Soliest schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:36:
[..]
De monteur had al een nieuw glasvezelaansluitpunt in de hand, even switchen en hoppa. Hij vertelde ondertussen dat de kastjes destijds goedkoop in bulk waren ingekocht en veel problemen geven. Bij het uit en inschakelen brand er een chip door waardoor de UTP niet meer werkt.
Ik haak als KPN monteur even in. Dit klopt niet. Er ontstaat inderdaad wel soms het probleem dat de WAN-poort inderdaad niet meer werkt nadat het glasvezelkastje (in geval van XGS-PON) even uit is gezet (of een reboot heeft gedaan na een automatische update). Ik heb nergens gehoord dat dat om een doorgebrande chip zou gaan. Voor zover ik heb begrepen gaat het ergens anders fout en betreft het wel een soort van productiefout, vandaar dat er nu een nieuwere revisie van dit glasvezelkastje is waar dit probleem niet bij kan optreden.
Ook het TV kastje welke ik nu heb (nog geen half jaar) is volgens hem al verouderd en de nieuwere kastjes zijn een stuk beter.
Dan zal jij de VIP5202 hebben, die is recentelijk dan wel opgevolgd door de TV+ ontvanger maar dat houdt niet in dat jouw ontvanger opeens slecht of verouderd is. De nieuwe TV+ ontvanger heeft als grootste verschil dat het meer app-geörienteerd is en dat er wifi ingebouwd zit. Deze twee modellen staan gewoon tegelijkertijd in de markt, standaard wordt de VIP5202 geleverd en de TV+ ontvanger krijgen enkel diegenen die expliciet voor TV+ kiezen.
Zelfde met die witte superwifi modules, die zijn ook alweer vervangen door zwarte modellen welke wel wifi6 aankunnen. Mijn witte super wifi punten zijn ook niet meer te zien in de KPN app omdat ze (volgens de monteur) niet meer worden ondersteund.
De witte versterkers (de SuperWifi 1.0 Punten) zijn opgevolgd door de zwarte, de SuperWifi 2.0 Punten. Deze hebben inderdaad Wifi 6 en een 2e netwerkaansluiting. Maar de SuperWifi 1.0 Punten worden nog gewoon ondersteund, komt ook nog gewoon nieuwe firmware voor uit, ze worden alleen niet meer verkocht (zelfs de voorgangers hiervan, de Experia Wifi versterkers, worden nog ondersteund). Het niet meer verkocht worden is in dit geval toch echt wat anders dan 'niet ondersteund' natuurlijk.