Warmtepomp + buffervat kostte zo'n 8k euro. Installatie met kleinmateriaal zo'n 2k euro. Ik had ook nog een draadloze afstandsbediening en internet module, 1k euro. Als laatste nog iets van 700 euro aan specifieke onderdelen zoals rubberen staanders en waarschijnlijk de bezorgkosten omdat deze door de groothandel voor de deur werd afgeleverd.Armin schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 19:15:
[...]
En wat behelst die installatie dan? Let wel, ik suggereer niet dat dit een (te) hoge prijs is, maar ben gewoon oprecht geintereseerd wat de gangbare installeteur prijzen zijn, en wat er zo nodig is.
Zoals ik me dat naief voorstel is, plaatsing buitenunit, plaatsing binnenunit en nieuwe leidingen. Dan buffervat en wat zaken zoals expansievat en wat metertjes. Niet iets wat je in een uurtje of 4 doet, dus ja, dat zal wel wat kosten.
Maar ik ben vooral geintereseerd in de splitsing kosten "warmtepomp + buffervat" vs kosten "installatie + klein spul" zeg maar. Dan kun je het ook beter afzetten tegen een CV installatie, als in hoeveel duurder is een warmtepomp vs CV ketel en hoeveel duurder is een instalaltie warmtepomp vs installatie CV ketel.
Bij mij is er overigens een STEK monteur geweest die 'm de aansluiting van de koudemiddel leidingen heeft gedaan, gevacumeerd e.d. en is er later nog eentje van Panasonic geweest die 'm in bedrijf heeft gesteld. Alles bij elkaar iets meer als een dag werk, maar de STEK monteur en Panasonic gast waren verspreid over de dagen waardoor dit niet in 1 dag lukte.
Dat was overigens geen issue want ik had van april tot september sowieso geen verwarming nodig en ik gebruik de WP ook niet voor SWW.
Ik hoor veel mensen over zelf doen dit en zelf doen dat maar ik heb dus bewust gekozen voor installatie omdat ik gewoon niet het gereedschap heb om WP zelf neer te zetten. Mogelijk was het wel gelukt maar nu heb ik een split waar ik anders een monobloc had gehad.
Daarnaast is in bedrijfsstelling door een STEK monteur verplicht vanuit wet en garantie. Als je dat zelf doet is de kans aanwezig dat je geen garantie krijgt als er iets mis gaat of je later een koudemiddel probleem hebt. Ik heb gekozen voor een installatie met 5 jaar garantie in dat opzicht, mag dus wel iets kosten in mijn ogen.
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?