zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Ik kom niet veel verder, dan dat deze meneer/firma door het strooien met een aantal moeilijke termen, de indruk probeert te wekken, dat ze op een hoog wetenschappelijk niveau met een technisch hoogstaand product werken, maar in werkelijkheid is het een onzin verhaal dat nergens op slaat.Grolsch schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 21:14:
Ik heb het echt 6 keer gelezen, maar nu ben ik ze kwijt. Ik schakel mijn hulplijn in, @Zwerius snap jij bovenstaande
Het kan niet veel meer zijn dan elektrische verwarming (COP=1) in een heel duur kastje.
Zwerius Kriegsman
0,6 kW (+/- 1 digit)
Ta 25°C (+/- 1 digit)
Tr 23°C (+/- 1 digit)
Truimte 20°C (+/- 1 digit)
Of rekent ie intern voor de warmteopwekking wel met de 25,424123°C ??? Zou wel de onnauwkeurigheid kunnen verklaren als ze niet met getallen achter de komma rekenen. Foutje in de software ?
[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 24-10-2019 22:22 ]
Mjah, mijn Ta en Tr zijn zo'n 2 graden uit elkaar als ie loopt (ook met sensoren op de leiding geplakt). Die van jou zijn nu 0,1 graad uit elkaar, maar je WP is ook niet actief dus dat is logisch.Dylantje2 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 21:54:
[...]
kijk maar eens Tr bijna gelijk
Moet meerdere dagen lange runs hebben
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
Bij bijna geen delta t kan je meter geen betrouwbare meting(en) meer doen.Dylantje2 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 21:54:
[...]
kijk maar eens Tr bijna gelijk
Moet meerdere dagen lange runs hebben
Mijn delta T is 3 en met 28c Ta haal ik COP=5 op dit moment.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
@AUijtdehaag heeft een script waarbij mijn debit uitgelezen wordt en mijn vermogen, via node-red wordt mijn lanbox uitgelezen...koevlaas2 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 22:20:
[...]
Bij bijna geen delta t kan je meter geen betrouwbare meting(en) meer doen.
Mijn delta T is 3 en met 28c Ta haal ik COP=5 op dit moment.
Hij heeft dit naast zijn kamstrup lopen, en zegt dat hij gelijk loopt
Dus als A, het mis heeft heb ik het ook..
Nu ff uit maar mijn cop is dus vanaf de Zwave..die echt alles meet.
Dus ik kijk niet eens meer naar de pana cop enz enz
Er zit een klein dingetje in het script... heel soms blijft hij cop tellen, omdat er een check niet helmaal klopt/
Zou mooier zijn op de hz de check te doen.
Dan zit er heel af een toe een kleine afwijking, script loopt per minuut, en de zwave per direct.. dus soms..
Dus ik hoop dat A nog een keer wat kan aanpssen
Sillent 3 ...
Tr bijna gelijk, na een lange run, van enkele uren [ afgelopen nacht ]
Cop rijst de pana uit :-)
Daarnaast zijn mijn graaddagen ook erg mooi....
Mijn sensoren lopen zo goed als gelijk met de pana node-red [ in de wp ] dus vertrouwen in de sensoren heb ik wel..
Maar mijn vraag blijft staan
Pana regelt zelf de Dt...die is nu ong. 2-3 omdat ik dat kan zien. [ setting staat op 15, staat in de manual hoe groter hoe zuiniger ]
Maar iemand die niets ziet van zijn pana..
Hoe kan iedereen het over een Dt van 5 hebben, als de pana zelf maar een Dt van 2-3 aanhoud?
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Ook DIY te verkrijgen en ongeëvenaard met COP=0,98.Zwerius schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 22:10:
[...]
Ik kom niet veel verder, dan dat deze meneer/firma door het strooien met een aantal moeilijke termen, de indruk probeert te wekken, dat ze op een hoog wetenschappelijk niveau met een technisch hoogstaand product werken, maar in werkelijkheid is het een onzin verhaal dat nergens op slaat.
Het kan niet veel meer zijn dan elektrische verwarming (COP=1) in een heel duur kastje.
https://elektrischeboiler...BuvMmMonqEsQaAkDCEALw_wcB
Fleur is er heel blij mee.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Dat dacht ik dus ook al , maar ik heb daar niet voor geleerdZwerius schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 22:10:
[...]
Ik kom niet veel verder, dan dat deze meneer/firma door het strooien met een aantal moeilijke termen, de indruk probeert te wekken, dat ze op een hoog wetenschappelijk niveau met een technisch hoogstaand product werken, maar in werkelijkheid is het een onzin verhaal dat nergens op slaat.
Laat mijn boeren verstand mij gelukkig niet in de steek
Ionisatie is natuurlijk wel een ding maar ik twijfel er aan dat de energie die je er in moet stoppen om natrium te ioniseren, meer kw warmte oplevert dan de kw energie die je er in stopt.koevlaas2 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 21:28:
[...]
Het heeft iets te maken met het bevrijden van een atoom die blijkbaar gegijzeld word door de andere atomen![]()
https://wetenschap.infonu...087-wat-is-ionisatie.html
Ook kan je niet eindeloos natrium ioniseren lijkt me dus als ze dit echt deden dan moet je dus natrium bijvullen. Ik vraag me ook af in welke vorm deze natrium in de machine zit want het metaal natrium brand heel makkelijk als het in contact komt met water.
Heb ooit eens in een grijs verleden pure Natrium in water gevuld aquarium gedaan. Was een leuk nat effect. Dat wil je niet in zo'n systeem hebben.
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Verwijderd
rjd22 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 22:53:
[...]
Ionisatie is natuurlijk wel een ding maar ik twijfel er aan dat de energie die je er in moet stoppen om natrium te ioniseren, meer kw warmte oplevert dan de kw energie die je er in stopt.
Ook kan je niet eindeloos natrium ioniseren lijkt me dus als ze dit echt deden dan moet je dus natrium bijvullen. Ik vraag me ook af in welke vorm deze natrium in de machine zit want het metaal natrium brand heel makkelijk als het in contact komt met water.

Wat ik bedoel is dat ze de wet gaan wijzigen zodat men in de toekomst gewoon moet betalen.hesselbeertje schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 21:33:
[...]
Dat dacht ik even niet. Het feit dat ze wel blaffen, maar niet bijten zegt genoeg. Ze hebben werkelijk geen enkele rechtsgrond voor deze maffiapraktijken. Natuurlijk hopen ze dat wij het bijltje erbij neer gooien, maar dat zal niet gebeuren.
Huidige gas-verlaters hebben inderdaad de wet aan hun kant.
Verwijderd
Bron ?Armin schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 23:06:
[...]
Wat ik bedoel is dat ze de wet gaan wijzigen zodat men in de toekomst gewoon moet betalen.
Huidige gas-verlaters hebben inderdaad de wet aan hun kant.
Bron van wat?
Dat men dit wil? Er is al een motie ingediend in de kamer waarbij men 50% van de kosten mag toerekenen aan de gasverlater. En zoals iemand in het geciteerde forum al aangaf, is het een fluitje van een cent om de tarieven dan gewoon te verdubbelen. Dat is wellicht cynisch gedacht en speculatie, maar de huidige tarieven code gas is qua kostenberekening toch al forfetair. Aanvullend is er een concreet voorstel om de wet te veranderen ingezet door de netbeheerders.
Maar zo gek is het niet gedacht. Er is uberhaupt een discussie over wie wat gaat betalen bij de energietransitie, waarbij heel veel wetten verandert gaan worden. De netbeheerders en andere spelers onderhandelen en polderen hier permanent. Het is eerder naief te denken dat netbeheerders niet gaan proberen om deze kosten op de onderhandelingstafel te leggen. Zeker omdat de klant/gas-verlatende burger zelf niet aan die onderhandelingstafels zit.
Hetzelfde zag je ook bij de totstandkoming van de BENG normen. Iedereen won, aldus de jubelende polderaars, behalve dan de huizenkoper die extra kosten moet maken in het kader van CO2 reductie, met terugverdientijden van een eeuw of meer.
Vandaar mijn voorspelling dat over een poosje gasverlaten inderdaad geld kost. Nu is het nog gratis, mits je bereid bent veel tijd te besteden met brieven etc.
Verwijderd
0,0 tijd. Nieuw energiecontract afsluiten voor uitsluitend electra en je bent er vanaf. Zonder brieven of wat dan ook en uiteraard kosteloos. Gasloos v.a. oktober 2016Armin schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 23:20:
[...]
Bron van wat?
Dat men dit wil? Er is al een motie ingediend in de kamer waarbij men 50% van de kosten mag toerekenen aan de gasverlater. En zoals iemand in het geciteerde forum al aangaf, is het een fluitje van een cent om de tarieven dan gewoon te verdubbelen. Dat is wellicht cynisch gedacht en speculatie, maar de huidige tarieven code gas is qua kostenberekening toch al forfetair. Aanvullend is er een concreet voorstel om de wet te veranderen ingezet door de netbeheerders.
Maar zo gek is het niet gedacht. Er is uberhaupt een discussie over wie wat gaat betalen bij de energietransitie, waarbij heel veel wetten verandert gaan worden. De netbeheerders en andere spelers onderhandelen en polderen hier permanent. Het is eerder naief te denken dat netbeheerders niet gaan proberen om deze kosten op de onderhandelingstafel te leggen. Zeker omdat de klant/gas-verlatende burger zelf niet aan die onderhandelingstafels zit.
Hetzelfde zag je ook bij de totstandkoming van de BENG normen. Iedereen won, aldus de jubelende polderaars, behalve dan de huizenkoper die extra kosten moet maken in het kader van CO2 reductie, met terugverdientijden van een eeuw of meer.
Vandaar mijn voorspelling dat over een poosje gasverlaten inderdaad geld kost. Nu is het nog gratis, mits je bereid bent veel tijd te besteden met brieven etc.
onetime in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"
Als je bijv. eerst 2 auto's had en je besluit er 1 weg te doen blijf je toch ook geen 2 maal wegenbelasting betalen en xxxx aan gemiste accijnzen en BTW overmaken aan de overheid wegens niet meer gebruik maken van.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2019 23:42 ]
Helaas sinds 1-1-2019 zijn de netbeheerders wakker geworden en is het flink aanpoten ondanks dat je de wet aan jouw zijde hebt.Verwijderd schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 23:35:
[...]
0,0 tijd. Nieuw energiecontract afsluiten voor uitsluitend electra en je bent er vanaf. Zonder brieven of wat dan ook en uiteraard kosteloos. Gasloos v.a. oktober 2016
onetime in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"
Het - juridisch inderdaad slecht onderbouwde - nieuwe standpunt is dat ze de leidingen niet mogen laten liggen ivm milieuwetgeving, en dat ze ~700 euro kosten mogen rekenen ook als je géén opdracht geeft. Ze pakken vooralsnog niet door bij de rechter, maar je krijgt veel post en incassobureaus worden ook soms ingeschakeld. En men komt ook al steeds vaker langs om daadwerkelijk graafwerk in je tuin te doen.
Dus nee, geen makkelijke opgave meer.
Verwijderd
Als je weet hoe het werkt, kun je alle post ed. van netbeheerders negeren, eindgebruikers hebben geen enkele relatie met hen. De energieleverancier is de partij waar je als eindgebruiker een relatie mee hebt.Armin schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 23:45:
[...]
Helaas sinds 1-1-2019 zijn de netbeheerders wakker geworden en is het flink aanpoten ondanks dat je de wet aan jouw zijde hebt.
Het - juridisch inderdaad slecht onderbouwde - nieuwe standpunt is dat ze de leidingen niet mogen laten liggen ivm milieuwetgeving, en dat ze ~700 euro kosten mogen rekenen ook als je géén opdracht geeft. Ze pakken vooralsnog niet door bij de rechter, maar je krijgt veel post en incassobureaus worden ook soms ingeschakeld. En men komt ook al steeds vaker langs om daadwerkelijk graafwerk in je tuin te doen.
Dus nee, geen makkelijke opgave meer.
wat bedoel je hiermee? Ik stuur namelijk mijn ecodan aan via zijn eigen thermosstaat en via de 2e ingang. De 2e ingang hangt aan een relais wat weer aan z-wave netwerk hangt. Obv uitlezen temperatuur verloop binnenshuis tov temperatuur buitenshuis heb ik een aantal "voorspellende" scenes aangemaakt dat op het moment dat het temp x is buiten om 4 uur in de ochtend hij x uur lang aan moet staan.amarkest schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 11:52:
@develdonk
Even een moment van bezinning: toch wel bizar hoe dit topic over de laatste paar jaar is uitgegroeid! Goed bezig allen
.........................................
De domotica (vera z-wave) doet ook nog wat het moet doen dus wellicht binnenkort maar eens gaan expirimenteren met rasp pi 4 met home automation... Helaas weinig projectjes meer die ik kan bedenken...
Wellicht een OTGW project voor geinteresseerden om warmtepompen wat inteligenter aan te sturen ?
@hansdegit
Verder een algemene scene dat de circuleerpompen tijdens de zomer elke week 5 min aangaan zodat ze niet vastlopen.
gevolg: huis is in d eochtend (wanneer je fit bent) het koelst (maar vloer is altijd warm) en gedurende de dag als je moe begint te worden (en dus sneller koud hebt) wordt het 0.5 graad warmer. Kind kan dus de was doen...?
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Hoe bedoel je dat alles meet?Dylantje2 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 22:08:
[...]
Beter een script van @AUijtdehaag die alles meet... Mijn COP is dus al het verbruik van de pomp
Alleen mis ik nog steeds de s0 voor de heater.. mijn kennis is te druk grrrr
Ik meet ook alles dus inclusief pomp en heater.
Ik heb me twijfels bij je waarde...
Welke sensoren gebruik je voor Ta en Tr?
zoals @koevlaas2 als meldde, heb ik een aanvoer van 25 en soms zelf nog iets lager (begin/einde seizoen). Maar niet bekend bij de RVO, geen subsidie in 2014. En de TVT die ik destijds berekende was ruim 13 jaar. En aangezien mijn verbruik iets lager is, ga ik dat ook wel halen.weebl15 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 11:26:
[...]
Ja, het is wel zonde dat de goede ervaringen niet worden uitgelicht. Zal wel iets te maken hebben met het feit dat zendtijd beperkt is en men dan prioriteit geeft aan misstanden aan de kaak stellen.
Afsluiten met een kort stuk over hoe het ook kan, eventueel met leuke TVT (iemand met 25 graden aanvoertemperatuur in nieuwbouwwoning?).
Maar dat lijkt me voor de massa niet echt interessant.
Iemand enig idee waarom zoveel personen van die gekke blokjes onder hun Nickname hebben staan
Van de profiiel pagina:Grolsch schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 09:06:
offtopic:
Iemand enig idee waarom zoveel personen van die gekke blokjes onder hun Nickname hebben staanKheb het gevoel dat ik op de website van Legoland zit te kijken
Als je geen avatar kiest wordt onderstaand "Identicon" gebruikt om andere gebruikers te helpen je te herkennen. Bijvoorbeeld om sneller te zien dat je meerdere keren reageerde in een forumtopic of bij een artikel.
Zoals eerder vermeld, ik meet dus de zwave waar de wp aan hangt. [ backupheater nog niet maar die staat al maanden op 1 uur ] Hierdoor meet ik al het verbruik van de pomp en niet zoals pana wss doet alle het stukje voor de compressor.jeroenvervuren schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 02:36:
[...]
Hoe bedoel je dat alles meet?
Ik meet ook alles dus inclusief pomp en heater.
Ik heb me twijfels bij je waarde...
Welke sensoren gebruik je voor Ta en Tr?
Dan leest het script de flow uit met node-red via de lan box.
Ik weet niet of ik hele script van @AUijtdehaag mag delen:

Maar zoals gezegd Alfons heeft hem naast zijn kamstrup lopen en hij zegt dat hij precies gelijk loopt.
Mijn sensoren zijn dallas en voordat ze erin gingen zo goed als allemaal in kokend water getest..
De afwijkingen: minder dan 0.5 graad.
De Wp sensoren geijkt zover als kon [ kan maar 2 graden + of - ] en dat redde ik net.
Als je nu kijkt naar mijn interne sensoren dus de Ta en Tr die ik zelf in de WP heb gemaakt heby en de sensoren vanuit node-red zo goed als::

Zit hem eerder in het moment van meten lijkt me, en de pomp zend volgens mij signalen als er wijzigingen zijn.
Dus welke waardes twijfel je aan...
Nogmaals als @AUijtdehaag zijn script niet klopt.......dan klopt het niet hahaha

Maar zoals het er nu uit ziet, heb ik een berekende cop van alle verbruik.... die best goed te noemen is..

En ook mijn graaddagen, .... 2kw voor 1M³... maar met een Cop van 5+.....[ ik wil je niet rijk rekenen dus maar netjes 2kwh voor1M³ aanhouden ]

Of zit ik ergens mis..

@Grolsch @TriLithium

[ Voor 98% gewijzigd door Dylantje2 op 25-10-2019 09:23 ]
Jouw systeem had in de winter van vorig jaar toch anders ook een dT van 7 á 8. Als er maar genoeg afgifte is dan is dT 5 prima te doen. Een lagere dT in de praktijk is gewoon dat je WP met 2 vingers in z'n neus zit te werken. Dit van mij liep op ene gegeven moment op dT 1,25 volgens de interne monitor. Maar wel op Ta40 met zo'n 4kW afgifte.Dylantje2 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 22:31:
Maar mijn vraag blijft staan
Pana regelt zelf de Dt...die is nu ong. 2-3 omdat ik dat kan zien. [ setting staat op 15, staat in de manual hoe groter hoe zuiniger ]
Maar iemand die niets ziet van zijn pana..
Hoe kan iedereen het over een Dt van 5 hebben, als de pana zelf maar een Dt van 2-3 aanhoud?
En voor de 100e keer, dat je dT 15 instelt wil niet zeggen dat ja WP magischerwijs meer afgifte creëert. Ik heb de dT bij mij ook hoog en laag gehad, enige wat ik in de logging echt kon aanwijzen dat dit impact had was dat de waterpomp harder ging lopen bij een lagere dT instelling.
Vorige winter vergeten, ander systeem, nu wat aanpassingen gedaan.Felicia schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 09:32:
[...]
Jouw systeem had in de winter van vorig jaar toch anders ook een dT van 7 á 8. Als er maar genoeg afgifte is dan is dT 5 prima te doen. Een lagere dT in de praktijk is gewoon dat je WP met 2 vingers in z'n neus zit te werken. Dit van mij liep op ene gegeven moment op dT 1,25 volgens de interne monitor. Maar wel op Ta40 met zo'n 4kW afgifte.
En voor de 100e keer, dat je dT 15 instelt wil niet zeggen dat ja WP magischerwijs meer afgifte creëert. Ik heb de dT bij mij ook hoog en laag gehad, enige wat ik in de logging echt kon aanwijzen dat dit impact had was dat de waterpomp harder ging lopen bij een lagere dT instelling.
Ik heb het ook niet over afgifte oid..
Als je de manual leest kun je in de settings wat doen in Dt.
Ik geef aan dat de mijne op Dt 15 staat.
De pomp houd dat zelf afgelopen periode op Dt 2-3
Ik kan dit uitlezen, maar hoeveel kunnen dat.
Nu is volgens de Wet hier, dat je Ta en Tr op Dt 5 zet.
Hoe kan ik dat doen? Terwijl de pomp zelf een Dt 2-3 heeft. Dat is mijn vraag.
Aangezien sommige zeggen dat een gelijke Tr niet van toepassing is, maar een Dt 5 belangrijker is.
Als het script klopt, dan lijkt een Dt 2 met bijna gelijke Tr en mijn H toch erg zuinig te zijn.
Terwijl als ik hem Dt 5 zou "moeten" zetten ik het volgens mij nooit goed voor elkaar krijg.
Mijn Ta kijk ik niet eens naar..
Ik ken dat stukje in de handleiding, heb daar ook aan m'n haren gekrabt. Leuk dat je 'm op 15 hebt staan maar dat kan je afgifte helemaal niet aan. Misschien als je 'm op Ta 80 zet wel maar niet met Ta 30 want dan zou je 15 graden retour krijgen.Dylantje2 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 09:41:
[...]
Vorige winter vergeten, ander systeem, nu wat aanpassingen gedaan.
Ik heb het ook niet over afgifte oid..
Als je de manual leest kun je in de settings wat doen in Dt.
Ik geef aan dat de mijne op Dt 15 staat.
De pomp houd dat zelf afgelopen periode op Dt 2-3
Ik kan dit uitlezen, maar hoeveel kunnen dat.
Maar niemand die het definitief kan zeggen, misschien doelen ze wel op dT 15 van het koudemiddel en niet van je CV water. @Oxellaar weet dat vast wel, wat is de dT van het koudemiddel normaliter bij een WP?
De wet zegt ook dat je 120 op de snelweg mag maar in de file haal je misschien ook maar 30.Nu is volgens de Wet hier, dat je Ta en Tr op Dt 5 zet.
Hoe kan ik dat doen? Terwijl de pomp zelf een Dt 2-3 heeft. Dat is mijn vraag.
Het móet dus helemaal niet. Lage dT betekent gewoon dat je WP het lekker rustig aan doet en niet te hard hoeft te werken wat dan ook weer je zuinige WP prima verklaart.Aangezien sommige zeggen dat een gelijke Tr niet van toepassing is, maar een Dt 5 belangrijker is.
Als het script klopt, dan lijkt een Dt 2 met bijna gelijke Tr en mijn H toch erg zuinig te zijn.
Terwijl als ik hem Dt 5 zou "moeten" zetten ik het volgens mij nooit goed voor elkaar krijg.
Mijn Ta kijk ik niet eens naar..
Dat hij 15 niet aan kan weet ik. [ maar ik geef hem dan maar alle ruimte ] wss is de pomp slimmer als mezelfFelicia schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 09:48:
[...]
Ik ken dat stukje in de handleiding, heb daar ook aan m'n haren gekrabt. Leuk dat je 'm op 15 hebt staan maar dat kan je afgifte helemaal niet aan. Misschien als je 'm op Ta 80 zet wel maar niet met Ta 30 want dan zou je 15 graden retour krijgen.
Maar niemand die het definitief kan zeggen, misschien doelen ze wel op dT 15 van het koudemiddel en niet van je CV water. @Oxellaar weet dat vast wel, wat is de dT van het koudemiddel normaliter bij een WP?
[...]
De wet zegt ook dat je 120 op de snelweg mag maar in de file haal je misschien ook maar 30.
[...]
Het móet dus helemaal niet. Lage dT betekent gewoon dat je WP het lekker rustig aan doet en niet te hard hoeft te werken wat dan ook weer je zuinige WP prima verklaart.
Maar als ik hem op 2 zet ging hij ook naar 5 vorig jaar. [ en bij meerdere] dus wss doet die Dt setting iets of niets.
Ik snap ook dat het gene wet is, maar ik zou ze de kost niet willen geven die Dt van 5 proberen te krijgen.
Waaronder ik mezelf ook mag scharen vorig jaar, uren/dagen met de ir bezig geweest... om Dt 5 te krijgen.
Wss onmogelijk met mijn vraag van hierboven
Totdat iemand me wees op gelijke Tr ...
Waardoor mijn Wp vele malen rustiger werd, en mooier ging lopen.
Ik heb de Loria echter ook aangesloten op het extra spiraal van de boiler. Deze heeft een oppervlakte van 1,2m2. Als ik nu echter SWW bedrijf kies, gaat het eerst deel van opwarmen prima (1 doorlopende run). Echter als de boiler 45 graden heeft bereikt zie ik de Loria een aantal keren pendelen (gemonitord vanuit kWh meter) tot hij de gewenste 50 graden bereikt. Is dit herkenbaar?
Pv 4KwP, Atlantic WPB, Techneco Loria 8kw, gasloos sinds 29-8-2019
https://www.installatie.n...pomp-1-op-1-cv-vervanger/
“Dit artikel roept zeer veel (kritische) reacties op. Naar aanleiding hiervan laat het bedrijf weten: “Wij gaan voor meer feitelijke informatie zorgen en komen er op terug.””
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
En hij is het meest zuinige als die niets hoeft te doen, dus daar heb je meteen de analogie met isolerenkmf schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:07:
Wat een gezeur over dt in de morgen... een automotor is ook het efficiënts op een cruise snelheid van 80km/h. Maar een cruisesnelheid van 30km/h is toch echt zuiniger in verbruik.
Ja, dat is herkenbaar. De Loria zal bij de SWW-run de aanvoertemperatuur beperken tot ca. 5 graden boven SWW doeltemperatuur. Dus als de WP dan zijn warmte niet kwijt kan vanwege een te lage warmteoverdracht (kleine spiraal) dan zal hij gaan pendelen totdat SWW-doel is bereikt of de maximale tijd voor een SWW-run voorbij is.Babbel1 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 09:56:
Ik ben sinds kort gasloos. Van voorheen cv ketel met een elga, ben ik overgestapt op een Atlantic Explorer v4 200l gecombineerd met een Techneco Loria 8kw. Onze woning heb ik in het verleden al voorzien van Jaffa DBE conrectoren. Dus het is nu vooral proberen zo lang mogelijke runs te krijgen voor verwarmingsbedrijf. Ondertussen helling op 0.7 staan met correctie van +4.0c. Echter door de wisselende temperaturen buiten gaat dit de ene dag beter dan deze andere.
Ik heb de Loria echter ook aangesloten op het extra spiraal van de boiler. Deze heeft een oppervlakte van 1,2m2. Als ik nu echter SWW bedrijf kies, gaat het eerst deel van opwarmen prima (1 doorlopende run). Echter als de boiler 45 graden heeft bereikt zie ik de Loria een aantal keren pendelen (gemonitord vanuit kWh meter) tot hij de gewenste 50 graden bereikt. Is dit herkenbaar?
Als je pech hebt zit er een grote afwijking op 1 van de sensoren (Ta of boiler) en is de warmteoverdracht nog iets slechter vanwege een in werkelijkheid kleinere dT. Om die reden heb ik ooit ook de Ta en Tr sensor verwisseld, die zitten relatief simpel om de buis heen geklemd.
Waarom heb je eigenlijk de Loria op de WP-boiler aangesloten? Die kan het toch prima zelfstandig (en is ietsje zuiniger in verbruik)?
Nog een vraagje, welke thermostaat heb je in gebruik bij je Loria?
14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD
Een 30kW (en COP van zo'n 4) op een 16A. Hoe werkt dat precies?Kaspers schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 09:59:
Dit klinkt vooralsnog iets aannemelijker dan de welbekende Ecoliner (“blauwe kastje”):
“Dit artikel roept zeer veel (kritische) reacties op. Naar aanleiding hiervan laat het bedrijf weten: “Wij gaan voor meer feitelijke informatie zorgen en komen er op terug.””
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
3-fasetimovd schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 12:06:
[...]
Een 30kW (en COP van zo'n 4) op een 16A. Hoe werkt dat precies?
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Leg daar de formule eens langs.
P=U*I*√3 * Cos φ
400x16x1.73x0.8 = 9 kW
Met een cosinus phi van 1: 400x16x1.73x1 = 11 kW
18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW
Maal de COP (van zeg 4) is toch echt 44 kW. Kan dus.Nickkie55 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 12:39:
[...]
Vraag is wel welk kasteel zo'n enorme warmtebehoefte heeft. De gemiddelde NL woning kun je prima met zo'n 7 kW verwarmen (en rijtjeswoningen met nog minder).
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Verwijderd
30kW afgifte en COP 3 (als het zeer slecht is) maakt 10kW primair als input.Nickkie55 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 12:39:
[...]
Leg daar de formule eens langs.
P=U*I*√3 * Cos φ
400x16x1.73x0.8 = 9 kW
3x16A lijkt me dan wel haalbaar, dat is zo'n 11kW.timovd schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 12:06:
[...]
Een 30kW (en COP van zo'n 4) op een 16A. Hoe werkt dat precies?
[ Voor 8% gewijzigd door TvanW op 25-10-2019 18:40 ]
https://www.rtvnoord.nl/n...a-is-en-heel-veel-belooft
"De beloften die Wubaro doet zijn stevig. Over ongeveer een jaar staat in het Noorden een fabriek waar de nieuwe gasloze cv-ketels worden gemaakt. Honderd mensen zullen er binnen afzienbare tijd aan het werk zijn. Zit het een beetje mee, dan kan dat aantal oplopen naar vijfhonderd man die jaarlijks zo'n 250.000 ketels fabriceren."
en
"De nieuwe ketel is in feite een aangepaste lucht-water-warmtepomp. Door een speciale compressortechniek kan de pomp water tot hoge temperaturen verwarmen. Op die techniek hebben de bedenkers een patent verkregen.
Twijfels zijn er vooral over de opbrengst van de pompen en het energieverbruik. Directeur Eric Janssen kent de bezwaren. 'Veel mensen geloven het op voorhand niet.'"
[ Voor 10% gewijzigd door etphone op 25-10-2019 19:18 ]

Kabeltje gemonteerd aan 2 shelly1's die ieder een deel schakelen. Die worden gevoed door de 230v die de buitenunit in komt.

Kan ze nu via home assistant schakelen
PUHZ-SW100YAA & 7440wp
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Hoe temperatuur warmtepompen op basis van dit dubbel verwarmen concept bestaan elders ter wereld ook van talloze merken, dus ik ben niet inherent sceptisch. Het natuurkundig principe is niet revolutionair of nieuws.etphone schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 19:17:
Artikel over hogetemperatuurwarmtepomp die er blijkbaar aan zit te komen:
"De beloften die Wubaro doet zijn stevig. Over ongeveer een jaar staat in het Noorden een fabriek waar de nieuwe gasloze cv-ketels worden gemaakt. Honderd mensen zullen er binnen afzienbare tijd aan het werk zijn. Zit het een beetje mee, dan kan dat aantal oplopen naar vijfhonderd man die jaarlijks zo'n 250.000 ketels fabriceren."
en
"De nieuwe ketel is in feite een aangepaste lucht-water-warmtepomp. Door een speciale compressortechniek kan de pomp water tot hoge temperaturen verwarmen. Op die techniek hebben de bedenkers een patent verkregen.
Twijfels zijn er vooral over de opbrengst van de pompen en het energieverbruik. Directeur Eric Janssen kent de bezwaren. 'Veel mensen geloven het op voorhand niet.'"
Punt is meer de COP vs prijs. Traditioneel zijn die systemen minder efficient en/of hebben een hoger prijspeil. Ik ben dus benieuwd waar men op uitkomt.
Overigens is dat geen inherent bezwaar. Een drop-in oplossing mag best iets duurder zijn en/of lagere COP hebben. Als je daardoor van het gas af kunt of nog beter van een stadsverwarming af kunt, is dat best een afweging.
Dus het gaat uiteindelijk meer om het economische model.
Ik durf zonder meetresultaten gezien te hebben te betwijfelen of een electrische kachel van 2kW 500W verlies heeft.
https://www.durocan.com/Kaspers schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 09:59:
Dit klinkt vooralsnog iets aannemelijker dan de welbekende Ecoliner (“blauwe kastje”):
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
dunklefaser schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 20:47:
@etphone ,@Armin Een hoge temperatuur warmtepomp is vanwege natuurkundige wetten veel inefficiënter als een lage temperatuur warmtepomp. Raadpleeg je favoriete zoekmachine, trefwoorden: carnotproces - carnotcyclus/carnotfactor. Of kijk meteen op "COP warmtepomp"
Armin:
Punt is meer de COP vs prijs. Traditioneel zijn die systemen minder efficient en/of hebben een hoger prijspeil. Ik ben dus benieuwd waar men op uitkomt.

Voor ieder type warmtepomp geldt in principe: hou de temperatuur zo laag mogelijk.dunklefaser schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 20:47:
@etphone ,@Armin Een hoge temperatuur warmtepomp is vanwege natuurkundige wetten veel inefficiënter als een lage temperatuur warmtepomp. Raadpleeg je favoriete zoekmachine, trefwoorden: carnotproces - carnotcyclus/carnotfactor. Of kijk meteen op "COP warmtepomp"
Of als ik heel erg muggenzift, houd het temperatuurverschil zo laag mogelijk.koevlaas2 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 21:07:
[...]
Voor ieder type warmtepomp geldt in principe: hou de temperatuur zo laag mogelijk.
Er zijn in de industriele wereld warmtepompen die water tot ver boven het kookpunt kunnen verwarmen (onder druk) met behoorlijk hoge COP. Echter hun input is ook al behoorlijk heet
Terug naar deze context, hoge temperatuur pompen zijn niets nieuws, en hebben doorgaans een COP van tegen de 3. Wil je meer kan dat tot zekere mate, maar gaat het prijskaartje snel omhoog ivm inderdaad de inherente natuurkundige restricties.
Een COP van 3 is echter in Nederland met de huidige belastingen heel ruwweg het verschil tussen een prijs van een kWh en de prijs van een m3 gas. Dus als het apparaat niet al te duur is, en je kunt daardoor van stadsverwarming af, geen noodzakelijk slechte deal.
Uiteindelijk is het ivm de belastingen en regels vooral een economische afweging geen natuurkundige.
En het is idd ook nog duurder.
Just my 2cts
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Heel interessant deze vorm van nachtverlaging. Hoe heb je de tempshift ingeregeld? (ik kon 't niet zo snel vinden) Je bedoelt daarmee een stooklijn verlaging toch? Hetzelfde als je op de afstandsbediening handmatig kunt doen. (bij panasonic iig). Met pijltje omlaag...kmf schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 15:47:
Ik heb vorig seizoen een aantal weken geexperimenteerd. Voor mij is nachtverlaging heel gunstig. En dan wel een dubbele vorm.
Thermostaat staat geprogrammeerd om 1 uur voor aanwezigheid op 21C te starten. In nacht en niet-aanwezigheid op 20C.
Daarnaast is er in de nachturen een temp shift in de stooklijn geconfigureerd. om -1 tot -2C te gebruiken in de nachturen.
Als de temperatuur toch te laag komt, dan gaat de wp rustig draaien. Hierdoor draait de warmtepomp misschien 2-3 uur per dag. In de hele koude dagen ietsie langer. Overall scheelt het 75% minder energieverbruik vergeleken met 24/7.
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Uiteraard is het altijd een lagere theoretische maximum COP. Wie zegt hier van niet?dunklefaser schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 21:21:
@Armin Heeft niets met "traditioneel" te maken, het is principieel slechter en kan nooit vergelijkbaar zijn.
En het is idd ook nog duurder.
Just my 2cts
Maar geen enkele warmtepomp haalt de maximale natuurkundige COP. Hoe dicht je haalt hangt o.a. af van economische aspecten. Immers uiteindelijk of een product zinnig is, is ook een economische afweging geen puur natuurkundige.
Hoge temperatuur warmtepompen bestaan dus gewoon in de wereld omdat ze economisch relevant zijn in veel situaties. Met een COP van tegen de 3 zijn ze dat ook al vaak in Nederland. Zeker met stadsverwarming als achtergrond, of mensen die geen aardgas hebben en dus op propaan stoken, een interessante optie mits de aanschafprijs beperkt is.
Met een korte video: https://www.dvhn.nl/econo...enveld-blij-24956050.htmletphone schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 19:17:
Artikel over hogetemperatuurwarmtepomp die er blijkbaar aan zit te komen:
en
Je hebt je war stooklijn waar je tot 5 graden onder en tot 5 graden daarboven instellen kunt. Ik doe dat met de timer.Baapje327 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 21:22:
[...]
Heel interessant deze vorm van nachtverlaging. Hoe heb je de tempshift ingeregeld? (ik kon 't niet zo snel vinden) Je bedoelt daarmee een stooklijn verlaging toch? Hetzelfde als je op de afstandsbediening handmatig kunt doen. (bij panasonic iig). Met pijltje omlaag...
Bufferen in dit geval op het moment dat de temperatuur buiten het hoogst is. Stapsgewijs de temperatuur verhogen om te voorkomen dat de WP zo snel mogelijk het ingestelde doel +5 gaat bereiken. Je kunt hier mee experimenteren.
Om 13:00 +1. 14:00 +2 15:00 +4 16;00 +5. 18:00 0 en 21:30 -1. Was de afgelopen week. Als het aankomende het kouder is stel ik het stookprotocol weer bij.
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
Mijn vraag op basis van situatie:
Woning 850m3 225m2 2 verdiepingen volledig vloerverwarming beneden met extra radiatoren beneden en boven. Woning is 1999 Energielabel A
Huidig verbruik: 7500kwh (woning + elec auto) gas 2400m3
Op dak op zuidkant kunnen we 30 panelen kwijt.
Wat is volgens jullie een passende installatie voor deze situatie.
Denk ook aan welke panelen en wat te doen micro omvormer, omvormer of omvormer met optimizers.
Ben zeer benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.
Ik had eerst alleen een WPB gecombineerd met CV. Omdat de WPB op een open zolder staat hoor je hem redelijk qua luchtgeluid. Omdat afsluiten geen optie is, heb ik middels de SWW kit de Loria aangesloten op het spiraal. Ik kan nu kiezen tussen SWW via WPB alleen, Combi of SWW bedrijf tussen WPB en Loria samen.
Loria is aangesloten op een Chronotherm Vision Modulation. Door de codes uit dit forum kan ik nu via ketel-instellingen ook de verschuiving voorbij de 4,5 beperking duwen.
Pv 4KwP, Atlantic WPB, Techneco Loria 8kw, gasloos sinds 29-8-2019
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8
Daar zul je meer informatie moeten geven over dakhelling, orientatie, aanwezigheid van schaduw enz. enz.
Voor vragen over warmtepompen ben je hier op de juiste plek. Wel belangrijk om concrete vragen te stellen en meer inhoudelijke informatie te geven. Wat is er bijv. dat jou niet het goede gevoel geeft over de reeds ontvangen offertes?
Mitsubishi zubadan 11.2 type puhz-shw112yaa+ersc-vm2cLink123 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 08:40:
Met verbazing lees ik op dit forum hoeveel kennis er bij jullie aanwezig is. Laat ik me nu net aan het oriënteren zijn op een combinatie PV en lucht/water warmtepomp. Ik heb inmiddels een aantal offertes gehad maar deze lopen erg uiteen in installatie en in kosten. Mij geeft dat nog geen goed gevoel.
Woning 850m3 225m2 2 verdiepingen volledig vloerverwarming beneden met extra radiatoren beneden en boven. Woning is 1999 Energielabel A
Denk ook aan welke panelen en wat te doen micro omvormer, omvormer of omvormer met optimizers.
Mee eens - De "theoretische" COP is nog een andere (onhaalbare) grensArmin schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 21:30:
[...]
Uiteraard is het altijd een lagere theoretische maximum COP. Wie zegt hier van niet?
Maar geen enkele warmtepomp haalt de maximale natuurkundige COP. Hoe dicht je haalt hangt o.a. af van economische aspecten. Immers uiteindelijk of een product zinnig is, is ook een economische afweging geen puur natuurkundige.
Hoge temperatuur warmtepompen bestaan dus gewoon in de wereld omdat ze economisch relevant zijn in veel situaties. Met een COP van tegen de 3 zijn ze dat ook al vaak in Nederland. Zeker met stadsverwarming als achtergrond, of mensen die geen aardgas hebben en dus op propaan stoken, een interessante optie mits de aanschafprijs beperkt is.

Maar de aanschafprijs in relatie tot de prestaties (sCOP) en geleverd vermogen - dit is echt een onderzoek wat ik zou willen zien. Daar kan je van dromen - voorlopig iig. Ik ben benieuwd bij welke aanvoertemperatuur (en buitentemperatuur etc.) de momentane COP onder de 3 zakt bij de diverse HT L/W-warmtepompen voor particulier gebruik.
En economie is geen natuurwetenschap met vaststaande wetten, gelukkig - daar kan je nog wat tweaken.
Wil je 24*7 gaan verwarmen of ook nog nachtverlaging gaan toepassenLink123 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 08:40:
Met verbazing lees ik op dit forum hoeveel kennis er bij jullie aanwezig is. Laat ik me nu net aan het oriënteren zijn op een combinatie PV en lucht/water warmtepomp. Ik heb inmiddels een aantal offertes gehad maar deze lopen erg uiteen in installatie en in kosten. Mij geeft dat nog geen goed gevoel.
Als je bereid bent 24*7 te gaan verwarmen heb je naar mijn idee voldoende aan de PUHZ-SW100V/YAA(-BS)
Als je wel nachtverlaging wilt toepassen zou ik gaan voor de PUHZ-SHW112V/YAA(-BS)
Qua minimaal modulatieniveau verschillen ze niet zoveel,
Een dT van 15 is erg laag, zeker als er flink vermogen draait. Stel je persgasT is 65 a 70 graden, dan zou er 50 a 55 graden vloeistof terug gaan. Je zou dan een groot gedeelta van de warmte niet benutten.Felicia schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 09:48:
[...]
Ik ken dat stukje in de handleiding, heb daar ook aan m'n haren gekrabt. Leuk dat je 'm op 15 hebt staan maar dat kan je afgifte helemaal niet aan. Misschien als je 'm op Ta 80 zet wel maar niet met Ta 30 want dan zou je 15 graden retour krijgen.
[...]
De wet zegt ook dat je 120 op de snelweg mag maar in de file haal je misschien ook maar 30.
[...]
Het móet dus helemaal niet. Lage dT betekent gewoon dat je WP het lekker rustig aan doet en niet te hard hoeft te werken wat dan ook weer je zuinige WP prima verklaart.
Meestal ligt de vloeistofT uit de TSA een paar graden boven de aanvoerT van het water.
En dan ongeveer 5K dT op het cv water. 15K is veel te veel.
Volgens de specs van nagenoeg iedere warmtepomp wil men een flow van +/- 170L/h/kW, wat resulteert in een dT van ongeveer 5K.
Geen idee waar die 15K vandaan komt
@Felicia Zit nog even te kijken...
Misschien dat ze 15K dT condensatieT(koudemiddel) vs aanvoerT (cv water) bedoelen.
Bij 410a is 26 bar ongeveer 45 graden condensatietemperatuur.
Als je dan 25/30 cv zijdig draait, zijn dat geen vreemde waardes, dan heb je 15K dT
De condensatieT is de temperatuur die bij de druk hoort van het koudemiddel, min de persgas oververhitting van ongeveer 30 a 35c. Is je persgas continu veel hoger, dan is er een koudemiddel tekort.
Is hij continu veel lager, dan is er een overvulling. De compressor draait dan nat, vloeistof dus. Beide zijn erg slecht voor de compressor. Let wel...alleen na een tijdje op maximaal vermogen kun je deze temperatuur meten.
[ Voor 29% gewijzigd door Oxellaar op 26-10-2019 11:21 ]
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
https://www.sandenwaterheater.com/products/#tabc7
Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.
Ben je misschien in de war met een andere merknaam?Me Albert schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 11:17:
Die Edocan is een Sanden SanCO2. Komt uit Amerika. Op de website daar zijn de maximum temperaturen lager dan edocan beweert.
https://www.sandenwaterheater.com/products/#tabc7
Mitsubishi Electric Ecodan heeft niets te maken met Sanden.
Oeps...Oxellaar was met net voor en ik zie nu ook de gehaaide schrijffout.
Edocan kan ik trouwens niet te vinden op internet...
[ Voor 13% gewijzigd door Remco45 op 26-10-2019 11:36 ]
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
Hierdoor is de installatie vanaf het begin veelvuldig (keer of 4 per jaar ofzo) met vers water gevuld. Nu maak ik mij zorgen over doorroesten van de boiler of buffervat. Nu stelt de installateur voor om er een corrosie werende vloeistof in te doen (na alle hennep koppelingen opnieuw te hebben gedaan).
Ontzettend balen, want alle isolatie moet ik er weer van af halen. Het lijken vooral de koppelingen met hennep die voor de problemen zorgen.
Wat is jullie idee hierbij? Hoe schadelijk is het telkens opnieuw vullen van een emaille boiler zonder anode nu echt? Is het een goed idee dat middel in de installatie te doen? Kan het ook kwaad doen?
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
De een komt met een nefit van 11kw de anderCranberry schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 09:29:
@Link123 Voor zonnepanelen is een apart topic waar ook zeer veel expertise te vinden is:
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8
Daar zul je meer informatie moeten geven over dakhelling, orientatie, aanwezigheid van schaduw enz. enz.
Voor vragen over warmtepompen ben je hier op de juiste plek. Wel belangrijk om concrete vragen te stellen en meer inhoudelijke informatie te geven. Wat is er bijv. dat jou niet het goede gevoel geeft over de reeds ontvangen offertes?
Een Vaillant van 8 kw en nog een andere. Zit geen lijn in en kunnen ook geen echte voor of nadelen van welke goed is onderbouwen.
Voor mij is t belangrijkste dat het comfortabel is in huis en tegen redelijke kosten= besparing want de installatie zit ook nog wel wat in de weg, zowel buiten als binnen. Ik vroeg een van de
Installateurs naar ervaring,
Kreeg ik terug: heb er meerdere geplaatst klanten zijn tevreden, niet dat het 21graden in huis is, maar ze trekken een wat dikkere trui aan en dan is het prima te doen..... kortom.....
Kort en bondig😀. Moet ik er geen buffervat bij? En specifiek Mitsubishi en geen ander merk?koevlaas2 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 10:10:
[...]
Mitsubishi zubadan 11.2 type puhz-shw112yaa+ersc-vm2c
Dat laatste... Dat meen je serieusLink123 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 13:20:
[...]
De een komt met een nefit van 11kw de ander
Een Vaillant van 8 kw en nog een andere. Zit geen lijn in en kunnen ook geen echte voor of nadelen van welke goed is onderbouwen.
Voor mij is t belangrijkste dat het comfortabel is in huis en tegen redelijke kosten= besparing want de installatie zit ook nog wel wat in de weg, zowel buiten als binnen. Ik vroeg een van de
Installateurs naar ervaring,
Kreeg ik terug: heb er meerdere geplaatst klanten zijn tevreden, niet dat het 21graden in huis is, maar ze trekken een wat dikkere trui aan en dan is het prima te doen..... kortom.....
Eerlijk dat je zo makkelijk toegeeft er niet van te snappen
We komen hier uit vergelijkbaar M3 gas verbruik voor vergelijkbare M3 inhoud, beneden vloerverwarming en overige ruimtes (LTV) radiatoren. Hier alleen een jaren '70 woning, dus beduidend minder goede isolatie dan in jouw situatie. Je huidige gasverbruik komt me daarom nogal hoog over, maar mss ander douchegedrag, andere inregeling van je CV en/of nog koken en bakken op gas?Link123 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 08:40:
Hier heeft Loria 6010 met losse 300l (zonne)boiler uitkomst geboden. Je zou kWh verbruik daarvan met 20 tot 25 PV panelen moeten kunnen opvangen. Hier 40 panelen, die meer produceren dan ons totale kWh verbruik (Loria + gewoon stroomverbruik).
In offerte traject destijds zelf geen ednin verdiept en meerdere partijen gesproken, die (erg) verschillende oplossingen boden tegen (erg) verschillende prijzen. Variërend van lucht WP tot bron WP en zonneboiler voor SWW tot zonneboiler voor verwarming. Een daarvan had ook een warmteverlies berekening gemaakt. Wij hebben destijds voor alles-in-een pakket gekozen, incl aanleg vloerverwarming PV panelen en zonneboiler voor SWW. Tot nu toe (2 jaar in bedrijf) tevreden over.
Dit is hoog over, meet concrete input is nodig voor concretere adviezen.
Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos
Bekijk het van de positieve kant: Als je installatie te weinig vermogen heeft je huis te verwarmen, is ie in ieder geval niet te groot en dat gaat pendelgedrag tegenOxellaar schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 14:07:
Eerlijk dat je zo makkelijk toegeeft er niet van te snappen
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Sorry, ik stond bij de kassa in de supermarkt en mijn telefoon dat typt niet zo makkelijk met die WP handen van me. Het vermogen is berekend op basis van mijn eigen formule (koevlaas2 formule) 2400x8/1650 = 11,63 kW.Link123 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 13:22:
[...]
Kort en bondig😀. Moet ik er geen buffervat bij? En specifiek Mitsubishi en geen ander merk?
Met een Zubadan 11.2 kan ik eigenlijk wel garanderen dat de woning nooit te koud gaat worden.
Je vloer is de buffer, extra buffervat is indien geen naregeling per groep op de vloerverdelers geinstalleerd word (volledig/alle groepen) niet nodig.
Zou je wel buffer willen dan is een 200L een mooie maat.
Zo snel roest eea niet door hoor, maar wel lekker als het binnen afzienbare tijd waterdicht is.Fullpower schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 11:57:
Ik heb een warmtepomp installatie waarbij de installateur moeite heeft om de zaak waterdicht te krijgen. Al vanaf het begin problemen. Nu ik de installatie heb ingepakt met Armaflex worden lekkende koppelingen zichtbaar (waarschijnlijk eerder niet gemerkt doordat het beetje water kon verdampen).
Hierdoor is de installatie vanaf het begin veelvuldig (keer of 4 per jaar ofzo) met vers water gevuld. Nu maak ik mij zorgen over doorroesten van de boiler of buffervat. Nu stelt de installateur voor om er een corrosie werende vloeistof in te doen (na alle hennep koppelingen opnieuw te hebben gedaan).
Ontzettend balen, want alle isolatie moet ik er weer van af halen. Het lijken vooral de koppelingen met hennep die voor de problemen zorgen.
Wat is jullie idee hierbij? Hoe schadelijk is het telkens opnieuw vullen van een emaille boiler zonder anode nu echt? Is het een goed idee dat middel in de installatie te doen? Kan het ook kwaad doen?
Hennep dat ligt hier werkeloos, ik gebruik overal locktite voor. Lekt er wat dan draai je of een stukje verder aan of je haalt juist los en dan nog meer locktite erom heen en weer vast draaien.
Loctite 55..Fullpower schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 11:57:
Ik heb een warmtepomp installatie waarbij de installateur moeite heeft om de zaak waterdicht te krijgen. Al vanaf het begin problemen. Nu ik de installatie heb ingepakt met Armaflex worden lekkende koppelingen zichtbaar (waarschijnlijk eerder niet gemerkt doordat het beetje water kon verdampen).
Zelf ff doen
Dan alles weer netjes isoleren.
Maar lastige verbindingen, oude draad, dan is er niets beter dan hennep met fitterskit. Daar kun je bijna een band mee plakken.
Vandaag haalde ik de isolatie ook nog weer van een ander stuk leiding: ook alles zeiknat onder de isolatie, zonder het er af te halen kun je dat niet zien.. duurt al met al nu al 1,5 jaar... zucht.koevlaas2 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 18:05:
[...]
Zo snel roest eea niet door hoor, maar wel lekker als het binnen afzienbare tijd waterdicht is.
Hennep dat ligt hier werkeloos, ik gebruik overal locktite voor. Lekt er wat dan draai je of een stukje verder aan of je haalt juist los en dan nog meer locktite erom heen en weer vast draaien.
Volgende week wordt het hopelijk gefixed.
Edit: Probleem wat hier ik zie is dat een koppeling in de openlucht dicht lijkt te zijn; een paar druppels per dag verdampt wel. Maar als je het inpakt met isolatie dan wordt het al gauw klets nat... en dat zie je niet omdat de isolatie dicht is. Misschien na een hele lange tijd...
nu de overweging: wat is erger? : een paar druppels condens in de zomer tijdens koelen of het hele jaar door nat...
[ Voor 23% gewijzigd door Fullpower op 26-10-2019 20:00 ]
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Zelf doen heb ik aan gedacht, maar heb niet van de lompe gereedschap voor die grote koppelingen en bussen. En omdat dat allemaal aan te schaffen... Verder ben ik van mening dat ik in ieder geval van uitbesteedde werk mag eisen dat het waterdicht is. Wel jammer het isoleren... maar goed misschien lukt het een 2e keer nog beterDylantje2 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 18:06:
[...]
Loctite 55..
Zelf ff doen
Dan alles weet netjes isoleren.
Heb je een foto van de installatie ? Ben wel benieuwd hoe eea dan gedaan is.Fullpower schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 19:11:
[...]
Zelf doen heb ik aan gedacht, maar heb niet van de lompe gereedschap voor die grote koppelingen en bussen. En omdat dat allemaal aan te schaffen... Verder ben ik van mening dat ik in ieder geval van uitbesteedde werk mag eisen dat het waterdicht is. Wel jammer het isoleren... maar goed misschien lukt het een 2e keer nog beter
Ik heb in de meeste gevallen direct een waterdicht systeem. Het isoleren lukt mij het best als ik om de meeste leidingen bij de aanleg direct de isolatie schuif.
En hoe is dit afgelopen?koevlaas2 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 20:51:
[...]
Koevlaas2 is om, ik ga een pomploze verdeler kopen (en installeren natuurlijk).
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Die is er nog niet, ik heb heel weinig vrije tijd dus voorlopig nog even niet.
Maar ik ben al wel voornemens.
Een waterdichte installatie zou erder regel dan uitzondering moeten zijn. Maar hier ging echt alles fout; eerst qua opbouw zelf en later de wateedichtheid. Waar ikzelf dan elke keer zelf achter moest komen.koevlaas2 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 20:02:
[...]
Heb je een foto van de installatie ? Ben wel benieuwd hoe eea dan gedaan is.
Ik heb in de meeste gevallen direct een waterdicht systeem. Het isoleren lukt mij het best als ik om de meeste leidingen bij de aanleg direct de isolatie schuif.
Okay, we hebben warmwater en een warm huis, het zijn allemaal kleine ongemakken, maar wel heel veel: water eraf, wat fixen en water er weer op. Tussen de boiler en systeem geen kranen

Maar volgende wordt het serieus opgepakt en dan hoop de instalatie op zolder te kunnen laten inplaats van er constant rond te lopen.
Nu dan een kraan tussen je vat en de rest, scheelt zoveel tijd.Fullpower schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 20:31:
[...]
Een waterdichte installatie zou erder regel dan uitzondering moeten zijn. Maar hier ging echt alles fout; eerst qua opbouw zelf en later de wateedichtheid. Waar ikzelf dan elke keer zelf achter moest komen.We zijn nu 1,5 jaar verder en nog steeds is er telkens weer wat.
Okay, we hebben warmwater en een warm huis, het zijn allemaal kleine ongemakken, maar wel heel veel: water eraf, wat fixen en water er weer op. Tussen de boiler en systeem geen kranen, dus elke 400 liter water eraf. Alleen dat is al een klein milieu delict.
De WAF van de warmtepomp is inmiddels flink gedaald. Jammere is dat de Panasonic zelf prima werkt; het zijn allemaal waterzijdige problemen. Veel aan de installatie in huis heb ikzelf gedaan, zoal elektra en alle radiatoren vervangen door LTV. Maar de WP zelf had ik uitbesteed ivm garantie, zo was mijn gedachte.
Maar volgende wordt het serieus opgepakt en dan hoop de instalatie op zolder te kunnen laten inplaats van er constant rond te lopen.
Voor het grote werk heb Ik 2 van deze: https://www.conrad.nl/p/f...el-53-mm-din-3117-1299550
Ik ben wel nieuwsgierig hoe je tot die conclusie komt. Of was de CV met SWW je CV water aan het verwarmen?amarkest schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 14:28:
@ElgaFreak
ANNA/ADAM/ELGA
Dankzij ANNA's Ta Tr en vermogen grafieken een flipperende 3-weg klep vd Boiler-CV in een vroeg stadium gevonden.
Ws startte de WP daarom regelmatig te laat op.
op de grafiek was duidelijk te zien dat het aanvoerwater 5c omhoog ging terwijl de WP niet draaide.ElgaFreak schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 20:58:
[...]
Ik ben wel nieuwsgierig hoe je tot die conclusie komt. Of was de CV met SWW je CV water aan het verwarmen?
dat gebeurde nadat de boiler klaar was opgewarmd en de CVpomp (Remehacalenta met 40L boiler) aan het nadraaien ging (via andere grafiek(energomonitor) gezien)
idd dus lekkende 3-wegklep
Na CV-functie uitgezet te hebben schiet de Ta niet meer omhoog na opwarmen boiler
[ Voor 12% gewijzigd door amarkest op 26-10-2019 21:36 ]
Top thanks! In de timer gevonden.pleio65 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 21:47:
[...]
Je hebt je war stooklijn waar je tot 5 graden onder en tot 5 graden daarboven instellen kunt. Ik doe dat met de timer.
Bufferen in dit geval op het moment dat de temperatuur buiten het hoogst is. Stapsgewijs de temperatuur verhogen om te voorkomen dat de WP zo snel mogelijk het ingestelde doel +5 gaat bereiken. Je kunt hier mee experimenteren.
Om 13:00 +1. 14:00 +2 15:00 +4 16;00 +5. 18:00 0 en 21:30 -1. Was de afgelopen week. Als het aankomende het kouder is stel ik het stookprotocol weer bij.
Wat is je stooklijn dan hierbij?
En hoeveel nachtverlaging pas je toe? (of doe je dat niet?) Of draait je wp altijd? Gezien je collectoren lijk je een vergelijkbare situatie te hebben namelijk. En welke thermostaat bepaalt of er verwarmt wordt? De wp of losse? , en als losse, stuurt ie dan een pomp aan vanuit de buffer baar je vvw/radiatoren?
Ben erg benieuwd.
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Voor de 3 inch heater in mijn systeem heb ik maar een lijmklem misbruiktkoevlaas2 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 20:35:
[...]
Nu dan een kraan tussen je vat en de rest, scheelt zoveel tijd.
Voor het grote werk heb Ik 2 van deze: https://www.conrad.nl/p/f...el-53-mm-din-3117-1299550
Volgens mij kan je die stooklijnverschuiving alleen toepassen als je draait op watertemperatuur i.p.v. op thermostaat.Baapje327 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 21:34:
[...]
Top thanks! In de timer gevonden.
Wat is je stooklijn dan hierbij?
En hoeveel nachtverlaging pas je toe? (of doe je dat niet?) Of draait je wp altijd? Gezien je collectoren lijk je een vergelijkbare situatie te hebben namelijk. En welke thermostaat bepaalt of er verwarmt wordt? De wp of losse? , en als losse, stuurt ie dan een pomp aan vanuit de buffer baar je vvw/radiatoren?
Ben erg benieuwd.
Bouwjaar van de woning is 1989, spouwmuur is geisoleerd, dak is geisoleerd (volgens destijds geldende bouwbesluit.
We gaan in de kelder en op begane vloer vloerverwarming infrezen op de verdiepingen radiatoren eventueel vervangen, de badkamer heeft al elektrische vloerverwarming. Op verdieping L/L airco/warmte op elke slaapkamer
Gasverbruik lag op 2300 M3 volgens verkoper, de badkamer is een soort spa, en met drie pubers gaat er veel SWW doorheen. We willen dan ook aparte SWW boiler in de kelder plaatsen.
Volgens koevlaas formule kom ik op 11 kw,ik heb op internet kunnen vinden dat ik voor koken(wordt inductie)en SWW 530M3 per jaar mag aftrekken. en kom dan via Koevlaas op 8.73kw en zou dan de Panasonic 9kw kunnen kiezen.
Klopt dit SWW gasverbruik ongeveer? Ga ik dit halen met de combinatie L/W en L/L ?
Heb goed 40 jaar met hennep gewerkt, en dat is echt altijd dicht! Vaak wordt "vergeten" het schroefdraad op te ruwen, zodat je de hennep er tussenuit draait. Gebruik je er ook nog fitterskit bij, dan ben je nog zekerder van je dichtheid.koevlaas2 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 18:05:
[...]
Zo snel roest eea niet door hoor, maar wel lekker als het binnen afzienbare tijd waterdicht is.
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Wat het hier is weet ik ook niet; wel dat vrijwel elke hennep koppeling hier wat zweet. Dat zag ik niet zo 1-2-3, maar nadat ik er isolatie omheen had aangebracht ging het goed mis: op zeker 3 plekken was de boel kletsnat onder de isolatie. Ben blij dat ik het ontdekt heb. Ik heb de installateur gezegd dat ik geen vertrouwen meer heb in (zijn) hennep montage. Nu komt hij alles vervangen door (volgens mij) Kolmat fibre seal. En dan hopen dat alles wél dicht is.hrt schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 14:03:
[...]
Heb goed 40 jaar met hennep gewerkt, en dat is echt altijd dicht! Vaak wordt "vergeten" het schroefdraad op te ruwen, zodat je de hennep er tussenuit draait. Gebruik je er ook nog fitterskit bij, dan ben je nog zekerder van je dichtheid.
Dikke pvc pijp en geïsoleerde leidingen. Jij hebt een split, dus geen CV water buiten.hesselbeertje schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 15:03:
Ook mijn L/W pomp is aangekomen (Zubadan 8kw). Nu wil ik deze pomp ongeveer 5 meter vanaf het huis plaatsen, koelleidingen door de grond. Hoe hebben jullie dit aangepakt? Ik geloof dat @Grolsch ook door de grond gaat met de koelleidingen? Extra isoleren en dan in een PVC buis?
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Niet veel te dik erop doen scheelt ook.hrt schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 14:03:
[...]
Heb goed 40 jaar met hennep gewerkt, en dat is echt altijd dicht! Vaak wordt "vergeten" het schroefdraad op te ruwen, zodat je de hennep er tussenuit draait. Gebruik je er ook nog fitterskit bij, dan ben je nog zekerder van je dichtheid.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Op hetzelfde aanraden ook deze gekocht voor de grote koppelingen. Heb dan ook geen referentie met andere merken. Maar de speling van de verstelling heeft mij meer dan positief verrast. Echt een heel fijn stuk gereedschap.PentaClover schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 16:26:
@koevlaas2 Je raadde een aantal posts terug de Facom 113A.18C aan voor de grote koppelingen, nog een specifieke reden dat je deze noemt en niet een ander merk grote verstelbare steek sleutel ?
De prijs voor een Facom is zowiezo wel netjes bij Conrad.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Bij mij is het dezelfde afstand.hesselbeertje schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 15:27:
Klopt, ik was van plan de standaard airco leidingen extra in te tapen met Armaflex, en dan door een (waterdicht gemonteerde) PVC buis te leiden.
Extra isoleren is niet nodig volgens de F-gassen monteur: een dunne luchtlaag isoleert prima volgens hem.
Beide leidingen (3/4e en 5/8e) inclusief 2 stroomkabels ( 1 x 5 en 1 x 3-aderig) en een kabel voor de vermogensschakelaar (3-aderig) passen samen prima in een 100 mm PVC buis.
Die is aangelegd als een horizontaal uitgerekte U-vorm: I_________I
De twee 90 graden bochten zijn uitgevoerd d.m.v. 2 x 45 graden elk, dus grotere bochtstraal.
Let op met buigen: een knik zit er zo in!
Bij de garage gaat de buis weer verticaal omhoog en dan op ca 1,5 m hoogte met 45 graden de muur in en zo naar een draagbalk van het dak naar de installatie op de 1e verdieping.
Het andere uiteinde heeft de bekende 3 x 45 graden bochten zodat er een naar beneden wijzende uitgang ontstaat waar geen water in kan. Deze uitgang heb ik ook met PVC-tape dichtgemaakt.
Wel heb ik begin en einde voorzien van een schuimrubber mof zodat er geen insecten in kunnen.
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
Dit topic is gesloten.