BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Vertel eens, hoe draait ie ?jebice schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 10:52:
Ik mis ook mijn "zeldzame" Vaillant VWL 85/3 7.7 kw 😉
Cop, ta, flow ?
9990 Wp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
waarom niet gewoon even eentje halen bij de action?DropjesLover schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 06:46:
[...]
Nee, Amazon heeft mn laser IR thermometer niet geleverd / terug ontvangen
Maar ook geen tijd gehad, en over 2 weken krijg ik een open rvs verdeler voor m'n vloerverwarming.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.
Zag pas later toen ik montagekit ging halen dat die ze ook heeft. Geen idee van de betrouwbaarheid. Laatste keer dat ik een goedkope meet-meuk haalde was het een laser afstandsmeter en die week gewoon 2cm af op 80cmkmf schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 08:54:
[...]
waarom niet gewoon even eentje halen bij de action?

Een net zo dure maar met goede score van Amazon deed het wel goed...
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Of je nou de dure deathstar versie neemt, of de action budgetversie, het maakt niks uit, want het gaat om de temperatuur delta. Dezelfde afwijking heb je bij het meten van de retour als bij de aanvoer.DropjesLover schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:05:
[...]
Zag pas later toen ik montagekit ging halen dat die ze ook heeft. Geen idee van de betrouwbaarheid. Laatste keer dat ik een goedkope meet-meuk haalde was het een laser afstandsmeter en die week gewoon 2cm af op 80cm
Een net zo dure maar met goede score van Amazon deed het wel goed...
Beiden zijn net zo vervelend af te lezen en zal je hopen dat je toch maar de geeky methode heb gebruikt. Maar voor het doel voldoende als je de moeite ervoor wilt nemen.
Dezelfde afwijking bij 2 metingen? Dat kun je niet zo maar zeggen. Soms kan dat zo zijn, maar dat hoeft helemaal niet.kmf schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:15:
[...]
Of je nou de dure deathstar versie neemt, of de action budgetversie, het maakt niks uit, want het gaat om de temperatuur delta. Dezelfde afwijking heb je bij het meten van de retour als bij de aanvoer.
Zwerius Kriegsman
Ja, maar als je denkt een leiding te meten en je zit op de achterliggende muur vanwege de mega grote afwijking dan kan je nog wel eens bedrogen uitkomen...kmf schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:15:
[...]
Of je nou de dure deathstar versie neemt, of de action budgetversie, het maakt niks uit, want het gaat om de temperatuur delta. Dezelfde afwijking heb je bij het meten van de retour als bij de aanvoer.
Beiden zijn net zo vervelend af te lezen en zal je hopen dat je toch maar de geeky methode heb gebruikt. Maar voor het doel voldoende als je de moeite ervoor wilt nemen.
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
Als je met dat rode stipje een leiding mist op een paar cm afstand, dan gaat er wel wat meer misFelicia schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:39:
[...]
Ja, maar als je denkt een leiding te meten en je zit op de achterliggende muur vanwege de mega grote afwijking dan kan je nog wel eens bedrogen uitkomen...

Dat is het probleem met die afwijking, je kan de leiding wel raken en toch de achterliggende muur metenkmf schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:41:
[...]
Als je met dat rode stipje een leiding mist op een paar cm afstand, dan gaat er wel wat meer mis

Sowieso is het klote waterzijdig regelen met een IR-thermoblaster. Een stapel losse sensoren werken heel wat beter. En je kan er mooie grafieken van maken.Felicia schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:42:
[...]
Dat is het probleem met die afwijking, je kan de leiding wel raken en toch de achterliggende muur meten
Hoef je mij niet te vertellen, al heb ik een 2-tal mobiele sensoren die ik gewoon een tijdje op een leiding plak en bij houdtkmf schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:48:
[...]
Sowieso is het klote waterzijdig regelen met een IR-thermoblaster. Een stapel losse sensoren werken heel wat beter. En je kan er mooie grafieken van maken.
[Afbeelding]

Dat zijn de populaire opties ja.wervisser schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:57:
Hebben we het hier over DS18B20 sensoren?

Ik had eerst een stapeltje sensoren+display gekocht (1 dollar per stuk) voor de initiele inregeling. Later toch overstag gegaan en met wat ESP8286 bordjes en DS18B20's vaste meetinstallaties gemaakt bij de leidingen.
Je hebt natuurlijk wel even al je sensoren gecalibreerd en daarna bij het verwerken van de data het verschil aangepast?wervisser schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 10:11:
Ik heb die sensoren ook op een paar locaties hangen met NodeMCU, maar ik merk wel dat de temperatuur altijd wel iets afwijkt van de metingen door de warmtepomp zelf. Nu meet die waarschijnlijk IN het water en ik de buitenzijde tussen de isolatie. Daar valt natuurlijk wel rekening mee te houden, maar mijn bv. 30 graden aanvoer in de warmtepomp is dan 29 graden in mijn monitoring.
(ik niet trouwens. Met ongeveer ben ik tevreden. Als ik de trend maar zie. )
Ik heb ze gisteren opnieuw geplaatst en heb ze wel even gecontroleerd, maar ik vond het verschil van een graad voor mijn monitoring onvoldoende om hier 'veel' tijd in te steken. Zoals je zelf al aangeeft, gaat het meer om een trendanalyse en daar maken kleine verschillen niet zoveel uit. Bij een langere periode verlies je toch de pieken en dalen.kmf schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 10:41:
[...]
Je hebt natuurlijk wel even al je sensoren gecalibreerd en daarna bij het verwerken van de data het verschil aangepast?
Precies dat... heb er wel enkele gekalibreerd door ze op de beide op dezelfde buis te plakken en het verschil te corrigeren in espeasy..kmf schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 10:41:
[...]
Je hebt natuurlijk wel even al je sensoren gecalibreerd en daarna bij het verwerken van de data het verschil aangepast?
16xDMEGC 300WP (4800) @ SB5.0 ||| ELGA Toshiba Standalone || Beverwijk Zuid 4.800 Wp
1C verschil, deltaT is 3 of 4, maakt 33,5% verschil in de uitkomst van Q=m.c.deltaTwervisser schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 10:50:
[...]
Ik heb ze gisteren opnieuw geplaatst en heb ze wel even gecontroleerd, maar ik vond het verschil van een graad voor mijn monitoring onvoldoende om hier 'veel' tijd in te steken. Zoals je zelf al aangeeft, gaat het meer om een trendanalyse en daar maken kleine verschillen niet zoveel uit. Bij een langere periode verlies je toch de pieken en dalen.
Panasonic 5kW H-serie, SolarEdge 6000HD Wave, 9350Wp JA Solar 275Wp
dT 30 vs 27 is gelijk aan 29 vs 26.
Ik heb al mijn sensoren (9 stuks) onderling geijkt, dus dat is redelijk betrouwbaar te noemen.
PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente
Ik heb die laser uitgezet. En dan langzaam een beetje heen en weer zoeken rond leiding naar de hoogsre waarde. Dat gaf hier best een goed (reproduceerbaar) resultaat. Wel telkens alles zo snel mogelijk bij één stabiele situatie meten, zodat alle meetwaarden aan elkaar gerelateerd zijn. Alle leidingen had ik voorzien van een stukje zwart PVC tape.kmf schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:41:
[...]
Als je met dat rode stipje een leiding mist op een paar cm afstand, dan gaat er wel wat meer mis
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Kan iemand mij uitleggen wat er allemaal nodig is in een aanvraag?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's
Zelf heb ik volgende zaken ingestuurd:Maeslant schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 19:48:
Hoe hebben diegene die hem zelf geinstalleerd hebben subsidie gekregen?
* factuur,
* bewijs van betaling
* formulier van een door mij ingeschakelde F-gassen gecertificeerde monteur.
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
Hier ook:Maeslant schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 19:48:
Hoe hebben diegene die hem zelf geinstalleerd hebben subsidie gekregen?
- Formulier van een door mij ingeschakelde F-gassen gecertificeerde monteur.
- Paar foto's van de buiteunit, binnenunit en een display in actie
- PDF van de factuur
Een paar onzekerheden:
- ik heb geen idee van de flow van de warmtepomp, noch hoeveel flow ons huis aan kan.
- Aan- en teruglevertemperatuur zijn onbekend, hopelijk biedt de Wi-Fi module uitkomst.
- het elektrisch element (COP=1) zit volgens de installateur niet in de statistieken van de hydrobox. Ik moet die dus separaat meten (DIN-rail oid) om WP stroomverbruik te weten.
Verder ben ik er nog niet uit waarom de WP zoveel starts/stops maakt.
Onze opzet: vrijstaand, +/-850m3, overal vloerverwarming behalve kelder (50m3).
Type WP buitendeel: Mitsubishi ERSC-VM2C
Type WP binnendeel: Mitsubishi PUHZ-SHW112YAA
SWW: 500 liter NIBE vat
Er is een buffervat geïnstalleerd
3-fasen aansluiting, met nog 1 extra fase voor het elektrisch element.
Draag ook graag mijn data bij aan het overzicht dat Tomexergie bijhoudt. Ik zal een PM sturen zodat ik de data in het juiste formaat kan aanleveren.
Verder gebruik ik de Youless/Enelogic 1min download en heb ondertussen dik een jaar aan detail data van ons elektriciteitsverbruik. Wellicht off-topic, maar de download is nu handmatig en ik verwerk de import via macro's in Excel. Ik ben van plan dat nog een keer met Python te automatiseren, zodat ik dit op meer regelmatige basis kan doen en het me minder tijd kost. De Enelogic API werkte bij mij niet ineens, dus mocht er iemand zijn die zoiets heeft draaien, dan houd ik me aanbevolen.
Heeft verder iemand ervaring met een warmtepomp op een dak van hout? De WP staat nu in de tuin, maar we willen dat stuk eigenlijk gaan gebruiken voor een schuur. Wij overwegen nu de WP op de tuinschuur te zetten, echter komt de schuur (van hout) op de erfgrens te staan en we hebben geen idee of het veel overlast gaat geven voor de buren.
Ik weet van mijn overbuurman, die zijn WP (met trillingsdempers) op een houten dak had staan (keukenuitbouw). Te veel geluidsproblematiek. Doorgeven van trillingen. Hij heeft uiteindelijk 2 stalen balken op de beide zijmuren van de uitbouw gelegd (boven en vrij van het dak) en daar de WP op gezet. Daarna veel beter.Adam80 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 10:51:
Heeft verder iemand ervaring met een warmtepomp op een dak van hout? De WP staat nu in de tuin, maar we willen dat stuk eigenlijk gaan gebruiken voor een schuur. Wij overwegen nu de WP op de tuinschuur te zetten, echter komt de schuur (van hout) op de erfgrens te staan en we hebben geen idee of het veel overlast gaat geven voor de buren.
Zwerius Kriegsman
In het service menu bij de optie "informatie werking" code 540 inkloppen, dan zie je de flow.Adam80 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 10:51:
Wat een topic! Ik wilde dat ik dit had gevonden voordat wij de warmtepomp gekocht hadden. Bij ons is hij vorig jaar in bedrijf gegaan, en heb een jaar aan redelijke detail informatie. De WP heeft tot zover nog niet helemaal aan mijn verwachtingen voldaan. De COP is lager dan het boekje (wellicht hetzelfde issue als met auto's die altijd een hoger verbruik hebben) en daardoor het elektriciteitsgebruik hoger. Ik heb nog niet kunnen uitvogelen wat er geoptimaliseerd kan worden. Ik heb ondertussen wel wat ideeën hier opgedaan. Ten eerste betere meetapparatuur, ik ga kijken naar de Wi-Fi module op de hydrobox en MBUS naar USB module die elders op dit forum staat. We hebben al Youless/Enelogic. Ik hoop dat de Wi-Fi module ook data aanlevert over de flow en aan/teruglever temperatuur.
Een paar onzekerheden:
- ik heb geen idee van de flow van de warmtepomp, noch hoeveel flow ons huis aan kan.
Die wifi module is zeer beperkt, maar kan handig zijn. Ik heb hem ook, maar voor echte logging heb ik uiteindelijk wat anders bedacht.- Aan- en teruglevertemperatuur zijn onbekend, hopelijk biedt de Wi-Fi module uitkomst.
Aanvoer en retour temperatuur kun je zien in het servicemenu onder "Lezen Thermistor", THW1 = Ta, THW2 = Tr.
Deze gegevens zitten volgens mij wel in de statistieken van de Hydrobox, niet van je Youless, zal (moet) een andere groep zijn.- het elektrisch element (COP=1) zit volgens de installateur niet in de statistieken van de hydrobox. Ik moet die dus separaat meten (DIN-rail oid) om WP stroomverbruik te weten.
Zelf geen ervaring mee, ik heb het element uitgeschakeld.
Laat eens een periode zien van je Enelogic grafiek, dan kunnen we het wel zien denk ik.Verder ben ik er nog niet uit waarom de WP zoveel starts/stops maakt.
Je installatie zou probleemloos zonder pendelen moeten werken met bovenstaand afgiftesysteem. Bij 800m3 ga ik er vanuit dat je 250 á 300m2 vloerverwarming hebt, hier moet je ruimschoots het minimale vermogen mee kwijt kunnen.Onze opzet: vrijstaand, +/-850m3, overal vloerverwarming behalve kelder (50m3).
SWW: 500 liter NIBE vat
Er is een buffervat geïnstalleerd
3-fasen aansluiting, met nog 1 extra fase voor het elektrisch element.
Of maak je gebruik van na / zoneregeling

Ik ben ook benieuwd hoe je buffervat is aangesloten, en of jij een losse sensor in/na je buffervat hebt voor bepalen van Ta.
Ook ben ik benieuwd hoe je buffervat is geïnstalleerd (serie of parallel) en of je een secundaire pomp hebt, en hoe die secundaire pomp geschakeld wordt.
I.v.m. resonanties zou ik de buitenunit bij voorkeur nooit aan of op een bouwwerk zetten, maar vast verankeren aan/in de grond.Draag ook graag mijn data bij aan het overzicht dat Tomexergie bijhoudt. Ik zal een PM sturen zodat ik de data in het juiste formaat kan aanleveren.
Verder gebruik ik de Youless/Enelogic 1min download en heb ondertussen dik een jaar aan detail data van ons elektriciteitsverbruik. Wellicht off-topic, maar de download is nu handmatig en ik verwerk de import via macro's in Excel. Ik ben van plan dat nog een keer met Python te automatiseren, zodat ik dit op meer regelmatige basis kan doen en het me minder tijd kost. De Enelogic API werkte bij mij niet ineens, dus mocht er iemand zijn die zoiets heeft draaien, dan houd ik me aanbevolen.
[Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 22-10-2019 12:28]
Als de buitenunit van de WP niet in de tuin of BG wilt of kunt plaatsen, maar op het dak is er altijd risico op geluid. Ik heb een L/L op het houten dak staan en die is pas stil na:Adam80 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 10:51:
Tegeldragers 10x10, zware dikke 7 cm stoeptegels daarop, dan 2 zware rubber montage balken, dan trillingdempers, en daarop is de unit geplaatst.
De buurvrouw hoorde hem tijdens defrosten, (staat op de erfgrens van het dak) Nu hoor je niets meer.
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Yep!Adam80 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 10:51:
Tegen beter weten en alle adviezen hier toch op dak van uitbouw geplaatst. WP is hoorbaar bij SWW run en heel even bij opstarten verwarming in de woonkamer. Binnenkort wordt die naar het dak van de schuur verplaatst (beton).
Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***
Typenummers zijn omgekeerd[b]Adam80 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"
...
Verder ben ik er nog niet uit waarom de WP zoveel starts/stops maakt.
...

Ik heb dezelfde Mitsu met een 400 liter boiler maar geen buffervat.
Dit systeem zou niet mogen pendelen tenzij je naregeling hebt en er een situatie kan ontstaan waarbij bijna alle groepen dicht lopen. Kan je een schema plaatsen?
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
Heb bij de bestaande CV ketel een Reflex expansievat 18 liter, voordruk 1 bar.
Het SWW vat heeft de volgende eigenschappen:
Bedrijfsdruk: container met max. 8 bar om te werken, getest tot 12 bar.
Bedrijfsdruk: warmtewisselaar met max. 6 bar om te werken, getest tot 9 bar.
12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25
@GrolschGrolsch schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 19:10:
Ik vind zo'n IR thermometer redelijk ongeschikt voor deze toepassing, tamelijk onnauwkeurig, en echt een moment opname. Ik heb er ook ruim 2 jaar mee gewacht maar zo'n node mcu is echt 10x mooier. Alleen al vanwege het feit dat je met 9 sensoren tegelijkertijd over een lange periode logt met een interval van 10 seconden.
Kun je vertellen wat je nodig heb en hoe je het installeert of een goede site verwijzing?
Kan niet echt een duidelijke site ervoor vinden.
Beschik over pi met domoticz
Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.
Koop in China eerst wat goedkope nodemcuBoutersewalter schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 17:47:
[...]
@Grolsch
Kun je vertellen wat je nodig heb en hoe je het installeert of een goede site verwijzing?
https://www.google.com/se..._AUIEigB&biw=1920&bih=937
Die flashen met esp easy:
Ook wat dsb:
https://www.google.com/se...6QKHcB7ABQQ4dUDCAc&uact=5
En ff lezen bij esp easy welke weerstandje je moet hebben
Als je dat allemaal hebt verder melden hier
Per esp kun je 12 sensoren hangen
Tactisch je sensoren makkelijk te verlengen met oude utp of telefoonkabel
Dus een stuk of drie en je hebt alles like me:-)
zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp
Ik heb et volgende gedaan,
Dipswitch SW7-1 op "ON".
Vervolgens:
PIN 1 en 3 verbonden -> [ORANJE / BRUIN] -> 0000 -> 0%
PIN 1, 2 en 3 verbonden -> [ROOD / ORANJE / BRUIN] -> 0001 -> 50%
PIN 1 en 2 verbonden -> [ROOD / ORANJE] -> 0002 -> 75%
PIN 2 en 3 verbonden [ROOD / BRUIN] -> 0003 -> 100%
geen pinnen verbonden -> 0003 -> 100%
Uitlezing is bij mij steeds 50% wat ik ook verbind. Moet ik bij de ecodan nog iets anders doen ?
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, en 6800wp zonnepanelen, LL airco/verwarming
Dank jeDylantje2 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 18:26:
[...]
Koop in China eerst wat goedkope nodemcu
Die flashen met esp easy:
Ook wat dsb:
https://www.google.com/se...6QKHcB7ABQQ4dUDCAc&uact=5
En ff lezen bij esp easy welke weerstandje je moet hebben
Als je dat allemaal hebt verder melden hier
Per esp kun je 12 sensoren hangen
Tactisch je sensoren makkelijk te verlengen met oude utp of telefoonkabel
Dus een stuk of drie en je hebt alles like me:-)
Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.
Pin 2 verbinden met pin 3 wordt niet beschreven in de docu . Je koppelt dan de ingangen aan elkaar?corsat schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 18:31:
Ik heb vandaag mijn kabel aangesloten om de ecodan te schakelen van 50, 75 naar 100% maar ik heb maar 1 stand na het aansluiten en dat is 50%. Ik heb met de kabels alle combinaties geprobeerd maar ik zie alleen maar code 001 bij functie 061. Ik heb alles weer losgekoppeld en dan heb ik 003 ofwel 100%.
Ik heb et volgende gedaan,
Dipswitch SW7-1 op "ON".
Vervolgens:
PIN 1 en 3 verbonden -> [ORANJE / BRUIN] -> 0000 -> 0%
PIN 1, 2 en 3 verbonden -> [ROOD / ORANJE / BRUIN] -> 0001 -> 50%
PIN 1 en 2 verbonden -> [ROOD / ORANJE] -> 0002 -> 75%
PIN 2 en 3 verbonden [ROOD / BRUIN] -> 0003 -> 100%
geen pinnen verbonden -> 0003 -> 100%
Uitlezing is bij mij steeds 50% wat ik ook verbind. Moet ik bij de ecodan nog iets anders doen ?
Gasschuif in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"
Heb je de unit spanningsloos gemaakt na omzetten van de dipswitch?
[Voor 8% gewijzigd door Gasschuif op 22-10-2019 20:35]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Ik had inderdaad de nummers omgedraaid, goed gespot.
Gezien de vele reactie lijkt me de WP op de houten schuur geen winnaar. De schuur of WP moet dan een andere plek hebben, of het zal een stenen schuur met een beton dak moeten worden.
Ik heb 2 nachten waarop duidelijk het WP gedrag te zien is, helaas lukt het uploaden niet. Overdag heeft niet zoveel zin, omdat er dan een boel andere apparatuur door heen loopt. Ben over een paar dagen weer thuis en zal dan het service menu eens bekijken. Wat betreft de WiFi module, welke informatie is daar beschikbaar? En hoe heb je het loggen uiteindelijk opgelost?In het service menu bij de optie "informatie werking" code 540 inkloppen, dan zie je de flow.
Die wifi module is zeer beperkt, maar kan handig zijn. Ik heb hem ook, maar voor echte logging heb ik uiteindelijk wat anders bedacht.
Aanvoer en retour temperatuur kun je zien in het servicemenu onder "Lezen Thermistor", THW1 = Ta, THW2 = Tr.
Laat eens een periode zien van je Enelogic grafiek, dan kunnen we het wel zien denk ik.
We hebben ongeveer 220m2 aan vloerverwarming, en we maken inderdaad gebruik van een zone-regeling, we hebben een stuk of 10 zones. Dat zou goed een oorzaak kunnen zijn. In de wissel-maanden zouden we misschien de temperatuur in de meeste zones gelijk moeten zetten. De badkamer staat nu een paar graden warmer dan de rest van het huis.Je installatie zou probleemloos zonder pendelen moeten werken met bovenstaand afgiftesysteem. Bij 800m3 ga ik er vanuit dat je 250 á 300m2 vloerverwarming hebt, hier moet je ruimschoots het minimale vermogen mee kwijt kunnen.
Of maak je gebruik van na / zoneregelingDan kan het zijn dat maar 1 heel klein groepje (badkamer bijvoorbeeld) warmte vraagt, dan krijg je "pendelgedrag'.
Ik val hier door de mand denk ik.. vind het allemaal super leuk, maar ben niet echt technisch onderlegd.. hoe kan ik dat zien?Ik ben ook benieuwd hoe je buffervat is aangesloten, en of jij een losse sensor in/na je buffervat hebt voor bepalen van Ta.
Ook ben ik benieuwd hoe je buffervat is geïnstalleerd (serie of parallel) en of je een secundaire pomp hebt, en hoe die secundaire pomp geschakeld wordt.
Dit moet ik opzoeken, wat voor een schema (bv. Zones, lengte van de slangen, etc?)Dit systeem zou niet mogen pendelen tenzij je naregeling hebt en er een situatie kan ontstaan waarbij bijna alle groepen dicht lopen. Kan je een schema plaatsen?
Ik kan nergens een duidelijke omschrijving vinden van de variabelen die je kan instellen.
Ook een uitgebreidere omschrijving mbt de regeling is niet te vinden, heeft iemand iets meer info ?
Helpdesk van Plugwise geeft wel snel antwoord, maar kan me niet helpen aan een uitgebreidere beschrijving van de regelstrategie o.i.d.
wie heeft ondertussen meer ervaring en inzicht in de regelstrategie van ANNA/ADAM?
@avandermeulen misschien?
Met daarbij toch een bijzonder vervelende kanttekening maar toch als dat mag van een adim..kmf schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:15:
[...]
De sensoren zitten veel te dicht de verdeler...
Het eerst stukje slang is niet representatief te noemen door de invloed van de massa tav de verdeler.
Dus de sensoren moeten verder er van daag..
Dit kan wel 5 graden schelen..
Dan blijf ik me afvragen hoe iedereen aan die Dt 5 blijft hangen..
Retouren stroomlijnen is beter in mijn ogen..
Dt5 zou in de ideale situatie miss werken..
Maar ik zie meer Dt van 2 dan van 5..
Dus al mijn pomp Dt2 aanhoud hoe kan ik dan Dt5 krijgen?
zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp
Dat is wel een uitdaging als de basistemperatuur 20 graden is. Dan zal de retour 18 graden zijn.Dylantje2 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:43:
[...]
Met daarbij toch een bijzonder vervelende kanttekening maar toch als dat mag van een adim..
De sensoren zitten veel te dicht de verdeler...
Het eerst stukje slang is niet representatief te noemen door de invloed van de massa tav de verdeler.
Dus de sensoren moeten verder er van daag..
Dit kan wel 5 graden schelen..
Maar alle gekheid. De sensoren zitten bij mij op zo'n 5cm voor de verdeler op kunststof retourslangen. Zolang het water niet de verkeerde kant op stroomt, dan kan de temperatuur alleen maar afnemen. Oftewel, afstand maakt niets uit.
oke... 5 cm lijkt jouw geen verschil te maken?kmf schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:49:
[...]
Dat is wel een uitdaging als de basistemperatuur 20 graden is. Dan zal de retour 18 graden zijn.
Maar alle gekheid. De sensoren zitten bij mij op zo'n 5cm voor de verdeler op kunststof retourslangen. Zolang het water niet de verkeerde kant op stroomt, dan kan de temperatuur alleen maar afnemen. Oftewel, afstand maakt niets uit.
Ik heb alles geïsoleerd ook juist om de slangen om ene goede meting te krijgen
Als je het maar zeker weet...
Mijn systeem live:
Piet
Piet
143.176.124.13:3000
Ligt aan de 20 graden aanvoer..wat de retour is
Ik stook war

[Voor 7% gewijzigd door Dylantje2 op 22-10-2019 20:56]
Eigenlijk geeft @Dylantje2 het in hoofdlijnen al weer, zie onderstaande post:Boutersewalter schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 17:47:
[...]
@Grolsch
Boutersewalter in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"
Ik heb er ooit dit over geschreven:
Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"
Verder heb ik hier inhoudelijk te weinig verstand van om echt goed advies over te geven, mijn dank gaat uit naar @AUijtdehaag die mij hier mee geholpen heeft

Dan meet je met je Youless dus niet alleen je WP groep, maar je hele huishouding. Tip van sjip, schaf een losse kWh meter aan, sluit die aan op je Youless via S0 (Kan parallel met P1), dan weet je echt waar je het over hebt.Adam80 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:11:
Dank voor de reacties.
Ik had inderdaad de nummers omgedraaid, goed gespot.
Gezien de vele reactie lijkt me de WP op de houten schuur geen winnaar. De schuur of WP moet dan een andere plek hebben, of het zal een stenen schuur met een beton dak moeten worden.
[...]
Ik heb 2 nachten waarop duidelijk het WP gedrag te zien is, helaas lukt het uploaden niet. Overdag heeft niet zoveel zin, omdat er dan een boel andere apparatuur door heen loopt.
Foto's uploaden kan via www.mupload.nl
Wat je kan zien met de Melcloud is de boilertemperatuur, je kunt SWW forceren, je kunt boilertemperatuur aanpassen. Verder kun je de WP pauzeren, en via rapporten temperaturen per uur terug zijn, maar dan weer niet verder terug kijken als 1 dag als je per minuut wil zien.Ben over een paar dagen weer thuis en zal dan het service menu eens bekijken. Wat betreft de WiFi module, welke informatie is daar beschikbaar? En hoe heb je het loggen uiteindelijk opgelost?
Ik heb dus een NodeMCU met Grafana, zie eerdere post in deze reactie
Daar hebben we de boosdoener te pakken voor 99% zekerheid.[...]
We hebben ongeveer 220m2 aan vloerverwarming, en we maken inderdaad gebruik van een zone-regeling, we hebben een stuk of 10 zones. Dat zou goed een oorzaak kunnen zijn.
In de wissel-maanden zouden we misschien de temperatuur in de meeste zones gelijk moeten zetten. De badkamer staat nu een paar graden warmer dan de rest van het huis.
Hoeveel niet nageregelde groepen heb je

Met vloerverwarming hoh 10CM, 16x2 buis, Ta 30, Tr 25, ruimtetemperatuur 20 graden zo'n 45Watt per m2 afgiftecapaciteit.
Dit betekent dat jij altijd zo'n 90m2 vloerverwarming "Open" moet hebben staan, omdat je anders je minimale vermogen niet kwijt kan.
Als jij alleen je badkamer op hebt staan, en ik er gemakshalve vanuit ga dat deze geen 90m2 is dan krijg je pendelgedrag.
Bij naregeling / zoneregeling is het daarom erg belangrijk dat je in het meest ongunstigste scenario nog voldoende afgiftevermogen hebt (in jouw geval +- 90m2, gerekend met gegevens hierboven vermeld).
Door te kijken of je bijvoorbeeld een secundaire pomp ziet na je buffervat.[...]
Ik val hier door de mand denk ik.. vind het allemaal super leuk, maar ben niet echt technisch onderlegd.. hoe kan ik dat zien?
Maar ik denk eigenlijk (NOFI) dat je er echt geen kaas van hebt gegeten, en dat je min of meer geen idee hebt waar we het over hebben

Begin eens met het downloaden van de handleiding, deze door te lezen, en voor jezelf te achterhalen hoe het bij jou geïnstalleerd is

doe je het met de espeasy kun je er 12 op kwijt..Grolsch schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 21:09:
[...]
Eigenlijk geeft @Dylantje2 het in hoofdlijnen al weer, zie onderstaande post:
Boutersewalter in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"
Ik heb er ooit dit over geschreven:
Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"
Verder heb ik hier inhoudelijk te weinig verstand van om echt goed advies over te geven, mijn dank gaat uit naar @AUijtdehaag die mij hier mee geholpen heeft![]()
![]()
[...]
Dan meet je met je Youless dus niet alleen je WP groep, maar je hele huishouding. Tip van sjip, schaf een losse kWh meter aan, sluit die aan op je Youless via S0 (Kan parallel met P1), dan weet je echt waar je het over hebt.
Foto's uploaden kan via www.mupload.nl
[...]
Wat je kan zien met de Melcloud is de boilertemperatuur, je kunt SWW forceren, je kunt boilertemperatuur aanpassen. Verder kun je de WP pauzeren, en via rapporten temperaturen per uur terug zijn, maar dan weer niet verder terug kijken als 1 dag als je per minuut wil zien.
Ik heb dus een NodeMCU met Grafana, zie eerdere post in deze reactie
[...]
Daar hebben we de boosdoener te pakken voor 99% zekerheid.
Hoeveel niet nageregelde groepen heb jeJe hebt met je SHW112YAA te maken met een minimaal vermogen van zo'n 4KW bij Ta 30, Tbuiten +12.
Met vloerverwarming hoh 10CM, 16x2 buis, Ta 30, Tr 25, ruimtetemperatuur 20 graden zo'n 45Watt per m2 afgiftecapaciteit.
Dit betekent dat jij altijd zo'n 90m2 vloerverwarming "Open" moet hebben staan, omdat je anders je minimale vermogen niet kwijt kan.
Als jij alleen je badkamer op hebt staan, en ik er gemakshalve vanuit ga dat deze geen 90m2 is dan krijg je pendelgedrag.
Bij naregeling / zoneregeling is het daarom erg belangrijk dat je in het meest ongunstigste scenario nog voldoende afgiftevermogen hebt (in jouw geval +- 90m2, gerekend met gegevens hierboven vermeld).
[...]
Door te kijken of je bijvoorbeeld een secundaire pomp ziet na je buffervat.
Maar ik denk eigenlijk (NOFI) dat je er echt geen kaas van hebt gegeten, en dat je min of meer geen idee hebt waar we het over hebben![]()
Begin eens met het downloaden van de handleiding, deze door te lezen, en voor jezelf te achterhalen hoe het bij jou geïnstalleerd is
En is iets minder complex dan Mqtt en tasmota
Kan beiden maar tasmota is ...

Ik vind het eigenlijk heel eenvoudig, en kan tasmota er maar 7 hebben dan? Volgens mij kan ik er ook wel 12 parallel aansluiten, kheb alleen de behoefte niet.Dylantje2 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 21:12:
[...]
doe je het met de espeasy kun je er 12 op kwijt..
En is iets minder complex dan Mqtt en tasmota
Kan beiden maar tasmota is ...![]()
soms
Ik dacht dat ik met 9 sensoren al aan het overdrijven was, maar je hebt altijd baas boven baas

Met hulp en voorbereiding van @AUijtdehaag lijkt alles simpel...Grolsch schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 21:23:
[...]
Ik vind het eigenlijk heel eenvoudig, en kan tasmota er maar 7 hebben dan? Volgens mij kan ik er ook wel 12 parallel aansluiten, kheb alleen de behoefte niet.
Ik dacht dat ik met 9 sensoren al aan het overdrijven was, maar je hebt altijd baas boven baas
Maar ik vrees dat hij er wat voorbereidingen aan heeft gedaan hahah
Ik lees alles uit wat kan en in mijn ogen nodig was, alle Ta en Tr..
Daarvoor had 3x nodemcu nodig, met wat kabel enz richting bepaalde kanten.
Die ik overhad in die richting toch ook maar gebruikt.

En iemand de EX1, EX2 e/o energiemeter in gebruik? Wat levert dit op/hoe werkt/bevalt dit?
Handleiding Loria 6010 (installateur), p35 (v26):
• Contract met de energieleverancier.
Het is mogelijk om de werking van de warmtepomp te onderwerpen aan speciale contracten:
- Tarieven piek-/daluren, dag / nacht
In het bijzonder zal het sanitair warm water (SWW) op comforttemperaturen worden geproduceerd tijdens de daluren, wanneer de elektriciteit het goedkoopst is.
Sluit het contact "energieleverancier" aan op ingang 6 (Tarieven - EX2).
- Afschakeling of EJP (wissen piekdag)
De afschakeling heeft als doel de energiereductie wanneer deze te hoog is in vergelijking met het contract
met de energieleverancier.
Sluit de ontlasting aan op ingang 5 (Ontlasting - EX1).
• Energiemeter
Een signaal maakt het mogelijk om de distributie van energie verwarming / sanitair warmwater te kennen
met een compatibele energiemeter. Afhankelijk van het apparaat (zie de aanwijzingen van de energiemeter):
Als de tellingsconventie is:
0V voor verwarming en 230V warm water (van toepassing op warmtepomppack), sluit dan de
energiemeter aan op de klemmen 18 (wit) en 19 (grijs) (Figuur 32).
Als de tellingsconventie is:
230V voor verwarming en 0V warm water, sluit dan de energiemeter aan op de klemmen 17 (zwart) en 18
(grijs) (Figuur 33).
Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos
Wat bedoel je met pin 2 en 3 ? Ik heb alleen rood, bruin en oranje.
Gasschuif schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:02:
[...]
Pin 2 verbinden met pin 3 wordt niet beschreven in de docu . Je koppelt dan de ingangen aan elkaar?
Gasschuif in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"
Heb je de unit spanningsloos gemaakt na omzetten van de dipswitch?
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, en 6800wp zonnepanelen, LL airco/verwarming
Pin 1=oranje, 2=rood,3=bruin.corsat schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 22:26:
De buitenunit was spanningsloos tijdens het aansluiten maar de binnenunit niet, zou dat het euvel geweest kunnen zijn?
Wat bedoel je met pin 2 en 3 ? Ik heb alleen rood, bruin en oranje.
[...]
De gehele unit moet spanningsloos, al weet ik dat niet zeker. Zou het zeker eens proberen. kijken of het dan wel goed gaat.
@AUijtdehaag
Waar hebben jullie die printplaat gekocht om de 7x ds18b20 op te monteren? Zoals @Grolsch die heeft.
[Voor 24% gewijzigd door Boutersewalter op 22-10-2019 23:00]
Uitlezen van de Loria binnenmodule is deels mogelijk met een OTGW (Opentherm protocol) dan kun je de temperaturen buiten, binnen, aanvoer, retour, sww-boiler zien. Wat je ziet en met welk tijdsinterval is afhankelijk van de thermostaat die je gebruikt.overwinteraar schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 22:24:
N.a.v. enkele posts over uitlezen van andere warmtepompen: heeft iemand een suggestie hoe Loria 6010 (firmware v26, dus geen draadloos signaal) Ta en Tr uitgelezen kunnen worden. De WP geeft de Ta en Tr (en Tgewenst) wel op scherm weer; deze gegevens zijn dus beschikbaar. Vraag is alleen hoe dit te ontsluiten valt naar een 'normale' monitornig.Zijn deze waarden bijvoorbeeld via poorten op de WP met bijv Fibaro binaire sensor aan Domoticz te koppelen? Dan komen de losse Fibaro sensoren weer vrij voor iets anders![]()
En iemand de EX1, EX2 e/o energiemeter in gebruik? Wat levert dit op/hoe werkt/bevalt dit?
[...]
Makkelijker en goedkoper is wellicht met de eerder genoemde NodeMCU + DS18B20 sensoren of variant daar op.
Of je pakt het echt goed aan en neemt een Kamstrup warmtemeter met mbus.
Voor de stroommeting, er bestaan dubbeltarief kWh-meters met 230V input voor het tarief zodat je CV en SWW apart krijgt (ook evt met mbus voor automatisch uitlezen). @overhyped heeft zoiets aangesloten op zijn Loria. Bijvoorbeeld een Hager ECR180D of KDK Count1.
De Loria v26 is trouwens wel compatibel met enkele draadloze thermostaten, maar niet alle. De locatie van de thermostaat kan een grote invloed hebben op de werking van de WP.
14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD
De beperking is vooral GUI-based. Espeasy heeft gewoon zoveel invoervelden. Je kan deze wel in de code wijzigen en compileren. Maar hardwarematige limiet is volgens mij rond de 25.Grolsch schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 21:23:
[...]
Ik vind het eigenlijk heel eenvoudig, en kan tasmota er maar 7 hebben dan? Volgens mij kan ik er ook wel 12 parallel aansluiten, kheb alleen de behoefte niet.
Ik heb een paar met 12 sensoren. Afhankelijk van aantal groepen en zo
Dank! Ging me puur om uitlezen Ta en Tr uit de WP. De kWh ligt al aan z-wave stroommeter, die kan ik per onderdeel (BiBu unit, SWW en CV element) uitlezen.Chris_82 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 23:39:
[...]
Uitlezen van de Loria binnenmodule is deels mogelijk met een OTGW (Opentherm protocol) dan kun je de temperaturen buiten, binnen, aanvoer, retour, sww-boiler zien. Wat je ziet en met welk tijdsinterval is afhankelijk van de thermostaat die je gebruikt.
Makkelijker en goedkoper is wellicht met de eerder genoemde NodeMCU + DS18B20 sensoren of variant daar op.
Voor de stroommeting, er bestaan dubbeltarief kWh-meters met 230V input voor het tarief zodat je CV en SWW apart krijgt (ook evt met mbus voor automatisch uitlezen). @overhyped heeft zoiets aangesloten op zijn Loria. Bijvoorbeeld een Hager ECR180D of KDK Count1.
De Loria v26 is trouwens wel compatibel met enkele draadloze thermostaten, maar niet alle. De locatie van de thermostaat kan een grote invloed hebben op de werking van de WP.
Wat zou een goede OTGW thermostaat voor v26 zijn om deze waardes uit te lezen en in Domoticz te koppelen?
En wat bedoel je precies met je slotzin? Vast niet het klassieke verhaal van niet op de tocht of naast een raam hangen e.d.

De locatie van de thermostaat kan een grote invloed hebben op de werking van de WP.
Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos
Volgens mij laat @basvn zelf die printplaatjes maken en soldeert hij die nodemcu erop.Boutersewalter schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 22:57:
@basvn
@AUijtdehaag
Waar hebben jullie die printplaat gekocht om de 7x ds18b20 op te monteren? Zoals @Grolsch die heeft.
stuur hem een PM wat je wil hebben en hij levert ze incl sensoren tegen een zeer schappelijke prijs

Wat @Grolsch zegt jaBoutersewalter schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 22:57:
@basvn
@AUijtdehaag

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Klopt, ik heb de combinatie Kamstrup en Hager. Eigenlijk moet ik nog twee Hagers er bij plaatsen, mis nu de (cop1) spiralen. Ik moet nog aan de slag met het uitlezen van de beide meters. Iemand een paar slotjes extra tijd over voor me?Chris_82 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 23:39:
[...]
Uitlezen van de Loria binnenmodule is deels mogelijk met een OTGW (Opentherm protocol) dan kun je de temperaturen buiten, binnen, aanvoer, retour, sww-boiler zien. Wat je ziet en met welk tijdsinterval is afhankelijk van de thermostaat die je gebruikt.

Staat de Elga op weersafhankelijk? Zo niet dan gebruikt de Elga alleen de gemeten ruimte temperatuur en de gewenste ruimte temperatuur van je opentherm thermostaat. De rest negeert de Elga. Is dit het antwoord op je vraag?amarkest schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:35:
Ik gebruik sinds een paar weken plugwise ADAM/ANNA icm een ELGA WP.
Ik kan nergens een duidelijke omschrijving vinden van de variabelen die je kan instellen.
Ook een uitgebreidere omschrijving mbt de regeling is niet te vinden, heeft iemand iets meer info ?
Helpdesk van Plugwise geeft wel snel antwoord, maar kan me niet helpen aan een uitgebreidere beschrijving van de regelstrategie o.i.d.
wie heeft ondertussen meer ervaring en inzicht in de regelstrategie van ANNA/ADAM?
14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD
In de nieuwe situatie zit dan alleen beneden in de hal en boven op 3 slaapkamers een radiator. Volgens mij zit er nu voor de vloerverwarming beneden een open verdeler.
Ben wel van plan om ter zijner tijd de ketel er uit te gooien en volledig over te stappen op een warmtepomp.
[Voor 14% gewijzigd door blitzkrieg op 23-10-2019 10:28]
If you were supposed to watch your mouth all the time I doubt your eyes would be above it
WAR is idd actief. Maar ik zoek wat meer docu mbt effecten van div instellingen zoals bv verwarmingsprofielen standaard, eco, comfort en aangepast.ElgaFreak schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:19:
[...]
Staat de Elga op weersafhankelijk? Zo niet dan gebruikt de Elga alleen de gemeten ruimte temperatuur en de gewenste ruimte temperatuur van je opentherm thermostaat. De rest negeert de Elga. Is dit het antwoord op je vraag?
Als je war gebruikt bepaald de opentherm thermostaat de gevraagde Ta die de Elga probeert te volgen volgens Techneco. Al kan ik zelf de relatie tussen de werkelijkeTa en gevraagde Ta nog niet helemaal volgen. Wijken bij mij heel sterk af(veel te hoog en modeleert te laat terug) waarbij ook de temperatuur in de woonkamer een halve graad schommelt.amarkest schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:31:
[...]
WAR is idd actief. Maar ik zoek wat meer docu mbt effecten van div instellingen zoals bv verwarmingsprofielen standaard, eco, comfort en aangepast.
Profielen die jij noemt lijken mij echt iets van de thermostaat. De leverancier moet toch aan kunnen geven wat die opties doen?
Het minimale debiet van de WP is 1,2m³/h

- Er zit nu een Alpha2 40 pomp. Als ik de drukgrafiek bekijk heb ik momenteel een tegendruk van 3,6mwk.
- Verdeler (gesloten 7 groeps) bevind zich op de begane grond.
- Hart op hart afstand vloerverwarming is grotendeels 15 cm (130m²)
- Buffer en pomp op de eerste verdieping.
- Er is geen mogelijkheid om de leiding te vervangen. (22 mm bestaand)
Kan ik bij mijn verdeler een extra pomp plaatsen? (zie locatie A op de schets)
7650Wp+4200Wp+6240Wp | 60Heatpipes | 11kW Hitachi Yutaki-M | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 5kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Ja dat kan, dan pers je het water erin en krijgt je vloer meer debiet.Nickkie55 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:44:
Ik heb een probleem met m'n afgifte. ik wil 1,2m³/hr door mijn vloerverwarming drukken.
[Afbeelding]
- Er zit nu een Alpha2 40 pomp. Als ik de drukgrafiek bekijk heb ik momenteel een tegendruk van 3,6mwk.
Maar je kan ook je buffer in serie in de retour en dan vloerverwarming direct aan de wp, scheelt je een pomp (en stroom).
9990 Wp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Kom je nog wel aan je werk toe ?Grolsch schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 06:41:
[...]
Als je mij mede auteur maakt wil ik het vanochtend wel fixen als ik achter een pc zit
Klik boven in op wijzig
[Afbeelding]
Vul hier de mede auteurs in:
[Afbeelding]
[Voor 3% gewijzigd door Naalroc op 23-10-2019 11:58]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
@Naalroc Ook dat is een mogelijkheid waar ik aan zat te denken. Maar doordat ik hoger in flow ga krijg ik ook meer tegendruk waardoor de Alpha2 60 pomp waarschijnlijk ook te klein zal zijn.
7650Wp+4200Wp+6240Wp | 60Heatpipes | 11kW Hitachi Yutaki-M | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 5kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW
amarkest schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:35:
Ik gebruik sinds een paar weken plugwise ADAM/ANNA icm een ELGA WP.
Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.
Welke WP heb jij dat je minimaal 20 ltr/minuut zou moeten draaienNickkie55 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:44:
Ik heb een probleem met m'n afgifte. ik wil 1,2m³/hr door mijn vloerverwarming drukken.

Het mooie van een buffervat met secundaire pomp is dat je de boel hydraulisch scheidt en je dus een afwijkende flow kunt hebben voor opwek (WP 1 (20 ltr/minuut) en afgifte. door 7 groepen ga je geen 20 ltr/minuut kwijt raken. Dat komt neer op bijna 3 ltr/minuut per groep, vanwege de lange lengtes heb je zoveel druk dat ik denk dat je dit met een normale pomp niet gaat lukken.
Ik heb exact dezelfde situatie (WP met buffervat, secundaire pomp en vloerverwarming) en de flow over de afgiftekant en de opwek kant loopt nagenoeg nooit gelijk. Het debiet van mijn groepen (maximaal 80 á 90 meter met enkele uitschieters omdat het niet anderse kon) met een 18x2mm slang varieert tussen de 1,3 (kortste groep) en 2,3 (langste groep).
Op dit moment staan er zo'n 12 groepen open, ik zie een flow van zo'n 18 ltr/minuut over de afgiftekant (dus gemiddeld 1,5 ltr/minuut per groep), en primair 26 ltr/minuut. Resultaat is dat de dT aan de opwekkant kleiner is (3,6 AtM) als aan de afgiftekant (5,2 ATM).
Bovenstaande is juist het grote voordeel van een buffervat in een situatie dat je naregeling hebt zoals ik.
Nogmaals, waarom zou je dat willen[Afbeelding]

Met zoveel vloerverwarming mag systeeminhoud het probleem niet zijn.
Heb je naregeling

Wat @koevlaas2 aangeeft, buffervat er tussenuit (of in serie, maar ik zie daar geen noodzaak voor, maar je hebt hem toch) en de pomp van de WP rechtstreeks je vloerverwarming laten voeden zonder extra pomp. (Mits je geen naregeling hebt)
Het probleem zit hem niet in je pomp, maar aan de afgiftekant, 20 ltr/minuut raak je niet kwijt over 7 groepen.
Bij h.o.h. 15 CM heb je 6,7 strekkende meter buis per m2 nodig. Bij 130m2 heb je dus 871 meter buis, verdeeld over 7 groepen is dat gemiddeld 124 meter lengte per groep, dit is eigenlijk al veel te lang voor een "ideale" WP situatie, liever heb je groepen onder de <80 meter.
Wel is het zo hoe langer de lengte hoe meer flow je nodig hebt, maar boven de 2 ltr/minuut is al vrij hoog zover ik weet.
Met 130m2 vloerverwarming h.o.h. 15CM (gerekend met 16x2 buis) kun je bij een Ta van 30 graden, en een Tr van 25 graden maximaal +- 40Wm2 afgeven, dus * 130 = 5,2KW.
Aangezien je het over minimaal 20 ltr/minuut hebt, heb ik het vermoeden dat je het over een grote WP hebt, mijn 11,2KW WP is het werkbereik 14,4 tot 27,7 ltr/minuut, dus waarom heb jij 20 ltr/minuut nodig.
@avandermeulen
Na vervanging van mn 2 JAGA's (1,40x0,20) type 20 voor type 21 (1,40x0,30) heb ik WAR sinds een paar dagen weer aangezet, het leerproces heeft dus nog een weekje nodig denk ik.
Mijn ELGA staat snachts geblokkeerd ivm geluid, mocht het bij de opstart smorgens te koud zijn kan de Hrketel of een El.rad. bijgeschakeld worden, maar gezien de JAGA wisseling en de milde winters zal dat nauwelijks nodig zijn.
ELGA volgt ANNA/ADAM vrij goed zo te zien en houdt de kamertemp-schommeling rond de 3c.
Alleen bij start of tussenstarts zit er veel verschil tussen Ta gevraagd en geleverd, maar dat is wel logisch, omdat mn pompsnelheid op 2 staat, wellicht moet de pompsnelheid wat hoger. Eerst nog een paar dagen aanzien.
Als Dt ongeveer 3c is, dan is Ta gevraagd en geleverd ok.

(snelle) reactie van Plugwise mbt Comfort, Eco, Aangepast en Standaard:
We hebben geen document over de verwarmingsprofielen. Wel kan ik je uitleggen wat het verschil is tussen de comfort stand en de Eco stand dit zijn twee bespaar standen.
De comfort stand:
Vind je comfort het belangrijkst? Stel dan ‘Comfort’ in. Heb je via het schema aangegeven dat het om 07:00 uur 20 graden moet zijn? Dan is het om 07:00 uur aangenaam warm is in huis. Dit gebeurd door dat de producten leren van jouw stookgedrag.
Eco:
Wil je duurzaam leven, maar op een comfortabele manier?
Stel dan ‘Eco’ in. Heb je via het schema aangegeven dat het om 07:00 uur 20 graden
moet zijn? Dan wordt er voor gezorgd dat het om 07:00 uur de temperatuur bijna
behaald is. Hierdoor zal er in de uren erna minder vaak en hard
gestookt hoeven worden. Door deze kleine aanpassing bespaar je op een comfortabele
manier zonder dat je het door hebt.
Aangepast is wat je zelf kan aanpassen en standaard is het gebruikelijke schema wat er in staat.
Ja mooi, Ik laat maar doorkomen, wellicht is die afwijkend van de versie die ik gezien heb.avandermeulen schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:21:
De installateurshandleiding Anna & Elga heb ik wel, ben je daar mee geholpen of heb je die zelf?
[...]
Bvd
Mijn Panasonic 9kW doet er ook minstens 20 per minuut... Vervolgens kan die tot 60 liter per minuut over de buffer als ik de pomp in ontluchtingsstand laat lopenGrolsch schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:23:
[...]
Welke WP heb jij dat je minimaal 20 ltr/minuut zou moeten draaien

Er is een verschil tussen wat hij doet in de prakijk (Dat is afhankelijk van wat je er achter knoopt) en wat de minimale flow volgens opgave moet zijn.Felicia schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:29:
[...]
Mijn Panasonic 9kW doet er ook minstens 20 per minuut... Vervolgens kan die tot 60 liter per minuut over de buffer als ik de pomp in ontluchtingsstand laat lopen
Voor mijn Mitsu schrijft de handleiding voor minimaal 14,4 litr/minuut. Dit betekent (vanzelfsprekend) wel dat je in dat geval (14,4 ltr/minuut ) een dT moet halen van 11,11, omdat je anders geen 11,2KW kwijt kunt. En een dT van 11,11 zal niet meevallen met een Ta van 30

Daarom is een hoge flow ook zo van belang bij LTV systemen, en de daarbij horende grote diameters.

Hitachi RasM 11 kW
Nogmaals, waarom zou je dat willen

Deze was al geïnstalleerd i.c.m. heatpipes
Heb je naregeling

Nee geregeld op kamer thermostaat alle groepen staan volledig open
Het probleem zit hem niet in je pomp, maar aan de afgiftekant, 20 ltr/minuut raak je niet kwijt over 7 groepen.
Bij h.o.h. 15 CM heb je 6,7 strekkende meter buis per m2 nodig. Bij 130m2 heb je dus 871 meter buis, verdeeld over 7 groepen is dat gemiddeld 124 meter lengte per groep, dit is eigenlijk al veel te lang voor een "ideale" WP situatie, liever heb je groepen onder de <80 meter.
Klopt daar ben ik van op de hoogte, maar dit is de situatie zoals het is. Bij het selecteren van de warmtepomp heb ik alleen naar het warmteverlies gekeken en niet naar mijn afgifte systeem
Wel is het zo hoe langer de lengte hoe meer flow je nodig hebt, maar boven de 2 ltr/minuut is al vrij hoog zover ik weet.
Vandaar dat ik begon over een grotere of extra pomp
Met 130m2 vloerverwarming h.o.h. 15CM (gerekend met 16x2 buis) kun je bij een Ta van 30 graden, en een Tr van 25 graden maximaal +- 40Wm2 afgeven, dus * 130 = 5,2KW.
Aangezien je het over minimaal 20 ltr/minuut hebt, heb ik het vermoeden dat je het over een grote WP hebt, mijn 11,2KW WP is het werkbereik 14,4 tot 27,7 ltr/minuut, dus waarom heb jij 20 ltr/minuut nodig.
Ik zie net in de handleiding dat het 1 m³/h mag zijn. Echter heb ik de pomp nog nooit zien terug regelen onder de 1,2m³/h

De WP direct op het afgiftesysteem aansluiten is denk ik de beste optie, aangezien deze een behoorlijke druk kan leveren.

[Voor 4% gewijzigd door Nickkie55 op 23-10-2019 13:02]
Q-Ton of QAHV Co2 warmtepompen zijn speciaal hiervoor. En dan ga je van een COP 1 op gas, naar COP 3,5-4,1 of zo. Dit alles zonder je pand te hoeven reconstructueren.
Opvallend aan deze is dat het niet een twee geschakelde WP met 134a als tweede stap is, maar enkel 134a. Die kleinere die gepland is zal het ongetwijfeld beter doen dan een Cranenbroek WP, wanneer je een Hot Tub tot 45 graden (bruto) wil opstoken.
https://www.installatie.n...pomp-1-op-1-cv-vervanger/
Wolf heeft nu ook een nieuwe (gewone) WP aangekondigd, die kan door tot 70 graden. Nette COP tabel is wel enkel voor 7/35. Maar de extra capciteit is voor veilige SWW productie en voor overcapaciteit dat je de ingebouwde 9KW COP 1 element niet of nauwelijks hoeft aan te spreken, WP doet dan nog COP >1.
Flatgebouw is structureel een koudebrug, dus zelfs een nieuwe schil van een ton helpt niet volledig. Dus vergeet 30 graden verwarming zonder omgooien en opnieuw beginnen.
Voor SWW is dit als ook een
Waarom niet een stapel autothermometers bij diezelfde action halen met externe (buiten) sensor voor 2 euro per stuk.kmf schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 08:54:
[...]
waarom niet gewoon even eentje halen bij de action?
[Voor 3% gewijzigd door Ep Woody op 23-10-2019 13:46]
Als je echt 80 graden water nodig hebt, dan loont het qua kostprijs echt wel om vloerverwarming er in te laten frezen. Ik had hier een offerte voor een Loria 6008 8kW voor zo'n 8k euro incl. installatie en een (ik meen) Daikin 14kW met 2-traps compressor die HT kon verwarmen voor 14k excl. installatie.donaldk schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:40:
Even terugkomen op die tot 80 graden 134a WP. Die zag ik net bij kijken in 'mijn topics' lijst,zijn er alweer 7 pagina'sin een nieuw topic voorbij. Het is tot! 80 graden. Groterschalige warmwater bereiding (dus boven 65 graden) is een van de toepassingen die worden genoemd.
Q-Ton of QAHV Co2 warmtepompen zijn speciaal hiervoor. En dan ga je van een COP 1 op gas, naar COP 3,5-4,1 of zo. Dit alles zonder je pand te hoeven reconstructueren.
Dat ga je dus nooit kwijt raken in je afgiftesysteem met normale Ta temperaturen (<35 graden), daar heb je domweg te weinig afgiftevermogen voor.Nickkie55 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:56:
Grolsch schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:23:
Hitachi RasM 11 kW
Dat verklaart e.e.a.Nogmaals, waarom zou je dat willenen de hamvraag is eigenlijk waarom heb je een buffervat
Deze was al geïnstalleerd i.c.m. heatpipes
Duidelijk, dus in principe heb je geen buffervat nodig, maar omdat je hem wil gebruiken icm je heatpipes heb je er wel 1.Heb je naregelingIk vermoed dat de capaciteit van je WP (Wat is de capaciteit ? ) niet overeenkomstig is met je afgiftesysteem.
Nee geregeld op kamer thermostaat alle groepen staan volledig open
Ik denk niet dat de pomp in je WP wel voor een debiet van 20 m3/uur gaat zorgen over alleen je afgifte met 7 groepen en de toegepast leiding diameters.Het probleem zit hem niet in je pomp, maar aan de afgiftekant, 20 ltr/minuut raak je niet kwijt over 7 groepen.
Klopt daar ben ik van op de hoogte, maar dit is de situatie zoals het is. Bij het selecteren van de warmtepomp heb ik alleen naar het warmteverlies gekeken en niet naar mijn afgifte systeem
Vandaar dat ik begon over een grotere of extra pomp
Ik zie net in de handleiding dat het 1 m³/h mag zijn. Echter heb ik de pomp nog nooit zien terug regelen onder de 1,2m³/h
[Afbeelding]
De WP direct op het afgiftesysteem aansluiten is denk ik de beste optie, aangezien deze een behoorlijke druk kan leveren.
[Afbeelding]
Je afgiftesysteem heeft gewoon z'n grenzen, wil je meer flow kwijt dan zul je meer en kortere groepen moeten maken met een grotere leidingdiameter, maar dat kan nu eenmaal niet omdat jij je vloer er niet uit gaat breken.
Vergelijk het met een autosnelweg, als een 7 baans weg is uitgerekend op 700 auto's per uur dan kun je er nog wel een keer 800 of 900 per uur over heen laten rijden maar geen 1400, daar is de snelweg (afgiftesysteem) fysiek niet geschikt voor.
Standaard instelling Panasonic F-Serie, pompstand 2, is 16l/m over 5 groepen maakt 3,2l/m. Standje 7 verdubbeld dat ongeveer en zou dan in 6,4l/m moeten resulteren, ik heb dat wel eens geprobeerd en heb alleen als nadeel het verhoogde verbruik van de waterpomp, per saldo slechtere COP, wat niet gecompenseerd leek te worden door de iets lagere Ta / kleinere deltaT, kunnen constateren.Grolsch schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:23:
[...]
Het debiet van mijn groepen (maximaal 80 á 90 meter met enkele uitschieters omdat het niet anderse kon) met een 18x2mm slang varieert tussen de 1,3 (kortste groep) en 2,3 (langste groep).
-------
[Voor 3% gewijzigd door Diff_Angle op 23-10-2019 14:47]
Dat is vrij fors, welke leidingdiameters gebruik je, en wat is de groepslengteDiff_Angle schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:44:
[...]
Standaard instelling Panasonic F-Serie, pompstand 2, is 16l/m over 5 groepen maakt 3,2l/m.

Kreeg je echt 6,4l/minuut door 1 groep heenStandje 7 verdubbeld dat ongeveer en zou dan in 6,4l/m moeten resulteren, ik heb dat wel eens geprobeerd en heb alleen als nadeel het verhoogde verbruik van de waterpomp, per saldo slechtere COP, kunnen constateren.

Maar dan zul je forse leidingdiameters hebben verwacht ik

Hij heeft een aanvoerleiding van 22mm, hoeveel flow kun je daar met een standaard pomp door heen drukken

Ja zonder probleem, bij defrosten heb je dat nl. ook. VVW buis 16mm intern en 20mm externe diameter. In de WP zelf zijn de leidingdiameters voor zo ver mij bekend bij die F-Serie ook 22mm.Grolsch schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:46:
[...]
Dat is vrij fors, welke leidingdiameters gebruik je, en wat is de groepslengte
[...]
Kreeg je echt 6,4l/minuut door 1 groep heenHeb ik nog nooit gezien of gehoord in de praktijk
![]()
Maar dan zul je forse leidingdiameters hebben verwacht ik
Hij heeft een aanvoerleiding van 22mm, hoeveel flow kun je daar met een standaard pomp door heen drukken
En wat is de lengte per groep?Diff_Angle schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:51:
[...]
Ja zonder probleem, bij defrosten heb je dat nl. ook. VVW buis 16mm intern en 20mm externe diameter. In de WP zelf zijn de leidingdiameters voor zo ver mij bekend bij die F-Serie ook 22mm.
Dit zou betekenen dat je erg weinig weerstand in je afgiftesysteem hebt (korte groepen ?)
100m per groep, de langste zal denk ik 110m zijn.Grolsch schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:53:
[...]
En wat is de lengte per groep?
Dit zou betekenen dat je erg weinig weerstand in je afgiftesysteem hebt (korte groepen ?)

Zit in de Hitachi ook vind ik. Maximale werkdruk is 7mwk dat is behoorlijk.
Maar 35graden aanvoer temperatuur is voor mij geen probleem. Ik ga toch met nachtverlaging werken.
Mijn rekensheet geeft dit als uitkomst:
Huidige tegendruk is 3.8mwk bij 0.6m³/hr
Als ik deze verhoog naar 0.8m³/hr kom ik al op 6.5mwk. Dus zoals @Grolsch al aangeeft gaat het nooit lukken om naar de 1,2m³ te gaan.
@Oxellaar heeft er wel eens iets over verteld, maar ik kan het zo snel niet weer vinden.
Zo hoeft een slang-koppeling van 5,4mm geen problemen te geven, maar kan een meters lange leiding van 12mm bijvoorbeeld wel voor problemen zorgen.
Maar er zijn vast en zeker anderen in dit topic die dit beter kunnen uitleggen / berekenen als ik

https://techneco.nl/wp-co...ide-warmtepomp-V3.0.0.pdf
amarkest schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:28:
[...]
Ja mooi, Ik laat maar doorkomen, wellicht is die afwijkend van de versie die ik gezien heb.
Bvd
Hoe ziet de formule er uit waaruit blijkt dat het 3.8mwk is bij 600l/h ?Nickkie55 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 15:09:
[...]
Mijn rekensheet geeft dit als uitkomst:
Huidige tegendruk is 3.8mwk bij 0.6m³/hr
Als ik deze verhoog naar 0.8m³/hr kom ik al op 6.5mwk. Dus zoals @Grolsch al aangeeft gaat het nooit lukken om naar de 1,2m³ te gaan.
Je kunt daarmee de Elga uitlezen en instellen.
Desgewenst kun je er nieuwe Firmware mee in de Elga zetten.
Als je er een nodig hebt mail me dan maar even.

Diff_Angle schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 16:28:
[...]
Hoe ziet de formule er uit waaruit blijkt dat het 3.8mwk is bij 600l/h ?

De pomp geeft 0.6m³/h aan en hij draait op stand 3
[Voor 4% gewijzigd door Nickkie55 op 23-10-2019 16:42]
Oh ik weet niet hoe ik het schema precies lezen moet, maar volgens mij het gaat over de Capaciteit, NIET over de werkelijk ondervonden Weerstand die hij moet overwinnen, 2 verschillende dingen lijkt mij. Maar ik kan me uiteraard vergissen. Is stand 3 het maximum ?Nickkie55 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 16:41:
[...]
[Afbeelding]
De pomp geeft 0.6m³/h aan en hij draait op stand 3
@Grolsch Hoe dik is de leiding van jouw WP -> Buffervat en Buffervat -> Pomp -> Verdeler ?
[Voor 21% gewijzigd door Diff_Angle op 23-10-2019 17:05]
Volgens mij gebruikt Panasonic de Wilo Yonos Para met 28mm aansluiting (1 1/4 draad?).
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's
28 aansluiting is typisch een klembus maat voor 28 mm buistimovd schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 17:15:
[...]
Volgens mij gebruikt Panasonic de Wilo Yonos Para met 28mm aansluiting (1 1/4 draad?).
1 1/4 inch gas is ca 42 mm op de top van de draad en 38 kern
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
werkt nog steeds perfect!avandermeulen schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 16:32:
Kabeltjes om de Techneco Service Tool met de Elga te koppelen heb ik weer binnen.
Je kunt daarmee de Elga uitlezen en instellen.
Desgewenst kun je er nieuwe Firmware mee in de Elga zetten.
Als je er een nodig hebt mail me dan maar even.
[Afbeelding: Servicekabel]
Volgens mij zijn al mijn leidingen van WP tot verdeler 32mmDiff_Angle schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 16:47:
[...]
Oh ik weet niet hoe ik het schema precies lezen moet, maar volgens mij het gaat over de Capaciteit, NIET over de werkelijk ondervonden Weerstand die hij moet overwinnen, 2 verschillende dingen lijkt mij. Maar ik kan me uiteraard vergissen. Is stand 3 het maximum ?
@Grolsch Hoe dik is de leiding van jouw WP -> Buffervat en Buffervat -> Pomp -> Verdeler ?
Ik haal over mijn buffervat 26 ltr minuut max.
[Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 23-10-2019 18:00]
mmm en welke stand stel je hem in dan?Felicia schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:29:
[...]
Mijn Panasonic 9kW doet er ook minstens 20 per minuut... Vervolgens kan die tot 60 liter per minuut over de buffer als ik de pomp in ontluchtingsstand laat lopen
Mijn staat op 15.5 maar daar komt hij tot nu nog niet.
En ontluchting is wel iets anders dan pumpspeed
Het probleem zit hem denk ik in de verlengde kabel, ik heb getest rechtstreeks bij de unit en dan werkt het kabeltje wel. Ik heb er 10m 0,75mm2 aan geknoopt maar dat werkt dus niet. Zal ik het pac kabeltje drastisch inkorten en nogmaals proberen of de 10m verleng kabel maar inkorten. Wat is wijsheid ? Of gewoon maar uit proberen ?Gasschuif schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 22:46:
[...]
Pin 1=oranje, 2=rood,3=bruin.
De gehele unit moet spanningsloos, al weet ik dat niet zeker. Zou het zeker eens proberen. kijken of het dan wel goed gaat.
Dit topic is gesloten.