[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 149 ... 185 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondelier
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-08 21:24

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

MrDucky schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 22:02:
[...]

Ja ik weet niet hoe dat ONT werkt. ik denk dat bij KPN gewoon mijn profiel op 100mbit staat terwijl mijn abbonement gigabit is ofzo.
@MrDucky gisterenavond om 20:27 uur had @mad-dog al aangeboden om een monteur aan te sturen voor je?
Dan had je al een antwoord gekregen en weet je waar je aan toe bent.
Ik snap je niet helemaal, misschien had er dan misschien maandag morgen een monteur op je stoep gestaan en alles klaar 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-09 10:10
Gondelier schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 23:16:
[...]

@MrDucky gisterenavond om 20:27 uur had @mad-dog al aangeboden om een monteur aan te sturen voor je?
Ik snap je niet helemaal, misschien had er dan misschien maandag morgen een monteur op je stoep gestaan en alles klaar 8)7
Ik heb al contact met mad-dog inmiddels ;) gisteren had ik het over het hoofd gezien.

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:56
Dagion schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 23:10:
Begin deze maand overgestapt naar KPN (alleen internet) maar tot nu toe valt het tegen. Gok dat het vooral aan de gebruikte Box 12 ligt, die presteert op zijn best matig (wifi) in vergelijking met de Zyxel van T-Mobile die er hiervoor stond.
Nog 11 maanden en we kunnen weer overstappen ;)
Haal gewoon iets zoals een Fritzbox in huis. Dan hoef je bij de overstap terug ook niet eens meet de Zyxel aan te sluiten. En het is nog goed spul ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:27
Gondelier schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 23:16:
[...]

Die staat inmiddels voor maandag gepland :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondelier
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-08 21:24

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

mad-dog schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 23:58:
[...]

Die staat inmiddels voor maandag gepland :)
@mad-dog Top, heb je weer iemand gelukkig gemaakt ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:21

Mr. Freeze

¡GO!

Dagion schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 23:10:
Begin deze maand overgestapt naar KPN (alleen internet) maar tot nu toe valt het tegen. Gok dat het vooral aan de gebruikte Box 12 ligt, die presteert op zijn best matig (wifi) in vergelijking met de Zyxel van T-Mobile die er hiervoor stond.
Nog 11 maanden en we kunnen weer overstappen ;)
Je WiFi kan je zelf toch wel fixen? Wat heb je allemaal al geprobeerd? inSSIDer?

XBL gamertag StayingPow3r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
xFeverr schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 23:46:
[...]
Haal gewoon iets zoals een Fritzbox in huis. Dan hoef je bij de overstap terug ook niet eens meet de Zyxel aan te sluiten. En het is nog goed spul ook.
Het gaat dan toch verkeerd bij KPN als je geleverde apparatuur minder presteert dan de concurrent? Ik wil gewoon simpel internet door 2/3e van het huis zonder eigen apparatuur in te moeten stellen (of aan te schaffen, dan wel extra "Super Wifi punten" aan te schaffen).
Mr. Freeze schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:21:
[...]
Je WiFi kan je zelf toch wel fixen? Wat heb je allemaal al geprobeerd? inSSIDer?
Nog vrijwel niets, maar als ik 4 meter verderop zit heb ik geen vol signaal. Laat staan als ik een verdieping omhoog ga. Dan is het toch gewoon een prulding?

Edit: of de monteur die het aansluit moet er wat meer tijd aan besteden (was ik zelf niet bij).

[ Voor 5% gewijzigd door Dagion op 28-01-2024 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
Dagion schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:31:
[...]

Het gaat dan toch verkeerd bij KPN als je geleverde apparatuur minder presteert dan de concurrent? Ik wil gewoon simpel internet door 2/3e van het huis zonder eigen apparatuur in te moeten stellen (of aan te schaffen, dan wel extra "Super Wifi punten" aan te schaffen).

[...]
Nou, dan kun je er voor kiezen om genoegen te nemen met de geleende apparatuur of je kunt kiezen om zelf het heft in eigen hand te nemen. Je bent duidelijk niet tevreden met de apparatuur van KPN, dus kies maar: neem je er genoegen mee of niet.

Ze zijn je helemaal niet verplicht om ‘2/3e van je huis’ te dekken en dat beloven ze ook niet. Ze moeten ervoor zorgen dat je internetverbinding correct werkt. Alles binnenshuis is vervolgens jouw zorg.

wie weet bieden ze ooit ook een TV in bruikleen aan. Als je dan niet tevreden bent met de beeldkwaliteit, grootte, geluidskwaliteit of wat dan ook, dan kun je er gewoon zelf een kopen die je wel bevalt. En dat is met de KPN box precies hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
[...]

Het gaat dan toch verkeerd bij KPN als je geleverde apparatuur minder presteert dan de concurrent?
In essentie zijn alle WiFi access points gelijk omdat ze voldoen aan de 802.11 normen. Er is wat verschil in de gebruikte antennes en dat is het dan wel.

Ik vermoed dat er door de Experiabox nu een niet optimaal kanaal gekozen is, waarop bijvoorbeeld ook de buren zitten.

Gewoon even wat Tweaken. Er is echt wat meer uit te halen.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Nu online
xFeverr schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:40:
[...]

Nou, dan kun je er voor kiezen om genoegen te nemen met de geleende apparatuur of je kunt kiezen om zelf het heft in eigen hand te nemen. Je bent duidelijk niet tevreden met de apparatuur van KPN, dus kies maar: neem je er genoegen mee of niet.

Ze zijn je helemaal niet verplicht om ‘2/3e van je huis’ te dekken en dat beloven ze ook niet. Ze moeten ervoor zorgen dat je internetverbinding correct werkt. Alles binnenshuis is vervolgens jouw zorg.
Zijn ze ook zeker niet verplicht, maar als ik bij andere aanbieders dat wel krijg met mijn standaard abo en geleende apparatuur dan kies ik in de toekomst wel voor dat "gebruiksgemak". Denk dat dat het vooral is wat me tegenvalt van KPN, wellicht verwacht ik teveel bij de naam KPN maar soit.
ernstoud schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:42:
[...]
Ik vermoed dat er door de Experiabox nu een niet optimaal kanaal gekozen is, waarop bijvoorbeeld ook de buren zitten.

Gewoon even wat Tweaken. Er is echt wat meer uit te halen.
Kanaal lijkt in orde, maar ik ga vanavond als de kinderen slapen eens met die link van hierboven aan de gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:21

Mr. Freeze

¡GO!

xFeverr schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:40:
[...]

Maar eigenlijk beloven ze het wel.

XBL gamertag StayingPow3r

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
Ja door de Wifi-manager te gebruiken. Die je zal vertellen dat je Superwifi-punten gaat moeten plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:17
[...]

[...]

Nog vrijwel niets, maar als ik 4 meter verderop zit heb ik geen vol signaal. Laat staan als ik een verdieping omhoog ga. Dan is het toch gewoon een prulding?

Edit: of de monteur die het aansluit moet er wat meer tijd aan besteden (was ik zelf niet bij).
Geen idee wat je precies bedoeld met "minder presteert".

Maar als het gaat om "vol signaal" dan neem ik aan dat je het aantal streepjes van je (i-?)phone bedoeld?
En andersom - heeft die Box12 dan ook "vol signaal" van je (i-?)phone?

Want die twee samen bepalen wat je effectief aan WiFi snelheid beschikbaar hebt.
Doorgaans is je (i-?)phone de zwakste van de twee... en daarmee bepalend voor het eindresultaat... :+

[ Voor 9% gewijzigd door Airw0lf op 28-01-2024 14:25 ]

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Nu online
Airw0lf schreef op zondag 28 januari 2024 @ 14:15:
[...]
Geen idee wat je precies bedoeld met "minder presteert".
Maar als het gaat om "vol signaal" dan neem ik aan dat je het aantal streepjes van je (i-?)phone bedoeld?
En andersom - heeft die Box12 dan ook "vol signaal" van je (i-?)phone?
Want die twee samen bepalen wat je effectief aan WiFi snelheid overhoudt.
Bereik met name, dat was voorheen beter (snelheid ook maar daar heb ik zelf voor gekozen). Als ik verbinding heb is de snelheid prima.

Overigens niet alleen mijn telefoon (daar merk ik de meeste schommelingen aan aangezien ik die nogal vaak vast heb), ook de netwerkprinter valt nu buiten het bereik (eerste verdieping). Zoals gezegd, vanavond eens met inSSIDer kijken.

Liefst zou ik een kabel leggen naar elke verdieping maar de aansluiting komt een beetje ongelukkig binnen om (makkelijk) kabels weg te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:48
Mr. Freeze schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 15:53:
[...]

Bij Ziggo gaat het mis als je een eerder gebruikt mailadres koppelt aan een nieuw abonnement. Je krijgt dan een nieuw klantnummer maar het mailadres is al "in gebruik". Een moderator moet dan het oude account eerst verwijderen voordat je de aanvullende diensten van Ziggo kan gebruiken.

Ik vraag me af of dit ook het geval kan zijn bij KPN.

edit: nevermind, ik maak wel een extra alias aan als het zover is, dank voor je hulp.
Ik ben in de afgelopen 5 jaar van Ziggo naar t.mobile naar Ziggo, naar kpn en weer naar Ziggo (a.s. mei). Ik heb nog nooit last gehad van dat mijn email (gmail) roet in het eten gooide bij bestellen, dus ik denk dat je eerdere ervaring een gevalletje 'pech' is geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_0izO
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:13

Mr_0izO

Natural Mystic

Ik ben aan het oriënteren om van Ziggo over te stappen naar KPN. Enige ding waar ik nog mee zit, is TV.

Iemand hier die kan zeggen of TV van KPN net zo goed functioneert als bij Ziggo? Denk dan vooral aan het interactieve gedeelte, zoals pauzeren, terugspoelen, terugkijken etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgiebels
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
Mr_0izO schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:06:
Ik ben aan het oriënteren om van Ziggo over te stappen naar KPN. Enige ding waar ik nog mee zit, is TV.

Iemand hier die kan zeggen of TV van KPN net zo goed functioneert als bij Ziggo? Denk dan vooral aan het interactieve gedeelte, zoals pauzeren, terugspoelen, terugkijken etc.
Persoonlijk vind ik het mooier en scherper beeld dan bij ziggo.

Als je eigen apparatuur gebruikt wel goed inlezen hoe in te stellen.
Ga je kpn modem gebruiken tv box wel aansluiten op modem of juiste switch er tussen die managed is en igmp snooping ondersteunend

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-09 10:10
Mijn probleem is in iedergeval opgelost. ONT was defect.....

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fluffybunny
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:58

ik durf zelfs te stellen dat dit nog veel beter werkt , voor mij destijds een reden om van ziggo over te stappen naar KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenDJ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:54
fluffybunny schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:43:
[...]

ik durf zelfs te stellen dat dit nog veel beter werkt , voor mij destijds een reden om van ziggo over te stappen naar KPN.
Ziggo is nog slechter dan TV+? Dat is moelijk voor te te stellen, dat hele platform staat nog in de kinderschoenen en barst van de bugs die maar mondjesmaat worden opgelost... Zie ook het TV+ topic.

[ Voor 114% gewijzigd door RubenDJ op 29-01-2024 16:59 ]

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgiebels
  • Nu online
RubenDJ schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:14:
[...]

Ziggo is nog slechter dan TV+? Dat is moelijk voor te te stellen, dat hele platform staat nog in de kinderschoenen en barst van de bugs die maar mondjesmaat worden opgelost... Zie ook het TV+ topic.
Wil niet veel zeggen maar de mensen die problemen hebben hebben vaak eigen apparatuur hangen staan wat niet deugd of verkeerd aangesloten etcc.
Denk aan een goedkope switch zonder IGMP snooping.
Eigen apparatuur aangesloten en dan niet weten hoe het ingesteld moet worden.

Bij KPN heb je wat meer nodig als bij ziggo daar gaat het wel gewoon over een goedkopere switch.

Heb bij meerdere klanten van KPN de problemen opgelost door hun netwerk goed aan te sluiten en juiste spullen te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loneranger56
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-04 15:59
Ik merk dat mijn downloadsnelheid erg varieert. Als mijn download start dan haal ik een snelheid van rond de 6.5 MB/sec. Wanneer ik dan de Wifi uitschakel en weer herstart dan haal ik een snelheid van rond de 14.0 MB/sec.
Zie ook onderstaande afbeelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNlzdRLi-FoJBBuHtuIk5FYvC9U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ccPYXkZiU1Jx8VuHoyuOlxlB.jpg?f=fotoalbum_large

Laptop is middels een Experia wifi versterker(de vierkante) met een kabel verbonden aan de Experia box V10
en staat 50 cm van de laptop verwijderd. Soms valt de Wifi verbinding met de versterker ook uit en kan hem dan wel weer gewoon opstarten. Verbindingsnelheid van het abbo is 100/100

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenDJ
mgiebels schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:24:
[...]

Wil niet veel zeggen maar de mensen die problemen hebben hebben vaak eigen apparatuur hangen staan wat niet deugd of verkeerd aangesloten etcc.
Denk aan een goedkope switch zonder IGMP snooping.
Eigen apparatuur aangesloten en dan niet weten hoe het ingesteld moet worden.

Bij KPN heb je wat meer nodig als bij ziggo daar gaat het wel gewoon over een goedkopere switch.

Heb bij meerdere klanten van KPN de problemen opgelost door hun netwerk goed aan te sluiten en juiste spullen te gebruiken.
Ik zou zeggen google eens op 'kpn tv+ lip sync'. Soms lost een update het op, de volgende update is het weer stuk. Verwijderen van opnames werkt soms wel, soms niet. Soms krijg je een random foutmelding. Soms blijft het beeld zwart, box herstarten lost het op. Soms hapert het beeld, even zappen en het is weer goed.

Hoe kunnen al deze random issues (en er zijn er nog veel meer) het gevolg zijn van een (in)correcte netwerkomgeving die niet verandert? Terwijl het op de oude VIP5202 kastjes allemaal vlekkeloos werkte?

Heb hier gewoon een Fritz!box met KPN profiel zonder switch ertussen.

[ Voor 3% gewijzigd door RubenDJ op 29-01-2024 17:01 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
  • Nu online
RubenDJ schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:59:
[...]

Ik zou zeggen google eens op 'kpn tv+ lip sync'. Soms lost een update het op, de volgende update is het weer stuk. Verwijderen van opnames werkt soms wel, soms niet. Soms krijg je een random foutmelding. Soms blijft het beeld zwart, box herstarten lost het op. Soms hapert het beeld, even zappen en het is weer goed.

Hoe kunnen al deze random issues (en er zijn er nog veel meer) het gevolg zijn van een (in)correcte netwerkomgeving die niet verandert? Terwijl het op de oude VIP5202 kastjes allemaal vlekkeloos werkte?

Heb hier gewoon een Fritz!box met KPN profiel zonder switch ertussen.
Ik zit zelf ermee van de pilot periode nu 1,5 jaar en heb 0 last van lipsync nog nooit gehad ook.
Ook nog nooit een foutmelding gehad.
Heb 3 boxen in huis zonder problemen.
Als het niet had gewerkt had ik alleen ruzie gehad of in de schuur geslapen ;)

Ik gebruik zelf Ubiquity apparatuur.
Bij me ouders met V10A modem ook geen last werkt ook alles vlekkeloos.

Ik hoef niet te googlen erop ik heb ze genoeg gelezen ook op KPN forum vaak veel al dezelfde die klagen op alle forums ik ontken ook niet dat er wel wat is maar het is vaak ook op te lossen.

heb dit ook bij meerdere opgelost.

Was met de VIP5202 boxjes ook als je daar geen IGMP snooping had aanstaan werkte het ook niet.
Deze heb ik zelf ook gehad.

Voor me zelf heb ik voor de TV+ boxjes een Eigen VLAN ingericht aan de LAN zijde en werkt fijnloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirk 1964
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-10-2024
Al vele (honderden) KPN TV+ boxen aangesloten allemaal een dikke prima. Iedereen is tevreden in vinden de beeldkwaliteit zeer goed.

[ Voor 29% gewijzigd door dirk 1964 op 29-01-2024 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenDJ
dirk 1964 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:22:
Al vele (honderden) KPN TV+ boxen aangesloten allemaal een dikke prima. Iedereen is tevreden in vinden de beeldkwaliteit zeer goed.
Waarom staat het KPN TV+ forum dan vol, en erkent de KPN helpdesk de problemen? Ook in de release notes komen de issues inclusief regressies geregeld naar boven. Ik zeg niet dat de problemen voor iedereen gelden, maar het platform is gewoon nog niet stabiel.

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
RubenDJ schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:47:
[...]

Waarom staat het KPN TV+ forum dan vol, en erkent de KPN helpdesk de problemen? Ook in de release notes komen de issues inclusief regressies geregeld naar boven. Ik zeg niet dat de problemen voor iedereen gelden, maar het platform is gewoon nog niet stabiel.
Vergeet niet dat je op het forum alleen de slechte verhalen leest. Daarnaast dien je er ook rekening mee houden dat veel van die ontvangers via wifi/superwifi wordt aangesloten(moet je gewoon niet doen)

Ik heb 3 TV+ ontvangers in huis, m'n schoonouders 2 en m'n eigen ouders 1. Nog nooit een onvertogen woord gehoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto.A.G
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-09 09:35
loneranger56 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:25:
Ik merk dat mijn downloadsnelheid erg varieert. Als mijn download start dan haal ik een snelheid van rond de 6.5 MB/sec. Wanneer ik dan de Wifi uitschakel en weer herstart dan haal ik een snelheid van rond de 14.0 MB/sec.
Zie ook onderstaande afbeelding:

[Afbeelding]

Laptop is middels een Experia wifi versterker(de vierkante) met een kabel verbonden aan de Experia box V10
en staat 50 cm van de laptop verwijderd. Soms valt de Wifi verbinding met de versterker ook uit en kan hem dan wel weer gewoon opstarten. Verbindingsnelheid van het abbo is 100/100

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Doe een speedtest
Het kan ook aan je news provider liggen
Stroom uit en weer aan
Ont>modem
Test het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto.A.G
RubenDJ schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:47:
[...]

Nooit last van, ben zelf al 6 jaar bij kpn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
Om even aan te haken op wat @mad-dog zegt: ik heb ook geen problemen en vind het een prima ding. En ik ben behoorlijk kieskeurig kan ik je vertellen, wat software betreft. Maar mijn setup heeft geen problemen.

Heb twee TV+ boxen in gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
  • Nu online
xFeverr schreef op maandag 29 januari 2024 @ 21:08:
Om even aan te haken op wat @mad-dog zegt: ik heb ook geen problemen en vind het een prima ding. En ik ben behoorlijk kieskeurig kan ik je vertellen, wat software betreft. Maar mijn setup heeft geen problemen.

Heb twee TV+ boxen in gebruik
Hier 3 zonder problemen. Gebruik ze al 1,5 jaar de nieuwe boxen zat in de pilot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01:05
Heb de KPN TV+ box al sinds de pilot periode. Vergeleken met de beginfase is het nu een zeer betrouwbare dienst waar ik heel zelden eens iets meemaak wat niet klopt (een 9 dus). Toevallig gisteravond nog met Netflix afspelen, dat het laadscherm bleef hangen voor het laden van de volgende aflevering. Via de knop vorige kon ik alsnog simpel de aflevering starten. In vergelijking met eerst had ik bv heel vaak bij Netflix dat het geluid het niet deed, dat werd vrij snel verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiekert
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:47
ik gebruik tv+ nu sinds de release, als het draait is het top. helaas heb ik regelmatig dat de box helemaal vastloopt (scherm blijft zwart als ik de box aan zet, is de launcher bevroren.) heel soms laad ie dan na 1-2 minuten weer (of na het forceren van een paar keer uit-aan. de snellere oplossing is het stroomloos maken van de box, na het doorstarten werkt alles dan weer. bekabeld en met de benodigde vlans aan de achterkant loop ik soms nog tegen het vertraagd instarten van streams aan. gebruik hier een UDM SE + fabian's script voor de routing. geef mij voor de menu structuren en pure snelheid maar de oude vip5202 boxen, daar was "ff zappen" een stuk sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaitman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:36

Gaitman

The Real One

Fiekert schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 07:42:
ik gebruik tv+ nu sinds de release, als het draait is het top. helaas heb ik regelmatig dat de box helemaal vastloopt (scherm blijft zwart als ik de box aan zet, is de launcher bevroren.) heel soms laad ie dan na 1-2 minuten weer (of na het forceren van een paar keer uit-aan. de snellere oplossing is het stroomloos maken van de box, na het doorstarten werkt alles dan weer. bekabeld en met de benodigde vlans aan de achterkant loop ik soms nog tegen het vertraagd instarten van streams aan. gebruik hier een UDM SE + fabian's script voor de routing. geef mij voor de menu structuren en pure snelheid maar de oude vip5202 boxen, daar was "ff zappen" een stuk sneller.
Ok maar dit is dus wel een eigen setup waar het fout gaat. Hoe werkt de box als die rechtstreeks aangesloten is op de door de KPN geleverde modem?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• robert.v.w.
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18-09 14:35
We hebben zelf TV+ en ik heb het (helaas) ook geinstalleerd bij enkele familieleden en vrienden. Vergeleken bij het oude platform (zoals op de VIP kastjes), heb je veel meer mogelijkheden die ik allemaal niet hoef of wil, daar heb ik andere devices voor. En van de andere kant heb je weinig aan die mogelijkheden, als enkele basis-functionaliteiten niet goed werken. Uiteraard alles getest op meerdere kastjes, op meerdere TV's, geen soundbar of zo, met de originele (en andere) HDMI/CAT5 kabels, alle settings geprobeerd en direct aangesloten op de Box 12. En uiteraard ook al meermaals factory resets e.d. geprobeerd. Al deze problemen speelden niet op de VIP's.
  • Audio sync: het beeld loopt altijd voor op de audio. Helaas niet op te lossen omdat de audio sync instellingen alleen een positieve adjust toe laten, maar niet negatief.
  • Rewind/forward: is geen echte rw/fw maar een diashow die een plaatje van elke zoveel secondes toont.
  • Opnames: totaal onbruikbaar scherm, enorm inefficient, vreemd gedrag (sprint altijd terug naar eerste item na een actie zoals delete of play)
  • Crashes: als een TV programma te lang gepauzeerd is, en de resumet weer, dan kan er wel eens een crash van de TV+ app plaatsvinden
  • Duurt lang voordat er beeld en/of geluid is na zappen
  • TV gids springt altijd terug naar huidige tijd na bv. terugkijken van een programma, wat heel vervelend is, zeker als je een bepaald programma zoekt en dus vaker iets een paar secondes kijkt en dan weer afbreekt.
  • TV gids springt te pas en te onpas terug naar zender 1.
  • Home scherm zorgt vaak dat de zender naar nummer 1 springt.
Op het forum staan letterlijk honderden topics met deze problemen maar ze worden ofwel niet erkend dan wel wordt je afgescheept met de standaard-antwoorden zoals kabeltjes, resetten, setting e.d. Dus op het forum kom ik al een hele tijd niet meer, dat frustreert alleen maar. De telefonische helpdesk probeer ik niet eens, want daar krijg je dezelfde onbruikbare antwoorden. En in de winkel heb ik geprobeerd om, met veel schelden, de oude kastjes terug te krijgen, maar dat kon niet meer. Wat onzin is, want de meerderheid van de klanten, zowel bij KPN als bij wholesale, zit nog op het oude platform. Overigens gaven ze in de winkel ook schoorvoetend toe dat ze enorm veel klachten krijgen, maar klanten niet kunnen helpen.

Overigens ervaart niet iedereen deze problemen het zelfde. Bij onze vrienden zie je dezelfde 50 ms afwijking met de audio, maar zij vinden dat niet storend. En ook de traagheid met zappen vinden ze niet erg. 't Ligt er dus ook aan wat je acceptabel vindt. Maar ik vergelijk met de oude VIP's en dan is het simpelweg een achteruitgang. Als je iets gewend bent wat slechter was, dan ervaar je TV+ wellicht als een verbetering.

[ Voor 7% gewijzigd door robert.v.w. op 30-01-2024 08:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:20
robert.v.w. schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:35:
[...]

We hebben zelf TV+ en ik heb het (helaas) ook geinstalleerd bij enkele familieleden en vrienden. Vergeleken bij het oude platform (zoals op de VIP kastjes), heb je veel meer mogelijkheden die ik allemaal niet hoef of wil, daar heb ik andere devices voor. En van de andere kant heb je weinig aan die mogelijkheden, als enkele basis-functionaliteiten niet goed werken. Uiteraard alles getest op meerdere kastjes, op meerdere TV's, geen soundbar of zo, met de originele (en andere) HDMI/CAT5 kabels, alle settings geprobeerd en direct aangesloten op de Box 12. En uiteraard ook al meermaals factory resets e.d. geprobeerd. Al deze problemen speelden niet op de VIP's.
  • Audio sync: het beeld loopt altijd voor op de audio. Helaas niet op te lossen omdat de audio sync instellingen alleen een positieve adjust toe laten, maar niet negatief.
  • Rewind/forward: is geen echte rw/fw maar een diashow die een plaatje van elke zoveel secondes toont.
  • Opnames: totaal onbruikbaar scherm, enorm inefficient, vreemd gedrag (sprint altijd terug naar eerste item na een actie zoals delete of play)
  • Crashes: als een TV programma te lang gepauzeerd is, en de resumet weer, dan kan er wel eens een crash van de TV+ app plaatsvinden
  • Duurt lang voordat er beeld en/of geluid is na zappen
  • TV gids springt altijd terug naar huidige tijd na bv. terugkijken van een programma, wat heel vervelend is, zeker als je een bepaald programma zoekt en dus vaker iets een paar secondes kijkt en dan weer afbreekt.
  • TV gids springt te pas en te onpas terug naar zender 1.
  • Home scherm zorgt vaak dat de zender naar nummer 1 springt.
Op het forum staan letterlijk honderden topics met deze problemen maar ze worden ofwel niet erkend dan wel wordt je afgescheept met de standaard-antwoorden zoals kabeltjes, resetten, setting e.d. Dus op het forum kom ik al een hele tijd niet meer, dat frustreert alleen maar. De telefonische helpdesk probeer ik niet eens, want daar krijg je dezelfde onbruikbare antwoorden. En in de winkel heb ik geprobeerd om, met veel schelden, de oude kastjes terug te krijgen, maar dat kon niet meer. Wat onzin is, want de meerderheid van de klanten, zowel bij KPN als bij wholesale, zit nog op het oude platform. Overigens gaven ze in de winkel ook schoorvoetend toe dat ze enorm veel klachten krijgen, maar klanten niet kunnen helpen.

Overigens ervaart niet iedereen deze problemen het zelfde. Bij onze vrienden zie je dezelfde 50 ms afwijking met de audio, maar zij vinden dat niet storend. En ook de traagheid met zappen vinden ze niet erg. 't Ligt er dus ook aan wat je acceptabel vindt. Maar ik vergelijk met de oude VIP's en dan is het simpelweg een achteruitgang. Als je iets gewend bent wat slechter was, dan ervaar je TV+ wellicht als een verbetering.
Puur voor TV kijken is de oude box gewoon beter. Er zijn minder bugs en de UI Is veel sneller. Iets wat mij ook stoort is dat de TV-gids veel trager is bij de nieuwe box. Het geluid wordt ook onderbroken als je de gids opent. Dit is bij de oude box allemaal niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-09 11:30
Ik ben net overgestapt van Tweak naar KPN.
Tweak leverde tv van Canal Digitaal.
Wij hebben twee tv's. Een daarvan maakte gebruik van een "media box", en de andere (een Samsung tv) maakte gebruik van de Canal Digitaal app.
De media box werkte min of meer perfect, maar de app op de Samsung liep geregeld vast, en de audio was 9 van de 10 keer uit sync.

Tot nu (sinds we bij KPN zitten) hebben wij nog geen problemen ondervonden met de media box en of KPN app op de Samsung, maar de navigatie in de app kan naar mijn inziens echt veel en veel beter!
Helemaal het "tv gids" gedeelte.

[ Voor 3% gewijzigd door N0EL op 30-01-2024 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01:05
MarcoC schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:35:
[...]
Puur voor TV kijken is de oude box gewoon beter. Er zijn minder bugs en de UI Is veel sneller. Iets wat mij ook stoort is dat de TV-gids veel trager is bij de nieuwe box. Het geluid wordt ook onderbroken als je de gids opent. Dit is bij de oude box allemaal niet het geval.
Dat zal ook bepalen waarom ik op een 9 zit; hoogstens tijdens de 4 grand slams per jaar of een EK/WK kijk ik lineaire TV. Voor al het andere gebruik ik streamingdiensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
MarcoC schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:35:
[...]
Het geluid wordt ook onderbroken als je de gids opent. Dit is bij de oude box allemaal niet het geval.
Dit is inmiddels bij TV+ ook niet meer het geval. Sinds 13 december is deze verholpen. De content speelt door als je van live-tv naar de gids of home gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
  • Laatst online: 19-09 10:04
Vraagje over TV+: ik heb een Philips TV met een Philips soundbar via HDMI ARC aangesloten. Als ik de TV+ box inschakel, schakelt de TV+ box de TV in en de TV schakelt op zijn beurt dan weer de soundbar in. Met TV+ wil het nog wel eens gebeuren dat de soundbar ineens op 75% van het maximum volume inschakelt, en dat is natuurlijk veel te luid. Met de vorige STB van KPN had ik dit issue nooit, al schakelde ik in die situatie de TV niet in via de STB.

Zegt iemand dit iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:20
xFeverr schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:21:
[...]

Dit is inmiddels bij TV+ ook niet meer het geval. Sinds 13 december is deze verholpen. De content speelt door als je van live-tv naar de gids of home gaat.
Ah thanks, dat wist ik niet. Dan zal ik hem weer eens uit de kast halen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_0izO
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:13

Mr_0izO

Natural Mystic

Zo te lezen zijn er dus nog redelijk wat mensen met problemen met KPN TV. Zonde dat ik bij Ziggo niet alleen het tv abonnement kan afnemen (dus incl Next mediabox).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Mr_0izO schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 12:45:
Zo te lezen zijn er dus nog redelijk wat mensen met problemen met KPN TV. Zonde dat ik bij Ziggo niet alleen het tv abonnement kan afnemen (dus incl Next mediabox).
Maar ook genoeg mensen die geen problemen ervaren. Zo zullen er ook mensen ontevreden zijn met Ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

offtopic:
Wat is er mis met DVB-C en zelf aangeschafte ontvangers?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
  • Nu online
Raven schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 17:31:
[...]

offtopic:
Wat is er mis met DVB-C en zelf aangeschafte ontvangers?
werken die uberhaupt nog wel eigen aangeschafte ontvangers? Je kan geen smartcard meer afnemen bij ziggo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
mgiebels schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 18:42:
[...]

werken die uberhaupt nog wel eigen aangeschafte ontvangers? Je kan geen smartcard meer afnemen bij ziggo
Jawel. CI+ is volgens de website ook nog te bestellen, echter zit je dan weer met opnames op een HD ipv in de cloud en andere interactieve functies. Het is maar net wat je eisen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

mgiebels schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 18:42:
[...]

Jawel, maar huidige zijn huurmodel, heb zelf nog een uit het koop-tijdperk en die zit in een smartcard-reader aan een Raspberry Pi en doet nog steeds prima. Een losse smartcard dus, geen CI+ module erbij.

[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 30-01-2024 19:39 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01:35
Ook recent van Ziggo naar KPN overgestapt en dat ging gelukkig vrij soepel. Snelheden prima, 930/930. De Wifi uit laten zetten, gebruik daarvoor een Asus mesh en TP-Link AP.

Nu vroeg ik mij af, zijn er hier mensen die zijn overgestapt naar het 4Gb abo en hoe bevalt dat? Hoeveel sites, Steam, usenet etc. hebben er "baat" van. Nodig heb ik het niet maar ik begreep dat je bij KPN zowel kunt up-als wel downgraden dus wilde eens proberen eigenlijk.

Helaas in de PC geen 10Gb aansluiting maar dat zijn ook de kosten niet (is nu 2.5Gb).

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
Brad Pitt schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:01:
Hoeveel sites, Steam, usenet etc. hebben er "baat" van. Nodig heb ik het niet maar ik begreep dat je bij KPN zowel kunt up-als wel downgraden dus wilde eens proberen eigenlijk.
2,83% van alle sites op internet. Schat ik :) .

Nee grapje. Ik denk dat bij blind “proeven” bij normaal gebruik je tussen 1 en 4 Gbps heel weinig verschil zult merken. Downloads (games) zullen sneller gaan. En heb je grote video files, raw foto materiaal e.d. is dat fijn, denk aan video productie bedrijven. En backups naar de cloud gaan wat sneller.

Maar in de praktijk? Alle servers op het internet gaan niet sneller doordat jouw cliënt sneller gaat.
Helaas in de PC geen 10Gb aansluiting maar dat zijn ook de kosten niet (is nu 2.5Gb).
Ik zie mensen die schrikken van de prijs als ze een goede 10Gbps. PCIe kaart willen. Zoiets valt nog mee: uitvoering: ASUS XG-C100F

[ Voor 5% gewijzigd door ernstoud op 30-01-2024 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
ernstoud schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:23:

[...]

Ik zie mensen die schrikken van de prijs als ze een goede 10Gbps. PCIe kaart willen. Zoiets valt nog mee: uitvoering: ASUS XG-C100F
Met die kanttekening dat er nog wel een SFP bij moet - kost zo een 20-25 Euro.

En dan nog de bekabeling tussen de 10-Gbps poort van de router en het apparaat waar dit 10-Gbps kaartje in komt... wellicht dat daar ook nog wat mee moet? Laat staan een eventuele switch die er nog ergens tussen hangt...

Ik weet niet welke afweging er gemaakt is bij KPN, Delta, Odido en zo. Maar ik vraag me wel eens af waarom er niet gekozen is voor een 2,5-Gbps abonnement? Met daarnaast een 5-Gbps variant?

Gevoelsmatig veel voor de hand liggender:
  • Voor een upgrade naar een 1-Gbps aansluiting hoef je waarschijnlijk niks te doen - apparatuur en kabels kunnen dat prima aan.
  • Voor een upgrade naar de 2,5-Gbps variant volstaat wat andere apparatuur en netwerkkaartjes. Hoewel de wat duurdere apparaten tegenwoordig standaard met een 2,5-Gbps ethernet poort geleverd worden.
  • En voor de 5-Gbps variant moet zowel de apparatuur als de bekabeling aangepast worden.
Bij elkaar lijkt me dit handiger te pitchen/positioneren - zowel naar de interne operationele KPN/Delta/Odido organisatieonderdelen als naar de consumenten/ZZP-ers die wat minder technisch onderlegd zijn - bij beiden (ISP en klant) speelt immers hetzelfde vraagstuk.

[ Voor 32% gewijzigd door Airw0lf op 31-01-2024 07:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robert.v.w.
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18-09 14:35
Brad Pitt schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:01:
Hoeveel sites, Steam, usenet etc. hebben er "baat" van.
Ik heb zelf "slechts" 100 Mb/s glas. Ik werk 1 a 2 dagen per maand op kantoor, dus ongeveer 90-95% werk ik thuis. Dan staat de hele tijd het VPN naar het werk open, met 75% van de dag Teams sessies met video en werk in de cloud (dus ik hoef geen GB's aan databases of zo over te halen). Mijn vrouw zit momenteel wegens langdurige ziekte thuis, en die kijkt een groot deel van de dag TV (7-14 Mb/s) of streams (ook soms 4k). Daarnaast is zoonlief ook flink aan het gamen en streamen als hij thuis is, soms ook met vriendjes die zelf een tablet/Switch meenemen. Zelf heb ik de hele dag webradio of Spotify aan staan. En er draaien 5 virtuele servers met een stuk of 40 containers 24/7, met domotica, webservers, mailserver e.d. Ook heb ik enkele buitencams die 24/7 in de cloud uploaden. En er lopen enkele cloud storage synchronisaties.
En dan lukt het me nog steeds niet om die 100 Mb/s vol te krijgen... Het enige wanneer dat gebeurt is als ik bijvoorbeeld een download van Steam start, dan kan ik probleemloos het lijntje vol trekken. Dus als je geen behoefte hebt aan enorme pieksnelheden, of bv. meer dan 10 mensen tegelijk 4k gaan zitten streamen, zul je weinig verschil merken tussen 1 Gbs of 4 Gb/s. En ik denk eerlijk gezegd dat ik persoonlijk niet eens het verschil tussen 100 Mb/s en 4 Gb/s zou merken, bij mijn normaal gebruik (Steam e.d. uitgezonderd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

4Gb is natuurlijk leuk, zeker wanneer je een game of update van een game download. Dat kan eigenlijk niet snel genoeg gaan.

Ik heb zelf in huis echter geen apparatuur met een 10Gb poort. Alle apparaten incl switches die met ethernet verbonden zijn (PS5, AppleTV’s, etc) hebben een 1Gb poort.

Voorlopig blijf ik mooi op 50Mb zitten, wat in praktijk 70/90Mb is. (Terwijl het 100Mb abonnement echt 100/100Mb is)

Tenzij KPN natuurlijk met een leuke aanbieding komt aan het eind van mijn contractperiode.

[ Voor 10% gewijzigd door Dj-sannieboy op 31-01-2024 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:12

NEK

Dj-sannieboy schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:39:
4Gb is natuurlijk leuk, zeker wanneer je een game of update van een game download. Dat kan eigenlijk niet snel genoeg gaan.

Ik heb zelf in huis echter geen apparatuur met een 10Gb poort. Alle apparaten incl switches die met ethernet verbonden zijn (PS5, AppleTV’s, etc) hebben een 1Gb poort.

Voorlopig blijf ik mooi op 50Mb zitten, wat in praktijk 70/90Mb is. (Terwijl het 100Mb abonnement echt 100/100Mb is)

Tenzij KPN natuurlijk met een leuke aanbieding komt aan het eind van mijn contractperiode.
Ik wacht er met smart op omdat ik vaak backups draai naar Backblaze :-). En 120mbit upload bij Ziggo is best traag..... :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Telin
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:58
Lijkt mij logisch. Mensen die geen problemen hebben gaan niet 1x week hier bijvoorbeeld posten dat ze geen problemen hebben. Mensen die wel problemen hebben maken dit het liefst 5x per dag op verschillende plekken wereldkundig.

Wat je leest/hoeveel je leest geeft dus absoluut geen volledig beeld omdat je geen idee hebt van de verhouding problemen en geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:27
Gistermiddag heeft een wegenbouwbedrijf hier in de wijk een glasvezel aanvoerlijn waaraan 47 woningen gekoppeld zijn doorgetrokken. Heel wat burengesprekken en telefoontjes later blijkt dan dat er minimaal 2 dagen reparatietijd worden genomen. Altijd bijzonder hoe dit soort zaken ontstaan en verlopen. Niets ten nadele van KPN in dezen. Kan me niet voorstellen dat een wegenbouwer in deze tijd met Klik meldingen en kaarten zoiets gebeurd?
Merk nu weer eens goed hoeveel we gebruikmaken van internet en hoe vanzelfsprekend haast een verbinding is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
austin_77 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:02:
Gistermiddag heeft een wegenbouwbedrijf hier in de wijk een glasvezel aanvoerlijn waaraan 47 woningen gekoppeld zijn doorgetrokken. Heel wat burengesprekken en telefoontjes later blijkt dan dat er minimaal 2 dagen reparatietijd worden genomen. Altijd bijzonder hoe dit soort zaken ontstaan en verlopen. Niets ten nadele van KPN in dezen. Kan me niet voorstellen dat een wegenbouwer in deze tijd met Klik meldingen en kaarten zoiets gebeurd?
Merk nu weer eens goed hoeveel we gebruikmaken van internet en hoe vanzelfsprekend haast een verbinding is.
Over het algemeen zijn de kaarten met de ligging van de kabel niet heel nauwkeurig aangegeven. Een klic melding levert daarmee eigenlijk alleen maar de informatie dat er in dat gebied ergens een kabel ligt. Die wegenbouwer wordt hier ook niet blij van want het betekent voor hem(/haar?) ook twee dagen vertraging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
synoniem schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:14:
[...]

Over het algemeen zijn de kaarten met de ligging van de kabel niet heel nauwkeurig aangegeven. Een klic melding levert daarmee eigenlijk alleen maar de informatie dat er in dat gebied ergens een kabel ligt. Die wegenbouwer wordt hier ook niet blij van want het betekent voor hem(/haar?) ook twee dagen vertraging.
Dat wist ik niet, dat de nauwkeurigheid te wensen over laat. Ik zou verwachten dat nutsvoorzieningen beter bijgehouden moeten worden.
Dat de wegenbouwer er niet blij van wordt begrijp ik, dat is niemand van de betrokkenen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:03
synoniem schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:14:
[...]

De meer recentere glaskabels van na het jaar 2000 zijn behoorlijk nauwkeurig aangegeven hoor. Digitaal ingemeten met GPS.
Daar kunnen wegenbouwers echt wel mee werken. Diepteligging is nog wel een probleem. Dat staat er niet altijd even goed bij als het minder is dan de te verwachten 60cm.

Waar het helaas vaak aan ontbreekt is de wil om ook de tijd te nemen om geen schade te maken. Als je wel weet waar de kabel ligt maar niet zeker bent hoe diep, dan behoor je "voor te steken". Dus een mannetje voor de kraan steekt in de grond om kabels en leidingen te vinden voordat de kraan er met de grote bak door heen gaat.
Daar gaat het veel te vaak fout. Dat geldt overigens ook voor de glasvezelaannemers zelf want die maken dan schade aan coax/electra of soms zelfs gas/water leidingen.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
Barre73 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:52:
[...]

De meer recentere glaskabels van na het jaar 2000 zijn behoorlijk nauwkeurig aangegeven hoor. Digitaal ingemeten met GPS.
Daar kunnen wegenbouwers echt wel mee werken. Diepteligging is nog wel een probleem. Dat staat er niet altijd even goed bij als het minder is dan de te verwachten 60cm.

Waar het helaas vaak aan ontbreekt is de wil om ook de tijd te nemen om geen schade te maken. Als je wel weet waar de kabel ligt maar niet zeker bent hoe diep, dan behoor je "voor te steken". Dus een mannetje voor de kraan steekt in de grond om kabels en leidingen te vinden voordat de kraan er met de grote bak door heen gaat.
Daar gaat het veel te vaak fout. Dat geldt overigens ook voor de glasvezelaannemers zelf want die maken dan schade aan coax/electra of soms zelfs gas/water leidingen.
Dat dacht en verwachtte ik ergens! Nu is vlgs mij die 60cm diepte ook waar de kabel op lag nog dieper zelfs geweest, maar aangezien het rioleringswerkzaamheden betreft moeten ze ook dieper graven. Hier gevalletje, och we steken niet voor, denk ik.

Heb inmiddels meer info. Schijnbaar kwamen ze de kabel met mantel tegen, die lag vervolgens al scheef. Toen is een melding gemaakt, onderaannemer KPN fiber is gekomen om impact te beoordelen, kabels hierbij helaas per abuis doorgesneden 8)7 . En nu is contact geweest tussen wegenbouwer en reparatieploeg. Mogelijk eind van de dag, maar ik vrees morgevroeg pas kans op start reparaties…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
Barre73 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:52:
[...]

Als je wel weet waar de kabel ligt maar niet zeker bent hoe diep, dan behoor je "voor te steken". Dus een mannetje voor de kraan steekt in de grond om kabels en leidingen te vinden voordat de kraan er met de grote bak door heen gaat.
Anekdote… ik werkte bij een bedrijf waar die “voorsteker” liep voor de kraan, die achter hem een te hoog gelegen mof van de 10 kV leiding kapot trok. De “voorsteker” had uren nodig om van de schrik bij te komen, zonder koffie helaas want hele terrein was stroomloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
Airw0lf schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 07:19:
[...]
Ik weet niet welke afweging er gemaakt is bij KPN, Delta, Odido en zo. Maar ik vraag me wel eens af waarom er niet gekozen is voor een 2,5-Gbps abonnement? Met daarnaast een 5-Gbps variant?
Je hoeft natuurlijk als je een abo hebt van 4 Gbps. geen extra investeringen te doen als je eigen netwerk al 2.5Gbps. aan kan. De rest gebruik je dan voor WiFi. Het idee dat je dan niet alle bandbreedte gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
ernstoud schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:07:
[...]

Je hoeft natuurlijk als je een abo hebt van 4 Gbps. geen extra investeringen te doen als je eigen netwerk al 2.5Gbps. aan kan. De rest gebruik je dan voor WiFi. Het idee dat je dan niet alle bandbreedte gebruikt?
Klopt - vermits je gebruik maakt van de WiFi van Box14.

Ik kan niet inschatten in hoeverre dat dit het geval is bij deze groep klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
Airw0lf schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:22:
[...]

Klopt - vermits je gebruik maakt van de WiFi van Box14.

Ik kan niet inschatten in hoeverre dat dit het geval is bij deze groep klanten.
Bij een 4Gbps je toch automatisch de Box14?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:05

wontcachme

You catch me? No you wont

austin_77 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:02:
2 dagen.......

Ik zit inmiddels nu 2 maanden en 20 dagen al te wachten op een reparatie. Maar blijkbaar is een 12v glasvezelkabel? nergens te krijgen want elke week is dat ding nog niet binnen.

Gek genoeg kan ik ondergrondse glasvezelkabels met 12 fibers voor €2000 per km kopen en die zijn ook gewoon op voorraad.... Alleen KPN kan er blijkbaar niet aan komen.....

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
ernstoud schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:24:
[...]

Bij een 4Gbps je toch automatisch de Box14?
Hoezo? Je kan toch ook een andere router inzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
wontcachme schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:27:
[...]

2 dagen.......

Ik zit inmiddels nu 2 maanden en 20 dagen al te wachten op een reparatie. Maar blijkbaar is een 12v glasvezelkabel? nergens te krijgen want elke week is dat ding nog niet binnen.

Gek genoeg kan ik ondergrondse glasvezelkabels met 12 fibers voor €2000 per km kopen en die zijn ook gewoon op voorraad.... Alleen KPN kan er blijkbaar niet aan komen.....
Die 2 dagen zijn van toepassing bij een zakelijk KPN abbo schijnbaar. Toen ik deze post schreef wist ik nog niet dat een van de getroffen bewoners een zakelijk abbo heeft en daarmee aanspraak maakte op zijn SLA. Das ons voordeel, anders had ik niet geweten hoe lang het allemaal zou gaan duren….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:23
ernstoud schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:03:
[...]

Anekdote… ik werkte bij een bedrijf waar die “voorsteker” liep voor de kraan, die achter hem een te hoog gelegen mof van de 10 kV leiding kapot trok. De “voorsteker” had uren nodig om van de schrik bij te komen, zonder koffie helaas want hele terrein was stroomloos.
Dat zal een aardige vonk getrokken hebben? Is de kraanmachinist ook met de schrik vrijgekomen? Die zal zich ook een hoedje zijn geschrokken.

[ Voor 9% gewijzigd door EricJH op 31-01-2024 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:43
Is er een manier om er achter te komen wanneer 4Gbps op mijn adres beschikbaar komt? Of een manier om ingeseind te worden als het zover is? Ik doe nu regelmatig de postcodecheck maar dat moet toch makkelijker kunnen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roberto.A.G
@theblindman voor nu is er geen snellere manier om erachter te komen dan via de pc check :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiekert
Gaitman schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 07:59:
[...]

Ok maar dit is dus wel een eigen setup waar het fout gaat. Hoe werkt de box als die rechtstreeks aangesloten is op de door de KPN geleverde modem?
kon het toch niet laten, heb vandaag nog even getest met de VIP5202 box en de nieuwe TV+ box, ik zal eerlijk zijn dat ik de nieuwe box zelfs op de kpn router erg slordig vind werken. in de huidige setup met mijn UDM SE en de VIP5202 merk ik nagenoeg geen vertragingen in zapgedrag en inladen van gids en dergelijke. dus ik heb voorlopig de oude box weer in gebruik. moet eerlijk zeggen dat ik de streaming apps geen moment mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Fiekert schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 20:25:
[...]

kon het toch niet laten, heb vandaag nog even getest met de VIP5202 box en de nieuwe TV+ box, ik zal eerlijk zijn dat ik de nieuwe box zelfs op de kpn router erg slordig vind werken. in de huidige setup met mijn UDM SE en de VIP5202 merk ik nagenoeg geen vertragingen in zapgedrag en inladen van gids en dergelijke. dus ik heb voorlopig de oude box weer in gebruik. moet eerlijk zeggen dat ik de streaming apps geen moment mis.
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
Normaliter moet je de oude VIP-doosjes toch inleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiekert
Airw0lf schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 20:32:
[...]

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
Normaliter moet je de oude VIP-doosjes toch inleveren?
het exacte hoe en waarom zal en ga ik in het midden houden, wel zeg ik dat er geen diefstal of connecties aan de binnenkant aan te pas zijn gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
EricJH schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 18:54:
[...]
Dat zal een aardige vonk getrokken hebben? Is de kraanmachinist ook met de schrik vrijgekomen? Die zal zich ook een hoedje zijn geschrokken.
Jazeker. En de kraan had schade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Laatst online: 06:23
Gelukkig dat de medewerkers met de schrik zijn vrijgekomen. 10 kV is geen grapje zoals de kraan laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:05

wontcachme

You catch me? No you wont

Update heelveel

Vandaag voor de zoveelste keer KPN aan de lijn gehad. Deze man had KPN Netwerk gesproken en ze hadden een datum dat de kabel binnen zou komen zodat ze die eindelijk kunnen repareren na 3 maanden *O*

EIND MEI MISSCHIEN...... 8)7 8)7

Dan zit ik inmiddels 7 maanden zonder internet... Nu overlegd en proberen we mijn abonnement over te zetten naar een loze aansluiting bij de buren (mijn moeder). Hopelijk dat die fiber nog wel heel is maar dat konden ze zo niet meten....

Krijg ik nadat ik had opgehangen gelijk een mail met dan het direct online pakket teruggestuurd moet worden want alles zou weer goed moeten zijn... Kon ik weer bellen want dat is dus niet zo. Nu zit ik mogelijk tot na het weekend zonder 4G internet want de simkaart zou gedeactiveerd worden en heractiveren kon niet. Krijg nu weer een nieuw kastje opgestuurd 8)7 :X

Iemand een idee wat er zo speciaal is aan een 12v kabel voor glasvezel? Want dat is de kabel waar ze op wachten......

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Laatst online: 16:51
Vandaag viel me eind van de middag op dat mijn home assistant niet meer van buiten bereikbaar was, blijkt bij thuiskomst het rode lampje alert op het glasvezel kastje te branden. Storing ineens uit het niets...

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:03
wontcachme schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:21:
Update heelveel

Vandaag voor de zoveelste keer KPN aan de lijn gehad. Deze man had KPN Netwerk gesproken en ze hadden een datum dat de kabel binnen zou komen zodat ze die eindelijk kunnen repareren na 3 maanden *O*

EIND MEI MISSCHIEN...... 8)7 8)7

Dan zit ik inmiddels 7 maanden zonder internet... Nu overlegd en proberen we mijn abonnement over te zetten naar een loze aansluiting bij de buren (mijn moeder). Hopelijk dat die fiber nog wel heel is maar dat konden ze zo niet meten....

Krijg ik nadat ik had opgehangen gelijk een mail met dan het direct online pakket teruggestuurd moet worden want alles zou weer goed moeten zijn... Kon ik weer bellen want dat is dus niet zo. Nu zit ik mogelijk tot na het weekend zonder 4G internet want de simkaart zou gedeactiveerd worden en heractiveren kon niet. Krijg nu weer een nieuw kastje opgestuurd 8)7 :X

Iemand een idee wat er zo speciaal is aan een 12v kabel voor glasvezel? Want dat is de kabel waar ze op wachten......
Stuur me je adres eens in een DM. Ik kan ook even voor je kijken en misschien wat escaleren.

Een 12vz kabel wordt naar mijn weten alleen gebruikt in speciale netwerken. Of geblazen, of terugtrekkabel. Het is dus ook geen gewone glasvezel kabel.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Laatst online: 16:09
ik ben nu aangesloten bij Ziggo en betaal voor een maandje triple play 89 euro voor een 500/50 abbo.

wil eigenlijk naar glas, en dan denk ik een 1000/1000 abbo + TV. Telefoon kan komen te vervallen.
In twee jaar bespaar ik dan bijna 900 euro, om na die twee jaar 22 euro per maand goedkoper uit te zijn.

Ik zit echter nog met het volgende: Via ziggo kan ik gebruik maken van een CI+ module. Heerlijk. Via kabel krijg ik zo'n TV kastje. Zit ik niet op te wachten, maar goed, de besparing is ook aanzienlijk. Als ik zo'n TV kastje op mijn receiver (Denon AVR-X2700) aansluit, kan ik dan dat kastje bedienen via de magic remote van mijn LG TV? Of zit ik vast aan nóg een afstandsbediening?

[ Voor 10% gewijzigd door 107mb op 01-02-2024 19:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xFeverr
107mb schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:48:
ik ben nu aangesloten bij Ziggo en betaal voor een maandje triple play 89 euro voor een 500/50 abbo.

wil eigenlijk naar glas, en dan denk ik een 1000/1000 abbo + TV. Telefoon kan komen te vervallen.
In twee jaar bespaar ik dan bijna 900 euro, om na die twee jaar 22 euro per maand goedkoper uit te zijn.

Ik zit echter nog met het volgende: Via ziggo kan ik gebruik maken van een CI+ module. Heerlijk. Via kabel krijg ik zo'n TV kastje. Zit ik niet op te wachten, maar goed, de besparing is ook aanzienlijk. Als ik zo'n TV kastje op mijn receiver (Denon AVR-X2700) aansluit, kan ik dan dat kastje bedienen via de magic remote van mijn LG TV? Of zit ik vast aan nóg een afstandsbediening?
In principe heeft de KPN TV+ box wel HDMI-CEC, waarmee je dus je TV-afstandsbediening zou kunnen gebruiken om de box te bedienen. En ook andersom, de TV+-afstandsbediening om de TV te bedienen als hij op een andere bron staat.

Ik zou het niet doen. Je mist namelijk wat functies en het werkt allemaal net niet. De home-knop bijvoorbeeld, die zit niet op de afstandsbediening van de LG. Ja, voor het TV-homescherm. Maar niet van de box, daar moet je toch een menutje voor in om dat door te geven aan de KPN-box.

Ik doe inmiddels alles met de TV+ en niks meer met de LG magic remote op mijn LG OLED TV. Werkt eigenlijk gewoon prima. En dan heb je maar 1 afstandsbediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk 1964
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-10-2024
107mb schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:48:

Ziggo zal DVB-C gaan uit faseren en ook geheel op IPTV overstappen. Dan is die hobbel voor mensen op op glasvezel over te stappen tenminste ook verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Laatst online: 19-09 23:40
dirk 1964 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:42:
[...]

Ziggo zal DVB-C gaan uit faseren en ook geheel op IPTV overstappen. Dan is die hobbel voor mensen op op glasvezel over te stappen tenminste ook verdwenen.
En binnen welke termijn gaan ze dat doen via Ziggo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

dirk 1964 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:42:
[...]

Als dat zo is, hoop ik dat Ziggo dat op zo'n manier doet dat (i.t.t.t bij KPN) IPTV kijken op eigen apparatuur wél mogelijk/toegestaan is, het topic daarover op dit forum is na juridische druk verdwenen :/ Waar is het "IPTV op je HTPC" topic gebleven?

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• austin_77
Raven schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 06:07:
[...]

Als dat zo is, hoop ik dat Ziggo dat op zo'n manier doet dat (i.t.t.t bij KPN) IPTV kijken op eigen apparatuur wél mogelijk/toegestaan is, het topic daarover op dit forum is na juridische druk verdwenen :/ Waar is het "IPTV op je HTPC" topic gebleven?
ZIjn ze nu al langzaam mee bezig door nieuwe abbo’s met Next mini te leveren ipv de gewone next. Die mini heeft alleen een rj45 aansluiting en geen coax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazakx
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-09 17:00
Mag ik vragen wat de typische ping snelheden zijn voor SuperFiber 4 en SuperFiber 1. En zit er in deze 2 abonnementen nog verschil tussen mbt de ping-snelheden?

[ Voor 13% gewijzigd door kazakx op 02-02-2024 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-09 13:50
austin_77 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 08:09:
[...]

ZIjn ze nu al langzaam mee bezig door nieuwe abbo’s met Next mini te leveren ipv de gewone next. Die mini heeft alleen een rj45 aansluiting en geen coax.
Ik ben recent overgestapt van KPN naar Ziggo. Drempel die er was i.v.m. coax door het hele huis is geheel verdwenen. Er worden in principe alleen nog Next Mini's uitgeleverd. Met een netwerkkabel aangesloten kan ik alleen maar zeggen dat het super werkt: (meer dan) uitstekend beeld, stabiel en snel.
Eigenlijk was de overstap (naast een super BF aanbieding) voornamelijk een test hoe goed of slecht Ziggo tegenwoordig is (ik had voorheen UPC).

Maar dat laatste is in dit topic niet relevant ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NokiaFan
  • Laatst online: 11:50
Ongeveer een jaar lang een gigabit aansluiting via KPN gehad voor slechts € 35,- per maand. Helaas zat er voor het komende jaar niet echt een mooie aanbieding in. Er werd een half jaar voor € 45,- en de rest tegen het normale tarief aangeboden. Ga nu overstappen naar Odido, wederom een gigabit. Kom via internetten.nl uit op ongeveer € 40,- per maand, inclusief één extra Wifi Plus punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
kazakx schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:49:
Mag ik vragen wat de typische ping snelheden zijn voor SuperFiber 4 en SuperFiber 1. En zit er in deze 2 abonnementen nog verschil tussen mbt de ping-snelheden?
Laatste vraag: nee, je krijgt een ander profiel maar het pad waar je data langs gaat is uiteraard niet verschillend.

Eerste vraag: Ping waar naar toe? Naar DNS servers denk aan enkele ms., naar een server in een gangkast van een lagere school in de binnenlanden van zeg China: honderden ms.

Kortom… die vraag is zoiets van “wat kost een auto”.

Juiste antwoord op je vraag is denk ik: goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
ernstoud schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:38:
[...]

Laatste vraag: nee, je krijgt een ander profiel maar het pad waar je data langs gaat is uiteraard niet verschillend.

Eerste vraag: Ping waar naar toe? Naar DNS servers denk aan enkele ms., naar een server in een gangkast van een lagere school in de binnenlanden van zeg China: honderden ms.

Kortom… die vraag is zoiets van “wat kost een auto”.

Juiste antwoord op je vraag is denk ik: goed.
Mmm... hier stap je me toch wat te makkelijk over een aantal dingen heen. :+

Ik maak onderscheid tussen transmissiesnelheid en transportcapaciteit.
Dus 4-Gbps transmissiesnelheid is wat anders dan 4-Gbps transportcapaciteit.
Zo zal een LAG/LACP bundel met 4x een 1-Gbps poort nooit dezelfde doorvoersnelheid kunnen halen als een enkelvoudige 4-Gbps poort (everything else being equal). Dit vanwege de overhead door het LACP protocol. Dat LACP protocol zorgt er o.a. voor dat de netwerk pakketjes in dezelfde volgorde weggaan als dat ze binnenkwamen.

Oftewel... het pad mag dan hetzelfde zijn. Maar met een 4-Gbps abonnement verwacht ik toch echt wel een 4x hogere transmissiesnelheid dan met een 1-Gbps abonnement. En daarmee tot 4x lagere ping tijden naar (bijvoorbeeld) de default-KPN-gateway en de KPN-DNS-servers.

Dit met de aanname dat de KPN backbone op deze 4-Gbps abonnementen gesized is in de vorm van (bijvoorbeeld) non-blocking, 100-Gbps wirespeed apparatuur met dito linken (en wellicht meer).

Buiten het KPN domein wordt het inderdaad een ander verhaal - dan gaan er meer dingen een rol spelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Airw0lf op 02-02-2024 13:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAngry
  • Laatst online: 16:51
MrAngry schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:44:
Vandaag viel me eind van de middag op dat mijn home assistant niet meer van buiten bereikbaar was, blijkt bij thuiskomst het rode lampje alert op het glasvezel kastje te branden. Storing ineens uit het niets...
Patch bleek gesloopt te zijn bij andere werkzaamheden in de wijkkast. Inmiddels gefixed, monteur is hier niet eens langs geweest.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
Airw0lf schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:02:
[...]

Zo zal een LAG/LACP bundel met 4x een 1-Gbps poort nooit dezelfde doorvoersnelheid kunnen halen als een enkelvoudige 4-Gbps poort (everything else being equal). Dit vanwege de overhead door het LACP protocol. Dat LACP protocol zorgt er o.a. voor dat de netwerk pakketjes in dezelfde volgorde weggaan als dat ze binnenkwamen.

Oftewel... het pad mag dan hetzelfde zijn. Maar met een 4-Gbps abonnement verwacht ik toch echt wel een 4x hogere transmissiesnelheid dan met een 1-Gbps abonnement. En daarmee tot 4x lagere ping tijden naar (bijvoorbeeld) de default-KPN-gateway en de KPN-DNS-servers.

Dit met de aanname dat de KPN backbone op deze 4-Gbps abonnementen gesized is in de vorm van (bijvoorbeeld) non-blocking, 100-Gbps wirespeed apparatuur met dito linken (en wellicht meer).

Buiten het KPN domein wordt het inderdaad een ander verhaal - dan gaan er meer dingen een rol spelen.
Leuk om met allemaal technische termen te komen, maar de OLT, de gateway daarachter en de uplink en dan de core in voegt allemaal latency toe. De tijd die zeg een router nodig heeft om een pakket te analyseren en dan te forwarden wordt gedicteerd door de ASICS daarin, niet door de transmissielijn er voor of er achter.

De bewering dat een 4Gbps lijn 4 keer lagere latency zou hebben is zwak… dat zou neer komen op in de orde van 1 ms. En dan hebben we het dus niet over transmissiesnelheid van licht door een vezel (verwaarloosbaar) maar over doorvoer door devices heen. Millisecondes dus.

Met ICMP op glasvezel meet je niet de transmissiesnelheid van de pijp maar de snelheid van de verwerking van packets naar een destination. Die wordt bij glas schat ik voor 99% bepaald door de routers, gateways, switches, protocol converters, firewalls etc., maar niet door het medium of de capaciteit van dat medium.

Je kunt de A12 voorzien van 20 rijbanen, zonder files kom je echt niet sneller van Arnhem in Den Haag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazakx
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-09 17:00
ernstoud schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:38:
[...]

.....
Goed punt. Ik test altijd via speedtest.net die dan via je locatie de meest dichtbije locatie probeert. Daar heb ik bijna altijd consistent 16ms via ziggo.
Dus vraag me af of het echt veel minder is met glasvezel van kpn, aangezien koper toch langzamer zou moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
kazakx schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:51:
[...]

Goed punt. Ik test altijd via speedtest.net die dan via je locatie de meest dichtbije locatie probeert. Daar heb ik bijna altijd consistent 16ms via ziggo.
Dus vraag me af of het echt veel minder is met glasvezel van kpn, aangezien koper toch langzamer zou moeten zijn.
Reken met glas op snelheden naar een goede SpeedTest server op 6-8 ms.:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vDSqRZ2JyIBpxZFOwjrFdspqOU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zARsJkzDleJbnyvc4fWlArzn.jpg?f=user_large

(Schil om de CLI versie van SpeedTest, server is WorldStream. Dit is overigens mijn Caiway glasvezel, maar zal bij KPN net zoiets zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:44

TFHfony

Professional Weirdo

[...]

Als ik vanuit Breda met mijn 1gbps glasvezelverbinding de KPN speedtest server in R'dam kies krijg ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gv2qjeWCixbuYotUf2Rpw8P7GNs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qMjLEoxbbvkTyqcLvqcecOaA.png?f=user_large

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
ernstoud schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:36:
[...]

Leuk om met allemaal technische termen te komen, maar de OLT, de gateway daarachter en de uplink en dan de core in voegt allemaal latency toe. De tijd die zeg een router nodig heeft om een pakket te analyseren en dan te forwarden wordt gedicteerd door de ASICS daarin, niet door de transmissielijn er voor of er achter.

De bewering dat een 4Gbps lijn 4 keer lagere latency zou hebben is zwak… dat zou neer komen op in de orde van 1 ms. En dan hebben we het dus niet over transmissiesnelheid van licht door een vezel (verwaarloosbaar) maar over doorvoer door devices heen. Millisecondes dus.

Met ICMP op glasvezel meet je niet de transmissiesnelheid van de pijp maar de snelheid van de verwerking van packets naar een destination. Die wordt bij glas schat ik voor 99% bepaald door de routers, gateways, switches, protocol converters, firewalls etc., maar niet door het medium of de capaciteit van dat medium.

Je kunt de A12 voorzien van 20 rijbanen, zonder files kom je echt niet sneller van Arnhem in Den Haag.
Bedankt voor je toelichting - wil je hiermee zeggen dat je met een 4-Gbps abonnement vooral meer transportcapaciteit koopt - niet meer snelheid?
Oftwel als je de transportcapaciteit van 1-Gbps al niet "vol" krijgt heeft 4-Gbps weinig meerwaarde?

Hieronder de Speedtest waardes met een 200-Mbps KPN abonnement.
Hier zou wellicht nog iets van winst te behalen zijn omdat deze speedtest is gedaan vanuit een LXC container onder Proxmox.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Speedtest by Ookla

Server: TriNed B.V. - Sint-Oedenrode (id: 13883)
         ISP: KPN
Idle Latency:     3.79 ms   (jitter: 0.09ms, low: 3.68ms, high: 3.95ms)
    Download:   199.01 Mbps (data used: 89.7 MB)
                 22.67 ms   (jitter: 0.87ms, low: 6.39ms, high: 27.71ms)
      Upload:   213.32 Mbps (data used: 409.9 MB)
                  3.93 ms   (jitter: 8.62ms, low: 3.56ms, high: 248.04ms)
 Packet Loss:     0.0%

[ Voor 19% gewijzigd door Airw0lf op 02-02-2024 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

austin_77 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 08:09:
[...]

offtopic:
Dat is toch alleen i.c.m. internet abo? Dat blijft hier glas ;) , maar kun je i.p.v. de Next Mini ook eigen spul met netwerkaansluiting gebruiken voor tv of is dat net als bij KPN niet mogelijk/toegestaan?

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
Airw0lf schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:02:
[...]

Bedankt voor je toelichting - wil je hiermee zeggen dat je met een 4-Gbps abonnement vooral meer transportcapaciteit koopt - niet meer snelheid?
Oftwel als je de transportcapaciteit van 1-Gbps al niet "vol" krijgt heeft 4-Gbps weinig meerwaarde?

Hieronder de Speedtest waardes met een 200-Mbps KPN abonnement.
Hier zou wellicht nog iets van winst te behalen zijn omdat deze speedtest is gedaan vanuit een LXC container onder Proxmox.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Speedtest by Ookla

Server: TriNed B.V. - Sint-Oedenrode (id: 13883)
         ISP: KPN
Idle Latency:     3.79 ms   (jitter: 0.09ms, low: 3.68ms, high: 3.95ms)
    Download:   199.01 Mbps (data used: 89.7 MB)
                 22.67 ms   (jitter: 0.87ms, low: 6.39ms, high: 27.71ms)
      Upload:   213.32 Mbps (data used: 409.9 MB)
                  3.93 ms   (jitter: 8.62ms, low: 3.56ms, high: 248.04ms)
 Packet Loss:     0.0%
We hadden het over latency, dat staat los van bandbreedte e.d., natuurlijk biedt een hogere bandbreedte de mogelijkheid om meer data te zenden/ontvangen in dezelfde tijd. De latency verandert echter niet bij meer bandbreedte. Een 4 Gbps. verbinding kan in theorie dus 4 gigabit transporteren per seconde. Maar helaas heb je weinig te zeggen over hoe dat verkeer loopt, welke bottlenecks er zijn etc.

Daarom is een 4 Gbps. verbinding ook echt alleen maar nuttig voor gebruikers die een toepassing hebben waarbij veel verkeer in korte tijd meerwaarde heeft. Is het fijn om in een optimaal scenario een game in 15 sec. te downloaden i.p.v. 60 sec.? Terwijl de latency, oh zo belangrijk bij gamen begrijp ik, niet beter wordt?

Het testresultaat wat je toont is heel netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thierry88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:46
MrAngry schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:44:
Ik had hetzelfde afgelopen dagen. Maar ook dat Spotify apps binnen het thuisnetwerk in offline modus bleven en mijn Roomba was van buitenaf niet benaderbaar via de iRobot app. Ik heb even de stekker van de ONT er uitgehaald en weer ingeplugd en alles lijkt weer te werken. Vreemd dat dit ineens gebeurt en dat het iets in de ONT is en niet bijvoorbeeld een update van de firewall in de Box 12.

Intel Core i7 6700, MSI B150A Gaming Pro, MSI Radeon RX480 Gaming X 8G, 2x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4-2133, Crucial MX300 525GB, WD Desktop Blue 2TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:18

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Airw0lf schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:02:
[...]

Als het om ping tijden gaat… kun je ook met 50mbit toe. Alle gigabits ten spijt, voor je latency zal het niks doen. Je ping met glas is het beste als je in huis via een ethernet kabel naar het internet gaat…. Dat zou met gamen nog wat kunnen zijn. Maar verder betaal je voor sneller downloaden of uploaden, meer niet.

De reden waarom pings tussen coax en glas verschillen is het glas vs. koper verhaal, daarna is het afhankelijk van transits en peering enzovoorts… dus hoe het netwerk met partners is opgezet. Daarom kies je ook een premium provider en was er in het verleden toen Odido nog T-Mobile een tijdje met gezeur omdat ze via Duitsland gingen. Gezien de lange historie op dit vlak is KPN gewoon een goede speler.

Bandbreedte speelt daar verder geen rol in voor jou op het eindpunt…

offtopic:
Bovenstaande is de reden waarom ik me als regelmatig troubleshooter altijd erger aan het advies van helpdesks en anderen… Trage reactietijden? Upgraden!
Terwijl er gewoon even een degelijk thuisnetwerk neergezet moet worden. Persoonlijk doe ik altijd wat check vragen over gebruik en 99 van de 100 keer downgraden ze vervolgens naar het goedkoopste abonnement.

[ Voor 8% gewijzigd door Miezie op 04-02-2024 00:26 ]

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[...]

FYI.
Alhier, een FttH/AON aansluiting, 200/200 abonnement:
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/15842430221.png

Denk niet dat Ziggo zulke lage ping waardes zal laten zien... ;)

Mooie Plaatjes   

Pagina: 1 ... 149 ... 185 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen