[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 112 ... 185 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

BiLLie- schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:21:
[...]

Bij mij is de Box12 niet uit de doos gekomen. Vooraf had ik mijn 7590 ingesteld zoals ik wilde in mijn eigen netwerk. Toen de monteur kwam om het 'kastje' op het glasvezelpunt te schuiven was het een kwestie van het juiste profiel in de fritzbox selecteren en alles werkte.
Mooi, aangezien mijn ziggo nu in bridge staat kan ik alles gewoon al inrichten en an overhangen als KPN afmonteert.

Ik neem aan dat het KPN profiel alleen de WAN kant en VLAN tagging insteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:27
superduper schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:18:
[...]

Dan ga ik daar maar voor; ik betaal dan wel even voor het gemak. Ik neem aan dat ik de standaard 7590 kan doen, en niet per se de nieuwere AX versie hoef aangezien ik de wifi toch niet echt zal gebruiken?

Waarschijnlijk zal ook hier de monteur alles afleveren met de box12 en kan ik pas daarna de Frits eraanhangen? Of zijn ze al zo ingeburgered dat ze het gelijk met de Frits testen?
Check ook V&A, marktplaats en toko’s zoals CEX. Vaak kun je voor een leuk prijsje zo’n Fritzbox wel aankopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
superduper schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:37:
[...]
Zou dit allemaal makkelijker gaan als ik de edgerouterX vervang door een fritzbox? Ik wil best wat prutsen maar ben geen netwerk expert.
Voor de Edgerouter is daar bij KPN zelfs een eigen topic voor. Je moet wel de instructies kunnen volgen om het script te installeren en uit te voeren.
Fritzbox is natuurlijk wel makkelijker, maar kost ook wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoSchaap
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 16:40

JoSchaap

Had a life, got a modem..

superduper schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:42:
[...]

Mooi, aangezien mijn ziggo nu in bridge staat kan ik alles gewoon al inrichten en an overhangen als KPN afmonteert.

Ik neem aan dat het KPN profiel alleen de WAN kant en VLAN tagging insteld?
vlan 6 op je WAN port, daarover net zoals vroeger met adsl een PPPoE verbinding opbouwen.
geen edge hier maar het is op elke router ongeveer hetzelfde idee:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RKlhrKh.png

GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online

Mr. Freeze

¡GO!

Voor degene die een goedkopere fritzbox willen kopen ter vervanging van experiabox , een 4040 of een 7530 is ook gewoon prima, hier alle lange tijd in gebruik en de 4040 is hier m’n backup router. Mocht je het geld hebben voor een 7590, vooral doen natuurlijk maar de extra’s zitten vooral in het dect gedeelte. (Voor beide is /komt Fritz os 7.50 uit, of nog in beta)

[ Voor 12% gewijzigd door Mr. Freeze op 16-03-2023 00:27 ]

XBL gamertag StayingPow3r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-09 10:04
Mr. Freeze schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 00:23:
Voor degene die een goedkopere fritzbox willen kopen ter vervanging van experiabox , een 4040 of een 7530 is ook gewoon prima, hier alle lange tijd in gebruik en de 4040 is hier m’n backup router. Mocht je het geld hebben voor een 7590, vooral doen natuurlijk maar de extra’s zitten vooral in het dect gedeelte. (Voor beide is /komt Fritz os 7.50 uit, of nog in beta)
Een 7590 is inderdaad geen vereiste. Ik draai hier nu de opvolger van de 4040, de 4060. Telefonie neem ik niet af dus dat scheelt. Met de 4060 ben je weer bij de tijd (wifi6) en hij is een stuk energiezuiniger dan de 7590. De 4060 komt in de pricewatch regelmatig bvoorbij voor rond de €170.

Maar dit is wat off topic en heeft niet zozeer iets met KPN glasvezel te maken..

[ Voor 9% gewijzigd door Edje040 op 16-03-2023 06:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:15

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Een 5490 haal je voor €40,- van marktplaats en heeft ook een fiber aansluiting. Die heb ik al jaren hangen zonder problemen met de fiber er direct in, dus geen media converter meer nodig (scheelt een stekker in de meterkast)

Edit: ik gebruik de wifi niet ervan ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Flitzer schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 20:13:
[...]

Voor de Edgerouter is daar bij KPN zelfs een eigen topic voor. Je moet wel de instructies kunnen volgen om het script te installeren en uit te voeren.
Fritzbox is natuurlijk wel makkelijker, maar kost ook wat.
Ik had dit gezien en lijkt idd veelbelovend. Het topic bestrijkt wel meerdere types en bevat enorm veel verouderde settings wat het toch ff lastig maakt. De config files zijn voor heel specifieke settings (TV alleen op eth1 bv) en ik ben bang dat ik me op te glad ijs begeef want ik kan niet te lang een huishouden zonder internet en TV laten zitten....
Ook een goeie suggestie. Maar deze hebben geen standaard KPN profiel en moet je dus alsnog zelf aan de slag.

[ Voor 27% gewijzigd door superduper op 16-03-2023 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Freeze
  • Nu online

Mr. Freeze

¡GO!

superduper schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:10:
[...]

Ik had dit gezien en lijkt idd veelbelovend. Het topic bestrijkt wel meerdere types en bevat enorm veel verouderde settings wat het toch ff lastig maakt. De config files zijn voor heel specifieke settings (TV alleen op eth1 bv) en ik ben bang dat ik me op te glad ijs begeef want ik kan niet te lang een huishouden zonder internet en TV laten zitten....

[...]

Ook een goeie suggestie. Maar deze hebben geen standaard KPN profiel en moet je dus alsnog zelf aan de slag.
Jawel hoor, alle providers zitten er kant en klaar in, ook KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Mr. Freeze schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:56:
[...]

Jawel hoor, alle providers zitten er kant en klaar in, ook KPN.
Wat ik zo lees heeft de 7530 geen gigabit WAN poort, maar max 300 Mbit.. Ah, men gebruikt dan één van de switchpoorten blijkbaar, die zijn wel 1Gbit.

[ Voor 12% gewijzigd door superduper op 16-03-2023 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

superduper schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:08:
[...]

Wat ik zo lees heeft de 7530 geen gigabit WAN poort, maar max 300 Mbit.. Ah, men gebruikt dan één van de switchpoorten blijkbaar, die zijn wel 1Gbit.
Dat is de grote flexibiliteit van de Fritz!boxen. Ook veel ADSL modems kun je gewoon gebruiken. Ikzelf koos ooit om een FB van marktplaats te halen toen ik nog Ziggo had en wist dat ik naar KPN ging. Toen had ik alle tijd om mijn lokale netwerkconfiguratie te migreren en in te stellen en bij de overgang naar KPN was het even een profieltje aanklikken in de FB en klaar was it.

Later heb ik de FB nog vervangen en dat is zo makkelijk als export config en import config in de nieuwe. Het is echt lekker plug en play. De interface geeft je wel Windows XP vibes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Ik zat vandaag toevallig een speedtest te draaien, en verrek..ik haal ineens tegen de 1 Gbit/s (heb/had 500/500, oud Telfort-klant). Doe nog wat speedtests via diverse routes, allemaal andere waardes (handig, not), maar besluit eens in te loggen in KPN: "Internet tot 1 Gbit/s". Hmm, zijn ze administratief dingen aan het omgooien (oudere abo's weghalen) en daardoor wat zaken aan het aanpassen? Klaag niet, maar kan me geen informatie erover herinneren?

Ah, krijg nu ook ineens een fancy mail of ik het was die inlogde, en mijn geslacht is veranderd...ze blijven maar uitdelen daar :+

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 03:36
Vandaag gedwongen overgehaald om voor glas vezel abbo te gaan van KPN..

(overigens voor gekozen omdat KPN voordeliger voor mij uitpakt dan ziggo)

(ging al snel dingen samen stellen) (dan ook nog liegen over die 5 euro extra per tv kastje)

Was al aan het nadenken om het eerder te doen.. Vanwege de opgelopen kosten bij ziggo a 92 euro

Vond het zo wel een irritante ervaring zo te zeggen.

Gaat om een 1000 /1000 verbinding waar ik 1000 / 75 had bij ziggo)

Plus al de drie kortingen ( 35 euro korting, 1 jaar gratis tv plus die super wifi dingen)

Telfoon is ook goedkoper met 12 euro tegenover de 14 euro van ziggo (misschien 1 juni nog duurder)

En TV is goedkoper bij KPN.. (wel verrot dat het 5 euro per kastje extra kost per maand)
(wetende dat ze die prijs in de toekomst nog altijd kunnen gaan verhogen)

Nou krijg ik over paar weken de installatie spullen

Wilde na 1 maand ofzo een eigen modem direct aan de FTU hangen (een fritzbox 5530 voor XGS PON)

Uit informatie die ik gevonden hebt heb ik dus een los koppel blokje nodig voor in de FTU om daar de fiber patch kabel eraan te maken. En nou zie ik dat je een blauwe hebt en een groene.

Zijn er nog andere kleuren waarmee rekening gehouden moet worden?

En wat is het verschil tussen de blauwe stekker en de groene?

[ Voor 12% gewijzigd door Robin4 op 17-03-2023 01:03 ]

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:02
Robin4 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 00:57:
Vandaag gedwongen overgehaald om voor glas vezel abbo te gaan van KPN..

(overigens voor gekozen omdat KPN voordeliger voor mij uitpakt dan ziggo)

(ging al snel dingen samen stellen) (dan ook nog liegen over die 5 euro extra per tv kastje)

Was al aan het nadenken om het eerder te doen.. Vanwege de opgelopen kosten bij ziggo a 92 euro

Vond het zo wel een irritante ervaring zo te zeggen.

Gaat om een 1000 /1000 verbinding waar ik 1000 / 75 had bij ziggo)

Plus al de drie kortingen ( 35 euro korting, 1 jaar gratis tv plus die super wifi dingen)

Telfoon is ook goedkoper met 12 euro tegenover de 14 euro van ziggo (misschien 1 juni nog duurder)

En TV is goedkoper bij KPN.. (wel verrot dat het 5 euro per kastje extra kost per maand)
(wetende dat ze die prijs in de toekomst nog altijd kunnen gaan verhogen)

Nou krijg ik over paar weken de installatie spullen

Wilde na 1 maand ofzo een eigen modem direct aan de FTU hangen (een fritzbox 5530 voor XGS PON)

Uit informatie die ik gevonden hebt heb ik dus een los koppel blokje nodig voor in de FTU om daar de fiber patch kabel eraan te maken. En nou zie ik dat je een blauwe hebt en een groene.

Zijn er nog andere kleuren waarmee rekening gehouden moet worden?

En wat is het verschil tussen de blauwe stekker en de groene?
Alle informatie staat in de openingspost al:
[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik ben me al dagen aan het inlezen over mijn overstap naar KPN vanuit ziggo en de gevolgen voor mijn netwerk indeling, maar ik verzuip in de mogelijk verouderde topics etc.

Mijn brandende vragen: gebruikt KPN voor IPTV nu nog strict aparte VLANs? ie, moet ik aparte switchpoorten/kabels reserveren voor TV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

superduper schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:55:
Mijn brandende vragen: gebruikt KPN voor IPTV nu nog strict aparte VLANs? ie, moet ik aparte switchpoorten/kabels reserveren voor TV?
Nee, je hoeft niets met VLAN's te doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Gunner op 17-03-2023 14:57 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak88
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-09 06:03
Gunner schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:57:
[...]

Nee, je hoeft niets met VLAN's te doen.
Vlan 4 wordt nog steeds gebruikt voor multicast (beste beeld kwaliteit), gebruik je vlan 4 niet dan gebruik je automatisch unicast. Dit geldt alleen voor de nieuwe tv+ kastjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:51
Beste medeforummers,

ik beheer de mail van mijn tennisclub, maar ik kom er via mijn netwerk niet in (windows PC, android mobiel, iphone). De site/app wil niet laden en in chrome krijg ik de volgende foutmelding:
Deze site is niet bereikbaarHet duurt te lang voordat mailserver2.allunited.nl reageert.
Probeer dit eens:

Controleer de verbinding
Controleer de proxy en firewall
Windows Netwerkcontrole uitvoeren
ERR_CONNECTION_TIMED_OUT
Ik heb achter de experiaboxv10 een AP (WAC510) hangen, maar als ik de PC bekabel (verbind normaal via wifi, heb geen mooie plek voor de kabel in die kamer) aan de experiaboxv10 blijft de melding. Het lijkt dus aan de experiaboxv10 te liggen.

Ik heb het modem opnieuw opgestart dat gaf geen soelaas. In de instellingen van het modem zie ik niets bijzonders, maar zie ik ook niet zo een mogelijkheid om iets te whitelisten.
Ik heb via google & kpn gezocht, maar daar kom ik er niet uit.
Mail als gmail, kpnmail, hotmail werken wel. Vanuit de gmail app kan ik de mail van de betreffende mailserver ook niet binnenhalen (via 4g of 5g wel).
Is hier iemand een idee hoe ik dit aan de praat kan krijgen?

Het gaat dus omNB: ik heb een 500/500 abo, maar die snelheid weet ie er wel uit te persen via kabel _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/14491124275.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

sjaak88 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:59:
[...]

Vlan 4 wordt nog steeds gebruikt voor multicast (beste beeld kwaliteit), gebruik je vlan 4 niet dan gebruik je automatisch unicast. Dit geldt alleen voor de nieuwe tv+ kastjes.
Dit geeft nu precies weer waarom er zoveel ruis zit in alle fora: het werkt dus wel zonder VLANs, maar voor de beste kwaliteit is een parallel netwerk toch echt noodzakelijk?

Dat wordt een kabel bijtrekken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 15:07
Volgens mij bedoelt @superduper het anders.
Ik zou de vraag beantwoorden met:
Nee. KPN kent wel Vlans in het aanleversignaal, maar als jouw router die kan lezen en splitsen, dan worden deze vervolgens door elke poort gestuurd en kan je dus op elke poort zowel TV als Internet krijgen.
Dat geldt ook voor Switches.
De router of switch dient altijd IGMP snooping te ondersteunen om te voorkomen dat apparaten die er niet mee om kunnen gaan, alsnog de multicast TV signalen ontvangen.

@superduper Niet dus. Je kan aan het eind van die bestaande kabel gewoon een simpele switch plaatsen en dan alsnog TV decoders en andere apparaten aansluiten. Meest gebruikte is de Netgear GS105E (of 108 als je veel poorten nodig hebt)

[ Voor 19% gewijzigd door Barre73 op 17-03-2023 15:22 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak88
superduper schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:05:
[...]

Dit geeft nu precies weer waarom er zoveel ruis zit in alle fora: het werkt dus wel zonder VLANs, maar voor de beste kwaliteit is een parallel netwerk toch echt noodzakelijk?

Bij mij werkt multicast ook gewoon via wifi. Wel via een superwif punt 2 van KPN. Dit allemaal met een mikrotik router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

superduper schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:05:
[...]

KPN levert gewoon apparatuur wat plug-and-play is. Anders zou 99% van de gebruikers er immers niets mee kunnen. Dus nee, in principe zijn VLAN's niet relevant.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Megupe schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:04:
Beste medeforummers,

ik beheer de mail van mijn tennisclub, maar ik kom er via mijn netwerk niet in (windows PC, android mobiel, iphone). De site/app wil niet laden en in chrome krijg ik de volgende foutmelding:

[...]

Ik heb achter de experiaboxv10 een router (WAC510) hangen, maar als ik de PC bekabel (verbind normaal via wifi, heb geen mooie plek voor de kabel in die kamer) aan de experiaboxv10 blijft de melding. Het lijkt dus aan de experiaboxv10 te liggen.

Ik heb het modem opnieuw opgestart dat gaf geen soelaas. In de instellingen van het modem zie ik niets bijzonders, maar zie ik ook niet zo een mogelijkheid om iets te whitelisten.
Mail als gmail, kpnmail, hotmail werken wel. Vanuit de gmail app kan ik de mail van de betreffende mailserver ook niet binnenhalen (via 4g of 5g wel).

Het gaat dus omNB: ik heb een 500/500 abo, maar die snelheid weet ie er wel uit te persen via kabel _/-\o_
[Afbeelding]
Hier KPN en dezelfde V10. Site van die webmail laadt direct en zonder vertragingen.

Als je dit echt wil testen moet je niet alleen die PC aan de Experiabox hangen zoals je nu deed, maar ook die WAC510 uitzetten en loskoppelen. En liefst de Experiabox nog opnieuw starten.

NB: De Netgear WAC510 is geen router maar een accespoint. Wat toch echt iets heel anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megupe
Barre73 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:27:
[...]

Hier KPN en dezelfde V10. Site van die webmail laadt direct en zonder vertragingen.

Als je dit echt wil testen moet je niet alleen die PC aan de Experiabox hangen zoals je nu deed, maar ook die WAC510 uitzetten en loskoppelen. En liefst de Experiabox nog opnieuw starten.

NB: De Netgear WAC510 is geen router maar een accespoint. Wat toch echt iets heel anders is.
De wac510 uitgezet, experiabox opnieuw opgestart, geen effect. Zelfs de experiabox naar fabrieksinstellingen gedaan, zelfde uitkomst. (wifi op pc ook uitgezet tijdens deze procedure).
Verder 0 problemen met internet.
Als ik een wifi netwerk opzet via mijn mobiel (pixel 7 pro) en de PC ermee verbind via wifi gebeurd er aanvankelijk hetzelfde. Als ik dan de ethernetkabel eruit trek laadt de site goed en snel.

Ik snap er niks van |:(

NB: @Barre73 ik heb de vorige post iets aangepast, dank voor je suggestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Gunner schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:09:
[...]
KPN levert gewoon apparatuur wat plug-and-play is. Anders zou 99% van de gebruikers er immers niets mee kunnen. Dus nee, in principe zijn VLAN's niet relevant.
Dat snap ik en is dus ook zo; het werkt wel out of the box, maar ook op de hoogste kwaliteit?

Anyway, ik wacht het dan wel af en evenutele optimalisaties passen we achteraf wel toe
Barre73 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:07:
Volgens mij bedoelt @superduper het anders.
Ik zou de vraag beantwoorden met:
Nee. KPN kent wel Vlans in het aanleversignaal, maar als jouw router die kan lezen en splitsen, dan worden deze vervolgens door elke poort gestuurd en kan je dus op elke poort zowel TV als Internet krijgen.
Dat geldt ook voor Switches.
De router of switch dient altijd IGMP snooping te ondersteunen om te voorkomen dat apparaten die er niet mee om kunnen gaan, alsnog de multicast TV signalen ontvangen.

@superduper Niet dus. Je kan aan het eind van die bestaande kabel gewoon een simpele switch plaatsen en dan alsnog TV decoders en andere apparaten aansluiten. Meest gebruikte is de Netgear GS105E (of 108 als je veel poorten nodig hebt)
Awesome, ik heb de GS108E 3x in het netwerk zitten, dus dat komt goed.

[ Voor 49% gewijzigd door superduper op 17-03-2023 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak88
superduper schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:19:
[...]

Dat snap ik en is dus ook zo; het werkt wel out of the box, maar ook op de hoogste kwaliteit?

Anyway, ik wacht het dan wel af en evenutele optimalisaties passen we achteraf wel toe
Alle apparatuur van KPN (fritzbox) heeft standaard alles correct al ingesteld staan, zou wat zijn als de consument dat nog moet doen.
Eigen apparatuur moet je het wel instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

sjaak88 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:20:
[...]

Alle apparatuur van KPN (fritzbox) heeft standaard alles correct al ingesteld staan, zou wat zijn als de consument dat nog moet doen.
Eigen apparatuur moet je het wel instellen.
Zoals vaak gaat men dan ook vrij snel uit dat een thuis netwerk simpel is, en je een TV (box) rechstreeks in de experiabox prikt en je laptopje via wifi verbind. Ik ben zeker niet extreem, maar heb wel iets meer apparatuur verdeeld over 4 verdiepingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak88
superduper schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:23:
[...]

Zoals vaak gaat men dan ook vrij snel uit dat een thuis netwerk simpel is, en je een TV (box) rechstreeks in de experiabox prikt en je laptopje via wifi verbind. Ik ben zeker niet extreem, maar heb wel iets meer apparatuur verdeeld over 4 verdiepingen...
Wees dan duidelijk welke apparatuur je allemaal gebruikt. Modems van KPN hebben vlans al ingesteld, switches moeten igmp snooping hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

sjaak88 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:25:
[...]

Wees dan duidelijk welke apparatuur je allemaal gebruikt. Modems van KPN hebben vlans al ingesteld, switches moeten igmp snooping hebben.
Topic gaat zo hard dat eerdere post ver terugstaan: superduper in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaak88
Als je je edgerouter wilt gebruiken dan moet je wel het 1 en ander instellen, of je moet genoegen nemen met unicast, bij de fritzbox kan je KPN profiel selecteren.

1 tv+ box wil je via wifi verbinden? Hoe dat gaat met eigen AP's heb ik helaas geen ervaring mee, sowieso kan je dan via unicast kijken. Als je je 2e tv box ook bekabeld kan aansluiten, dan heeft dat natuurlijk de voorkeur.

Je hoeft geen speciale poorten oid. in te stellen/gebruiken, dat was vroeger met bridged iptv. Ga je toch met vlan 4 aan de slag dan gaat dat over alle poorten.

Je netwerk switches zijn prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:07
Megupe schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:04:
Beste medeforummers,

[...]

Ik heb achter de experiaboxv10 een AP (WAC510) hangen, maar als ik de PC bekabel (verbind normaal via wifi, heb geen mooie plek voor de kabel in die kamer) aan de experiaboxv10 blijft de melding. Het lijkt dus aan de experiaboxv10 te liggen.

[Afbeelding]
Begrijp ik het goed dat je de site op jouw interne netwerk host en vanuit datzelfde netwerk probeert te openen via het externe IP?
Heb je dan wel een NAT regel voor het publieke IP ingesteld vanuit dat interne netwerk naast de WAN NAT-regel? Hier laad het in ieder geval snel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megupe
mrdemc schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 19:45:
[...]

Begrijp ik het goed dat je de site op jouw interne netwerk host en vanuit datzelfde netwerk probeert te openen via het externe IP?
Heb je dan wel een NAT regel voor het publieke IP ingesteld vanuit dat interne netwerk naast de WAN NAT-regel? Hier laad het in ieder geval snel :)
Nee, de site is extern gehost. Enige wat ik doe is mail lezen en beantwoorden. Als ik erin kom dan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
Megupe schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 22:04:
[...]

Nee, de site is extern gehost. Enige wat ik doe is mail lezen en beantwoorden. Als ik erin kom dan ;)
ik zou dan even contact opnemen met de webhoster. Hier is de verbinding snel via 5G en glasvezel van KPN. Misschien wordt je geblokkeerd namelijk, maar dan kan er in ieder geval even gekeken worden naar de verbinding naar die server specifiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-09 17:39
Recent heb ik een glasvezel abonnement aangevraagd bij KPN. Gisteren zou de dag zijn dat ik aangesloten zou worden. Alle spullen had ik al in huis en aangesloten. Het was puur een kwestie van het glasvezelkastje aanzetten en kijken of er signaal op staat.

Inmiddels een illusie armer. KPN geeft wel aan dat ik aangesloten zou worden, maar uiteindelijk doen ze helemaal niks. tijden met de service desk gesproken en nu 10 dagen wachten op een monteur. Wat een waardeloze procedure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:21

Arjan A

Cenosillicafoob

Piet400 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 09:51:
Recent heb ik een glasvezel abonnement aangevraagd bij KPN. Gisteren zou de dag zijn dat ik aangesloten zou worden. Alle spullen had ik al in huis en aangesloten. Het was puur een kwestie van het glasvezelkastje aanzetten en kijken of er signaal op staat.

Inmiddels een illusie armer. KPN geeft wel aan dat ik aangesloten zou worden, maar uiteindelijk doen ze helemaal niks. tijden met de service desk gesproken en nu 10 dagen wachten op een monteur. Wat een waardeloze procedure.
Hebben ze ook aangegeven waarom het niet is gebeurd? Ik begrijp dat je al glas tot in je woning hebt. Dan kan je het kastje gewoon aan laten staan, totdat de groene lampjes branden.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-09 17:39
Arjan A schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 12:49:
[...]

Hebben ze ook aangegeven waarom het niet is gebeurd? Ik begrijp dat je al glas tot in je woning hebt. Dan kan je het kastje gewoon aan laten staan, totdat de groene lampjes branden.
Klopt, ik heb al glas tot in m'n meterkast. de doos met apparatuur die ik heb ontvangen was compleet en zeer eenvoudig om aan te sluiten. Echter moet er natuurlijk wel signaal op de lijn worden gezet. Dit schijnt een gewoon een patch te zijn in een wijkcentrale.

Wat mij een beetje irriteert is dat ze helemaal niks hebben aangegeven, zelf heb ik op de dag een aantal keer met de service desk gebeld, maar daar kunnen ze helemaal niks vertellen.

Het enige wat ik weet (niet van het contact met de service desk) is dat ik een SMS'je of een mailtje moet ontvangen zodra de lijn is geactiveerd. Deze heb ik niet gekregen en het enige wat ze kunnen doen is een monteur inplannen.

Ik begrijp niks van hoe ze daar te werk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 21:46
Piet400 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 13:35:
[...]

Klopt, ik heb al glas tot in m'n meterkast. de doos met apparatuur die ik heb ontvangen was compleet en zeer eenvoudig om aan te sluiten. Echter moet er natuurlijk wel signaal op de lijn worden gezet. Dit schijnt een gewoon een patch te zijn in een wijkcentrale.

Wat mij een beetje irriteert is dat ze helemaal niks hebben aangegeven, zelf heb ik op de dag een aantal keer met de service desk gebeld, maar daar kunnen ze helemaal niks vertellen.

Het enige wat ik weet (niet van het contact met de service desk) is dat ik een SMS'je of een mailtje moet ontvangen zodra de lijn is geactiveerd. Deze heb ik niet gekregen en het enige wat ze kunnen doen is een monteur inplannen.

Ik begrijp niks van hoe ze daar te werk gaan.
als de opleverdatum van de week geweest is hoort die eigenlijk gepatch te zijn.
je mag anders wel even een PM sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Fijn dat je mij door verwijst naar de startpost van die pagina..

Maar vind daar niks over die bekabelings vraag.

Ik snap ook niet dat zulke informatie niet direct in de startpost word opgenomen..

Wilde precies weten wat het verschil is tussen die groene en die blauwe kabel..

En of er toevallig nog andere kleuren zijn.

En of je altijd een koppel blokje nodig hebt voor de FTU.

Ben pas nieuw met glasvezel.. Dus dit is pas mijn eerste ervaring mee..

Is het zo dat je de kleur kan herkennen door aan de onderkant te kijken van de FTU?

Ik weet overigens ook niet precies hoe zo`n FTU werkt.. Wat ik wel van weet is dat het een terminator functie heeft voor het licht dat binnen komt vanuit de vezel.

[ Voor 21% gewijzigd door Robin4 op 18-03-2023 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janbal
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:20
Beetje verwend

Wijsneuzen genoeg op deze fora, dus ik hoef geen 'slimme' signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
Robin4 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 22:43:
[...]

Fijn dat je mij door verwijst naar de startpost van die pagina..

Maar vind daar niks over die bekabelings vraag.

Ik snap ook niet dat zulke informatie niet direct in de startpost word opgenomen..

Wilde precies weten wat het verschil is tussen die groene en die blauwe kabel..

En of er toevallig nog andere kleuren zijn.

En of je altijd een koppel blokje nodig hebt voor de FTU.

Ben pas nieuw met glasvezel.. Dus dit is pas mijn eerste ervaring mee..

Is het zo dat je de kleur kan herkennen door aan de onderkant te kijken van de FTU?

Ik weet overigens ook niet precies hoe zo`n FTU werkt.. Wat ik wel van weet is dat het een terminator functie heeft voor het licht dat binnen komt vanuit de vezel.
ik zou rustig beginnen met deze 2 door te lezen :
[KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
https://www.redlink.nl/blog/glasvezel-connectoren-overzicht1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-09 14:10

greatgonzo

schit-te-rend!

vorig jaar mijn abbo aangepast van alles in één naar internet only.
In principe hebben we genoeg aan 50mb.. en dat is ook nog eens de goedkoopste, dus daarvoor gekozen.

Maar.. tot mijn verassing kreeg ik via mijn telefoon bij de ookla speedtest een snelheid van 75mb.

Vandaag slingerde ik weer eens mijn laptop aan om iets via usenet te downloaden.. En daar kom ik echt niet boven de 25 mb.

Maar eens vergeleken

KPN speedtest:
- prive laptop 25 mb
- werklaptop (VPN) 17 mb
- Telefoon 75 mb

Ookla:
- prive laptop 24 mb
- werklaptop (VPN) 15 mb
- Telefoon 74 mb

Speedtest.nl
- laptop 36 mb
- werklaptop (VPN) 17 mb
- Telefoon 75 mb

Het lijkt erop dat de telefoon (pixel 6) het niet goed heeft, toch? Of zou er iets anders kunnen spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
greatgonzo schreef op zondag 19 maart 2023 @ 09:50:
In principe hebben we genoeg aan 50mb.. en dat is ook nog eens de goedkoopste, dus daarvoor gekozen.

Maar.. tot mijn verassing kreeg ik via mijn telefoon bij de ookla speedtest een snelheid van 75mb.

Vandaag slingerde ik weer eens mijn laptop aan om iets via usenet te downloaden.. En daar kom ik echt niet boven de 25 mb.

Maar eens vergeleken

KPN speedtest:
- prive laptop 25 mb
- werklaptop (VPN) 17 mb
- Telefoon 75 mb

Ookla:
- prive laptop 24 mb
- werklaptop (VPN) 15 mb
- Telefoon 74 mb

Speedtest.nl
- laptop 36 mb
- werklaptop (VPN) 17 mb
- Telefoon 75 mb

Het lijkt erop dat de telefoon (pixel 6) het niet goed heeft, toch? Of zou er iets anders kunnen spelen?
pakket 50 is kwa profiel 70 werkelijk.
dus je telefoon heeft het goed.
klinkt als de laptop verbonden is met 2.4ghz en de telefoon 5ghz pakt. je laptop wifi kaart geen 5ghz ondersteund ? of brakke driver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Freeze
  • Nu online

Mr. Freeze

¡GO!

@greatgonzo .....en natuurlijk wel bekabeld testen als even kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:22
greatgonzo schreef op zondag 19 maart 2023 @ 09:50:

Maar eens vergeleken

KPN speedtest:
- prive laptop 25 mb
- werklaptop (VPN) 17 mb
- Telefoon 75 mb

Ookla:
- prive laptop 24 mb
- werklaptop (VPN) 15 mb
- Telefoon 74 mb

Speedtest.nl
- laptop 36 mb
- werklaptop (VPN) 17 mb
- Telefoon 75 mb

Laptops met netwerkkabel op je modem aansluiten. Dan haal je die 70Mb down ook wel.

En ja, dat is normaal. 50Mb is 70 in de praktijk, bij iedereen die dit pakket heeft. Op zowel glas als VDSL, indien beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Of wil gewoon mijn FTU niet slopen uit onervarenheid.. :+

Niks verwend aan, meer geen ervaring met FTU en glasvezel aansluit spul..

Heb op de site van AVM al een komplete patch cover met glas kabel gevonden.

Denk dat ik die maar ga bestellen, weet ik i.i,g dat de kabel al voorgeinstalleerd is in de patchcover zelf en hoef ik niet zelf eerst uit te vinden hoe het ingestalleerd dient te worden.

Ik snap dat je geirriteerd voelt bij sommige reacties.. Maar bedenk wel dat er diverse soorten mensen op tweakers forum komen.. En dan mag je daar best wel beetje mee inleven. (of indenken)

Uiteraard is hulp geven meer oplossing gericht, dan je fustratie aan een minder vaardige gebruiker te uiten.

[ Voor 21% gewijzigd door Robin4 op 19-03-2023 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Ik heb dat allemaal door gelezen.

Weet het verschil tussen AON en XGSPON.

Ook met de kern in de kabel tussen bol en 8 graden schuinte heb ik gisteren nog iets van geleerd.

En ook dat de uiteindens worden gepolijst voor (betere connectie)

Maar patch kabels voor FTU had ik geen enkel idee van.. (een SFP module aansluiten was overigens makkelijker)

Ik zag deze voorbij komen

https://fritzshop.nl/glas...sc-pc-glasvezelkabel.html

Dus ga er wel vanuit dat dit het goede setje is.. (wist overigens ook niet hoe het te installeren) Maar gelukkig heeft AVM die al voor je gedaan en hoef je alleen de patch cover erop te zetten en de SFP kabel in de module te steken.

Wat ik me nog wel afvraag is waar het blauwe kapje voor is rechts onderaan de FTU TK1.. (geen idee wat de functie er van is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
Robin4 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:47:
[...]

Ook met de kern in de kabel tussen bol en 8 graden schuinte heb ik gisteren nog iets van geleerd.

Maar patch kabels voor FTU had ik geen enkel idee van.. (een SFP module aansluiten was overigens makkelijker)

Dus ga er wel vanuit dat dit het goede setje is.. (wist overigens ook niet hoe het te installeren) Maar gelukkig heeft AVM die al voor je gedaan en hoef je alleen de patch cover erop te zetten en de SFP kabel in de module te steken.

Wat ik me nog wel afvraag is waar het blauwe kapje voor is rechts onderaan de FTU TK1.. (geen idee wat de functie er van is..
blauwe klepje is te bescherming van de pigtail(de connector) zorgt er voor geen stof bij komt enz. zodra er ONT/NT/patchcover opgeschoven wordt openend het blauwe klepje zodat het verbinding kan maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
jopoh schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:54:
[...]

blauwe klepje is te bescherming van de pigtail(de connector) zorgt er voor geen stof bij komt enz. zodra er ONT/NT/patchcover opgeschoven wordt openend het blauwe klepje zodat het verbinding kan maken :)
Dus als ik het goed begrijp blijft het originele kpn afdek kapje gewoon zitten?

En dat blauwe klepje dus ook niet handmatig proberen te verwijderen?

Patch kap schuif je via de onderkant erop?

[ Voor 4% gewijzigd door Robin4 op 19-03-2023 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
Robin4 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 14:00:
[...]

Dus als ik het goed begrijp blijft het originele kpn afdek kapje gewoon zitten?

En dat blauwe klepje dus ook niet handmatig proberen te verwijderen?

Patch kap schuif je via de onderkant erop?
Klopt, dat moet zelfs. Zodra je dat loshaalt heb je de kans dat je een monteur moet laten komen om het te herstellen, vooral zo laten zitten dus ;). Aan de zijkant bij het blauwe klepje zit een gleufje waarin de patchcover glijdt waarmee je het blauwe klepje openklapt bij het erop schuiven. Mogelijk is dat wel wat stroef en gaat dat niet in 1x. Kijk ook even deze pagina door: https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm incl. De servicetool en PDF met technische gegevens.
In de startpost die je hebt doorgelezen staat de patchcover trouwens ook benoemd, inclusief een link naar de website van KPN waar je de juiste kan bestellen. Al ziet die van AVM er op het eerste oog hetzelfde uit (ook voor de TK01).

[ Voor 19% gewijzigd door mrdemc op 19-03-2023 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Wat ik mij nog afvraag is het volgende:

Kan je de Glasvezel abbo ook al activeren met een andere router.

Of is het verstandiger om eerst de KPN 12 box eraan te hangen.. Dan eerst daarmee activeren en dan pas de router om wisselen voor de gene die je wilt gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Robin4 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 14:28:
Wat ik mij nog afvraag is het volgende:

Kan je de Glasvezel abbo ook al activeren met een andere router.

Of is het verstandiger om eerst de KPN 12 box eraan te hangen.. Dan eerst daarmee activeren en dan pas de router om wisselen voor de gene die je wilt gebruiken.
Volgens mij kan dat ja, maar het is gewoon verstandiger eerst even die EB12 er aan te hangen. De doos heb je toch al dus echt veel moeite is het niet. Aansluiten - checken dat het werkt en de snelheid ok is - Uit en weer in de doos. Dan heb je in ieder geval bevestigd dat de lijn opgeleverd is zoals zou moeten. Als er dan daarna een probleem is, weet je waar je het zoeken moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Meer mensen waarbij TV niet goed werkt? TV ontvanger is hier teruggevallen op ‘beperkte modus’ en ook de iTV app werkt hier niet. Volgens allestoringen is er een storing bij KPN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Dj-sannieboy schreef op zondag 19 maart 2023 @ 14:44:
Meer mensen waarbij TV niet goed werkt? TV ontvanger is hier teruggevallen op ‘beperkte modus’ en ook de iTV app werkt hier niet. Volgens allestoringen is er een storing bij KPN.
Probeerde net op een browser in te loggen op iptv en dat werkte niet.
Op mijn iPhone moest ik opnieuw inloggen wat wel gelukt is maar heel langzaam ging. Ik heb dus wel het idee dat er iets niet goed gaat inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:59
De storing staat momenteel ook intern vermeld nav meldingen op downdetector, verdere informatie ontbreekt echter nog. Op TV+ icm multicast tot op heden nog geen problemen gehad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:42
Hier ook beperkte modus. Fijn moment ook voor een storing, je zal maar voetballiefhebber zijn.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Robin4 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:47:
[...]

Beetje late reactie van mij... Jij komt nu op Tweakers maar KPN zelf heeft ook informatie op haar website voor mensen die een eigen modem willen gebruiken. En daar staat bijvoorbeeld ook bij welke kabel/connector je nodig hebt (aan de FTU kant in elk geval).
Dat lijkt me de normale weg om te beginnen met zoeken naar informatie. Te beginnen met de website van je provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Inmiddels werkt het weer (zowel TV als app), mooi de 1e helft gemist van de klassieker. Slechte timing voor een storing.

(Helaas is de ESPN app dermate instabiel dat de app continu crashed.)

[ Voor 5% gewijzigd door Dj-sannieboy op 19-03-2023 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tweede keer deze week dat iTV eruit ligt, precies wanneer de Klassieker op tv komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:14
Om bij Barre aan te sluiten KPN forum heeft een uitgebreide Kennisbank.

@Robin4 Drie stappen naar informatie beginnend in de Kennisbank:
Kennisbank - Vrije modemkeuze: links en tips
Eigen apparatuur instellen en gebruiken
Glasvezel Internet (PDF)

Is het een idee om de verwijzing naar de Kennisbank van de KPN forums in de topic start te zetten? Eventueel voorzien van de hoofdindeling van de Kennisbank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
Ik gebruik een KPN XGSPON ONT, en heb deze rechtstreeks op een Unifi UDM aangesloten, wat tot dit weekend perfect werkte. Gisteren hebben we een paar keer stroomuitval gehad, en sindsdien valt het internet af en toe een minuut weg. Ik verdenk de XGSPON ONT gezien voor de rest intern alles naar behoren werkt, en ook Unifi aangeeft dat het internet is wegggevallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a2q1-UG5yTLO6fEPi5dZzPrbho8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xWTxCbE6jGh8nkiVPn2iAjMX.png?f=user_large

Iemand hier enig idee of dat kastje van KPN storing / stroomuitval gevoelig is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:11
renegrunn schreef op zondag 19 maart 2023 @ 21:15:
Ik gebruik een KPN XGSPON ONT, en heb deze rechtstreeks op een Unifi UDM aangesloten, wat tot dit weekend perfect werkte. Gisteren hebben we een paar stroomuitval gehad, en sindsdien valt het internet af en toe een minuut weg. Ik verdenk de XGSPON ONT gezien voor de rest intern alles naar behoren werkt, en ook Unifi aangeeft dat het internet is wegggevallen.

[Afbeelding]

Iemand hier enig idee of dat kastje van KPN storing / stroomuitval gevoelig is?
Jazeker. Er is een serie geweest die na stroomuitval zelfs helemaal niet meer werkten. Ik denk dat het zeker een goed idee is om om een monteur te vragen en om de ONT te vervangen: 0800-0402.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Vraagje, is het bij KPN mogelijk om glasvezel af te nemen en dan alleen online TV te kunnen kiezen? Zit dit ergens verstopt op hun website?

Ik hoef niet per se een kastje, een app is voor mij prima namelijk. Ik weet dat dit voor Ziggo er wel is, momenteel heb ik Ziggo internet en online tv, dan betaal je maar een paar euro meer voor online tv.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:17

WCA

rikadoo schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:50:
Vraagje, is het bij KPN mogelijk om glasvezel af te nemen en dan alleen online TV te kunnen kiezen? Zit dit ergens verstopt op hun website?

Ik hoef niet per se een kastje, een app is voor mij prima namelijk. Ik weet dat dit voor Ziggo er wel is, momenteel heb ik Ziggo internet en online tv, dan betaal je maar een paar euro meer voor online tv.
Is NLZiet niet een beter product voor je? Televisie zonder internet is volgens mij niet mogelijk bij KPN

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Freeze
  • Nu online

Mr. Freeze

¡GO!

rikadoo schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:50:

Het eerste tv ontvanger kastje is sowieso gratis, die kan je gewoon ongebruikt in de doos laten zitten, toch? Wie weet waar hij ooit handig voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
WCA schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:57:
[...]

Is NLZiet niet een beter product voor je? Televisie zonder internet is volgens mij niet mogelijk bij KPN
Hmm is wellicht een optie, is goedkoper als bij KPN na de actie, echter ik kijk bijna geen TV, en bij Ziggo was online tv (via de app) maar 2 euro per maand extra en dat vond ik dan nog wel te doen. Zeker met het WK etc. Wellicht moet ik gewoon alleen internet nemen en dan mocht er een evenement zijn of iets dan gewoon voor een maand of 2 maanden een abonnement nemen op NLziet of iets in die trant.
Mr. Freeze schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:02:
[...]

Het eerste tv ontvanger kastje is sowieso gratis, die kan je gewoon ongebruikt in de doos laten zitten, toch? Wie weet waar hij ooit handig voor is.
Klopt, maar je betaald er wel voor dan.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

rikadoo schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:04:
[...]

Hmm is wellicht een optie, is goedkoper als bij KPN na de actie, echter ik kijk bijna geen TV, en bij Ziggo was online tv (via de app) maar 2 euro per maand extra en dat vond ik dan nog wel te doen. Zeker met het WK etc. Wellicht moet ik gewoon alleen internet nemen en dan mocht er een evenement zijn of iets dan gewoon voor een maand of 2 maanden een abonnement nemen op NLziet of iets in die trant.

[...]

Ah, ik was in de veronderstelling dat je wel televisie wilde afnemen bij KPN, maar geen Internet. Verkeerd begrepen.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
WCA schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:05:
[...]

Ah, ik was in de veronderstelling dat je wel televisie wilde afnemen bij KPN, maar geen Internet. Verkeerd begrepen.
Nee bedoel inderdaad glasvezel en dan met online TV, i.p.v. de hele KPN box bundel. Wellicht een beetje warrig getypt in mijn post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Freeze
  • Nu online

Mr. Freeze

¡GO!

rikadoo schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:04:
[...]

[...]

Ik denk dat het niet uitmaakt hoe je tv kijkt, via app of kastje, ik denk dat het misschien wel iets met rechten te maken heeft. Als iemand internet only afneemt, kan deze dan ook gebruik maken van KPN iTV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
ernstoud schreef op zondag 19 maart 2023 @ 21:59:
[...]

Jazeker. Er is een serie geweest die na stroomuitval zelfs helemaal niet meer werkten. Ik denk dat het zeker een goed idee is om om een monteur te vragen en om de ONT te vervangen: 0800-0402.
Thanks! Morgen komt ze de ONT vervangen. KPN kon vanaf hun kant (gelukkig) ook zien dat de verbinding een paar keer per uur wegviel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Mr. Freeze schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:07:
[...]

Ik denk dat het niet uitmaakt hoe je tv kijkt, via app of kastje, ik denk dat het misschien wel iets met rechten te maken heeft. Als iemand internet only afneemt, kan deze dan ook gebruik maken van KPN iTV?
Zover ik het dus begreep is dat je dan helemaal geen TV hebt dus ook geen app. Want dan was dat voor mij ideaal geweest, want glasvezel 1GB met TV of glasvezel zonder TV scheelt 12.50 euro pm (na de actie periode).

Ik heb voor nu maar alleen Glasvezel afgesloten, mocht ik TV nodig hebben dan gaan we maar over op een kastje, of NLZiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

2Dutch schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 23:02:
Ik zat vandaag toevallig een speedtest te draaien, en verrek..ik haal ineens tegen de 1 Gbit/s (heb/had 500/500, oud Telfort-klant). Doe nog wat speedtests via diverse routes, allemaal andere waardes (handig, not), maar besluit eens in te loggen in KPN: "Internet tot 1 Gbit/s". Hmm, zijn ze administratief dingen aan het omgooien (oudere abo's weghalen) en daardoor wat zaken aan het aanpassen? Klaag niet, maar kan me geen informatie erover herinneren?

Ah, krijg nu ook ineens een fancy mail of ik het was die inlogde, en mijn geslacht is veranderd...ze blijven maar uitdelen daar :+
---
Krijg nu de mail van KPN dat mijn 500 Mbit/s is omgezet:
Vanaf nu is je internet ultrasnel
Je had een internetabonnement met een snelheid van 500 Mbit/s. Dit hebben we de afgelopen dagen gratis verhoogd tot 1 Gbit/s, onze hoogste snelheid. Gewoon omdat het kan. En het mooiste is: je hoeft er zelf niks voor te doen.

Hogere snelheid, zelfde prijs
Je houdt dezelfde producten en opties voor dezelfde prijs. De looptijd van je contract blijft hetzelfde. Op de factuur zie je straks dat je extra snelheid hebt gekregen, waar je niets extra’s voor betaalt.

Vanaf nu is je snelheid hoger. Ervaar je dan nog geen verhoging? Reset je modem dan even. Veel plezier met je extra snelheid!

Met vriendelijke groet,

Team KPN
Ze bieden 500 Mbit/s niet meer actief aan en dit is natuurlijk een mooie manier om je klanten blij te maken door het schuifje maar helemaal open te zetten ;)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adsa
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:16
2Dutch schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:40:
[...]

---
Krijg nu de mail van KPN dat mijn 500 Mbit/s is omgezet:

[...]

Ze bieden 500 Mbit/s niet meer actief aan en dit is natuurlijk een mooie manier om je klanten blij te maken door het schuifje maar helemaal open te zetten ;)
Ik heb zojuist zelfde mail gehad. Wel fijn maar of ik er in werkelijkheid iets aan heb is een ander. Zal per persoon verschillen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

adsa schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:47:
[...]

Ik heb zojuist zelfde mail gehad. Wel fijn maar of ik er in werkelijkheid iets aan heb is een ander. Zal per persoon verschillen natuurlijk.
Mijn ervaring is dat je er bij "internetten" niet veel van merkt, de andere kant is de beperkende factor sowieso. Maar ja het is wel fijn voor iemand zoals ik die veel games speelt, soms 150 GB groot, dus dan is een beetje meer snelheid nooit weg, ook niet voor de fikse updates die je soms om de oren vliegen. En back-ups de cloud in: alhoewel de meeste aanbieders de 500 Mbit/s aan snelheid al niet halen :P

Voor huis-tuin-keukengebruik echter totale overkill, daarvoor is zelfs 100 Mbit/s nog helemaal prima. En dan is het ook nog zo dat bij 1 Gbit/s je mobiele telefoon het ook niet maximaal benut: ofwel je wifi is niet snel genoeg, of 't flashgeheugen van je foon ;)

[ Voor 5% gewijzigd door 2Dutch op 20-03-2023 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak88
2Dutch schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:51:
[...]

Mijn ervaring is dat je er bij "internetten" niet veel van merkt, de andere kant is de beperkende factor sowieso. Maar ja het is wel fijn voor iemand zoals ik die veel games speelt, soms 150 GB groot, dus dan is een beetje meer snelheid nooit weg, ook niet voor de fikse updates die je soms om de oren vliegen. En back-ups de cloud in: alhoewel de meeste aanbieders de 500 Mbit/s aan snelheid al niet halen :P

Voor huis-tuin-keukengebruik echter totale overkill, daarvoor is zelfs 100 Mbit/s nog helemaal prima. En dan is het ook nog zo dat bij 1 Gbit/s je mobiele telefoon het ook niet maximaal benut: ofwel je wifi is niet snel genoeg, of 't flashgeheugen van je foon ;)
Kleine nuance, alles klopt wat je zegt maar als je snelheid max 100mbit is en je gamed wel online competitief dan moet je wel rekening houden met bufferbloat.

Is iemand anders in je gezin netflix aan het kijken en netflix buffert, dan trekt netflix toch even die 100mbit vol, wat kan resulteren in leuke lag spikes online, noemen ze ook wel bufferbloat.

Neem je 1gigabit dan heb je dus een veel grotere buffer die nu nog veel moeilijker vol is te krijgen, wat dus resulteert in een stabiele latency.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

sjaak88 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:27:
[...]

Kleine nuance, alles klopt wat je zegt maar als je snelheid max 100mbit is en je gamed wel online competitief dan moet je wel rekening houden met bufferbloat.

Is iemand anders in je gezin netflix aan het kijken en netflix buffert, dan trekt netflix toch even die 100mbit vol, wat kan resulteren in leuke lag spikes online, noemen ze ook wel bufferbloat.

Neem je 1gigabit dan heb je dus een veel grotere buffer die nu nog veel moeilijker vol is te krijgen, wat dus resulteert in een stabiele latency.
Hmm, nooit last van gehad, maar er wordt hier ook niet veel Netflix gekeken door de non-gamende huisgenoot.
Kortom: gamen is maxen die verbinding ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert.v.w.
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:15
WCA schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:57:
[...]
NLZiet is alleen leuk voor mensen die vooral NL TV kijken. Zelf kijk ik vrijwel geen Nederlandse TV, maar vooral buitenlands (BBC, CNN, WDR, Arte e.d.) en docu zenders. Dan is een TV-pakket, waar al die zenders in zitten, een stuk handiger dan allerhande losse apps en streamingdiensten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 23:52
sjaak88 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:27:
[...]

De oplossing voor bufferbloat ligt vooral in de hardware. Een router met smart queue management (SQM) voorkomt bufferbloat. De experiabox 12 heeft dat niet geïntegreerd bijvoorbeeld vziw. Theoretisch gezien kan bufferbloat, zoals je zelf ook zegt, zelfs met een 1gbit/s verbinding voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaak88
ExiZTeNcE schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:02:
[...]

De oplossing voor bufferbloat ligt vooral in de hardware. Een router met smart queue management (SQM) voorkomt bufferbloat. De experiabox 12 heeft dat niet geïntegreerd bijvoorbeeld vziw. Theoretisch gezien kan bufferbloat, zoals je zelf ook zegt, zelfs met een 1gbit/s verbinding voorkomen.
Yup, 1 van de redenen om een eigen modem te gebruiken. Ik gebruik zelf fq_codel, maar cake is ook een favoriet bij velen.

Nadeel hiervan is dat het veel processor kracht kost, waardoor ISP's dat natuurlijk nog niet gaan gebruiken want hogere kosten voor weinig baat, meer reden om de klant een hogere snelheid aan te smeren zodat je buffer ruimte groter is...

Dit bufferbloat verhaal gebeurd dus snel bij koper en coax, ziggo met hoge download en super lage upload wat voor vele toch meer dan genoeg is volgens ziggo?
Tot iemand thuis komt en je icloud, drive gaat je foto's en video's en whatsapp en alles even backup maken. Dat dat op de achtergrond niet super snel gaat vinden de meeste totaal niet erg, maar kijk eens even wat dat met je latency doet joh als je je upload vol hebt, en ja die heb je bij ziggo dus zo vol zitten. 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door sjaak88 op 21-03-2023 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtl
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 21-09 21:40
ExiZTeNcE schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:02:
[...]

Heeft de FRITZ!Box die KPN verhuurt wel ondersteuning voor SQM? Glas komt vanaf morgen mijn woning binnen in de meterkast :9 en wil eigenlijk direct op KPN overstappen.

Wat betreft lineaire TV, helaas kijkt een huisgenoot het nog. Die KPN TV+ Box kan zover ik kan lezen overweg met twee soorten IPTV streams: unicast en multicast. Werken de (blijkbaar superieure) multicast streams ook via Wifi? En dan ook op de FRITZ!Box?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

mrtl schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:01:
[...]

Heeft de FRITZ!Box die KPN verhuurt wel ondersteuning voor SQM? Glas komt vanaf morgen mijn woning binnen in de meterkast :9 en wil eigenlijk direct op KPN overstappen.

Wat betreft lineaire TV, helaas kijkt een huisgenoot het nog. Die KPN TV+ Box kan zover ik kan lezen overweg met twee soorten IPTV streams: unicast en multicast. Werken de (blijkbaar superieure) multicast streams ook via Wifi? En dan ook op de FRITZ!Box?
De Fritz!Box kan je gewoon het KPN profiel meegeven waarna hij prima met de multicast streams over het eigen VLAN voor de TV+ box om kan gaan.
Of de box officieel SQM ondersteund weet ik niet, maar op de bufferbloat tests op DSL Reports krijg ik altijd A of A+ met mijn 1gbps lijn, dus... lijkt me prima.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak88
TFHfony schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:39:
[...]

De Fritz!Box kan je gewoon het KPN profiel meegeven waarna hij prima met de multicast streams over het eigen VLAN voor de TV+ box om kan gaan.
Of de box officieel SQM ondersteund weet ik niet, maar op de bufferbloat tests op DSL Reports krijg ik altijd A of A+ met mijn 1gbps lijn, dus... lijkt me prima.
A+ is mij nog niet gelukt op een fritzbox, wel doet deze het beter dan de box12.

Echt constant A+ zonder ook maar 1 spike dat meer dan max 25ms is, met download en upload vol, dat behaal ik alleen met QoS, via fq_codel actief. Zonder zijn er altijd wel uitschieters boven de 100ms bij mij, ook bij de fritz.
Maar merk je dit? Als je veel online speelt dan kan dat zeker impact hebben, maar wanneer zit je upload continue vol? Als je dus op koper of coax zit of maar 50mbit via glas hebt, met een actieve huishouden, dan lijkt mij dat niet erg gewenst als gamer, of video conference.

De meeste hebben het totaal niet nodig, vandaar ook de score A die met gemak wordt gehaald, in tegenstelling tot A+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

sjaak88 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 20:42:
[...]

A+ is mij nog niet gelukt op een fritzbox, wel doet deze het beter dan de box12.
Ik zie dat de test van DSL reports momenteel niet echt lekker werkt omdat alleen de servers in Zürich in de lucht zijn. Dit is het resultaat momenteel op speedtest.net:

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/c/36c65446-4c10-4b31-8518-4df871d59d6d.png

Ik haal niet de volledige snelheid vanwege de diverse TV's in huis, maar bij volle download blijft de latency 2ms. Bij volle upload wordt deze wel iets hoger -> 15ms

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak88
TFHfony schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:18:
[...]

Ik zie dat de test van DSL reports momenteel niet echt lekker werkt omdat alleen de servers in Zürich in de lucht zijn. Dit is het resultaat momenteel op speedtest.net:

[Afbeelding]

Ik haal niet de volledige snelheid vanwege de diverse TV's in huis, maar bij volle download blijft de latency 2ms. Bij volle upload wordt deze wel iets hoger -> 15ms
Dat is je gemiddelde latency onder load, het gaat om de spikes die het veroorzaakt.

Dit is een goede test hiervoor; https://www.waveform.com/tools/bufferbloat

Met fq_codel;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U6xm-4_0V6qhqL44S8_7TwwbefI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BKXdhHHNzEkkQY9u3sjARD0L.png?f=fotoalbum_large

En zonder QoS, upload wilt helaas niet voluit deze avond;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7x0Uk8FmMjeEtzYYUUIWhE8s_mI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZMmdkhyRHnTqyJ8gO3X6wj7M.png?f=fotoalbum_large

Kijk vooral naar de 95th bij download, maar zoals je ziet komt de gemiddelde vaak overeen met de score op speedtest.net onder load maar daar zie je alleen het gemiddelde. Speedtest.net is perfect voor bandbreedte testen, bij deze site weer totaal niet :P

[ Voor 7% gewijzigd door sjaak88 op 21-03-2023 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:11
sjaak88 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 22:13:
[...]

Dat is je gemiddelde latency onder load, het gaat om de spikes die het veroorzaakt.

Met fq_codel;
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kijk vooral naar de 95th bij download, maar zoals je ziet komt de gemiddelde vaak overeen met de score op speedtest.net onder load maar daar zie je alleen het gemiddelde. Speedtest.net is perfect voor bandbreedte testen, bij deze site weer totaal niet :P
Naar mijn bescheiden mening zijn alle snelheid en latency metingen in een webbrowser niet te vertrouwen. Je meet immers de snelheid van de HTML(5) engine, de sandbox, de jit JavaScript interpreter, de API naar de Windows system calls etc. etc., je zult verschillen zien tussen bijvoorbeeld Chrome en Firefox. Dus?

Beter is zo dicht mogelijk met zo weinig middleware op het OS te gaan, kortom iPerf3.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak88
ernstoud schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 23:01:
[...]

Naar mijn bescheiden mening zijn alle snelheid en latency metingen in een webbrowser niet te vertrouwen. Je meet immers de snelheid van de HTML(5) engine, de sandbox, de jit JavaScript interpreter, de API naar de Windows system calls etc. etc., je zult verschillen zien tussen bijvoorbeeld Chrome en Firefox. Dus?

Beter is zo dicht mogelijk met zo weinig middleware op het OS te gaan, kortom iPerf3.
Dat het niet betrouwbaar is ben ik zeker met je eens, maar het verschil tussen wel of geen QoS, heeft naar mijn mening weinig te maken met wat jij aangeeft. De A+ score is constant hooguit +1ms afwijking onder load, gewoon stabiel.

[ Voor 5% gewijzigd door sjaak88 op 21-03-2023 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:14
sjaak88 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:11:
[...]

Dit bufferbloat verhaal gebeurd dus snel bij koper en coax, ziggo met hoge download en super lage upload wat voor vele toch meer dan genoeg is volgens ziggo?
Tot iemand thuis komt en je icloud, drive gaat je foto's en video's en whatsapp en alles even backup maken. Dat dat op de achtergrond niet super snel gaat vinden de meeste totaal niet erg, maar kijk eens even wat dat met je latency doet joh als je je upload vol hebt, en ja die heb je bij ziggo dus zo vol zitten. 8)7
Tsja, als de upload volloopt daar is uiteindelijk geen kruid tegen gewassen omdat het de goede, stateful, werking van het TCP /IP protocol verstoort.

Vroeger in het studentenhuis losten we dat op door sociale afstemming, door de uploadsnelheid van bijvoorbeeld p2p/torrent programma's op een verstandige manier te begrenzen. Dan kon de gamer ook nog online gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:07
mrtl schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:01:
[...]

De Experiabox 12 en SuperWifi access points gebruiken een speciale conversie (mc2uc) om multicast te converteren naar unicast en op die manier de steams op de IPTV boxen te kunnen gebruiken over WiFi. Ik weet niet of de FRITZ!Box-en dit ook ondersteunen. Zonder speciale conversie werkt multicast over WiFi niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Muis666 op 22-03-2023 08:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

sjaak88 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 22:13:
[...]

Met fq_codel;
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Inmiddels wordt er hier in huis druk gebruik gemaakt van internet, maar... dit is het resultaat met mijn Fritz!Box 7590:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HirZnHcvSqh5f5P-TkbDNqTMVa0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uoGsABwV0JaalNGTiv3tt6Wj.png?f=user_large
Niet perfect, maar OK voor een out-of-the-box router.

[ Voor 7% gewijzigd door TFHfony op 22-03-2023 08:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:45
Overstappen naar Ziggo is momenteel nog best interessant met 12 maanden 50% korting. En aangezien onze korting bij KPN binnenkort afloopt heb ik opzeggingen maar weer eens gebeld. In eerste instantie 3 maanden 20 euro korting. Maar na een beetje onderhandelen (en Ziggo benoemen) kwamen we op 6 maanden 27,50 korting. Prima, acceptabel. Want ben wel erg tevreden over KPN.

Maar laat je dus niet afschepen met de laagste korting en de opmerking: nieuwe klanten krijgen meer korting dan bestaande klanten en daar kan ik niks aan doen. Kon ze gewoon wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak88
TFHfony schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:43:
[...]

Inmiddels wordt er hier in huis druk gebruik gemaakt van internet, maar... dit is het resultaat met mijn Fritz!Box 7590:
[Afbeelding]
Niet perfect, maar OK voor een out-of-the-box router.
Dit lukt mij niet met mijn fritz!, netjes. Maar wat voor abo/profiel snelheid heb je? Als je je lijn niet vol krijgt dan verklaart dat een hoop natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

sjaak88 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:32:
[...]

Dit lukt mij niet met mijn fritz!, netjes. Maar wat voor abo/profiel snelheid heb je? Als je je lijn niet vol krijgt dan verklaart dat een hoop natuurlijk.
Ik heb een 1gbps abbo bij KPN.
Maar hier draait ook een web/torrent/FTP server en het gebeurd zelden dat er niets gebeurd op mijn verbinding. Vanochtend was ik wat software images heen en weer aan het schuiven. Dus de lijn werd echt wel volledig belast. Dit was gisteren toevallig een test op een wat rustiger moment:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/2b9dde73004ed37c43de18852f2f119a276e5979/?url=https%3A%2F%2Fwww.speedtest.net%2Fresult%2Fc%2F36c65446-4c10-4b31-8518-4df871d59d6d.png

Ik kan ook wel eens kijken wanneer het wat rustiger is om die waveform test nog eens te doen.

/edit 21:58/
@sjaak88
Het is nu vrij rustig op de servers. Er staat nog wel een TV te streamen en er loopt een kleine torrent, maar nu is dit het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MeGi9vKiRRkH7JX-dhiDl0ZCFCA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RRGCS4Bz0XkhgYWZB8apfFdX.png?f=user_large
Geen A+, maar A.

[ Voor 17% gewijzigd door TFHfony op 22-03-2023 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Ik vraag mij af, wat zat er precies onder het stickertje met dat groene vinkje?

Afbeeldingslocatie: https://uploads-eu-west-1.insided.com/kpn-nl/attachment/ca5fccc0-df78-4a94-8c88-a727401c6058.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Robin4 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 01:25:

[Afbeelding]
Da's gewoon een verzegeling toch? Niks interessants in ieder geval, standaard TK01 FTU

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:15

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Heb al een tijdje glasvezel. Mooie aanbieding van KPN. Maar laatst eens zitten kijken wat als het abonnement straks afloopt er voor mogelijkheden zijn dan valt het best tegen. Het is alleen maar glasvezelinternet.
Terwijl er in eerste instantie altijd gezegd was dat de telefoonlijn actief bleef. Maar als ik zo een paar vergelijkingssite's bekijk lijkt dit niet meer het geval. Meer mensen die dit hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
Mr_gadget schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:13:
Heb al een tijdje glasvezel. Mooie aanbieding van KPN. Maar laatst eens zitten kijken wat als het abonnement straks afloopt er voor mogelijkheden zijn dan valt het best tegen. Het is alleen maar glasvezelinternet.
Terwijl er in eerste instantie altijd gezegd was dat de telefoonlijn actief bleef. Maar als ik zo een paar vergelijkingssite's bekijk lijkt dit niet meer het geval. Meer mensen die dit hebben?
De koperlijn wordt inderdaad, na activatie van de glasvezellijn, uitgefaseerd. Soms kan dat wat langer duren dan de andere keer.

https://www.kpnnetwerk.nl/mijn-status/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
mrdemc schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:25:
[...]

De koperlijn wordt inderdaad, na activatie van de glasvezellijn, uitgefaseerd. Soms kan dat wat langer duren dan de andere keer.

https://www.kpnnetwerk.nl/mijn-status/
Er is een End Of Sale datum. Die komt als eerste (1 jaar na aankondiging). Die zorgt er voor dat er geen nieuw DSL abonnement meer kan worden besteld. En dat zorgt er ook meteen voor dat je op sites van aanbieders of andere plekken, geen koper meer beschikbaar ziet.
Maar als je het al had, dan blijft het gewoon werken. Tot nog twee jaar later en dan gaat het wel echt uit en dat is de End Of Life datum. Maar voor die tijd zou je provider al lang contact met je moeten hebben opgenomen over migraties naar glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Robin4 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 01:25:

[Afbeelding]
Hier een foto van een FTU nieuw uit de doos. Die sticker hoort iets lager te zitten. Paar cm naar beneden dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dm8xxadOCCRhmgniC3Eb5ygn37Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pwrKBRdAlzJFS1CxS2GkHOyX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:15

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Barre73 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:49:
[...]

Er is een End Of Sale datum. Die komt als eerste (1 jaar na aankondiging). Die zorgt er voor dat er geen nieuw DSL abonnement meer kan worden besteld. En dat zorgt er ook meteen voor dat je op sites van aanbieders of andere plekken, geen koper meer beschikbaar ziet.
Maar als je het al had, dan blijft het gewoon werken. Tot nog twee jaar later en dan gaat het wel echt uit en dat is de End Of Life datum. Maar voor die tijd zou je provider al lang contact met je moeten hebben opgenomen over migraties naar glas.
Aha, zit nog geen jaar op glas. Er werd destijds wel gezegd dat het koper ooit uitgefaseerd zou worden. Maar mijn verwachting was dat ik nog wel een tijdje DSL zou kunnen afsluiten. Heel tevreden met KPN glas maar het is wel stukje duurder dan mijn 40 euro Tele2 abonnementje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
WCA schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:48:
[...]

Da's gewoon een verzegeling toch? Niks interessants in ieder geval, standaard TK01 FTU
Ik zie er anders toch echt iets van een breek klepje zitten? Vandaar mijn eerdere vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

Robin4 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:47:
[...]

Ik zie er anders toch echt iets van een breek klepje zitten? Vandaar mijn eerdere vraag.
Als je dat vierkantje bedoelt, da's gewoon om het FTU open te maken. Niet aan te raden overigens

Share and Enjoy!

Pagina: 1 ... 112 ... 185 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen