Credit where credit is due

[...]
Er zit
- 2x LAN Ethernet 1Gb
- 1x LAN Ethernet 2.5Gb
- 1x LAN Ethernet 10Gb
- 1x WAN Ethernet 10Gb
op.
[...]
Klopt, las ik in de specificaties (vóór het stellen van mijn vraag). De reden dat ik het vroeg is omdat ik had gehoopt dat jij wellicht meer informatie/context had.
Ik zou zelf liever zien dat ze multi-gig interfaces zouden gebruiken (die {1,2.5,5,10}Gbit/s), omdat je nu zonder extra switches of netwerkapparatuur dus niet bijvoorbeeld een computer en NAS met beiden een 10Gbit NIC kunt aansluiten.
[...]
Het is vrij lastig om de verbinding lang te max.-en.
1TB downloaden of uploaden met 4Gb is slechts 250 seconden, dus 4 minuten en 10 seconden.
Als je een idee hebt hoe dit langdurig te testen, laat het me weten.
Ik heb dit een keer zelf gedaan (langdurig testen) door een uitdaging van een provider. Ik heb een scriptje geschreven wat continue aan het maxen was en downloadde naar /dev/null (zeg maar de prullenbak op Unix en Linux).
In jouw geval komt er een uitdaging bij, want je hebt een andere kant nodig die dit verstoken ook toestaat. Ik moet hier even over nadenken.
Overigens, voor een betrouwbaardere speedtest kun je beter speedtest-cli gebruiken. De reden daarvoor is dat browsers ook een bepaalde overhead hierin hebben.
Ik denk dat ik iets te hard aan het geeken was

De verbinding zelf is zeer waarschijnlijk XGS-PON, PPPoE wordt door KPN gebruikt voor de authenticatielaag.
Waar ik wel benieuwd naar ben is of KPN ook toestaat of er SFP+ transceivers worden aangemeld op het netwerk om de ONT over te kunnen slaan. Maar denk dat ik deze vraag beter kan stellen aan KPN.
[...]
Goede vraag, ik heb begrepen dat je de glas verbinding deelt met 32 andere aansluitingen in de wijk en dat die 10Gbps is.
Dus ik kan me indenken dat zelfs als er geen FUP is, dat als je meerdere buren hebt met een 4Gbit en 1Gbit aansluitingen, dat je samen uiteindelijk wordt gecapt door de techniek.
Barre73 in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3"
Ah dank. Dat is waardevolle informatie. Ik meende zelf dat het 64 aansluitingen op 10G was, dan is deze overbooking echt een stuk beter