Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 126 Laatste
Acties:
  • 612.428 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-09 19:35
ElgaFreak schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 10:48:
[...]

Ziet er goed uit bij jou, werk jij ook met normale radiatoren? Bij mij wordt de aanvoer structureel een paar graden warmer dan gevraagd door de thermostaat wat tot deze(zie grafiek) aanvoertemperatuur lijdt. De Elga verwarmt te lang door en toert te laat terug. Lijkt mij niet de beste COP leveren.

[Afbeelding]
Ik gebruik JAGA's Tempo (momenteel zonder DBEfans ivm WAF-geluidsproblemen) beneden type 21 1e verd. (flink dichtgeknepen) type 20 en op zolder alle radiatoren dicht (alleen voor vullen en ontluchten).

Dat AAN/UIT gedrag had ik ook, maar toen ik ANNA/ADAM geinstalleerd had (ELGA op RAR, dus geen WAR) zag ik al direct een vlakker regelgedrag.
Dus ELGA maar weer op WAR gezet en het AAN/UIT gedrag was er weer.

Nu ELGA weer op RAR staat zie ik het goede regelgedrag weer, bovendien staat dipsw A1 en A3 nu op radiatoren laag (zou niets uit mogen maken denk ik, want mn HRketel staat op SWW only, toch maar gedaan)

Edoch:

(ik denk dat ANNA nog aan t leren is) als ik 's avonds ANNA wat hoger zet van 20,5c naar 21c of hoger, zie ik dat dit door ELGA gezien wordt, maar meer vermogen zet ELGA niet in,
De kamer wordt wel op ongeveer 20,5c gehouden.

De morgen daarop wordt het volle vermogen weer wel ingezet.
Ik denk dat het systeem nog aan t leren is en geef het nog een week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heeg77
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 04-03 15:17
Raolte schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 07:45:
[...]
Je denkt toch niet dat het hen om het mileu gaat
Waarom zo negatief ! (milieu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:50
amarkest schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 11:49:
[...]

Ik gebruik JAGA's Tempo (momenteel zonder DBEfans ivm WAF-geluidsproblemen) beneden type 21 1e verd. (flink dichtgeknepen) type 20 en op zolder alle radiatoren dicht (alleen voor vullen en ontluchten).

Dat AAN/UIT gedrag had ik ook, maar toen ik ANNA/ADAM geinstalleerd had (ELGA op RAR, dus geen WAR) zag ik al direct een vlakker regelgedrag.
Dus ELGA maar weer op WAR gezet en het AAN/UIT gedrag was er weer.

Nu ELGA weer op RAR staat zie ik het goede regelgedrag weer, bovendien staat dipsw A1 en A3 nu op radiatoren laag (zou niets uit mogen maken denk ik, want mn HRketel staat op SWW only, toch maar gedaan)

Edoch:

(ik denk dat ANNA nog aan t leren is) als ik 's avonds ANNA wat hoger zet van 20,5c naar 21c of hoger, zie ik dat dit door ELGA gezien wordt, maar meer vermogen zet ELGA niet in,
De kamer wordt keuring op 20,3c-20,5c gehouden.

De morgen daarop wordt het volle vermogen weer wel ingezet.
Ik denk dat het systeem nog aan t leren is en geef het nog een week.
Hmmm toch gek, dat de Anna en HTCM uitmaken bij jou op RAR. Het enige waar de Elga wat mee doet volgens de handleiding van Techneco is de gewenste ruimtetemperatuur en de gemeten temperatuur. De regeling op RAR zit volledig in de ELGA. De thermostaat is puur een sensor als ik Techneco mag geloven of heb ik iets verkeerd begrepen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElgaFreak
avandermeulen schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 19:29:
@amarkest

Bij mij stuurt de Elga de ketel ( Remeha Tzerra 28) niet via opentherm, maar via aan/uit.
In de Anna (app) heb ik het tabblad Elga instellingen/Configuratie, een aangepaste stooklijn staan.

In mijn geval, vrijstaand huis uit 1972, voldoet een stooklijn voor Ta die van 50 C naar 20 C loopt voor buiten temperaturen van resp.- 10 C naar + 20 C.
In mijn situatie voldoet dat prima.

Met behulp van de servicetool heb ik de parameter “graadminuten inschakelen CV ketel” (P82 op de HTCM) teruggebracht naar 10!
Dit resulteert erin dat in situaties wanneer Elga het niet meer alleen af kan de kamertemperatuur fluctuaties beperkt zijn.
De ketel geeft dan regelmatig een klein duwtje.
Voor mij werkt dit prima, ik stook RAR op een constante temperatuur

[...]
Bij mij is dit P84, graadminuten. Of verschilt dit per software versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
ElgaFreak schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 11:56:
[...]

Hmmm toch gek, dat de Anna en HCMT uitmaken bij jou op RAR. Het enige waar de Elga wat mee doet volgens de handleiding van Techneco is de gewenste ruimtetemperatuur en de gemeten temperatuur. De regeling op RAR zit volledig in de ELGA. De thermostaat is puur een sensor als ik Techneco mag geloven of heb ik iets verkeerd begrepen?
toch hoor ik van meer kanten dat ANNA/ADAM het regelgedrag gunstig beinvloed.
Zal te maken hebben met een het setpoint dat wat nauwkeuriger wordt doorgegeven?
Ik zie in de ELGAtool setpointverhogingen van 0,1c langskomen, heb ik bij andere thermostaten niet gezien.

CELCIA 20 deed het in 0,2c stappen en gaf idd beter gedrag,
HCMT in 0,5c stappen!!!! met gevolg dat ELGA soms stil viel na een handmatige hogere vraag op de HCMT.

[ Voor 10% gewijzigd door amarkest op 31-10-2019 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
amarkest schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 12:06:
[...]

Zal te maken hebben met een het setpoint dat wat nauwkeuriger wordt doorgegeven?
Ik zie in de ELGAtool setpointverhogingen van 0,1c langskomen, heb ik bij andere thermostaten niet gezien.

HCMT in 0,5c stappen!!!! met gevolg dat ELGA soms stil viel na een handmatige hogere vraag op de HCMT.
Ik geloof je meteen maar ben erg benieuwd wat daar de oorzaak van is. Ik had eerder een Honeywell Lyric, dat was helemaal een drama.

Welk veld bedoel jij met setpointverhoging? bedoel je daarmee Thermostaat vraag in de GUI? Of kijk je in de csv file?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
ElgaFreak schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 12:15:
[...]

Ik geloof je meteen maar ben erg benieuwd wat daar de oorzaak van is. Ik had eerder een Honeywell Lyric, dat was helemaal een drama.

Welke veld bedoel jij met setpointverhoging? bedoel je daarmee Thermostaat vraag in de GUI? Of kijk je in de csv file?
Kamer gewenst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tgscPH8J6skRLlomRK3DUOPe/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
Ah, dat zou alleen bij mij niet uitmaken denk ik. Ik stook constant op 19 graden. Dus deze wijzigt niet. Vandaag al 9kWh weggestookt met de Elga. Van het weekend snel verder met het isoleren van de zolder.

[ Voor 12% gewijzigd door ElgaFreak op 31-10-2019 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:32
Grolsch schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 07:43:
[...]

..
@Dylantje2 Ik zie dat je je WP vannacht flink aan het werk hebt gezet :? Vanaf 03.30 zit het constant rond / tegen de 5KW aan te hikken.

En hoe schakelijk jij die "silent" setting :? Ik neem toch aan dat je niet rond 03:45 uit je bed bent gegaan hiervoor :?
De schakeling van de stille modus is programmeerbaar,
bijv. stand 1 om 19.00, stand 2 om 22.00 stand 3 om 23.30 ;)
Maar het zou me ook niets verbazen dat ie uit z'n bed gegaan is :+

Wat mij wel opvalt is het hogere verbruik, de hogere frequentie van de compressor, de lagere COP nadat de stille stand geschakeld is. (ook meer opwekking, maar waarom? de temp in de woonkamer was niet significant gezakt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Rol-Co schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 09:39:
[...]

Dat zal, het is wel buitenkant leiding met de sensor die eigenlijk de sww boiler moest meten maar die heb ik niet. Bij te laag koelgas was deze dus 2x zo warm dik 60 graden en kleinere dT.
dik 60 is niks op vol vermogen, 85 is prima als je op 30 bar draait.
31 graden Ta kan je niet een hele lage watertemperatuur noemen toch, dat is 26-27 of zo. Vermogen is het laaste wat hij kan, 48% en is 740-762WAC
31 is absoluut niet laag, is een beetje de minimale temperatuur om mee te beginnen als er eenmaal gestookt gaat worden. Anders gezeik over "koude" vloeren.
Ja maar kan niet, die sensor is niet zo lang, zal een 10 graden hoger liggen, met de laptop kan ik het eventueel softwarematig wel zien bij de compressor.

[...]

dT van 3,5 op de warmtemeter, 3,4kW afgifte.
Met dT bedoel ik persgas dT tov gas binnenkomend in de binnenuit

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Oxellaar schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 12:50:
[...]
dik 60 is niks op vol vermogen, 85 is prima als je op 30 bar draait.
Niks vol vermogen, laagste vermogen, bij hoog vermogen in de compressor beveiliging.
[...]
31 is absoluut niet laag, is een beetje de minimale temperatuur om mee te beginnen als er eenmaal gestookt gaat worden. Anders gezeik over "koude" vloeren.
31-32 Ta is heerlijk inderdaad :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avandermeulen
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-07 12:32
Je hebt helemaal gelijk, bij mij ook!
ElgaFreak schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 12:02:
[...]

Bij mij is dit P84, graadminuten. Of verschilt dit per software versie?

Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avandermeulen
Dat klopt inderdaad, dat is inderdaad het grote verschil tussen de HCTM en de Anna!
amarkest schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 12:06:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09 15:39
Dylantje2 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 22:12:
Ik hoor weinig of defrosts...
Niemand last van?

Ik vandaag 1...
Hier aardig wat defrosts anders.

Defrosts wpomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:01

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Grolsch schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 09:04:
Zal de aanstaande "Brexit Deal" nog gevolgen hebben voor Tweakers die een WP uit de UK willen importeren ?

Het zal er wel niet makkelijker op worden verwacht ik?
Inderdaad vooral papierwerk en mogelijk importheffingen.

Niet voor niets is die van ons onderweg uit de UK ondertussen ;)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Rimco schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 14:06:
[...]

maar ws wel een stuk goedkoper de komende jaren ivm kelderen vh pond

[ Voor 3% gewijzigd door amarkest op 31-10-2019 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
avandermeulen schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 13:21:
Dat klopt inderdaad, dat is inderdaad het grote verschil tussen de HCTM en de Anna!

[...]
Toch snap ik het niet(blijkbaar heb ik een klein begrijpertje ;-) ). Kamer gewenst is de temperatuur die je zelf instelt op de kamerthermostaat. Die is bij mij de hele dag constant dus heeft mijn inziens geen invloed op de regeling. Mocht je nachtverlaging toepassen dan zal die 2 keer per dag wijzigen? Dat kan toch nauwelijks invloed hebben op de regeling? Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
Vannacht ook aardig wat defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Laatst online: 21:35
ElgaFreak schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 14:39:
[...]

Vannacht ook aardig wat defrosts.
0 defrosts, de ELGA draait niet hoger dan 350watt nog...
Bij 500+ wordt de defrost mania enabled :+

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
Daannn1987 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 14:41:
[...]

0 defrosts, de ELGA draait niet hoger dan 350watt nog...
Bij 500+ wordt de defrost mania enabled :+
350watt bij 0 graden buiten? Vloerverwarming en super geïsoleerd? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
ElgaFreak schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 14:45:
[...]

350watt bij 0 graden buiten? Vloerverwarming en super geïsoleerd? _/-\o_
Ja VVW beneden en Jaga boven + WTW-d en redelijk goed geisoleerd (2002) 2-onder-1kap ~140m2
Gasvebruik historisch tussen 600-700m3 inc tapwater, nu slechts 100m3 want de ELGA doet het verwarmen alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
Daannn1987 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 14:47:
[...]

Ja VVW beneden en Jaga boven + WTW-d en redelijk goed geisoleerd (2002) 2-onder-1kap ~140m2
Gasvebruik historisch tussen 600-700m3 inc tapwater, nu slechts 100m3 want de ELGA doet het verwarmen alleen.
Jaloers!(wij hadden 850m3 gas incl sww) Dus zou ook een eind moeten komen met de Elga, denk dat mijn afgifte systeem te kort schiet, misschien maar een extra Jaga beneden plaatsen. Dit weekend eerst maar hard aan de slag om mijn 1976 dak te isoleren, vloer heeft al PUR, spouwmuren zitten vol geblazen met vlokken, vorig weekend laatste enkelglas vervangen. Aangezien mijn hele zolder gestript is overweeg ik meteen WTW. Nog tips voor een WTW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
ElgaFreak schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 14:53:
[...]

Jaloers!(wij hadden 850m3 gas incl sww) Dus zou ook een eind moeten komen met de Elga, denk dat mijn afgifte systeem te kort schiet, misschien maar een extra Jaga beneden plaatsen. Dit weekend eerst maar hard aan de slag om mijn 1976 dak te isoleren, vloer heeft al PUR, spouwmuren zitten vol geblazen, vorig weekend laatste enkelglas vervangen. Aangezien mijn hele zolder gestript is overweeg ik meteen WTW. Nog tips voor een WTW?
Ja met wat issoleren moet je aardig in de buurt komen ;)

Mijn aanvoer komt ook bijna nooit boven TA30.
WTW zat er hier al in vanaf de bouw, heb mij nog niet verdiept in het vervangen van de Stork 930 wtw.

Heb de WTW wel zelf slimmer gemaakt door in de gebruikte vertrekken CO2 sensoren te plaatsen + Humidity sensor in de badkamer.
Daarnaast een 2 standen schakelaar (Sonoff 2ch met esp easy) in de WTW icm Domoticz blocky script zorgt voor het beheersen van de luchtkwaliteit.

Als ik opnieuw moest kiezen zou mijn voorkeur naar gedecentraliseerde regeling waardoor je dus per vertrek kunt ventileren. Maar daar zit een ander prijskaartje aan

[ Voor 22% gewijzigd door Daannn1987 op 31-10-2019 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElgaFreak
Daannn1987 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 14:58:
[...]

Als ik opnieuw moest kiezen zou mijn voorkeur naar gedecentraliseerde regeling waardoor je dus per vertrek kunt ventileren. Maar daar zit een ander prijskaartje aan
Dat klopt. Ik heb gekeken naar Itho quality flow, super mooi maar gaat zonder leidingwerk al richting de 3500 euro. 8)7 En je moet per ruimte een kanaal leggen. Zoveel kanalen kan ik niet kwijt. Ik overweeg nu toch iets met een soort ringleiding, dat is ook een hoop werk maar nog te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avandermeulen
Ik begrijp het als volgt:
De Anna geeft bij een verschil tussen T gewenst en T gemeten van 0,1 0C al aan de Elga aan dat ie iets moet gaan doen , bij de HCTM moet dat verschil oplopen naar 0,5 0C voordat er aan de Elga wordt doorgegeven dat hij wat moet gaan doen. En dat wat is dan meteen ook 0,5 0C inlopen.
ElgaFreak schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 14:38:
[...]

Toch snap ik het niet(blijkbaar heb ik een klein begrijpertje ;-) ). Kamer gewenst is de temperatuur die je zelf instelt op de kamerthermostaat. Die is bij mij de hele dag constant dus heeft mijn inziens geen invloed op de regeling. Mocht je nachtverlaging toepassen dan zal die 2 keer per dag wijzigen? Dat kan toch nauwelijks invloed hebben op de regeling? Of mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-09 11:06
ElgaFreak schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 15:06:
[...]

Dat klopt. Ik heb gekeken naar Itho quality flow, super mooi maar gaat zonder leidingwerk al richting de 3500 euro. 8)7 En je moet per ruimte een kanaal leggen. Zoveel kanalen kan ik niet kwijt. Ik overweeg nu toch iets met een soort ringleiding, dat is ook een hoop werk maar nog te doen.
Nu is er iets nieuws, waarbij je geen aparte toevoerkanalen meer hoeft aan te leggen en toch WTW kunt toepassen:

NIEUW VENTILATIECONCEPT, RECENTELIJK GEPRESENTEERD OP ENERGIEBEURS IN DEN BOSCH.
Een alternatief voor decentrale WTW

Hoe het nu is (is de meeste gevallen)
In veel wat nieuwere woningen (ong. na 1980) is een centrale ventilatie-unit aanwezig, die meestal op zolder is gemonteerd en die lucht afzuigt uit toilet, badkamer en keuken.
De luchttoevoer gebeurt vaak via roosters boven de ramen in slaapkamers en woonkamer.
Daarmee is weliswaar de kwaliteit van de binnenlucht gegarandeerd, maar er verdwijnt wel veel kostbare warmte en het geeft soms tochtverschijnselen door de, via de roosters binnenkomende, koude lucht.

In principe zou je in die woningen natuurlijk gebalanceerde ventilatie met WTW (warmte terug winning) kunnen maken, maar daarvoor moeten dan toevoerkanalen aangelegd worden en dat vereist soms hak- en breekwerk en bovendien meestal in het zicht liggende toevoer- luchtkanalen.

Daar is nu een oplossing voor bedacht.
De fa. Brink uit Staphorst (bekend van o.a. luchtverwarming, maar ook van trekhaken) heeft een nieuw ventilatieconcept op de markt gebracht, waarbij de bovengenoemde ventilatie-unit op zolder vervangen wordt door een nieuwe met WTW.
Deze heeft echter geen aparte toevoerkanalen meer naar de woon- en slaapvertrekken, maar blaast de voorverwarmde verse lucht op zolder en zo dus ook naar de overloop en de hal (er van uitgaande, dat daar een open verbinding mee is, zoals meestal het geval in woningen met een afvoerventilatieunit). Is die er niet, dan moet je vanaf de zolder naar de overloop/hal een pijp laten aanbrengen.

De te ventileren vertrekken (slaapkamers/woonkamer) krijgen een kleine CO2-gestuurde ventilator (Mixfan) boven de deur (in de muur aan te brengen) en de deur wordt evt. aan de onderzijde iets ingekort. Zodat hierdoor de warme lucht vanuit de hal de betreffende kamer in kan stromen. Soms is dat laatste niet nodig, omdat er al luchttransport onder de deur door mogelijk was (bijv. binnenkomend via roosters boven de ramen).
Zodra in het vertrek een verhoging van het CO2-percentage wordt gemeten, zuigt de ventilator boven de deur lucht uit het betreffende vertrek en blaast dat naar de overloop/hal. Onder de deur door wordt "verse" en voorverwarmde lucht uit overloop/hal naar het betreffende vertrek gevoerd.

De afvoer van de lucht naar buiten, blijft via de bestaande kanalen lopen, dus vanuit toilet, badkamer en keuken.

Ook de hoofdventilatie-unit op zolder (nu dus met WTW) past de luchthoeveelheid ook aan op basis van gemeten CO2-percentage. Het systeem draait altijd op een minimumstand en deze gaat harder draaien zodra er in een van de kamers een verhoogde CO2-gehalte wordt gemeten.

In sommige huizen is er sprake van een open keuken; die dus in directe verbinding met de woonkamer staat. In de keuken wordt voortdurend lucht afgevoerd, dus om in de kamer verse, warme lucht te krijgen moet je alleen zorgen dat de lucht uit de hal in de woonkamer kan komen. Dus onder de deur door vanuit de hal. En de oude aanvoerroosters in de woonkamer die hier (waarschijnlijk) in de ramen zitten, kan je dicht laten.

Voordelen:
• CO2-gestuurde ventilatie met WTW is nu dus in veel huizen toepasbaar, zonder extra kanalen aan te leggen. Je moet alleen wel een (kleine, stille) ventilator in je muur boven de deur aanbrengen.
• Geen tocht meer door koude lucht die van buiten door de ventilatieroosters wordt aangezogen.
• Flinke besparing op verbruik voor verwarming (dat is veel meer, dan het beetje extra stroom voor de ventilatoren)

Nadeel:
• De overloop/hal worden nu een soort mix-zone. Immers er wordt verse lucht toegevoerd (vanaf zolder) maar er wordt ook "vervuilde" lucht vanuit slaapkamers (en evt. woonkamer) naar toe gevoerd. Meestal wordt de lucht uit de woonkamer echter niet terug gevoerd naar de hal, omdat die toch al via de afzuiging in de (open) keuken verdwijnt.
• Verse lucht in je slaapkamer is nu warm, terwijl veel mensen het daar lekker koel willen houden. In goed geïsoleerde woning wordt dit inderdaad als een nadeel ervaren. In zo’n huis zijn alle vertrekken binnen de schil bijna dezelfde temperatuur. Je kunt dit voorkomen door met je raam open te slapen, de CO2 loopt niet op en de ventilator slaat niet aan en er komt dus geen warme verse lucht binnen….. Maar je verliest dan wel relatief veel warmte.

Conclusie
In principe blijft dus een systeem met aparte toevoerkanalen beter, omdat je dan geen "mixed zone" hebt. Maar dit systeem komt op een goede tweede plaats.

Voor details wordt verwezen naar: Nieuw ventilatieconcept met Indoor Mixfan

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
avandermeulen schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 15:24:
Ik begrijp het als volgt:
De Anna geeft bij een verschil tussen T gewenst en T gemeten van 0,1 0C al aan de Elga aan dat ie iets moet gaan doen , bij de HCTM moet dat verschil oplopen naar 0,5 0C voordat er aan de Elga wordt doorgegeven dat hij wat moet gaan doen. En dat wat is dan meteen ook 0,5 0C inlopen.

[...]
Ik zit as we speak in de Elga Service gereedschap tool te kijken. Ik heb met de goede verhalen van @amarkest mijn Elga net weer terug op RAR gezet ipv WAR. Kamer gewenst 20,0, Kamertemperatuur 20,5. Toen de kamertemperatuur daalde naar 20,4 hoorde ik de circulatiepomp al weer aanspringen terwijl de Honeywell nog nergens om vraagt. Dit komt overeen met het verhaal van Techneco dat alleen de T gewenst en T gemeten gebruikt worden voor de regeling van de Elga. Daarom snap ik niet dat de thermostaat in dit geval zou uitmaken, mist de temperatuur maar juist gemeten wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
Zwerius schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 15:32:
[...]

Nu is er iets nieuws, waarbij je geen aparte toevoerkanalen meer hoeft aan te leggen en toch WTW kunt toepassen:

NIEUW VENTILATIECONCEPT, RECENTELIJK GEPRESENTEERD OP ENERGIEBEURS IN DEN BOSCH.

In veel wat nieuwere woningen (ong. na 1980) is een centrale ventilatie-unit aanwezig, die meestal op zolder is gemonteerd en die lucht afzuigt uit toilet, badkamer en keuken.
De luchttoevoer gebeurt vaak via roosters boven de ramen in slaapkamers en woonkamer.
Daarmee is weliswaar de kwaliteit van de binnenlucht gegarandeerd, maar er verdwijnt wel veel kostbare warmte en het geeft soms tochtverschijnselen door de, via de roosters binnenkomende, koude lucht.

In principe zou je in die woningen natuurlijk gebalanceerde ventilatie met WTW (warmte terug winning) kunnen maken, maar daarvoor moeten dan toevoerkanalen aangelegd worden en dat vereist soms hak- en breekwerk en bovendien meestal in het zicht liggende toevoer- luchtkanalen.

De fa. Brink uit Staphorst (bekend van o.a. luchtverwarming, maar ook van trekhaken) heeft een nieuw ventilatieconcept op de markt gebracht, waarbij de bovengenoemde ventilatie-unit op zolder vervangen wordt door een nieuwe met WTW.
Deze heeft echter geen aparte toevoerkanalen meer naar de woon- en slaapvertrekken, maar blaast de voorverwarmde verse lucht op zolder en zo dus ook naar de overloop en de hal (er van uitgaande, dat daar een open verbinding mee is, zoals meestal het geval in woningen met een afvoerventilatieunit). Is die er niet, dan moet je vanaf de zolder naar de overloop/hal een pijp laten aanbrengen.

De te ventileren vertrekken (slaapkamers/woonkamer) krijgen een kleine CO2-gestuurde ventilator (Mixfan) boven de deur (in de muur aan te brengen) en de deur wordt evt. aan de onderzijde iets ingekort. Zodat hierdoor de warme lucht vanuit de hal de betreffende kamer in kan stromen. Soms is dat laatste niet nodig, omdat er al luchttransport onder de deur door mogelijk was (bijv. binnenkomend via roosters boven de ramen).
Zodra in het vertrek een verhoging van het CO2-percentage wordt gemeten, zuigt de ventilator boven de deur lucht uit het betreffende vertrek en blaast dat naar de overloop/hal. Onder de deur door wordt "verse" en voorverwarmde lucht uit overloop/hal naar het betreffende vertrek gevoerd.

De afvoer van de lucht naar buiten, blijft via de bestaande kanalen lopen, dus vanuit toilet, badkamer en keuken.

Ook de hoofdventilatie-unit op zolder (nu dus met WTW) past de luchthoeveelheid ook aan op basis van gemeten CO2-percentage. Het systeem draait altijd op een minimumstand en deze gaat harder draaien zodra er in een van de kamers een verhoogde CO2-gehalte wordt gemeten.

In sommige huizen is er sprake van een open keuken; die dus in directe verbinding met de woonkamer staat. In de keuken wordt voortdurend lucht afgevoerd, dus om in de kamer verse, warme lucht te krijgen moet je alleen zorgen dat de lucht uit de hal in de woonkamer kan komen. Dus onder de deur door vanuit de hal. En de oude aanvoerroosters in de woonkamer die hier (waarschijnlijk) in de ramen zitten, kan je dicht laten.

Voordelen:
• CO2-gestuurde ventilatie met WTW is nu dus in veel huizen toepasbaar, zonder extra kanalen aan te leggen. Je moet alleen wel een (kleine, stille) ventilator in je muur boven de deur aanbrengen.
• Geen tocht meer door koude lucht die van buiten door de ventilatieroosters wordt aangezogen.
• Flinke besparing op verbruik voor verwarming (dat is veel meer, dan het beetje extra stroom voor de ventilatoren)

Nadeel:
• De overloop/hal worden nu een soort mix-zone. Immers er wordt verse lucht toegevoerd (vanaf zolder) maar er wordt ook "vervuilde" lucht vanuit slaapkamers (en evt. woonkamer) naar toe gevoerd. Meestal wordt de lucht uit de woonkamer echter niet terug gevoerd naar de hal, omdat die toch al via de afzuiging in de (open) keuken verdwijnt.
• Verse lucht in je slaapkamer is nu warm, terwijl veel mensen het daar lekker koel willen houden. In goed geïsoleerde woning wordt dit inderdaad als een nadeel ervaren. In zo’n huis zijn alle vertrekken binnen de schil bijna dezelfde temperatuur. Je kunt dit voorkomen door met je raam open te slapen, de CO2 loopt niet op en de ventilator slaat niet aan en er komt dus geen warme verse lucht binnen….. Maar je verliest dan wel relatief veel warmte.

Conclusie
In principe blijft dus een systeem met aparte toevoerkanalen beter, omdat je dan geen "mixed zone" hebt. Maar dit systeem komt op een goede tweede plaats.

Ik heb alleen een groot nadeel in mijn huis. De badkamer en de wc beneden zitten op asbestkanalen die naar de schoorsteen op het dak lopen. Die kan ik dus helaas niet hergebruiken. Maar het concept blijft ook voor mij interessant, ik ga er naar kijken. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:44
Oxellaar schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 18:51:
[...]

Alleen als je 100% vermogen vraagt is er redelijk nauwkeurig vast te stellen of er voldoende vulling is, zonder drukken te meten.
Het liefst bij een lage buitentemperatuur en dan zo lang mogelijk vraag creëren.
In geval van een 9 kW aan/uit warmtepomp, waarbij bij geleverd water van ca 35 grd de gas temp > 100 grd komt (en uiteindelijk een beveiliging in error gaat en de WP stopt), kan je veilig stellen dat de vulling te laag is ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avandermeulen
Heb je de gemeten kamer temperatuur die de Honeywell doorgeeft al eens over een langere periode gevolgd (24 uur ) en kan je het verloop daar eens van laten zien?
ElgaFreak schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 15:33:
[...]

Ik zit as we speak in de Elga Service gereedschap tool te kijken. Ik heb met de goede verhalen van @amarkest mijn Elga net weer terug op RAR gezet ipv WAR. Kamer gewenst 20,0, Kamertemperatuur 20,5. Toen de kamertemperatuur daalde naar 20,4 hoorde ik de circulatiepomp al weer aanspringen terwijl de Honeywell nog nergens om vraagt. Dit komt overeen met het verhaal van Techneco dat alleen de T gewenst en T gemeten gebruikt worden voor de regeling van de Elga. Daarom snap ik niet dat de thermostaat in dit geval zou uitmaken, mist de temperatuur maar juist gemeten wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
hannibal2206 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 15:51:
[...]

In geval van een 9 kW aan/uit warmtepomp, waarbij bij geleverd water van ca 35 grd de gas temp > 100 grd komt (en uiteindelijk een beveiliging in error gaat en de WP stopt), kan je veilig stellen dat de vulling te laag is ?
9 van de 10 keer is een tekort aan koudemiddel het probleem van hoge persgas temperatuur.
Compressor zelf kan ook versleten zijn bijvoorbeeld.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schuurman
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:25
Graag jullie advies.
Ik ben beneden de slaapkamer aan het opknappen (wordt Game room).
De bestaande radiator (aangesloten met dikwandige CV buis) ziet er niet meer uit en wil ik gaan vervangen.
Daarnaast wil ik de radiatoren in de woonkamer laten vervallen (wordt vloerverwarming).

Om voor bereid te zijn op de toekomst ben ik op zoek naar de juiste verwarming voor de "Game room".

Wat raden jullie mij aan?

Ik heb een schema van de huidige CV toegevoegd.

Chets CV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
@Zwerius Wat door Brink als (helemaal) nieuwe oplossing voor ventilatie WTW gepresenteerd wordt
is toch al jarenlang bekend en in de vorm van ITHO Quality Flow ook op de markt?
Het leaflet is natuurlijk voornamelijk marketing, wat mij wel opvalt is de vrij lage totale ventilatiecapaciteit
van 70 m³/h. Als je meerdere van deze units nodig hebt (naast de hoofd unit) - wat is dan de prijs?
Ik zie al waarom de unit "mixfan" heet.

[ Voor 17% gewijzigd door dunklefaser op 31-10-2019 16:34 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
avandermeulen schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 16:01:
Heb je de gemeten kamer temperatuur die de Honeywell doorgeeft al eens over een langere periode gevolgd (24 uur ) en kan je het verloop daar eens van laten zien?

[...]
Ik heb de logfile van de elga tool van afgelopen 24 uur in een csv file, Zie grafiek, waar moet ik op letten?

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ph0i1o3.35%20pm.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
dunklefaser schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 16:28:
@Zwerius Wat door Brink als (helemaal) nieuwe oplossing voor ventilatie WTW gepresenteerd wordt
is toch al jarenlang bekend en in de vorm van ITHO Quality Flow ook op de markt?
Het leaflet is natuurlijk voornamelijk marketing, wat mij wel opvalt is de vrij lage totale ventilatiecapaciteit
van 70 m³/h. Als je meerdere van deze units nodig hebt (naast de hoofd unit) - wat is dan de prijs?
Itho quality flow is toch wel iets anders. Afzuiging uit alle vertrekken (CO2 en vochtgestuurd) en toevoer in de hal.
Je moet dus afzuigleidingen uit alle vertrekken hebben. Dat kan bij nieuwbouw, maar in bestaande bouw wordt dat vaak lastig.
Het systeem van Brink is juist gericht op bestaande woningen waar al een afvoersysteem (WC, badkamer en keuken) aanwezig is en waar zonder nieuwe kanalen aan te leggen toch een WTW systeem aangelegd kan worden.
Natuurlijk is de leaflet een marketing verhaal. Het wordt altijd mooier voorgesteld dan het is. Daarom heb ik ook het nadeel van de Mix-zone er bij genoemd. Brink gaat dat zelf natuurlijk niet noemen in hun leaflet.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
dunklefaser schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 16:28:
Bij Itho moet je kanalen aanleggen naar elke ruimte. Bij Brink niet. Concept van inblazen in de centrale ruimte is niet nieuw dat doet Itho ook, wel nieuw is hoe je de verse lucht de kamer inbrengt. 70m3 lijkt mij ruim voldoende voor een slaapkamer met 2 personen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JvdW schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 12:40:
[...]

De schakeling van de stille modus is programmeerbaar,
bijv. stand 1 om 19.00, stand 2 om 22.00 stand 3 om 23.30 ;)
Maar het zou me ook niets verbazen dat ie uit z'n bed gegaan is :+

Wat mij wel opvalt is het hogere verbruik, de hogere frequentie van de compressor, de lagere COP nadat de stille stand geschakeld is. (ook meer opwekking, maar waarom? de temp in de woonkamer was niet significant gezakt)
Ik denk dat je zijn COP getallen met een hele grote korrel zout moet nemen.
De 5KW Panasonic is inderdaad een COP kampioen, maar sommige dingen weiger ik te geloven :P

Een COP van 18 vlak een Defrost kan volgens mij niet :P

Ook trek ik in twijfel of bepaalde COP getallen wel kloppen in zijn grafiek.

Wel valt mij op dat hoe meer vermogen er gevraagd wordt van zijn WP, hoe nauwkeurig de COP (theoretisch) lijkt te worden.

Dit komt natuurlijk omdat bij een laag vermogen de Ta en Tr dichter bij elkaar liggen (dus kleine dT), waardoor bij een meetonnauwkeurigheid dit veel meer opvalt.

Zo is 0,4 graad meetonnauwkeurigheid bij een dT van 1,5 graad 26% afwijking.
0,4 graad meetonnauwkeurigheid bij een dT van 5 graden is slechts 8% afwijking.

Maar allemaal theoretisch geneuzel, je kunt er toch al weinig aan veranderen, 2 zaken zijn bepalend voor de COP, 1 = Ta, 2 = Tbuiten, en die kunnen wij niet beïnvloeden 8)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
ElgaFreak schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 16:42:
[...]

Bij Itho moet je kanalen aanleggen naar elke ruimte. Bij Brink niet. Concept van inblazen in de centrale ruimte is niet nieuw dat doet Itho ook, wel nieuw is hoe je de verse lucht de kamer inbrengt. 70m3 lijkt mij ruim voldoende voor een slaapkamer met 2 personen toch?
Het systeem van Brink is eigenlijk ook als "opwaardering" gedacht voor een ventilatie C systeem uit de jaren 80. met bestaande afzuigpunten in de open keuken/woonkamer, de badkamer en het toilet.

De "mixfans" zijn, zoals je terecht opmerkt, voor de slaapvertrekken bedoelt. Ik ben alleen benieuwd welke verversing = CO2 niveau je kan bereiken (je mengt tenslotte verse en verbruikte lucht) en hoe stil de units zijn.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:17
Grolsch schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 16:53:
[...]

Ik denk dat je zijn COP getallen met een hele grote korrel zout moet nemen.
De 5KW Panasonic is inderdaad een COP kampioen, maar sommige dingen weiger ik te geloven :P

Een COP van 18 vlak een Defrost kan volgens mij niet :P

Ook trek ik in twijfel of bepaalde COP getallen wel kloppen in zijn grafiek.

Wel valt mij op dat hoe meer vermogen er gevraagd wordt van zijn WP, hoe nauwkeurig de COP (theoretisch) lijkt te worden.

Dit komt natuurlijk omdat bij een laag vermogen de Ta en Tr dichter bij elkaar liggen (dus kleine dT), waardoor bij een meetonnauwkeurigheid dit veel meer opvalt.

Zo is 0,4 graad meetonnauwkeurigheid bij een dT van 1,5 graad 26% afwijking.
0,4 graad meetonnauwkeurigheid bij een dT van 5 graden is slechts 8% afwijking.

Maar allemaal theoretisch geneuzel, je kunt er toch al weinig aan veranderen, 2 zaken zijn bepalend voor de COP, 1 = Ta, 2 = Tbuiten, en die kunnen wij niet beïnvloeden 8)
Dit komt natuurlijk omdat bij een laag vermogen de Ta en Tr dichter bij elkaar liggen (dus kleine dT), waardoor bij een meetonnauwkeurigheid dit veel meer opvalt

Dat beeld heb ik ook. De interne COP meting neem ik niet al te serieus. En helemaal niet die van een Pana.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avandermeulen
Is dit bij een constant gevraagde Tkamer=19 0C?
ElgaFreak schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 16:39:
[...]

Ik heb de logfile van de elga tool van afgelopen 24 uur in een csv file, Zie grafiek, waar moet ik op letten?

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Grolsch schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 07:43:
[...]

Gisteravond vlak na 21.00 had ik er 1'tje.

Verder nog weinig verwarmingsbehoefte in huize Grolsch met hulp van de zon.

Een run van 10:00 tot tegen 13:00, na 20.00 klein runnetje, en toen van 21.00 tot 22.00

[Afbeelding]

@Dylantje2 Ik zie dat je je WP vannacht flink aan het werk hebt gezet :? Vanaf 03.30 zit het constant rond / tegen de 5KW aan te hikken.

En hoe schakelijk jij die "silent" setting :? Ik neem toch aan dat je niet rond 03:45 uit je bed bent gegaan hiervoor :?
Klopt ik zag ook de "max" in zicht...
Erg hoge luchtvochtigheid, dus wss dat er mee te maken....
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/844ni2jt.png
Temp bleef gelijk in de kamer [ badkamer deur vaak open dus niet representatief ].. Maar wel een mooie cop.
Ook de df bleef aardig weg, vanochtend werden het er meer..

Mijn sillent wordt geschakled door Dz vents..
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/g4mn0v7.png
Maar zit nog een klein dingetje in..

Ik meen vorig jaar te vernomen hebben dat de sillent mode een beperkt vermogen oplevert..
Dus vandaar mijn testje met sillent 1.2.3 en 0 bij x temperaturen..
En ik geloof in H dat er meer iets ervaren in die trent:
https://gathering.tweaker...message/60455164#60455164

Maar het wordt koud dus we gaan hopelijk weer lol hebben
Kunnen we niet meer mensen op mindergas actief krijgen..
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/hfytzgjzusq.png
Ik heb een script waarmee je verbruik*2 [ 2Kwh voor 1M³ ] kunt uploaden naar mindergas
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/7bfu9xcgg.png
Als we dat doen, hebben we toch een beter vergelijk....?
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/0iqbj69kx.png _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Dylantje2 op 31-10-2019 17:28 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
avandermeulen schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 17:20:
Is dit bij een constant gevraagde Tkamer=19 0C?

[...]
ja

[EDIT] niet helemaal, ik keek niet goed. De laatste piek komt omdat ik zat te spelen met de thermostaat vanochtend, setpoint van 19 naar 20. De eerste piek komt door de zon die 's middags op de huiskamer staat.

[ Voor 35% gewijzigd door ElgaFreak op 31-10-2019 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 20:25
[...]

Voordelen:

Nadeel:

Conclusie

Brink is zoals zo vaak ook hier een innovatief bedrijf, maar ik vraag me wel af wat de terugverdientijd is. Immers dit klinkt erg duur. Ik bedoel Brink is uberhaupt aan de bovenkant van de markt qua prijzen, maar het aanleggen van CO2-gestuurde ventilatoren kan qua instalaltie erg duur uitpakken ivm elektra.

Ook werkt het dan alleen als je die bestaande raamroosters allemaal dicht houdt/maakt en geen ramen strcutureel open houdt. Anders zal de verse lucht via de bovenverdiepingen naar buiten blazen (raamroosters worden dan uitblaas), en op de beneden verdieping blijf het nog steeds aanzuigen met warmteverlies.

Persoonlijk, vraag ik me dan ook af wat de terugverdien verhouding is tussen een ventilatie warmte-pomp aansluiten of je C installatie voor tap/douche water en zo warmte duurzaam hergebruiken vs deze oplossing. Of, je C-installatie fors dicht zetten behalve voor keuken/badkamer en in woonvertrekken decentrale WTW zoals Brink ook heeft? Ikzelf zou eerder naar die optie gaan denk ik.

En tenslotte, ik woon buiten Nederland en enerzijds denk ik dat Nederland voor loopt mert ventilatie-technieken en concepten in het kader van isolatie, maar denk ook dat men soms wel een beetje doordraaft. Soms is een draai-kiep raam of aanverwant concept ook gewoon voldoende qua ventilatie. Velen slapen ook met een raam open 's nachts, en bij mij in huis is er iemand ie zelfs bij diepe vorst of bakkende hitte 'frisse lucht' wil hebben in huis en regelmatig lucht. In het buitenland zie je mensen ook niet massal omvallen, en wordt aanzienlijk minder mechanisch geventileerd O-)
Dus misschien de roosters standaard 50% dicht zetten en iets vaker gericht een raam open, en je bespaart ook energie, zonder in te leveren qua frisse lucht? Hangt natuurlijk van je woning af, maar je snapt het idee ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:01

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

amarkest schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 14:17:
[...]

maar ws wel een stuk goedkoper de komende jaren ivm kelderen vh pond
Dat zou best kunnen, maar had ook geen zin om tegen de F-gassenverordening aan te lopen (ivm voorgevulde buitenunits). Op dit moment kan je F-gassen rustig binnen de EU verplaatsen, maar straks wordt dit gezien als import naar de EU. Daarvoor bestaan quota's, certificeringen en allemaal moeilijk gedoe. Niet zeker of een particulier hier ook mee te maken krijgt, maar ik wilde het liever niet uitproberen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dylantje2 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 17:21:
[...]

Klopt ik zag ook de "max" in zicht...
Erg hoge luchtvochtigheid, dus wss dat er mee te maken....
[Afbeelding]
Temp bleef gelijk in de kamer [ badkamer deur vaak open dus niet representatief ].. Maar wel een mooie cop.
Ook de df bleef aardig weg, vanochtend werden het er meer..

Mijn sillent wordt geschakled door Dz vents..
[Afbeelding]
Maar zit nog een klein dingetje in..

Ik meen vorig jaar te vernomen hebben dat de sillent mode een beperkt vermogen oplevert..
Dus vandaar mijn testje met sillent 1.2.3 en 0 bij x temperaturen..
En ik geloof in H dat er meer iets ervaren in die trent:
https://gathering.tweaker...message/60455164#60455164

[Afbeelding]
Ik heb een script waarmee je verbruik*2 [ 2Kwh voor 1M³ ] kunt uploaden naar mindergas
[Afbeelding]
[Afbeelding] _/-\o_ _/-\o_
Waarom schakel je hem niet uit van 11-17 uur, daar loopt hij heel laag waar jij weinig aan hebt denk ik.
Zou je weer 2 kWh schelen per dag met deze dagen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Rol-Co schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 18:21:
[...]

Waarom schakel je hem niet uit van 11-17 uur, daar loopt hij heel laag waar jij weinig aan hebt denk ik.
Zou je weer 2 kWh schelen per dag met deze dagen.
Ik was met dat setpoint aan het spelen..
maar toen ging de wp stuiteren..
Dus setpoint op 23 graden gezet..

Als ik hem op 22 zet.. gaat vaker aan en uit.
En ik geloof dat ik vorig jaar van iemand had vernomen dat uit overdag wel iets kan schelen maar het opwarmen ook weer extra kost...?

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/cd8m2agb.png
Als ik hem op 22 had staan, wanneer aan en wanneer uit..
Vorig jaar bijna hele jaar op WAR gestookt dat wou ik di jaar eigenlijk ook doen met mijn aangepaste afgifte inhoud en flow..
Kijken hoe nu tov vorig jaar..

Df:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/14mzida1ee9f0.png
Volgens mij vorig jaar met deze RV en temp stukken meer..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Armin schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 18:05:
[...]

Dus misschien de roosters standaard 50% dicht zetten en iets vaker gericht een raam open, en je bespaart ook energie, zonder in te leveren qua frisse lucht? Hangt natuurlijk van je woning af, maar je snapt het idee ...
Energie besparen door een raam open te zetten is een nieuw concept voor mij. :)
Leg uit. Hoe werkt dat?
Trouwens ventilatie met WTW is niet iets specifiek Nederlands.
Kijk eens bij Duitse, Engelse, Amerikaanse passief huizen. Je komt ze overal tegen...

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 09:16
Gisteren omstreeks 16:00 uur de thermostaat van de muur getrokken en hiermee de Loria 'echt' losgekoppeld van beïnvloeding door de ruimtethermostaat. Hiermee draait het comfort verwarmingsprogramma tussen 06:00 - 22:00 uur.

Het verbruik is (uiteraard) toegenomen, maar de temperatuur in huis is in de verwarmde kamers sterk verbeterd. De vloerverwarming mag beneden nog wel wat verder geknepen worden, maar het lijkt comfortabeler te worden.

Onderstaande grafieken zijn van de laatste 7 dagen. Het verschil zit hem vanaf 30 oktober 16:00.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/dMIiHXl.jpg

Het verloop in de temperatuur lijkt rechts in de grafiek meer gelijkmatig. Het verschil tussen Ta/Tr blijft met mijn eigen sensoren rond de 2 graden te zitten. Er lijkt dus niet veel afgifte te zijn, maar de temperatuur in de kamers stijgt voldoende.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/srEZO8S.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martenjw
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-12-2020
Zit al een tijdje met een vraag, mischien dat iemand hier een goed antwoord op heeft.
In mijn situatie gebruik ik vloerverwarming, jaga's en nog een paar gewone radiatoren, wat is nu het beste om te doen bij de t33 radiatoren, afregelen op een delta T bij 30gr of volle bak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24
martenjw schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 19:55:
Zit al een tijdje met een vraag, mischien dat iemand hier een goed antwoord op heeft.
In mijn situatie gebruik ik vloerverwarming, jaga's en nog een paar gewone radiatoren, wat is nu het beste om te doen bij de t33 radiatoren, afregelen op een delta T bij 30gr of volle bak?
Volle bak mits je elders geen flow tekort komt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
Zwerius schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 19:40:
[...]

Energie besparen door een raam open te zetten is een nieuw concept voor mij. :)
Leg uit. Hoe werkt dat?
Trouwens ventilatie met WTW is niet iets specifiek Nederlands.
Kijk eens bij Duitse, Engelse, Amerikaanse passief huizen. Je komt ze overal tegen...
Andersom ventileren doe je door een raam open te zetten. :P

Maar je verliest dan ook warmte. Brink heeft nu een concept om een ventilatie C-systeem te vervangen door een WTW. Dat is mooi, maar ik vraag me dus af hoe dit zich verhoudt tov alternatieven.

Ik kan er zo een paar bedenken:

1) ventlatie-warmte warmtepomp en afgevoerde warmte gebruiken als bron voor tap/douche water.
2) C-ventilatie uitschakelen voor deel van het huis (badkamer en bepaalde andere specifieke vertrekken wellicht behouden) en decentrale units in afgesloten vertrekken plaatsen.

Zulke oplossingen reduceren ook energie/warmteverlies en behouden ventilatie Ofwel een kosten baten van dit nieuwe Brink systeem met alternatieven zou ik wel eens willen zien.

En tenslotte:

3) gewoon ietsje minder ventileren via een C-systeem en iets vaker gericht het raam open zetten. Sommige C-ventilatie-systemen met roosters zijn gewoon enorme tocht-krengen, die best wat minder kunnen IMHO.

WTW is niet specifiek Nederlands, maar het al ~30 jaar geleden opnemen in bouwnormen van ventilatie is niet zo universeel als in Nederland. Vandaar ook dat specifiek veel best oude Nederlande woningen een C-systeem hebben, waar vergelijkbare woningen in andere westerse landen soms geheel geen mechanische ventilatie hebben. En toch vallen die mensen daar niet massaal om. :*) Nu helpt het ook dat in sommige andere landen vaak luchtverwarming ook een rol speelt, waardoor van nature meer ventilatie ontstaat. Maar enig relativeren bij het overwegen van zo'n duur systeem als Brink nu voorstelt is wel de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Laatst online: 21:20

thido

Tilburg

Zo, sinds gisteren middag half vijf staat hier de warmtepomp ook weer aan voor aankomend stookseizoen :-) Tot nu toe een beetje met de airco's verwarmt wanneer dat nodig was.
Heeft mooi de koude nacht de tijd gehad om de boel op temperatuur te brengen.
Wat me opviel is dat de eerste vijf defrosts er anders uitzien dan normaal.
Behoorlijke piek na de defrost, normaal zie ik die niet voorbijkomen. Het is niet het element, dat meet ik niet mee. De overige defrosts vanaf zes uur in de ochtend zien er weer uit zoals ik gewend ben.
Iemand een verklaring daarvoor? (ik zag net wel dat de quiet mode ook aan stond nog maar lijkt me niet relevant omdat de defrosts erna anders zijn).

Edit: het betreft trouwens een pana F serie 5kW

Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/images/defrostnew.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door thido op 31-10-2019 20:22 ]

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:37
Dylantje2 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 18:50:
[...]

Als ik hem op 22 zet.. gaat vaker aan en uit.
En ik geloof dat ik vorig jaar van iemand had vernomen dat uit overdag wel iets kan schelen maar het opwarmen ook weer extra kost...?
Met vloerverwarming wel ja. Maar vaker aan/uit betekent ook grotere schommelingen in je Ta waardoor je meer vermogen nodig hebt om de Ta te halen als bij strikt je woning op temperatuur te houden. Aan de andere kant, als je WP uren niet loopt en een uurtje wat harder moet werken om de Ta te halen dan denk ik wel dat dit winst is zolang je geen comfortverlies hebt.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-09 16:23
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[/quote]

Ik vindt het een goed idee om vergelijken
Alleen de manier zoals jij het doet klopt na mijn idee niet . Waarom niet gewoon de echte kWh in minder gas zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:37
Overigens, @Dylantje2, het kan goed dat je thermostaat wat gaat stuiteren als de display even aan staat. Doordat de backlight van de display warmte genereert heeft dat invloed op de meting van de ruimtetemperatuur. Volgens mij had @Fullpower daar ook last van.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

jeroenvervuren schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 20:27:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[/quote]

Ik vindt het een goed idee om vergelijken
Alleen de manier zoals jij het doet klopt na mijn idee niet . Waarom niet gewoon de echte kWh in minder gas zetten?
O als dat het probleem is maak ik een accountje aan voor dit..
Maar 2Kwh voor 1M³ is /was juist vanuit hier een aanname waar meer mensen mee konde leven.
Daarnaast vergelijk ik hierdoor mijn verbruik van vorige jaren... tov gas.
Zonder dat ik me echt rijk reken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-09 09:15

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

Dylantje2 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 17:21:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik doe al mee, ook met 2:1 verhouding, elke dag rond middennacht doe ik een upload met de API.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MtGy07Pm0DH90zrzA2LQEVUx/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nEudSx3wgEYq4uPYQeaXMhQ2/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DgREQW5C04mdMgo5mWJCGIpp/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

TriLithium schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 20:54:
[...]

Ik doe al mee, ook met 2:1 verhouding, elke dag rond middennacht doe ik een upload met de API.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Parkweg29@gmail
Its me

wat is je script?
En je temp 18 18?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

Dylantje2 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 20:55:
[...]

Parkweg29@gmail
Its me

wat is je script?
En je temp 18 18?
Is een OpenHAB rule:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
rule "Alert - Post gasmeter reading to mindergas.nl"
when
    Time cron "0 55 23 ? * * *"
//  Item testSwitch changed 
then
    logDebug("Rules", "Run")
    var String token = "eKv**************JZ9"
    var String api = "https://www.mindergas.nl/api/gas_meter_readings"
    var String pubstand = (((kWh_Heatpump.state as Number).floatValue)/2).toString
    var String body = '{"date":"' + Date.state + '","reading":"' + pubstand + '"}'
    var String command = 'curl@@-s@@-w@@%{http_code}@@-k@@-H@@Content-Type:application/json@@-H@@Accept:application/json@@-H@@AUTH-TOKEN:' + token + "@@-d@@" + body + "@@" + api 
    var String result = executeCommandLine(command, 5000)
    logInfo("mindergas.rules", command)
end

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

TriLithium schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 20:58:
[...]

Is een OpenHAB rule:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
rule "Alert - Post gasmeter reading to mindergas.nl"
when
    Time cron "0 55 23 ? * * *"
//  Item testSwitch changed 
then
    logDebug("Rules", "Run")
    var String token = "eKv**************JZ9"
    var String api = "https://www.mindergas.nl/api/gas_meter_readings"
    var String pubstand = (((kWh_Heatpump.state as Number).floatValue)/2).toString
    var String body = '{"date":"' + Date.state + '","reading":"' + pubstand + '"}'
    var String command = 'curl@@-s@@-w@@%{http_code}@@-k@@-H@@Content-Type:application/json@@-H@@Accept:application/json@@-H@@AUTH-TOKEN:' + token + "@@-d@@" + body + "@@" + api 
    var String result = executeCommandLine(command, 5000)
    logInfo("mindergas.rules", command)
end
o oke
Ik zit in Domoticz
Toch anders dan ff..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

Dylantje2 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 20:59:
[...]

o oke
Ik zit in Domoticz
Toch anders dan ff..
Best wel, niet te vergeleijken kwa scripting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

Dylantje2 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 22:12:
Ik hoor weinig of defrosts...
Niemand last van?

Ik vandaag 1...
Gisteren 2 stuks
https://snapshot.raintank...feUYY0Hm6mYSc9IpWsTA1YOM2

Vanmorgen ook weer 1, valt mee dus
https://snapshot.raintank...nKt62E51zu6Tl5UP8r1B2aEy1

De eerste defrosts voor mij, ga mijn InfluxDB en Grafana hier nog wat meer op inrichten, alleen nog even bedenken wat en hoe ik dat wil laten zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

TriLithium schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 21:19:
[...]

Gisteren 2 stuks
https://snapshot.raintank...feUYY0Hm6mYSc9IpWsTA1YOM2

Vanmorgen ook weer 1, valt mee dus
https://snapshot.raintank...nKt62E51zu6Tl5UP8r1B2aEy1

De eerste defrosts voor mij, ga mijn InfluxDB en Grafana hier nog wat meer op inrichten, alleen nog even bedenken wat en hoe ik dat wil laten zien.
143.176.124.13:3000
Piet
Piet
Mss wat ideeen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

[...]

Ik weet het niet.... ik ben zelf al niet zo'n fan van WTW ventilatie, ik had ooit zelf een berekening gedaan. Maar anderen deden dat beter: Nilvo in "Nieuwe WTW-unit, waar op letten?"

Mijn conclusie is: voor geldbesparing moet je het niet doen. Verdien je echt nooit terug. Voor comfort, een gebalanceerd systeem is constant gebrom.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwerius
kmf schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 21:31:
[...]

Voor comfort, een gebalanceerd systeem is constant gebrom.
Sorry, maar dat is echt net zo'n onzin als dat er gezegd wordt dat Lu/Wa-WP's altijd lawaai maken.

Natuurlijk zullen er wel slechte installaties zijn, maar een goede (met dempers in de kanalen etc.) hoor je niet.
Ik heb al 33 jaar zo'n systeem en ben er zeer tevreden over. Zou nooit anders willen.

Als die lawaai maakte zou ik er wel anders over denken. Want o.a. vanwege het geluid hebben wij de JAGA's (met fan's) van de slaapkamers verwijderd en er uiteindelijk toch maar VV (op houten vloer) gemaakt. Dus ik ben wel "geluidsgevoelig" zeg maar....

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Zwerius schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 21:37:
[...]

Sorry, maar dat is echt net zo'n onzin als dat er gezegd wordt dat Lu/Wa-WP's altijd lawaai maken.

Natuurlijk zullen er wel slechte installaties zijn, maar een goede (met dempers in de kanalen etc.) hoor je niet.
Ik heb al 33 jaar zo'n systeem en ben er zeer tevreden over. Zou nooit anders willen.

Als die lawaai maakte zou ik er wel anders over denken. Want o.a. vanwege het geluid hebben wij de JAGA's (met fan's) van de slaapkamers verwijderd en er uiteindelijk toch maar VV (op houten vloer) gemaakt. Dus ik ben wel "geluidsgevoelig" zeg maar....
Geluid is relatief. Ik heb ook 15 jaar in een huis gewoond met WTW. Toen ik er in woon, had ik er niet veel last van. Ook al moest het altijd op stand 2.
Nu ik in een woning woon waarbij er absolute stilte is, merk ik hoeveel ik aan het geluid irriteer. Ventilatie C met twee itho fans welke ik zelf heb geautomatiseerd.

Voor mij is het gebrom het niet waard.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Dylantje2 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 20:55:
[...]

Parkweg29@gmail
Its me

wat is je script?
En je temp 18 18?
Heb je toegevoegd maar bij mij is het 1 op 1.. 1kw = 1m3 dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:06
thido schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 20:21:
Zo, sinds gisteren middag half vijf staat hier de warmtepomp ook weer aan voor aankomend stookseizoen :-) Tot nu toe een beetje met de airco's verwarmt wanneer dat nodig was.
Behoorlijke piek na de defrost, normaal zie ik die niet voorbijkomen. Het is niet het element, dat meet ik niet mee. De overige defrosts vanaf zes uur in de ochtend zien er weer uit zoals ik gewend ben.
Iemand een verklaring daarvoor? (ik zag net wel dat de quiet mode ook aan stond nog maar lijkt me niet relevant omdat de defrosts erna anders zijn).

[Afbeelding]
Gezien de hoogte van de pieken naar ca 4 kW kan het bijna niet anders dan dat ze toch van het element zijn. Bij de defrosts vanaf 6 uur komt de temperatuur blijkbaar niet zo laag dat hij het element bijschakelt.
Bij mij zijn de defrostpieken met element vrijwel identiek aan die van jou.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uwylbkdm778iYH0uvc8uUe1Y/thumb.png

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
[...]
Mijn conclusie is: voor geldbesparing moet je het niet doen. Verdien je echt nooit terug. Voor comfort, een gebalanceerd systeem is constant gebrom.
Wat bedoel je met gebrom? Mij lijkt een WTW / D-systeem evenveel herrie te maken als een C-systeem? Wellicht ietsje meer ivm terugblazen, maar zoveel zal dat niet zijn toch?

Overigens wel eens dat het geen zin heeft qua kosten. Maar bij nieuwbouw zul je wel moeten, want het is moeilijk aan de huidige EPC normen te voldoen met een C-systeem. En in de BENG normen van volgend jaar geheel onmogelijk - dan is het of WTW of een C-systeem met warmtepomp (waarbij me niet duidelijk is of de aanpassing die die laatste toestaat inmiddels gemaakt is, want eerst was het ivm textuele onhandigheid qua formuelring niet toegestaan in BENG.)

In die zin is zo'n oplossing die Brink heeft vooral meer een oplossing bij renovaties of vervanging van een defecte C-unit. Met een beperkte meerkosten kun je dan wellicht een WTW gebruiken. Als je bijvoorbeeld toch al van plan was ramen te vervangen, kun je zo'n raam met rooster vervangen door een volledig dichte. Etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IBoat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-10-2022
Met deze temperaturen draait de WP de gehele dag. Bij meer dan 10 gr gaat hij hier aan/uit.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/nd0mqtb2d61.jpeg

Na twee maanden verbruik in mindergas ingevoerd. Ratio is iets meer dan 2 kWh / m3 gas
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/o1i1my6z.jpeg

4420 Wp SF170 op Oost - Atlantic Explorer 270 - Panasonic monoblock 5 kW H-serie - gasloos sinds juni 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Laatst online: 21:20

thido

Tilburg

jaari schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 22:03:
[...]

Gezien de hoogte van de pieken naar ca 4 kW kan het bijna niet anders dan dat ze toch van het element zijn. Bij de defrosts vanaf 6 uur komt de temperatuur blijkbaar niet zo laag dat hij het element bijschakelt.
Bij mij zijn de defrostpieken met element vrijwel identiek aan die van jou.
[Afbeelding]
En dat is dus gek want die zit op een aparte groep die niet gemeten wordt. Kan het dus niet zijn. Vreemd, misschien foutje van de youless?

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:29

Japie.G

Colour Classic

wervisser schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 19:53:
Gisteren omstreeks 16:00 uur de thermostaat van de muur getrokken en hiermee de Loria 'echt' losgekoppeld van beïnvloeding door de ruimtethermostaat. Hiermee draait het comfort verwarmingsprogramma tussen 06:00 - 22:00 uur.

Het verbruik is (uiteraard) toegenomen, maar de temperatuur in huis is in de verwarmde kamers sterk verbeterd. De vloerverwarming mag beneden nog wel wat verder geknepen worden, maar het lijkt comfortabeler te worden.

Onderstaande grafieken zijn van de laatste 7 dagen. Het verschil zit hem vanaf 30 oktober 16:00.

[Afbeelding]

Het verloop in de temperatuur lijkt rechts in de grafiek meer gelijkmatig. Het verschil tussen Ta/Tr blijft met mijn eigen sensoren rond de 2 graden te zitten. Er lijkt dus niet veel afgifte te zijn, maar de temperatuur in de kamers stijgt voldoende.

[Afbeelding]
hoe meet jij je ta en tr en hoe naar Domoticz gestuurd?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@IBoat Hoe kom je aan 419 gewogen graaddagen in 2 maanden ? Bij de standaard instellingen van mindergas.nl m.b.t. stookgrens en gemiddelde binnenT kom ik niet verder dan 260 - 270 in verschillende regio's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:06
thido schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 22:21:
[...]

En dat is dus gek want die zit op een aparte groep die niet gemeten wordt. Kan het dus niet zijn. Vreemd, misschien foutje van de youless?
Het lijkt me geen foutje van de Youless….

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:32
thido schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 20:21:

[Afbeelding]
Ik zie hier ook de pieken bij de defrosts. (Pana 9kW H)
Die zien er gelijkwaardig uit.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/18dYXXe.png

groen - energieverbruik
geel - compressorfrequentie
rood + lichtblauw - CV aanvoer/retour
blauw - pompdebiet

De groene gaat van 0.6kW naar 3.6kW een weer terug uiteindelijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Bijna klaar met de installatie van mijn PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2C. Ik zoek alleen nog verloop koppelingen om de 1/4" en 1/2" flare koppelingen van de ERSD om te zetten naar de 3/8" en 5/8" leidingen van de buitenunit. Iemand een idee waar ik die kan bestellen? In China en USA is genoeg te vinden, maar in NL heb ik nog niets gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wervisser
Japie.G schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 22:29:
[...]

hoe meet jij je ta en tr en hoe naar Domoticz gestuurd?
Ik heb een aantal (niet gecalibreerde) DS18B20's via NodeMCU aan mijn Loria gekoppeld. Dit wordt dan via MQTT aan Domoticz gerapporteerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:31
ajan schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 00:25:
Beste tweakers,

Omdat ik het overschot aan energie van mijn zonnepanelen wil inzetten voor verwarming ben ik van plan een hybride warmtepomp te laten installeren.
Mijn huidige Intergas HRE 24/28 blijft aanwezig, voornamelijk voor SWW gebruik.

Mijn jaarverbruik is al laag; ca. 700 m3 en de CV heb ik altijd laag in aanvoertemperatuur staan (tot ca. 55 C max bij vorst). 's nachts kan de kamertemp nu zakken tot 15 C in de winter, maar met een warmtepomp wil ik dat hoger houden (17-18 C).

Inmiddels een offerte voor de installatie van een Elga hybride ontvangen. Met subsidie komt dit op 2600 € uit.
Enkele anderen reageren niet of wellicht later.

Heb wel enkele vragen over de werking van de Elga:
- Is een Anna thermostaat hier aan te raden t.o.v. de standaard aangeboden Honeywell modulation? Wil namelijk wel wat te tweaken hebben...
- Is de CV ook "buiten spel" te zetten, m.a.w. dat de Elga altijd zonder hulp verwarmt, ook als je de thermostaat even flink hoger zet. Of dat de range hiervoor ruimer te stellen is; bijv. pas CV inschakelen als de gevraagde temp [..] C boven de huidige ruimtetemperatuur komt.
(de buitentemperatuur begrenzer van 4 C wil ik uiteraard eraf halen, maar bij -10 C mag de CV wel inschakelen :) of wanneer ik dat zelf expliciet aangeef)

En heeft de Nefit Enviline split hybride meer voordelen t.o.v. de Elga? Qua prijs zit de Nefit wel hoger, vooral de installatiekosten hiervan.
SVP geen hybride WP kopen, want bevalt het en smaakt het naar meer (douchen) dan kan je weer een nieuwe WP kopen.
Beter dat je een volwaardige WP koopt die je standalone installeert en dan de cv ketel als backup (tijdelijk) erbij houdt. Wil je later uitbreiden dan haal je je ketel weg en een boiler aan je WP erin.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:31
[...]

Je klinkt als Hans en Joop op het internet pratend over een WP.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElgaFreak
Gisteren van WAR naar RAR gegaan net als jij. Elga lijkt nu normaal te moduleren. Gemeten kamertemperatuur door externe sensor schommelde vannacht niet meer dan 0,1 graden :)
Wel om het uur een defrost, maar ja draait op 70 tot 80% van zijn vermogen. Ik ben benieuwd wanneer het moment komt dat ik de CV erbij moet gaan zetten. Tot nu toe nog niet nodig geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElgaFreak
[...]

Ik weet het niet.... ik ben zelf al niet zo'n fan van WTW ventilatie, ik had ooit zelf een berekening gedaan. Maar anderen deden dat beter: Nilvo in "Nieuwe WTW-unit, waar op letten?"

Ik denk dat je het inderdaad niet voor geldbesparing moet doen. Wel voor een gezond klimaat zonder koude trek in je nek van roosters. Voordeel is ook nog eens dat je kan filteren(1 met Asma en 1 met hooikoorts in huis). Bijkomend voordeel is dat mijn warmtepomp minder hard hoeft te werken en het dan misschien net wel gaat redden zonder CV? De meeste WTW die ik gezien heb bij vrienden hadden en geen dempers, de meest vreselijke bochten met flex buis en waren niet goed ingeregeld. Ik snap wel waar het slechte imago vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

doek55 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 23:08:
Bijna klaar met de installatie van mijn PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2C. Ik zoek alleen nog verloop koppelingen om de 1/4" en 1/2" flare koppelingen van de ERSD om te zetten naar de 3/8" en 5/8" leidingen van de buitenunit. Iemand een idee waar ik die kan bestellen? In China en USA is genoeg te vinden, maar in NL heb ik nog niets gevonden.
Hier is vast wel wat te vinden, ga ik even vanuit dan 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

koevlaas2 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 00:15:
[...]

Je klinkt als Hans en Joop op het internet pratend over een WP.
met het verschil dat je Hans en Joop kan laten zwijgen door de kostenbesparingen van een wp vs gas door te berekenen. Dezelfde berekeningen zijn voor wtw juist ongunstig.
100m3 gas besparing wordt er aangenomen voor wtw. 200 kwh dus. oftewel 45 euro per jaar. Een WTW unit zelf is minimaal 900 euro. Dat heeft al een terugverdientijd van 20 jaar. en dan zijn de gaten en leidingen niet meegenomen.

Ware het niet dat je aan filters al 50 euro per jaar kwijt bent...
ElgaFreak schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 07:38:
[...]

Ik denk dat je het inderdaad niet voor geldbesparing moet doen. Wel voor een gezond klimaat zonder koude trek in je nek van roosters. Voordeel is ook nog eens dat je kan filteren(1 met Asma en 1 met hooikoorts in huis).
gezien de zwarte zonnetjes rondom de inblaasroosters van mijn oude appartement en dat met maandelijkse filterwissel denk ik dat het luchtvoordeel meevalt. de ioniserende luchtreiniger werkte beter. (al het stof daalde neer rondom dat ding)

Koude trek heb ik hier weinig last. net als bij wtw heb ik gekozen voor luchtroosters op strategische plekken.

[ Voor 34% gewijzigd door kmf op 01-11-2019 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Rimco schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 14:06:
[...]

Wat heb je uiteindelijk besteld ?

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
kmf schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 07:54:
[...]

gezien de zwarte zonnetjes rondom de inblaasroosters van mijn oude appartement en dat met maandelijkse filterwissel denk ik dat het luchtvoordeel meevalt. de ioniserende luchtreiniger werkte beter. (al het stof daalde neer rondom dat ding)

Koude trek heb ik hier weinig last. net als bij wtw heb ik gekozen voor luchtroosters op strategische plekken.
Ben ik wel benieuwd welk type filter je had. Standaard is g3, dat is net genoeg om een zandkorrels tegen te houden.

Mijn bank staat onder het raam. Ik heb niet de luxe dat ik het rooster makkelijk kan verplaatsen, dan wel de bank. Waar heb jij je roosters in de woonkamer geplaatst?
En als de wind erop staat ook geen last?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

wervisser schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 23:35:
[...]

Ik heb een aantal (niet gecalibreerde) DS18B20's via NodeMCU aan mijn Loria gekoppeld. Dit wordt dan via MQTT aan Domoticz gerapporteerd.
Heb je die aan je buis getaped? Of heb je een oplossing die IN het water zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

ElgaFreak schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 08:17:
[...]

Ben ik wel benieuwd welk type filter je had. Standaard is g3, dat is net genoeg om een zandkorrels tegen te houden.
Ik had een abo bij wtwfilters om maandelijks filters toe te zenden. Deze zijn G3 filters.
Daarvoor had ik elk kwartaal filterswissel.

Het "advies" om de filters te stofzuigen en wassen heb ik sinds de komst van ons kind niet meer gedaan. Elke keer werd de hele wasbak inktzwart toen we nog kwartaalwissel hebben en ik elke week de filters ging wassen.
Mijn bank staat onder het raam. Ik heb niet de luxe dat ik het rooster makkelijk kan verplaatsen, dan wel de bank. Waar heb jij je roosters in de woonkamer geplaatst?
En als de wind erop staat ook geen last?
In de woonkamer zitten de roosters bij in de schuifpui aan de kant van de tv. We zitten er dus niet onder. En de originele RVS-rooster had ik laten vervangen door duco roosters welke in twee delen geopend kan worden.

In de woonkeuken staat ook de rooster verst van de eettafel open indien nodig. Totaal geen last van koude trek dus.
Ik meet de CO2, luchtvochtigheid en ppm per vertrek.

Enkel de slaapkamers (welke nog niet zijn voorzien van nieuwe kozijnen en bijbehorende duco roosters) konden in de nacht 1200ppm CO2 bereiken. Dit is opgelost door de Itho ventilatoren (ik heb er 2) op te toeren in de badkamer, douche+wc. Dit gebeurt automatisch wanneer de ppm>900 is (of als luchtvochtigheid in douche/badkamer >75% is) dankzij dit project: DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Nu online
Niets te vinden. Ik ben op zoek naar zoiets, maar dan met een korte levertijd:
1/4" female naar 3/8" male
1/2" female naar 5/8" male

Het alternatief wordt dit:
1/4" - 1/2" koelleiding
flare verloop 1/4 naar 3/8
flare verloop 1/2 naar 5/8

Of zijn er betere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
kmf schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 08:49:
[...]

Ik had een abo bij wtwfilters om maandelijks filters toe te zenden. Deze zijn G3 filters.
Daarvoor had ik elk kwartaal filterswissel.
Ik ben van plan F7 filters toe te passen. Deze houden oa pollen tegen maar ook een groot deel van het fijnstof, deze worden door G3 niet tegengehouden.
[...]
In de woonkamer zitten de roosters bij in de schuifpui aan de kant van de tv. We zitten er dus niet onder. En de originele RVS-rooster had ik laten vervangen door duco roosters welke in twee delen geopend kan worden.

In de woonkeuken staat ook de rooster verst van de eettafel open indien nodig. Totaal geen last van koude trek dus.
Ik meet de CO2, luchtvochtigheid en ppm per vertrek.

Enkel de slaapkamers (welke nog niet zijn voorzien van nieuwe kozijnen en bijbehorende duco roosters) konden in de nacht 1200ppm CO2 bereiken. Dit is opgelost door de Itho ventilatoren (ik heb er 2) op te toeren in de badkamer, douche+wc. Dit gebeurt automatisch wanneer de ppm>900 is (of als luchtvochtigheid in douche/badkamer >75% is) dankzij dit project: DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter .
Ik heb het "geluk" dat alle roosters letterlijk een meter van mijn nek zitten. Als de wind erop staat is het niet te doen. Nu zijn mijn ramen ordinair dubbel glas dus mijn idee is eerst een WTW en daarna HR++ zonder roosters. De hele zolder is gestript en een houten vloer naar de 1ste verdieping dus ik heb ook wel wat mogelijkheden voor de kanalen al is het in een bestaand huis best een gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

doek55 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 08:52:
[...]

Niets te vinden. Ik ben op zoek naar zoiets, maar dan met een korte levertijd:
1/4" female naar 3/8" male
1/2" female naar 5/8" male

Het alternatief wordt dit:
1/4" - 1/2" koelleiding
flare verloop 1/4 naar 3/8
flare verloop 1/2 naar 5/8

Of zijn er betere opties?
Kun je niet beter verlopen op je koperleiding en dan daar een de juiste koppeling op solderen? Leiding diameters passen inelkaar bv.

[ Voor 4% gewijzigd door TriLithium op 01-11-2019 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
Japie.G schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 08:30:
[...]

Heb je die aan je buis getaped? Of heb je een oplossing die IN het water zit?
Een oplossing in het water zou goud zijn, maar daarvoor moet ik aan zaken gaan rommelen die ik niet zo goed beheers O-)
Ik heb ze dus onder de isolatie tegen de buis aan geschoven en met een tiewrap vastgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
ElgaFreak schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 07:28:
[...]

Gisteren van WAR naar RAR gegaan net als jij. Elga lijkt nu normaal te moduleren. Gemeten kamertemperatuur door externe sensor schommelde vannacht niet meer dan 0,1 graden :)
Wel om het uur een defrost, maar ja draait op 70 tot 80% van zijn vermogen. Ik ben benieuwd wanneer het moment komt dat ik de CV erbij moet gaan zetten. Tot nu toe nog niet nodig geweest.
De tempsensor in de buitenunit is niet echt betrouwbaar.

Volgens Plugwise komt er een update aan welke gebruik maakt van je locatie om adhv huidige- en weersverwachtingen de warmtevraag te beïnvloeden.

Dat wacht ik nog ff af voordat ik een externe buitensensor ga gebruiken.

Ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
amarkest schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 11:28:
[...]

De tempsensor in de buitenunit is niet echt betrouwbaar.

Volgens Plugwise komt er een update aan welke gebruik maakt van je locatie om adhv huidige- en weersverwachtingen de warmtevraag te beïnvloeden.

Dat wacht ik nog ff af voordat ik een externe buitensensor ga gebruiken.

Ben benieuwd
De buitensensor zit veel de dicht op de verdamper. Als de verdamper dichtvriest dan zie je ineens -10 op de thermostaat terwijl het buiten boven nul is. Ik heb de sensor verplaatst, net als meerdere hier op het forum en daarna was dat probleem in elk geval weg.

Een fraaie optie van Plugwise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IBoat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-10-2022
Verwijderd schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 22:40:
@IBoat Hoe kom je aan 419 gewogen graaddagen in 2 maanden ? Bij de standaard instellingen van mindergas.nl m.b.t. stookgrens en gemiddelde binnenT kom ik niet verder dan 260 - 270 in verschillende regio's.
Tja, dat is een goeie! Ik heb stookgrens op 18 staan en binnentemp op 21. Maakt voor de relatie gas / kWh niet uit.

4420 Wp SF170 op Oost - Atlantic Explorer 270 - Panasonic monoblock 5 kW H-serie - gasloos sinds juni 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

wervisser schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 09:20:
[...]

Een oplossing in het water zou goud zijn, maar daarvoor moet ik aan zaken gaan rommelen die ik niet zo goed beheers O-)
Ik heb ze dus onder de isolatie tegen de buis aan geschoven en met een tiewrap vastgezet.
Zelfde schuitje hier haha. Nou ga ik dat ook doen. Een nodeMCU en 2 van die sensoren zijn dan voldoende? Domoticz heb ik reeds draaiend op een pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Nu online
TriLithium schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 09:02:
[...]

Kun je niet beter verlopen op je koperleiding en dan daar een de juiste koppeling op solderen? Leiding diameters passen inelkaar bv.
Inderdaad, ik kan beter soldeerkoppelingen gebruiken. Net 1/4" en 1/2" soldeerkoppelingen gehaald bij Warmteservice, die zouden onofficieel in de 3/8" en 5/8" leiding moeten passen. Dan mag de installateur ze er binnenkort aan solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
Japie.G schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 11:45:
[...]

Zelfde schuitje hier haha. Nou ga ik dat ook doen. Een nodeMCU en 2 van die sensoren zijn dan voldoende? Domoticz heb ik reeds draaiend op een pi
Dat hangt er een beetje vanaf natuurlijk. Ik heb Loria solo met een separate boiler. Ik meet dan de Ta, Tr, boiler vat bovenin en in het midden en om toch bezig te zijn ook de koelgas en koelvloeistof leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IBoat schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 11:36:
[...]

Tja, dat is een goeie! Ik heb stookgrens op 18 staan en binnentemp op 21. Maakt voor de relatie gas / kWh niet uit.
Juist, (kamerT + verdiepingT + zolderT) / 3 wordt standaard aangenomen als 18C maar met 21C krijg je uiteraard meer gewogengraaddagen, nl. factor 1.6 in de periode 01-09 - 29-10

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2019 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
ElgaFreak schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 11:34:
[...]

De buitensensor zit veel de dicht op de verdamper. Als de verdamper dichtvriest dan zie je ineens -10 op de thermostaat terwijl het buiten boven nul is. Ik heb de sensor verplaatst, net als meerdere hier op het forum en daarna was dat probleem in elk geval weg.

Een fraaie optie van Plugwise.
Ik heb m ook geisoleerd zoals div anderen, maar dat helpt niet genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:17

ThaDude

Hang Loose

Iemand ervaring met Remeha warmtepompen? klopt het dat de buitenunit van Mitsubishi is?

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Pagina: 1 ... 7 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.