[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 155 ... 182 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07 23:03
Daar hebben we inderdaad gekeken, maar daar staat planning wordt gemaakt, echter graven is al gebeurd en alleen het laatste stukje moet nog gedaan worden (naar binnen)
jongetje schreef op zondag 17 maart 2024 @ 20:08:
@Erik2B Heb je ook een glasvezel dienst aangevraagd? Die krijgen namelijk voorrang op mensen die het gewoon binnen willen hebben.
Nee nog niet aangevraagd, heeft nu ADSL en wilden wachten om het om te zetten zodra het binnen is. maar het laat op zich wachten ;)

[ Voor 36% gewijzigd door Erik2B op 17-03-2024 20:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Erik2B schreef op zondag 17 maart 2024 @ 20:12:
[...]
Nee nog niet aangevraagd, heeft nu ADSL en wilden wachten om het om te zetten zodra het binnen is. maar het laat op zich wachten ;)
Dus wel direct aanvragen, dan kom je op de planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazakx
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-05 15:47
Kan je bij KPN ook een servertje hosten? En misschien ook handig, krijg je een vast IP adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

kazakx schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:27:
Kan je bij KPN ook een servertje hosten? En misschien ook handig, krijg je een vast IP adres?
Ja, en soort van...
Zelf heb ik hier al jaren een server draaien. Gaat prima. In al die jaren altijd hetzelfde IPv4 adres gehad. Maar dit wordt niet gegarandeerd. In al die jaren wel één keer ineens een ander IPv6 prefix gekregen.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-07 17:58
Inderdaad, IP is semi-vast. Heb geloof ik 1x een ander IPv4 adres gekregen na "grootschalige werkzaamheden". Heb zelf meerdere servers thuis draaien, enigste aandachtspunt is dat als je een emailserver wil draaien je de smart-relay van KPN moet gebruiken voor uitgaand verkeer (dat is een maatregel om spam te voorkomen).

Verder geen enkel probleem om een server te draaien.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08:49
Hmmbob schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:40:
Inderdaad, IP is semi-vast. Heb geloof ik 1x een ander IPv4 adres gekregen na "grootschalige werkzaamheden". Heb zelf meerdere servers thuis draaien, enigste aandachtspunt is dat als je een emailserver wil draaien je de smart-relay van KPN moet gebruiken voor uitgaand verkeer (dat is een maatregel om spam te voorkomen).

Het risico met zo'n smarthost relay is wel dat iedereen binnen KPN uit kan mailen vanaf jou domein, omdat jij de SMTP server van KPN in zijn geheel toe moet voegen aan je SPF records. Een risico om wel rekening mee te houden

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purge
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je zou toch wel verwachten dat KPN controleert of het betreffende domein wel hoort bij het account. En dan hierop de mail al dan niet weigert met 'relay denied' of een dergelijke boodschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-07 22:19
Als de glasvezel van kpnnetwerk is gerealiseerd incl BOB en ftu zetten ze je dan over van dsl naar glas?

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-07 23:58
bbn_ldp schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:21:
Als de glasvezel van kpnnetwerk is gerealiseerd incl BOB en ftu zetten ze je dan over van dsl naar glas?
ja die order wordt door KPN zelf aangemaakt wanneer ze zien glas gereed staat in de systemen, dan krijg je mail en pakketje toegestuurd. je mag ook altijd zelf klantenservice bellen om je order om te zetten na glasvezel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
bbn_ldp schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:21:
Bij mij heeft de gene die het glas in de meterkast bracht het ter plekke voor me geregeld. Hoefde ik niet te vragen, de vraag was: Zit je al bij KPN? Dan zet ik je nu direct gratis om naar glas. Dat was een belletje en het was direct gedaan.

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:46

RayNbow

Kirika <3

Zou iemand het volgende kunnen testen of dit bij hun ook het geval is? Mijn KPN-modem lijkt sommige adressen niet te kunnen resolven, bijv.:

C:\ nslookup test.internal.shinnonoir.nl mijnmodem

Server:  mijnmodem
Address:  fe80::3aa6:59ff:febf:3a67

*** No internal type for both IPv4 and IPv6 Addresses (A+AAAA) records available for test.internal.shinnonoir.nl

Maar als ik een willekeurige, publieke DNS-server raadpleeg, werkt het wel:

C:\ nslookup test.internal.shinnonoir.nl 8.8.8.8

Server:  dns.google
Address:  8.8.8.8

Non-authoritative answer:
Name:    test.internal.shinnonoir.nl
Address:  10.10.10.25

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-07 09:41

elsinga

=8-)

TFHfony schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:33:
[...]

Ja, en soort van...
Zelf heb ik hier al jaren een server draaien. Gaat prima. In al die jaren altijd hetzelfde IPv4 adres gehad. Maar dit wordt niet gegarandeerd. In al die jaren wel één keer ineens een ander IPv6 prefix gekregen.
Hier draai ik een aantal websites achter mijn KPN glas aansluiting. Inderdaad semi-fixed IP adres (net als bij Ziggo trouwens). Ik draai elk uur een job die mijn IP adres bijwerkt bij mijn dns provider, met een TTL van 1 uur. Als net na die update mijn IP adres verandert, dan is alles na max 2 uur weer bereikbaar (onder de aanname dat die TTL onderweg netjes wordt gerespecteerd).

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-07 07:54

Arjan A

Cenosillicafoob

RayNbow schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 07:07:
Zou iemand het volgende kunnen testen of dit bij hun ook het geval is? Mijn KPN-modem lijkt sommige adressen niet te kunnen resolven, bijv.:

*** No internal type for both IPv4 and IPv6 Addresses (A+AAAA) records available for test.internal.shinnonoir.nl

Maar als ik een willekeurige, publieke DNS-server raadpleeg, werkt het wel:

C:\ nslookup test.internal.shinnonoir.nl 8.8.8.8

Server:  dns.google
Address:  8.8.8.8

Kan het zijn dat het modem interne IP-adressen blokkeert als die vanaf een externe DNS komen?
Overigens kan ik ze wel opvragen op 8.8.8.8 en op mijn Fritzbox, maar mijn pi-hole zegt dat-ie het niet kan vinden.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

Arjan A schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:24:
[...]

Kan het zijn dat het modem interne IP-adressen blokkeert als die vanaf een externe DNS komen?
Dat is momenteel mijn vermoeden, maar om uit te sluiten dat ik de enige ben vraag ik graag of anderen het kunnen bevestigen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12:59
Hmmbob schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:40:

Eventueel is mailgun.com ook een optie. Als je alles goed hebt ingesteld komen de mails ook aan bij outlook/hotmail adressen, vaak werkt dit niet goed bij verschillende providers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-07 22:01
RayNbow schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:27:
[...]

Dat is momenteel mijn vermoeden, maar om uit te sluiten dat ik de enige ben vraag ik graag of anderen het kunnen bevestigen. :)
Heet dat geen dns rebind protection?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WorldWideWait
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:12
RayNbow schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 07:07:

Gaat hier gewoon prima, met een kpn router. Je foutmelding geeft trouwens aan dat er geen combinatie van ipv6&ipv4 adres beschikbaar is, wat het probleem is, omdat er alleen ipv4/A-record ingesteld staat, zo te zien. Je kan even zoeken op alleen A-record, om dat uit te sluiten: (Of evt. ook een AAAA-record instellen).
nslookup -q=A test.internal.shinnonoir.nl

Dat het verwijst naar een interne ip, maakt volgens mij niks uit. Gebruik ik ook, nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

WorldWideWait schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:28:
[...]
Gaat hier gewoon prima, met een kpn router. Je foutmelding geeft trouwens aan dat er geen combinatie van ipv6&ipv4 adres beschikbaar is, wat het probleem is, omdat er alleen ipv4/A-record ingesteld staat, zo te zien. Je kan even zoeken op alleen A-record, om dat uit te sluiten: (Of evt. ook een AAAA-record instellen).
nslookup -q=A test.internal.shinnonoir.nl

Dat het verwijst naar een interne ip, maakt volgens mij niks uit. Gebruik ik ook, nooit problemen mee gehad.
Als ik alleen om een IPv4-adres vraag, krijg ik nog steeds geen IP-adres van m'n modem:
C:\> nslookup -q=A test.internal.shinnonoir.nl

*** No address (A) records available for test.internal.shinnonoir.nl

Het betreft hier trouwens een KPN Box 12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

jimmy87 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:22:
[...]

Heet dat geen dns rebind protection?
Dat zou kunnen, maar ik zie niet iets in de modeminstellingen om zoiets aan of uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Niet bij mezelf maar wel anderen dat de DNS van de Box niet alles beschikbaar heeft. Bijvoorbeeld een portaal voor zonnepanelen die wel via Google en Cloudfare. te vinden waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Nu online

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

RayNbow schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:04:
[...]
Het betreft hier trouwens een KPN Box 12.
Hier ook en resolved zoals verwacht. Zit de clue niet in het punt dat jouw box12 resolved naar een IPv6 adres?

code:
1
2
3
4
5
6
7
>nslookup test.internal.shinnonoir.nl mijnmodem
Server:  mijnmodem.kpn
Address:  192.168.2.254

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Laatst online: 10:14
@RayNbow - paar vragen:
Welke Box heb je en met welke firmware versie?
En last-but-not-least: wat zijn de DNS instellingen van je Box(12?)?

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

DeBolle schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:33:
[...]

Hier ook en resolved zoals verwacht. Zit de clue niet in het punt dat jouw box12 resolved naar een IPv6 adres?
Als ik het modem via IPv4 benader (nslookup test.internal.shinnonoir.nl 192.168.2.254) is er geen verschil.
Airw0lf schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:40:
@RayNbow - paar vragen:
Welke Box heb je en met welke firmware versie?
Een KPN Box 12. Dit vond ik aan versienummers in de webinterface:

Hardware Version1.0
Software VersionSGEJ1000060E
Bootloader0.96.42-sec
GUI Version5.48.11
Datapump VersionA2pv6L047d.d27o
En last-but-not-least: wat zijn de DNS instellingen van je Box(12?)?
Primary staat op 192.168.2.254 en Secondary is leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
RayNbow schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:09:

[...]

Is dit bij het tabje Internetverbinding => DNS? Screenshot van de volledig webpagina?

[ Voor 14% gewijzigd door Airw0lf op 20-03-2024 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

Airw0lf schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:12:
[...]

Is dit bij het tabje Internetverbinding => DNS? Screenshot van de volledig webpagina?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O89dnoba2KW6lRVTCVGHP5jHigE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UcHTFJOc8xBJqcTqnIvj9fpE.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Die staat naar zichzelf te wijzen - maak dat veld eens leeg zodat de defaults gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

Airw0lf schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:18:
[...]

Die staat naar zichzelf te wijzen - maak dat veld eens leeg zodat de defaults gebruikt worden.
Als ik die leegmaak en op apply klik, dan vult het modem zelf weer 192.168.2.254 in.

Ik merk ook als ik het eerste veld verander naar bijv. 8.8.8.8, dat een Windows-machine nog steeds via DHCP het KPN-modem als eerste DNS-server binnenkrijgt, hetzij als IPv6:

C:\ ipconfig /all

*snip*

DNS Servers . . . . . . . . . . . : fe80::3aa6:59ff:febf:3a67%3
                                       8.8.8.8
                                       fe80::3aa6:59ff:febf:3a67%3

(Dat het modem stug zichzelf nog als IPv6 DNS-server doorgeeft liep iemand anders al een keer tegenaan.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Nu online

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

RayNbow schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:09:
[...]
Als ik het modem via IPv4 benader (nslookup test.internal.shinnonoir.nl 192.168.2.254) is er geen verschil.
[...]
Dus ook dan antwoord de nameserver met z'n IPv6 adres? Zo ja, dan is er een verschil in de instellingen zoals je ook aan de andere antwoorden hebt kunnen zien.
Een KPN Box 12. Dit vond ik aan versienummers in de webinterface:

Hardware Version1.0
Software VersionSGEJ1000060E
Dat lijkt een oude versie - zie https://forum.kpn.com/pro...are-v12-c-23-15-06-609610
Zou niets moeten uitmaken voor DNS, maar vooruit. Het is mogelijk de moeite waard dat KPN forum even door te nemen op soortgelijke problemen.
Dit is ook een Box12, met firmware V12.C.23.15.06 en de volgende nameservices:

DNS-Proxy gebruiken
Primair 195.121.1.34 - 2a02:a47f:e000::53
Scundair 195.121.1.66 - 2a02:a47f:e000::54

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

DeBolle schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:13:
[...]

Dus ook dan antwoord de nameserver met z'n IPv6 adres? Zo ja, dan is er een verschil in de instellingen zoals je ook aan de andere antwoorden hebt kunnen zien.
Misschien was ik wat onduidelijk. Het maakt niet uit of ik de DNS-server van het modem bereik via zijn IPv4- of zijn IPv6-adres en het maakt niet uit of ik wel of niet expliciet om A-records vraag.
[...]

Dat lijkt een oude versie - zie https://forum.kpn.com/pro...are-v12-c-23-15-06-609610
Zou niets moeten uitmaken voor DNS, maar vooruit. Het is mogelijk de moeite waard dat KPN forum even door te nemen op soortgelijke problemen.
Mogelijk kom ik nog niet in aanmerking voor de nieuwe versie, aangezien er een oude SuperWifi aanhangt:
Op dit moment is de KPN Software ook nog niet beschikbaar voor SuperWifi 1 en Experia Wifi. Maak je dan ook gebruik van een of meer van deze, dan ben je sowieso nog niet aan de beurt.
[...]

Dit is ook een Box12, met firmware V12.C.23.15.06 en de volgende nameservices:

DNS-Proxy gebruiken
Primair 195.121.1.34 - 2a02:a47f:e000::53
Scundair 195.121.1.66 - 2a02:a47f:e000::54
Je kunt met de nieuwere firmware ook IPv6-adressen opgeven? Dat zou wel mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
@RayNbow
Mmm - bijzonder - en terugzetten naar fabrieksinstellingen? En daarna IPv6 uitschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
RayNbow schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:39:

[...]

Mogelijk kom ik nog niet in aanmerking voor de nieuwe versie, aangezien er een oude SuperWifi aanhangt:

[...]

Je kunt met de nieuwere firmware ook IPv6-adressen opgeven? Dat zou wel mooi zijn.
In die nieuwe firmware zijn inderdaad meer instellingsmogelijkheden - waaronder deze - ja.
Maar met die ouwe SuperWifi kastjes kan dat nog even duren - if-at-all... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joey82
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-07 20:54
de overstap van ziggo naar kpn ging vlekkeloos,

de monteur was super aardig en mee denkend,

gelijk maar het wachtwoord van het modem laten aanpassen,

in het modem moest ik alleen zelf upnp aanzetten omdat de xbox anders niet de juiste NAT had....

we kunnen er weer een jaartje tegenaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 374460

Vandaag een brief in de brievenbus dat deze maand mijn internetsnelheid van 100 Mbit/s naar 200 Mbit/s verhoogd wordt. Het maandbedrag blijft hetzelfde. (Die gaat vast over een paar maanden weer omhoog :+ )

Meer mensen ook een brief gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

joey82 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:14:
de overstap van ziggo naar kpn ging vlekkeloos,

de monteur was super aardig en mee denkend,

gelijk maar het wachtwoord van het modem laten aanpassen,

in het modem moest ik alleen zelf upnp aanzetten omdat de xbox anders niet de juiste NAT had....

we kunnen er weer een jaartje tegenaan....
Liever UPnP uitschakelen en de juiste poorten forwarden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joey82
Dj-sannieboy schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 20:00:
[...]

Liever UPnP uitschakelen en de juiste poorten forwarden!
daar heb ik echt 0 kaas van gegeten, upnp is makkelijker....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
joey82 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 20:30:
[...]

daar heb ik echt 0 kaas van gegeten, upnp is makkelijker....
Dat vinden hackers ook :( .

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
uhh, hoe dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
Wikipedia: Universal Plug and Play (onder het kopje “Problems”).

Het is een uitermate onveilig protocol omdat elke vorm van authenticatie ontbreekt. Als je WAN IP bekend is en UPnP is enabled dan kan een buitenstaander poorten openzetten door zich bijvoorbeeld voor te doen als een gameconsole.

Algemeen geldt: niet enablen.

[ Voor 4% gewijzigd door ernstoud op 20-03-2024 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
ernstoud schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 22:49:
[...]

Wikipedia: Universal Plug and Play (onder het kopje “Problems”).

Het is een uitermate onveilig protocol omdat elke vorm van authenticatie ontbreekt. Als je WAN IP bekend is en UPnP is enabled dan kan een buitenstaander poorten openzetten door zich bijvoorbeeld voor te doen als een gameconsole.

Algemeen geldt: niet enablen.
dat port forwarden etc heb ik totaal geen verstand van,

zal 1 deze dagen eens wat youtube bekijken met uitleg ( begrijpend lezen is hier drama )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:05
Anoniem: 374460 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:54:
Vandaag een brief in de brievenbus dat deze maand mijn internetsnelheid van 100 Mbit/s naar 200 Mbit/s verhoogd wordt. Het maandbedrag blijft hetzelfde. (Die gaat vast over een paar maanden weer omhoog :+ )

Meer mensen ook een brief gehad?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABCstabiel
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 23-07 10:19
betreft geen glasvezel, maar het xDSL topic lijkt redelijk stil en het gaat met name om een financiëel/gebruikvraagstuk

Zojuist 35 minuten met een regiomanager van KPN zitten bellen voor een aanbieding van KPN. Momenteel zitten wij tevreden bij Ziggo met 500Mbit/s download en 50Mbit/s upload voor 71€/mnd inclusief TV. Nu achten wij de TV niet meer nodig, dus zou dit tot een maandbedrag van 58€ bij de Ziggo zijn.
Nu heeft de beste meneer van KPN de volgende aanbieding gedaan:
- Internet only 200mbit/s upload en download voor 54€/maand --> korting: 36€/mnd voor het internet gedurende eerste 12mnd.
- Netflix standaard 5€ korting/mnd
- Overname van telefoonabonnement met nummerbehoud van 15gb-->24gb voor +0,50cent/maand
- 2 wifi KPN-punten (momenteel bij Ziggo ook 3 wifipunten)
- De PTT aansluiting in de meterkast lijkt kapot, dus een kleinzakelijk abonnement zodat er gratis installatiegarantie bij zit (anders was dit niet mogelijk aldus verkoper)
- 100€ vanuit KPN om de laatste twee maanden van Ziggo te overbruggen (volgens de verkoper rekent Ziggo 50% van maandbedrag)

Als met al klinkt dit financieel aantrekkelijk. Klopt dit volgens jullie ook? Daarnaast ben ik momenteel content met het internet van Ziggo. Van 500mbit naar 200mbit lijkt toch een achteruitgang. Echter geeft de verkoper aan dat mijn huidige internet veel te veel is (gebruik: Xbox online FPS, streaming en thuiswerken).

Wat denken jullie? Redelijke aanbieding voor een overstap of val ik toch voor zijn marketingtrucjes?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:40

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

ernstoud schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 22:49:
[...]

Als je WAN IP bekend is en UPnP is enabled dan kan een buitenstaander poorten openzetten door zich bijvoorbeeld voor te doen als een gameconsole.
Volgens mij is dit een misvatting. uPnP hoort zover ik weet niet te luisteren op je WAN interface, dat zou volgens mij een misconfiguratie zijn, waar bijvoorbeeld miniupnpd nog eens extra checks voor heeft ingebouwd sinds eind 2014. Alleen devices op je LAN kunnen uPnP vragen een poort te openen en te forwarden (alleen naar zichzelf, en naar poorten > 1023 mits goed geconfigureerd).

Het exploiten van uPnP vereist dus al een LAN device onder controle van een aanvaller, en op dat punt ben je zonder uPnP ook de pineut.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
ABCstabiel schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:40:
betreft geen glasvezel, maar het xDSL topic lijkt redelijk stil en het gaat met name om een financiëel/gebruikvraagstuk

Zojuist 35 minuten met een regiomanager van KPN zitten bellen voor een aanbieding van KPN. Momenteel zitten wij tevreden bij Ziggo met 500Mbit/s download en 50Mbit/s upload voor 71€/mnd inclusief TV. Nu achten wij de TV niet meer nodig, dus zou dit tot een maandbedrag van 58€ bij de Ziggo zijn.
- Internet only 200mbit/s upload en download voor 54€/maand --> korting: 36€/mnd voor het internet gedurende eerste 12mnd.
- Overname van telefoonabonnement met nummerbehoud van 15gb-->24gb voor +0,50cent/maand
- De PTT aansluiting in de meterkast lijkt kapot, dus een kleinzakelijk abonnement zodat er gratis installatiegarantie bij zit (anders was dit niet mogelijk aldus verkoper)
- 100€ vanuit KPN om de laatste twee maanden van Ziggo te overbruggen (volgens de verkoper rekent Ziggo 50% van maandbedrag)

Als met al klinkt dit financieel aantrekkelijk. Klopt dit volgens jullie ook? Daarnaast ben ik momenteel content met het internet van Ziggo. Van 500mbit naar 200mbit lijkt toch een achteruitgang. Echter geeft de verkoper aan dat mijn huidige internet veel te veel is (gebruik: Xbox online FPS, streaming en thuiswerken).

Wat denken jullie? Redelijke aanbieding voor een overstap of val ik toch voor zijn marketingtrucjes?
Mijn alarmbellen gingen rinkelen over dat “klein zakelijk”. Dat betekent dat alle genoemde prijzen excl. BTW zijn. En het lijkt me onzin dat reparatie van een aansluiting alleen bij klein zakelijk gratis zou zijn.

En een klein zakelijk abonnement valt niet onder consumentenrecht, is dus niet herroepbaar en mag stilzwijgend verlengd worden. En is vaak minimaal voor 2 jaar.

Ik begrijp werkelijk niet waarom een consument klein zakelijke abo’s verkocht wordt. Misleiding.

En je hebt dus nu 500 Mbps. En dan ga je naar VDSL. Dan is het TOT 200 Mbps. maar kan ook heel veel lager zijn! Geen enkele garantie.

Mijn reactie: niet doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
Kanarie schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:59:
[...]

Volgens mij is dit een misvatting. uPnP hoort zover ik weet niet te luisteren op je WAN interface, dat zou volgens mij een misconfiguratie zijn, waar bijvoorbeeld miniupnpd nog eens extra checks voor heeft ingebouwd sinds eind 2014. Alleen devices op je LAN kunnen uPnP vragen een poort te openen en te forwarden (alleen naar zichzelf, en naar poorten > 1023 mits goed geconfigureerd).

Het exploiten van uPnP vereist dus al een LAN device onder controle van een aanvaller, en op dat punt ben je zonder uPnP ook de pineut.
Klopt. Maar UPnP vereist geen authenticatie. Malware ergens in je LAN is dan benaderbaar van buiten. Je router doet dat gewoon. Daarentegen een poort openen voor verkeer van buiten naar binnen voert je router niet zonder meer uit. Dat vereist toegang tot de GUI of admin rechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABCstabiel
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 23-07 10:19
ernstoud schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 17:00:
[...]

Mijn alarmbellen gingen rinkelen over dat “klein zakelijk”. Dat betekent dat alle genoemde prijzen excl. BTW zijn. En het lijkt me onzin dat reparatie van een aansluiting alleen bij klein zakelijk gratis zou zijn.

En een klein zakelijk abonnement valt niet onder consumentenrecht, is dus niet herroepbaar en mag stilzwijgend verlengd worden. En is vaak minimaal voor 2 jaar.

Ik begrijp werkelijk niet waarom een consument klein zakelijke abo’s verkocht wordt. Misleiding.

En je hebt dus nu 500 Mbps. En dan ga je naar VDSL. Dan is het TOT 200 Mbps. maar kan ook heel veel lager zijn! Geen enkele garantie.

Mijn reactie: niet doen!
Ja, lastig. Het zakelijk abonnement kwam naar voren, nadat de bedragen genoemd werden. Ik verwacht daar niet te veel problemen mee, maar ik zal het navragen. Die achteruitgang van Mbps vind ik wel een dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

ernstoud schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 17:03:
[...]

Klopt. Maar UPnP vereist geen authenticatie. Malware ergens in je LAN is dan benaderbaar van buiten. Je router doet dat gewoon. Daarentegen een poort openen voor verkeer van buiten naar binnen voert je router niet zonder meer uit. Dat vereist toegang tot de GUI of admin rechten.
Tja, een infected LAN device kan ook UDP hole punchen of domweg een uitgaande connectie opzetten naar een control server. Het probleem is het infected LAN device.
Hier staat uPnP dus ook gewoon aan, want p2p games, voip en transfers. Als ik me er echt zorgen over zou maken had ik wel een notificatie in home assistant geklust als er een uPnP regel bijkomt o.i.d. Of beperken welke LAN IPs poorten naar zichzelf mogen openzetten via uPnP.

[ Voor 4% gewijzigd door Kanarie op 21-03-2024 17:15 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
Kanarie schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 17:13:
[...]

Tja, een infected LAN device kan ook UDP hole punchen of domweg een uitgaande connectie opzetten naar een control server. Het probleem is het infected LAN device.
Hier staat uPnP dus ook gewoon aan, want p2p games, voip en transfers. Als ik me er echt zorgen over zou maken had ik wel een notificatie in home assistant geklust als er een uPnP regel bijkomt o.i.d. Of beperken welke LAN IPs poorten naar zichzelf mogen openzetten via uPnP.
Als het kan zou ik die notificatie dan inregelen. Je vertrouwt nu de UPnP implementaties in je devices. En zoals Confucius al zei: “Wie niet bang is wordt door het gevaar verrast”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
ABCstabiel schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 17:09:
[...]

Ja, lastig. Het zakelijk abonnement kwam naar voren, nadat de bedragen genoemd werden. Ik verwacht daar niet te veel problemen mee, maar ik zal het navragen. Die achteruitgang van Mbps vind ik wel een dingetje.
Dat betekent des te meer dat de prijzen die genoemd zijn dus zonder BTW zijn. Navragen? Waarom? Dit is duidelijk misleiding. Richting een consument mag nooit een prijs excl. BTW genoemd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

ernstoud schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 17:21:
[...]
Je vertrouwt nu de UPnP implementaties in je devices. En zoals Confucius al zei: “Wie niet bang is wordt door het gevaar verrast”.
Je vertrouwt nu je devices. Met een lek apparaat is uPnP niet nodig om data in en uit je netwerk te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Wat meer info over de veiligheid van UPnP:

https://www.upguard.com/blog/what-is-upnp

https://nordvpn.com/nl/blog/wat-is-upnp/

[ Voor 22% gewijzigd door Dj-sannieboy op 21-03-2024 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koljanq4
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18-07 05:58
Goedenavond!
Ik heb zojuist glasvezel modem en andere onderdelen ontvangen van kpn voor 1000mb/s. Ik heb al kpn glasvezelaansluitpumt van odido (snelheid 100mb/s). Mijn vraag heb ik nodig nieuwe aansluitpunt van kpn installeren of huidige is goed genoeg, snel genoeg en niet nodig terug sturen naar odido?
Hie ook foto van huidige situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koljanq4
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18-07 05:58
Hoor ook foto van bovenste vraag.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7QB6qF2ofPy7bAfIDFdBLQvK9ro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nHG5DR2Co5l2CQWemjSwRt7y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:58

Wildfire

Joy to the world!

Koljanq4 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 18:11:
Goedenavond!
Ik heb zojuist glasvezel modem en andere onderdelen ontvangen van kpn voor 1000mb/s. Ik heb al kpn glasvezelaansluitpumt van odido (snelheid 100mb/s). Mijn vraag heb ik nodig nieuwe aansluitpunt van kpn installeren of huidige is goed genoeg, snel genoeg en niet nodig terug sturen naar odido?
Die kap die over je FTU zit gaat eraf en die media converter eronder gaat ook weg. KPN gebruikt een media converter (XGS-PON ONT) die over je FTU heen schuift.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
Kanarie schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 17:53:
[...]

Je vertrouwt nu je devices. Met een lek apparaat is uPnP niet nodig om data in en uit je netwerk te krijgen.
Ja, dat is zoiets als je hoeft geen gordel te dragen in de auto want er kan ook een vliegtuig op vallen.

En persoonlijk vertrouw ik geen enkel device. Een tic als je in de security branche werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Koljanq4 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 18:11:
Goedenavond!
Je kunt deze gewoon laten zitten, de NTU die je van KPN hebt ontvangen kan je gebruiken als reserve

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Wildfire schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 18:54:
[...]

Die kap die over je FTU zit gaat eraf en die media converter eronder gaat ook weg. KPN gebruikt een media converter (XGS-PON ONT) die over je FTU heen schuift.
Zoals op onderstaand plaatje te zien is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6HwZ7eIUSX5jaGW6_NmnVgCbEo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kbR6mPHHpSHECntZYjqcJypP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
ABCstabiel schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:40:

Klinkt als een erg complexe levering met dito facturering - vaak goed voor complexe klachten/vragen over de facturen... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12:27
Ik ben ooit overgestapt van Ziggo naar KPN omdat Ziggo in die tijd heel moeilijk deed over "internet only". Dat kon niet via de website. Bellen met bedrijven is niet mijn hobby dat doe ik al genoeg op het werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huubhuub
  • Laatst online: 12:17
Vandaag 2 euro gestort gekregen (en 1 maand internet+tv voor nop) van de KPN als compensatie van 2 weken aansluitproblematiek.
Mijn abonnement is 45 euro en ik kreeg 47 euro aan compensatie (31 dagen maand vs 30 dagen maand).

Er bleek een breuk in mijn aansluiting te zitten (vanaf de dag van aanleg) waardoor ik niet direct kon genieten van de glasvezelaansluiting.

Ik moet zeggen top opgelost, ik ben erg tevreden over de snelheid van mijn abo.... het callcenter van KPN is wat omslachtig en kan best tot irritatie "lijden" maar het product en de uiteindelijke oplossingsgerichtheid van KPN is echt top.

Always bet on Huub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Laatst online: 01-07 18:24
Al jaren KPN klant en abbo is afgelopen.
Kreeg dit aanbod voor 100mbit met netflix premium
eerste 3 maanden 43 euro.
na 3 maanden 48 euro.
na 1 jaar 58 euro.

helaas konden ze geen korting geven voor 1 jaar contracten dus ik heb het aanbod nog niet geaccepteerd

wellicht zijn er betere suggesties of moet ik toch durven over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

kevertje1977 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 08:28:
na 3 maanden 48 euro.
na 1 jaar 58 euro.

helaas konden ze geen korting geven voor 1 jaar contracten dus ik heb het aanbod nog niet geaccepteerd

Het aanbod voor verlengen is momenteel helaas erg karig bij KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
ABCstabiel schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:40:Van 500mbit naar 200mbit lijkt toch een achteruitgang. Echter geeft de verkoper aan dat mijn huidige internet veel te veel is (gebruik: Xbox online FPS, streaming en thuiswerken).
Ik zou dit met een korrel zout nemen. Mijn huidige woning heeft geen Ziggo aansluiting (en dat aanvragen zou maanden duren) en bij KPN bleek bij aansluiten enkel 1 kabel werkend waardoor ik op max 120 uit kwam. Kwam van 600 Ziggo, maar volgens monteur zou dat ook niet nodig zijn. Dit was meer dan genoeg aldus hem, en mijn tegenspraak werd weggewuifd. Ik kan je zeggen, ik zit nu al 2 jaar met smacht op glasvezel te wachten :+ .

De glasvezelkabels zijn deze week de grond in gegaan. Nu nog wachten tot ze het huis in gebracht worden en ik over kan stappen.

[ Voor 5% gewijzigd door Cambionn op 29-03-2024 16:52 ]

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-07 13:00
kevertje1977 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 08:28:
na 3 maanden 48 euro.
na 1 jaar 58 euro.

Heb je de opzeggen lijn gebeld? Die doen vaak betere aanbieding. Gewoon voor 1 jaar en korting bedingen anders zeg je helaas moet ik dan naar de concurrent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Ik heb mijn review van 4Gbit KPN internet met de Box v14 en de twee SuperWifi2 punten online gezet:
KPN SuperWifi2 review door djwice

Feedback is welkom, als er vragen zijn hoor ik het wel.

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:36
djwice schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 18:20:
Ik heb mijn review van 4Gbit KPN internet met de Box v14 en de twee SuperWifi2 punten online gezet:

Speedtests zijn echt raar met 4 Gbps.
Overdag gaat het echt vaak perfect.
Zowel speedtest app of Windows als iperf3 met Leaseweb.

Echter voor beide geldt, diep in de nacht, wanneer je zou verwachten het snelst te kunnen gaan.
Gaat het juist langzamer. Net als met mobiele netwerken, alsof routers van de providers in power safe mode ofzo staan en niet het maximale leveren.
Alleen bij mobiele netwerken zijn het dan de radio's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Coh6Y-l1iDhdzkrxHhTqdHk8MMI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pjkBxigYRAnw03CFjqOMrMq6.jpg?f=user_large

Zelf heb ik een TP-Link BE800 router via cat5e op een nokia ONT bij KPN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mog__wai
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:46
Dj-sannieboy schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:56:
[...]

Het aanbod voor verlengen is momenteel helaas erg karig bij KPN.
Gewoon overstappen maar budget en volgend jaar weer terug naar KPN. Is precies hetzelfde, maar met een ander label. En je krijgt nog een goed werkende tv box ook :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:08
Bij Budget is de blijf-aanbieding ook bijzonder karig. Wil best naar Kpn, maar Glas ligt hier nog niet (ja van Odido met inferieur Tv).

[ Voor 5% gewijzigd door Sjah op 30-03-2024 02:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Laatst online: 01-07 18:24
mog__wai schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 23:23:
[...]

Gewoon overstappen maar budget en volgend jaar weer terug naar KPN. Is precies hetzelfde, maar met een ander label. En je krijgt nog een goed werkende tv box ook :).
En bij budget krijg je dan geen korting als je KPN mobiel hebt. Dat is wel jammer.
Wat ook vreemd is dat als je overstapt je nog 1 maand bij KPN zit volgens Budget :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IlhmnjnCvE9X70GRewkdLyeEtJw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/z9tVke96FhPwiku5DswuLM6c.png?f=user_large

Waarom is dat ? Ik ben contractvrij...

[ Voor 29% gewijzigd door kevertje1977 op 30-03-2024 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:07

jurroen

Security en privacy geek

djwice schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 18:20:

Nice review, leest lekker weg en is helder. Wel een paar vragen, vooral gerelateerd aan de verbinding dus vandaar doe ik het hier:
  • Weet je waarom er gekozen is voor een dergelijke set aan NICs op de Box 14? Persoonlijk had ik twee (of alle vier) multi-gig LAN interfaces logischer gevonden (dus {1,2.5,5,10}Gbit/s).
  • Heb je gedurende langere tijd de verbinding gemaxt? En zo ja, werkt dat een beetje stabiel?
  • Is dit 'gewone' XGS-PON? Met andere woorden, staat KPN het al toe dat je deze fiber rechtssteeks in een SFP+ transceiver steekt?
  • En ten slotte, het lijkt mij wiedes, maar toch: zit er een FUP op? Denk dat ze wat minder blij gaan zijn als je 24/7 de verbinding op maximale snelheid gebruikt, voor langere tijd (weken, maanden).

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:08
kevertje1977 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 09:49:
[...]

En bij budget krijg je dan geen korting als je KPN mobiel hebt. Dat is wel jammer.
Wat ook vreemd is dat als je overstapt je nog 1 maand bij KPN zit volgens Budget :
[Afbeelding]

Waarom is dat ? Ik ben contractvrij...
Je hebt altijd te maken met een redelijke opzegtermijn, of het nou om een internet verbinding, energieleverancier of een sportschool abonnement gaat. Een bedrijf moet de tijd krijgen om alles voor je af te kunnen ronden, hiervoor is een termijn van 1 maand wettelijk vastgelegd. Dit dient tevens als bescherming. Zodat jij als klant ook ruim de tijd krijgt om na een opzegging iets nieuw te vinden, anders kun je met een bedrijf bellen en zeggen ze het de volgende dag al stop en moet jij nog 2 weken wachten voordat de nieuwe leverancier alles geregeld heeft. Lijkt me ook niet wenselijk.

https://www.consuwijzer.n...e-vaste-looptijd-opzeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
jurroen schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 09:59:
Nice review, leest lekker weg en is helder
Dank je!
Weet je waarom er gekozen is voor een dergelijke set aan NICs op de Box 14? Persoonlijk had ik twee (of alle vier) multi-gig LAN interfaces logischer gevonden (dus {1,2.5,5,10}Gbit/s).
Er zit
  • 2x LAN Ethernet 1Gb
  • 1x LAN Ethernet 2.5Gb
  • 1x LAN Ethernet 10Gb
  • 1x WAN Ethernet 10Gb
op, de SuperWifi2 punten hebben twee 1 Gb aansluitingen. Die zijn bij mij draadloos aangesloten, dat is sneller, maar zaten bij de installatie allebei aan een 1Gb poort.
https://forum.kpn.com/ken...#Specificaties+KPN+Box+14

In de praktijk heb je nu vooral nog laptops, NAS-en en PCs die een of twee 1 Gb LAN aansluiting hebben denk ik. De nieuwe uitvoering: Synology DiskStation DS224+ heeft bijvoorbeeld ook nog slechts een 1Gb poort. Dus wellicht vandaar dan twee 1Gb verbindingen nog geen belemmerende factor zal zijn. Bij mij in huis is alleen mijn PC bedraad sneller. De rest heeft of alleen wifi of een 1Gb aansluiting.
• Heb je gedurende langere tijd de verbinding gemaxt? En zo ja, werkt dat een beetje stabiel?
Het is vrij lastig om de verbinding lang te max.-en.
1TB downloaden of uploaden met 4Gb is slechts 250 seconden, dus 4 minuten en 10 seconden.

Als je een idee hebt hoe dit langdurig te testen, laat het me weten.
Is dit 'gewone' XGS-PON? Met andere woorden, staat KPN het al toe dat je deze fiber rechtssteeks in een SFP+ transceiver steekt?
De verbinding is PPPoE heb ik begrepen. Op het KPN forum vind je wat details.
Specs: https://forum.kpn.com/int...ostid=1786861#post1786861
Zit er een FUP op? Denk dat ze wat minder blij gaan zijn als je 24/7 de verbinding op maximale snelheid gebruikt, voor langere tijd (weken, maanden).
Goede vraag, ik heb begrepen dat je de glas verbinding deelt met 32 andere aansluitingen in de wijk en dat die 10Gbps is.
Dus ik kan me indenken dat zelfs als er geen FUP is, dat als je meerdere buren hebt met een 4Gbit en 1Gbit aansluitingen, dat je samen uiteindelijk wordt gecapt door de techniek.
Barre73 in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3"

[ Voor 19% gewijzigd door djwice op 30-03-2024 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 08:00
De verbinding is PPPoE heb ik begrepen. Op het KPN forum vind je wat details.
Is dat antwoord op je vraag?
Met de vrije ONT/Modem keuze is het mogelijk om een XGS ONU (met MAC) module te gebruiken. Er zijn diverse sticks welke supported zijn op het KPN netwerk.

Zie ook: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken
Goede vraag, ik heb begrepen dat je de glas verbinding deelt met 32 andere aansluitingen in de wijk en dat die 10Gbps is.
Dus ik kan me indenken dat zelfs als er geen FUP is, dat als je meerdere buren hebt met een 4Gbit en 1Gbit aansluitingen, dat je samen uiteindelijk wordt gecapt door de techniek.
32 huishoudens is alleen als gebruik word gemaakt van een 1:2 splitter (op lange afstanden en komt zelfde voor). In de basis is het delen met 64 huisaansluitingen.
Dat is met P2P niet anders dan met PON. Aggegratie punt ligt op PON alleen eerder. Tja, overboeking.. Ik zou me als klant daar totaal geen zorgen over maken, de kans dat dit gebeurd is gewoon heel klein dat je je snelheden niet haalt. KPN hanteert geen FUP. Als je 4gbps afneemt mag je het ook gewoon gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ovd1995
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
djwice schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:33:
1TB downloaden of uploaden met 4Gb is slechts 250 seconden, dus 4 minuten en 10 seconden.
Volgens mij klopt er iets niet in je berekening. Om 1TB te downloaden/uploaden binnen 250 seconden heb je een verbinding nodig van 35 Gbit/s ;)

Bij 4 Gbit/s duurt het rond de 36 minuten om 1TB te downloaden of uploaden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
ovd1995 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 16:38:
[...]

Volgens mij klopt er iets niet in je berekening. Om 1TB te downloaden/uploaden binnen 250 seconden heb je een verbinding nodig van 35 Gbit/s ;)

Bytes en bits. Het blijft moeilijk _O- .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
[...]

En met 10% overhead voor foutdetectie mag je er best nog eens 4 minuten bij optellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
[...]

Oh ja, bytes, factor 8 🫢
2000 seconden.
Dus 33 minuten en 20 seconden.

[ Voor 6% gewijzigd door djwice op 30-03-2024 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Airw0lf schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 17:59:
[...]

En met 10% overhead voor foutdetectie mag je er best nog eens 4 minuten bij optellen.
Die foutdetectie is afhankelijk van welk protocol je gebruikt denk ik? 10% klinkt veel. Naar welk protocol verwijs jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Credit where credit is due :)
[...]

Er zit
  • 2x LAN Ethernet 1Gb
  • 1x LAN Ethernet 2.5Gb
  • 1x LAN Ethernet 10Gb
  • 1x WAN Ethernet 10Gb
op.
[...]
Klopt, las ik in de specificaties (vóór het stellen van mijn vraag). De reden dat ik het vroeg is omdat ik had gehoopt dat jij wellicht meer informatie/context had.

Ik zou zelf liever zien dat ze multi-gig interfaces zouden gebruiken (die {1,2.5,5,10}Gbit/s), omdat je nu zonder extra switches of netwerkapparatuur dus niet bijvoorbeeld een computer en NAS met beiden een 10Gbit NIC kunt aansluiten.
[...]

Het is vrij lastig om de verbinding lang te max.-en.

Als je een idee hebt hoe dit langdurig te testen, laat het me weten.
Ik heb dit een keer zelf gedaan (langdurig testen) door een uitdaging van een provider. Ik heb een scriptje geschreven wat continue aan het maxen was en downloadde naar /dev/null (zeg maar de prullenbak op Unix en Linux).

In jouw geval komt er een uitdaging bij, want je hebt een andere kant nodig die dit verstoken ook toestaat. Ik moet hier even over nadenken.

Overigens, voor een betrouwbaardere speedtest kun je beter speedtest-cli gebruiken. De reden daarvoor is dat browsers ook een bepaalde overhead hierin hebben.
Ik denk dat ik iets te hard aan het geeken was :+ De verbinding zelf is zeer waarschijnlijk XGS-PON, PPPoE wordt door KPN gebruikt voor de authenticatielaag.

Waar ik wel benieuwd naar ben is of KPN ook toestaat of er SFP+ transceivers worden aangemeld op het netwerk om de ONT over te kunnen slaan. Maar denk dat ik deze vraag beter kan stellen aan KPN.
[...]

Ah dank. Dat is waardevolle informatie. Ik meende zelf dat het 64 aansluitingen op 10G was, dan is deze overbooking echt een stuk beter 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 08:00
jurroen schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 19:43:
[...]

Credit where credit is due :)

[...]

Klopt, las ik in de specificaties (vóór het stellen van mijn vraag). De reden dat ik het vroeg is omdat ik had gehoopt dat jij wellicht meer informatie/context had.

Ik zou zelf liever zien dat ze multi-gig interfaces zouden gebruiken (die {1,2.5,5,10}Gbit/s), omdat je nu zonder extra switches of netwerkapparatuur dus niet bijvoorbeeld een computer en NAS met beiden een 10Gbit NIC kunt aansluiten.

[...]Waar ik wel benieuwd naar ben is of KPN ook toestaat of er SFP+ transceivers worden aangemeld op het netwerk om de ONT over te kunnen slaan. Maar denk dat ik deze vraag beter kan stellen aan KPN.
Ja, dat kan. Zie [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Ah check. Ik weet dat SFP+ op KPN kan, maar mijn vraag was meer of KPN het ook toestaat op de 4Gbit lijnen. Antwoord daarop is dus een ja, naar doorzoeken van het draadje. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
djwice schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 19:19:
[...]

Die foutdetectie is afhankelijk van welk protocol je gebruikt denk ik? 10% klinkt veel. Naar welk protocol verwijs jij?
Eeehhh - niet een specifiek protocol... tis de principe werking van ethernet... :+
Daar zitten mechanismes en bytes in verwerkt die een correcte afhandeling moet borgen.
De protocol overhead komt daar nog eens bovenop.

Daarom zul je ook nooit de maximale ethernet snelheid van 1000-Mbps halen.
In praktijk blijf je "hangen" op zo een 950-960 Mbps als er een WAN in het spel zit.
En zo een 980-990 Mbps als client en server op dezelfde switch zitten.

Zie bovenstaande als een setje richtgetallen... :X

[ Voor 4% gewijzigd door Airw0lf op 30-03-2024 20:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
jurroen schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 19:43:
[...]
Ik heb dit een keer zelf gedaan (langdurig testen) door een uitdaging van een provider. Ik heb een scriptje geschreven wat continue aan het maxen was en downloadde naar /dev/null (zeg maar de prullenbak op Unix en Linux).

In jouw geval komt er een uitdaging bij, want je hebt een andere kant nodig die dit verstoken ook toestaat. Ik moet hier even over nadenken.

Overigens, voor een betrouwbaardere speedtest kun je beter speedtest-cli gebruiken. De reden daarvoor is dat browsers ook een bepaalde overhead hierin hebben.
Net een simpel curl loopje geschreven die

http://data.commoncrawl.o...40221001055-00001.warc.gz

tot potentieel

http://data.commoncrawl.o...40221001055-90000.warc.gz

kan downloaden via

FOR /f "tokens=*" %a in (warc.paths.txt) do curl %a -o D:\crawl\%~nxa --parallel

Elke bestand is om en nabij 1 GB.
In Windows Taakbeheer > Ethernet bleef de download dan boven de 2Gbit.
Ik heb hiervoor mijn oude NVMe gebruikt, die is denk ik de bottleneck hier (2.3Gbit write).

De andere (11Gbit NVMe RAID) heb ik afgeschermd en geef ik per programma toegang (mijn muziek collectie wil ik niet per ongeluk verwijderen), en ik weet niet 1-2-3 hoe ik cmd / curl daar rechten toe geef.

De TV, Spotify en games van de kinderen gingen gewoon door zonder hapering.

Deze data staat op AWS S3 en kun je parallel downloaden.

[ Voor 12% gewijzigd door djwice op 30-03-2024 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Airw0lf schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:24:
[...]

Eeehhh - niet een specifiek protocol... tis de principe werking van ethernet... :+
Daar zitten mechanismes en bytes in verwerkt die een correcte afhandeling moet borgen.
De protocol overhead komt daar nog eens bovenop.

Daarom zul je ook nooit de maximale ethernet snelheid van 1000-Mbps halen.
In praktijk blijf je "hangen" op zo een 950-960 Mbps als er een WAN in het spel zit.
En zo een 980-990 Mbps als client en server op dezelfde switch zitten.

Zie bovenstaande als een setje richtgetallen... :X
Ah daarom is de verbinding 4280 Mbit/s ;)
En noemt KPN dit 4Gbit, zodat je ook echt 4Gbit kunt halen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto.A.G
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-07 17:22
https://www.gbmb.org/gbit-to-mb

Leuk de gbps speed, echter moet je (target) hardware het ook kunnen verwerken
En niet te vergeten je (source) usenet/azure enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
djwice schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:56:
[...]

Ah daarom is de verbinding 4280 Mbit/s ;)
En noemt KPN dit 4Gbit, zodat je ook echt 4Gbit kunt halen? :)
Nee - ik heb het over een fysieke ethernet verbinding van 1, 2.5 of 10-Gbps. In fysieke ethernet termen bestaat er geen 4-Gbps! :+

KPN haalt hier wat truuken uit. Bijvoorbeeld door een 10-Gbps verbinding met packet shaping te downsizen naar (ongeveer) 4-Gbps. Of een 2,5-Gbps verbinding die met truuken als caching en dedup opgepompt wordt naar (ongeveer) 4-Gbps. Of misschien doen ze het nog anders - geen idee. Maar wat het ook is - 4-Gbps ethernet bestaat niet! :X

Met de Netflix site kun je een speedtest doen van 5 minuten of langer.
De cijfers die daar uit komen zijn het meest realistisch - zo is mijn ervaring tot nu toe.
Vooropgesteld dat het testsysteem een 10-Gbps aansluiting heeft.

Een langlopende test met Iperf3 is ook een goede methode. Alleen heb je daar dan wel aan beide kanten een 10-Gbps LAN-aansluiting voor nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Airw0lf op 30-03-2024 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Airw0lf schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 21:09:
[...]

Nee - ik heb het over een fysieke ethernet verbinding van 1, 2.5 of 10-Gbps. In fysieke ethernet termen bestaat er geen 4-Gbps! :+

KPN haalt hier wat truuken uit. Bijvoorbeeld door een 10-Gbps verbinding met packet shaping te downsizen naar (ongeveer) 4-Gbps. Of een 2,5-Gbps verbinding die met truuken als caching en dedup opgepompt wordt naar (ongeveer) 4-Gbps. Of misschien doen ze het nog anders - geen idee. Maar wat het ook is - 4-Gbps ethernet bestaat niet! :X

Met de Netflix site kun je een speedtest doen van 5 minuten of langer.
De cijfers die daar uit komen zijn het meest realistisch - zo is mijn ervaring tot nu toe.
Vooropgesteld dat het testsysteem een 10-Gbps aansluiting heeft.

Een langlopende test met Iperf3 is ook een goede methode. Alleen heb je daar dan wel aan beide kanten een 10-Gbps LAN-aansluiting voor nodig.
Oh, zeg ik ook niet. Ik heb een 10Gbit poort op m'n XPON die aan de 10Gbit WAN van de Box v14 zit, dan zit m'n PC met een 10Gbit kaart aan de 10Gbit LAN van Box v14. En wordt de verbinding op die opgegeven snelheid gecapt, zodat ik netjes 4Gbit (iets meer in de praktijk) kan halen.

Althans dat is mijn indruk. Correct me if I'm wrong :)

[ Voor 3% gewijzigd door djwice op 30-03-2024 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
djwice schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 21:20:
[...]

Oh, zeg ik ook niet. Ik heb een 10Gbit poort op m'n XPON die aan de 10Gbit WAN van de Box v14 zit, dan zit m'n PC met een 10Gbit kaart aan de 10Gbit LAN van Box v14. En wordt de verbinding op die opgegeven snelheid gecapt, zodat ik netjes 4Gbit (iets meer in de praktijk) kan halen.

Althans dat is mijn indruk. Correct me if I'm wrong :)
Maar ik zeg dat wel :+ - je haalt dit omdat de transmissiesnelheid op 10-Gbps zit - wat effectief neerkomt op zo een 9,5-9,7-Gbps - dus een software gestuurde cap naar iets met maximaal 8-Gbps gaat makkelijk!

[ Voor 19% gewijzigd door Airw0lf op 30-03-2024 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Airw0lf schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 21:42:
[...]

Maar ik zeg dat wel :+ - je haalt dit omdat de transmissiesnelheid op 10-Gbps zit - wat effectief neerkomt op zo een 9,5-9,7-Gbps - dus een software gestuurde cap naar iets met maximaal 8-Gbps gaat makkelijk!
Alleen klopt je opmerking dus niet Airw0lf in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3" aangezien de 4280Mbit/s cap niet op de interface zit (die is 10Gbit). Dus kan de 4Gbit/s zonder aftrek van 10% gehaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
djwice schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 22:01:
[...]

Alleen klopt je opmerking dus niet Airw0lf in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3" aangezien de 4280Mbit/s cap niet op de interface zit (die is 10Gbit). Dus kan de 4Gbit/s zonder aftrek van 10% gehaald worden.
Zoals ik hier al schreef bestaat een fysieke 4-Gbps ethernet poort niet - die 4-Gbps is gebaseerd op een 10-Gbps poort die software matig afgeschaald wordt naar 4-Gbps. En eens - in dat geval is die 10% overhead waarschijnlijk niet van toepassing...

Waarschijnlijk geldt dat ook voor 100 en 200 Mbps abonnementen.

Mijn opmerking was vooral bedoeld voor mensen die met een 1-Gbps abonnement gaan testen. En tot de ontdekking komen dat ze de maximale snelheid niet halen.

[ Voor 52% gewijzigd door Airw0lf op 30-03-2024 23:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• buMf00d
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-07 17:33
Lord_Dain schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 18:11:
[...]

Heb je de opzeggen lijn gebeld? Die doen vaak betere aanbieding. Gewoon voor 1 jaar en korting bedingen anders zeg je helaas moet ik dan naar de concurrent.
Toevallig vandaag gedaan. Mijn contract was bijna afgelopen. Ik betaal nu al 2 jaar 35e voor 1000/1000 (vorig jaar automatisch verlengd voor dezelfde prijs). Aangegeven bij de opzeggen lijn dat ik wilde opzeggen en kreeg een aanbieding van 27,50e voor de eerste 6 maanden en 35e voor het laatste half jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

buMf00d schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:52:
[...]

Toevallig vandaag gedaan. Mijn contract was bijna afgelopen. Ik betaal nu al 2 jaar 35e voor 1000/1000 (vorig jaar automatisch verlengd voor dezelfde prijs). Aangegeven bij de opzeggen lijn dat ik wilde opzeggen en kreeg een aanbieding van 27,50e voor de eerste 6 maanden en 35e voor het laatste half jaar.
Bijzonder dat er zo’n willekeur aan kortingen wordt gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 23:35:
[...]

Bijzonder dat er zo’n willekeur aan kortingen wordt gegeven.
Lijkt mij dat ze dat meer dan compenseren met de abonnee's die nooit bellen en dus het volle pond betalen. En zelfs als dat niet zo is, mensen die eigenlijk niet willen en toch 35E betalen, lijkt mij pure winst, of ben ik nou dom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Sjah schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 23:58:
[...]

Lijkt mij dat ze dat meer dan compenseren met de abonnee's die nooit bellen en dus het volle pond betalen. En zelfs als dat niet zo is, mensen die eigenlijk niet willen en toch 35E betalen, lijkt mij pure winst, of ben ik nou dom?
Ongetwijfeld, maar als je het topic er hier op naleest zie je genoeg voorbeelden van mensen die aanbiedingen krijgen met zeer weinig korting. Ondanks dat ze al jaren klant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Koirtingen nadat ze telefoontje doen? Lijkt me niet dat dat waardeloze aanbiedingen zijn. Of ongevraagde aanbiedingen in de mailbox, ja die wel, dan kan je mindere voorstellen verwachten.
Doet me denken aan toen mensen begonnen over te stappen van energieaanbieder, toen kwam Nuon, waar ik lid van was, met bla bla u bent al zolang lid, maar geen boter bij de vis he, ik bedoel waardeloze dingen, als een theedoek opgestuurd krijgen bij wijze van spreken. Geirriteerd ben ik toen gaan kijken bij gaslicht.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Sjah schreef op woensdag 3 april 2024 @ 08:14:
Koirtingen nadat ze telefoontje doen? Lijkt me niet dat dat waardeloze aanbiedingen zijn. Of ongevraagde aanbiedingen in de mailbox, ja die wel, dan kan je mindere voorstellen verwachten.
Doet me denken aan toen mensen begonnen over te stappen van energieaanbieder, toen kwam Nuon, waar ik lid van was, met bla bla u bent al zolang lid, maar geen boter bij de vis he, ik bedoel waardeloze dingen, als een theedoek opgestuurd krijgen bij wijze van spreken. Geirriteerd ben ik toen gaan kijken bij gaslicht.com.
Ja, kortingen n.a.v. een belletje heb ik het over.

Zelf onlangs ook meegemaakt, ik kon alleen (een magere) korting krijgen op een 2-jarig abonnement.

1Gb voor €35 p/m heb ik zelf ook gehad na mijn overstap vanaf XS4ALL, maar die aanbieding heb ik daarna nooit meer gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buMf00d
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-07 17:33
Dj-sannieboy schreef op woensdag 3 april 2024 @ 08:31:
[...]

Ja, kortingen n.a.v. een belletje heb ik het over.

Zelf onlangs ook meegemaakt, ik kon alleen (een magere) korting krijgen op een 2-jarig abonnement.

1Gb voor €35 p/m heb ik zelf ook gehad na mijn overstap vanaf XS4ALL, maar die aanbieding heb ik daarna nooit meer gekregen.
Ik ben oorspronkelijk ook overgestapt van XS4ALL naar KPN. Eerste jaar was die aanbieding 35€ en een jaar later kreeg ik een mailtje dat ik gewoon mocht blijven voor diezelfde prijs. Wellicht dat het aan de regio ligt met wat ze aan kunnen bieden qua korting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:06

Quakie

quakelen

Ik vermoed regio gebonden.

Ik kreeg ook bijna geen korting bij verlenging. Dit was ook met opzeggingen toen.
Zelfde dat diverse mensen gratis snelheid verhogingen krijgen. Ik ben betaald over gegaan van 50 naar 200 naar 1000. Zijn er ook die gratis stappen gezeten hebben van 50 naar 100 en zelfs naar 200 voor hetzelfde geld.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Ik zie hier weinig of geen klachten meer voorbij komen over TV+.

Ofwel ze zijn er niet (meer).
Ofwel iedereen heeft ermee leren leven omdat je immers niet terug kunt.
Combinatie?

Kortom - hoe hangt de vlag erbij - iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Airw0lf schreef op woensdag 3 april 2024 @ 19:29:
Ik zie hier weinig of geen klachten meer voorbij komen over TV+.

Ofwel ze zijn er niet (meer).
Ofwel iedereen heeft ermee leren leven omdat je immers niet terug kunt.
Combinatie?

Kortom - hoe hangt de vlag erbij - iemand een idee?
Of iedereen kijkt gewoon via Apps?
(ik heb zelf al een aantal jaar geen TV van KPN of Zigggo, gewoon een Google TV met Disney+, NPO, ZDF etc.)

Pagina: 1 ... 155 ... 182 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen