[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 13 ... 185 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-09 13:50
mad-dog schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 08:52:
[...]

Volgens de interne storingspagina van KPN is de impact om 21:30 weggenomen
Dat kan KPN wel vermelden maar het is niet zo. De VIP5202 heeft hier de hele nacht aan gestaan om de update binnen te halen. Nog steeds code 307. Alle stappen gevolgd (modem opstarten etc etc): geen effect.

Dus hoezo opgelost??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Edje040 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 23:04:
[...]

Nee, daar zit ik niet in omdat ik bij XS4ALL zit.
Tot op dit moment nog steeds code 307. De storing is dus nog steeds niet opgelost.

Waarom trouwens UHD25 en niet 'auto'? Nu gaat de box alle zenders upscalen. Dat moet je niet aan de box maar aan je tv overlaten.
Je zou toch verwachten dat kpn juist xs4all, hun premium en vaak technische beter onderlegde klant vraagt te testen.

Maar schijnbaar verwachten ze helemaal geen feedback zoals bij de 4K test. Dus wees blij dat niet mee test. Het is toch alleen maar 1 richtingsverkeer en als bug vindt beter probeer je het niet vertellen. Kost 100 mailtjes voor dat je reactie krijgt en de reactie die krijgt is sorry het testen is voorbij. Echt verspeelde moeite.

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-09 13:50
xbeam schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:06:
[...]

Je zou toch verwachten dat kpn juist xs4all, hun premium en vaak technische beter onderlegde klant vraagt te testen.

Maar schijnbaar verwachten ze helemaal geen feedback zoals bij de 4K test. Dus wees blij dat niet mee test. Het is toch alleen maar 1 richtingsverkeer en als bug vindt beter probeer je het niet vertellen. Kost 100 mailtjes voor dat je reactie krijgt en de reactie die krijgt is sorry het testen is voorbij. Echt verspeelde moeite.
De test heeft blijkbaar aanleiding heeft gegeven om de software uit te gaan zetten. Ondanks dat er tijdens de test problemen ontdekt zijn m.b.t. het updaten. En goh...wat denk je dat er gebeurt? Juist...I rest my case.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skylevel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-09 22:07
Helaas (nog) geen bridge switch op de Box 12 zo te zien. Zou DHCP uitschakelen bij dubbele NAT beter zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lbs06oQhc0Wa7bcpr_0Ov449nLM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6EUY1IMtLoC7AXg9gdioJCxB.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HZ3i5sEcHyNIshntP2RT-ZOfM8Y=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/mgLjEIiqsVHOJI7kR7lzJ1Yc.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:48
De interface van de nieuwe Experiabox is niet echt een vooruitgang. Dan is de interface van de Experiabox V10 gelikter ;).

Natuurlijk zit je er ook niet dagelijks in, maja. Ik houd de V10 nog maar even aan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 12:41
Skylevel schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 19:04:
Helaas (nog) geen bridge switch op de Box 12 zo te zien. Zou DHCP uitschakelen bij dubbele NAT beter zijn?

[Afbeelding][Afbeelding]
Er zal ook nooit een bridge functie komen. Voor mensen die dat willen heeft KPN de mogelijkheid een eigen router aan te kopen en te gebruiken. Op hun website staan alle gegevens die je daar voor nodig hebt.
Waarom doe je dat niet dan?

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Barre73 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:03:
[...]

Er zal ook nooit een bridge functie komen. Voor mensen die dat willen heeft KPN de mogelijkheid een eigen router aan te kopen en te gebruiken. Op hun website staan alle gegevens die je daar voor nodig hebt.
Waarom doe je dat niet dan?
En dan heb je nog steeds een bridge experiabox nodig om je router direct te kunnen aansluiten.

Dsl vectoring en binding kan niet zonder bridge Experia box. De enige rede waarom ziggo op Tweakers populairdere is de mogelijkheid van bridging zo dat je eigen router kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
xbeam schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:26:
[...]

En dan heb je nog steeds een bridge experiabox nodig om je router direct te kunnen aansluiten.

Dsl vectoring en binding kan niet zonder bridge Experia box. De enige rede waarom ziggo op Tweakers populairdere is de mogelijkheid van bridging zo dat je eigen router kan gebruiken.
Je snapt me niet. KPN heeft een paar maanden geleden alle gegevens vrijgegeven om je eigen router (bij glas) of eigen modem (bij xDSL) in plaats van de Experiabox te gebruiken. Ja, je moet zelf een geschikte router hebben of kopen maar je bent wel geheel los van de Experiabox.

https://www.kpn.com/servi...nstellen-en-gebruiken.htm

Overigens is dit het KPN glasvezel topic dus vectoring en binding zijn hier niet aan de orde.

[ Voor 14% gewijzigd door Barre73 op 01-06-2020 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Barre73 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:52:
[...]

Je snapt me niet. KPN heeft een paar maanden geleden alle gegevens vrijgegeven om je eigen router (bij glas) of eigen modem (bij xDSL) in plaats van de Experiabox te gebruiken. Ja, je moet zelf een geschikte router hebben of kopen maar je bent wel geheel los van de Experiabox.

https://www.kpn.com/servi...nstellen-en-gebruiken.htm

Overigens is dit het KPN glasvezel topic dus vectoring en binding zijn hier niet aan de orde.
Ik snap je heel goed. En dat precies het probleem. Waarom ziggo hier als beste provider scoort en niet kpn. Ook kpn weet heel goed dat een modem iets anders is dan een router. En dat deze zeer weinig consumenten routers zijn die VDSL hebben of bounding kunnen toe passen.

Het enig wat iedereen al jaren vraagt en wat bewust in de router uit zet is bridging/bridge modus. Zo dat experia box als een modem only functioneert. Iets wat bij ziggo al jaren eenvoudig kan.

Jij denkt (it) bedrijven het leuk vinden om V8’s op te kopen Zo dat deze kunnen inzetten als modem door hem via een door kpn verborgen pagina bridge modes aan te zetten.

Ik heb er niets voor niets hier 10 als spare in de kast liggen. Ondanks dat kpn een veel lagere latency en stabiel netwerk zet ik toch al mijn klanten van bridge modus direct over naar ziggo als coax beschikbaar komt op de industrie terreinen (dat momenteel sneller dan glasvezel )

[ Voor 10% gewijzigd door xbeam op 02-06-2020 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:48
xbeam schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 00:07:
[...]

Ik snap je heel goed. En dat precies het probleem. Waarom ziggo hier als beste provider scoort en niet kpn. Ook kpn weet heel goed dat een modem iets anders is dan een router. En dat deze zeer weinig consumenten routers zijn die VDSL hebben of bounding kunnen toe passen.

Het enig wat iedereen al jaren vraagt en wat bewust in de router uit zet is bridging/bridge modus. Zo dat experia box als een modem only functioneert. Iets wat bij ziggo al jaren eenvoudig kan.

Jij denkt (it) bedrijven het leuk vinden om V8’s op te kopen Zo dat deze kunnen inzetten als modem door hem via een door kpn verborgen pagina bridge modes aan te zetten.

Ik heb er niets voor niets hier 10 als spare in de kast liggen. Ondanks dat kpn een veel lagere latency en stabiel netwerk zet ik toch al mijn klanten van bridge modus direct over naar ziggo als coax beschikbaar komt op de industrie terreinen (dat momenteel sneller dan glasvezel )
Je vergeet alleen voor het gemak wel dat KPN IPTV levert. Bridge mode leveren op een experiabox gaat veel te veel ondersteuningsvragen opleveren, ook met allerlei waarschuwingen.
Met een eigen modem kunnen ze die verantwoordelijkheid volledig bij de klant leggen

Is dit een nadeel? Ja, echter geeft KPN in ieder de vrijheid een eigen modem te gebruiken, terwijl je bij Ziggo nog steeds hun apparatuur moet gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door mad-dog op 02-06-2020 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
mad-dog schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 00:18:
[...]

Je vergeet alleen voor het gemak wel dat KPN IPTV levert. Bridge mode leveren op een experiabox gaat veel te veel ondersteuningsvragen opleveren, ook met allerlei waarschuwingen.
Met een eigen modem kunnen ze die verantwoordelijkheid volledig bij de klant leggen

Is dit een nadeel? Ja, echter geeft KPN in ieder de vrijheid een eigen modem te gebruiken, terwijl je bij Ziggo nog steeds hun apparatuur moet gebruiken.
Ik snap niet wat je bedoelt?
1 iptv werkt gewoon met bridge modus.
2 veel mensen en zeker bedrijven nemen geen iptv af en hebben dus alleen internet.
3 kpn gebruikt een afwijkende MTU size. Waar ik als pro heel blij mee ben omdat omdat ik pro hardware beschik en die dat kan afwijken van de standaard pppoE packet size. Maar consumenten routers kunnen in 99% van de gevallen niet en dus of niet werken of gebruik moeten moeten maken clamping Technieken wat je snelheid negatief beïnvloed.

Het niet willen bridge van de experia box is gewoon gebruikertje pesten om extra lastig te maken om eigen hardware te gebruiken.

[ Voor 25% gewijzigd door xbeam op 02-06-2020 06:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raindeer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-09 21:21
Heeft iemand problemen met IPv6 bij KPN? Ik heb de afgelopen dagen meermalen gehad dat de verbinding erg traag werd. Dit was bijvoorbeeld merkbaar in het spelen van Google Stadia, maar ook omdat verschillende sites, die ik normaliter over IPv6 laad onbereikbaar werden. Te denken valt aan Twitter, LinkedIn etc. Vanochtend had ik dit probleem weer. Tests naar Fast.com over IPv6 gaven 1.7 tot 3.9mbps. Het uitzetten van IPv6 zorgde ervoor dat de snelheden weer omhoog gingen.

Ik heb er over geklaagd bij @KPN Webcare via Twitter en toen kreeg ik de respons dat er een probleem was https://twitter.com/KPNwebcare/status/1265964095003648000

Mijn Setup:
Experia V10 (wifi uit)
Google Wifi (bedraad in het grootste deel van het huis)
IPv6 normaliter aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
xbeam schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 06:20:
[...]

Ik snap niet wat je bedoelt?
1 iptv werkt gewoon met bridge modus.
2 veel mensen en zeker bedrijven nemen geen iptv af en hebben dus alleen internet.
3 kpn gebruikt een afwijkende MTU size. Waar ik als pro heel blij mee ben omdat omdat ik pro hardware beschik en die dat kan afwijken van de standaard pppoE packet size. Maar consumenten routers kunnen in 99% van de gevallen niet en dus of niet werken of gebruik moeten moeten maken clamping Technieken wat je snelheid negatief beïnvloed.

Het niet willen bridge van de experia box is gewoon gebruikertje pesten om extra lastig te maken om eigen hardware te gebruiken.
Ik bedoel dat als je bridge als functie gaat aanbieden in de EB dat dat hoe dan ook meer calls gaat opleveren, zeker van niet onderlegde gebruikers. Je wil niet weten hoeveel klanten echt geen idee hebben wat ze exact doen.
Bij een modem van een andere partij kun je die verantwoordelijk zeer makkelijk afschuiven, bij je eigen apparatuur is dat toch lastiger
Bij ziggo is tv van internet gescheiden, waardoor het modem alleen voor internet zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

servies

Veni Vidi Servici

Ik heb de volgende praktische vragen:

Aangezien ik wegga bij Tweak (vanwege de hondsberoerde TV implementatie) zit ik o.a. te kijken naar KPN glasvezel.
Ik draai al bijna 20 jaar eigen domeinen op m'n consumentenlijn (ja ook in m'n UPC tijdperk al) en daarbij ook een eigen mailserver (momenteel met reverse DNS, SFP, DKIM en DMARC)...
bij Tweak is dit allemaal mogelijk en krijg je reverse DNS en/of een apart IP toegewezen als je daarom vraagt.
Hoe zit dit bij KPN glasvezel, ik kan geen consistente/recente informatie terugvinden.
Maakt KPN gebruik van een relaying server of staan de mailpoorten open?
In het 2e geval: hoe zit het dan met RBL's?
Is reverse DNS mogelijk?
Heeft iemand daar een goede link voor of kan iemand dat hier posten? Lijkt me eigenlijk wel iets voor de openingspost van dit soort topics...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
mad-dog schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:26:
[...]

Ik bedoel dat als je bridge als functie gaat aanbieden in de EB dat dat hoe dan ook meer calls gaat opleveren, zeker van niet onderlegde gebruikers. Je wil niet weten hoeveel klanten echt geen idee hebben wat ze exact doen.
Bij een modem van een andere partij kun je die verantwoordelijk zeer makkelijk afschuiven, bij je eigen apparatuur is dat toch lastiger
Bij ziggo is tv van internet gescheiden, waardoor het modem alleen voor internet zorgt.
Ik begrijp de die angst voor calls wel maar ik denk dat die on terecht is.

Iedere klacht,probleem call naar support is een klant contact en versterkt in princiepen de relatie,

Wanneer je functie actief maakt achter een advanced user tapblad en je gebruikt 3 bevestigen dat geen recht op support hebben. En ze bellen dan toch voor support kan je 2 dingen doen of je helpt ze niet of je bied toch hulp tegen extra betaling door een support module upgrade.
Bij dat laatste is het een win win kpn extra omzet en werk voor het beter geschoolde sx4all support team. En de klant blij hij wordt toch geholpen.
Heeft daar geen extra geld voor over help je hem niet. En dat weet hij want je hebt bij uit/aan zetten van het vinkje 3 Keer op deze extra kosten voor support gewezen.

[ Voor 3% gewijzigd door xbeam op 03-06-2020 07:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:46

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

St00mwals schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:56:
[...]

Oh, dan ben ik verkeerd geïnformeerd.
Heb mij ooit laten vertellen dat er ook straatkasten bestonden (voormalig UPC gebied) waarbij op afstand poorten aan/uit gezet kon worden.

Uiteindelijk komt het erop neer:
Het gebeurd niet ivm teveel werk :)
Dat klopt hoor. Alleen is het bij een test gebleven. Enkele nieuwbouwwijken in het dekkingsgebied zijn voorzien van straatkasten die op afstand beheerd kunnen/konden worden. Bleek foutgevoelig omdat in de praktijk niet altijs het juiste huis op de juiste connector in de kast was aangesloten. Daardoor werd wel eens de verkeerde klant afgesloten.

Uiteindelijk is, ook wegens de kosten, ervoor gekozen om het niet verder uit te rollen.

Dit is informatie van 15 jaar geleden, dus ik heb geen idee hoe het er tegenwoordig voor staat.

*Heroic_Nonsense is voormalig UPC-medewerker
GVR schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 08:58:
[...]

Waarom wordt er zo slecht gesproken over de KPN accesspoints? Als KPN deze (in mijn geval) gratis uitlevert en de wifi dekking is meer dan prima, waarom zou ik dan zelf investeren in eigen apparatuur? De abonnementsprijs is al hoog genoeg.

Ik heb een tijd terug van een kpn monteur (zonder kosten) 2 kpn (experia) wifi accesspoints ontvangen omdat de wifi dekking in huis slecht was. Wifi op de experiabox is daardoor uitgeschakeld. Het 1e accesspoint zit bedraad aangesloten. De wifidekking is daarmee al verbeterd in huis. Het 2e accesspoint moet ik nog aansluiten, dat wil ik ook bedraad doen (kabel heb ik erbij gekregen), maar als ik het goed begrijp kan deze dus ook draadloos worden aangesloten als uitbreiding? Of geldt dat alleen voor de 'superwifi' accesspoints. Ik heb de mogelijkheid om een draad te trekken dus dat ga ik sowieso doen.
De ExperiaWifi is een normale repeater. Zo'n repeater snoept dus de helft van je bandbreedte af. SuperWifi is een mesh die dat niet doet.

SuperWifi is echter een volledig uitgeklede versie van een Arcadyan Mesh-systeem. KPN's firmware is zo uitgekleed, dat alleen de autosetup nog werkt. Hierdoor kun je vrijwel niks aanpassen. En daar houden Tweakers niet van :)

KPN heeft ook geen uitgebreide handleiding voor dit product op de site (en de klantenservice kan hem ook niet verstrekken).

Er zijn twee verborgen features (niet genoemd in de handleiding of op de site):

- er zit een WPS-knop op de achterzijde. Hiermee kun je een WPS-apparaat zonder config koppelen met een SuperWifi-punt.
- de ethernetpoort kan, bij een draadloos gekoppeld SuperWifi-station, gebruikt worden om een apparaat bedraad aan te sluiten. Ook een IPTV-box kan zo aangesloten worden zonder een ethernetkabel te trekken.

[ Voor 0% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 03-06-2020 08:20 . Reden: Typo's ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:43
servies schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:13:
Ik heb de volgende praktische vragen:

Ik draai al bijna 20 jaar eigen domeinen op m'n consumentenlijn (ja ook in m'n UPC tijdperk al) en daarbij ook een eigen mailserver (momenteel met reverse DNS, SFP, DKIM en DMARC)...
bij Tweak is dit allemaal mogelijk en krijg je reverse DNS en/of een apart IP toegewezen als je daarom vraagt.
Hoe zit dit bij KPN glasvezel, ik kan geen consistente/recente informatie terugvinden.
Maakt KPN gebruik van een relaying server of staan de mailpoorten open?
In het 2e geval: hoe zit het dan met RBL's?
Is reverse DNS mogelijk?
Reverse DNS doet KPN niet aan. Alle IP-adressen die KPN uitgeeft hebben "static.kpn.net" als reverse DNS naam.

Mail ontvangen op poort 25 is geen probleem. Mail verzenden op poort 25 kan ook, maar alle IP-adres blokken die KPN uitgeeft zijn opgenomen in de PBL-lijst van Spamhaus, waardoor de meeste mail servers je mail zullen weigeren, ook al heb je SPF en DKIM/DMARC goed ingericht.

Volgens mij kun je de KPN SMTP-server als relay gebruiken via authenticated SMTP met je KPN username/password, maar dat weet ik niet zeker.

Ik zit zelf momenteel bij Buget alles-in-1 (KPN reseller) en die hebben geen eigen SMTP relay, dus ik gebruik nu Mailgun. Dat gaat tot nu toe prima en is gratis tot iets van 1250 berichten per maand geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Mr Magic schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 08:43:
[...]

Reverse DNS doet KPN niet aan. Alle IP-adressen die KPN uitgeeft hebben "static.kpn.net" als reverse DNS naam.
Weet je dat zeker want ik heb kpn glasvezel met een Gebruiker.direct-adsl.nl reverse dns naam
IP-adres blokken die KPN uitgeeft zijn opgenomen in de PBL-lijst van Spamhaus, waardoor de meeste mail servers je mail zullen weigeren, ook al heb je SPF en DKIM/DMARC goed ingericht.
Hmm dat is testen en uitzoeken waard want Dat zou het bewust mij alle klant ip adressen plaatsen op een spamhaus blok list is volgens mij niet ik lijn met het vrij gebruik van je internet.
Volgens mij kun je de KPN SMTP-server als relay gebruiken via authenticated SMTP met je KPN username/password, maar dat weet ik niet zeker.

Ik zit zelf momenteel bij Buget alles-in-1 (KPN reseller) en die hebben geen eigen SMTP relay, dus ik gebruik nu Mailgun. Dat gaat tot nu toe prima en is gratis tot iets van 1250 berichten per maand geloof ik.
Waarom gebruik je dan niet gewoon Gmail of Outlook smtp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
xbeam schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 08:56:
Weet je dat zeker want ik heb kpn glasvezel met een Gebruiker.direct-adsl.nl reverse dns naam
Mine ipxxxxxxxd.speed.planet.nl :?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Magic
xbeam schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 08:56:
[...]

Niet 100%. Kan zijn dat KPN het voor haar "eigen" klanten anders doet dan voor klanten die via een reseller zijn aangesloten. Maar mijn IP-adres dat ik voorheen had bij Telfort Glasvezel en het IP-adres dat ik nu heb via Budget Glasvezel hebben allebei static.kpn.net als PTR-record.

Overigens vreemd dat jouw glasvezel IP-adres nog een PTR-record heeft dat naar ADSL verwijst. Klinkt alsof KPN heeft lopen schuiven met sommige IP-adres blokken :)
[...]

Hmm dat is testen en uitzoeken waard want Dat zou het bewust mij alle klant ip adressen plaatsen op een spamhaus blok list is volgens mij niet ik lijn met het vrij gebruik van je internet.
Zou wederom anders kunnen zijn voor resellers dan voor directe KPN-klanten, maar dat weet ik niet :)
[...]

Waarom gebruik je dan niet gewoon Gmail of Outlook smtp.
Omdat ik een eigen mailserver met eigen domein draai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Mr Magic schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 09:15:
[...]
Omdat ik een eigen mailserver met eigen domein draai.
Dat Kan gewoon met Gmail.
https://support.google.com/a/answer/7502379?hl=en

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• misteriks
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 18:10
Of met sendgrid. Gratis als 100 mails per dag genoeg is
https://sendgrid.com/pricing/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
@servies Om mijn email probleem op te lossen, maak ik gebruik van een VPS om mijn email te ontvangen en te versturen.
VPS is in mijn setup alleen maar een relay en forward de emails naar mijn server thuis via een WireGuard tunnel.
VPS heeft natuurlijk meer voordelen. Maar het kost ook geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Nu online

servies

Veni Vidi Servici

Nee, dat kan niet met Gmail. Jouw link beschrijft iets heel anders...
vDorst schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:31:
@servies Om mijn email probleem op te lossen, maak ik gebruik van een VPS om mijn email te ontvangen en te versturen.
VPS is in mijn setup alleen maar een relay en forward de emails naar mijn server thuis via een WireGuard tunnel.
VPS heeft natuurlijk meer voordelen. Maar het kost ook geld.
Tja... dat is natuurlijk een mogelijkheid, maar om nou alleen voor een mailrelay een VPS te huren... En dan moet je nog maar hopen dat dat IP adres niet op een blacklist terecht komt door een andere gebruiker van die hardware...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Magic
Correct me if I'm wrong, maar volgens mij heeft G Suite geen gratis variant meer?
misteriks schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:38:
Of met sendgrid. Gratis als 100 mails per dag genoeg is
https://sendgrid.com/pricing/
Ik heb meerdere SMTP relay diensten bekeken. Sendgrid plaatst een eigen signature onder de verzonden mails bij de gratis variant en dat wilde ik niet.

Mailgun was voor mij het gunstigst met hun Flex plan, want die rekenen slechts $ 0.80 per 1000 berichten. En ze hebben nu zelfs hun plan aangepast omdat ze blijkbaar geen rekeningen van minder dan $ 1.00 meer willen/kunnen versturen:

https://help.mailgun.com/...w-does-PAYG-billing-work-

En ik kom met mijn minimale hobby-gebruik echt niet boven de 1250 berichten per maand uit :D

Maar goed, we gaan wel heel erg off-topic nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Nu online

servies

Veni Vidi Servici

Mr Magic schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:47:
[...]

Correct me if I'm wrong, maar volgens mij heeft G Suite geen gratis variant meer?
You're right:
Basic: €4,68 /user/maand
Ik dacht het niet...
De vraag blijft liggen: heeft KPN nou nog wel een mail relay server of niet? Als dat niet zo is en alle IP adressen staan zoals vermeld op RBL's dan valt KPN voor mij af... Of je moet een 'speciaal' IP adres kunnen aanvragen net zoals dat bij Tweak kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
servies schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:44:
Tja... dat is natuurlijk een mogelijkheid, maar om nou alleen voor een mailrelay een VPS te huren... En dan moet je nog maar hopen dat dat IP adres niet op een blacklist terecht komt door een andere gebruiker van die hardware...
Op de blacklist komen kan nu ook met je ISP.
Met een VPS krijgt je meestal een eigen ipv4 adres en ook een ipv6 /64 blok.
Voordeel als je op de blacklist komt met je VPS is dat je snel kunt wisselen.
Met je ISP is dat niet zo.

Andere optie die ik heb gebruikt is een email dienst nemen die ook als relay kan werken.
Ik heb zelf https://www.bhosted.nl/webhosting/email-only gebruikt. Ingesteld als bSMTP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik lees hier dat het met een zakelijk abo wel mogelijk zou kunnen zijn: https://www.itstrategen.n...pt-met-smtp-relay-server/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McPoowl
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:48
We hebben gisteren de sleutel van onze nieuwe woning gekregen (geen nieuwbouw). Heb een tijd geleden al de verhuizing gepland bij KPN, daar we nu ook een abonnement hebben bij KPN.

Nu ben ik gisteren dus even gaan neuzen, maar ik kan nergens in het huis ook maar iets vinden wat op een FTU moet lijken. Wellicht kijk ik er over heen, maar het zag er in ieder geval niet bekend uit.

Ik heb daarop even gesproken met een KPN chatmedewerker, maar die gaf aan dat hij alleen kon zien DAT er een glasvezelaansluiting is, maar niet waar deze binnenkomt.

Ik wil er een beetje voor waken dat de monteur langs komt (op een vrijdagmiddag) en weer naar huis moet omdat er het een en ander niet op orde was, en dus geen werkende verbinding op kan leveren.

Hebben jullie nog adviezen hierin? Kan ik iemand anders bellen, of plekken waar ik zou kunnen kijken voor een FTU?

In de meterkast zie ik een 'modemkastje' los op de gasmeter liggen. Daar zit wel een groene kabel aan, maar die is onder 'los'.

Daarnaast zit er onder de gasmeter nog een aansluiting, volgens mij komt daar Ziggo binnen, maar dat moet ik nog even verifiëren.
Heb hier vast een foto van de meterkastAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XKxpsgblNPAjzC1Tz2PCH7aEt1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/egumETFgprZnUkRj84ru9C8g.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
  • Laatst online: 20-09 10:13
McPoowl schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:48:
We hebben gisteren de sleutel van onze nieuwe woning gekregen (geen nieuwbouw). Heb een tijd geleden al de verhuizing gepland bij KPN, daar we nu ook een abonnement hebben bij KPN.

Nu ben ik gisteren dus even gaan neuzen, maar ik kan nergens in het huis ook maar iets vinden wat op een FTU moet lijken. Wellicht kijk ik er over heen, maar het zag er in ieder geval niet bekend uit.

Ik heb daarop even gesproken met een KPN chatmedewerker, maar die gaf aan dat hij alleen kon zien DAT er een glasvezelaansluiting is, maar niet waar deze binnenkomt.

Ik wil er een beetje voor waken dat de monteur langs komt (op een vrijdagmiddag) en weer naar huis moet omdat er het een en ander niet op orde was, en dus geen werkende verbinding op kan leveren.

Hebben jullie nog adviezen hierin? Kan ik iemand anders bellen, of plekken waar ik zou kunnen kijken voor een FTU?

In de meterkast zie ik een 'modemkastje' los op de gasmeter liggen. Daar zit wel een groene kabel aan, maar die is onder 'los'.

Daarnaast zit er onder de gasmeter nog een aansluiting, volgens mij komt daar Ziggo binnen, maar dat moet ik nog even verifiëren.
Heb hier vast een foto van de meterkast[Afbeelding]
Ik zie in ieder geval een ISRA (naast de stoppenkast), met de gekleurde omvlechting.
Verder een aantal groene COAX kabels en een enorme puinhoop.
Bij mij komt de vezel in een groene huls binnen (reggefiber gebied), zijn de groene kabels allemaal COAX? (vooral die met de groene omvlechting die onder de gasmeter uit lijkt te komen). @Mr Magic hieronder kan wel eens gelijk hebben.

Misschien is het sowieso een goed idee om alle losse kabels uit de meterkast te halen en de boel eens goed uit te mesten. Een nette meterkast ga je sowieso profijt van hebben in je nieuwe huis.

[ Voor 11% gewijzigd door kid1988 op 03-06-2020 15:03 ]

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Magic
@McPoowl Dat grijze kastje boven de gasmeter heeft toch iets dat op een glasvezel aansluiting lijkt volgens mij (die blauwe connector).

Maar @Barre73 weet dat vast beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Mr Magic schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:00:
@McPoowl Dat grijze kastje boven de gasmeter heeft toch iets dat op een glasvezel aansluiting lijkt volgens mij (die blauwe connector).
Klopt helemaal, dat ding boven de gasmeter is een los hangende oude Packetfront FTU. Als je een aanvraag bij een ISP doet zal KPN Netwerk NL die komen vervangen door een nieuwe FTU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McPoowl
  • Laatst online: 13:48
kid1988 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:57:
[...]

Ik zie in ieder geval een ISRA (naast de stoppenkast), met de gekleurde omvlechting.
Verder een aantal groene COAX kabels en een enorme puinhoop.
Bij mij komt de vezel in een groene huls binnen (reggefiber gebied), zijn de groene kabels allemaal COAX? (vooral die met de groene omvlechting die onder de gasmeter uit lijkt te komen). @Mr Magic hieronder kan wel eens gelijk hebben.

Misschien is het sowieso een goed idee om alle losse kabels uit de meterkast te halen en de boel eens goed uit te mesten. Een nette meterkast ga je sowieso profijt van hebben in je nieuwe huis.
Eén van die kabels is in ieder geval COAX (die gaat echt een coax wandcontactdoos in voor zover ik weet (het kastje onder de gasmeter). De groene kabel die UIT de oude packetfront komt, weet ik niet wat dat is, maar als je die volgt, komt die kabel dus bij het kabeltje voor de PVC pijpjes uit, daar lijkt ie gestript en nergens in te zitten.

@Mr Magic Ik zie alleen nergens een kabel die daarop aangesloten kan worden. Dat dat oude geval eruit mag, graag, want het is inderdaad nogal een puinhoop, maar dan moet er wel een kabel in de meterkast uit komen. Lijkt dus wel het geval te zijn (alle tekenen zijn er), ik wil het gewoon zeker weten voordat de monteur dadelijk voor niks komt, en wij een weekend gezellig moeten doen omdat we geen internet hebben :>
@ik222 Ik ga morgen nog even een keer goed kijken. Ik ga er vanuit dat ie een nieuwe FTU meeneemt (had de monteur hier laatst wel toen we naar 500/500 gingen, dus ik neem aan dat dat standaard assortiment in zijn busje is :+ .

Dank voor jullie (snelle!) antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
servies schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:44:
[...]

Nee, dat kan niet met Gmail. Jouw link beschrijft iets heel anders..
Klopt ik geef je mogelijkheid om je eigen domein te gebruiken/ koppelen aan de Google DNS en dus ook je eigen domein smtp server.

[ Voor 5% gewijzigd door xbeam op 03-06-2020 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
McPoowl schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:15:
[...]

Eén van die kabels is in ieder geval COAX (die gaat echt een coax wandcontactdoos in voor zover ik weet (het kastje onder de gasmeter). De groene kabel die UIT de oude packetfront komt, weet ik niet wat dat is, maar als je die volgt, komt die kabel dus bij het kabeltje voor de PVC pijpjes uit, daar lijkt ie gestript en nergens in te zitten.

@Mr Magic Ik zie alleen nergens een kabel die daarop aangesloten kan worden. Dat dat oude geval eruit mag, graag, want het is inderdaad nogal een puinhoop, maar dan moet er wel een kabel in de meterkast uit komen. Lijkt dus wel het geval te zijn (alle tekenen zijn er), ik wil het gewoon zeker weten voordat de monteur dadelijk voor niks komt, en wij een weekend gezellig moeten doen omdat we geen internet hebben :>
@ik222 Ik ga morgen nog even een keer goed kijken. Ik ga er vanuit dat ie een nieuwe FTU meeneemt (had de monteur hier laatst wel toen we naar 500/500 gingen, dus ik neem aan dat dat standaard assortiment in zijn busje is :+ .

Dank voor jullie (snelle!) antwoorden.
Stuur dat nieuwe adres maar in een DM dan kijk ik even wat voor FTU er volgens de administratie hangt. Als daar ook Packet Front staat weet je zeker dat er een monteur voorbereid komt om een FTU volledig te vervangen. Dat kan KPN Netwerk NL zijn maar tegenwoordig kunnen de meeste KPN provider-monteurs het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle2
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 29-04-2022
Vandaag een aansluitpunt door KPN gemonteerd afgeleverd. Het zou werken aldus de monteur. Maar op de website van KPN Netwerk staat dat er nog geen glasvezel bij mij aanwezig is. Ook bij KPN.com wordt op mijn adres alleen een DSL netwerk van 6Mb getoond. Weet iemand hoelang zulks in beslag neemt voor dat ik een glas abo kan afsluiten? Heb Ziggo inmiddels met als argument prijsverhoging opgezegd. Beetje gammele kabelverbinding (uit het KTA tijdperk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 19:30
Uncle2 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 14:34:
Vandaag een aansluitpunt door KPN gemonteerd afgeleverd. Het zou werken aldus de monteur. Maar op de website van KPN Netwerk staat dat er nog geen glasvezel bij mij aanwezig is. Ook bij KPN.com wordt op mijn adres alleen een DSL netwerk van 6Mb getoond. Weet iemand hoelang zulks in beslag neemt voor dat ik een glas abo kan afsluiten? Heb Ziggo inmiddels met als argument prijsverhoging opgezegd. Beetje gammele kabelverbinding (uit het KTA tijdperk).
Bij mij duurde dat toen 24-48 uur. Gaat best rap normaal gesproken. Inmiddels wel weer twee jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:40
@Barre73 je hebt me er eerder al een keer bij geholpen, maar helaas zit er nog geen schot in de zaak. Ruim 3 maanden verstoken zitten van diensten helaas... KPNNetwerkNL lijkt niet voornemens te zijn om het probleem spoedig op te lossen.

Hier een item van de lokale omroep: https://wos.nl/nieuws/art...stoken-van-tv-en-internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Uncle2 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 14:34:
2 mogelijkheden: je adres is klaar maar KPN Wholesale is nog niet klaar met activeren van de apparatuur in de PoP. Dit staat los van KPN Netwerk NL maar is wel frustrerend.
Of je ziet morgen dat je wel kan bestellen. Als de monteur weg gaat staat je adres wel als gereed bij de aannemer maar die doet pas in de avond een upload naar het systeem van KPN Netwerk NL.

Aangezien je op KPN.com ook niks kan zien ben ik een beetje bang voor het eerste. Welke plaats is dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Neyluzz schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:43:
@Barre73 je hebt me er eerder al een keer bij geholpen, maar helaas zit er nog geen schot in de zaak. Ruim 3 maanden verstoken zitten van diensten helaas... KPNNetwerkNL lijkt niet voornemens te zijn om het probleem spoedig op te lossen.

Hier een item van de lokale omroep: https://wos.nl/nieuws/art...stoken-van-tv-en-internet
Ik heb deze link meteen doorgestuurd naar de projectmanager van deze regio. Slechte pers wil helaas soms meer helpen dan klachten van bewoners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle2
Barre73 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 19:02:
[...]

2 mogelijkheden: je adres is klaar maar KPN Wholesale is nog niet klaar met activeren van de apparatuur in de PoP. Dit staat los van KPN Netwerk NL maar is wel frustrerend.
Of je ziet morgen dat je wel kan bestellen. Als de monteur weg gaat staat je adres wel als gereed bij de aannemer maar die doet pas in de avond een upload naar het systeem van KPN Netwerk NL.

Aangezien je op KPN.com ook niks kan zien ben ik een beetje bang voor het eerste. Welke plaats is dit?
Diemen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
In Diemen staat geen PoP die nog niet klaar is. Dus dan zou het toch de tweede optie zijn. Kijk vandaag en morgen nog eens op KPN Netwerk NL. Als er niks verandert, dan stuur me maar een DM met het adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle2
Barre73 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 08:32:
[...]

In Diemen staat geen PoP die nog niet klaar is. Dus dan zou het toch de tweede optie zijn. Kijk vandaag en morgen nog eens op KPN Netwerk NL. Als er niks verandert, dan stuur me maar een DM met het adres.
@Barre73 Geregeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:33

GVR

Heroic_Nonsense schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 07:36:
De ExperiaWifi is een normale repeater. Zo'n repeater snoept dus de helft van je bandbreedte af. SuperWifi is een mesh die dat niet doet.

SuperWifi is echter een volledig uitgeklede versie van een Arcadyan Mesh-systeem. KPN's firmware is zo uitgekleed, dat alleen de autosetup nog werkt. Hierdoor kun je vrijwel niks aanpassen. En daar houden Tweakers niet van :)

KPN heeft ook geen uitgebreide handleiding voor dit product op de site (en de klantenservice kan hem ook niet verstrekken).

Er zijn twee verborgen features (niet genoemd in de handleiding of op de site):

- er zit een WPS-knop op de achterzijde. Hiermee kun je een WPS-apparaat zonder config koppelen met een SuperWifi-punt.
- de ethernetpoort kan, bij een draadloos gekoppeld SuperWifi-station, gebruikt worden om een apparaat bedraad aan te sluiten. Ook een IPTV-box kan zo aangesloten worden zonder een ethernetkabel te trekken.
Uh, als ik de experia wifi bedraad heb aangesloten op de experia box moet dat toch niets uitmaken in bandbreedte? KPN heeft deze bij mij geinstalleerd, wifi op de experia box is uitgeschakeld, dan zou ik erop achteruit gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:46

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

GVR schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 12:07:
[...]

Uh, als ik de experia wifi bedraad heb aangesloten op de experia box moet dat toch niets uitmaken in bandbreedte? KPN heeft deze bij mij geinstalleerd, wifi op de experia box is uitgeschakeld, dan zou ik erop achteruit gaan?
Sorry; je hebt gelijk. Ik haal twee KPN-producten door elkaar.

De Experia WiFi wordt inderdaad bedraad aangesloten en snoept dus niet de helft van je bandbreedte af.

Ik was in de war met de eerdere oplossing ("KPN Wifi Versterker") waarbij er een draadloze repeater werd geleverd (een extender): die "herhaalt" het Wifi-signaal en gebruikt de helft van de bandbreedte voor draadloze communicatie met je Experiabox.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:12
De check op KPN NetwerkNL geeft sinds kort aan dat m'n (nog in aanbouw zijnde) nieuwbouwwoning voorzien wordt van glasvezel. De rest van deze nieuwbouwwijk is in het verleden ook voorzien glasvezel aansluitingen, dus dat had ik wel verwacht.

Alleen ben ik nu wel benieuwd naar wat voor type aansluiting ik krijg? Voorheen gebruikte KPN altijd de AON/PtP techniek, maar nu dus ook GPON.

Aangezien de rest van de wijk AON heeft zou ik verwachten dat ze dat type aansluiting ook bij mijn nieuwbouw woning gaan gebruiken, of zet KPN tegenwoordig alleen nog maar GPON in bij het aanleggen van nieuwe aansluitingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik vermoed dat er al ergens een rolletje glasvezel in de buurt van je erfgrens ligt, en dus dat je net als de rest van de wijk op AON komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 12:37:
[...]

Sorry; je hebt gelijk. Ik haal twee KPN-producten door elkaar.

De Experia WiFi wordt inderdaad bedraad aangesloten en snoept dus niet de helft van je bandbreedte af.

Ik was in de war met de eerdere oplossing ("KPN Wifi Versterker") waarbij er een draadloze repeater werd geleverd (een extender): die "herhaalt" het Wifi-signaal en gebruikt de helft van de bandbreedte voor draadloze communicatie met je Experiabox.
De KPN Wifi Versterker kon als repeater worden gebruikt maar voorkeur was bedraad. En dan was het een hele goeie switch en AP ineen. Bandsteering, dualband en alles. Ik ben er nog steeds heel tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neyluzz
Barre73 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 19:07:
[...]

Ik heb deze link meteen doorgestuurd naar de projectmanager van deze regio. Slechte pers wil helaas soms meer helpen dan klachten van bewoners.
Bedankt!

FYI: het wordt vandaag ook regionaal of landelijk nieuws. Ik ben benieuwd.

[ Voor 52% gewijzigd door Neyluzz op 05-06-2020 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Never mind

[ Voor 95% gewijzigd door Barre73 op 05-06-2020 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Prolution schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 12:39:
De check op KPN NetwerkNL geeft sinds kort aan dat m'n (nog in aanbouw zijnde) nieuwbouwwoning voorzien wordt van glasvezel. De rest van deze nieuwbouwwijk is in het verleden ook voorzien glasvezel aansluitingen, dus dat had ik wel verwacht.

Alleen ben ik nu wel benieuwd naar wat voor type aansluiting ik krijg? Voorheen gebruikte KPN altijd de AON/PtP techniek, maar nu dus ook GPON.

Aangezien de rest van de wijk AON heeft zou ik verwachten dat ze dat type aansluiting ook bij mijn nieuwbouw woning gaan gebruiken, of zet KPN tegenwoordig alleen nog maar GPON in bij het aanleggen van nieuwe aansluitingen?
In nieuwbouw alleen nog AON en geen GPON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 17-09 10:15
Ik vind het ook vreemd dat KPN met allemaal poeha GPON heeft aangekondigd, en ook nog z'n best heeft gedaan om net te doen alsof GPON = Gbit, dus GPON is nieuwer en beter. Om het vervolgens alleen in één huis in Yerseke aan te leggen, bij wijze van spreken.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:50:
Ik vind het ook vreemd dat KPN met allemaal poeha GPON heeft aangekondigd, en ook nog z'n best heeft gedaan om net te doen alsof GPON = Gbit, dus GPON is nieuwer en beter. Om het vervolgens alleen in één huis in Yerseke aan te leggen, bij wijze van spreken.
Pardon? Ongeveer de helft van de woningen die op dit moment dagelijks wordt voorzien van een nieuwe aansluiting is GPON. Dat zijn er een paar duizend per week.

[ Voor 3% gewijzigd door Barre73 op 05-06-2020 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neyluzz
Barre73 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:55:
[...]

Pardon? Ongeveer de helft van de woningen die op dit moment dagelijks wordt voorzien van een nieuwe aansluiting is GPON. Dat zijn er een paar duizend per week.
Begrijp ik het dan goed dat nieuwbouwhuizen AON krijgen en bestaande woningen GPON? Blijkt AON (zonder grote PoP voor ODF als ik het goed begrijp) dan toch een betere oplossing te zijn dan GPON?

Ik ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Barre73 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:55:
[...]

Oh oké, ik heb natuurlijk geen zicht op wat ze allemaal doen, maar enkele weken geleden ging het er ook al over en volgens mij zei je toen dat zowel in Groningen als in Tilburg (bestaande woningen) ook PtP wordt aangelegd, en blijkbaar standaard in nieuwbouw dus ook. Maar die "conclusie" had ik uiteraard niet mogen trekken op basis van n=3

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 14:22:
[...]

Oh oké, ik heb natuurlijk geen zicht op wat ze allemaal doen, maar enkele weken geleden ging het er ook al over en volgens mij zei je toen dat zowel in Groningen als in Tilburg (bestaande woningen) ook PtP wordt aangelegd, en blijkbaar standaard in nieuwbouw dus ook. Maar die "conclusie" had ik uiteraard niet mogen trekken op basis van n=3
Ah...ik snap je verwarring. Op dit moment is bijna alles (in nieuwe PoPs) GPON, ook Groningen en Tilburg. Maar dan wel op actief niveau, dus qua Dslams van KPN. Buiten in de grond is het nog wel point to point aangelegd. Maar als klant krijg je toch echt een GPON NT waar de router op aangesloten wordt. Dus jij merkt of ziet het verschil niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 23:40
Neyluzz schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 14:01:
[...]

Begrijp ik het dan goed dat nieuwbouwhuizen AON krijgen en bestaande woningen GPON? Blijkt AON (zonder grote PoP voor ODF als ik het goed begrijp) dan toch een betere oplossing te zijn dan GPON?

Ik ben benieuwd :)
Nee, nieuwbouwhuizen krijgen juist GPON.
Maar ik wil graag weten als klanten die al langer op het glasvezelnetwerk van KPN NetwerkNL zijn aangesloten en in eerste instantie op AON gepatched werden, nu op GPON gepatched worden als ze nu klant worden bij KPN WBA.
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 14:22:
[...]

Hier moet je 2 zaken uit elkaar houden. De verbindingen tussen PoP en klant kan PtP zijn, maar ook deze kan "gesplit" gelegd worden. KPN gebruikt de PtP verbindingen dus ook om in het PoP je te patchen op een passive switch met met ONT/OLT tussen klant en PoP patch.

[ Voor 38% gewijzigd door Soundwork op 05-06-2020 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Barre73 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:29:
[...]

Ah...ik snap je verwarring. Op dit moment is bijna alles (in nieuwe PoPs) GPON, ook Groningen en Tilburg. Maar dan wel op actief niveau, dus qua Dslams van KPN. Buiten in de grond is het nog wel point to point aangelegd. Maar als klant krijg je toch echt een GPON NT waar de router op aangesloten wordt. Dus jij merkt of ziet het verschil niet.
Te mijner begrip, betekent dit dat de netwerlayout nog de "vorm" heeft van een actief netwerk, maar dat het protocol inmiddels GPON is? Dus eigenlijk dat er nergens passief wordt gesplitst? Want je zegt dat je er als klant niks van merkt of ziet, maar die NT ís toch eigenlijk het enige wat je ziet als eindklant?

Met andere woorden, wat is het verschil tussen een "normaal" GPON-netwerk en GPON op actief niveau?

En concreet gezien, wat betekent dit voor partijen die glasvezel willen aanbieden buiten KPN WBA om, dus met hun eigen apparatuur? Is dat nog wel mogelijk of kan KPN tegen de rechter / ACM zeggen, sorry kan niet, passief netwerk, technisch is KPN Wholesale de enige optie en anders bouw je eigen PoP+netwerk maar? Mede ook gezien de extra controlemacht die de overheid de ACM wil geven om netwerkopenheid af te dwingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 18:54:
[...]

Te mijner begrip, betekent dit dat de netwerlayout nog de "vorm" heeft van een actief netwerk, maar dat het protocol inmiddels GPON is? Dus eigenlijk dat er nergens passief wordt gesplitst? Want je zegt dat je er als klant niks van merkt of ziet, maar die NT ís toch eigenlijk het enige wat je ziet als eindklant?

Met andere woorden, wat is het verschil tussen een "normaal" GPON-netwerk en GPON op actief niveau?

En concreet gezien, wat betekent dit voor partijen die glasvezel willen aanbieden buiten KPN WBA om, dus met hun eigen apparatuur? Is dat nog wel mogelijk of kan KPN tegen de rechter / ACM zeggen, sorry kan niet, passief netwerk, technisch is KPN Wholesale de enige optie en anders bouw je eigen PoP+netwerk maar? Mede ook gezien de extra controlemacht die de overheid de ACM wil geven om netwerkopenheid af te dwingen?
Los van rechters (speelt ook niet want de laatste uitspraak kan niet meer gewijzigd worden) :
Zolang het GPON netwerk in de grond nog niet passief wordt gesplitst is het technisch mogelijk voor andere operators om eigen ODF apparatuur te plaatsen. Of dat ook gaat gebeuren is een ander verhaal. Zie de ruzie tussen T-Mobile en KPN.

Dit is trouwens niet echt nieuw hoor. Operator Jonaz levert in Amersfoort en omgeving en in Almere. Zij hebben vanaf het begin via GPON geleverd. Terwijl het netwerk buiten gewoon point to point is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Soundwork schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 17:47:
[...]

Nee, nieuwbouwhuizen krijgen juist GPON.
Maar ik wil graag weten als klanten die al langer op het glasvezelnetwerk van KPN NetwerkNL zijn aangesloten en in eerste instantie op AON gepatched werden, nu op GPON gepatched worden als ze nu klant worden bij KPN
Nieuwbouwhuizen krijgen juist nog geen GPON voorlopig. Tenzij ze natuurlijk straks gebouwd worden in een al aangelegd GPON gebied maar dat lijkt me logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Nee de uitspraak kan niet gewijzigd worden, maar de wet waarop de uitspraak / afweging van de rechter gebaseerd was wel. Op dat moment kan de ACM volgens mij opnieuw naar de rechter en heeft de rechter weinig keus dan het naleven van de nieuwe wet.

Is het dan ook zo dat de "overboeking" op GPON net zo hoog of laag is als op point-to-point?

En wat is de reden dat ze voor nieuwbouw nu dan toch weer voor AON gaan ipv PON?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neyluzz
Barre73 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 19:02:
[...]

Nieuwbouwhuizen krijgen juist nog geen GPON voorlopig. Tenzij ze natuurlijk straks gebouwd worden in een al aangelegd GPON gebied maar dat lijkt me logisch.
Wat hebben ze dan wel voor techniek? De recent aangelegde netwerken in de buurt hebben nog wel een actieve straatkast. Niet zo'n kast die werd gebruikt om oude passieve straatkasten om te bouwen maar dunnere, hogere kasten. Loopt vanaf die kasten dan wel rechtstreeks een vezel naar de woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Neyluzz schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 19:32:
[...]

Wat hebben ze dan wel voor techniek? De recent aangelegde netwerken in de buurt hebben nog wel een actieve straatkast. Niet zo'n kast die werd gebruikt om oude passieve straatkasten om te bouwen maar dunnere, hogere kasten. Loopt vanaf die kasten dan wel rechtstreeks een vezel naar de woning?
Je bedoelt die lage grijze kasten welke lijken op de kasten van kabeltv netwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neyluzz
Soundwork schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 19:40:
[...]

Je bedoelt die lage grijze kasten welke lijken op de kasten van kabeltv netwerken?
Dit soort: Afbeeldingslocatie: https://uploads-eu-west-1.insided.com/kpn-nl/attachment/40533b7f-b828-40f9-a44a-9aa8c3cb6747.jpg

[ Voor 54% gewijzigd door Neyluzz op 05-06-2020 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Jeetje, die heb ik nooit gezien. Lijken erg op de wijkcentrum kasten van kabeltv netwerk.
Vraag me af waar deze voor toegepast worden binnen glasvezelnetwerken....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Soundwork schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 19:43:
[...]

Jeetje, die heb ik nooit gezien. Lijken erg op de wijkcentrum kasten van kabeltv netwerk.
Vraag me af waar deze voor toegepast worden binnen glasvezelnetwerken....
Gewoon. Als PoP. Net als die grotere huisjes van 15m2 van steen of beton. Alleen kunnen die laatste ergens de 2700 en 3700 aansluitingen herbergen (point tot point) afhankelijk van de uitvoering. Deze kleinere straatkast versie circa 500.
ODF lades aan de linkerkant. Actieve operator apparatuur aan de rechterkant.

Deze PoP is een paar jaar ontwikkeld voor nieuwbouwprojecten. Is uiteraard vele malen goedkoper dan die prefab betonnen huisjes. En dat maakte de weg vrij om veel kleinere nieuwbouwprojecten ook te voorzien van FttH.

Sterker nog: de VDSL kasten die de afgelopen jaren door KPN zijn geplaatst voor het koper netwerk kunnen ook al ingezet worden als mini-mini PoP. Maximaal circa 90 aansluitingen oftewel 1 odf lade. Dslam zat er toch al voor de VVDSL.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
Neyluzz schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 19:32:
[...]

Gewoon de normale AON techniek. En zoals ik hierboven aangeeft is deze kast gewoon een PoP. Dus vanaf die kast loopt een 96vz kabel naar de straat en wordt daar in een DP gelast op de 48 huiskabels. Zoals het al een jaar of 15 gaat dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neyluzz
Ik zat voor de grap eens te kijken of KPN internet over glasvezel kan leveren op mijn ouderlijk huis. Hier ligt glasvezel van Delta/CIF.

De website van KPN geeft aan dat ze op dat adres over glasvezel 1000/500mbit/s kunnen leveren. Het lijkt mij haast wel een fout te zijn omdat voor zover ik weet KPN niet over eerder genoemd netwerk levert. Fourstack geeft aan dat er geen ftth op dat adres beschikbaar is.

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Neyluzz schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 23:43:
Ik zat voor de grap eens te kijken of KPN internet over glasvezel kan leveren op mijn ouderlijk huis. Hier ligt glasvezel van Delta/CIF.

De website van KPN geeft aan dat ze op dat adres over glasvezel 1000/500mbit/s kunnen leveren. Het lijkt mij haast wel een fout te zijn omdat voor zover ik weet KPN niet over eerder genoemd netwerk levert. Fourstack geeft aan dat er geen ftth op dat adres beschikbaar is.

Iemand enig idee?
WBA heeft samenwerking met bepaalde partijen, zie ook de website van KPNNetwerkNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73

Iemand enig idee?
Intrigerend....
@mad-dog In dat geval zou die zichtbaar moeten zijn op Fourstack/FPI.
En in de beschikbaarheidschecker staan. Als het echt Delta/CIF is dan zeker niet. Die andere partijen zijn er al wel een aantal maar niet die.

@Neyluzz Ik wil wel even kijken als je het adres doorgeeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neyluzz
Barre73 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 08:22:
[...]

Intrigerend....
@mad-dog In dat geval zou die zichtbaar moeten zijn op Fourstack/FPI.
En in de beschikbaarheidschecker staan. Als het echt Delta/CIF is dan zeker niet. Die andere partijen zijn er al wel een aantal maar niet die.

@Neyluzz Ik wil wel even kijken als je het adres doorgeeft?
I'll be damned.... Gisteren gaf de website van KPN nog aan dat er glas beschikbaar was maar nu zegt het weer koper.... Ik heb niets gezegd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hageneis
  • Laatst online: 25-12-2024
@Barre73 Jij zit kennelijk dicht op het vuur. Ik begreep dat in Den Haag Bezuidenhout de aanleg van glas met een paar maanden is uitgesteld. Toch geeft de site van kpnnetwerk.nl nog steeds juni aan als oplevering. Niemand heeft nog een werkvoorbereider of toestemmingsbrief gezien. Dan gaat het inderdaad niet deze maand gebeuren, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Hageneis schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 12:24:
@Barre73 Jij zit kennelijk dicht op het vuur. Ik begreep dat in Den Haag Bezuidenhout de aanleg van glas met een paar maanden is uitgesteld. Toch geeft de site van kpnnetwerk.nl nog steeds juni aan als oplevering. Niemand heeft nog een werkvoorbereider of toestemmingsbrief gezien. Dan gaat het inderdaad niet deze maand gebeuren, toch?
Ik kan en mag niks zeggen over specifieke planningen. Meer in het algemeen lijkt het me bij elk project inderdaad zo dat, als je nog geen voorbereider hebt gezien en nog geen brief hebt gehad, dat deze maand dan niet erg realistisch lijkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:48
Bij ons heeft het van schouwen tot aansluiten kleine 8 weken geduurd voordat wij van vvdsl naar glas zijn gegaan, bij de achterburen kleine 10 weken.
Bij ons werd glas binnengebracht en binnen 5 minuten nadat glasploeg weg was email van KPN, uw glasvezel is actief en u kunt uw modem op de NTU aansluiten. Binnen uur up en running internet, iptv en telefoon. Wel ander IP adres dus paar instellingen veranderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neyluzz
Ik probeer 4G failover in te stellen op de nieuwst KPN Box 12. Dit wil ik omdat onze glasvezel nog niet werkt.

KPN heeft geen echte handleiding over de router gepubliceerd maar alleen een korte beschrijving over het aansluiten: https://www.kpn.com/servi...device/kpn-box/kpn-box-12

Ik kan in de admin interface niets vinden over het aansluiten van 4G modem via USB en zie ook geen knop voor advanced users oid.

Is er al een duidelijke handleiding voor geschreven, of weet iemand meer van de interface van deze nieuwe versie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
@MadDog11 Dat is snel gegaan dan.

Hier (Den Bosch West) zijn ze eind december 2019 binnen geweest om te schouwen. In maart lag er een briefje in de bus of ik nog steeds interesse had en vorige week is er in de straat gegraven en ligt er een rolletje oranje kabel bij de voordeur. Planning is 1 juli aansluiten, maar de voeding vanuit de POP lokatie is er nog niet en in het distributiepunt (DP) waar mijn huis op aangesloten is moet alles nog aan elkaar gelast worden.

De area POP staat hier nog wel een eindje vandaag en tussen die lokatie en mijn huis moet er nog flink gegraven worden.

Foto van de area-POP:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T7omXC7oNenZTeqgEWCAmFwBQNQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6rgSDcM93fgqaLbNfZTpIkfS.jpg?f=fotoalbum_large
MadDog11 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 17:55:
Bij ons heeft het van schouwen tot aansluiten kleine 8 weken geduurd voordat wij van vvdsl naar glas zijn gegaan, bij de achterburen kleine 10 weken.
Bij ons werd glas binnengebracht en binnen 5 minuten nadat glasploeg weg was email van KPN, uw glasvezel is actief en u kunt uw modem op de NTU aansluiten. Binnen uur up en running internet, iptv en telefoon. Wel ander IP adres dus paar instellingen veranderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trankilo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 16:15

Iemand enig idee?
KPN huurt de 2e vezel op het voormalige netwerk van Caiway. De merknaam Caiway levert diensten binnen de bebouwde kom en Delta buiten de bebouwde kom (zo ongeveer mag je dat zien).
Maar, Delta heeft het netwerk van Caiway overgenomen om het maar ingewikkeld te houden.
Dus eigenlijk huurt KPN nu de 2e vezel van Delta maar in de buiten gebieden waar Delta ook glasvezel heeft en onder de naam Delta diensten levert, huurt KPN de 2e vezel weer niet.

KPN heeft in de POPs van Delta/Caiway dan ook eigen apparatuur staan dat is verboden met het eigen KPN netwerk. Het is enkel het laatste stukje fysieke stukje vezel van de POP naar de klant dat niet echt van KPN zelf is.

KPN levert zo ver mij ten oren is gekomen niet op de netwerken van Rekam of Cogas. Maar ik weet ook niet alles ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
trankilo schreef op zondag 7 juni 2020 @ 11:12:
[...]

KPN huurt de 2e vezel op het voormalige netwerk van Caiway. De merknaam Caiway levert diensten binnen de bebouwde kom en Delta buiten de bebouwde kom (zo ongeveer mag je dat zien).
Maar, Delta heeft het netwerk van Caiway overgenomen om het maar ingewikkeld te houden.
Dus eigenlijk huurt KPN nu de 2e vezel van Delta maar in de buiten gebieden waar Delta ook glasvezel heeft en onder de naam Delta diensten levert, huurt KPN de 2e vezel weer niet.

KPN heeft in de POPs van Delta/Caiway dan ook eigen apparatuur staan dat is verboden met het eigen KPN netwerk. Het is enkel het laatste stukje fysieke stukje vezel van de POP naar de klant dat niet echt van KPN zelf is.

KPN levert zo ver mij ten oren is gekomen niet op de netwerken van Rekam of Cogas. Maar ik weet ook niet alles ;)
Ik ben toch heel benieuwd waar je dit verhaal vandaan haalt. De enige plek waar dit soort van zou kunnen kloppen is Harderwijk. Waarbij de namen niet helemaal kloppen.

Voor de rest zijn KPN en Delta/Caiway/EQT gezworen vijanden. Dus bedoel je met je verhaal overal of een specifieke plaats?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:12
Ook al in het xDSL kpn topic gevraagd maar hier ook maar even:

Weet iemand hoe betrouwbaar de info is van fourstack? Als ik mijn postcode en huisnummer invul staat er dat ik op 17-6 een upgrade krijg naar glasvezel.

Echter, deze postcode betreft een dijk in landelijk Amsterdam Noord en en zijn het allemaal woonschepen. Er zouden waterdichte kasten op de wal gemonteerd worden bij elk schip maar ik heb nog niemand gezien. Daarnaast heb ik wel gezien dat er aan de andere kant van de dijk een kabel is ingegraven. Van die kabel moet een splitsing per schip gemaakt worden onder het fietspad en weg geschoten worden en dan moeten ze nog door de dijk om bij de loopbruggen te komen van de schepen.

Aangezien er nog enkele activiteiten zijn gezien mbt bovenstaand zaken betwijfel ik of die datum wel klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:22

TFHfony

Professional Weirdo

Ferret schreef op zondag 7 juni 2020 @ 15:58:
Ook al in het xDSL kpn topic gevraagd maar hier ook maar even:

Weet iemand hoe betrouwbaar de info is van fourstack? Als ik mijn postcode en huisnummer invul staat er dat ik op 17-6 een upgrade krijg naar glasvezel.

Echter, deze postcode betreft een dijk in landelijk Amsterdam Noord en en zijn het allemaal woonschepen. Er zouden waterdichte kasten op de wal gemonteerd worden bij elk schip maar ik heb nog niemand gezien. Daarnaast heb ik wel gezien dat er aan de andere kant van de dijk een kabel is ingegraven. Van die kabel moet een splitsing per schip gemaakt worden onder het fietspad en weg geschoten worden en dan moeten ze nog door de dijk om bij de loopbruggen te komen van de schepen.

Aangezien er nog enkele activiteiten zijn gezien mbt bovenstaand zaken betwijfel ik of die datum wel klopt.
Fourstack geeft een goede indicatie van de xDSL/glassnelheden die je kan bestellen. De data die er staan mbt werkzaamheden moet je met de nodige korrels zout nemen. Hier begon het ooit met juni/juli 2019. Uiteindelijk werd het in januari 2020 uiteindelijk opgeleverd :)

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Fourstack neemt letterlijk de plandatum voor aansluiting over die in de administratie van Reggefiber/KPN Netwerk NL staat. Die is al vaak twijfelachtig voor projecten van henzelf maar zeker voor projecten van andere partijen zoals Glasdraad (waar het hier over gaat). Glasdraad bouwt het netwerk, KPN WBA levert diensten en om bestellen mogelijk te maken moeten die adressen in de database van Reggefiber komen, anders moet KPN WBA voor elke netwerkbeheerder een nieuwe koppeling met de leverstraat maken. Dat is niet te doen en ook niet nodig dus.

Dus die database hangt af van de informatie die Glasdraad aanlevert. Met andere woorden: kijk niet op Fourstack maar ga alleen af op de info die je van Glasdraad krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:12
Thanks Barre73 ;-)

Ik reken voorlopig nog op niks maar aan de andere kant kan ik niet wachten om mijn 21Mbps om te zetten naar glas :P

[ Voor 76% gewijzigd door Ferret op 07-06-2020 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trankilo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 16:15
Barre73 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 15:01:
[...]

Ik ben toch heel benieuwd waar je dit verhaal vandaan haalt. De enige plek waar dit soort van zou kunnen kloppen is Harderwijk. Waarbij de namen niet helemaal kloppen.

Voor de rest zijn KPN en Delta/Caiway/EQT gezworen vijanden. Dus bedoel je met je verhaal overal of een specifieke plaats?
St.CAI Harderwijk is idd een ander/uniek verhaal. Daar zijn POPs waar zowel CAI Harderwijk, Caiw (binnengebied van Hierden bv) en Delta buitengebied en KPN in zitten. Maar, waar KPN monteurs geen directe toegang tot hebben.
Ik heb een vermoeden dat TeamKPN je wel bekend is. In 2019 (dacht ik) is een artikel verschenen over het onderwerp dat KPN via derden netwerk gaat leveren. Daar staat ook een zin of twee over toegang maar die klopt achteraf niet helemaal. Patching werkt namelijk geheel anders en loopt via zg breakout kabels en parkeerstroken. Dat is uitbesteed aan Allinq of K&H. Ik zal eens kijken of ik een foto kan vinden.
Een week of twee geleden was ik met een projectleider van KPN ergens op de Veluwe bij een straat-POP van NKM (Delta/Caiw...) omdat zij ook daar de 2e vezel op willen gezien die kast ook een stukje 'binnen gebied' bestrijkt. Probleem wat we daar hadden was een rechtszaak die is aangespannen van een bewoner die de straat niet meer open wil. Hierdoor is er vertraging ontstaan en is het e.e.a. ook onzeker geworden had ik van hem begrepen.
In die straat-POPs wordt overigens weer wel van patchkabels gebruik gemaakt, maar ook dat gaat door een externe partij (Allinq of K&H) en moet nog maar zien of inhome daar bij mag/kan.
Over de politiek er achter (gezworen vijanden ed) krijg ik natuurlijk nauwelijks tot niks meer mee. Wij voeren nu extern opdrachten uit voor een partij als KPN en ik niet meer vanuit KPN zelf. Dus ik kan je alleen vertellen wat ik weet via de buitenkant. En ik heb in de wandel gangen wel gehoord dat er 'geen energie' meer in een buitengebied verhaal waar KPN bij was betrokken i.c.m. een 3e netwerk word gestoken. Of dat een teken aan de wand is weet ik niet, echt niet. Omdat KPN momenteel de SLA's bijna niet meer kan halen door het enorme grote aantal FttH projecten kan het ook gewoon een bewuste keuze zijn om een stapje terug te doen met andere projecten. Ik ben ook gevraagd om naast mijn normale werkzaamheden OSM bonnen op te pakken omdat men met de handen in het haar zit (voor alsnog doe ik dat niet hoor). Zeker tijdens de bouwvak gaat dat een uitdaging worden :/
Maar ik geloof best dat de relatie tussen een KPN en Delta een lastige is. Zeker gezien de hele T-Mobile situatie kan het nog wel eens raar gaan. Laatste is totaal nergens anders op gebaseerd dan mijn gut feeling na interactie met concu-lega's die bij die club rondlopen.
Dat NKM (Delta/Caiw) project is voor ons nu afgerond en bemoei mij nu tegen de rollout van FttH in Zwolle en Apeldoorn van KPN aan, dus ik heb daar geen vinger meer aan de pols. Maar ga het zeker wel in de gaten houden want uit jou woorden maak ik op dat het leveren via 3e netwerken niet echt meer wat geworden is.

[Edit: pic's toegevoegd]
Hieronder zie je een voorbeeld van zg parkeerstroken waar de uiteinden van de breakout cables worden geparkeerd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZELTQWUbzNv4WB1uK8fceDeaA4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MGL4ZOREsRPG2GXEcoOtzTic.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder zie je dat alle posities op de ODF (verbinding naar de woning) met breakout cable zijn voor ge-patch't
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VcG3HFbQpC-kpH6eJ5jV6kfR5v8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DzzylDwi4yi4DtdmtOmom9st.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door trankilo op 07-06-2020 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
@trankilo dus op deze foto zijn alle APC (B-vezel in de woningen) voor-gepatched?
Dus KPN kan hier dus meteen een patch maken naar een DSLAM?

Worden trouwens alle ODF lades voorgepatched in een PoP?
Of alleen in bepaalde situaties zoals deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lHybridl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:46
Ik heb een nieuwe update voor de ontvanger gehad. Zender info hebben nu ook een nieuwe UI etc,
Alleen eerst kon ik op de afstandbediening op de grote middelste knop drukken. En kreeg ik de lijst van zenders. En kon ik zo zenders kiezen, Alleen met de nieuwe update werkt dat niet meer. Iemand een idee of het ergens anders zit of is de optie er niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
trankilo schreef op zondag 7 juni 2020 @ 19:14:
[...]

St.CAI Harderwijk is idd een ander/uniek verhaal. Daar zijn POPs waar zowel CAI Harderwijk, Caiw (binnengebied van Hierden bv) en Delta buitengebied en KPN in zitten. Maar, waar KPN monteurs geen directe toegang tot hebben.
Ik heb een vermoeden dat TeamKPN je wel bekend is. In 2019 (dacht ik) is een artikel verschenen over het onderwerp dat KPN via derden netwerk gaat leveren. Daar staat ook een zin of twee over toegang maar die klopt achteraf niet helemaal. Patching werkt namelijk geheel anders en loopt via zg breakout kabels en parkeerstroken. Dat is uitbesteed aan Allinq of K&H. Ik zal eens kijken of ik een foto kan vinden.
Een week of twee geleden was ik met een projectleider van KPN ergens op de Veluwe bij een straat-POP van NKM (Delta/Caiw...) omdat zij ook daar de 2e vezel op willen gezien die kast ook een stukje 'binnen gebied' bestrijkt. Probleem wat we daar hadden was een rechtszaak die is aangespannen van een bewoner die de straat niet meer open wil. Hierdoor is er vertraging ontstaan en is het e.e.a. ook onzeker geworden had ik van hem begrepen.
In die straat-POPs wordt overigens weer wel van patchkabels gebruik gemaakt, maar ook dat gaat door een externe partij (Allinq of K&H) en moet nog maar zien of inhome daar bij mag/kan.
Over de politiek er achter (gezworen vijanden ed) krijg ik natuurlijk nauwelijks tot niks meer mee. Wij voeren nu extern opdrachten uit voor een partij als KPN en ik niet meer vanuit KPN zelf. Dus ik kan je alleen vertellen wat ik weet via de buitenkant. En ik heb in de wandel gangen wel gehoord dat er 'geen energie' meer in een buitengebied verhaal waar KPN bij was betrokken i.c.m. een 3e netwerk word gestoken. Of dat een teken aan de wand is weet ik niet, echt niet. Omdat KPN momenteel de SLA's bijna niet meer kan halen door het enorme grote aantal FttH projecten kan het ook gewoon een bewuste keuze zijn om een stapje terug te doen met andere projecten. Ik ben ook gevraagd om naast mijn normale werkzaamheden OSM bonnen op te pakken omdat men met de handen in het haar zit (voor alsnog doe ik dat niet hoor). Zeker tijdens de bouwvak gaat dat een uitdaging worden :/
Maar ik geloof best dat de relatie tussen een KPN en Delta een lastige is. Zeker gezien de hele T-Mobile situatie kan het nog wel eens raar gaan. Laatste is totaal nergens anders op gebaseerd dan mijn gut feeling na interactie met concu-lega's die bij die club rondlopen.
Dat NKM (Delta/Caiw) project is voor ons nu afgerond en bemoei mij nu tegen de rollout van FttH in Zwolle en Apeldoorn van KPN aan, dus ik heb daar geen vinger meer aan de pols. Maar ga het zeker wel in de gaten houden want uit jou woorden maak ik op dat het leveren via 3e netwerken niet echt meer wat geworden is.

[Edit: pic's toegevoegd]
Hieronder zie je een voorbeeld van zg parkeerstroken waar de uiteinden van de breakout cables worden geparkeerd
[Afbeelding]

Hieronder zie je dat alle posities op de ODF (verbinding naar de woning) met breakout cable zijn voor ge-patch't
[Afbeelding]
Dank voor je uitgebreide reactie. En ja, ik ben bekend met alles wat je hier vertelt. Behalve 1 ding en dat was nou eigenlijk mijn vraag in mijn vorige reactie:

Jij deed in je vorige reactie voorkomen dat KPN op meerdere EQT/CIF/Delta/Caiway netwerken wel gebruik maakt van hun vezel en ook Dslams in hun PoPs heeft staan.
Bij mijn weten zit KPN WBA in geen enkele PoP van EQT ( om het maar even bij 1 bedrijfsnaam te houden).

Die twee zaken staan zo recht tegenover elkaar dat ik graag hoor waar dit volgens jou dan wel gebeurt.

Netwerken waar KPN WBA wel vezel huurt en Dslams plaatst (3N of derden netwerken):
-Digitale stad, ook bekend als Delta Infra Rijssen
-Glasdraad
-Fiber Flevo / Fiber NH
-KT Waalre
-CAI Harderwijk
- Fryslan Ring

En ik vergeet vast nog wel een kleinere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:18
Barre73 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 23:11:
[...]

Dank voor je uitgebreide reactie. En ja, ik ben bekend met alles wat je hier vertelt. Behalve 1 ding en dat was nou eigenlijk mijn vraag in mijn vorige reactie:

Jij deed in je vorige reactie voorkomen dat KPN op meerdere EQT/CIF/Delta/Caiway netwerken wel gebruik maakt van hun vezel en ook Dslams in hun PoPs heeft staan.
Bij mijn weten zit KPN WBA in geen enkele PoP van EQT ( om het maar even bij 1 bedrijfsnaam te houden).

Die twee zaken staan zo recht tegenover elkaar dat ik graag hoor waar dit volgens jou dan wel gebeurt.

Netwerken waar KPN WBA wel vezel huurt en Dslams plaatst (3N of derden netwerken):
-Digitale stad, ook bekend als Delta Infra Rijssen
-Glasdraad
-Fiber Flevo / Fiber NH
-KT Waalre
-CAI Harderwijk
- Fryslan Ring

En ik vergeet vast nog wel een kleinere.
-Ik had het even niet helemaal goed gelezen- :)

[ Voor 29% gewijzigd door Dennis-L op 08-06-2020 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 15:19
Hebben meer mensen last met KPN Glasvezel dat Twitch echt vaak buffert? Is de afgelopen maanden alleen maar weer erger geworden (als in: streams bufferen alleen maar om de zoveel seconde, dus een stream kijken is echt onmogelijk.

Er lijkt wat fout te gaan bij de 2e en 3e hop:

code:
1
2
3
4
5
  1    <1 ms    <1 ms    <1 ms  192.168.2.254
  2   159 ms     1 ms     1 ms  195.190.228.107
  3     *        *        *     Request timed out.
  4     3 ms     3 ms     3 ms  fastly.telecity2.nl-ix.net [193.239.118.126]
  5     2 ms     2 ms     2 ms  151.101.194.167

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
RedHat schreef op maandag 8 juni 2020 @ 18:07:
Hebben meer mensen last met KPN Glasvezel dat Twitch echt vaak buffert? Is de afgelopen maanden alleen maar weer erger geworden (als in: streams bufferen alleen maar om de zoveel seconde, dus een stream kijken is echt onmogelijk.

Er lijkt wat fout te gaan bij de 2e en 3e hop:

code:
1
2
3
4
5
  1    <1 ms    <1 ms    <1 ms  192.168.2.254
  2   159 ms     1 ms     1 ms  195.190.228.107
  3     *        *        *     Request timed out.
  4     3 ms     3 ms     3 ms  fastly.telecity2.nl-ix.net [193.239.118.126]
  5     2 ms     2 ms     2 ms  151.101.194.167
Waarom concludeer je dat het daar fout gaat?

In die traceroute zie je namelijk alleen dat de derde hop niet op ICMP te reageert. En dat tweede hop dat de eerste keer wat trager doet. Dat komt echter wel vaker voor (configuratie keuze) en zegt echt helemaal niets over of er wel of niet een probleem is met de forwarding van het internetverkeer. Ping naar de bestemming is zo te zien gedurende die traceroute juist steeds strak 2ms wat uitstekend is.

Waarom het dan toch veel buffert is zo niet te achterhalen. Dat kan een lokaal issue bij jou zijn maar ook een netwerk / capaciteitsissue bij KPN, Twitch of iets in het pad daartussen. Hoe dan ook de distributie van dit soort video's is veel complexer, meestal is dat een CDN met soms zelf caches bij de ISP en dergelijke. Een traceroute of ping naar de website zegt wat dat betreft helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 15:19
ik222 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 22:23:
[...]

Waarom concludeer je dat het daar fout gaat?

In die traceroute zie je namelijk alleen dat de derde hop niet op ICMP te reageert. En dat tweede hop dat de eerste keer wat trager doet. Dat komt echter wel vaker voor (configuratie keuze) en zegt echt helemaal niets over of er wel of niet een probleem is met de forwarding van het internetverkeer. Ping naar de bestemming is zo te zien gedurende die traceroute juist steeds strak 2ms wat uitstekend is.

Waarom het dan toch veel buffert is zo niet te achterhalen. Dat kan een lokaal issue bij jou zijn maar ook een netwerk / capaciteitsissue bij KPN, Twitch of iets in het pad daartussen. Hoe dan ook de distributie van dit soort video's is veel complexer, meestal is dat een CDN met soms zelf caches bij de ISP en dergelijke. Een traceroute of ping naar de website zegt wat dat betreft helemaal niets.
Ik dacht dat het extreem lang duurde ivm de timeout en de ping daarboven van 152 ms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:48
RedHat schreef op maandag 8 juni 2020 @ 22:27:
[...]

Ik dacht dat het extreem lang duurde ivm de timeout en de ping daarboven van 152 ms.
Zie je wel vaker.
Als je nogmaals een traceroute doet, dan valt die vaak altijd wel goed uit.

Als je naar de tweede hop (router) al zoveel vertraging hebt, dan merk je dit ook op andere websites.

3e hop krijg ik ook een timeout op bij KPN. Die router reageert niet op een traceroute / ICMP commando. Waarom, geen idee.

Ik krijg verder (op ADSL) exact dezelfde traceroute te zien, alleen is de ping rond de 24/27ms. Omdat het een oude DSL lijn is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankisback
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-09 18:16
Tijd om weer is te gaan verlengen. Zit al een aantal jaar bij kpn.

Nieuwe aanbod van KPN gekregen voor glasvezel.
100 mbit, televisie 1 decoder en een looptijd van 1 jaar.

6 mnd € 40,-
6 mnd € 57,50
Totaal € 585,-

Ik zie dat prisewice nog scherper aanbiedt.

Hussel Glasvezel Internet en TV 100Mb
100 Mb/s 65 (30 HD) 7.8
6 mnd €33,75 per maand
6 mnd €57,50 Per maand
Aansluitkosten € 25,-
Cashback € 40,-
Totaal: € 532,50

[ Voor 32% gewijzigd door Frankisback op 09-06-2020 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:45
Frankisback schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:17:

6 mnd € 40,-
6 mnd € 57,50
Totaal € 585,-

100 Mb/s 65 (30 HD) 7.8
6 mnd €33,75 per maand
6 mnd €57,50 Per maand
Cashback € 40,-
Bij jouw onderste berekening kom ik op €507,50 uit wanneer je die €40 cashback ook meerekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Frankisback schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:17:

6 mnd € 40,-
6 mnd € 57,50
Totaal € 585,-

100 Mb/s 65 (30 HD) 7.8
6 mnd €33,75 per maand
6 mnd €57,50 Per maand
Aansluitkosten € 25,-
Cashback € 40,-
Aan die van Pricewise heb je niks. Die is voor nieuwe klanten en ik neem niet aan dat je eerst wil opzeggen en als dat is afgerond opnieuw abonnee wil worden. Met alle downtime erbij.

Ik zou die aanbieding van KPN direct pakken. Vorige week zag ik voor nieuwe klanten nog een korting van 6 maanden lang voor 35 euro. Nu is dat ineens nog maar 3 maanden (op de website).
Als jij als bestaande klant via de afdeling Retentie een aanbod krijgt van 40 euro voor 6 maanden (is dus 6*17.50) dan ben je spekkoper...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-09 01:13
Segafreak83 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 13:17:
[...]

En ik ga de 2de over en heb nog een oude V10a gekregen.. 7(8)7
De mijne ja vandaag aangesloten, ook wij hebben de V10a ontvangen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandarijntje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 13:40
Mandarijntje schreef op donderdag 30 april 2020 @ 17:13:
Ik heb het vandaag via de telefoon en in de chat geprobeerd maar kreeg het dit keer niet voor elkaar.
Beide wilde niet meer dan 3 maanden 17,50 korting geven. Vorig jaar had ik zes maanden zo'n 25 euro korting.
De medewerker in de chat kon trouwens zien dat ik vlak daarvoor had gebeld en een aanbod had gekregen :F

Je bent verplicht om over te stappen naar Hussel. Dit zou in mijn geval betekenen dat ik het gratis pluspakket uit mijn Compleet voordeel kwijt ben.
Over een poosje nog maar eens proberen.
Waar het mij eind april niet lukte een mooie korting te krijgen (geciteerde post) heb ik vandaag inderdaad ook 6 maanden voor 40 euro kunnen scoren. (6 keer 17,50 euro = 105 euro korting >:))
Blij dat ik een maandje gewacht heb en het nog een keer heb geprobeerd.

Dit maal bij het moment dat je je vraag moet inspreken 'Opzeggen' ingesproken, misschien dat ik daardoor gelijk op de juiste afdeling terecht kwam.

Ook komt er een monteur langs voor een glasvezel upgrade, geen idee wat dat gaat inhouden want ik had al glasvezel.

[ Voor 5% gewijzigd door Mandarijntje op 09-06-2020 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrueGamer
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-09 11:30
Even een vraagje.. als jullie telefonisch dreigen met opzeggen en dan verlengen geldt dat dan voor je oude abonnement of krijg je dan een nieuw Hussel abonnement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandarijntje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 13:40
Je moet dan naar het nieuwe Hussel abonnement ja.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@TrueGamer Met iets 'dreigen' lijkt me een verkeerde strategie.

Ik vraag gewoon heel vriendelijk om korting. Ieder jaar weer en ik krijg het ook (weliswaar bij Xs4all, wat eigenlijk gewoon KPN is) d:)b

Ik begin met aan te geven dat ik op zich wel tevreden ben, maar dat ik het op prijs zou stellen, om net als voorgaande jaren, een blijf-klant-incentive te ontvangen.
Beetje geinen, en vriendelijk blijven. Dat heeft tot nu toe altijd korting en andere extra's opgeleverd.

Hoe was de uitdrukking ook alweer? men vangt meer vliegen met honing/stroop dan met azijn . ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrueGamer
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-09 11:30
ehtweak schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 15:27:
@TrueGamer Met iets 'dreigen' lijkt me een verkeerde strategie.

Ik vraag gewoon heel vriendelijk om korting. Ieder jaar weer en ik krijg het ook (weliswaar bij Xs4all, wat eigenlijk gewoon KPN is) d:)b

Ik begin met aan te geven dat ik op zich wel tevreden ben, maar dat ik het op prijs zou stellen, om net als voorgaande jaren, een blijf-klant-incentive te ontvangen.
Beetje geinen, en vriendelijk blijven. Dat heeft tot nu toe altijd korting en andere extra's opgeleverd.

Hoe was de uitdrukking ook alweer? men vangt meer vliegen met honing/stroop dan met azijn . ;)
Haha zie dat ik de haakjes vergeten ben.. ;)
Mandarijntje schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 15:23:
Je moet dan naar het nieuwe Hussel abonnement ja.
Logisch maar jammer, dan vervallen ook mijn KPN compleet voordelen.
Pagina: 1 ... 13 ... 185 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen