Stokertje schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 12:28:
Paar weken terug is Glaspoort in de straat geweest om de kabel erin te leggen. De meeste mensen hebben netjes een orange sprietje naast de voordeur, wij echter niet, die van ons zit bij de weg aan het einde van de tuin.
Ik was zelf niet thuis, vriendin heeft wel gevraagd hoe het zat. Vaag verhaal over dat we ons niet aangemeld hadden, konden we meteen weerleggen door aanmeldings bevestiging te laten zien. Ze zeiden dat het goed zou komen. Inmiddels zit het sprietje nog op de verkeerde plek en de mannen zijn alweer een tijd weg.
Toevallig kwamen ze vandaag de straat nog door om overal wat stopzand overheen te vegen om de voegen tussen de tegels te dichten.
[
Afbeelding]
Onderste rooie stip is waar sprietje nu zit, aan de wegkant/begin tuin, bovenste rode stip is waar hij hoort te zitten.
Ben een beetje bang dat ik in de bureaucratische molen terecht kom als ik aangesloten wil worden en het een hoop vertraging gaat opleveren.....
Ik zat vorig jaar in een soortgelijke situatie, dus ik kan je onrust/frustratie begrijpen. Ik zal je uitleggen wat ik begrepen heb van mijn situatie. Het verschil is wel dat mijn glasvezel werd aangelegd door KPN Netwerk en dat van jou door Glaspoort. Ik ga er voor het gemak vanuit dat de werkwijze hetzelfde is bij beide bedrijven.
Voor de aanleg van het glasvezel tot in je meterkast moet je twee keer toestemming geven. De eerste toestemming is bij de netwerk maatschappij, dus KPN Netwerk / Glaspoort. In mijn geval kreeg ik een brief van KPN Netwerk met een code erin en via de site van KPN Netwerk kon je toestemming geven. De tweede keer dat je toestemming geeft, is bij de onderaannemer die de glasvezel doortrekt tot in je woning/meterkast. In mijn geval had er een persoon van die onderaannemer (een schouwer) langs moeten komen om binnen te kijken waar ze de glasvezel in je huis aan kunnen sluiten. Op dat moment geef je ook toestemming voor het doortrekken van de glasvezel tot in je woning/meterkast. Als je op dat moment niet thuis bent, dan zou je een briefje in de bus moeten krijgen zodat je alsnog een afspraak kunt maken.
In mijn geval zou ik volgens KPN Netwerk (expliciet) geen toestemming hebben gegeven aan die schouwer. Dat was zeer zeker niet het geval, dus ik weet niet wat er bij mij toen is foutgegaan.
Bij de aanleg gebeurt het volgende. KPN Netwerk / Glaspoort legt de glasvezel aan tot de erfgrens van je woning. Bij jou is dat dus aan het einde van je tuin. De onderaannemer trekt op een later moment de glasvezel door tot in je woning/meterkast. Aangenomen dat je buren ook een tuin hebben maar de glasvezel bij hen al wel verder is doorgetrokken tot hun voordeur, kan het misschien zo zijn dat bij jou ook die tweede toestemming niet is verwerkt en bij je buren wel. Als jij in dezelfde situatie zit als ik toen en je neemt geen actie, dan wordt binnen nu en een paar maanden bij al je buren de glasvezel tot in hun woning doorgetrokken, maar niet bij jou.
Ik ga ervan uit dat je graag glasvezel wilt. Aangenomen dat je in dezelfde situatie zit, als ik toen zat.
Het eerste wat je kunt doen, is bij KPN (of welke provider je wilt hebben) jouw adres invullen en kijken of je al een glasvezel abonnement kunt bestellen. Dus voor KPN ga je naar
https://www.kpn.com/shop/pakket-zelf-samenstellen en voer je je adres in. Mijn eigen ervaring en die van mensen op mijn werk krijg je het snelst resultaat als je een abonnement hebt besteld.
Als je nog geen abonnement kunt bestellen, en je hebt dat nog niet gedaan, dan zou ik contact opnemen met de klantenservice van Glaspoort. Leg uit dat je alsnog toestemming geeft en vraag om aangesloten te worden. Dan zou je contact moeten krijgen met de onderaannemer om alsnog die afspraak te maken voor de schouwer. Maar als je in de tussentijd ziet (op de site van Glaspoort of van de Internet provider) dat je een abonnement kunt afsluiten, dan zou ik dat alsnog doen.
In mijn geval heb ik toen dat kon een glasvezel abonnement bij KPN besteld. Maar toen duurde het nog wel een maand of drie voordat ik alsnog aangesloten werd. Erg frustrerend, aangezien de rest van de straat al wel was aangesloten en bij mij nog steeds dat sprietje bij de voordeur zat.