Toon posts:

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 126 Laatste
Acties:
  • 563.254 views

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:41

Felicia

🥚meisje?

Dylantje2 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 18:18:
[...]

mmm en welke stand stel je hem in dan?
Mijn staat op 15.5 maar daar komt hij tot nu nog niet.

En ontluchting is wel iets anders dan pumpspeed
I'm heb gelimiteerd maar niet een minimum ingesteld. Hij komt gewoon niet onder de 20lpm. Verschil met de jouwe is natuurlijk dat ik direct over het buffervat ga en jij over je radiatoren en een stukje vloerverwarming.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:29
corsat schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 18:54:
[...]

Het probleem zit hem denk ik in de verlengde kabel, ik heb getest rechtstreeks bij de unit en dan werkt het kabeltje wel. Ik heb er 10m 0,75mm2 aan geknoopt maar dat werkt dus niet. Zal ik het pac kabeltje drastisch inkorten en nogmaals proberen of de 10m verleng kabel maar inkorten. Wat is wijsheid ? Of gewoon maar uit proberen ?
Ik ga er vrijdag mee aan de slag, voor mij is het niet meer makkelijk een kabel naar binnen te leggen, dus er gaan 1 of 2 Shelly1's aan. Dan kan ik hem via de wifi aansturen :-)

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:44
Diff_Angle schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 15:13:
@Grolsch De binnendiameter van de slang-koppeling aan een keukenkraan is 5.4mm en daar gaat ook zeker 5-9l/m door, dat zal dus met 2.5 a 3 keer zo ruime diameter naar mijn idee geen enkel probleem opleveren en daar lijkt ook geen 'super' pomp voor nodig te zijn denk ik.
Moet je eens blazen door een bos slang van 16x2 en120m lang ...
En als je er 1 probeert van 1000m, je zal versteld staan wat een weerstand dat heeft.

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

• ElgaFreak
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-01 12:44
amarkest schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:25:
[...]

@avandermeulen

Na vervanging van mn 2 JAGA's (1,40x0,20) type 20 voor type 21 (1,40x0,30) heb ik WAR sinds een paar dagen weer aangezet, het leerproces heeft dus nog een weekje nodig denk ik.
Mijn ELGA staat snachts geblokkeerd ivm geluid, mocht het bij de opstart smorgens te koud zijn kan de Hrketel of een El.rad. bijgeschakeld worden, maar gezien de JAGA wisseling en de milde winters zal dat nauwelijks nodig zijn.

ELGA volgt ANNA/ADAM vrij goed zo te zien en houdt de kamertemp-schommeling rond de 3c.
Alleen bij start of tussenstarts zit er veel verschil tussen Ta gevraagd en geleverd, maar dat is wel logisch, omdat mn pompsnelheid op 2 staat, wellicht moet de pompsnelheid wat hoger. Eerst nog een paar dagen aanzien.

Als Dt ongeveer 3c is, dan is Ta gevraagd en geleverd ok.
Ziet er bij jou best aardig uit. Onderstaand bij mij: gewenst blauw(gewenst) versus gemeten(rood). Iemand nog ideeën hoe ik dit beter kan krijgen?

Bij mij staat de pomp op 3, meer dan 600 liter per uur haal ik niet door de radiatoren in de woonkamer en de radiator in de badkamer. Hoeveel liter per uur haal jij op stand 2?

Ik heb een Honeywell dus met de Anna geen ervaring. Ik stook overigens constant, vind het geluid best meevallen. Hij staat bij mij naast de zijgevel maar ik hoor hem zelf niet.

• Diff_Angle
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 30-04-2020
hrt schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 19:22:
[...]

En als je er 1 probeert van 1000m, je zal versteld staan wat een weerstand dat heeft.
5 maal 16x2 parallel van 100m lijkt me iets gemakkelijker dan jouw voorbeeld. Daarnaast is 1.2m3/h 1.18m/s bij een buisdikte van 22mm, niet 100% zeker, dat betekent 4,25kmh, minder dan wandelsnelheid.

[Voor 15% gewijzigd door Diff_Angle op 23-10-2019 20:40]

Panasonic 5kW H-serie, SolarEdge 6000HD Wave, 9350Wp JA Solar 275Wp

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:11
ElgaFreak schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 19:26:
[...]

Ziet er bij jou best aardig uit. Onderstaand bij mij: gewenst blauw(gewenst) versus gemeten(rood). Iemand nog ideeën hoe ik dit beter kan krijgen?

Bij mij staat de pomp op 3, meer dan 600 liter per uur haal ik niet door de radiatoren in de woonkamer en de radiator in de badkamer. Hoeveel liter per uur haal jij op stand 2?

[Afbeelding]

Ik heb een Honeywell dus met de Anna geen ervaring. Ik stook overigens constant, vind het geluid best meevallen. Hij staat bij mij naast de zijgevel maar ik hoor hem zelf niet.
-Flow op pompstand 2? - geen idee. er staan geen "normale" radiatoren open, alleen 6 jaga's waarvan er 3 flink afgeknepen staan en 3 helemaal open. Totale circuit inhoud stopt bij ongeveer 80L. dus klein circuitje. Ik heb de pomp net op 2,5 (rechtsom) gezet. s kijken wat dat oplevert. En anders moet er een buffervat bij.

-Ik had ook een Honeywell (HCMT, standaard geleverd bij de ELGA), maar die gaf veel start/stops en korte runs. Nu met de ANNA/ADAM lijkt ELGA wat "vlakker te draaien". moet nog wel een week inleren misschien wel langer gezien de huidige buitentemperaturen.

-Buitenunit staat naast de voordeur, daar heb ik geen last van, is meer het gebrom vd ELGAleiding in de slaapkamer waar ik last van heb/had. Zit nu een flexibel stuk leiding in en dat lijkt iets te helpen. vooralsnog gaat ie snachts op blokkeren. De Hrketel wordt momenteel alleen nog voor SWW gebruikt.

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:24
roelzadh schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 19:16:
[...]

Ik ga er vrijdag mee aan de slag, voor mij is het niet meer makkelijk een kabel naar binnen te leggen, dus er gaan 1 of 2 Shelly1's aan. Dan kan ik hem via de wifi aansturen :-)
Hoe sluit je dit dan aan en wat heb je daar voor nodig ?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, en 6800wp zonnepanelen, LL airco/verwarming

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09-11-2022
hrt schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 19:22:
[...]

Blazen is vanaf één kant, een pomp perst en zuigt tegelijk aan twee kanten

1 PVoutput . Dongen NB

• Felicia

Felicia

🥚meisje?

reneeke1970 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 20:18:
[...]

Maakt niet uit, als de weerstand te hoog is in de interrim kan je persen, zuigen of persen en zuigen tegelijk maar komt het water gewoon niet genoeg in beweging.

• roelzadh
  • Laatst online: 20:29
corsat schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 20:03:
[...]

Hoe sluit je dit dan aan en wat heb je daar voor nodig ?
https://shelly.cloud/shelly1-open-source/
Heb 2x deze gekocht omdat de relais los staat van het 230v gedeelte. Voor de power gewoon aftappen van de L1 + N van de buitenunit. De kabeltjes verbinden via de I/O poorten. Installatie via de app is super simpel en je kan ze ook op locale mqtt server zetten. Hier draait een pi4 met hassio.

Zal vrijdag wat foto's maken hoe het is geworden, ik denk alleen dat ik enkel voor de 50%/100% ga, gezien vol gas bij mij toch meestal 75% is als ik kijk naar de post van @Remco45 in de vorige topic.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• ElgaFreak
amarkest schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 19:43:
[...]

-Flow op pompstand 2? - geen idee. er staan geen "normale" radiatoren open, alleen 6 jaga's waarvan er 3 flink afgeknepen staan en 3 helemaal open. Totale circuit inhoud stopt bij ongeveer 80L. dus klein circuitje. Ik heb de pomp net op 2,5 (rechtsom) gezet. s kijken wat dat oplevert. En anders moet er een buffervat bij.

-Ik had ook een Honeywell (HCMT, standaard geleverd bij de ELGA), maar die gaf veel start/stops en korte runs. Nu met de ANNA/ADAM lijkt ELGA wat "vlakker te draaien". moet nog wel een week inleren misschien wel langer gezien de huidige buitentemperaturen.

-Buitenunit staat naast de voordeur, daar heb ik geen last van, is meer het gebrom vd ELGAleiding in de slaapkamer waar ik last van heb/had. Zit nu een flexibel stuk leiding in en dat lijkt iets te helpen. vooralsnog gaat ie snachts op blokkeren. De Hrketel wordt momenteel alleen nog voor SWW gebruikt.
Hoe had jij toen je HCMT ingesteld? Welke stooklijn en met of zonder ruimte compensatie?

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Flow van stalen 22 mm leidingen met de Panasonic 5 kW mono H. Geen buffervat, alleen de vloer.
@Grolsch

5 kW H heeft een advies flow van 14,3 l/min. Dat geeft een deltaT van 5 graden bij 5 kW.

[Voor 21% gewijzigd door Dre op 23-10-2019 20:57]

• amarkest
ElgaFreak schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 20:29:
[...]

Hoe had jij toen je HCMT ingesteld? Welke stooklijn en met of zonder ruimte compensatie?
Alles geprobeerd, ook de BramBos truc (WAR/RAR} maar het bleven pieken en dalen, behalve bij lagere buitentemperaturen. Dan zaten er lange runs tussen.

Ik heb de capaciteit van 2 JAGA's in de huiskamer met 50% verhoogd (type20-->type21) dat zou kunnen helpen omdat de warmteafgifte wellicht te klein was. Het is een kleincircuit zonder VVW. Mocht dit niet helpen, dan ga ik de verwarming op de 1e verdieping iets verder open zetten.
Ik hoorde goede berichten over ANNA/ADAM ( oa van @avandermeulen ) mbt regelgedrag, dus nu eerst maar 's aanzien hoe dit gaat lopen.

• Diff_Angle
@amarkest Geeft type 21 t.o.v. 20 bij Jaga een verhoging van 50% ? Bij Henrad is het verschil tussen type 11 en 21 ongeveer 37% bij Ta 35 en Tr 30.

Dre schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 20:31:
Flow van stalen 22 mm leidingen met de Panasonic 5 kW mono H. Geen buffervat, alleen de vloer.
@Grolsch
[Afbeelding]
Dat is genoeg, flow is bij jou geen probleem ;)

Maar zoveel flow heeft met 5KW toch helemaal geen nut? Betekent een Dt van 2,34 max.

Max debiet voor mijn WP is volgens de boekjes 27,7 ltr minuut.

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• Diff_Angle
@Grolsch
[Afbeelding]

5 kW H heeft een advies flow van 14,3 l/min. Dat geeft een deltaT van 5 graden bij 5 kW.
Hoeveel groepen ?

• Felicia

Felicia

🥚meisje?

Grolsch schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 20:58:
[...]

Dat is genoeg, flow is bij jou geen probleem ;)

Maar zoveel flow heeft met 5KW toch helemaal geen nut? Betekent een Dt van 2,34 max.

Max debiet voor mijn WP is volgens de boekjes 27,7 ltr minuut.
Note de ontluchtingsstand. Dan pompt de pomp maximaal, waarschijnlijk een setting die verder nooit gebruikt wordt.

De mijne doet 60lpm over de buffer in de ontluchtingsstand. In de praktijk heb ik hem nooit boven de 40lpm zien gaan.

• IBoat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-10-2022
@Grolsch
[Afbeelding]

Hoe/waar kun je dit aflezen bij de pana?

4420 Wp SF170 op Oost - Atlantic Explorer 270 - Panasonic monoblock 5 kW H-serie - gasloos sinds juni 2019

• Felicia

Felicia

🥚meisje?

IBoat schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 21:00:
[...]

Hoe/waar kun je dit aflezen bij de pana?
In het installateursmenu bij de bedrijfsinstellingen kan je ergens de pompsnelheid beperken. Daar kan je ook de pomp handmatig inschakelen en op ontluchtingsstand zetten.

Felicia schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 20:59:
[...]

Note de ontluchtingsstand. Dan pompt de pomp maximaal, waarschijnlijk een setting die verder nooit gebruikt wordt.

De mijne doet 60lpm over de buffer in de ontluchtingsstand. In de praktijk heb ik hem nooit boven de 40lpm zien gaan.
Volgens mij gaat het erom dat de boel in balans is, 40L minuut is ook vrij fors, maar ligt ook weer aan het vermogen. Wat ik hier zo lees draaien de meeste WP's op een Dt van zo'n 3 a 7 graden.

• Felicia

Felicia

🥚meisje?

Grolsch schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 21:02:
[...]

Volgens mij gaat het erom dat de boel in balans is, 40L minuut is ook vrij fors, maar ligt ook weer aan het vermogen. Wat ik hier zo lees draaien de meeste WP's op een Dt van zo'n 3 a 7 graden.
Die 40lpm deed ie bij mij toen ik de dT instelling verlaagde, zet ik de dT instelling heel hoog (bijvoorbeeld 10 graden) dan gaat de pomp tussen de 20-25lpm pompen. Maar, vanwege resonantie heb ik bij 25lpm een irritante dreun dus heb ik 'm op dT3 gezet (waar die normaliter met 40lpm gaat pompen) en in de bedrijfsinstellingen gelimiteerd op 30lpm.

Dit is overigens over de buffer, het CV systeem gaat tussen de 8 en 10 lpm.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@Grolsch
Klopt, de begrensde flow staat lager ingesteld. Minimale flow is 7 l/min volgens de handleiding. 5 kW H heeft een advies flow van 14,3 l/min. Afhankelijk van *iets* wordt de flow dynamisch aangepast. Bij defrost schijnt ie boven de begrensde waarde te gaan, dus dat zou wel eens de ontluchtingstand kunnen zijn. Bij de F-serie weet ik dat de pomp naar maximaal gaat als de Ta of Tr onder de circa 25°C graden komt tijdens een defrost.

[Voor 3% gewijzigd door Dre op 24-10-2019 22:30]

• ElgaFreak
amarkest schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 20:42:
[...]

Alles geprobeerd, ook de BramBos truc (WAR/RAR} maar het bleven pieken en dalen, behalve bij lagere buitentemperaturen. Dan zaten er lange runs tussen.

Ik heb de capaciteit van 2 JAGA's in de huiskamer met 50% verhoogd (type20-->type21) dat zou kunnen helpen omdat de warmteafgifte wellicht te klein was. Het is een kleincircuit zonder VVW. Mocht dit niet helpen, dan ga ik de verwarming op de 1e verdieping iets verder open zetten.
Ik hoorde goede berichten over ANNA/ADAM ( oa van @avandermeulen ) mbt regelgedrag, dus nu eerst maar 's aanzien hoe dit gaat lopen.
Heb jij ook gespeeld met P80,81 en 82?

Reactie van Techneco destijds:

"We hebben zojuist over u situaties en waarnemingen gesproken. De Elga hybride warmtepomp wordt in de meeste gevallen ingezet in een woning waarbij de warmtepomp een beperkt deel van het gevraagde vermogen kan leveren. De regeling van de Elga is hiervoor geoptimaliseerd. In uw situatie is het wenselijk dat de bij hogere buitentemperaturen de watertemperatuur van de warmtepomp wordt beperkt. In de regeling op basis van binnentemperatuur is dit alleen mogelijk door aanpassingen te doen aan P80,P81 en P82. (iets waar u al mee hebt geëxperimenteerd)"

Ik kreeg hem met die parameters destijds wel mooi laag in vermogen en lange runs echter als de buitentemperatuur wijzigde moest ik ze weer aanpassen. Het is mij, ondanks de beschrijving van de parameters in de handleiding, niet duidelijk hoe je P80,81 en 82 precies moet instellen.

Bij mij staat de Elga op WAR, maar de HCMT staat niet op WAR. Eerst maar eens een paar weken aankijken zo.

• amarkest
Diff_Angle schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 20:53:
@amarkest Geeft type 21 t.o.v. 20 bij Jaga een verhoging van 50% ? Bij Henrad is het verschil tussen type 11 en 21 ongeveer 37% bij Ta 35 en Tr 30.
https://tweakers.net/ext/f/MibEvzsIYjvEhtzxvOfsZZSP/thumb.jpg

• amarkest
ElgaFreak schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 21:29:
[...]

Heb jij ook gespeeld met P80,81 en 82?

.....................

Ik kreeg hem met die parameters destijds wel mooi laag in vermogen en lange runs echter als de buitentemperatuur wijzigde moest ik ze weer aanpassen. Het is mij, ondanks de beschrijving van de parameters in de handleiding, niet duidelijk hoe je P80,81 en 82 precies moet instellen.
....................
Heb ik idd ook mee gespeeld. Maar moest bij lagere buitentemperatuur dit weer aanpassen, omdat de kamer niet op temperatuur kwam, danwel te laat op temperatuur kwam. Heb al s met de gedachte gespeeld om er 2 HCMT's aan te hangen en die ,afhankelijk van de buitentemp, om beurt in te zetten, danwel via OTGW P80,81 en 82 te regelen. Ws is dit de beste optie, eerst maar 's kijken hoever ik met ANNA/ADAM kom.

Letwel: je stelt hier (P80,81,82) waarden voor de Retour mee in.

Wellicht kom ik een OTGW app voor ELGA tegen waar alle parameters mee aan te passen zijn, anders moet ik hier zelf mee aan de bak.

Letwel: je stelt hier waarden voor de Retour in.

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:05

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

[...]

Het probleem zit hem denk ik in de verlengde kabel, ik heb getest rechtstreeks bij de unit en dan werkt het kabeltje wel. Ik heb er 10m 0,75mm2 aan geknoopt maar dat werkt dus niet. Zal ik het pac kabeltje drastisch inkorten en nogmaals proberen of de 10m verleng kabel maar inkorten. Wat is wijsheid ? Of gewoon maar uit proberen ?
Zet 2 stuks mini 24/12/5 V relais in je circuit (schrack of finder), De contacten aan de kabel in de unit, en stuur de relais aan via de 10 meter kabel met een kleine spanningsbron.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• Diff_Angle
Ik weet niet precies waar ik moet kijken, maar hier zie ik bij model 20 934W en bij 21 920W, minder zelfs, dus ik zal ongetwijfeld iets verkeerd doen, help me even als je wilt.
https://www.mupload.nl/img/eadl6i.11.50.png
Oh wacht, het zullen dan waarschijnlijk de DBE versies zijn 727W om 508W naar ik aanneem, 43% meer.
https://www.mupload.nl/img/txry316wr.36.25.png_https://www.mupload.nl/img/nqp6g2jaagi9h.36.43.png

[Voor 26% gewijzigd door Diff_Angle op 23-10-2019 22:42]

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:44
reneeke1970 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 20:18:
[...]

Weerstand blijft gelijk.

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:28
[...]

Ik heb zo'n kabeltje gebruikt over de gehele lengte, bij mij was dat ca 10 meter; de gebruikte kabel was identiek aan de Mitsu kabel. Dit materiaal wordt in de Radio Control modellen gebruikt als servo kabel, en ik had dit aangesloten middels een draaischakelaar; het werkte gelijk (en nog!). En ik heb dus geen origineel Mitsubishi materiaal gekocht, maar alles zelf samen gesteld.

MAAR, mij werd hier in dit forum ook gezegd, dat je dit eigenlijk niet doen mag, want bedrading van de regeltechniek mag niet buiten de kast worden gebracht, en daarom zijn er in het originele schema, relais toegepast.

Ik weet niet wat er bij jou aan mankeert, maar 10 m. lengte is bij mij niet van invloed geweest; de draad doorsnede is wel veel kleiner dan de 0,75 mm2 snoer wat jij gebruikt hebt.
In conclusie: de draadlengte in elk geval zo kort mogelijk houden.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• amarkest
Diff_Angle schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 22:14:
[...]

Ik weet niet precies waar ik moet kijken, maar hier zie ik bij model 20 934W en bij 21 920W, minder zelfs, dus ik zal ongetwijfeld iets verkeerd doen, help me even als je wilt.
[Afbeelding]
2x JAGA H20 type20 140 lang, vervangen door 2x JAGA H30 type 21 140 lang.

Onderste regel, dan zie daar het afgegeven vermogen. Als je bij de DBE kollom kijkt, zie je daar bv onder 35/30 een verschil van 261watt.(922 ipv 661)
55/45 625watt.(2212 ipv 1587)

OK geen 50% maar toch flink watt meer en dat is duidelijk merkbaar bij opstart, tussenstarts en behaaglijkheid overall

Goed opgemerkt van je !!!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:05

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:03

• BDB_046
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 30-09-2022
Onderzoek van ING wat vandaag is gepubliceerd,
hieruit blijkt dat gemiddeld een persoon die dit jaar een warmtepomp installeert 9000 euro verliest over de komende 15 jaar:

https://www.ing.nl/media/...tenpost_tcm162-181462.pdf

De installateurs zullen het weer wat rustiger krijgen ;)

• Ramon_1984
BDB_046 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 22:56:
hieruit blijkt dat gemiddeld een persoon die dit jaar een warmtepomp installeert 9000 euro verliest over de komende 15 jaar:

Daar denkt mijn geld verstrekker anders over.
Ik heb dit apparaat in levende lijve mogen aanschouwen, op basis van wat ik gezien heb is het idd oplichterij.

9990 Wp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-12-2022

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Ik zag de kostenpost van aansluiting stadsverwarming. €750. daarna een levenlang of levenslang een buitensporig vastrecht en gegarandeerd stijgende energieprijzen.
Wat een onzin, mijn wp heeft zichzelf na deze winter terugverdiend in tvt met stadsverwarming tarieven.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021

Volgens mij is de ING het vervallen van vastrecht gas vergeten bij een overstap op een warmtepomp + kookplaat.

[Voor 5% gewijzigd door kjast op 23-10-2019 23:14]

• Ramon_1984
kjast schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 23:13:
[...]

Volgens mij is de ING het vervallen van vastrecht gas vergeten bij een overstap op een warmtepomp + kookplaat.
Ze vergeten wel meer.....

• amarkest
volgens mij moet er maar 's een tweakers afvaardiging naar KASSA en dit soort programmas gaan

• Ramon_1984
amarkest schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 23:15:
volgens mij moet er maar 's een tweakers afvaardiging naar KASSA en dit soort programmas gaan
Goed idee.
Dan gelijk de meeting achteraan plannen? ;)

• crazyharrie

crazyharrie

Ramon_1984 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 23:16:
[...]

Goed idee.
Dan gelijk de meeting achteraan plannen? ;)
Gezellig. _/-\o_

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:53
Ik zag dat ING rekent met 2,75 kWh voor vervanging van 1 m3 gas. Kan toch onder de 2 met een moderne Wp.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• Diff_Angle
t.oswald schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 23:52:
Ik zag dat ING rekent met 2,75 kWh voor vervanging van 1 m3 gas. Kan toch onder de 2 met een moderne Wp.
En bij de uitgangspunten melden ze, Besparing: -1.600 m3 aardgas en 2.400 kWh meer stroom p.j. (3-persoons huishoudens in label B-woning) factor 1,5. Snap jij het snap ik het ?

• crazyharrie

crazyharrie

Diff_Angle schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 00:19:
[...]

En bij de uitgangspunten melden ze, Besparing: -1.600 m3 aardgas en 2.400 kWh meer stroom p.j. (3-persoons huishoudens in label B-woning) factor 1,5. Snap jij het snap ik het ?
Ik snap dat wel, algemeen bekend toch dat economen en bankiers niet kunnen calculeren :+

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:42
Ze rekenen ook zonder wp subsidie en met afsluitboete voor gas, daar gaat vast 3000 eurie de verkeerde kant op met rekenen.

Dat een wp met 7 jaar niet terug verdiend is kan ik begrijpen, maar op langere termijn speel ik minimaal quite ten opzichte van verwarming met een cv ketel. En daar komt nog eens het voordeel van zonnepanelen bij.

En hybride met dubbele kosten zou wel uit kunnen (zit er een cv ketel belang in dat stuk verwerkt?)

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• corsat
Naalroc schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 22:31:
[...]

Ik heb zo'n kabeltje gebruikt over de gehele lengte, bij mij was dat ca 10 meter; de gebruikte kabel was identiek aan de Mitsu kabel. Dit materiaal wordt in de Radio Control modellen gebruikt als servo kabel, en ik had dit aangesloten middels een draaischakelaar; het werkte gelijk (en nog!). En ik heb dus geen origineel Mitsubishi materiaal gekocht, maar alles zelf samen gesteld.

MAAR, mij werd hier in dit forum ook gezegd, dat je dit eigenlijk niet doen mag, want bedrading van de regeltechniek mag niet buiten de kast worden gebracht, en daarom zijn er in het originele schema, relais toegepast.

Ik weet niet wat er bij jou aan mankeert, maar 10 m. lengte is bij mij niet van invloed geweest; de draad doorsnede is wel veel kleiner dan de 0,75 mm2 snoer wat jij gebruikt hebt.
In conclusie: de draadlengte in elk geval zo kort mogelijk houden.
Moet ik het mitsu kabeltje dan inkorten of de 10m kabel met 0,75mm2 zo kort mogelijk houden. Ik heb speciaal voor de verlenging kabel met grotere mm2 genomen voor minder weerstand. Ik wil niet met relais of whatever gaan werken.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, en 6800wp zonnepanelen, LL airco/verwarming

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Erwin_83 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 06:35:
Ze rekenen ook zonder wp subsidie en met afsluitboete voor gas, daar gaat vast 3000 eurie de verkeerde kant op met rekenen.

Dat een wp met 7 jaar niet terug verdiend is kan ik begrijpen, maar op langere termijn speel ik minimaal quite ten opzichte van verwarming met een cv ketel. En daar komt nog eens het voordeel van zonnepanelen bij.

En hybride met dubbele kosten zou wel uit kunnen (zit er een cv ketel belang in dat stuk verwerkt?)
Olie & gas lobby

Maar wat gas gaat kosten in de toekomst weet niemand, dus glazenbol...

Wie verzint het om te roepen dat iedereen van het gas af MOET, terwijl dit uberhaupt niet eens kan, dat ff terzijde
Subsjidie geeft op een hybride ketel..wie dat ding aanschaft kan over een paar jaar weer de betalen, en betaald nog steeds het dure gas. En alsnog aan het elektrisch dus kosten dus btw

En links om of rechtsom het gasnet zal ook betaald moeten worden door steeds minder gebruikers, De glazenbol zegt, vastrecht gaat omhoog..

En tsja waterstof door die leidingen pompen, zal echt niet goedkoper worden dan gas, en wie betaald de aanpassingen in huis en het net....

Elektrisch rules..[ zo duurzaam mogelijk ]
Alleen een slapende overheid die druk is met liegen en leugens oplossen. had dit 10 jaar geleden echt niet kunnen voorzien.

Ons elektrisch netwerk is te zwak..regeren is was ooit vooruitzien...

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

• Dylantje2

Dylantje2

koevlaas2 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 23:13:
[...]

Ik heb dit apparaat in levende lijve mogen aanschouwen, op basis van wat ik gezien heb is het idd oplichterij.
Vertel, gewoon een e ketel 1:1 ?
Zit hier gene keuring oid op?
Cop3-4 zeggen toch indirect.. En dat voor zon klein kastje..
NL uitvinding zeker..:-)

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

• Dylantje2

Dylantje2

Zou er nou echt niemand gewoon eens de waarheid kunnen vertellen?
Paar mensen hier die alle klappen van de wp kennen [ ikki niet hahaa] en die eens op het NOS journaal.
Gewoon in jip en janneke taal uitleggen..
Dat bij kassa enz enz enz Dat weer op youtube

_/-\o_ _/-\o_

• Dylantje2

Dylantje2

crazyharrie schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 23:13:
[...]

Ik zag de kostenpost van aansluiting stadsverwarming. €750. daarna een levenlang of levenslang een buitensporig vastrecht en gegarandeerd stijgende energieprijzen.
Wat een onzin, mijn wp heeft zichzelf na deze winter terugverdiend in tvt met stadsverwarming tarieven.
Deze is nog veeeeeel mooier..:
https://www.duurzaamnieuw...-door-koppeling-gasprijs/

Of eigenlijk triester.. |:( |:( |:(

• Felicia

Felicia

🥚meisje?

Dylantje2 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 07:35:
[...]

Paar mensen hier die alle klappen van de wp kennen [ ikki niet hahaa] en die eens op het NOS journaal.
Gewoon in jip en janneke taal uitleggen..
Dat bij kassa enz enz enz Dat weer op youtube

_/-\o_ _/-\o_
Daar heeft helemaal niemand interesse in...
Ik kom van stadsverwarming af. Van de 40 euro per maand vaste kosten waren er 15 een "aansluitvergoeding" die initieel 30 jaar zou duren maar nooit bijgehouden werd en waar iemand tot aan de hoogste rechter moest voor zijn gelijk.
Wat blijkt, dit bedrag is een deel lening en een deel aflossing. Waarom? Ennatuurlijk zei dat dit een vergoeding richting Ennatuurlijk was omdat we geen eigen ketel hoeven te onderhouden (maar ik had wel een elektrische boiler omdat ze geen warm water konden leveren) maar op papier was het kennelijk een aanvullende vergoeding omdat de initiele aansluitkosten niet hoog genoeg waren om het rendabel te maken. Uiteraard waren alle relevante ambtenaren al met pensioen dus niemand kon vertellen wat de daadwerkelijke waarheid was.

Vervolgens heb ik met de 40 euro vaste kosten gerekend en die haal ik er meer als uit met de verbruikskosten van de warmtepomp. Ik betaal nu dus een tientje per maand extra aan elektra voor verwarming en de rest van het maandbedrag wat ik aan Ennatuurlijk betaald zet ik apart als onderhoudsfonds/vervangingsfonds.
Maakt natuurlijk wel uit dat ik een redelijk goed geïsoleerd huis heb maar bijvoorbeeld mijn overburen (in een huurhuis met dezelfde kosten) veel minder. Ze krijgen echter dezelfde aanvoertemperatuur aangeleverd en hebben ook overal thermostaatkranen. Met dezelfde warmtepomp kunnen zij het dus ook warm krijgen (de 9kW :+ ).

En doe eens ff niet 4x achter elkaar posten..

• Daannn1987
  • Laatst online: 15:12

Wel sneu... wij trekken het gemiddelde flink omlaag en nog is het 9000 euro over 15 jaar

16xDMEGC 300WP (4800) @ SB5.0 ||| ELGA Toshiba Standalone || Beverwijk Zuid 4.800 Wp

• Crew One
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Dylantje2 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 07:35:
[...]
Ik probeer al 2 weken uberhaupt iemand te vinden die ze kan installeren :|
De meeste bedrijven regearen niet eens, de meeste die reageren hebben over 4 maanden misschien tijd.

Mijn hoop is gevestigd op @koevlaas2 en onze zuiderburen. :)

Daarnaast, de komende 9 jaar 400 euro toeleggen voor het niet meer verstoken (of in iedere geval 80% minder) van fossiele brandstoffen bij een WP installatie. Ik doe het er voor! (Daarbij het CV laten zitten voor SWW+koken)

[Voor 7% gewijzigd door Crew One op 24-10-2019 10:48]

• Naalroc
corsat schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 06:36:
[...]

Moet ik het mitsu kabeltje dan inkorten of de 10m kabel met 0,75mm2 zo kort mogelijk houden. Ik heb speciaal voor de verlenging kabel met grotere mm2 genomen voor minder weerstand. Ik wil niet met relais of whatever gaan werken.
Dat kan ik niet met zekerheid zeggen, alleen : ik heb de platte kabel, identiek aan de Mitsu draad gebruikt, die erg dun is, en dat werkt prima over 10 meter; dus ik zou die dunne draad zoveel mogelijk benutten, en minimaal verlengen.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Ramon_1984
Crew One schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 10:45:
[...]

Ik probeer al 2 weken uberhaupt iemand te vinden die ze kan installeren :|
De meeste bedrijven regearen niet eens, de meeste die reageren hebben over 4 maanden misschien tijd.

Mijn hoop is gevestigd op @koevlaas2 en onze zuiderburen. :)

Daarnaast, de komende 9 jaar 400 euro toeleggen voor het niet meer verstoken (of in iedere geval 80% minder) van fossiele brandstoffen bij een WP installatie. Ik doe het er voor! (Daarbij het CV laten zitten voor SWW+koken)
Zelf doen geen optie?

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-01 16:49
amarkest schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 23:15:
Mwa, het probleem dat geschetst wordt is wel reëel. Blijkbaar zijn er gewoon veel installateurs/adviseurs die er een potje van maken op het gebied van installaties met warmtepompen. Al die negatieve ervaringen zijn natuurlijk ergens op gebaseerd.

99% (nergens op gebaseerd percentage) van de mensen is nou eenmaal geen tweaker, en willen gewoon een goed werkende oplossing waarmee ze het fatsoenlijk warm krijgen.

Blijkbaar is dit nu nog niet vanzelfsprekend, dus het is wel goed dat Radar en/of Kassa hier aandacht aan besteden.

• amarkest
weebl15 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 11:10:
[...]

Mwa, het probleem dat geschetst wordt is wel reëel. Blijkbaar zijn er gewoon veel installateurs/adviseurs die er een potje van maken op het gebied van installaties met warmtepompen. Al die negatieve ervaringen zijn natuurlijk ergens op gebaseerd.

99% (nergens op gebaseerd percentage) van de mensen is nou eenmaal geen tweaker, en willen gewoon een goed werkende oplossing waarmee ze het fatsoenlijk warm krijgen.

Blijkbaar is dit nu nog niet vanzelfsprekend, dus het is wel goed dat Radar en/of Kassa hier aandacht aan besteden.
Eens, maar er mag ook wel aandacht besteed worden aan de positieve ervaringen en kijkcijfers zijn ook daar belangrijk.

Daarom is dit onafhankelijk onderzoek ( https://www.installatiemonitor.nl/ ) ook een goed initiatief.

https://www.rvo.nl/actuee...ies-warmtepompen-woningen

[Voor 5% gewijzigd door amarkest op 24-10-2019 11:24]

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-01 16:49
amarkest schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 11:21:
[...]

Eens, maar er mag ook wel aandacht besteed worden aan de positieve ervaringen en kijkcijfers zijn ook daar belangrijk.

Daarom is dit onafhankelijk onderzoek ( https://www.installatiemonitor.nl/ ) ook een goed initiatief.
Ja, het is wel zonde dat de goede ervaringen niet worden uitgelicht. Zal wel iets te maken hebben met het feit dat zendtijd beperkt is en men dan prioriteit geeft aan misstanden aan de kaak stellen.

Afsluiten met een kort stuk over hoe het ook kan, eventueel met leuke TVT (iemand met 25 graden aanvoertemperatuur in nieuwbouwwoning? :)).

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:14
[...]

Zelf heb ik ook een dikkere kabel gebruikt, ik meen 1 mm2.
De limiet voor de Mitsu-kabel is 10 meter, dus je zit tegen het maximum aan.
Gebruik dus zoveel mogelijk de grootste diameter.

Waar is de 0.75 mm2 kabel aangesloten?
Als jouw 0,75 mm2 kabel in de buitenunit aankomt, heb je de Mitsu-kabel ingekort of opgerold? Opgerolde kabel werkt als een spoel en is daarom niet handig in de buurt van al die elektronica: beter op maat inkorten.

Als daarna de situatie nog steeds zo is dat het bij de buitenunit wel werkt en middels de naar 10m verlengde kabel niet, dan is waarschijnlijk de totale weerstand te groot.
Als eerste zou ik de verbindingen van de verlenging en de schakelaar controleren.
Een slecht contact kan de weerstand fors verhogen.

Tot zover maar even.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

• Crew One
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik begin er langzaam aan te denken ja ;)

Ik ben echter alles behalve een loodgieter, en heb nog stapels met vragen over waar je zo'n blok moet hangen en wat daar voor nodig is. (Moeten de leidingen naast de cv op zolder inhaken, of kunnen ze beneden dichterbij vloerverwarming inhaken? Zet ik hem in serie met de CV, of parralel? Is er een extra vat danwel terugslagklep nodig ergens? Hoe word de cv aangestuurd in een bivalente opstelling, enz.)

Los daarvan zal een electricien de 400V groep(en) wel moeten aanleggen.

In ieder geval iemand die echt kennis van zaken heeft die meedenkt is denk ik wel handig. Gaat toch om de temperatuur van vrouw en kind, niet onbelangrijk.

[Voor 4% gewijzigd door Crew One op 24-10-2019 11:39]

• Ramon_1984
Crew One schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 11:38:
[...]

Ik ben echter alles behalve een loodgieter, en heb nog stapels met vragen over waar je zo'n blok moet hangen en wat daar voor nodig is. (Moeten de leidingen naast de cv op zolder inhaken, of kunnen ze beneden dichterbij vloerverwarming inhaken? Zet ik hem in serie met de CV, of parralel? Is er een extra vat danwel terugslagklep nodig ergens? Hoe word de cv aangestuurd in een bivalente opstelling, enz.)

In ieder geval iemand die echt kennis van zaken heeft die meedenkt is denk ik wel handig. Gaat toch om de temperatuur van vrouw en kind, niet onbelangrijk.
Als het doel is om alleen de vloerverwarming erop aan te sluiten, dan kunnen de waterleiding uit de warmtepomp direct op de vloerverwarming.
Wellicht is een monoblock dan een mooie keuze?

Wellicht kan je aantal foto's plaatsen, dan kunnen wij hier met je meedenken.

• Dylantje2

Dylantje2

Ramon_1984 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 11:43:
[...]

Als het doel is om alleen de vloerverwarming erop aan te sluiten, dan kunnen de waterleiding uit de warmtepomp direct op de vloerverwarming.
Wellicht is een monoblock dan een mooie keuze?

Wellicht kan je aantal foto's plaatsen, dan kunnen wij hier met je meedenken.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1867951/0

Lijstjes en wat tips.
En met wat hulp..[ zo heb ik het ook gedaan ]
Mono is meestal beste oplossing als je de ruimte enz enz hebt..

• amarkest
@develdonk

Even een moment van bezinning: toch wel bizar hoe dit topic over de laatste paar jaar is uitgegroeid! Goed bezig allen :)
.........................................
De domotica (vera z-wave) doet ook nog wat het moet doen dus wellicht binnenkort maar eens gaan expirimenteren met rasp pi 4 met home automation... Helaas weinig projectjes meer die ik kan bedenken...

Wellicht een OTGW project voor geinteresseerden om warmtepompen wat inteligenter aan te sturen ?

@hansdegit

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-01 18:24
[...]

Waar praat je over dan? Ik neem aan dat je een weerstandje ergens overheen zet? Ik ken die kabel niet.
Meet eens wat de weerstand over dat "mitsu kabeltje" is. Meet je hoge waardes >1kOhm dan maakt dat beetje kabelweerstand niets meer uit en zit je probleem ergens anders.

7650Wp+4200Wp+6240Wp | 60Heatpipes | 11kW Hitachi Yutaki-M | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 5kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

amarkest schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 11:21:
[...]

https://www.rvo.nl/actuee...ies-warmtepompen-woningen
Toch wel dapper van je dat je de woorden "onafhankelijk" en "RVO" (lees overheid) in 1 zin durft te noemen :+

Maar wat ik er van lees is het idee wel goed.
Ze willen de gegevens van gebruikers die vroeger een gasketel hadden en zijn overgestapt naar een WP met elkaar vergelijk om daar proberen conclusies uit te trekken.

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20:32
[...]

CW5... lees ik op de site van Bol.com; zelfs met die geclaimde 12kW gaat dat'um niet worden met een doorstroom apparaat. :w

Het lijkt mij gewoon een backup heater en een pomp. Met een platenwisselaar voor SWW. En dat allemaal voor het luttele bedrag van 6000,-: dit is niet goed!

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• Naalroc
Positief nieuws over warmte pomp?
Ik kreeg net de nieuwsbrief van Greenchoice met een link naar een blog.
Ik heb er nog niet in detail naar gekeken, maar het lijkt positief: hoe werkt een warmtepomp.

https://blog.greenchoice.nl
https://blog.greenchoice....83-4028-9e9b-0759916b39a5

[Voor 45% gewijzigd door Naalroc op 24-10-2019 17:51]

• Felicia

Felicia

🥚meisje?

[...]

Ik vind het grappig dat ze zeggen nergens anders energie vandaan te halen maar ondertussen wel 12kW warmte kunnen genereren met 4kW input...

• corsat
Remco45 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 11:28:
[...]

Zelf heb ik ook een dikkere kabel gebruikt, ik meen 1 mm2.
De limiet voor de Mitsu-kabel is 10 meter, dus je zit tegen het maximum aan.
Gebruik dus zoveel mogelijk de grootste diameter.

Waar is de 0.75 mm2 kabel aangesloten?
Als jouw 0,75 mm2 kabel in de buitenunit aankomt, heb je de Mitsu-kabel ingekort of opgerold? Opgerolde kabel werkt als een spoel en is daarom niet handig in de buurt van al die elektronica: beter op maat inkorten.

Als daarna de situatie nog steeds zo is dat het bij de buitenunit wel werkt en middels de naar 10m verlengde kabel niet, dan is waarschijnlijk de totale weerstand te groot.
Als eerste zou ik de verbindingen van de verlenging en de schakelaar controleren.
Een slecht contact kan de weerstand fors verhogen.

Tot zover maar even.
Thks Remco45, het is precies zoals je beschrijft, de kabel opgerold in de mitsu en daar verlengd met 10m. Ik ga het aanpassen en kijken of het dan werkt.

• avandermeulen
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-01 12:11
Heb jij wel de Anna uitvoering die specifiek voor de Elga is aangepast?
amarkest schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:28:
[...]

Ja mooi, Ik laat maar doorkomen, wellicht is die afwijkend van de versie die ik gezien heb.

Bvd

Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.

weebl15 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 11:26:
[...]
(iemand met 25 graden aanvoertemperatuur in nieuwbouwwoning? :)).
Ja, @jerh

9990 Wp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Felicia schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 17:53:
[...]

Ik vind het grappig dat ze zeggen nergens anders energie vandaan te halen maar ondertussen wel 12kW warmte kunnen genereren met 4kW input...
Er zijn meerdere vermogens, 9, 12 en nog meer kW.
De boel draaide, de cvpomp gaf aan 0,6m3 per uur en ik voelde een delta t van 8 oid, een blik in de meterkast gaf aan dat er (zonnepanelen op bewolkte dag er al af) ruim 5 kW vermogen werd opgenomen.
Word denk ik een dure winter daar, ik hou eea in de gaten maar persoonlijk heb ik er geen vertrouwen in.

€6000,- is wel erg duur, dat systeem dat ik zag zat in een aluminiumkleurige behuizing zag er een beetje goedkoop uit.

Crew One schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 11:38:
[...]

Komt goed, ik ben heel druk maar zal de komende dagen je berichten nog eens tegen het licht houden.

• amarkest
avandermeulen schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 19:36:
Heb jij wel de Anna uitvoering die specifiek voor de Elga is aangepast?

[...]
via techneco installateur gekocht en door plugwise online gechecked.

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-01 14:55
[...]

Op de energiebeurs stond er ook eentje te pronken met zijn ionisatie WPje.
Heb zijn verhaal aangehoord, en met mijn gezond verstand vond ik dit ook oplichterij.

Danfoss dhp-iq 9 max, 36 Csun, 10080Wp opZW dakhoek ca. 55°, SAJ, type Suntrio Plus 10k. Gasloos vanaf 27 juli 2018.

• Felicia

Felicia

🥚meisje?

koevlaas2 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 19:48:
[...]

Er zijn meerdere vermogens, 9, 12 en nog meer kW.
De boel draaide, de cvpomp gaf aan 0,6m3 per uur en ik voelde een delta t van 8 oid, een blik in de meterkast gaf aan dat er (zonnepanelen op bewolkte dag er al af) ruim 5 kW vermogen werd opgenomen.
Word denk ik een dure winter daar, ik hou eea in de gaten maar persoonlijk heb ik er geen vertrouwen in.

€6000,- is wel erg duur, dat systeem dat ik zag zat in een aluminiumkleurige behuizing zag er een beetje goedkoop uit.
Mjah, ik vind vooral de claim 4kW opgenomen vermogen en 12kW afgeleverd vermogen uiterst dubieus. De Masterwatt is dan een betere keus, want dan weet je zeker dat je voor een elektrische CV betaald zonder poespas.

• Dylantje2

Dylantje2

Wimhaw schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 20:24:
[...]

Op de energiebeurs stond er ook eentje te pronken met zijn ionisatie WPje.
Heb zijn verhaal aangehoord, en met mijn gezond verstand vond ik dit ook oplichterij.
Wat is zijn verhaal dan?
Zat er geen kamstrupp oid aan? Dat zou je dan verwachten oid..

Wereld uitvinding die in Japan nog niet bekent is? O-)

Felicia schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 20:24:
[...]

Mjah, ik vind vooral de claim 4kW opgenomen vermogen en 12kW afgeleverd vermogen uiterst dubieus. De Masterwatt is dan een betere keus, want dan weet je zeker dat je voor een elektrische CV betaald zonder poespas.
Natuurkundig kan het dus niet, een WP haalt zijn overige vermogen (merkbaar) uit de buitenlucht. Dit product blijkbaar uit het niets.
Conclusie: Het MOET wel niet waar zijn anders hadden de makers al lang de NOBELprijs voor natuurkunde gekregen.
En Annechien Steenhuizen heeft het een jaar lang iedere dag om 20.00 uur over dit product :)

• Felicia

Felicia

🥚meisje?

koevlaas2 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 20:33:
[...]

Natuurkundig kan het dus niet, een WP haalt zijn overige vermogen (merkbaar) uit de buitenlucht. Dit product blijkbaar uit het niets.
Conclusie: Het MOET wel niet waar zijn anders hadden de makers al lang de NOBELprijs voor natuurkunde gekregen.
En Annechien Steenhuizen heeft het een jaar lang iedere dag om 20.00 uur over dit product :)
Eensch, het is gewoon fuzzy science. Het stukje op de site zegt ook dat het water met ionizatie wordt verwarmd, in bewging gebracht en nog iets waardoor hij 3x de energie opwekt. Euh, nee, de input energie wordt verdeeld over die 3 resulterende krachten 8)7

Felicia schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 20:35:
[...]

Eensch, het is gewoon fuzzy science. Het stukje op de site zegt ook dat het water met ionizatie wordt verwarmd, in bewging gebracht en nog iets waardoor hij 3x de energie opwekt. Euh, nee, de input energie wordt verdeeld over die 3 resulterende krachten 8)7
Een speciale zoutoplossing zorgt via de biostabil dat de flux van de kern naar de massa trekt en voila u zit er goedkoop warmpjes bij 7(8)7

Dylantje2 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 20:29:
[...]

Wat is zijn verhaal dan?

Men schermt met het verhaal dat dit gemeengoed in Frankrijk is, volgens mij ook een Frans product.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:29
In dat geval gaat Frankrijk dus de wereld redden. Na stokbrood is dit dus het 2e succesvolle exportproduct? >:)

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Felicia

Felicia

🥚meisje?

hesselbeertje schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 20:43:
In dat geval gaat Frankrijk dus de wereld redden. Na stokbrood is dit dus het 2e succesvolle exportproduct? >:)
Belangrijkste product was toch de witte vlag :?

Maar wel typisch want wat ik in frankrijk vooral ben tegengekomen is gewoon puur elektrisch verwarmen. Zeker in de gebieden waar het wat moeilijker bereikbaar was want olie stoken was ook risicovol als de aanvoer niet door de pas kon...

Bij dit soort berichten gaan mij de nekharen overeind staan, en vertrouw ik er met mijn "Nuchtere" Twente blik geen pepernoot meer van:
Geldt de wet van behoud van energie (de eerste hoofdwet) dan nog wel?
De wet van behoud van energie blijft vanzelfsprekend gelden. Je kan nooit ergens meer energie uithalen dan dat er in is gestopt.
Héhé, eindelijk iemand die het snapt!! Je kunt er niet meer uithalen, dan je erin stopt (Dus COP = 1)
Vaak wordt er vergeten dat deze wet alleen opgaat in een geïsoleerde situatie en ruim 2 eeuwen geleden is uitgevonden. De originele benaming is dan ook "mechanische equivalent van warmte" en was eigenlijk gebaseerd op de omzetting van kinetische energie.
OK, een natuurkundige wet, die 2 eeuw oud is werkt niet meer :? Dat zal dan wat worden als de zwaartekracht er mee stopt....... Laten we hopen van niet.

En een natuurkundige wet, die alleen opgaat in een geïsoleerde situatie, BOEIEND vertel vertel vertel, ik hang aan je lippen :+
Meer hedendaagse manieren om verschillende soorten van energie om te zetten in warmte waren in die tijd eigenlijk nog niet bekend. Wij passen ook niet de eerste en/of tweede hoofdwet toe je kan namelijk geen energie ergens bij verzinnen. In dit geval is ook de eerste wet van Differentiaal van toepassing.

Volgens deze wet geldt, dat de hoeveelheid warmte gelijk is, aan de toename van de inwendige energie + de geleverde arbeid. De inwendige energie betreft de van nature in natrium aanwezige energiepotentiaal in de vorm van positief geladen ionen en negatief geladen ionen. De geleverde arbeid is hier een vorm van toegevoegde energie (stroom) die zorgt voor een hogere output in de vorm van warmte dan de hoeveelheid stroom die er in gestopt wordt.
Ik heb het echt 6 keer gelezen, maar nu ben ik ze kwijt. Ik schakel mijn hulplijn in, @Zwerius snap jij bovenstaande :?
Kort samengevat, je gebruikt de reeds aanwezige (inwendige) energie, en activeert deze door nog een deel energie er aan toe te voegen.
Aahhh, nu snap ik het, het is de reeds aanwezige INWENDIGE energie. Nu valt het kwartje, ik ga nu mijn buitenunit binnen neer zetten, om er INWENDIGE energie van te maken :+

Man man man, wat een lariekoek :r :r

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:35
@Grolsch Hij loopt op batterijen. Waneer je Natrium oxideert krijg je energie en natriumoxide oid. Het is alleen snel op.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

• Helhond
  • Laatst online: 25-01 09:14

Helhond

Grunn

Ik zat te zoeken op die "eerste wet van Differentiaal"...

Maar hij beschrijft gewoon de eerste hoofdwet van thermodynamica maar dan in een andere volgorde en dan net iets onduidelijker.

Wikipedia:
De eerste hoofdwet wordt ook wel de "wet van behoud van energie" genoemd.
Deze luidt:
De toename van de inwendige energie plus de op de omgeving verrichte arbeid is gelijk aan de hoeveelheid toegevoerde warmte.

Hij spreekt zichzelf dan dus ook tegen door eerst te zeggen:
"Wij passen ook niet de eerste en/of tweede hoofdwet toe je kan namelijk geen energie ergens bij verzinnen."

[Voor 17% gewijzigd door Helhond op 24-10-2019 21:28]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

LangeFries schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 21:21:
@Grolsch Hij loopt op batterijen. Waneer je Natrium oxideert krijg je energie en natriumoxide oid. Het is alleen snel op.
Het heeft iets te maken met het bevrijden van een atoom die blijkbaar gegijzeld word door de andere atomen 8)7

https://wetenschap.infonu...087-wat-is-ionisatie.html

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 20:37
Erwin_83 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 06:35:

Ik vind de rekensom op zich niet zo heel gek. Slide 11 en ook 18 zelf geven aan dat er subsidie is, maar die gaat ongetwijfeld verdwijnen. Net zoals er ongetwijfeld een smerige afsluitboete gaat komen. Wie dit draadje volgt, ziet al het gedrag van de netbeheerders die tegen de wet in gewoon toch geld vragen. Die gaan uiteindelijk gewoon winnen en vastleggen dat afsluiting geld gaat kosten vrees ik.

Als je de rekensom volgt zie je dat het negatief uitvallen van de berekening komt door twee aannames.

1) De kosten van de overgang naar warmtepomp zelf. Die zijn met 10.500 aan de hoge kant. Niet alleen door het niet meerekenen van subsidie maar ook neemt men mee dat je een eventuele gaskookplaat moet verwijderen.

2) De tweede aanname is - niet verrassend voor een bank 8) - dat je de aanschaf volledig financiert. Deze combinatie (te hoge aanschafwaarde + dit volledig financieren) zorgt voor hoge maandlasten, en dus geen voordeel.

Het staat er ook: "De financieringskosten die horen bij een elektrische warmtepomp zijn hoger dan de maandelijkse besparing op de energiekosten"

Ikzelf plaats mij betreft (1) tussen de ING en Tweakers in. Ik denk dat ING te hoog rekent, maar ik denk ook dat veel Tweakers hier soms wel héél optimistisch omgaan met de aanschafkosten. Voor Tante Truus is het toch een bedrijf laten komen en een te dure offerte betalen. O-)

Maar optie (2) is natuurlijk subjectief. Betaal je het met contact spaargeld waar je enkel 0.1% rente op kreeg is het een ander verhaal dan als je aandelen moet verkopen die een dividend hadden van 3% per jaar. Echter als je in box 3 weer in de hogere tarieven viel, is aandelen verkopen met de Nederlandse belastingen juist weer snel aantrekkelijk.

Maar als de conclusie van ING ander formuleer als "lenen voor een wamtepomp is niet rendabel", is dat niet zo'n heel gekke conclusie vind ik ... O-)

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-01 14:55
Dylantje2 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 20:29:
[...]

Wat is zijn verhaal dan?

Zijn verhaal: dat Ionisatie van water de oplossing was voor vervanging van warmtepompen.
Volgens mij gebruikt hij de naam ionisator puur als verkoop praatje. Vond het pure oplichting.

Danfoss dhp-iq 9 max, 36 Csun, 10080Wp opZW dakhoek ca. 55°, SAJ, type Suntrio Plus 10k. Gasloos vanaf 27 juli 2018.

• hesselbeertje
Laten we die man uitnodigen voor een eenvoudige test met een kWh meter en een Kamstrup. Ik regel de appeltaart. Of is slagroom beter om in het gezicht te gooien? >:)
Armin schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 21:30:
...Die gaan uiteindelijk gewoon winnen...
Dat dacht ik even niet. Het feit dat ze wel blaffen, maar niet bijten zegt genoeg. Ze hebben werkelijk geen enkele rechtsgrond voor deze maffiapraktijken. Natuurlijk hopen ze dat wij het bijltje erbij neer gooien, maar dat zal niet gebeuren.

[Voor 69% gewijzigd door hesselbeertje op 24-10-2019 21:37]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

hesselbeertje schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 21:33:
Laten we die man uitnodigen voor een eenvoudige test met een kWh meter en een Kamstrup. Ik regel de appeltaart.

[...]

Dat dacht ik even niet. Het feit dat ze wel blaffen, maar niet bijten zegt genoeg. Ze hebben werkelijk geen enkele rechtsgrond voor deze maffiapraktijken. Natuurlijk hopen ze dat wij het bijltje erbij neer gooien, maar dat zal niet gebeuren.
Dan mag je deze (ex medewerker HR) uitnodigen: https://nl.linkedin.com/in/johan-van-diessen-7a41063

Mijn Frans is niet zo goed, maar hier lees ik heel andere dingen (opgenomen vermogen).

https://ruptura.com/gamme...iques-basse-consommation/

• Dylantje2

Dylantje2

Zou dat ding cop 6-10 halen, en dan al het verbruik meten, zoals mijn pomp op dit moment..:-)

Dylantje2 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 21:48:
Zou dat ding cop 6-10 halen, en dan al het verbruik meten, zoals mijn pomp op dit moment..:-)
Op de site die ik net opgaf neemt een 9 kW apparaat ook 9 kW uit het net op, cop =1 dus.
Wel is het mogelijk de modulatie in te stellen (maximum), zo word de opgelichte klant een extra rad voor ogen gedraaid.

• Felicia

Felicia

🥚meisje?

Jij hebt je sensoren toch nog steeds getweaked om de temperatuur goed te meten?

De mijne geeft een COP van de afgelopen maand op 5,7. Niet slecht @Ta 38 :D

• Dylantje2

Dylantje2

Felicia schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 21:53:
[...]

Jij hebt je sensoren toch nog steeds getweaked om de temperatuur goed te meten?

De mijne geeft een COP van de afgelopen maand op 5,7. Niet slecht @Ta 38 :D
kijk maar eens Tr bijna gelijk
Moet meerdere dagen lange runs hebben

• hesselbeertje
Even een (door Google vertaalde) quote vanaf die site:
Ionische ketels zijn elektrische warmtegeneratoren met bijna perfecte efficiëntie (de verbruikte energie wordt bijna volledig hersteld in de vorm van warmte)
Aha. Zoiets vermoedden wij al ;)

Ik zal morgen een nette uitnodiging per digitale postduif versturen, voor het eten van een taartje. Ik ben bang dat meneer zijn buik al vol heeft.

[Voor 5% gewijzigd door hesselbeertje op 24-10-2019 21:57]

hesselbeertje schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 21:55:
Even een (door Google vertaalde) quote vanaf die site:

[...]

Aha. Zoiets vermoedden wij al ;)

Ik zal morgen een nette uitnodiging per digitale postduif versturen, voor het eten van een taartje. Ik ben bang dat meneer zijn buik al vol heeft.
Wat ik ervan begrijp worden deze apparaten op grote schaal uitgerold, wellicht meteen even Tros radar erbij halen ?
Kunnen ze eindelijk eens een goed item maken.

• Diff_Angle
koevlaas2 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 21:58:
[...]

Wat ik ervan begrijp worden deze apparaten op grote schaal uitgerold, wellicht meteen even Tros radar erbij halen ?
Kunnen ze eindelijk eens een goed item maken.
Wereld concern

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-01 19:23
Heb je ondertussen al een kamstrup er tussen hangen?
Pagina: 1 2 3 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee