[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 117 ... 185 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:42
MarcoC schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 22:58:
[...]
Kan je duidelijker uitleggen hoe je netwerkinfrastructuur er in jouw huis uitziet? Dat internet naar behoren werkt hoeft niet zoveel te zeggen, TV van KPN is een multicast stream over VLAN 4 die ofwel direct op het modem aangesloten moet worden, ofwel op een managed switch met IGMP snooping. De kans lijkt mij groot dat als je de ontvanger direct op de Experia Box aansluit alles probleemloos werkt.

Multicast is mooie techniek (broadcasten over IP :) ), maar luistert wel nauw qua apparatuur. Als je van het gebaande pad afwijkt kan het snel tot foutmeldingen leiden.
Dat heeft ie ook zegt ie, maar met een router er achter kan dit nog steeds ellende geven(vandaar ook het verzoek die USG eens af te koppelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 16:32
Soundwork schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 22:01:
[...]

Waarom gaan deze klanten dan naar 200 Mbps ipv 100 Mpbs?
Ik heb geen idee. Ik werk niet bij Marketing 😁

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06:13
Soundwork schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 22:01:
[...]

Waarom gaan deze klanten dan naar 200 Mbps ipv 100 Mpbs?
Als je nog op 50Mbps zat, zal je al contractsvrij zijn?
Dit is gewoon een poging van KPN om met extraatjes/goodwill je niet over te laten stappen naar een andere provider.

Bij mobiel zijn ze ook dit soort dingen aan het testen(?), vorige week kreeg ik een smsje dat ik vanaf nu elke maand 20GB extra data krijg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik heb net de kpn+ tv box ontvangen en sluit deze aan op mijn nieuwe TV. Ik krijg daar als maximale optie 4k@50 (of59) Hz, maar de TV zou ook 100HZ aan moeten kunnen. Ik zoek nu even naar waar de beperking zit: in de kabel eventueel of stuurt de KPN TV+ box niet hoger dan 50Hz uit?

Weet iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

superduper schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:57:
Ik heb net de kpn+ tv box ontvangen en sluit deze aan op mijn nieuwe TV. Ik krijg daar als maximale optie 4k@50 (of59) Hz, maar de TV zou ook 100HZ aan moeten kunnen. Ik zoek nu even naar waar de beperking zit: in de kabel eventueel of stuurt de KPN TV+ box niet hoger dan 50Hz uit?

Weet iemand dit?
De meeste apparatuur stuurt 50 of 59/60Hz uit, afhankelijk van de configuratie. Die 100Hz is de maximale verversingssnelheid van het scherm.

[ Voor 9% gewijzigd door Dj-sannieboy op 26-04-2023 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Dj-sannieboy schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:04:
[...]

De meeste apparatuur stuurt 50 of 59/60Hz uit, afhankelijk van de configuratie. Die 100Hz is de maximale verversingssnelheid van het scherm.
Top, thanks. Dan ga ik ook geen andere kabels bestellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 13:26

basdej

OutSystems Consultant

Weet iemand dit?
Waarschijnlijk doet je TV dan upscaling naar 100Hz door een aantal beelden te dupliceren.

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

basdej schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:29:
[...]

Waarschijnlijk doet je TV dan upscaling naar 100Hz door een aantal beelden te dupliceren.
Geen idee, dat kan ik nergens zien. Ik zie alleen dat ik 4k@50Hz als resolutie kan selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-09 13:58

westergas

rikkie_pc

Weet iemand dit?
Waarom zou je dat willen? Het materiaal is 50, 60, 24 of 23.976Hz. De KPN box op 100Hz zetten gaat dus nooit een mooi resultaat geven.

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

westergas schreef op woensdag 26 april 2023 @ 17:44:
[...]

Waarom zou je dat willen? Het materiaal is 50, 60, 24 of 23.976Hz. De KPN box op 100Hz zetten gaat dus nooit een mooi resultaat geven.
Ok, blijkbaar kan het ook gewoon niet. Waarom is dat zo'n ding dan die hogere refreshrates?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06:59
superduper schreef op woensdag 26 april 2023 @ 17:50:
[...]
Ok, blijkbaar kan het ook gewoon niet. Waarom is dat zo'n ding dan die hogere refreshrates?
Games, "beeldverbeteraars", HFR materiaal van internet gedownload, enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 13:26

basdej

OutSystems Consultant

superduper schreef op woensdag 26 april 2023 @ 17:50:
[...]

Marketing?

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djcasl
  • Laatst online: 12-09 09:34
Ik ga morgen bij iemand een Experiabox omzetten van VDSL naar Glasvezel, werkt dat meteen na omzetten en herstart Experiabox of moet ik nog iets in de Experiabox zelf veranderen? Kan hier bij KPN niets over vinden. Zelf een Fritzbox die heeft een Wizard daarvoor.

There is no knowledge, that is not Power!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirk 1964
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-10-2024
In de Experiabox hoeft niets ingesteld te worden. Kabeltje vanaf de NT in de WAN poort dat is alles. Wel de DSL aansluiting loskoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djcasl
dirk 1964 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:13:
In de Experiabox hoeft niets ingesteld te worden. Kabeltje vanaf de NT in de WAN poort dat is alles. Wel de DSL aansluiting loskoppelen.
OK thnx ga ik dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAAF12
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-10-2024

RAAF12

*.*

djcasl schreef op donderdag 27 april 2023 @ 16:55:
Ik ga morgen bij iemand een Experiabox omzetten van VDSL naar Glasvezel, werkt dat meteen na omzetten en herstart Experiabox of moet ik nog iets in de Experiabox zelf veranderen? Kan hier bij KPN niets over vinden. Zelf een Fritzbox die heeft een Wizard daarvoor.
Bij een nieuw glasabo krijg je een veel zuinigere Box12 waarom die Experiabox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk 1964
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-10-2024
Is geen wetmatigheid alles vanaf de V10 wordt nog ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djcasl
RAAF12 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:33:
[...]

Ze wordt gewoon omgezet van VDSL naar glas, en de apparatuur is blijkbaar geschikt. Dit modem staat er al is geen nieuwe aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
djcasl schreef op donderdag 27 april 2023 @ 16:55:
Stekker uit het stopcontact, DSL-kabel eruit, kabel naar (O)NT in de WAN-poort, klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 17:51
RAAF12 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:33:
[...]

V10 is naar mijn mening nog steeds veel fijner met meer mogelijkheden dan zo’n Box 12. En wordt ook nog volledig ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart1983
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 08:40
Gisteren ook een contract bij KPN afgesloten. Voor mij de eerste keer dat ik overstap op KPN (Ziggo, Trined en Plinq ervaring). Prima aanbieding gekregen en daarom stap ik over een aantal maanden over. Ik heb me ingelezen in KPN. Glasvezel Internet prima. Nieuwe TV+ wisselende ervaringen en zal ook wel goed komen. Maar nu zie ik dat tv+ alleen goed zou werken met een switch die IGMP-Snooping ondersteund. Je raad het al mijn 2 switches ondersteunen dat niet. In de woonkamer komt er een netwerkkabel vanuit de router naar de unmanaged switch. Van daaruit een kabel naar de Ziggo next, Deco M4 en een pc. De Ziggo next gaat er dan uit en daarvoor komt de KPN TV+ box voor in de plaats. Gaat dit mij problemen opleveren met tv kijken omdat de switch geen IGMP-Snooping ondersteunt of valt het allemaal mee? Als het een vereiste is moet ik investeren in een TP-Link TL-SG108E of Netgear GS308E-100PES.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Laatst online: 22:03
De stroom is gisteren kort van mijn glasvezel aansluitpunt geweest (https://www.kpnwebshop.co...U5BPT04MGM%3D&date=3bf80c)

Internet was meteen weg en na een half uur aan de telefoon met de kpn-helpdesk bleek dat dit apparaat nu stuk is. Power en connection lampje werken nog en het apparaat heeft verbinding met internet, maar de ethernet-poort is stuk volgens de helpdeskmedewerker. Die geeft geen lampjes meer. Met verschillende kabels gecheckt.

Iemand die weet of dit vaak met dit apparaat gebeurt? Best vervelend dat hier een monteur voor langs moet komen, maar fijn dat het snel kan. Meteen aanbod voor 100Gb data via mobiel abo gekregen.

[ Voor 7% gewijzigd door bas-r op 28-04-2023 08:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

bas-r schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 08:37:
De stroom is gisteren kort van mijn glasvezel aansluitpunt geweest (https://www.kpnwebshop.co...U5BPT04MGM%3D&date=3bf80c)

Internet was meteen weg en na een half uur aan de telefoon met de kpn-helpdesk bleek dat dit apparaat nu stuk is. Power en connection lampje werken nog en het apparaat heeft verbinding met internet, maar de ethernet-poort is stuk volgens de helpdeskmedewerker. Die geeft geen lampjes meer. Met verschillende kabels gecheckt.

Iemand die weet of dit vaak met dit apparaat gebeurt? Best vervelend dat hier een monteur voor langs moet komen, maar fijn dat het snel kan. Meteen aanbod voor 100Gb data via mobiel abo gekregen.
Is in dit topic al meerdere malen voorbij gekomen.
Barre73 schreef op zondag 23 april 2023 @ 08:31:
[...]

Het model dat kuren kan hebben met de LAN poort heeft een serienummer dat begint met gnxs023xxx.
Als je een serienummer hebt dat begint met gnxs050xxxx zou je goed moeten zitten.

[ Voor 15% gewijzigd door Dj-sannieboy op 28-04-2023 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
Dj-sannieboy schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 09:14:
[...]

Is in dit topic al meerdere malen voorbij gekomen.
Bedankt voor de tip. Ik heb het zelf nog niet gevonden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
bas-r schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 09:18:
[...]
Er zit een fout in die kastjes, waarbij als die stroomloos is kapot kan gaan. Gebeurd helaas vaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
bas-r schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 09:18:
[...]

Even zoeken op "stroom"? In de eerste twee pagina's die ik daarvan heb gescrolld staan al twee posts.

Barre73 in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3"
RvdH in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
Bedankt voor de tips. Inmiddels gevonden dat die Genexis een software bug heeft die de utp-poort onklaar maakt bij stroomuitval.
Goed te weten, rare bug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Misschien een wat lang verhaal en een harde crosspost met het KPN forum, maar ik zou ook graag de reacties hier willen peilen:

Ik ben recent van Ziggo overgestapt naar KPN glas en heb dat aaangepakt om vanalles te vernieuwen; kabels, router, TV etc. Maar ben helaas niet erg enthousiast. Het internet is prima daarover geen commentaar tot nu toe. Maar met de TV is het anders.

Ik heb nu ruim een week uitgebreid getest met de volgende setup, alles nieuw en geupdate:

KPN glasvezel, Fritz!Box 7590; prima internetverbinding ~900down, 900 up.
A: KPN TV+: DIW7022, bedraad aan 4k TV (samsung QN95B) aangesloten op HDMI eArC en CEC
B: KPN TV+: DIW7022, WiFi aan HD TV (nog niet vaak gebruikt)

Issues:
  1. Google spraakassistent op beide boxen niet te activeren: als je het wilt aanzetten krijg ik alleen een ronddraaiende cursor en dat blijft zo.
  2. Regelmatig lijkt de box in A niet goed op te starten of te communiceren. Soms hoor ik alleen geluid en krijg ik geen beeld (ook niet de interface), reageert wel op kanaal wisselen. Andere keren geeft de TV aan dat de box ‘geen voeding’ heeft. Dan moet je diverse keren opstarten, HDMI kabel loskoppelen en weer opnieuw verbinden.
  3. Netflix app van de box werkt slecht (op beide); veel content is in slow-motion en zonder geluid. Netflix verbindingsnelheid is goed (A: 90 Mb/s, B 95Mb/s). Het andere deel van de content speelt vlekkeloos in 4k en HDR af met alle toeters en bellen: het kan dus wel.
  4. Streamen naar de interne chromecast gaat slecht. Verbinding maken lukt, maar content versturen duurt heel lang en hapert als het al start. Naar een parallel geinstalleerde cromecast direct op de TV geen enkel probleem.
  5. Interface: als je TV aan het kijken bent en je wil even de gids raadplegen lijkt er geen manier om de gids weer te cancellen. Je moet zelf je huidige programma weer opzoeken en dat aanklikken. Logischerwijs zou je met ‘terug’ weer willen terugkeren naar je huidige selectie.
Het komt op mij over dat de DIW7022 niet echt volwassen is. Hopelijk is het de software, al heb ik ook mijn twijfels of de hardware het wel altijd kan bijbenen. Het terugzetten van de NIC snelheid van Gbit naar 100 Mbit onderstreept dat gevoel.

Mochten mensen hier tips hebben voor de genoemde issues dan hoor ik ze graag. Daarnaast hoop ik dat KPN hier ook serieus mee bezig is, want het zorgt -bij alle familieleden- voor flinke frustratie dat je soms een half uur aan het klungelen moet voordat je iets goed kan kijken. En daarnaast moet je allerlei overlappende functionaliteit aanhouden (zoals een aparte chromecast) wat heel omslachtig is.

[ Voor 3% gewijzigd door superduper op 28-04-2023 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dft2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:01
Goedemiddag,

Hier sinds lange tijd al problemen met internet via Wifi. Internetverbinding valt zeer onregelmatig compleet weg en komt ook vrij snel weer terug (enkele seconden tot een minuut). Wifi signaal zelf blijft sterk en stabiel. De laatste tijd wordt dit erger en onwerkbaar.

KPN zegt mij niet te kunnen helpen omdat alles in orde lijkt. Door het onregelmatige karakter is het vrijwel onmogelijk om het exacte moment te meten waarop dit gebeurd. Aangezien ik verder niets anders heb aangesloten dan de Experia box v10, en dit probleem op alle devices voorkomt (Apple, Android, Windows), lijkt mij dit toch een KPN probleem.

Is er een methode/tool om waarmee ik de verbinding over een langere periode kan monitoren zodat ik aan KPN het probleem kan laten zien? De kans dat een (betaalde!) monteur dit vaststelt lijkt mij namelijk vrij klein.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
dft2 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 12:46:
Goedemiddag,

Hier sinds lange tijd al problemen met internet via Wifi. Internetverbinding valt zeer onregelmatig compleet weg en komt ook vrij snel weer terug (enkele seconden tot een minuut). Wifi signaal zelf blijft sterk en stabiel. De laatste tijd wordt dit erger en onwerkbaar.

KPN zegt mij niet te kunnen helpen omdat alles in orde lijkt. Door het onregelmatige karakter is het vrijwel onmogelijk om het exacte moment te meten waarop dit gebeurd. Aangezien ik verder niets anders heb aangesloten dan de Experia box v10, en dit probleem op alle devices voorkomt (Apple, Android, Windows), lijkt mij dit toch een KPN probleem.

Is er een methode/tool om waarmee ik de verbinding over een langere periode kan monitoren zodat ik aan KPN het probleem kan laten zien? De kans dat een (betaalde!) monteur dit vaststelt lijkt mij namelijk vrij klein.

Bedankt!
Voor alle duidelijkheid -> heb je getest zonder wifi? heb je dan geen problemen? Indien er geen issues zijn dan is het echt een WIFI issue. Kan door storing van buren, settings, software etc. Relatief eenvoudig op te lossen en eventueel kun je ook investeren in je eigen WIFI AP met meer instelmogelijkheden etc.
Muis666 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 12:58:
[...]

Het handigste is om nadat het probleem is opgetreden eens in de Experiabox te kijken. Is die opnieuw opgestart of geeft de logging een indicatie wat er is gebeurd (PPPoE sessie verbroken. etc.)

Monitoren van de verbinding kan met o.a. smokeping. Op bijvoorbeeld een raspberry pi of een ander apparaat.

PS Aanhef en groeten zijn ongebruikelijk in dit forum
Ook prima advies maar laat de gebruiker eerst testen zonder wifi, als dat goed gaat dan wifi kanaal aanpassen etc. Modem nakijken komt pas later.

[ Voor 27% gewijzigd door Workaholic op 28-04-2023 13:01 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-09 15:45
dft2 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 12:46:

Het handigste is om nadat het probleem is opgetreden eens in de Experiabox te kijken. Is die opnieuw opgestart of geeft de logging een indicatie wat er is gebeurd (PPPoE sessie verbroken. etc.)

Monitoren van de verbinding kan met o.a. smokeping. Op bijvoorbeeld een raspberry pi of een ander apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dft2
Workaholic schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 12:52:
[...]

Voor alle duidelijkheid -> heb je getest zonder wifi? heb je dan geen problemen? Indien er geen issues zijn dan is het echt een WIFI issue. Kan door storing van buren, settings, software etc. Relatief eenvoudig op te lossen en eventueel kun je ook investeren in je eigen WIFI AP met meer instelmogelijkheden etc.
Yep, geen problemen op de laptop wanneer bedraad. Ook televisie is stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dft2
Muis666 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 12:58:
[...]

Tot zover ik kan beoordelen zie ik niets ongebruikelijks in de logging. Heb het gevoel dat het iets hardewarematigs is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
dft2 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:17:
[...]

Yep, geen problemen op de laptop wanneer bedraad. Ook televisie is stabiel.
WIFI kan beïnvloed worden door verschillende externe factoren. Bijvoorbeeld een buurman op hetzelfde kanaal etc. Pas je wifi instellingen is aan (wifi channel). Daarnaast zou ik een fatsoenlijke wifi AP overwegen. Dit is simpel op te lossen.
dft2 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:41:
[...]
Had nog een Archer C3150 liggen. Deze nu als access point aangesloten en Experiabox Wifi uitgeschakeld. En ander kanaal gekozen. Ben benieuwd...
Als er bedraad een werkende - stabiele - verbinding is dan weet je zeker dat je KPN kan uitsluiten. Dus no worries.
dft2 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:47:
[...]

Nou, ik vind dat KPN eigenlijk wel aansprakelijk is voor mijn wifi verbinding. Zij leveren tenslotte de (brakke?) hardware. Een ander access point lost het mogelijk wel op, maar eigenlijk zou ik toch gewoon goede wifi moeten hebben zonder extra investeringen. En zou toch ook voor de 'gewone' consument ook goed moeten werken (ben zelf ook een 'gewone' consument, wel technisch onderlegd maar zeker geen it-er)
Ik begrijp je punt maar je kunt niet van KPN verwachten dat ze wifi issues oplossen als deze door externe factoren worden veroorzaakt.

Wat je nog kunt proberen is vragen om een nieuw modem en aangeven dat de wifi issues zijn opgelost als je een externe AP gebruikt (die je geleend hebt). Misschien dat de experiabox 12 er beter mee kan omgaan.

PS: Als het goed werkt nu - kun je de experia box settings nog checken, kijk even of je wifi channel kunt wijzigen (ken deze box niet).

[ Voor 68% gewijzigd door Workaholic op 28-04-2023 13:55 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dft2
Workaholic schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:23:
[...]

WIFI kan beïnvloed worden door verschillende externe factoren. Bijvoorbeeld een buurman op hetzelfde kanaal etc. Pas je wifi instellingen is aan (wifi channel). Daarnaast zou ik een fatsoenlijke wifi AP overwegen. Dit is simpel op te lossen.
Had nog een Archer C3150 liggen. Deze nu als access point aangesloten en Experiabox Wifi uitgeschakeld. En ander kanaal gekozen. Ben benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dft2
Workaholic schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:23:

Als er bedraad een werkende - stabiele - verbinding is dan weet je zeker dat je KPN kan uitsluiten. Dus no worries.
Nou, ik vind dat KPN eigenlijk wel aansprakelijk is voor mijn wifi verbinding. Zij leveren tenslotte de (brakke?) hardware. Een ander access point lost het mogelijk wel op, maar eigenlijk zou ik toch gewoon goede wifi moeten hebben zonder extra investeringen. En zou toch ook voor de 'gewone' consument ook goed moeten werken (ben zelf ook een 'gewone' consument, wel technisch onderlegd maar zeker geen it-er)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaak88
  • Laatst online: 14-09 20:36
dft2 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:47:
[...]

In de meeste woningen kan je tegenwoordig amper nog met 1 AP(modem) goede wifi dekking krijgen in je gehele woning. Meer vermogen om uit te zenden mag ook gewoon niet. Daar zit een beperking op.

Bij KPN kan je tenminste wel voor een 'prikkie', naar mijn mening, een hele goede oplossing krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:38
sjaak88 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 18:04:
[...]

In de meeste woningen kan je tegenwoordig amper nog met 1 AP(modem) goede wifi dekking geven in je gehele woning. Meer vermogen om uit te zenden mag ook gewoon niet. Daar zit een beperking op.

Bij KPN kan je tenminste wel voor een 'prikkie', naar mijn mening, een hele goede oplossing krijgen.
Probleem is dat de Experiabox om het minste en geringste terug gaat naar kanaal 36, meestal een enorm druk kanaal. Je kunt instellen wat je wil, van de DFS kanalen (alles boven 48) schakelt hij altijd weer naar 36.

Blijft een verschrikkelijk stom gebeuren die DFS kanalen. En jammer dat 149-163 bij ons niet toegestaan is, kanalen waarop in diverse landen 1W is toegestaan. Dat zou enorm schelen in bereik binnenshuis, wij moeten het met 100mW doen, op de DFS kanalen nog minder zelfs.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak88
ernstoud schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 18:21:
[...]

Probleem is dat de Experiabox om het minste en geringste terug gaat naar kanaal 36, meestal een enorm druk kanaal. Je kunt instellen wat je wil, van de DFS kanalen (alles boven 48) schakelt hij altijd weer naar 36.

Blijft een verschrikkelijk stom gebeuren die DFS kanalen. En jammer dat 149-163 bij ons niet toegestaan is, kanalen waarop in diverse landen 1W is toegestaan. Dat zou enorm schelen in bereik binnenshuis, wij moeten het met 100mW doen, op de DFS kanalen nog minder zelfs.
Bij mij staat de 5ghz nog steeds op kanaal 100, staat hij niet op auto? Ik maak gebruik van een SWP2 i.c.m. een eigen modem, maja die heeft zelf geen wifi.

Het kan een euvel van de box12 misschien zijn? Hopelijk komt er binnenkort nieuwe software ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
sjaak88 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 18:25:
[...]

Bij mij staat de 5ghz nog steeds op kanaal 100, staat hij niet op auto? Ik maak gebruik van een SWP2 i.c.m. een eigen modem, maja die heeft zelf geen wifi.

Het kan een euvel van de box12 misschien zijn? Hopelijk komt er binnenkort nieuwe software ;)
Hier een V10, auto of anderszins maakt niet uit, na enige tijd staat hij weer op 36. Kan ook komen omdat ik wellicht wat radar gebeuren in de buurt heb, Veluwe, militairen bij Nieuw-Milligen. Of vliegveld Teuge, Terlet…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dft2
sjaak88 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 18:04:
[...]

In de meeste woningen kan je tegenwoordig amper nog met 1 AP(modem) goede wifi dekking krijgen in je gehele woning. Meer vermogen om uit te zenden mag ook gewoon niet. Daar zit een beperking op.

Probleem treed ook op als ik er letterlijk naast staat, dus dekking lijkt niet niet probleem.

Hoe dan ook, gebruik nu mn Archer C3150 (en die gaat niet hoger dan kanaal 48) en het probleem lijkt opgelost. Terwijl de sterkte van het signaal zwakker is omdat deze verder weg staat. Dus toch een Experiabox 10 probleem en blijf van mening dat KPN dit maar moet oplossen met andere hardware.

[ Voor 22% gewijzigd door dft2 op 28-04-2023 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak88
ernstoud schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 18:29:
[...]

Hier een V10, auto of anderszins maakt niet uit, na enige tijd staat hij weer op 36. Kan ook komen omdat ik wellicht wat radar gebeuren in de buurt heb, Veluwe, militairen bij Nieuw-Milligen. Of vliegveld Teuge, Terlet…
Dit heb ik zelf ook gehad. Woon zelf ook in de buurt van de Veluwe, maar met kanaal 100 blijft hij wel, tot nu toe, vast erop.
Bij jou zou dat dan ook zo moeten zijn lijkt mij, aangezien je een v10 gebruikt.
dft2 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 18:32:
[...]

Probleem treed ook op als ik er letterlijk naast staat, dus dekking lijkt niet niet probleem.

Hoe dan ook, gebruik nu mn Archer C3150 (en die gaat niet hoger dan kanaal 48) en het probleem lijkt opgelost. Terwijl de sterkte van het signaal zwakker is omdat deze verder weg staat. Dus toch een Experiabox 10 probleem en blijf van mening dat KPN dit maar moet oplossen met andere hardware.
Als dit echt zo is, ik weet niet hoe lang je nu de Archer actief heb, dan lijkt het een modem defect. Een nieuwe modem opsturen doen ze volgens mij niet zo moeilijk over, mits je het kan onderbouwen.

Heb je misschien netwerk switches in gebruik? Of Sonos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dft2
sjaak88 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 18:38:
[...]

Als dit echt zo is, ik weet niet hoe lang je nu de Archer actief heb, dan lijkt het een modem defect. Een nieuwe modem opsturen doen ze volgens mij niet zo moeilijk over, mits je het kan onderbouwen.

Heb je misschien netwerk switches in gebruik? Of Sonos?
Nee, zit alleen een NAS op het netwerk verder niets (en een Archer nu ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
sjaak88 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 18:38:
[...]
Dit heb ik zelf ook gehad. Woon zelf ook in de buurt van de Veluwe, maar met kanaal 100 blijft hij wel, tot nu toe, vast erop.
Bij jou zou dat dan ook zo moeten zijn lijkt mij, aangezien je een v10 gebruikt.
[...]
Zelf woon ik er ook dichtbij, maar gelukkig nog ver genoeg weg. Toch gaf ook hier, ondanks dikke gewapende betonnen muren en vloeren de wifi van de buren enorm veel storing op de v10 door continue heen en weer hoppen. Heb nu die witte mesh meuk van kpn en die heeft zichzelf stabiel op kanaal 1 en 60 ingesteld en eigenlijk geen problemen meer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak88
Caelorum schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 18:56:
[...]

Zelf woon ik er ook dichtbij, maar gelukkig nog ver genoeg weg. Toch gaf ook hier, ondanks dikke gewapende betonnen muren en vloeren de wifi van de buren enorm veel storing op de v10 door continue heen en weer hoppen. Heb nu die witte mesh meuk van kpn en die heeft zichzelf stabiel op kanaal 1 en 60 ingesteld en eigenlijk geen problemen meer verder.
_O- Gelukkig werkt die witte meuk wel goed :P
Kanaal hoppen is inderdaad vervelend, maar dat hoort niet te gebeuren als je je kanaal zelf instelt en dus niet op auto heb staan. Behalve als DFS ingeschakeld wordt uiteraard, maar dat is alleen bij de hoge kanalen zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 13:38
dft2 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 18:32:
[...]

Ik zie alleen dat je de WiFi op je experiabox hebt uitgezet en vervolgens de archer met een ander kanaal gepakt.. testen doe je door 1 variabele per keer te wijzigen. Heb je ook geprobeerd om de experiabox op een ander kanaal te zetten? En toevallig ook een apart ssid geprobeerd voor 2.4Ghz en 5Ghz?

En als de WiFi van je experiabox echt brak blijkt dan lost kpn dat idd op met een andere modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
sjaak88 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:17:
[...]

_O- Gelukkig werkt die witte meuk wel goed :P
Kanaal hoppen is inderdaad vervelend, maar dat hoort niet te gebeuren als je je kanaal zelf instelt en dus niet op auto heb staan. Behalve als DFS ingeschakeld wordt uiteraard, maar dat is alleen bij de hoge kanalen zo.
Ik kan je verzekeren dat zelfs als je de V10 op een ander niet-DFS kanaal zet dan 36, hij toch terug gaat naar 36. Meen meeste herinneren gelezen te hebben lang geleden op het KPN forum dat dit probleem bekend is bij KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
superduper schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:02:
Mochten mensen hier tips hebben voor de genoemde issues dan hoor ik ze graag. Daarnaast hoop ik dat KPN hier ook serieus mee bezig is, want het zorgt -bij alle familieleden- voor flinke frustratie dat je soms een half uur aan het klungelen moet voordat je iets goed kan kijken. En daarnaast moet je allerlei overlappende functionaliteit aanhouden (zoals een aparte chromecast) wat heel omslachtig is.
Het hele KPN introduceert KPN TV+ staat vol met ervaringen, waarvan een groot deel negatief. Daarin staan ook linkjes naar alle officieel geregistreerde problemen en of/wanneer er een oplossing is te verwachten, maar die 83 pagina's mag je zelf doorspitten. Gewoon rustig afwachten tot er een oplossing komt. Teruggaan naar het oude KPN TV is niet mogelijk.
Hier is in ieder geval de feature request list, met daarin dingen die klanten graag zouden willen zien.
Edit: Gevonden, TV+ bekende bevindingen

[ Voor 5% gewijzigd door Flitzer op 28-04-2023 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:10
Daar staan een hoop problemen in, en ik had in het begin ook zeker een aantal van die problemen. Maar de problemen die ik had zijn inmiddels opgelost. (of ik ben er aan gewend geraakt??)

Ik vind de TV+ beter dan de vorige ontvanger op dit moment omdat alles zoveel sneller gaat. Laat je dus niet meteen afschrikken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-09 13:58

westergas

rikkie_pc

Ik kom van Ziggo en hun TV oplossing is gewoon stukken beter. TV+ voelt als een soort beta test. Voor dat uurtje per dag wat ik er naar kijk is het verder prima hoor.

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:22

TFHfony

Professional Weirdo

xFeverr schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 09:34:
Daar staan een hoop problemen in, en ik had in het begin ook zeker een aantal van die problemen. Maar de problemen die ik had zijn inmiddels opgelost. (of ik ben er aan gewend geraakt??)

Ik vind de TV+ beter dan de vorige ontvanger op dit moment omdat alles zoveel sneller gaat. Laat je dus niet meteen afschrikken.
Nou, ik heb de tv+ ontvanger en de VIP5202 allebei hier staan, maar de VIP5202 is toch echt een stuk vlotter qua interface. En dan met name de gids functionaliteit.
De TV+ ontvanger moet elke pagina opnieuw laden, terwijl de VIP5202 direct de hele gids in zijn geheugen heeft staan.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
TFHfony schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 13:50:
[...]

Nou, ik heb de tv+ ontvanger en de VIP5202 allebei hier staan, maar de VIP5202 is toch echt een stuk vlotter qua interface. En dan met name de gids functionaliteit.
De TV+ ontvanger moet elke pagina opnieuw laden, terwijl de VIP5202 direct de hele gids in zijn geheugen heeft staan.
Aha, dat zou kunnen. Veel meer dan NPO en RTL kijk ik niet, en dat staat al op de eerste pagina. Daarentegen is vooruit spoelen en hervatten met de TV+ veel sneller, en dat is dus een functionaliteit die ik wel veel gebruik.

Het enige wat ik echt wel mis is het bladeren door zenders en programma’s met de infobalk. Je kunt nu wel in een overzicht onderaan het huidige en volgende programma zien, maar niet verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Flitzer schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 23:28:
[...]

Het hele KPN introduceert KPN TV+ staat vol met ervaringen, waarvan een groot deel negatief. Daarin staan ook linkjes naar alle officieel geregistreerde problemen en of/wanneer er een oplossing is te verwachten, maar die 83 pagina's mag je zelf doorspitten. Gewoon rustig afwachten tot er een oplossing komt. Teruggaan naar het oude KPN TV is niet mogelijk.
Hier is in ieder geval de feature request list, met daarin dingen die klanten graag zouden willen zien.
Edit: Gevonden, TV+ bekende bevindingen
Daar ben ik trouwe klant inderdaad. Ik kan best met wat zaken leven tot ze het opgelost hebben, maar het gewoon niet starten van de box en dan weer achter de kast duiken om de kabels los te trekken hou ik niet lang vol.. Vandaag weer een keer (vlak voor de F1 :X ).

positief puntje: F1 TV app op de box werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:34
Ik heb bij het zappen nog steeds last van hangende zenders. Bij unicast heb ik het niet.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogibeer
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-06 11:57
Vraagje:

Ik heb thuis internet van KPN. Ik ben al langere tijd aan het 'klooien' met mijn WIFI verbinding.

Het valt vaak weg, is traag of zelfs helemaal niet beschikbaar. Ik heb in eerste instantie een Super Wifi kastje aangeschaft, maar ook die verstoord heel erg.

Na wat spelen met de settings in mijn modem werkt het nu al een tijdje stabiel op mijn tv en laptop. Echter werkt het nog steeds voor geen meter op mijn Iphone en op de Iphone van mijn vrouw.
Het is constant weg en dan kan ik via de settings wel weer opnieuw verbinden, maar enkele minuten later is het weer weg.

Ik heb mijn internet settings op de Iphone al een keer teruggezet en heb tevens alle updates gedaan, maar niets lijkt te helpen.
En de ondersteuning vanuit KPN is 100 keer ruk. Tenzij ik 70 euro wil betalen voor een monteur.

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Niet online
Tylen schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:31:
Ook gelijk gebeld. Ik ga van 89 per maand naar (oke 4K abo is wel uit gezet).

Eerste 3 maanden 49,99
3 tot 6 maanden 57,49
en daarna 84,99

Stap ik ook over naar tv+ en krijg nieuwe kastjes.
Blijft inderdaad altijd afwachten qua aanbieding.
Hier ga ik voor Hussel 200 glasvezel / 2x kastje (geen tv+) / bellen / spotify premium naar
6 maanden a € 51,99
6 maanden a € 75,45
(incl € 5 combivoordeel)
€ 764,64

Eerste aanbod via de telefoon was 3 maanden korting, die geweigerd en vervolgens 6 maanden aangeboden.
Ziggo (12 maanden actie korting) is over een jaar voor mij ca € 60 goedkoper, maar ik ben tevreden over de kwaliteit van KPN, dat is mij € 5 per maand wel waard :) (ben overigens klant sinds 2015)

Nog even gekeken, in 2018 betaalde ik voor nagenoeg hetzelfde (toen100/100 glasvezel) nog
€ 755,79 (inclusief actiekortingen)

[ Voor 13% gewijzigd door geenstijl op 01-05-2023 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondelier
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-08 21:24

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

Yogibeer schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:39:
Vraagje:

Ik heb thuis internet van KPN. Ik ben al langere tijd aan het 'klooien' met mijn WIFI verbinding.

Het valt vaak weg, is traag of zelfs helemaal niet beschikbaar. Ik heb in eerste instantie een Super Wifi kastje aangeschaft, maar ook die verstoord heel erg.

Na wat spelen met de settings in mijn modem werkt het nu al een tijdje stabiel op mijn tv en laptop. Echter werkt het nog steeds voor geen meter op mijn Iphone en op de Iphone van mijn vrouw.
Het is constant weg en dan kan ik via de settings wel weer opnieuw verbinden, maar enkele minuten later is het weer weg.

Ik heb mijn internet settings op de Iphone al een keer teruggezet en heb tevens alle updates gedaan, maar niets lijkt te helpen.
En de ondersteuning vanuit KPN is 100 keer ruk. Tenzij ik 70 euro wil betalen voor een monteur.

Iemand enig idee?
Mijn vraag is, wat voor modem heb je en welke fw staat daar op ??
d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 19:59
Zo te horen blijf ik voorlopig nog lekker mijn oude KPN abo houden (de niet TV+), dan maar wat extra betalen tot de kinder ziektes uit + zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01:08

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Is er geen livechat meer bij KPN? Ik ben al een uur bezig met die dot om een medewerker over de chat te krijgen, telkens maar die stomme belafspraak...

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-09 15:45
Vraagje:

Iemand enig idee?
Staat op je iPhone "Verbind automatisch" wel aan bij je WiFi verbinding?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 16:32
G_Dragon schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:10:
Is er geen livechat meer bij KPN? Ik ben al een uur bezig met die dot om een medewerker over de chat te krijgen, telkens maar die stomme belafspraak...
Al bijna twee jaar kan je niet meer chatten met KPN Klantenservice... Hoe ben je überhaupt in een Chatscherm terecht gekomen dan?

Edit: Oh wacht... Dat is niet de livechat, dat is de digitale assistent. En als die er niet uit komt verwijst ie door naar de telefonische helpdesk (met belafspraak).

[ Voor 17% gewijzigd door Barre73 op 02-05-2023 12:13 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01:08

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Barre73 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:12:
[...]

Al bijna twee jaar kan je niet meer chatten met KPN Klantenservice... Hoe ben je überhaupt in een Chatscherm terecht gekomen dan?

Edit: Oh wacht... Dat is niet de livechat, dat is de digitale assistent. En als die er niet uit komt verwijst ie door naar de telefonische helpdesk (met belafspraak).
Ja klopt je word met een chatbot genaamd Dot verbonden, maar ik wist niet dat er helemaal geen livechat meer mogelijk was. Dus ik bleef proberen omdat ik dacht dat die bot misschien niet slim genoeg was, maar blijkbaar kan je inderdaad geen livechat meer voeren met KPN.

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Het gaat weer lekker.. glasvezelverbinding nu een maandje in de lucht, maar heb deze week al vier mailtjes van de domotica dat de verbinding herstelt is (ben deze week niet thuis)...

Als de verbinding eruit ligt, dan kan ik via de kpn app ook niet het ip adres opvragen. KPN modem aan het overlijden? Ik heb mijn eigen Fritz!box erachter.
.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-09 17:51

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

WVL_KsZeN schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 18:41:
Het gaat weer lekker.. glasvezelverbinding nu een maandje in de lucht, maar heb deze week al vier mailtjes van de domotica dat de verbinding herstelt is (ben deze week niet thuis)...

Als de verbinding eruit ligt, dan kan ik via de kpn app ook niet het ip adres opvragen. KPN modem aan het overlijden? Ik heb mijn eigen Fritz!box erachter.
.
Ik kan mijn thuisadres altijd opvragen via <domeinnaam>.duckdns.org, heb een Docker-container draaien op een RPi, die elke tien minuten en na herstarten het IP-adres doorgeeft.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Laatst online: 07:08
Freee!! schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 18:51:
[...]

Ik kan mijn thuisadres altijd opvragen via <domeinnaam>.duckdns.org, heb een Docker-container draaien op een RPi, die elke tien minuten en na herstarten het IP-adres doorgeeft.
KPN is nagenoeg een fixed adres, zou niet hoeven wat je hebt opgezet. Voor die ene % kans heb je nu wel een vangnet _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06:44

Mr. Freeze

¡GO!

.
Met een fritzbox heb je toch helemaal geen kpn modem nodig? Overigens stuurt ook een fritzbox het externe ip adres via mail als de verbinding opnieuw moet worden opgezet.

XBL gamertag StayingPow3r

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-09 22:06
Vraagje:

Iemand enig idee?
Ik zou is beginnen met prive mac adressen uit te zetten: https://support.apple.com/nl-nl/HT211227
heb al aantal keer gezien dat dit problemen oplevert waardoor de klant van wifi netwerk wordt gegooid, vooral bij mesh/roaming netwerken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr

.
Sluit je Fritzbox direct aan op het ONT via de WAN poort. Kies vervolgens het KPN profiel in de verbindingsinstellingen van de Fritzbox. Je krijgt als het goed is gewoon hetzelfde IP-adres. Kan dat KPN modem mooi de kast in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Nu online
xFeverr schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 20:34:
[...]

Sluit je Fritzbox direct aan op het ONT via de WAN poort. Kies vervolgens het KPN profiel in de verbindingsinstellingen van de Fritzbox. Je krijgt als het goed is gewoon hetzelfde IP-adres. Kan dat KPN modem mooi de kast in.
Zit ook zo, die ONT is gewoon een modem. Die box12 ligt in de garage.

Toch lijkt het alsof de ONT aan het overlijden is. Ben benieuwd als ik weer thuis ben, hopelijk zit het niet in de glasvezel zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
WVL_KsZeN schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 20:57:
[...]

Zit ook zo, die ONT is gewoon een modem. Die box12 ligt in de garage.

Toch lijkt het alsof de ONT aan het overlijden is. Ben benieuwd als ik weer thuis ben, hopelijk zit het niet in de glasvezel zelf.
Ah oke. Ja, in KPN termen is het modem dus die box12. Zo noemen ze het zelf. Dus vandaar de verwarring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Nu online
xFeverr schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 20:58:
[...]

Ah oke. Ja, in KPN termen is het modem dus die box12. Zo noemen ze het zelf. Dus vandaar de verwarring.
Dat is toch gewoon een router, niks modem aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:35
Sinds vandaag overgegaan naar KPN en alles goed gegaan. Verbinding was er gelijk, dus installatie was zo klaar. Speedtest geeft 940 up en down aan, dus dat is ook voldoende. Heb sinds het weekend ook KPN mobiel, dus met wat geluk krijg ik nog wat extra voordelen. Moet nog even in de gaten houden of die worden ingeschakeld, heb het gevoel dat dit nog niet is gebeurd. Heb ook zo'n KPN TV box, maar denk niet dat ik die ga gebruiken. Kan geen F1TV kijken met dat ding en met de Android TV kan ik wel KPN iTV kijken.

Voorlopig tevreden dus, alleen nog even afwachten of alles goed gaat met de kortingen en voordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
@TheBrut3 F1TV zou gewoon moeten werken op de nieuwe TV+ Box: https://forum.kpn.com/str...en-op-de-kpn-tv-box-58568. Daarnaast zal de beeldkwaliteit van de lineaire zenders via de TV+ Box (bij gebruik van multicast) beter zijn dan via de iTV-app op je Android TV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robert.v.w.
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15-09 08:04
WVL_KsZeN schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:25:
[...]

Dat is toch gewoon een router, niks modem aan :)
Volgens mij heeft de Box 12 een DSL-poort en heeft dus een DSL-modem aan boord ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

TexMex schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 23:02:
@TheBrut3 F1TV zou gewoon moeten werken op de nieuwe TV+ Box: https://forum.kpn.com/str...en-op-de-kpn-tv-box-58568. Daarnaast zal de beeldkwaliteit van de lineaire zenders via de TV+ Box (bij gebruik van multicast) beter zijn dan via de iTV-app op je Android TV.
Klopt; waarbij ik nog veel aan te merken heb op deze box werkte de F1TV app meteen prima.

Kleine tip: als je het echte F1TV commentaar wilt, en niet de NL óf de engelse F1TV crew (wat sky is :X ), moet je je KPN box op engels zetten (en dan werkt ook gelijk je google spraak weer ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Waarom gebruiken die glasvezel aanbieders eigenlijk verschillende NT units??? Is dit niet enorme milieubelastend en geldverspilling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
Blaze85 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 22:14:
Waarom gebruiken die glasvezel aanbieders eigenlijk verschillende NT units??? Is dit niet enorme milieubelastend en geldverspilling?
Omdat elke partij vrij is om te kiezen als ze eigen appratuur gebruiken voor een NT.
veel partijen die op KPNNetwerk of Glaspoort zitten gebruiken de NT/ONT vanuit kpn.

zo als t-mobile gebruikt vaak eigen NT of ONT. vooral op de P2P netwerken waarbij T-Mobile bijvoorbeeld eigen appratuur heeft hangen in de pop vooral Gpon wat ze gebruiken hebben ze hen eigen ONT met hen eigen instellingen enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
En wat is de deal met nog steeds Cat5e kabels met betrekking tot glasvezel? Dit is gewoon de standaard t/m 1Gbit ofzo? What about de 2.5Gbit aansluitingen die vrijwel op elk moederbord zitten tegenwoordig? in m'n nieuwbouwwoning hebben ze ook Cat5e lopen trekken, in mijn oude zat nog Cat6a (zelf gelegd) :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
@Blaze85 Ze leveren geen 2.5Gb/s apparatuur, nagenoeg geen aansluitingen met die snelheid (dacht wel als testtraject) en vrijwel niemand heeft het in huis, dus dan heeft het weinig zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Caelorum schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:55:
@Blaze85 Ze leveren geen 2.5Gb/s apparatuur, nagenoeg geen aansluitingen met die snelheid (dacht wel als testtraject) en vrijwel niemand heeft het in huis, dus dan heeft het weinig zin.
Dus iedereen weer opnieuw kabels trekken over 10 jaar :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:49
Blaze85 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:20:
En wat is de deal met nog steeds Cat5e kabels met betrekking tot glasvezel? Dit is gewoon de standaard t/m 1Gbit ofzo? What about de 2.5Gbit aansluitingen die vrijwel op elk moederbord zitten tegenwoordig? in m'n nieuwbouwwoning hebben ze ook Cat5e lopen trekken, in mijn oude zat nog Cat6a (zelf gelegd) :')
Met cat 5e kun je met 2,5 Gb/s verbinden over 100m en als je een goede kabel hebt zelfs 5 Gb/s. Er zit best nog rek in:
Volgens de specificaties zullen cat5e-kabels tot zeker honderd meter een snelheid van 2,5Gbit/s ondersteunen en onder de honderd meter kan een goede kabel een snelheid van 5Gbit/s aan. Alle cat6-kabels kunnen tot minstens honderd meter 5Gbit/s versturen.
Bron: nieuws: Cat5e- en cat6-netwerkkabels gaan snelheden tot 5Gbit/s ondersteunen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaro
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:47
Blaze85 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:59:
[...]

Dus iedereen weer opnieuw kabels trekken over 10 jaar :+
Nee, lang niet iedereen niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RAAF12
  • Laatst online: 31-10-2024

RAAF12

*.*

Picaro schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 20:34:
[...]

Nee, lang niet iedereen niet.
In Spanje voeren ze de fiber direct in de modem. Hier in NL gooien ze er een NT tussen in de meterkast. Heb ik ook nooit begrepen waarom geen directe koppeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aalard99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-09 14:13
RAAF12 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 00:53:
[...]

In Spanje voeren ze de fiber direct in de modem. Hier in NL gooien ze er een NT tussen in de meterkast. Heb ik ook nooit begrepen waarom geen directe koppeling.
Omdat dan de hele verbinding van PoP tot aan je huis onder beheer staat van de telecom leverancier. Op het moment dat de demping op de glasverbinding niet goed is en er staat apparatuur van een derde partij tussen is het erg lastig om een schuldige aan te wijzen. Daarnaast als je een te sterke laser aansluit op de glasverbinding kan je potentieel de provider kant opblazen, ook als je niet weet wat je doet kan je heel snel een glaskabel beschadigen, je moet dus weten wat je doet. Denk dat telecom bedrijven het liever onder eigen controle houden.

Je kan toch gewoon achter de NT je eigen router aansluiten? Prima om de laag 1/2 verbinding bij de telecom provider te laten liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

RAAF12 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 00:53:
[...]

Met bijvoorbeeld een Fritzbox 5530 is dit ook prima mogelijk! Geen NT meer nodig, scheelt weer een extra apparaat in de meterkast.

[ Voor 6% gewijzigd door Dj-sannieboy op 06-05-2023 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
En rondom 900mbit is normaal bij een 1000mbit verbinding? Waar ligt dat aan, toch de cat5e bekabeling?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
Blaze85 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 07:48:
En rondom 900mbit is normaal bij een 1000mbit verbinding? Waar ligt dat aan, toch de cat5e bekabeling?
Overhead van de verbinding. De aansluiting is 1Gbps, maar effectief kan je er 940 ofzo van gebruiken in verband met overhead van verbindingsprotocollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:09

Wildfire

Joy to the world!

Caelorum schreef op zondag 7 mei 2023 @ 08:02:
[...]

Overhead van de verbinding. De aansluiting is 1Gbps, maar effectief kan je er 940 ofzo van gebruiken in verband met overhead van verbindingsprotocollen.
En bij de lagere abonnementen merk je niets van die overhead omdat je wat meer binnen krijgt waardoor je effectief wel op de snelheid van het abonnement uitkomt.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuvio
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-08 07:53
Wel, toch helaas problemen met KPN glasvezel. Op 7 maart 2023 ging glas hier aan. Nog geen 2 maanden later, afgelopen zaterdagochtend, alleen het power lampje brandt nog op dat kastje aan de muur. Monteur komt dinsdagmiddag pas....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Zuvio schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:18:
Wel, toch helaas problemen met KPN glasvezel. Op 7 maart 2023 ging glas hier aan. Nog geen 2 maanden later, afgelopen zaterdagochtend, alleen het power lampje brandt nog op dat kastje aan de muur. Monteur komt dinsdagmiddag pas....
Je hebt waarschijnlijk geen link op je UTP poort? Of zie je ook glasvezel alarm lampjes branden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuvio
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-08 07:53
stormfly schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:24:
[...]

Je hebt waarschijnlijk geen link op je UTP poort? Of zie je ook glasvezel alarm lampjes branden?
Enkel en alleen het power lampje brandt. Connection en alarm zijn allebei uit.

Ik heb het dus specifiek over het muurkastje (NT? ONT? XGS-PON? i dont know :) )
Niet de Box12 waar de netwerkkabels inzitten. Daar knippert internet heel snel op.

[ Voor 22% gewijzigd door Zuvio op 07-05-2023 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Zuvio schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:47:
[...]

Ik heb het dus specifiek over het muurkastje (NT? ONT? XGS-PON? i dont know :) )
Niet de Box12 waar de netwerkkabels inzitten. Daar knippert internet heel snel op.
Er is een bug met de XGSPON ONTs dat de ethernet poort (UTP) defect raakt. Werkt je UTP poort nog, heb je UTP link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
Zuvio schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:47:
[...]

dan heb je zoieso defecte ONT. als je last hebt van de lan poort bug dan brand connection gewoon.(dit komt alleen voor bij pon serienr: 023xx)
wat je nog keer kan proberen is onderkant van de ONT zit power knop deze keer uit en aan te zetten soms helpt het

[ Voor 3% gewijzigd door jopoh op 07-05-2023 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PGR
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 14:40

PGR

Fast and safe...

Hi, ik ben vorig jaar van Xs4all naar KPN overgezet en ik overweeg nu de overstap te maken naar een 'puur' KPN abonnement, vanwege de kosten. Ik heb uitgerekend dat ik voor een lagere prijs van 200/200 naar 1000/1000 kan, en dan ook nog Spotify Family en Netflix met een korting kan nemen.

Dan neem ik ook de optie 'Fritz!box', wat wel wat extra kost. Ik heb nu ook al een Fritz!box van Xs4all. Dus ik weet niet of ik deze optie dan moet kiezen.

Vraagjes:
- Houd ik ook mijn Xs4all emailadressen?
- Moet ik wel de optie 'Fritz!box' nemen als ik er zelf nog een heb van Xs4all? En hoe ingewikkeld is het om die zelf van Xs4all naar KPN over te zetten/de configuratie aan te passen?
- Is de overstap zonder 'down time'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:42
PGR schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:16:
Hi, ik ben vorig jaar van Xs4all naar KPN overgezet en ik overweeg nu de overstap te maken naar een 'puur' KPN abonnement, vanwege de kosten. Ik heb uitgerekend dat ik voor een lagere prijs van 200/200 naar 1000/1000 kan, en dan ook nog Spotify Family en Netflix met een korting kan nemen.

Dan neem ik ook de optie 'Fritz!box', wat wel wat extra kost. Ik heb nu ook al een Fritz!box van Xs4all. Dus ik weet niet of ik deze optie dan moet kiezen.

Vraagjes:
- Houd ik ook mijn Xs4all emailadressen?
- Moet ik wel de optie 'Fritz!box' nemen als ik er zelf nog een heb van Xs4all? En hoe ingewikkeld is het om die zelf van Xs4all naar KPN over te zetten/de configuratie aan te passen?
- Is de overstap zonder 'down time'?
Heb je al contact opgenomen met XS4ALL om te kijken wat ze voor je kunnen betekenen qua prijs?

Het antwoord op de vragen zijn allemaal 100% ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
jopoh schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:09:
[...]

dan heb je zoieso defecte ONT. als je last hebt van de lan poort bug dan brand connection gewoon.(dit komt alleen voor bij pon serienr: 023xx)
Waarom vervangt KPN die serie niet proactief? (@Barre73 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
Wolly schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:27:
[...]

Waarom vervangt KPN die serie niet proactief? (@Barre73 )
Omdat niet de hele serie er last van heeft, daarnaast alles wat de monteur vervangt bij de klant gaat retour en wordt binnen werk vervangen en dan komt die weer terug in veld met het serie nummer 023xx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
jopoh schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:31:
[...]

Omdat niet de hele serie er last van heeft, daarnaast alles wat de monteur vervangt bij de klant gaat retour en wordt binnen werk vervangen en dan komt die weer terug in veld met het serie nummer 023xx
Is er bekend wat de betreffende “bug” is? Ik gok nl. op een fout in de firmware en niet op een hardware fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
ernstoud schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:44:
[...]

Is er bekend wat de betreffende “bug” is? Ik gok nl. op een fout in de firmware en niet op een hardware fout.
hardware rv 1.0 en 1.1 dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
jopoh schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:02:
[...]

hardware rv 1.0 en 1.1 dus :)
En die hardware versies zijn niet te onderscheiden op serienummer blijkbaar?
Pagina: 1 ... 117 ... 185 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen