Barre73 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 15:01:
[...]
Ik ben toch heel benieuwd waar je dit verhaal vandaan haalt. De enige plek waar dit soort van zou kunnen kloppen is Harderwijk. Waarbij de namen niet helemaal kloppen.
Voor de rest zijn KPN en Delta/Caiway/EQT gezworen vijanden. Dus bedoel je met je verhaal overal of een specifieke plaats?
St.CAI Harderwijk is idd een ander/uniek verhaal. Daar zijn POPs waar zowel CAI Harderwijk, Caiw (binnengebied van Hierden bv) en Delta buitengebied en KPN in zitten. Maar, waar KPN monteurs geen directe toegang tot hebben.
Ik heb een vermoeden dat TeamKPN je wel bekend is. In 2019 (dacht ik) is een artikel verschenen over het onderwerp dat KPN via derden netwerk gaat leveren. Daar staat ook een zin of twee over toegang maar die klopt achteraf niet helemaal. Patching werkt namelijk geheel anders en loopt via zg breakout kabels en parkeerstroken. Dat is uitbesteed aan Allinq of K&H. Ik zal eens kijken of ik een foto kan vinden.
Een week of twee geleden was ik met een projectleider van KPN ergens op de Veluwe bij een straat-POP van NKM (Delta/Caiw...) omdat zij ook daar de 2e vezel op willen gezien die kast ook een stukje 'binnen gebied' bestrijkt. Probleem wat we daar hadden was een rechtszaak die is aangespannen van een bewoner die de straat niet meer open wil. Hierdoor is er vertraging ontstaan en is het e.e.a. ook onzeker geworden had ik van hem begrepen.
In die straat-POPs wordt overigens weer wel van patchkabels gebruik gemaakt, maar ook dat gaat door een externe partij (Allinq of K&H) en moet nog maar zien of inhome daar bij mag/kan.
Over de politiek er achter (gezworen vijanden ed) krijg ik natuurlijk nauwelijks tot niks meer mee. Wij voeren nu extern opdrachten uit voor een partij als KPN en ik niet meer vanuit KPN zelf. Dus ik kan je alleen vertellen wat ik weet via de buitenkant. En ik heb in de wandel gangen wel gehoord dat er 'geen energie' meer in een buitengebied verhaal waar KPN bij was betrokken i.c.m. een 3e netwerk word gestoken. Of dat een teken aan de wand is weet ik niet, echt niet. Omdat KPN momenteel de SLA's bijna niet meer kan halen door het enorme grote aantal FttH projecten kan het ook gewoon een bewuste keuze zijn om een stapje terug te doen met andere projecten. Ik ben ook gevraagd om naast mijn normale werkzaamheden OSM bonnen op te pakken omdat men met de handen in het haar zit (voor alsnog doe ik dat niet hoor). Zeker tijdens de bouwvak gaat dat een uitdaging worden

Maar ik geloof best dat de relatie tussen een KPN en Delta een lastige is. Zeker gezien de hele T-Mobile situatie kan het nog wel eens raar gaan. Laatste is totaal nergens anders op gebaseerd dan mijn gut feeling na interactie met concu-lega's die bij die club rondlopen.
Dat NKM (Delta/Caiw) project is voor ons nu afgerond en bemoei mij nu tegen de rollout van FttH in Zwolle en Apeldoorn van KPN aan, dus ik heb daar geen vinger meer aan de pols. Maar ga het zeker wel in de gaten houden want uit jou woorden maak ik op dat het leveren via 3e netwerken niet echt meer wat geworden is.
[Edit: pic's toegevoegd]
Hieronder zie je een voorbeeld van zg parkeerstroken waar de uiteinden van de breakout cables worden geparkeerd
Hieronder zie je dat alle posities op de ODF (verbinding naar de woning) met breakout cable zijn voor ge-patch't
[
Voor 13% gewijzigd door
trankilo op 07-06-2020 19:21
]