lijkt het mij redelijk dat zij dit alsnog doen.
Jij noemt “KPN als data bron”. Maar punt is dat volgens mij niet bekend is welke gegevens KPN verstrekte aan Experian en of dat onrechtmatig was. Ik lees hier https://www.autoriteitper...voor-privacyovertredingen namelijk dat ”Experian verzamelde gegevens over mensen uit verschillende bronnen, zowel openbare als niet-openbare.”

Dus Experian haalde overal data vandaan en handelde daarin.

Welke data KPN leverde is in het onderzoek van de AP niet onderzocht. En KPN als mogelijke data bron is in deze beslissing niet als “schuldige” aangewezen. Wellicht dat de AP dat nog gaat onderzoeken. Tot dat moment is KPN juridisch onschuldig en tot niets verplicht.

• Darses
  • Niet online
ernstoud schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 17:29:
Jij noemt “KPN als data bron”. Maar punt is dat volgens mij niet bekend is welke gegevens KPN verstrekte aan Experian en of dat onrechtmatig was. Ik lees hier https://www.autoriteitper...voor-privacyovertredingen namelijk dat ”Experian verzamelde gegevens over mensen uit verschillende bronnen, zowel openbare als niet-openbare.”

Welke data KPN leverde is in het onderzoek van de AP niet onderzocht. En KPN als mogelijke data bron is in deze beslissing niet als “schuldige” aangewezen. Wellicht dat de AP dat nog gaat onderzoeken. Tot dat moment is KPN juridisch onschuldig en tot niets verplicht.
Ik heb in 2024 een inzage verzoek ingediend bij Experian. Daar staat vrij duidelijk dat KPN de volgende gegevens deelde: naam, adres, geboortedatum, e-mailadres, telefoonnummer. En voor de verduidelijking: dat is niet omdat ik een betalingsachterstand of iets dergelijks had. Deze gegevens zullen dus van alle KPN klanten gedeeld zijn.

Verder geef ik niet aan dat KPN hier iets illegaals deed, zoals je zelf al schrijft zou dat nog bewezen moeten worden. Wat ik aangeeft is dat KPN de moeite zou kunnen nemen hun klanten te informeren dat een derde partij (Experian) waar zij persoonsgegevens aan hadden verstrekt, deze onrechtmatig heeft verwerkt.

• ernstoud
  • Nu online
Darses schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 18:39:
[...]

Ik heb in 2024 een inzage verzoek ingediend bij Experian. Daar staat vrij duidelijk dat KPN de volgende gegevens deelde: naam, adres, geboortedatum, e-mailadres, telefoonnummer. En voor de verduidelijking: dat is niet omdat ik een betalingsachterstand of iets dergelijks had. Deze gegevens zullen dus van alle KPN klanten gedeeld zijn.

Verder geef ik niet aan dat KPN hier iets illegaals deed, zoals je zelf al schrijft zou dat nog bewezen moeten worden. Wat ik aangeeft is dat KPN de moeite zou kunnen nemen hun klanten te informeren dat een derde partij (Experian) waar zij persoonsgegevens aan hadden verstrekt, deze onrechtmatig heeft verwerkt.
Kun jij herinneren of indertijd je op de één of andere wijze hebt ingestemd met het verstrekken van deze “vrij normale” persoonsgegevens aan KPN met verwerking door derden?

Je opmerking lijkt terecht maar kun je vragen aan KPN om haar miljoenen klanten te informeren over iets waarvan wellicht nu niet duidelijk is of het onrechtmatig was? Dat gaat wel erg ver.

In mijn laatste contract uit 2024 staat: “KPN gebruikt uw (persoons- en verkeers)gegevens voor de doeleinden die zijn beschreven in de Algemene Voorwaarden en het toepasselijke Privacystatement, zoals marktonderzoek of verkoopactiviteiten. U kunt hier bezwaar tegen maken door de procedure te volgen zoals vermeld in het Privacystatement.”

Het privacy statement (https://www.kpn.com/algem...atement/privacy-statement) noemt in “11.2.8 Verstrekken gegevens aan derden ten behoeve van risico-analyses en kredietregistraties” Experian niet. Maar het noemen van je (sub)verwerkers is ook niet verplicht.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Laten we deze discussie hier niet voeren. Maar dat de gegevens onrechtmatig gebruikt zijn staat wel vast. Die boete is er niet voor niets.
De rest is voer voor juristen.

• ernstoud
  • Nu online
Cyberpope schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 19:30:
Maar dat de gegevens onrechtmatig gebruikt zijn staat wel vast.
Door Experian ja, niet door KPN.

Verder on-topic dan maar.

• Darses
  • Niet online
ernstoud schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 19:17:
Kun jij herinneren of indertijd je op de één of andere wijze hebt ingestemd met het verstrekken van deze “vrij normale” persoonsgegevens aan KPN met verwerking door derden?

In mijn laatste contract uit 2024 staat: “KPN gebruikt uw (persoons- en verkeers)gegevens voor de doeleinden die zijn beschreven in de Algemene Voorwaarden en het toepasselijke Privacystatement, zoals marktonderzoek of verkoopactiviteiten. U kunt hier bezwaar tegen maken door de procedure te volgen zoals vermeld in het Privacystatement.”

Het privacy statement (https://www.kpn.com/algem...atement/privacy-statement) noemt in “11.2.8 Verstrekken gegevens aan derden ten behoeve van risico-analyses en kredietregistraties” Experian niet. Maar het noemen van je (sub)verwerkers is ook niet verplicht.
Het privacy statement is sindsdien bijgewerkt. Eerder werd Experian expliciet vermeld onder de krediet en incasso beoordeling. Veel telecom providers laten een krediet check uitvoeren bij het afsluiten van een mobiel abonnement. KPN doet (of deed) dit ook voor vaste internet aansluitingen. Ik laat even in het midden of je 'kan instemmen' met een privacy verklaring, maar als je dat wel zo zou zien dat ben ik, net als ieder ander, akkoord gegaan met het doorgegeven van deze persoonsgegeven aan Experian op het moment dat ik een abonnement afsloot.

• nospam_Z
ernstoud schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 17:29:
[...]

Bovenstaand is niet juist. Dat is zeker wel bekend, zie mijn post op het KPN forum. Ik heb daar een afschrift van de opgevraagde Experian data gepost.
Elke betaling aan KPN of simyo, werden met mijn NAW gegevens en geupdate Telefoonnr en mobiele telefoonnummer elke maand gedeeld, en tot 9 jaar bewaard. Nieuw telefoonnummer: volgende maand lag het bij Experian. Wat was daarvoor het gerechtvaardigd belang van KPN?

Het punt van journalisten was dus ook dat zelfs voor mensen met een beschermde status en geheim adres, het mogelijk was het o.a. telefoonnummer op te vragen.

• snah001
Cyberpope schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 19:30:
Laten we deze discussie hier niet voeren. Maar dat de gegevens onrechtmatig gebruikt zijn staat wel vast. Die boete is er niet voor niets.
De rest is voer voor juristen.
Door Experian ja, blijkbaar na lezen van voorgaande post niet door KPN.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Economics schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 12:20:
[...]

Niet alleen mac adres maar zodra het ip adres online komt dan kunnen we het modem bereiken via een interface. TR-069 via ACS of https. Voor andere modems zit daar niks voor ingebakken.

Ook is het zo als jij je managed modem aansluit dan zal het modem een verzoek doen voor de eerste modem upgrade. (Alleen de experiabox, sagacom en niet fritzbox) By default staat het modem in een autohunt software. Doordat het modem zich probeert aan te melden op ons management software weten we dus welk modem het is en wie het is.
Heeft het modem van de klant ook iets te maken met de toegepaste snelheidslimieten? Ik heb volgens de MijnKPN app 500/500Mbit, maar mijn snelheid is nog steeds gecapped op 200.

• ernstoud
  • Nu online
fsfikke schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:34:
[...]

Heeft het modem van de klant ook iets te maken met de toegepaste snelheidslimieten? Ik heb volgens de MijnKPN app 500/500Mbit, maar mijn snelheid is nog steeds gecapped op 200.
Nee, de snelheid van je abonnement wordt bepaald door het profiel in de OLT. Niet door je Experiabox.

• mad-dog
fsfikke schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:34:
[...]

Zou je per pm je gegevens even kunnen sturen? Dan kijk ik even

• Economics
ernstoud schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:54:
[...]

Nee, de snelheid van je abonnement wordt bepaald door het profiel in de OLT. Niet door je Experiabox.
Dat is niet helemaal waar. Op de v10/v12 werden upstream policers gezet. Dan kreeg je het probleem dat als een klant een upgrade uitvoerde, wij de juiste poliert pushte maar bij cpe reset van de klant deze weer terug werd gezet. Maar dit probleem is te herkennen aan niet asymmetrische snelheden die je dan hebt. Bovenstaand is een ander probleem, maar ben nu vrij tot en met eind oktober :)

• ernstoud
  • Nu online
Economics schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 12:54:
[...]

Dat is niet helemaal waar. Op de v10/v12 werden upstream policers gezet. Dan kreeg je het probleem dat als een klant een upgrade uitvoerde, wij de juiste poliert pushte maar bij cpe reset van de klant deze weer terug werd gezet. Maar dit probleem is te herkennen aan niet asymmetrische snelheden die je dan hebt. Bovenstaand is een ander probleem, maar ben nu vrij tot en met eind oktober :)
Tricky. Want het end-user device de snelheid laten bepalen is vragen om activiteit van hackers ;) .

En waarom was dat? Voor VDSL en ook voor glas? Had KPN asymmetrische abonnementen?

Fijne vakantie!

• Economics
ernstoud schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 14:16:
[...]

Tricky. Want het end-user device de snelheid laten bepalen is vragen om activiteit van hackers ;) .

En waarom was dat? Voor VDSL en ook voor glas? Had KPN asymmetrische abonnementen?

Fijne vakantie!
geen idee eigenlijk, ik weet niet beter dan dat we het al die tijd op de dslam regelde, dubbelop zou je zeggen…

• Omarz
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23-10 21:28
Ik heb 50/50 Mbps glasvezel van KPN en ik kreeg sinds tenminste twee jaar altijd 70-75 Mbps snelheid. Niet alleen in tests, echte snelheid de hele tijd in beide richtingen.
Ik was Telfort klant, maar ik had 50/50 ook met Telfort.

Ik betaal 58,86 minus 5 euro combi voordeel (mobile contract), 2,50 korting internet en tv.
51,36 totaal

Is dit normaal? Ga ik 150/150 kregen als ik de contract naar 100/100 verhoog?

[ Voor 15% gewijzigd door Omarz op 20-10-2025 21:56 ]

• mad-dog
Omarz schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 21:43:
Ik heb 50/50 Mbps glasvezel van KPN en ik kreeg sinds tenminste twee jaar altijd 70-75 Mbps snelheid. Niet alleen in tests, echte snelheid de hele tijd in beide richtingen.
Ik was Telfort klant, maar ik had 50/50 ook met Telfort.

Ik betaal 58,86 minus 5 euro combi voordeel (mobile contract), 2,50 korting internet en tv.
51,36 totaal

Is dit normaal? Ga ik 150/150 kregen als ik de contract naar 100/100 verhoog?
Nee, profiel 100mbit staat op 128400

• Soundwork
  • Laatst online: 30-10 21:08
Economics schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 12:54:
[...]

Maar voor klanten met eigen routers moet je toch wel de snelheid op de DSLAM (AON-GoF) of op de OLT (XGS-PON) limiteren?

• Economics
Soundwork schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:13:
[...]

Maar voor klanten met eigen routers moet je toch wel de snelheid op de DSLAM (AON-GoF) of op de OLT (XGS-PON) limiteren?
Word altijd gelimiteerd op de dslam

• Omarz
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23-10 21:28
mad-dog schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 22:29:
[...]

Nee, profiel 100mbit staat op 128400
En "profiel 128400" bedoeld rond 125 Mbps effectief?

• mad-dog
Omarz schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:24:
[...]

En "profiel 128400" bedoeld rond 125 Mbps effectief?
Correct

• Soundwork
Economics schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:10:
[...]

Word altijd gelimiteerd op de dslam
En waar zit de limiter voor XGS-PON klanten? De ONT?

• ernstoud
  • Nu online
Soundwork schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 17:49:
[...]

Wat denk je zelf? De snelheidslimiet zetten in het device bij de klant? Wel eens van hackers gehoord? De KPN ONT draait gewoon Linux. Dus….

• Economics
Soundwork schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 17:49:
[...]

Op de OLT natuurlijk..

• Soundwork
ernstoud schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 17:52:
[...]

Wat denk je zelf? De snelheidslimiet zetten in het device bij de klant? Wel eens van hackers gehoord? De KPN ONT draait gewoon Linux. Dus….
Ik weet dat de ONT een Linux doosje is.
Inmiddels nu duidelijk dat het op de OLT gebeurd....

• EricJH
  • Laatst online: 05:39
Zijn er meer mensen die geen programma’s van NPO2 GlasHD (662) kunnen terugkijken? Ik krijg de volgende foutmelding:
Het programma kan niet worden afgespeeld door een probleem in het netwerk.

Probeer het later nog eens.

(STB-zap-01 - Video niet gevonden)
Opnieuw opstarten van de STB maakt geen verschil.

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Hier (onder Eindhoven) hebben we een melding ontvangen dat we problemen kunnen ervaren met internet, doordat er een kabel geraakt is.

Praktijk, ik heb inderdaad geen internet in mijn huis.

Meer dan ik dacht...

Pagina: 1 ... 187 188 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen