Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 126 Laatste
Acties:
  • 612.414 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:38
Armin schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 19:15:
[...]

En wat behelst die installatie dan? Let wel, ik suggereer niet dat dit een (te) hoge prijs is, maar ben gewoon oprecht geintereseerd wat de gangbare installeteur prijzen zijn, en wat er zo nodig is.

Zoals ik me dat naief voorstel is, plaatsing buitenunit, plaatsing binnenunit en nieuwe leidingen. Dan buffervat en wat zaken zoals expansievat en wat metertjes. Niet iets wat je in een uurtje of 4 doet, dus ja, dat zal wel wat kosten.

Maar ik ben vooral geintereseerd in de splitsing kosten "warmtepomp + buffervat" vs kosten "installatie + klein spul" zeg maar. Dan kun je het ook beter afzetten tegen een CV installatie, als in hoeveel duurder is een warmtepomp vs CV ketel en hoeveel duurder is een instalaltie warmtepomp vs installatie CV ketel.
Warmtepomp + buffervat kostte zo'n 8k euro. Installatie met kleinmateriaal zo'n 2k euro. Ik had ook nog een draadloze afstandsbediening en internet module, 1k euro. Als laatste nog iets van 700 euro aan specifieke onderdelen zoals rubberen staanders en waarschijnlijk de bezorgkosten omdat deze door de groothandel voor de deur werd afgeleverd.

Bij mij is er overigens een STEK monteur geweest die 'm de aansluiting van de koudemiddel leidingen heeft gedaan, gevacumeerd e.d. en is er later nog eentje van Panasonic geweest die 'm in bedrijf heeft gesteld. Alles bij elkaar iets meer als een dag werk, maar de STEK monteur en Panasonic gast waren verspreid over de dagen waardoor dit niet in 1 dag lukte.
Dat was overigens geen issue want ik had van april tot september sowieso geen verwarming nodig en ik gebruik de WP ook niet voor SWW.

Ik hoor veel mensen over zelf doen dit en zelf doen dat maar ik heb dus bewust gekozen voor installatie omdat ik gewoon niet het gereedschap heb om WP zelf neer te zetten. Mogelijk was het wel gelukt maar nu heb ik een split waar ik anders een monobloc had gehad.
Daarnaast is in bedrijfsstelling door een STEK monteur verplicht vanuit wet en garantie. Als je dat zelf doet is de kans aanwezig dat je geen garantie krijgt als er iets mis gaat of je later een koudemiddel probleem hebt. Ik heb gekozen voor een installatie met 5 jaar garantie in dat opzicht, mag dus wel iets kosten in mijn ogen.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:27
Nickkie55 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 14:01:
@Oxellaar @Rol-Co

Om 00:45 gaf mijn thermostaat weer vrijgave om te gaan draaien.
Aangezien alles afgekoeld was ging de WP volle bak draaien, zie hier onder de resultaten.
Ik hoop dat jullie hier iets aan kunnen zien, anders ga ik vanavond even met de warmtecamera voor de WP liggen :)

Hier wat data:
Tijd 0:45 - 2:45
Buitentemp gemiddeld 6,5°C
Verbruikt: 5,5kW
Opgeleverd: 14kW (volgens interne COP berekening)
COP 2,5
Setpoint temperatuur: 35°C

Frequentie van de WP:
[Afbeelding]
Delta T van de WP:
[Afbeelding]
Uitgaande watertemp WP:
[Afbeelding]
Flow WP:
[Afbeelding]
Expansion valve opening WP:
[Afbeelding]
Liquid temperature WP:
[Afbeelding]
Discharge temperature WP:
[Afbeelding]
Gas temperature WP:
[Afbeelding]

Ik heb alleen mijn twijfels bij de volgende meting:
[Afbeelding]
Nickki55. Even een vraag tussendoor. Hoe lees jij al deze gegevens uit jou Yutaki.
Heb er zelf ook 1 sinds kort staan. Lees geïnteresseerd mee met dit forum en ben lekker aan het experimenteren met de Yutaki.
Mis wel wat diepgang in de documentatie. En de online informatie is erg schaars. Steikem toch liever een Mitsubishi willen hebben.
De bijgeleverde PC-ARFHE remote is niet erg nuttig als thermostaat heb ik het idee.
Temperatuur uitlezing wijkt gigantisch af. En de curve klopt ook niet.
Heb nu last van erg veel pendel gedrag, Hoop dat op te kunnen lossen. Maar gaat nog niet zonder slag of stoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crew One
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Armin schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 18:07:
[...]

Puur nieuwsgierig, wat doet men dan voor die 17.5K€? Ik neem aan dat dat niet enkel de pomp, buffervat en installatie van beiden is? Of is het dat wel, en moet ik misschien een carriere switch gaan overwegen 8)
F2120-08 + VVM310 + SM0 40 + buffervat = €10.500 excl btw.
Aansluitmateriaal: €1500 excl btw
Montage: €2200 excl btw.

BTW is dan nog €2900 daar bovenop.

Subsidie gaat daar dan weer vanaf: €1900.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:36
Rol-Co schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 22:53:
[...]

Werkt best goed hé , op de verdeler temperatuur sturen, ik neem aan dat je het ook op de retour meet net als hier? Ik heb een hysterese van 4 graden zonder problemen. :)
@Rol-Co

Hysterese van ongeveer 3.5 graad. Meting had ik in het menggedeelte, waar de voeler van de thermostatische knop ook in zat. Werkt prima, vloer is zonder temperatuur fluctuaties continu warm. Nav jou opmerking over de retour, heb ik als experiment de sensor nu ook op de retour gemonteerd. Afwachten wat voor beeld de temperatuur metingen op de verdeler groepen gaan geven.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 20:51
Remco45 schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 23:46:
[...]

Zelf heb ik de Panasonic PAW-A2W: die is er in een bedrade of draadloze versie.
Temp sensor correctie instelbaar van -4 t/m +4 per 0,1 graad.
Hysteresis instelbaar van 0,2 t/m 2,0 per 0,1 graad.
Temperaturen voor programmering slechts 1 dag en 1 nacht temperatuur, instelbaar per 0,5 graad (maar kan je wat mee smokkelen door de Temp sensor correctie).

Hysteresis heb ik voorlopig ingesteld op 0,2 graden.

UPDATE VERMOGENSCHAKELING

Over de begrenzingen van de Vermogensschakeling op de Mitsu 112YAA een update
(geldt uiteraard voor mijn systeem zonder buffervat; buitentemp tussen 9 en 16 graden):
Begrijp ik het nu goed dat je een Panasonic thermostaat gebruikt op een Mitsubishi WP? Wat is de reden om geen gebruik te maken van de materialen van Mitsubishi? Door bijvoorbeeld het bedieningspaneel los te koppelen van de binnen unit en in je woonkamer te hangen?
Ik ga over een half jaartje een 75YAA plaatsen, en ben wel benieuwd naar je overwegingen (of de beste oplossing).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13-09 21:43
Crew One schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 20:03:
[...]

Nibe spullen zijn duur, niet zonder reden (F2120 zit een vrij bijzondere scroll compressor in en heeft groot koeloppervlak, dat kost geld), ook voor de installateur. Dit is een redelijke offerte. Neem aan dat er een open verdeler oid in het materiaal zit, anders zit daar wat marge. Is waarschijnlijk 2 dagen met 2 man installeren, dus ook dat lijkt correct. Je kunt een Panasonic of Mitsubishi waarschijnlijk goedkoper geinstalleerd krijgen.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

pleio65 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 20:06:
[...]

@Rol-Co

Hysterese van ongeveer 3.5 graad. Meting had ik in het menggedeelte, waar de voeler van de thermostatische knop ook in zat. Werkt prima, vloer is zonder temperatuur fluctuaties continu warm. Nav jou opmerking over de retour, heb ik als experiment de sensor nu ook op de retour gemonteerd. Afwachten wat voor beeld de temperatuur metingen op de verdeler groepen gaan geven.
Ik heb dan wel een gesloten verdeler dus meng niets, het warme water moet dus eerst door de vloer en afgeven, gaat de retour oplopen toert de wp terug of gaat zelfs stop.
Met de pomp check ik elke 20 min even welke temperatuur de retour is als de wp uit is.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Felicia schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 19:02:
[...]

Ik heb hier jáááren een 120L e-boiler gehad met de laagste stand 65 graden. Ging prima met vrouwlief en mijzelf, later een bad erbij (moet niet 2x douchen en een bad vullen natuurlijk) en nog later met 2 volwassenen en 2 kinderen die een bad kregen. Werd toch echt alleen in de nacht opgewarmd.

Dus of jouw WP is niet 60 graden, of jij doucht zo ontiegelijk heet...
Mijn wp doet 65 gtaden als dat nodig is, maar mijn douche doet 30 liter per minuut en ik heb een bad waar 450 liter ingaat en dan zit ik er al in. Dus in mijn context kom ik niet ver met 120 liter.

Er zit trouwens nogal een verschil tussen een e-boiler en een WP boiler, wp boiler doet er lang over om weer op te warmen t.o.v. e-boiler met cop 1.

Er zit ook nogal een verschil tussen wpb versus wp capaciteit in sww maken. Als k me goed herinner zijn er niet zoveel wpb's met hoge kw capaciteit. Dan razen de meesre wp's de wpb fors voorbij in sww produktie.

Ik doe sww trouwens maar tot 50 graden, dan is een wp met hoge dT bij nog relatief hoge flow wel handig, krijg ik nog net laatste 20% bad vol met goede temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crew One
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
LangeFries schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 20:39:
[...]

Nibe spullen zijn duur, niet zonder reden (F2120 zit een vrij bijzondere scroll compressor in en heeft groot koeloppervlak, dat kost geld), ook voor de installateur. Dit is een redelijke offerte. Neem aan dat er een open verdeler oid in het materiaal zit, anders zit daar wat marge. Is waarschijnlijk 2 dagen met 2 man installeren, dus ook dat lijkt correct. Je kunt een Panasonic of Mitsubishi waarschijnlijk goedkoper geinstalleerd krijgen.
Ik ken het bedrijf (hebben hier eerder werk gedaan naar tevredenheid) en weet dat Nibe goed spul is.

Maar dan nog, €17K is niet een bedrag dat te rechtvaardigen is om nog geen €850 per jaar te besparen op gas.

Geen verdeler in het materiaal, maargoed. Dat is uiteindelijk peanuts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Voor dat geld heb je ook bijna een WW WP incl. Bron, dan wist het wel ;)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
LittleTycoon schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 21:16:
[...]

Mijn wp doet 65 gtaden als dat nodig is, maar mijn douche doet 30 liter per minuut en ik heb een bad waar 450 liter ingaat en dan zit ik er al in. Dus in mijn context kom ik niet ver met 120 liter.
Jah, OK. Ik heb een waterbesparende douchkop en een 300L bad dus dat scheelt inderdaad nogal.
Er zit trouwens nogal een verschil tussen een e-boiler en een WP boiler, wp boiler doet er lang over om weer op te warmen t.o.v. e-boiler met cop 1.
Mijn boiler op de nachtschakeling deed het ook maar met 600W, ligt maar net aan wat je wil. Snel opwarmen betekent ook relatief lang wachten op gebruik dus meer kans op stilstandsverlies.
Er zit ook nogal een verschil tussen wpb versus wp capaciteit in sww maken. Als k me goed herinner zijn er niet zoveel wpb's met hoge kwh capaciteit. Dan razen de meesre wp's de wpb fors voorbij in sww produktie.
Yep, maar de meeste WPB's zijn volges mij ook niet al te groot. Ik denk dat de meesta fabrikanten ook uitgaan van opwarmen tegen nachttarief en dus een opwarmcyclus van zo'n 6 uur. Werkt ook prima andersom, met zonepanelen en schakeling daarop.

Overigens denk ik dat een WP vooral zo snel z'n SWW wil doen om vervolgens weer verder te gaan met het huis verwarmen. Je hebt weinig aan een WP die er 6 uur over doet om je SWW op te warmen en vervolgens je huis steenkoud wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LittleTycoon
Nou, lees w/w topic maar, gaat anno 2019 al naar de 25-30K.

En nu wachten tot de reguliere reactie door de reguliere persoon die gaat vertellen hoe goedkoop hij het heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

30 liter per minuut? Hoe groot ben je dan? Ik was mijn 4,5m stationwagen met 30 liter als hij niet te vuil is.
Klopt maar met bovenstaande cijfers is beide geen optie
Er zit ook nogal een verschil tussen wpb versus wp capaciteit in sww maken. Als k me goed herinner zijn er niet zoveel wpb's met hoge kw capaciteit. Dan razen de meesre wp's de wpb fors voorbij in sww produktie.
Met de wp kan je natuurlijk een boiler van 1000 liter warmen, een wpb van 1000 liter is er niet vermoed ik?
Ik doe sww trouwens maar tot 50 graden, dan is een wp met hoge dT bij nog relatief hoge flow wel handig, krijg ik nog net laatste 20% bad vol met goede temp.
Die snap ik niet, wat bedoel je hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:51

Japie.G

Colour Classic

Grolsch schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 14:01:
Wat is een Truitje :?

dT = 4,4 (30.1-25.7), dus 0,2185*4.4*4.2=4,03788KW Thermisch

4.03788/0.648=COP van 6,23, lijkt mij een beetje hoog met een Tbuiten van 10 graden en Ta van 30 :?
Dank! Truitje😂😂 Das autocorrect taal voor Tbuiten, maar dat had je al bedacht. Das een mooie COP dan. Ik verzin de gegevens niet haha. Zal wel wat meetonnauwkeurigheid in zitten.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Nickkie55 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 14:01:
@Oxellaar @Rol-Co

Om 00:45 gaf mijn thermostaat weer vrijgave om te gaan draaien.
Aangezien alles afgekoeld was ging de WP volle bak draaien, zie hier onder de resultaten.
Ik hoop dat jullie hier iets aan kunnen zien, anders ga ik vanavond even met de warmtecamera voor de WP liggen :)

Hier wat data:
Tijd 0:45 - 2:45
Buitentemp gemiddeld 6,5°C
Verbruikt: 5,5kW
Opgeleverd: 14kW (volgens interne COP berekening)
COP 2,5
Setpoint temperatuur: 35°C

Frequentie van de WP:
[Afbeelding]
Delta T van de WP:
[Afbeelding]
Uitgaande watertemp WP:
[Afbeelding]
Flow WP:
[Afbeelding]
Expansion valve opening WP:
[Afbeelding]
Liquid temperature WP:
[Afbeelding]
Discharge temperature WP:
[Afbeelding]
Gas temperature WP:
[Afbeelding]

Ik heb alleen mijn twijfels bij de volgende meting:
[Afbeelding]
Je expansieventiel gaat niet 100% open, dus er is nog koudemiddel genoeg.
Hij moet knijpen om niet teveel in te spuiten.
Tenminste, neem aan dat graden C, procenten zijn?
Maar indoor expansion valve, wat voor warmtepomp heb ik hier voor me?
Meestal zit de EEV buiten

Je dT is netjes icm flow, grofweg 11.5kW kwakt hij eruit.

Vloeistof temp uit condensor (binnen in heat mode) is ook netjes in verhouding tot watertemp.

Op het eerste dus even niet echt een grove fout te ontdekken...

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 20:25
[...]
[...]
Dat bad snap ik.

Maar 30 liter per minuut _/-\o_ Ik bedoel zelfs van die regen douche dingen doen maar iets van 10 liter per minuut, dus ik stel me bij jouw douche iets voor als Kärcher? :+

Maar, eh, ik zou die douche kop morgen vervangen. Het bad probleem is niet opgelost, maar met douchen ben je dan verzorgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08 18:12
Oxellaar schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 22:16:
[...]

Je expansieventiel gaat niet 100% open, dus er is nog koudemiddel genoeg.
Hij moet knijpen om niet teveel in te spuiten.
Tenminste, neem aan dat graden C, procenten zijn?
Maar indoor expansion valve, wat voor warmtepomp heb ik hier voor me?
Meestal zit de EEV buiten

Je dT is netjes icm flow, grofweg 11.5kW kwakt hij eruit.

Vloeistof temp uit condensor (binnen in heat mode) is ook netjes in verhouding tot watertemp.

Op het eerste dus even niet echt een grove fout te ontdekken...
Het is inderdaad in %.
Indoor expansion is een omschrijving die ik vanuit de Modbus lijst heb over genomen. Het is een monoblock dus er bestaat geen indoor unit ;)

Thanks @Oxellaar dit stelt me weer gerust. Ik ga van het weekend eens inspecteren wat het wel kan zijn.

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Nickkie55 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 22:33:
[...]

Het is inderdaad in %.
Indoor expansion is een omschrijving die ik vanuit de Modbus lijst heb over genomen. Het is een monoblock dus er bestaat geen indoor unit ;)

Thanks @Oxellaar dit stelt me weer gerust. Ik ga van het weekend eens inspecteren wat het wel kan zijn.
Misschien meetfout/verschillen waardoor die cop niet klopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08 18:12
Rol-Co schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 22:35:
[...]

Misschien meetfout/verschillen waardoor die cop niet klopt?
Ja inderdaad aankomend weekend met de IR thermometer, extra sensoren, warmtecamera en stroomtangen achterhalen wat hier fout gaat.
Tot be continued... bedankt voor jullie hulp kerls!

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-09 11:01
Andrehj schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 20:13:
[...]

Begrijp ik het nu goed dat je een Panasonic thermostaat gebruikt op een Mitsubishi WP? Wat is de reden om geen gebruik te maken van de materialen van Mitsubishi? Door bijvoorbeeld het bedieningspaneel los te koppelen van de binnen unit en in je woonkamer te hangen?
Ik ga over een half jaartje een 75YAA plaatsen, en ben wel benieuwd naar je overwegingen (of de beste oplossing).
Ze hangen gezellig naast elkaar in de woonkamer *; .
Het bedieningspaneel omdat de Hydrobox zich op een garagezolder bevindt (alleen toegankelijk met ladder) en dan is plaatsing op de begane grond handig indien er iets moet worden uitgelezen of een instelling moet worden gewijzigd.
De Panasonic omdat de temperatuur op 0,1 graad nauwkeurig kan worden uitgelezen en omdat ik de hysteresis kan instellen van 0,2 t/m 2,0 graden op 0,1 graad nauwkeurig. Ook de ijking is op 0,1 graad nauwkeurig.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:48
Armin schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 22:23:
[...]

Dat bad snap ik.

Maar 30 liter per minuut _/-\o_
Het bestaat echt...
Het klinkt eenvoudig: douchen zonder schuldgevoel. En de gekozen naam ervoor is: upcycle douchesysteem. De Victoria Waterfall kan een ervaring geven 30 liter/minuut, en dat terwijl er tien keer lager water- en energieverbruik is dan een spaardouche. Een doucheminnend gezin met kinderen (sporten, uitgaan) kan per jaar gemiddeld € 600,- besparen.

:+

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 20:25
Blackraven schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 00:03:
[...]

Het bestaat echt...
Het klinkt eenvoudig: douchen zonder schuldgevoel. En de gekozen naam ervoor is: upcycle douchesysteem. De Victoria Waterfall kan een ervaring geven 30 liter/minuut, en dat terwijl er tien keer lager water- en energieverbruik is dan een spaardouche. Een doucheminnend gezin met kinderen (sporten, uitgaan) kan per jaar gemiddeld € 600,- besparen.

:+
Klinkt mooi, maar ik ben skeptisch over de waterkwaliteit. Zo lezend is het idee om meer het 'comfort douchen' via die regen-douche te doen, maar uiteindelijk krijg je toch huidvet en zeep- en kalkresten in dat microfilter. Ik vraag me af hoe vaak je die moet vervangen, en hoe het zit met haren die de vrouwlijke medebewoners in het putje deponeren etc.

Maar tov een "normale" 30l/uur regen douche is dit natuurlijk wel beter :*)

Overigens, lijkt het concept inmiddels al deels gestorven, want het bedrijf is niet meer. En een soortgelijk product is fors minder zuinig. (Lijkt wel overgenomen, zo erg identiek is de techniek.)

Maar goed, ik dwaal af. Meer on-topic, in feite is dit een slimme spaardouche, en geen echte 30 liter per minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Rol-Co Ik denk dat de buurman zijn CV systeem parallel op die van @Nickkie55 aangesloten heeft, wat denk jij ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:52

BlueTooth76

Let the sun shine!

bbn_ldp schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 19:21:
[...]

Ik heb zelf afgelopen winter constant op 50% gedraaid, maar dat was niet een echt koude winter.6 tot 8 uur per dag was voldoende om ons huis warm te houden(Rc10). Vanmorgen is de WP een paar uurtjes aan geweest met onderstaand resultaat.Aanvoer temp 30 graden en Dt van rond de 5. Ik kan niet lager omdat de WP te veel vermogen heeft en dan gaat pendelen, maar toen ik hem kocht was er nog geen kleinere 3 fase pomp.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

De thermostaat staat op 20,5 maar slaat pas af bij 21,5, dus te hoge hysterese.
Ben wel benieuwd hoe jij e.e.a. gaat doen met de W1209, dus ik blijf je volgen.
Met die W1209 is niet zo heel spannend.
Als de buitentemperatuur bijvoorbeeld onder de -10 graden Celsius zakt, klapt het relais om van de W1209 (is allemaal eenvoudig instelbaar met de toetsen) en dan draai ik op 75 of 100% afhankelijk van hoe ik de draden aan het relais heb hangen.

Voor 50% zijn nu bijvoorbeeld pin 1, 2 en 3 verbonden.
Om 75% te krijgen moet ik dan pin 1 en 3 verbreken dus die laat ik dan over het relais lopen. 1 en 2 kunnen gewoon vast verbonden blijven (want dat is 75%).

Je kan in de W1209 ook een hysteresis vrij instellen zodat hij bijvoorbeeld niet gaat klapperen als het -10,1 graad is en dan weer -10,0 graad.
En dat allemaal voor $1,50 :D
Hoe heb jij de 3 kwartier draaien geregeld en dan weer de langere stop tussen door?
"Geregeld" heb ik het niet echt.

Hij gaat verwarmen tot de temperatuur bereikt is en daarna draait hij nog na over het buffervat (de secundaire pomp draait altijd). Als die energie ook is op verbruikt en de temperatuur weer genoeg is om te gaan stoken, dan gaat hij weer stoken.

In de praktijk is dat dan bijvoorbeeld een uurtje draaien en weer 90 minuten uit. Verschilt ook hoe warm het buiten is uiteraard. Als het -8 is draait hij misschien wel 4 uren en is hij 2 uren uit om maar wat te noemen.

Het is zo een stuk beter dan "5 minuten aan, 5 minuten uit" pendelgedrag zoals hij eerst vertoonde ;)

[ Voor 7% gewijzigd door BlueTooth76 op 30-10-2019 01:40 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Nou, de eerste nacht(vroege ochtend)verwarming en defrost van het nieuwe stookseizoen is een feit. Helaas overschrijf ik hiermee mijn streef waarde van 2500kWh voor dit energie contract jaar...

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

pana service in The Cloud is geweest..
Node red ff restarten... Dan werkt hij weer

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
Crew One schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 20:03:
[...]

De subsidie is dus lager dan de btw, die subsidie betaal je als het ware zelf.

De overheid is dus de lachende derde, allemaal aan de wp en de overheid loopt lekker binnnen.

Je denkt toch niet dat het hen om het mileu gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Raolte schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 07:45:
[...]

De overheid is dus de lachende derde, allemaal aan de wp en de overheid loopt lekker binnnen.

Ons ook niet haha, enkel mijn portemonee

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:47

ThaDude

Hang Loose

Ik ben nog steeds bezig om een WP aan te schaffen. Helaas wil de installateur niet echt meewerken (hoe lang wacht je op een offerte..) Ben dus zoekende naar een wp installateur omgeving Zwolle.

Andere vraag ik heb de CV teruggezet naar 7KW. Nu lijkt het erop dat hij het water niet voldoende kan verhitten in combinatie met mijn fantastische Itho cube van 2,5 KWh.
Is een WP van 7-8 KWh dan ook niet te licht of vergelijk ik nu appels met peren?

Daarnaast kwam een andere installateur met een loria aanzetten. Ik twijfel hierover. Lekker goedkoop maar volgens mij ook meer herrie en minder opties dan bv een Ecodan. Las dat bijvoorbeeld de SWW run alleen om 03:00 in de nacht kan?

[ Voor 5% gewijzigd door ThaDude op 30-10-2019 08:43 . Reden: typo ]

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
[...]

Je moet er toch iets voor over hebben om je gevoel voor verantwoordelijkheid naar de duurzame planeet te verantwoorden? En dan nog, de overheid loopt hier niet op binnen want heel die subsidie is een papieren tijger waar natuurlijk ontzettend veel manuren in gestoken worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Felicia schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 08:55:
[...]

Je moet er toch iets voor over hebben om je gevoel voor verantwoordelijkheid naar de duurzame planeet te verantwoorden?
Eerlijk gezegd had duurzaamheid de eerste plek op m'n lijstje "beweegredenen om all electric te gaan". Van beneden af gekeken dan.

Geld, veiligheid*, onderhoud en zelfs tweakbaarheid wogen stuk voor stuk veel zwaarder.

(* ik heb min of meer een fobie ontwikkelt richting gas+vuur vanwege jeugdervaringen met gaskachels)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:45
1: Boven verdieping komt electrische / infrarood verwarming als CV weg gaat. Badkamer dus ook.
2: Garage of Kelder is ook een mogelijkheid. Zelfs beter indien er een buitenunit komt gezien de afstand.
3: De diameter is nog niet besproken, maar wat ik hier lees 16x2 of 18x2 mm.
4: Huidige CV is van 2008. werkt goed, maar weet nog geen details.
5: Uitgangspunt is goed doorpakken. Huidige verbruik (oudere mensen) huidige bewoners is 3300m3 / jaar .
6: Is MV achteraf aan te sluiten? Dan moeten er toch allerlei koven door je woning komen te lopen?
Chris_82 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 13:26:
[...]

Misschien heb ik het gemist, maar de badkamer heeft al vloerverwarming? Of wordt die op een andere manier verwarmd?

Wat wordt de opstelplaats van de binnenunit, boiler, vloerverwarmingsverdeler? Komt dat allemaal op zolder of is er ook plaats in een garage of andere technische ruimte?
Welke diameter CV-leiding is er nu toegepast, misschien moet deze groter worden om de hogere flow van een WP aan te kunnen?

Afhankelijk van de instelmogelijkheden van de gasketel (zoals de pompstand hoger, max aanvoertemperatuur beperken tot max 40-45 graden) zou je direct gesloten verdelers kunnen toepassen.
Als die instelmogelijkheden er niet zijn is het veiligheidshalve nodig om een open verdeler met pomp en terugmenging toe te passen, met inderdaad extra kosten voor vervanging naar gesloten verdeler als de WP er komt.

Of toch gelijk de WP laten aansluiten met het risico dat deze te klein (geluid, onvoldoende voor echte winterdagen) of te groot is (duurder, pendelen).
Als de WP niet past bij de toestand van de woning, zul je verder moeten investeren in isolatie, ventilatie en/of buffervaten en pompgroepen. Als dat en de kosten geen bezwaar zijn, pak vooral gelijk goed door!

Afwezigheid van MV lijkt me niet gewenst, net als 'oude' dubbele beglazing. Hier is zeker nog comfortwinst te behalen!

Aangezien je het meeste werk wilt laten uitvoeren, offertes hier graag delen ;)

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:18

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Andrehj schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 20:13:
[...]

Hier hangt het bedieningspaneel van de mitsu ook in de woonkamer, en functioneert als thermostaat.
Nadeel toch wel een forse hysteresis, in de praktijk zo rond de 1 C. Met name s'avonds is dit toch wel voelbaar. (De WAF begint te piepen...) Ook is het setpoint slechts per graad instelbaar, idem de aflezing op het display, een misser van de ontwerpers naar mijn idee. De sensor is ook niet te calibreren. Wel de andere sensoren per 0,5 C. Ook vrij fors.
Er is helaas geen hysteresis parameter voor zover ik weet. Overweeg dus om net als @Remco45 een draadloze Panasonic te installeren, en dan op de thermostaat aansluiting van de binnenunit aan te sluiten. Groot voordeel uitlezing in 0,1C en diff 0,1 C vanaf 0,2
Wellicht zijn er andere gebruikers met de zelfde ervaring in mijn situatie?

[ Voor 11% gewijzigd door Gasschuif op 30-10-2019 09:57 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Gasschuif schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 09:41:
[...]

Hier hangt het bedieningspaneel van de mitsu ook in de woonkamer, en functioneert als thermostaat.
Nadeel toch wel een forse hysteresis, in de praktijk zo rond de 1 C. Met name s'avonds is dit toch wel voelbaar. (De WAF begint te piepen...) Ook is het setpoint slechts per graad instelbaar, idem de aflezing op het display, een misser van de ontwerpers naar mijn idee. De sensor is ook niet te calibreren. Wel de andere sensoren per 0,5 C. Ook vrij fors.
Er is helaas geen hysteresis parameter voor zover ik weet. Overweeg dus om net als @Remco45 een draadloze Panasonic te installeren, en dan op de thermostaat aansluiting van de binnenunit aan te sluiten. Groot voordeel uitlezing in 0,1C en diff 0,1 C vanaf 0,2
Ik heb weerstation binnen op 0.1 nauwkeurig, en die controleerd de jumo dinrail regelaar of hij zijn werk goed doet, hzsterese vanaf 0.2 graad

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
ThaDude schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 08:38:
Ik ben nog steeds bezig om een WP aan te schaffen. Helaas wil de installateur niet echt meewerken (hoe lang wacht je op een offerte..) Ben dus zoekende naar een wp installateur omgeving Zwolle.

Andere vraag ik heb de CV teruggezet naar 7KW. Nu lijkt het erop dat hij het water niet voldoende kan verhitten in combinatie met mijn fantastische Itho cube van 2,5 KWh.
Is een WP van 7-8 KWh dan ook niet te licht of vergelijk ik nu appels met peren?

Daarnaast kwam een andere installateur met een loria aanzetten. Ik twijfel hierover. Lekker goedkoop maar volgens mij ook meer herrie en minder opties dan bv een Ecodan. Las dat bijvoorbeeld de SWW run alleen om 03:00 in de nacht kan?
Inderdaad appels met peren.

[ Voor 3% gewijzigd door t.oswald op 30-10-2019 12:02 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
t.oswald schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 10:05:
[...]

Inderdaad appels met peren. Bij een COP van 4 wordt 7kW opgenomen 28 kW opwekking.
Wait, whut?! Z'n gasketel staat op 7kW dus die heeft geen COP. Daarnaast heeft een 7kW warmtepomp 7kW opwekking en dat zal niet 't opgenomen vermogen zijn tenzij het buiten -20 is en ook nog het element aan staat.

@ThaDude, ik weet niet hoe je je CV op 7kW hebt begrenst maar dat is sowieso appels met peren t.o.v. een warmtepomp. Een CV zal stoppen als de retour te hoog wordt en weer aanspringen als de retour is gezakt. Een WP kan vaak zo'n groot verschil met aanvoer en retour niet halen, vandaar dat ze relatief gezien sneller water er doorheen jagen om toch de afgifte te halen.

Wat voor afgifte systeem heb je, radiatoren of vloerverwarming? En welke aanvoertemperatuur draait je CV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

Felicia schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 10:34:
[...]

Wait, whut?! Z'n gasketel staat op 7kW dus die heeft geen COP. Daarnaast heeft een 7kW warmtepomp 7kW opwekking en dat zal niet 't opgenomen vermogen zijn tenzij het buiten -20 is en ook nog het element aan staat.

@ThaDude, ik weet niet hoe je je CV op 7kW hebt begrenst maar dat is sowieso appels met peren t.o.v. een warmtepomp. Een CV zal stoppen als de retour te hoog wordt en weer aanspringen als de retour is gezakt. Een WP kan vaak zo'n groot verschil met aanvoer en retour niet halen, vandaar dat ze relatief gezien sneller water er doorheen jagen om toch de afgifte te halen.

Wat voor afgifte systeem heb je, radiatoren of vloerverwarming? En welke aanvoertemperatuur draait je CV?
Geheel vloerverwarming door het hele huis. Heb een Itho cube en base welke je dus kan instellen op 7/15/32 Kw + 2,5 KW WP. Een combi dus.. Ik heb overigens vloerverwarming met open verdelers.
De temperatuur wordt geregeld door een WAR -10->30 graden en bij 20->20 graden.
Ik wil het geheel volledig weg hebben en vervangen door een WP. Ze kwamen met een 7 KW WP aan. Maar gezien het opp van het huis (BVO 220m2 ) willen ze nu naar 11 Kw gaan.

(Formule van koevlaas gaat niet op bij mij aangezien ik vorig jaar maar 650 m3 gas had)In het vorige topic 7 was ik al even actief. Helaas door omstandigheden allemaal beetje dood gebloed.

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
ThaDude schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 10:43:
[...]

Geheel vloerverwarming door het hele huis. Heb een Itho cube en base welke je dus kan instellen op 7/15/32 Kw + 2,5 KW WP. Een combi dus.. Ik heb overigens vloerverwarming met open verdelers.
De temperatuur wordt geregeld door een WAR -10->30 graden en bij 20->20 graden.
Ik wil het geheel volledig weg hebben en vervangen door een WP. Ze kwamen met een 7 KW WP aan. Maar gezien het opp van het huis (BVO 220m2 ) willen ze nu naar 11 Kw gaan.

(Formule van koevlaas gaat niet op bij mij aangezien ik vorig jaar maar 650 m3 gas had)In het vorige topic 7 was ik al even actief. Helaas door omstandigheden allemaal beetje dood gebloed.
Als je huis met de huidige verwarming niet warm wordt zou ik eerder proberen de aanvoertemperatuur wat hoger te zetten. Doe je daarnaast ook warmwater via deze ketel die je WP moet opvangen?

Weet je ook wat de aanvoer-/retourtemperatuur is bij de verschilledende groepen? Op welke snelheid staat de pomp van je CV?
Ik weet alleen niet hoe het met die open verdelers zit, heb zelf ook geen vloerverwarming. Volgens mij wordt hier altijd geroepen om gesloten verdelers te pakken zonder pomp vanwege de doorvoersnelheid van 't water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

@Felicia we krijgen ons huis wel warm hoor :D We hebben nieuwbouw huis uit 2017. Wat mij opviel is dat de CV ingeteld op 7KW niet naar de gewenste temperatuur kon. De retour temperatuur was 18,5 en de ingestelde waarde moest 29 graden zijn. Dit trok de CV op 7Kw niet m.b.v. WP vanochtend. Nadat de retour temperatuur warmer werd lukte het wel. Dit koste wel uurtje..

Vandaar de vraag of ik CV kon vergelijken met WP. Uit de reacties blijkt dat ik een 7Kw WP niet kan vergelijken met een CV ingesteld op 7KW :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-09 11:06
[...]

De overheid is niet een lachende derde. De overheid is van/voor ons allemaal.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
ThaDude schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 11:00:
@Felicia we krijgen ons huis wel warm hoor :D We hebben nieuwbouw huis uit 2017. Wat mij opviel is dat de CV ingeteld op 7KW niet naar de gewenste temperatuur kon. De retour temperatuur was 18,5 en de ingestelde waarde moest 29 graden zijn. Dit trok de CV op 7Kw niet m.b.v. WP vanochtend. Nadat de retour temperatuur warmer werd lukte het wel. Dit koste wel uurtje..

Vandaar de vraag of ik CV kon vergelijken met WP. Uit de reacties blijkt dat ik een 7Kw WP niet kan vergelijken met een CV ingesteld op 7KW :)
Als 't warm wordt, dan denk ik dat je geen probleem hebt. Ik vraag me alleen af of die 7kW incl. de 2,5kW WP functie is of cumulatief. Want als 't cumulatief is heb je vanochtend dus met 9,5kW ongeveer verwarmd.
Daarnaast vraag ik me af of zo'n ventilatie WP ook echt nog z'n vermogen haalt maar dat is een andere discussie :P

Als je nachtverlaging toepast kan het systeem te zwak zijn om op te warmen, je moet extra vermogen gebruiken om de afgekoelde vloer weer op temperatuur te krijgen. Optie is dan om de nachtverlaging te verkleinen of constant te verwarmen. Zeker bij de koudere nachten kan dit een probleem worden.
Als je toch nachtverlaging wil toepassen heb je waarschijnlijk een zwaardere WP nodig maar die zijn ook duurder. Vraag is dan dus of je nachtverlaging eruit haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThaDude schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 11:00:

Verkorten/beeindigen van nachtverlaging.
@water_escape je hebt een uitdaging om van 3300m3, dat is ongeveer 11kW bij -10C, je VVW max 5.4kW, te matchen. De enigste hoop die je kunt hebben is naar mijn mening dat ze ook fors op de eerste verdieping stookten.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2019 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14-09 22:33
water_escape schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 09:36:
1: Boven verdieping komt electrische / infrarood verwarming als CV weg gaat. Badkamer dus ook.
2: Garage of Kelder is ook een mogelijkheid. Zelfs beter indien er een buitenunit komt gezien de afstand.
3: De diameter is nog niet besproken, maar wat ik hier lees 16x2 of 18x2 mm.
4: Huidige CV is van 2008. werkt goed, maar weet nog geen details.
5: Uitgangspunt is goed doorpakken. Huidige verbruik (oudere mensen) huidige bewoners is 3300m3 / jaar .
6: Is MV achteraf aan te sluiten? Dan moeten er toch allerlei koven door je woning komen te lopen?
1. Laat de bestaande radiator gewoon meelopen met de WP, in aanvulling daarop IR-verwarming. In de toekomst met een verbouwing ook lekker wand/vloerverwarming er in.
2. Mooi, ook de plaatsing van een boiler zal daar makkelijker zijn dan naar een zolder tillen.
3. dat betreft de vloerverwarmingsbuizen, daarnaast moet je nog van de WP/CV naar de VV-verdeler toe. 28 of zelfs 35 mm is wel aan te raden voor de capaciteit die je nodig hebt, verdere info
5. verbaast me niks. Als je niet verder gaat isoleren zal je verbruik niet veel hiervan afwijken. Mijn woning kwam ook af van 3000-3500m3/jaar naar nu ca. 2000m3/jaar (of ca. 4000 kWh met de WP). Die meerkosten van een WP kun je beter in isolatie stoppen...
6. Ja. Is helaas niet eenvoudig. Heb zelf twee units, vanuit de zolder voor de slaapkamers/badkamer, en vanuit de kelder voor de woonkamer/keuken. In de leefruimtes zelf zijn alleen de ventielen te zien in het plafond en de vloer aangezien de buizen uit het zicht in de kelder/zolder lopen. Alternatief is decentraal met meerdere wandunits en evenzoveel gaten in je muur. Ventilatie/infiltratie is een groot warmteverlies in woningen uit jaren 70-80.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:45
Verwijderd schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 11:26:
[...]

Verkorten/beeindigen van nachtverlaging.
@water_escape je hebt een uitdaging om van 3300m3, dat is ongeveer 11kW bij -10C, je VVW max 5.4kW, te matchen. De enigste hoop die je kunt hebben is naar mijn mening dat ze ook fors op de eerste verdieping stookten.
Buiten dat stoken ze ook beneden tropisch warm (was er gisteren even).
3300m3 is hun gebruik met bizar veel verwarming, douchen en de gashaard (deze gaat er ook uit, wordt een houthaard)

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14-09 22:33
ThaDude schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 08:38:
Daar kan ik je enigszins gerust stellen, een Loria is vrij instelbaar voor het tijdstip van de normale SWW-run. Wat jij hebt gelezen betreft het Legionella preventie programma. Dat staat op een vast tijdstip geprogrammeerd. Met wat creativiteit kan dit ook op een ander tijdstip.

Loria vs. Ecodan (of ander willekeurig WP merk) betreft met name de instel en uitleesmogelijkheden (basis vs. uitgebreid, opentherm vs. aan/uit of eigen protocol) en misschien het geluid (is sterk subjectief en sterk afhankelijk van de opstelplaats).
Wat betreft verbruik/COP zijn de verschillen in werkelijkheid minimaal en zijn er maar enkele uitschieters zoals bijv. de Pana-5kW en mogelijk NIBE.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
Chris_82 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 12:06:
[...]

1. Laat de bestaande radiator gewoon meelopen met de WP...
Eens: heb een handdoekradiator opgehangen en ondanks dat de Ta van de WP aanmerkelijk lager is dan destijds van mijn CV-ketel ( nu tussen de 28 en de 35 graden) scheelt het aanmerkelijk in de droogtijd t.o.v. een losse handdoekstandaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
Remco45 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 13:09:
[...]

Eens: heb een handdoekradiator opgehangen en ondanks dat de Ta van de WP aanmerkelijk lager is dan destijds van mijn CV-ketel ( nu tussen de 28 en de 35 graden) scheelt het aanmerkelijk in de droogtijd t.o.v. een losse handdoekstandaard.
Ik heb hier tegen de WAF gezegd dat ze handdoeken juist niet op de handdoekradiator mag hangen omdat dit de verwarming beperkt naar mijn idee (met SV werkte dat nog wel maar niet met de warmtepomp). Dus, heb nu een rekje hangen waardoor je een handdoek of 4-5 op kan hangen zodat ze net voor de radiator hangen. Ze zijn de volgende dag mooi droog dus werkt prima :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
Felicia schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 13:57:
[...]

Ik heb hier tegen de WAF gezegd dat ze handdoeken juist niet op de handdoekradiator mag hangen omdat dit de verwarming beperkt naar mijn idee (met SV werkte dat nog wel maar niet met de warmtepomp). Dus, heb nu een rekje hangen waardoor je een handdoek of 4-5 op kan hangen zodat ze net voor de radiator hangen. Ze zijn de volgende dag mooi droog dus werkt prima :P
Wij hebben daar ruim voldoende afgiftecapaciteit middels de vloerverwarming.
WAF erg hoog *O* door aangename vloertemperatuur EN droge handdoek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Remco45 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 14:11:
[...]

Wij hebben daar ruim voldoende afgiftecapaciteit middels de vloerverwarming.
WAF erg hoog *O* door aangename vloertemperatuur EN droge handdoek ;)
En daarbij grootste droging vind via de ventilatie plaats....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-09 19:35
@ElgaFreak @avandermeulen

Ik heb ELGA maar weer op RAR gezet ipv WAR. Dat lijkt bij mij veel beter te werken.

Geen AAN/UIT-gedrag meer ook snachts geen voluit gedrag (tot nu toe), maar goed moduleren zoals ik altijd al verwacht had.

ANNA/ADAM op comfort met max 120minuten voorverwarmen WAR/RAR niets aan kunnen veranderen, zal wel automatisch gaan.

ANNA RAR ipv WAR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 09:16
Het viel mij op de de temperatuur in de woonkamer netjes constant bleef, maar de overige ruimtes waren gestart met afkoelen. De WP draait nauwelijks overdag/'s nachts en is ingesteld met 0% ruimtebeïnvloeding van de thermostaat. Volgens de handleiding is dit dan 100% WAR en is de verwarming op basis van o.a. buitentemperatuur.
Dit lijkt echter niet zo te werken.

Voor nu heb ik de ruimtemodule losgekoppeld, waardoor de verwarmingsparameters qua tijd vrijgeschakeld worden in de Loria. Hij gaat nu verwarmen van 06:00-22:00 uur (standaard instelling). Even kijken wat dit met temperatuur in huis en met het verbruik gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@wervisser De enige reden welke ik zou kunnen bedenken is dat interne warmtewinsten plus afgiftecapaciteit in de woonkamer zorgen voor de gewenste temperatuur en dat dat in de overige ruimtes door het ontbreken van die internewarmtewinsten in combinatie met de beschikbare afgiftecapaciteit niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

wervisser schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 15:57:
Het viel mij op de de temperatuur in de woonkamer netjes constant bleef, maar de overige ruimtes waren gestart met afkoelen. De WP draait nauwelijks overdag/'s nachts en is ingesteld met 0% ruimtebeïnvloeding van de thermostaat. Volgens de handleiding is dit dan 100% WAR en is de verwarming op basis van o.a. buitentemperatuur.

Voor nu heb ik de ruimtemodule losgekoppeld, waardoor de verwarmingsparameters qua tijd vrijgeschakeld worden in de Loria. Hij gaat nu verwarmen van 06:00-22:00 uur (standaard instelling). Even kijken wat dit met temperatuur in huis en met het verbruik gaat doen.
Stomme vraag dan misschien, maar staan je radiatoren boven open? :+

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:12
[...]

Niet alleen de Mitsubishi controller heeft een slecht tot niet instelbare thermostaat, ook de controllers van
Panasonic en Hitachi hebben deze nare eigenschappen!
De wireless thermostaat van panasonic is goed instelbaar, deze gebruik ik ook.
Wel een prijzig ding, de bedrade uitvoering is veel goedkoper en heeft dezelfde mogelijkheden.

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
tdw schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 17:15:
[...]

Stomme vraag dan misschien, maar staan je radiatoren boven open? :+
Stomme vragen bestaan niet toch ;)

Maar inderdaad, de radiatoren boven staan open. Het punt is meer dat de Loria simpelweg niet (vaak) aan gaat. Mijn ruimtethermostaat staat op 21 graden en dit is ook de ingestelde temperatuur. Ik heb echter mijn ruimte beïnvloeding op 0% ingesteld om ervoor te zorgen dat de WP aan gaat, ondanks de temperatuur in de woonkamer. Anders wordt het dus nooit warmer in de rest van het huis...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

bbn_ldp schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 19:21:
[...]

Ik heb zelf afgelopen winter constant op 50% gedraaid, maar dat was niet een echt koude winter.6 tot 8 uur per dag was voldoende om ons huis warm te houden(Rc10). Vanmorgen is de WP een paar uurtjes aan geweest met onderstaand resultaat.Aanvoer temp 30 graden en Dt van rond de 5. Ik kan niet lager omdat de WP te veel vermogen heeft en dan gaat pendelen, maar toen ik hem kocht was er nog geen kleinere 3 fase pomp.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

De thermostaat staat op 20,5 maar slaat pas af bij 21,5, dus te hoge hysterese.
Ben wel benieuwd hoe jij e.e.a. gaat doen met de W1209, dus ik blijf je volgen.
Hoe heb jij de 3 kwartier draaien geregeld en dan weer de langere stop tussen door?
Om hier nog een 2e keer op terug te komen, ik moest namelijk nog wat voor je opzoeken in de handleiding (het was alweer een stookseizoen geleden dat ik het heb ingesteld):

Zoals je weet verwarm ik nu geheel op de kamerthermostaat van de Mitsubishi en de settings die daarbij horen, dus niet meer op stooklijn.

Voordeel daarvan is dat je aan kan geven hoeveel graden de Ta moet dalen voordat de warmtepomp weer gaat werken. Zie hieronder bij "lower limit":

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AVrC9gk.jpg

Stel dat je Ta bij "flow temperature range" op 30 tot 45 staat, de "lower limit" op -5 graden en de warmtepomp gaat uit omdat je kamer op temperatuur is, dan moet de aanvoer eerst weer tot 25 graden gedaald zijn voor hij weer mag draaien. Maar je kan natuurlijk ook een hoger of lagere waarde kiezen, dat is een kwestie van experimenteren.

Dat is voor een deel ook de reden dat hij sowieso x minuten uit blijft, aangezien het aardig wat tijd kost om het buffervat (ondanks dat de secundaire pomp blijft draaien over het CV-systeem) zover af te koelen.

Het is een simpele manier om pendelen te voorkomen.
Voordeel is ook dat de warmtepomp weer echt flink aan de bak moet om het buffervat op te warmen dus je run is ook mooi lang.

Door het vermogen te beperken, wordt de run nog iets langer want hij heeft (in mijn geval) maar 50% vermogen beschikbaar.

Het enige nadeel is dat je geen invloed meer hebt op de Ta (behalve de range) zoals bij een stooklijn.
Maar ik ben wel van het pendelen af.

[ Voor 10% gewijzigd door BlueTooth76 op 30-10-2019 19:30 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
Verwijderd schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 16:57:
@wervisser De enige reden welke ik zou kunnen bedenken is dat interne warmtewinsten plus afgiftecapaciteit in de woonkamer zorgen voor de gewenste temperatuur en dat dat in de overige ruimtes door het ontbreken van die internewarmtewinsten in combinatie met de beschikbare afgiftecapaciteit niet het geval is.
Ok, die alinea heb ik een paar keer moeten lezen, maar ik denk dat ik je wel snap :) Punt is echter dat mijn Loria niet (vaak) aan gaat. Nu zonder aangesloten thermostaat is hij lekker op dreef en draait sinds 16:00 uur op zo'n 700-800Watt. Aanvoer temperatuur is zo'n 32 graden en de retour zo'n 30.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avandermeulen
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-07 12:32
@amarkest

Bij mij stuurt de Elga de ketel ( Remeha Tzerra 28) niet via opentherm, maar via aan/uit.
In de Anna (app) heb ik het tabblad Elga instellingen/Configuratie, een aangepaste stooklijn staan.

In mijn geval, vrijstaand huis uit 1972, voldoet een stooklijn voor Ta die van 50 C naar 20 C loopt voor buiten temperaturen van resp.- 10 C naar + 20 C.
In mijn situatie voldoet dat prima.

Met behulp van de servicetool heb ik de parameter “graadminuten inschakelen CV ketel” (P84 op de HTCM) teruggebracht naar 10!
Dit resulteert erin dat in situaties wanneer Elga het niet meer alleen af kan de kamertemperatuur fluctuaties beperkt zijn.
De ketel geeft dan regelmatig een klein duwtje.
Voor mij werkt dit prima, ik stook RAR op een constante temperatuur
amarkest schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 15:36:

Ik heb ELGA maar weer op RAR gezet ipv WAR. Dat lijkt bij mij veel beter te werken.

Geen AAN/UIT-gedrag meer ook snachts geen voluit gedrag (tot nu toe), maar goed moduleren zoals ik altijd al verwacht had.

ANNA/ADAM op comfort met max 120minuten voorverwarmen WAR/RAR niets aan kunnen veranderen, zal wel automatisch gaan.

[Afbeelding: ANNA RAR ipv WAR]

Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Chip2710 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 19:10:
[...]

Niet alleen de Mitsubishi controller heeft een slecht tot niet instelbare thermostaat, ook de controllers van
Panasonic en Hitachi hebben deze nare eigenschappen!
De wireless thermostaat van panasonic is goed instelbaar, deze gebruik ik ook.
Wel een prijzig ding, de bedrade uitvoering is veel goedkoper en heeft dezelfde mogelijkheden.
Als er in het kabeltje naar de binnenunit 4 aders hadden gezeten dan had hij al gehangen denk ik. De wireless is nu de optie, in Nederland een 350 euro, Onderstaand voor 236 euro, bij pmcoppack.com in Engeland nog ietsje goedkoper.
https://www.topaircon.eu/...less-lcd-kamerthermostaat.

Heb mijn installateur er op aangesproken, die gaat op mijn verzoek naar Aklima, de importeur met mijn klachten, we gaan het zien.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:32
BlueTooth76 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 19:24:
[...]

Om hier nog een 2e keer op terug te komen, ik moest namelijk nog wat voor je opzoeken in de handleiding (het was alweer een stookseizoen geleden dat ik het heb ingesteld):

Zoals je weet verwarm ik nu geheel op de kamerthermostaat van de Mitsubishi en de settings die daarbij horen, dus niet meer op stooklijn.

Voordeel daarvan is dat je aan kan geven hoeveel graden de Ta moet dalen voordat de warmtepomp weer gaat werken. Zie hieronder bij "lower limit":

[Afbeelding]

Stel dat je Ta bij "flow temperature range" op 30 tot 45 staat, de "lower limit" op -5 graden en de warmtepomp gaat uit omdat je kamer op temperatuur is, dan moet de aanvoer eerst weer tot 25 graden gedaald zijn voor hij weer mag draaien. Maar je kan natuurlijk ook een hoger of lagere waarde kiezen, dat is een kwestie van experimenteren.

Dat is voor een deel ook de reden dat hij sowieso x minuten uit blijft, aangezien het aardig wat tijd kost om het buffervat (ondanks dat de secundaire pomp blijft draaien over het CV-systeem) zover af te koelen.

Het is een simpele manier om pendelen te voorkomen.
Voordeel is ook dat de warmtepomp weer echt flink aan de bak moet om het buffervat op te warmen dus je run is ook mooi lang.

Door het vermogen te beperken, wordt de run nog iets langer want hij heeft (in mijn geval) maar 50% vermogen beschikbaar.
Ik blijf het nu even proberen met de instellingen die ik heb, maar anders is dit ook nog een optie.
Is jou secundaire pomp dan wel aangesloten op de binnenunit van de WP of heb je hem gewoon op 220 aangesloten en laat je hem 24/7 draaien? Volgende vraag is hoe je regelt dat er een maximale temp bv 30gr de vloer in gaat? Verder maak ik gebruik van de draadloze thermostaat van Mitsubishi, dus ik weet niet of jij dat ook doet of dat je het schermpje van de binnenunit gebruikt,

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

bbn_ldp schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 19:36:
[...]

Ik blijf het nu even proberen met de instellingen die ik heb, maar anders is dit ook nog een optie.
Is jou secundaire pomp dan wel aangesloten op de binnenunit van de WP of heb je hem gewoon op 220 aangesloten en laat je hem 24/7 draaien? Volgende vraag is hoe je regelt dat er een maximale temp bv 30gr de vloer in gaat? Verder maak ik gebruik van de draadloze thermostaat van Mitsubishi, dus ik weet niet of jij dat ook doet of dat je het schermpje van de binnenunit gebruikt,
- secundaire pomp (Grundfos Alpha 3) draait op 230 volt, hij werd eerst geschakeld door de WP maar heb er gewoon een stekker aan gezet (extra stroomkabel bij besteld).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xsyeKKa.jpg?1

- ik heb een draadloze thermostaat van Mitsubishi in de woonkamer
- ik heb geen vloerverwarming, ook geen ervaring mee, maar je kan de maximale aanvoertemperatuur beperken bij diezelfde instellingen (maximum temp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
Gasschuif schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 19:29:
[...]

Als er in het kabeltje naar de binnenunit 4 aders hadden gezeten dan had hij al gehangen denk ik. De wireless is nu de optie, in Nederland een 350 euro, Onderstaand voor 236 euro, bij pmcoppack.com in Engeland nog ietsje goedkoper.
https://www.topaircon.eu/...less-lcd-kamerthermostaat.

Heb mijn installateur er op aangesproken, die gaat op mijn verzoek naar Aklima, de importeur met mijn klachten, we gaan het zien.
Die van mij komt bij pmcoppack.com in Engeland vandaan.
Snelle levering, wel verzendkosten die redelijk hoog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:32
BlueTooth76 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 19:44:
[...]

- secundaire pomp (Grundfos Alpha 3) draait op 230 volt, hij werd eerst geschakeld door de WP maar heb er gewoon een stekker aan gezet (extra stroomkabel bij besteld).

[Afbeelding]

- ik heb een draadloze thermostaat van Mitsubishi in de woonkamer
- ik heb geen vloerverwarming, ook geen ervaring mee, maar je kan de maximale aanvoertemperatuur beperken bij diezelfde instellingen (maximum temp)
Dit wat jij nu hebt zat ik al langer aan te denken, maar ik had dan het idee om de secundaire pomp aan te laten sturen door een thermostaat en dan de thermostaat knop op de https://www.oventrop.com/...n/productdetails/1354165/ op bv max 27 te zetten (is denk hoog genoeg voor vvw). Zou daar dan alleen nog graag een digitale thermostaatknop opzetten. De buffer van 800L kan dan tussen de 27 en bv 40 graden worden verwarmt, of zie ik dat verkeerd?

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

bbn_ldp schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 20:03:
[...]

Dit wat jij nu hebt zat ik al langer aan te denken, maar ik had dan het idee om de secundaire pomp aan te laten sturen door een thermostaat en dan de thermostaat knop op de https://www.oventrop.com/...n/productdetails/1354165/ op bv max 27 te zetten (is denk hoog genoeg voor vvw). Zou daar dan alleen nog graag een digitale thermostaatknop opzetten. De buffer van 800L kan dan tussen de 27 en bv 40 graden worden verwarmt, of zie ik dat verkeerd?
De werking van zo'n thermostaatdinges laat ik aan de experts hier ;)

Maar de aanvoertemperaturen kan je iig zelf beperken met die instellingen zoals in de handleiding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Vandaag een badkamer fan projectje gestart, nog niet helemaal klaar, maar na een test zeer goede resultaten tov de start situatie. Na start WP en Ta een graad of 31 de fans op de hand gestart en in 1 uur en 15 min verder levert 2 graden stijging in de badkamer. Fans op 12 V, low noise fans toegepast verend met de bijgeleverde siliconen ontkoppel stukjes bovenop de radiator gezet, past precies, fans 60x60.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GA8vPwol.jpg

Hier bovenop de radiator
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MP6nvqKl.jpg

De T 21 is vrij lang, dus wel wat weerstand door de lange lucht kanalen tussen de lamellen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/k6fZ8yDl.jpg

Ik start de fans 15 min na start WP in de morgen om 07.00 h met plugwise en stop ze weer om 09.30 h
Vermogen op 12 V=8 W, peanuts dus

[ Voor 9% gewijzigd door Gasschuif op 30-10-2019 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:28
Chip2710 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 19:48:
[...]

Bij dit item staat duidelijk dat ze alleen leveren ivm een warmtepomp....
Heb je dat gedaan of los besteld?

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 20:51
[...]

Waarom zou je een draadloze variant willen? Want als er toch al een draadje naar het kastje van je Mitsu loopt, is past er in datzelfde buisje toch ook nog wel een draadje naar je Panasonic thermostaat bij?
Overigens wist ik niet dat de temperatuur op de Mitsu zo beroerd instelbaar is. Die Panasonic thermostaat lijkt mij ook wel wat.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

wervisser schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 15:57:

het is natuurlijk logisch dat de ruimtes met radiatoren niet zo constant zijn qua temperatuur. die hebben minder buffer dan een vloerverwarming. zelfs de type vloerverwarming heeft verschil onderling.
mijn begane grond heeft vloerverwarming op gevlochten netten en dus ook een laag zandcement van 5cm als buffer.
mijn bovenste verdiepingen hebben gefreesde leidingen. die hebben een paar mm buffer.
de garage heeft weer noppen met iets meer zandcement.

effect is dat boven sneller opwarmt, maar ook sneller afkoelt.

wat ik deed is de thermostaat in de koudste slaapkamer te zetten en die als basis te nemen. beneden heb ik de verdelers wat meer geknepen. nu is het beneden rond de 21, terwijl boven 19,5-20 blijft qua temperatuur.
als de thermostaat de warmtepomp heeft uitgezet, ijlt de benedenverdieping nog na om 21,5 te bereiken.

er wordt een uur voordat iemand thuis is verwarmd op dagstand. maar vanochtend sprong dus de nachtverwarming aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Andrehj schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 20:48:
[...]

Waarom zou je een draadloze variant willen? Want als er toch al een draadje naar het kastje van je Mitsu loopt, is past er in datzelfde buisje toch ook nog wel een draadje naar je Panasonic thermostaat bij?
Overigens wist ik niet dat de temperatuur op de Mitsu zo beroerd instelbaar is. Die Panasonic thermostaat lijkt mij ook wel wat.
Ik moet je teleurstellen, het is een lang traject, zeker een meter of 15 via vele centraal dozen en er moet een zeer grote kast vol met glas en andere meuk voor verschuiven om bij een lasdoos te komen. Super lage WAF, gaat dus niet gebeuren, komt bovendien uit de huishoudknip 50/50 MAF/WAF... ;)

Net een prijsje binnen van pmcopack £170.70 zal een kleine 190 euro zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Mocht iemand nog interesse hebben in een jumo, ik heb er 1 over.

https://www.conrad.nl/p/j...ais-3-a-transistor-197264

Kan je volgens mij wel leuk aan de warmtepomp knutselen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
Baapje327 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 20:47:
[...]

Bij dit item staat duidelijk dat ze alleen leveren ivm een warmtepomp....
Heb je dat gedaan of los besteld?
Gewoon los besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Rol-Co schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 21:40:
[...]

30 liter per minuut? Hoe groot ben je dan? Ik was mijn 4,5m stationwagen met 30 liter als hij niet te vuil is.

[...]
Met de wp kan je natuurlijk een boiler van 1000 liter warmen, een wpb van 1000 liter is er niet vermoed ik?

[...]

Die snap ik niet, wat bedoel je hier?
Ik heb van die hans grohe high flow thermostaatkranen, dat is alleen aan/uit, niets ertussen. Als mijn douchekop 30/l min aankan (dat kan ie) en de leidingen maatje groter zijn dan standaard (dat zijn ze) en je hebt een hydrofoor, dan is het 0 of 100%. Dus ik douche altijd op 100%.

Ik weet niet of je 1000 liter wpb's hebt, maar met mijn 13kw WP raas ik iedere WPB voorbij in SWW. Aantal merken kun je WP ook nog parametriseren m.b.t. SWW, bij wpb is dat stuk minder.

Ik heb een 500l buffvat voor SWW dat ik tot 50 graden verwarm, boven de 50 wordt cop toch minder. Daarmee krijg ik net (ca 20-25%) mijn 450l bad niet vol op 37 graden. Dus tijdens bad vollopen gaat WP al weer SWW maken. Het water in SWW vat is dan 25-29 graden op retourhoogte naar WP, dan is het toch fijn dat je binnen 2 minuten na start SWW run weer met 15 dT (40+ graden) water in het vat dus 37 graden bad krijgt. Kan ik met tot 50 graden vat verwarmen hele bad op 37 graden vol krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Ik hoor weinig of defrosts...
Niemand last van?

Ik vandaag 1...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Dylantje2 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 22:12:
Niemand last van?

Ik vandaag 1...
Vanmorgen eentje ja, buffer slechts 26 graden dus hoppa 4000 watt met element er tegenaan bijna tien min

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
Armin schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 22:23:
[...]

Dat bad snap ik.

Maar 30 liter per minuut _/-\o_ Ik bedoel zelfs van die regen douche dingen doen maar iets van 10 liter per minuut, dus ik stel me bij jouw douche iets voor als Kärcher? :+

Maar, eh, ik zou die douche kop morgen vervangen. Het bad probleem is niet opgelost, maar met douchen ben je dan verzorgd.
Hansgrohe heeft ze (ik heb er 1 met 3 stralen, gaan ook 3 leidingen naartoe), bij goede waterdruk, 3bar of plus, piece of cake.

Was een designkeuze, er wordtniets vervangen. Met een wp is deze decadentie nog wel redelijk binnen de perken te houden qua SWW kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

LittleTycoon schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 21:55:
[...]

Ik heb van die hans grohe high flow thermostaatkranen, dat is alleen aan/uit, niets ertussen. Als mijn douchekop 30/l min aankan (dat kan ie) en de leidingen maatje groter zijn dan standaard (dat zijn ze) en je hebt een hydrofoor, dan is het 0 of 100%. Dus ik douche altijd op 100%.

Ik weet niet of je 1000 liter wpb's hebt, maar met mijn 13kw WP raas ik iedere WPB voorbij in SWW. Aantal merken kun je WP ook nog parametriseren m.b.t. SWW, bij wpb is dat stuk minder.

Ik heb een 500l buffvat voor SWW dat ik tot 50 graden verwarm, boven de 50 wordt cop toch minder. Daarmee krijg ik net (ca 20-25%) mijn 450l bad niet vol op 37 graden. Dus tijdens bad vollopen gaat WP al weer SWW maken. Het water in SWW vat is dan 25-29 graden op retourhoogte naar WP, dan is het toch fijn dat je binnen 2 minuten na start SWW run weer met 15 dT (40+ graden) water in het vat dus 37 graden bad krijgt. Kan ik met tot 50 graden vat verwarmen hele bad op 37 graden vol krijgen.
Maar met 30 liter/min en 500liter op 50 graden kan je 20 min douchen? Dat zou 2 personen zijn en dan is ie koud?
Dat is toch idioot veel of niet, moet je eens kijken als je dat 18 liter maakt wat je dan al wint, als je een restrictor kan vinden van 18 liter dan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Laatst online: 17:36
Niemand last van?

Ik vandaag 1...
Afgelopen nacht drie of vier keer.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Niemand last van?

Ik vandaag 1...
Nog niks, was ook maar net aan 0 gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IBoat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-10-2022
Hier in het westen ook niks. Wel hele dag zonder stoppen draaien. Bijna 9 kWh opgenomen nu.

4420 Wp SF170 op Oost - Atlantic Explorer 270 - Panasonic monoblock 5 kW H-serie - gasloos sinds juni 2019

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

@LittleTycoon

Tjonge jonge, er is toch wel een wereld verschil in de douche en bad beleving van "de Nederlander"

Ik heb mijn bad er een jaar of 24 geleden er uitgegooid. Ik vind het water en warmte verspilling (gasschuif is geen badderaar, en gelukkig mevrouw gasschuif ook niet, maar dat terzijde.)

Ik draai hier 3 kleine boilers cop=1. 15 L keuken, 15 L garage voor tapwater, laden alleen overdag op de zon van de panelen sequentieel. Op jaarbasis 750 kWh. De douche boiler is 30 liter op 70 C, en de flow heb ik met een water besparende douchekop terug op 3,5 l/min, volgens sommige hier een pis straaltje, maar voor ons luxe, heb een beetje over de wereldbol gereisd, en was soms al heel blij met een teiltje warm water. :) Een luxe douche is hier een 16 liter of zo, zeg 5 minuten. Meestal minder,

Wij gebruiken hier c.a. 55 m3 water per jaar

Ik citeer even een spreuk van ik een van de mede tweekers hier,

"warm drinkwater wegspoelen via een putje, zoo zonde"

Maar een ieder maakt zijn keuzes natuurlijk. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
Rol-Co schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 22:23:
[...]

Maar met 30 liter/min en 500liter op 50 graden kan je 20 min douchen? Dat zou 2 personen zijn en dan is ie koud?
Dat is toch idioot veel of niet, moet je eens kijken als je dat 18 liter maakt wat je dan al wint, als je een restrictor kan vinden van 18 liter dan. :)
Ja, ietsje meer, hangt een beetje af van intredetemperatuur koud water, die varieert.

Ik kan de waterdruk aanpassen, dan gaat ie naar 17-20 liter, kan misschien nog minder. Maar, gaat goed. Douchen gezin is verdeeld over s"avonds en in de ochtend, geen klachten (meer).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
Monitoring mei t/m september en oktober 2019

We gaan weer maandelijks monitoren. De warmtepomp staat volop in de belangstelling. Het onze (onafhankelijke) monitoring kunnen we laten zien wat de praktijk opbrengst is van lucht/water warmtepompen die "deskundig" zijn geinstalleerd.

Doel monitoring: Met de database kunnen we het L/W WP proces verbeteren door onderlinge verschillen vergelijken/bespreken op dit forum. Het is geen WP prestatie wedstrijd, daarvoor wordt de COP te veel beïnvloed door externe omstandigheden, woning, afgifte systeem en bewonersgedrag.

Als het kan, apart opgeven :
mei t/m september indien nog niet opgegeven!!!
oktober

Wat we maandelijks monitoren:
1) Merk en type warmtepomp (mono, split) en maximale elektrische vermogen.

2)Thermisch vermogen bij 35/7 opgegeven door de leverancier.

3) Type warmtemeter: We gaan uit van het principe " Meten is weten"

Codering warmtemeters:

Mse : aparte gecertificeerde warmtemeter. Deze meting (c.a.200Euro) heeft bij veel forumleden de voorkeur.

Mhp: warmtemeter geïntegreerd in de warmtepomp; gelukkig bouwen een aantal leveranciers warmtemeting in de WP. Je koopt ook geen auto zonder snelheidsmeting. Bij de geïntegreerde meting moet het bijstoken van elektra bij lage buiten temperaturen worden afgetrokken.

S: Externe flowmeting en temperatuurmeter met integrator (Meestal zelfbouw)

4) Het temperatuur niveau van het afgiftesysteem: De (ongeveer) gemiddelde CV water aanvoer temperatuur Ta bij 2C buiten om de woning op temperatuur te houden. Deze temperatuur beïnvloedt op sterke mate het rendement (COP) van de warmtepomp. Als dit nog niet bekend is, dan s.v.p. toch meedoen met de monitoring en later opgeven als dit te meten is bij koud weer.

5) Het elektriciteitsverbruik voor verwarming met de WP over de maand in kWh(e)

6) De geleverde warmte voorverwarming gemeten door de warmtemeter in kWh(w)

Warm tapwater (DHW):
Wordt apart opgegeven als dit ook gemeten wordt. Dus de kwh(e) en kwh(w).

Als tapwater (DHW)en verwarming(CV) niet apart gemeten wordt, dan de totale meting van
elektriciteit en warmte opgeven. Hiervoor hebben we aan aparte categorie. Het heeft uiteraard de voorkeur om de meting CV en DHW te splitsen

Nieuwe deelnemers zijn welkom. Vooral nog ontbrekende merk/type WP's zijn erg welkom.

Met jouw informatie helpen we ook geinteresseerden buiten dit forum. Er zijn veel misverstanden en negatieve verhalen over de WP. We kunnen een bijdrage leveren aan duurzaam Nederland.

Opgave via PM s.v.p. om het forum niet te belasten met meet informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
kmf schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 20:55:
[...]

wat ik deed is de thermostaat in de koudste slaapkamer te zetten en die als basis te nemen. beneden heb ik de verdelers wat meer geknepen. nu is het beneden rond de 21, terwijl boven 19,5-20 blijft qua temperatuur.
als de thermostaat de warmtepomp heeft uitgezet, ijlt de benedenverdieping nog na om 21,5 te bereiken.
Dat is met een langere kabel ook nog wel te faciliteren. Ik zal in elk geval mijn vloerverwarming beneden nog verder moet knijpen om dit te realiseren. Mijn afgifte systeem is natuurlijk niet bedoelt voor een WP, maar met wat rommelen moet dit wel te doen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Nickkie55 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 22:39:
[...]

Ja inderdaad aankomend weekend met de IR thermometer, extra sensoren, warmtecamera en stroomtangen achterhalen wat hier fout gaat.
Tot be continued... bedankt voor jullie hulp kerls!
Vanavond ook weer eens gekeken bij de wp, loopt hier op zijn laagst voor 2 uur en dan heb ik deze temperaturen.

Room= retour vloer
Warmwt= koelgasleiding net voordat hij de binnenunit in gaat
Feed= Ta bij de binnen unit
Return= Tr bij de binnen unit
Pipe= verdamper temperatuur buiten
Out= buiten temperatuur

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/145e4tglxgj7e.jpeg

Zo zie je dat persgas leiding temperatuur niet echt warm hoeft te zijn, zeker niet als hij laag draait, hij gaf op dat moment 3,4kW warmte met 762W AC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Gasschuif schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 22:36:
@LittleTycoon

Tjonge jonge, er is toch wel een wereld verschil in de douche en bad beleving van "de Nederlander"

Ik heb mijn bad er een jaar of 24 geleden er uitgegooid. Ik vind het water en warmte verspilling (gasschuif is geen badderaar, en gelukkig mevrouw gasschuif ook niet, maar dat terzijde.)

Ik draai hier 3 kleine boilers cop=1. 15 L keuken, 15 L garage voor tapwater, laden alleen overdag op de zon van de panelen sequentieel. Op jaarbasis 750 kWh. De douche boiler is 30 liter op 70 C, en de flow heb ik met een water besparende douchekop terug op 3,5 l/min, volgens sommige hier een pis straaltje, maar voor ons luxe, heb een beetje over de wereldbol gereisd, en was soms al heel blij met een teiltje warm water. :) Een luxe douche is hier een 16 liter of zo, zeg 5 minuten. Meestal minder,

Wij gebruiken hier c.a. 55 m3 water per jaar

Ik citeer even een spreuk van ik een van de mede tweekers hier,

"warm drinkwater wegspoelen via een putje, zoo zonde"

Maar een ieder maakt zijn keuzes natuurlijk. ;)
Tsja, ik heb altijd in een rijtjeshuis gewoond met kleine badkamers met piststraal douches en heb 3 jaar geleden de kans gekregen om een vrijstaand huis te bouwen. Niet zo spannend allemaal, maar wilde uitpakken met de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:48
Chip2710 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 19:48:
[...]

Mag ik vragen wat de verzendkosten dan waren, want ik zie dat ze binnen UK Mainland ook al £30 rekenen?

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Als test om 18:30 de thermostaat op 23 graden gezet om te kijken of dat nu op de "koudere" dagen ook nog lukt op 50% vermogen.

Zit nu in een T-shirt in de woonkamer, temperatuur is 22,5 en dat vond ik wel genoeg getest.

edit: en 23 graden inmiddels met de restwarmte uit het vat :P Niet gek als je beseft dat m'n DBE op de Jaga's bij 21 graden al uit gaat.

Buffervat is nu 38 graden dus voorlopig hoeft hij niet te stoken vannacht :P
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CJCULLI.jpg

[ Voor 45% gewijzigd door BlueTooth76 op 31-10-2019 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajan
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:35
Beste tweakers,

Omdat ik het overschot aan energie van mijn zonnepanelen wil inzetten voor verwarming ben ik van plan een hybride warmtepomp te laten installeren.
Mijn huidige Intergas HRE 24/28 blijft aanwezig, voornamelijk voor SWW gebruik.

Mijn jaarverbruik is al laag; ca. 700 m3 en de CV heb ik altijd laag in aanvoertemperatuur staan (tot ca. 55 C max bij vorst). 's nachts kan de kamertemp nu zakken tot 15 C in de winter, maar met een warmtepomp wil ik dat hoger houden (17-18 C).

Inmiddels een offerte voor de installatie van een Elga hybride ontvangen. Met subsidie komt dit op 2600 € uit.
Enkele anderen reageren niet of wellicht later.

Heb wel enkele vragen over de werking van de Elga:
- Is een Anna thermostaat hier aan te raden t.o.v. de standaard aangeboden Honeywell modulation? Wil namelijk wel wat te tweaken hebben...
- Is de CV ook "buiten spel" te zetten, m.a.w. dat de Elga altijd zonder hulp verwarmt, ook als je de thermostaat even flink hoger zet. Of dat de range hiervoor ruimer te stellen is; bijv. pas CV inschakelen als de gevraagde temp [..] C boven de huidige ruimtetemperatuur komt.
(de buitentemperatuur begrenzer van 4 C wil ik uiteraard eraf halen, maar bij -10 C mag de CV wel inschakelen :) of wanneer ik dat zelf expliciet aangeef)

En heeft de Nefit Enviline split hybride meer voordelen t.o.v. de Elga? Qua prijs zit de Nefit wel hoger, vooral de installatiekosten hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardd513
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08 01:12
Gebruik hier ook in elga in combinatie met cv-ketel, heb twee thermostaten hangen de Honeywell voor de elga en een andere voor cv-ketel. Het voordeel is dat je de cv-ketel thermostaat wat lager zet, als de wp het niet trekt komt de cv-ketel er bij.
Daar naast heb ik een atlantic wp boiler met extra spiraal die ik ook inzet als buffer voor cv, als de wp het niet haalt komt eerst de warmte uit de boiler mocht dat niet genoeg zijn komt de cv ketel erbij. hiermee heb ik mijn gas verbruik met 85% gereduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunda
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:26
Parameter(zorgt daarvoor, dus kan ja heb ik zelf ook);

P63
Inschakel buitentemperatuur grens CV-ketel verlagen
(rekenmethode: 40 °C – P63 = grens buitentemperatuur)
Boven de buitentemperatuur grens schakelt de ketel niet in.

Wat betreft thermostaat kan ik je niet zeggen. Ikzelf gebruik de honeywell naar tevredenheid.
ajan schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 00:25:
Beste tweakers,

Omdat ik het overschot aan energie van mijn zonnepanelen wil inzetten voor verwarming ben ik van plan een hybride warmtepomp te laten installeren.

Mijn jaarverbruik is al laag; ca. 700 m3 en de CV heb ik altijd laag in aanvoertemperatuur staan (tot ca. 55 C max bij vorst). 's nachts kan de kamertemp nu zakken tot 15 C in de winter, maar met een warmtepomp wil ik dat hoger houden (17-18 C).

Inmiddels een offerte voor de installatie van een Elga hybride ontvangen. Met subsidie komt dit op 2600 € uit.

- Is een Anna thermostaat hier aan te raden t.o.v. de standaard aangeboden Honeywell modulation? Wil namelijk wel wat te tweaken hebben...
- Is de CV ook "buiten spel" te zetten, m.a.w. dat de Elga altijd zonder hulp verwarmt, ook als je de thermostaat even flink hoger zet. Of dat de range hiervoor ruimer te stellen is; bijv. pas CV inschakelen als de gevraagde temp [..] C boven de huidige ruimtetemperatuur komt.
(de buitentemperatuur begrenzer van 4 C wil ik uiteraard eraf halen, maar bij -10 C mag de CV wel inschakelen :) of wanneer ik dat zelf expliciet aangeef)

En heeft de Nefit Enviline split hybride meer voordelen t.o.v. de Elga? Qua prijs zit de Nefit wel hoger, vooral de installatiekosten hiervan.

Panasonic MDC05J3E5 * Hewalex PCWU 3.0 KW + 200L

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niemand last van?

Ik vandaag 1...
Gisteravond vlak na 21.00 had ik er 1'tje.

Verder nog weinig verwarmingsbehoefte in huize Grolsch met hulp van de zon.

Een run van 10:00 tot tegen 13:00, na 20.00 klein runnetje, en toen van 21.00 tot 22.00

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/6rdej32.jpg

@Dylantje2 Ik zie dat je je WP vannacht flink aan het werk hebt gezet :? Vanaf 03.30 zit het constant rond / tegen de 5KW aan te hikken.

En hoe schakelijk jij die "silent" setting :? Ik neem toch aan dat je niet rond 03:45 uit je bed bent gegaan hiervoor :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chip2710
Blackraven schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 23:53:
[...]

Mag ik vragen wat de verzendkosten dan waren, want ik zie dat ze binnen UK Mainland ook al £30 rekenen?
SHIPPING AND HANDLING £17.25
Totaal £170.70

Met de huidige koers, tussen €190 en €200

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zal de aanstaande "Brexit Deal" nog gevolgen hebben voor Tweakers die een WP uit de UK willen importeren ?

Het zal er wel niet makkelijker op worden verwacht ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Grolsch schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 09:04:
Zal de aanstaande "Brexit Deal" nog gevolgen hebben voor Tweakers die een WP uit de UK willen importeren ?

Het zal er wel niet makkelijker op worden verwacht ik?
Ik denk dat je dan gewoon invoerrechten en zo moet betalen. Zal niet voordeliger worden nee. Markt om zeep geholpen. Hopen is dat de britse pond flink crasht.

[ Voor 4% gewijzigd door kmf op 31-10-2019 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Rol-Co schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 23:13:
[...]

Vanavond ook weer eens gekeken bij de wp, loopt hier op zijn laagst voor 2 uur en dan heb ik deze temperaturen.

Room= retour vloer
Warmwt= koelgasleiding net voordat hij de binnenunit in gaat
Feed= Ta bij de binnen unit
Return= Tr bij de binnen unit
Pipe= verdamper temperatuur buiten
Out= buiten temperatuur

[Afbeelding]

Zo zie je dat persgas leiding temperatuur niet echt warm hoeft te zijn, zeker niet als hij laag draait, hij gaf op dat moment 3,4kW warmte met 762W AC.
33c persgas.... Daar moet oververhitting in zitten, anders krijg je vroegtijdige condensering in de leiding en ben je de warmte inhoud kwijt.

Je draait dus op een hele lage watertemperatuur op een erg laag vermogen.

En dan is het logisch dat je persgas laag is. Persgas moet je trouwens direct na de compressor meten en niet bij je binnenunit.
De dT tussen weggaand en binnenkomst is wel erg interessant.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 09:19:
[...]

33c persgas.... Daar moet oververhitting in zitten, anders krijg je vroegtijdige condensering in de leiding en ben je de warmte inhoud kwijt.
Dat zal, het is wel buitenkant leiding met de sensor die eigenlijk de sww boiler moest meten maar die heb ik niet. Bij te laag koelgas was deze dus 2x zo warm dik 60 graden en kleinere dT.
Je draait dus op een hele lage watertemperatuur op een erg laag vermogen.
31 graden Ta kan je niet een hele lage watertemperatuur noemen toch, dat is 26-27 of zo. Vermogen is het laaste wat hij kan, 48% en is 740-762WAC
En dan is het logisch dat je persgas laag is. Persgas moet je trouwens direct na de compressor meten en niet bij je binnenunit.
Ja maar kan niet, die sensor is niet zo lang, zal een 10 graden hoger liggen, met de laptop kan ik het eventueel softwarematig wel zien bij de compressor.
De dT tussen weggaand en binnenkomst is wel erg interessant.
dT van 3,5 op de warmtemeter, 3,4kW afgifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:57
kmf schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 09:15:
[...]

Ik denk dat je dan gewoon invoerrechten en zo moet betalen. Zal niet voordeliger worden nee. Markt om zeep geholpen. Hopen is dat de britse pond flink crasht.
Dan rij je naar Duitsland :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:01
amarkest schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 15:36:

[Afbeelding: ANNA RAR ipv WAR]
Ziet er goed uit bij jou, werk jij ook met normale radiatoren? Bij mij wordt de aanvoer structureel een paar graden warmer dan gevraagd door de thermostaat wat tot deze(zie grafiek) aanvoertemperatuur lijdt. De Elga verwarmt te lang door en toert te laat terug. Lijkt mij niet de beste COP leveren.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/xelxzq6ik.41%20am.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avandermeulen
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-07 12:32
In de bij de Anna behorende app kan je bijvoorbeeld instellen:
  • tot welke buitentemperatuur de CV ketel uit moet blijven
  • onder welke buitentemperatuur de Elga wordt uitgeschakeld
  • hoe de stooklijn voor de CV wordt ingesteld,
    hiermee voorkom je dat deze de Elga door een te hoge CV retour temperatuur "wegdrukt "
E;ga Anna
Beste tweakers,

Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElgaFreak
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:01
Beste tweakers,

Ik heb zelf ook een Elga maar zou op basis van wat ik nu weet een andere keuze maken. Gezien jou gasverbruik(ik zat op 850m3) zou je makkelijk helemaal over kunnen op een WP maar of dat daadwerkelijk kan is sterk afhankelijk van je afgifte systeem(ik heb zelf radiatoren en kom iets te aan afgifte te kort als het koud wordt), heeft die voldoende afgifte bij lage temperaturen? Groot nadeel van de Elga is dat de COP onder de 0 sterk terugloopt. Verder vind ik de Elga bij mij niet netjes terugmoduleren(te laat). Nog geen idee waarom trouwens. Ik gebruik zelf 2 HTCM's 1 voor de Elga en 1 voor de CV. Voordeel van de Anna is dat je ook meteen mooie grafiekjes(monitoring) hebt. Ik heb dat opgelost met een aparte warmtemeter en Domoticz.
Wat ik begrijp van andere tweakers is dat een Pana ook makkelijk bij -10 nog 5kw doet. Dan zou de Cv de deur uit kunnen bij mij. Moet ik uiteraard nog wel wat voor SWW regelen.
Pagina: 1 ... 6 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.