Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 126 Laatste
Acties:
  • 612.403 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-09 09:15

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

PentaClover schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 17:08:
@TriLithium Goed om te horen dat je er positief over bent, kan je misschien zeggen hoe dik hij is ?
Van de smalle punt naar de het dikste stuk is het 17mm lopend naar 23mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-09 22:42
Xiphalon schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 23:38:
[...]

Voor de 3 inch heater in mijn systeem heb ik maar een lijmklem misbruikt ;)
Ik zelfs 2 bij de mijne.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
PentaClover schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 16:26:
@koevlaas2 Je raadde een aantal posts terug de Facom 113A.18C aan voor de grote koppelingen, nog een specifieke reden dat je deze noemt en niet een ander merk grote verstelbare steek sleutel ?
Nee, ik heb geen aandelen is het type sleutel dat ik ook heb.
Je bent vrij een ander merk te kiezen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Van zonnestroom naar thermische opslag: Brabants Duroplan concurreert met accufabrikanten
De start-up Duroplan bouwt aan de cv van de toekomst, waarmee hij indirect de concurrentie aangaat met accufabrikanten als Tesla, Solarwatt en Schneider Electric.

Solar Magazine spreekt met Rik van Bavel, een van de oprichters over de innovatie Durocan: een apparaat om overtollige zonnestroom met behulp van een warmtepomp thermisch op te slaan.

Van Bavel legt uit hoe de techniek werkt: ‘We maken gebruik van een geïsoleerd buffervat met het formaat van een ijskast en een inhoud van driehonderd liter. We gebruiken technisch water, fasemateriaal en een warmtewisselaar voor sanitair warm water. Met behulp van de warmtepomp wordt het fasemateriaal door de fase heen gesmolten. _O- Daardoor wordt er meer thermisch vermogen opgeslagen om later in het huishouden te kunnen gebruiken; voor warm water of voor ruimteverwarming. We zien dit als de cv van de toekomst. In 2020 moeten er vijfduizend stuks van de Durocan geïnstalleerd zijn.’

Ik ben weer bijzonder sceptisch maar we wachten af. www.durocan.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
koevlaas2 schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 18:29:
Van zonnestroom naar thermische opslag: Brabants Duroplan concurreert met accufabrikanten
De start-up Duroplan bouwt aan de cv van de toekomst, waarmee hij indirect de concurrentie aangaat met accufabrikanten als Tesla, Solarwatt en Schneider Electric.

Solar Magazine spreekt met Rik van Bavel, een van de oprichters over de innovatie Durocan: een apparaat om overtollige zonnestroom met behulp van een warmtepomp thermisch op te slaan.

Van Bavel legt uit hoe de techniek werkt: ‘We maken gebruik van een geïsoleerd buffervat met het formaat van een ijskast en een inhoud van driehonderd liter. We gebruiken technisch water, fasemateriaal en een warmtewisselaar voor sanitair warm water. Met behulp van de warmtepomp wordt het fasemateriaal door de fase heen gesmolten. _O- Daardoor wordt er meer thermisch vermogen opgeslagen om later in het huishouden te kunnen gebruiken; voor warm water of voor ruimteverwarming. We zien dit als de cv van de toekomst. In 2020 moeten er vijfduizend stuks van de Durocan geïnstalleerd zijn.’

Ik ben weer bijzonder sceptisch maar we wachten af. www.durocan.nl
En niet vergeten: gebruik zwakstroom want dat is zuiniger dan sterkstroom...

Doet mij herinneren aan die Nederlander die Bolbliksem kunstmatig wilde opwekken om daarmee grote hoeveelheden elektriciteit mee te genereren... ergens begin jaren tachtig, ik heb er nog een folder van.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!
frisianstar schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 18:54:
[...]

En niet vergeten: gebruik zwakstroom want dat is zuiniger dan sterkstroom...

Doet mij herinneren aan die Nederlander die Bolbliksem kunstmatig wilde opwekken om daarmee grote hoeveelheden elektriciteit mee te genereren... ergens begin jaren tachtig, ik heb er nog een folder van.
En ik maar denken dat jij een 20'er was

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:49
@koevlaas2 Als ik de berichten bekijk zie ik alleen wat oudere (gesponsorde?) berichten en
na 2017 bleef het opvallend stil. Dus vanwege wachten.

Op de website, trouwens .com niet .nl, staat ook niet meer dan
een hoogglans prospectus met bijzonders weinig (technische) informatie.

Mijn persoonlijke analyse op afstand bij gebrek aan informatie:
Een CO2 warmtepomp (een van de bekende merken, alpha innotec, Daikin,)
gecombineerd met een PCM-vat op basis van natriumacetat-trihydraat (faseovergangstemperatuur ca. 57°C) of iets vergelijkbaars.
Innovatief? Misschien een beetje. - Energieefficiënt? - idd grote vraagtekens - de sCOP van deze hoogtemperatuur warmtepompen bij HT cv-installaties wil ik liever niet weten (of eigenlijk wel).

Als je dit, waarschijnlijk ook gesponsorde, artikel op de website van cobouw leest weet je ietsje meer over de techniek. Maar de getallen en de rest van de informatie is ook niet interessant voor particulieren.

[ Voor 19% gewijzigd door dunklefaser op 27-10-2019 19:07 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
dunklefaser schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 18:58:
@koevlaas2 Als ik de berichten bekijk zie ik alleen wat oudere (gesponsorde?) berichten en

gecombineerd met een PCM-vat op basis van natriumacetat-trihydraat (faseovergangstemperatuur ca. 57°C) of iets vergelijkbaars.
Innovatief? Misschien een beetje. - Energieefficiënt? - idd grote vraagtekens - de sCOP van deze hoogtemperatuur warmtepompen bij HT cv-installaties wil ik liever niet weten (of eigenlijk wel).
Innovatie is goed, komen we verder mee.
MAAR, al met de overwinning pronken terwijl er nog niets is......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:07
Baapje327 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 21:34:
[...]

Top thanks! In de timer gevonden.
Wat is je stooklijn dan hierbij?
En hoeveel nachtverlaging pas je toe? (of doe je dat niet?) Of draait je wp altijd? Gezien je collectoren lijk je een vergelijkbare situatie te hebben namelijk. En welke thermostaat bepaalt of er verwarmt wordt? De wp of losse? , en als losse, stuurt ie dan een pomp aan vanuit de buffer baar je vvw/radiatoren?
Ben erg benieuwd. :)
@Baapje327

WP verwarmt buffer. WAR op watertemperatuur.
Grundfos Alpha2 zorgt voor flow in het main CV-circuit. Flow varieert door meer of minder warmtevraag van vloerverwarming en radiatoren.
2x gesloten vloerverwarming verdeler. Elk een aparte Grundfos Alpha2. Overgedimensioneerde radiatoren.

Tussen buffervat en de Grundfos een op max. 35 graden ingesteld mixventiel. Dit ivm de hoge temperatuur die de houtkachels leveren, mochten deze aan zijn en het buffer met warmte volproppen.

Vloerverwarming draait 24/7/180 op een constante temperatuur. Naar mate het in het jaar kouder wordt, verhoog ik de temperatuur.
Thermostaatknop verdeler vloerverwarming is door een stelmotor vervangen. http://s.aliexpress.com/vqMzQBJF
Aangestuurd met een programmeerbare WiFi thermostaat. http://s.aliexpress.com/I7f2UbEj. In de verdeler wordt de mengtemperatuur geregeld. Verlaging of verhoging verdeler temperatuur is mogelijk.

Radiatoren met draadloze Bluetooth radiator thermostaat . Bijvoorbeeld https://www.conrad.nl/p/e...h=1&vat=true&insert_kz=8J

Temperatuur vloerverwarming is lager dan die van de radiatoren.
Temperatuur WAR is op de radiatoren afgestemd.
Taak WP is 24/7 buffervat verwarmen. Meer niet. WP stuurt verder niets aan. Het gehele verwarmingssysteem bestaat uit verschillende, min of meer onafhankelijk van elkaar werkende delen, met elk een eigen flow en soms temperatuur. Vloerverwarming, radiatoren worden voldoende warm om ruimten te verwarmen. Geen last niet warm krijgende ruimten en pendelen.

Stooklijn is nu -4:35 10:25. Is op deze woning en bewoners afgestemd.
Ik ben nog met nachtverlaging aan het experimenteren. Verschuiving stooklijn week -2. Deze week wordt het een stuk kouder. Afwachten of -2 niet te veel is.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
koevlaas2 schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 18:27:
[...]
Nee, ik heb geen aandelen is het type sleutel dat ik ook heb.
Je bent vrij een ander merk te kiezen.
Ik zocht meer naar een reden om specifiek die te kiezen en niet een ander, maar goed 2 positieve forum leden is een indicatie dat ik er ook zomaar blij mee zou kunnen zijn O-) en geklungel met waterpomp tangen is ook weer zoiets.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
PentaClover schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 19:51:
[...]

Ik zocht meer naar een reden om specifiek die te kiezen en niet een ander, maar goed 2 positieve forum leden is een indicatie dat ik er ook zomaar blij mee zou kunnen zijn O-) en geklungel met waterpomp tangen is ook weer zoiets.
Ik gebruik ze al 2,5 jaar bijna dagelijks en dat gaat nog steeds prima.
Waterpomptangen dat werkt idd voor geen meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Dan zullen ze voor de paar keer die ik ze nodig zal hebben een leven lang meegaan :*)

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
PentaClover schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 19:58:
Dan zullen ze voor de paar keer die ik ze nodig zal hebben een leven lang meegaan :*)
In de prijzenkast bewaren dan blijven ze mooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-08 20:25
Waterpomptang != warmtepomptang

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:27
Thanks, duidelijk verhaal. Situatie lijkt idd veel op die van mij. Dus zeer leerzaam.
Eens kijken wat ik hiervan mee kan nemen(eens even goed over nadenken dus)
Werkt die thermostaat per 0,1 graad en beetje tevreden over de programmeerbaarheid?

Inmiddels lijkt ook dat mijn kamerthermostaat niet ideaal is voor vloerverwarming.
Honeywell chronotherm wireless. Gaat minimaal 3x per uur aan en uit, want is voor een ketel gemaakt. Volgens de installateur hulplijn van honeywell zelf.

Heeft iemand een tip voor programmeerbare thermostaat die per 0,1 graaf meet (en instelbaar is)? Liefst ook wireless! 😊

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:58

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

koevlaas2 schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 18:29:
... We gebruiken technisch water, fasemateriaal en een warmtewisselaar voor sanitair warm water. Met behulp van de warmtepomp wordt het fasemateriaal door de fase heen gesmolten. _O- ...
Alhoewel ik geen vertrouwen heb in het geheel, is het dikgedrukte nou juist wel iets dat echt bestaat ;) Zie bijvoorbeeld https://www.sciencedirect...cle/pii/S0079642514000358 of Wikipedia: Phase-change material. Niet dat het heel erg duidelijk wordt aangehaald, maar dit is denk ik wat ze proberen te zeggen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Baapje327 schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 20:22:
[...]

Thanks, duidelijk verhaal. Situatie lijkt idd veel op die van mij. Dus zeer leerzaam.
Werkt die thermostaat per 0,1 graad en beetje tevreden over de programmeerbaarheid?

Inmiddels lijkt ook dat mijn kamerthermostaat niet ideaal is voor vloerverwarming.
Honeywell chronotherm wireless. Gaat minimaal 3x per uur aan en uit, want is voor een ketel gemaakt. Volgens de installateur hulplijn van honeywell zelf.

Heeft iemand een tip voor programmeerbare thermostaat die per 0,1 graaf meet (en instelbaar is)? Liefst ook wireless! 😊
Is een goede voor de TS eigenlijk, ik ben het ook weer vergeten, @Remco45 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Rimco schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 20:27:
[...]

Alhoewel ik geen vertrouwen heb in het geheel, is het dikgedrukte nou juist wel iets dat echt bestaat ;) Zie bijvoorbeeld https://www.sciencedirect...cle/pii/S0079642514000358 of Wikipedia: Phase-change material. Niet dat het heel erg duidelijk wordt aangehaald, maar dit is denk ik wat ze proberen te zeggen.
Een warmtepomp is ook een phase-change unit ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:58

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Rol-Co Met de focus op opslag dan ;)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Baapje327 schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 20:22:
[...]

Per 0.5 graad. Genoeg om de watertemperatuur te regelen. 0.1 graad verschil ga je echt niet merken. Er zit een dag en weekend timer op. Geen week.
Thermostaat

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een hysteresis van 0,5 graad zou bij mij thuis echt een nogo zijn, maar in andere woningen wss wel.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Grolsch schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 21:21:
Een hysteresis van 0,5 graad zou bij mij thuis echt een nogo zijn, maar in andere woningen wss wel.....
Hoe bedoel je nogo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-09 01:06

Copitano

Hoorn NH

avandermeulen schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 16:32:
Kabeltjes om de Techneco Service Tool met de Elga te koppelen heb ik weer binnen.
Je kunt daarmee de Elga uitlezen en instellen.

Desgewenst kun je er nieuwe Firmware mee in de Elga zetten.
Als je er een nodig hebt mail me dan maar even.

[Afbeelding: Servicekabel]
Ik houd mij graag aanbevolen voor zo'n kabeltje. Via PM?

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:36
Grolsch schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 21:21:
Dito hier, ik heb 'm juist van 0,6 naar 0,2 verlaagd om de schommelingen wat meer te beperken.

[edit]
@Baapje327, de Panasonic PAW-A2W-rtwireless is draadloos en programmeerbaar met een isntelbare hysterese van 0,2 tot 2,0 graden. Week programma, vakantiemodus en nachtverlaging (op basis van dag/nacht temperatuur).

[ Voor 26% gewijzigd door Felicia op 27-10-2019 21:39 ]

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Veel te veel, hier is het 90% van de tijd +-0,3 graad, en dan heb ik het over 12 uur nachtverlaging.

Mijn huis is echt mega traag wat dat betreft.
Set point is 21 graden, is het 21,1 WP gaat uit voor uren.

Is het 20,8, WP draait uren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pleio65
Grolsch schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 21:44:
[...]

Veel te veel, hier is het 90% van de tijd +-0,3 graad, en dan heb ik het over 12 uur nachtverlaging.

Mijn huis is echt mega traag wat dat betreft.
Set point is 21 graden, is het 21,1 WP gaat uit voor uren.

Is het 20,8, WP draait uren.
Aha. Ik heb de thermostaat niet als ruimte, maar op de watertemperatuur in de verdeler. Vandaar dat een paar tienden graad niet zo veel uitmaakt. Vloer hier is 6cm, dus ook traag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-09 11:01
Grolsch schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 20:52:
[...]
@Baapje327 ...

Is een goede voor de TS eigenlijk, ik ben het ook weer vergeten, @Remco45 ?
Zelf heb ik de Panasonic PAW-A2W: die is er in een bedrade of draadloze versie.
Temp sensor correctie instelbaar van -4 t/m +4 per 0,1 graad.
Hysteresis instelbaar van 0,2 t/m 2,0 per 0,1 graad.
Temperaturen voor programmering slechts 1 dag en 1 nacht temperatuur, instelbaar per 0,5 graad (maar kan je wat mee smokkelen door de Temp sensor correctie).

Hysteresis heb ik voorlopig ingesteld op 0,2 graden.

UPDATE VERMOGENSCHAKELING

Over de begrenzingen van de Vermogensschakeling op de Mitsu 112YAA een update
(geldt uiteraard voor mijn systeem zonder buffervat; buitentemp tussen 9 en 16 graden):

Op 50%:
* limiet compressor begrensd op 36 Hz. Laagst geziene modulatie 20 Hz.
* elektrisch vermogen tijdens start CV 1,1 kW, later dalend naar 0,9 kW.
* hierdoor langere tijd benodigd voordat Ta 32 graden wordt behaald (4 - 7 uur!).
* elektrisch vermogen tijdens SWW start ca 1,5 kW.
* elektrische belasting is het laagst hetgeen gunstig is voor optimaal gebruik van PV-stroom.
* geluid heerlijk stil.

Op 75%
* limiet compressor begrensd op 52 Hz. Laagst geziene modulatie 26 Hz.
* elektrisch vermogen tijdens start CV 1,7 kW, later dalend naar 0,9 kW.
* hierdoor aanmerkelijk kortere tijd benodigd voordat Ta wordt behaald (binnen een half uur).
* elektrisch vermogen tijdens SWW start ca 2,5 kW.
* elektrische belasting minder gunstig voor optimaal gebruik van PV-stroom.
* geluid nog steeds heerlijk stil: compressor draait sneller, maar alleen dichtbij waarneembaar.

Op 100%
* limiet compressor begrensd op 68 Hz. Laagst geziene modulatie 28 Hz.
* elektrisch vermogen tijdens start CV 2,4 kW, snel dalend naar 1,5 en later naar 1,2 kW.
* hierdoor nog iets kortere tijd benodigd voordat Ta wordt behaald (ca 18 minuten).
* elektrisch vermogen tijdens SWW start ca 3,2 kW.
* elektrische belasting nog wat minder gunstig is voor optimaal gebruik van PV-stroom.
* geluid nog steeds heel acceptabel: compressor draait nog ietsje sneller en is iets beter waarneembaar met name aan die zijde waar de compressor zit, maar zeker niet storend.

De T buiten was niet echt laag en het kan dus best zijn dat de compressor frequenties dan nog hoger worden. Ook de fan draaide eigenlijk altijd op 500 rpm maar dat zal bij lage temperaturen ook wel meer worden. Maar het geeft een idee van de verhoudingen.

EDIT
En inderdaad ging na een koudere nacht (Tbuiten 5 graden) vanochtend vroeg (05:45) de WP (stand 75%) aan met een hogere Compressor frequentie: 60 Hz en ook de FAN ging harder draaien: 740 rpm. Opgenomen vermogen nu 1,99 kW.

De 50% stand is prima zolang er niet verwarmd hoeft te worden; zelfs op minder zonnige dagen kan je dan de PV-stroom volledig benutten. De stijlheid van de Ta lijn tijdens SWW opwarmen is maar een fractie minder dan bij de 75% stand.

Zodra er wel verwarmd moet worden, duurt het met de 50% stand te lang voordat gewenste Ta wordt behaald.

De 75% stand voldoet tot nu toe prima, en omdat het verschil in tijdswinst voor bereiken van de gewenste Ta klein is (verschil < = 10 minuten) t.o.v. de 100% stand, blijf ik deze benutten totdat het echt kouder wordt.

[ Voor 70% gewijzigd door Remco45 op 29-10-2019 09:39 ]

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Remco45 schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 23:46:
[...]

Zelf heb ik de Panasonic PAW-A2W: die is er in een bedrade of wifi-versie.
De draadloze is niet wifi maar FM frequentie based.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
Felicia schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 08:47:
[...]

De draadloze is niet wifi maar FM frequentie based.
Dank, gewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Temperaturen voor programmering slechts 1 dag en 1 nacht temperatuur, instelbaar per 0,5 graad (maar kan je wat mee smokkelen door de Temp sensor correctie).

Tnx, en toegevoegd aan de openingspost, hoef ik het de volgende keer niet voor de 4e keer te vragen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Grolsch schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 09:23:
[...]

Tnx, en toegevoegd aan de openingspost, hoef ik het de volgende keer niet voor de 4e keer te vragen ;)
Doe misschien maar gelijk deze aansluitschema bij voor de (panasonic)mensen die automatisch op cool/heat modus willen gaan zetten

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Tts9b4U.png

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:29
[...]

(geldt uiteraard voor mijn systeem zonder buffervat; buitentemp tussen 9 en 16 graden):

Op 50%:
* hierdoor langere tijd benodigd voordat Ta 32 graden wordt behaald (4 - 7 uur!).
* elektrische belasting is het laagst hetgeen gunstig is voor optimaal gebruik van PV-stroom.
* geluid heerlijk stil.

Op 75%
* hierdoor aanmerkelijk kortere tijd benodigd voordat Ta wordt behaald (binnen een half uur).
* geluid nog steeds heerlijk stil: compressor draait sneller, maar alleen dichtbij waarneembaar.

Op 100%
* elektrisch vermogen tijdens start CV 2,4 kW, snel dalend naar 1,5 en later naar 1,2 kW.
* hierdoor nog iets kortere tijd benodigd voordat Ta wordt behaald (ca 18 minuten).
* elektrische belasting nog wat minder gunstig is voor optimaal gebruik van PV-stroom.
* geluid nog steeds heel acceptabel: compressor draait nog ietsje sneller en is iets beter waarneembaar met name aan die zijde waar de compressor zit, maar zeker niet storend.

De T buiten was niet echt laag en het kan dus best zijn dat de compressor frequenties dan nog hoger worden. Ook de fan draaide eigenlijk altijd op 500 rpm maar dat zal bij lage temperaturen ook wel meer worden. Maar het geeft een idee van de verhoudingen.

EDIT
En inderdaad ging na een koudere nacht (Tbuiten 5 graden) vanochtend vroeg (05:45) de WP (stand 75%) aan met een hogere Compressor frequentie: 60 Hz en ook de FAN ging harder draaien: 740 rpm. Opgenomen vermogen nu 1,99 kW.

De 50% stand is prima zolang er niet verwarmd hoeft te worden; zelfs op minder zonnige dagen kan je dan de PV-stroom volledig benutten. De stijlheid van de Ta lijn tijdens SWW opwarmen is maar een fractie minder dan bij de 75% stand.

Zodra er wel verwarmd moet worden, duurt het met de 50% stand te lang voordat gewenste Ta wordt behaald.

De 75% stand voldoet tot nu toe prima, en omdat het verschil in tijdswinst voor bereiken van de gewenste Ta klein is (verschil < = 10 minuten) t.o.v. de 100% stand, blijf ik deze benutten totdat het echt kouder wordt.
Vermogen reductie kabeltje is geen "compressor limiet"
Je kan beter spreken van " de hoogste compressor freq gezien".

De vermogens beperking zit in de functie die berekend hoe snel de compressor mag/ moet draaien.( steilheid van de functie)

En inderdaad bij mijn 75VAA boven 5 graden gaat de fan altijd op 450 rpm draaien. en onder de 5 op 750 of 650 rpm ( afhankelijk van je " kabeltje...")

Dat je op 50 % je huis niet warm krijgt is van te veel factoren afhankenlijk.

Hier een 75VAA in Gouda draait rustig op 50% voor een paar uur bij dit weer type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

@Remco45 @X21r
Waar halen jullie die RPM waardes vandaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
@X21r Eens, vandaar ook mijn disclaimer.
Overigens zagen zowel @Grolsch ; @roelzadh als ik dat bij 50% het uren duurt/ kan duren voordat de gewenste Ta wordt gehaald.
TriLithium schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 10:47:
@Remco45 @X21r
Waar halen jullie die RPM waardes vandaan?
Volgens mij kan dat alleen via display > service menu > Running information > code 019.
Is mij niet gelukt via de Procon A1M helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

Remco45 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 11:19:
Volgens mij kan dat alleen via display > service menu > Running information > code 019.
Dat is weer jammer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:52

BlueTooth76

Let the sun shine!

[...]

Op 50%:
* geluid heerlijk stil.

Op 75%

Op 100%

EDIT

Mooie update!

Ik ga proberen de winter door te komen met mijn 14kW Zubadan (PUHZ-SHW140YHA) op 50%

Hier de link naar mijn post van 21 september waar ik de kabel "geïnstalleerd" heb:
BlueTooth76 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"

Tot nu toe geen probleem om het warm te houden in huis, al is het natuurlijk nog niet koud geweest.
Nachtverlaging heb ik uit staan.

De langste run die hij dit stookseizoen heeft gedaan is 45 minuten en dan is hij weer minimaal 50 minuten uit, overdag nog veel langer. En dat is prima. Vorig jaar had ik runs van 5 minuten aan / 5 minuten uit toen hij nog op z'n "fabrieksinstellingen" stond, dus er is veel bereikt door experimenteren :)

Voorbeeld van vannacht, kan het op z'n sloffen doen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pI14Xy0.jpg

Belangrijk is wel dat ik niet meer met een stooklijn werk maar op thermostaat met een range van 32 tot 40 graden Ta. Sindsdien ook geen temperatuurfluctuaties meer gehad in huis (overshoots / te ver afgekoeld).
Thermostaat staat 24/7 op 21 graden en gemeten temperatuur is 21,5 graden.

In januari weet ik vast meer, bijvoorbeeld of ik voldoende vermogen heb op 50% ;)

En als het tussentijds een probleem wordt, sluit ik een W1209 aan die bij Tb x (nog vast te stellen) de WP op 75% of 100% laat draaien.

[ Voor 15% gewijzigd door BlueTooth76 op 28-10-2019 12:17 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kmf schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 10:26:
[...]

Doe misschien maar gelijk deze aansluitschema bij voor de (panasonic)mensen die automatisch op cool/heat modus willen gaan zetten

[Afbeelding]
Dit is wel erg merkspecifiek, het lijkt mij niet verstandig om allerlei "foefjes" van allerlei warmtepompen in de TS te verwerken, het is al een grote post.

Misschien iets voor het Panasonic topic van @Dylantje2 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 07:49
Remco45 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 11:19:
@X21r Eens, vandaar ook mijn disclaimer.
Overigens zagen zowel @Grolsch ; @roelzadh als ik dat bij 50% het uren duurt/ kan duren voordat de gewenste Ta wordt gehaald.

[...]

Gewenste of ingestelde TA?

Hij doet er vandaag 3 uur over om TA29 te halen, dus in de praktijk draai ik een lagere TA (26 tot 29) zonder pendelen. In mijn geval wordt het binnen warmer dus de TA niet halen is geen probleem bij 24/7 verwarmen.

Ga denk ik wel de nachtverlaging schrappen want als het kouder wordt moet hij dus langer lopen.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08 18:12
Oxellaar schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 10:53:
[...]

Een dT van 15 is erg laag, zeker als er flink vermogen draait. Stel je persgasT is 65 a 70 graden, dan zou er 50 a 55 graden vloeistof terug gaan. Je zou dan een groot gedeelta van de warmte niet benutten.
Meestal ligt de vloeistofT uit de TSA een paar graden boven de aanvoerT van het water.
En dan ongeveer 5K dT op het cv water. 15K is veel te veel.

Volgens de specs van nagenoeg iedere warmtepomp wil men een flow van +/- 170L/h/kW, wat resulteert in een dT van ongeveer 5K.

Geen idee waar die 15K vandaan komt

@Felicia Zit nog even te kijken...
Misschien dat ze 15K dT condensatieT(koudemiddel) vs aanvoerT (cv water) bedoelen.
Bij 410a is 26 bar ongeveer 45 graden condensatietemperatuur.
Als je dan 25/30 cv zijdig draait, zijn dat geen vreemde waardes, dan heb je 15K dT

De condensatieT is de temperatuur die bij de druk hoort van het koudemiddel, min de persgas oververhitting van ongeveer 30 a 35c. Is je persgas continu veel hoger, dan is er een koudemiddel tekort.
Is hij continu veel lager, dan is er een overvulling. De compressor draait dan nat, vloeistof dus. Beide zijn erg slecht voor de compressor. Let wel...alleen na een tijdje op maximaal vermogen kun je deze temperatuur meten.
Ik zie dat je meer verstand hebt van koudetechniek dan ik :) Ik twijfel gigantisch aan de juiste werking van mijn warmtepomp aangezien mijn COP niet hoger komt dan 3.
Kan je zonder druk ook zien of de hoeveelheid gas voldoende is? Ik kan namelijk de volgende waardes wel uitlezen:
Gas temperature (°C) Momenteel: 52 °C
Liquid temperature (°C) Momenteel: 28 °C
Discharge gas temperature (°C) Momenteel: 65 °C
Evaporation temperature (°C) Momenteel: 5 °C
Expansion valve open (%) Momenteel: 35 %

De WP draait nu op zijn minimum vermogen van 31Hz, DeltaT van 3 en 1,2m³/hr

edit: Gevuld met R410a :) Wel handig om te weten

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:45
Ik weet niet of ik deze vraag zo mag plaats hier, maar wat een kennis is hier aanwezig. Helaas zelf niet zo technisch onderlegd, maar mocht ik het een en ander zelf gaan aansluiten is hier veel te halen.

Nu staan wij op het punt de vloerverwarming te vervangen en wil ik eigenlijk gasloos worden. (Ongeveer 130m2 vloerverwarming (400m3) . De bovenverdieping tel ik niet mee, die krijgt elektrische of infrarood radiatoren.

Mijn interesse is gevallen op de l/w warmtepomp omdat ik enkel de benedenverdieping en uiteraard het warme water SWW (douch/bad) hiervoor nodig heb. Daarnaast zullen er 20-25 panelen op zuid en west komen te liggen.

Als ik het goed berekenen en gelezen heb hier kom ik dan op ongeveer 8 kw uit. Bijvoorbeeld de Panasonic?

Kan iemand mij op weg helpen? Of weet iemand een installateur regio midden Limburg?
- Panasonic 9kw de juiste keuze? (Komt buiten in de tuin te staan (niet aan/op het huis)
- Leidingen naar kelder of garage (kan dit zelf?)
- Binnen een 200ltr waterboiler (of meer?)
- Moet ik rekening houden met speciale vloerverwarming leidingen te laten leggen hiervoor?
- Mis ik “hardware” dat nodig is?

Excuses als deze vraag hier niet thuis hoort, met de beperkte kennis zoek ik toch bevestiging/advies.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!
water_escape schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 15:44:
Ik weet niet of ik deze vraag zo mag plaats hier, maar wat een kennis is hier aanwezig. Helaas zelf niet zo technisch onderlegd, maar mocht ik het een en ander zelf gaan aansluiten is hier veel te halen.

Nu staan wij op het punt de vloerverwarming te vervangen en wil ik eigenlijk gasloos worden. (Ongeveer 130m2 vloerverwarming (400m3) . De bovenverdieping tel ik niet mee, die krijgt elektrische of infrarood radiatoren.

Mijn interesse is gevallen op de l/w warmtepomp omdat ik enkel de benedenverdieping en uiteraard het warme water SWW (douch/bad) hiervoor nodig heb. Daarnaast zullen er 20-25 panelen op zuid en west komen te liggen.

Als ik het goed berekenen en gelezen heb hier kom ik dan op ongeveer 8 kw uit. Bijvoorbeeld de Panasonic?

Kan iemand mij op weg helpen? Of weet iemand een installateur regio midden Limburg?
- Panasonic 9kw de juiste keuze? (Komt buiten in de tuin te staan (niet aan/op het huis)
Lijkt mij vrij fors voor 400m3, wat is je historisch gasverbruik
Dat kunnen wij niet voor jou bepalen, geheel afhankelijk van je situatie.
- Moet ik rekening houden met speciale vloerverwarming leidingen te laten leggen hiervoor?
HoH 10CM laten leggen, en een zo groot mogelijke diameter buis gebruiken (bijv. Ø18) en de groepen zo kort mogelijk houden (<80mtr indien mogelijk)

Excuses als deze vraag hier niet thuis hoort, met de beperkte kennis zoek ik toch bevestiging/advies.
Je bent te summier met info om goed advies te kunnen geven

Een aantal vragen

1 = wat is je historisch gasverbruik per jaar
2 = Hoe zie de gezinssamenstelling eruit
3 - wat is het bouwjaar van je woning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
water_escape schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 15:44:

Welkom hier @water_escape
Er zijn er velen die een soortgelijke vraag hebben gesteld.
Zoek eens de postings van @Grolsch door: die heeft daar regelmatig antwoord op gegeven.

Verder zijn een aantal basisvoorwaarden belangrijk:

Woning moet goed geïsoleerd zijn.
VVW aanleggen met slang van tenminste 16 x 2 mm, liever nog 18 x 2 als dat gaat passen.
Groepen 60 tot maximaal 80 meter lengte.
Aanvoerleidingen vanuit de WP 28 mm.
VVW-verdeler simpele RVS versie, vaak goedkoop op Duitse websites.
Groote waterboiler afhankelijk van aantal personen en wel/geen ligbad.

Velen zijn tevreden over hun Panasonic of hun Mitsubishi Electric.

EDIT: hahaha...Grolsch is altijd paraat (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:14
Situatie:
Halfvrijstaand huis, bouwjaar 1991, woonoppervlakte 120 m2.
Begane vloer voorzien van vloerverwarming, 7 groepen. Beneden HR++ glas, eerste etage normal dubbel glas.

Aantal weken geleden is Remeha mercura 6KW hybride warmtepomp geinstalleerd in combinatie met nieuwe Remeha Calenta 28C HR++ verwarmingsketel. Daarnaast nog een 30 liter buffervat. Buffervat wordt niet voor SWW gebruikt.

Temparatuur staat continue op 20 graden. Alle radiatoren dicht m.u.v. kleine radiator in garage. Het was volgens installateur nodig om één radiator open te laten staan.

Vandaag is de eerste echt koude dag en ik zie dat warmtepomp elk half uur opnieuw opstart. Dit lijkt me niet normaal of wel? Zie screenshot van stroomverbruik domoticz vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/v8S0kf8xXfZ9unlzFoVn6cjm/full.jpg

Is dit normal / gewenst gedrag van de warmtepomp? Wat kunnen we hierin nog tweaken/verbeteren?

[ Voor 5% gewijzigd door TweakersOnly op 28-10-2019 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TweakersOnly schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 16:47:
Situatie:
Halfvrijstaand huis, bouwjaar 1991, woonoppervlakte 120 m2.
Begane vloer voorzien van vloerverwarming, 7 groepen. Beneden HR++ glas, eerste etage normal dubbel glas.

Aantal weken geleden is Remeha mercura 6KW hybride warmtepomp geinstalleerd in combinatie met nieuwe Remeha Calenta 28C HR++ verwarmingsketel. Daarnaast nog een 30 liter buffervat. Buffervat wordt niet voor SWW gebruikt.

Temparatuur staat continue op 20 graden. Alle radiatoren dicht m.u.v. kleine radiator in garage. Het was volgens installateur nodig om één radiator open te laten staan.

Vandaag is de eerste echt koude dag en ik zie dat warmtepomp elk half uur opnieuw opstart. Dit lijkt me niet normaal of wel? Zie screenshot van stroomverbruik domoticz vandaag.

[Afbeelding]

Is dit normal / gewenst gedrag van de warmtepomp? Wat kunnen we hierin nog tweaken/verbeteren?
M'n glazen bol is helaas weg voor onderhoud, dus het is gissen voor ons :+

Je moet zien te achterhalen waarom je WP elk half uur stopt.
Doet de thermostaat dit :?
Of gaat de WP vanzelf uit omdat hij zijn minimale vermogen niet kwijt kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
dunklefaser schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 18:58:

Als je dit, waarschijnlijk ook gesponsorde, artikel op de website van cobouw leest weet je ietsje meer over de techniek. Maar de getallen en de rest van de informatie is ook niet interessant voor particulieren.
In theorie .... is het temperatuurverschil bij een warmtepomp tussen 'warm' en 'koud' bepalend voor je theoretisch rendement.

Maar ik zou het nut niet zien van een WP na een ZB.
Een zonnecollector kan in principe tot een oneindige temperatuur stijgen. Breng de flow lager en je temperatuur stijgt.
Op die manier kun je in feite als je genoeg tijd hebt elk boilervat op temperatuur brengen.
Om dan een zonneboiler op 50 te laten staan en met een warmtepomp van 50 naar 60 te gaan :+ ...

Mocht je zonneboiler op de een of andere manier niet boven de 60 graden komen dan kan een warmtepomp inderdaad dat PCM-vat op temperatuur brengen.
Je hebt eigenlijk alleen meer energiedichtheid met PCM...

Zonneboilers werken toch zonder probleem op hoge temperatuur (of bedenk ik mij dat verkeerd?).

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@water_escape Op je 130m2 vvw ga je continu max (130 * 45W/m2) = 5.85kW kwijtraken.
De financieel aantrekkelijkste, want extra 1250 subsidie, is een WP-Boiler welke dan per saldo nog maar max 200,00 hoeft te kosten, voordeel tevens dat de 'gewone WP' 100% v.d. tijd beschikbaar is voor verwarmen.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2019 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Nickkie55 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 13:01:
[...]

Ik zie dat je meer verstand hebt van koudetechniek dan ik :) Ik twijfel gigantisch aan de juiste werking van mijn warmtepomp aangezien mijn COP niet hoger komt dan 3.
Kan je zonder druk ook zien of de hoeveelheid gas voldoende is? Ik kan namelijk de volgende waardes wel uitlezen:
Gas temperature (°C) Momenteel: 52 °C
Liquid temperature (°C) Momenteel: 28 °C
Discharge gas temperature (°C) Momenteel: 65 °C
Evaporation temperature (°C) Momenteel: 5 °C
Expansion valve open (%) Momenteel: 35 %

De WP draait nu op zijn minimum vermogen van 31Hz, DeltaT van 3 en 1,2m³/hr

edit: Gevuld met R410a :) Wel handig om te weten
Alleen als je 100% vermogen vraagt is er redelijk nauwkeurig vast te stellen of er voldoende vulling is, zonder drukken te meten.
Het liefst bij een lage buitentemperatuur en dan zo lang mogelijk vraag creëren.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
Oxellaar schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 18:51:
[...]

Alleen als je 100% vermogen vraagt is er redelijk nauwkeurig vast te stellen of er voldoende vulling is, zonder drukken te meten.
Het liefst bij een lage buitentemperatuur en dan zo lang mogelijk vraag creëren.
Ik heb de nachtmodus (vermogen beperking) er af gehaald en de temperatuur een graad verhoogd naar 35 Vannacht is de woonkamer afgekoeld en zal de WP volle bak gaan draaien. To be continued. Thanks @Oxellaar

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
alaintje schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 16:52:
Zonneboilers werken toch zonder probleem op hoge temperatuur (of bedenk ik mij dat verkeerd?).
Het enige vereiste is, natuurlijk, dat er wel zon is...

Mijn werkgever heeft flats met een paar kuub water dat op een zonnige winterdag wel 80 graden haalt. Maar als er flinke bewolking is kan 't goed zijn dat zo'n systeem amper een paar graden warmer wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Dank voor de snelle reactie.
De woning is aangekocht, we kunnen er in december in... nouja in...dan wil ik dus eerst verbouwen.

Ik heb hierom geen historisch verbruik helaas. We zijn jong gezin met 2 kleine kids. Vorige woning was het verbuik 800m3 per jaar. De volgende woning is ouder (1989) en stuk ruimer 250m2. Maar wil alleen beneden vloerverwarming = 120m2.

HOH 10cm en max 80mtr is idd afgesproken. Diameter zal ik ook nog bespreken. Dank.

De vraag is uiteindelijk nu welke l/w warmtepomp en boiler past hier het beste bij (verwarming en warm water) en wat is er voor nodig verder.
Grolsch schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 16:18:
[...]

Lijkt mij vrij fors voor 400m3, wat is je historisch gasverbruik

[...]

Dat kunnen wij niet voor jou bepalen, geheel afhankelijk van je situatie.

[...]

HoH 10CM laten leggen, en een zo groot mogelijke diameter buis gebruiken (bijv. Ø18) en de groepen zo kort mogelijk houden (<80mtr indien mogelijk)

[...]

Je bent te summier met info om goed advies te kunnen geven

Een aantal vragen

1 = wat is je historisch gasverbruik per jaar
2 = Hoe zie de gezinssamenstelling eruit
3 - wat is het bouwjaar van je woning

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Verwijderd schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 18:26:
@water_escape Op je 130m2 vvw ga je continu max (130 * 45W/m2) = 5.85kW kwijtraken.
De financieel aantrekkelijkste, want extra 1250 subsidie, is een WP-Boiler welke dan per saldo nog maar max 200,00 hoeft te kosten, voordeel tevens dat de 'gewone WP' 100% v.d. tijd beschikbaar is voor verwarmen.
Naast de vvw ook het bad/douche. Maar als ik het goed begrijp heb je voor een WP-Boiler een mechanische ventilatie nodig in je woning. Dat zit hier niet in helaas.

wat bedoel je met "voordeel tevens dat de 'gewone WP' 100% v.d. tijd beschikbaar is voor verwarmen" ?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
water_escape schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 20:12:
[...]

Naast de vvw ook het bad/douche. Maar als ik het goed begrijp heb je voor een WP-Boiler een mechanische ventilatie nodig in je woning. Dat zit hier niet in helaas.

wat bedoel je met "voordeel tevens dat de 'gewone WP' 100% v.d. tijd beschikbaar is voor verwarmen" ?
Voor de WPB hier maar eens kijken voor lucht-water
Speedy-Andre in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"
Of voor water-water op de retour van je Wp
Proton_ in "Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen"

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
[...]

Hoeft niet, al kan je wel je WP boiler als mechanische ventilator motor gebruiken maar die kan behoorlijk hard ventileren dan (360m3 per uur bij het 150ltr boiler model die ik bekeek).

Eventueel kan je ook de WP boiler een dak doorvoer geven zodat hij lucht van binnen aanzuigt en weer naar buiten blaast. Of zelfs de buitenlucht aanzuigen en terug naar buiten blazen al gaat dat wel ten koste van je COP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 18:51:
[...]

Moeilijk te zien inderdaad maar de symptomen van te weinig koelgas zijn er wel.

52 graden persgas op laagste vermogen en slechts 28 graden water met slechte cop van 3.

@Nickkie55

Probeer eens een 40 graden Ta te maken op 1000 l/h, bij te weinig koelgas ga je dat niet halen of je persgasleiding gaat richting 100 graden.
Kan je weer een indicatie geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
Rol-Co schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 20:37:
[...]

Moeilijk te zien inderdaad maar de symptomen van te weinig koegas zijn er wel.

52 graden persgas op laagste vermogen en slechts 28 graden water met slechte cop van 3.

@Nickkie55

Probeer eens een 40 graden Ta te maken op 1000 l/h, bij te weinig koelgas ga je dat niet halen of je persgasleiding gaat richting 100 graden.
Kan je weer een indicatie geven.
Het minimum van de WP circulatiepomp is 1200l/hr is dat ook OK? Hoelang moet ik dan ongeveer draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Door bad/douche zal het max van 6kW niet/nauwelijks overschrijden, of het moet wel een heel grote zijn. Voor WP-Boiler heb je geen mechanische ventilatie nodig. Als er SWW gemaakt moet worden is 'de gewone WP' niet beschikbaar om te verwarmen, het is of of. Lossen units draaien dus onafhankelijke van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Verwijderd schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 20:46:
[...]

Door bad/douche zal het max van 6kW niet/nauwelijks overschrijden, of het moet wel een heel grote zijn. Voor WP-Boiler heb je geen mechanische ventilatie nodig. Als er SWW gemaakt moet worden is 'de gewone WP' niet beschikbaar om te verwarmen, het is of of. Lossen units draaien dus onafhankelijke van elkaar.
sorry als ik het niet begrijp,

De WPB komt dus naast de gewone WP erbij voor SWW? de gewonen WP verzorgd dan de vvw?
Zoals ik het gelezen heb kan ik een gewone wp (panasonic of de eletric) de VVW en SWW voorzien.

lees ik ergens overheen?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Nickkie55 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 20:39:
[...]

Het minimum van de WP circulatiepomp is 1200l/hr is dat ook OK? Hoelang moet ik dan ongeveer draaien?
Minimum is 1200 ? Ok :)
Tja die 40 moet je toch wel halen nu met dit weer, probeer eens en houd de persleiding temp in de gaten. (Die dikke die warm word)
Ik heb ook laag aan koelgas gehad en wat mij op viel was de erg warme leiding en toch laag vermogen op de warmtemeter. Cop kwam toen ook niet boven 3.
Maar goed, ik meet het met een warmtemeter en kWh meter, als je het uit de unit zelf haalt kan het misschien flink afwijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

water_escape schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 20:50:
[...]

sorry als ik het niet begrijp,

De WPB komt dus naast de gewone WP erbij voor SWW? de gewonen WP verzorgd dan de vvw?
Zoals ik het gelezen heb kan ik een gewone wp (panasonic of de eletric) de VVW en SWW voorzien.

lees ik ergens overheen?
Dat kan een gewone WP inderdaad, maar uit kostenoogpunt is dat minder efficient, 1 maal subsidie i.p.v. 2 keer, 2950 i.p.v. 1700 bijv. Bij 1 apparaat moet je een relatief duur vat kopen of een all-in-one welke aanmerkelijk meer kost en het eerder genoemde nadeel of SWW bereiding of verwarmen, en dan bedoel ik dat het niet gelijktijdig kan, bij (zeer) lage temperaturen kun je op die manier met een kleinere verwarmings WP toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickkie55
Rol-Co schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 20:54:
[...]

Minimum is 1200 ? Ok :)
Tja die 40 moet je toch wel halen nu met dit weer, probeer eens en houd de persleiding temp in de gaten. (Die dikke die warm word)
Ik heb ook laag aan koelgas gehad en wat mij op viel was de erg warme leiding en toch laag vermogen op de warmtemeter. Cop kwam toen ook niet boven 3.
Maar goed, ik meet het met een warmtemeter en kWh meter, als je het uit de unit zelf haalt kan het misschien flink afwijken?
Dit is goede info dankjewel. Ik regel morgen even een warmtecamera. De info haal ik uit de wp inderdaad.
Er is zeker een mogelijkheid dat de interne COP meter afwijkt. Mijn youless kWh meter heb ik gecheckt met een 9 kW heater eraan, en er kwam ook exact 9kw aan pulsen naar buiten. De puls wordt doorgestuurd naar een ingang op de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Verwijderd schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 20:59:
[...]

Dat kan een gewone WP inderdaad, maar uit kostenoogpunt is dat minder efficient, 1 maal subsidie i.p.v. 2 keer, 2950 i.p.v. 1700 bijv. Bij 1 apparaat moet je een relatief duur vat kopen of een all-in-one welke aanmerkelijk meer kost en het eerder genoemde nadeel of SWW bereiding of verwarmen, en dan bedoel ik dat het niet gelijktijdig kan, bij (zeer) lage temperaturen kun je op die manier met een kleinere verwarmings WP toe.
ok ik begrijp het meer nu.
Nu wil ik niet zeggen dat kosten het punt niet zijn. Maar is iig niet het uitgangspunt. Ik zoek een systeem (liefst all in one / makkelijkste te installeren en onderhouden) welke de vvw en sww kan geven. En idd in de winter ook tegelijk als beneden vvw aan staat en ik in bad wil.

waar moet ik dan aan denken voor gewone wp met 300l vat? of kan dart niet en dus andere setup?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Zwijgen is goud.

[ Voor 100% gewijzigd door koevlaas2 op 28-10-2019 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
water_escape schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 21:07:
[...]

Nu wil ik niet zeggen dat kosten het punt niet zijn. Maar is iig niet het uitgangspunt. Ik zoek een systeem (liefst all in one / makkelijkste te installeren en onderhouden) welke de vvw en sww kan geven. En idd in de winter ook tegelijk als beneden vvw aan staat en ik in bad wil.

waar moet ik dan aan denken voor gewone wp met 300l vat? of kan dart niet en dus andere setup?
Misschien even punt van opmerking dat je gewoon in bad kan als de vloerverwarming draait. Alleen moet je WP dan op een gegeven moment het bad vat weer op temperatuur brengen. Afhankelijk van de temperatuur van het vat en het verbruik doe je dat bijvoorbeeld 1x per dag of meer.

Mijn 120 e-boiler liep op 65 graden en warmde 's nachts rustig op en dan had ik doorgaans genoeg voor een hele dag. Moest is snel opwarmen, dan werd er een uurtje 3kW in gestopt en was ie weer warm.
Bij een WP kan dat net zo. Een uurtje per dag even geen verwarming om je SWW warm te maken. Wil je niet dat je verwarming stopt, dan moet je dus of een losse WP boiler of een andere oplossing gebruiken zoals een e-boiler of een elektrische geiser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

water_escape schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 21:07:
[...]

Normaal gesproken dien je ongeveer 1.5 uur per dag te reserveren om SWW te maken, dus 22,5 uur beschikbaar voor verwarmen, middels timerfunctie valt e.e.a. te plannen.
Om een idee te geven, een kleine 5kW geintegreerde unit met 260l, gewoon even als voorbeeld, kost 4.400,00 -/_ 1700 subsidie = 2.700
Dezelfde losse verwarmings unit kost 2.900 + 1928 (270l) = 4828 -/_ 2950 = 1878
Qua installatie en onderhoud zal het naar mijn idee geen verschil maken.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2019 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Felicia schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 21:12:
[...]

Misschien even punt van opmerking dat je gewoon in bad kan als de vloerverwarming draait. Alleen moet je WP dan op een gegeven moment het bad vat weer op temperatuur brengen. Afhankelijk van de temperatuur van het vat en het verbruik doe je dat bijvoorbeeld 1x per dag of meer.

Mijn 120 e-boiler liep op 65 graden en warmde 's nachts rustig op en dan had ik doorgaans genoeg voor een hele dag. Moest is snel opwarmen, dan werd er een uurtje 3kW in gestopt en was ie weer warm.
Bij een WP kan dat net zo. Een uurtje per dag even geen verwarming om je SWW warm te maken. Wil je niet dat je verwarming stopt, dan moet je dus of een losse WP boiler of een andere oplossing gebruiken zoals een e-boiler of een elektrische geiser.
Haha ok, nee dat is meer dan prima dan. een uurtje geen verwarming valt mee.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Verwijderd schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 21:21:
[...]

Normaal gesproken dien je ongeveer 1.5 uur per dag te reserveren om SWW te maken, dus 22,5 uur beschikbaar voor verwarmen, middels timerfunctie valt e.e.a. te plannen.
Om een idee te geven, een kleine 5kW geintegreerde unit met 260l, gewoon even als voorbeeld, kost 4.400,00 -/_ 1700 subsidie = 2.700
Dezelfde losse verwarmings unit kost 2.900 + 1928 (270l) = 4828 -/_ 2950 = 1878
Qua installatie en onderhoud zal het naar mijn idee geen verschil maken.
dank.Dat is een aardig verschil.
Kan ik dit meer visualiseren? Welke geintergreerde unit bedoel je dan? 1WP l/w die buiten komt te staan?
De losse is een buiten unit en die wpb op zolder erbij? (video gekeken qua geluid, lijkt wel hard)

ben dus ook op zoek naar advies merk/type in beide situatie.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:27
pleio65 schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 21:56:
[...]

Aha. Ik heb de thermostaat niet als ruimte, maar op de watertemperatuur in de verdeler. Vandaar dat een paar tienden graad niet zo veel uitmaakt. Vloer hier is 6cm, dus ook traag.
OK helder. Welke thermostaat gebruik je dan in je kamer?

@Felicia dank, goede optie, wel wat prijzig

@Grolsch welke thermostaat heb jij? Denk dat ik hetzelfde probleem heb met traag huis

[ Voor 16% gewijzigd door Baapje327 op 28-10-2019 21:35 ]

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
water_escape schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 20:06:
Dank voor de snelle reactie.
De woning is aangekocht, we kunnen er in december in... nouja in...dan wil ik dus eerst verbouwen.

Ik heb hierom geen historisch verbruik helaas. We zijn jong gezin met 2 kleine kids. Vorige woning was het verbuik 800m3 per jaar. De volgende woning is ouder (1989) en stuk ruimer 250m2. Maar wil alleen beneden vloerverwarming = 120m2.

HOH 10cm en max 80mtr is idd afgesproken. Diameter zal ik ook nog bespreken. Dank.

De vraag is uiteindelijk nu welke l/w warmtepomp en boiler past hier het beste bij (verwarming en warm water) en wat is er voor nodig verder.

[...]
met 120m2 vloerverwarming zul je niet veel meer afgifte hebben als 4800Watt tot 5400Watt (40 á 45W/m2) zoals @Dylantje2 ook al aangeeft met Ta temperaturen van max 30 graden.
Als je Ta richting de 35 laat gaan kun je wellicht nog wat meer vermogen kwijt.

Als je een losse WP boiler neemt en 24*7 gaat verwarmen kom je dus op een 5 á 6KW WP uit.
Welke je dan neemt zul je zelf moeten afwegen, zonder historisch gasverbruik is het wel aardig gokken.

Ik verwacht dat bijv. de PUHZ-SW75YAA goed zou kunnen passen, levert voldoende vermogen bij koudere buitentemperaturen, en kan ver genoeg terug moduleren zodat je met 120m2 vloerverwarming geen "pendelgedrag" krijgt.

Maar een Panasonic is ook een goede optie hoor, kweet alleen niet op de 5KW dit gaat trekken. Deze levert bij -5 al zo'n 10% in op max vermogen, net als je het nodig hebt. Ik verwacht dat dit bij extreme kou wel eens krapjes kon worden.

Kunnen de vorige bewoners je geen gasverbruikcijfers geven van voorgaande jaren :?
Baapje327 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 21:34:
[...]

@Grolsch welke thermostaat heb jij? Denk dat ik hetzelfde probleem heb met traag huis
Ik gebruik het Danfoss CF2+ systeem met 2 hoofdregelaars en 7 thermostaten.
Zonder dat ik hier van te voren naar gekeken heb blijkt deze het heel goed te doen met een WP, met een hysterese van 0,1 graad.

[ Voor 13% gewijzigd door Grolsch op 28-10-2019 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

water_escape schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 21:32:
[...]

dank.Dat is een aardig verschil.
Kan ik dit meer visualiseren? Welke geintergreerde unit bedoel je dan? 1WP l/w die buiten komt te staan?
De losse is een buiten unit en die wpb op zolder erbij? (video gekeken qua geluid, lijkt wel hard)

ben dus ook op zoek naar advies merk/type in beide situatie.
Ik meen dat je hem niet aan of direct bij het huis wilde, dan is een zgn split-unit i.p.v. monoblock waarschijnlijk aanbevelenswaardig.
M.b.t. geluid, welke uren van de dag is er 'zeer waarschijnlijk' niemand op de 1e verdieping, laat je hem dan draaien heeft niemand er last van.
Ik weet niet hoe avontuurlijk of je bent, durven kopen in het buitenland, maar voor de beeldvorming maakt dat voorlopig niet uit. Hier een WP voor verwarmen only, zonder boilervat, https://www.pmcoppack.com...-kw-outdoor-/0013375.html dezelfde unit met geintegreerd boilervat https://www.pmcoppack.com...outdoor-unit/0013358.html
Losse WP-Boiler https://www.esanico.be/nl...inhoud_voorraadboiler-270

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:09

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pleio65
Baapje327 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 21:34:
[...]

Geen. De thermostaat regelt de watertemperatuur in de verdeler. Vloer is 24/7/180 aan. Altijd warm in de kamer. Radiatoren in de kamers hebben programmeerbare Bluetooth thermostaat knoppen. Deze regelen de temperatuur. In serre gedeelte waar we altijd zitten, een serie overgedimensioneerde T22s, voor het creëren van een warmte gordijn voor het relatief koude glas. Stooklijn WAR bepaalt eigenlijk de radiator temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

pleio65 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 22:27:
[...]

Geen. De thermostaat regelt de watertemperatuur in de verdeler. Vloer is 24/7/180 aan. Altijd warm in de kamer. Radiatoren in de kamers hebben programmeerbare Bluetooth thermostaat knoppen. Deze regelen de temperatuur. In serre gedeelte waar we altijd zitten, een serie overgedimensioneerde T22s, voor het creëren van een warmte gordijn voor het relatief koude glas. Stooklijn WAR bepaalt eigenlijk de radiator temperatuur.
Werkt best goed hé , op de verdeler temperatuur sturen, ik neem aan dat je het ook op de retour meet net als hier? Ik heb een hysterese van 4 graden zonder problemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Verwijderd schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 21:41:
[...]

Ik meen dat je hem niet aan of direct bij het huis wilde, dan is een zgn split-unit i.p.v. monoblock waarschijnlijk aanbevelenswaardig.
M.b.t. geluid, welke uren van de dag is er 'zeer waarschijnlijk' niemand op de 1e verdieping, laat je hem dan draaien heeft niemand er last van.
Ik weet niet hoe avontuurlijk of je bent, durven kopen in het buitenland, maar voor de beeldvorming maakt dat voorlopig niet uit. Hier een WP voor verwarmen only, zonder boilervat, https://www.pmcoppack.com...-kw-outdoor-/0013375.html dezelfde unit met geintegreerd boilervat https://www.pmcoppack.com...outdoor-unit/0013358.html
Losse WP-Boiler https://www.esanico.be/nl...inhoud_voorraadboiler-270
Overdag is natuurlijk niet erg als je erg iets kan horen. maar het moet niet storend zijn.

Is het qua stroomverbruik en onderhoudt niet interessanter om zo min mogelijk "machines" te hebben?
Dus een l/w warmtepomp buiten en een boiler binnen (dit moet wel denk ivm de grootte). In plaats van ook nog een WPBoiler te hebben staan.

Water-Escape

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14-09 22:33
@water_escape
Een warmtepomp en zonnepanelen zijn logisch gezien het sluitstuk van een verbouwing en verduurzaming van een woning. Ik kan me voorstellen dat je nog meer verbouwplannen hebt, zoals:
- verbeteren isolatie (dak, beglazing, vloer)
- aanpassen ventilatie van mechanische afvoer met roosters, naar vraaggestuurde centrale/decentrale WTW ventilatie? (als je toch de vloer eruit hebt, ideale kans om ook ventilatiebuizen weg te werken!)
- uiteindelijke toegepaste ventilatie bepaalt ook voor een groot deel de mogelijkheden met een WP-boiler, deze wordt normaal op of in plaats van de standaard mechanische ventilatie geplaatst om de warmte uit de afzuiglucht te hergebruiken. Met een WTW-systeem niet meer van toepassing.
- Als je gevoelig bent voor geluid binnenshuis kan een all-in-one WP zeker de betere oplossing zijn.
- Je kan makkelijk de WP een seizoen uitstellen en eerst een jaar met de oude gasketel en nieuwe vloerverwarming draaien, heb je gelijk een referentiepunt voor de dimensionering.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

water_escape schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:05:
[...]

Overdag is natuurlijk niet erg als je erg iets kan horen. maar het moet niet storend zijn.

Is het qua stroomverbruik en onderhoudt niet interessanter om zo min mogelijk "machines" te hebben?
Dus een l/w warmtepomp buiten en een boiler binnen (dit moet wel denk ivm de grootte). In plaats van ook nog een WPBoiler te hebben staan.
In principe is het hoe minder onderdelen hoe kleiner de kans op storing, echter indien buiten de garantie een unit defect raakt lijkt het zoals bij TV's ed. dat vervangen goedkoper is dan repareren, zeker zo lang de subsidies gehandhaaft blijven. De losse units zijn aanmerkelijk goedkoper te vervangen dan de all-in-one versies.
Qua stroomverbruik lijkt het geen/nauwelijks verschil te maken, maar harde uitspraken daarover durf ik niet te maken, de WP-Boiler heeft een ander type gas, in principe geschikter om tot hogere temperaturen water te verwarmen, het lijkt 'more fit for the job' dan een 'algemene combi-oplossing' maar of het feitelijk / in de praktijk verschil maakt durf ik niet te zeggen.
Qua ruimte-beslag dien je zelf de manuals even na te slaan, binnen-units van split-versies zijn over het algemeen niet zo heel groot. Verder heeft o.a. Panasonic en vele andere soortgelijk all-in-one units.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chris_82 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:01:
@water_escape
Een warmtepomp en zonnepanelen zijn logisch gezien het sluitstuk van een verbouwing en verduurzaming van een woning. Ik kan me voorstellen dat je nog meer verbouwplannen hebt, zoals:
- aanpassen ventilatie van mechanische afvoer met roosters, naar vraaggestuurde centrale/decentrale WTW ventilatie? (als je toch de vloer eruit hebt, ideale kans om ook ventilatiebuizen weg te werken!)
- uiteindelijke toegepaste ventilatie bepaalt ook voor een groot deel de mogelijkheden met een WP-boiler, deze wordt normaal op of in plaats van de standaard mechanische ventilatie geplaatst om de warmte uit de afzuiglucht te hergebruiken. Met een WTW-systeem niet meer van toepassing.
- Als je gevoelig bent voor geluid binnenshuis kan een all-in-one WP zeker de betere oplossing zijn.
- Je kan makkelijk de WP een seizoen uitstellen en eerst een jaar met de oude gasketel en nieuwe vloerverwarming draaien, heb je gelijk een referentiepunt voor de dimensionering.
@water_escape
Je plaatst in dat geval wel een open verdeler met pomp, welke er bij plaatsing van de WP weer uit moet om te worden vervangen voor een gesloten versie.
Daarnaast is de afgiftecapaciteit van de vvw de bepalende/beperkende factor t.a.v. de WP capaciteit, die is bekend. Mocht comfort om welke reden dan ook onvoldoende zijn komt dat zowel bij een CV-ketel als WP boven water en is warmteverliesbeperking/isoleren en/of aanvullende radiatoren de te bewandelen weg.
Stel 1200m3 gas nodig voor verwarmen kost 1.006,00 bij de voordeligste aanbieder op dit moment. 2400kWh extra om dezelfde hoeveelheid warmte te krijgen van de warmtepomp kost 556,00 extra, 450,00 bespaard.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2019 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Chris_82 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:01:
@water_escape
Klopt, we gaan in december beginnen met verbouwing. Maar in principe is dat eigenlijk alleen de beneden verdieping waar de vloer eruit gaat omdat ik daar vv in wil. Huis is goed geinsoleerd (kan altijd beter), maar voor nu niet nodig. Vloer komt extra isolatie in omdat hij toch open ligt. MV is er niet helaas.

Ik heb nu offerte aangevraagd voor plaatsen vv incl l/w WP. Maar na jullie informatie was ik aan het volgende aan het denken:

- Nieuwe vv en bij cv blijven
- Komend jaar eerst zonnepanelen plaatsen
- dan wellicht een eerste stap met WPBoiler icm ketel
- daarna een WP

--Denk alleen dat de WPboiler niet naar zolder kan bij de ketel. Dus dan direct gasloos. Of helemaal overslaan en alleen WP.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
excuus maar deze begrijp ik niet helemaal. Of doel op starten met WPboiler en dan later een WP erbij waarbij ik iets met verdelers moet laten doen?
Verwijderd schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:38:
[...]

@water_escape
Je plaatst in dat geval wel een open verdeler met pomp, welke er bij plaatsing van de WP weer uit moet om te worden vervangen voor een gesloten versie.
Daarnaast is de afgiftecapaciteit van de vvw de bepalende/beperkende factor t.a.v. de WP capaciteit, die is bekend. Mocht comfort om welke reden dan ook onvoldoende zijn komt dat zowel bij een CV-ketel als WP boven water en is warmteverliesbeperking/isoleren en/of aanvullende radiatoren de te bewandelen weg.
Stel 1200m3 gas nodig voor verwarmen kost 1.006,00 bij de voordeligste aanbieder op dit moment. 2400kWh extra om dezelfde hoeveelheid warmte te krijgen van de warmtepomp kost 556,00 extra, 450,00 bespaard.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

water_escape schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 11:32:
excuus maar deze begrijp ik niet helemaal. Of doel op starten met WPboiler en dan later een WP erbij waarbij ik iets met verdelers moet laten doen?

[...]
VVW is laag temperatuur verwarming, iets wat een WP standaard doet, nodig is dan een zgn. gesloten verdeler zonder pomp. Een gas CV-ketel kan geen laag temperatuur water maken, als gevolg hiervan dient het 'te warme' water gemengd te worden met kouder water, de verdeler hiervoor is een zogenaamde open verdeler welke het warme en koude kan mengen en een extra pomp om het te laten circuleren. 120m2 en groepen van 80m lengte betekent 15 groepen. Een 15-groeps open verdeler met pomp kost ongeveer 318,00 https://www.amazon.de/Hei...33&s=kitchen&sr=8-2-fkmr1 de extra benodigde spullen voor een opensysteem kost volgens https://www.amazon.de/Kom...86&s=kitchen&sr=8-1-fkmr2 373,00 extra. Even snel gezocht ik weet niet of het voordeliger zou kunnen.
Dit maakt uitstel direct 373,00 + 450,00 = 823,00 duurder, plus het extra werk om e.e.a. later eventueel weer te verwijderen. Daarnaast veroorzaakt 1200m3 gas in dat jaar uitstel 1200 * 1.78 = 2.136kg extra CO2, er van uitgaande dat de stroom, eventueel via eigen PV, 100% duurzaam is.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2019 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14-09 22:33
water_escape schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 11:30:
[...]

Klopt, we gaan in december beginnen met verbouwing. Maar in principe is dat eigenlijk alleen de beneden verdieping waar de vloer eruit gaat omdat ik daar vv in wil. Huis is goed geinsoleerd (kan altijd beter), maar voor nu niet nodig. Vloer komt extra isolatie in omdat hij toch open ligt. MV is er niet helaas.

Ik heb nu offerte aangevraagd voor plaatsen vv incl l/w WP. Maar na jullie informatie was ik aan het volgende aan het denken:

- Nieuwe vv en bij cv blijven
- Komend jaar eerst zonnepanelen plaatsen
- dan wellicht een eerste stap met WPBoiler icm ketel
- daarna een WP

--Denk alleen dat de WPboiler niet naar zolder kan bij de ketel. Dus dan direct gasloos. Of helemaal overslaan en alleen WP.
Misschien heb ik het gemist, maar de badkamer heeft al vloerverwarming? Of wordt die op een andere manier verwarmd?

Wat wordt de opstelplaats van de binnenunit, boiler, vloerverwarmingsverdeler? Komt dat allemaal op zolder of is er ook plaats in een garage of andere technische ruimte?
Welke diameter CV-leiding is er nu toegepast, misschien moet deze groter worden om de hogere flow van een WP aan te kunnen?

Afhankelijk van de instelmogelijkheden van de gasketel (zoals de pompstand hoger, max aanvoertemperatuur beperken tot max 40-45 graden) zou je direct gesloten verdelers kunnen toepassen.
Als die instelmogelijkheden er niet zijn is het veiligheidshalve nodig om een open verdeler met pomp en terugmenging toe te passen, met inderdaad extra kosten voor vervanging naar gesloten verdeler als de WP er komt.

Of toch gelijk de WP laten aansluiten met het risico dat deze te klein (geluid, onvoldoende voor echte winterdagen) of te groot is (duurder, pendelen).
Als de WP niet past bij de toestand van de woning, zul je verder moeten investeren in isolatie, ventilatie en/of buffervaten en pompgroepen. Als dat en de kosten geen bezwaar zijn, pak vooral gelijk goed door!

Afwezigheid van MV lijkt me niet gewenst, net als 'oude' dubbele beglazing. Hier is zeker nog comfortwinst te behalen!

Aangezien je het meeste werk wilt laten uitvoeren, offertes hier graag delen ;)

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:16

Japie.G

Colour Classic

Quote van @Grolsch uit vorige deel

———————————
Japie.G schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 21:07:
T buiten 13gr
Ta 30 graden
15l per minuut debiet
Daikin atherma 8kw verwarmen en koelen
Minimale vermogen, geen flauw idee..
Lekker dan voor een 8KW

5*4.2*.25=5,25KW minimaal vermogen :)

Dan doet zelfs mijn Zubadan 11,2KW het nog beter, die gaat vanaf Tbuiten 12 terug naar zo'n 800Watt elektrisch, +- 4KW thermisch :)

———————

Inmiddels heb ik de boel al stukken beter op de rit met mijn hybride systeem.

Hij draait nu na een lange run denk ik op z’n minimale stand. Hij neemt nu 648 watt uit het net waarvan 48 watt voor cv pomp en andere dingen. (Ongeveer)

Truitje is 10,0
Ta is nu 30,1
Tr is nu 25,7
Debiet is nu op de openstaande groepen nog 13,11l/min

Hoe reken ik nu het thermische vermogen uit wat hij nu nog afgeeft?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat is een Truitje :?

dT = 4,4 (30.1-25.7), dus 0,2185*4.4*4.2=4,03788KW Thermisch

4.03788/0.648=COP van 6,23, lijkt mij een beetje hoog met een Tbuiten van 10 graden en Ta van 30 :?

[ Voor 42% gewijzigd door Grolsch op 29-10-2019 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickkie55
@Oxellaar @Rol-Co

Om 00:45 gaf mijn thermostaat weer vrijgave om te gaan draaien.
Aangezien alles afgekoeld was ging de WP volle bak draaien, zie hier onder de resultaten.
Ik hoop dat jullie hier iets aan kunnen zien, anders ga ik vanavond even met de warmtecamera voor de WP liggen :)

Hier wat data:
Tijd 0:45 - 2:45
Buitentemp gemiddeld 6,5°C
Verbruikt: 5,5kW
Opgeleverd: 14kW (volgens interne COP berekening)
COP 2,5
Setpoint temperatuur: 35°C

Frequentie van de WP:
Afbeeldingslocatie: http://www.7071.nl/forumimages/01-freq
Delta T van de WP:
Afbeeldingslocatie: http://www.7071.nl/forumimages/01-dt
Uitgaande watertemp WP:
Afbeeldingslocatie: http://www.7071.nl/forumimages/01-watertemp
Flow WP:
Afbeeldingslocatie: http://www.7071.nl/forumimages/01-flow
Expansion valve opening WP:
Afbeeldingslocatie: http://www.7071.nl/forumimages/01-expansion
Liquid temperature WP:
Afbeeldingslocatie: http://www.7071.nl/forumimages/01-liquidtemp
Discharge temperature WP:
Afbeeldingslocatie: http://www.7071.nl/forumimages/01-discharge
Gas temperature WP:
Afbeeldingslocatie: http://www.7071.nl/forumimages/01-gastemp

Ik heb alleen mijn twijfels bij de volgende meting:
Afbeeldingslocatie: http://www.7071.nl/forumimages/01-evap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crew One
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Armin schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 21:30:
[...]

1) De kosten van de overgang naar warmtepomp zelf. Die zijn met 10.500 aan de hoge kant. Niet alleen door het niet meerekenen van subsidie maar ook neemt men mee dat je een eventuele gaskookplaat moet verwijderen.
Ik zou zeggen dat dat voor een vrijstaand huis (1500m3 gebruik) en de prijzen die ik nu geoffreerd krijg hier in Limburg, aan de lage kant is.

We hebben een aantal offertes binnen nu, en NIBE spant de kroon met een offerte voor een systeem t.w.v. €17.500 euro (Een F2120-08). Dat is exclusief overgang naar inductie. Totale kosten dus ruim boven de €20.000.

Fujitsu en Vaillant zitten daar niet veel onder.

Ik betwist overigens niet dat het niet goedkoper kan. Maar de gemiddelde medemens in Nederland is niet geneigd zelf die dingen te gaan installeren en de markt bied het over het algemeen niet voor die prijs die ING noemt aan, althans niet hier in de regio - dat zal in de randstad wellicht anders zijn.

(Niet nader te noemen topicstarters hopelijk hopelijk uitgezonderd... ;))

[ Voor 3% gewijzigd door Crew One op 29-10-2019 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Japie.G schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 13:52:
Quote van @Grolsch uit vorige deel

———————————

[...]

Lekker dan voor een 8KW

5*4.2*.25=5,25KW minimaal vermogen :)
Kan aan mij liggen maar waarom vul je dT 5 in (@Grolsch?)? Stel dat het systeem op dat moment op 3 draait dan is het vermogen al een stuk lager...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Felicia schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 16:11:
[...]

Kan aan mij liggen maar waarom vul je dT 5 in (@Grolsch?)? Stel dat het systeem op dat moment op 3 draait dan is het vermogen al een stuk lager...
Ik vulde in mijn formule 4,4 in, omdat hij deze gegevens doorgaf:
Ta is nu 30,1
Tr is nu 25,7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Grolsch schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 16:12:
[...]

Ik vulde in mijn formule 4,4 in, omdat hij deze gegevens doorgaf:

[...]
Mjah, dan is 't vermogen al 4.6kW i.p.v. 5.25 toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Felicia schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 16:14:
[...]

Mjah, dan is 't vermogen al 4.6kW i.p.v. 5.25 toch?
Volgens mij praten we langs elkaar, hieronder mijn formule gebaseerd op de door hem verstrekte gegevens :)
Grolsch schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 14:01:
Wat is een Truitje :?

dT = 4,4 (30.1-25.7), dus 0,2185*4.4*4.2=4,03788KW Thermisch

4.03788/0.648=COP van 6,23, lijkt mij een beetje hoog met een Tbuiten van 10 graden en Ta van 30 :?

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 29-10-2019 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Grolsch schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 16:16:
[...]

Volgens mij praten we langs elkaar, hieronder mijn formule gebaseerd op de door hem verstrekte gegevens :)

[...]
Yep, die miste ik dus :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
[quote]Crew One schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 15:25:

We hebben een aantal offertes binnen nu, en NIBE spant de kroon met een offerte voor een systeem t.w.v. €17.500 euro (Een F2120-08). Dat is exclusief overgang naar inductie. Totale kosten dus ruim boven de €20.000.

Ik had voor ik op het forum keek twee offertes gevraagd voor een Nefit WP.
11,550 en 11,000 euro waarbij diverse zaken werden uitgesloten (verschilde per intallateur)

Heb na bestudering op het Forum en kijken bij iemand in de buurt die het zelf gedaan had besloten deels dingen zelf te doen. Panasonic WP van 5 kW gekocht en WPb van Panasonic van 120 liter. Aan laten sluiten door een loodgieter die niks van warmtepompen af wist maar mijn cv installatie prima heeft aangesloten. Vloerverdeler vervangen door pomploze en wat leidingen van 15 naar 22 mm. Zelf de meterkast uitgebreid en de pomp aangesloten en in bedrijf gestel.
Totale kosten 3250,71. Heb een aantal zaken die ik niet meer nodig had verkocht op marktplaats zoals de oude verdeler.

Moraal van het verhaal, goed informeren, veel lezen en als je het zelf niet kan handige Harries optrommelen. Dan wordt het vele malen goedkoper. Op het forum zijn ook mensen die tegen betaling zaken kunnen en wellicht willen installeren (@Koevlaas bv)

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Zelf heb ik op loodgietersgebied ook 2 linker handen, maar heb wel heel m'n eigen installatie bedacht, en functioneel ontworpen.

Beetje hetzelfde als @Me Albert , ik had ook een super handige loodgieter die tot dat hij bij mij kwam nog nooit een WP in bedrijf had gesteld. Ik heb hem "voorgeschreven" welke diameters hij moest gebruiken etc. en de rest verschilt niet veel van een CV installatie (op het gebied van afsluiters, ontluchters, expansievat, inlaatcombinatie, etc.).

Dit heeft al met al aardig wat geld bespaard, maar ja, dat kost wel veel tijd.

Zelf ben ik ergens begin 2016 "ingehaakt" in dit topic

Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"

Sinds dien veel geleerd, VOORAL door dit topic en de vele behulpzame Tweakers _/-\o_ _/-\o_

Maar als je echt een gemakkelijke oplossing wil, dan moet je een installateur alles laten regelen, 5 á 10K extra betalen en hopen dat je een goede installateur hebt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 20:25
Me Albert schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 17:30:

11,550 en 11,000 euro waarbij diverse zaken werden uitgesloten (verschilde per intallateur)

Heb na bestudering op het Forum en kijken bij iemand in de buurt die het zelf gedaan had besloten deels dingen zelf te doen. Panasonic WP van 5 kW gekocht en WPb van Panasonic van 120 liter. Aan laten sluiten door een loodgieter die niks van warmtepompen af wist maar mijn cv installatie prima heeft aangesloten. Vloerverdeler vervangen door pomploze en wat leidingen van 15 naar 22 mm. Zelf de meterkast uitgebreid en de pomp aangesloten en in bedrijf gestel.
Totale kosten 3250,71. Heb een aantal zaken die ik niet meer nodig had verkocht op marktplaats zoals de oude verdeler.

Moraal van het verhaal, goed informeren, veel lezen en als je het zelf niet kan handige Harries optrommelen. Dan wordt het vele malen goedkoper. Op het forum zijn ook mensen die tegen betaling zaken kunnen en wellicht willen installeren (@Koevlaas bv)
Puur nieuwsgierig, wat doet men dan voor die 17.5K€? Ik neem aan dat dat niet enkel de pomp, buffervat en installatie van beiden is? Of is het dat wel, en moet ik misschien een carriere switch gaan overwegen 8)

(Overigens geheel eens, met je eerdere opmerking dat mensen inderdaad meestal niet dingen zelf doen, en dus duur uit zijn. Vandaar ook mijn conclusie dat het ING rapport zo gek nog niet was, als je aaneemt dat men die aanschaf financiert.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Nickkie55 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 14:01:
@Oxellaar @Rol-Co

Om 00:45 gaf mijn thermostaat weer vrijgave om te gaan draaien.
Aangezien alles afgekoeld was ging de WP volle bak draaien, zie hier onder de resultaten.
Ik hoop dat jullie hier iets aan kunnen zien, anders ga ik vanavond even met de warmtecamera voor de WP liggen :)

Hier wat data:
Tijd 0:45 - 2:45
Buitentemp gemiddeld 6,5°C
Verbruikt: 5,5kW
Opgeleverd: 14kW (volgens interne COP berekening)
COP 2,5
Setpoint temperatuur: 35°C

Frequentie van de WP:
[Afbeelding]
Delta T van de WP:
[Afbeelding]
Uitgaande watertemp WP:
[Afbeelding]
Flow WP:
[Afbeelding]
Expansion valve opening WP:
[Afbeelding]
Liquid temperature WP:
[Afbeelding]
Discharge temperature WP:
[Afbeelding]
Gas temperature WP:
[Afbeelding]

Ik heb alleen mijn twijfels bij de volgende meting:
[Afbeelding]
Ik vind het er best goed uit zien, niets exclusief behalve de slechte cop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
Rol-Co schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 18:11:
[...]

Ik vind het er best goed uit zien, niets exclusief behalve de slechte cop.
Thanks @Rol-Co van het weekend maar eens kijken wat ik er aan kan/ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Armin schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 18:07:
[...]

Puur nieuwsgierig, wat doet men dan voor die 17.5K€? Ik neem aan dat dat niet enkel de pomp, buffervat en installatie van beiden is? Of is het dat wel, en moet ik misschien een carriere switch gaan overwegen 8)

(Overigens geheel eens, met je eerdere opmerking dat mensen inderdaad meestal niet dingen zelf doen, en dus duur uit zijn. Vandaar ook mijn conclusie dat het ING rapport zo gek nog niet was, als je aaneemt dat men die aanschaf financiert.)
Ik heb hier een Panasonic T-Cap 9kW voor een kleine 12k incl. installatie (maar geen overgang naar vloerverwarming of Jaga's ofzo) dus tjah...

Ik had overigens al stadsverwarming en een inductiekookplaat maar het verwijderen van stadsverwarming en de meterkast naar 3 fase omzetten heeft toch nog het nodige gekost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
[quote]Me Albert schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 17:30:

[/quote
Wat krijg je dan voor die 17,5K? Hoeft niet perse excessief te zijn. Nibe is erg gebrukersvriendelijk en f2120 heeft goede Cop.

Voor jouw situatie met 5kw warmtebehoefte en 120 liter wpb moet je helemaal niet aan Nibe beginnen, prijstechnische overkill. 5KW staat de pana geisha al jaren qua prijs/cop onbetwist op nummer 1. Maar bij 10KW of meer en hogere SWW behoefte wordt het een behoorlijk ander verhaal, dan is een Pana niet veel goedkoper. Ik trek een 120l wpb vol geladen op 60 graden binnen 10 minuten douchen leeg, dat overleeft het gezin niet. Dan moet je ook naar andere aspecten kijken zoals met welke dT wordt SWW geladen en met welke flow (12-15 dT bij 15l/minuut F2120 -16). Dat kun je vele malen shaken met een wpb. Dus context erg belangrijk voor de beste keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
LittleTycoon schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 18:58:
Ik trek een 120l wpb vol geladen op 60 graden binnen 10 minuten douchen leeg, dat overleeft het gezin niet. Dan moet je ook naar andere aspecten kijken zoals met welke dT wordt SWW geladen en met welke flow (12-15 dT bij 15l/minuut F2120 -16). Dat kun je vele malen shaken met een wpb. Dus context erg belangrijk voor de beste keuzes.
Ik heb hier jáááren een 120L e-boiler gehad met de laagste stand 65 graden. Ging prima met vrouwlief en mijzelf, later een bad erbij (moet niet 2x douchen en een bad vullen natuurlijk) en nog later met 2 volwassenen en 2 kinderen die een bad kregen. Werd toch echt alleen in de nacht opgewarmd.

Dus of jouw WP is niet 60 graden, of jij doucht zo ontiegelijk heet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 20:25
Felicia schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 18:58:
[...]

Ik heb hier een Panasonic T-Cap 9kW voor een kleine 12k incl. installatie (maar geen overgang naar vloerverwarming of Jaga's ofzo) dus tjah...

Ik had overigens al stadsverwarming en een inductiekookplaat maar het verwijderen van stadsverwarming en de meterkast naar 3 fase omzetten heeft toch nog het nodige gekost...
En wat behelst die installatie dan? Let wel, ik suggereer niet dat dit een (te) hoge prijs is, maar ben gewoon oprecht geintereseerd wat de gangbare installeteur prijzen zijn, en wat er zo nodig is.

Zoals ik me dat naief voorstel is, plaatsing buitenunit, plaatsing binnenunit en nieuwe leidingen. Dan buffervat en wat zaken zoals expansievat en wat metertjes. Niet iets wat je in een uurtje of 4 doet, dus ja, dat zal wel wat kosten.

Maar ik ben vooral geintereseerd in de splitsing kosten "warmtepomp + buffervat" vs kosten "installatie + klein spul" zeg maar. Dan kun je het ook beter afzetten tegen een CV installatie, als in hoeveel duurder is een warmtepomp vs CV ketel en hoeveel duurder is een instalaltie warmtepomp vs installatie CV ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Voor de kenners....

Ik vervang 1000-1300 M3 gas.. met mijn 5H panasonic pomp..
Iemand met een vergelijkbaar systeem

Mijn pomp loopt nu toch al op 45+ hz..
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/vphgzg8ss4.png

wel met een hoge COP
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/30mt2109a.png
en met een goede Dt :-)
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/a6dbofka62mub.png

Maar hoe hoog kan mijn Hz als het koud wordt....
Wel een toelichting ik loop nu op sillent 3 en soms 2...
Speelt dat een rol erbij?

[ Voor 4% gewijzigd door Dylantje2 op 29-10-2019 19:18 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-09 21:38
BlueTooth76 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 11:57:
[...]
De langste run die hij dit stookseizoen heeft gedaan is 45 minuten en dan is hij weer minimaal 50 minuten uit, overdag nog veel langer. En dat is prima. Vorig jaar had ik runs van 5 minuten aan / 5 minuten uit toen hij nog op z'n "fabrieksinstellingen" stond, dus er is veel bereikt door experimenteren :)

Belangrijk is wel dat ik niet meer met een stooklijn werk maar op thermostaat met een range van 32 tot 40 graden Ta. Sindsdien ook geen temperatuurfluctuaties meer gehad in huis (overshoots / te ver afgekoeld).
Thermostaat staat 24/7 op 21 graden en gemeten temperatuur is 21,5 graden.

In januari weet ik vast meer, bijvoorbeeld of ik voldoende vermogen heb op 50% ;)

En als het tussentijds een probleem wordt, sluit ik een W1209 aan die bij Tb x (nog vast te stellen) de WP op 75% of 100% laat draaien.
Ik heb zelf afgelopen winter constant op 50% gedraaid, maar dat was niet een echt koude winter.6 tot 8 uur per dag was voldoende om ons huis warm te houden(Rc10). Vanmorgen is de WP een paar uurtjes aan geweest met onderstaand resultaat.Aanvoer temp 30 graden en Dt van rond de 5. Ik kan niet lager omdat de WP te veel vermogen heeft en dan gaat pendelen, maar toen ik hem kocht was er nog geen kleinere 3 fase pomp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bbfcgeFSPYSzuET4pCxyqvSU/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/P3HTkWOWGnTDk1Mdm7J8QeVQ/full.jpg

De thermostaat staat op 20,5 maar slaat pas af bij 21,5, dus te hoge hysterese.
Ben wel benieuwd hoe jij e.e.a. gaat doen met de W1209, dus ik blijf je volgen.
Hoe heb jij de 3 kwartier draaien geregeld en dan weer de langere stop tussen door?

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Pagina: 1 ... 5 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.