[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 154 ... 185 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01:58
Arjan A schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 22:08:
[...]

Nee. Het publieke IP-adres is nog steeds hetzelfde.

[...]

Hetzelfde als bij wifi dus.

[...]
Natuurlijk is het publieke adres hetzelfde. Maar toch denk ik dat je wat sterker staat met een apart gasten netwerk op een eigen segment, met een eigen wachtwoord.

Ik zei ook dat het in beide gevallen een slecht idee is. Lees maar hoe slecht idee het is:

https://tjitze.nl/internet-delen/
https://www.rtlnieuws.nl/...l-downloaden-boete-schuld

Weinig jurisprudentie in NL, wel meer in Duitsland.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01 22:29
ernstoud schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 22:01:
[...]

Nee. Een gasten netwerk heeft eigen ssid en als het goed is een eigen IP range. Wat jij voorstelde was een kabel rechtstreeks uit je router naar de buren. In jouw lokale IP range dus.

In beide gevallen zou ik in ieder geval je aanraden hele goede logging in te richten, voor een eventuele rechtzaak. Fijn dat je je buren goed kent, maar vertrouwen in dit geval kan beschaamd worden. Illegaal downloaden, op het dark web handelen, doxing, bedreigen, sexting, de krant staat er vol mee.

En zorg voor goede firewall rules, besef dat je buren alles op jouw netwerk anders kunnen benaderen.

Slecht idee alles bij elkaar.
Je maakt er wel een drama van. Dit soort dingen gebeuren in de praktijk wel vaker, dat is niks bijzonders en ook niet nieuw. Mooi voorbeeld is een studenten huis. Wat je wel moet doen is een fatsoenlijke router achter het modem zetten die iedere deelnemer een eigen IP range geven en zorgen dat ze niet met elkaar kunnen babbelen.

Vormen van IP logging kun je altijd aanzetten maar je moet niet je buren gaan bespioneren dus goede afspraken maken. Moet verder geen probleem opleveren. De provider kan het niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Terrestrial schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 22:25:
[...]

Je maakt er wel een drama van. Dit soort dingen gebeuren in de praktijk wel vaker, dat is niks bijzonders en ook niet nieuw. Mooi voorbeeld is een studenten huis. Wat je wel moet doen is een fatsoenlijke router achter het modem zetten die iedere deelnemer een eigen IP range geven en zorgen dat ze niet met elkaar kunnen babbelen.

Vormen van IP logging kun je altijd aanzetten maar je moet niet je buren gaan bespioneren dus goede afspraken maken. Moet verder geen probleem opleveren. De provider kan het niet zien.
Tja. Je kunt het drama noemen. Ik heb iemand in zo’n zaak moeten bijstaan. Kind had buurkind toegang gegeven en buurkind deed dingen die niet door de beugel kunnen. Gelukkig konden we wat logs uit de router krijgen die de zaak deed seponeren.

Maar je geeft goede tips. Goede router nemen, eventueel VLANs, logging, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
[...]

Nee. Een gasten netwerk heeft eigen ssid en als het goed is een eigen IP range. Wat jij voorstelde was een kabel rechtstreeks uit je router naar de buren. In jouw lokale IP range dus.

In beide gevallen zou ik in ieder geval je aanraden hele goede logging in te richten, voor een eventuele rechtzaak. Fijn dat je je buren goed kent, maar vertrouwen in dit geval kan beschaamd worden. Illegaal downloaden, op het dark web handelen, doxing, bedreigen, sexting, de krant staat er vol mee.

En zorg voor goede firewall rules, besef dat je buren alles op jouw netwerk anders kunnen benaderen.

Of het slim is laat ik in de midden - maar in bedrijfsverzamelgebouwen is dit toch heel te doen gebruikelijk..

Om risico's te beperken zou je met 3 routers kunnen werken - eentje die de internet verbinding ontsluit, en twee voor de twee huidhoudens. Hierdoor hebben beiden hun eigen IP-subnet.

De "WAN-poort" van de tweede en derde router stel je dan zo in dat van "buiten" naar "binnen" niks is toegestaan - andersom is "alles" toegestaan.

De vraag die overblijft is: wie gaat alles beheren? Wie sluit het abonnement af (en betaald de rekening)? Wat als een van beide partijen niet (meer) betaald? Maar daar wel de ISP router staat?

Nogmaals - slim is het wellicht niet... beter een goede buur dan een verre vriend. :+
Maar de risico's zijn op deze manier te overzien.

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
[...]

Dus een apart vlan/subnet dan toch? Er zijn genoeh switches die dat kunnen. En een bandwidth limiter, zodat jezelf binnen de 2Gbit blijft en de buren binnen de 1Gbit. Dan zit je elkaar nooit in de weg.

Maar goed mijn buren zijn niets van wat je hierboven beschrijft. Ze hebben leukere dingen te doen.

De kranten lees ik al lang niet meer, en ik lees dat soort dingen nooit. Onnodige onrust stokerij. Tip https://sublime.nl/nieuws/nieuwsvandevooruitgang - https://www.universiteitvannederland.nl/
Veel nuttiger om dat te kijken dan de kranten waar je naar refereert. Wordt je blijer van.

't Was met name vanuit het idee: als iemand die tientjes extra goed kan gebruiken en tijd heeft om dit goed in te richten met fijne buren.
Ik heb iemand in zo’n zaak moeten bijstaan.
Dan begrijp ik dat het voor jou ongemakkelijk voelt en je anderen wil waarschuwen. Dank je.
Om wat voor een zaak ging het? Pesten via internet?

[ Voor 15% gewijzigd door djwice op 07-03-2024 22:49 ]

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
djwice schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 22:37:
[...]
Dan begrijp ik dat het voor jou ongemakkelijk voelt en je anderen wil waarschuwen. Dank je.
Om wat voor een zaak ging het? Pesten via internet?
Ins en outs mij niet helemaal bekend, maar politie voor de deur is niet leuk. IP adres achterhaald dus dat doet de popo niet voor kleine dingen. Met redelijke logs uit - in dit geval gelukkig een Mikrotik wifi router - was aannemelijk te maken dat kind in kwestie op de tijden die genoemd werden niet op internet zat.

Met een Experiabox zou dit al anders geweest zijn. Geen enkel log.

Zoals Conficius al zei: “Wie voor niets bang is, wordt door het gevaar verrast.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 08:26
Er zijn zakelijke providers die meerdere EVC’s willen configureren voor dit soort “projectjes”. Voor elk EVC heb je dus een apart VLAN en IP. Verder deel ik de mening van @ernstoud, KPN abuse team is erg actief :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
ernstoud schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 22:24:
[....]
Ik zei ook dat het in beide gevallen een slecht idee is. Lees maar hoe slecht idee het is:

https://tjitze.nl/internet-delen/
https://www.rtlnieuws.nl/...l-downloaden-boete-schuld

Weinig jurisprudentie in NL, wel meer in Duitsland.
Dit is meer dan 5 jaar oud. En deze berichten kondigen opvolgende zaken aan, die heb je er niet bij gelinkt.

Maar goed. Als bijvoorbeeld de voorwaarden van KPN aangegeven dat je het internet niet mag delen met je buren - wat een beetje gek is, want natuurlijk geef je ze ook toegang tot je gasten wifi, hun wifi heeft bij ons geen bereik en de meesten hebben ook KPN - dan lijkt het me niet slim de kabel te trekken.

Ooit dacht ik dat ze https://wifi.kpn.com/ als een aparte SSID op alle routers zouden zetten. Die dan als mesh samen zouden werken.
Dan hebben alle klanten automatisch bijna overal gratis wifi en wordt het KPN 4G netwerk veel minder belast.
Maar er zou ook veel minder overbelasting van de wifi kanalen moeten ontstaan als gevolg van de mesh functie. Wat weer zou moeten leiden tot een stabielere internet beleving.

[ Voor 19% gewijzigd door djwice op 08-03-2024 07:11 ]

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:30

nelizmastr

Goed wies kapot

djwice schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 22:37:
[...]

Dus een apart vlan/subnet dan toch? Er zijn genoeh switches die dat kunnen. En een bandwidth limiter, zodat jezelf binnen de 2Gbit blijft en de buren binnen de 1Gbit. Dan zit je elkaar nooit in de weg.

[...]
Je hebt niet genoeg aan switches, je hebt ook een goede, niet bagger ISP ding, router nodig, want je zult ook DHCP willen en per VLAN een eigen subnetje. Daarnaast nog firewall rules etc. en goede logging, dan heb je genoeg gedaan om jezelf te kunnen verdedigen mochten de uitwerpselen de ventilator raken :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Convoy
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:28

Convoy

g44p

Vraagje, ik stap over van Tweak > KPN. Moet ik de v12 een keer aangesloten hebben of kan ik het profiel in mijn huidige Fritzbox op KPN zetten en gaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• optimist1965
  • Registratie: September 2016
  • Niet online
Convoy schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:20:
Vraagje, ik stap over van Tweak > KPN. Moet ik de v12 een keer aangesloten hebben of kan ik het profiel in mijn huidige Fritzbox op KPN zetten en gaan?
Het laatste. Die v12 is de doos niet uit geweest bij mij. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongerenchaos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-09 13:26
Mijn contract bij KPN loopt bijna ten einde en heb begrepen dat de nieuwe abonnees (1 jaar contract) eerder een flyer krijgen dat of het abonnement doorloopt voor dezelfde prijs (35 euro) voor een jaar of doorloopt voor 45 euro per maand voor een jaar.

De klantenservice gaf aan dat de actie/flyer nog wel wordt verzonden naar aflopende contracten. Heeft er iemand nog zo'n flyer ontvangen in dit nieuwe jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

jongerenchaos schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:35:
Mijn contract bij KPN loopt bijna ten einde en heb begrepen dat de nieuwe abonnees (1 jaar contract) eerder een flyer krijgen dat of het abonnement doorloopt voor dezelfde prijs (35 euro) voor een jaar of doorloopt voor 45 euro per maand voor een jaar.

De klantenservice gaf aan dat de actie/flyer nog wel wordt verzonden naar aflopende contracten. Heeft er iemand nog zo'n flyer ontvangen in dit nieuwe jaar?
Hier niets ontvangen.

Inmiddels heeft KPN mijn Hussel abonnement contractvrij gemaakt en zou ik over een aantal dagen het abonnement om moeten kunnen zetten naar de nieuwe (goedkopere) propositie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
jongerenchaos schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:35:

Ik heb nog nooit zoiets gekregen, hij is altijd stilzwijgend verlengd de afgelopen 10+ jaar.
Het was ooit 20Mbit voor €20,- per maand. En nu is het automatisch glas geworden.

Maar ik mag nu 4Gbit en twee SuperWifi units testen. En dat vliegt als een trein. Nooit meer kinderen die klagen dat internet hapert of het niet doet.

De Pi 2W en oude printer zijn de traagste devices met 72Mbit, de telefoons zitten rond de 300Mbit, tablets op 1Gbit+ en bedraad m'n PC op 4Gbit.

[ Voor 7% gewijzigd door djwice op 08-03-2024 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongerenchaos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-09 13:26
djwice schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:23:
[...]

Ik heb nog nooit zoiets gekregen, hij is altijd stilzwijgend verlengd de afgelopen 10+ jaar.
Het was ooit 20Mbit voor €20,- per maand. En nu is het automatisch glas geworden.

Maar ik mag nu 4Gbit en twee SuperWifi units testen. En dat vliegt als een trein. Nooit meer kinderen die klagen dat internet hapert of het niet doet.

De Pi 2W en oude printer zijn de traagste devices met 72Mbit, de telefoons zitten rond de 300Mbit, tablets op 1Gbit+ en bedraad m'n PC op 4Gbit.
Ik doelde eigenlijk op deze actie: https://forum.kpn.com/fac...le-bedrag-berekend-592936 . Dus na het eerste contractjaar kregen/krijgen klanten deze aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Nu online
Zojuist een upgrade uitgevoerd van Box12 naar V12.C.23.15.06.

Na afloop stond wifi weer aan en was de pagina met port-forwarding niet beschikbaar in FireFox - wel in Chrome en Edge. In de afbeelding is de foutmelding te zien.

Dat wifi weer aan staat na een herstart zou in een eerdere versie opgelost zijn (dacht ik).
Maar blijkbaar heb ik me vergist?

Dat met Firefox heb ik nog niet eerder gezien - ook geen idee waar het nu over struikelt.

Iemand dezelfde ervaring?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EOXT6IQND6Lfozgpr8qoC6bhJHs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HlagUnG12Y1F3jRwgtNhp3nj.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Airw0lf schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 18:16:
Zojuist een upgrade uitgevoerd van Box12 naar V12.C.23.15.06.

Na afloop stond wifi weer aan en was de pagina met port-forwarding niet beschikbaar in FireFox - wel in Chrome en Edge. In de afbeelding is de foutmelding te zien.

Dat wifi weer aan staat na een herstart zou in een eerdere versie opgelost zijn (dacht ik).
Maar blijkbaar heb ik me vergist?

Dat met Firefox heb ik nog niet eerder gezien - ook geen idee waar het nu over struikelt.

Iemand dezelfde ervaring?

[Afbeelding]
Is dat op Linux?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Nu online
Nee - Windows 11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Ok. Ik denk dat “Oh Snap” dan leuk bedoeld is :( en niet te maken heeft m het draaien van Firefox als een Snap op Linux.

Google levert geen hits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:18
Ik ben na een jaar weer terug bij KPN, alles is vanouds prima. Er is echter wel wat veranderd met TV geloof ik. Het is nu Dolby Vision en het ziet er erg goed uit, maar de ondertiteling is wel erg helder. Het glinstert gewoon op het scherm. Is hier wat aan te doen? Dit is met een LG OLED G1. De vorige keer had ik dit probleem niet, maar als het goed is was het toen ook geen Dolby Vision.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
nelizmastr schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 07:56:
[...]

Je hebt niet genoeg aan switches, je hebt ook een goede, niet bagger ISP ding, router nodig, want je zult ook DHCP willen en per VLAN een eigen subnetje. Daarnaast nog firewall rules etc. en goede logging, dan heb je genoeg gedaan om jezelf te kunnen verdedigen mochten de uitwerpselen de ventilator raken :)
Ik zie net dat je op de KPN Box v14 kun je een van de bedrade LAN porten als "gasten netwerk" aan merken.
Die zou je dan aan de WAN poort van de router van iemand anders kunnen hangen, zodat het netwerk op die poort niet bij de rest van jou netwerk kan.

Ik heb niet getest of de wifi mesh functie op die poort ook gescheiden is. Anders wordt het wellicht wat bijzonder 😉.

[ Voor 8% gewijzigd door djwice op 08-03-2024 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infor40
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-05 09:25
Vraagje: ik heb een Deco M4 aangesloten direct op de glasvezel ONT. Werkt prima zolang ik IPv6 uit heb staan. Ik gebruik geen iptv of sip of iets dus het gaat me ook alleen om internet.

Ik heb ingesteld op vlan 6 priority 0. PPPoE met internet - internet.

IPv6 eerst geprobeerd met DHCPv6 en PPPoE. Er komt wel een IP adres maar hij blijft telkens wegvallen lijkt het. Ik lees meer van dat soort problemen. Heb nog aangepast naar SLAAC maar zonder succes.

Iemand suggesties hoe dit werkende te krijgen. Met alleen IPv4 trouwens heel snel... sneller dan opgegeven, das wel chill (25% hogere download, 50% snellere upload).

Wat ook gek is, is dat de verbindingen met de andere M4's wegvallen na instellen op IPv6; terwijl Lan gewoon standaard op DHCPv6 ook staat....

[ Voor 10% gewijzigd door Infor40 op 08-03-2024 20:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Infor40 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 20:55:
Vraagje: ik heb een Deco M4 aangesloten direct op de glasvezel ONT. Werkt prima zolang ik IPv6 uit heb staan. Ik gebruik geen iptv of sip of iets dus het gaat me ook alleen om internet.

Ik heb ingesteld op vlan 6 priority 0. PPPoE met internet - internet.

IPv6 eerst geprobeerd met DHCPv6 en PPPoE. Er komt wel een IP adres maar hij blijft telkens wegvallen lijkt het. Ik lees meer van dat soort problemen. Heb nog aangepast naar SLAAC maar zonder succes.

Iemand suggesties hoe dit werkende te krijgen. Met alleen IPv4 trouwens heel snel... sneller dan opgegeven, das wel chill (25% hogere download, 50% snellere upload).

Wat ook gek is, is dat de verbindingen met de andere M4's wegvallen na instellen op IPv6; terwijl Lan gewoon standaard op DHCPv6 ook staat....
Je moet IPv6 ophalen via IPv4 instellen. Alleen geen idee hoe je dat bij een Deco M4 moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
synoniem schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 21:15:
[...]

Je moet IPv6 ophalen via IPv4 instellen. Alleen geen idee hoe je dat bij een Deco M4 moet.
Als leek op dit gebied met een creatieve geest:
Kan het zijn dat je de primaire DNS een IPv4 moet laten zijn (eerst een IPv4 en dan pas een IPv6 in het lijstje).

[ Voor 5% gewijzigd door djwice op 08-03-2024 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 21:59
Beetje gek: het viel mij op dat het downloaden plotseling wat traag ging. En warempel; een bedraadde speedtest geeft down nog maar 100mbit, up ongeveer 150mbit. Tot voor kort haalde ik zowel up als down prima de gbit.

Ik heb hier in huis aan mijn setup niets veranderd; USG direct aan het NT kastje, Unifi switch achter de USG. Zowel het NT kastje als de USG net even een reboot gegeven, dat mocht niet baten.

Iemand enig idee in welke hoek ik dit moet zoeken? Ik zie er eigenlijk een beetje tegenop om KPN te moeten bellen, omdat de kans dat je iemand die écht iets weet aan de lijn krijgt, in mijn ervaring, niet zo groot is (en Shibboleet zeggen, helpt niet helaas).

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
djwice schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 21:27:
[...]

Als leek op dit gebied met een creatieve geest:
Kan het zijn dat je de primaire DNS een IPv4 moet laten zijn (eerst een IPv4 en dan pas een IPv6 in het lijstje).
Nee dat betekent dat je eerst een PPPOE over IPv4 verbinding moet hebben voordat je IPv6 kan verbinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
(en Shibboleet zeggen, helpt niet helaas).
Wikipedia: Sjibbolet

Bij KPN krijg je vaak eerst een robot, wie weet hebben de "geeks" Sjibboliet als backdoor ingebouwd.
@Economics Dat zou wel cool zijn :)

Lees net verder:
Ook kan 'sjibbolet' betekenen het tegen wil en dank vasthouden aan een beginsel of gedachte.
Die Randal ook, oog voor detail.

[ Voor 21% gewijzigd door djwice op 08-03-2024 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infor40
synoniem schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 21:15:
[...]

En is dat een 6to4 tunnel? Dat klinkt eigenlijk weer als wat anders toch...

https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2642/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:31

Wildfire

Joy to the world!

posttoast schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 21:39:
Beetje gek: het viel mij op dat het downloaden plotseling wat traag ging. En warempel; een bedraadde speedtest geeft down nog maar 100mbit, up ongeveer 150mbit. Tot voor kort haalde ik zowel up als down prima de gbit.

Ik heb hier in huis aan mijn setup niets veranderd; USG direct aan het NT kastje, Unifi switch achter de USG. Zowel het NT kastje als de USG net even een reboot gegeven, dat mocht niet baten.

Iemand enig idee in welke hoek ik dit moet zoeken? Ik zie er eigenlijk een beetje tegenop om KPN te moeten bellen, omdat de kans dat je iemand die écht iets weet aan de lijn krijgt, in mijn ervaring, niet zo groot is (en Shibboleet zeggen, helpt niet helaas).
Stuur je postcode/huisnummer even in een DM, kan ik in mijn monteursapp even kijken of daar wat opvalt. Ik kan niet garanderen dat ik een antwoord kan geven op je probleem maar ik kan altijd even kijken. :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Infor40 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 08:53:
[...]

En is dat een 6to4 tunnel? Dat klinkt eigenlijk weer als wat anders toch...

https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2642/
Nee het is geen tunnel als ik het goed begrepen heb, het is dat je geautoriseerd wordt voor PPPOE op IPv4 en daarna de IPv6 verbinding tot stand gebracht kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rclahsen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:16
Even een korte vraag: nadat Ziggo vorige week een bestelling op een redelijk amateuristische wijze heeft verknald (waardoor ik én geen internet van Ziggo én geen internet van mijn vorige ISP (Odido) heb), heb ik dinsdag glasvezel van KPN aangevraagd. Dit wordt gelukkig snel geleverd: aanstaande woensdag.

Inmiddels heb ik ook het installatiepakket in huis en heb ik de Genesis plug & play aansluiting geplaatst en ook de KPN Box 12. Het middelste lampje ('Connection' op de Genexis knippert groen, wat waarschijnlijk betekent dat er nog geen verbinding is. Wat logisch is, want het is nog geen woensdag.

Heeft een van jullie ook ervaringen dat stiekem KPN de verbinding ook eerder oplevert? Nu heb ik gelukkig ook 'onbeperkt' internet op mijn mobiele telefoon, dus mijn telefoon gebruiken als hotspot werkt wel, maar het is natuurlijk een suboptimale oplossing ;)

[ Voor 11% gewijzigd door rclahsen op 09-03-2024 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infor40
Check, ik heb het werkend gekregen (met dank ook aan ChatGPT trouwens).

Instelling voor Deco M4 en KPN glasvezel gelijk op de ONT:

vlan op 6 met priority op 0.

Om IPv6 werkend te krijgen:
PPPoE
IPv4 account synchroniseren AAN
Krijg IPv6 adres: Non-Address (niet standaard)
Prefix Delegation AAN

DNS automatisch

Toegewezen type SLAAC + RDNSS (staat Deco niet standaard op).

Werkt als een trein en de Deco is ook veel beter benaderbaar met de app nu die niet meer achter de Experia hangt. Super blij mee.

Alleen nog een 18/20 op IPv6-test door filtering van ICMP... dus als daar nog iemand een tip in heeft.

[ Voor 12% gewijzigd door Infor40 op 09-03-2024 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 09:53
mister_S schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 20:23:
Ik ben na een jaar weer terug bij KPN, alles is vanouds prima. Er is echter wel wat veranderd met TV geloof ik. Het is nu Dolby Vision en het ziet er erg goed uit, maar de ondertiteling is wel erg helder. Het glinstert gewoon op het scherm. Is hier wat aan te doen? Dit is met een LG OLED G1. De vorige keer had ik dit probleem niet, maar als het goed is was het toen ook geen Dolby Vision.
Je kunt HDR eventueel uitzetten. Of op automatisch zetten, zodat het alleen werkt als je daadwerkelijk naar HDR-content kijkt. Op Netflix bijvoorbeeld. Dan is het inderdaad prachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:18
xFeverr schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 14:49:
[...]

Je kunt HDR eventueel uitzetten. Of op automatisch zetten, zodat het alleen werkt als je daadwerkelijk naar HDR-content kijkt. Op Netflix bijvoorbeeld. Dan is het inderdaad prachtig.
Zo simpel, en toch zo logisch :) Dolby Vision is natuurlijk HDR, in dit geval dus nep HDR met tv zenders. Ik zal dit uitzetten. Kan ik dit uitzetten op de STB?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 09:53
mister_S schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 14:52:
[...]

Zo simpel, en toch zo logisch :) Dolby Vision is natuurlijk HDR, in dit geval dus nep HDR met tv zenders. Ik zal dit uitzetten. Kan ik dit uitzetten op de STB?
Ja. Probeer eerst automatisch ipv uit, dan doet hij dat nep HDR dus niet meer en kun je toch genieten als het wel HDR is.

Staat in de instellingen van je TV-box

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Een vriendin van mij is overgestapt van KPN naar Odido in okt 23. KPN blijft echter geld afschrijven. Ze heeft de opzegging al 3x gedaan en bevestigd gekregen, alleen wordt even later de opzegging weer ingetrokken. KPN zegt dat Odido dit doet, maar die weten nergens van. Ze wordt er knettergek van.
Hebben jullie soortgelijke ervaringen met overstappen van KPN naar een ander en hoe moet je hier mee om gaan?

[ Voor 15% gewijzigd door peter123 op 10-03-2024 13:01 ]

10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
peter123 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 12:59:
Een vriendin van mij is overgestapt van KPN naar Odido in okt 23. KPN blijft echter geld afschrijven. Ze heeft de opzegging al 3x gedaan en bevestigd gekregen, alleen wordt even later de opzegging weer ingetrokken. KPN zegt dat Odido dit doet, maar die weten nergens van. Ze wordt er knettergek van.
Hebben jullie soortgelijke ervaringen met overstappen van KPN naar een ander en hoe moet je hier mee om gaan?
Het probleem is dat Odido het begrip overstapservice niet begrijpt. Zij dienen een zogenoemd peforrm-bericht te sturen, wat zij echter vaak nalaten. KPN is hierbij volledig afhankelijk van Odido. Zoals gebruikelijk prutswerk van Odido

Zolang het overstapverzoek loopt kan KPN niet handmatig een opzegging indienen

Advies: neem contact op met Odido en geef aan dat ze een peforrm bericht moeten versturen. Daarna wordt de opzegging aan KPN zijde direct doorgevoerd

[ Voor 13% gewijzigd door mad-dog op 10-03-2024 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Dank voor je antwoord. Ze heeft een mailtje van Odido gemist waardoor de overstapservice niet in gang is gezet. Ze heeft zelf 3x KPN opgezegd, maar KPN blijft het annuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Nu online
peter123 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 14:48:
Dank voor je antwoord. Ze heeft een mailtje van Odido gemist waardoor de overstapservice niet in gang is gezet. Ze heeft zelf 3x KPN opgezegd, maar KPN blijft het annuleren.
In dat geval moet Odido de overstapservice annuleren, daarna kan ze de opzegging alsnog doorvoeren.

Zolang het overstapverzoek open blijft staan kan er niet worden opgezegd bij KPN

[ Voor 9% gewijzigd door mad-dog op 10-03-2024 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Thx, maar Odido zegt dat ze de overstapservice helemaal niet in gang hebben gezet bij KPN. Ze wordt er knetter gek van.
Bedoel je perform verzoek?

[ Voor 23% gewijzigd door peter123 op 10-03-2024 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
peter123 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 16:14:
Thx, maar Odido zegt dat ze de overstapservice helemaal niet in gang hebben gezet bij KPN. Ze wordt er knetter gek van.
Bedoel je perform verzoek?
Wil je mij een DM sturen? Zoek ik het e.e.a voor je uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Odido zegt dat ze niet weten wat een perform verzoek is en dat na 9 dagen het verzoek vervalt en dat altijd vanaf afsluitdatum wordt verrekend. Odido gaat een onderzoek starten en wordt hierover terug gebeld. Econimics gaat het bij KPN regelen en hoop dat het dan goed komt.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Economics
peter123 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:58:
Odido zegt dat ze niet weten wat een perform verzoek is en dat na 9 dagen het verzoek vervalt en dat altijd vanaf afsluitdatum wordt verrekend. Odido gaat een onderzoek starten en wordt hierover terug gebeld. Econimics gaat het bij KPN regelen en hoop dat het dan goed komt.
@peter123 het heet geen peform verzoek, het heet een wso migrate out verzoek.

Aan de KPN kant heb ik het opgelost, de klant was (nog) actief in de administratie terwijl de migrate out (bericht voor overname ander telco) al completed was. Dit heeft zo kunnen gebeuren omdat Odido inderdaad ons geen bevestiging heeft gegeven dat de lijn overgenomen was. Overstap wordt inderdaad na een bepaalde tijd geannuleerd als wij geen bevestiging krijgen. Order technisch heeft het e.e.a. dus gekruist.

Ik heb de klant nu volledig opgeheven aan onze zijde, gezien de klant een actieve access heeft bij Odido. De klant krijgt uiteraard teveel betaalde facturen netjes teruggestort :). Odido hoeft niets meer te doen. Anders raakt de klant straks zijn access daar ook nog eens kwijt...

[ Voor 33% gewijzigd door Economics op 11-03-2024 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Ik ga het doorgeven. Ze zal er super blij mee zijn! Thx
Ik zal Odido ook informeren. Waarom iedereen het dan over een perform verzoek heeft is mij een raadsel, maar misschien dat het door die term is mis gegaan.

[ Voor 58% gewijzigd door peter123 op 11-03-2024 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
Zojuist een mail van KPN dat ze mijn glasvezelkastje komen vervangen. Ik heb nu een Genexis en blijkbaar komen ze die voor een Nokia vervangen. Ik ben benieuwd, vooral omdat mijn ONT momenteel enorm strak tegen het Ziggo AOP aanzit. Ik ben altijd een beetje huiverig voor dit soort veranderingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ernstoud
alex3305 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:24:
Zojuist een mail van KPN dat ze mijn glasvezelkastje komen vervangen. Ik heb nu een Genexis en blijkbaar komen ze die voor een Nokia vervangen. Ik ben benieuwd, vooral omdat mijn ONT momenteel enorm strak tegen het Ziggo AOP aanzit. Ik ben altijd een beetje huiverig voor dit soort veranderingen.
Dan heb je dus een Genexis ONT uit een batch die defect raakt na stroomuitval. Dus wees blij, dat voorkom je dus. Komt goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Nu online
Economics schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:38:
[...]

Aan de KPN kant heb ik het opgelost, de klant was (nog) actief in de administratie terwijl de migrate out (bericht voor overname ander telco) al completed was. Dit heeft zo kunnen gebeuren omdat Odido inderdaad ons geen bevestiging heeft gegeven dat de lijn overgenomen was. Overstap wordt inderdaad na een bepaalde tijd geannuleerd als wij geen bevestiging krijgen. Order technisch heeft het e.e.a. dus gekruist.

Ik heb de klant nu volledig opgeheven aan onze zijde, gezien de klant een actieve access heeft bij Odido. De klant krijgt uiteraard teveel betaalde facturen netjes teruggestort :). Odido hoeft niets meer te doen. Anders raakt de klant straks zijn access daar ook nog eens kwijt...
Migrate-out kan inderdaad ook, maar perform-bericht voor de overstapservice had ook gekund. TOp dat het is opgelost

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UcmUu1WNqvyAjVdxRl5l9CJEFeI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cMH8oLkyHbN48UaKFuNANv6j.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag de 4gbit glasvezel opgeleverd. Desktop met 2,5gbit LAN op Mobo aangesloten via circa 10 meter lange Cat6 (geen 6a...) direct op de 2,5gbit poort van de V14 box. Lijkt me zo prima resultaat toch? Monteur mat 4,15 gbit op de lijn.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
vandermark schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:35:
[Afbeelding]

Vandaag de 4gbit glasvezel opgeleverd. Desktop met 2,5gbit LAN op Mobo aangesloten via circa 10 meter lange Cat6 (geen 6a...) direct op de 2,5gbit poort van de V14 box. Lijkt me zo prima resultaat toch? Monteur mat 4,15 gbit op de lijn.
Mooi toch?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:54
Ik mag sinds afgelopen week mijn abbo verlengen. De vorige keer kreeg ik een gratis TV maar de huidige acties/kortingen vallen t.o.v. vorig jaar toch vies tegen.

Ik heb gebeld en aanbod gekregen voor 100/100 internet only (42,50 p/m)
- 1 jaar met 6 maanden 5 euro korting
- 2 jaar met 12 maanden 10 euro korting

Alternatief voor glasvezel is alles-in-1 budget internet only 100/100 voor 1 jaar (45,- p/m) met 6 maanden 27,50 euro korting

Aanbod onder elkaar:
KPN 1 jaar: 480,- p/j (22 % duurder dan Ai1)
KPN 2 jaar: 450,- p/j (17 % duurder dan Ai1 en 2 jaar vast)
Ai1 1 jaar: 375,- p/j

Ik neig om over te stappen maar ken alles-in-1 budget internet only niet. Zover ik begreep loopt het via het KPN netwerk. Mijn eigen netwerk is vanaf de glasvezelconvertor in eigen beheer. Wat is wijsheid? Is het alleen de PPPOE/VLAN configuratie aanpassen of komt er meer bij kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

* Raven vloekt op de EB
Na firmware update wifi weer aan, terwijl ik dat herhaaldelijk uit heb gezet, en het ww van de webinterface werkt niet meer :/

edit: En in de KPN app staat wifi uit :?

[ Voor 12% gewijzigd door Raven op 12-03-2024 10:38 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
Raven schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:36:
* Raven vloekt op de EB
Na firmware update wifi weer aan, terwijl ik dat herhaaldelijk uit heb gezet, en het ww van de webinterface werkt niet meer :/

edit: En in de KPN app staat wifi uit :?
Ww werkte bij mij vanochtend ook niet, moest hele box terugzetten naar fabrieksinstellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

m_a_rnix schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:44:
[...]

Ww werkte bij mij vanochtend ook niet, moest hele box terugzetten naar fabrieksinstellingen.
Hier bleek het ww op label van de EB teruggezet te zijn, wifi via webinterface uitgezet (KPN app gaf aan dat dit uit was geschakeld terwijl dat niet zo was) en port forwards naar mijn eigen router (dubbel NAT :/ ) bleken gelukkig bewaard.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
....

[ Voor 98% gewijzigd door Thombias op 12-03-2024 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Thombias schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:09:
[...]

Misschien dat hardwarematige uitschakeling van Wifi wil helpen? In de EB zelf bedoel ik :D
Ik heb het de afgelopen maanden zowel via de knop op de EB, webinterface van de EB als KPN app geprobeerd, wifi blijft niet permanent uit. Of bedoel je de EB openmaken en wifi hardhandig slopen? :P

[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 12-03-2024 11:12 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Raven schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:10:
[...]

Of bedoel je de EB openmaken en wifi hardhandig slopen? :P
Jep :D
Er moet toch een tweak/ hack zijn om het uit te schakelen toch?
Alleen kan het zijn dat als je met je soldeerbout aan de gang gaat dat je meer sloopt dat je lief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Thombias schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:19:
[...]

Jep :D
Er moet toch een tweak/ hack zijn om het uit te schakelen toch?
Alleen kan het zijn dat als je met je soldeerbout aan de gang gaat dat je meer sloopt dat je lief is.
Ja, de EB er helemaal tussenweg halen :+ , ik gebruik het liefst mijn router-pc met Debian (die achter de EB hangt) maar ik heb nog niet weer gekeken of ik PPPoE daarop goed werkend kan krijgen.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Als ik op een V14 box OpenDNS Family shield wil gebruiken:

Kan dat? Ik heb alleen Ipv4 DNS servers. De V14 box en KPN glasvezel heeft ook Ipv6 aan staan.

OpenDNS biedt wel generieke Ipv6 servers: https://support.opendns.c...Does-OpenDNS-Support-IPv6

[ Voor 37% gewijzigd door vandermark op 12-03-2024 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:50

Mr. Freeze

¡GO!

vandermark schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:25:
Als ik op een V14 box OpenDNS Family shield wil gebruiken:

Kan dat? Ik heb alleen Ipv4 DNS servers. De V14 box en KPN glasvezel heeft ook Ipv6 aan staan.

OpenDNS biedt wel generieke Ipv6 servers: https://support.opendns.c...Does-OpenDNS-Support-IPv6
Opendns ben ik niet bekend mee, wel cloudflare. Die bieden een family filter aan op zowel ipv4 als 6.

https://community.cloudfl...1-1-1-for-families/160496

Misschien is het wat je zoekt?

XBL gamertag StayingPow3r

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
Mr. Freeze schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:15:
[...]

Opendns ben ik niet bekend mee, wel cloudflare. Die bieden een family filter aan op zowel ipv4 als 6.

https://community.cloudfl...1-1-1-for-families/160496

Misschien is het wat je zoekt?
Ja, bedankt! Ga ik zeker proberen, direct ipv4 & 6.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 21:50
Ter info : de nieuwe update van de KPN TV+ App (IOS) heeft weer Airplay ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Raven schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:36:
* Raven vloekt op de EB
.. en het ww van de webinterface werkt niet meer :/
Het web interface wachtwoord werkt bij mij het beste als ik het IP-adres in plaats van de domeinnaam gebruik.
Wellicht bij jou ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

djwice schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:41:
[...]

Het web interface wachtwoord werkt bij mij het beste als ik het IP-adres in plaats van de domeinnaam gebruik.
Wellicht bij jou ook?
Ik gebruikte de domeinnaam niet, tikte meteen IP-adres in omdat ik die en uit het hoofd weet en die achter een bookmark zit :P , kon er pas in nadat ik het default ww dat op de EB staat invulde.

Gelukkig waren alleen ww en wifi gereset, portforwards stonden er gelukkig nog in.

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mog__wai
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07:42
_Piwi_ schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:25:
Ik mag sinds afgelopen week mijn abbo verlengen. De vorige keer kreeg ik een gratis TV maar de huidige acties/kortingen vallen t.o.v. vorig jaar toch vies tegen.

Ik heb gebeld en aanbod gekregen voor 100/100 internet only (42,50 p/m)
- 1 jaar met 6 maanden 5 euro korting
- 2 jaar met 12 maanden 10 euro korting

Alternatief voor glasvezel is alles-in-1 budget internet only 100/100 voor 1 jaar (45,- p/m) met 6 maanden 27,50 euro korting

Aanbod onder elkaar:
KPN 1 jaar: 480,- p/j (22 % duurder dan Ai1)
KPN 2 jaar: 450,- p/j (17 % duurder dan Ai1 en 2 jaar vast)
Ai1 1 jaar: 375,- p/j

Ik neig om over te stappen maar ken alles-in-1 budget internet only niet. Zover ik begreep loopt het via het KPN netwerk. Mijn eigen netwerk is vanaf de glasvezelconvertor in eigen beheer. Wat is wijsheid? Is het alleen de PPPOE/VLAN configuratie aanpassen of komt er meer bij kijken?
Ik stap ieder jaar over van KPN naar budget of andersom. Alles is identiek, zelfs de vlan settings. Je merkt niets van de overstap. In mijn geval (met eigen Fritzbox) alleen de tv ontvanger vervangen en instellen op het nieuwe abonnee nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Is er ergens een vergelijk te vinden tussen Odido en KPN glasvezel 1gbit? Kan op mijn nieuwe adres deze 2 kiezen, maar heb geen idee of dit nog uitmaakt, los van de prijs?

Wil graag tv kijken via de Apple TV, bijv. NLZiet, dus weinig wensen. Heb een unifi dream machine SE, dus ip-tv zou kunnen, maar geen ervaringen mee.

[ Voor 6% gewijzigd door Ferra op 13-03-2024 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert.v.w.
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18-09 14:35
_Piwi_ schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:25:
Het voordeel van TV bij Budget is dat je de oude VIP kastjes krijgt. Geen gezeur met de DIW's die onstabiel zijn en functionaliteit missen. Gewoon een simpele STB om TV te kijken, en dus geen Android multifunctionele console.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

mog__wai schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 23:25:
[...]

Ik stap ieder jaar over van KPN naar budget of andersom. Alles is identiek, zelfs de vlan settings. Je merkt niets van de overstap. In mijn geval (met eigen Fritzbox) alleen de tv ontvanger vervangen en instellen op het nieuwe abonnee nummer.
Zelf ook gekeken naar Youfone en Budget, aangezien ik alleen internet afneem en een eigen Fritzbox heb.

Alleen hebben wij 2 mobiele abonnementen van KPN waardoor wij €7,50 combi korting krijgen per abonnement.

Uiteindelijk voor KPN 1Gbit gegaan met 6 maanden €7,50 korting in combinatie met Netflix, waar €5 korting op zit en nog €5 entertainment korting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:00
Ferra schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 07:57:
Is er ergens een vergelijk te vinden tussen Odido en KPN glasvezel 1gbit? Kan op mijn nieuwe adres deze 2 kiezen, maar heb geen idee of dit nog uitmaakt, los van de prijs?

Wil graag tv kijken via de Apple TV, bijv. NLZiet, dus weinig wensen. Heb een unifi dream machine SE, dus ip-tv zou kunnen, maar geen ervaringen mee.
Voordelen KPN:
  • Bij storingen eerder geholpen
  • Beter beheer netwerk (minder last van congestie in avonduren)
  • IPv6
  • Hogere bitrate IPTV streams (maar alleen als je KPN TV Box gebruikt)
Nadelen KPN:
  • IPTV multicast (noodzakelijk voor hoogste kwaliteit) is aanzienlijk ingewikkelder om te configureren dan IPTV unicast van bijvoorbeeld Odido
  • Bij gebruik eigen (Apple) TV Box mindere bitrate van ook door KPN geleverde unicast streams
  • Iets duurder
  • Gebruikt PPPoE (Betekent voor je dream machine dat je de 1 Gbit niet gaat halen, omdat die daar geen hardware acceleratie voor heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Muis666 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:38:
[...]

Voordelen KPN:
  • IPv6
Nadelen KPN:
  • IPTV multicast (noodzakelijk voor hoogste kwaliteit) is aanzienlijk ingewikkelder om te configureren dan IPTV unicast van bijvoorbeeld Odido
  • Bij gebruik eigen (Apple) TV Box mindere bitrate van ook door KPN geleverde unicast streams
  • Iets duurder
  • Gebruikt PPPoE (Betekent voor je dream machine dat je de 1 Gbit niet gaat halen, omdat die daar geen hardware acceleratie voor heeft)
Nadeel van TV bij KPN vind ik dat ze nog steeds geen TV app hebben voor AppleTV. Om maar te zwijgen over de Android (Google) TV+ ontvangers.

Waarom KPN nog steeds PPPoE gebruikt is mij trouwens een raadsel.

[ Voor 3% gewijzigd door Dj-sannieboy op 13-03-2024 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
[...]

Voordelen KPN:
  • IPv6
Nadelen KPN:
  • Iets duurder
Hi,

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ingaand op je laatste punt; adviseer je me hiermee om voor Odido te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:52
[...]

Voordelen KPN:
  • IPv6
Nadelen KPN:
  • Iets duurder
Een UDM-SE haalt toch 1.5Gbps met PPPoE? Zeker geen 10Gbps dat klopt, ik denk dat je in de war bent met de UDR, die haalt 700Mbps bij sommige ISP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotpaul
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08-09 22:48
stormfly schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:32:
[...]

Een UDM-SE haalt toch 1.5Gbps met PPPoE? Zeker geen 10Gbps dat klopt, ik denk dat je in de war bent met de UDR, die haalt 700Mbps bij sommige ISP's.
Geen problemen hier op een standaard UDM met IDS ingeschakeld. https://www.speedtest.net/result/16004268638

Met Odido merkte ik het packet loss het meest tijdens de avond, de ondersteuning waar we het niet over hebben. De prijs is verleidelijk, maar het voelt alsof je betaalt voor wat je krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-09 15:11

NEK

dotpaul schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:55:
[...]

Geen problemen hier op een standaard UDM met IDS ingeschakeld. https://www.speedtest.net/result/16004268638

Met Odido merkte ik het packet loss het meest tijdens de avond, de ondersteuning waar we het niet over hebben. De prijs is verleidelijk, maar het voelt alsof je betaalt voor wat je krijgt.
Ik ervaarde destijds enorme packetloss bij Odido. Dat is voor mij de reden geweest om binnen 14 dagen de "koop" te ontbinden en te kiezen voor KPN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:00
Ferra schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:24:
[...]

Hi,

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ingaand op je laatste punt; adviseer je me hiermee om voor Odido te gaan?
Je krijgt van mij geen advies. Ik kan niet inschatten hoe belangrijk jij de verschillende punten vindt.
En waarschijnlijk haalde ik verschillende dream machines door elkaar. Ik lees nu meerdere reacties van mensen die wel (tegen) de 1 Gbit halen met PPPoE, dus dat argument zou dan vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:54
mog__wai schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 23:25:
[...]

Oke, dus de PPPOE configuratie e.e.d blijft ook hetzelfde? Ik heb een Unifi Router dus ik zou ook niets hoeven te vervangen. De router van KPN zit nog in de doos.

EDIT 1: Ik kom nu ook Youfone tegen. Hoe zit het daar?
EDIT 2: Lijkt volgens Youfone topic dus gelijk te zijn aan KPN en Budget, alleen Youfone organisatie accepteren >:)
robert.v.w. schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:28:
[...]

Het voordeel van TV bij Budget is dat je de oude VIP kastjes krijgt. Geen gezeur met de DIW's die onstabiel zijn en functionaliteit missen. Gewoon een simpele STB om TV te kijken, en dus geen Android multifunctionele console.
Ik kijk TV via NLZiet. Minder zenders, maar we kijken toch nauwelijks TV dus missen het ook niet. Zover ik lees is het enige verschil de TV configuratie wat voor mij geen punt is.

Dan ga ik fijn over naar Budget Youfone voor het komende jaar :) Scheelt weer wat euro's.

[ Voor 7% gewijzigd door _Piwi_ op 13-03-2024 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Ferra schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:24:
[...]

Hi,

Ik zou nooit voor Odido kiezen, teveel klachten met trage verbindingen en te lange oplostijden. Tenzij geld doorslaggevend is omdat je bijvoorbeeld een ODF fiber hebt en voor de laagste prijs internet wilt. Dan is Odido een prima keuze als je de (mogelijke) gebreken accepteert. Heb je alleen een KPN fiber, dan zou ik zeker geen Odido kiezen omdat de prijs voor fiberhuur dan al zo hoog is dat KPN zelf veel meer kwaliteit biedt voor datzelfde bedrag.

Als je naar een 2-4-8Gbps abonnement wilt dan moet je zorgen dat je met de UDM-SE wegblijft bij PPPoE. Ben je tevreden met 1Gbps de komende jaren kan je ook prima een PPPoE ISP kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
stormfly schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:44:
[...]

Ik zou nooit voor Odido kiezen, teveel klachten met trage verbindingen en te lange oplostijden. Tenzij geld doorslaggevend is omdat je bijvoorbeeld een ODF fiber hebt en voor de laagste prijs internet wilt. Dan is Odido een prima keuze als je de (mogelijke) gebreken accepteert. Heb je alleen een KPN fiber, dan zou ik zeker geen Odido kiezen omdat de prijs voor fiberhuur dan al zo hoog is dat KPN zelf veel meer kwaliteit biedt voor datzelfde bedrag.

Als je naar een 2-4-8Gbps abonnement wilt dan moet je zorgen dat je met de UDM-SE wegblijft bij PPPoE. Ben je tevreden met 1Gbps de komende jaren kan je ook prima een PPPoE ISP kiezen.
Super, dank! Ik kan op mijn locatie nog geen 2-4-8 Gbps helaas krijgen, dus ben sowieso nu veroordeeld tot 1 gbps

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Telin
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19-09 13:23
Ferra schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:50:
[...]

Super, dank! Ik kan op mijn locatie nog geen 2-4-8 Gbps helaas krijgen, dus ben sowieso nu veroordeeld tot 1 gbps
Wat zijn we ook verwend in Nederland dat we veroordeeld zijn tot "slechts" 1Gbs.. zou echt niet mogen moeten kunnen d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 08:28
[...]

"Veroordeeld tot 1gbps" ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeneerG
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-04 15:07
[...]

Ik ben op 14 februari overgestapt van KPN glas via GPON Nokia met EBv10 (50mbit > effectief 70 down / 100 up) naar Odido 1Gbit XGSPON Genexis. Resultaat was dat ik in de avonden moeilijk op het internet kon komen. Dus ik ben binnen 14 dagen weer overgestapt naar KPN. Nu 4Gbit aansluiting met de EBv14. Als nieuwe klant, dus nog steeds goedkoper dan wat ik had. In HomeAssistant heb ik de Speedtest integratie draaien en die laat het heel mooi zien in de grafieken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJItmFyTD4pV4U8Wf0BErXnsR5s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yeHIbvuqBEqpm4dHA6NBKIG5.png?f=fotoalbum_large
KPN dropt nog steeds in de avonden, maar niet meer naar onwerkbaar.
De andere grafiek die best interessant is zijn de ping-tijden naar de speedtest servers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00afo1ZVHxeuzG-2mU7qunBeMlA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rw7H52JsL7DpZTu7SZahBl7G.png?f=fotoalbum_large
Daarbij mag je zelf raden wanneer KPN weer actief werd.

Wat betreft de overstap van de EB v10 naar de v14 ben ik zelf wel blij omdat de DNS nu daadwerkelijk volledig ingesteld lijkt te kunnen worden ipv alleen de eerste DNS server. Mijn vrouw daarentegen klaagt over slechter WiFi bereik.

Brengt me wel bij de vraag hoe ik de nieuwe KPN aansluiting stabieler kan krijgen. Want voordat het XGSPON werd leek het een stuk stabieler te zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lOSb0_4tyKnRTzeIaqpp8pjQkOs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8nXjJldDCRduzPE8uoGasthj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door MeneerG op 13-03-2024 12:26 . Reden: Plaatje toegevoegd van voor de eerste overstap ]

Signature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
MeneerG schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:17:
[...]

Ik ben op 14 februari overgestapt van KPN glas via GPON Nokia met EBv10 (50mbit > effectief 70 down / 100 up) naar Odido 1Gbit XGSPON Genexis. Resultaat was dat ik in de avonden moeilijk op het internet kon komen. Dus ik ben binnen 14 dagen weer overgestapt naar KPN. Nu 4Gbit aansluiting met de EBv14. Als nieuwe klant, dus nog steeds goedkoper dan wat ik had. In HomeAssistant heb ik de Speedtest integratie draaien en die laat het heel mooi zien in de grafieken:
[Afbeelding]
De andere grafiek die best interessant is zijn de ping-tijden naar de speedtest servers:
[Afbeelding]

Wat betreft de overstap van de EB v10 naar de v14 ben ik zelf wel blij omdat de DNS nu daadwerkelijk volledig ingesteld lijkt te kunnen worden ipv alleen de eerste DNS server. Mijn vrouw daarentegen klaagt over slechter WiFi bereik.

Brengt me wel bij de vraag hoe ik de nieuwe KPN aansluiting stabieler kan krijgen. Want voordat het XGSPON werd leek het een stuk stabieler te zijn:
[Afbeelding]
Mooi hoe mensen binnen 14 dagen weg kunnen rennen bij Odido, omdat het gewoon niet lekker in elkaar steekt dat netwerk. Als je daar als persoon gevoelig voor bent, dan is het een verstandige keuze.

Ik begrijp je opmerking over KPN niet helemaal, wat gaat er volgens jou mis? De gedeeld grafieken van Odido en KPN zijn nagenoeg gelijk, ligt het niet aan jouw apparatuur/serverload? Een speedtest is altijd server/path afhankelijk. Je zou al een stap kunnen maken door slechts alleen KPN haar eigen speedtest servers te selecteren. Dan blijf je binnen de KPN core routers/datacenters en kan je beter een conclusie trekken over waar het knelt.

XGS-PON heeft een backbone in je wijk van 10Gbps, jij hebt een abonnement van 4Gbps en je haalt 1Gbps...is je server voorzien van een 2.5Gbps poort? De speedtest integratie van HA is ronduit matig ik adviseer deze https://github.com/alexjustesen/speedtest-tracker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
//

[ Voor 101% gewijzigd door Economics op 13-03-2024 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kan je mij een dm sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daansan378
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 11:09
[...]

Stelling: Dus als je naar elders verhuisd met je aansluiting en binnen de proefperiode weer terug komt, word je door kpn gezien als nieuwe klant.

Deze stelling is correct?

Ik zit zelf tegen het einde van een jaar 'nieuwe klant' en gezien de kosten wil ik wel weer een nieuwe klant zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door Daansan378 op 13-03-2024 17:24 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 12:41
stormfly schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:48:
[...]

Mooi hoe mensen binnen 14 dagen weg kunnen rennen bij Odido, omdat het gewoon niet lekker in elkaar steekt dat netwerk. Als je daar als persoon gevoelig voor bent, dan is het een verstandige keuze.

Ik begrijp je opmerking over KPN niet helemaal, wat gaat er volgens jou mis? De gedeeld grafieken van Odido en KPN zijn nagenoeg gelijk, ligt het niet aan jouw apparatuur/serverload? Een speedtest is altijd server/path afhankelijk. Je zou al een stap kunnen maken door slechts alleen KPN haar eigen speedtest servers te selecteren. Dan blijf je binnen de KPN core routers/datacenters en kan je beter een conclusie trekken over waar het knelt.

XGS-PON heeft een backbone in je wijk van 10Gbps, jij hebt een abonnement van 4Gbps en je haalt 1Gbps...is je server voorzien van een 2.5Gbps poort? De speedtest integratie van HA is ronduit matig ik adviseer deze https://github.com/alexjustesen/speedtest-tracker
XGS-PON heeft wel een grotere backbone dan 10 Gbps hoor.. die 10 is de bandbreedte van 1 poort waarop 32 klanten kunnen zitten.
Maar die backbone gaat eerder naar de 100 Ggps.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ik kreeg een SMS dat er binnenkort het netwerk bij mij in de buurt verbeterd wordt.

Type werkzaamheden
Werkzaamheden Internet, Bellen en/of Televisie

Melding
Wij werken voortdurend aan het verbeteren van ons netwerk. Tijdens deze werkzaamheden kun je mogelijk niet internetten, bellen of tv-kijken op je vaste aansluiting. Onze excuses hiervoor. Wij stellen alles in het werk om het onderhoud zo spoedig mogelijk af te ronden.

Werkt internet, telefonie of tv niet goed na het onderhoud?
Zet dan je modem uit en weer aan. Zet na 10 minuten ook je tv-ontvanger uit en weer aan. Binnen 15 minuten werken de diensten weer.

Tussen 02:00 en 07:00 mogelijk geen internet.
Wat kunnen dit voor werkzaamheden zijn? Onderhoud in de PoP? Voorbereidingen voor XSG-PON?

Vanmorgen zag ik toevallig iemand met een KPN jas aan de PoP in gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Dj-sannieboy op 13-03-2024 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wow, dat is wel heel extreem. Hier de zelfde overstap gedaan maar nergens problemen mee. KPN lijkt een iets betere peering te hebben maar dat is wel echt minimaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NEVPqte3Uo1fF2JYNke1EOOUqUg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dyqM8fXznbD3fQivqu7OeJ6A.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2wc8Z0Ecxc41s1WNYQpO3G8UrHw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZVKi9Fm5XUaVhUGEnQ2eYRzo.png?f=user_large

Speedtest is ook prima stabiel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dij17B5yRmx20WtDRKZj8frLfiw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EP0MI36QKBmTPldzaYSQM3gb.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
stormfly schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:44:
[...]
Ik haal gewoon 4Gbit bij KPN, gewoon met de KPN Box v14.

Waarom maakt je dat onderscheid op basis van PPPoE?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
  • Laatst online: 17-09 21:46
Dj-sannieboy schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 18:31:
Ik kreeg een SMS dat er binnenkort het netwerk bij mij in de buurt verbeterd wordt.

Type werkzaamheden
Werkzaamheden Internet, Bellen en/of Televisie

Melding
Wij werken voortdurend aan het verbeteren van ons netwerk. Tijdens deze werkzaamheden kun je mogelijk niet internetten, bellen of tv-kijken op je vaste aansluiting. Onze excuses hiervoor. Wij stellen alles in het werk om het onderhoud zo spoedig mogelijk af te ronden.

Werkt internet, telefonie of tv niet goed na het onderhoud?
Zet dan je modem uit en weer aan. Zet na 10 minuten ook je tv-ontvanger uit en weer aan. Binnen 15 minuten werken de diensten weer.

Tussen 02:00 en 07:00 mogelijk geen internet.
Wat kunnen dit voor werkzaamheden zijn? Onderhoud in de PoP? Voorbereidingen voor XSG-PON?

Vanmorgen zag ik toevallig iemand met een KPN jas aan de PoP in gaan.
zou zo maar kunnen ja, citypop worden omgebouwd kwa stroom voorzien van 230v na 48v en dit gebeurd snachts. voor daarna leverbaar duurt nog wel even hoor aangezien dan appratuur geplaatst moet worden, en over de ring na de pops en nieuwe lades met spitters geplaatst moet worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
[...]
Wij hebben twee SuperWifi 2.0 met de Box v14. Sinds dien heb ik geen klachten meer van de kinderen en mijn vrouw over de wifi.
Wellicht kan dat bij jou ook helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Over anderhalve week krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis en zou ons glasvezel abonnement in moeten gaan. Echter tot nu toe alleen de initiële bestellingsmail gekregen van KPN vier weken geleden en verder radiostilte. Nog geen router of iets dergelijks verstuurd. Toen ik twee weken geleden belde zeiden ze dat dit kan en ik later meer zou horen. Wanneer kregen jullie de spullen?

Als ik de status check van mijn bestelling via de KPN website krijg ik ook een error. Dus dat biedt ook geen soelaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Barre73 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:48:
[...]

XGS-PON heeft wel een grotere backbone dan 10 Gbps hoor.. die 10 is de bandbreedte van 1 poort waarop 32 klanten kunnen zitten.
Maar die backbone gaat eerder naar de 100 Ggps.
In de wijk is het toch 10Gbps, het gebied waar de splitter zit, daar doelde ik op ;-) Dat was toch 1:64 is dat nu 1:32?

[ Voor 7% gewijzigd door stormfly op 13-03-2024 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
djwice schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:11:
[...]

Ik haal gewoon 4Gbit bij KPN, gewoon met de KPN Box v14.

Waarom maakt je dat onderscheid op basis van PPPoE?
Als je UniFi apparatuur gebruikt heb je te weinig horsepower voor 4Gbps i.c.m. PPPoE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Nu online
Kartmans1 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:44:
Over anderhalve week krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis en zou ons glasvezel abonnement in moeten gaan. Echter tot nu toe alleen de initiële bestellingsmail gekregen van KPN vier weken geleden en verder radiostilte. Nog geen router of iets dergelijks verstuurd. Toen ik twee weken geleden belde zeiden ze dat dit kan en ik later meer zou horen. Wanneer kregen jullie de spullen?

Als ik de status check van mijn bestelling via de KPN website krijg ik ook een error. Dus dat biedt ook geen soelaas.
Als je even een DM stuurt kan ik de status inzien. Houd er zeker met nieuwbouw rekening mee dat het best enige tijd kan duren voor de aansluiting er daadwerkelijk is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeneerG
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-04 15:07
stormfly schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:48:
[...]

Allereerst dank voor de tip van de speedtest-tracker. Die ga ik configureren van de week.

Ik ben zeer tevreden over de service van Odido. Het hele pre-sales stuk, aansluiten en ook het opzeggen ging vlekkeloos en met goede communicatie. Met de mobiele abonnementen waarmee ik ook was overgestapt ben ik daar dan ook gebleven. Het is puur dat het werkelijk iedere avond en in het weekend ook wel eens overdag problemen gaf op de glasvezellijn. Geen connectie te krijgen. Bedraad, draadloos, verschillende DNS-providers geprobeerd. Goed te zien in het grafiekje: van een rechte stabiele lijn bij het oude kpn-abonnement naar iedere avond een drop van een uur of 2. Als de connectie er eenmaal is, gaat het dan wel weer ok.

Waar het bij KPN nu misgaat is dat ik geen stabiele verbinding heb in download snelheid versprijd over de dag (gemeten snelheid varieert van 150Mbit tot 1Gbit op een 1Gbit netwerkadapter) maar ook dat de upload snelheid niet synchroon is met de download. Net even vanaf mijn laptop via WiFi 6 getest en dan haal ik 914 Mbit d/407 Mbit u. Ik verwacht geen 4Gbit snelheid op mijn clients, want ik heb niet eens clients of uberhaupt interne netwerkapparatuur die meer dan 1Gbit ondersteund. Met uitzondering van de EB14. Oorspronkelijk had ik altijd 70Mbit, klaar. Nu heb ik de ene keer 150Mbit, dan 530, dan 850, etc. Niet client afhankelijk, want het is op alle apparaten in huis.
Daansan378 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:23:
[...]

Stelling: Dus als je naar elders verhuisd met je aansluiting en binnen de proefperiode weer terug komt, word je door kpn gezien als nieuwe klant.

Deze stelling is correct?

Ik zit zelf tegen het einde van een jaar 'nieuwe klant' en gezien de kosten wil ik wel weer een nieuwe klant zijn.
Ik weet niet of het volgens de voorwaarden ook zo is, maar het lijkt er wel op. Ik ben met alle abonnementen weggegaan. Dat was volledig afgerond. Ik heb terwijl ik ingelogd was op de KPN-site een nieuw abonnement afgesloten met nieuwe klanten korting.
djwice schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:17:
[...]

Wij hebben twee SuperWifi 2.0 met de Box v14. Sinds dien heb ik geen klachten meer van de kinderen en mijn vrouw over de wifi.
Wellicht kan dat bij jou ook helpen?
Ik geloof vast dat het kan helpen, maar ik heb de overstap gemaakt vanuit financieel oogpunt. Dan is het jammer om op die manier je voordeel weer kwijt te zijn.

Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
mad-dog schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 20:50:
[...]

Als je even een DM stuurt kan ik de status inzien. Houd er zeker met nieuwbouw rekening mee dat het best enige tijd kan duren voor de aansluiting er daadwerkelijk is
Super, thanks. Je hebt een DM!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Economics schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:38:
[...]

Ze is gebeld door KPN en die heeft zijn excuus aangeboden. Er wordt een eindafrekening gestuurd en inderdaad per datum afsluiting. Bizarre situatie. Ze is zeer opgelucht. Het geld is nog niet terug, maar het lijkt mij dat dit goed gaat komen. Bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:49
Ik heb misschien een gekke vraag, maar kan zo snel niet iets vinden daarover.

Is er een plek waar ik kan zien wanneer de glasvezel in huis wordt aangesloten? bij mijn moeder (rotterdam) steekt al zeker 3 kwart jaar een glasvezel uit de grond maar is nog steeds niet afgemonteerd in de woning. Bij KPN krijg ik niet echt boventafel wanneer dit nu gaat gebeuren.

Bedankt voor het meedenken alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Erik2B schreef op zondag 17 maart 2024 @ 19:56:
Ik heb misschien een gekke vraag, maar kan zo snel niet iets vinden daarover.

Is er een plek waar ik kan zien wanneer de glasvezel in huis wordt aangesloten? bij mijn moeder (rotterdam) steekt al zeker 3 kwart jaar een glasvezel uit de grond maar is nog steeds niet afgemonteerd in de woning. Bij KPN krijg ik niet echt boventafel wanneer dit nu gaat gebeuren.

Bedankt voor het meedenken alvast!
https://netwerk.kpn.com/mijn-status/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
@Erik2B Heb je ook een glasvezel dienst aangevraagd? Die krijgen namelijk voorrang op mensen die het gewoon binnen willen hebben.
Pagina: 1 ... 154 ... 185 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen